Gedrang langs Garonne
schept problemen
RICHARD WAGNER
Hervormer van de opera
P. M. VAN DE WALLE
't MODEHUIS
N.V. VENDU NOTARISHUIS
Modernste Stoffen
RECLAME
Firma Julia v. d. Walle
ZELFBEDIENING v. d. HEIJDEN
>rong
roter
Vernieuwing
Yoorj aarsbeurs Utrecht
opent haar poorten
vrl. huishoudelijke krachten
j WAGENVOORT
SPOTKOOPJES
Vijfenzeventig jaar geleden stierf
BOUSSAC MODE-SHOW
Royale THEEDOEK, fris dessin
egen
ie
;rliet
laats
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 24 MAART 1958
Keerzijde
Planters uit
Noord-Afrika
moesten weer
naar Frankrijk
II
Hoogwaterstanden
t
JOHANNES FRANCISCUS
VAN WATERSCHOOT
Cornelia Marcelis
W advertentie is nieuws....
t
Chic TOBY-
tailleur
Ueuivó dat
men
graag
"leest
W. J. DOMINICUS
now
WILLEM APPELS N.V.
Noodwoningen
U zoekt een
GOEDE ACCORDEON?
Belangrijke veiling van diverse complete inboedels
GEBOUW HARINGVLIET 96 TE ROTTERDAM
BOUSSAC (PARIJS)
LEGLER (ZWITSERLAND)
NAADLOZE ENKALON KOUS
mooie kwaliteit, van 2.95 voor 2.25
ENKALON KOUS met naadIe paar 3.50
2e paar 1.
BIERKAAISTRAAT
HULST
Marktkoopjes Alléén maandag
1 pak BISKWIETJES van 42 voor25 et
1 GROOT BLIK ZALM van 2.10 voor1.85
1 pak GROTE PRUIMEN „SUNSWEET" voor 90 et
HULST
2.95
HULST
3C is giste-
op het gras
s was geen
het duel
st.
A
32
31
30
28
25
24
8 24
21
21
0 20
17
15
12
11
1
1
2
3 8
4 7
E B
3 31
31
31
27
23
9 23
22
22
20
20
20
10 19
11 17
10 16
12 13
13 11
49-29
48-26
55-24
45-30
43-32
32-27
43-40
38-34
34-36
39-36
25-29
21-35
23-44
20-42
13-35
23-52
54-34
61-37
51-32
47-34
43-34
38-39
44-41
52-50
33-33
38-42
36-42
42-40
36-64
27-43
36-55
27-45
moeten vech-
was om de
weede divisie
ukte de Ber-
niet één doci
le niet en aan
>el zat de hal-
net genoeg.
en Zeist weer
)e Bosschena-
ontluisterd
Zij maakten
weede plaats,
elingen is:
SIE A
2
2
28
42-11
6
3
22
47-27
6
4
22
42-27
6
6
22
37-28
3
6
21
42-36
8
5
20
32-29
4
7
18
32-30
4
7
18
25-37
5
7
17
30-43
5
8
15
20-28
4
8
14
24-29
5
11
13
26-47
4
10
12
31-40
4
10
12
20-38
ISIE
B
8
1
30
47-20
1
4
29
55-26
3
5
25
41-20
4
7
22
46-35
2
8
22
35-30
6
8
22
35-33
4
8
20
38-37
5
7
19
39-32
8
6
18
37-36
1
11
17
29-48
4
9
16
35-51
1
11
15
30-42
4
9
14
31-41
2
13
14
32-54
3
12
13
29-44
die Alliance bij
teurs C inneemt,
r. De Roosenda-
voor, dat ze zelf
stuk binnenhalen,
iloegen beijveren
aart te spelen,
de twee grootste
ice. Spechten en
de halve winst,
dus voor de Roo-
lf de dag door
dachten van Box-
;n deed ook geen
•morzelde het ar-
i met 5-0. MOC
>m daar met het
verschil (1-0) te
1 3 27 40-15
4 4 24 32-22
6 3 22 30-19
1 9 19 31-36
2 8 18 27-24
5 4 17 24-20
17 38-25
4 6 16 26-32
8 7 12 24-40
6 9 12 29-49
3 I 11 22-22
5 9 11 24-43
De bedrijvigheid in de Garonne-vallei, waar duizenden Fransen die
uit Noord-Afrika werden verjaagd en waarover wij in een eerste artikel
schreven, een nieuw leven begonnen, neemt van dag tot dag toe.
