;IYA TANSEV eenzame schipper op half gezonken schuit cAnsto Alles zal reg kom RAI Voetbal- en wielerproblemen blijven aandacht opvorderen PaigblaH 'pcStctu In 1980 méér woonruimte voor half miljoen mensen gordijnstoffen 9 VIERDE BLAD ZATERDAG 22 FEBRUARI 1958 9 van Aydin werd een prooi beruchte Appelzak bij Bath effectenhandelaar ,<Jnze i^urt Carlssen" tl u is liet tijd Problemen van de Randstad Overig Nederland moet deel van groei opvangen 55 Duivenkromek van „Den Bruinen" I (Van onze verslaggever) Tien dagen geleden, toen een -storm over de Westerschelde Ijoeg, ramde het Franse schip .Charles Tellier" de Turkse 'vrachtboot „Aydin". In de „Ap- pelzak", een beruchte vaargeul jjjj Bath, geraakte de Turkse largo in een half zinkende toe stand. Het voorste gedeelte van het meer dan 10.000 ton metende schip verdween onder de golven. Iet zakte de laatste dagen nog dieper weg. De mogelijkheid jyerd groter en groter, dat het (schip in tweeën zou breken, maar het gebeurde (nog) niet. Be bemanning van de „Aydin" ling van boord met uitzondering Fan kapitein Ziya Tansev. Onder teen enkele voorwaarde wil hij pijn schip verlaten. „Allah wilde het zo, Allah zal de toekomst regelen", zei de kapitein Bit goed Engels. In de hoek van een pfficierskajuit, bij de walmende Warmte van een petroleumkachel, kartelde hij het verhaal van zijn kenzaamheid. Tien dagen woonde fcy nu reeds op het half gezonken voor zijn kostbare apparatuur en zijn kleren, had nog maar één olievlek op zijn winterjas toen hij op de „Aydin" stond. Van de voorste helft van het schip was niet veel meer te zien. Het lag geheel onder water. Alleen enkele masten staken boven de golven uit De neus van het schip stak diep in de Westerschelde. De achtersteven stond bijna als een toren op de rivier. Waar zou zich op. dit wrak de kapi tein ergens bevinden? Mannen van de redersboten riepen, dat hij vóór in een kajuit zat. Enkele trappen gaven toe gang tot de bovenste dekken. Wat 'n klauterpartij! Als dronkemannen lie- scfiip. Hij wist niet wat er mee zou jebeuren. Hij wist alleen, dat hij :ich ontzettend eenzaam voelt, dat '.•j kou en slaap /tad en dat hij, Mt er ook zou gaan gebeuren, zijn Ichip nooit in de steek zal laten. In het kleine café „Het zicht op /and en Schelde" stond Freek Blok :chter de toog. Hij kon zich niet neer herinneren hoeveel schepen er In de loop der jaren op de zandban ken van de Westerschelde waren ge- Jlopen. Hij noemde er tientallen op. f Maar een tafereel zoals nu met de KAydin" had Blok toch niet eerder jezien. De cafébaas wees door de rui en naar 't schip, dat half op zijn kop n hét water stond. Maar dat was zo niet goed te zien, want voor de Aydin" lagen de ranke, smalle lootjes van de reders, die hier lig- ilaats kozen in afwachting van de lingen, die komen moeten. „Wij kunnen wel eens gaan kijken", lei de cafébaas en hij wees nu naar icn bootje met een buitenboordmotor, raarmee hij de tocht naar de Aydin" reeds tientallen malen had [emaakt. ,.Ik zorg, dat de kapitein te eten en ie drinken krijgt. De goeie man voelt rich doodongelukkig. Hij heeft sinds de aanvaring nog geen uurtje ge slapen", zo vervolgde Freek, die twee broden in zijn arm nam, een kist bier optilde en naar zijn bootje liep Enkele minuten later danste het boot ie naar de „Aydin". Er blies een kou de wind over het water. De golven sloegen tegen het scheepje. ..Ik reken altijd vijftien gulden voor zo n tocht", zei de cafébaas terzijde Kranig Via een moeilijk en vies overstapje op een van de redersboten was het mogelijk op het Turkse schip te klau- teren. De fotograaf, doodsbenauwd Met de boeg onder water en de achtersteven er hoog bovenuit ligt het schip op zijn bestemming te wachten. (Advertentie) BIJ UW is voor u verkrijgbaar