Met oog en oor te gast papier voor uw pen DE MODERNE MENS EN GOD H. STUMPEL N V. H. COUWENBERG fPagblad OeStcra Zonnebloem in het koper Spelers - kern In de put Kruik Hoorspel „Godsbeeld" Dc j|rnle X 0|i 't kerkplein De scheidslijn derde blad zaterdag 22 februari 1958 Onze radio en TV-rubriek KL&t V'6LpVN'xPc Je, J Eén jaar geëist voor verduistering Nitrua t-schandaai in Duitsland Agente: FIRMA BAYINGS-BEYERSBERGEH Haagweg 250 - Breda Telefoon 37950 gebruikte kleine piano's SPIERING Noodtoestand in staat New York BAYER (Advertentie) „Beste vrienden, goede mor genMet deze begroeting startte Alex van Wayenburg op 3 september 1945 zijn eerste „Zonnebloem". Voor het eerst verwelkomde hij toen met zijn typische stem die na een kleine 2500 uitzendingen nog niets aan warmte heeft ingeboet de zieken in hun eigen pro gramma. De zieken, die hij principieel steeds met „vrienden" aan spreekt, en die hij met zijn pro gramma heeft verlost uit het benauwende isolement van het ziekbed. Die hij binnenvoerde in een eigen gemeenschap, die tintelt van steeds weer nieuwe activiteiten. Op 1 maart viert de Zonnebloem naar koperen jubileum. Een unicum! Traditiegetrouw en geheel in de stijl ,-sn de rubriek, staat het feestpro- gram in het teken van... anderen! In dit geval de huisomroepen. die in eigen huis bevorderen, wat het radio- siekenbeznek landelijk verricht. On bewust is de Zonnebloem voor heel wat eminente artiesten de spring plank geweest voor een radio-car rière. Nemen we om te beginnen eens Jules de Corte. Verder het duo Black and White. Corrie Brokken en Ria Kuyken. Het eerste radio-program van Gabriël Smit was een uitzending van de Zonnebloem. En ga zo maar door. De Zonnebloem jubileert. Lex van Wayenburg óók! Want zonder van Wayenburg geen Zonnebloem! Bei den zijn begrippen, die niet van el kaar te scheiden zijn! Wim Quint jubileert een beetje méé. Want hij begon zijn KRO-loop- baan bij de befaamde uitzending in 1945. De NTS gaat haar spelers-kern op heffen! Er is een paar jaar lang met het systeem van vaste medewerkers voor de tv-toneelstukken geëxperi menteerd en het heeft niet voldaan, beweert men. Waarmee men beslist niet wil zeggen, dat er iets op de spelers zélf zou zijn aan te merken. Het ging eenvoudig niet. Wij voelen wel zo ongeveer waar de schoen wringt! De regisseurs hebben name lijk bij eerste lezing van een manu script dikwijls al een ideale vertolker voor een bepaalde rol op het oog. Is die vertolker geen lid van de spe lerskern, dan kost dat extra-geld. Probeert de NTS dan voor de betref fende rol een lid van de kern naar voren te schuiven, dan staat de re gisseur op zijn achterste benen! Waar hij gelijk in heeft, want de mo tieven van de NTS zijn dan niet meer van artistieke smetten vrij... 1 Advertentie) Drink dan een Hesje vloeibaar optimisme. RIVELLA.de alcoholvrije drank, die het leven kleur en Heur geelt. Verfrissend en opwekkend, pittig en toch zacht. Een ideale alcoholvrije tafeldrank. Bevordert de spijsvertering. RIVELLA Is een natuurproduct uit melk! Sprankelend V i j -- "..V détt d<tn émdeViJ Verkrijgbaar bij Uw wijnhandelaar en de horecabedrijven Wat bij de hoorspel-kern lukte, ging hiér dus niet door. Wat bij enig nadenken wel te voorzien zou zijn geweest! Liefhebbers van Beethoven-mu- ziek kunnen a.s. maandagavond terecht bij hun radiotoestel. In een gezamenlijk programma speelt Adrian Aeschbacher het Emperor- concert in Es, opus 73. Ook de ouverture Coriolan wordt uitge voerd. Nu Sinte Clara is uitgeroepen tot patrones