WIE HET ZWAARD OPNEEMT Tactiek ma<i veranderen intentie blijft Mattheus-Passie te Aardenburg KOERSVERLOOP OP AMSTERDAMSE BEURS Blank vee Begrafenis Greep uit de maandbladen Leedvermaak tijd genoeg „welwillend" één intentie Bergenaar A. van Loon boekte nieuwe biljartzege Dodenschip Document van blanke slavernij en Japans despotisme Het Roodboek van de vervolgde Kerk Eerste lustrum-uitvoering met bijzondere solisten 11 dagblad de stem van zaterdag 22 februari 1958 11 Thans kunnen ook vrouwen nerveuze vermoeidheid overwinnen I 4É*- Roeping Marktvereniging attendeert op Brabantse en Zeeuwse markten „Inzittenden kunnen naar huis" Schoolgebouw in Amsterdam in as Dividendvoorstel IGB 9 pet. M MIERLO en ZOON o. Van 17 t.e.m. 21 februari 1958 door Karei C. Snijtsheuvel XII. .De „Hakodate Maru" was Er een aftands schip en liep van stapel in het jaar 1897 op de scheepswerf Michigo Hayashi in Hondo. Het was een vrachtschip van circa 10.000 ton, snelheid hoog stens 7 knopen. U weet ge noeg: het was een tamelijk, klein schip en niet erg va lide. Toch heeft dat schip dat tenslotte in de Zuid- chinese zee door Amerikaan se torpedo's naar de kel der werd gezonden - negen honderd en zevenendertig (937) Ned. krijgsgevange nen vervoerd van Java naar de plaats van zijn graf, na een moordende reis van acht weken. Dat dat graf ook het graf zou betekenen van 364 krijgsgevangenen van Nederlandse origine en 'n verdwaalde Brit die Ed ward Turbener heette, maakt de kwestie nog deer niswekkender. Overigens beschrijven we hier een der flagrantste uitingen van het Japans despotisme dat over blanken heeft gewoed: een slaven schip in de twintigste eeuw, de slavendrijvers waren spleetogen, de slaven wa- zij, die eens „toean besar" werden genoemd in de sprankelende „gordel van smaragd". Het was 23 januari 1943. Don kere nacht. Als slaven werden wij In overdekte trucks gestoten, die ons ronkend elders heen reden. We werden er weer uitgestompt en daarna voortgedreven over 'n vankele, zwiepende reling. Onder het gedempte licht van iets wat wel een schip moest zyn, werden we naar onze nieuwe woon- s/aap- en sterfruimte geschopt en geranseld. Uit de machinekamer plantte zich het gebons van de versleten motor voort tot in alle trillende, klepperende en steunende gele dingen van het schip, dat voor het vervoer van vee had dienst gedaan. ,,Nu wordt het pas goed, we gaan naar Hawaii", poogde er één optimistisch te fluisteren; zijn stem echter en zijn wijze van spreken zouden de prelude van een dodenhymne niet heb ben misstaan. Bijna op hetzelfde moment hief een ander een ge huil aan. Een beroeps-sergeant majoor, eens zo dik als een Scheveningse harington, nu een wandelende tak. ontdekte blijk baar dat hij zijn carrière was misgelopen; hij begon kreupele verzen te improviseren. (Advertentie) De puberteit, de periodieke dagen, d' groei, de voeding van de zuige ling, de overgangsjaren, stellen de vrouw bloot aan verzwakking. Om .nieuw bloed' te vormen en verse krachterte herwinnen, is het dan nodig de ijzerkuur te volgen. Warmeer U zich lusteloos voelt, is het de hoogste tijd bij elke maaltijd medicinaal ijzer in te nemen, zoals de Pmkpilen dit bevatten. Ze zijn zo opbeurend, dat 4 weken volstaan om .500.000 tot 700.000 rode bloed lichaampjes per mm3 bloed te her winnen. Het bloed is weer gezond en kan weer al het nuttige halen uit de versterkende bestanddelen van het voedsel en uit de levenskrach tige zuurstof der lucht; en wel in die mate. dat de vitaliteit van alle xvan het organisme wordt her steld. Na de eerste week krijgt men weer eetlust. Verzwakte vrouwen of