de Nederlandse tntgave van het jaarverslag 1957 TELEVISION- ELECTRONICS FUND, INC-, een van de grote Amerikaanse beleggingsmaatschappijen. Haor beleggingen geschieden op het gebied van elektronica - atoom- toepassingen - industriële controle- apparatuur-televisieen HiFi-radio. In bet jaarverslag vele gegevens over snelle groei - fondsenverdeling dividend en ontwikkeling van de intrinsieke waarde van de aandelen. Aon delen TELEVISION-ELECTRONICS FUND, INC. worden dagelijks aan de Amsterdamse beurs verhandeld, in certificaten van 5 of 10 aandelen, henvijfje' kost ca. f220,- en eentientje' ca. f 440,- n 1957 ontvingen de houders van 10 aandelen f 11.41 uit inkomsten en 20i58 uit kapitaalwinst. Reeds met een enkel certificaat van 5 of 10 aandelen Television- Electronics Fund, Inc. hebben de beleggers de mogelijkheid van deelneming in de Amerikaanse elektronische industrie in al haa geledingen. D. W. BRANO. AMSTERDAM-C. Keizersgracht 215 pen wê over de hellende dekken. Klot send sloeg het vuile water tegen de instrumentenkamer. Hier zat de ka pitein in elk geval niet, maar er wa ren in de buurt wel enkele gangen en de kans was groot, dat de kapitein ergens in de buurt een hut had be trokken. Na in de gang bijna gestrui keld te zijn over enkele balen suiker en bijna verstrikt te zijn geraakt in een wirwar van draden en touwen, stonden we eindelijk voor een deur. -.Hallo, hallo", riep de kapitein. Wij mochten binnenkomen en konden plaats nemen op een stoel, maar het was bijna onmogelijk te gaan zitten, want ook de stoelen stonden allesbe halve waterpas. .Allah heeft het zo gewild", was het eerste wat de kapitein vertelde. Hij sprak over de storm van tien da gen terug. De „Aydin" was onderweg van Antwerpen naar Bremen en zou daarna terugkeren naar Istanbul. Het was voor de eerste maal, dat de kapitein zich in deze vaargeul be vond. Het zicht was uitstekend, maar toch kwam de „Charles Tellier" als n reuachtig gevaarte op de „Aydin" af, „Het Franse schip ramde ons. Het was alsof het donderde en bliksemde. Helle vlammen sloegen uit de romp. Wij zon ken toen de „Charles Tellier" van ons schip werd vlot getrok ken. Mijn besluit stond vast. Allah wilde, dat wij werden aangevaren, maar hij zou niet ivillen, dat ik dit schip zou ver laten. Daarom bleef ik er op en sal ik er ook op blijven". De kapitein haalde uit zyn broek zak een telegram. „Juist ontvangen", zei hij. Het was een telegram van de ..Hur- riyet Gazetesi", een krant uit Istan bul. Men wenste de kapitein geluk met zijn besluit op het schip te blij ven. „Je bent onze Curt Carlssen", luidde de tekst verder. Ziya Tansev was er niet gelukkig mee. Hij twijfelde er geen ogenblik aan of er hadden in de kranten van zijn vaderstad ontroerende verhalen gestaan over zijn heldendaden. Maar zó erg was het toch allemaal niet. Zeker, hij voelde zich eenzaam, onein. dig aanzaam, maar hij kon alleen zijn plicht als kapitein vervullen. Hij gaf het grif toe, dat hij angst kende, maar dat nam toch niet weg, dat hij er geen prijs op zou stel len, dat een van zijn officieren bij hem zou blijven. „Zij zitten in het zeemanshuis van Antwerpen", zei de Kapitein. „Zij heb ben het er goed. Hier kunnen zij niets uitrichten. Om hen maak ik me ver der geen zorgen. Ais Allah het wil zullen de jongens spoedig terug in Istanboel zijn Ik hoop het, want dan kunnen ze mijn vrouw en mijn twee kinderen vertellen, dat ik het goed maak". De kapitein hoesttte. Hij draaide de petroleumkachel wat hoger. „Wij zijn goed weggekomen want het schip had kunnen breken] mis schien breekt het nog. Ik ben 42 jaar, ik zit al meer dan 20 jaar op zee. ik ben in bijna alle havens van de we reld geweest, maar ik heb nooit iets gehad. Ja, wij hebben geluk gehad, ik gelpof