IJzendijke zit de laatste jaren goed in zijn wegen Pinksterkermis Peugeot 203 W. MEESEN TELEVISIE MODELWONING TE OOSTBURG VRIJ TE BEZICHTIGEN (KINDEREN GEEN TOEGANG) GEHEEL MODERN INGERICHT MAAIDORSERS z KAPTEIN MOBYLETTE GARAGE JOH. DE DOBBELAERE handtassen R. de Bruycker voor RADIO Fa. SCHIPPERS NAUTA BELDEROK Woninginrichting v. d AAAEELE Huishoudelijke artikelen PALLADA Elektrische apparaten Radio Televisie GASBEDIJF OOSTBURG Gastoestellen GE8R. v. d. POEL N.V. terneuzen Fa. A. Begheijn Zn. Fa. J. v. d. SANDE ZONEN P. Potterstrr at 35 Elke woensdag en saterdag tussen 3-9 uur s middags DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 MEI 1958 Oude jout kost nu veel geld TIJDENS DE KERMISWEEK EEN WAARDEVOLLE VERRASSING Fa. A. B E G H E Y N Zn. IJ E N D IJ K E TEL. 388 WHQD VOORUWltVfN HEDEN WOENSDAG 21 MEI 2 UUR Opening van onze ZELFBEDIENINGS ZAAK te Oostburg Levensmiddelenbedrijf Brouwerijstraat 37 Tel. 348 EN Binnenkort krijgt IJzendijke een splinternieuwe verkeersweg, n.I. de weg Biervliet-IJzendijke, welke deel uitmaakt van de oost-westverbinding door Zeeuwsch-Vlaanderen. Aan heel wat verkeersmisère zal dan een eind ge maakt zijn, want de huidige weg naar het oosten, die naar Driesprong, is goed beschouwd een levensgevaarlijke baan. Men realiseert het zich niet zozeer, omdat de weg er goed uitziet er is nog kortgeleden een verbete ring aangebracht maar toen enige tijd geleden een auto tegen een der aan de kant staande bomen reed, waarbij de bestuurder het leven verloor, had den degenen, die tevoren reeds op het gevaar van de weg gewezen hadden, een krachtig argument om hun klacht te onderstrepen. Men heeft de weg nl. steeds maar verbeterd, d.w.z. van een beter weg dek voorzien èn verbreed. Beide be werkingen zijn voor een weg bijzon der belangrijk. Men kan er echter niet tot in het oneindige mee door gaan. Zo ook hier. Men is nu zo dicht bij de langs de kant van de weg staande bomen aangeland, dat de ruimte tussen kantstrook en bomen veel en veel te gering geworden is om nog enige uitwijkmogelijkheid te bieden. Bovendien suggereert de berm een veiligheidsstrook die er in feite niet is, want het hoge gras mas keert een aflopende berm. Wie erin terecht komt, raakt onherroepelijk de macht over het stuur kwijt. En de bomen staan pal aan de weg Het laatste ongeluk heeft het gevaar dui delijk gedemonstreerd. De ANWB heeft terzake reeds een onderzoek ingesteld en men is tot de conclusie gekomen dat er inderdaad geen uitloop is en dat het wegpro- fiel aan de berm uitzakt. De afstand van kantstrook tot de bomenrij be draagt 1,40 meter. Dit is overigens ongetwijfeld op de minst ongunstige plaats gemeten, want er zijn, naar ons zelf gebleken is, plaatsen waar die afstand nog heel wat geringer is. Kortom: het is een bijzonder gevaar lijke weg, waar men het best doet heel kalm te rijden. Iedere onvoor ziene verkeerssituatie kan de meest ernstige gevolgen hebben. Rondwegcommissie De toestand waarin deze weg ver keert, vestigt opnieuw de aandacht op het wegenbeleid. Er is, dat is ook in ons blad herhaalde malen met dankbaarheid geconstateerd, aan de wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen in de afgelopen tien jaren bijzonder veel gedaan. Dat neemt niet weg dat er ook fouten gemaakt zijn. Daarvan is b.v. de weg IJzendijke-Oostburg (via Waterlandkerkje) een voorbeeld. De ze nieuwe verbinding werd aangelegd toen men te Middelburg nog het idee had dat de oost-westverbinding in Zeeuwsch-Vlaanderen via een noord- weg zou gaan. Ten tijde van de aan leg was echter het Zeeuwsch-Vlaam- se geluid, bijna algemeen, ,,geef ons een middenweg" al zo sterk dat men toch eerst wel eens even uit had moe ten kijken alvorens de dure beton te storten in de verbrede bedding van de oude kronkelweg. Nu is n.I. ook de nieuwe weg een slingerbaan, vol hoogst gevaarlijke bochten (denk aan het ernstige verkeersongeval nabij Kanonhof en deze weg is thans deel van de grote oost-westverbinding. Destijds had men de gedachte dat het slechts een ondergeschikte ver binding zou zijn. Deze verkeerde ,,gok'\ waarvan min of meer een politiek spel de oor zaak is geweest, noodzaakt de pro vincie