Met oog en
oor te gast
papier voor uw pen
DE MODERNE MENS EN GOD
H. STUMPEL N V.
H. COUWENBERG
fPagblad OeStcra
Zonnebloem in het
koper
Spelers - kern
In de put
Kruik
Hoorspel
„Godsbeeld"
Dc j|rnle X
0|i 't kerkplein
De scheidslijn
derde blad
zaterdag 22 februari 1958
Onze radio en
TV-rubriek
KL&t V'6LpVN'xPc Je, J
Eén jaar geëist
voor verduistering
Nitrua t-schandaai
in Duitsland
Agente: FIRMA
BAYINGS-BEYERSBERGEH
Haagweg 250 - Breda
Telefoon 37950
gebruikte kleine piano's
SPIERING
Noodtoestand in
staat New York
BAYER
(Advertentie)
„Beste vrienden, goede mor
genMet deze begroeting
startte Alex van Wayenburg op
3 september 1945 zijn eerste
„Zonnebloem". Voor het eerst
verwelkomde hij toen met zijn
typische stem die na een
kleine 2500 uitzendingen nog
niets aan warmte heeft ingeboet
de zieken in hun eigen pro
gramma.
De zieken, die hij principieel
steeds met „vrienden" aan
spreekt, en die hij met zijn pro
gramma heeft verlost uit het
benauwende isolement van het
ziekbed. Die hij binnenvoerde
in een eigen gemeenschap, die
tintelt van steeds weer nieuwe
activiteiten.
Op 1 maart viert de Zonnebloem
naar koperen jubileum. Een unicum!
Traditiegetrouw en geheel in de stijl
,-sn de rubriek, staat het feestpro-
gram in het teken van... anderen! In
dit geval de huisomroepen. die in
eigen huis bevorderen, wat het radio-
siekenbeznek landelijk verricht. On
bewust is de Zonnebloem voor heel
wat eminente artiesten de spring
plank geweest voor een radio-car
rière. Nemen we om te beginnen eens
Jules de Corte. Verder het duo Black
and White. Corrie Brokken en Ria
Kuyken. Het eerste radio-program
van Gabriël Smit was een uitzending
van de Zonnebloem. En ga zo maar
door.
De Zonnebloem jubileert. Lex van
Wayenburg óók! Want zonder van
Wayenburg geen Zonnebloem! Bei
den zijn begrippen, die niet van el
kaar te scheiden zijn!
Wim Quint jubileert een beetje
méé. Want hij begon zijn KRO-loop-
baan bij de befaamde uitzending in
1945.
De NTS gaat haar spelers-kern op
heffen! Er is een paar jaar lang met
het systeem van vaste medewerkers
voor de tv-toneelstukken geëxperi
menteerd en het heeft niet voldaan,
beweert men. Waarmee men beslist
niet wil zeggen, dat er iets op de
spelers zélf zou zijn aan te merken.
Het ging eenvoudig niet. Wij voelen
wel zo ongeveer waar de schoen
wringt! De regisseurs hebben name
lijk bij eerste lezing van een manu
script dikwijls al een ideale vertolker
voor een bepaalde rol op het oog.
Is die vertolker geen lid van de spe
lerskern, dan kost dat extra-geld.
Probeert de NTS dan voor de betref
fende rol een lid van de kern naar
voren te schuiven, dan staat de re
gisseur op zijn achterste benen!
Waar hij gelijk in heeft, want de mo
tieven van de NTS zijn dan niet meer
van artistieke smetten vrij...
1 Advertentie)
Drink dan een Hesje
vloeibaar optimisme.
RIVELLA.de alcoholvrije
drank, die het leven kleur
en Heur geelt.
Verfrissend en
opwekkend, pittig en toch
zacht. Een ideale
alcoholvrije tafeldrank.
Bevordert de spijsvertering.
RIVELLA Is een
natuurproduct uit melk!
Sprankelend
V i j -- "..V
détt d<tn émdeViJ
Verkrijgbaar bij Uw wijnhandelaar
en de horecabedrijven
Wat bij de hoorspel-kern lukte,
ging hiér dus niet door. Wat bij enig
nadenken wel te voorzien zou zijn
geweest!
Liefhebbers van Beethoven-mu-
ziek kunnen a.s. maandagavond
terecht bij hun radiotoestel. In een
gezamenlijk programma speelt
Adrian Aeschbacher het Emperor-
concert in Es, opus 73. Ook de
ouverture Coriolan wordt uitge
voerd.