De kastelen, waarvan de luiken vroeger alleen in enkele zomermaan
den waren geopend zijn nu het hele jaar bewoond. De bezitters van
de landgoederen hebben plotseling ontdekt, dat hun grond nog zo
slecht niet is en winst kan opleveren. Sedert het graan rijpt bij de
buurman, sedert de planters met hun trekkers de hagen ontwortelen en
kaarsrechte voren trekken in de bijna maagdelijke bodem, zijn ook de
kasteelheren ontwaakt. Ze stropen stad en land af om aan werkvolk
te komen. Hun landerijen worden weer bewerkt. Honderden kilometers
ver begint de hele streek een nieuw aanzien te krijgen. Er groeit nieu
we welvaart in het uitgestrekte land. Rond Lacq spuit de olie omhoog.
In Martress-Tolosane maakt men jaarlijks 200.000 ton cement; de
gloednieuwe fabrieken rond Castres vragen steeds meer personeel, in
Toulouse zorgen de vliegtuigfabrieken voor brood met boter en overal
op het land tussen Bordeaux en Marseille scheuren de vroegere colons
tienduizenden nieuwe hectaren en imiteren de oorspronkelijke bewo
ners hun werkwijze om uit hun honderdduizenden hectaren meer te
halen. Het drama Noord-Afrika kan hier tenslotte nog Franse winst
brengen.
De medaille heeft echter een le
lijke keerzijde, waarmee we in feite
ons eerste artikel al zijn begonnen.
Iedere planter en iedere verdreven
ambtenaar veroorzaakte namelijk
het vertrek van een andere groep. De
Europese winkeliers, handelsreizi
gers, advocaten, artsen, ingenieurs,
apothekers werden door het vertrek
van hun Europese klantenkring in
Tunis en Marokko brodeloos ge
maakt. Tegen alle voortekenen in,
toch maar steeds weer hopende op
een gunstige wending, maakten ook
zij de fout van vele planters door te
lang te wachten, totdat ze tenslotte
werden verdreven of zonder middelen
de reis naar Frankrijk moesten be
ginnen. Gedreven door de moed der
wanhoop streken ook zij rond de
Garonne neer, waar ze immers hun
vroegere vrienden, buren en klanten
wisten. Hun ,,run" op dit deel van
het goede land, waar zoals overal in
Frankrijk een nijpende woningnood
bestaat verergerde de huisvestings
moeilijkheden. Huren en koopprijzen
stegen met sprongen. Zonder (veel)
geld is het moeilijk een dak boven
het hoofd te krijgen en onder dezelf
de omstandigheden is het even moei
lijk een nieuw begin te vinden. Een
winkel openen kost geld, een dokters
praktijk overnemen of vestigen
vraagt eveneens kapitaal.
„We zullen u helpen" aldus de
autoriteiten in Parijs.
Twee weken, soms zelfs een maand
werden de uitgedrevenen gratis ge
logeerd in een hotelkamer, dank zij
de hulp van de prefecturen. Zij, die
het nodig hadden ontvingen bij aan
komst 50.000 fr. per gezin en 30.000
fr. per lid van ieder gezin. Wat kan
men daar in Franrijk mee doen?
Met uitkijken en dagen tellen kan
men er drie maanden van leven,
nauwelijks de tijd om weer op ver
haal te komen en zich aan de nieuwe
omgeving aan te passen. Bij velen
vloog het geld door de vingers en al
lang voor ze huisvesting en brood
winning hadden gevonden bleek het
bedragje verdwenen te zijn.
Verbittering
Hun massa is verbitterd en blijft
samenhokken om tenminste het
enige te kunnen redden wat binnen
hun bereikt ligt: hun oude gemeen
schap, hun oude vriendschap. Samen
gedrongen rond een oude kachel, die
rood gloeiend stond, vertelden ze ons
hun leed.
„Wij zullen de kieskaart van
1 rankrijk veranderen" aldus vertelde
vijftigjarige advocaat zijn ge
sprek. Ons leger is al 130.000 man
sterk. Het zal de komende maanden
aangroeien tot 300.000. Al deze vluch
telingen wonen gegroepeerd in on
geveer acht departementen. Onze
enige hoop is nog onze eigen volks
vertegenwoordigers in de nationale
vergadering te brengen..."
