Gedrang langs Garonne schept problemen RICHARD WAGNER Hervormer van de opera P. M. VAN DE WALLE 't MODEHUIS N.V. VENDU NOTARISHUIS Modernste Stoffen RECLAME Firma Julia v. d. Walle ZELFBEDIENING v. d. HEIJDEN >rong roter Vernieuwing Yoorj aarsbeurs Utrecht opent haar poorten vrl. huishoudelijke krachten j WAGENVOORT SPOTKOOPJES Vijfenzeventig jaar geleden stierf BOUSSAC MODE-SHOW Royale THEEDOEK, fris dessin egen ie ;rliet laats DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 24 MAART 1958 Keerzijde Planters uit Noord-Afrika moesten weer naar Frankrijk II Hoogwaterstanden t JOHANNES FRANCISCUS VAN WATERSCHOOT Cornelia Marcelis W advertentie is nieuws.... t Chic TOBY- tailleur Ueuivó dat men graag "leest W. J. DOMINICUS now WILLEM APPELS N.V. Noodwoningen U zoekt een GOEDE ACCORDEON? Belangrijke veiling van diverse complete inboedels GEBOUW HARINGVLIET 96 TE ROTTERDAM BOUSSAC (PARIJS) LEGLER (ZWITSERLAND) NAADLOZE ENKALON KOUS mooie kwaliteit, van 2.95 voor 2.25 ENKALON KOUS met naadIe paar 3.50 2e paar 1. BIERKAAISTRAAT HULST Marktkoopjes Alléén maandag 1 pak BISKWIETJES van 42 voor25 et 1 GROOT BLIK ZALM van 2.10 voor1.85 1 pak GROTE PRUIMEN „SUNSWEET" voor 90 et HULST 2.95 HULST 3C is giste- op het gras s was geen het duel st. A 32 31 30 28 25 24 8 24 21 21 0 20 17 15 12 11 1 1 2 3 8 4 7 E B 3 31 31 31 27 23 9 23 22 22 20 20 20 10 19 11 17 10 16 12 13 13 11 49-29 48-26 55-24 45-30 43-32 32-27 43-40 38-34 34-36 39-36 25-29 21-35 23-44 20-42 13-35 23-52 54-34 61-37 51-32 47-34 43-34 38-39 44-41 52-50 33-33 38-42 36-42 42-40 36-64 27-43 36-55 27-45 moeten vech- was om de weede divisie ukte de Ber- niet één doci le niet en aan >el zat de hal- net genoeg. en Zeist weer )e Bosschena- ontluisterd Zij maakten weede plaats, elingen is: SIE A 2 2 28 42-11 6 3 22 47-27 6 4 22 42-27 6 6 22 37-28 3 6 21 42-36 8 5 20 32-29 4 7 18 32-30 4 7 18 25-37 5 7 17 30-43 5 8 15 20-28 4 8 14 24-29 5 11 13 26-47 4 10 12 31-40 4 10 12 20-38 ISIE B 8 1 30 47-20 1 4 29 55-26 3 5 25 41-20 4 7 22 46-35 2 8 22 35-30 6 8 22 35-33 4 8 20 38-37 5 7 19 39-32 8 6 18 37-36 1 11 17 29-48 4 9 16 35-51 1 11 15 30-42 4 9 14 31-41 2 13 14 32-54 3 12 13 29-44 die Alliance bij teurs C inneemt, r. De Roosenda- voor, dat ze zelf stuk binnenhalen, iloegen beijveren aart te spelen, de twee grootste ice. Spechten en de halve winst, dus voor de Roo- lf de dag door dachten van Box- ;n deed ook geen •morzelde het ar- i met 5-0. MOC >m daar met het verschil (1-0) te 1 3 27 40-15 4 4 24 32-22 6 3 22 30-19 1 9 19 31-36 2 8 18 27-24 5 4 17 24-20 17 38-25 4 6 16 26-32 8 7 12 24-40 6 9 12 29-49 3 I 11 22-22 5 9 11 24-43 De bedrijvigheid in de Garonne-vallei, waar duizenden Fransen die uit Noord-Afrika werden verjaagd en waarover wij in een eerste artikel schreven, een nieuw leven begonnen, neemt van dag tot dag toe. De kastelen, waarvan de luiken vroeger alleen in enkele zomermaan den waren geopend zijn nu het hele jaar bewoond. De bezitters van de landgoederen hebben plotseling ontdekt, dat hun grond nog zo slecht niet is en winst kan opleveren. Sedert het graan rijpt bij de buurman, sedert de planters met hun trekkers de hagen ontwortelen en kaarsrechte voren trekken in de bijna maagdelijke bodem, zijn ook de kasteelheren ontwaakt. Ze stropen stad en land af om aan werkvolk te komen. Hun landerijen