van de TV over heel de wereld, kunnen w\j niet anders dan hopen dat deze goede heilige ons leiden zal om met wijsheid en in zicht deze rubriek te vullen. Als een kleurige, boeiende film rolde het leven van luchtvaart pionier Dellaert uit Westdorpe woensdagavond aan ons geestes- oog voorbij in het derde ,,Dit is Uw levensprogramma van de Vara. Heren Koopman en Gart- hoff, proficiat! Dit wordt wat! Zestig procent van alle uitge brachte stemmen verzamelde Corrie Brokken met de liedjes ..Heel de ivereld" en Weet je*'. Voorwaar een prestatie! Met Heel de wereld(tekst èn mu ziek van Benny Vreden) zal ons aller Corrie Nederland dus ver tegenwoordigen op de interna tionale finale. Voor balletliefhebbers was er jl. donderdag heel wat te genieten op hun beeldscherm. Al is ,,L'oiseau de feu" dan wat moeilijker te ver teren dan de balletten op muziek van de romantici, dit was toch zonder twijfel klasse-werk! Met evenveel belangstelling be luisteren we iedere keer op nieuw de Logboeken, die de Avro bij tussenpozen op don derdagavond uitzendt. Deze week was het jaar 1941 aan de beurt en het viel ons voor de zoveelste keer weer op, dat veel, dat ver geten lijkt, nog zo levendig in onze herinnering ligt, wanneer het eens te voorschijn wordt gehaald. Na een mislukt tv-debuut, lan ceerde Bah Westerveld deze week een tweede cabaretprogramma. ,,In de combof" gaf al wel wat vooruitgang te zien. Maar of we er al zyn....? Doordat enkele spelers verhin derd waren, bracht de NCRV jl. woensdag haar tv-spel ..De gebroken Kruik" in een tele-recording. Geen béste tele-recording overigens. Maar enfin.... Het spel van Kees Brusse maakte heel veel goed. Dat van Paul Huf als gedeputeerde trouwens ook. Voor het overige hadden we te doen met een typische klucht met alle kenmerken van dien. Kluchten zijn soms net als kleine kinderen. Doorzichtig, ongecompliceerd en zo hard als een spijker als het er om gaat een ondeugende dorpsrechter voor gek te zetten! De kijkers staat een nogal Duits- georiënteerd week-end te wachten. Dat begint al met de uitzending van avond vanuit het Casino in Den Bosch van de operette ,,Im weissen Rössl" door het Stadttheater Rheydt. Een zangspel, dat geen verdere aanbeveling meer van node heeft. Tussendoor zal Jan Willem Hofstra trachten van het spel Boter, Kaas en Eieren" een aanvaardbaar kijk spel te maken. Wat ook nu wel weer niet lukken zal! Zondagavond de tcle-recording van ..Die glücklichen Vier", waarin de Weerter familie Grein haar beste been wel weer vooruit zal zetten. Deze uitzending is zaterdagavond al te zien via Langenberg. België-Vlaams neemt de operette over. Voor de luisteraars een afwijkend KRO-programma in verband met de vastentijd. Lichte klanken zijn er in de vorm van een Caterina Valente-program en Cascade. Over het hoorspel hier onder meer. De Vara brengt als gebruikelijk Plein 8 uur 13 en Labyrint in Lan Fang. Het leven van Alessandra di Rudini zal het onderwerp ztfn van de hoor spelserie Pleidooi voor een non", die gedurende zes achtereenvolgende weken door de KRO op zaterdag avond zal worden uitgezonden. Twee perioden kenmerkten het le ven van deze vrouw. Een periode, waarin de wereld haar kende als mondaine schoonheid, ryk, opvallend en weinig scrupuleus. Een bezoek aan Lourdes veroorzaakte een om mekeer. waarna twintig jaar held haftig kloosterleven volgden. De serie staat onder regie van Wil lem Tollenaar. Peronne Hosang heeft de hoofdrol. K. Wegens verduistering van 17.000 teil nadele van een vleeswarenfabriek uit Sassenheim. heeft