BERGEN OP ZOOM EN DE TOEKOMST BARCELONA, HART DER SPAANSE NIJVERHEID Gesprek tussen boeren en de overheid Goede zijden van het nieuwe havenplan Bezorging per vliegtuig Thee-mysterie Geen regengeen stroom Konijn en dode mus uit hoge hoed DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 16 APRIL 1958 HISTORISCHE FOUT Er kwam geen stoplicht meer Dit is de tweede hoofdstad van Spanje Hoogwaterstanden méér kracht véérkracht Belangrijke haven ONWEZENLIJK EN ONBEGRIJPELIJK Zakenleven in V.S. neemt „grote vluchl" Een vloot van 12000 Het nieuwe plan voor de aanleg van een Bergse haven van het ingenieursbureau Witteveen en Bos te Deventer verdient ruime aandacht. Want het plan, dat slechts ogenschijnlijk een lokale op zet heeft, maar dat zeer rationeel werd opgesteld, bergt in zich een grote visie, die ook het kenmerk is van het Rotterdamse Europoortplan. Het laatstgenoemde plan immers voorziet in de aanleg van een aantal havens, die pas tot stand zullen komen, naargelang de behoefte daaraan blijkt. De 65 miljoen gulden, die enkele dagen geleden door de Rotterdamse gemeenteraad zijn gevoteerd, worden gegeven voor de uitvoering van de Europoort in eerste fase. Over enkele jaren zullen nieuwe credieten worden gevraagd, zodat zeer geleidelijk het geheele Europoortplan wordt gerealiseerd. Eenzelfde visie het geleidelijk aan verwezenlijken van een geheel plan ligt kennelijk ook ten grondslag aan het plan Witteveen en Bos voor de nieuwe Bergse haven, Want deze ha ven past in het door Zeeland en Brabant bespeelde thema van het tot ontwikkeling brengen van het Westerscheldebekken en bo vendien past het plan in de doelstelling van Bergen op Zoom: te liggen aan de zuid-noord gerichte scheepvaartroute Schelde- Rijn, met tegelijkertijd verbindingen naar oost en west. Het plan Witteveen en Bos verdient ruime aandacht om zijn technische, economische en scheepvaartkundige kwaliteiten. Door een nieuwe haven aan te leggen, zoals door het inge nieursbureau van Deventer wordt voorgesteld, wordt ook in de toekomst de mogelijkheid een historische fout te herstellen, namelijk de afsluiting van het Kreekrak rond 1860, geens zins gehinderd, doch bevorderd. In een artikel over Bergen op Zoom in het aprilnummer van 1951 van Brabantia Nostra merkte de stadsarchivaris Korneel Slootmans terecht op, dat Bergen op Zoom werd gewurgd door het afsluiten van het Kreekrak, waardoor het direct werd afgesloten van de Westerschelde. De landsoverheid wenste de aanleg van een spoorweg van Vlissingen via Til burg naar Duitsland, maar stond voor de moeilijkheid van de scheiding tussen Brabant en Zeeland. Het vraagstuk werd opgelost door het leg gen van de Kreekrakdam, die als ver dienste had Brabant en Zeeland nau wer met elkaar te verbinden, maar die de onverdienste bezat Bergen op Zoom een doodsteek toe te brengen. De scheepvaart van Schelde naar Rijn ging immers door het Kreekrak en langs Bergen op Zoom door het Bergsche Diep naar 't Volkerak en 't Hollandsch Diep. Deze route was zon der enige twijfel niet erg gelukkig, want de Oosterschelde en de Een dracht waren slechts moeilijk bevaar baar en leverden zelfs bij vloed grote bezwaren op. Maar in die dagen had den de schippers van de zeilschepen niet zo'n grote haast. Door het scheidingstractaat van 1839 had Nederland zich ten aanzien van België verplicht een Schelde- Rijnroute te handhaven. Vóór het af sluiten van het Kreekrak was derhal ve reeds gegraven het kanaal van Hansweert naar Wemeldinge. Deze nieuwe weg was naar de zin van de scheepvaart, want de route Hans- weert-Wemeldinge