worden weer bewerkt. Honderden kilometers ver begint de hele streek een nieuw aanzien te krijgen. Er groeit nieu we welvaart in het uitgestrekte land. Rond Lacq spuit de olie omhoog. In Martress-Tolosane maakt men jaarlijks 200.000 ton cement; de gloednieuwe fabrieken rond Castres vragen steeds meer personeel, in Toulouse zorgen de vliegtuigfabrieken voor brood met boter en overal op het land tussen Bordeaux en Marseille scheuren de vroegere colons tienduizenden nieuwe hectaren en imiteren de oorspronkelijke bewo ners hun werkwijze om uit hun honderdduizenden hectaren meer te halen. Het drama Noord-Afrika kan hier tenslotte nog Franse winst brengen. De medaille heeft echter een le lijke keerzijde, waarmee we in feite ons eerste artikel al zijn begonnen. Iedere planter en iedere verdreven ambtenaar veroorzaakte namelijk het vertrek van een andere groep. De Europese winkeliers, handelsreizi gers, advocaten, artsen, ingenieurs, apothekers werden door het vertrek van hun Europese klantenkring in Tunis en Marokko brodeloos ge maakt. Tegen alle voortekenen in, toch maar steeds weer hopende op een gunstige wending, maakten ook zij de fout van vele planters door te lang te wachten, totdat ze tenslotte werden verdreven of zonder middelen de reis naar Frankrijk moesten be ginnen. Gedreven door de moed der wanhoop streken ook zij rond de Garonne neer, waar ze immers hun vroegere vrienden, buren en klanten wisten. Hun ,,run" op dit deel van het goede land, waar zoals overal in Frankrijk een nijpende woningnood bestaat verergerde de huisvestings moeilijkheden. Huren en koopprijzen stegen met sprongen. Zonder (veel) geld is het moeilijk een dak boven het hoofd te krijgen en onder dezelf de omstandigheden is het even moei lijk een nieuw begin te vinden. Een winkel openen kost geld, een dokters praktijk overnemen of vestigen vraagt eveneens kapitaal. „We zullen u helpen" aldus de autoriteiten in Parijs. Twee weken, soms zelfs een maand werden de uitgedrevenen gratis ge logeerd in een hotelkamer, dank zij de hulp van de prefecturen. Zij, die het nodig hadden ontvingen bij aan komst 50.000 fr. per gezin en 30.000 fr. per lid van ieder gezin. Wat kan men daar in Franrijk mee doen? Met uitkijken en dagen tellen kan men er drie maanden van leven, nauwelijks de tijd om weer op ver haal te komen en zich aan de nieuwe omgeving aan te passen. Bij velen vloog het geld door de vingers en al lang voor ze huisvesting en brood winning hadden gevonden bleek het bedragje verdwenen te zijn. Verbittering Hun massa is verbitterd en blijft samenhokken om tenminste het enige te kunnen redden wat binnen hun bereikt ligt: hun oude gemeen schap, hun oude vriendschap. Samen gedrongen rond een oude kachel, die rood gloeiend stond, vertelden ze ons hun leed. „Wij zullen de kieskaart van 1 rankrijk veranderen" aldus vertelde vijftigjarige advocaat zijn ge sprek. Ons leger is al 130.000 man sterk. Het zal de komende maanden aangroeien tot 300.000. Al deze vluch telingen wonen gegroepeerd in on geveer acht departementen. Onze enige hoop is nog onze eigen volks vertegenwoordigers in de nationale vergadering te brengen..." „Dat alles zal te lang duren, mon cher maïtre. Voor we zover zijn heb ben honger en woningnood ons uit geroeid." De Franse regering heeft de vluch telingen uit Noord-Afrika destijds een