lijdende aan gebrek aan rode bloemlichaampjes. worden weer 5 eun dynamisch. Met de gezond heid herwinnen zij eveneens de if^fnLVst en ket bewustzijn van de voile bloei harer schoonheid, hjnkpillen bij apothekers en drogis- vü' j BesPaar 1,35 door aankoop kuur d°°S VOOr een volledi§€ „Hollanders zonen van Ka- ninefaten. ,,En van Bataven. ,,Die leefden in holen. „Hebt gij eindelijk in de gaten? ,,Gij zijt je reinste slaven, ,,Van aapachtige Mongolen". Ik luisterde gretig en verwacht te nog meer poëtisch schoon, dat me een welkome afleiding gaf in die ellende. Maar de nieuwbak ken dichter muntte niet uit in produktiviteit. En het oeroude, overvolle schip begon heviger te schudden, te be ven, te knarsen. Vee dat naar Ha waii dacht te gaan en dat ook nog huilde, snikte en dichtte boven dien, was inderdaad zeldzaam.. Er kwam toen nog méér ge schreeuw, uit de schorre kelen van de Japanners. Deze sectie van 24 man onder commando van 'n Japanse Samuraikorporaal moest 937 Nederlandse krijgsgevange nen bewaken. De Jap scheen een wel heel groot zelfvertrouwen te hebben, óf het besef dat 937 Ne derlanders tammer waren dan duiven. In de duisternis begonnen de sadisten op ons in te slaan met knuppels. We moesten opschui ven. We lagen in de veeruimten reeds zowat op elkaar. Mijn ne venman bloedde uit een hoofd wonde; hij kreunde. Op een ge geven ogenblik kwam er bewe ging in de boot. We gingen de dwangarbeid tegemoet. Waar? Help dat maar uitzoeken in ider geval niet in Hawaii. Toen de ochtend aanbrak sloe gen we een blik door de afgegren delde patrijspoorten, we zagen de zee, grauw en deinend. Het schip bonkte op en neer. We voeren in noordwestelijke richting, te oordelen naar de stand van de opkomende zon. De dag was een hel. We mochten slechts het broeiende, stinkende .verstikkende ruim uit om naar het privaat te gaan. Er stonden een tiental ge- improviseerde W.C.'s. Niet meer. Tien privaten voor bijna duizend man. Weldra brak dysenterie uit en de ellende was niet te over zien. Driekwart van ons mergelde uit tot geraamten binnen de tijd van een enkele week. Wij dobber den inmiddels maar voort. Het schip ravitailleerde midden op zee. met behulp van grote sche pen die blijkbaar speciaal daar voor waren uitgevaren. Daaruit concludeerden wij, dat er nog meer slavenschepen deze route volgden en misschien reeds ge volgd hadden. Overigens leden we een afschuwelijke honger: we kregen slechts twee karige maal tijden per dag. bestaande uit rijst met Chinese kool in zout. Toen kwamen de doden, eerst drie per dag, toen vijf per dag, toen tien per dag Een begra fenisceremonie was er niet bij, daar bad men geen tijd voor. De stoffelijke overschotten werden in 'n vuile doek gewikkeld en voor zien van een stuk geroest jjzer overhoord geworpen. Later was het ijzer op en bleven onze doden drijven op de blauwe zee, totdat de grenzende haaien zich aan hen vergastten bezet, de wachtenden zaten in rijen te kreunen. De Jappen grin nikten vol leedvermaak. Ik wachtte juist voor een privaat, dat wel erg lang dicht bleef. Ik tikte op het hout. Ik hoorde niets. Hè, zat er wel iemand in? Ik duwde de deur die geen gren del had open. Ja daar zag ik hem. Hij keek me aan, star en stil. Hij zweeg. Zoals alle doden gewoon zijn te zwijgen. Toen tuimelde hij als 'n houten beeld terzijde. En bleef op mij staren met ogen die ik toen pas herkende als de ogen van de dood. Ik deinsde achteruit, haspelend waarschuwde ik een voorbijgaan de Japanner: hij grijnsde Toen diep in de nacht sidderde ik van emoties. Ik had de zit tende dood gezien.... Het was bar moeilijk om in die