WIE HET ZWAARD
OPNEEMT
Oókalaan
de sigaar r
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimi
in
Kroest je v schakelt z'n
tegenstanders uit
De prinses in Suriname
J ubileum-T ulpen
héél bizonder
Rallye wordt
evenement
Meer dan de helft op
kosten van overheid
Benauwende
kinderhoest!
IjUCKLEYC
Torpedo's
„Neem hem te grazen!" Acht uur tussen
de haai
Yasas overspeelde Ajax 4-0
ZO ZIET DE ROUTE ER UIT
iTorpedo's in j
de nacht I
Document van j
blanke slavernij en j
Japans despotisme
De „verenigd-
veldtheorie
gevonden
Zuiveringen
in Polen
Méér goodwill
Kloosterbalsem
DERDE BLAD
DONDERDAG 27 FEBRUARI 1958
Ruim 50 jaar
accu-kwaliteit I
Kaderwisselingin Sovjet-Unie
BREDA
Ginnekenweg 164
Tel 01600.34018
Zeereis van zes jaar
Weer Belgische zege in
Ronde van Sardinië
Minister Klompé over repatrianten t
Brandwonden
KIHDERHOESTSIROOP
""TUTIIIII^IIÏÏÏWTnxrnT
Sestrière-rijders
ook in de sneeuw
door Karei C. Enijtsheuvel
XIII.
Het dodenschip „Hako
date Maru" was een uniek
slavenschip...! In de histo
rie bestaat daarvan geen
equivalent. De slavensche
pen der blanken, in de tijd
van de trek naar de l^ieuwe
Wereld, moeten toonbeelden
zijn geweest van de hard
vochtigheid bij de mens,
maar het dodencijfer
van zeventien per dag was
onbekend- De haaien die
ons volgden, lieten de stof
felijke overschotten op de
duur met rust uit verzadi
ging. Daarbij kwam nog,
dat het schip ten onder
ging door de torpedo's van
een bevriende natie. Dit
dan voor zover wij weten.
Ik weet niet, of er na de
oorlog een onderzoek is in
gesteld naar deze ramp,
die 364 Nederlanders het
leven heeft gekost. Dat on
derzoek zou misschien aan
het. licht kunnen brepgen
of het niet een Japanse on
derzeeër was die de twee
dreunende torpedo's op de
„Hakodate Maru" had afge
vuurd... De lezer bedenke,
dat wij behoorden tot de
drieduizend man die in
Bandoeng een uitbraakpo-
ging hadden bedisseld met
het doel de Japanse bezet
ting te vernietigen.
We waren zo ongéveer reeds
zes weken op zee. De ruimen wa
ren heel wat minder volgepakt;
bijna de helft ohzer was dood.
De dood was eregast op de Hako
date Maru en had handen en fan
tasie te kort. Onze makkers, die
stierven, deden dat gelijk hun
voorgangers. Tot die fatale
nacht!
Naar berekening van een ma
troos van de Koninklijke Marine
moesten we ongeveer ter hoogte
van het Filippijnse Mindoro zijn
geweest we voeren door de
Zuid-Chinese Zee. Het was snik
heet. De steven van het schip was
pal noord gewend: Japan dat
wisten we. De man van „we gaan
naar Hawaii" was dood, hoe zou
hij de desillusie anders hebben
moeten verwerken? Ook de ser
geant-majoor, die poëet werd,
was niet meer, zijn eerste en
laatste gedicht heb ik genoteerd.
Een vale maan gluurde vanach
ter een donkere wolk, zwart als
de dood. Het schip bonsde, schud
de, kraakte, het deed dit met de
dag meer en meer. Op het dek
riepen Japanners elkander
schimpscheuten toe. Zij hadden
een verbond gesloten met de dui
vel en met de dood, die ook hen
te grazen zou nemen. Aan
stonds
De uren kropen. Het kreunend
koor uit de ruimen was een ons
vertrouwd geraakte dodenhymne.
