Charme, zon en bloemen
Antwerpen pleit voor
west-oost-verbinding
Het dubbele bord
fl350
Vijf lijsten ingediend
Correggio voor
Eisenhower
liatct-
CADO RICIH
KING is KING
Mr. Kortmann over
autonomie der
gemeenten
POSTELKANAAL OP DE
VOORGROND
Van belang voor
Benelux-kerngebied
Verklaring van
prinses Margaret
Moderne hertog
iïfte ap M/PÓH
De verkiezingen in België
11 VIERDE BLAD Pagblad pcStetn VRIJDAG 23 MEI 19®8 H
Import India
Originele India sandaal uil
bruin teder lederen sool -
soepel, licht en luchtig voor
hel weekend!
Fr is een Bala filiaal vlakbij f
i*\dne£M*se*\ ptovUtyrfy
De nevenstaande bordencombinatie
is voor vele weggebruikers moeilijk
te begrijpen: het blijkt de ANWB
voortdurend, dat steeds weer auto
mobilisten in hun onwetendheid
een overtreding begaan. Deze twee
borden hebben ieder afzonderlijk
hun betekenis. Men kan niet vol
staan met één bord te „lezen" en
het andere bord weer te vergeten
ofwel te negeren.
Wat is vu de juiste betekenis van
de afgebeelde bordencombinatie?
Betekenis bovenste bord: rechter
zijde van de weg: wachtverbod.
Betekenis onderste bord: linker
zijde van de weg: wachtverbod voor
langer dan een half uur.
Betekenis van de combinatie van
de twee borden: rechts van de weg
mag alleen worden stilgestaan voor
het onmiddellijk laden of lossen van
goederen of voor het onmiddellijk
in- of uitstappen van passagiers.
Links van de weg mag niet langer
dan een half uur worden gepar
keerd. Deze tijd mag alleen worden
overschreden, indien dit b.v. nood
zakelijk is voor het onmiddellijk
laden of lossen en onmiddellijk in-
of uitstappen van passagiers.
Geoorloofd
Korter dan een
half uur
Stilstaan alleen voor direct
laden cf lossen/ m- en uitstappen
In de Keukenhof te Lisse is
voor de pers een show gehou
den van modellendoor jonge
ontwerpers uit Duitsland, Oos
tenrijk, Zwitserland, België en
Nederland vervaardigd uit
kunststoffen, voor de wedstrijd
W*0 menselijke gekomen eer
msJde Ee" trad'"' kl" VCfoüderen
d' "atuur blijift steeds zlch2e,f
n VeffaSSend
leilame eigenschappen van d
Pe~'P'- geven aan Ki
ONOER VOORTDURENDE CONTROLE VAN HET LABORATORIUM Dr HAMEL ROOS AMSTERDAM.
het natuurlijke haarglansmiddel
geeft Uw haar een briljante
schittering!
We hebben onlangs reeds mel
ding gemaakt van een uitlating,
door Piet Bakker opgetekend
in Elseviers Weekblad en af
komstig uit Antwerpse kringen:
..De waterweg naar het noor
den interesseert ons niet zo
zeer; wij zoeken de weg naar
het oosten, door uw Brabant,
Breda, Tilburg en Eindhoven,
en in de toekomst ook de Peel.
hebben dezelfde belangen als
Antwerpen en Belgisch Lim
burg. In die richting zullen wij
het moeten zoeken."
Een uitlating van burgemeester
Craeybeckx van Antwerpen,
die in Luik steun verleende aan
een verbinding Bonn-Neuss.
scheen bovengeciteerde woor
den te desavoueren.
We konden echter dezer dagen
citeren een uitlating van de
directeur-generaal ran het
Antwerpse havenbedrijf O. Lee
mans, volgens welke men trt
Antwerpen het Moerdijkkanaal
niet meer nuttig acht terwijl
men er meer voelt voor een ka
naal Antwerpen-Eindhoven-
Ruhr. Hij vertelde er bij. dat
het plan van het Moerdijkka
naal van overheidswege voor
lopig nog niet wordt opgegeven,
maar dat intussen de econo
mische waarde van de west
oost-verbinding wordt onder
zocht.
Men mag er nu wel rekening
mee houden, dat de gedachte
aan een west-oost-verbinding
vanaf Antwerpen naar de Rijn
in de Belgische havenstad ern
stig leeft in verantwoordelijke
kringen en niet enkel maar een
wensdroom of fantasie is van
de eerste de beste.
(Advertentie)
van de Europese Conferentie van
Verkeersministers, waarin Neder
land, België en Duitsland vertegen
woordig zijn bestudeerd. Onze rijks
waterstaat heeft, zoals minister Al-
gera in de Memorie van Antwoord
aan de Eerste Kamer over de be
groting van waterstaat mededeelt,
terzake een vooronderzoek ingesteld.