dagen nog te geloven. Toch de den wij dat. En wij baden: niet om kracht en geduld, maar om wraak! Tor pedo's zuchtten wij smachtend, waar blijven de Amerikaanse on derzeeërs, o God. zend ons torpe do's.... Tot dan toe hadden wij in de wijde zeeën van Azië niets dan Japanse kruisers gezien, be mand met kleine mannetjes, die staande onder de reuzenkanonnen tartend stonden te kijken. Torpe do's. Dan maar het zeemansgraf. Liever voor de haaien dan voor de Japanners. Ik verloochende de filosofie van een oude Indischman: „Vraag nooit om iets waar je toch geen recht op hebt, je krijgt dat heus niet. En krijg je dat toch wel het zal je berouwen...." Inderdaad. We krégen torpedo's. In de zwoele nacht. Tot nu toe heb ik nog spijt daarom te heb ben gebeden. (Copyright van de schrijver.) (Wordt vervolgd) (Advertentie) cfeVtt*n1r»n Hanlr y.il Hp fap De communistische regeringen kondigen dikwijls zulke strenge maat regelen af tegen de Kerk, dat er een hevige verontwaardiging ontstaat onder het volk. Dit heeft dan een verzachting van die maatregelen tot gevolg, waardoor de ontevredenheid verstomt. In werkelijkheid echter hebben de communisten hun doel bereikt. Een vluchteling uit Tsjecho- Slowakije illustreerde dit met het voorbeeld van een koopman, die iets wil verkopen voor vier gulden, maar er zes gulden voor vraagt. De klant geeft niet toe en de koopman gaat tot vijf gulden. De klant is voldaan, dat hij er één gulden af heeft gekregen, terwijl de koopman een gulden meer heeft gekregen dan de prijs, die hij zich had voor gesteld. Volgens dit systeem hebben de communisten tal van maatregelen te gen de Kerk doorgevoerd, nadat hun propaganda veel zwaardere had ge- eist. En voor wat betreft de reacties in bet buitenland, passen de commu nisten tegen de Kerk de methode toe van het aandraaien der duimschroe ven. En dit wisselen zü dan af door nu eens in dit, dan veer in dat land, hun maatregelen te verscherpen en tegelijkertijd met veel ophef te spre ken over de een of andere gunst, die het regiem in dit of dat land aan de Kerk heeft verleend. Afgezien echter van rle verschillen in tactiek, zoals deze bepaald wor den door factoren, die losstaan van de opzet om te vervolgen, is er een grondplan voor de communistische vervolging, dat gelijk is voor alle betrokken landen, een programma dal alleen varieert inzake de intensi teit van het uitvoeren. Dit wordt gesteld in ..Het roodboek van de vervolgde Kerk een indruk wekkende studie van de methoden, die na 1917 in Rusland en de andere communistische stalen zijn toegepast bij de bestrijding van de godsdienst en van de katholieke Kerk. die dooi de communisten als het gevaarlijk ste bolwerk wordt gezien van de krachten, die hen weerstreven. Dit „roodboek", dat wordt ingeleid met een doorwrochte beschouwing over de methodiek der vervolging en verder een indrukwekkende feiten verzameling geeft, ingedeeld naar de betrokken landen, mag inderdaad de overtuiging schenken, dat het com munisme niet beoordeeld kan wor den naar zijn „politieke gezicht", maar slechts naar de ideologische grondslagen, die in de loop der jaren geen enkele verandering hebben on dergaan. De communisten hebben de tijd. Als ze de maatschappij met rijp be vinden voor een snelle, ingrijpende verandering, kiezen ze de weg dei- geleidelijkheid. het proces der voor zichtige uitholling. Ze laten de Kerk de attributen van haar uiterlijke waardigheid, maar zorgen ervoor, Neuman was een van die jongens, die geen dysenterie had, net als ik. Ons lichaam bleef be trekkelijk op peil; over ons mo reel zullen we maar niet spreken. Neuman was van