Eén affiche voor alle
politieke partijen
Pagblad pc^fcm
Reisplan '58
int. expositie
te Eindhoven
Tussen tien en drie uur
drinkt men beste koffie
dAHÏTH D 'OAA'dAH
Diepte in tele
visiebeeld
Voetbalprogram 7 april
Rustige sfeer rondom raadsverkiezingen
/■m I w
DERDE BLAD
MAANDAG 31 MAART 1958
EIST
viel in
Zoom
\na
had
lergie
J bij EBOH een
llletje te zien 8e'
thuisclub dan
al het initiatie!
Het was des te
hdat Wilhelmma
IV v d. Plas aan
Imen. Het duurde
ilBOH maakte ge"
liaren vertoonden
leestdrift, dat het
1 EBOH ging in de
§n poosje door en
|en 6-1 nederlaag
Eten.
Ontwerpen
worden
tentoongesteld
Baldadigheid
(kost miljoenen)
moet verdwijnen
BOEKENPLANK
Ik Bid Al
Rook een
excellente cigaret
Lekkere half-zware shag
van Douwe Egberts!
Zo rijk en toch.
TV-RADIO-TV-RADIO-TV-
Moet U minder roke
door ANTONIO DEL MONTE
kenni»-
elen als
SOLA-
V E N
-71 a'-t
aoo ngo
- Tilburg uit de
tcht sleepte. Hij
1 cheque van
Uen bedrag van
Jl gulden „om
Inen. Totaal was
|26,50.
nans bijstaan zal
I) in de Caritas-
Vrouw Timmer-
1 Zoom, die alle
I voorspelde. Er
lelnemers met 11
1)50.
I em-toto
lem-toto laat zich
I: maken. Dat be
lt de ,,pot" weer
l f 175 bevat. Ook
leen enkele deel-
lilier geheel juist
I
korrespondent)
Zoals uit eerdere krantenberichten bekend is, heeft een overlegorgaan tussen
de verschillende politieke partijen in het zuiden op ministerieel verzoek een
basis van samenwerking gevonden op het stuk van verkiezingspropaganda
voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Niet alleen het verzoek van
de minister van economische zaken heeft hiertoe geleid, maar men heeft
zich tevens laten leiden door de papieren, die van de zyde van de Vereniging
voor Veilig Verkeer op tafel werden gelegd. De voorzitter van die vereni
ging heeft n.l. statistieken overgelegd, waaruit valt af te lezen, hoeveel
verkeersongelukken bij vorige gelegenheden veroorzaakt zijn door al te
schreeuwerige verkiezingsaffiches, die bovendien in veel te grote verschei
denheid aan de markt werden gebracht.
van het Stedelijk Museum in Amster
dam. Maar daar traden de andere
leden niet in. Een van hen wilde
niets van non-figuratieve kunst ho
ren. „We moeten juist zien. dat we
onze figuur redden", was zijn stand
punt. Er werd uiteraard eens harte
lijk om deze opmerking gelachen,
maar niettemin sloot de voorzitter
van het overlegorgaan zich toch wel
bij deze spreker aan. „We hebben
zo'n advies niet nodig", luidde zijn
antwoord. Waarom zouden wij zelf
niet tot een verantwoorde keuze kun
nen komen", vroeg hij zich af. „Wan
neer wij er gezamelijk onze schou
ders onder ztten, kunnen we hele ber
gen verzetten, al zijn het hele sand-
bergen".
Het resultaat is nu, dat de
verschillende partijen elkander,
zij het na moeizaam overleg, al
thans op dit terrein hebben ge
vonden. Binnen het overleg
orgaan is afgesproken, dat er
dit jaar één verkiezingsaffiche
zal verschijnen, gematigd in
kleur en afbeelding, waarop
iedere partij aan zijn politieke
trekken zal komen.
Men begrijpt, dat door dit besluit
vooral de minister van economische
zaken zijn zin gekregen heeft. Het
gevolg is nl. een enorme besparing
op drukkosten, waardoor de beste
dingsbeperking metterdaad in de
hand is gewerkt. En daar voelden
blijkbaar alle partijen wel voor, in
zonderheid de penningmeesters.
Enige tegenkanting tegen het plan
als zodanig is merkbaar geweest van
de zijde van het ministerie van fi
nanciën. De heer Hofstra zag een vet
kluifje aan de staatskas voorbijgaan.
