:o Géén „speerpunten meer op automobielen Pas op voor „Nederland mag ons niet voor voldongen feit plaatsen LONDENSE TAXI blijft karakteristiek Minister Algera bij opening RAI: Denk om wegen Maenen zegt '8 verkoudheid Labour wint in Rochdale Mijnwerker verongelukt HONGAARSE VOETBALLERS NAAR MANCHESTER? Tafeltennis in Zeeland Belgen wonnen koppelkoers in Kopenhagen Oostenrijkers protesteren tegen loting Oefenprogram militair elftal EN )A n DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 14 FEBRUARI 1958 Motie in Belgische Senaat Tweede Kamer Mevr. Fortanier - de Wit verlaat Kamer Jongetje omgekomen bij bromfietsrit Opruim ingswerk in Putten klaar „Middelkamp" naar Scandinavië? RBC speelt thuis Vervanger van de brompot Scotland ard schreef tot in centimeters de maten voor Volley op Walcheren EXAMENS MARKTEN WATERSTANDEN valiteit E VRIES NMELKER alhier hield het klein ten at in de Klok- rdt. Diverse voor een paar f die met op- De opbrengst waaruit blijkt rs zich voor en kennen, zal bovenge- erjaardag iets De bekende Matthijsen, erde en hier- id van de vee- iameii, verdie- 1 grote lof V"W P STAP neelvereniging uitstapje naar rd in de Ko- ra een opvoe- Victoria en ind. JRSUS en de belang- enheid worden |rsus te volgen, gegeven door Schelfaut, ie rijkspolitie ïgsgebouw. De gavond 14 fe- en zullen ver- verkeersfilms SMIJN herder, 2 kg al, 38 kg rog, 58 kg wijting, 812 kg haring l sardijn, 9.036 ïg ging naai- de r ze verwerkt ten van Cabirla, >h. Het vuux van >urg: Schaduwen ra: Op naar Hol- vierling van' de O^ympia 8 uurt uur;, Notre Da- van Engeland 8 fan het Hulsters üen van Cabiria, ■h. r>: Het vuur van mrg: Schaduwen •ochief eestavond, a: Op naar Hól- vierling van de lur: Vastenavond ir: Vastenavond - w 8 uur: Bal v. Dijk 7.30 uur: rkomen, als bij- latronaat 6 uur: Zeeland 7 uur: »uw 8 uur: Zü 14 j. it 8 uur: Sym- Otympia 8 uur: 6.30 en 9 uur: uur: Rose Ma- uur: Notre Da- Vlaamse Opera, it-. Onder zeer grote belangstel ling heeft de minister van Ver keer en Waterstaat, mr. J. Al- gera, gisterenmorgen de 39ste RAI-tentoonstelling geopend. Ln zijn rede herinnerde de bewinds man er aan dat het personenautopark in Nederland van 1954 tot 1956 steeg met bijna 50 pet. en dat 1956 terecht een topjaar kon worden genoemd. De vooruitzichten waaronder deze ten toonstelling: wordt gehouden, zijn uit economisch oogpunt bezien, belang rijk minder gunstig dan toen. „De noodzakelijk geworden bestedingsbe perking zal. wellicht in nog sterkere mate, zjjn weerslag vinden op de verkoop en ook de met deze beste dingsbeperking samenhangende zwaar dere lasten, in de vorm van een ver- boogde omzetbelasting op motorrij tuigen en banden, zullen in dit op zicht een remmende invloed uitoefe nen". Deze tentoonstelling van bijAa 2ft0 inzendingen getuigt zo vervolgde mi nister Algera. hoe ook de RAI er toe bijdraagt de moeilijkheden van het ogenblik te boven te komen. Veiligheid De minister zei voorts met nadruk: „Het gevaar van uitsteeksels aan auto's is zo ernstig, dat in een ont- werp-wijziging van het wegenver keersreglement. dat in een verge vorderd stadium van voorbereiding is, de bepaling voorkomt, dat mo torrijtuigen na 1 januari 1959 niet meer mogen zijn voorzien van scher pe uitstekende delen, welke onno dig zijn en ingeval van botsing of aanrijding verwondingen kunnen veroorzaken. Het lijkt mij bepaald verantwoord, dat in dit opzicht de sierlijkheid van het uiterlijk aan zien iets wordt opgeofferd aan de veiligheid van het verkeer". Terzake van de knipperbollen en de maximumsnelheid zei de bewinds man: ,,Uit recente persberichten is mij gebleken, dat men in Amsterdam over de