mening dat hij diep in de nacht wat eten kon betrekken uit de Japanse keuken, natuurlijk stiekem. Hij wist de weg, hij wist nog meer om zijn plan te doen slagen. Hij ging, en kwam terug, met rystballen, voor hem en voor ons: wij aten er ons zowat wild aan. De volgende avond herhaalde zich dat festijn, Tot vier avonden toe. En de vijf de avond werd Neuman gegre pen. Zijn terechtstelling geschiedde op specifiek Japanse wijze. Eerst werd hem gelast met een mes harakiri te plegen. Hij moest dus zelfmoord plegen. Neuman weigerden dat. Om zoiets te doen moest Je immers de psyche be zitten van een Japanner, en dat had alleen... de Japanner. Toen werden wij allen geroepen en wa ren wij getuige van een beestach tig schouwspel: de negentienjari ge Nederlander Neuman werd onthoofd om enkele rijstballen. Op een dag. tijdens de tocht op het dodenschip, moest ik weer naar boven. De privaten waren (Van onze verslaggever) belanoviu de Centrale Vereniging voor Markt-, Straat- en Rivierhandel is een H t r 6n 'n'eressant Initiatief genomen, maanden n®meliik in de bedoeling van de vereniging om gedurende de markten Van de Brusselse tentoonstelling enkele west-Brabantse en Zeeuwse Daarin spec"aa' onder de aandacht van de vreemdelingen te brengen, affichpc ^"..binnenkort in West-Duitsland, België en Frankrijk kleurige bij hpt rerschijnen' die op deze markten attenderen. De weekmarkten, die daal n Van de Centrale Vereniging zijn betrokken zijn die van Roosen- Sluis DS?n op Zoom- Goes- Middelburg, Vlissingen, Hulst, Sas van Gent, -al i' a Terneuzen en Oostburg. Om ze bijzonder aantrekkelijk te maken gph "j viif belangrijkste marktplaatsen een standwerkersconcours worden «enouaen, waarvan op 7 augustus in Bergen op Zoom de finale gaat. ,"en heeft Bergen op Zoom voor het houden van de finale aangewezen, 'e au?ustu5 van Nederlands populairste marktkooplieden, Verbiest uit Bergen op Zoom, 70 Jaar koopman zal zijn. hpi=^e\ geen Vvijfei "Jat speciaal voor het standwerkersconcours alle Deiangstellmg zal bestaan. De Centrale Vereniging voor de Markt-, Straat- en «merhandel werkt de plannen voor deze bijzondere markten thans nader uit. De belangrijkste bijdrage in het. ja- nuari-nummer van Roeping lijkt ons de studie, die C. Mertens wijdt aan de esthetische beginselen van Char les du Bos. Deze Franse schrijver door André Rousseaux getypeerd als een „gelukzalige van de literatuur" trekt steeds meer de aandacht. Om de herinnering aan hem levendig te houden is zelfs een „Société des Amis de Charles Du Bos" opgericht. Een andere interessante bijdrage is die van Jan H. Cartens over de min der bekende 17e eeuwse dichter Lo- dewijk Makeblijde, tijdgenoot van Stalpert van der Wiele. Van de Oostenrijkse dichteres In geborg Bachmann. die in Rome als free-lance letterkundige werkzaam is neemt de redactie een drietal nog niet eerder gepubliceerde gedichten op. Ton Neelissen draagt een aantal sonnetten bij. Bijzonder origineel en klankvol zijn de verzen van Anneke A. C. ten Berge. Door een overvloe dig gebruik van binnenrijm weet. zij bijzonder fraaie effecten te bereiken. Noud van den Eerenbeemt getuigt in zijn korte verhalen nogmaals van zijn schrijftalent. Na de vele paro dieën die al in krant en tijdschrift en door de radio op de puzzelrage ge bracht zijn, komt Jan Hanlo nog met een zouteloos grapje, dat. in een cul tureel maandblad werkelijk mis plaatst is. Een paar boekbesprekin gen en het Journaal besluiten de af levering. De correctie laat als steeds veel te wensen over. We zien b.v. het geboortedorp van Stijn Streuvels ge speld als Ingoychem. Ino.yghem