Fijnaart gaat breken
met zijn isolement
Slaapmaand
ROL
ROOK
GENIET
Pax Christi Beweging
organiseert voettocht
Vliegende duikboot
Ofduikende vliegboot
halSzware ^*üÊÊk
Robinsons boksplannen
voor Parijs öf
Op de drempel van ontsloten w.-Brabant
BRIEVEN
Christelijke solidariteit
als gespreksthema
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 31 MAART 1958
f
4
r»*
Geïsoleerd
Perspectieven
Ned.-Amerikaanse
samenwerking van
kruideniers
Prins Bernhard
Turkije
in
Sowjet-protest bij
Ver. Staten
Overleg
Vakonderwijs
o vcm
Elfhonderd jongeren pelgrimeren naar Den Bosch
In Brussel
(Advertentie)
êi
*4
W
i
i
$-•?
I
i
ft
i
2
£1
I#
4
1
44
4.
i
i
4*
4
4
4*
4
f 4
i
44
4
j
44
4
.44
44
4 i
(Van onze redacteur)
Voor de gemeente Fijnaart en Heiningen mag in de nabije toe
komst een belangrijke wijziging van de structuur worden ver
wacht. Thans een sterk geïsoleerde agrarische gemeenschap, komt
zij als de plannen die door rijk, provincie en andere instellingen
zijn ontworpen, worden uitgevoerd zeer gunstig te liggen, daar
westelijk van deze gemeente de knooppunten van de internatio
nale Zoomseweg, de waterverbinding RotterdamAntwerpen,
eventueel de Beneluxspoorlijn RotterdamAntwerpen worden
gedacht en op slechts korte afstand ook de MarkVlietverbinding
tot stand zal komen Het gemeentebestuur treft dan ook voor
bereidingen om in verband met deze gunstige positie gereed te
zijn met plannen om gezonde woonkernen te vormen en een
gunstig klimaat te scheppen voor industrievestiging langs of nabij
de genoemde drie grote internationale verbindingswegen.
Dit is geen eenvoudige taak. In
zo'n zuiver agrarische gemeente wor
den de gevolgen van de mechanisa
tie in de landbouw èn het streven
naar teelten, welke zo weinig moge
lijk arbeidsintensief zijn, zeer sterk
gevoeld.
Niet minder dan 600 arbeiders pen
delen reeds enkele jaren dagelijks
naar Rotterdam, Alblasserdam,
Delft enz., omdat in eigen plaats of
directe omgeving geen continuwerk
te vinden is. Daarnaast telt de ge
meente momenteel nog 120 werklo
zen, ook grotendeels seizoenarbeiders.
In het aantal pendelaars is ook thans
nog weinig verloop te bespeuren, een
bewijs dat deze arbeiders voor de vol
le honderd procent werk leveren in
de onderscheiden bedrijven boven de
Moerdijk.
Het verenigingsleven in deze ge
meente is sterk ontwikkeld. Neem
bijvoorbeeld de drie muziekgezel
schappen en de verschillende sport
verenigingen in deze gemeenschap
van ongeveer 5500 zielen. Het feit, dat
de gemeente drie grotere woonkernen
kent, nl. Fijnaart dorp, Heiningen en
Oude Molen met daarnaast drie klei
nere zoals Nieuwe Molen, Kade en
Zwingelspaan, dit alles verspreid
over een oppervlakte van ruim 4200
ha, is daaraan zeker debet.
Naast de landbouw is er dan een
zich de laatste jaren uitbreidende
tuinbouw met nog enkele vlasbedrij-
ven, die thans delen in de crisis, die
de vlasserswereld doormaakt.
In de naoorlogse jaren is het woord
industrievestiging ook in Fijnaart
aan de orde geweest. De gemeente
kon echter slechts één belangrijk feit
naar voren brengen nl. de aanwezig
heid van vele en goede arbeidskrach
ten voor bepaalde industrieën, die
geen tevoren vergaarde vakkennis
vroegen. Ongunstig was en is thans
nog de geïsoleerde ligging van de ge
meente door de slechte verbindings
wegen over kronkelende dijken, zo
wel in oostelijke als westelijke rich
ting. Zuidelijk is er onlangs enige
verbetering gekomen, doch slechts
tot de rivier de Mark; noordelijk
stroomt het Hollandsch Diep langs
een smalle strook Willemstads ge
bied met slechts een provisorisch ha
ventje voor het transport van griend-
hout.