de officier van justitie bij de Haarlemse rechtbank een gevangenisstraf geëist van een jaar met aftrek van voorarrest tegen de 40-jarige vertegenwoordiger J. T. W. uit Haarlem. Deze was na de bevrijding in dienst gekomen van de fabriek en had een groot aantal distributiebonnen ge kocht om daarmee te handelen. In 1949 hadden de bonnen geen waarde meer. De man raakte in financiële moeilijkheden en rekende niet regel matig met zijn patroon af. In de loop der jaren heeft hij 17.000 niet afge dragen. Mr. J. H. van Wijk pleitte clemen tie. waarna de rechtbank de uit spraak bepaalde op 6 maart. (Advertentie) Als brief gefrankeerd te verzenden. F 1 N.V. OLYMPIA KANTOORMACHINE IMPORT Piel Hemstr. 133 Oen Haag tel. 33.64.60 OLYMPIA-dealer voor West-Brabant TOLBRUGSTRAAT 2 BREDA Dealer voor Oosterhout en de Langstraat LEYSENHOEK 27-29 OOSTERHOUT Tel. 01620-3648 Het Nitraat-schandaal" in West- Diiitsland neemt nog steeds grotere omvang aan. Zoals gemeld zouden vele slagers op onverantwoordelijke wijze gebruik gemaakt hebben van natrium-nitraat om verkleuring van het door hen verkochte vlees te voorkomen. Tc Stuttgart zijn nu ruim vijfhon derd slagers beschuldigd van over treding van de uit de nazi-tijd date. rende wet op 't gebruik van nitraat, volgens welke behandeling van vlees met een precies omschreven zeer kleine hoeveelheid .van genoemde stof is toegestaan. Toevoeging van chemische stoffen aan vlees als zo danig is in West-Duitsland niet ver boden. De in staat van beschuldiging gestelde slagers hebben de toege stane hoeveelheid echter overschre den. in vele gevallen in zeer grote mate. Zesendertig van de beschul digden zijn in arrest gesteld. Ook elders in West-Duitsland zijn processen in voorbereiding. De zaak kwam aan het rollen tengevolge van de dood van een slagersbediende die een te grote dosis van het vergiftige goed had binnengekregen. De Pietersberg te Oos terbeek bood op 7 en S februari een wonderlijke aanblik. Daar waren 170 mensen bijeen van aller lei godsdienstige en levensbeschouwelijke overtuigingen om samen te discussiëren over het thema „God". In grove lijnen waren ze te ver delen in drie groepen: katholieken, protestan ten en humanisten. Maar die verdeling is uiteraard min of meer kunstmatigkatholieken vormen een tamelijk ho mogene groep: van pro testanten geldt dat al veel minder: men vindt er alle schakeringen on der. van streng - gere formeerd tot uiterst - links - vrijzinnig (zo links dat de grenzen met niet - gelovige hu manisten wel zeer vaag worden). Alles wat er dan verder overschiet brengen onder de noe mer „humanisten" gaat eigenlijk ook niet op. Zeker is het onjuist hen te brengen onder de vlag van het Humanistisch Verbond, omdat dit slechts een klein deel van de niet- gelovige groep omvat, zij het dan ook wel een zeer actief en bewust - onge lovig gedeelte. Dit kwam ook wel tot uiting op de conferentie van het Ne derlands Gesprekscentrum het Humanistisch Verbond was er opvallend sterk vertegenwoordigd. Hoe ervaart de moderne mens God Wat is zijn voorstelling van God, zijn ..Godsbeeld"? Dat woord Godsbeeld", was wel met opzet geko zen om ten gerieve van niet - gelovige humanisten het al dan niet bestaan van God in het midden te laten. Of God nu bestaat of niet, men wilde samen komen tot een gesprek over wat in elk geval wel voor ieder gelovig of niet duidelijk aanwezig is: een bepaalde voorstel ling van God (bij de gelo vigen natuurlijk). Drie vragen werden door het bestuur aan de orde gesteld: 1. Is God in onze moderne tijd meer af wezig" dan vroeger? 