Nederlandse film een
hopeloze zaak
9 geen verf.
Goes wordt etappeplaats
van Olympia s Toer
HIST0R
ifogbtad pe jtïcin
ENGELAND EN V.S.
MOETEN KIEZEN
j oy-riding, vernieling
dronkenschap
en
Tevred
len.!
Rede
n?
Edei
a
Betaald voetbal gaat
in ieder geval door
EEN BROK
HISTORIE
Nieuwste Vickers Viscount
werd in Engeland gebouwd
kaas
Topgesprek
in juli?
schilder met
kleurlak A
Afbranden van slootkant
oorzaak van botsing
Vakbeweging
ernstig
verontrust
Voortaan
12
DERDE BLAD
VRIJDAG 14 MAART 1958
NA 25 JAAR PRAKTIJK.
Vrijdag-
Koningin komt
naar Brabant
I.v.m. werkloosheid
„Maatregelen
overbodig*
Djamila Boeliired
krijgt gratie
Bourguiba in radiorede:
Landbouwonderwijs
KLAAR
HAVERMOUT
Ook door onze
gewesten
Eis 8 maanden en
ontzegging van
rijbevoegdheid
P. T. T.-chauffeur
ernstig gewond
Werkloosheid V.S.
Toestemming
voor een derde
„Verkenner"
1
t te zeggen heeft,
aan mij verlof tot
recht wil je over
schikken?" vraag
techt!" En met
gebazr toont
norme vuist...
5
De nieuwe film van eigen bodem Jenny" genaamd, welke
zojuist haar rondgang door onze bioscopen is begonnen, stelt
opnieuw, en misschien feller dan ooit, het probleem onzer natio
nale filmproduktie aan de orde. Zij verschijnt namelijk ter markt
op een ogenblik, dat over dit onderwerp in de pers de felste pole
mieken, welke sinds jaren zijn losgebrand, nog nauwelijks tot
bedaren zijn gekomen. Daarover zo dadelijk nog wat meer.
Niemand van degenen, die enigs
zins met de filmgeschiedenis op de
hoogte zijn, zal kunnen beweren, dat
de Nederlandse speelfilm een kwestie
van vandaag of gisteren is. Integen
deel, de litteratuur onze eigen er
varing reikt zo ver niet terug
leert, dat reeds in de jaren rondom
de eerste wereldoorlog een hele serie
films in Holland 't leven zag, films
die luisterden naar zo veelzeggende
namen als ,.Mooi Juultje van Volen-
dam" of ,,De vergiffenis van de
grootvader" en die met drakerig to
neel alleen in zover verschilden, dat
zij per camera en celluloid waren
ingeblikt: met heftige gebaren tracht
ten toneelacteurs, zwaar met prui
ken, aangeplakte baarden en wenk
brauwen behangen, het publiek ach
ter de stilstaande camera de tranen
te ontwringen, waar het tragische
zij het niet al te geloofwaardige
drama werd geacht recht op te heb
ben.
Maar laat ons bij deze primitie
ven" der Nederlandse filmkunst niet
te lang verwijlen maar terstond over
springen naar de jaren dertig, toen
niettegenstaan de crisis, die onze ge
hele economie teisterde, met vasthou
dendheid werd getracht tot 'n conti
nue Nederlandse filmproduktie te ko
men. Helaas werden deze pogingen,
wat de kwaliteit betreft, niet met suc
ces bekroond want het gelukte de
Nederlandse film maar zelden zich
boven het platvloerse amusement te
verheffen; titels als ,,De Jantjes",
Bleke Bet" en ,,Het meisje met den
blauwen Hoed" zijn bepaald niet van
dien aard, dat de filmliefhebber ze
zich met trots herinnert en al kon
men incidenteel dan wel eens op een
iets beter resultaat bogen (met ,,Op
Hoop van Zegen" bijvoorbeeld), echt
beter werd het pas, toen men in de
persoon van dr. Ludwig Berger een
regisseur van naam uit het buiten
land had betrokken, die met Pyg
malion" naar Shaw en met Vadertje
Langbeen" een flinke stoot in de goe
de richting gaf.