De massale pendel ongetwijfeld
ook een uitkomst vormend voor ve
len, die anders vooral na afloop van
de seizoenwerkzaamheden op het
land en het beëindigen der suikerbie
tencampagnes enkele maanden tot
werkloosheid zouden zijn gedoemd
bedreigt intussen het verenigingsle
ven in sterke mate. Het is slechts
een der problemen waarmede deze
gemeenschap wordt geconfronteerd.
Het vertrek van verscheidene jonge
ren naar elders, omdat in eigen
plaats geen toekomstmogelijkheden
meer liggen, is de laatste jaren zeer
sterk toegenomen.
De in de aanhef genoemde knoop
punten mèt de geplande Langstraat-
weg komen in of langs de westelij
ke grens van de gemeente Fijnaart
te liggen.
Mede voor deze gemeente
opent dit nieuwe perspectieven.
Voor industrievestiging kan
daar een zeer gunstig klimaat
worden geschapen. De moge
lijkheid om aan de honderden
arbeiders in eigen omgeving
werkgelegenheid te bieden is er
dan. Het tempo waarin deze mo
gelijkheid zich zal ontwikkelen
is op dit moment nog niet te
overzien. Wèl is ook het ge
meentebestuur van Fijnaart zich
ervan bewust, dat thans reeds
voorbereidingen dienen te wor
den getroffen. Fijnaart komt in
plaats van in een uithoek, in de
toekomst op de drempel van een
ontsloten west-Brabant te lig
gen.
Een revolutionaire ommekeer voor
deze plattelandsgemeente! Burge
meester baron van Heemstra be
sprak dan ook met zijn raadscolle-
ge deze ommekeer, waarbij als be
langrijke facetten van de structuur
verandering werden genoemd:
de aanpassing van het administra
tieve- en technische apparaat der
De zeven Spar-organisaties van
Europa en het Amerikaanse vrijwil
lige filiaalbedrijf „Red and White"
zullen binnenkort in Chicago een
overeenkomst voor samenwerking
sluiten.
Red and White is de eerste en
oudste vrijwillige groepering van
handelaren in levensmiddelen, aldus
deelt de Internationale Spar Centrale
N.V. te Amsterdam mede. Voor de
samenwerking is een vorm gevonden,
waarbij laatstgenoemde als centraal
bureau der zeven Europese Spar-or
ganisaties op basis van gelijkgerech-
tigheid een aandeel uitwisselt met de
Red and White corporation. Het con
tract zal getekend worden op de 37e
jaarvergadering van Red and White,
die eind mei in Chicago wordt gehou
den.
Prins Bernhard, die een bezoek aan
Turkije brengt, is zaterdag door pre
sident Bayar te Ankara ontvangen.
Tevoren had de prins een krans ge-
k'i het mausoleum van Kemal
Ataturk, de „vader van het moderne
i™!'" Gisteren heeft hij het Ne-
rfrlands historisch en archeologisch
instituut te Istanbul geopend.
DroW°Vi!tunie heeft bii de VS- ge-
Eh,r ,tegen het gebruik van de
aan anden ln de Stille °ce"
Do pr.oeven met kernwapens.
Ame,!^etreffende nota is aan de
».rSnSe ambassadeur te Moskou
Dmpvfü I aldus meldt Tass. Oe
varslü™ dat er een grote ge-
worS j ln open zee ontstaat, zo
heren it"01? geze«d' De VS" be"
de Marshall-eilanden voor de
^fikaanse woordvoerder
en vl li? het Russische protest
de ker?aa dat men «desondanks
zal ,,nnPi2e7.en in de StUle Oceaan
standnnnf Het Amerikaanse
de V» -i voldoende duidelijk in
eenknm.f1 ngezet- De beheersover-
was J>00,r de Marshall-eilanden
sUandencrni felt gebaseerd, dat de
vormt waarin"!!, Strategisch *ebied
genomen 1 kernproeven waren
houden a ln de toekomst ge-
"ouaen zouden worden.
gemeente aan de gewijzigde om
standigheden;
de activiteiten, die de gemeente
reeds ontplooit en in de toekomst
zal ontplooien;
de verbetering van het voorzie-
ningspeil der openbare werken;
het aantrekken van belangrijke in
dustrieën, waardoor het grote pen
delprobleem kan worden opgelost;
het uitbreiden van bestaande en
stichten van nieuwe bewoningsker-
nen;
het medewerken aan een regelma
tige sociale en culturele aanpas
sing van de bevolking aan de ge
wijzigde omstandigheden.