Volgens de minister zal deze ver
binding uiteraard "in het bijzonder
van belang kunnen zijn als onder
deel van een west-oost-route Antwer-
pen-Rijn, wanneer de Stop van Ter-
naaien opgeheven zal zijn." en ,,zal
de functie van de nieuwe verbinding
hoofdzakelijk gelegen zijn in het
scheppen van een kortere verbinding
met de Rijn van de in het Neder
landse en Belgische Maasbekken...
gelegen industrieën.
Minister Algera stelt deze functie
van de nieuwe Maas-Rijn-verbinding
op de voorgrond in tegenstelling met
de secundaire dienst, welke deze ver
binding Rotterdam als vervangende
vaarweg voor de Rijn zou kunnen
bewijzen, wanneer deze rivier bij
laag water minder goed bevaarbaar
zou zijn voor volgeladen schepen.
Meest waarschijnlijn is inderdaad,
dat de Rijnschippers voor de recht
streekse vaart naar of van de zee
havens steeds liever de rivier zullen
bevaren dan een kanaal met zijn
bezwaren van sluizen en vaarrechten.
Om die reden is ook niet te ver
wachten, dat een west-oost-verbin-
ding Antwerpen-Rijn voor Rotterdam
nadeel kan betekenen, wanneer zij
een korter kanaal volgt dan langs
het Albertkanaal via Ternaaien naar
de Maas.
(Advertentie)
om de „Gouden Bayer-schaar
1958". De foto laat zien hoe
enige charmante ontwerpen
werden getoond temidden van
de overvloedige bloemenweelde
waarmee het zonlicht een vro
lijk spelletje speelde.
(Advertentie)
Een Correggio ter waarde van on
geveer 400.000 gulden is aan presi
dent Eisenhower ten geschenke aan
geboden.
De eigenaresse van de Essberg
scheepswerf in Hamburg, mevr. Ka-
tharina Williams, heeft Corregio's ,,11
Giorno" onlangs voor een onbekend
gebleven bedrag gekocht van de prin
ses van Saksen-Weimar, gravin van
Ostheim. Zij heeft het nu aan presi
dent Eisenhower aangeboden als een
blijk van erkentelijkheid voor wat
Eisenhower betekent als leider van
de campagne voor de vrijheid der
mensen.
In de vergadering van de Vereni
ging van Ned. Gemeenten, die te
Groningen wordt gehouden, was mr.
dr. C.N.M. Kortmann, burgemeester
van Breda, een der sprekers, die het
onderwerp ,,de conjunctuurbeheer-
sing en de gemeentelijke zelfstandig
heid" belichtte.
Mr. Kortmann kwam in zijn be
toog tot de volgende conclusies:
De gemeenten hebben in de na
oorlogse hoogconjunctuur samen met
het rijk en de particulieren meer ge-
investeerd dan de Nederlandse ge
meenschap blijkbaar dragen kan. De
feitelijke toepassing van de wet op
de financiële verhouding 1929 en van
de verschillende noodregelingen daar
bij aansluitende heeft voor de ge
meentebesturen overbesteding aan
gemoedigd, zoal niet veroorzaakt.
Investeringsbeperking der gemeen
te kan doelmatig worden bereikt
door koppeling der investeringen aan
de draagkracht van de gewone dienst
der gemeente, mits de financiële
verhouding tevoren geobjectiveerd is
en de gemeenten au pair op de ka
pitaalmarkt worden toegelaten.
Centrale investeringscontingente-
ring ten aanzien van de gemeente is
in strijd met de autonomie der ge
meente en overtrekt de conjunctuur-
beheersing van de landelijke over
heid zonder noodzaak.
(Advertentie)
1 I 1-H. <rn ==*r-m-,
De nieuwe opvattingen in Antwerpen openen voor het Benelux
-kerngebied belangrijke perspectieven, omdat Antwerpen met
zijn streven naar een west-oost-verbinding naar de Rijn ook de
revalorisatie en verbetering van de waterwegen tussen Schelde,
Maas en Rijn zal steunen.
Wanneer men in de Antwerpse haven een verbinding met het
Ruhrgebied wenst, welke meer aan het Belgisch-Limburgse kolen
bekken ten goede komt en tevens aan de behoeften van het opko
mend industriegebied van de Kempen en het toekomstig Peel-
bekken zal voldoen, dan gaan de gedachten blijkbaar niet uit naar
een Antwerpen-Ruhr-verbinding via Albertkanaal-Sluis van Ter-
naaien-Julianakanaal-Born-Geilenkirchen-Neuss Men wil dan
kennelijk een directer naar het noord-oosten gerichte verbinding
welke dan vanzelf gebruik kan maken van reeds bestaande vaar
wegen in het te doorkruisen gebied.