Wij lagen te liggen, ons koeste
rend in de angst, de pijn, de hon
ger, ons hart was een bloedend
slagveld tussen geloof en opstan
digheid.... Ergens riep iemand
om zijn. vrouw, even verderop
snerpte een gil, een ijzig-vreem-
de gil: het dodencijfer was weer
met één vermeerderd
En toen kwam het. Een hevig
gedreun deed vermoeden, dat het
schip aan het scheuren was. Ein
delijk, zo dacht ik, het oude kar
kas had genoeg gekraakt, gesid
derd, gerammeld, nu knapte het
in tweeen uit pure ouderdom.
Maar even daarna kwam er
weer een klap. Tegelijkertijd be
gon het schip slagzij te maken. Ik
herinner me dat moment als de
dag van gisteren. Ik was als ver
steend Aan mijn rechterzijde
zat Freddie Rood, een der weini-
(Advertentie)
i Als enige met
trioglas-isolatie
j (geoctr.)
11 2.JAAR
GARANTIE
gen die evenals ik, niet ziek wa
ren. Aan mijn linkerhand lag Si
mons, te sterven. Met een hoge,
bange stem riep hij heel traag:
„Waaatiiis daaat?"
Opeens kwam er een wilde be
weging in de wakkere Freddie
Rood. „Torpedo's!", gilde hij en
nam een sprong. Aan hem heb ik
mijn leven te danken. Want ik
volgde hem als bij impuls. Hij
duwde enkele omhoogkruipende
dysenterielijders van de eerste
treden van de trap en hees zich
het dek op. Ik achter hein aan
Het schip begon te zinken. Boven
tornden we tegen anderen op die
reeds aanstalten maakten in zee
te springen. Ik bonsde met het
hoofd tegen een stuk ijzer ik
heb er nu nog een litteken van
overgehouden. Op het volgende
ogenblik sprong ik in zee Rood
was me reeds voorgegaan. Ik
hoorde gegil, gehuil, gescheld, ge
roep, en wat ik ook hoorde was
een bloedstollend koor: van hen
in de volgepakte veeruimten die
uit zwakte niet meer in staat wa
ren de trappen op te klimmen en
nu gedoemd waren tot de ver
drinkingsdood
het op uit zwakte en verdronken.
,,Dat viel mee", schrijf ik, de
egoïst.
Ik kreeg toen een zonderlinge,
ondefinieerbare gewaarwording;
ik voelde me vrij, en zelfs erg
verheugd, hoe vreemd dit ook
klinken moge. Beneden ons
zwommen de haaien, het was
nacht, en de Zuid-Chinese Zee
stond berucht om zijn wervelwin
den, de dood had een rijke oogst
en boven het bruisen van het
inktzwarte water uit klonken roe
pen om hulp en doodskreten. Toch
was ik blij; ik zal dat gevoel
nooit vergeten
En daar kwam er een andere
drenkeling aangezwommen, hij
was opvallend kwiek. Bij iedere
slag .riep hij iets exotisch uit:
„hiksa-hiksau-hiksa-hiksau!Hij
had zich verraden: een Japan
ner
,,Neem dat beest te grazen!",
riep iemand. De Japanner greep
naar de balk, gleed uit, doch wist
er zich weer aan vast te houden.
En toen namen wij hem te gra
zen De knaap verdween weer
naar het rijk der haaien, voor
goed.
Waar die grote balk zo plotse
ling vandaan kwam, is mij nu nog
een raadsel. Maar hij kwam aan
gedreven, het licht van de maan
glansde op het natte hout. Ik
werkte me ernaar toe. Ik ben een
slecht zwemmer. Maar wat een
mens toch vermag als zijn leven
op het spel staat, ook al was het
het leven van een slaaf! Met de
kracht der wanhoop klampte ik
me aan de balk vast, hij was
rond en tamelijk glad, misschien
was het de mast van een Chi
nese jonk die eerder op de dag
door Japanners in de grond was
geboord. Wat het ook was het
redde me van de verdrinkings
dood. Freddie Rood hing er ook
aan, iets verderop. Toen ik hem
na de oorlog in Ambon weer ont
moette en hem daaromtrent pols
te, meende hij, dat 't 'n stuk van
de ark van Noach was. Rood is
een grapjas, maar op dat benar
de moment, direct na de torpe
dering, had ook hij geen tijd voor
grapjes. We vreesden onder meer
de toevloed van andere drenke
lingen, dan zouden we om het
hout moeten vechten
Doch dat viel mee. Slechts
hooguit een twintig Nederlanders
zwommen nader, enkelen gaven
Nog steeds had ik dat blije ge
voel, hoewel de kou mij parten
begon te spelen. En de vermoeie
nis. En de pijn, die de wond op
mijn hoofd mij bezorgde en die
alsmaar heviger werd door het
zilte zeewater.