Adviezen van planologen en socio
logen, economische en technische
voorlichting, dienen te worden inge
wonnen, waarbij het coördineren van
veler belangen moet worden bestu
deerd. Voor de werknemersstand
moet hier de gelegenheid, arbeid te
bieden in eigen streek, worden aan
gegrepen om een trek naar elders te
voorkomen; de middenstand zal zich
moeten aanpassen; met de agrari
sche sector uitgebreid en krach
tig zal terdege rekening dienen te
worden gehouden.
Komt er industrie dan zal aan het
leidinggevend personeel daarvan aan
of nabij die drempel van de inter
nationale wegen ook een gezond
woonklimaat moeeten worden gebo
den.
Problemen te over dus, waarvoor
het gemeentebestuur zich in de naas
te toekomst ziet geplaatst.
Het voorbereidende werk, deskun
dige adviezen op verschillend ter
rein in te winnen, is dan ook in vol
le gang. In eerste aanleg is dit werk
gericht op het verkrijgen van betere
verbindingen in oostelijke en zuidelij
ke richting naar rijksweg no 17 en
in een later stadium in oostelijke
richting naar de Zoomseweg, waar
bij de Langstraatweg dwars dooi
de langgerekte gemeente Fijnaart ge
tekend een belangrijke rol zal spe
len.
De oudere werknemers in deze ge
meente moeten praktisch voor hon
derd procent onder de categorie on
geschoolden worden gerekend voor
vyat het plaatsen in een industrie be
treft. Er is onder de jongeren een
tendens waar te nemen voor het vol
gen van vakonderwijs, doch in eigen
plaats is daarvoor geen gelegen
heid. Klundert kent een streek-LTS
waarop de Fijnaartse jeugd behoor
lijk is vertegenwoordigd. Een uitbrei
ding van de mogelijkheid tot het vol-
gen van vakonderwijs op bredere ba
sis, plaatselijk of in streekverband,
zal zeker in de nabije toekomst me
de een onderwerp van studie moeten
vormen om een klimaat te scheppen
voor vestiging van industrie met een
zo groot mogelijke verscheidenheid,
waarbij ook de belangrijk blijvende
land- en tuinbouwsector een rol kan
spelen.
Fijnaart gaat thans, evenals tal
van andere west-Brabantse gemeen
ten, bouwen aan een nieuwe toe
komst!
(Advertentie)
„Zo'n helling op
Dat doet me niets f
Een Sturmey Archer naaf
geeft vleugels aan mijn fiets
Archie
de onvermoeibare
fietser
STURMEY ARCHER GEARS HOLLAND N.V NASSAUKADE 387..AMSTERDAM-W.
OOST-ROZEBEKE.
Ik had eerst „Lentemaand" bo
ven m'n briefke geschreven, maar
ik heb er „Slaap" van gemaakt, en
m'n vrouw zegde: „Ge moest u wel
schamen, ze hebben in Holland geen
affaires met de schandalen die er
in België gebeuren. Ik ga nie met
haar t'akkoord. Ik vind, dat gij ge
rust mag weten, dat de Belgen (doe
goed attense, ik zeg nie Vlamingen)
er 'n heel andere mentaliteit op na
houden as de Hollanders.
We beginnen vandaag de lente en
dan hangt er iets in de lucht dat
lui maakt., loom zoudt gij zeggen.
Hier mogen de Belgen dat voortaan
lui, brutaal en onbeschoft noemen.
