Nederlandse film een hopeloze zaak 9 geen verf. Goes wordt etappeplaats van Olympia s Toer HIST0R ifogbtad pe jtïcin ENGELAND EN V.S. MOETEN KIEZEN j oy-riding, vernieling dronkenschap en Tevred len.! Rede n? Edei a Betaald voetbal gaat in ieder geval door EEN BROK HISTORIE Nieuwste Vickers Viscount werd in Engeland gebouwd kaas Topgesprek in juli? schilder met kleurlak A Afbranden van slootkant oorzaak van botsing Vakbeweging ernstig verontrust Voortaan 12 DERDE BLAD VRIJDAG 14 MAART 1958 NA 25 JAAR PRAKTIJK. Vrijdag- Koningin komt naar Brabant I.v.m. werkloosheid „Maatregelen overbodig* Djamila Boeliired krijgt gratie Bourguiba in radiorede: Landbouwonderwijs KLAAR HAVERMOUT Ook door onze gewesten Eis 8 maanden en ontzegging van rijbevoegdheid P. T. T.-chauffeur ernstig gewond Werkloosheid V.S. Toestemming voor een derde „Verkenner" 1 t te zeggen heeft, aan mij verlof tot recht wil je over schikken?" vraag techt!" En met gebazr toont norme vuist... 5 De nieuwe film van eigen bodem Jenny" genaamd, welke zojuist haar rondgang door onze bioscopen is begonnen, stelt opnieuw, en misschien feller dan ooit, het probleem onzer natio nale filmproduktie aan de orde. Zij verschijnt namelijk ter markt op een ogenblik, dat over dit onderwerp in de pers de felste pole mieken, welke sinds jaren zijn losgebrand, nog nauwelijks tot bedaren zijn gekomen. Daarover zo dadelijk nog wat meer. Niemand van degenen, die enigs zins met de filmgeschiedenis op de hoogte zijn, zal kunnen beweren, dat de Nederlandse speelfilm een kwestie van vandaag of gisteren is. Integen deel, de litteratuur onze eigen er varing reikt zo ver niet terug leert, dat reeds in de jaren rondom de eerste wereldoorlog een hele serie films in Holland 't leven zag, films die luisterden naar zo veelzeggende namen als ,.Mooi Juultje van Volen- dam" of ,,De vergiffenis van de grootvader" en die met drakerig to neel alleen in zover verschilden, dat zij per camera en celluloid waren ingeblikt: met heftige gebaren tracht ten toneelacteurs, zwaar met prui ken, aangeplakte baarden en wenk brauwen behangen, het publiek ach ter de stilstaande camera de tranen te ontwringen, waar het tragische zij het niet al te geloofwaardige drama werd geacht recht op te heb ben. Maar laat ons bij deze primitie ven" der Nederlandse filmkunst niet te lang verwijlen maar terstond over springen naar de jaren dertig, toen niettegenstaan de crisis, die onze ge hele economie teisterde, met vasthou dendheid werd getracht tot 'n conti nue Nederlandse filmproduktie te ko men. Helaas werden deze pogingen, wat de kwaliteit betreft, niet met suc ces bekroond want het gelukte de Nederlandse film maar zelden zich boven het platvloerse amusement te verheffen; titels als ,,De Jantjes", Bleke Bet" en ,,Het meisje met den blauwen Hoed" zijn bepaald niet van dien aard, dat de filmliefhebber ze zich met trots herinnert en al kon men incidenteel dan wel eens op een iets beter resultaat bogen (met ,,Op Hoop van Zegen" bijvoorbeeld), echt beter werd het pas, toen men in de persoon van dr. Ludwig Berger een regisseur van naam uit het buiten land had betrokken, die met Pyg malion" naar Shaw en met Vadertje Langbeen" een flinke stoot in de goe de richting gaf. Documentaire Het merkwaardige is nu, dat in die zelfde dertiger jaren, geheel afge scheiden van de speelfilm-industrie, een documentaire filmerij tot bloèi kwam die al zeer spoedig een zodani ge hoogte bereikte, dat onze faam zich, naast die van een aantal En gelsen, zelfs in het buitenland deed gelden. Sommigen onzer lezers zullen zich ongetwijfeld de naam herinne ren van de baanbreker op dit gebied, Joris Ivens, die met zijn Zuiderzee films e.a. werkelijke moderne filmge dichten wist tot stand te brengen. In de loop der jaren vormde zich ten on zent zo een hele .school" van docu mentaire filmers, waarvan op het ogenblik