„Dat alles zal te lang duren, mon
cher maïtre. Voor we zover zijn heb
ben honger en woningnood ons uit
geroeid."
De Franse regering heeft de vluch
telingen uit Noord-Afrika destijds
een krediet toegezegd van 35 procent
hunner bezittingen, in geld uitgedrukt
op de waarde van 1955. Hiermee
konden velen inderdaad opnieuw be
ginnen. De andere beroepen zouden
financiële hulp krijgen, ook in de
vorm van een goedkoop krediet van
een regeringsinstantie „Credit hote
lier, commercial et industriel". Men
moet echter eerst een vierde deel
van de som, welke men wil lenen,
zelf bezitten. Niettemin hebben er
een kleine 2000 personen bij deze in
stelling krediet aangevraagd en daar
mee begon hun leed. Nadat ze de
stapels papieren hadden ingevuld en
ingezonden werden er, na onderzocht
te zijn door een speciale commisie,
1486 dossiers ter afhandeling doorge
zonden naar de centrale kas, die op
nieuw begon te onderzoeken en er
tenslotte 226 over hield. Hiervan kre
gen er 173 een krediet en hiervan
bleken er nog geen tachtig het vierde
deel van de gevraagde som te kunnen
tonen, zodat de rest wederom werd
geëlimineerd.
Uittocht
Al enige jaren geleden begon de
uittocht in Tunis. Het werd duidelijk,
dat er in dat land voor de Fransen
geen plaats meer was. Naarmate de
ambtenaren werden teruggetrokken
en de colons verdwenen, kon de grote
groep zelfstandigen en vrije beroe
pen het er ook financieel niet meer
harden. Bijna gelijktijdig begon de
exodus uit Marokko. Zeventigduizend
Fransen hebben inmiddels het land
van koning Mohammed verlaten en
een stevige honderdduizend keerden
de republiek van Boerguiba de rug
toe. Daarbij voegen zich nu de
eersten uit Algerië. Tun leger is een
kleine tweehonderdduizend man
sterk en volgens de autoriteiten zal
het in korte tijd uitgroeien tot een
300.000 tot 400.000 want de uittocht is
nog lang niet beëindigd. De meerder
heid zoekt de Garonne op, waar het
hele karakter nu verandert.
Voor ingenieurs, opzichters en tech
nici is het in het algemeen nog mo
gelijk binnen betrekkelijk korte tijd
een plaats te vinden in de fabrieken.
Heel anders liggen de zaken voor de
artsen, de advocaten, apothekers,
ambtenaren, winkeliers, handelsreizi
gers en dergelijke groepen. Niemand
kan zeggen wanneer deze mensen
weer aan de slag komen. Maar als
ze lang genoodzaakt blijven, rond de
rood-gloeiende kachel te zitten om te
téren op herinneringen en te dromen
van de zon, als ze geen huis krijgen
en geen bestaan, zullen deze honderd
duizenden straks de kieskaart van
Frankrijk grondig wijzigen.
Om zich beter te kunnen verdedi
gen hebben de uitgewekenen zich al
georganiseerd in twee bonden, die
met de regelmaat van een klok de
Franse regering op hun wensen wij
zen. Totnogtoe is het antwoord van
Parijs ontwijkend.
Morgen, dinsdag 25 maart, gelden
voor de provincie Zeeland de volgen
de hoogwaterstanden: te Hansweert
om 5.41 en 18.07 uur; te Terneuzen
om 5.07 en 17.29 uur en te Vlissingen
om 4.40 en 17.02 uur.
Het is dit jaar vijfenzeventig jaar geleden, dat te Venetië de
70-jarige Richard Wagner voorgoed de ogen sloot. Van de La-
gunenstad werd zijn stoffelijk overschot teruggebracht naar
Bayreuth waar het op de Groene Heuvel, in het park van Huize
Wahnfried, dicht bij het Festspielhaus, ter aarde werd besteld.
Wanneer wij driekwart eeuw later aan deze omstreden figuur
denken de literatuur over Wagner overtreft in omvang die
over Beethoven en omvat aan boekwerken alleen meer dan 30.000
eenheden is het zo, dat wij moeite hebben om ons nog de
opera voor te stellen hoe zij er uit zag vóór Tristan en Isolde, de
Ring en Parcival.