werd al gebruikt, voordat de afsluiting van 't Kreekrak 'n feit werd. Een tweede route, die genomen kon worden, ging door het Sloe, ter wijl later het kanaal door Walcheren volgde, toen Zuid-Beveland en Wal cheren met elkaar werden verbonden. Royaal volgens de richtlijnen van het tractaat zorgde Nederland dus voor meer dan één Schelde-Rijnverbin- ding, maar België was toch niet goed gestemd over het afsluiten van het Kreekrak, waarover ook Bergen op Zoom helemaal niet te spreken kon zijn: temeer niet, omdat er toch wel andere mogelijkheden waren voor de aanleg van de spoorlijn. Een brug over het Kreekrak zou Bergen op Zoom en de verhoudingen tussen Ne derland en België van veel narigheid hebben verlost. De afdamming werd echter een feit Geleidelijke uitbreiding Om terug te keren tot het plan Wit- teveen en Bos, het is bekend, dat de nieuwe Bergse haven in twee fasen zal worden uitgevoerd. De kosten van de fasen bedragen respectievelijk cir ca tien en vier miljoen gulden, ter wijl in de eerste fase niet wordt voor zien in de afsluiting van het oude ha vengebied, in de tweede fase wel. Het plan is, ofschoon veertien mil joen gulden niet gering zijn, toch goedkoop, omdat de ontwerpers ge bruik hebben gemaakt van het Berg sche Diep, dat slechts een klein ver lengstuk nodig heeft om als toegang tot de nieuwe haven te kunnen dienen. Het gebruik maken van deze vaargeul betekent een besparing van miljoe nen guldens. Nadat het huidige plan is uitge voerd, kan geleidelijk èn het haven gebied èn de industrie-accommodatie worden uitgebreid. Witteveen en Bos hebben met die toekomstuitbreidingen rekening gehouden. Zij voorzien die uitbreidingen naar het zuiden, dus in de richting van het vroegere (thans afgedamde) Kreekrak, dat eenmaal en de ingenieurs hielden daarmee eveneens rekening weer openge legd moet worden. Het is geen geheim jneer. dat de provinciale besturen van Brabant en Zeeland over het doorste ken van het Kreekrak van gedachten wisselen, omdat deze doorsteek als gevolg kèn hebben, het ontstaan van een industriegebied bij Bath, want daar zijn mogelijkheden voor de aan leg van insteekhavens aan het diepe vaarwater van de Westerschelde, ®yenals trouwens bij Ossendrecht en Woensdrecht: feiten, waarop dr. ir. Mesu meer dan eens heeft gewe zen. Er zullen natuurlijk jaren verstrij- Ren alvorens de Bergse haven is ge ^aliseerd. Zeker alvorens een zeeha en bij Bath of Woensdrecht aanwe- \s, maar ook met deze factor is i] witteveen en Bos rekening ge sMd hebben zich de vraag ge- "eld hoe de Bergse haven zal zijn ge- jWUeerd als het deltaplan, bijvoor- Deeld over 25 jaar, verwezenlijkt is. Last peil ,3 ,het deltaplan over 25 jaar in werkelijkheid is omgezet en dus de egaten zijn afgesloten, ontstaat er constant peil (20-50 cm NAP) voor de Ousterschelde en voor het grootste betekenis de verbinding Bergen op ZoomRoosendaal en Bergen op ZoomBreda, die res pectievelijk door de Roosendaalse Vliet en de Mark verzekerd zullen worden, omdat de beide rivieren worden verbeterd. (Bemalingen zul len voor de afwatering noodzake lijk zijn, maar die zijn altijd nood zakelijk wat er ook gebeure). Het verlies aan landbouwgron den zal bij uitvoering van dit plan ten zeerste worden beperkt. Het is dus niet zonder enige reden geweest, dat het provinciaal bestuur van Brabant bij het bezoek van mi nister Algera in 1957 voorop stelde, dat er eerder een Mark-Vlietverbin- ding tot stand diende te komen dan een directe verbinding Bergen op Zoom-Roosendaal. Tenslotte is het grote voordeel van deze mogelijkheid dat slechts gerin