Bert Haanstra, Max de Haas en Herman van der Horst wel de bekendste zijn. Zoals bij ons ook in de beeldende kunst het geval is inspireert de werkelijkheid, meer dan het gefantaseerde en het drama, de Nederlandse filmkunstenaar tot het scheppen van schoonheid. Speelfilm (Advertentie) 4 eieren, 2 eetlepels room, ioo gram kaas, 50 gram roomboter, peper, zout. Oeufs a la Suisse In een ondiepe vuurvaste schotel de boter laten smel ten. De in plakken gesne den kaas erin leggen, zo, dat de bodem er juist mee bedekt wordt. Voorzichtig de eieren breken en zon der de dooier te beschadi gen in de schotel laten glijden. Wat zout en peper erover strooien en dan alles met de room overgie ten. Over de room nog wat geraspte kaas, die van de voorgeschreven hoeveel heid is achtergehouden, strooien. De schotel 10 mi nuten in een hete oven zetten. Blijft dc documentaire filmproduk tie dus tot op de huidige dag bijzon der goed op peil, met de speelfilm heeft het ook na de oorlog niet wil len vlotten, zulks niettegenstaande het feit, dat door samenwerking van overheid en bedrijfsleven een garan tiefonds werd gevormd dat de zo no dige zakelijke basis vormt en risico's tot het dragelijke beperkt. De films zelf zijn er echter niet beter op ge worden, geen wonder overigens, want al is geld voor het filmen onmisbaar, de voornaamste voorwaarden voor welslagen zijn en blijven toch: talent, vakmanschap, inspiratie, originaliteit en durf. "Waar deze nu wel worden gevonden in de documentaire filme rij is het geen wonder, dat door schrijvers over film bij herhaling de suggestie is gegeven, eens een speel film te laten maken door een onzer documentaire cineasten. Het is merkwaardig, dat 't bedrijfs leven hier dit tot dusver niet heeft aangedurfd. Men hangt blijkbaar nog altijd het oude misverstand aan, dat de speelfilm eigenlijk veel dichter bij het toneel staat dan bij het meer absolute filmen en dat men dus re gisseurs en spelers voor de film ook bij voorkeur van de planken moet requireren. Dat de ervaringen in an dere landen soms in tegenovergestel de richting wijzen, namelyk dat docu mentaire filmers zich tot uitstekende speelfilm-regisseurs kunnen ontwik kelen en dat men dikwijls uitsteken de resultaten heeft weten te bereiken met ongeschoold spelersmateriaal, wil er blijkbaar nog niet in. Harde dingen Mag het verwondering wekken, dat de critici, die jaar-in jaar-uit de vin ger op de wondeplek hebben gelegd maar ook middelen tot verbetering hebben gewezen, enkele maanden ge leden ten einde raad (de film over het leven van Fokker was weer zo'n tegenvaller, om over „Sterren stra len overal" en „Kleren maken de man" maar te zwijgen) in 't maand blad „Filmforum" een open brief hebben gepubliceerd, waarin zij har de dingen hebben gezegd en zelfs adviseerden om, wanneer men de do- cumentaristen dan beslist niet in het werk wil betrekken (de h.i. enige op lossing), in 's hemelsnaam dc pro- duktie van speelfilms maar geheel te stoppen! Is het, zo vroegen zij bewo gen, dan beslist een Nederlandse taak de smaak van de gewone bioscoop bezoeker nog méér te bederven, door films op de markt te brengen van een niet te overtreffen infantilisme? Nu, toen had men natuurlijk de poppetjes aan het dansen! Dit liet het orgaan van de Ned. Bioscoopbond niet op zich zitten. De Nederlandse film smaakbedervend?! Alsof er in het buitenland geen films werden ge draaid, die kant noch wal raakten. Met de kwaliteit viel het heus wel mee, gezien het groot aantal toe gangsbewijzen dat voor die en die Nederlandse film was verkocht Waarop de critici met klem hun be denkingen herhaalden en antwoord den, dat men liever aan de goede buitenlandse films een voorbeeld zou nemen en speciaal aan de voorbeel den van de andere kleine landen zo- ais Zwitserland, Zweden en Denemar ken en dat zij, critici, wanneer zij over goed of slecht spraken, niet