Want bewonderaars en vijanden
zijn het eens om te erkennen, dat
met Richard Wagner het muziekto-
neel van een verstrooiing voor bur
gers en edellui een meer dan ern
stige muziekvorm, in sommige ge
vallen zelfs een „wijdingsvol" mu
ziekdrama geworden is, in staat het
lot van een geheel volk te weer
spiegelen.
De betekenis van deze daad even
in het licht stellen schijnt ons wel
de dankbaarste wijze om de verjaar
dag te gedenken van een musicus,
over wiens kunst de muziekliefheb
bers van thans het zo min eens zijn,
als die van driekwart eeuw gele
den. Al nam de tijd dan ook veel
wind uit de zeilen van de tegenstan
ders en verzachtte hij de bruisende
passie van de hevigste bewonde
raars tot een meer gelijkmatige
gloed.
Eenheid
Wagner was kind van zijn tijd
een tijd die met al zijn vezels aan
de romantiek gehecht was: zijn le
ven lang droeg hij de droom van
een Nationaal Theater in zich mee,
zoals een eeuw lang de Duitse sta
ten naar een nationale eenheid
trachtten.
Het wonderbaarlijke is echter dat
Wagner er ondanks alle tegenkan
ting in slaagde zijn droom te ver
wezenlijken: in 1872 legde hij de eer
ste steen van het Festspielhaus te
Bayreuth, dat vier jaar later zijn
deuren opende voor de eerste opvoe
ring van de „Ring".
Het gebouw van dit Nationale
Duitse theater zou echter maar het
uiterlijke teken van een volkseigen
dramatische toneel worden, waarvan
de eerste steen reeds gelegd was in
de ,.Tannhauser"-partituur (1843).
Hierbij breekt hij inderdaad
voor het eerst met de traditione
le en anti-dramatische „num
mer opera" (waarin aria's, re
citatieven en tussenspelen klaar
gescheiden en netjes genummerd
staan). Schuchter nog sluipen de
eerste „Leitmotieven" de orkest
partij in, waarmee later ganse be
drijven zullen geweven worden.
Een stap verder betekent „Lohen
grin" (1845), waarin de unendliche
melodie haar intrede doet, niet ge
wonnen uit de aria, het vocale hoofd-
elf ïent van de traditionele opera,
maar uit het armtierige recitatief
dat tot dan toe bescheiden diende,
om de aria's onderling te verbinden
en om een minimum aan actie te
produceren.
In Utrecht is dinsdagmorgen de
70ste Internationale Jaarbeurs ge
opend. Tot en met 27 maart zullen
ruim 3000 firma's uit 23 landen aan
deze manifestatie deelnemen. De in
zendingen beslaan een expositieopper
vlakte van 63.000 m2, bijna 20.000
vierkante meter meer dan het vorige
jaar.
De voorjaarsbeurs, die een weer
spiegeling is van de steeds toenemen
de industrialisatie van Nederland, telt
1525 Nederlandse deelnemers met
produkten uit 30 verschillende bran
ches.
Reeds voor negen uur stroomden
honderden de -jaarbeursstad binnen.
Onder hen waren vele buitenlanders.
De textieljaarbeurs, die dit jaar
bijna de gehele parterre van het Vre-
denburggebouw vult en grootser in
opzet is dan ooit tevoren, trok op de
ze eerste jaarbeursmorgen grote aan
dacht van Westduitse zakenlieden,
voornamelijk directeuren van Duitse
warenhuizen, confectionairs en tex-
tielgrossiers.
Als ,,De Vliegende Hollander" het
licht ziet is de weg tot de meester
werken gebaand. Wagner heeft de
opera die hij nu nadrukkelijk mu
ziekdrama" betitelt een nieuw ge
zicht gegeven, en ook een nieuwe
inhoud. Hij heeft de klassieke mytho
logische van Giuck de rug toege
keerd evenals de historiserende ten
dens van de grand opéra" (de „Wil
helm Tell" v. Kossini) en stort zich
in de Germaanse sagenwereld om
in Tristan en meer nog in de vier
werken die hij onder de algemene ti
tel ,,De Ring der Niebelungen" bun
delde, een sproken-wereld voor te to
veren waarin de psyche van zijn volk
verankerd lag.