Documentaire
Het merkwaardige is nu, dat in die
zelfde dertiger jaren, geheel afge
scheiden van de speelfilm-industrie,
een documentaire filmerij tot bloèi
kwam die al zeer spoedig een zodani
ge hoogte bereikte, dat onze faam
zich, naast die van een aantal En
gelsen, zelfs in het buitenland deed
gelden. Sommigen onzer lezers zullen
zich ongetwijfeld de naam herinne
ren van de baanbreker op dit gebied,
Joris Ivens, die met zijn Zuiderzee
films e.a. werkelijke moderne filmge
dichten wist tot stand te brengen. In
de loop der jaren vormde zich ten on
zent zo een hele .school" van docu
mentaire filmers, waarvan op het
ogenblik Bert Haanstra, Max de
Haas en Herman van der Horst wel
de bekendste zijn. Zoals bij ons ook
in de beeldende kunst het geval is
inspireert de werkelijkheid, meer dan
het gefantaseerde en het drama, de
Nederlandse filmkunstenaar tot het
scheppen van schoonheid.
Speelfilm
(Advertentie)
4 eieren, 2 eetlepels room,
ioo gram kaas, 50 gram
roomboter, peper, zout.
Oeufs a la Suisse
In een ondiepe vuurvaste
schotel de boter laten smel
ten. De in plakken gesne
den kaas erin leggen, zo,
dat de bodem er juist mee
bedekt wordt. Voorzichtig
de eieren breken en zon
der de dooier te beschadi
gen in de schotel laten
glijden. Wat zout en peper
erover strooien en dan
alles met de room overgie
ten. Over de room nog wat
geraspte kaas, die van de
voorgeschreven hoeveel
heid is achtergehouden,
strooien. De schotel 10 mi
nuten in een hete oven
zetten.
Blijft dc documentaire filmproduk
tie dus tot op de huidige dag bijzon
der goed op peil, met de speelfilm
heeft het ook na de oorlog niet wil
len vlotten, zulks niettegenstaande
het feit, dat door samenwerking van
overheid en bedrijfsleven een garan
tiefonds werd gevormd dat de zo no
dige zakelijke basis vormt en risico's
tot het dragelijke beperkt. De films
zelf zijn er echter niet beter op ge
worden, geen wonder overigens, want
al is geld voor het filmen onmisbaar,
de voornaamste voorwaarden voor
welslagen zijn en blijven toch: talent,
vakmanschap, inspiratie, originaliteit
en durf. "Waar deze nu wel worden
gevonden in de documentaire filme
rij is het geen wonder, dat door
schrijvers over film bij herhaling de
suggestie is gegeven, eens een speel
film te laten maken door een onzer
documentaire cineasten.
Het is merkwaardig, dat 't bedrijfs
leven hier dit tot dusver niet heeft
aangedurfd. Men hangt blijkbaar nog
altijd het oude misverstand aan, dat
de speelfilm eigenlijk veel dichter bij
het toneel staat dan bij het meer
absolute filmen en dat men dus re
gisseurs en spelers voor de film ook
bij voorkeur van de planken moet
requireren. Dat de ervaringen in an
dere landen soms in tegenovergestel
de richting wijzen, namelyk dat docu
mentaire filmers zich tot uitstekende
speelfilm-regisseurs kunnen ontwik
kelen en dat men dikwijls uitsteken
de resultaten heeft weten te bereiken
met ongeschoold spelersmateriaal,
wil er blijkbaar nog niet in.