Misschien hebt ge het in de gazet
ten gelezen: onze Prins Albert leg
de de eed af in de Hoge Vergade
ring, als jongste senator. Ge weet:
Goestink of nie. as bij ons 'nne Prins
de vereiste leeftijd heeft bereikt, mot
'm Senator worren. Bref: Prins Al-
bert spreekt zijn rede uit, en dat
gaat natuurlijk met groot ceremo
nieel gepaard. Maar., was het de
lente, was het de luiheid, loomheid,
brutaliteit?de liberale minister
van Financiën en Landbouw, de he
ren Liebaert en Lefébvre, zaten op
hun plaatsen te slapen. Sommige Se
natoren zegden later dat zij ze hard
op hebben horen snurken. Zouden
die tot dat doel misschien de Senaat
uitkiezen, omdat ze thuis, naast hun
halve trouwboek, dat niet durven of
niet mogen doen? Schone manieren,
vindt ge niet? Zoudt ge denken, dat
er bij u éne afgevaardigde van de
Eerste of Tweede Kamér durft te
slapen, of maar te dommelen als uw
Prins Bernhard 'n rede houdt? Dat
durven de communisten nog nie, as
ze d'r zijn. De heer Lefébvre schoot
wakker toen de Prins het Neder
lands gedeelte van zijn toespraak
eindigde en in het Frans verder ging.
Misschien heeft 'm wel gepeisd: ik
verstaai er toch niks van. De heer
Liebaert werd pas wakker toen de
eerste minister Van Acker hem 'n
duw gaf. Ge ziet da van ier, hè?
Uwen eerste minister Drees, die 'n-
nen andere minister 'nne stomp te
gen z'nne kop geeft! Jg, de lente
hangt in België zwaar in de lucht.
Ze motten....
Misschien kan dat 'n excuus zijn
voor hun boerenkinkelachtige hou
ding. Misschien ook hadden ze de
avond te voren 'n zwaar souper of
'nnen banket motten meemaken. Mi
nisters motten veul, waar ze geen
goestink in hebben. Misschien ook wa
ren ze zodanig afgemat en uitgeput
van hun arbeid, dat ze het, zelfs te
genover een Koninklijke Hoogheid,
moesten aftrappen. Nu moet het eer
lijk gezegd worden, dat onze libera
len nooit erg uitgeslapen geweest
zijn. Leest de gazetten dan zult ge
zien, hoe, in Leuven par exemple,
in de gemeenteraad, de liberale par
tij, de ..rustende" werd genoemd. Op
hun lijst waren het allemaal „.rusten
de" kandidaten: 'n rustend onderwij
zer, 'n rustend treinwachter tot zelfs
'n rustend rentenier. Zou dat 'n goed
voorteken zijn voor de komende ver.-
kiezingen? Rustende liberalen en so
cialisten!
Er valt niet meer aan te twijfelen,
nu wij zien dat hun ministers het
voorbeeld geven en hunnen kop op
hunnen lessenaar deponeren. Maar,
wat mot er van de Belzjen terecht
komen, als ze onder 't bewind van
'nnen slapende minister van finan
ciën motten leven? 't Zou gemakke
lijk zijn er met de kas van de be
lastingen vandoor te gaan. As de mi
nister slaapt, gaan de boekhouers
ook rap hun dutje doen én ge hoort
tegenwoordig niks anders as: ver
duisteren verduisteren.
Ook onze boeren hebben reden tot
serieuze bezorgdheid, want ook hun
minister zat te slapen. Wat doen we
met slapende koeien en verkens? En
de slapende kiekens dan? Da geeft
enkel windeieren. De Walen staan er
beter voor as de Vlamingen, want Le
fébvre schoot wakker toen de Prins
van 't Nederlands in 't Frans schoot.
De Vlamingen zijn gewoon in slaap
gesust te worren. Liebaert werd pas
wakker toen z'n buurman, onze eer
ste Excellentie hem 'n duw gaf. Ge
ziet da wel es in de kerk, as er ene
onder de preek zit te snurken. Allé,
laat ons onzen eersten minister dank
baar zijn voor deze opstopperige ko
ningsgezindheid.
Ge zult zeggen: de zaak is
te serieus om er zo de zot mee
te drijven. Maar, dan antwoord ik u:
weet gij 'n ander en beter middel
tegen dat soort slaapziekte? Als ons
ministers zitten te slapen, svt-ens dat
een van de hoogste persoonlijkheden
(Van onze luchtvaartmedewerker)
Noord-Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden
heeft zijn vliegende duikboot, maar we zouden ook van een dui
kende vliegboot kunnen spreken. De voortstuwing vindt plaats
door middel van straalaandrijving.
Oorspronkelijk heette het, dat een „top-geheim" was uitgelekt,
maar het schijnt dat het Pentagon in Washington er het een en
ander van heeft prijsgegeven, omdat de plannen zich al in een
vergevorderd stadium bevinden.
