Nog eens het Rapport Kath. Vrouwengilde Breda Siberiërs en Bengalen mochten elkaar niet F IAT ^ooen 600 biefstuk poten thuis 95 65 25 25 85 73 73 89 24 30 100 20 20 18 69 75 55 49 98 98 58 63 98 60 ji iar ervaring! Antwoord aan twee critici Uit het leven van Alfred Court (slot) Door Frits van Dixhoorn 185 125 75 125 KOEKJES 270 250 105 165 VRUCHTEN 145 115 125 KRABBENDIJKE e.o. - GARAGE J. FRANCKE - Dorpsstraat 84 - Tel. 01134-505 SLUIS e.o. - GARAGE P. C. DE SMIT - St. Annastraat 49-51 - Tel. 01178-412 ZAAMSLAG e.o. - GARAGE A. DE KEYZER - Polderstraat A 272 - Tel. 01153-236 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 1 APRIL 1958 (Van onze onderwijsmedewerker) Kortgeleden besteedden wij in enkele artikelen aandacht aan een rapport betreffende onder wijs en opvoeding, uitgebracht door een studiegroep van het Katholiek Vrouwengilde te Breda. Wij hebben de inhoud van het rapport in een eigen rangschikking samengevat naar de hoofdzaken en ons daar nevens enkele persoonlijke kanttekeningen veroorloofd. Zoals de trouwe lezers van dit blad intussen zullen hebben ge zien, was de inhoud van deze artikelen voor een tweetal per sonen aanleiding, via een inge zonden stuk enkele kritische be merkingen te maken. Wij reke nen het ons tot een eer, op onze beurt op hun opmerkingen te reageren. Aan het feit, dat beide critici van een zekere gepiikkeldheid blijk ge ven, willen wij liever voorbijgaan. Gedachtig de recente Vastenbriel van het Nederlands Episcopaat willen wij liever trachten, in wederzijdse liefde de verschillende standpunten met el kaar te vergelijken. Het gaat er ons althans niet om, wie uiteindelijk ge lijk heeft, doch louter om de vraag, op welke wijze de tijdelijke en eeu wige belangen van onze kinderen het beste behartigd kunnen worden. Experimenten De heer Beysens, voorzitter van het Oudercomité der Mariaschool A te Breda, heeft het in zijn ingezon den schrijven betreurd, dat door de rapporterende studiegroep de wens werd uitgesproken, in de stad Breda moderne onderwijssystemen te mo gen begroeten, 't Rapport stelde, dat deze tot op heden nog ontbraken. Neen, zegt de heer Beysens, van de 60 experimenterende contactscholen in Nederland zijn er ook in Breda enkele te vinden en zij verrichten bewonderenswaardig werk. Wy achten het een bijzonder ver heugend feit, dat thans reeds het verschijnsel te constateren valt, dat een Oudercomité in het openbaar opkomt voor eer en goede naam van de eigen school. Daarvoor ons groot respect. Of de genoemde vernieuwingsar- beid de wens van de studiegroep ge heel kan voldoen, is een tweede. Het werk der contactscholen is ons be kend. Ongetwijfeld ook aan het Ka tholiek Vrouwengilde. Ter inleiding der betreffende discussies is immers ook door een hoofd der school ge sproken, die wij weten het niet, maar het lijkt bijzonder waarschijn lijk stellig de reeds bestaande ver nieuwingsactiviteiten zal hebben ge noemd. Doch er is een groot verschil tussen de voorzichtige, gematigde vernieuwingsarbeid der contactscho len, welke juist willen onderzoeken, wat van de moderne ideeën realiseer baar is in de bestaande onderwijs structuur, en hetgeen op de vele Mon- tessori- en gedaltoniseerde lagere scholen in onj land geschiedt. Uitein delijk is onze jeugd stellig het meest gebaat met de gematigde vernieu wingspogingen, omdat deze de groot ste groep leerlingen bereiken kunnen. De beide mogelijkheden zijn echter verschillend en inzoverre is de let terlijke tekst van het gewraakte rap port houdbaar. Wij gaven overigens in dit opzicht de tekst van het rap port slechts weer en kunnen derhal ve geen verdere verdediging voor deze passage voeren. Hetzelfde geldt voor het verwijt, door de heer Bey sens aan het Kath. Vrouwengilde ge richt inzake haar verwarrende be moedering der oudercomités. De ge rechtvaardigdheid van een dergelijk verwijt onttrekt zich aan onze be oordeling. Eerste