voornamelijk het aantal toegangsbe wijzen op het oog hadden. Tot zover de zakelijke argumenten (de compli caties en grofheden over en weer, welke bij zo verhitte gemoederen blijkbaar onvermijdelijk zijn. bespa ren wij de lezer), in een discussie, welke zoals wij al zeiden nog nauwe lijks tot rust is gekomen. En hoe staat het nu met de nieuw ste plant van eigen bodem, welke luistert naar de naam „Jenny"? Wij hopen daarop tegen de boven geschet ste achtergrond binnenkort nader in te gaan. TEN HOLDER (Advertentie) H.M. de Koningin zal op dins dag 18 maart een bezoek bren gen aan enige der in het bijzon der door de werkloosheid ge troffen gemeenten in de drie noordelijke provincies. Het ligt in het voornemen van H. M. de Koningin binnenkort ook aan de provincie Noordbra bant een dergelijk bezoek te brengen. 55 De Amerikaanse luchtmacht heeft bekendgemaakt dat geen aanvullende voorzorgsmaatregelen nodig zijn voor vluchten met kernwapens. Door het ongeluk van deze week in South-Carolina, waar een bommen werper een atoombom verloor die bij een huis terecht kwam, is de open bare mening in de Ver. Staten en elders verontrust. Men vraagt zich af wat er niet had kunnen gebeuren als zo'n bom op een stad gevallen was. Een woordvoerder van de lucht macht maakte donderdag in Washington bekend, dat vliegtuigen met bommen aan boord niet boven steden mogen komen. President Coty van Frankrijk heeft de 22-jarige Djamila Boeliired, een Algerijnse die ter dood veroordeeld was wegens haar aandeel in bomaan slagen. gratie verleend. De straf is veranderd in levenslange dwangar beid. Djamila, die de „Arabische Jeanne d'Arc" genoemd wordt, is in juli 1957 door een Franse militaire rechtbank in Algiers gevonnist. Zij zou bommen afgeleverd hebben aan een man die ze in café's plaatste. Haar veroordeling heeft protesten uitgelokt over de gehele wereld. Ook twee andere door het militair tribunaal te Algiers ter dood veroor deelde vrouwen, Djemila Boeazza en Jacqueline Guerroudj, hebben gratie gekregen. (Van onze luchtvaartmedewerker) Nu ook Nederland met de nieuwe Vickers Viscounts-800 toestellen vliegt de eerste met turbo-props zijn wij eens een kijkje gaan nemen bij de bakermat van deze machines, de Vickers-Armstrong Aircraft Ltd. Deze vliegtuigfabrieken hebben vooral na de oorlog grote bekendheid verworven door hun Vickers-Valiant, Vickers-Viscount en Vanguard-toestellen, terwijl als een van hun laatste successen het viermotorige Vickers-Viscount passa giersvliegtuig kan worden genoemd, dat door middel van schroefturbines wordt aangedreven. Het centrum van de Vickers-Armstrong-fabrieken bevindt zich in Enge land, te Weybridge, een plaats 30 km ten zuidwesten van Londen, in een bocht van de Theems gelegen. Grote bekendheid genoot deze plaats al door de motorraces van Brooklands, die daar in de buurt werden verreden. i PUBLICATIE VAN HET NED. ZUIVEIBUREAU RIJSWIJK Al vinden hier geen motorraces meer plaats, thans draaien er de mo toren van de vliegtuigen en stijgen er grote vogels op om naar alle de len van de wereld uit te zwermen. Aan de ene kant ziet men de twee grootste loodsen, waar de geraamten van vliegtuigen staan opgesteld. Het lijken grote kisten vol zilveren siga ren, maar aan de andere kant rollen toch de complete vliegtuigen naar buiten.. Deze gaan naar Wisley om te worden getest. Dicht opeen gepakt in de loodsen daar hebben ze veel Weg van een entomologische tentoon stelling van vlinders en motten, som mige vleugelloos, andere gekort wiekt. Dan is er nog een montageloods, waar momenteel de laatste con tract-orders de Valiant betref fende worden afgewerkt. Door de hekken zien we een uitgestrekt gebouwencomplex, waarvan zowat de gehele onderste verdieping wordt ingenomen door de tekenaf deling, waar op lessenaars tot in details de schema's worden uitge werkt voor de vliegtuigen. Tenslotte zien we een