Nu Sinte Clara is uitgeroepen tot
patrones van de TV over heel de
wereld, kunnen w\j niet anders dan
hopen dat deze goede heilige ons
leiden zal om met wijsheid en in
zicht deze rubriek te vullen.
Als een kleurige, boeiende film
rolde het leven van luchtvaart
pionier Dellaert uit Westdorpe
woensdagavond aan ons geestes-
oog voorbij in het derde ,,Dit is
Uw levensprogramma van de
Vara. Heren Koopman en Gart-
hoff, proficiat! Dit wordt wat!
Zestig procent van alle uitge
brachte stemmen verzamelde
Corrie Brokken met de liedjes
..Heel de ivereld" en Weet je*'.
Voorwaar een prestatie! Met
Heel de wereld(tekst èn mu
ziek van Benny Vreden) zal ons
aller Corrie Nederland dus ver
tegenwoordigen op de interna
tionale finale.
Voor balletliefhebbers was er jl.
donderdag heel wat te genieten op
hun beeldscherm. Al is ,,L'oiseau
de feu" dan wat moeilijker te ver
teren dan de balletten op muziek
van de romantici, dit was toch
zonder twijfel klasse-werk!
Met evenveel belangstelling be
luisteren we iedere keer op
nieuw de Logboeken, die de
Avro bij tussenpozen op don
derdagavond uitzendt. Deze week
was het jaar 1941 aan de beurt en
het viel ons voor de zoveelste
keer weer op, dat veel, dat ver
geten lijkt, nog zo levendig in onze
herinnering ligt, wanneer het eens
te voorschijn wordt gehaald.
Na een mislukt tv-debuut, lan
ceerde Bah Westerveld deze week
een tweede cabaretprogramma.
,,In de combof" gaf al wel wat
vooruitgang te zien. Maar of we
er al zyn....?
Doordat enkele spelers verhin
derd waren, bracht de NCRV jl.
woensdag haar tv-spel ..De gebroken
Kruik" in een tele-recording. Geen
béste tele-recording overigens. Maar
enfin....
Het spel van Kees Brusse maakte
heel veel goed. Dat van Paul Huf als
gedeputeerde trouwens ook.
Voor het overige hadden we te
doen met een typische klucht met
alle kenmerken van dien. Kluchten
zijn soms net als kleine kinderen.
Doorzichtig, ongecompliceerd en zo
hard als een spijker als het er om
gaat een ondeugende dorpsrechter
voor gek te zetten!
De kijkers staat een nogal Duits-
georiënteerd week-end te wachten.
Dat begint al met de uitzending van
avond vanuit het Casino in Den
Bosch van de operette ,,Im weissen
Rössl" door het Stadttheater Rheydt.
Een zangspel, dat geen verdere
aanbeveling meer van node heeft.
Tussendoor zal Jan Willem Hofstra
trachten van het spel Boter, Kaas
en Eieren" een aanvaardbaar kijk
spel te maken. Wat ook nu wel weer
niet lukken zal!
Zondagavond de tcle-recording van
..Die glücklichen Vier", waarin de
Weerter familie Grein haar beste
been wel weer vooruit zal zetten.
Deze uitzending is zaterdagavond al
te zien via Langenberg.
België-Vlaams neemt de operette
over.
Voor de luisteraars een afwijkend
KRO-programma in verband met de
vastentijd.
Lichte klanken zijn er in de vorm
van een Caterina Valente-program
en Cascade. Over het hoorspel hier
onder meer.
De Vara brengt als gebruikelijk
Plein 8 uur 13 en Labyrint in Lan
Fang.
Het leven van Alessandra di Rudini
zal het onderwerp ztfn van de hoor
spelserie Pleidooi voor een non",
die gedurende zes achtereenvolgende
weken door de KRO op zaterdag
avond zal worden uitgezonden.
Twee perioden kenmerkten het le
ven van deze vrouw. Een periode,
waarin de wereld haar kende als
mondaine schoonheid, ryk, opvallend
en weinig scrupuleus. Een bezoek
aan Lourdes veroorzaakte een om
mekeer. waarna twintig jaar held
haftig kloosterleven volgden.
De serie staat onder regie van Wil
lem Tollenaar. Peronne Hosang heeft
de hoofdrol.
K.