thans opnieuw zeer grote be dragen te steken in de hoogst noodza kelijke verbetering van de weg IJzen dijke-Oostburg. Er moeten bochten uit, er moet een fietspad komen. Had men destijds even verder gekeken dan zijn neus lang was en had men tijdig naar de wensen der Zeeuwsch- Vlamingen geluisterd, dan zou veel geld bespaard zijn. Niettemin: dit extra geld moet wor den uitgegeven en liefst zo spoedig mogelijk, want de verkeersveiligheid eist het. Van de spoedig te openen nieuwe weg naar Biervliet, richting Terneuzen. zal behalve het wegver keer ook IJzendijke zelf veel plezier hebben. Het is een heel wat veiliger idee. Eigen ontwerp IJzendijke beleeft de laatste tijd heel wat op verkeersgebied. Het is, alle misrekeningen ten spijt, uitste kend in de wegen gestoken, de laat ste jaren. Eén ding zit de IJzendijke- naren echter een beetje dwars: de rondweg. Hij is er nog niet en het zal wellicht ook nog even duren, maar hij komt. Waar de nieuwe weg uit het oosten aansluit op Tivoli, komt een weg, in een grote bocht om het dorp heen, die weer aansluit op de wegen naar Oostburg en naar Breskens. Op die rondweg heeft IJzendijke, dat in deze precies zoals alle andere ge meenten redeneert, het uiteraard geenszins begrepen. Heel wat ver keer, dat nu eens „aanlegt", gaat dan snel voorbij. Maar men is realistisch. Er valt nu eenmaal niet aan te tor nen. Er is enige tijd geleden een „rondwegcommissie" opgericht, die een ander ontwerp dan dat van de provinciale waterstaat samenstelde, hetwelk heel wat goedkoper was, wel 3' ton. Aan dit ontwerp bleken ech ter verscheidene technische onvolko menheden te kleven, zodat men een nieuw ontwerp vervaardigde, dat toen echter slechts ongeveer één ton voor deliger uitkwam dan dat van de pro vincie. IJzendijke redeneerde namelijk, en geenszins ten onrechte, dat een ont werp, dat behalve geld ook nog kost bare landbouwgrond spaart, de voor keur verdient boven een weg die een maximum aan geld en cultuurgrond kost. De beslissing inzake het traject is nog niet gevallen. Het zou ons en vele anderen plezier doen als IJzendijke zijn sportieve interventie (waarbij men immers afziet van agi tatie tegen de rondweg-op-zich) be loond zag met een erkenning van zijn ijver voor het behoud van zijn land bouwgrond ZONDAG 25 MEI te 14.30 uur IJZENDIJKE I— LEAVESDEM-HOSPITALS. Te 16.30 uur BOKSDEMONSTRATIE door Boksver. D.O.S. Vlissingen, o.m. Frans Riteco, Ned. kampioen middenge- gewicht, Lou de Nooyer, jeugdkampioen van Z.-Holland en Zeeland, H. Dik, finalist Ned. kampioenschap middengewicht 1957 en vele anderen. DINSDAG 27 MEI te 14.30 uur RIJWIELKOERS VOOR NIEUWELINGEN over 75 km. Start Minnepoortstraat. - Aankomst tramwissel. Bekende parcours. Grote deelname. geven wy van 24 t.m. 31 mei by aankoop van 1 Was machine of Droger MARKT 4 TEL. 388 IJZENDIJKE Dealer voor Oost en West Zeeuivsch'V launder en irn-rwu». DOOS SN DOOK VlSKVUIj 'onverwoestbaar LOSSE LEPELS EN V06KEN lure en h nis hm i elyfe o rti helen Burchtstraat Tel. 255 OOSTBURG brengt de nieuwste vinding op bromfietsgebied. 100% vol-automatisch rijden. „MOBY-MATIC" - hetzelfde systeem dat enkel bij DE DUURSTE AUTOMOBIELEN WORDT TOEGEPAST. De prijzen met dit systeem variëren van f 398.50 t/m.f 675. Wij leveren uit voorraad de ,.MOBY-SCOOTER" in luxe uitvoering, compleet uitgerust f 1445.—. KAPTEIN komt met de NIEUWSTE VINDINGEN in 5 verschillende modellen. Dit zijn de prijzen MOBYLETTE IDEAALf 675 MOBYLETTE SUPER f 575 MOBYLETTE LUXE f 548 MOBYLETTE TOURIST f 445 MOBYLETTE SPECIAAL f 398 ORANJESTRAAT 3 en 5 TELEFOON 291 IJZENDIJKE IncL VERWARMING RUITENSPROEIER ROLHOES TEMPERATUURMETER en KLOKJE PRIJZEN VANAF 6990.- BESTELWAGENS VANAF 6550" Dealer voor OOST- en W.-Z. VLAANDEREN Voor de a.s. PINKSTERDAGEN kunnen wij Tf een pracht collectie tonen in de nieuwste mo dekleuren. Grote keuze in koffers WEMAER BEURSSTRAAT 10 IJ Z E N D IJ K E IJZENDIJKE: Landpoortstraat 4 CLINGE: Gravenstraat 157 Telefoon 409 Telefoon 960 El E OOSTBURG Eenhoomplantsoen Tel. 58 BRESKENS Dorpstraat 67 Tel. 617 DOOR Bouw en Exploitatie GROTE KEUZE GRAMMOFOONPLATEN POPULAIR KLASSIEK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 8