Eén affiche voor alle politieke partijen Pagblad pc^fcm Reisplan '58 int. expositie te Eindhoven Tussen tien en drie uur drinkt men beste koffie dAHÏTH D 'OAA'dAH Diepte in tele visiebeeld Voetbalprogram 7 april Rustige sfeer rondom raadsverkiezingen /■m I w DERDE BLAD MAANDAG 31 MAART 1958 EIST viel in Zoom \na had lergie J bij EBOH een llletje te zien 8e' thuisclub dan al het initiatie! Het was des te hdat Wilhelmma IV v d. Plas aan Imen. Het duurde ilBOH maakte ge" liaren vertoonden leestdrift, dat het 1 EBOH ging in de §n poosje door en |en 6-1 nederlaag Eten. Ontwerpen worden tentoongesteld Baldadigheid (kost miljoenen) moet verdwijnen BOEKENPLANK Ik Bid Al Rook een excellente cigaret Lekkere half-zware shag van Douwe Egberts! Zo rijk en toch. TV-RADIO-TV-RADIO-TV- Moet U minder roke door ANTONIO DEL MONTE kenni»- elen als SOLA- V E N -71 a'-t aoo ngo - Tilburg uit de tcht sleepte. Hij 1 cheque van Uen bedrag van Jl gulden „om Inen. Totaal was |26,50. nans bijstaan zal I) in de Caritas- Vrouw Timmer- 1 Zoom, die alle I voorspelde. Er lelnemers met 11 1)50. I em-toto lem-toto laat zich I: maken. Dat be lt de ,,pot" weer l f 175 bevat. Ook leen enkele deel- lilier geheel juist I korrespondent) Zoals uit eerdere krantenberichten bekend is, heeft een overlegorgaan tussen de verschillende politieke partijen in het zuiden op ministerieel verzoek een basis van samenwerking gevonden op het stuk van verkiezingspropaganda voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Niet alleen het verzoek van de minister van economische zaken heeft hiertoe geleid, maar men heeft zich tevens laten leiden door de papieren, die van de zyde van de Vereniging voor Veilig Verkeer op tafel werden gelegd. De voorzitter van die vereni ging heeft n.l. statistieken overgelegd, waaruit valt af te lezen, hoeveel verkeersongelukken bij vorige gelegenheden veroorzaakt zijn door al te schreeuwerige verkiezingsaffiches, die bovendien in veel te grote verschei denheid aan de markt werden gebracht. van het Stedelijk Museum in Amster dam. Maar daar traden de andere leden niet in. Een van hen wilde niets van non-figuratieve kunst ho ren. „We moeten juist zien. dat we onze figuur redden", was zijn stand punt. Er werd uiteraard eens harte lijk om deze opmerking gelachen, maar niettemin sloot de voorzitter van het overlegorgaan zich toch wel bij deze spreker aan. „We hebben zo'n advies niet nodig", luidde zijn antwoord. Waarom zouden wij zelf niet tot een verantwoorde keuze kun nen komen", vroeg hij zich af. „Wan neer wij er gezamelijk onze schou ders onder ztten, kunnen we hele ber gen verzetten, al zijn het hele sand- bergen". Het resultaat is nu, dat de verschillende partijen elkander, zij het na moeizaam overleg, al thans op dit terrein hebben ge vonden. Binnen het overleg orgaan is afgesproken, dat er dit jaar één verkiezingsaffiche zal verschijnen, gematigd in kleur en afbeelding, waarop iedere partij aan zijn politieke trekken zal komen. Men begrijpt, dat door dit besluit vooral de minister van economische zaken zijn zin gekregen heeft. Het gevolg is nl. een enorme besparing op drukkosten, waardoor de beste dingsbeperking metterdaad in de hand is gewerkt. En daar voelden blijkbaar alle partijen wel voor, in zonderheid de penningmeesters. Enige tegenkanting tegen het plan als zodanig is merkbaar geweest van de zijde van het ministerie van fi nanciën. De heer Hofstra zag een vet kluifje