Charme, zon en bloemen Antwerpen pleit voor west-oost-verbinding Het dubbele bord fl350 Vijf lijsten ingediend Correggio voor Eisenhower liatct- CADO RICIH KING is KING Mr. Kortmann over autonomie der gemeenten POSTELKANAAL OP DE VOORGROND Van belang voor Benelux-kerngebied Verklaring van prinses Margaret Moderne hertog iïfte ap M/PÓH De verkiezingen in België 11 VIERDE BLAD Pagblad pcStetn VRIJDAG 23 MEI 19®8 H Import India Originele India sandaal uil bruin teder lederen sool - soepel, licht en luchtig voor hel weekend! Fr is een Bala filiaal vlakbij f i*\dne£M*se*\ ptovUtyrfy De nevenstaande bordencombinatie is voor vele weggebruikers moeilijk te begrijpen: het blijkt de ANWB voortdurend, dat steeds weer auto mobilisten in hun onwetendheid een overtreding begaan. Deze twee borden hebben ieder afzonderlijk hun betekenis. Men kan niet vol staan met één bord te „lezen" en het andere bord weer te vergeten ofwel te negeren. Wat is vu de juiste betekenis van de afgebeelde bordencombinatie? Betekenis bovenste bord: rechter zijde van de weg: wachtverbod. Betekenis onderste bord: linker zijde van de weg: wachtverbod voor langer dan een half uur. Betekenis van de combinatie van de twee borden: rechts van de weg mag alleen worden stilgestaan voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen of voor het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers. Links van de weg mag niet langer dan een half uur worden gepar keerd. Deze tijd mag alleen worden overschreden, indien dit b.v. nood zakelijk is voor het onmiddellijk laden of lossen en onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers. Geoorloofd Korter dan een half uur Stilstaan alleen voor direct laden cf lossen/ m- en uitstappen In de Keukenhof te Lisse is voor de pers een show gehou den van modellendoor jonge ontwerpers uit Duitsland, Oos tenrijk, Zwitserland, België en Nederland vervaardigd uit kunststoffen, voor de wedstrijd W*0 menselijke gekomen eer msJde Ee" trad'"' kl" VCfoüderen d' "atuur blijift steeds zlch2e,f n VeffaSSend leilame eigenschappen van d Pe~'P'- geven aan Ki ONOER VOORTDURENDE CONTROLE VAN HET LABORATORIUM Dr HAMEL ROOS AMSTERDAM. het natuurlijke haarglansmiddel geeft Uw haar een briljante schittering! We hebben onlangs reeds mel ding gemaakt van een uitlating, door Piet Bakker opgetekend in Elseviers Weekblad en af komstig uit Antwerpse kringen: ..De waterweg naar het noor den interesseert ons niet zo zeer; wij zoeken de weg naar het oosten, door uw Brabant, Breda, Tilburg en Eindhoven, en in de toekomst ook de Peel. hebben dezelfde belangen als Antwerpen en Belgisch Lim burg. In die richting zullen wij het moeten zoeken." Een uitlating van burgemeester Craeybeckx van Antwerpen, die in Luik steun verleende aan een verbinding Bonn-Neuss. scheen bovengeciteerde woor den te desavoueren. We konden echter dezer dagen citeren een uitlating van de directeur-generaal ran het Antwerpse havenbedrijf O. Lee mans, volgens welke men trt Antwerpen het Moerdijkkanaal niet meer nuttig acht terwijl men er meer voelt voor een ka naal Antwerpen-Eindhoven- Ruhr. Hij vertelde er bij. dat het plan van het Moerdijkka naal van overheidswege voor lopig nog niet wordt opgegeven, maar dat intussen de econo mische waarde van de west oost-verbinding wordt onder zocht. Men mag er nu wel rekening mee houden, dat de gedachte aan een west-oost-verbinding vanaf Antwerpen naar de Rijn in de Belgische havenstad ern stig leeft in verantwoordelijke kringen en niet enkel maar een wensdroom of fantasie is van de eerste de beste. (Advertentie) van de Europese Conferentie van Verkeersministers, waarin Neder land, België en Duitsland vertegen woordig zijn bestudeerd. Onze rijks waterstaat heeft, zoals minister Al- gera in de Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer over de be groting van waterstaat mededeelt, terzake