Niet alleen moesten de partijen aan
zienlijk minder omzetbelasting beta
len, maar bovendien vervallen
hoogstwaarschijnlijk de b«eten, die
andere jaren door de befaamde ,,af-
fiche-scheurders" betaald moesten
worden, wanneer deze lieden op he
terdaad werden betrapt. Aangezien
de heer Hofstra echter moeilijk te
gen zijn eigen bestedingsbeperking
kon blijven ageren, heeft hij zich ten
leste met het besluit verenigd.
Bleef nog de moeilijkheid binnen
het overlegorgaan om te komen tot
keuze van een ontwerper voor het
affiche. Een politiek en artistiek
voorvechter van de moderne richting
in de kunst, de zogenaamde non-fi
guratieve richting, stelde voor om
advies te vragen aan de directeur
Hangen
Tenslotte bleek 'na ampele bespre
kingen, dat men overwegend toch
wel voelde voor een ontwerp met een
modern trekje. Slechts één lid bleef
hardnekkig tegen. „Zo'n modern ding
zegt niks", was zijn oordeel. ..Het
hoeft ook niks te zeggen", besliste
de voorzitter. ,,Als 't maar kan han
gen. Gepraat wordt er al genoeg".
Dit is het affiche dat men op
de expositie zal aantreffen on
der de titel „Van Schaep- tot
Wildeman". Het iverd voor ons
blad gereproduceerd door de
tekenaar Gerrit de Morée en
wijkt nergens van het origineel
af. Men zal dit op de tentoon
stelling kunnen zien.
Uit het politiek advies blijkt,
dat 't overlegorgaan dit affiche
wel een kans gaf. Alleen blijkt
er niet uit, zo leest men in het
advies, wie met het schaap en
wie met de wildeman wordt
bedoeld. De melkfles op de
voorgrond vond men wat al te
nadrukkelijk wijzen op een be
paalde politieke figuur. „We
moeten de zaak zuivel hou den,"
aldus de politieke adviseur.
De fiere houding van de vader
landse leeuw vond men wel
treffend, evenals de speelse blik
in zijn ogen, die zo goed in de
sfeer van deze dagen past.
Een ander lid wilde als nog vast
gesteld zien, dat het niet zoiets als
van Rembrandt" moest worden. De
penningmeester herinnerde er dit lid
echter aan, dat Rembrandt al in 1669
overleden is en dat hij op die grond
niet meer voor mededinging in aan
merking komt.
Tenslotte opperde één der afgevaar
digden het denkbeeld de keuze over
te laten aan het kiezersvolk en slechts
inzoverre een vinger in de kunstpap
te houden, dat een aantal typisch mo
derne kunstenaars zou worden uitge
nodigd een affiche te ontwerpen.
Men zou deze dan kunnen exposeren
en het systeem toepassen van ,,de
meeste stemmen gelden". Met alleen
de stemmen van uiterst links tegen
(,,wij kunnen, zonder richtlijnen van
hogerhand, niet op déze suggestie
ingaan") werd het voorstel aangeno
men.
Inmiddels zijn de ontwerpen ge
reed gekomen en de expositie is
klaar. Het is een reizende expositie
geworden, aangezien men de belang
rijkste plaatsen in het zuiden wil aan
doen.
Politiek advies
De tentoonstelling is zeer praktisch
ingericht. De affiche-ontwerpen zijn
bevestigd op grote stukken board, die
de indruk wekken een muur te zijn.
Ieder affiche is voorzien van een
motto, dat men terug kan vinden in
de (gratis) catalogus. Bij ieder mot
to vindt men in de catalogus een zg.
„politiek advies". Het is uiteraard
niet de bedoeling door dit advies de
kiezers te beinvloeden, maar de le
den van het overlegorgaan waren
zich bewust van de moeilijkheden die
velen ondervinden bij het beoordelen
van een modern kunstwerk en daar
om achtte men enige toelichting wel
gewenst. Dat men deze toelichtingen
de naam „politiek advies" gegeven
heeft is o.i. niet erg gelukkig, maar
goed!
Er worden vijf ontwerpen tentoon
gesteld, resp. onder 't motto: „Over
all", „In de winkel van sinkel", „Ha,
ha. rabarber", „Stilleven rond Ap
pel" en „Van Schaep- tot Wildeman".
West-Brabant krijgt de expositie
dinsdag a.s. te zien. Uiteraard kan
men niet iedere gemeente bereiken
in de korte tijd, die nog rest voor
de verkiezingen aangebroken zijn.