vooral door de lading. In het voorschip zaten olievaten. Achterin zilver, aluminium, lood en bier. Kunt U niet een brief schrijven naar de Huuriyet Gazetsei, een foto sturen? De man maakte een doodvermoeide indruk. Hij wreef door zijn ogen, streek met zijn arm over zijn gezicht, huilde en zei, dat zijn schip tot wrak was verklaard. Hij begreep niet pre cles door wie, maar het bleek rijks waterstaat te zijn. „Maar ik ben en ik bljjf de baas", riep hij resoluut en zonk weg in de kussens van zijn fau teuil. „Misschien zit ik twee, drie maan den op dit schip" zo besloot de ka pitein. die de petroleumkachel nog wat hoger draaide, waardoor eet zwarte rookwalm door de kajuit danste. Breekt nooit In het café aan de wal heerste m een grote drukte. Een van de machi nisten van de „Aydin", Tahit Nalca, was uit Antwerpen gekomen en wilde een bezoek gaan brengen aan zijn baas. Marcel Ouweling, een jongen van dertig jaar, in Oudenbosch geboren maar thans woonachtig in Antwerpen nipte aan een glas bier. „De „Aydin" breekt nooit", zei hij. Hij kan er iets van weten vertelden andere cafégasten, want Marcel, dui ker van beriep, had onder het schip gezeten. „Een „victory" (scheepstype) is een sterke boot", zei hij en hij vertelde een verhaal over de schepen, die hij het Suezkanaal had mee helpen lichten en over de wrakstukken, die na de oorlog in de haven van Bou logne lagen en waarvan hij de laatste nu mee opruimde. Op dat moment stapte Kees Kosten binnen de visser van de Breskens fl ik ben aan het vaten vissen" zei Kees. „Kijk eens, de cargo heeft tien tallen vaten verloren en de mogelijk heid bestaat, dat die tegen de scheeps schroeven slaan van de passerende vaartuigen. Er zouden nieuwe brok ken kunnen ontstaan. Daarom vis ik in opdracht van een reder de vaten op". De mannen bestelden een biertje en spraken allen vol lof over de kapitein van de „Aydin", die zulke moeilijke uren doormaakt-, die niet weet wat er met zijn wrak gebeurt, maar die aan boord blijft. „Een schitterende kerel", meende Kees Kosten. „Je moet 's nachts maar eens op zo'n schip zitten als het stormt", aldus Marcel. Er stapte een officier van het schip binnen. Ook hij kwam zijn baas be zoeken. De machinist nam zijn witte pet af, liep op de officier toe en kuste zijn hand. V.l.n.r. Marcel Ouweling, twee of ficieren van het gezonken sghip en Kees Kosten van de Breskens 9". Er zijn dus teveel clubs in de sec tor van het betaalde voetbal. Deze constatering komt weliswaar niet van het hoofdbestuur van de KNVB, maar de man die het onbewimpeld gezegd heeft, is voorzitter van de sectie be taald' voetbal, de heer A. Martens en tevens voorzitter van het Haagse ADO en hij mag in dit verband wel als ge zaghebbend worden beschouwd. Intussen, men kan niet anders vast stellen, is de vaderlandse voetbalwe reld met die constatering weinig ver der gekomen. Als summiere oplossing werd op de vergadering van de clubs uit het betaalde voetbal, de voorbije zaterdag gehouden, o.a. naar voren geschoven, de samensmelting van een aantal minder sterke clubs, kwalita tief en financieel. Het oude middel, dat reeds vaker te voorschijn werd gebracht, maar slechts zelden met succes kon worden aangewend. 