aan de staatskas voorbijgaan. Niet alleen moesten de partijen aan zienlijk minder omzetbelasting beta len, maar bovendien vervallen hoogstwaarschijnlijk de b«eten, die andere jaren door de befaamde ,,af- fiche-scheurders" betaald moesten worden, wanneer deze lieden op he terdaad werden betrapt. Aangezien de heer Hofstra echter moeilijk te gen zijn eigen bestedingsbeperking kon blijven ageren, heeft hij zich ten leste met het besluit verenigd. Bleef nog de moeilijkheid binnen het overlegorgaan om te komen tot keuze van een ontwerper voor het affiche. Een politiek en artistiek voorvechter van de moderne richting in de kunst, de zogenaamde non-fi guratieve richting, stelde voor om advies te vragen aan de directeur Hangen Tenslotte bleek 'na ampele bespre kingen, dat men overwegend toch wel voelde voor een ontwerp met een modern trekje. Slechts één lid bleef hardnekkig tegen. „Zo'n modern ding zegt niks", was zijn oordeel. ..Het hoeft ook niks te zeggen", besliste de voorzitter. ,,Als 't maar kan han gen. Gepraat wordt er al genoeg". Dit is het affiche dat men op de expositie zal aantreffen on der de titel „Van Schaep- tot Wildeman". Het iverd voor ons blad gereproduceerd door de tekenaar Gerrit de Morée en wijkt nergens van het origineel af. Men zal dit op de tentoon stelling kunnen zien. Uit het politiek advies blijkt, dat 't overlegorgaan dit affiche wel een kans gaf. Alleen blijkt er niet uit, zo leest men in het advies, wie met het schaap en wie met de wildeman wordt bedoeld. De melkfles op de voorgrond vond men wat al te nadrukkelijk wijzen op een be paalde politieke figuur. „We moeten de zaak zuivel hou den," aldus de politieke adviseur. De fiere houding van de vader landse leeuw vond men wel treffend, evenals de speelse blik in zijn ogen, die zo goed in de sfeer van deze dagen past. Een ander lid wilde als nog vast gesteld zien, dat het niet zoiets als van Rembrandt" moest worden. De penningmeester herinnerde er dit lid echter aan, dat Rembrandt al in 1669 overleden is en dat hij op die grond niet meer voor mededinging in aan merking komt. Tenslotte opperde één der afgevaar digden het denkbeeld de keuze over te laten aan het kiezersvolk en slechts inzoverre een vinger in de kunstpap te houden, dat een aantal typisch mo derne kunstenaars zou worden uitge nodigd een affiche te ontwerpen. Men zou deze dan kunnen exposeren en het systeem toepassen van ,,de meeste stemmen gelden". Met alleen de stemmen van uiterst links tegen (,,wij kunnen, zonder richtlijnen van hogerhand, niet op déze suggestie ingaan") werd het voorstel aangeno men. Inmiddels zijn de ontwerpen ge reed gekomen en de expositie is klaar. Het is een reizende expositie geworden, aangezien men de belang rijkste plaatsen in het zuiden wil aan doen. Politiek advies De tentoonstelling is zeer praktisch ingericht. De affiche-ontwerpen zijn bevestigd op grote stukken board, die de indruk wekken een muur te zijn. Ieder affiche is voorzien van een motto, dat men terug kan vinden in de (gratis) catalogus. Bij ieder mot to vindt men in de catalogus een zg. „politiek advies". Het is uiteraard niet de bedoeling door dit advies de kiezers te beinvloeden, maar de le den van het overlegorgaan waren zich bewust van de moeilijkheden die velen ondervinden bij het beoordelen van een modern kunstwerk en daar om achtte men enige toelichting wel gewenst. Dat men deze toelichtingen de naam „politiek advies" gegeven