De omgeving was aardedonker
en we hadden geen uitzicht, ook
al door de voortdurende stijging
der golven. We negeerden de
haaien. Acht uren lang zo onge
veer. Ze deden ons niks, de
haaien. We zagen en voelden ze
langs onze benen zwemmen.
Maar ze waren waarschijnlijk
verzadigd, en hun moordlust leek
te zijn geluwd.
Zo brak de ochtend aan. En het
blije gevoel in me week als
sneeuw voor de zon: we ontwaar
den vier grote schepen, een was
een slagschip, op al de masten
woei de gehate rode bol. Wat be
zielde die Japanners ons te red
den? Ja, wat anders dan het
schreeuwend tekort aan arbeiders
in hun kolenmijnen?
(Wordt vervolgd)
(Copyright van de schrijver)
Uit berichten in de Sovjetpers
blijkt, dat zich in het gehele land
een „kaderwisseling" aan het
voltrekken is, die er op gericht
is de positie van Nikita Kroest-
jev, eerste secretaris van de
Sowjetrussische communistische
partij, te versterken.
In de lagere rangen heeft een al-
gehele verschuiving plaats.
Men verwacht te Moskou dat het
niet herkiezen van bepaalde partij
functionarissen, wier plaatsen ver
volgens worden ingenomen door aan
hangers van Kroestjev, zijn hoogte
punt zal bereiken in de zestien maart
a.s te houden verkiezingen voor de
„Opperste Sowjet", het parlement
der Sowjet-Unie. Vermoedelijk zal de
Opperste Sowjet in een geheel nieu
we samenstelling terugkeren.
Deze „commandowisseling" in de
lagere regionen gaat gepaard met
een overeenkomstig verschijnsel in
de hogere partijrangen en bij de (po
litieke) leiding van het leger, de vak
bonden en de openbare organisaties.
Hetzelfde kan worden geconsta
teerd bij de samenstelling van het
„Centrale Partijcomité", het hoogste
bestuursorgaan der Sowjet-Unie. Het
twintigste partijcongres wees, nu
twee jaar geleden, de vijftien leden
van het comité aan. Van deze vijf
tien zijn er nog zes Kroestjev,
Worosjilov, Boelganin, Mikojan, Soes-
lov en Kiritsjenko in functie. De
negen anderen zijn vervangen.... door
aanhangers van Kroestjev.
Volgens westerse waarnemers te
Moskou vestigt deze kaderwisseling
op grote schaal de indruk, dat het
centrale comité Kroestjev vrijwel
volmacht tot handelen heeft gegeven.
Zij valt sarnen met een grootscheep
se campagne der Russische pers,
waarin wordt gehamerd op de nood
zaak de door Kroestjev geïnspireerde
hervormingen te verwezenlijken.
De voornaamste van deze maatre
gelen was de economische decentra
lisatie, die overal wordt doorgevoerd,
maar die volgens de „Prawda" hier
en daar tot gevolg heeft gehad, dat
teveel de nadruk wordt gelegd op
plaatselijke belangen, „waardoor de
bovjet-economie grote schade lijdt."
De decentralisatie vormt de be
langrijkste ideologische inzet bij de
strijd tussen de school van Kroestjev
en de „technocraten" in Moskou, die
ook economisch het heft zo stevig
mogelijk in handen houden.