4? Klaarblijkelijk zien de voorstanders van dergelijke fusies, ook al zijn die op het oog nog zo aantrekkelijk, over het hoofd, dat de meeste verenigin gen buitengewoon gehecht zijn aan haar zelfstandigheid, waaraan in de loop der jaren meestal ontelbare, ook persoonlijke offers werden gebracht. Daarnaast vormt de rivaliteit (op de ene plaats minder groot dan op de .andere) niet zelden een barrière, wel- Jke doorgaans niet is te nemen. Jaren geleden bleek dat hier en daar nog wel eens te lukken, maar tegenwoor dig vlot dat niet meer zo best. Dat heeft zonder meer de huidige situa tie in de vaderlandse voetbalwereld ■eroorzaakt, èn de ontwikkeling welke angzamerhand dwong tot grote fi- lanciële uitgaven, gepaard aan le ningen, die verantwoordelijkheden op soms indrukwekkende schaal teweeg brachten. Bovendien zijn daarin alle mogelijke andere zaken verwikkeld, zodat het: ga een fusie aan, wel snel gezegd is maar allerminst snel te ver wezenlijken. Men moet de verhoudin gen eerst maar eens tot in de fines ses kennen, dan spreekt men er niet zo gemakkelijk meer over. Het zou natuurlijk een mooi ding zijn en ook wat ons betreft is er geen enkele reden om er zich tegen te verzetten, integendeel, maar als op lossing in het onderhavige vraagstuk lijkt het een nogal kinderlijke, dat wil zeggen als geneesmiddel tegen de kwaal, waarmede de voetbalgemeen schap van vandaag zit opgescheept. Het zonderlinge is, dat zij geschapen is geworden doorhet betaalde voetbal zelf. Maar daar is nu niets meer aan te veranderen. Wat des tijds zo gemakkelijk doorgang vond, zal nu. wat de gevolgen betreft-, de ge- zing slechts zeer langzaam kunnen geschieden. Een bewijs voor deze opvatting is, dat men nu een enquête in gaat stel len. Hét is iets anders dan een com missie, toegegeven, maar enquêtes plegen over het algemeen niet water dicht te zijn en wat zal er tenslotte dan nóg uit de bus komen? Misschien bekijken wij deze aangelegenheid door een te donkere bril, maar als men het ons vraagt, biedt deze en quête weinig heil. Het probleem gaat dieper en dat is, menen wij, bezwaarlijk via een en- quate op te lossen. Op de lange baan dus? Men mag hopen van niet, want de afbraak zou er des te intensiever door worden. Ook in de wielersector botert het niet. Evenals over het betaalde voetbal is onzerzijds reeds eerder het een en ander over de huidige toe stand in de vaderlandse wielersport gezegd. De voorbije zondag hebben de verenigingsbestuurderen, aange sloten bij de KNWU, ten overstaan van hoofdbestuur en sportcommissie dezer organisatie de nodige grieven gelanceerd en wensen ter tafel ge bracht. Zij hebben, kort en goed, zij het met vriendelijke woorden, nul op het rekwest gekregen. Het is een poos rustig geweest in de KNWU-gelederen. In de boezem der clubs leefden weliswaar onvermin derd de nodige verlangens, maar zij bleven „sudderen" zolang geen nieu we financiële aderlatingen werden aangekondigd. Terzake ingebrachte bezwaren werden van de hand gewe zen en de clubbestuurderen konden gaan zoals ze waren gekomen. Op het stuk der medezeggenschap, waarin (Advertentie) groter aandeel der verenigingen was gevraagd, is toegezegd, dat men in de boezem van het hoofdbestuur der KNWU zal onderzoeken wat ten deza kan worden gedaan. 4? In het verleden zijn voorgangers van de tegenwoordige club-kopstukken herhaaldelijk doende geweest om tot democratisering van de organisatie te komen. Tevergeefs, want het stem recht bleef in handen van enkele met zorg gekozen figuren, die meestal sporadisch op het wielersportveld waren (zijn) te ontdekken. We weten niet of de KNWU-Ieiders voorstanders zijn geworden van of eindelijk bereid zullen worden ge vonden aan een jarenlang gekoester de wens: méér leden stemrecht te verlenen, uitvoering te geven. Maar dat dit noodzakelijk is, en een nieuwe wind zou doen waaien in deze organi satie staat als een paal boven water. Misschien verleent men thans uit eindelijk gehoor. In ieder geval is dit beter dan een storm te verwekken. P voor Wat een verschil, als nieuwe AristO' gordijnstoffen uw hele kamer een ander „gezicht" geven. Vraag uw woninginrichter naar ARISTO GORDIJNSTOFFEN WYERS Décorstoffen Met garantiebewijs voor kleurechtheid. Een schema van de te nemen maatregelen en te maken voorzienin gen tot 1980 om het