heeft is o.i. niet erg gelukkig, maar goed! Er worden vijf ontwerpen tentoon gesteld, resp. onder 't motto: „Over all", „In de winkel van sinkel", „Ha, ha. rabarber", „Stilleven rond Ap pel" en „Van Schaep- tot Wildeman". West-Brabant krijgt de expositie dinsdag a.s. te zien. Uiteraard kan men niet iedere gemeente bereiken in de korte tijd, die nog rest voor de verkiezingen aangebroken zijn. Men heeft daarom zijn keuze bepaald tot de grootste steden, in de hoop, dat ook de bewoners van de platte landsgemeenten dan een kijkje zullen komen nemen en hun stem zullen uit brengen. Voor zover de expositie on der werktijd valt, kan iedere werk nemer enkele uren verlof opnemen, die de werkgever vergoed krijgt uit een speciale „kies-premie", die de minister voor dit doel beschikbaar heeft gesteld. In Breda kan men in de voor middag terecht en wel tussen 9 en 12 uur in cultureel centrum „De Beijerd". Tussen de middag wordt de expositie, die in vrachtauto's van de B.B. wordt vervoerd, naar Roosendaal ge bracht, waar ze tussen 2 en 6 uur te zien is in het oude ge meentehuis. Tenslotte kunnen de bewoners van Bergen op Zoom en omgeving in de avond uren terecht in het Markiezen hof, waar de ontwerpen van 8 tot 10 uur geëxposeerd worden, Kiesbiljet Bij iedere catalogus behoort een keuze-biljet. Waarop men één hokje moet zwart maken, nl. voor het ont werp van zijn keuze. De namen van de schilders worden niet vermeld, om dat het overlegorgaan bang was, dat bepaalde lieden die ook zwart zouden maken. Wij zijn benieuwd hoe dit experi ment zal aflopen. In ieder geval is het verheugend, dat de kiezers zelf in de gelegenheid zijn te bepalen, welke soort van propaganda men op de straathoeken wil aantreffen. Mo ge er veelvuldig gebruik van worden gemaakt! •pïa.chu.yvd: Het comité „Nationale campagne tegen baldadigheid", dat onlangs werd gevormd uit vertegenwoordi gers van verschillende takken van in dustrie, handel, onderwijs, scheep vaart en bankwezen, heeft thans zijn plannen bekendgemaakt. Via het ere-comité van commissa rissen van de Koningin gaan de or ganisatoren een beroep doen op de burgemeesters van Nederland om alle in hun gemeente bestaande ver enigingsbesturen uit te nodigen op een bijeenkomst. Op deze bijeenkomst zal worden getracht, alle verenigingen in deze gemeenten (geschat op meer dan 25.000) te interesseren om deel te nemen aan een nationale campagne tegen de baldadigheid en te komen tot oprichting van plaatselijke comités. Adelbrieven De financiën voor zijn actie hoopt het comité te verkrijgen door de ver koop van zogenaamde „Adelbrieven voor de burger", op vertoon waarvan de bezitters een belangrijke reductie verkrijgen op de toegangsprijzen voor tal van toeristische aantrekkelijkhe den in Nederland, zoals musea, die renparken, natuurreservaten en der gelijke. De prijs van zulk een „adel brief" zal worden, gesteld op één gulden. De schade, jaarlijks1 toegebracht aan natuur en eigendommen, loopt in de tientallen miljoenen. Volgens een cijfer van het centraal bureau voor de statistiek, samengesteld op grond van politierapporten, bedraagt de schade, jaarlijks toegebracht door brandstichtende jeugd, alleen al vier eneenhalf miljoen gulden. Op zaterdag 5 april zal mr. dr. Ch. van Rooy, burgemeester van Eind hoven, de officiële opening verrichten van de tentoonstelling „Reisplan 58 Deze expositie, die van 5 tot en met 11 april gehouden wordt in de