"Stop" van horen in de Zuid-Willems
vaart en vandaar langs een verleng
de Noordervaart naar de Maas bij
Venlo en door een nieuw kanaal Ar-
cen-Ruhrort naar de Rijn, ofwel een
verbinding via het kanaal Antwer-
pen-Turnhout en de aftakking daar
van oostwaarts tot een punt, waar
vandaan een zgn, Postelkanaal door
vaart zou verschaffen naar het Wil-
Twee wegen staan hier open: een
verbinding vanaf het Albertkanaal
langs het Kempisch kanaal naar de
De secretaris voor perszaken van
koningin Elizabeth heeft namens
prinses Margaret de volgende ver
klaring afgelegd:
,,De perssecretaris van de koningin
is gemachtigd te verklaren, dat het
bericht in de „Tribune de Genève"
over een mogelijke verloving tussen
prinses Margaret en group-captain
Peter Townsend, geheel onjuist is.
De verklaring die hare koninklijke
hoogheid in 1955 aflegde blijft onge
wijzigd", aldus de verklaring.
kanaal met de Maas te worden ver
bonden.
In beide gevallen moet het kanaal
Arcen-Ruhrort als nieuwe Maas-Rijn-
verbinding tot stand worden ge
bracht, waarvoor eerder al de Ka
mers van Koophandel en de provin
ciale waterstaat van Nederlands
Limburg zich hebben uitgesproken
en de stad Krefeld propaganda heeft
gemaakt. In Venlo wil men er in
september a.s. weer een studiedag
aan wijden. Ook de rijkswaterstaat
heeft hieraan zeer ernstig aandacht
besteed.
Europese werkgroep
De kwestie van de Maas-Rijn-ver
binding wordt door een werkgroep
(Advertentie).
Er is enig rumoer om de hertog
van Bedford, eigenaar van het sta
tige „Woburn Abbey". Zoals zovele
Engelse edelen heeft de hertog zich
genoopt gezien, zijn bezittingen te
gen betaling open te stellen voor
bezichtiging. Alleen met behulp van
de entree-gelden kunnen velen hun
kostbare voorvaderlijke bezittingen
in stand houden en blijven bewo
nen.
De hertog van Bedford nu heeft
het er niet bij gelaten, zijn poorten
voor het publiek te openen, hij
heeft er enige attracties aan ver
bonden. Zijn bezoekers betalen een
halve crown, maar zij krijgen dan
ook iets te zien. De hertog heeft
o.a. een aantal juke-boxes laten
plaatsen, in zijn park zal een nu-
disten-.congres worden gehouden,
er rijdt een postkoets rond en er is
een kinder-dierentuin.
's Hertogs mede-edelen vinden
dit maar vreemd gedoe en hebben
zich bitter beklaagd over de „vul
gaire" methoden van de hertog.
De hertog laat er zich niet door
uit het veld slaan. Hij heeft zijn
grote tevredenheid nifgesprokerv,
dat zijn juke-boxes hem per week
omstreeks 6 pond sterling opleveren.
En verder zei hij: ..Men moet er
zich nu maar eens van doordringen,
dat wij onze bezittingen openstel
len voor het publiek niet terwille
van de eigenaars, maar terwille van
het publiek;' Vele van zijn lotgeno
ten leven volgens de hertog „voor
driekwart in het verleden en maar
een heel klein beetje in het heden".
helminakanaal in Noordbrabant, ter
wijl dan het Wilhelminakanaal zelf
vanaf Helmond ware door te trekken
naar de Maas om weer aansluiting
te geven op het aan te leggen
Maas-Rijn-kanaal Arcen-Ruhrort.
Aangezien zowel de directeur-gene
raal van de Antwerpse haven als de
in "Elsevier" aan het woord komen
de Antwerpse stemmen gewagen van
'n verbinding Antwerpen-Eindhoven-
Venlo-Ruhr, schijnt de meer noorde
lijke route toch de meeste aandacht
te trekken.
Dit zou tevens betekenen, dat het
Postelkanaal, reeds bepleit als ver
binding tussen de thans vrijwel ge-
isoleerde Noordbrabantse en Bel-
gisch-Kempische waterwegennetten.
een nog groter gewicht zou kunnen
krijgen, dan alleen uit de interne
communicatie tussen deze kanalen-
systemen zou voortvloeien. Het zou
als schakel worden opgenomen in
een internationale doorvaart-verbin-
ding, wat ongetwijfeld op de propor
ties van het kanaal invloed zou uit
oefenen evenals op de situering van
zijn tracé.
