Fijnaart gaat breken met zijn isolement Slaapmaand ROL ROOK GENIET Pax Christi Beweging organiseert voettocht Vliegende duikboot Ofduikende vliegboot halSzware ^*üÊÊk Robinsons boksplannen voor Parijs öf Op de drempel van ontsloten w.-Brabant BRIEVEN Christelijke solidariteit als gespreksthema DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 31 MAART 1958 f 4 r»* Geïsoleerd Perspectieven Ned.-Amerikaanse samenwerking van kruideniers Prins Bernhard Turkije in Sowjet-protest bij Ver. Staten Overleg Vakonderwijs o vcm Elfhonderd jongeren pelgrimeren naar Den Bosch In Brussel (Advertentie) êi *4 W i i $-•? I i ft i 2 £1 I# 4 1 44 4. i i 4* 4 4 4* 4 f 4 i 44 4 j 44 4 .44 44 4 i (Van onze redacteur) Voor de gemeente Fijnaart en Heiningen mag in de nabije toe komst een belangrijke wijziging van de structuur worden ver wacht. Thans een sterk geïsoleerde agrarische gemeenschap, komt zij als de plannen die door rijk, provincie en andere instellingen zijn ontworpen, worden uitgevoerd zeer gunstig te liggen, daar westelijk van deze gemeente de knooppunten van de internatio nale Zoomseweg, de waterverbinding RotterdamAntwerpen, eventueel de Beneluxspoorlijn RotterdamAntwerpen worden gedacht en op slechts korte afstand ook de MarkVlietverbinding tot stand zal komen Het gemeentebestuur treft dan ook voor bereidingen om in verband met deze gunstige positie gereed te zijn met plannen om gezonde woonkernen te vormen en een gunstig klimaat te scheppen voor industrievestiging langs of nabij de genoemde drie grote internationale verbindingswegen. Dit is geen eenvoudige taak. In zo'n zuiver agrarische gemeente wor den de gevolgen van de mechanisa tie in de landbouw èn het streven naar teelten, welke zo weinig moge lijk arbeidsintensief zijn, zeer sterk gevoeld. Niet minder dan 600 arbeiders pen delen reeds enkele jaren dagelijks naar Rotterdam, Alblasserdam, Delft enz., omdat in eigen plaats of directe omgeving geen continuwerk te vinden is. Daarnaast telt de ge meente momenteel nog 120 werklo zen, ook grotendeels seizoenarbeiders. In het aantal pendelaars is ook thans nog weinig verloop te bespeuren, een bewijs dat deze arbeiders voor de vol le honderd procent werk leveren in de onderscheiden bedrijven boven de Moerdijk. Het verenigingsleven in deze ge meente is sterk ontwikkeld. Neem bijvoorbeeld de drie muziekgezel schappen en de verschillende sport verenigingen in deze gemeenschap van ongeveer 5500 zielen. Het feit, dat de gemeente drie grotere woonkernen kent, nl. Fijnaart dorp, Heiningen en Oude Molen met daarnaast drie klei nere zoals Nieuwe Molen, Kade en Zwingelspaan, dit alles verspreid over een oppervlakte van ruim 4200 ha, is daaraan zeker debet. Naast de landbouw is er dan een zich de laatste jaren uitbreidende tuinbouw met nog enkele vlasbedrij- ven, die thans delen in de crisis, die de vlasserswereld doormaakt. In de naoorlogse jaren is het woord industrievestiging ook in Fijnaart aan de orde geweest. De gemeente kon echter slechts één belangrijk feit naar voren brengen nl. de aanwezig heid van vele en goede arbeidskrach ten voor bepaalde industrieën, die geen tevoren vergaarde vakkennis vroegen. Ongunstig was en is thans nog de geïsoleerde ligging van de ge meente door de slechte verbindings wegen over kronkelende dijken, zo wel in oostelijke als westelijke rich ting. Zuidelijk is er onlangs enige verbetering gekomen, doch slechts tot de rivier de Mark; noordelijk stroomt het Hollandsch Diep langs een smalle strook Willemstads ge bied met slechts een provisorisch ha ventje voor het transport van griend- hout. De massale pendel ongetwijfeld