Philips' jubileumhal. is opgezet met het doel de bezoekers te tonen, welke reismo gelijkheden West-Europa kan bieden. Verkeersbureaus uit vrijwel alle Westeuropese landen, alsmede lucht en scheepvaart en wegvervoerinstan- ties nemen aan de expositie deel. Op „Reisplan '58" zal zowel de eerste Nederlandse personenauto, de .Spijker" als het nieuwste produkt van Nederlands automobielindustrie de ,,Daf"-personenauto worden geëx poseerd. Bij de Uitgeverij N.V. Brepols te Turnhout is de twintigste druk (ja, de twintigste) al verschenen van een gebedenboekje voor kinderen van zes tot zeven jaar. Voorts is van ditzelf de boekje de zesde druk in de Fran se taal verschenen. Het is een beken de uitgave, die weinig commentaar meer behoeft. De boekjes zijn rijke lijk voorzien van illustraties bij de eenvoudige gebedjes. (Advertentie) Tweeënvijftig horecabedrijven zijn dezer dagen ongeweten het voorwerp van onderzoek geworden naar de kwaliteit van het kopje koffie, dat in deze bedrijven wordt geschonken. Naar het oordeel van vier deskun digen wordt zelfs van de beste koffie een slecht bakje troost gezet door onoordeelkundig gebruik van grond stof en zet-materiaal. Gekeurd werd op aroma, versheid, pittigheid, kleur en sterkte. Voox-ts werden serveertemperatuur en bitter heid (als gevolg van te hoge zet-tem- peratuur) in aanmei-king genomen. De koffiekeurders zijn de voor de gezondheid uiterste grens van zestien kopjes koffie per dag ver te boven gegaan. Onafhankelijk van elkaar werkend hebben zij, ieder volgens Genucse havenautoriteiten hebben vrijdag beslag gelegd op een weelde rig jacht van koning Saoed, de 6000 ton metende Troyal Monsourt, dat zich in de haven van Genua gereed maakte om uit te varen. Kort tevoren was een som van 15 miljoen lire overgemaakt om een eer ste beslag ongedaan te maken. Op 8 maart had een Milanese firma be slag laten leggen, omdat zij nog 15 miljoen lire van Saoed kreeg voor werkzaamheden, reeds in 1955 ver richt. Kortelings echter vroeg de ar chitect Brasini beslag, die in 1956 voor bouwkundige adviezen naar Sa- oedi-Arabië was ontboden, maar daarvoor nog niet was betaald; Bra sini eist 438 miljoen lire. DINSDAG 1 APRIL HILVERSUM I 402 m KRO: 7.00 N-ws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8,00 Nws. en weerber. 8,15 Gram. 8,50 V. ri. vrouw 9,35 Waterst. 9.40 Gram. 9,45 Lichtbaken, caus. 10,00 V. d. kind. 10,15 Gram. 10,30 Schoolradio 10.50 Gram. 11,00 V. d. vrouw 11,30 School radio 12,00 Mliddagklok-nood'klok 12,03 Metropole ork. en solist 12,30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer 13.00 Nws. en kath. nws. 13,20 Gram. 13,30 Dansmuz. 14,00 School radio 14.30 V. d. vrouwen v. h. platte land 14,40 Pleidooi voor een non. hoorsp. 15.40 Gram. 16,00 V. d. zieken 16,30 Zie- kenlof 17,00 V. d. jeugd 17.40 Beursber. 17,45 R.egeringsuitz.: 10 jaar werk van de wereldgezondheidsorganisatie, door dr. D. K. Rrjkels, van het regionaal bureau voor Europa van de wereldgezondheids organisatie te Kopenhagen 18.00 Lichte muz. 18.20 KVP, caus. 18,30 Lidhte muz. 18,50 Vragenbeantw. 19,00 Nws. 19,10 Comm. op het nieuws 19.15 Lichte muz. 10,35 Gram. 19,45 Act. 20.00 Lijdensme ditatie 21,00 Gram. 21,45 Omr. ork. en solist 22,35 Orgefconc. 23,00 Nws. 23,15 Gram. HILVERSUM n 298 m - AVRO: 7,00 Nws, 7,10 Gym. 7,20 Gram. VPRO: 7,50 Dagopening. AVRO: 8,00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. 