Wagner is de eerste en tevens de
grootste dichter-musicus uit de ge
schiedenis. Bij hem gaat het ge
dicht vóór alles in het muziekdra
ma. Maar het is zo geconcipieerd,
dat het de verklaning als het ware
oproept. De stem wordt daarbij op
betekenisvolle wijze gedragen op
vleugels van het met symbolen door
drenkte orkest.
Maar zelfs voor hen, die Wagner
niet tot in de uiterste consequenties
van zijn hervormingsprogramma wil
len volgen, betekent de verschijning
van de Heer van Bayreuth een om
wenteling in de operawereld.
Wagner was de eerste die vroeg
de zaallichten te doven, alvorens de
dirigent zijn intrede in de orkestbak
deed. Hy eiste van het publiek volle
dige stilte alvorens de dirigent de
maatstaf voor d( ouverture ophief
en stelde aldus dit wezenlijk onder
deel van het muziekdrama voor het
eerst in ere.
Aankleding
Sinds de opgang van de histori
sche opera hield Parijs het monopo
lie van de spectaculaire mise-en-scè-
ne van 't muziektoneel. Het rollende
schip (met dek- en salon-plan) uit
Meyerbeer's „Africaine" gold lange
tijd als een wonder van vliegwerk.
Wagner eiste niet alleen een veel in
gewikkelder machinerie maar wend
de die ook veel oordeelkundiger aan.
Vele effecten die wij thans voor
onontbeerlijk apanage houden van
toneel sproten uit zijn verbeelding:
de Rijnmeisjes uit de Ring moeten
zwemmen, daartoe vond Wagner een
systeem uit om ze aan draden te
hangen, waarbij elk meisje door
vier man voortbewogen wordt. De
„stoom-gordijn" was zijn uitvinding
(Walküre) en ook het zijwaarts be
wegen van doeken (met b.v. er op ge
schilderde wolken).
Het lijdt geen twijfel dat Wagners
voorstelling van mise-en-seène, in
tegenstelling met zijn muziek ten
zeerste gebonden was aan de opvat
ting van zijn tijd en daarom werd
vernieuwing mettertijd een dringend
gebod.
Bekend is dat het vernielen van
praktisch het volledig scène-mate
riaal in het Bayreuther Festspiel
haus na Wereldoorlog II de klein
zonen van Richard Wagner, Wolf
gang en Wieland. eindelijk de ge
legenheid geboden heeft de mise-
en-scène in het Wagner-heiligdom
opnieuw te doordenken en te be
leven.
Dit geschiedde dan als het ware
„van binnen uit", doordat voor een
groot deel werd afgezien van rekwi
sieten ten gunste van een „licht-or-
gel", dat toelaat op de geringste nu
ance in de partituur visueel te rea
geren en aldus een sterkere eenheid
tussen klank en beeld te bewerken,
dan Wagner zelf ooit had durven dro
men.
Acteren
Tenslotte is het ook aan Wagner
te danken dat het acteer-niveau in
de opera een algemene verbetering
onderging. Tot diep in de 19e eeuw
was er van acteren op het opera-to
neel praktisch geen sprake. De zan
ger debiteerde zijn aria, roerloos in
het midden van de scène, en onder
lijnde zijn tekst hoogstens met een
paar willekeurige armgebaren.
Wagner geeft precieze aanwijzin
gen hoe de zangers zich op het to
neel te gedragen hebben, in al zijn
partituren. Dat was voor zijn tijd
volkomen nieuw, alhoewel hierbij
niet mag vergeten worden de in
vloed van het ballet-pantomime dat
rond het midden der 19de eeuw in
Parijs opkwam.
Het is ongetwijfeld zo, dat acte
ring in de opera de moeilijkheid
bestaat hierin dat elke geste nauw
keurig moet afgestemd zijn, niet op
de handeling in 't algemeen, maar op
de muziek meer aan het ballet,
dan aan het gesproken toneel te dan
ken heeft, maar het is Wagner die
dit principe (al verzweeg hij ka
rakteristiek voor hem de bron)
veralgemeend heeft.