Biecht en Communie De Zeer Eerwaarde Heer pastoor Doens te Ginneken stelde in een in gezonden schrijven dd 22 maart een drietal vragen. Hij begint, met een herinnering aan de richtlijnen van de Bisschop van Breda dd. december 1956, waar in als regel gesteld wordt, dat in iedere parochie tweemaal per jaar gelegenheid zal worden gegeven tot een Eerste H. Communie. Tussen tijdse particuliere viering der E.H. Communie wordt sterk afgekeurd. Met dank voor deze memorie: wij menen in het onderhavige Rapport een gelijkluidende opinie te lezen. Wel werd door de studiegroep er op aangedrongen, de ouders ervan te overtuigen, dat het voor hun kind somtijds beter kan zijn, op de vol gende parochiële E.H. Communie te wachten, omdat een groepsindeling naar kalenderleeftijd niet steeds sa menvalt met persoonlijke rijpheid. Vervolgens vraagt de Z.E.H. Doens ons een motivering van de bewe ring, dat het raadzaam is, de eer ste Biecht te distantiëren van de E.H. Communie. Hij voegt hier terloops de suggestie aan toe, dat veel ge schrijf hieromtrent door ondeskundi- gen wordt verricht. Natuurlijk is het ons niet mogelijk, dit vraagstuk van de zijde van d« biechtvader te be naderen. Onze opmerking steunde lo gischerwijze slechts op de schoolse ervaring, dat de voorbereiding van deze kleine kinderen op de beide Sa cramenten zowel voor onderwijzer als kinderen niet alleen inspannend, maar ook soms verwarrend is. In direct verband met de E.H. Commu nie krijgt het sacrament der Biecht gemakkelijk het bijzonder accent der reiniging, terwij. het genade-karak ter licht op de achtergrond geraakt. Niét minder bezwaarlijk achten wij de dubbele belasting met enerveren de gebeurtenissen, die voor de klein tjes veel zwaarder wegen dan vol wassenen geneigd zijn te denken. Niemand zal ontkennen, dat door be gaafde, begrijpende lieden het samengaan der beide Sacramenten met succes kan worden geleid. Maar is dit ook de feitelijke toestand? Hoe vaak geraakt de Eerste Biecht sterk in de verdrukking, omdat al te veel instructie en oefening wordt opge ëist voor de plechtige viering van de E.H. Communie? Wij pleiten sterk voor een fraaie kerkelijke omlijsting van deze fees telijke gebeurtenis, doch het dagen lange trainen van de kinderen, om precies gelijk te knielen, te lopen, enz. beschouwen wij als nodeloze show, die veel tijd en energie vergt, welke heel wat nuttiger had kunnen worden besteed. Godsdienstleraren Tenslotte de specialisatie van de godsdienstleraren. Het lijkt ons, dat de geachte opponent ons hier van grootser bedoelingen verdenkt dan wij voorhadden. Wij hadden geen offi ciële selectie van geschikte priesters voor ogen, volgens geijkte normen of door diocesane instanties. Onze In de paar jaar dat Alfred Court met roofdieren werkte, had hij een passie voor tijgers ontwikkeld. Vier Bengalen had hij al uit Londen laten komen, toen gebleken was dat de re sultaten van het eerste jaar reizen met zijn eigen Zoo-Cir cus niet slecht waren. Later kocht hij nog drie kolossale Si berische tijgers van de Franse menagerie-bezitter Laurent. Zijn plan was in het komende seizoen een gemengde groep van de zeven Siberiërs en Ben- j galen te presenteren. De Ben galen hadden al gewerkt. Het kwam er op aan in drie maan den tijd de Siberiërs af te richten en ze met de Bengalen samen te brengen. Laurent had hem gewaarschuwd dat de veel zwaardere Siberische katten hun Bengaalse familie zon der pardon zouden verscheuren, en dat Court een goede kans maakte hetzelfde lot te delen. In de mena gerie waren de dieren praktisch niet in dressuur genomen. Court moest van de grond af beginnen. Hij wist alleen hun namen: César, Bengali, Cambodge. De dieren wa ren reeds volwassen en uiterste voorzichtigheid was geboden. In zijn memoires (La Cage aux Fauves) vertelt Court dat hij daags na hun aankomst met de dressuur begon. Hij nam ze stuk voor stuk onder