55
Een beeld van het bezoek van prin
ses Beatrix aan Albina in Suriname:
prinses temidden van de Aro-
wakken, die haar huldigden door
haar hun halskettingen en amu
letten om d» hals t* hangen.
Een van de meest vooraan
staande Westduitse natuurkun
digen, prof. Werner Ileisenberg,
heeft te Göttingen meegedeeld,
dat hij en zijn medewerkers een
wiskundige vergelijking hebben
gevonden aan de hand waarvan
misschien de structuur van de
gehele kosmos kan worden ver
klaard.
Prof. Heisenberg, een Nobelprijs
winnaar. zoekt naar het ..verenigd
veld'". Hiermee wordt beoo-gd te ver
klaren waarom natuurverschijnselen
als licht, hitte, elektriciteit, zwaarte
kracht en kernenergie zich gedragen
zoals ze doen en dit uit te drukken
in één formule.
Wijlen pof. Einstein lieeft de.rtig
jaar lang aan dit probleem gewerkt,
voord'at hij in 1950 zijn eerste resul
taten van dit speurwerk publiceerde.
Hij wijzigde zijn formules drie jaar
later.
Prof. Heisenberg, die een lezing
'hield in de universiteit van Göttingen,
zei im het huidige stadium nog niet
met volstrekte zekerheid te kunnen
zeggen of zijn formule juist is. Maar
als zij zal blijken juist te zijn, zal
de vereni geb-veld - tbeor ie" zijn ge
vonden, waarnaar prof. Einstein heeft
gezocht.
aria Service-Stations door t gehele land
Honderdvijftig duizend Polen
zijn uit de communistische par
tij gestoten of als lid geschrapt
wegens gebrek aan activiteit en
andere tekortkomingen.
Uitstoting uit de partij een stren
ge vorm van partijdiscipline kwam
in bijna 21.000 gevallen voor tijdens
zuiveringsacties om „baantjesjagers",
egoïsten, revisionisten, liquidateurs
en conservatieve elementen" van de
ledenlijsten te voeren.
Op voorstel van premier Cyrankie-
wicz heeft het Poolse parlement Jan
Rabanofski ontheven van zijn functie
van minister van verkeer en in zijn
plaats Zygmunt Moskwa, die tot nu
toe minister voor lichte industrie was,
benoemd, aldus het- Poolse persbureau
PAP.
Twee man in een bootje van zes
meter zijn na een reis van zes jaar,
die in Engeland begon, in Wellington
aangekomen.
Het bootje is negen jaar geleden
te Pollen in Dorset door Bill Mangan
uit Auckland gebouwd. Hij wilde irv-
dertijd naar huis terugkeren, maar
besloot toen met een eigen boot te
gaan door herhaalde vertragingen in
de afvaart van schepen.
De vierde etappe van de Ronde van
Sardinië, de rit van Cagliari naar
Orista.no (150 km) is gewonnen door
de Belg Germain Derycke. Hij reed
de afstand in 4 uur 45 minuten en 18
seconden. In de eindsprint versloeg
Derycke de Italianen Fantini, Mes
sina en Giacomo Fini. De Spanjaard
Miguel Bover werd met een achter
stand van 37 seconden vijfde en Rik
van liOoy klasseerde zich weer vijf
seconden later als zesde. Fausto
Coppi en Frederico Bahamontes arri
veerden 4.5 minuut na de winneer.
Zij eindigden resp. als 32ste en 37ste.
Antonin Rolland bleef leider in de
algemene rangschikking. Op de twee
de en derde plaats staan de Belgen
Desiré Keteleer en Rik van Looy, bei.
den met een achterstand van onge
veer 5.5 minuut.
(Advertentie)
n
(Van onze sportredacteur).
AMSTERDAM, woensdag.