en Ingoyghem. Op het aantrekkelijk om slag is een schilderij van Roger Bis- sière gereproduceerd. De Gids Nu prof. Malherbe in ons land is om meer aandacht te vragen voor de Zuidafrikaanse letterkunde, opent de januari-aflevering van De Gids met gedichten van Elisabeth Eybers. Of dit opzet is dan wel toeval, weten we niet. In elk geval een gelukkige coïncidentie. Ook Herman van den Bergh en Cees Nooteboom dragen verzen bij. Theun de Vries begint een nieuwe Friese roman onder de titel „Wind en Avondrood". We hebben met grote bewondering deze inzet gelezen en zien met verlangen naar het vervolg uit. De hoogleraar R. F. Beerling filosofeert over definities van filoso fie. Hij gaat er van uit, dat het filo soferen de bezigheid is van de geest zich rekenschap gevende van zijn doen. In haar kroniek van het,proza behandelt Emmy van Lokhorst een aantal recente novellenbundels. A. Marja vraagt aandacht voor Si mon Carmiggelt., die hij als Karei Bralleput maar matig kan waarde ren In de rubriek boekbesprekingen neemt Anton van Duinkerken het op voor prof. Rogier tegen L.A. van der Linden en diens veelbesproken bro chure. Brabantia Het maandblad Brabantia opent de zevende jaargang met een gedicht van Jan van Sleeuwen „Het Ver driet" naar Maurice Carême. Een tweede gedicht van dezelfde schrijver heet „Wandeling door een winkel straat". Ze worden beide overtroffen door een zeer fraai en ernstig sonnet van Frans Babyion „Bezinning in de herfst". In een uitvoerig artikel geeft mr. W. de Vries tal van interessante his torische bijzonderheden over het ge dwongen dubbele huwelijk van mr. Jacob Lodewijck Valckenaer, die leefde van 1634 tot 1684. Thijs van de Griendt geeft in zijn rubriek „Bra bantse kunstenaars" een overzicht van het werk van de schilder en glazenier Toon Ninaber van Eyben. Harrie Kapteijns bespreekt met veel waardering „De grote voltige" van Antoon- Coolen. Vondels drama's Het boek ..van Pascha tot Noah" van dr. W.A.P. Smit, verschenen in de Zwolse reeks van Taal- en Letter kundige Studies, heeft in brede kring belangstelling getrokken. Prof. Ge rard Brom geeft er in de vierde afle vering van het tijdschrift Spiegel der Letteren een Waardevolle beoordeling van. In het Tijdschrift voor Nederlandse Taal en Letterkunde treedt pater Maximilianus o.f.m. cap. met dr.Smit in discussie. Hij noemt het werk een synthese, een magistrale samenvat ting, helder en overzichtelijk, in een stijl, die boeit tot in de analyses dei;.' stukken toe. Dit weerhoudt hem ech' ter niet lal van afwijkende opvatt gen te berde te brengen. Ook enige aanvullingen blijkt, dat patefr Maximilianus 't werk van prof. Smit grondig bestudeerd heeft. We ver moeden dat het laatste woord over deze Verkenning van Vondels dra ma's" nog niet gezegd is. WILLEM v.d. VELDEN 'chr :tinf u?t KARDINAAL MINDSZENTY vrijheid binnen vier muren dat zij geen invloed meer kan uit oefenen op de gemeenschap waarin zij werkzaam dient te zijn. Voorts trachten zij verdeeldheid te zaaien onder priesters en gelovigen, waar door de kerkelijke organisatie inner lijk vermolmt en op een gegeven mo ment in elkaar stort. Dit systeem wordt met name de laatste jaren toegepast, nu Kroestjev de coëxistentie heèft gepredikt en het voor de communisten zaak is, naar buiten de indruk te wekken van een lofwaardige tolerantie tegenover an dersdenkenden. Alleen die priesters worden in de gevangenis geworpen, die zich tegen de politiek van de staat hebben gekeerd. De andere, die zich in de rij der „vredespries- ters" schaarden, of die zich leenden voor volksfrontacties, worden met rust gelaten. Zo mag de