ook een uitkomst vormend voor ve len, die anders vooral na afloop van de seizoenwerkzaamheden op het land en het beëindigen der suikerbie tencampagnes enkele maanden tot werkloosheid zouden zijn gedoemd bedreigt intussen het verenigingsle ven in sterke mate. Het is slechts een der problemen waarmede deze gemeenschap wordt geconfronteerd. Het vertrek van verscheidene jonge ren naar elders, omdat in eigen plaats geen toekomstmogelijkheden meer liggen, is de laatste jaren zeer sterk toegenomen. De in de aanhef genoemde knoop punten mèt de geplande Langstraat- weg komen in of langs de westelij ke grens van de gemeente Fijnaart te liggen. Mede voor deze gemeente opent dit nieuwe perspectieven. Voor industrievestiging kan daar een zeer gunstig klimaat worden geschapen. De moge lijkheid om aan de honderden arbeiders in eigen omgeving werkgelegenheid te bieden is er dan. Het tempo waarin deze mo gelijkheid zich zal ontwikkelen is op dit moment nog niet te overzien. Wèl is ook het ge meentebestuur van Fijnaart zich ervan bewust, dat thans reeds voorbereidingen dienen te wor den getroffen. Fijnaart komt in plaats van in een uithoek, in de toekomst op de drempel van een ontsloten west-Brabant te lig gen. Een revolutionaire ommekeer voor deze plattelandsgemeente! Burge meester baron van Heemstra be sprak dan ook met zijn raadscolle- ge deze ommekeer, waarbij als be langrijke facetten van de structuur verandering werden genoemd: de aanpassing van het administra tieve- en technische apparaat der De zeven Spar-organisaties van Europa en het Amerikaanse vrijwil lige filiaalbedrijf „Red and White" zullen binnenkort in Chicago een overeenkomst voor samenwerking sluiten. Red and White is de eerste en oudste vrijwillige groepering van handelaren in levensmiddelen, aldus deelt de Internationale Spar Centrale N.V. te Amsterdam mede. Voor de samenwerking is een vorm gevonden, waarbij laatstgenoemde als centraal bureau der zeven Europese Spar-or ganisaties op basis van gelijkgerech- tigheid een aandeel uitwisselt met de Red and White corporation. Het con tract zal getekend worden op de 37e jaarvergadering van Red and White, die eind mei in Chicago wordt gehou den. Prins Bernhard, die een bezoek aan Turkije brengt, is zaterdag door pre sident Bayar te Ankara ontvangen. Tevoren had de prins een krans ge- k'i het mausoleum van Kemal Ataturk, de „vader van het moderne i™!'" Gisteren heeft hij het Ne- rfrlands historisch en archeologisch instituut te Istanbul geopend. DroW°Vi!tunie heeft bii de VS- ge- Eh,r ,tegen het gebruik van de aan anden ln de Stille °ce" Do pr.oeven met kernwapens. Ame,!^etreffende nota is aan de ».rSnSe ambassadeur te Moskou Dmpvfü I aldus meldt Tass. Oe varslü™ dat er een grote ge- worS j ln open zee ontstaat, zo heren it"01? geze«d' De VS" be" de Marshall-eilanden voor de ^fikaanse woordvoerder en vl li? het Russische protest de ker?aa dat men «desondanks zal ,,nnPi2e7.en in de StUle Oceaan standnnnf Het Amerikaanse de V» -i voldoende duidelijk in eenknm.f1 ngezet- De beheersover- was J>00,r de Marshall-eilanden sUandencrni felt gebaseerd, dat de vormt waarin"!!, Strategisch *ebied genomen 1 kernproeven waren houden a ln de toekomst ge- "ouaen zouden worden. gemeente aan de gewijzigde om standigheden; de activiteiten, die de gemeente reeds ontplooit en in de toekomst zal ontplooien; de verbetering van het voorzie- ningspeil der openbare werken; het aantrekken van belangrijke in dustrieën, waardoor het grote pen delprobleem kan worden opgelost; het uitbreiden van bestaande en stichten van nieuwe bewoningsker- nen; het medewerken aan