Wegens verduistering van 17.000
teil nadele van een vleeswarenfabriek
uit Sassenheim. heeft de officier van
justitie bij de Haarlemse rechtbank
een gevangenisstraf geëist van een
jaar met aftrek van voorarrest tegen
de 40-jarige vertegenwoordiger J. T.
W. uit Haarlem.
Deze was na de bevrijding in dienst
gekomen van de fabriek en had een
groot aantal distributiebonnen ge
kocht om daarmee te handelen. In
1949 hadden de bonnen geen waarde
meer. De man raakte in financiële
moeilijkheden en rekende niet regel
matig met zijn patroon af. In de loop
der jaren heeft hij 17.000 niet afge
dragen.
Mr. J. H. van Wijk pleitte clemen
tie. waarna de rechtbank de uit
spraak bepaalde op 6 maart.
(Advertentie)
Als brief gefrankeerd te verzenden. F 1
N.V. OLYMPIA KANTOORMACHINE IMPORT Piel Hemstr. 133 Oen Haag tel. 33.64.60
OLYMPIA-dealer voor West-Brabant
TOLBRUGSTRAAT 2 BREDA
Dealer voor Oosterhout en de Langstraat
LEYSENHOEK 27-29 OOSTERHOUT Tel. 01620-3648
Het Nitraat-schandaal" in West-
Diiitsland neemt nog steeds grotere
omvang aan. Zoals gemeld zouden
vele slagers op onverantwoordelijke
wijze gebruik gemaakt hebben van
natrium-nitraat om verkleuring van
het door hen verkochte vlees te
voorkomen.
Tc Stuttgart zijn nu ruim vijfhon
derd slagers beschuldigd van over
treding van de uit de nazi-tijd date.
rende wet op 't gebruik van nitraat,
volgens welke behandeling van vlees
met een precies omschreven zeer
kleine hoeveelheid .van genoemde
stof is toegestaan. Toevoeging van
chemische stoffen aan vlees als zo
danig is in West-Duitsland niet ver
boden. De in staat van beschuldiging
gestelde slagers hebben de toege
stane hoeveelheid echter overschre
den. in vele gevallen in zeer grote
mate. Zesendertig van de beschul
digden zijn in arrest gesteld.
Ook elders in West-Duitsland zijn
processen in voorbereiding. De zaak
kwam aan het rollen tengevolge van
de dood van een slagersbediende die
een te grote dosis van het vergiftige
goed had binnengekregen.
De Pietersberg te Oos
terbeek bood op 7 en S
februari een wonderlijke
aanblik. Daar waren 170
mensen bijeen van aller
lei godsdienstige en
levensbeschouwelijke
overtuigingen om samen
te discussiëren over het
thema „God". In grove
lijnen waren ze te ver
delen in drie groepen:
katholieken, protestan
ten en humanisten.
Maar die verdeling is
uiteraard min of meer
kunstmatigkatholieken
vormen een tamelijk ho
mogene groep: van pro
testanten geldt dat al
veel minder: men vindt
er alle schakeringen on
der. van streng - gere
formeerd tot uiterst -
links - vrijzinnig (zo
links dat de grenzen
met niet - gelovige hu
manisten wel zeer vaag
worden). Alles wat er
dan verder overschiet
brengen onder de noe
mer „humanisten" gaat
eigenlijk ook niet op.
Zeker is het onjuist hen
te brengen onder de vlag
van het Humanistisch
Verbond, omdat dit slechts
een klein deel van de niet-
gelovige groep omvat, zij
het dan ook wel een zeer
actief en bewust - onge
lovig gedeelte. Dit kwam
ook wel tot uiting op de
conferentie van het Ne
derlands Gesprekscentrum
het Humanistisch Verbond
was er opvallend sterk
vertegenwoordigd.
Hoe ervaart de moderne
mens God Wat is zijn
voorstelling van God, zijn
..Godsbeeld"?
Dat woord Godsbeeld",
was wel met opzet geko
zen om ten gerieve van
niet - gelovige humanisten
het al dan niet bestaan
van God in het midden te
laten. Of God nu bestaat
of niet, men wilde samen
komen tot een gesprek
over wat in elk geval wel
voor ieder gelovig of
niet duidelijk aanwezig
is: een bepaalde voorstel
ling van God (bij de gelo
vigen natuurlijk).
Drie vragen werden door
het bestuur aan de orde
gesteld: 1. Is God in onze
moderne tijd meer af
wezig" dan vroeger? 2.