2. Is het Godsbeeld geen projectie van de mens zelf M. a.w. een voor stelling die hij zich zelf maakt uit innerlijke be hoeften, b.v. omdat hij zich in deze wereld onze ker en onveilig voelt, gaat hij zicfy een almachtige en algoede1 God voorstellen. 3. De mens is zelf verant woordelijk voor zijn daden hij moet zelf gewetensbe slissingen nemen. Maar kan hij dat nog wel, als hij tegelijkertijd moet ge hoorzamen aan een gezag buiten en boven hem, een oppermachtige God (de Kerk)? Is dus godsdienst geen bedreiging voor wa re menselijkheid? Over deze drie onderwer pen werd door vertegen woordigers van de drie groepen een korte inlei ding gehouden. Namens de protestantse groep trad als eerste spre ker op prof. dr. J.H. Ba- vinck, hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Am sterdam. In een meester lijk betoog zette prof. Ba- vinck uiteen, hoe wij God maar al te vaak hebben beschouwd als de ..grote X". Er waren allerlei ge bieden, waar onze kennis tekort schoot en wij voor ondoorgrondelijke raad sels stonden, voor een gro te X. En daar was dan de plaats van God, daar waar wij niet meer verder kon den. Ook ervoer de mens pp vele terreinen zijn on macht, b.v. t.o. ziekten en natuurrampen. Hij stond voor problemen waarvan hij moest zeg gen: ..Hier helpt alleen nog maar bidden". Welnu, aldus prof. Ba- vinck. die X is duchtig aan het inkrimpen: de dag van vandaag is onze kennis zo enorm toegeno men, dat we die factor X veel minder nodig hebben. We weten het zelf wel, we hebben een wetenschappe lijke verklaring. Onz? macht over ziekten en an dere noden is zo gegroeid dat we ook zonder bidden wel een uitweg weten. Daar hebben we God niet voor nodig. Maar zo redenerend heb ben wij ten kapitale fout gemaakt: wij hebben God f teruggedrongen naar de plaats waar wij het zelf niet meer aan konden. Die nood-God" is niet de God van de Bijbel. God is niet onze concurrent. Het is niet waar. dat Hij ..af wezig" zou zijn daar waar wij mensen het zelf wel op kunnen knappen. Inte gendeel, juist in ons han delen. in onze techniek en in ons vernuft is Hij aan wezig. Wat ons te doen staat, is dat spel van God meespelen, ons laten ge bruiken als Zijn instru menten. De voorstelling, dat het beeld van God een pro- dukt zou zijn van de men selijke behoefte, verwierp prof. Bavinck met klem. Dat wij geloven in God komt niet uit ons zelf voort. Integendeel: omdat God zich in Jesus Chris tus aan ons bekend heeft gemaakt, daarom kennen wjj Hem zoals Hij is. Eveneens betoogde de hoogleraar, dat de ge loofsgehoorzaamheid aan Gods woord geen ver krachting betekent van de menselijke waardigheid en vrijheid. Het Is juist om gekeerd Gods woord maakt ons vrjj. Hoe knap en boeiend het betoog van de katholieke Utrechtse hoogleraar prof. dr. J. Linschoten ook was. velen hebben het met ons als een ernstig bezwaar gevoeld, dat na de theo loog Bavinck van katho lieke zijde een psycholoog aan het woord was. Daar door kwam het eigen ka tholieke standpunt minder duidelijk uit de verf dan men graag gezien had. Al thans in de inleiding, want de discussie heeft nog wel verduidelijkingen aange bracht, met name betref fende de katholieke ge hoorzaamheid aan het ker kelijk gezag. Het is niet mogelijk in enkele woorden de inlei ding van dr. J. van Praag voorzitter van het Huma nistisch Verbond weer te geven. Van Praag wilde vooral niet beweren dat de mens alle geheimen zou kunnen ontsluieren en alle problemen oplossen. Inte gendeel, juist de vooruit