opleidings school, waar mensen van over de gehele wereld ingewijd worden in de geheimen der Vickers-Arm- strong-methoden en opgeleid wor den tot luchtvaartdeskundige, in structeur enz. Wij vroegen dc bedrijfsleider hoe nu een nieuw project op stapel wordt gezet. Gebeurt dit door het volgen van een bepaald idee, dat dan ver der wordt ontwikkeld, of ontwerpt 'n speciale commissie van deskundigen Van beide gevallen wordt gebruik een speciaal type President Bourguiba van Tu nesië heeft er in een radiorede bij de V.S. en Engeland op aan gedrongen, duidelijk hun positie in de kwestie van „goede dien sten" te bepalen- Het Tunesische volk zou zich niet door een overdreven optimisme moe- ten laten meeslepen. De situatie blijft volgens Bourguiba ernstig. De Tunesische president kondigde aan, dat de viering van de 20ste maart de tweede verjaardag van Tu?esische onafhankelijkheid m verband met de toestand zal wor- Tunpf'V' Tegen 20 maart zou unesie weten of het vrij is „of dat het. de strijd moet hervatten." Bourguiba zei van mening te zijn dat Engeland en de V.S. moeten kie zen tussen „kolonialisme en vrijheid voor het volk." Zij dienen te zeggen welke partij gelijk heeft en moeten door hun stilzwijgen geen medeplich tigen worden. Bourguiba zei, dat als de V.S. niet tussenbeide komen en zeggen wie gelijk heeft en als de Fransen bij hun houding blijven, hij zou beseffen een vergissing te heb ben begaan door in het Westen te geloven. In het algemeen geeft men in Tu nis blijk van ongeduld over de moei zame gang van zaken bij de bemid delingspogingen van de Amerikaan Murphy en de Britse afgezant Bee- ley. gemaakt. Een goed voorbeeld hier van is het project de Vanguard. In april 1953 schreef het hoofd van de afdeling bedrijfsvorming van de Bri tish European Airways aan de tech nische directeur van de Vickers- Armstrong Aircraft een brief, waarin een ideaal type vliegtuig werd uit gebeeld en voorgedragen. Het moest betere economische mogelijkheden hebben dan alle toestellen, welke mo menteel bij de Vickers-Armstrong-fa brieken op stapel stonden, het moest uiterlijk 1959 in dienst worden geno men, minstens aan een honderd pas sagiers plaats bieden en een snelheid van 650 km per uur opbrengen. Een hele lijst van cijfers en gegevens completeerden de brief. En op deze brief nu werd het type van de Vanguard gebaseerd, al heb ben sinds het eerst gebouwde proto type en het laatste tot dusver ontwor pen toestel wel de nodige wijzigingen plaats gevonden. Dit is nu team-work" en een mooi staaltje van samenwerking tussen een luchtvaartmaatschappij enerzijds en een vliegtuigfabriek anderzijds door wederzijdse uitwisseling van ge dachten. En een nieuw vliegtuig-type is geboren. Is eenmaal de beslissing geno men, dan komt het calculatie-appa raat in werking en worden de plan nen uitgewerkt en de kostprijsbere kening gemaakt. Daarna kunnen de belanghebbenden de zaken bestude ren. Inmiddels heeft de B.E.A. als eer ste afnemer orders geplaatst voor de Vanguard en draait de fabriek op volle toeren. Men heeft berekend dat 500.000 man-uren nodig zijn voor het maken van de 25.000 bestekken, met als tijdstip 1959 of 1960 voor de in dienststelling. Men rekent nl. op een 18 maanden tot 2 jaar dat het proto type moet invliegen, alvorens in ge bruik te kunnen worden genomen. Thans is men aan de lange weg toe van technische proefnemingen en planning, het opstellen van een pro gramma, het op touw zetten en uit voeren van de eigenlijke produktie van de vliegtuigen. En zo verlieten wij de fabriekscom plexen met de overtuiging, dat Enge land wat in zijn mars heeft en wat de vliegtuigproduktie betreft mede voor aan staat in de rij der luchtvaart naties. De regering heeft aan de Tweede Kamer toegezegd, dat, alvorens tot een overgang van het landbouwon derwijs van het departement van Landbouw naar dat van O. K. en W. zou worden