Is het Godsbeeld geen
projectie van de mens
zelf M. a.w. een voor
stelling die hij zich zelf
maakt uit innerlijke be
hoeften, b.v. omdat hij
zich in deze wereld onze
ker en onveilig voelt, gaat
hij zicfy een almachtige en
algoede1 God voorstellen.
3. De mens is zelf verant
woordelijk voor zijn daden
hij moet zelf gewetensbe
slissingen nemen. Maar
kan hij dat nog wel, als
hij tegelijkertijd moet ge
hoorzamen aan een gezag
buiten en boven hem, een
oppermachtige God (de
Kerk)? Is dus godsdienst
geen bedreiging voor wa
re menselijkheid?
Over deze drie onderwer
pen werd door vertegen
woordigers van de drie
groepen een korte inlei
ding gehouden.
Namens de protestantse
groep trad als eerste spre
ker op prof. dr. J.H. Ba-
vinck, hoogleraar aan de
Vrije Universiteit te Am
sterdam. In een meester
lijk betoog zette prof. Ba-
vinck uiteen, hoe wij God
maar al te vaak hebben
beschouwd als de ..grote
X". Er waren allerlei ge
bieden, waar onze kennis
tekort schoot en wij voor
ondoorgrondelijke raad
sels stonden, voor een gro
te X. En daar was dan de
plaats van God, daar waar
wij niet meer verder kon
den. Ook ervoer de mens
pp vele terreinen zijn on
macht, b.v. t.o. ziekten
en natuurrampen.
Hij stond voor problemen
waarvan hij moest zeg
gen: ..Hier helpt alleen
nog maar bidden".
Welnu, aldus prof. Ba-
vinck. die X is duchtig
aan het inkrimpen: de
dag van vandaag is onze
kennis zo enorm toegeno
men, dat we die factor X
veel minder nodig hebben.
We weten het zelf wel, we
hebben een wetenschappe
lijke verklaring. Onz?
macht over ziekten en an
dere noden is zo gegroeid
dat we ook zonder bidden
wel een uitweg weten.
Daar hebben we God niet
voor nodig.
Maar zo redenerend heb
ben wij ten kapitale fout
gemaakt: wij hebben God
f teruggedrongen naar de
plaats waar wij het zelf
niet meer aan konden.
Die nood-God" is niet de
God van de Bijbel. God is
niet onze concurrent. Het
is niet waar. dat Hij ..af
wezig" zou zijn daar waar
wij mensen het zelf wel
op kunnen knappen. Inte
gendeel, juist in ons han
delen. in onze techniek en
in ons vernuft is Hij aan
wezig. Wat ons te doen
staat, is dat spel van God
meespelen, ons laten ge
bruiken als Zijn instru
menten.
De voorstelling, dat het
beeld van God een pro-
dukt zou zijn van de men
selijke behoefte, verwierp
prof. Bavinck met klem.
Dat wij geloven in God
komt niet uit ons zelf
voort. Integendeel: omdat
God zich in Jesus Chris
tus aan ons bekend heeft
gemaakt, daarom kennen
wjj Hem zoals Hij is.
Eveneens betoogde de
hoogleraar, dat de ge
loofsgehoorzaamheid aan
Gods woord geen ver
krachting betekent van de
menselijke waardigheid en
vrijheid. Het Is juist om
gekeerd Gods woord
maakt ons vrjj.
Hoe knap en boeiend het
betoog van de katholieke
Utrechtse hoogleraar prof.
dr. J. Linschoten ook was.
velen hebben het met ons
als een ernstig bezwaar
gevoeld, dat na de theo
loog Bavinck van katho
lieke zijde een psycholoog
aan het woord was. Daar
door kwam het eigen ka
tholieke standpunt minder
duidelijk uit de verf dan
men graag gezien had. Al
thans in de inleiding, want
de discussie heeft nog wel
verduidelijkingen aange
bracht, met name betref
fende de katholieke ge
hoorzaamheid aan het ker
kelijk gezag.
Het is niet mogelijk in
enkele woorden de inlei
ding van dr. J. van Praag
voorzitter van het Huma
nistisch Verbond weer te
geven. Van Praag wilde
vooral niet beweren dat de
mens alle geheimen zou
kunnen ontsluieren en alle
problemen oplossen. Inte
gendeel, juist de vooruit
gang van de wetenschap
pen heeft telkens nieuwe
raadsels gebracht.