krediet toegezegd van 35 procent hunner bezittingen, in geld uitgedrukt op de waarde van 1955. Hiermee konden velen inderdaad opnieuw be ginnen. De andere beroepen zouden financiële hulp krijgen, ook in de vorm van een goedkoop krediet van een regeringsinstantie „Credit hote lier, commercial et industriel". Men moet echter eerst een vierde deel van de som, welke men wil lenen, zelf bezitten. Niettemin hebben er een kleine 2000 personen bij deze in stelling krediet aangevraagd en daar mee begon hun leed. Nadat ze de stapels papieren hadden ingevuld en ingezonden werden er, na onderzocht te zijn door een speciale commisie, 1486 dossiers ter afhandeling doorge zonden naar de centrale kas, die op nieuw begon te onderzoeken en er tenslotte 226 over hield. Hiervan kre gen er 173 een krediet en hiervan bleken er nog geen tachtig het vierde deel van de gevraagde som te kunnen tonen, zodat de rest wederom werd geëlimineerd. Uittocht Al enige jaren geleden begon de uittocht in Tunis. Het werd duidelijk, dat er in dat land voor de Fransen geen plaats meer was. Naarmate de ambtenaren werden teruggetrokken en de colons verdwenen, kon de grote groep zelfstandigen en vrije beroe pen het er ook financieel niet meer harden. Bijna gelijktijdig begon de exodus uit Marokko. Zeventigduizend Fransen hebben inmiddels het land van koning Mohammed verlaten en een stevige honderdduizend keerden de republiek van Boerguiba de rug toe. Daarbij voegen zich nu de eersten uit Algerië. Tun leger is een kleine tweehonderdduizend man sterk en volgens de autoriteiten zal het in korte tijd uitgroeien tot een 300.000 tot 400.000 want de uittocht is nog lang niet beëindigd. De meerder heid zoekt de Garonne op, waar het hele karakter nu verandert. Voor ingenieurs, opzichters en tech nici is het in het algemeen nog mo gelijk binnen betrekkelijk korte tijd een plaats te vinden in de fabrieken. Heel anders liggen de zaken voor de artsen, de advocaten, apothekers, ambtenaren, winkeliers, handelsreizi gers en dergelijke groepen. Niemand kan zeggen wanneer deze mensen weer aan de slag komen. Maar als ze lang genoodzaakt blijven, rond de rood-gloeiende kachel te zitten om te téren op herinneringen en te dromen van de zon, als ze geen huis krijgen en geen bestaan, zullen deze honderd duizenden straks de kieskaart van Frankrijk grondig wijzigen. Om zich beter te kunnen verdedi gen hebben de uitgewekenen zich al georganiseerd in twee bonden, die met de regelmaat van een klok de Franse regering op hun wensen wij zen. Totnogtoe is het antwoord van Parijs ontwijkend. Morgen, dinsdag 25 maart, gelden voor de provincie Zeeland de volgen de hoogwaterstanden: te Hansweert om 5.41 en 18.07 uur; te Terneuzen om 5.07 en 17.29 uur en te Vlissingen om 4.40 en 17.02 uur. Het is dit jaar vijfenzeventig jaar geleden, dat te Venetië de 70-jarige Richard Wagner voorgoed de ogen sloot. Van de La- gunenstad werd zijn stoffelijk overschot teruggebracht naar Bayreuth waar het op de Groene Heuvel, in het park van Huize Wahnfried, dicht bij het Festspielhaus, ter aarde werd besteld. Wanneer wij driekwart eeuw later aan deze omstreden figuur denken de literatuur over Wagner overtreft in omvang die over Beethoven en omvat aan boekwerken alleen meer dan 30.000 eenheden is het zo, dat wij moeite hebben om ons nog de opera voor te