ge kosten aan de uitvoering van de ze snelle verbinding Bergen op Zoom- Rotterdam zijn verbonden. Hoe ligt de situatie ten zuiden van Bergen op Zoom Doorsteek Kreekrak Vóórdat het deltaplan is uitgevoerd zal Antwerpen zeker gereed zijn met het tienjarenplan, dat voorziet in de aanleg van een aantal havens tot tegen de Nederlandse grens. Antwer pen zal dan, al of niet in samenhang met de normalisatie van de Wester schelde volgens het plan-Bonnet, op nieuw gaan denken aan een nieuwe korte Schelde-Rijnverbinding. Maar doordat intussen èn de Zoomseweg èn de rijksweg 17 zijn aangelegd, zal het geen uitvoering meer kunnen ver langen van een kostbaar Moerdijkka naai a la van Cauwelaert-Steenber- ghe. Antwerpen zal feitelijk héél simpel ten zeerste prijs stellen op een doorsteek van het Kreekrak. Een doorsteek, die ook door Bergen op Zoom wordt gewenst. Het zal dan nodig zyn in het zuidelijk Kreekrak- gebied een zeesluis te bouwen, die Bergen op Zoom een nieuwe toegang geeft tot de Westerschelde. De hui dige vaarwegen voor Bergen op Zoom naar de Westerschelde zijn de be zwaarlijke omwegen Wemeldinge- Hansweert en het kanaal door Wal cheren. Antwerpen is met de doorsteek van het Ki'eekrak enorm gebaat, want er zal een scheiding kunnen plaats heb ben tussen de zeevaart, die de Wes terschelde moet bevaren en de bin nenvaart, die naar de Rijn trekt. Ten noorden van het huidige Antwerpse havengebied worden nieuwe havens aangelegd. De afstand om vanuit die dokken een kanaal door te trekken (vanaf Fort Frederik ongeveer) tot in het heropend Kreekrak met een constant bevaarbare geul, is slechts enkele luttele kilometers Bergen op Zoom kan dus een korte verbinding krijgen met Antwerpen en komt dan op een kruispunt te liggen, open naar alle vier de windstreken, van het gehele binnenscheepvaart- verkeer in het zuidelijk Delta-bekken. Waarlijk een mooi perspectief, zelfs een gróóts perspectief wanneer ook bij Bath een zeehaven ontstaat. Toen twee jeugdige Amster dammertjes van 8 en 10 jaar in hun geboorteplaats stiekem in de open laadbak klommen van een grote vrachtauto, die voor een verkeerslicht moest stop pen, hadden zij er geen idee van dat hun gratis ritje in Voorthuizen op de Veluwe zou eindigen. Zij waren namelijk van plan, bij het volgende rode stoplicht weer van de auto af te springen. Er kwam echter geen rood stoplicht meer en de chauffeur zette koers naar En schede In Voorthuizen echter zag een wegenwachter de angstige gezichten van de twee clandes tiene liftertjes boven de laad bak uit. Hij gaf de chauffeur van de vrachtauto een stopte ken. Toen de vrachtauto stil stond namen de verstekelinge- tjes de benen, doch de wegen wachter had de jongens snel in gehaald en gegrepen. De politie waarschuwde de ouders en stelde de jeugdige reizigers op transport naar Amsterdam. Dit kaartje geeft de situatie van Bergen op Zoom ten opzichte van de omringende waterwegen weer. Het hier getekende kanaalfrag ment is van het ontwerp Van Cauwelaert-Steenberghe, dat nu echter in de ijskast zit, terwijl de gedachten nu meer gaan in de richting van een Westelijker tracé. Volkerak. De haven van Bergen op Zoom, die vóór de voltooiing van het deltaplan voor het waterbehoud is aangewezen op een schutsluis, zal dan geen rekening meer hebben te houden met eb en vloed (die dan immers verdwenen zijn en kan de schut sluis als gevolg daarvan open laten staan. Omdat er één constant waterpeil is, zullen er geen grote kosten worden gevergd om de Eendracht beter ge schikt te maken voor de scheepvaart. Door betrekkelijk gering baggerwerk