Zoals de naam reeds zegt, kan het apparaat zich zowel onder
water als hoog in ae lucht voortbewegen. Voor voortstuwing in
de lucht maakt men gebruik van een straalmotor, terwijl een
scheepsmotor met kleine schroef voor onder water wordt ge
bezigd- Vóór de straalmotor boven de vleugel bevinden zich de
luchtinlaten. Zodra het toestel zich klaar maakt om te duiken,
kunnen ze evenals de straalpijp worden afgesloten.
Deze vliegende duikboot heeft de
vorm van een zwaardvis: een spits
toelopende punt met het oog (het
raam van de cockpit) daarboven. Op
zij aan de staart ziet men de vinnen,
die gevormd worden door twee drie
hoeksvleugels, terwijl een derde aan
het uiteinde recht op de rug is ge
plaatst. Vlak onder de twee liggende
driehoeksvleugels is ruimte uitge
spaard voor de bevestiging van een
torpedo aan elke zijde.
Even achter de cockpit bevindt zich
een rechtopstaand uitsteeksel, dat bij
nader inzien de top van een periscoop
blijkt te zijn, die bij het varen onder
water kan worden uitgestoken. Boven
water geeft dit oog de indruk als een
soort versiering op het vliegtuig te
zijn aangebracht.
Verheft het toestel zich uit het wa
ter in de lucht, dan laat men boven
het wateroppervlak de schroef met de
as optrekken en in de romp verzin
ken. Waterski's maken een landing
op het water mogelijk, die gedurende
het vliegen en duiken worden inge
trokken Dan wordt de scheepsmotor
aangezet vóór men op het water neer
strijkt en naarmate de snelheid min
dert, zinkt de romp dieper weg in het
water. Vervolgens stopt men de
straalmotor en sluit de straalpijp en
inlaatopeningen af. De drukregeling
van de cockpit wordt aangezet en de
ballasttanks lopen vol.
Voortstuwing en sterkte
Zo op het oog lijkt een en ander
eenvoudig genoeg, maar er zit meer
aan vast. Als eerste probleem noemen
we de voortstuwing onder water. Wat
voor motor wordt hiervoor gebezigd?
Elektromotoren, door een accubatte
rij gevoed, zullen hier wel te zwaar
blijken te zijn en een verbrandings
motor vergt het meeslepen van zuur
stof in hcrge-drukcilinders en deze
zouden bij het varen onder water
zichtbaar kunnen zijn door de uitlaat
gassen, die moeten worden geloosd.
Eigenaardige problemen doen zich
ook nog voor bij de sterkteberekening
en het afkoelen van de motor, die bij
het landen op het water nog op be-
drijfstemperatuur is. Bovendien moet
de drukcabine berekend zijn op een
overdruk van binnen en een water
druk van buiten.
Diverse „waterdichte schotten" zul
len voorts een aanzienlijke gewichts
vermeerdering teweegbrengen en al
maakt men het drukvaste gedeelte
nog zo klein, toch moet rekening wor
den gehouden met een zekere bewoon-
baarmaking van de cockpit, terwijl
het druklichaam voldoende inhoud
moet hebben om een praktisch drijf-
ver'mogen op te leveren.
Het stijgen bewerkt men door pers
lucht uit de tanks te doen blazen,
maar hiervoor moet weer in flessen
samengeperste lucht, gevoed door een
compressor, mee worden genomen,
wat weer extra ballast betekent.
Bij de All American Engineering
Co de geestelijke vader is men
niettemin optimistisch gestemd en
geeft men als zijn mening te kennen,
dat het geval technisch zelfs helemaal
niet nieuw is, daar het vliegen in de
lucht en varen in het water ln prin
cipe slechts verschilt ln een zekere
„dichtheid".
Dat „slechts" houdt toch echter
meer in dan de letterlijke betekenis,
maar Noord-Amerika is nu eenmaal
het land van de onbegrensde moge
lijkheden.
het woord voert, wat motten ze dan
wel doen, as 'nne simpele senator uit
't volk staat te zieveren?