een vooronderzoek ingesteld. Volgens de minister zal deze ver binding uiteraard "in het bijzonder van belang kunnen zijn als onder deel van een west-oost-route Antwer- pen-Rijn, wanneer de Stop van Ter- naaien opgeheven zal zijn." en ,,zal de functie van de nieuwe verbinding hoofdzakelijk gelegen zijn in het scheppen van een kortere verbinding met de Rijn van de in het Neder landse en Belgische Maasbekken... gelegen industrieën. Minister Algera stelt deze functie van de nieuwe Maas-Rijn-verbinding op de voorgrond in tegenstelling met de secundaire dienst, welke deze ver binding Rotterdam als vervangende vaarweg voor de Rijn zou kunnen bewijzen, wanneer deze rivier bij laag water minder goed bevaarbaar zou zijn voor volgeladen schepen. Meest waarschijnlijn is inderdaad, dat de Rijnschippers voor de recht streekse vaart naar of van de zee havens steeds liever de rivier zullen bevaren dan een kanaal met zijn bezwaren van sluizen en vaarrechten. Om die reden is ook niet te ver wachten, dat een west-oost-verbin- ding Antwerpen-Rijn voor Rotterdam nadeel kan betekenen, wanneer zij een korter kanaal volgt dan langs het Albertkanaal via Ternaaien naar de Maas. (Advertentie) om de „Gouden Bayer-schaar 1958". De foto laat zien hoe enige charmante ontwerpen werden getoond temidden van de overvloedige bloemenweelde waarmee het zonlicht een vro lijk spelletje speelde. (Advertentie) Een Correggio ter waarde van on geveer 400.000 gulden is aan presi dent Eisenhower ten geschenke aan geboden. De eigenaresse van de Essberg scheepswerf in Hamburg, mevr. Ka- tharina Williams, heeft Corregio's ,,11 Giorno" onlangs voor een onbekend gebleven bedrag gekocht van de prin ses van Saksen-Weimar, gravin van Ostheim. Zij heeft het nu aan presi dent Eisenhower aangeboden als een blijk van erkentelijkheid voor wat Eisenhower betekent als leider van de campagne voor de vrijheid der mensen. In de vergadering van de Vereni ging van Ned. Gemeenten, die te Groningen wordt gehouden, was mr. dr. C.N.M. Kortmann, burgemeester van Breda, een der sprekers, die het onderwerp ,,de conjunctuurbeheer- sing en de gemeentelijke zelfstandig heid" belichtte. Mr. Kortmann kwam in zijn be toog tot de volgende conclusies: De gemeenten hebben in de na oorlogse hoogconjunctuur samen met het rijk en de particulieren meer ge- investeerd dan de Nederlandse ge meenschap blijkbaar dragen kan. De feitelijke toepassing van de wet op de financiële verhouding 1929 en van de verschillende noodregelingen daar bij aansluitende heeft voor de ge meentebesturen overbesteding aan gemoedigd, zoal niet veroorzaakt. Investeringsbeperking der gemeen te kan doelmatig worden bereikt door koppeling der investeringen aan de draagkracht van de gewone dienst der gemeente, mits de financiële verhouding tevoren geobjectiveerd is en de gemeenten au pair op de ka pitaalmarkt worden toegelaten. Centrale investeringscontingente- ring ten aanzien van de gemeente is in strijd met de autonomie der ge meente en overtrekt de conjunctuur- beheersing van de landelijke over heid zonder noodzaak. (Advertentie) 1 I 1-H. <rn ==*r-m-, De nieuwe opvattingen in Antwerpen openen voor het Benelux -kerngebied belangrijke perspectieven, omdat Antwerpen met zijn streven naar een west-oost-verbinding naar de Rijn ook de revalorisatie en verbetering van de waterwegen tussen Schelde, Maas en Rijn zal steunen. Wanneer men in de Antwerpse haven een verbinding met het Ruhrgebied wenst, welke meer aan het Belgisch-Limburgse kolen bekken ten goede komt en tevens aan de behoeften van het opko mend industriegebied van de Kempen en het toekomstig Peel- bekken zal voldoen, dan gaan de gedachten blijkbaar niet uit naar een Antwerpen-Ruhr-verbinding via Albertkanaal-Sluis van Ter- naaien-Julianakanaal-Born-Geilenkirchen-Neuss Men wil dan kennelijk een directer naar het noord-oosten gerichte