9,10 V. d. vrouw 9,15 Gram. 9.40 Morgenwijding 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters 11,00 Lichte muz. 11,30 Alt en piano 11,50 Gram. 12.00 Hammond- orgelspel 12,20 Regeringsuitz.: La-ndb. ruibr. Landbouwkundig weeroverz. 12,30 Land- en tuinb. meded. 12,33 Dansmuz. 13.00 Nws. 13,15 Meded. of gram. 13.20 Theaterork. en solist 13,56 Beursber. 14,00 Gram. 14,40 V. d. jeugd 15.00 So,pr. en piano 15,30 V. d. zieken 16,30 V. d. jeugd 17,30 Jazzmuz. 18,00 Nws. 18,15 Journ. 18.30 Amateursprogr. 18,55 Paris vous parle 19.00 V. d. kind. 19,05 Gitaarspel 19,30 Kamerkoor, kunstm a andorkest en. orgel 19,45 Filmpraatje 20,00 Nws. 20,05 Lichte muz. 20,35 Tips voor onderweg 20.45 Lidhte muz. 21,15 De beste Neder landse roman van 1957, g e d ach te n wisse - ling 21,45 Orgel en cello 22,15 Gram. en pianospel 22,55 Ik geloof, dat... 23,00 Nws. 23.15 Koersen v. New York 23,16 New York calling 23,21-24,00 Gram. BRUSSEL 324 m 12,00 Gram. 12,16 Pianospel 12,30 Weerber. 12,34 Tuinb. kron. 12,40 Pianospel 13,00 Nws. 13,11 Gr. 14,00 Operamuz. 14,40 Gram. 14,50 Idem 16.00 Koersen 16,02 Gram. 16,30 Symf. ork. 17.00 Nws. 17,10 Pianorecital 17.45 Boekbespr. 18,00 V. d. jeugd 18,30 V. d. sold. 19,00 Nws. 19,40 Gram. 19,50 Syn dicale kron. 20.00 Literair progr. 20,30 Gram. 20,50 Gevar. muz. 21,30 Gram. 22,00 Nws. 22,15 Kamermuz. 22,45 Gram. 22,55- 23,00 Nws. BRUSSEL 484 m 12,00 Gratm. 13,00 Nws. 13,15 en 14,00 Gram. 14,45 Ork. conc. 15,30 Gregoriaanse zang 16,05 Dans muz. 17.00 Nws. 17,10 Gram. 18,30 Disco grafie 19.20 Gram. 19,30 Nws. 20,00 Ork. conc. 22.00 Nws. 22.10 Vrije tijd 22,55 Nws. Televisie DINSDAG 1 APRIL NTS: 20,30 Journ. en weeroverz. 20,45 KRO: Filmprogr. VLAAMS E-ELG. 19,00 Van uitvin ders en patenten 19,3o Nws. 20,00 Cabaret 21,00 De Ivoorweg. film 22,25 Nws. en journ. een vast tijdschema en een punten- stelsel rapporten ingediend, die in totaal ten hoogste per bedrijf 165 punten zouden kunnen opleveren. Het hoogste aantal punten was 147. Gebleken is, dat tussen 10 en 15 uur in de meeste bedrijven de beste kof fie werd geschonken. Daarna daalt de kwaliteit om tegen zessen 's mid dags in vele gevallen het absolute nulpunt of weinig daarboven te be reiken. Waarmee het kopje koffie dan bepaald geen verkwikking is, doch een onaangenaam galbitter en geur loos drankje. Men komt ermee op de koffie. De koffieproevers stelden vast, dat drie van de vijf beste koffiezaken uit het onderzochte aantal in Den Haag gevestigd zijn, een in Amsterdam en een in Rotterdam. Gehoopt wordt dat nu een edele strijd om het beste kleintje koffie in den lande zal losbranden ten gerieve van landgenoot en vreemdeling. Een uitvinder uit Toulouse, Espi- nasse, zegt een systeem te hebben ontdekt, waardoor men op eenvoudige wijze diepte in het televisiebeeld kan suggereren. Door dit systeem zou bovendien het beeldscherm groter gemaakt kunnen worden. De werking berust op het ge bruik van twee optische spiegels, waarvan één enigszins hol is gesle pen, Deze, onder een bepaalde hoek tegenover het scherm van de katho- dest xlbuis geplaatst, werpt het beeld op de tweede spiegel, die verti caal boven het toestel op één lijn met het beeldscherm is aangebracht. Het beeld dat nu op de verticale spiegel'verschijnt zou stereoscopisch zijn. ondanks het feit, dat er niet met twee lenzen is gewerkt en men de dieptesuggestie ook bij het kijken met één oog zou behouden. (2e Paasdag) Beker, 2e ronde: Tubantia - FVC. Ere-divisie: Rapid JC - Sparta; Blauw Wit - DOS; ADO - GVAV: MVV NAC; Spel. Enschede - BW; PSV - Amsterdam: Ajax - Fortuna '54; Elinkwijk - Feijenoox-d; VW - NOAD. Ie divisie A: Wülem II - VSV; RBC - HVC; De Graafschap - EDO; Volendam - DWS; Excelsior - Alk maar; SW - Roda Sport; DFC - AGOW; Helmond - Vitesse. Ie divisie B: Sittardia - Helmondia '55; Wageningen - Limburgia; Leeu warden - Hermes DVS; Haarlem - De Volewijckers; Xerxes - Eindhoven; Fortuna VI. - Rigtersbleek; KFC - Schev, H.S.; Stormvogels - RCH. 2e divisie A: ONA - 't Gooi; Em ma - ZFC; UVS - LONGA: Baronie - Wilhelmina; Zeist - De Valk; Hilver sum - DOSKO. 2e divisie B: Oosterparkers - Zwar- temeer; Rheden - PEC; Velocitas - Ensch. Boys; Be Quick - Heeren veen; Zwolse Boys - Oldenzaal; Go Ahead - NEC. AMATEURS le klas A: VCS - Gouda; CW - DWV; CSV - Zeeburgia; Velox - RFC; DCG - UW. le klas B: Hengelo - Sneek; Achil les - WW; ZAC - Zwaagwesteinde; Quick '20 - Borne; Robur et Veloci tas - Be Quick Z. le klas C: Roermond - Brabantia; Maurits - MOC '17; Boxtel - De Spechten. 2e klas A: Boxmeer - Uno Animo; Taxandria - ODC; Schijndel - TOP; Oss '20 - Woenselse Boys; DESK - Veloc; Gemert - JVC '31. 2e klas B: TSC - Sarto; Corn Boys- WVO; Internos - RAC; Middelburg- BSC: Goes - Roosendaal; Hulst - Rood Wit. 3e klas B: St. Michielsgestel - WSC; Concordia SVD - VOAB; Heusden- Vlijmense Boys; GSBW - Nevelo; Baardwijk - GW. 3e klas C: Hieronymus - RWB; Hero - Dongen; Veerse Boys - Virtus; SET - RKDVC; Gudok - VES '35; RKC - SCO. 3e klas D: Grenswachters - Axel; RKFC - Hontenisse; METO - Bier vliet; RCS - Zeelandia; Zeeland Sport - ODIO; Zierikzee - Terneu- zen. 4e klas E: Zigo - Nieuwkuik: RK TW - Oirschot Vooruit; Ons Vios - Velocitas '31; TAC - Hilvaria; Wit Zwart - SVG. 4e klas F: Zundert - Gitze; Breda- RSVTVC '39 - DEVO; Boeimeer- RKWU; Groen Wit - Madese Boys. 4e klas G: Steenbergen - Renesse; Nieuw Borgvliet - Spel. Gastel; Hal steren - Cluzona; Noordhoek - NSV; Burgh - Kaaische Boys. 4e klas H: Sluiskil - Ria: Aarden burg - STEEN; Hansweertse Boys- Clinge; Breskens - Oostburg; 's-Heer Arendskerke-Luctor. Res. 2e divisie B: Haarlem 2 - For tuna VI. 2; EDO 2 - SW 2; DOSKO 2 - DHC 2: EBOH 2 - Baronie 2; NAC 2 - Xerxes 2; Emma 2 - RBC' 2. Res. 2e divisie C: Roda Spoi't 2 - Helmond 2; NOAD 2 - VW 2; De Valk 2 - -NEC 2; Eindhoven 2 - Wil lem II 2; LONGA 2 - Sittardia 2; Limburgia 2 - Wilhelmina 2. Res. le klas: PSV 3 - Zeeland Sport 2; Willem II 3 - Goes' 2; Hel mondia '55 3 - NAC 3: Vlissingen 2- Taxandria 2; WSC 2- NOAD 3, Res. 2e klas A: Veloc 2-DESK 2; RKDVC 2 - De Valk 3; Woensel 2- BW 3; RKTW 2 - Eindhoven 3; ODC 2 Schijndel 2; TSC 2 - Inter nos 2. Res. 2e klas B: Corn Boys 2 - Ter- neuzen 2; Hontenisse 2 - RCS 2; Axel 2 - Middelburg 3. Res. 3e klas B: GW 2 - Longa 3; TOP 2 - Schijndel 3. Res. 3e klas C: BSC 2 - RAC 2; NAC 4 - Rood Wit W 2. (Advertentie) Alag U niet roken? Dat kunt U gemakkelijk met de Deense ZUIGTABLETTEN Een uitvinding van Dr. Rosenberg. Bl| apotheker en drogist - 57) geloof, dat Maddalena mij niet 'i mag begon hij na enkele me- «rs voorzichtig. ,,Ik geloof niet, dat nomen"met °nZe verlovinS is 'nge- i.?Iaria wüde hem in de rede val- ».nA-?I?ar hli liet haar diet aan het ""lord komen. weet niet wat Maddalena te- zi> maar ik ben bang, dat jou zal verhinderen naar Napels wan' Maria!" iriP t at, kan .mij dat schelen! Ze zal och nooit kunnen tegenhouden!" komen arnn "9 vlak bii haar huis ge" nos