Harde dingen
Mag het verwondering wekken, dat
de critici, die jaar-in jaar-uit de vin
ger op de wondeplek hebben gelegd
maar ook middelen tot verbetering
hebben gewezen, enkele maanden ge
leden ten einde raad (de film over
het leven van Fokker was weer zo'n
tegenvaller, om over „Sterren stra
len overal" en „Kleren maken de
man" maar te zwijgen) in 't maand
blad „Filmforum" een open brief
hebben gepubliceerd, waarin zij har
de dingen hebben gezegd en zelfs
adviseerden om, wanneer men de do-
cumentaristen dan beslist niet in het
werk wil betrekken (de h.i. enige op
lossing), in 's hemelsnaam dc pro-
duktie van speelfilms maar geheel te
stoppen! Is het, zo vroegen zij bewo
gen, dan beslist een Nederlandse taak
de smaak van de gewone bioscoop
bezoeker nog méér te bederven, door
films op de markt te brengen van een
niet te overtreffen infantilisme? Nu,
toen had men natuurlijk de poppetjes
aan het dansen! Dit liet het orgaan
van de Ned. Bioscoopbond niet op
zich zitten. De Nederlandse film
smaakbedervend?! Alsof er in het
buitenland geen films werden ge
draaid, die kant noch wal raakten.
Met de kwaliteit viel het heus wel
mee, gezien het groot aantal toe
gangsbewijzen dat voor die en die
Nederlandse film was verkocht
Waarop de critici met klem hun be
denkingen herhaalden en antwoord
den, dat men liever aan de goede
buitenlandse films een voorbeeld zou
nemen en speciaal aan de voorbeel
den van de andere kleine landen zo-
ais Zwitserland, Zweden en Denemar
ken en dat zij, critici, wanneer zij
over goed of slecht spraken, niet
voornamelijk het aantal toegangsbe
wijzen op het oog hadden. Tot zover
de zakelijke argumenten (de compli
caties en grofheden over en weer,
welke bij zo verhitte gemoederen
blijkbaar onvermijdelijk zijn. bespa
ren wij de lezer), in een discussie,
welke zoals wij al zeiden nog nauwe
lijks tot rust is gekomen.
En hoe staat het nu met de nieuw
ste plant van eigen bodem, welke
luistert naar de naam „Jenny"? Wij
hopen daarop tegen de boven geschet
ste achtergrond binnenkort nader in
te gaan.
TEN HOLDER
(Advertentie)
H.M. de Koningin zal op dins
dag 18 maart een bezoek bren
gen aan enige der in het bijzon
der door de werkloosheid ge
troffen gemeenten in de drie
noordelijke provincies.
Het ligt in het voornemen van
H. M. de Koningin binnenkort
ook aan de provincie Noordbra
bant een dergelijk bezoek te
brengen.
55
De Amerikaanse luchtmacht heeft
bekendgemaakt dat geen aanvullende
voorzorgsmaatregelen nodig zijn
voor vluchten met kernwapens.
Door het ongeluk van deze week in
South-Carolina, waar een bommen
werper een atoombom verloor die bij
een huis terecht kwam, is de open
bare mening in de Ver. Staten en
elders verontrust. Men vraagt zich af
wat er niet had kunnen gebeuren als
zo'n bom op een stad gevallen was.
Een woordvoerder van de lucht
macht maakte donderdag in
Washington bekend, dat vliegtuigen
met bommen aan boord niet boven
steden mogen komen.
President Coty van Frankrijk heeft
de 22-jarige Djamila Boeliired, een
Algerijnse die ter dood veroordeeld
was wegens haar aandeel in bomaan
slagen. gratie verleend. De straf is
veranderd in levenslange dwangar
beid.
Djamila, die de „Arabische Jeanne
d'Arc" genoemd wordt, is in juli 1957
door een Franse militaire rechtbank
in Algiers gevonnist. Zij zou bommen
afgeleverd hebben aan een man die ze
in café's plaatste.
Haar veroordeling heeft protesten
uitgelokt over de gehele wereld.
Ook twee andere door het militair
tribunaal te Algiers ter dood veroor
deelde vrouwen, Djemila Boeazza en
Jacqueline Guerroudj, hebben gratie
gekregen.
(Van onze luchtvaartmedewerker)
Nu ook Nederland met de nieuwe Vickers Viscounts-800 toestellen vliegt
de eerste met turbo-props zijn wij eens een kijkje gaan nemen bij de
bakermat van deze machines, de Vickers-Armstrong Aircraft Ltd. Deze
vliegtuigfabrieken hebben vooral na de oorlog grote bekendheid verworven
door hun Vickers-Valiant, Vickers-Viscount en Vanguard-toestellen, terwijl
als een van hun laatste successen het viermotorige Vickers-Viscount passa
giersvliegtuig kan worden genoemd, dat door middel van schroefturbines
wordt aangedreven.