verbinding welke dan vanzelf gebruik kan maken van reeds bestaande vaar wegen in het te doorkruisen gebied. "Stop" van horen in de Zuid-Willems vaart en vandaar langs een verleng de Noordervaart naar de Maas bij Venlo en door een nieuw kanaal Ar- cen-Ruhrort naar de Rijn, ofwel een verbinding via het kanaal Antwer- pen-Turnhout en de aftakking daar van oostwaarts tot een punt, waar vandaan een zgn, Postelkanaal door vaart zou verschaffen naar het Wil- Twee wegen staan hier open: een verbinding vanaf het Albertkanaal langs het Kempisch kanaal naar de De secretaris voor perszaken van koningin Elizabeth heeft namens prinses Margaret de volgende ver klaring afgelegd: ,,De perssecretaris van de koningin is gemachtigd te verklaren, dat het bericht in de „Tribune de Genève" over een mogelijke verloving tussen prinses Margaret en group-captain Peter Townsend, geheel onjuist is. De verklaring die hare koninklijke hoogheid in 1955 aflegde blijft onge wijzigd", aldus de verklaring. kanaal met de Maas te worden ver bonden. In beide gevallen moet het kanaal Arcen-Ruhrort als nieuwe Maas-Rijn- verbinding tot stand worden ge bracht, waarvoor eerder al de Ka mers van Koophandel en de provin ciale waterstaat van Nederlands Limburg zich hebben uitgesproken en de stad Krefeld propaganda heeft gemaakt. In Venlo wil men er in september a.s. weer een studiedag aan wijden. Ook de rijkswaterstaat heeft hieraan zeer ernstig aandacht besteed. Europese werkgroep De kwestie van de Maas-Rijn-ver binding wordt door een werkgroep (Advertentie). Er is enig rumoer om de hertog van Bedford, eigenaar van het sta tige „Woburn Abbey". Zoals zovele Engelse edelen heeft de hertog zich genoopt gezien, zijn bezittingen te gen betaling open te stellen voor bezichtiging. Alleen met behulp van de entree-gelden kunnen velen hun kostbare voorvaderlijke bezittingen in stand houden en blijven bewo nen. De hertog van Bedford nu heeft het er niet bij gelaten, zijn poorten voor het publiek te openen, hij heeft er enige attracties aan ver bonden. Zijn bezoekers betalen een halve crown, maar zij krijgen dan ook iets te zien. De hertog heeft o.a. een aantal juke-boxes laten plaatsen, in zijn park zal een nu- disten-.congres worden gehouden, er rijdt een postkoets rond en er is een kinder-dierentuin. 's Hertogs mede-edelen vinden dit maar vreemd gedoe en hebben zich bitter beklaagd over de „vul gaire" methoden van de hertog. De hertog laat er zich niet door uit het veld slaan. Hij heeft zijn grote tevredenheid nifgesprokerv, dat zijn juke-boxes hem per week omstreeks 6 pond sterling opleveren. En verder zei hij: ..Men moet er zich nu maar eens van doordringen, dat wij onze bezittingen openstel len voor het publiek niet terwille van de eigenaars, maar terwille van het publiek;' Vele van zijn lotgeno ten leven volgens de hertog „voor driekwart in het verleden en maar een heel klein beetje in het heden". helminakanaal in Noordbrabant, ter wijl dan het Wilhelminakanaal zelf vanaf Helmond ware door te trekken naar de Maas om weer aansluiting te geven op het aan te leggen Maas-Rijn-kanaal Arcen-Ruhrort. Aangezien zowel de directeur-gene raal van de Antwerpse haven als de in "Elsevier" aan het woord komen de Antwerpse stemmen gewagen van 'n verbinding Antwerpen-Eindhoven- Venlo-Ruhr, schijnt de meer noorde lijke route toch de meeste aandacht te trekken. Dit zou tevens betekenen, dat het Postelkanaal, reeds bepleit als ver binding tussen de thans vrijwel ge- isoleerde Noordbrabantse en Bel- gisch-Kempische waterwegennetten. een nog groter gewicht zou kunnen krijgen, dan alleen uit de interne communicatie tussen deze kanalen- systemen zou voortvloeien. Het zou als schakel worden opgenomen in een internationale doorvaart-verbin- ding, wat ongetwijfeld op de propor ties van het kanaal invloed zou uit oefenen evenals op de situering van zijn