besloten, de georgani seerde agrarische wereld m de ge legenheid zal worden gesteld haar be zwaren te laten horen. De ministers Cals en Vondeling zeggen dit naar aanleiding van vragen van het Twee de Kamerlid van Meel (KVP). Over de plannen was in landbouwkringen nogal wat ongerustheid ontstaan. De ministers van Buitenlandse Za ken van de V.S., Frankrijk en Enge land. die op de Zoavo-conferentie van Manilla niet alleen de problemen van het Verre Oosten, maar de gehele internationale politiek hebben be sproken, koesteren de hoop, dat er In juli a.s. een topconferentie kan worden gehouden. Men verwacht binnen tien dagen een brief van Eisenhower aan Boel- ganin, waarin deze waarschijnlijk zal voorstellen, de conferentie langs di plomatieke kanalen en op een bijeen komst van de ministers voor te be reiden. Eerst zou nog met de NAVO van gedachten worden gewisseld. Kroestjev heeft in een brief, die in het Britse blad „New Statesman" werd opgenomen, gezegd, dat „de tijd rijp is" voor een algemeen ver bod van kernwapens (met controle) en verdere ontwapening. De ministers in Manilla hebben een communiqué uitgegeven over de be sprekingen aldaar, waarin gezegd wordt. dat de communistische on dermijningstactiek het ergste gevaar vormt voor de Aziatische Tanden. Een Australisch voorstel, om in het communiqué een passage op te ne men over de toestand in Indonesië stuitte op tegenstand van de V.S. en van een aantal andere landen. Men zag er het gevaar in, dat men de ZOAVO-landen van inmenging zou beschuldigen in de binnenlandse aan gelegenheden van Indonesië. (Advertentie) is al gekookt 't beste ontbijt in de kortste tijd (Van onze sportredacteur) AMSTERDAM, donderdag. De wielerclub „Theo Middel kamp zal zich geëerd en vereerd gevoelen. Eén rit van Olympia's Toer door Nederland, op zater dag 31 mei, is namelijk zó ge pland, dat hij in Goes eindigt. Daardoor werd de bakermat van „Theo Middelkamp" etappe plaats en zij dankt dit aan het feit, dat haar equipe vorig jaar zegevierend uit Olympia's Toer te voorschijn kwam. Het bestuur van de jubileren de Amsterdamse club dit jaar bestaat ze zestig jaar had er plezier in de Zeeuwse wieler fans dit nu eens te gunnen. En in Goes zal men er ongetwijfeld iets moois van maken. Dit v'ielcrevenement voor amateurs waarmee Olympia reeds in 1909 nu bijna een halve eeuw geleden een begin maakte (zij is de oudste en grootste wielerclub in den lande), vraagt dit keer bijzondere aandacht der wielersportliefhebbers in onze ge westen. Het is nu immers zó, dat de organisatoren niet Limburg intrek ken, maar de karavaan door Brabant en Zeeland dirigeren. Wél bleef het noorden in het Tijschema betrokken, omdat die provincies vooralsnog wie- lerpropaganda niet kunnen missen. Ook wat de afstanden betreft zijn er veranderingen aangebracht. De K.N. W.TI.-sportcommissie achtte die in 1957 merendeels te lang. Vandaar dat de grootste afstand tussen twee etap peplaatsen, die van Amsterdam naar Hoogeveen namelijk (de eerste) „slechts" 240 km bedraagt. Het is gedaan om de zwakke broeders met een kwijt te raken Er zullen ten hoogste veertien ploe gen aan mogen deelnemen. Daarvoor hoopt de organisatiecommissie er vijf uit het buitenland te kunnen aantrek ken. In ieder geval is contact opge nomen, rechtstreeks met wielerclubs in Denemarken. Frankrijk, België, Duitsland en Oostenrijk. Voorlopig is bepaald, dat Nederland met negen equipes, waarvan één militaire (op nieuw met Gerrit Schulte als ploeglei der) het strijdperk in zal gaan. De teams zullen opnieuw door zeven ren ners worden gevormd, samengesteld uit club- en streekploegen. Het rijschema Olympia is reeds geheel gereed met haar rijschema. Het luidt als volgt: 27 mei: A'dam-Hoogeveen (240 km) 28 mei: Hoogeveen - Nunspeet (94 km) en Nunspeet - A'foort (65 km). 