en betonning ontstaat een goede vaar weg, die via de Krabbe- en Mossel kreek de schepen naar het Volkerak kan leiden, maar erg voordelig is de ze zaak voor deze efficiënte tijd niet, omdat een bochtige omweg van vele kilometers moet worden gevolgd. De oplossing ligt daarom in het gra ven van een kanaal even ten noorden van Nieuw-Vossemeer naar de uit monding van de Roosendaalse Vliet, in het Volkerak, die officieel de Steenbergse Overloop heet. Met an dere woorden: de oplossing ligt in het herstel van het vroegere Slaak tussen Sint Philipsland en de Brabantse wal. Verrassend zijn de gevolgen van zo'n handelwijze, want Daardat een constant peil aanwe zig is zal geen enkele sluis behoe ven te worden gelegd ten behoeve van het kanaal ten oosten van Sint Philipsland. Voor de route Beraen op ZoomHollandsch DiepRotter dam heeft men dan slechts te ma ken met één sluis, namelijk die bij Willemstad, waar een dam in het Hollandsch Diep wordt gebouwd ter verbinding van Brabant met de Hoeksche Waard. Deze route (EendrachtNieuw- VossemeerSteenbergse Overloop) houdt een verbinding in van Ber gen op Zoom met het hele Bra bantse achterland. Immers de Roo sendaalse Vliet kan bij het Heense sas worden opgevaren, alsmede bij Dintelsas de Mark. die dan boven dien met de Vliet zal zijn verbon den. Men kan verder gaan en de ver binding zien met Oosterhout, Til burg en in verder perspectief met Maas en Rijn volgens het tracé Ar- cenRuhrort, evenals met de Zuid- Willemsvaart en de waterwegen in de Belgische Kempen. Voor west-Brabant is van de Morgen, donderdag 17 april, gelden in de provincie Zeeland de volgende hoogwaterstanden: te Hansweert om 2.05 en 14.39 uur, te Terneuzen om 1.41 en 14.04 uur en te Vlissingen om 1.11 en 13.39 uur. De kok van het opleidingsschip voor de binnenvaart ..Hollands Glo rie", dat gelegen is in het Wantij te Dordrecht, heeft enige tijd geleden in een heg een aantal pakjes thee ge vonden, waarvan de waardebonnen waren verwijderd. Hij stelde de poli tie van zijn vreemde vondst in ken nis. Een paar weken later vond de kok, die het hegje veiligheidshalve in de gaten hield, wederom een aantal pakjes thee, ook weer zonder waarde bonnen. De geschiedenis heeft zich nog één keer herhaald, want weer heeft de kok de politie op de hoogte gesteld van een vondst van veertien pakjes thee van goede kwaliteit, maar met uit de verpakking geknipte waardebonnen. (Advertentie) CL Elke j morgen door de Als een enorm mierennest ligt Barcelona aan de Middelland se Zee. Een stad, die grotendeels bestaat uit een stelsel van rechthoeken. Alleen het oudere stadsgedeelte, het zogenaamde gotische kwartier in de onmiddellijke nabijheid van de haven, is opgebouwd uit een warnet van smalle, duistere straatjes met winkeltjes, bars en restaurants. Wandelend door deze enge steegjes proeft men de romantiek. Zelfs midden op de dag als de hete zon boven de stad hangt, is het in deze steegjes zo don ker, dat de winkeltjes en de andere gebouwen met petroleum moeten worden verlicht. Geen elektrische verlichting, want elektriciteit is in Spanje schaars en kostbaar. Barcelona is een belangrijke ha venstad. Daarnaast is het een van de voornaamste centra voor handel en nijverheid. De stad die meer dan een miljoen inwoners heeft bezit tal van textielfabrieken, metaalnijver heid, katoenindustrie. Een belangrijk gedeelte van de spoorwegmaterialen wordt in Barcelona vervaardigd. Als iedere belangrijke nijverheids- stad heeft ook Barcelona scholen voor handel, scheepvaart en indu strie. Er zijn academies voor na tuurkundige