westen des lands leefbaar en levensvatbaar te houden is aan de ministerraad voor gelegd. Dit is het rapport „De ont wikkeling van het Westen des lands" van een desbetreffende werkcom- missie van de Rijksdienst voor het Nationale Plan. Dit schema gaat uit van de ver onderstelling, dat de bevolking van de „Randstad Holland" tussen 1950 en 1980 van 4 tot 5,5 miljoen zal groeien bij een totale groei van Utrecht, Noord- en Zuid-Holland met 1,7 miljoen. Men verwacht een wij ziging in de verdeling van de werk gelegenheid in de landbouwsector van 17 naar 10 percent, in de indus trie van 41 naar 44 percent en in de dienstensector van 42 naar 46 per cent. Voorshands wordt aangenomen, dat in 1980 nog voor 555.000 mensen in bestaande of nieuwe steden buiten de Randstad woonruimte moet wor den gemaakt. Voor de overloop van de stedengroep Noordzeekanaal van 190.000 personen denkt men aan Alk maar, Heilo, Bergen, Hoorn en *Le- lystad naast oplossingen op kortere 55 Ik mocht wel schrijven dat de Bredase duivensportwereld gonsde van geruchten en dat er kennelijk wat aan de knikker was. Er moest wat gebeuren, dat voelde iedereen. De ontknoping, waarvan ik voor spelde dat zij nakende was, is dan ook gekomen. Zes van de negen be stuursleden hebben hun functies neergelegd. En heden zaterdag te 20 uur is het algemene ledenverga dering in bondslokaal De Haagse Poort aan de Haagdijk. Volgens zeggen zullen aldaar har de kokosnoten gekraakt worden. Te hopen is dat het gebeuren zal in een sfeer van kalmte en van bezinning. Vechten is voor de honden. Het is geen kunst de bond af te breken; wat alle leden die het goede voor hebben te doen staat is meehelpen de zaak op te bouwen. Er zal een winnende partij zijn en een verlie zende. Zonder in zedepreken te vervallen, zou ik willen wijzen op de betrekkelijkheid daarvan. Wij moeten in het leven kunnen geven en nemen; wie het aangaat moge een voorbeeld nemen aan de oude Churchill, grimmig en hard in de strijd, maar grootmoedig en wijs, toen er vrede gesloten worden moest. Moge het in deze banen ge leid worden, dan ben ik er zeker van dat er geen dingen gedaan worden waar men later spijt van heeft. Alles sal reg kom.' Gouden jubileum Op 2 maart a.s. zal het vijftig jaar geleden zijn dat bij „Nijs-Oom Snoe ren" thans café Van Delft-De LaaJ, de postduivenmaatschappij „Gevleu gelde Vrienden" werd opgericht. De heer H. D. Snoeren, die vorig jaar na 49 jaar de voorzittershamer te heb ben gehanteerd, het tijdelijke met het eeuwige verwisselde, was de initia tiefnemer, Van degenen die hem ter zijde stonden zijn alleen de wakkere melkers Fr. Kuiten en P. van den Avoirt nog in het land der levenden. Aanvankelijk ging het de maatschap pij niet voor de wind. Maar Nijs- Oom Snoeren stond als een leeuw op de bres om overal waar nodig, ook financieel bij te springen. En toen de eerste moeilijke jaren voorbij waren ontwikkelde de maatschappij zich gaandeweg tot de grootste van Oos terhout. Wat zij trouwens nu niet meer is. Zij heeft echter altijd gewe ten wat zij aan haar stand als min of meer de toonaangevende maatschap pij verplicht was. Als er een of an dere actie ondernomen moest wor den, ten bate van de tbc-bestrijding of een ander goed doel, werd op de Gevleugelde Vrienden" nimmer een vergeefs beroep gedaan. Nijs-Oom Snoeren, die men in Oosterhout nooit vergeten zal. had zijn hele leven in dienst gesteld van de liefde tot de zieke medemens. Daags voor zijn sterven sprak hij nog de woorden: „Mocht het mij toch gegeven zijn dat mooie feest nog mee tc maken". Het heeft niet mogen zijn. Tijdens de vie ring van dit gouden jubileum zal zijn zetel onbezet blijven, maar iedereen die hem gekend heeft zal voelen dal hij in de geest temidden van zijn oude vrienden