buitenwereld dan gelo ven. dat niemand gestraft wordt we gens zijn godsdienstige overtuiging, maar alleen wegens zijn politieke, „volksvijandige" gedrag. Er komt 'n bureau voor kerkelijke aangelegenhe den. dat het eerste en laatste woord heeft inzake de benoemingen van in vloedrijke personen, die de katholie ken voor het communistische karretje kunnen helpen spannen. De Kerk, teruggedrongen als zij was binnen de kerkgebouwen, wordt gedwongen opnieuw naar buiten te treden, maar nu als verdedigster van volksdemocratische activiteiten. Een tweeledig doel wordt daarmee ge diend Op de eerste plaats wordt de kerkelijke organisatie in het betrok ken land losgescheurd van Rome, op de tweede plaats wordt de geest van de gelovigen geleidelijk*an rijp ge maakt voor een verderfelijke infiltra tie van marxistische ideeën. De communisten maken zich niet druk over, dat het kerkbezoek in Rusland en de volksdemocratieën nog altijd groot is. Hun ideologie zegt. dat de weerstand van de oude bourgeois-maatschappij vanzelf zal worden gebroken, dank zij de factor .tijd". Alle instellingen die ten on dergang gedoemd zijn. zeggen ze. blijven onder een communistisch re giem nog enige tijd voortbestaan, en wel totdat het proces der communis tische heropvoeding vrucht begint te dragen. Maar onder de uitwerking van de dialectiek veranderen deze instellingen van binnenuit. In dat licht moet men ook de „wel willende gebaren" zien van partij en regering in sommige landen. Zij zijn geen alleenstaande uitingen. Ze ver- iaden een en dezelfde inspiratie: de katholieke massa te doen geloven in de mogelijkheid van een geestelijke coëxistentie, teneinde te bereiken dat de vernietigingspogingen op minder weerstand stuiten. Wie de bedoelingen van het com munisme werkelijk doorziet en zich er openlijk tegen teweer stelt, wordt op de meest grove wijze van volks vijandige activiteiten beticht en met veel fanfaren voor het gerecht ge sleurd. Niet de Kerk krijgt dan de schuld, maar „imperialistische krin gen in het Vaticaan" of andere mala fide groepen van samenzweerders te gen „het arbeidende volk". Verdeel en heers.... Dat is Het parool bij de vervolging in onze dagen Dit wordt in het „roodboek", dat onder auspiciën van de Commissie voor de Vervolgde Kerk werd uitge geven, niet slechts betoogd, het wordt ook waar gemaakt en wel aan de hand van zoveel feiten uiterst ge detailleerd dat na bestudering van dit alles iedere twijfel aan de wer kelijke opzet van de communistische tactiek een dwaasheid zou zijn. Het boek laat zich zeker niet lezen als een roman. In zeker opzicht is het zelfs saai, omdat de samensteller ervan onvermoeibaar blijkt in de op somming der ontstellende feiten, die alle verschillend 7ijn. maar in hun samenhang steeds duidelijker gaan wijzen op een telkens terugkerend ezenselement in de vervolging va-n Kerk en gelovigen: op de wil name lijk om kost wat kost het geestelijke verzet te breken van het laatste grote bolwerk der vrijheid, ideolo gisch even diep gefundeerd als het communisme. Iedere yerzoening tussen Kerk en communisme is een fictie, een on verantwoorde dagdroom, omdat wa ter en vuur zich nu eenmaal niet met elkaar verdragen. Voor wat Polen betreft lijkt het erop. dat in deze vaststelling een onwaarheid schuilt en dat er toch van een compromis sprake zou kunnen zijn. Men mag echter niet vergeten zoals het roodboek terecht stelt dat de communistische staat in Polen on middellijk bedreigd werd door de ge beurtenissen in het land zelf en in Hongarije. In zo'n situatie is het niet uitgesloten, dat de regering voorlopig afziet van het