resultaten van deze maatregelen niet bijzonder optimistisch is gestemd, zulks in tegenstelling met andere gro te steden. Het lijkt mij nog te vroeg om een definitief oordeel uit te spre ken, maar ik wil toch tegen voortij dig pessimisme waarschuwen. Beide maatregelen hebben tijd nodig om in te burgeren". Ernstig beroep De maximumsnelheid heeft reeds zeer veel gemoederen en pennen in beweging gebracht, vóór zij was inge voerd en ook daarna is de rust nog niet weergekeerd. Welke bezwaren men ook moge aanvoeren, na 1 no vember van het vorige jaar heeft het ongevallencijfer een opmerkelijke da ling ondergaan en niemand zal dur ven volhouden, dat deze daling met de snelheidsbeperking binnen de be bouwde kom generlei verband houdt. Tot mijn spijt moet ik constateren, dat de automobilisten, die kennelijk me nen dat de maximale snelheid niet voor hen geldt, in aantal toenemen. Ik doe een ernstigberoep op alle welmenende automobilisten om er toe mede te werken, dat de maatregel inzake de maximumsnelheid, die reeds nu bewezen heeft op de ver- keersveilgheid een positief gunstige invloed te KUNNEN uitoefenen, zijn goede uitwerking niet mist". Over het tentoongestelde zei minis ter Algera nog: ..Opmerkelijk is de geleidelijke ver schuiving van de grote automobielen naar de middenklasse. Ten aanzien van de driewielige au- toscootergroep, voor het besturen waarvan thans nog een 'rijbewijs A is vereist, wil ik nog opmerken, dat in het ontwerp tot wijziging van het wegenverkeersreglement, een rege ling is opgenomen, waardoor zij mogen worden bestuurd zowel door houders van een rijbewijs B-E als door houders van een rijbewijs A. Daardoor wordt bereikt, dat iemand, die een normale personenauto heeft bereden, ingeval hij wil overgaan tot aanschaffing van een driewielige auto scooter, niet een rijbewijs A behoeft te behalen, waarvoor hij examen zou moeten afleggen op een solo-motor, waarop hij niet voornemens is ooit te rijden en die een geheel andere rij - techniek vereist. Tevens is in dat ont werp (in navolging van de Zwitserse regeling) de bepaling opgenomen, dat, indien Van de vierwielige autoscooter twee achterwielen zeer dicht bij el kaar staan, deze als één achterwiel zullen worden aangemerkt". Compliment Voor de nieuwe DAF-personenauto zei de minister „bij uitzondering" uiting te willen geven aan zijn „gro te waardering voor de energie en on dernemerszin. die dit mogelijk heb ben gemaakt en de hoop uit te spre ken, dat dit produkt van vaderlandse bodem een waardige plaats op de Ne derlandse en op de buitenlandse we gen zal weten te verwerven en te be houden". Minister Algera besloot zijn ope ningsrede met er zijn ..blijdschap over uit te spreken, dat zich thans gunsti ger perspectieven lijken te openen voor de bouw van een nieuw tentoonstel lingsgebouw. "Ik weet, dat, door het steeds stijgende aantal inzendingen het ruimtevraagstuk van jaar tot jaar nijpender wordt en het zou mij dan ook bijzonder verheugen, indien bin nenkort de definitieve beslissing zou kunnen worden genomen, dat met de bouw van een nieuw tentoonstellings gebouw een aanvang kan worden ge maakt, waardoor in de toekomst in de behoefte van een grotere en beter geoutilleerde tentoonstellingsruimte zal worden voorzien", zei hij. Zware druk De minister was ingeleid door de heer E. F. Eriksson, algemeen voor zitter van de RAI. Deze zei, dat de directe vooruitzichten voor de om zetten in deze branche minder roos kleurig zijn: „Een reeks fiscale maat regelen heeft *n het afgelopen jaar de personenauto getroffen. Volgens onze berekeningen betekent een en ander, dat een berijder van een auto in de prijsklasse van f 