Theater
In dit licht wordt het voor ons
opeens klaar dat een theater, spe
ciaal voor zijn werken, voor Wag
ner een dwingende noodzaak moest
blijken: nergens ter wereld immers
vond hij een schouwburg waar hij
zijn gedachten had kunnen doordrij
ven en waar zijn mise-en-scène mo
gelijk geweest ware. Gezwegen dan
nog van zijn onverbiddelijke eis, het
orkest volkomen onzichtbaar en voor
een goed deel „onhoorbaar" te ma
ken onder het toneel: musici en di
rigent treden in Bayreuth in hemds
mouwen op, zonder dat één toeschou
wer dit merken kan.
Het is het lot van de kunst eeu
wig te pendelen tussen een „roman-
tieke" en een „klassieke" impuls.
Hartstochtelijk heeft Wagner voor
de romantiek, zijn romantisch ideaal
van een „totale" kunst: een natio-
naal-sacraal muziekdrama, gekampt
en er gans zijn artistieke en morele
persoonlijkheid voor veil gehad. Het
paste dat wij 75 jaar na zijn dood
ook enkele van de vele innovaties
in het licht stelden die Wagner op
zijn actief mocht boeken en waar
over in het geschrijf en het gepraat
om zijn werk en persoon al te vaak
heen wordt gekeken.
Camille Stvinnen
Heden nam God tot zich, na een. geduldig gedragen
lijden, in volle overgave aan Zijn H. Wil en na voor
zien te zijn van de H.H. Sacramenten der Ster
venden, onze lieve echtgenoot vader, behuwdva-
der en grootvader, de heer
Echtgenoot van Mevrouw
in de gezegende ouderdom van 79 jaar.
Kloosterzande:
C. v. WaterschootMarcelis
A. v. Waterschoot
M. v. Waterschoot-Stallaert en kinderen
Barendrecht:
J. v. Waterschoot
M. v. Waterschoot-Steyaert en kinderen
Ossenisse;
M. v. Rijkv. Waterschoot
W. Rijk en kinderen
Ay Imer- Onthario
Art. v. Waterschoot
C. v. Waterschootv. As en kinderen
Kloosterzande:
Eug. v. Waterschoot
R. v. Waterschoot-Goethals en kinderen
Remy v. Waterschoot
Alb. v. Waterschoot
M. v. WaterschootBruggeman
T. Meniiv. Waterschoot
J. Menü
Kloosterzande, 23 maart 1958.
Groenendijk 6.
De plechtige uitvaartdienst, gevolgd door de be
grafenis, waarvoor wij U beleefd uitnodigen, zal
plaats vinden op woensdag 26 maart om 10 uur in
de parochiekerk van de H. Martinus te Groenendijk
Samenkomst Groenendijk 6, om 9.30 uur
Rozenkransgebed dinsdagavond om 7.30 uur in de
kerk.
R.-K. SANATORIUM „DE KLOKKENBERG"
Galderseweg 81 Breda
Voor spoedige indiensttreding worden enkele
gevraagd, (in- en extern). Brieven te richten aan
net hoofd van de Huishoudelijke Dienst.
u
n
De plechtige uitvaart
van
PIERRE AUGUST
VANDEWALLE
te Aardenburg
vindt plaats op dinsdag
25 maart.
FAMILIEBERICHTEN
(uit andere bladen)
GeborenLouise, d. van de
heer en mevrouw Rijkens- v.
d. Dussen, Delft.
Ondertrouwd G. Vermeeren
en W- Claessen, Eindhoven.
OverledenA. Schouten, 21
jaar, Retranchement. M. Fl-
lippini. 62 jaar, Eindhoven.
M. Swinkels, 73 jaar, Eindho
ven. Dr. R. Claeys, 72 jaar,
Amsterdam.
Vrijkomend: klein He
renhuis met garage op
mooie stand Boeimeer te
Van den Berg en Co., -
N. Ginnekenstr. 43 Breda
OP DE GROTE MARKT.
Onze bruidscollectie
is uniek in Zeeland
U vindt daarin dan ook
alles wat nieuw, mo
dern en apart is.
Ontelbare soorten kant,
nylon, tule, satin,
brodé's e.a.
En desgewenst verzor
gen wij uw bruidstoilet
geheel kant en klaar.
....maar ook zo'n
of -complet is geschikt
voor iedere gelegen
heid een verrassende
collectie.
GOES
Grote Markt 6, tel. 2634
Zaterdag 29 maart hopen on
ze geliefde ouders
M. Gaakeer
dierenarts
en
Mievrouw W- D. Gaakeer-
Breure
hun 25-jarige echtvereniging
te herdenken.