tracé. De west-oost-verbinding met de Rijn, die Antwerpen nu in het oog vat, kan tamelijk eenvoudig tot stand worden gebracht, omdat men gebruik kan maken van bestaande waterwegen, die als het ware als onderdelen daarvan al voorhanden zijn. Men behoeft dan alleen die onderdelen nog aaneen te voegen. Op de zuidelijker route zou dan de Noordervaart van bij Nederweert moeten worden doorgetrokken naar de Maas bij Venlo, fertuijl feuens de sluis van Lozen zou moeten wor den verruimd. Op de noordelijke route dient teen Postelkanaal voor de aansluiting van de Kempische kanalen op het Noordbrabantse Wilhelminakanaal te worden aan gelegd en verder dit Wilhelmina.- Postelkanaal (Advertentie) tr is een bata filiaal vlakbij! (Advertentie) Minister Algera vermeldt in zijn Memorie terloops nog niets naders te kunnen meedelen over het Pos telkanaal. Dit vormt nu geen onder werp van onderzoek, omdat de aan leg daarvan, zo schrijft de minister, vergeleken bij vele andere water staatswerken, ,,niet geacht kan wor den tot de werken van de eerste ur gentie te behoren." Dat is voorlopig nog wel juist, maar de Antwerpse suggesties van dit ogenblik bewijzen, dat de urgen tie van het Postelkanaal toch sterk zou kunnen toenemen, juist omdat het als schakel kan worden inge past in een west-oost-verbinding van de Schelde met de Rijn, waarvan ook minister Algera de waarde voor het gehele Maasgebied erkent. Men mag de Antwerpse ge dachte van een west-oost-ver binding van Antwerpen via Eindhoven en Venlo naar de Ruhr wel als een morgengloren zien voor de Ontwikkeling voor het kerngebied van Benelux, dat daarmee een belangrijke verbetering van zijn infrastruc tuur zou erlangen, zo nodig voor zijn verdere industrialisatie en het scheppen van werkgelegen heid van zijn groeiende bevol king. Moderne schoen voor jongens en meisjes uit soepel bruin le der met praktische wreef slui ting en ingebouwde voetholte- steun. m. 27-30 f0.95 m. 31-35 1 T.95 m. 36-38 12.95 Voor de verkiezingen die op 1 juni in België zullen worden gehouden voor de Kamer van Volksvertegen woordigers en de Senaat, hebben vijf partijen lijsten ingediend, namelijk de sociaal-democraten, de Christelijke Volkspartij, de liberalen, de Vlaamse Unie en de communisten. Alleen de eerste drie partijen hebben overal kandidaten gesteld. De communisti sche partij heeft haar leden en aan hangers in provincies, waar zij geen lijst heeft ingediend, aanbevolen op de socialisten te stemmen. Zij heeft wel lijsten in de provincies Brabant, Henegouwen en Luik. De socialisten en liberalen, de hui dige regeringscoalitie, komen in de provincies Limburg en Luxemburg met een gemeenschappelijke lijst uit. Volgens de Belgische grondwet wordt de Kamer van Volksvertegen woordigers om de vier jaar in haar geheel direct door het volk gekozen. De leden van de Senaat worden deels in directe en deels in getrapte ver kiezingen gekozen. Er zijn 5.954.858 kiesgerechtigden, onder wie 3.122.289 vrouwen en 2.832.569 mannen. De Kamer van Volksvertegenwoor digers bestaat thans uit 96 christen democraten, 86 socialisten, 25 libera len, vier communisten en een lid van de Vlaamse Unie. De christen-democraten hebben in hun verkiezingsprogram de volgende punten opgenomen: kosteloos onder wijs tot achttien jaar, studiebeurzen voor toelating tot de universiteiten, gelijkheid van onderwijs op alle ge bied, een militaire diensttijd van 12 maanden in plaats van 15 in een ge moderniseerd leger en belastingher ziening. De socialisten hebben als leuze: ,.Geen atomische aanvalswapens, geen lanceerbases in België. Verder wensen zij versterking van de orga nisatie van de economie en bevorde ring van grondbezit van degenen die het land bebouwen. De liberalen wensen democratise ring van het onderwijs en een krach tige houding tegen pogingen tot naas ting.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 7