gang van de wetenschap pen heeft telkens nieuwe raadsels gebracht. De ..grote X" was volgens hem thans even zeer aan wezig als vóór de tijd van de techniek. Alleen aan vaardt de humanist die X zoals hij die aantreft, nl. als raadsel. Hij doet geen beroep op een God lei- verklaring. Ook stelt hij de mens minder centraal als wel eens gedacht wordt, hij ervaart juist nu meer dan ooit de nietig heid en kwetsbaarheid van de mens in de grote kos mos. De humanist tracht niettemin het leven „met moed de moeite waard te maken". Wat de conferentie te Oosterbeek weer eens al lerduidelijkst aan het licht heeft gebracht, is de on overbrugbare afgrond tus sen gelovige en ongelovi ge mensen. Daardoor wer den de gesprekken ook merkbaar beïnvloed. Om één voorbeeld te noe men: toen de gerefor meerde hoogleraar Bril- lenburg Würth opmerkte, dat hij het helemaal niet erg vond dat die oude ..nood - God" verdween, omdat die voorstelling van God meer op een afgod lijkt, dan op een ware God, werd onmiddellijk van humanistische zijde geantwoord, dat men niet kon inzien dat dit een ver betering was. Misschien Wel als... je eerst Gods bestaan kon aanvaarden. Het moet voor elke gelo vige, katholiek of protes tant, een pijnlijke erva ring geweest zijn te con stateren hoe oprecht en overtuigd men aan de an dere zijde ongelovig is. Toch heeft de Pieters berg - conferentie ook zijn positieve zijde. Dat zoveel vopr aanstaande Nederlanders met alle geduld en verdraag zaamheid naar elkaar kunnen luisteren zonder overigens iets van hun eigen overtuiging prijs te geven, is op zich al een hele winst. Tot voor kort kon dat toch nog niet. J. v.d. M. pr. CARNAVAL Carnaval 1958 zit weer op. Met trots mag Breda terugzien cvp de goed ver zorgde dagen, maar twee punten wil on dergetekende de BCV toch onder de aan dacht brengen. Ten eerste: men ziet de kinderoptocht steeds groter, mooier en verzorgder wor den. Zo ook afgelopen zondag. Nu rijst bij mij de vraag: voor de grote optocht worden vele prijzen uitgeloofd; waarom ook voor deze kinderoptocht niet een paar prijsjes beschikbaar gesteld Tk geloof dat wanneer dit geschiedde, er nog meer en beter werk te voorschijn zou komen. Ten tweede: de grote optocht was mooier en degelijker dan andere jaren, maar laten de deelnemende wagens of groepen niet voor het einde van de route uit elkaar vallen, zodat duizenden andere kijkers op het einde Korte Bos straat en Sophiaplein slechts twee derde van de optocht te zien krijgen. BREDA. W. S. CARNAVAL (II) Tamboerije (Chma), 19 februari 1958. Aan Zijne Doorkluchtige Hoogheid PRINS BERT I Vorst van de zotheid, Heer van alle Kwibussen en Kwibuskes enz. enz. Door - en -doorkluchtige Hoogheid Pas na terugkeer uit uw narrenrijk hebben wij gaan beseffen welke grote eer ons te beurt is gevallen toen de zotste nar uit uw rijk ons, op de Masker- daalseweg uitnodigde om, voor uw staat siekoets uit te trekken om aldus onder uw prinselijk narrenoog de leut onder uw kwibuskes ten top te voeren. Voor deze eer zijn wij u oprecht dankbaar. Wij hopen, zo de reiskosten voor ons, arme Chinezen, niet te hoog zullen zijn. het volgend jaar weer luister te mogen bijzetten aan uw regering van plezier en jool. Wil echter, zo verzoeken wij u eer biedig, uw opvolger vragen een volks lied te proclameren waarvan de melodie wereldbekend is. daar nieuwe melodieën niet zo gemakkelijk tot in ons vaderland doordringen. U dankend voor uw zot- en goedheid, verblijven wij met verschuldigde en op rechte gevoelens van leut, UW CHINESE