De ..grote X" was volgens
hem thans even zeer aan
wezig als vóór de tijd van
de techniek. Alleen aan
vaardt de humanist die X
zoals hij die aantreft, nl.
als raadsel. Hij doet geen
beroep op een God lei-
verklaring. Ook stelt hij
de mens minder centraal
als wel eens gedacht
wordt, hij ervaart juist nu
meer dan ooit de nietig
heid en kwetsbaarheid van
de mens in de grote kos
mos. De humanist tracht
niettemin het leven „met
moed de moeite waard te
maken".
Wat de conferentie te
Oosterbeek weer eens al
lerduidelijkst aan het licht
heeft gebracht, is de on
overbrugbare afgrond tus
sen gelovige en ongelovi
ge mensen. Daardoor wer
den de gesprekken ook
merkbaar beïnvloed.
Om één voorbeeld te noe
men: toen de gerefor
meerde hoogleraar Bril-
lenburg Würth opmerkte,
dat hij het helemaal niet
erg vond dat die oude
..nood - God" verdween,
omdat die voorstelling van
God meer op een afgod
lijkt, dan op een ware
God, werd onmiddellijk
van humanistische zijde
geantwoord, dat men niet
kon inzien dat dit een ver
betering was. Misschien
Wel als... je eerst Gods
bestaan kon aanvaarden.
Het moet voor elke gelo
vige, katholiek of protes
tant, een pijnlijke erva
ring geweest zijn te con
stateren hoe oprecht en
overtuigd men aan de an
dere zijde ongelovig is.
Toch heeft de Pieters
berg - conferentie ook
zijn positieve zijde. Dat
zoveel vopr aanstaande
Nederlanders met alle
geduld en verdraag
zaamheid naar elkaar
kunnen luisteren zonder
overigens iets van hun
eigen overtuiging prijs
te geven, is op zich al
een hele winst. Tot voor
kort kon dat toch nog
niet.
J. v.d. M. pr.
CARNAVAL
Carnaval 1958 zit weer op. Met trots
mag Breda terugzien cvp de goed ver
zorgde dagen, maar twee punten wil on
dergetekende de BCV toch onder de aan
dacht brengen.
Ten eerste: men ziet de kinderoptocht
steeds groter, mooier en verzorgder wor
den. Zo ook afgelopen zondag. Nu rijst
bij mij de vraag: voor de grote optocht
worden vele prijzen uitgeloofd; waarom
ook voor deze kinderoptocht niet een
paar prijsjes beschikbaar gesteld
Tk geloof dat wanneer dit geschiedde,
er nog meer en beter werk te voorschijn
zou komen.
Ten tweede: de grote optocht was
mooier en degelijker dan andere jaren,
maar laten de deelnemende wagens of
groepen niet voor het einde van de
route uit elkaar vallen, zodat duizenden
andere kijkers op het einde Korte Bos
straat en Sophiaplein slechts twee derde
van de optocht te zien krijgen.
BREDA.
W. S.
CARNAVAL (II)
Tamboerije (Chma),
19 februari 1958.
Aan
Zijne Doorkluchtige Hoogheid
PRINS BERT I
Vorst van de zotheid,
Heer van alle Kwibussen
en Kwibuskes enz. enz.
Door - en -doorkluchtige Hoogheid
Pas na terugkeer uit uw narrenrijk
hebben wij gaan beseffen welke grote
eer ons te beurt is gevallen toen de
zotste nar uit uw rijk ons, op de Masker-
daalseweg uitnodigde om, voor uw staat
siekoets uit te trekken om aldus onder
uw prinselijk narrenoog de leut onder
uw kwibuskes ten top te voeren.
Voor deze eer zijn wij u oprecht
dankbaar.
Wij hopen, zo de reiskosten voor ons,
arme Chinezen, niet te hoog zullen zijn.
het volgend jaar weer luister te mogen
bijzetten aan uw regering van plezier
en jool.
Wil echter, zo verzoeken wij u eer
biedig, uw opvolger vragen een volks
lied te proclameren waarvan de melodie
wereldbekend is. daar nieuwe melodieën
niet zo gemakkelijk tot in ons vaderland
doordringen.
U dankend voor uw zot- en goedheid,
verblijven wij met verschuldigde en op
rechte gevoelens van leut,
UW CHINESE KWIBUSKES.