stellen hoe zij er uit zag vóór Tristan en Isolde, de Ring en Parcival. Want bewonderaars en vijanden zijn het eens om te erkennen, dat met Richard Wagner het muziekto- neel van een verstrooiing voor bur gers en edellui een meer dan ern stige muziekvorm, in sommige ge vallen zelfs een „wijdingsvol" mu ziekdrama geworden is, in staat het lot van een geheel volk te weer spiegelen. De betekenis van deze daad even in het licht stellen schijnt ons wel de dankbaarste wijze om de verjaar dag te gedenken van een musicus, over wiens kunst de muziekliefheb bers van thans het zo min eens zijn, als die van driekwart eeuw gele den. Al nam de tijd dan ook veel wind uit de zeilen van de tegenstan ders en verzachtte hij de bruisende passie van de hevigste bewonde raars tot een meer gelijkmatige gloed. Eenheid Wagner was kind van zijn tijd een tijd die met al zijn vezels aan de romantiek gehecht was: zijn le ven lang droeg hij de droom van een Nationaal Theater in zich mee, zoals een eeuw lang de Duitse sta ten naar een nationale eenheid trachtten. Het wonderbaarlijke is echter dat Wagner er ondanks alle tegenkan ting in slaagde zijn droom te ver wezenlijken: in 1872 legde hij de eer ste steen van het Festspielhaus te Bayreuth, dat vier jaar later zijn deuren opende voor de eerste opvoe ring van de „Ring". Het gebouw van dit Nationale Duitse theater zou echter maar het uiterlijke teken van een volkseigen dramatische toneel worden, waarvan de eerste steen reeds gelegd was in de ,.Tannhauser"-partituur (1843). Hierbij breekt hij inderdaad voor het eerst met de traditione le en anti-dramatische „num mer opera" (waarin aria's, re citatieven en tussenspelen klaar gescheiden en netjes genummerd staan). Schuchter nog sluipen de eerste „Leitmotieven" de orkest partij in, waarmee later ganse be drijven zullen geweven worden. Een stap verder betekent „Lohen grin" (1845), waarin de unendliche melodie haar intrede doet, niet ge wonnen uit de aria, het vocale hoofd- elf ïent van de traditionele opera, maar uit het armtierige recitatief dat tot dan toe bescheiden diende, om de aria's onderling te verbinden en om een minimum aan actie te produceren. In Utrecht is dinsdagmorgen de 70ste Internationale Jaarbeurs ge opend. Tot en met 27 maart zullen ruim 3000 firma's uit 23 landen aan deze manifestatie deelnemen. De in zendingen beslaan een expositieopper vlakte van 63.000 m2, bijna 20.000 vierkante meter meer dan het vorige jaar. De voorjaarsbeurs, die een weer spiegeling is van de steeds toenemen de industrialisatie van Nederland, telt 1525 Nederlandse deelnemers met produkten uit 30 verschillende bran ches. Reeds voor negen uur stroomden honderden de -jaarbeursstad binnen. Onder hen waren vele buitenlanders. De textieljaarbeurs, die dit jaar bijna de gehele parterre van het Vre- denburggebouw vult en grootser in opzet is dan ooit tevoren, trok op de ze eerste jaarbeursmorgen grote aan dacht van Westduitse zakenlieden, voornamelijk directeuren van Duitse warenhuizen, confectionairs en tex- tielgrossiers. Als ,,De Vliegende Hollander" het licht ziet is de weg tot de meester werken gebaand. Wagner heeft de opera die hij nu nadrukkelijk mu ziekdrama" betitelt een nieuw ge zicht gegeven, en ook een nieuwe inhoud. Hij heeft de klassieke mytho logische van Giuck de rug toege keerd evenals de