een regelma tige sociale en culturele aanpas sing van de bevolking aan de ge wijzigde omstandigheden. Adviezen van planologen en socio logen, economische en technische voorlichting, dienen te worden inge wonnen, waarbij het coördineren van veler belangen moet worden bestu deerd. Voor de werknemersstand moet hier de gelegenheid, arbeid te bieden in eigen streek, worden aan gegrepen om een trek naar elders te voorkomen; de middenstand zal zich moeten aanpassen; met de agrari sche sector uitgebreid en krach tig zal terdege rekening dienen te worden gehouden. Komt er industrie dan zal aan het leidinggevend personeel daarvan aan of nabij die drempel van de inter nationale wegen ook een gezond woonklimaat moeeten worden gebo den. Problemen te over dus, waarvoor het gemeentebestuur zich in de naas te toekomst ziet geplaatst. Het voorbereidende werk, deskun dige adviezen op verschillend ter rein in te winnen, is dan ook in vol le gang. In eerste aanleg is dit werk gericht op het verkrijgen van betere verbindingen in oostelijke en zuidelij ke richting naar rijksweg no 17 en in een later stadium in oostelijke richting naar de Zoomseweg, waar bij de Langstraatweg dwars dooi de langgerekte gemeente Fijnaart ge tekend een belangrijke rol zal spe len. De oudere werknemers in deze ge meente moeten praktisch voor hon derd procent onder de categorie on geschoolden worden gerekend voor vyat het plaatsen in een industrie be treft. Er is onder de jongeren een tendens waar te nemen voor het vol gen van vakonderwijs, doch in eigen plaats is daarvoor geen gelegen heid. Klundert kent een streek-LTS waarop de Fijnaartse jeugd behoor lijk is vertegenwoordigd. Een uitbrei ding van de mogelijkheid tot het vol- gen van vakonderwijs op bredere ba sis, plaatselijk of in streekverband, zal zeker in de nabije toekomst me de een onderwerp van studie moeten vormen om een klimaat te scheppen voor vestiging van industrie met een zo groot mogelijke verscheidenheid, waarbij ook de belangrijk blijvende land- en tuinbouwsector een rol kan spelen. Fijnaart gaat thans, evenals tal van andere west-Brabantse gemeen ten, bouwen aan een nieuwe toe komst! (Advertentie) „Zo'n helling op Dat doet me niets f Een Sturmey Archer naaf geeft vleugels aan mijn fiets Archie de onvermoeibare fietser STURMEY ARCHER GEARS HOLLAND N.V NASSAUKADE 387..AMSTERDAM-W. OOST-ROZEBEKE. Ik had eerst „Lentemaand" bo ven m'n briefke geschreven, maar ik heb er „Slaap" van gemaakt, en m'n vrouw zegde: „Ge moest u wel schamen, ze hebben in Holland geen affaires met de schandalen die er in België gebeuren. Ik ga nie met haar t'akkoord. Ik vind, dat gij ge rust mag weten, dat de Belgen (doe goed attense, ik zeg nie Vlamingen) er 'n heel andere mentaliteit op na houden as de Hollanders. We beginnen vandaag de lente en dan hangt er iets in de lucht dat lui maakt., loom zoudt gij zeggen. Hier mogen de Belgen dat voortaan lui, brutaal en onbeschoft noemen. Misschien hebt ge het in de gazet ten gelezen: onze Prins Albert leg de de eed af in de Hoge Vergade ring, als jongste senator. Ge weet: Goestink of nie. as bij ons 'nne Prins de vereiste leeftijd heeft bereikt, mot 'm Senator worren. Bref: Prins Al- bert spreekt zijn rede uit, en dat gaat natuurlijk met groot ceremo nieel gepaard. Maar., was het de lente, was het de luiheid, loomheid, brutaliteit?de liberale minister van Financiën en Landbouw, de he ren Liebaert en Lefébvre, zaten op hun plaatsen te slapen. Sommige Se natoren zegden later dat zij ze hard op hebben horen snurken. Zouden die tot dat doel misschien de Senaat uitkiezen, omdat ze thuis, naast hun