De best georganiseerde autorally in Europa zo mag men
de Tulpen Rallye nu wel noemen gaat haar tiende „uitgave"
tegemoet. De gezellige voorzitter van het comité, Piet Nortier,
maakte beslist geen grapje, toen hij vanochtend in Carlton pers,
radio en televisie inlichtend over dit vermaard geworden evene
ment, iets van het optimisme liet blijken, waarmee de organisa
toren zich hebben durven omringen. De verwachting is namelijk
bijzonder levendig, dat het aantal inschrijvingen ditmaal alle
voorgaande zal overtreffen-
Nortier hielp meteen een sprookje uit de wereld. Nog altijd, zei hij,
schijnen er een heleboel mensen te zijn die menen, dat de Rallye
Monte Carlo en de Tulpen Rallye elkaar dwars zitten of beconcurre
ren. Het tegendeel is waar. Er bestaat zelfs samenwerking en wel dus
danig goed, dat beide organisaties ervaringen en zelfs inschrijvings-
lijsten uitwisselen. Met deze overigens lang niet algemeen bekend zijn
de mededeling moeten nu wel meteen alle ten deze nog bestaande mis
verstanden uit de weg zijn geruimd.
Beide organisaties hebben een ver
schillende doelstelling, althans wat
de technische opzet betreft. Gelijklui
dend echter zijn de oogmerken inza
ke het kweken van meer goodwill. In
Frankrijk voor la douce France, in
Nederland voor de tulpjes en wat
daar zoal meer aan vastzit.
Wat de geperfectioneerde organisa
tie aangaat, daartoe kwam de beken
de KNAC-commissaris, de heer van
Haaren, een sprekend steentje bijdra
gen. Zonder dik te doen (dat is deze
automobielrot trouwens vreemd),
(Van onze parlementaire
verslaggever)
Het debat om de begroting van Maat
schappelijk Werk in de Eerste Kamer
kreeg gisteren een sterk politiek accent
door een uitlating van mej. Tjeenk
Willink (P.v.d.A.), die naar aanleiding
van een massale repatriëring uit Indo
nesië had gezegd: „Het is ook onze
schuld, van het gehele Nederlandse
volk, dat we niet de wijsheid en toe
komstvisie hebben gehad om Indone
sië te leiden op -zijn moeizame ontdek
kingstocht naar eigen verantwoorde
lijkheid".
Commentaar hierop kon niet uitblij
ven en de minister, mej. dr. Klompé,
protesteerde tegen deze wat zij noem
de „vergoelijking van het optreden
der Indonesische regering". De minis
ter stelde dat Indonesië vrijwillig het
internationale recht heeft onderschre
ven door zijn aansluiting bij de Ver
enigde Naties. Maar herhaaldelijk werd
een gegeven belofte niet nagekomen
en het internationale recht en de men
selijke rechten geschonden. Als de
ondregels van de menselijke samen
leving worden aangetast, dan past een
vlammend protest, vond minister
Klompé. Wie dat vergoelijkt heeft
geen geloof in eigen zaak of ziet de
Aziaat niet voor vol aan.
Mej. Tjeenk Willink krabbelde daar.
na een beetje terug en. sprak van „te
weinig begrip voor de oosterse men
taliteit". Maar minister Klompé ant
woordde: „Er zijn eeuwige waarden
die voor de gehele mensheid gelden
en die zijn door het Indonesische op
treden aangetast".
Sprekende over de problemen van
de gerepatrieerden zei de bewinds
vrouwe, dat tot 13 januari 17.000 Ne
derlanders in ons land waren aange
komen. Na 24 februari worden er nog
23.000 verwacht. Meer dan de lielft van
de repatrianten is aangewezen op steun
van de overheid. Over de vergoeding
voor de huisvesting van gerepatrieer
den deelt de minister mee, dat zij nog
overlegt met minister Ilofstra over de
gevolgen voor de belastingheffing.
(Advertentie)
Kloosterbalsem zuiver en ge
neest de wond. bevor ert de
groei ucm een nieuwe huid.
"geen goud zo goed' J
In ieder geval zou alleen belasting
worden geheven over het overschot na
aftrek van kosten. De minister zei ook
nog, dat een verbetering van de sub
sidiëring van bejaardentehuizen moet
wachten tot de financiële positie van
de schatkist wat is verbeterd.