(alias Jeugddrumband Jong en Blij)
ZIEKENFONDSRAAD
Enkele dagen geleden heeft men ken
nis kunnen nemen van het besluit van
de Ziekenfondsraad de diensten voor
school tand verzorging te verhogen. Het
maximum was f 7.59 en wordt nu f 9
voor elk verplicht verzekerd kind Ik
weet niet hoeveel kinderen er door de
sehooltandartsen worden behandeld, doch
als we nu als voorbeeld eens aanhalen
een sehooltandarts die 2000 kinderen be
handelt en we houden het maximum
vastgestelde bedrag aan, dan wordt de
jaarlijkse vergoeding van f 15.000 op
f 18.000 gebracht, dat is plm. f 60 per
week of 20 procent meer.
Zie, als men dat leest, dan vraagt men
zich af, of zo'n verhoging de goedkeu
ring van de rijksbemiddelaars heeft ge
kregen. Of is voor die verhoging geen
toestemming nodig van de rijksbemid
delaars?
Ik stel die vraag, omdat mij een geval
bekend is waarin werkgevers- en werk
nemersorganisaties overeenkwamen de
lonen der arbeiders die rondom f 6o per
week verdienden, met 6 procent te ver
hogen. doch toen gaven de rijksbemid
delaars daarvoor geen toestemming en
bepaalden de venhoging op drie procent,
dus nog geen f 2 per week.
Nu we het hiervoor hadden over de
Ziekenfondsraad, nu mag toch ook zeker
wel eens gevraagd worden, wanneer er
een duidelijke uitspraak ko-mt inzake de
terugbetaling aan de verplicht verzeker
den van de door hen betaalde rekeningen
tijdens het conflict van de tandartsen met
de ziekenfondsen.
BERGEN OP ZOOM,
v. d. Rijtstraat 15.
F. MAURER.
TUNESIë
Frankrijk heeft z'n dapperheid weer
eens getoond door 'n Tunesisch grens-
plaatsje te bombarderen. Daarbij werd
dan ook niets ontzien, zelfs 't Rode Kruis
niet. Nu proberen Tunesië en Frankrijk
elkaar in het vaarwater te zitten door
el-kaar te beschuldigen van politieke sme
righeden. Doch de zaak heeft m.i. meer
dere kanten. Het is iedereen bekend dat
de Algerijnse opstandelingen onderko
mens hadden in Tunesië. Snel werden
overvallen gepleegd en dan, hup de
grens over om zich voor represaille
maatregelen te vrijwaren. Steun van Tu
nesië aan opstandelingen blijkt hieruit
overduidelijk. Maar... nu gaan Amerika
en Engeland Tunesië nog wapens leveren
op de koop toe. Dit zal dus voor velen
een stilzwijgende goedkeuring betekenen
voor wat betreft het Tunesisch handelen.
In feite komt het hier zeer zeker op neer.
Dit is ook de reden dat Amerika en En
geland niet veel meer kunnen zeggen,
dan dat ze bereid zijn in de kwestie te
bemiddelen. Neen, de zaak heeft meer
politieke achtergronden dan die van
Frankrijk en Tunesië alleen. Daarmede
is het bombardement natuurlijk geens
zins goed te keuren.
DONGEN. W.VAN DONGEN
SLECHTE WEG VOOR
BEJAARDEN
Het is mij en vele anderen opgevallen
dat er maar steeds niets gedaan wordt
door de gemeente Breda aan de zgn.
Houthakkerstraat, gelegen aan de grote
verkeersweg bij het motel Rijsbergseweg.
Het is een stukje oud-Princenhage en
was vroeger de zgn. Kerk weg voor de
bewoners van Overa naar Prmcenhage.
Het eerste stuk bij de grote weg wordt
door de bewoners in die omgeving zelf
wel zo'n beetje onderhouden, doch voor
bij de zgn. Trippelen'berg is deze weg
gewoon onbegaanbaar. Juist de bejaar
den zoeken deze weg als wandelweg
gaarne op, om reden zij dan vam de
drukke wegen geen gebruik behoeven
te maken; doch door de slechte toestand
is ddt than6 uitgesloten.
Het is toch niet zo erg veel gevraagd
om voor deze wandelaars een, zij het
smal, voetpad te doen aanleggen?
Wij vertrouwen er op, dat de autori
teiten eens wat aandacht hieraan zouden
willen besteden, temeer nog daar de r.-k.