KWIBUSKES. (alias Jeugddrumband Jong en Blij) ZIEKENFONDSRAAD Enkele dagen geleden heeft men ken nis kunnen nemen van het besluit van de Ziekenfondsraad de diensten voor school tand verzorging te verhogen. Het maximum was f 7.59 en wordt nu f 9 voor elk verplicht verzekerd kind Ik weet niet hoeveel kinderen er door de sehooltandartsen worden behandeld, doch als we nu als voorbeeld eens aanhalen een sehooltandarts die 2000 kinderen be handelt en we houden het maximum vastgestelde bedrag aan, dan wordt de jaarlijkse vergoeding van f 15.000 op f 18.000 gebracht, dat is plm. f 60 per week of 20 procent meer. Zie, als men dat leest, dan vraagt men zich af, of zo'n verhoging de goedkeu ring van de rijksbemiddelaars heeft ge kregen. Of is voor die verhoging geen toestemming nodig van de rijksbemid delaars? Ik stel die vraag, omdat mij een geval bekend is waarin werkgevers- en werk nemersorganisaties overeenkwamen de lonen der arbeiders die rondom f 6o per week verdienden, met 6 procent te ver hogen. doch toen gaven de rijksbemid delaars daarvoor geen toestemming en bepaalden de venhoging op drie procent, dus nog geen f 2 per week. Nu we het hiervoor hadden over de Ziekenfondsraad, nu mag toch ook zeker wel eens gevraagd worden, wanneer er een duidelijke uitspraak ko-mt inzake de terugbetaling aan de verplicht verzeker den van de door hen betaalde rekeningen tijdens het conflict van de tandartsen met de ziekenfondsen. BERGEN OP ZOOM, v. d. Rijtstraat 15. F. MAURER. TUNESIë Frankrijk heeft z'n dapperheid weer eens getoond door 'n Tunesisch grens- plaatsje te bombarderen. Daarbij werd dan ook niets ontzien, zelfs 't Rode Kruis niet. Nu proberen Tunesië en Frankrijk elkaar in het vaarwater te zitten door el-kaar te beschuldigen van politieke sme righeden. Doch de zaak heeft m.i. meer dere kanten. Het is iedereen bekend dat de Algerijnse opstandelingen onderko mens hadden in Tunesië. Snel werden overvallen gepleegd en dan, hup de grens over om zich voor represaille maatregelen te vrijwaren. Steun van Tu nesië aan opstandelingen blijkt hieruit overduidelijk. Maar... nu gaan Amerika en Engeland Tunesië nog wapens leveren op de koop toe. Dit zal dus voor velen een stilzwijgende goedkeuring betekenen voor wat betreft het Tunesisch handelen. In feite komt het hier zeer zeker op neer. Dit is ook de reden dat Amerika en En geland niet veel meer kunnen zeggen, dan dat ze bereid zijn in de kwestie te bemiddelen. Neen, de zaak heeft meer politieke achtergronden dan die van Frankrijk en Tunesië alleen. Daarmede is het bombardement natuurlijk geens zins goed te keuren. DONGEN. W.VAN DONGEN SLECHTE WEG VOOR BEJAARDEN Het is mij en vele anderen opgevallen dat er maar steeds niets gedaan wordt door de gemeente Breda aan de zgn. Houthakkerstraat, gelegen aan de grote verkeersweg bij het motel Rijsbergseweg. Het is een stukje oud-Princenhage en was vroeger de zgn. Kerk weg voor de bewoners van Overa naar Prmcenhage. Het eerste stuk bij de grote weg wordt door de bewoners in die omgeving zelf wel zo'n beetje onderhouden, doch voor bij de zgn. Trippelen'berg is deze weg gewoon onbegaanbaar. Juist de bejaar den zoeken deze weg als wandelweg gaarne op, om reden zij dan vam de drukke wegen geen gebruik behoeven te maken; doch door de slechte toestand is ddt than6 uitgesloten. Het is toch niet zo erg veel gevraagd om voor deze wandelaars een, zij het smal, voetpad te doen aanleggen? Wij vertrouwen er op, dat de autori teiten eens wat aandacht hieraan zouden willen besteden, temeer nog daar de r.