Men heeft daarom zijn keuze bepaald
tot de grootste steden, in de hoop,
dat ook de bewoners van de platte
landsgemeenten dan een kijkje zullen
komen nemen en hun stem zullen uit
brengen. Voor zover de expositie on
der werktijd valt, kan iedere werk
nemer enkele uren verlof opnemen,
die de werkgever vergoed krijgt uit
een speciale „kies-premie", die de
minister voor dit doel beschikbaar
heeft gesteld.
In Breda kan men in de voor
middag terecht en wel tussen
9 en 12 uur in cultureel centrum
„De Beijerd". Tussen de middag
wordt de expositie, die in
vrachtauto's van de B.B. wordt
vervoerd, naar Roosendaal ge
bracht, waar ze tussen 2 en 6
uur te zien is in het oude ge
meentehuis. Tenslotte kunnen
de bewoners van Bergen op
Zoom en omgeving in de avond
uren terecht in het Markiezen
hof, waar de ontwerpen van 8
tot 10 uur geëxposeerd worden,
Kiesbiljet
Bij iedere catalogus behoort een
keuze-biljet. Waarop men één hokje
moet zwart maken, nl. voor het ont
werp van zijn keuze. De namen van
de schilders worden niet vermeld, om
dat het overlegorgaan bang was, dat
bepaalde lieden die ook zwart zouden
maken.
Wij zijn benieuwd hoe dit experi
ment zal aflopen. In ieder geval is
het verheugend, dat de kiezers zelf
in de gelegenheid zijn te bepalen,
welke soort van propaganda men op
de straathoeken wil aantreffen. Mo
ge er veelvuldig gebruik van worden
gemaakt!
•pïa.chu.yvd:
Het comité „Nationale campagne
tegen baldadigheid", dat onlangs
werd gevormd uit vertegenwoordi
gers van verschillende takken van in
dustrie, handel, onderwijs, scheep
vaart en bankwezen, heeft thans zijn
plannen bekendgemaakt.
Via het ere-comité van commissa
rissen van de Koningin gaan de or
ganisatoren een beroep doen op de
burgemeesters van Nederland om
alle in hun gemeente bestaande ver
enigingsbesturen uit te nodigen op
een bijeenkomst.
Op deze bijeenkomst zal worden
getracht, alle verenigingen in deze
gemeenten (geschat op meer dan
25.000) te interesseren om deel te
nemen aan een nationale campagne
tegen de baldadigheid en te komen tot
oprichting van plaatselijke comités.
Adelbrieven
De financiën voor zijn actie hoopt
het comité te verkrijgen door de ver
koop van zogenaamde „Adelbrieven
voor de burger", op vertoon waarvan
de bezitters een belangrijke reductie
verkrijgen op de toegangsprijzen voor
tal van toeristische aantrekkelijkhe
den in Nederland, zoals musea, die
renparken, natuurreservaten en der
gelijke. De prijs van zulk een „adel
brief" zal worden, gesteld op één
gulden.
De schade, jaarlijks1 toegebracht
aan natuur en eigendommen, loopt in
de tientallen miljoenen. Volgens een
cijfer van het centraal bureau voor
de statistiek, samengesteld op grond
van politierapporten, bedraagt de
schade, jaarlijks toegebracht door
brandstichtende jeugd, alleen al vier
eneenhalf miljoen gulden.
Op zaterdag 5 april zal mr. dr. Ch.
van Rooy, burgemeester van Eind
hoven, de officiële opening verrichten
van de tentoonstelling „Reisplan 58
Deze expositie, die van 5 tot en met
11 april gehouden wordt in de Philips'
jubileumhal. is opgezet met het doel
de bezoekers te tonen, welke reismo
gelijkheden West-Europa kan bieden.
Verkeersbureaus uit vrijwel alle
Westeuropese landen, alsmede lucht
en scheepvaart en wegvervoerinstan-
ties nemen aan de expositie deel.
Op „Reisplan '58" zal zowel de
eerste Nederlandse personenauto, de
.Spijker" als het nieuwste produkt
van Nederlands automobielindustrie
de ,,Daf"-personenauto worden geëx
poseerd.
Bij de Uitgeverij N.V. Brepols te
Turnhout is de twintigste druk (ja,
de twintigste) al verschenen van een
gebedenboekje voor kinderen van zes
tot zeven jaar. Voorts is van ditzelf
de boekje de zesde druk in de Fran
se taal verschenen. Het is een beken
de uitgave, die weinig commentaar
meer behoeft. De boekjes zijn rijke
lijk voorzien van illustraties bij de
eenvoudige gebedjes.