toepassen van enkele ideologische beginselen, ook al zou dit een tijdelijk verlies betekenen bij het streven, de massa geestelijk te beïnvloeden. Als de tolerantie door de leer zelf zou worden ingegeven, zou die leer niet communistisch meer zijn Iedereen die uit hoofde van zijn functie, of anderszins, een studie wil maken van de „Kerk der Stilte", van de manier waarop in de volksdemo- Het Koreaanse vliegincident Een woordvoerder van de Noordko- reaanse regering in Pjongjang heeft gezegd, dat de vierendertig personen aan boord van het, Zuidkoreaanse vliegtuig dat op 16 februari in Noord Korea landde, naar huis kunnen gaan als zij willen, aldus een bericht van het persbureau Nieuw China". Als de Zuidkoreaanse regering wer kelijk deze mensen wilde helpen om naar hun land terug te keren, zou zij zich rechtstreeks met de Noord- koreaanse regering in verbinding moeten stellen. Dit jaar op Fassiezondag 23 maart aanstaande vindt in de Aardenburg- se Sint Baafskerk traditiegetrouw weer de uitvoering plaats van de Mattheus-Passie van J.S. Bach. De uitvoering van dit jaar za! echter een heel bijzondere uitvoering zijn. Het is namelijk voor de vijfde maal dat de Mattheus Passie in de Aar- denburgse Sint Baaf wordt uitge voerd en daarom heeft het Baeh-co- mité gemeend enkele bijzondere so listen voor deze uitvoering te moe ten aantrekken. Allereerst werd gezocht naar een representatieve figuur voor de Chris tuspartij, waarvoor men een goede keuze hoopt te hebben gedaan in de bekende Engelse bas: Bruce Boyce. doch meer nog meende men voor de Evangelistenpartij een speciale zan ger te moeten aantrekken. Immers vorige jaren zorgde Willy van Hese uit Antwerpen steeds voor een su blieme vertolking, zodat men hier het goede peil moest handhaven. Men meende dit niet beter te kunnen doen dan door hiervoor de bekende tenor van de Weense Staatsopera: Walther Ludwig te vragen. Ter com pletering van dit internationale ge zelschap werd voor de bas-aria's aangezocht Renaat Verbruggen uit Antwerpen hetgeen de talrijke Belgi sche bezoekers aan de Aardenburgse uitvoering zeker aangenaam zal zijn. gezien de populariteit, die deze zan ger thans in België geniet. De leiding van de uitvoering be rust natuurlijk weer bij Piet van Eg- mond, waarbij hij weer de beschik king heeft over zijn Amsterdams Oratorium Koor en het knapenkoor van de Vredesscholen uit. Amsterdam. Wat zeer belangrijk .is voor de aan staande uitvoering is, dat thans een der beste orkesten van Nederland zal medewerken, namelijk het Utrechts Stedelijk Orkest, waarin onder meer de beide concertmeesters Jo Juda en Dick de Reus als violist meespelen, Als verdere medewerkenden kun nen genoemd worden: Corry Bijster sopraan, Toni Rebel alt. Reinier Schweppe tenor. Alex Schellevis. or gel, Leny van der Lee. clavecimbel. e i Louis Werner, viola de gamba. Het zal wederom een onverkorte uitvoering zijn met meer dan 250 me dewerkenden. terwijl uit Vlissingen een extra boot zal varen, die aanslui ting geeft op een extra bus uit Bres- kens. KARDINAAL WYSZINSK1 .oog in oog met de tegenstander.. cratieën de strijd tegen de Kerk en godsdienst wordt gevoerd, kan dit boek beschouwen als een waardevol-. Ie bron van inlichtingen, die duide lijk maakt wat door gebrek aan an dere informaties soms in de nevel moest blijven. Sommige feiten krij gen immers eerst reliëf tegen de achtergrond van andere feiten en ge beurtenissen, die de houding van re gering en partij beïnvloedden en die nu eenmaal voor elk land verschil lend zijn. De les die er, zoals gezegd, eerst en vooral uit te trekken valt is. dat men het communisme