De Expo
Ge zult zeggen: vertel me liever
wat interessants van de Brusselse Ex I
po en laat uw ministers slapen. Mis
schien hebt ge gelijk. Welnu, ik kan
u vertellen, dat ge in Brussel België
zult zien in het Jaar 2000. Tiendui
zend toeschouwers zullen per dag in
12 minuten tijd op de wereldtentoon
stelling het Belgisch landschap van
nu zien veranderen in het landschap
der toekomst. Het levensgrote Diora
ma toont eerst een typisch aantrek
kelijk Belgisch landschap met zijn
bergjes en dalen, zijn koeien in groe
ne weiden en auto's die langs heden
daagse wegen naar hun bestemming
rijden langs akkers en bossen, door
dorpen en steden.
Dan, door 'n vernuftig mecha
nisme, beginnen panelen van het
diorama plotseling te verdwijnen
om plaats te maken voor andere,
die tonen wat binnen vijftig jaar
aan dit landschap veranderd zal
zijn. Tussen Brussel en Antwerpen, j
Leuven en Luik, Oostende en Gent
zult ge superautostrada's zien en
'n monorail voor treinreizigers. De
ze luchtweg heeft twee verdiepin
gen met elk drie verkeerslanen. Het
is natuurlijk van Amerikaanse af
komst. Het is daar ineen gestoken,
weer afgebroken en zal op 17 april
al werken. As ge maar frankskes
meebrengt.
SUSKE VAN TESTELT.
In de komende Paasweek zal de Brabantse
bevolking kunnen zien, wat tot nu toe bijna
alleen nog maar in Frankrijk gebeurde. Dan
zullen immers meer dan duizend katholieke
eindexamencandidaten in een voettocht op
trekken naar Den Bosch om in deze pelgrimage
zich bijzonder voor te bereiden op de belang
rijke levenswending die zich voor hen na het
verlaten van de middelbare school stelt.
De organisatie van de tocht is in handen van
Pax Christi Beweging afdeling Nederland, die,
geleid en gestimuleerd door haar landelijk aal
moezenier, pater P. J. Verkoelen o.m.i., en dui
delijk beïnvloed door de jaarlijkse studenten
bedevaart naar Chartres in Frankrijk, op dit
idee is gekomen en nu dit als experiment ook
in Nederland wil proberen.
Reeds in september van het vorig jaar waren de plannen gereed. Mgr.
dr. B.J. Alfrink als nationaal voorzitter van de Pax Christi Beweging
icon via de K.R.O. op de laatste zondag van diezelfde maand de voet
tocht aankondigen. Op 1 oktober opende men de inschrijving, die defi
nitief gesloten werd op 31 december 1957. Toen bleken meer dan dui
zend katholieke jongeren zich daadwerkelijk enthousiast te hebben be
toond voor dit door de Pax Christi Beweging gelanceerde idee. Het
totaal aantal deelnemers bedraagt ongeveer 1100, waarvan een groot
contingent afkomstig is uit Bergen op Zoom, Roosendaal vooral, Etten
en Breda. Meer dan de helft komt van boven de Moerdijk.
Ofschoon er veel gelijkenis te con
stateren valt tussen de Voettocht Den
Bosch en de studentenbedevaart naar
Chartres pater P. J. Verkoelen
heeft in 1957 zelfs een grondige stu
die van de opzet en de organisatie
van het Franse gebeuren gemaakt
er zijn toch ook belangrijke verschil
len aan te wijzen. Zijn de deelnemers
aan de bedevaart naar Chartres
vooral universiteitsstudenten (.Fran
se, maar ook ieder jaar meer bui
tenlandse, waaronder ook veel Ne
derlanders), de trekkers naar Den
Bosch zijn eindexamenkandidaten van
een h.b.s., gymnasium, m.m.s., ly
ceum, kweekschool of klein-semina-
rie. Terwijl bovendien de studenten
van de Sorbonne, de Parijse univer
siteit, sinds het begin in 1935 ieder
jaar in de meimaand zelf hun boete
tocht organiseren, is het in Neder
land de Pax-Christi Beweging, die
deze taak op zich neemt.