Voorzitter mr. Jonkman liet het
woord „agressief" schrappen uit het
verslag van de rede van de communist
Polak, die had gesproken over het
„agressieve optreden van de Neder
landse marine in de laatste dagen".
De vergadering begon V/2 uur te laat,
omdat vele afgevaardigden door de
verkeersmoeilijkheden geen kans had
den gezien eerder aanwezig te zijn.
(Advertentie)
Wat doet eraan? U zoekt
iets dat onmiddellijk helpt.
Er bestaat geen beter middel
dan
de beroemde CANADESE
kinderhoestsiroop met
vitamine C
De omstandigheden, waaronder de
Rally van Sestrière wordt gereden
zijn al even slecht als di,e tijdens de
Rally van Monte Carlo.
Sneeuw, ijzel en bijgevolg spiegel
gladde wegen maken het de deelne
mers onmogelijk het. scherp gestelde
tijdschema te volgen en bij c!e con
trole te Milaan bleek dan ook. dat varn
de 71 gestarte ploegen nog slechts 31
in de strijd waren.
Er waren toen nog drie equipes zon
der strafpunten.
Op hot modderige terrein van het
imposante NEP-stadion te Boedapest
vervloog; woensdagmiddag; een illusie,
de illusie van Ajax op een plaats on
der de vier top-clubteams van Euro
pa. De Nederlandse kaïnpioen werd
namelijk voor ruim 70.000 toeschou
wers door Vasas met een forse score
(4-0) uitgeschakeld voor verdere
deelneming aan liet toernooi om de
Europese Voetbalbeker.
De Amsterdammers hebben in dit
duel met de technisch ep tactisch
bekwamere tegenstanders, die zij
drie weken geleden door opportunis
me en een opmerkelijke wilskracht
een verrassend gelijk spel (2-2) af
dwongen, geen kansen op de zege ge-
hbd. Vasas forceerde meteen een dui
delijk overwicht, dat in korte tijd
door fortuinlijke treffers tot een 2-0
stand leidde. Ajax was volkomen ge
deprimeerd, werd door het superieu
re spel der Hongaren op de eigen
helft teruggedrongen en tenslotte ge
heel overspeeld. De eerste speelhelft
werd afgesloten met een 4-0 stand.
Het werd de eindscore, want Vasas
speelde na de rust in een aanmerke
lijk lager tempo. De Hongaren wer
den daarvoor zelfs door de eigen toe
schouwers uitgefloten. Ajax was in
middels door de tevergeefse „afweer-
slag" te vermoeid geworden om wer
kelijk dreigende situaties voor doel
man Kovalik te forceren.
wilde hij gaarne verklaren, dat de
Tulpen Rallye als de mooiste, in
teressantste en puikst georganiseer
de mag worden beschouwd. En zich
tot het comité wendend voegde hij er
aan toe: dank zij de grote ijver, vast
houdendheid, nauwkeurige planning
en degelijk speurwerk. Hierdoor kon
deze rallye niet slechts tot haar tien
de „editie" worden gevoerd, maar
tot een praktisch feilloos gebeuren in
de autosector bovendien.
De heer van Iïaaren bleek intussen
even optimistisch als Piet Nortier en
hij had slechts een speciale wens: dat
zich deze keer meerdere groot-toeris
ten voor de rallye-klasse zouden aan
melden. Dat is dus de categorie der
niet-wedstrijdrijders. In tegenstelling
tot de deelnemers aan de wedstrijd,
die slechts met twee in de wagen mo
gen zijn, kunnen die in de rallye-klas
se met een onbeperkt aantal per wa
gen aan de spectaculaire rit mee
doen.
Iets bizonders
Deze jubileum-rallye zal iets bij
zonders worden, onthulde de heer
Nortier. Uit de negen voorgaande
rallyes zijn alle ervaringen nog eens
grondig bestudeerd. De mooiste rou
tes, speciale etappes en proeven
daaruit zijn met vele nieuwe tot een
jubileum-rallye verweven, die de
fraaiste en aantrekkelijkste zal wor
den, tot dusver verreden.