(Advertentie)
Tweeënvijftig horecabedrijven zijn
dezer dagen ongeweten het voorwerp
van onderzoek geworden naar de
kwaliteit van het kopje koffie, dat in
deze bedrijven wordt geschonken.
Naar het oordeel van vier deskun
digen wordt zelfs van de beste koffie
een slecht bakje troost gezet door
onoordeelkundig gebruik van grond
stof en zet-materiaal.
Gekeurd werd op aroma, versheid,
pittigheid, kleur en sterkte. Voox-ts
werden serveertemperatuur en bitter
heid (als gevolg van te hoge zet-tem-
peratuur) in aanmei-king genomen.
De koffiekeurders zijn de voor de
gezondheid uiterste grens van zestien
kopjes koffie per dag ver te boven
gegaan. Onafhankelijk van elkaar
werkend hebben zij, ieder volgens
Genucse havenautoriteiten hebben
vrijdag beslag gelegd op een weelde
rig jacht van koning Saoed, de 6000
ton metende Troyal Monsourt, dat
zich in de haven van Genua gereed
maakte om uit te varen.
Kort tevoren was een som van 15
miljoen lire overgemaakt om een eer
ste beslag ongedaan te maken. Op 8
maart had een Milanese firma be
slag laten leggen, omdat zij nog 15
miljoen lire van Saoed kreeg voor
werkzaamheden, reeds in 1955 ver
richt. Kortelings echter vroeg de ar
chitect Brasini beslag, die in 1956
voor bouwkundige adviezen naar Sa-
oedi-Arabië was ontboden, maar
daarvoor nog niet was betaald; Bra
sini eist 438 miljoen lire.
DINSDAG 1 APRIL
HILVERSUM I 402 m KRO: 7.00
N-ws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en
liturg, kal. 8,00 Nws. en weerber. 8,15
Gram. 8,50 V. ri. vrouw 9,35 Waterst. 9.40
Gram. 9,45 Lichtbaken, caus. 10,00 V. d.
kind. 10,15 Gram. 10,30 Schoolradio 10.50
Gram. 11,00 V. d. vrouw 11,30 School
radio 12,00 Mliddagklok-nood'klok 12,03
Metropole ork. en solist 12,30 Land- en
tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.55
Zonnewijzer 13.00 Nws. en kath. nws.
13,20 Gram. 13,30 Dansmuz. 14,00 School
radio 14.30 V. d. vrouwen v. h. platte
land 14,40 Pleidooi voor een non. hoorsp.
15.40 Gram. 16,00 V. d. zieken 16,30 Zie-
kenlof 17,00 V. d. jeugd 17.40 Beursber.
17,45 R.egeringsuitz.: 10 jaar werk van
de wereldgezondheidsorganisatie, door dr.
D. K. Rrjkels, van het regionaal bureau
voor Europa van de wereldgezondheids
organisatie te Kopenhagen 18.00 Lichte
muz. 18.20 KVP, caus. 18,30 Lidhte muz.
18,50 Vragenbeantw. 19,00 Nws. 19,10
Comm. op het nieuws 19.15 Lichte muz.
10,35 Gram. 19,45 Act. 20.00 Lijdensme
ditatie 21,00 Gram. 21,45 Omr. ork. en
solist 22,35 Orgefconc. 23,00 Nws. 23,15
Gram.
HILVERSUM n 298 m - AVRO: 7,00
Nws, 7,10 Gym. 7,20 Gram. VPRO: 7,50
Dagopening. AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. 9,10 V. d. vrouw 9,15 Gram.
9.40 Morgenwijding 10.00 Gram. 10.50 V.
d. kleuters 11,00 Lichte muz. 11,30 Alt
en piano 11,50 Gram. 12.00 Hammond-
orgelspel 12,20 Regeringsuitz.: La-ndb.
ruibr. Landbouwkundig weeroverz. 12,30
Land- en tuinb. meded. 12,33 Dansmuz.
13.00 Nws. 13,15 Meded. of gram. 13.20
Theaterork. en solist 13,56 Beursber. 14,00
Gram. 14,40 V. d. jeugd 15.00 So,pr. en
piano 15,30 V. d. zieken 16,30 V. d. jeugd
17,30 Jazzmuz. 18,00 Nws. 18,15 Journ.
18.30 Amateursprogr. 18,55 Paris vous
parle 19.00 V. d. kind. 19,05 Gitaarspel
19,30 Kamerkoor, kunstm a andorkest en.
orgel 19,45 Filmpraatje 20,00 Nws. 20,05
Lichte muz. 20,35 Tips voor onderweg
20.45 Lidhte muz. 21,15 De beste Neder
landse roman van 1957, g e d ach te n wisse -
ling 21,45 Orgel en cello 22,15 Gram. en
pianospel 22,55 Ik geloof, dat... 23,00 Nws.