historiserende ten dens van de grand opéra" (de „Wil helm Tell" v. Kossini) en stort zich in de Germaanse sagenwereld om in Tristan en meer nog in de vier werken die hij onder de algemene ti tel ,,De Ring der Niebelungen" bun delde, een sproken-wereld voor te to veren waarin de psyche van zijn volk verankerd lag. Wagner is de eerste en tevens de grootste dichter-musicus uit de ge schiedenis. Bij hem gaat het ge dicht vóór alles in het muziekdra ma. Maar het is zo geconcipieerd, dat het de verklaning als het ware oproept. De stem wordt daarbij op betekenisvolle wijze gedragen op vleugels van het met symbolen door drenkte orkest. Maar zelfs voor hen, die Wagner niet tot in de uiterste consequenties van zijn hervormingsprogramma wil len volgen, betekent de verschijning van de Heer van Bayreuth een om wenteling in de operawereld. Wagner was de eerste die vroeg de zaallichten te doven, alvorens de dirigent zijn intrede in de orkestbak deed. Hy eiste van het publiek volle dige stilte alvorens de dirigent de maatstaf voor d( ouverture ophief en stelde aldus dit wezenlijk onder deel van het muziekdrama voor het eerst in ere. Aankleding Sinds de opgang van de histori sche opera hield Parijs het monopo lie van de spectaculaire mise-en-scè- ne van 't muziektoneel. Het rollende schip (met dek- en salon-plan) uit Meyerbeer's „Africaine" gold lange tijd als een wonder van vliegwerk. Wagner eiste niet alleen een veel in gewikkelder machinerie maar wend de die ook veel oordeelkundiger aan. Vele effecten die wij thans voor onontbeerlijk apanage houden van toneel sproten uit zijn verbeelding: de Rijnmeisjes uit de Ring moeten zwemmen, daartoe vond Wagner een systeem uit om ze aan draden te hangen, waarbij elk meisje door vier man voortbewogen wordt. De „stoom-gordijn" was zijn uitvinding (Walküre) en ook het zijwaarts be wegen van doeken (met b.v. er op ge schilderde wolken). Het lijdt geen twijfel dat Wagners voorstelling van mise-en-seène, in tegenstelling met zijn muziek ten zeerste gebonden was aan de opvat ting van zijn tijd en daarom werd vernieuwing mettertijd een dringend gebod. Bekend is dat het vernielen van praktisch het volledig scène-mate riaal in het Bayreuther Festspiel haus na Wereldoorlog II de klein zonen van Richard Wagner, Wolf gang en Wieland. eindelijk de ge legenheid geboden heeft de mise- en-scène in het Wagner-heiligdom opnieuw te doordenken en te be leven. Dit geschiedde dan als het ware „van binnen uit", doordat voor een groot deel werd afgezien van rekwi sieten ten gunste van een „licht-or- gel", dat toelaat op de geringste nu ance in de partituur visueel te rea geren en aldus een sterkere eenheid tussen klank en beeld te bewerken, dan Wagner zelf ooit had durven dro men. Acteren Tenslotte is het ook aan Wagner te danken dat het acteer-niveau in de opera een algemene verbetering onderging. Tot diep in de 19e eeuw was er van acteren op het opera-to neel praktisch geen sprake. De zan ger debiteerde zijn aria, roerloos in het midden van de scène, en onder lijnde zijn tekst hoogstens met een paar willekeurige armgebaren. Wagner geeft precieze aanwijzin gen hoe de zangers zich op het to neel te gedragen hebben, in al zijn partituren. Dat was voor zijn tijd volkomen nieuw, alhoewel hierbij niet mag vergeten worden de in vloed van het ballet-pantomime