wetenschappen, verschil lende musea, openbare bibliotheken en een universiteit met vijf facultei ten. Deze Universiteit is gesticht in 1430. Vanzelfsprekend ontbreken de vermaakcentra niet. Barcelona bezit de grootste schouwburg van Spanje: het Gran Teatro del Rio met 3000 zitplaatsen. Er zijn twee arena's voor stierengevechten. De inwoners van Barcelona heb ben gelijk als zij zeggen, dat hun stad de tweede hoofdstad van Spanje is. Barcelona is in elk opzicht een (Van onze landbouwmedewerker) Het gesprek tussen de overheid en de boeren heeft voor de bui tenstaander iets onwezenlijks en onbegrijpelijks. Minister Vondeling is bij het debat over de melkprijs in de Tweede Kamer op de vingers getikt. Door het aannemen van de motie-van Koeverden was hem beduid, dat de Kamer alsnog wenste, dat hij de eigenaarslasten volledig zou doorberekenen in de garantieprijs van de melk. Niemand die enigszins was inge wijd in de politieke verhoudingen was van oordeel, dat de minis ter aan deze wens gehoor zou geven. Maar hoe kon hij er onder uit komen? Met groot bravour heeft de minister op Goede Vrijdag een zuivelcrisis voor de dag gehaald; op de manier van een goochelaar, die uit zijn hoge hoed een konijn te voorschijn haalt, dat iedereen tevoren al lang over het to neel heeft zien rondlopen. Daarom maakte dit motief van de minister weinig indruk. De moeilijkheden op de zuivelmarkt bestaan reeds een paar jaren en niemand begrijpt, waarom deze na een ministerswisseling ineens als motief gaan gelden om te gaan manoeuvreren met het garantiebeleid. Daarbij schijnt de minister te ver geten, dat deze zuivelcrisis voor een deel te wijten is aan de politiek, die zijn departement al sinds lang toe past. Het moeilijkste artikel immers bij de zuivel is de boter. Dit had men reeds lang zien aankomen. Wijlen dr. ir. S. L. Louwes heeft vrij kort na de oorlog al gewaarschuwd voor de tijd, dat Nederland zijn melkvet niet meer zou kunnen verkopen. En wat is de politiek van de overheid ge weest? Uitbetaling van de melk naar vetgehalte, en dus een premie op de produktie van vet. En nu zit men met de brokken. Nu de boer als gevolg van deze politiek en van de aanspo ring tot produktieverhoging de boter niet meer kwijt kan, komt de zuivel crisis uit de hoge hoed. Inplaats van het melkvet op andere wijze weg te werken, legt de overheid het blijkbaar liever als boter op het hoofd. Het is ons niet duidelijk, waarom de boeren de regering niet op deze inconsequentie hebben gewezen, en waarom zij de overheid niet hebben voorgehouden dat ook zjj de gevolgen van haar eigen beleid moet dragen. Maar er zijn ons veel meer dingen van de boeren niet duidelijk. Zij hebben bij monde van het Land bouwschap verklaard, dat zij welis waar voldaan, maar ook verontrust zijn. De overheid hangt het garantie beleid op aan de toestand van de schatkist en zet daarmee dit gehele beleid op losse schroeven, zo verkla ren de boeren. Ook deze bewering heeft iets on begrijpelijks en onwezenlijks voor de toeschouwer. Elke buitenstaander zal zich afvragen, waaraan, men dan wel een garantiebeleid moet ophangen; waarom bij een aantal van tiendui zenden werklozen de boeren toch nog honderden miljoenen uit de schatkist moeten hebben. Deze buitenstaander zal zich nog verschillende vragen van dezelfde aard stellen. Nu weten wij wel, dat deze dingen niet zo éénvoudig liggen. Dat een groot deel van deze miljoenen nodig is om de bedrijven in stand te houden, en dat we de boerenbedrijven niet kunnen missen. We weten ook, dat in de jaren na de oorlog de boer zijn produkten moest verkopen