Dat zij nog lang voor elkaar
en ons gespaard mogen blij
ven.
Ovezande: Jaap en Sophie.
Middelburg: Leen.
Receptie zaterdag 29 maart
a.s. van 45,30 uur in café
Verbeek te Ovezande.
Ovezande, maart 1958.
Bloemenstraat 4. 248-0
WIJ PRESENTEREN U EEN
SL
voor Motorrijwielen- - Scooters en Scootmobiels-Brom-
fietsen in ons eigen bedrijf van 27 t.m. 31 maart,
telkens van 11 uur t.m. 21 uur. TOEGANG VRIJ
MOTOR- EN LEDERKLEDINGPALEIS
BERGEN OP ZOOM.
Dir. J. P. A. KOKS
HARINGVLIET 96 ROTTERDAM
TELEFOON 12 24 40
TE KOOP HOUTEN FINSE
2 stuks, 2 bij 7 m, 4 stuks 5
bij 7 m, indeling: woonkamer,
3 slaapkamers, keuken, douche
en w.c. en zolder, alles in
schotten en prima staat.
Tevens nog enkele Bruinzeel
noodwoningen. Te bevragen
F. Hoornick, Achtersingel 6,
Middelburg, Telf. 3904 of J.
Hensen, Westkapelle, Telf.
222. Liefst afspraak 's avonds
per telefoon.
J MUZIEK- EN GRAMMOFOONHANDEL
S Komt eens bij ons zien. Wij hebben een
J mooie colectie in voorraad
J UITSLUITEND FABRIEKSMERKEN
J in alle en LAGE PRIJZEN
J Nergens zo'n service!!
Ook komen wij gaarne bij u aan huis met een grote
sortering. Zendt briefkaart.
LANGE DELFT 8 MIDDELBURG TELEF. 3131
wegens sterfgeval
op DONDERDAG 27 en VRIJDAG 28 MAART 1958. telkens te 10 uur
voorm. ten overstaan van Notaris Mr. H. L. BENJAMINS.
In deze veiling komen o.m. voorDiverse Ameublementen als Mah.
en Eikeh. SLAAPKAMERS, EETKAMERS, SALONS en BANKSTEL
LEN; Opklap- e.a. ledikanten Divans, Linnenkasten, Buffetten. Dres
soirs, Televisietafels, Uitschuiftafels, Diverse Salon- en Bijzetmeube-
len; Bureaus, Boekenkasten, Stalen en Houten Dossierkasten, Op-berg-
kasten, Vitrines, Aquarium v. Tropische vissen, Staande Klok, Friese
e.a. klokken. Radiotoestellen, Schilderijen, grote partij Boeken. Kristal
en Glaswerk, Porselein en Aardewerk, Keukengerei, Cloisonne vazen;
PEPZISCHE e.a. KARPETTEN Tafel- en Divankleden, Gordijnen,
Garderobes. Voorts: Piano's Elektr. e.a. Koelkasten, Gasfornuizen,
Haarden, Kachels, Partijtje Bronzen matrijzen, WINKELINVENTA
RISSEN w.b. Toonbanken en Vitrines.
KIJKDAGEN: DINSDAG en WOENSDAG a.s. van 10 tot 4 uur.
Inlichtingen betreffende Veilingen en Taxaties:
TELEFOON 12 24 40
VAN INTERNATIONALE
MODEHUIZEN LANCEERT „POLEY"
Nevenstaand vlot model, waarvan u het
STTL-patroon bij ons kunt bestellen, is
bijzonder geschikt voor een leuk ruitje
uit de FRUIT OF THE LOOM collectie
(New York).
Deze cotton-stof is was- en kleurecht en
kost slechts f 2.95 p. meter, 90 cm breed
DONDERDAG 27 MAART
HOTEL „DE KORENBEURS"
3 uur en 7.30 uur n.m.
Parijse mannequins, tonen met veel gra
tie en temperament modellen gemaakt
van de befaamde BOUSSAC stoffen.
Plaatskaarten a f 1,in onze zaak.
fa. s. meeuwsen
GANZEPOORTSTRAAT
van f 1,15 per stuk
Alléén VANDAAG
3 STUKS VOOR
i