dat rond het midden der 19de eeuw in Parijs opkwam. Het is ongetwijfeld zo, dat acte ring in de opera de moeilijkheid bestaat hierin dat elke geste nauw keurig moet afgestemd zijn, niet op de handeling in 't algemeen, maar op de muziek meer aan het ballet, dan aan het gesproken toneel te dan ken heeft, maar het is Wagner die dit principe (al verzweeg hij ka rakteristiek voor hem de bron) veralgemeend heeft. Theater In dit licht wordt het voor ons opeens klaar dat een theater, spe ciaal voor zijn werken, voor Wag ner een dwingende noodzaak moest blijken: nergens ter wereld immers vond hij een schouwburg waar hij zijn gedachten had kunnen doordrij ven en waar zijn mise-en-scène mo gelijk geweest ware. Gezwegen dan nog van zijn onverbiddelijke eis, het orkest volkomen onzichtbaar en voor een goed deel „onhoorbaar" te ma ken onder het toneel: musici en di rigent treden in Bayreuth in hemds mouwen op, zonder dat één toeschou wer dit merken kan. Het is het lot van de kunst eeu wig te pendelen tussen een „roman- tieke" en een „klassieke" impuls. Hartstochtelijk heeft Wagner voor de romantiek, zijn romantisch ideaal van een „totale" kunst: een natio- naal-sacraal muziekdrama, gekampt en er gans zijn artistieke en morele persoonlijkheid voor veil gehad. Het paste dat wij 75 jaar na zijn dood ook enkele van de vele innovaties in het licht stelden die Wagner op zijn actief mocht boeken en waar over in het geschrijf en het gepraat om zijn werk en persoon al te vaak heen wordt gekeken. Camille Stvinnen Heden nam God tot zich, na een. geduldig gedragen lijden, in volle overgave aan Zijn H. Wil en na voor zien te zijn van de H.H. Sacramenten der Ster venden, onze lieve echtgenoot vader, behuwdva- der en grootvader, de heer Echtgenoot van Mevrouw in de gezegende ouderdom van 79 jaar. Kloosterzande: C. v. WaterschootMarcelis A. v. Waterschoot M. v. Waterschoot-Stallaert en kinderen Barendrecht: J. v. Waterschoot M. v. Waterschoot-Steyaert en kinderen Ossenisse; M. v. Rijkv. Waterschoot W. Rijk en kinderen Ay Imer- Onthario Art. v. Waterschoot C. v. Waterschootv. As en kinderen Kloosterzande: Eug. v. Waterschoot R. v. Waterschoot-Goethals en kinderen Remy v. Waterschoot Alb. v. Waterschoot M. v. WaterschootBruggeman T. Meniiv. Waterschoot J. Menü Kloosterzande, 23 maart 1958. Groenendijk 6. De plechtige uitvaartdienst, gevolgd door de be grafenis, waarvoor wij U beleefd uitnodigen, zal plaats vinden op woensdag 26 maart om 10 uur in de parochiekerk van de H. Martinus te Groenendijk Samenkomst Groenendijk 6, om 9.30 uur Rozenkransgebed dinsdagavond om 7.30 uur in de kerk. R.-K. SANATORIUM „DE KLOKKENBERG" Galderseweg 81 Breda Voor spoedige indiensttreding worden enkele gevraagd, (in- en extern). Brieven te richten aan net hoofd van de Huishoudelijke Dienst. u n De plechtige uitvaart van PIERRE AUGUST VANDEWALLE te Aardenburg vindt plaats op dinsdag 25 maart. FAMILIEBERICHTEN (uit andere bladen) GeborenLouise, d. van de heer en mevrouw Rijkens- v. d. Dussen, Delft. Ondertrouwd G. Vermeeren en W- Claessen, Eindhoven. OverledenA. Schouten, 21 jaar, Retranchement. M. Fl- lippini. 62 jaar, Eindhoven. M. Swinkels, 73 jaar, Eindho ven. Dr. R. Claeys, 72 jaar, Amsterdam. Vrijkomend: klein He renhuis met garage op mooie stand Boeimeer te Van den Berg en Co., - N. Ginnekenstr. 