ft', ?on^to zag- dat het licht sehn» hrandde. Hij hield plot- demnt.21J5 ,p?s in en vervolgde ge- ie niei a )e, geen ruzie krijgen als Je met naar haar luistert?" ,,Ja", antwoordde ze bedrukt. ,,Ik denk het wel". Hij had zijn arm om haar schou ders geslagen en drukte haar hoofd tegen zich aan. ,.Ze zal alle dagen voor je vergal len", zei hij zachtjes. „Alleen omdat jü naar het vaste land gaat en zij op het eiland moet blijven". „Maar zondag vertrekken we toch al!" vond Maria dan optimistisch. „En ik heb nog zoveel te doen, dat er vast geen tijd voor ruziemaken overblijft! „Ik wou dat ik je kon helpen die dagen door te komen", zei hij lang zaam. „Ik zal geen rust hebben, om dat ik weet hoe moeilijk het allemaal voor je is". Maria dacht aan de scènes, die er al om Donato geweest waren en zuchtte: „Ik zal blij zijn als we een maal op de postboot zitten!" Onverwachts onderbrak hij haar. Zachtjes begon hij te lachen. „Wat is er?" vroeg Maria ver baasd. „Ik weet een veel betere oplos sing", fluisterde hij. „We gaan niet met de postboot. Ik zal Figaro zijn „feluca" ter leen vragen en dan vertrekken we morgenavond, zonder dat iemand het merkt". „Maar ik moet nog zoveel in or de maken", aarzelde ze. „Dat krijg ik allemaal nooit in één dag klaar!" „Overmorgen dan!" besliste hij kortaf. Hij nam haar arm en ze sta ken schuin de weg over om vlak voor het houten trapje afscheid te nemen. Hij bleef wachten tot Maria naar binnen was gegaan. Ze was een bij na onzichtbare gestalte, die nog even de hand opstak en daarna geruisloos de deur opende. Midden in de kamer stond Madda lena. Het schoteltje met de bijna op gebrande kaars hield ze in haar hand en ze scheen juist van plan het licht te doven. „Wat ben je laat", zei ze verwij tend, de kaars op het kastje terug zettend. Maria begroette haar afwezig. Ze ging op een bankje bij de tafel zit ten om da rode kruisbanden van haar schoenen los te knopen. Ze dacht aan de tocht over de donkere zee, die ze samen met Donato zou maken in het kleine, witte scheepje en haar hart bonsde. „Waar heb je al die tijd gezeten?" vroeg Maddalena streng. Geërgerd keek ze op en zei: „Op de kade na tuurlijk!" Maddalena had een diepe frons tussen haar wenkbrauwen en een voorhoofd vol grillige rimpels. Ze kneep haar lippen tot een smalle streep op elkaar en liep enkele ma len door de kamer heen en weer. „Dat is toch geen thuiskomen voor een jong meisje", vervolgde ze even later. „Het is aardedonker en ieder een is allang binnen!" „Ik ben Donato nog tegengeko men", vertelde Maria stug en of dat een afdoende reden was, ging ze ver der de veters van haar touwschoe- nen te behandelen. Maddalena keek naar haa.r terwijl ze bezig was. Ze zag de resolute ge baren van de kleine, bx-uine handen en dan ineens de ring. De ring uit Lipari, die flonkerde aan haar vin ger. De kaai's sloeg een vuur van lichtschitteringen uit de minuscule vlakken van de steentjes; bij de klein ste beweging. Een laatste berisping kwam niet meer over haar lippen. Maria was geen kind meer; men moest haar nu bestrijden met volwassen middelen. Lange tijd stond ze roerloos, ter wijl Maria het ingewikkelde patroon der kruisbanden van haar benen wik kelde. Eindelijk liep ie naar de ta fel. Ze nam een sigaret uit het pak je en hem aanstekend vroeg ze te gelijkertijd: „Weet je wie hier vanavond ge weest is?" „Donato vermoedelijk!" antwoord de Maria meteen. „Inderdaad. Maar weet je ook voor wie