Bond van Bejaarden en Gepensioneerden
achter ons staat. De heer M. Balemans,
Dreef 55 te oud-Pnmcenhage (thans Bre
da) is te allen tijde bereid gegevens te
verstrekken.
BREDA.
C. PONCIN.
-k. Bond v. Bejaarden,
afd. Breda.
GROETPLICHT
De doodgewone soldaat zonder streepjes
krijgt helemaal het heen en weer, nu hij
straks ook al elke meerdere vanaf de
rang van sergeant moet groeten.
De betekenis van de groet gaat hier
mee helemaal verloren, want het wordt
straks nog meer een routinegebaar dan
het al is.
Er was eerst sprake van, dat er een
vermindering van de groetplicht zou ko
men, maar nu wordt het ineens weer
een stuk erger.
Waren al die onderofficieren jaloers
omdat elke soldaat wel voor een officier
moest groeten, maar niet voor de man
nen met de strepen?
WOUWSCHE PLANTAGE
Wat de namenkwestie De Pm Fin
dorp - Wouwsche Plantage betreft, zou
ik het volgende willen opmerken:
Omtrent de eerste twee woorden ver
meldt het Aardrijkskundig Woordenboek
niets.
Omtrent Wouwsche Plantage wordt
het volgende gegeven
D. in de N.-Br. gem. Wouw, eerst in
de jongste tijd ontstaan. Nog onder ko
ning Willem I vond men hier niets dan
dennebossen, doch in 1839 werd dit bos
door het domein aan de heer P. J. Caters
verkocht. In 1845 werd er nevens het
oude jachthuis een fraai herenhuis ge
sticht, Sedertdien zijn hier ettelijke dag
loners- en 'andere woningen gebouwd en
is in 1875 de nieuwe parochie Wouw
sche Plantage opgericht.
BERGEN OP ZOOM. R.
VAKANTIE
Het gaat over de negendaagse vakan
tieweek. Het is al twee jaar, dat de me
taal en bouwvakken en nog veel meer,
zoals de voeding- en genotsmiddelen dit
hebben, maar in de zuivel hebben ze
dat niet. Wij mogen wel werken. Het
is zondag, je moet werken. Je hebt nooit
vrij. Moet je zondag niet werken, dan
zit je tot zaterdagsavond, al® je ten
minste de late dienst hebt. Wij wer
ken in twee ploegen. Dus als je vroege
dienst hebt, dan heb je zaterdagmiddag
eens vrij, maar dan moet je zondags
werken. Als het Nieuwjaar is en Kerst
mis en Pasen, dan hebben de koeien ook
geen snipperdag, dan moeten wij wer
ken. Maar wij kunnen die twee dagen
niet bij krijgen. Of zijn wij slaven?
Moeten wij al niet genoeg dagen in de
weer zijn? Ik hoop dat er een oplos
sing voor komt, als het niet te veel ge
vraagd wordt.
B. o. ZOOM, A. V.
TROTTOIRVERSPERRING
(II).
Met het schrijven van een bewoonster
van de Burg. Middelaarlaan in Breda ben
ik het volkomen eens. Ook elders echter
treft men zo'fi situatie aan, namelijk op
de hoek van O verakker - 't Laantje, te
genover het ..witte huis". Daar staat een
haag met doorns, die precies tot ge
zichtshoogte reikt. Ze begrenst ,een op
slagplaats van oude materialen.
Moet de eigenaar van het perceel in
kwestie daar niets aan doen?
BREDA. A. E.
(Advertentie)
Zo juist ontvangen enkele
in noten- en mahonie uitvoe
ring.
Levering franco onder garantie
Prijzen vanaf 800.-.
Betaling naar keuze.
Voorstraat 384 - Dordrecht
Tel. 3431
ROOSENDAAL.
A. F.
(Advertentie)
In de staal New York is de nood
toestand afgekondigd. De gouverneur
van de staat heeft een beroep op het
leger gedaan te helpen om de „kri
tieke toestand" als gevolg van de
overvloedige sneeuwval te verbete
ren. De secondaire wegen zijn over
honderden kilometers onberijdbaar.
In sommige steden en dorpen raken
de voedselvoorraden uitgeput. De
gouverneur heeft om helikopters ge
vraagd. Aan de vrijmaking van de
wegen wordt dag en nacht gewerkt.
Er is geen Aspirin
zondef BAYERKRUIS