43 Breda OP DE GROTE MARKT. Onze bruidscollectie is uniek in Zeeland U vindt daarin dan ook alles wat nieuw, mo dern en apart is. Ontelbare soorten kant, nylon, tule, satin, brodé's e.a. En desgewenst verzor gen wij uw bruidstoilet geheel kant en klaar. ....maar ook zo'n of -complet is geschikt voor iedere gelegen heid een verrassende collectie. GOES Grote Markt 6, tel. 2634 Zaterdag 29 maart hopen on ze geliefde ouders M. Gaakeer dierenarts en Mievrouw W- D. Gaakeer- Breure hun 25-jarige echtvereniging te herdenken. Dat zij nog lang voor elkaar en ons gespaard mogen blij ven. Ovezande: Jaap en Sophie. Middelburg: Leen. Receptie zaterdag 29 maart a.s. van 45,30 uur in café Verbeek te Ovezande. Ovezande, maart 1958. Bloemenstraat 4. 248-0 WIJ PRESENTEREN U EEN SL voor Motorrijwielen- - Scooters en Scootmobiels-Brom- fietsen in ons eigen bedrijf van 27 t.m. 31 maart, telkens van 11 uur t.m. 21 uur. TOEGANG VRIJ MOTOR- EN LEDERKLEDINGPALEIS BERGEN OP ZOOM. Dir. J. P. A. KOKS HARINGVLIET 96 ROTTERDAM TELEFOON 12 24 40 TE KOOP HOUTEN FINSE 2 stuks, 2 bij 7 m, 4 stuks 5 bij 7 m, indeling: woonkamer, 3 slaapkamers, keuken, douche en w.c. en zolder, alles in schotten en prima staat. Tevens nog enkele Bruinzeel noodwoningen. Te bevragen F. Hoornick, Achtersingel 6, Middelburg, Telf. 3904 of J. Hensen, Westkapelle, Telf. 222. Liefst afspraak 's avonds per telefoon. J MUZIEK- EN GRAMMOFOONHANDEL S Komt eens bij ons zien. Wij hebben een J mooie colectie in voorraad J UITSLUITEND FABRIEKSMERKEN J in alle en LAGE PRIJZEN J Nergens zo'n service!! Ook komen wij gaarne bij u aan huis met een grote sortering. Zendt briefkaart. LANGE DELFT 8 MIDDELBURG TELEF. 3131 wegens sterfgeval op DONDERDAG 27 en VRIJDAG 28 MAART 1958. telkens te 10 uur voorm. ten overstaan van Notaris Mr. H. L. BENJAMINS. In deze veiling komen o.m. voorDiverse Ameublementen als Mah. en Eikeh. SLAAPKAMERS, EETKAMERS, SALONS en BANKSTEL LEN; Opklap- e.a. ledikanten Divans, Linnenkasten, Buffetten. Dres soirs, Televisietafels, Uitschuiftafels, Diverse Salon- en Bijzetmeube- len; Bureaus, Boekenkasten, Stalen en Houten Dossierkasten, Op-berg- kasten, Vitrines, Aquarium v. Tropische vissen, Staande Klok, Friese e.a. klokken. Radiotoestellen, Schilderijen, grote partij Boeken. Kristal en Glaswerk, Porselein en Aardewerk, Keukengerei, Cloisonne vazen; PEPZISCHE e.a. KARPETTEN Tafel- en Divankleden, Gordijnen, Garderobes. Voorts: Piano's Elektr. e.a. Koelkasten, Gasfornuizen, Haarden, Kachels, Partijtje Bronzen matrijzen, WINKELINVENTA RISSEN w.b. Toonbanken en Vitrines. KIJKDAGEN: DINSDAG en WOENSDAG a.s. van 10 tot 4 uur. Inlichtingen betreffende Veilingen en Taxaties: TELEFOON 12 24 40 VAN INTERNATIONALE MODEHUIZEN LANCEERT „POLEY" Nevenstaand vlot model, waarvan u het STTL-patroon bij ons kunt bestellen, is bijzonder geschikt voor een leuk ruitje uit de FRUIT OF THE LOOM collectie (New York). Deze cotton-stof is was- en kleurecht en kost slechts f 2.95 p. meter, 90 cm breed DONDERDAG 27 MAART HOTEL „DE KORENBEURS" 3 uur en 7.30 uur n.m. Parijse mannequins, tonen met veel gra tie en temperament modellen gemaakt van de befaamde BOUSSAC stoffen. Plaatskaarten a f 1,in onze zaak. fa. s. meeuwsen GANZEPOORTSTRAAT van f 1,15 per stuk Alléén VANDAAG 3 STUKS VOOR i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 7