niet mag be oordelen naar zijn politieke gezicht, of dit nu een grijns of een glimlach vertoont, maar slechts naar zijn fer vente intentie, de menselijke geest fundamenteel te veranderen. Het boek. geschreven door Albert Gaiter en door Jan Dijkgraaf uit het Italiaans vertaald, is verschenen bij de uitgeverij Brepols te Brussel. JAN VERDIESEN Een felle, zeer spectaculaire brand heeft een houten schoolgebouw aan de westelijke rand van dit Amster dams stadsdeel binnen een kwartier tijds in een tientallen meters hoog oplaaiende vuurzee veranderd. De oorzaak is vermoedelijk dat een werkster een gaskachel maar half had uitgedraaid Een in de nabijheid hangende handdoek heeft toen vlam gevat. (Advertentie) Goed voorbeeld doet... Zeker, haar grootmoeder en ook haar moeder gebruikten reeds MAÏZENA DURYEA en zij volg de dat goede voorbeeld. Vandaar haar lekkere groenten, smakelijke soepen en smeuïge sausen. En als haar vriendinnen vragen hoe het komt dat zij zo lekker kan koken, dan zegt zij „Goed voorbeeld dóet goed volgen" en gebruik - zoals ik - MAÏZENA DURYEA voor het binden van groenten, soepen en sausen. Dan zijn mislukkingen bij voorbaat uitgesloten. Te Rotterdam is vrijdag het toernooi voortgezet om het Ne derlandse kampioenschap eerste klasse, groot biljart, kader 74/2 van de K.N.B.B. Na op de eerste dag (donder dag) zijn twee partijen resp. te gen van Straalen (Utrecht) en Eichelsheim (R'dam) in winst te hebben omgezet, slaagde A. van Loon (Bergen op Zoom) er gisteren in, tijdens de middag partijen, de Rotterdammer Boersma te verslaan- Op dat tijd stip stond van Loon tezamen met Beekman, die tot dan toe even eens alle partijen had gewonnen, aan de top van de ranglijst. De resultaten van de middagpar tijen waren: van Leeuwen Eichelsheim Beekman van Straalen van Loon Boersma Lieshout Zondervan van Leeuwen van Straalen 300 244 300 74 300 191 300 227 71 46 7 195 7 72 13 104 13 29 42 40 16.66 13.55 42.85 10.57 23.07 14.69 14.28 10.80 AVONDPARTIJEN Boersma 130 13 63 10 00 Zondervan 300 13 92 23.07 Lieshout 172 20 54 8 60 van Loon 300 20 85 15.00 Beekman 300 14 56 2142 Eichelsheim 205 14 103 14.64 Na de vierde ronde is de stand: 1. Beekman 8 25.00 2. van Loon 8 14.45 3. van Leeuwen 6 17.23 4. Zondervan 6 15.87 5. Lieshout 2 9.80 6. Boersma 2 9 61 7. Eichelsheim 0 12.15 8. van Straalen 0 11.00 Aan de algemene vergadering van aandeelhouders van de N. V. Interna tionale Gewapendbeton Bouw te Breda zal worden voorgesteld een dividend van 9 procent uit te keren (vorig jaar 8 pet.) (Advertentie) 300 211 15 103 15 73 20.00 14.06 Bankiert Anno 1884 BELEGGINGSADVIEZEN Laagste Hoogste Vrijd. 21-2 Koersverschil koers koers laatste t.o.v. tijdvak vorige week Alg. Kunstzijde Unie 149 1/2 154 3/4 150 2 1/2 Van Berkels Patent 191 194 191 Van Gelder Zonen 176 181 1/2 176 17 Kon. Ned Hoogovens 265 275 272 8 Ned. Kabelfabriek 225 1/4 227 1/2 225 1/4 2 3/4 Philips 244 1/2 249 248 3/8 3 3/8 Unilever 337 1/2 344 337 7/8 3 1/4 Wilton - Feijenoord 206 1/2 212 1/4 207 1/2 2 1/2 Kon. Petroleum 144.40 150.70 144.70 2.70 Holl. - Amerika Lijn 140 145 1/4 140 1/2 1/2 Kon. Ned. Stoomboot Mij 137 1/2 140 3/4 138 1/2 2 Ned. Scheepvaart Unie 108 1/2 112 109 1 3/8 Van Ommeren 195 1/2 201 195 1/2 5 3/4 Amsterdam Rubber 42 1/2 45 1/2 44 5/16 2 5/16 H.V.A. 83 86 3/4 83 1/4 2 3/4 Ver. Deli Mijen 60 1/2 64 60 3/4 3/4 3-3 1 2 Nederland 1947 85 15/16 86 7/8 86 11/16 29/32 3 Invest, cert. Ned. 90 9/16 91 5/8 90 7/8 13/32 3 Ned. 1962-64 89 15/16 90 5/16 90 1/32 1/16 6 Woningbouw 107 1/8 107 7/16 107 7/16 7/16

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 9