handen. Gewapend met een zware stoel en een zweep ging hij de oefenkooi in; Johny de Koek, de Hollandse dompteur, stond bij het deurtje klaar met een stang en een revolver. Court tekent er bij aan dat hij later de stoel vervangen heeft door een ijzeren vork en de revolver wegliet omdat die toch nergens toe diende. César werd het eerst in de kooi gelaten. Het dier kwam in pa niekstemming zodra het zich alleen in de grote ruimte bevond, die vol stond met allerlei postamenten, de zware houten „tonnetjes" waar bij roofdierennummers de „pyramides" mee gebouwd worden en die de dompteur bij zo'n eerste ontmoeting met een nieuw dier enige dekking geven. Met een enorme sprong wil de hij weer terugkeren vanwaar hij gekomen was, maar het deurtje dat toegang gaf tot de loopkooi was in middels dichtgeklapt en met een zware slag botste hij tegen de tra lies. Woedend knauwde hij enkele seconden op het ijzer, toen zag hij Court aan de andere kant van de kooi. Met liggende oren en overeind staande haren sloop hij op hem af. De staart ging heen en weer zoals bij een kat die met een muis speelt. Court dekte zich door achter een der grootste postamenten te sprin gen. Hij liet de stoel los en greep de zware, houten tabouret met bei de handen beet. „César En place!" riep hij en tegelijkertijd wierp hij het dier uit alle kracht het postament naar de kop. Met een enorme sprong pro beerde de verschrikte kat uit de kooi te springen, viel terug op alle vier zijn poten en vluchtte van de dompteur weg. Geruime tijd liet Court hem nu door de kooi rennen zonder in te grijpen, er alleen voor zorgend het dier niet in de weg te komen. Geleidelijk aan kalmeerde de Siberiër, maar het was nog on mogelijk hem te benaderen. Zodra Court naar hein toe kwam, opende hij zijn muil voor oen gebrul dat de ruiten van de loods deed trillen en maakte hij zich gereed om zich op de man te storten. Na veel geduld slaagde Court erin het dier tot op een meter of drie te naderen, de stoel en de zweep in de hand. In eens rende het dier weg naar de an dere kant van de kooi. Een goed half uur bleef de temmer bij het dier in de kooi, met geen ander oog merk dan de kat te laten wennen aan de mens omgeving. aan de vreemde Eer het zover is Toen César wat rustiger werd, stak de Koek zijn collega een vier- meterlange „vishengel" toe, aan het eind waarvan een stuk vlees ge prikt was. Voorzichtig bracht Court de lekkernij vóór de kat, hem on derwijl met z'n stem op zijn gemak stellend. Met een formidabele slag van de klauw zond César het vlees de lucht in. Tien, twintig keer werd dezelfde poging herhaald, steeds te vergeefs: het dier bleef obstinaat. Eindelijk lukte het Court de stok en het vlees in de bek te krijgen, dankzij het gebrul van de tijger; woest wilde het dier op de stok bij ten, doch inplaats daarvan kreeg het de paardebief tussen de kiezen. Even verrast, besloot hij toch het hapje door te slikken. Met enorm veel geduld slaagde Court erin om het dfer tijdens deze Probe op de zelfde manier enkele kilo's vlees te voeren. ,,Wij waren nog geen goede vrienden, maar hy aanvaarde zon der woede myi. aanwezigheid en ik zond hem terug naar zyn kooiwa- gen", schrijft Court. Bij de oefeningen, de volgende dag onmiddellijk hervat, herinnerde het dier zich zeker de kansen zoals die voor hem lagen: een postament naar je hoofd als je aanvalt, een biefstuk als beloning als je rustig blijft. Zijn binnenkomst in de kooi was kalmer en reeds na tien minu ten voedde Court hem weer, dit maal niet met de lange hengel maar met het 1 m 21 lange dressuurstok- je. Alles ging zo goed dat de domp teur besloot een tweede tijger bin nen te laten komen. Bengali gedroeg zich precies een der als César het de vorige dag ge daan had: met een enorme sprong probeerde hij weer terug te keren, maar het deurtje was dicht. Toen zag hij zijn kameraad. Hij zocht diens gezelschap op en voelde zich kennelijk