halve trouwboek, dat niet durven of niet mogen doen? Schone manieren, vindt ge niet? Zoudt ge denken, dat er bij u éne afgevaardigde van de Eerste of Tweede Kamér durft te slapen, of maar te dommelen als uw Prins Bernhard 'n rede houdt? Dat durven de communisten nog nie, as ze d'r zijn. De heer Lefébvre schoot wakker toen de Prins het Neder lands gedeelte van zijn toespraak eindigde en in het Frans verder ging. Misschien heeft 'm wel gepeisd: ik verstaai er toch niks van. De heer Liebaert werd pas wakker toen de eerste minister Van Acker hem 'n duw gaf. Ge ziet da van ier, hè? Uwen eerste minister Drees, die 'n- nen andere minister 'nne stomp te gen z'nne kop geeft! Jg, de lente hangt in België zwaar in de lucht. Ze motten.... Misschien kan dat 'n excuus zijn voor hun boerenkinkelachtige hou ding. Misschien ook hadden ze de avond te voren 'n zwaar souper of 'nnen banket motten meemaken. Mi nisters motten veul, waar ze geen goestink in hebben. Misschien ook wa ren ze zodanig afgemat en uitgeput van hun arbeid, dat ze het, zelfs te genover een Koninklijke Hoogheid, moesten aftrappen. Nu moet het eer lijk gezegd worden, dat onze libera len nooit erg uitgeslapen geweest zijn. Leest de gazetten dan zult ge zien, hoe, in Leuven par exemple, in de gemeenteraad, de liberale par tij, de ..rustende" werd genoemd. Op hun lijst waren het allemaal „.rusten de" kandidaten: 'n rustend onderwij zer, 'n rustend treinwachter tot zelfs 'n rustend rentenier. Zou dat 'n goed voorteken zijn voor de komende ver.- kiezingen? Rustende liberalen en so cialisten! Er valt niet meer aan te twijfelen, nu wij zien dat hun ministers het voorbeeld geven en hunnen kop op hunnen lessenaar deponeren. Maar, wat mot er van de Belzjen terecht komen, als ze onder 't bewind van 'nnen slapende minister van finan ciën motten leven? 't Zou gemakke lijk zijn er met de kas van de be lastingen vandoor te gaan. As de mi nister slaapt, gaan de boekhouers ook rap hun dutje doen én ge hoort tegenwoordig niks anders as: ver duisteren verduisteren. Ook onze boeren hebben reden tot serieuze bezorgdheid, want ook hun minister zat te slapen. Wat doen we met slapende koeien en verkens? En de slapende kiekens dan? Da geeft enkel windeieren. De Walen staan er beter voor as de Vlamingen, want Le fébvre schoot wakker toen de Prins van 't Nederlands in 't Frans schoot. De Vlamingen zijn gewoon in slaap gesust te worren. Liebaert werd pas wakker toen z'n buurman, onze eer ste Excellentie hem 'n duw gaf. Ge ziet da wel es in de kerk, as er ene onder de preek zit te snurken. Allé, laat ons onzen eersten minister dank baar zijn voor deze opstopperige ko ningsgezindheid. Ge zult zeggen: de zaak is te serieus om er zo de zot mee te drijven. Maar, dan antwoord ik u: weet gij 'n ander en beter middel tegen dat soort slaapziekte? Als ons ministers zitten te slapen, svt-ens dat een van de hoogste persoonlijkheden (Van onze luchtvaartmedewerker) Noord-Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden heeft zijn vliegende duikboot, maar we zouden ook van een dui kende vliegboot kunnen spreken. De voortstuwing vindt plaats door middel van straalaandrijving. Oorspronkelijk heette het, dat een „top-geheim" was uitgelekt, maar het schijnt dat het Pentagon in Washington er het een en ander van heeft prijsgegeven, omdat de plannen zich al in een vergevorderd stadium bevinden. Zoals de naam reeds zegt, kan het apparaat zich zowel onder water als hoog in ae lucht voortbewegen. Voor voortstuwing in de lucht maakt men gebruik van een straalmotor, terwijl een scheepsmotor met kleine schroef voor onder water wordt