23.15 Koersen v. New York 23,16 New
York calling 23,21-24,00 Gram.
BRUSSEL 324 m 12,00 Gram. 12,16
Pianospel 12,30 Weerber. 12,34 Tuinb.
kron. 12,40 Pianospel 13,00 Nws. 13,11 Gr.
14,00 Operamuz. 14,40 Gram. 14,50 Idem
16.00 Koersen 16,02 Gram. 16,30 Symf.
ork. 17.00 Nws. 17,10 Pianorecital 17.45
Boekbespr. 18,00 V. d. jeugd 18,30 V. d.
sold. 19,00 Nws. 19,40 Gram. 19,50 Syn
dicale kron. 20.00 Literair progr. 20,30
Gram. 20,50 Gevar. muz. 21,30 Gram. 22,00
Nws. 22,15 Kamermuz. 22,45 Gram. 22,55-
23,00 Nws.
BRUSSEL 484 m 12,00 Gratm. 13,00
Nws. 13,15 en 14,00 Gram. 14,45 Ork.
conc. 15,30 Gregoriaanse zang 16,05 Dans
muz. 17.00 Nws. 17,10 Gram. 18,30 Disco
grafie 19.20 Gram. 19,30 Nws. 20,00 Ork.
conc. 22.00 Nws. 22.10 Vrije tijd 22,55
Nws.
Televisie
DINSDAG 1 APRIL
NTS: 20,30 Journ. en weeroverz. 20,45
KRO: Filmprogr.
VLAAMS E-ELG. 19,00 Van uitvin
ders en patenten 19,3o Nws. 20,00 Cabaret
21,00 De Ivoorweg. film 22,25 Nws. en
journ.
een vast tijdschema en een punten-
stelsel rapporten ingediend, die in
totaal ten hoogste per bedrijf 165
punten zouden kunnen opleveren.
Het hoogste aantal punten was 147.
Gebleken is, dat tussen 10 en 15 uur
in de meeste bedrijven de beste kof
fie werd geschonken. Daarna daalt
de kwaliteit om tegen zessen 's mid
dags in vele gevallen het absolute
nulpunt of weinig daarboven te be
reiken. Waarmee het kopje koffie dan
bepaald geen verkwikking is, doch
een onaangenaam galbitter en geur
loos drankje. Men komt ermee op de
koffie.
De koffieproevers stelden vast, dat
drie van de vijf beste koffiezaken uit
het onderzochte aantal in Den Haag
gevestigd zijn, een in Amsterdam en
een in Rotterdam.
Gehoopt wordt dat nu een edele
strijd om het beste kleintje koffie in
den lande zal losbranden ten gerieve
van landgenoot en vreemdeling.
Een uitvinder uit Toulouse, Espi-
nasse, zegt een systeem te hebben
ontdekt, waardoor men op eenvoudige
wijze diepte in het televisiebeeld kan
suggereren.
Door dit systeem zou bovendien het
beeldscherm groter gemaakt kunnen
worden. De werking berust op het ge
bruik van twee optische spiegels,
waarvan één enigszins hol is gesle
pen, Deze, onder een bepaalde hoek
tegenover het scherm van de katho-
dest xlbuis geplaatst, werpt het
beeld op de tweede spiegel, die verti
caal boven het toestel op één lijn
met het beeldscherm is aangebracht.
Het beeld dat nu op de verticale
spiegel'verschijnt zou stereoscopisch
zijn. ondanks het feit, dat er niet met
twee lenzen is gewerkt en men de
dieptesuggestie ook bij het kijken met
één oog zou behouden.
(2e Paasdag)
Beker, 2e ronde: Tubantia - FVC.
Ere-divisie: Rapid JC - Sparta;
Blauw Wit - DOS; ADO - GVAV:
MVV NAC; Spel. Enschede - BW;
PSV - Amsterdam: Ajax - Fortuna
'54; Elinkwijk - Feijenoox-d; VW -
NOAD.
Ie divisie A: Wülem II - VSV;
RBC - HVC; De Graafschap - EDO;
Volendam - DWS; Excelsior - Alk
maar; SW - Roda Sport; DFC -
AGOW; Helmond - Vitesse.