De rol van Pax Christi
Reeds meerdere malen heeft de
Fax Christi Beweging internationale
Routes de la Paix, Vredestochten of
Routes Pax Christi georganiseerd. Zo
was in 1955 Nijmegen het eindpunt
van een van die tochten, terwijl in
ditzelfde jaar eveneens in Nijmegen
ook het internationaal jaarlijks con
gres werd gehouden. De tochten mo
gen echter niet zodanig met de be
weging worden vereenzelvigd dat men
er een van de voornaamste kenmer
ken in ziet. Want zij zijn sléchts een
middel om het grote doel dat de Pax
Christi zich stelt, te helpen verwer
kelijken. De Pax Christi Beweging
ontstond in Frankrijk juist voor het
einde van de laatste wereldoorlog. In
het begin was haar doel de verzoe
ning van de volken. Heel duidelijk
kwam dit naar voren, toen in 1946
een internationale ontmoeting plaats
vond te Vézelay in Frankrijk. Veer
tien nationaliteiten droegen er een
boetekruis rond. Onder hen waren
ook enige Duitsers, die eigenlijk in
Franse krijgsgevangenissen zaten op
gesloten. Terwijl de Duitsers zich te
Vézelay bevonden, zaten enige jonge
Fransen als gijzelaars voor de Duit
sers in de gevangenis. Later gaf de
huidige aartsbisschop van Parijs,
kardinaal M. Feltin, de beweging een
nieuwe richting door de nadruk te
leggen op de vorming van het chris
telijk geweten. Door een drievoudig
programma van gebed, studie en ac
tie in dienst van de vrede moest bij
de katholieken het bewustzijn gewekt
worden van hun taak en verantwoor
delijkheid t.o.v. de vrede. Op 13 sep
tember 1952 heeft Z.H. Paus Pius XII
voor de pelgrims van de Pax Christi
het doel van de beweging omschre
ven als „het scheppen van een at
mosfeer, die nodig is voor de toena
dering tussen de volkeren en die spe
ciaal de eenwording van Europa mo
gelijk maakt, door juist de krachten
van de katholieke eenheid in de strijd
te werpen". Als internationale vre
desbeweging huldigt Pax Christi de
opvatting, dat het werk voor de vrede
moet beginnen bij het verkrijgen van
de individuele vrede en vredesgezind
heid in de geest van het Evangelie;
een persoonlijk bezit, dat overal als
een persoonlijk getuigenis werkt.
Voettocht
Een, naar de ervaring bewezen
heeft, uitstekend middel om dit doel
te bereiken is een voettocht. Daar
immers trekken gemeenschappelijk
voor elkaar onbekende mensen op en
scheppen de vrij zttare inspanningen,
de gezamenlijke gesprekken en de
vreugde van het bijeen zijn een sfeer,
waarin de onderlinge solidariteit, ba
sis van de vrede, kan opbloeien.
De Pax Christi Beweging afdeling
Nederland, opgericht in 1948 en sinds
1952 geleid door mgr. dr. B. J. AJ-
frink, heeft als gespreksthema voor
de Voettocht Den Bosch 1958 gekozen
de christelijke solidariteit, onder het
motto: Zij en Hij zijn als Jij, juist
dus de grondidee van de Pax Christi.
Onderweg zal hierover door de
trekkers worden gesproken onder lei
ding van volwassenen. Als gespreks
leiders trekken met de eindexamen
kandidaten mee naast leraren, mode
ratoren en andere priesters, schrij
vers als Godfried Bomans en Rogier
van Aerde, dichters als Gabriël Smit
en Michel van der Plas, beeldende
kunstenaars als de schilders Herman
van Rossum en Frans Brakkée.
Als typerende uitingen van de geest
van christelijke solidariteit hebben
alle deelnemers eenzelfde bijdrage in
de onkosten betaald en zal er gedu
rende de tocht iedere avond een ver
broederingsfeest gevierd worden tus
sen de trekkers en de bevolking van
de plaats waar zij de nacht zullen
doorbrengen.
Vijf startplaatsen
Vanuit vijf startplaatsen zal de
tocht naar Den Bosch ondernomen
worden. Ze liggen alle in een straal
van ongeveer 25 km rond het cen
trale eindpunt. Het zijn Veghel, Uden,
St.-Oedenrode, Oirschot en Oister-
wijk. Ofschoon de trekkers hier reeds
donderdag in de Paasweek arrive
ren, gaan zij eerst vrijdagmorgen
op weg. Zaterdagavond komen zij in
Den Bosch aan, waar de volgende
morgen mgr. dr. B. J. Alfrink een
plechtige pontificale Hoogmis zal op
dragen, waarbij mgr. Bekkers een
predikatie zal houden. Deze plechtig
heid zal door de K.R.O. worden uit
gezonden. Een massale gemeen
schappelijke warme maaltijd besluit
het geheel.