Het centrum van de Vickers-Armstrong-fabrieken bevindt zich in Enge
land, te Weybridge, een plaats 30 km ten zuidwesten van Londen, in een
bocht van de Theems gelegen. Grote bekendheid genoot deze plaats al door
de motorraces van Brooklands, die daar in de buurt werden verreden.
i PUBLICATIE
VAN HET NED. ZUIVEIBUREAU RIJSWIJK
Al vinden hier geen motorraces
meer plaats, thans draaien er de mo
toren van de vliegtuigen en stijgen
er grote vogels op om naar alle de
len van de wereld uit te zwermen.
Aan de ene kant ziet men de twee
grootste loodsen, waar de geraamten
van vliegtuigen staan opgesteld. Het
lijken grote kisten vol zilveren siga
ren, maar aan de andere kant rollen
toch de complete vliegtuigen naar
buiten.. Deze gaan naar Wisley om
te worden getest. Dicht opeen gepakt
in de loodsen daar hebben ze veel
Weg van een entomologische tentoon
stelling van vlinders en motten, som
mige vleugelloos, andere gekort
wiekt.
Dan is er nog een montageloods,
waar momenteel de laatste con
tract-orders de Valiant betref
fende worden afgewerkt. Door
de hekken zien we een uitgestrekt
gebouwencomplex, waarvan zowat
de gehele onderste verdieping
wordt ingenomen door de tekenaf
deling, waar op lessenaars tot in
details de schema's worden uitge
werkt voor de vliegtuigen.
Tenslotte zien we een opleidings
school, waar mensen van over de
gehele wereld ingewijd worden in
de geheimen der Vickers-Arm-
strong-methoden en opgeleid wor
den tot luchtvaartdeskundige, in
structeur enz.
Wij vroegen dc bedrijfsleider hoe
nu een nieuw project op stapel wordt
gezet. Gebeurt dit door het volgen
van een bepaald idee, dat dan ver
der wordt ontwikkeld, of ontwerpt 'n
speciale commissie van deskundigen
Van beide gevallen wordt gebruik
een speciaal type
President Bourguiba van Tu
nesië heeft er in een radiorede
bij de V.S. en Engeland op aan
gedrongen, duidelijk hun positie
in de kwestie van „goede dien
sten" te bepalen-
Het Tunesische volk zou zich niet
door een overdreven optimisme moe-
ten laten meeslepen. De situatie blijft
volgens Bourguiba ernstig.
De Tunesische president kondigde
aan, dat de viering van de 20ste
maart de tweede verjaardag van
Tu?esische onafhankelijkheid
m verband met de toestand zal wor-
Tunpf'V' Tegen 20 maart zou
unesie weten of het vrij is „of dat
het. de strijd moet hervatten."
Bourguiba zei van mening te zijn
dat Engeland en de V.S. moeten kie
zen tussen „kolonialisme en vrijheid
voor het volk." Zij dienen te zeggen
welke partij gelijk heeft en moeten
door hun stilzwijgen geen medeplich
tigen worden. Bourguiba zei, dat als
de V.S. niet tussenbeide komen en
zeggen wie gelijk heeft en als de
Fransen bij hun houding blijven, hij
zou beseffen een vergissing te heb
ben begaan door in het Westen te
geloven.
In het algemeen geeft men in Tu
nis blijk van ongeduld over de moei
zame gang van zaken bij de bemid
delingspogingen van de Amerikaan
Murphy en de Britse afgezant Bee-
ley.
gemaakt. Een goed voorbeeld hier
van is het project de Vanguard. In
april 1953 schreef het hoofd van de
afdeling bedrijfsvorming van de Bri
tish European Airways aan de tech
nische directeur van de Vickers-
Armstrong Aircraft een brief, waarin
een ideaal type vliegtuig werd uit
gebeeld en voorgedragen. Het moest
betere economische mogelijkheden
hebben dan alle toestellen, welke mo
menteel bij de Vickers-Armstrong-fa
brieken op stapel stonden, het moest
uiterlijk 1959 in dienst worden geno
men, minstens aan een honderd pas
sagiers plaats bieden en een snelheid
van 650 km per uur opbrengen. Een
hele lijst van cijfers en gegevens
completeerden de brief.