6000. die 25.000 k-m per jaar aflegt, jaarlijks ruim f 900 aan de fiscus moet afdragen. Het kan dan ook niet uitblijven, dat deze aan- duur in het prijspeil van talrijke ar- zienlijke verhoging van lasten op der tikelen tot uiting zal komen". Er is een angstwekkende achter stand in de wegenaanleg, consta teerde de Limburgse afgevaardigde de heer Maenen iKVPl gisteren in de Tweede Kamer, toen hij het de bat over de begroting van Verkeer en Waterstaat opende. Deze ach terstand zag hij vooral bij de lage re overheidsorganen, gemeenten en provincies, die meer dan het rijk de gevolgen van de bestedingsbe perking en het tekort op de kapi taalmarkt voelen. Maar ook in het algemeen vroeg hij zich af of bij de opstelling van de plannen wel voldoende rekening is gehouden met het economische rendement dat goede wegen voor de gehele Nederlandse economie hebben. En bovendien is de ver keersveiligheid er mee gediend. Hij vreesde, dat als de wegenbouw te zeer beperkt wordt de gevolgen catastrofaal zullen zijn en daar mee bleek de gehele Kamer het eens. Over de verkeersveiligheid zei de heer Maenen nog. dat de invoering van een maximum-snelheid gunsti ge invloed blijkt te hebben op de ongevallencijfers. Maar een strenge controle is nodig om le voorkomen, dat een goede houding gaat ver slappen. Hij wilde verder de snel heidsbeperking uitgebreid zien, ook buiten de .bebouwde kom. De auto snelwegen zouden daarop alleen een uitzondering moeten vormen. Daarmee bleek hij van een ander inzicht dan de heer Krol (CHUL die het niet nodig vond dat de maximum-snelheid in\ alle geval len al begint waar het naambordje van de gemeente de bebouwde kom aangeeft. De heer Maenen nam het ten slotte op voor het spoorwegperso neel, waar, zo zei hij, ontstemming heerst over te lage bezoldiging. Dominee van der Zaal (A.R.) nam het op voor de positie van de binnenvaartschippers. Het vracht aanbod wordt minder en de vloot veroudert snel. Hij was van me ning dat de regering hier maatre gelen, moet nemen zoals dat ook in enkele omringende landen ge beurt. (Eigen correspondentie) De Belgische senator Dehousse heeft donderdagmiddag tijdens het debat van de Belgische se naat over de interpellaties in zake het Deltaplan geoordeeld, van de bepalingen van het con gres van Wenen van toepassing zijn op de Oosterschelde: „De rechten, welke wij dienaangaan de zouden kunnen doen, zijn on aantastbaar en het is zeker dat een actie om Nederland te be letten die arm te ..sluiten, resul taten zou opleveren". Dehousse bleek echter van oordeel dat de Nederlanders juridisch het recht hebben het Volkerak te sluiten. Maar er wordt een beperking ge steld door de verdragen van 1839, waarbij Nederland verplicht is een voor de scheepvaart zo goede en veilige vaarweg als het Volkerak open te houden. België heeft er geen baat bij, zei hij, het Deltaplan te doen misluk ken. De belangrijkste reden voor de totstandbrenging van een nieuwe ver binding Schelde-Rijn wordt nu gewij zigd. Het doel ervan is niet langer Antwerpen een betere verbinding met de Rijn te geven, maar de scheepvaartwegen te behoeden tegen verwarringen en storingen, tengevol ge van het sluiten van het Volkerak. De monding van de verbinding zou voorbij het Volkerak in het Hol- landsch Diep moeten komen, om de scheepvaart niet bloot te stellen aan de gevaarlijke terugslag van de stuw van het Volkerak en de sluiting van het Haringvliet. De voorzitter las een door de se natoren Rolin (socialist), Struye (ka tholiek) en Coulonvaux (liberaal) ondertekende motie voor, waarin de regering verzocht wordt er voor te waken dat België niet voor een vol dongen feit wordt gesteld en