ge bezigd- Vóór de straalmotor boven de vleugel bevinden zich de luchtinlaten. Zodra het toestel zich klaar maakt om te duiken, kunnen ze evenals de straalpijp worden afgesloten. Deze vliegende duikboot heeft de vorm van een zwaardvis: een spits toelopende punt met het oog (het raam van de cockpit) daarboven. Op zij aan de staart ziet men de vinnen, die gevormd worden door twee drie hoeksvleugels, terwijl een derde aan het uiteinde recht op de rug is ge plaatst. Vlak onder de twee liggende driehoeksvleugels is ruimte uitge spaard voor de bevestiging van een torpedo aan elke zijde. Even achter de cockpit bevindt zich een rechtopstaand uitsteeksel, dat bij nader inzien de top van een periscoop blijkt te zijn, die bij het varen onder water kan worden uitgestoken. Boven water geeft dit oog de indruk als een soort versiering op het vliegtuig te zijn aangebracht. Verheft het toestel zich uit het wa ter in de lucht, dan laat men boven het wateroppervlak de schroef met de as optrekken en in de romp verzin ken. Waterski's maken een landing op het water mogelijk, die gedurende het vliegen en duiken worden inge trokken Dan wordt de scheepsmotor aangezet vóór men op het water neer strijkt en naarmate de snelheid min dert, zinkt de romp dieper weg in het water. Vervolgens stopt men de straalmotor en sluit de straalpijp en inlaatopeningen af. De drukregeling van de cockpit wordt aangezet en de ballasttanks lopen vol. Voortstuwing en sterkte Zo op het oog lijkt een en ander eenvoudig genoeg, maar er zit meer aan vast. Als eerste probleem noemen we de voortstuwing onder water. Wat voor motor wordt hiervoor gebezigd? Elektromotoren, door een accubatte rij gevoed, zullen hier wel te zwaar blijken te zijn en een verbrandings motor vergt het meeslepen van zuur stof in hcrge-drukcilinders en deze zouden bij het varen onder water zichtbaar kunnen zijn door de uitlaat gassen, die moeten worden geloosd. Eigenaardige problemen doen zich ook nog voor bij de sterkteberekening en het afkoelen van de motor, die bij het landen op het water nog op be- drijfstemperatuur is. Bovendien moet de drukcabine berekend zijn op een overdruk van binnen en een water druk van buiten. Diverse „waterdichte schotten" zul len voorts een aanzienlijke gewichts vermeerdering teweegbrengen en al maakt men het drukvaste gedeelte nog zo klein, toch moet rekening wor den gehouden met een zekere bewoon- baarmaking van de cockpit, terwijl het druklichaam voldoende inhoud moet hebben om een praktisch drijf- ver'mogen op te leveren. Het stijgen bewerkt men door pers lucht uit de tanks te doen blazen, maar hiervoor moet weer in flessen samengeperste lucht, gevoed door een compressor, mee worden genomen, wat weer extra ballast betekent. Bij de All American Engineering Co de geestelijke vader is men niettemin optimistisch gestemd en geeft men als zijn mening te kennen, dat het geval technisch zelfs helemaal niet nieuw is, daar het vliegen in de lucht en varen in het water ln prin cipe slechts verschilt ln een zekere „dichtheid". Dat „slechts" houdt toch echter meer in dan de letterlijke betekenis, maar Noord-Amerika is nu eenmaal het land van de onbegrensde moge lijkheden. het woord voert, wat motten ze dan wel doen, as 'nne simpele senator uit 't volk staat te zieveren? De Expo Ge zult zeggen: vertel me liever wat interessants van de Brusselse Ex I po en laat uw ministers slapen. Mis schien hebt ge gelijk. Welnu, ik kan u vertellen, dat ge in Brussel België zult zien in het Jaar 2000. Tiendui zend toeschouwers zullen per dag in 12 minuten tijd op de wereldtentoon stelling het Belgisch landschap