29 mei: A'foort - Oirschot (150 km) Oirschot - St. Oedenrode (geneutra liseerd) St. Oederenrode den Bosch, ploegentijdrit over 23 km. 30 mei: Vlijmen - Goes (141 km). 31 mei: Goes - Rotterdam (125 km) 1 juni: R'dam - A'dam (105 km). Als dank Hier volgen nog enige bijzonderhe den over de etappes VHjmen-Goes en Goes-Rotterdam. De organisatiecom missie heeft reeds zó vaak zóveel me dewerking genoten van de inwoners van Vlijmen, waar de renners steeds prettig bij particulieren konden wor den ondergebracht, dat men Vlijmen nu eens extra wilde belonen met het aanbieden van de start: der vierde etappe De route is niet door de Langstraat uitgestippeld kunnen worden vanwege de toestand der wegen. Daarom wor den nu na Vlijmen de volgende ge meenten gepasseerd: Haarsteeg, Herpt, Heusden, Waalwijk, Onster- hout, Zevenbergen, Kruisland, Wouw, Bergen op Zoom en verder linea rec ta naar Goes, waar wordt overnacht. Op de terugkweg van Goes naar Rotterdam (daags daarna) kan men de karavaan zien in Bergen op Zoom (2e maal), Halsteren, Steenbergen, Dinteloord. Heijningen, Fijnaart, Klundert en vervolgens opnieuw in Zevenbergen. De officiële toestemming der auto riteiten, waarvan intussen alweer de grootste medewerking werd onder vonden, moet nog binnenkomen. Voor de jongens Ook van de militaire autoriteiten vóóraan minister Staf werd de grootst denkbare steun ontvangen. Overigens stelt men in die kringen er bijzonder veel prijs op, dat een mili taire equipe meedoet en de karavaan ook nu enige legerplaatsen aandoet. Het is een onbetaalbare afwisseling voor de jongens daar Het zijn de Olympla-bestuurders Vergouw en Koopmans geweest, die ter persconferentie dit en nog véél (Advertentie) Voor het stelen van ander mans auto is na de oorlog een synoniem ontstaan: Joy-riding. Hoe welluidend en verzachtend dit woord ook moge klinken, de werkelijkheid is, dat een trotse autobezitter op 'n gegeven mo ment zÜn onmisbaar vehikel kwijt is en de een of andere op geschoten vlegel mooi weer speelt met liet soms moeizaam bij elkaar gespaarde wagentje. En hoe krijgt men over het al gemeen zijn eigendom terug? Beschadigd, kapot gereden of- moedwillig vernield. Dit laatste ondervond op 24 januari de Roosendaler S., die zijn spik splinternieuwe auto van dui- V J 'i: -vG Zodoende ontstond een hevige botsing met, vooral voor de bestuurder van de postauto noodlottige gevolgen. Het voorste deel van zijn wagen werd in gedrukt en de J. kwam knel te zitten. Toen hij met moeite was bevrijd, bleek hij een dubbele beenbreuk, een geneusde borstkas en diverse andere verwondingen te hebben opgelopen. Hij is overgebracht naar het Gasthuis te Goes. De chauffeur van de trekker schoot van zijn zitplaats en kwam dwars over de radiator te hangen, zo. dat het enige tijd duurde voor hij de motor kon afzetten. De trekker, on dertussen doorgereden, duwde de postauto achteruit, maar een dam metje verhinderde, dat deze in de sloot terecht kwam. Wat dit laatste gebeurd, dan zouden de gevolgen nog erger zijn geweest. Gistermorgen half acht werd de 55- jarige P.T.T.-chauffeur. de heer M. de Jonge uit Goes, bet slachtoffer van een ernstige aanrijding. Toen hij op weg was met de postauto naar Co- lijnsplaat moest hij een plek passe ren, waarover dikke rook hing, af komstig van een slootkant, die werd afgebrand. Hij had dus enkele ogenblikken geen zicht en ditzelfde was het geval met de bestuurder van een landbouw trekker met twee aanhangwagens. zenden guldens in elkaar ge slagen terug kon gaan halen in Goes. Hij had het te danken aan de twin tigjarige, zich koopman noemende A. M. uit Roosendaal. Na eerst twin tig glazen bier in zijn maag gegoten te hebben „Ik werd getrakteerd door een vriendje", zei M. tegen de president van de Bredase rechtbank, voorvoor hij terecht moest staan we gens diefstal, vernieling en dronken schap in een auto - stapte M., in de auto van S., geparkeerd in de Molen straat, en reeds met