dat Belgiës nationale belangen geëer biedigd worden. Senator de Block (soc.) herinnerde aan de door de overstromingen in 1953 ook in België aangerichte scha de en verklaarde, dat de minister van Openbare Wei'ken tot plicht heeft, de gebieden van een Schelde- bekken te beschermen tegen herha ling van een dergelijke ramp. Gent-T erneuzen Na de Block spraken nog de oud burgemeester van Gent, de heer Cnaeys (kath.) die aandrong op een spoedige en definitieve oplossing van het vraagstuk Gent-Terneuzen. Hij hing een afschrikwekkend beeld op van de ongelukken, die bij de veel te nauwe sluis in Terneuzen zijn ge beurd. waardoor op het ogenblik de hele zeeweg naar Gent gestremd is. De socialist Molter drong'erop aan, dat de Schelde binnen afzienbare tijd wordt genormaliseerd, zodat zij be vaarbaar is voor schepen van 52.000 ton. Senator Van Buggenhout kwam aan het woord om te protesteren te gen de uitlatingen van senator De housse. Deze had, volgens Van Bug genhout. eerst moeten zeggen, pra ten mat Holland". Het is verkeerd dat U eerst naar het Internationaal Hof wil gaan. zei hij, maar ik hoop uit de grond van mijn hart. dat de minister niet die weg van Dehousse zal willen inslaan. Na Van Buggenhout heeft de minis ter van openbare werken, Van Auden- hove nog het woord genomen, om de verschillende sprekers enkele inlich tingen te geven. Ten aanzien van het Boudewijnka- naal dat is het zeekanaal op Bel gisch gebied van Antwerpen tot Zee- brugge ten zuiden van de Zeeuwsch- Vlaamse grens verklaarde hij dat zijn departement niet. zoals in de Se naat was verondersteld, voor dit. plan aansprakelijk was. Het ministerie had uitsluitend de technische mogelijk heid en de kosten berekend van dit plan. waarvan het initiatief afkom stig is uit Antwerpse kringen. De uitvoering ervan stuitte volgens hem op grote bezwaren. Ten aanzien van het kanaal Gent- Terneuzen, deed de minister de me dedeling dat er op het ogenblik druk onderhandeld wordt tussen Neder landse en Belgische technici. Verleden week is er een bespreking geweest en Over twee weken gaan de onderhan delingen verder. De minister ver klaarde de hoop te koesteren, dat ze naar een definitieve oplossing leiden. Belangrijk besluit Aan de Antwerpse senator Molter deelde de minister mee, dat er een belangrijke beslissing op til is. Er komt n.l. een verandering in het 10- jarenplan: de nieuwe sluis zal zo dicht mogelijk bij de Nederlandse grens worden gebouwd. Die bouw zal drie a vier jaren in beslag nemen en intussen, aldus de minister, moeten de nodige werken voor de normalise ring van de Westerschelde op stapel worden gezet. Als slot van het debat (volgende week woensdag komt alleen de motie namens de drie partijen in stemming) verklaarde minister van Audenhove, mede namens zijn collega Larock, dat het dagenlange debat zeer interessant is geweest en geheel in de sfeer ligt van de Benelux. De tekst van de motie laat alle vrij heid aan de Belgische regering om naar een compromis met Nederland te streven, terzake zowel van de nieu we Schelde-Rijnverbinding als van de Oosterschelde en de Westerschelde. (Advertentie) Advertentie Neem tijdig KEELTABLETTEN Sterk desinfecterend 60 tabletten f. 0.98 PHIUPS-ROXANE NEDERLAND N.V. Mevrouw A. Forlanier - de Wil te Overveen is in verband met particu liere omstandigheden voornemens ontslag te nemen als lid van de Twee de Kamer. Mevrouw Fortanier, die deel uit maakt van de V.V.D.-fractie, heeft het. lidmaatschap der Kamer vervuld sedert juni 1946. Voor benoemdverklaring in de door het bedanken van mevrouw Forta nier ontstaande vacature komt in aanmerking de heer M. Visser te Arnhem. Hij is voorzitter van de V. V.D.