En op deze brief nu werd het type
van de Vanguard gebaseerd, al heb
ben sinds het eerst gebouwde proto
type en het laatste tot dusver ontwor
pen toestel wel de nodige wijzigingen
plaats gevonden.
Dit is nu team-work" en een mooi
staaltje van samenwerking tussen
een luchtvaartmaatschappij enerzijds
en een vliegtuigfabriek anderzijds
door wederzijdse uitwisseling van ge
dachten. En een nieuw vliegtuig-type
is geboren.
Is eenmaal de beslissing geno
men, dan komt het calculatie-appa
raat in werking en worden de plan
nen uitgewerkt en de kostprijsbere
kening gemaakt. Daarna kunnen de
belanghebbenden de zaken bestude
ren.
Inmiddels heeft de B.E.A. als eer
ste afnemer orders geplaatst voor de
Vanguard en draait de fabriek op
volle toeren. Men heeft berekend dat
500.000 man-uren nodig zijn voor het
maken van de 25.000 bestekken, met
als tijdstip 1959 of 1960 voor de in
dienststelling. Men rekent nl. op een
18 maanden tot 2 jaar dat het proto
type moet invliegen, alvorens in ge
bruik te kunnen worden genomen.
Thans is men aan de lange weg toe
van technische proefnemingen en
planning, het opstellen van een pro
gramma, het op touw zetten en uit
voeren van de eigenlijke produktie
van de vliegtuigen.
En zo verlieten wij de fabriekscom
plexen met de overtuiging, dat Enge
land wat in zijn mars heeft en wat de
vliegtuigproduktie betreft mede voor
aan staat in de rij der luchtvaart
naties.
De regering heeft aan de Tweede
Kamer toegezegd, dat, alvorens tot
een overgang van het landbouwon
derwijs van het departement van
Landbouw naar dat van O. K. en W.
zou worden besloten, de georgani
seerde agrarische wereld m de ge
legenheid zal worden gesteld haar be
zwaren te laten horen. De ministers
Cals en Vondeling zeggen dit naar
aanleiding van vragen van het Twee
de Kamerlid van Meel (KVP). Over
de plannen was in landbouwkringen
nogal wat ongerustheid ontstaan.
De ministers van Buitenlandse Za
ken van de V.S., Frankrijk en Enge
land. die op de Zoavo-conferentie van
Manilla niet alleen de problemen van
het Verre Oosten, maar de gehele
internationale politiek hebben be
sproken, koesteren de hoop, dat er
In juli a.s. een topconferentie kan
worden gehouden.
Men verwacht binnen tien dagen
een brief van Eisenhower aan Boel-
ganin, waarin deze waarschijnlijk zal
voorstellen, de conferentie langs di
plomatieke kanalen en op een bijeen
komst van de ministers voor te be
reiden. Eerst zou nog met de NAVO
van gedachten worden gewisseld.
Kroestjev heeft in een brief, die in
het Britse blad „New Statesman"
werd opgenomen, gezegd, dat „de
tijd rijp is" voor een algemeen ver
bod van kernwapens (met controle)
en verdere ontwapening.
De ministers in Manilla hebben een
communiqué uitgegeven over de be
sprekingen aldaar, waarin gezegd
wordt. dat de communistische on
dermijningstactiek het ergste gevaar
vormt voor de Aziatische Tanden.
Een Australisch voorstel, om in het
communiqué een passage op te ne
men over de toestand in Indonesië
stuitte op tegenstand van de V.S. en
van een aantal andere landen. Men
zag er het gevaar in, dat men de
ZOAVO-landen van inmenging zou
beschuldigen in de binnenlandse aan
gelegenheden van Indonesië.