is. De grote feestavond vindt doorgang op 8 maart. Hierbij zullen de volgen de jubilarissen gehuldigd worden: C. Kops 40 jaar lid, Adr. Grotenboers 30 jaar lid en C. van Riel eveneens 30 jaar lid, waarvan 28 als secretaris. Het bestuur is thans als volgt samen gesteld: P. Huiskens, voorzitter, C. van Riel, secretaris, P. van der Heij den, penningmeester, Chr. Verkooyen P. Kops, Adr. Sips en Th. Bos leden. Het feestcomité wordt gevormd door de heren M. Luyten, J. Beenhakkers en Br. Kusticwikowsky. Van de«e plaats wens ik de wakkere „Gevleu gelde Vrienden" van harte een on vergetelijk jubileum. ISestvulsel Moet bijtijds in het hok gelegd wor- den ook alswanneer de duiven open hok hebben. Goed nestvulsel zijn ta bakstelen, heidekruid, gehakt strooi en hooi. In sommige streken bezigt men ook dennenaalden. In de meeste gewesten wordt nochtans strooi ge bezigd, vermits er omzeggens niets anders te vinden is. Strooi wordt door vele kronijkers afgeraden omreden van het ongedier te dat er 's zomers nogal makkelijk in komt. Daar zijn echter goede ont smettingsmiddelen voor. Dat van de Duitse Bond is bij onze oosterburen en in Denemarken reeds verplichtend gesteld ter zuivering van alle in ge bruik zijnde verzendingsmanden. Iedere duiver houde zich aan eigen nestbak. Eens dat ieder zijn eigen nestbak kent, ondervindt men geen moeilijk heden meer bij het koppelen. Als de duiven gezond zijn en 't is zacht weer in februari, zijn negen op tien kop pels dadelijk gepaard. En daar de duivin steeds haar heer-gemaal volgt zullen ze rap weten alwaar de hond gebonden staat. Dat een duivin zich eens van nestbak vergist is zo erg niet. Ze slaat toch onmiddellijk op de vlucht als de rechtmatige bewo ner er op af schiet. Wat altijd niet het geval is met een duiver, die man nen vechten gemakkelijk en niet zel den dat de rook er af vliegt. Want 't zijn ha.rdnekkigers, die van geen op geven willen weten. Niet zelden is het gebeurd dat een goede duiver een slecht of matig vliegseizoen tegemot ging omdat hij met vechten in zijn oog gepikt was of elders bek- en vleugelslagen had opgelopen, die hem het leven hadden verzuurd. Daarom zal het altijd raadzaam zijn de nestbakken bijtijds open te zettenliefst veertien dagen voor het koppelen opdat nog voor de duivinnen komenieder baas is in eigen hok. Oude weduwnaars ver- andere men niet van nestbakDe nieuwe houdt men een drietal da gen opgestoten, tot %e goed gepaard zijn en meer aandacht hebben voor hun duivin dan om te vechten en hun gebuur te embeteren. Dan zal men in deze dagen weinig of geen last hebben. Duivendieven Bij Jaak Tournier, de bekende Bel gisch-Limburgse liefhebber, te Lom mei werden in de nacht zeven en twintig duiven gestolen. Volgens Jaak waren het al zijn beste kwekers in de volière, die hij op het punt stond te gaan koppelen. De politie en de B.O.B. zijn druk doende de daders op te sporen. Tot heden echter is men daar nog niet in gelukt. Als ze gepakt worden zal het de eerste keer zijn in al de gevallen van duivendiefstal die de laatste jaren zijn voorgekomen. De meest ophef makende zijn geweest die bij Desmet- Matthijs te Nokere. Deschamps-Van- hasten te Lauwe, Jules Vandaele te Kortemark, René Stijnen te Bras- schaet en Cor de Zeeuw te Eindho ven. Desmet-Matthijs en Deschamps- Vanhasten hebben nooit straffer ge speeld dan.... twee jaar na de in braak. Hoe het bij Tournier zal zijn, dient afgewacht te worden. Hij heeft de naam een beter kweker te zijn dan speler. Vermoedelijk zal hij de geslagen bressen wel weten op te vul len. Laten wij de kwaliteit even ter zijde dan zinken zeven en twintig duiven op de massa die zijn hokken bevolkt eenvoudig in het niet. Op zondag 9 maart a.s. zal de heer M. van Tuyn te Merksem, koning van de