De west-oost-verbinding met de
Rijn, die Antwerpen nu in het oog
vat, kan tamelijk eenvoudig tot
stand worden gebracht, omdat men
gebruik kan maken van bestaande
waterwegen, die als het ware als
onderdelen daarvan al voorhanden
zijn. Men behoeft dan alleen die
onderdelen nog aaneen te voegen.
Op de zuidelijker route zou dan de
Noordervaart van bij Nederweert
moeten worden doorgetrokken naar
de Maas bij Venlo, fertuijl feuens
de sluis van Lozen zou moeten wor
den verruimd. Op de noordelijke
route dient teen Postelkanaal voor
de aansluiting van de Kempische
kanalen op het Noordbrabantse
Wilhelminakanaal te worden aan
gelegd en verder dit Wilhelmina.-
Postelkanaal
(Advertentie)
tr is een bata filiaal vlakbij!
(Advertentie)
Minister Algera vermeldt in zijn
Memorie terloops nog niets naders
te kunnen meedelen over het Pos
telkanaal. Dit vormt nu geen onder
werp van onderzoek, omdat de aan
leg daarvan, zo schrijft de minister,
vergeleken bij vele andere water
staatswerken, ,,niet geacht kan wor
den tot de werken van de eerste ur
gentie te behoren."
Dat is voorlopig nog wel juist,
maar de Antwerpse suggesties van
dit ogenblik bewijzen, dat de urgen
tie van het Postelkanaal toch sterk
zou kunnen toenemen, juist omdat
het als schakel kan worden inge
past in een west-oost-verbinding van
de Schelde met de Rijn, waarvan
ook minister Algera de waarde voor
het gehele Maasgebied erkent.
Men mag de Antwerpse ge
dachte van een west-oost-ver
binding van Antwerpen via
Eindhoven en Venlo naar de
Ruhr wel als een morgengloren
zien voor de Ontwikkeling voor
het kerngebied van Benelux,
dat daarmee een belangrijke
verbetering van zijn infrastruc
tuur zou erlangen, zo nodig voor
zijn verdere industrialisatie en
het scheppen van werkgelegen
heid van zijn groeiende bevol
king.
Moderne schoen voor jongens
en meisjes uit soepel bruin le
der met praktische wreef slui
ting en ingebouwde voetholte-
steun.
m. 27-30 f0.95 m. 31-35 1 T.95
m. 36-38 12.95
Voor de verkiezingen die op 1 juni
in België zullen worden gehouden
voor de Kamer van Volksvertegen
woordigers en de Senaat, hebben vijf
partijen lijsten ingediend, namelijk de
sociaal-democraten, de Christelijke
Volkspartij, de liberalen, de Vlaamse
Unie en de communisten. Alleen de
eerste drie partijen hebben overal
kandidaten gesteld. De communisti
sche partij heeft haar leden en aan
hangers in provincies, waar zij geen
lijst heeft ingediend, aanbevolen op
de socialisten te stemmen. Zij heeft
wel lijsten in de provincies Brabant,
Henegouwen en Luik.
De socialisten en liberalen, de hui
dige regeringscoalitie, komen in de
provincies Limburg en Luxemburg
met een gemeenschappelijke lijst uit.
Volgens de Belgische grondwet
wordt de Kamer van Volksvertegen
woordigers om de vier jaar in haar
geheel direct door het volk gekozen.
De leden van de Senaat worden deels
in directe en deels in getrapte ver
kiezingen gekozen.
Er zijn 5.954.858 kiesgerechtigden,
onder wie 3.122.289 vrouwen en
2.832.569 mannen.
De Kamer van Volksvertegenwoor
digers bestaat thans uit 96 christen
democraten, 86 socialisten, 25 libera
len, vier communisten en een lid van
de Vlaamse Unie.
De christen-democraten hebben in
hun verkiezingsprogram de volgende
punten opgenomen: kosteloos onder
wijs tot achttien jaar, studiebeurzen
voor toelating tot de universiteiten,
gelijkheid van onderwijs op alle ge
bied, een militaire diensttijd van 12
maanden in plaats van 15 in een ge
moderniseerd leger en belastingher
ziening.
De socialisten hebben als leuze:
,.Geen atomische aanvalswapens,
geen lanceerbases in België. Verder
wensen zij versterking van de orga
nisatie van de economie en bevorde
ring van grondbezit van degenen die
het land bebouwen.
De liberalen wensen democratise
ring van het onderwijs en een krach
tige houding tegen pogingen tot naas
ting.