IJzendijke zit de laatste
jaren goed in zijn wegen
Pinksterkermis
Peugeot 203
W. MEESEN
TELEVISIE
MODELWONING TE OOSTBURG
VRIJ TE BEZICHTIGEN (KINDEREN GEEN TOEGANG)
GEHEEL MODERN INGERICHT
MAAIDORSERS
z
KAPTEIN MOBYLETTE
GARAGE JOH. DE DOBBELAERE
handtassen
R. de Bruycker
voor RADIO
Fa. SCHIPPERS NAUTA
BELDEROK Woninginrichting
v. d AAAEELE Huishoudelijke artikelen
PALLADA Elektrische apparaten Radio Televisie
GASBEDIJF OOSTBURG Gastoestellen
GE8R. v. d. POEL N.V. terneuzen
Fa. A. Begheijn Zn.
Fa. J. v. d. SANDE ZONEN
P. Potterstrr at 35
Elke woensdag en saterdag tussen 3-9 uur s middags
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 21 MEI 1958
Oude jout kost nu veel geld
TIJDENS DE
KERMISWEEK
EEN WAARDEVOLLE
VERRASSING
Fa.
A.
B
E
G
H
E
Y
N
Zn.
IJ
E
N
D
IJ
K
E
TEL.
388
WHQD VOORUWltVfN
HEDEN
WOENSDAG
21
MEI
2 UUR
Opening van onze
ZELFBEDIENINGS
ZAAK
te Oostburg
Levensmiddelenbedrijf
Brouwerijstraat 37
Tel. 348
EN
Binnenkort krijgt IJzendijke een splinternieuwe verkeersweg, n.I. de weg
Biervliet-IJzendijke, welke deel uitmaakt van de oost-westverbinding door
Zeeuwsch-Vlaanderen. Aan heel wat verkeersmisère zal dan een eind ge
maakt zijn, want de huidige weg naar het oosten, die naar Driesprong, is
goed beschouwd een levensgevaarlijke baan. Men realiseert het zich niet
zozeer, omdat de weg er goed uitziet er is nog kortgeleden een verbete
ring aangebracht maar toen enige tijd geleden een auto tegen een der aan
de kant staande bomen reed, waarbij de bestuurder het leven verloor, had
den degenen, die tevoren reeds op het gevaar van de weg gewezen hadden,
een krachtig argument om hun klacht te onderstrepen.
Men heeft de weg nl. steeds maar
verbeterd, d.w.z. van een beter weg
dek voorzien èn verbreed. Beide be
werkingen zijn voor een weg bijzon
der belangrijk. Men kan er echter
niet tot in het oneindige mee door
gaan. Zo ook hier. Men is nu zo dicht
bij de langs de kant van de weg
staande bomen aangeland, dat de
ruimte tussen kantstrook en bomen
veel en veel te gering geworden is
om nog enige uitwijkmogelijkheid te
bieden. Bovendien suggereert de
berm een veiligheidsstrook die er in
feite niet is, want het hoge gras mas
keert een aflopende berm. Wie erin
terecht komt, raakt onherroepelijk de
macht over het stuur kwijt. En de
bomen staan pal aan de weg Het
laatste ongeluk heeft het gevaar dui
delijk gedemonstreerd.
De ANWB heeft terzake reeds een
onderzoek ingesteld en men is tot de
conclusie gekomen dat er inderdaad
geen uitloop is en dat het wegpro-
fiel aan de berm uitzakt. De afstand
van kantstrook tot de bomenrij be
draagt 1,40 meter. Dit is overigens
ongetwijfeld op de minst ongunstige
plaats gemeten, want er zijn, naar
ons zelf gebleken is, plaatsen waar
die afstand nog heel wat geringer is.
Kortom: het is een bijzonder gevaar
lijke weg, waar men het best doet
heel kalm te rijden. Iedere onvoor
ziene verkeerssituatie kan de meest
ernstige gevolgen hebben.
Rondwegcommissie
De toestand waarin deze weg ver
keert, vestigt opnieuw de aandacht
op het wegenbeleid. Er is, dat is ook
in ons blad herhaalde malen met
dankbaarheid geconstateerd, aan de
wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen in de
afgelopen tien jaren bijzonder veel
gedaan. Dat neemt niet weg dat er
ook fouten gemaakt zijn. Daarvan is
b.v. de weg IJzendijke-Oostburg (via
Waterlandkerkje) een voorbeeld. De
ze nieuwe verbinding werd aangelegd
toen men te Middelburg nog het idee
had dat de oost-westverbinding in
Zeeuwsch-Vlaanderen via een noord-
weg zou gaan. Ten tijde van de aan
leg was echter het Zeeuwsch-Vlaam-
se geluid, bijna algemeen, ,,geef ons
een middenweg" al zo sterk dat men
toch eerst wel eens even uit had moe
ten kijken alvorens de dure beton te
storten in de verbrede bedding van de
oude kronkelweg. Nu is n.I. ook de
nieuwe weg een slingerbaan, vol
hoogst gevaarlijke bochten (denk aan
het ernstige verkeersongeval nabij
Kanonhof en deze weg is thans deel
van de grote oost-westverbinding.
Destijds had men de gedachte dat
het slechts een ondergeschikte ver
binding zou zijn.
Deze verkeerde ,,gok'\ waarvan
min of meer een politiek spel de oor
zaak is geweest, noodzaakt de pro
vincie thans opnieuw zeer grote be
dragen te steken in de hoogst noodza
kelijke verbetering van de weg IJzen
dijke-Oostburg. Er moeten bochten
uit, er moet een fietspad komen. Had
men destijds even verder gekeken
dan zijn neus lang was en had men
tijdig naar de wensen der Zeeuwsch-
Vlamingen geluisterd, dan zou veel
geld bespaard zijn.