-fractie in de raad van die ge meente. Te Hardinxveld is een twaalfjarig jongetje, dat een bromfiets bereed, om het leven gekomen. Een elfjarig vriendje, dat achterop zat, moest met een ernstige hoofdwond naar het ziekenhuis worden gebracht. De twaalfjarige Arie van Houwe- lingen was na schooltijd gaan rijden met de bromfiets van zijn vader en had zijn jongere vriendje Krijn de Ruiter achterop genomen. Toen een autobus vanaf de Nieuwe Rijksweg de Rivierdijk opreed en hun weg kiuist.e, slaagde de jongen er niet in de bromfiets tot stilstand te bren gen. Hij reed met een flinke vaart tegen de bus en is enkele ogenblikken later overleden. De opruimingswerkzaamheden aan de woning van het gezin Haanscho- ten te Putten zijn gisteren beëindigd. Vandaag zal een eindcontrole op radio-activiteit worden uitgevoerd. Het huis zal, ook wanneer deze eind controle een gunstig resultaat heeft opgeleverd, nog niet in bewoonbare staat zijn. Eerst nadat de herstel werkzaamheden zijn beëindigd, zal het gezin Haanschoten de woning kunnen betrekken. De Britse Labourpartij heeft bij een tussentijdse verkiezing in Roch dale een parlementszetel op de Con servatieven 'veroverd. De Labourkandidaat, Jack McCann kreeg 22.133 stemmen. De kandidaat van de liberale partij, Ludovic Ken nedy, kreeg 17.603 stemmen, de con servatieve kandidaat, John Parkison sloot de rij met 9.827 stemmen. De Conservatieven hadden in 1955 slechts een meerderheid van 1.590 stemmen. Toen was Labour de enige tegenstander. Doordat thans een li berale kandidaat deelnam was een conservatieve nederlaag vrijwel on vermijdelijk. Een grote tegenslag voor de regering is echter, dat de liberaal ongeveer tweemaal zoveel stemmen op zich verenigde als de conservatieve kandidaat, die in ver gelijking met 1955 ongeveer 31 pro cent minder stemmen kreeg een recordpercentage. De Labouraanhang daalde in vergelijking met 1955 met 3.5 percent. Dit was de tweede regeringsneder laag sedert de conservatieve parle mentaire overwinning in mei 1955. Een jaar geleden verloor de conser vatieve partij haar zetel in North Lewisham (Londen). In het afgelo pen jaar heeft zij bij tussentijdse ver kiezingen steeds stemmen verloren. De samenstelling van het Lager huis is thans: Conservatieven en ver bondenen 335 zetels, Labour 279, Li beralen vijf, onafhankelijken negen. Er zijn twee vacante zetels. Op de staatsmijn Wilhelmina te Terwinselen is de 44-jarige mijnwer ker Paffen uit Nyswiller door een 200 meter diepe val in de schacht om het leven gekomen. Het ongeluk ge beurde omstreeks negen uur. Er wordt naar de oorzaak van het onge luk een uitgebreid onderzoek inge steld. Het slachtoffer was vader van negen kinderen. In deze zelfde mijn is een ongeluk gebeurd, waarbij een Italiaanse mijn werker door vallend gesteente werd getroffen, waardoor zijn arm werd verbrijzeld. De voorzitter van de Hongaarse voetbalbond, Sandor Barcs, heeft ver klaard, dat zijn organisatie eventueel bereid is een verzoek om de schor sing van Puskas, Czibor en Kocsis op te heffen, te bestuderen als deze drie oud-internationals voor Manchester United willen gaan spelen en als het verzoek afkomstig is van de directie van deze zwaar getroffen club. ,,Wij willen alles voor Manchester doen", zei hij in antwoord op de vra gen van journalisten, die hem attendeerden op desbetreffende berichten, in Westeuropese bladen. ,,Maar ik geloof niet dat Manchester United een dergelijk verzoek zal doen", voegde hij er aan toe. Kocsis, Puskas en Czibor werden voor een periode van twee jaar ge schorst naar aanleiding van de door de Hongaarse bond verboden tournee van „Honved" door