hij kwam?" „Voor mij natuurlijk!" Een beetje verwonderd keek ze haar zuster aan. Die leunde lachend tegen de muur en zoog zenuwachtig aan haar siga ret. zodat een dik gordijn van diep blauwe rook haar omslingerde. „Dat dacht je maar! Hij kwam voor mij!" De eerste schoen was los. Maria had hem net van haar voet getrok ken. „Voor jou?" herhaalde ze stom verbaasd. „Daar heeft hij niets van gezegd!" „Vanzelfsprekend niet! Hij kwam om me te vertellen, dat hij me aar dig vond en., nou ja., je snapt me wel". Ze wachtte even. „Begrijp je dan nu waarom hij niet deugt?" Het bleef enkele ogenblikken dood stil in de kamer. Dan sprong Maria op. Ze struikelde bijna over haar ene losse schoen, waarvan de brede ve ter als een vrolijk, rood lint achter haar aan dartelde. „Je liegt!" schreeuwde ze. „Zoiets doet Donato niet!" „Vraag het hem zelf", antwoordde Maddalena rustig. „Morgen, als we gaan sponzen vissen. Je mag het ham vragen waar ik bjj ben". ^"?k hoef het hem niet te vragen. „Ben je soms bang, dat het waar is?" „Je belastert hem!" riep Maria, terwijl de tranen over haar wangen begonnen te stromen. „Het is alleen, omdat je niet hebben kunt, dat wij gaan trouwen! Je wilt me hier hou den, omdat je hier anders alleen ach terblijft!" „Ben je soms bang dat het waar is?" herhaalde Maddalena luider. Maria werd vuurrood. Ze keek naar Maddalena, die nog altijd tegen de muur stond geleund en haar sigaret rookte met zelfverzekei-de gebaren. „Als het waar is hakkelde ze plotseling. „Als het waar is, dan is het jouw schuld. Dan heb jij er aan leiding toe gegeven. Je bent jaloers! Je wilt hem van me afnemen! Je „Dacht je soms, dat ik met hem trouwen wou?" viel Maddalena spot tend in de rede. „Ja!" antwoordde Maria bevend van woede. „Dank je feestelijk. Een man, die zijn schoonzuster lastig valt, kan ik altijd nog wel krijgen!" „Ze hebben gelijk!" gilde Maria. ..Ze hebben allemaal gelijk! Ik heb het nooit willen geloven, maar je bént een straatmeid. Je... je..." Ze stikte haast in haar woox-den. Ze had haar kanden tot vuisten gebald en haar fonkelende ogen puilden bijna uit hun kassen. Ze zocht naar woor den om haar gelijk te kunnen moti veren. Maar ze had zich zo opgewon den, dat de witgekalkte muren voor haar ogen draaiden of de kamer mis selijk en duizelig was geworden. Opeens draaide ze zich om. Haar ene schoen maakte een sloffend ge luid op de betegelde gx-ond. Ze ren de naar haar kamertje en sloeg de deur met een slag achter zich dicht. Lang nadat haar op de grond ge vallen sigaret tot grijze as was ver pulverd, stond Maddalena nog tegen de muur. In dezelfde houding. Ze droomde die nacht, dat ze weer terug was in Napels. Ze zat In haar smalle kamer met het behang van grote, rode rozen en plotseling begon het te onweren. Ze stond op uit haar stoel van roze zijde en liep naar het raam. Toen ze de gordijnen weg schoof, was het bui ten klaarlichte dag. Ze knielde en boog zich uit het venster om naar de hemel te kijken, die werd ingelijst door de gore, grauwe muren van de donkere binnenplaats. „Wat doe je daar?" vroeg dan in eens mevrouw Ciesatti streng. Verschrikt trok ze zich terug. Ze stootte bijna haar hoofd aan 't raam- dat niet meer dan ongeveer twintig centimeter omhoog kon worden ge schoven. Mevrouw Cieatti stond midden in de kamer. Ze had haar handen ge stoken in de zakken van haar peig noir van overvloedige zijde. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 5