ver bene den de marktprijs en dat mede daar door de Nederlandse industrie kon worden opgebouwd. We weten even zeer dat tot voor een paar jaar de boeren zelf het verlies van de boter hebben opgevangen door middel van hun zuivelfonds dat voor het over grote deel uit boerengeld bestond. Maar weet de buitenstaander dat? De onkunde op dit gebied is ontstel lend. Wat doen de boeren daaraan? Niets of zo goed als niets. De landbouw verzorgt zijn voorlichting en public relations met dezelfde weloverwogenheid en doeltreffendheid als de Haagse politie de hare op 1 april, zij het iets minder hardhandig. De boeren hebben in de afgelopen jaren verzuimd de buitenstaander doeltreffend voor te lichten. Stichting voor de Landbouw en Landbouwschap hebben dan wel hun best gedaan, maar waren hierbij aan alle kanten aan beperkingen onderworpen; be perkingen, opgelegd door deze zelfde boeren, die deze instellingen bestuur den. Zij moeten zich daarom nu niet verwonderen, als de buitenstaander zich thans enkele verwonderde vra gen stelt, en wel enig verband wil leggen tussen schatkist en garantie beleid. Zij moet zich evenmin ver wonderen als de buitenstaander hun verwijt alleen aan zichzelf te den ken en geen begrip te hebben voor de andere bevolkingsgroepen. Tien jaar lang hebben zij hun kans verzuimd en thans zijn zij nog niet verder dan dat een of andere geheimzinnige com missie aan het bestuderen is, waarom wie wanneer waar wat zal gaan doen. Ook zij zullen de gevolgen van hun eigen beleid moeten dragen en waar schijnlijk moeten aanvaarden, dat de openbare mening niet al te gunstig denkt over de garantiepolitiek. Werkclassificatie Er zijn nog een paar onwezenlijke en onbegrijpelijke dingen bij dit ge sprek. De kern van alles is de zui velcrisis, zo blijkt uit de medede lingen van de overheid. Maar waar om moest hieraan ook de garantie voor de akkerbouwprodukten opge hangen worden? En nog vreemder is, dat de invoering van de werkclassi ficatie in de landbouw aan deze be wering moet worden opgehangen. Sinds 1946 werken ondernemers en arbeiders in de landbouw aan de zgn. relatieve gelijkstelling. Dat wil zeggen, dat de landarbeiders een loon moeten krijgen, dat in werkelijke waarde vergeleken kan worden met het loon van de arbeiders in andere bedrijfstakken. Steeds heeft de over heid voorwendsels gevonden om dit tegen te houden. De werkclassificatie heeft uitgewezen dat de landarbei der in vakbekwaamheid gelijk staat met de metaalarbeider. De landbouw was het erover eens, dat dit in het loon tot uiting moest komen. Maar nu is plotseling de zuivelcrisis uit de hoge hoed gekomen. Als wij kwaadaardig waren (en soms geloven we dat we dit echt zijn) zouden we vragen: waarom zijn de voorstellen van Produktschap voor Zuivel en van Landbouwschap niet overgenomen? Waarom plotseling over zuivelcrisis gaan spreken? Waar om doorsukkelen met maatregelen, die iedere veertien dagen tijdelijk verlengd worden? Moest er misschien een zuivelcri sis komen om de motie-Van Koever den en de werkclassificatie te torpe deren? En moest uit de hoge hoed ook de platonische verklaring der principiële bereidwilligheid komen als dode mus waarover de landbouw zyn voldoening zou kunnen uitspre ken? belangrijke mooie stad, met parken en boulevards, die voor geen enke le andere Europese stad onderdoen. Wandel maar eens over de Ramblas, of over de acht kilometer lange en 50 meter brede Avenida Generalisi- mo Franco, waar het krioelt van auto's taxi's, politieagenten en bo vendien nog tientallen muilezeltjes, die zich niets aantrekken van het drukke