(Advertentie)
is al gekookt
't beste ontbijt in de kortste tijd
(Van onze sportredacteur)
AMSTERDAM, donderdag.
De wielerclub „Theo Middel
kamp zal zich geëerd en vereerd
gevoelen. Eén rit van Olympia's
Toer door Nederland, op zater
dag 31 mei, is namelijk zó ge
pland, dat hij in Goes eindigt.
Daardoor werd de bakermat van
„Theo Middelkamp" etappe
plaats en zij dankt dit aan het
feit, dat haar equipe vorig jaar
zegevierend uit Olympia's Toer
te voorschijn kwam.
Het bestuur van de jubileren
de Amsterdamse club dit jaar
bestaat ze zestig jaar had er
plezier in de Zeeuwse wieler
fans dit nu eens te gunnen. En
in Goes zal men er ongetwijfeld
iets moois van maken.
Dit v'ielcrevenement voor amateurs
waarmee Olympia reeds in 1909 nu
bijna een halve eeuw geleden een
begin maakte (zij is de oudste en
grootste wielerclub in den lande),
vraagt dit keer bijzondere aandacht
der wielersportliefhebbers in onze ge
westen. Het is nu immers zó, dat de
organisatoren niet Limburg intrek
ken, maar de karavaan door Brabant
en Zeeland dirigeren. Wél bleef het
noorden in het Tijschema betrokken,
omdat die provincies vooralsnog wie-
lerpropaganda niet kunnen missen.
Ook wat de afstanden betreft zijn er
veranderingen aangebracht. De K.N.
W.TI.-sportcommissie achtte die in
1957 merendeels te lang. Vandaar dat
de grootste afstand tussen twee etap
peplaatsen, die van Amsterdam naar
Hoogeveen namelijk (de eerste)
„slechts" 240 km bedraagt. Het is
gedaan om de zwakke broeders met
een kwijt te raken
Er zullen ten hoogste veertien ploe
gen aan mogen deelnemen. Daarvoor
hoopt de organisatiecommissie er vijf
uit het buitenland te kunnen aantrek
ken. In ieder geval is contact opge
nomen, rechtstreeks met wielerclubs
in Denemarken. Frankrijk, België,
Duitsland en Oostenrijk. Voorlopig is
bepaald, dat Nederland met negen
equipes, waarvan één militaire (op
nieuw met Gerrit Schulte als ploeglei
der) het strijdperk in zal gaan. De
teams zullen opnieuw door zeven ren
ners worden gevormd, samengesteld
uit club- en streekploegen.
Het rijschema
Olympia is reeds geheel gereed met
haar rijschema.
Het luidt als volgt:
27 mei: A'dam-Hoogeveen (240 km)
28 mei: Hoogeveen - Nunspeet (94
km) en Nunspeet - A'foort (65 km).
29 mei: A'foort - Oirschot (150 km)
Oirschot - St. Oedenrode (geneutra
liseerd) St. Oederenrode den Bosch,
ploegentijdrit over 23 km.
30 mei: Vlijmen - Goes (141 km).
31 mei: Goes - Rotterdam (125 km)
1 juni: R'dam - A'dam (105 km).
Als dank
Hier volgen nog enige bijzonderhe
den over de etappes VHjmen-Goes en
Goes-Rotterdam. De organisatiecom
missie heeft reeds zó vaak zóveel me
dewerking genoten van de inwoners
van Vlijmen, waar de renners steeds
prettig bij particulieren konden wor
den ondergebracht, dat men Vlijmen
nu eens extra wilde belonen met het
aanbieden van de start: der vierde
etappe
De route is niet door de Langstraat
uitgestippeld kunnen worden vanwege
de toestand der wegen. Daarom wor
den nu na Vlijmen de volgende ge
meenten gepasseerd: Haarsteeg,
Herpt, Heusden, Waalwijk, Onster-
hout, Zevenbergen, Kruisland, Wouw,
Bergen op Zoom en verder linea rec
ta naar Goes, waar wordt overnacht.