van nu zien veranderen in het landschap der toekomst. Het levensgrote Diora ma toont eerst een typisch aantrek kelijk Belgisch landschap met zijn bergjes en dalen, zijn koeien in groe ne weiden en auto's die langs heden daagse wegen naar hun bestemming rijden langs akkers en bossen, door dorpen en steden. Dan, door 'n vernuftig mecha nisme, beginnen panelen van het diorama plotseling te verdwijnen om plaats te maken voor andere, die tonen wat binnen vijftig jaar aan dit landschap veranderd zal zijn. Tussen Brussel en Antwerpen, j Leuven en Luik, Oostende en Gent zult ge superautostrada's zien en 'n monorail voor treinreizigers. De ze luchtweg heeft twee verdiepin gen met elk drie verkeerslanen. Het is natuurlijk van Amerikaanse af komst. Het is daar ineen gestoken, weer afgebroken en zal op 17 april al werken. As ge maar frankskes meebrengt. SUSKE VAN TESTELT. In de komende Paasweek zal de Brabantse bevolking kunnen zien, wat tot nu toe bijna alleen nog maar in Frankrijk gebeurde. Dan zullen immers meer dan duizend katholieke eindexamencandidaten in een voettocht op trekken naar Den Bosch om in deze pelgrimage zich bijzonder voor te bereiden op de belang rijke levenswending die zich voor hen na het verlaten van de middelbare school stelt. De organisatie van de tocht is in handen van Pax Christi Beweging afdeling Nederland, die, geleid en gestimuleerd door haar landelijk aal moezenier, pater P. J. Verkoelen o.m.i., en dui delijk beïnvloed door de jaarlijkse studenten bedevaart naar Chartres in Frankrijk, op dit idee is gekomen en nu dit als experiment ook in Nederland wil proberen. Reeds in september van het vorig jaar waren de plannen gereed. Mgr. dr. B.J. Alfrink als nationaal voorzitter van de Pax Christi Beweging icon via de K.R.O. op de laatste zondag van diezelfde maand de voet tocht aankondigen. Op 1 oktober opende men de inschrijving, die defi nitief gesloten werd op 31 december 1957. Toen bleken meer dan dui zend katholieke jongeren zich daadwerkelijk enthousiast te hebben be toond voor dit door de Pax Christi Beweging gelanceerde idee. Het totaal aantal deelnemers bedraagt ongeveer 1100, waarvan een groot contingent afkomstig is uit Bergen op Zoom, Roosendaal vooral, Etten en Breda. Meer dan de helft komt van boven de Moerdijk. Ofschoon er veel gelijkenis te con stateren valt tussen de Voettocht Den Bosch en de studentenbedevaart naar Chartres pater P. J. Verkoelen heeft in 1957 zelfs een grondige stu die van de opzet en de organisatie van het Franse gebeuren gemaakt er zijn toch ook belangrijke verschil len aan te wijzen. Zijn de deelnemers aan de bedevaart naar Chartres vooral universiteitsstudenten (.Fran se, maar ook ieder jaar meer bui tenlandse, waaronder ook veel Ne derlanders), de trekkers naar Den Bosch zijn eindexamenkandidaten van een h.b.s., gymnasium, m.m.s., ly ceum, kweekschool of klein-semina- rie. Terwijl bovendien de studenten van de Sorbonne, de Parijse univer siteit, sinds het begin in 1935 ieder jaar in de meimaand zelf hun boete tocht organiseren, is het in Neder land de Pax-Christi Beweging, die deze taak op zich neemt. De rol van Pax Christi Reeds meerdere malen heeft de Fax Christi Beweging internationale Routes de la Paix, Vredestochten of Routes Pax Christi georganiseerd. Zo was in 1955 Nijmegen het eindpunt van een van die tochten, terwijl in ditzelfde jaar eveneens in Nijmegen ook het internationaal jaarlijks con gres werd gehouden. De tochten mo gen echter niet zodanig met de be weging worden vereenzelvigd dat men er een van de voornaamste kenmer ken in ziet. Want zij zijn sléchts een middel om