verkeer. Ieder schijnt er zijn eigen verkeersregels te hebben en zich van de rest niets aan te trek ken. Wonderlijk genoeg gebeuren er in deze ogenschijnlijk ordeloze ver keersdrukte betrekkelijk weinig ongelukken. De in blauwe jasjes gestoken chauffeurs van de geel zwarte taxi's kruipen overal door heen. Menig toerist, die zich door zo'n dolle taxichauffeur laat ver voeren, slaakt onwillekeurig kreten van schrik Romantiek Romantiek is er in Barcelona ge noeg. Eten in met kaarsen verlichte restaurants kunt u in Nederland ook, 100, 90, 80. Kalfkoeien 1275, 1000, 850. maar welke barbier zal u knippen en scheren bij kaarslicht, zoals ze in Barcelona doen? Dit laatste mag dan voor toeristen romantisch lijken, de kappers van Barcelona en omgeving denken er anders over, evenals de andere za kenlieden en industriëlen. Want als een kapper in Barcelona bij kaars licht knipt, betekent dit een stroom loze dag. Voor de industrie betekent zo'n stroomloze dag een enorme stag natie, hetgeen grote verliezen met zich meebrengt. Niet alleen Barcelona maar geheel Catalonië in het noordoosten van Spanje, heeft een nijpend tekort aan elektriciteit. Deze hele streek met haar talrijke industrieën snakt naar elektriciteit, welke zeer streng wordt gerantsoeneerd. Verschillende dagen per week is de streek van elektri citeit verstoken. Slechts die bedrij ven welke over een eigen aggre gaat beschikken, kunnen doordraai en, maar de meeste bedrijven kun nen zich een dergelijke weelde niet veroorloven. De fabrieken mogen hun personeel niet ontslaan en moeten de lonen normaal doorbetalen, zelfs al wordt slechts twee of drie uur per dag gewerkt. Gedurende de laat ste maanden is in Catalonië al meer dan 15 miljard peseta's verlies ge leden, tengevolge van elektriciteits gebrek. Droogte Waarom heeft Catalonië gebrek aan elektriciteit? De hele narigheid is gelegen in het feit, dat het grootste deel van de elektriciteitsproduktie door hydro- elektrische centrales wordt verzorgd. Er wordt energie opgewekt uit het water van de rivieren Llobregat, Be- sos en de zijrivieren. De energie wordt ontleend aan het verval dus het hoogteverschil van rivieren of watervallen. Ook kunnen kunstmati ge bergmeren energie leveren voor lager liggende centrales. De kosten van een dergelijke stuw meer, waarin het overtollige water kan worden opgespaard om het in tijden van droogte te benutten, zijn zeer hoog. Zeker te hoog voor Span je. Het gevolg is, dat men alleen vol doende elektriciteit heeft als er vol doende regen valt. Zodra de droogte valt, betekent dit voor Catalonië rantsoenering. Een ellende, die te vens oorzaak is van de zeer langza me ontwikkeling van de Spaanse in dustrie. Er wordt naar een oplossing ge zocht. Men meent het tekort aan elektriciteit te kunnen opheffen door het bouwen van verschillende ther mische centrales, die dan zouden worden gevestigd in de omgeving van kolenmijnen. Sommigen zijn ech ter van mening, dat het elektrici teitsprobleem alleen kan worden op gelost door het bouwen van een atoomcentrale. Maar dat zal nog wel enkele jaren duren. Amerika zou Amerika niet zijn, als men daar niet „anders dan anders" t<w doen. Men doet er alles in het groot, waar een ander meer bescheiden leeft en werkt. Dit is vooral na de laatste wereldoorlog gebleken, toen de Ver. Staten als grote overwinnaars uit de stryd tevoorschijn traden. Ze rammelden met hun dollars en de mensheid boog als een knipmes en vloog voor de heren triomfators! en zo ging men in de Verenigde Staten aan vergeef ons het woord een soort „grootheidswaanzin" lijden. De