Antwerpse „Union", de totaliteit van zijn eerste ronde jongen verko pen. Door de zorgen van de gazet „De Belgische Duivensport". De verko ping vindt plaats in lokaal Piedboeuf aan de Kiekenmarkstraat te Brussel vijftig meter van de Beurs. Van Tuyn is Nederlander; hij begon met de duiven in Dongen, zowat een vijftig jaar geleden. Hij mag gezien worden als een der grootste kampioenen die de wereld ooit gekend heeft. Allemaal -roeie. DEN BRUINEN afstand. Voor de Amsterdamse over loop van 135.000 zouden de Zaan streek, Weesp een B-kern aan het Oostvaardersdiep in de Markerwaard en één of twee nieuwe steden aan het Eemmeer in Zuidelijk Flevoland, alsmede wellicht Purmerend in aan merking komen. De overloop van 55.000 in Het Gooi zou ook in de rich ting van Zuidelijk Flevoland kunnen gaan. De Utrechtse overloop van 30.000 zou in de richting Veenendaal kunnen vloeien. Eventueel is uitbrei ding van Utrecht mogelijk. De stedengroep Den Haag-Leiden- Delft ligt naar drie kanten inge klemd. Na sterke vergroting van Leiden en Delft resteert tot 1980 een overloop van 120.000 personen. Er is reden naar de oostzijde een nieuwe stad te scheppen, waarbij de com missie voorshands voorkeur heeft voor het plan-Wilsveen. Rotterdam met een te verwachten overloop van een kwart miljoen in woners is afhankelijk van de keuze van nieuwe haven- en industriegebie den aan diep. vaarwater. Verdere groei naar Gouda en het middenge bied wordt ongewenst geacht, zodat een oplossing in zuidelijke en zuid westelijke richting wenselijk is. De commissie vindt het urgent het ontwikkelingsgebied der randstad» agglomeraties in gezamenlijk ver band uit te voeren. Oplossingen voor da Rand stad zijn volgens de commissie niet alleen in de drie westelijke provincies mogelijk. Reeds zijn de IJsselmearpolders, Gelder land, Noordbrabant en Zeeland (door het Deltaplan) hierbij be trokken. Overneming van een deel van de zich ontwikkelende werkgelegenheid door „overig Nederland" is nodig. Recreatie De commissie verwacht in het westen des lands in 1980 tijdens top- perioden 2,5 tot 8 miljoen vakantie gangers tegen 1,5 tot 2 miljoen thans, waarvan het strand 1 miljoen voor zijn rekening neemt. Het te kort aan recreatiemogelijkheden bij ongunstig weer zal snel stijgen. Daarom zijn nieuwe voorzieningen in en bij de steden, nieuwe verkeers- voorzieningen enz. nodig. Strand en duinen dienen beter ontsloten te wor den. Dit geldt ook voor Loosdrecht, Reeuwijk. Waterland, de rivier oevers, de randmeren der nieuwe polders en de Biesbosch alsmede voor de meren van het komende Del tagebied. Het rapport bepleit t.a.v. het wa terverkeer grotere sluizen bij IJmui- den, belangrijke verruiming van het Noordzeekanaal met nieuwe verbin ding voor de binnenvaart, gedeelte lijke verdubbeling van de Nieuwe Waterweg, betere toegankelijkheid van Dordrecht en het verwijderen van obstakels als spoorbruggen. Spoorlijnen De auto waarover U denkt staat op de AM STE R DAM van 12-23 Februari De spoorlijn Amsterdam-Den Haag- Rotterdam zal voor snelverkeer ver dubbeld moeten worden plus een nieuwe verbinding Den Haag-Schip- hol-Amsterdam. Nieuwe spoorlijnen zijn gedacht van Amsterdam naar Lelystad, van Vlaardingen-Volkerak- dam naar Roosendaal en van Rotter dam-Oost naar Dordrecht. Studies wijzen voor 1980 in de rich ting van één auto op 6 inwoners. De verkeersdichtheid zou dan zesmaal zo groot zijn als in 1955. Het bestaande stelsel van autosnelwegen acht de commissie in de verste verte niet voldoende. Capaciteitsvergroting van enige bestaande autowegen is moge lijk. Daarnaast zal een dicht net van nieuwe wegen onvermijdelijk zijn om de randstand in de toekomst behoor lijk te doen functioneren,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 13