het grote doel dat de Pax Christi zich stelt, te helpen verwer kelijken. De Pax Christi Beweging ontstond in Frankrijk juist voor het einde van de laatste wereldoorlog. In het begin was haar doel de verzoe ning van de volken. Heel duidelijk kwam dit naar voren, toen in 1946 een internationale ontmoeting plaats vond te Vézelay in Frankrijk. Veer tien nationaliteiten droegen er een boetekruis rond. Onder hen waren ook enige Duitsers, die eigenlijk in Franse krijgsgevangenissen zaten op gesloten. Terwijl de Duitsers zich te Vézelay bevonden, zaten enige jonge Fransen als gijzelaars voor de Duit sers in de gevangenis. Later gaf de huidige aartsbisschop van Parijs, kardinaal M. Feltin, de beweging een nieuwe richting door de nadruk te leggen op de vorming van het chris telijk geweten. Door een drievoudig programma van gebed, studie en ac tie in dienst van de vrede moest bij de katholieken het bewustzijn gewekt worden van hun taak en verantwoor delijkheid t.o.v. de vrede. Op 13 sep tember 1952 heeft Z.H. Paus Pius XII voor de pelgrims van de Pax Christi het doel van de beweging omschre ven als „het scheppen van een at mosfeer, die nodig is voor de toena dering tussen de volkeren en die spe ciaal de eenwording van Europa mo gelijk maakt, door juist de krachten van de katholieke eenheid in de strijd te werpen". Als internationale vre desbeweging huldigt Pax Christi de opvatting, dat het werk voor de vrede moet beginnen bij het verkrijgen van de individuele vrede en vredesgezind heid in de geest van het Evangelie; een persoonlijk bezit, dat overal als een persoonlijk getuigenis werkt. Voettocht Een, naar de ervaring bewezen heeft, uitstekend middel om dit doel te bereiken is een voettocht. Daar immers trekken gemeenschappelijk voor elkaar onbekende mensen op en scheppen de vrij zttare inspanningen, de gezamenlijke gesprekken en de vreugde van het bijeen zijn een sfeer, waarin de onderlinge solidariteit, ba sis van de vrede, kan opbloeien. De Pax Christi Beweging afdeling Nederland, opgericht in 1948 en sinds 1952 geleid door mgr. dr. B. J. AJ- frink, heeft als gespreksthema voor de Voettocht Den Bosch 1958 gekozen de christelijke solidariteit, onder het motto: Zij en Hij zijn als Jij, juist dus de grondidee van de Pax Christi. Onderweg zal hierover door de trekkers worden gesproken onder lei ding van volwassenen. Als gespreks leiders trekken met de eindexamen kandidaten mee naast leraren, mode ratoren en andere priesters, schrij vers als Godfried Bomans en Rogier van Aerde, dichters als Gabriël Smit en Michel van der Plas, beeldende kunstenaars als de schilders Herman van Rossum en Frans Brakkée. Als typerende uitingen van de geest van christelijke solidariteit hebben alle deelnemers eenzelfde bijdrage in de onkosten betaald en zal er gedu rende de tocht iedere avond een ver broederingsfeest gevierd worden tus sen de trekkers en de bevolking van de plaats waar zij de nacht zullen doorbrengen. Vijf startplaatsen Vanuit vijf startplaatsen zal de tocht naar Den Bosch ondernomen worden. Ze liggen alle in een straal van ongeveer 25 km rond het cen trale eindpunt. Het zijn Veghel, Uden, St.