grote snelheid naar Goes. Daar probeerde hij de auto in het woonwagenkamp te ver kopen. Toen dat niet lukte ging hij de auto vernielen om daarna nog eens met veel plezier aan de toeschouwers te vragen: „Wie wil 'm kopen voor vijftien gulden?" Diefstal Welke straf moeten we deze onver laat opleggen?" vroeg de officier van justitie, mr. Temmink, zich af. „Het wordt eens tijd, dat men dat woord joy-riding gaat vervangen door dief stal en het de jongelui, die het doen ten laste gaat leggen, zoals ik In dit geval heb gedaan. Onder joy-riding wordt verstaan het lenen van de auto zonder toestemming mits de wagen zonder beschadiging precies op de plaats wordt teruggezet waar ze van daan is gehaald. Dat is in dit geval helemaal niet gebeurd. Bovendien komt hier de vernieling en de dron kenschap nog bij". Hoewel de verdachte nog nooit eer der was veroordeeld wilde mr. Tem mink hem gestraft hebben met een gevangenisstraf van acht maanden en twee jaar ontzegging van de rijbe voegdheid. De verdediger, mr. Drion. was er niet zo zeker van, dat er van dronken schap sprake kon zijn. Pleiter meen de. dat wanneer iemand voor vijftien gulden een auto gaat aanbieden er toch moeilijk van „er als heer en meester over beschikken" gesproken kan worden. Mr. Drion hield het dus op de joy-riding, wat hier niet ten laste was gelegd. Togen de dronken schap en de vernieling had de raads man geen bezwaar, maar hij vroeg zich af of dit zo zwaar gestraft moest worden, daar verdachte toch nog bo gen kon op een blanco strafblad en de hele affaire was gebeurd onder zware drankinvloed. Uitspraak over 14 dagen. meer hebben mèdegedeeld. (Bij een 60-jarig bestaan kan dat nu eenmaal niet anders). Intussen ziet het er naar uit, dat deze jubileumtoer, waaraan, zoals wij reeds meldden, ook weer een Drie Hoefijzers-equipe, met Toon Si mons als ploegleider, deelneemt, een hoogst interessant wielergebeuren gaat worden, waarvoor ook in het buitenland grote belangstelling be staat. In een spnedconferentie op het Witte Huis hebben leiders van de Amerikaanse vakbeweging er bi} president Eisenhower op aangedron gen, onmiddellijk maatregelen te ne men om de toenemende werkloosheid te bestrijden. Naar hun zeggen wijst alles erop, dat er deze maand geen economische opleving is te verwachten, maar dat integendeel de economische terug gang nog ernstiger zal worden. Aangedrongen werd op een onmid dellijke belastingverlaging, onmiddel lijke verbetering van de werkloos heidsuitkeringen, grotere uitgaven voor de defensie, onmiddellijke uit voering van een uitgebreid program ma van openbare werken, verbete ring van de sociale voorzieningen en verhoging van het minimumloon. Eisenhower heeft de directeur van de begroting, Percival Brundage, op zijn verzoek ontslag verleend. De ontslagaanvrage van Brundaga kwam voor Washington als een ver rassing. Wilber Brucker, de Amerikaanse minister voor het leger, heeft mede gedeeld dat het leger toestemming heeft gekregen voor een poging nog een kunstmaan van het „Verken- ner"-type te lanceren. Hij voegde hieraan toe dat het hem onmogelijk was mede te delen, op welke datum deze poging zal wor den gedaan. De onderdirecteur van het bureau van wetenschappelijk onderzoek voor de Amerikaanse marine, dr. Killian, heeft voorspeld, dat er spoedig vijfen twintig Amerikaanse kunstmanen om de aarde zullen draaien, te noemen. (Advertentie) ■P iw.i JHtif jl *4, Vanaf 15 maart ook verkrijgbaar In 10 stuks 45 ct Het bestuur van de K.N.V.B. beeft besloten de wedstrijden welke voor zaterdag en zondag In het betaalde voetbal zjjn vastgesteld, In ieder geval te laten doorgaan. Voor zover nodig dienen de clubs ervoor te zorgen, dat de terreinen sneeuwvrij en bespeelbaar worden gemaakt. Inzake het al of niet doorgaan van het amateur-voetbal is nog geen beslissing genomen. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 9