Ie divisie B: Sittardia - Helmondia
'55; Wageningen - Limburgia; Leeu
warden - Hermes DVS; Haarlem - De
Volewijckers; Xerxes - Eindhoven;
Fortuna VI. - Rigtersbleek; KFC -
Schev, H.S.; Stormvogels - RCH.
2e divisie A: ONA - 't Gooi; Em
ma - ZFC; UVS - LONGA: Baronie -
Wilhelmina; Zeist - De Valk; Hilver
sum - DOSKO.
2e divisie B: Oosterparkers - Zwar-
temeer; Rheden - PEC; Velocitas -
Ensch. Boys; Be Quick - Heeren
veen; Zwolse Boys - Oldenzaal; Go
Ahead - NEC.
AMATEURS
le klas A: VCS - Gouda; CW -
DWV; CSV - Zeeburgia; Velox -
RFC; DCG - UW.
le klas B: Hengelo - Sneek; Achil
les - WW; ZAC - Zwaagwesteinde;
Quick '20 - Borne; Robur et Veloci
tas - Be Quick Z.
le klas C: Roermond - Brabantia;
Maurits - MOC '17; Boxtel - De
Spechten.
2e klas A: Boxmeer - Uno Animo;
Taxandria - ODC; Schijndel - TOP;
Oss '20 - Woenselse Boys; DESK -
Veloc; Gemert - JVC '31.
2e klas B: TSC - Sarto; Corn Boys-
WVO; Internos - RAC; Middelburg-
BSC: Goes - Roosendaal; Hulst -
Rood Wit.
3e klas B: St. Michielsgestel - WSC;
Concordia SVD - VOAB; Heusden-
Vlijmense Boys; GSBW - Nevelo;
Baardwijk - GW.
3e klas C: Hieronymus - RWB;
Hero - Dongen; Veerse Boys - Virtus;
SET - RKDVC; Gudok - VES '35;
RKC - SCO.
3e klas D: Grenswachters - Axel;
RKFC - Hontenisse; METO - Bier
vliet; RCS - Zeelandia; Zeeland
Sport - ODIO; Zierikzee - Terneu-
zen.
4e klas E: Zigo - Nieuwkuik: RK
TW - Oirschot Vooruit; Ons Vios -
Velocitas '31; TAC - Hilvaria; Wit
Zwart - SVG.
4e klas F: Zundert - Gitze; Breda-
RSVTVC '39 - DEVO; Boeimeer-
RKWU; Groen Wit - Madese Boys.
4e klas G: Steenbergen - Renesse;
Nieuw Borgvliet - Spel. Gastel; Hal
steren - Cluzona; Noordhoek - NSV;
Burgh - Kaaische Boys.
4e klas H: Sluiskil - Ria: Aarden
burg - STEEN; Hansweertse Boys-
Clinge; Breskens - Oostburg; 's-Heer
Arendskerke-Luctor.
Res. 2e divisie B: Haarlem 2 - For
tuna VI. 2; EDO 2 - SW 2; DOSKO
2 - DHC 2: EBOH 2 - Baronie 2;
NAC 2 - Xerxes 2; Emma 2 - RBC' 2.
Res. 2e divisie C: Roda Spoi't 2 -
Helmond 2; NOAD 2 - VW 2; De
Valk 2 - -NEC 2; Eindhoven 2 - Wil
lem II 2; LONGA 2 - Sittardia 2;
Limburgia 2 - Wilhelmina 2.
Res. le klas: PSV 3 - Zeeland
Sport 2; Willem II 3 - Goes' 2; Hel
mondia '55 3 - NAC 3: Vlissingen 2-
Taxandria 2; WSC 2- NOAD 3,
Res. 2e klas A: Veloc 2-DESK 2;
RKDVC 2 - De Valk 3; Woensel 2-
BW 3; RKTW 2 - Eindhoven 3;
ODC 2 Schijndel 2; TSC 2 - Inter
nos 2.
Res. 2e klas B: Corn Boys 2 - Ter-
neuzen 2; Hontenisse 2 - RCS 2; Axel
2 - Middelburg 3.
Res. 3e klas B: GW 2 - Longa 3;
TOP 2 - Schijndel 3.
Res. 3e klas C: BSC 2 - RAC 2;
NAC 4 - Rood Wit W 2.
(Advertentie)
Alag U niet roken?
Dat kunt U gemakkelijk
met de Deense
ZUIGTABLETTEN
Een uitvinding van Dr. Rosenberg.