-Oedenrode, Oirschot en Oister- wijk. Ofschoon de trekkers hier reeds donderdag in de Paasweek arrive ren, gaan zij eerst vrijdagmorgen op weg. Zaterdagavond komen zij in Den Bosch aan, waar de volgende morgen mgr. dr. B. J. Alfrink een plechtige pontificale Hoogmis zal op dragen, waarbij mgr. Bekkers een predikatie zal houden. Deze plechtig heid zal door de K.R.O. worden uit gezonden. Een massale gemeen schappelijke warme maaltijd besluit het geheel. De Voettocht Den Bosch 1958 is allesbehalve een toeristisch uitstap je. Op veel comfort behoeven de trek kers niet te rekenen. Zij slapen in schuren en op hooizolders (in Den Bosch bij gezinnen in de stad). Boter hammen eet men staande uit het vuistje en iedere deelnemer neemt dekens en proviand mee in een rug zak. Door deze uiterlijke inkleding, maar vooral door de geest die hier door opgeroepen kan worden, zal deze Voettocht een herleving kunnen wor den van de bedevaarten uit de mid deleeuwen. Ook toen trokken grote groepen mensen te voet op naar de bekende bedevaartplaatsen (ook Den Bosch was er een) met haar prach tige romaanse of gotische kathedra len. Biddend en zingend trok men door steden en dorpen om bij het na deren van het einddoel de vermoeie nissen te vergeten en in eensgezinds vroomheid God en de heiligen te eren, tot wie men zijn toevlucht nam. De organisatoren van de Voettocht hebben zich, zoals het zich nu laat zien, van hun moeilijke taak uitste kend gekweten; de deelnemers zijn enthousiast. Wanneer nu nog het weer gunstig zal zijn, zal, naar we van harte hopen, het experiment van de Voettocht Den Bosch 1958 ge slaagd genoemd kunnen worden. J. A. (Van onze Parijse sportcorrespondent) ,,In dien ik kans zie opnieuw beslag te leggen op de titel zal ik deze gaar ne komen verdedigen in Parijs, mits er een zaal beschikbaar is, die mini maal honderdduizend belangstellen den kan herbergen". Ongeveer een maand geleden heeft het Amerikaanse bokswonder Ray Robinson in deze zin geantwoord op een uitnodiging van een Franse boks- autoriteit, die hoopt in Parijs een ont moeting tot stand te kunnen brengen tussen Robinson en Humez. Robinson wil zijn titel gaarne in Europa komen verdedigen, daar hij in de U.S.A. grote moeilijkheden heeft met de fiscus. Weliswaar heeft hij een deel zijner kapitalen voordelig be legd in een grote wasserij, twee restaurants en één bar maar zijn be lastingachterstand is dusdanig', dat volgens hier ontvangen berichten er van zijn laatste wedstrijd geen dollar in zijn eigen beurs komt. Hij hoopt, door in Europa te boksen, tenminste een deel van de opbrengst te kunnen ontworstelen aan de harde greep van de Amerikaanse fiscus. De vraag is' maar waar men in Parijs een zaal vindt die honderdduizend personen kan herbergen. Nergens.. Het sport paleis (Palais de Sport) dat overigens op de nominatie staat te worden af gebroken is voor een ontmoeting Hu- mez-Robinson eveneens te klein. Er gaan in Parijs stemmen op om de eventuele ontmoeting te organi seren in het Prinsenpark, dus in de open lucht. Door het plaatsen van banken op de eigenlijke wielerbaan en op het middendeel zou men vermoe delijk een zeventigduizend kijkers kunnen plaatsen. Er wordt ook ge dacht om in dat geval het Prinsen park een verlengstuk te geven in de cinema's hetgeen ook in de U.S.A. regelmatig gebeurt. Televisiecamera's zouden rond de ring worden opgesteld om de wedstrijd rechtstreeks uit te zenden op het witte doek van een aantal grote bioscopen. Men schat op deze wijze méér dan honderdduizend kijkers te kunnen trekken. Deze werk wijze is echter nogal kostbaar. Volgens Franse boksdeskundigen zou Robinson ook nog een andere mo gelijkheid onder ogen zien: een ont moeting met Humez op de wereld tentoonstelling te Brussel. Nadere ge gevens hierover ontbreken. Voorzo ver we kunnen na gaan heeft Ray Su gar Robinson in dit verband geen en kele verklaring afgelegd. Gezien de geaardheid van het publiek en de voorliefde van Robinson voor Parijs hoopt men hier, dat de keuze op de Franse hoofdstad zal vallen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 9