beter op zijn gemak. Toen Court de twee tijgers naderde, toonde Bengali zich niet agressief. Hij gaf beide op het stokje wat vlees en liet toen de derde Siberiër Cambodge binnenkomen. Zodra deze zijn twee lotgenoten ontdekte, sloot hij zich bij hen aan en „vanaf dat moment heb ik geen enkele moeilijkheid met hem ge had", vertelt de Marseiller. Later werd het anders: César, die in het begin zijn meester talloze malen had aangevallen, bleek een goedaar dige tijger te zijn, terwijl de twee andere schijnbaar zo gemakkelijk, gevaarlijk werden. Bengali doodde zelfs twee leerlingen van Court voor hij, voortaan ongeschikt voor de dressuur, aan een Duitse dierentuin werd verkocht. Na een week was Court zo ver dat het Siberische trio zich rustig hield en op hun plaatsen bleef. De vier Bengalen waren dagelijks twee maal in de oefenkooi geweest en gingen ook snel vooruit. Het mo ment naderde waarop de zeven die ren tesaam gebracht zouden wor den. Om ze alvast te wennen aan de dingen die te gebeuren stonden, liet Court de Siberiërs de laatste dagen een lasso omdoen om ze op hun plaats te houden door mannen aan de buitenkant van de kooi. Tegen over deze noordelijke familieleden hadden de Bengalen geen schijn van kans als het tot een conflict zou ko men vandaar de nodige voorzor gen. Op de belangrijke dag liet Court slechts één Siberiër in de kooi, Cé sar, met de lasso om de nek. On middellijk daarop stuurde hy de vier Bengalen naar binnen. César nam ze nieuwsgierig op maar hield zich rustig. Court voerde de Ben gaalse tygers door hun normale oefeningen in Césars nabyheid en alles ging best. De volgende dag probeerde hy het met alle zeven. De Siberiërs zaten al toen de Bengalen binnenkwamen. Cambodge, de grootste, was de eni ge die van zyn plaats kwam en op Prince aanvloog. De lasso hield hem tijdig terug en met enkele stevige stokslagen maakte Court het de aanvaller duidelijk dat deze kunsten niet op het programma stonden. Court wachtte tot alles weer rus tig was, eer hij met de eerste py- ramide van de Bengalen begon. En opnieuw moest hij ingrijpen, toen Prince, op weg naar zijn postament langs Cambodge lopend, volkomen onverwachts door deze werd gegre pen. Vóór de Siberische dolken zich echter in de huid konden boren was Court er al bij. Met een harde stok slag op het dier zijn schedel dwong de temmer hem tot loslaten. De ze nuwen van mens en dier in de kooi stonden nu te strak gespannen om de oefeningen voort te zetten en Court liet het werk een kwartier rusten, om een sigaretje te roken en op adem te komen. Bij het hervatten van de Probe, begon hij weer van voren af aan met de pyramide. Op het moment dat Prince langs Cambodge kwam, kreeg deze een waarschuwende slag met de zweep. De Siberiër brulde en trok zijn kop terug, de ogen ge sloten, maar bleef grommend op zijn tabouret en haalde niet meer naar de ander uit. Later was een zweepslag op enkele centimeters afstand van zijn kop al voldoende om hem op zijn plaats te houden. Een aangeboren haat bleek deze twee tijgers van elkaar te scheiden, ook al waren het dan „neven", en eerst op de lange duur werd de ani mositeit tussen deze dieren wat minder fel. Veertien dagen later werkten de zeven dieren samen. Lasso's werden niet meer gebruikt en de Siberiërs werkten mee aan de pyramide die de Bengalen al langer onder de knie hadden. Het nummer kwam ruim op tijd klaar. Niet alleen had ieder dier zijn tricks geleerd, maar bovendien was het zevental gewend aan het felle licht, aan mensen die rond de kooi zaten en aan harde muziek die voorlopig nog uit een luidspreker schalde. „Na hen heb ik nog heel wat roofdieren gedresseerd", vertelt Court, „maar het was dit eerste „zevengesternte" dat ik me nog al tijd met de meeste verknochtheid herinner. Ik zie ze weer voor me, ik zie weer de blik van ieder dier, zijn driften, zijn liefkozingen, zijn gebreken en ook de dreiging van