Op de terugkweg van Goes naar
Rotterdam (daags daarna) kan men
de karavaan zien in Bergen op Zoom
(2e maal), Halsteren, Steenbergen,
Dinteloord. Heijningen, Fijnaart,
Klundert en vervolgens opnieuw in
Zevenbergen.
De officiële toestemming der auto
riteiten, waarvan intussen alweer de
grootste medewerking werd onder
vonden, moet nog binnenkomen.
Voor de jongens
Ook van de militaire autoriteiten
vóóraan minister Staf werd de
grootst denkbare steun ontvangen.
Overigens stelt men in die kringen er
bijzonder veel prijs op, dat een mili
taire equipe meedoet en de karavaan
ook nu enige legerplaatsen aandoet.
Het is een onbetaalbare afwisseling
voor de jongens daar
Het zijn de Olympla-bestuurders
Vergouw en Koopmans geweest, die
ter persconferentie dit en nog véél
(Advertentie)
Voor het stelen van ander
mans auto is na de oorlog een
synoniem ontstaan: Joy-riding.
Hoe welluidend en verzachtend
dit woord ook moge klinken, de
werkelijkheid is, dat een trotse
autobezitter op 'n gegeven mo
ment zÜn onmisbaar vehikel
kwijt is en de een of andere op
geschoten vlegel mooi weer
speelt met liet soms moeizaam
bij elkaar gespaarde wagentje.
En hoe krijgt men over het al
gemeen zijn eigendom terug?
Beschadigd, kapot gereden of-
moedwillig vernield. Dit laatste
ondervond op 24 januari de
Roosendaler S., die zijn spik
splinternieuwe auto van dui-
V J 'i:
-vG
Zodoende ontstond een hevige botsing
met, vooral voor de bestuurder van
de postauto noodlottige gevolgen. Het
voorste deel van zijn wagen werd in
gedrukt en de J. kwam knel te zitten.
Toen hij met moeite was bevrijd,
bleek hij een dubbele beenbreuk, een
geneusde borstkas en diverse andere
verwondingen te hebben opgelopen.
Hij is overgebracht naar het Gasthuis
te Goes. De chauffeur van de trekker
schoot van zijn zitplaats en kwam
dwars over de radiator te hangen, zo.
dat het enige tijd duurde voor hij de
motor kon afzetten. De trekker, on
dertussen doorgereden, duwde de
postauto achteruit, maar een dam
metje verhinderde, dat deze in de
sloot terecht kwam. Wat dit laatste
gebeurd, dan zouden de gevolgen nog
erger zijn geweest.
Gistermorgen half acht werd de 55-
jarige P.T.T.-chauffeur. de heer M. de
Jonge uit Goes, bet slachtoffer van
een ernstige aanrijding. Toen hij op
weg was met de postauto naar Co-
lijnsplaat moest hij een plek passe
ren, waarover dikke rook hing, af
komstig van een slootkant, die werd
afgebrand.
Hij had dus enkele ogenblikken
geen zicht en ditzelfde was het geval
met de bestuurder van een landbouw
trekker met twee aanhangwagens.
zenden guldens in elkaar ge
slagen terug kon gaan halen in
Goes.
Hij had het te danken aan de twin
tigjarige, zich koopman noemende
A. M. uit Roosendaal. Na eerst twin
tig glazen bier in zijn maag gegoten
te hebben „Ik werd getrakteerd
door een vriendje", zei M. tegen de
president van de Bredase rechtbank,
voorvoor hij terecht moest staan we
gens diefstal, vernieling en dronken
schap in een auto - stapte M., in de
auto van S., geparkeerd in de Molen
straat, en reeds met grote snelheid
naar Goes. Daar probeerde hij de
auto in het woonwagenkamp te ver
kopen. Toen dat niet lukte ging hij
de auto vernielen om daarna nog eens
met veel plezier aan de toeschouwers
te vragen: „Wie wil 'm kopen voor
vijftien gulden?"