Er is langer en nóg ernstiger op de
kaarten gestudeerd. Het doorkruisen
van grote steden en andere hinder
lijkheden voor het gewone verkeer is
met zorg vermeden.
In Frankrijk en Luxemburg werd
bij de voorbereiding enorme mede
werking ondervonden. Toestemming
werd namelijk verkregen voor het
houden van niet minder dan tien klas
sementsproeven en evenveel speciale
etappes, met een totale lengte van
circa 1000 kilometer. De mogelijkheid
kon worden geschapen de gemiddel
den daarin behoorlijk op te voeren.
Korte aanlooproutes
Het concentratiepunt voor de aan
looproutes: uit Brussel, Hamburg,
Londen. München, Noordwijk aan Zee
en Parijs, is ditmaal weer eens de
bekende Nürburgring. De start in de
genoemde steden zal geschieden in
de avond van zaterdag 26 april,
waarna de eerste deelnemer op zon
dagochtend rond 5 uur kan worden
verwacht.
Daar wacht hen een uur rust.
Voor de katholieke deelnemers
wordt op de Nürburgring de ge
legenheid geschapen hun kerke
lijke plichten te vervullen.
Feest barst los
Om zes uur des morgens barst het
feest van de gezamenlijke route los
en reeds zeer spoedig worden de rij
ders aan een klassementsproef on
derworpen. In Duitsland mag niet
harder dan 50 km worden gedraaid,
maar reeds na 110 km rijdt men
Saarbrücken binnen (eerste vaste
tijdcontrole). Van hieruit is 't slechts
een stapje naar Frankrijk en de Vo
gezen. Het is daar, dat de speciale
etappes en klassementsproeven el
kaar gaan afwisselen. In Champagno-
le volgt dan versterking van de in
wendige mens vóór de nachtelijke
route begint. De dames en heren zul
len deze versterking overigens hard
nodig hebben, want in die nachtelijke
uren wordt het, wat Nortier noemde,
„van dik hout zaagt men planken."
Voor slaperigheid behoeven de deel
nemers intussen niet te vrezen; im
mers, de klassementsproef in de duis
ternis vergt maar liefst 270 kilome
ters „speciale etappe".
De vroege ochtendrust kan worden
genoten in Valence. Later in de mid
dag komt men voor de tweede keer
in Champagnole, waar na een uur
uitblazen de enerverende kronkel
partij begint door Auvergne, de Al
pen en de Jura.
En nog....
Wie meende de derde avond en
nacht rustig noordwaarts te kunnen
toeren is er totaal naast, want op de
tocht naar Luxemburg worden de Vo
gezen nogmaals doorkruist. En in Lu
xemburg Daar méér dan 100 km
speciale etappe, met zeker méér dan
de vroegere fameuze 1000 bochten
Tenslotte volgt dan nog een klasse
mentsproef in België en daarna via
Philips-Eindhoven, dinsdag 29 april,
naar de finish in Noordwijk aan Zee.
In totaal zullen dan rond 2850 km
zijn afgelegd. De laatste deelnemer
wordt daar tegen 6 uur des avonds
verwacht.
Pas de vrijdag daarop zal de prijs
uitreiking geschieden, gevolgd door
het traditionele slotfeest.
Het eindklassement
Het eindklassement wordt ditmaal
bepaald naar het aantal winstpunten,
dat in de klassementsproeven wordt
verworven. De zogenaamde speciale
wagens zijn ditmaal komen te ver
vallen.
Anderzijds werd een nieuwe
categorie ingesteld en wel voor
prototypes van wagens tot 600
c.c. Hierbij is natuurlijk gedacht
aan nieuwe, kleine, maar nog
niet in volle produktie zijnde
wagens als de DAF, de NSU e.d.
Hiervan hopen de organisatoren
een tien- tot vijftiental bijeen te krij
gen. Intussen: de inschrijfgelden wor
den niet verhoogd.
En nu maar hopen, dat Piet Nortier
c.s. hun wensen vervuld krijgen. Dan
wordt deze 10e inderdaad de mooiste
die ooit werd gehouden.