-k. Bond van Bejaarden en Gepensioneerden achter ons staat. De heer M. Balemans, Dreef 55 te oud-Pnmcenhage (thans Bre da) is te allen tijde bereid gegevens te verstrekken. BREDA. C. PONCIN. -k. Bond v. Bejaarden, afd. Breda. GROETPLICHT De doodgewone soldaat zonder streepjes krijgt helemaal het heen en weer, nu hij straks ook al elke meerdere vanaf de rang van sergeant moet groeten. De betekenis van de groet gaat hier mee helemaal verloren, want het wordt straks nog meer een routinegebaar dan het al is. Er was eerst sprake van, dat er een vermindering van de groetplicht zou ko men, maar nu wordt het ineens weer een stuk erger. Waren al die onderofficieren jaloers omdat elke soldaat wel voor een officier moest groeten, maar niet voor de man nen met de strepen? WOUWSCHE PLANTAGE Wat de namenkwestie De Pm Fin dorp - Wouwsche Plantage betreft, zou ik het volgende willen opmerken: Omtrent de eerste twee woorden ver meldt het Aardrijkskundig Woordenboek niets. Omtrent Wouwsche Plantage wordt het volgende gegeven D. in de N.-Br. gem. Wouw, eerst in de jongste tijd ontstaan. Nog onder ko ning Willem I vond men hier niets dan dennebossen, doch in 1839 werd dit bos door het domein aan de heer P. J. Caters verkocht. In 1845 werd er nevens het oude jachthuis een fraai herenhuis ge sticht, Sedertdien zijn hier ettelijke dag loners- en 'andere woningen gebouwd en is in 1875 de nieuwe parochie Wouw sche Plantage opgericht. BERGEN OP ZOOM. R. VAKANTIE Het gaat over de negendaagse vakan tieweek. Het is al twee jaar, dat de me taal en bouwvakken en nog veel meer, zoals de voeding- en genotsmiddelen dit hebben, maar in de zuivel hebben ze dat niet. Wij mogen wel werken. Het is zondag, je moet werken. Je hebt nooit vrij. Moet je zondag niet werken, dan zit je tot zaterdagsavond, al® je ten minste de late dienst hebt. Wij wer ken in twee ploegen. Dus als je vroege dienst hebt, dan heb je zaterdagmiddag eens vrij, maar dan moet je zondags werken. Als het Nieuwjaar is en Kerst mis en Pasen, dan hebben de koeien ook geen snipperdag, dan moeten wij wer ken. Maar wij kunnen die twee dagen niet bij krijgen. Of zijn wij slaven? Moeten wij al niet genoeg dagen in de weer zijn? Ik hoop dat er een oplos sing voor komt, als het niet te veel ge vraagd wordt. B. o. ZOOM, A. V. TROTTOIRVERSPERRING (II). Met het schrijven van een bewoonster van de Burg. Middelaarlaan in Breda ben ik het volkomen eens. Ook elders echter treft men zo'fi situatie aan, namelijk op de hoek van O verakker - 't Laantje, te genover het ..witte huis". Daar staat een haag met doorns, die precies tot ge zichtshoogte reikt. Ze begrenst ,een op slagplaats van oude materialen. Moet de eigenaar van het perceel in kwestie daar niets aan doen? BREDA. A. E. (Advertentie) Zo juist ontvangen enkele in noten- en mahonie uitvoe ring. Levering franco onder garantie Prijzen vanaf 800.-. Betaling naar keuze. Voorstraat 384 - Dordrecht Tel. 3431 ROOSENDAAL. A. F. (Advertentie) In de staal New York is de nood toestand afgekondigd. De gouverneur van de staat heeft een beroep op het leger gedaan te helpen om de „kri tieke toestand" als gevolg van de overvloedige sneeuwval te verbete ren. De secondaire wegen zijn over honderden kilometers onberijdbaar. In sommige steden en dorpen raken de voedselvoorraden uitgeput. De gouverneur heeft om helikopters ge vraagd. Aan de vrijmaking van de wegen wordt dag en nacht gewerkt. Er is geen Aspirin zondef BAYERKRUIS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 5