Diefstal
Welke straf moeten we deze onver
laat opleggen?" vroeg de officier van
justitie, mr. Temmink, zich af. „Het
wordt eens tijd, dat men dat woord
joy-riding gaat vervangen door dief
stal en het de jongelui, die het doen
ten laste gaat leggen, zoals ik In dit
geval heb gedaan. Onder joy-riding
wordt verstaan het lenen van de auto
zonder toestemming mits de wagen
zonder beschadiging precies op de
plaats wordt teruggezet waar ze van
daan is gehaald. Dat is in dit geval
helemaal niet gebeurd. Bovendien
komt hier de vernieling en de dron
kenschap nog bij".
Hoewel de verdachte nog nooit eer
der was veroordeeld wilde mr. Tem
mink hem gestraft hebben met een
gevangenisstraf van acht maanden en
twee jaar ontzegging van de rijbe
voegdheid.
De verdediger, mr. Drion. was er
niet zo zeker van, dat er van dronken
schap sprake kon zijn. Pleiter meen
de. dat wanneer iemand voor vijftien
gulden een auto gaat aanbieden er
toch moeilijk van „er als heer en
meester over beschikken" gesproken
kan worden. Mr. Drion hield het dus
op de joy-riding, wat hier niet ten
laste was gelegd. Togen de dronken
schap en de vernieling had de raads
man geen bezwaar, maar hij vroeg
zich af of dit zo zwaar gestraft moest
worden, daar verdachte toch nog bo
gen kon op een blanco strafblad en de
hele affaire was gebeurd onder zware
drankinvloed.
Uitspraak over 14 dagen.
meer hebben mèdegedeeld. (Bij een
60-jarig bestaan kan dat nu eenmaal
niet anders).
Intussen ziet het er naar uit, dat
deze jubileumtoer, waaraan, zoals
wij reeds meldden, ook weer een
Drie Hoefijzers-equipe, met Toon Si
mons als ploegleider, deelneemt, een
hoogst interessant wielergebeuren
gaat worden, waarvoor ook in het
buitenland grote belangstelling be
staat.
In een spnedconferentie op het
Witte Huis hebben leiders van de
Amerikaanse vakbeweging er bi}
president Eisenhower op aangedron
gen, onmiddellijk maatregelen te ne
men om de toenemende werkloosheid
te bestrijden.
Naar hun zeggen wijst alles erop,
dat er deze maand geen economische
opleving is te verwachten, maar dat
integendeel de economische terug
gang nog ernstiger zal worden.
Aangedrongen werd op een onmid
dellijke belastingverlaging, onmiddel
lijke verbetering van de werkloos
heidsuitkeringen, grotere uitgaven
voor de defensie, onmiddellijke uit
voering van een uitgebreid program
ma van openbare werken, verbete
ring van de sociale voorzieningen en
verhoging van het minimumloon.
Eisenhower heeft de directeur van
de begroting, Percival Brundage, op
zijn verzoek ontslag verleend.
De ontslagaanvrage van Brundaga
kwam voor Washington als een ver
rassing.
Wilber Brucker, de Amerikaanse
minister voor het leger, heeft mede
gedeeld dat het leger toestemming
heeft gekregen voor een poging nog
een kunstmaan van het „Verken-
ner"-type te lanceren.
Hij voegde hieraan toe dat het hem
onmogelijk was mede te delen, op
welke datum deze poging zal wor
den gedaan.
De onderdirecteur van het bureau
van wetenschappelijk onderzoek voor
de Amerikaanse marine, dr. Killian,
heeft voorspeld, dat er spoedig vijfen
twintig Amerikaanse kunstmanen om
de aarde zullen draaien,
te noemen.
(Advertentie)
■P iw.i JHtif
jl *4,
Vanaf 15 maart ook verkrijgbaar
In 10 stuks 45 ct
Het bestuur van de K.N.V.B. beeft besloten de wedstrijden welke voor
zaterdag en zondag In het betaalde voetbal zjjn vastgesteld, In ieder geval
te laten doorgaan.
Voor zover nodig dienen de clubs ervoor te zorgen, dat de terreinen
sneeuwvrij en bespeelbaar worden gemaakt.
Inzake het al of niet doorgaan van het amateur-voetbal is nog geen
beslissing genomen.
I