De Voettocht Den Bosch 1958 is
allesbehalve een toeristisch uitstap
je. Op veel comfort behoeven de trek
kers niet te rekenen. Zij slapen in
schuren en op hooizolders (in Den
Bosch bij gezinnen in de stad). Boter
hammen eet men staande uit het
vuistje en iedere deelnemer neemt
dekens en proviand mee in een rug
zak.
Door deze uiterlijke inkleding,
maar vooral door de geest die hier
door opgeroepen kan worden, zal deze
Voettocht een herleving kunnen wor
den van de bedevaarten uit de mid
deleeuwen. Ook toen trokken grote
groepen mensen te voet op naar de
bekende bedevaartplaatsen (ook Den
Bosch was er een) met haar prach
tige romaanse of gotische kathedra
len. Biddend en zingend trok men
door steden en dorpen om bij het na
deren van het einddoel de vermoeie
nissen te vergeten en in eensgezinds
vroomheid God en de heiligen te eren,
tot wie men zijn toevlucht nam.
De organisatoren van de Voettocht
hebben zich, zoals het zich nu laat
zien, van hun moeilijke taak uitste
kend gekweten; de deelnemers zijn
enthousiast. Wanneer nu nog het
weer gunstig zal zijn, zal, naar we
van harte hopen, het experiment van
de Voettocht Den Bosch 1958 ge
slaagd genoemd kunnen worden.
J. A.
(Van onze Parijse sportcorrespondent)
,,In dien ik kans zie opnieuw beslag
te leggen op de titel zal ik deze gaar
ne komen verdedigen in Parijs, mits
er een zaal beschikbaar is, die mini
maal honderdduizend belangstellen
den kan herbergen".
Ongeveer een maand geleden heeft
het Amerikaanse bokswonder Ray
Robinson in deze zin geantwoord op
een uitnodiging van een Franse boks-
autoriteit, die hoopt in Parijs een ont
moeting tot stand te kunnen brengen
tussen Robinson en Humez.
Robinson wil zijn titel gaarne in
Europa komen verdedigen, daar hij
in de U.S.A. grote moeilijkheden heeft
met de fiscus. Weliswaar heeft hij
een deel zijner kapitalen voordelig be
legd in een grote wasserij, twee
restaurants en één bar maar zijn be
lastingachterstand is dusdanig', dat
volgens hier ontvangen berichten er
van zijn laatste wedstrijd geen dollar
in zijn eigen beurs komt. Hij hoopt,
door in Europa te boksen, tenminste
een deel van de opbrengst te kunnen
ontworstelen aan de harde greep van
de Amerikaanse fiscus. De vraag is'
maar waar men in Parijs een zaal
vindt die honderdduizend personen
kan herbergen. Nergens.. Het sport
paleis (Palais de Sport) dat overigens
op de nominatie staat te worden af
gebroken is voor een ontmoeting Hu-
mez-Robinson eveneens te klein.
Er gaan in Parijs stemmen op om
de eventuele ontmoeting te organi
seren in het Prinsenpark, dus in de
open lucht. Door het plaatsen van
banken op de eigenlijke wielerbaan en
op het middendeel zou men vermoe
delijk een zeventigduizend kijkers
kunnen plaatsen. Er wordt ook ge
dacht om in dat geval het Prinsen
park een verlengstuk te geven in de
cinema's hetgeen ook in de U.S.A.
regelmatig gebeurt. Televisiecamera's
zouden rond de ring worden opgesteld
om de wedstrijd rechtstreeks uit te
zenden op het witte doek van een
aantal grote bioscopen. Men schat op
deze wijze méér dan honderdduizend
kijkers te kunnen trekken. Deze werk
wijze is echter nogal kostbaar.
Volgens Franse boksdeskundigen
zou Robinson ook nog een andere mo
gelijkheid onder ogen zien: een ont
moeting met Humez op de wereld
tentoonstelling te Brussel. Nadere ge
gevens hierover ontbreken. Voorzo
ver we kunnen na gaan heeft Ray Su
gar Robinson in dit verband geen en
kele verklaring afgelegd. Gezien de
geaardheid van het publiek en de
voorliefde van Robinson voor Parijs
hoopt men hier, dat de keuze op de
Franse hoofdstad zal vallen.