Bl| apotheker en drogist -
57)
geloof, dat Maddalena mij niet
'i mag begon hij na enkele me-
«rs voorzichtig. ,,Ik geloof niet, dat
nomen"met °nZe verlovinS is 'nge-
i.?Iaria wüde hem in de rede val-
».nA-?I?ar hli liet haar diet aan het
""lord komen.
weet niet wat Maddalena te-
zi> maar ik ben bang, dat
jou zal verhinderen naar Napels
wan' Maria!"
iriP t at, kan .mij dat schelen! Ze zal
och nooit kunnen tegenhouden!"
komen arnn "9 vlak bii haar huis ge"
nos ft', ?on^to zag- dat het licht
sehn» hrandde. Hij hield plot-
demnt.21J5 ,p?s in en vervolgde ge-
ie niei a )e, geen ruzie krijgen als
Je met naar haar luistert?"
,,Ja", antwoordde ze bedrukt. ,,Ik
denk het wel".
Hij had zijn arm om haar schou
ders geslagen en drukte haar hoofd
tegen zich aan.
,.Ze zal alle dagen voor je vergal
len", zei hij zachtjes.
„Alleen omdat jü naar het vaste
land gaat en zij op het eiland moet
blijven".
„Maar zondag vertrekken we toch
al!" vond Maria dan optimistisch.
„En ik heb nog zoveel te doen, dat
er vast geen tijd voor ruziemaken
overblijft!
„Ik wou dat ik je kon helpen die
dagen door te komen", zei hij lang
zaam. „Ik zal geen rust hebben, om
dat ik weet hoe moeilijk het allemaal
voor je is".
Maria dacht aan de scènes, die er
al om Donato geweest waren en
zuchtte: „Ik zal blij zijn als we een
maal op de postboot zitten!"
Onverwachts onderbrak hij haar.
Zachtjes begon hij te lachen.
„Wat is er?" vroeg Maria ver
baasd.
„Ik weet een veel betere oplos
sing", fluisterde hij. „We gaan niet
met de postboot. Ik zal Figaro zijn
„feluca" ter leen vragen en dan
vertrekken we morgenavond, zonder
dat iemand het merkt".
„Maar ik moet nog zoveel in or
de maken", aarzelde ze.
„Dat krijg ik allemaal nooit in één
dag klaar!"
„Overmorgen dan!" besliste hij
kortaf. Hij nam haar arm en ze sta
ken schuin de weg over om vlak
voor het houten trapje afscheid te
nemen.
Hij bleef wachten tot Maria naar
binnen was gegaan. Ze was een bij
na onzichtbare gestalte, die nog even
de hand opstak en daarna geruisloos
de deur opende.
Midden in de kamer stond Madda
lena. Het schoteltje met de bijna op
gebrande kaars hield ze in haar hand
en ze scheen juist van plan het licht
te doven.
„Wat ben je laat", zei ze verwij
tend, de kaars op het kastje terug
zettend.
Maria begroette haar afwezig. Ze
ging op een bankje bij de tafel zit
ten om da rode kruisbanden van haar
schoenen los te knopen. Ze dacht aan
de tocht over de donkere zee, die ze
samen met Donato zou maken in het
kleine, witte scheepje en haar hart
bonsde.
„Waar heb je al die tijd gezeten?"
vroeg Maddalena streng. Geërgerd
keek ze op en zei: „Op de kade na
tuurlijk!"
Maddalena had een diepe frons
tussen haar wenkbrauwen en een
voorhoofd vol grillige rimpels. Ze
kneep haar lippen tot een smalle
streep op elkaar en liep enkele ma
len door de kamer heen en weer.
„Dat is toch geen thuiskomen voor
een jong meisje", vervolgde ze even
later. „Het is aardedonker en ieder
een is allang binnen!"
„Ik ben Donato nog tegengeko
men", vertelde Maria stug en of dat
een afdoende reden was, ging ze ver
der de veters van haar touwschoe-
nen te behandelen.
Maddalena keek naar haa.r terwijl
ze bezig was. Ze zag de resolute ge
baren van de kleine, bx-uine handen
en dan ineens de ring. De ring uit
Lipari, die flonkerde aan haar vin
ger. De kaai's sloeg een vuur van
lichtschitteringen uit de minuscule
vlakken van de steentjes; bij de klein
ste beweging.
Een laatste berisping kwam niet
meer over haar lippen. Maria was
geen kind meer; men moest haar nu
bestrijden met volwassen middelen.
Lange tijd stond ze roerloos, ter
wijl Maria het ingewikkelde patroon
der kruisbanden van haar benen wik
kelde. Eindelijk liep ie naar de ta
fel. Ze nam een sigaret uit het pak
je en hem aanstekend vroeg ze te
gelijkertijd:
„Weet je wie hier vanavond ge
weest is?"