de dood, verborgen in de ivoren hou wers en onder de klauwen van hun mooie katteklauw". gedachten waren niet verder ge gaan dan binnen het parochiële ver band. Wanneer zich onder de kape laans van een parochie één persoon bevindt, die bijzonder talent heeft voor het geven van godsdienstonder richt aan jonge kinderen, is het dan niet mogelijk, aan hem ook de exclu sieve opdracht te geven, deze arbeid te verrichten? Niet zelden immers worden ook de godsdienstlessen even redig verdeeld onder de beschikba re priesters, zodat ook de minder be gaafde zijn deel krijgt. Of 't mogelijk zou zijn, dit idee ruimer uit te wer ken en per diocees 'n gespecialiseerde groep godsdienstleraren op te leiden voor de verzorging van het gods dienstonderwijs op de verschillende schooltypen? Wij beschouwen het persoonlijk als 'n aantrekkelijke gedachtehoe zeer ook overtuigd, dat een binding met de geestelijkheid der parochie nodig blijftDit argument wordt al zwakker bij vormen van voortgezet onderwijs met een gemêleerde schoolbevolkingMaar in deze vorm gaat het idee zowel onze compe tentie als de opzet van het oor spronkelijk artikel te buiten Wij hopen oprecht, nu niet de schijn te hebben gewekt, ons te willen men gen in zaken van kerkelijk beleid. Wij zouden het op prijs stellen, als beide opponenten althans in onze goe de bedoeling wilden geloven. OPGEMAAKTE PAASEIEREN gevuld met BONBONS, chocolade EITJES en VRUCHTEN 125 CHOCOLADE gevulde crème EIEREN, smaken: advocaat, fram bozen en marasquin, 100 3 stuks voorI Het grootste CHOCOLADE PAASEI in fleurig staniool CHOCOLADE PAASEIEREN reeds vanaf 2 voor PAASMANDJES aardig opgemaakt met strik. Leuk ge vuld, diverse OQ prijzen, vanaf Uw PAASNETTEN gevuld met choco lade en suiker eie ren. Metsuiker eitjes vanaf PAASTAARTEN onze specialiteit, diverse maten g50 550 450 350 250 I50 SLAGROOMTAARTEN goo 500 400 300 200 VRUCHTENTAARTEN dezelfde prijzen. ALLE TAARTEN ZIJN LEUK MET PAASDECOR VERSIERD. LUXE PAASBROOD met veel rozijnen en krenten Mocca BOOMSTAM, over heerlijk en leuk opgemaakt BONBONS SPECIAAL Echt voor de feestdagen 200 gram BONBONS MARION (nieuw) met aparte vullingen 75 150 gram CHOCOLADE FOURRÉ's heerlijke vulling, 150 gram TURKSE WAFELTJES veel chocolade met nou gat gevuld. 150 gram DUPLO-CHOCOLAADJES half melk - half puur, 150 gram SLAGROOM GEBAKJES mooi sortiment, per stuk BOSSE BOLLEN extra goed gevuld, per stuk. SLAGROOM TOMPOUCES Nog steeds 6 stuks voor CREME GEBAKJES groot sortiment, per stuk VRUCHTENSCHIJVEN 'n heerlijk fris gebak, slechfs APPELVLAATJES ons groot succes gebak, p. st. GELE ROOM TOMPOUCES Ook nu weer 8 stuks voor ]00 VRUCHTEN OUBLIES 'n feestelijk koekje 250 gram AMANDEL CARRÉ'S iets bijzonders gram 250 NOUGATBLAADJES zeer voordelig 250 gram LANGE VINGERS reclame aanbieding 150 gram Onze bekende kwaliteit, rood en wit, zeer geschikt voor bowl, per fles ZOETE SPAANSE WIJN 'n feestelijke drank, literfles Nieuwe gezoete BESSENWIJN 1QK literfles, reclameprijs|ww CASTEL ANCORA bijzonder van smaak, per fles ADVOCAAT, prima kwal. grote fles 2.95, middelfles. FRAMBOZEN BESSEN Va liter kruik CHERRY-BRANDY - VOORBURG of SCHILLETJE -jgg Alle met 14% alcohol, p. fles BOERENJONGENS op brandewijn 6-8%, 1.85 - Prijzen exclusief statiegeld V- voor bowl en pudding FRUITCOCKTAIL ANANAS, hele schijven. STUKJES ANANAS ABRIKOZEN, extra fijn grote pot, inhoud 720 gram) ABRIKOZEN kleine pot, inhoud 350 gram PERZIKEN, bijzondere KERSEN OP SAP heerlijk zoet, per blik Gebak bestellingen opgegeven tot vrijdag 4 april vóór s middags 12 uur worden zaterdag thuisbezorgd (Dit geldt alleen voor de STAD BREDA en BERGEN OP ZOOM) U koopt de veilige zekerheid van 60 jaar ervaring met de bouw van kleine klasse wagens als U een „500" of „600" koopt! Reeds in 1899 bouwde Fiat kleine klasse wagens Fiat 500: f3799.- Fiat 600: f4940.-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 9