Niettemin: dit extra geld moet wor
den uitgegeven en liefst zo spoedig
mogelijk, want de verkeersveiligheid
eist het. Van de spoedig te openen
nieuwe weg naar Biervliet, richting
Terneuzen. zal behalve het wegver
keer ook IJzendijke zelf veel plezier
hebben. Het is een heel wat veiliger
idee.
Eigen ontwerp
IJzendijke beleeft de laatste tijd
heel wat op verkeersgebied. Het is,
alle misrekeningen ten spijt, uitste
kend in de wegen gestoken, de laat
ste jaren. Eén ding zit de IJzendijke-
naren echter een beetje dwars: de
rondweg. Hij is er nog niet en het zal
wellicht ook nog even duren, maar hij
komt. Waar de nieuwe weg uit het
oosten aansluit op Tivoli, komt een
weg, in een grote bocht om het dorp
heen, die weer aansluit op de wegen
naar Oostburg en naar Breskens. Op
die rondweg heeft IJzendijke, dat in
deze precies zoals alle andere ge
meenten redeneert, het uiteraard
geenszins begrepen. Heel wat ver
keer, dat nu eens „aanlegt", gaat dan
snel voorbij. Maar men is realistisch.
Er valt nu eenmaal niet aan te tor
nen. Er is enige tijd geleden een
„rondwegcommissie" opgericht, die
een ander ontwerp dan dat van de
provinciale waterstaat samenstelde,
hetwelk heel wat goedkoper was, wel
3' ton. Aan dit ontwerp bleken ech
ter verscheidene technische onvolko
menheden te kleven, zodat men een
nieuw ontwerp vervaardigde, dat toen
echter slechts ongeveer één ton voor
deliger uitkwam dan dat van de pro
vincie.
IJzendijke redeneerde namelijk, en
geenszins ten onrechte, dat een ont
werp, dat behalve geld ook nog kost
bare landbouwgrond spaart, de voor
keur verdient boven een weg die een
maximum aan geld en cultuurgrond
kost.
De beslissing inzake het traject is
nog niet gevallen. Het zou ons en
vele anderen plezier doen als
IJzendijke zijn sportieve interventie
(waarbij men immers afziet van agi
tatie tegen de rondweg-op-zich) be
loond zag met een erkenning van zijn
ijver voor het behoud van zijn land
bouwgrond
ZONDAG 25 MEI te 14.30 uur
IJZENDIJKE I—
LEAVESDEM-HOSPITALS.
Te 16.30 uur
BOKSDEMONSTRATIE
door Boksver. D.O.S. Vlissingen, o.m.
Frans Riteco, Ned. kampioen middenge-
gewicht, Lou de Nooyer, jeugdkampioen
van Z.-Holland en Zeeland, H. Dik, finalist
Ned. kampioenschap middengewicht 1957
en vele anderen.
DINSDAG 27 MEI te 14.30 uur
RIJWIELKOERS VOOR NIEUWELINGEN
over 75 km.
Start Minnepoortstraat. - Aankomst tramwissel.
Bekende parcours. Grote deelname.
geven wy van 24 t.m. 31 mei by aankoop van 1 Was
machine of Droger
MARKT 4
TEL. 388
IJZENDIJKE
Dealer voor Oost en West
Zeeuivsch'V launder en
irn-rwu».
DOOS SN DOOK VlSKVUIj
'onverwoestbaar
LOSSE LEPELS EN V06KEN
lure en h nis hm i elyfe o rti helen
Burchtstraat Tel. 255 OOSTBURG
brengt de nieuwste vinding op bromfietsgebied. 100% vol-automatisch rijden.
„MOBY-MATIC" - hetzelfde systeem dat enkel bij DE DUURSTE AUTOMOBIELEN
WORDT TOEGEPAST.
De prijzen met dit systeem variëren van f 398.50 t/m.f 675.
Wij leveren uit voorraad de ,.MOBY-SCOOTER" in luxe uitvoering, compleet uitgerust
f 1445.—.
KAPTEIN komt met de NIEUWSTE VINDINGEN in 5 verschillende modellen.
Dit zijn de prijzen MOBYLETTE IDEAALf 675
MOBYLETTE SUPER f 575
MOBYLETTE LUXE f 548
MOBYLETTE TOURIST f 445
MOBYLETTE SPECIAAL f 398
ORANJESTRAAT 3 en 5 TELEFOON 291 IJZENDIJKE
IncL VERWARMING RUITENSPROEIER
ROLHOES TEMPERATUURMETER en KLOKJE
PRIJZEN VANAF 6990.-
BESTELWAGENS VANAF 6550"
Dealer voor OOST- en W.-Z. VLAANDEREN
Voor de a.s.
PINKSTERDAGEN
kunnen wij Tf een pracht
collectie
tonen in de nieuwste mo
dekleuren.
Grote keuze in koffers
WEMAER
BEURSSTRAAT 10
IJ Z E N D IJ K E
IJZENDIJKE: Landpoortstraat 4
CLINGE: Gravenstraat 157
Telefoon 409
Telefoon 960
El E
OOSTBURG
Eenhoomplantsoen
Tel. 58
BRESKENS
Dorpstraat 67
Tel. 617
DOOR
Bouw en Exploitatie
GROTE KEUZE GRAMMOFOONPLATEN
POPULAIR KLASSIEK