„Donato vermoedelijk!" antwoord
de Maria meteen.
„Inderdaad. Maar weet je ook voor
wie hij kwam?"
„Voor mij natuurlijk!" Een beetje
verwonderd keek ze haar zuster aan.
Die leunde lachend tegen de muur
en zoog zenuwachtig aan haar siga
ret. zodat een dik gordijn van diep
blauwe rook haar omslingerde.
„Dat dacht je maar! Hij kwam
voor mij!"
De eerste schoen was los. Maria
had hem net van haar voet getrok
ken. „Voor jou?" herhaalde ze stom
verbaasd.
„Daar heeft hij niets van gezegd!"
„Vanzelfsprekend niet! Hij kwam
om me te vertellen, dat hij me aar
dig vond en., nou ja., je snapt
me wel".
Ze wachtte even. „Begrijp je dan
nu waarom hij niet deugt?"
Het bleef enkele ogenblikken dood
stil in de kamer. Dan sprong Maria
op. Ze struikelde bijna over haar ene
losse schoen, waarvan de brede ve
ter als een vrolijk, rood lint achter
haar aan dartelde.
„Je liegt!" schreeuwde ze. „Zoiets
doet Donato niet!"
„Vraag het hem zelf", antwoordde
Maddalena rustig. „Morgen, als we
gaan sponzen vissen. Je mag het
ham vragen waar ik bjj ben".
^"?k hoef het hem niet te vragen.
„Ben je soms bang, dat het waar
is?"
„Je belastert hem!" riep Maria,
terwijl de tranen over haar wangen
begonnen te stromen. „Het is alleen,
omdat je niet hebben kunt, dat wij
gaan trouwen! Je wilt me hier hou
den, omdat je hier anders alleen ach
terblijft!"
„Ben je soms bang dat het waar
is?" herhaalde Maddalena luider.
Maria werd vuurrood. Ze keek naar
Maddalena, die nog altijd tegen de
muur stond geleund en haar sigaret
rookte met zelfverzekei-de gebaren.
„Als het waar is hakkelde ze
plotseling. „Als het waar is, dan is
het jouw schuld. Dan heb jij er aan
leiding toe gegeven. Je bent jaloers!
Je wilt hem van me afnemen! Je
„Dacht je soms, dat ik met hem
trouwen wou?" viel Maddalena spot
tend in de rede.
„Ja!" antwoordde Maria bevend
van woede.
„Dank je feestelijk. Een man, die
zijn schoonzuster lastig valt, kan ik
altijd nog wel krijgen!"
„Ze hebben gelijk!" gilde Maria.
..Ze hebben allemaal gelijk! Ik heb
het nooit willen geloven, maar je
bént een straatmeid. Je... je..." Ze
stikte haast in haar woox-den. Ze had
haar kanden tot vuisten gebald en
haar fonkelende ogen puilden bijna
uit hun kassen. Ze zocht naar woor
den om haar gelijk te kunnen moti
veren. Maar ze had zich zo opgewon
den, dat de witgekalkte muren voor
haar ogen draaiden of de kamer mis
selijk en duizelig was geworden.
Opeens draaide ze zich om. Haar
ene schoen maakte een sloffend ge
luid op de betegelde gx-ond. Ze ren
de naar haar kamertje en sloeg de
deur met een slag achter zich dicht.
Lang nadat haar op de grond ge
vallen sigaret tot grijze as was ver
pulverd, stond Maddalena nog tegen
de muur. In dezelfde houding.
Ze droomde die nacht, dat ze weer
terug was in Napels.
Ze zat In haar smalle kamer met
het behang van grote, rode rozen en
plotseling begon het te onweren.
Ze stond op uit haar stoel van roze
zijde en liep naar het raam. Toen ze
de gordijnen weg schoof, was het bui
ten klaarlichte dag. Ze knielde en
boog zich uit het venster om naar de
hemel te kijken, die werd ingelijst
door de gore, grauwe muren van de
donkere binnenplaats.
„Wat doe je daar?" vroeg dan in
eens mevrouw Ciesatti streng.
Verschrikt trok ze zich terug. Ze
stootte bijna haar hoofd aan 't raam-
dat niet meer dan ongeveer twintig
centimeter omhoog kon worden ge
schoven.
Mevrouw Cieatti stond midden in
de kamer. Ze had haar handen ge
stoken in de zakken van haar peig
noir van overvloedige zijde.
(wordt vervolgd)