heren zakenlieden hebben bij dit alles wel gevaren en zo kan het nu gebeuren, dat het bedrijfsleven een zo groot aantal vliegtuigen in privé- bezit heeft, dat dit het aantal lijn- toestellen der luchtvaartmaatschap pijen in Amerika twaalfvoudig over treft. Er is geen concern van bete kenis of het heeft tegenwoordig zijn eigen vliegtuig of soms zelfs een hele vloot. Statistieken schatten het to tale aantal van het Amerikaanse be drijfsleven op zeker een twaalfdui zend stuks. Nu is een en ander niet zo ver wonderlijk als men bedenkt, dat de Verenigde Staten een uitgestrekt ge bied omvatten met vele afgelegen en vrijwel onbereikbare gebieden. Vlieg tuigen bieden in dit geval dan de beste kans om deze gebieden te be reiken, wil men persoonlijk contact met zijn klanten opnemen. En zo schijnen de directies van deze fir ma's van mening te zijn dat het be zit van een eigen vliegtuig rendabe ler is dan gebruik te maken van de diverse luchtlijnen, die de Verenigde Staten rijk zijn. En de kosten Dat neemt echter niet weg, dat er enorme bedragen mee gemoeid zijn. Zo was in 1956 een som van ruim 2550 miljoen dollar door het bedrijfs leven in vliegtuigen geïnvesteerd, ter wijl de hiervoor gemaakte kosten in dat jaar 75 miljoen dollar beliepen. Nemen we als voorbeeld een grote blikfabriek, de Continental Can Co., welke over een rayon tussen Cuba en Canada ruim honderd fabrieken heeft liggen. Deze onderneming is in het bezit van een vijftal vliegtuigen en een staf van 35 man vliegpersoneel, terwijl in Morristown in de staat New Jersey een hangar van driehon derdduizend dollar staat. Volgens de directie geeft het vliegen met eigen toestellen zo'n tijdsbesparing dat de kosten er ruimschoots uitkomen, ja zelfs nog een goede winst gemaakt wordt. En denk nu niet dat het alleen maar de grootste ondernemingen zijn, die zich zoiets kunnen veroorloven. Ook de kleinere zijn er volkomen voor gewonnen. Een fabriek voor versnellingsbak ken, in Sterling Illinois gelegen, breidde geleidelijk uit en kwam toen op het idee een vliegtuig aan te schaffen en te adverteren dat spoedbestellingen binnen een dag konden worden afgeleverd. Het duurde niet lang of het aantal or ders steeg geieideljjk en gaf in een maand tijdens een verhoging van 270.000 dollar. Thans heeft men vier toestellen in dienst, die druk doen de zijn dageljjks de bestellingen uit te voeren. Alle comfort De toestellen die door het Ameri kaanse bedrijfsleven gebruikt worden variëren van kleine modellen tot complete verkeersvliegtuigen. Ruim 2500 zijn tweemotorig. Sommige zijn zelfs uitgerust met alle moderne com fort, zoals televisietoestellen, tele fooninstallaties, restauratieruimten, opvouwbare schrijftafels en dicta- foons. De piloten zijn voor een groot deel oorlogsvliegers, die in deze branche een goed middel van bestaan hebben gevonden. Maandelijks wordt een 50 tot 60 uur gevlogen en het salaris va rieert van 600 tot 1600 dollar! Al met al betekenen deze „bedrijfsmachi- nes" een lelijke concurrentie voor de Amerika anse luchtva artmaatschap- pijen, want in één jaar tijds vervoe ren zij met elkaar een aantal passa giers dat overeenkomt met een vier en een half miljoen vlieguren. Dat is opmerkelijk meer dan deze lucht vaartmaatschappijen tezamen ver voeren. Voorts is het niet onbelangrijk te vernemen hoe veilig deze privé-toe- stellen vliegen. Bedraagt dit voor lijntoestellen 0,09% ongelukken op elke honderd miljoen gevlogen mijlen, voor de „zaken-vliegtuigen" is dat 0,05%, dus bijna de helft minder.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 7