Zuid-Amerika. Het dagelijks bestuur van de FIFA zal een verzoek van de drie spelers om de schorsing op te heffen deze week op een vergadering te Zürich behandelen. Later werd bekend, dat de door de Hongaarse bond geschorste voetballers Kocsis. Szolnok, Garamvoelgyi en Szabo met ingang van zaterdag 15 februa ri weer in wedstrijden zullen mogen uitkomen. Het dagelijks bestuur van de FIFA nam dit besluit donderdag op zijn vergadering te Zürich. Ook de schorsingen van Puskas en Czibor werden bekort: Zij duren nu tot 15 augus tus. In de le klasse van de Zeeuwse tafeltenniscompetitie zorgde Will van Zoelen er voor niet nog verder op koploper Sorry achter te raken door Sorry 2 in Vlissingen de beide pun ten te ontfutselen (28). Sorry 2 zak te hierdoor van de derde naar de vijf de plaats. De derde en vierde plaats wordt nu gedeeld door Spirit, dat geen moeite had met het bezoekende Luctor (100) en Sla Raak. dat de volle buit uit twee wedstrijden ver overde. Sorry 2 moest namelijk met een 6—4 nederlaag naar Vlissingen terug en Will van Zoelen 2 moest er in eigen zaal met 28 aan geloven. In de 2e klasse behield Wilno 2 de leiding door een 28 overwinning op Will van Zoelen 3. Spirit 2 toonde zich sterker dan Goes (82). In de 3e klasse werd slechts één wedstrijd gespeeld. Luctor 2 bleef aan de kop door een stevige 91 overwinning op lantaarndrager Spi rit 3. In de 4e klasse tenslotte verspeelde Sorry 4 een aanmerkelijk deel van zijn kampioenskansen. In de eerste plaats werd met 46 verloren van Wilno 4. doch bovendien kreeg het team twee winstpunten in mindering, omdat het bij Will van Zoelen 5 ver stek liet gaan. Het Belgische duo Rik van Steen bergen - Severeyns heeft woensdag avond te Kopenhagen een drie uurs- koppelwedstrjjd gewonnen vóór de Fransen Carrara en Senffleleben. De officiële uitslag luidt: 1. van Steenbergen - Severeyns (Belg.) 30 pt., 2. Senfftleben - Carrara (Fr.) 26 pt.. 3. Forlini - Brun (Fr.) 18 pt. Het Nederlandse koppel Gerrit Schulte,-Wout Wagtmans werd met één ronde achterstand en 6 punten, zevende. De Oostenrijkse voetbalbond heeft een officieel protest ingediend bjj de FIFA tegen de loting voor de eind ronden van het toernooi om het we reldkampioenschap 1958 en gevraagd om een nieuwe loting. In een telegram aan het FIFA-be- stuur heeft de Oostenrijkse bond uit eengezet, dat de zaterdag in Stock holm gehouden loting „onregelmatig" was, aangezien de teams te voren (geografisch) waren „geplaatst" in vier groepen. Zoals men weet werd Oostenrijk met Brazilië, Rusland en Engeland in poule 4 van de eindronden inge deeld en vermoedelijk hebben de Oostenrijkers wat al te veel schrik van dit gezelschap. De Zeeuwse wielerclub „Theo Mid delkamp" heeft uitnodigingen ontvan gen om een ploeg af te vaardigen naar een klassieker in Kopenhagen, 'n driedaagse wegwedstrijd in Jutland (Denemarken) en naar de zesdaagse Ronde van Zweden. Men heeft de uit nodiging in beraad gehouden. De bekerwedstrijd FortunaRBC ls omgezet, zodat RBC dus op eigen grond tegen de Limburgers aantreedt. De strijd vindt plaats op zaterdag avond. De ontmoeting MWBaronie eveneens voor de beker werd uit gesteld. Wat is voor een vreemdeling het meest karakteristieke van Londen? De politieagenten...? De pubs De tweedeks bussenNatuurlijk, al die dingen vindt iedereen „mach: tig mooi", maar zij zijn in menige stad eveneens te vinden. Er is echter een type voertuig, de Londense taxi, die de eigen identi teit zo stevig bewaart dat, wanneer men er een midden in het Zuidpool gebied zou tegenkomen, deze steeds en onmiskenbaar een Londense laxi zou blijven, met de nadruk op „Lon dense" en „taxi". Bestuurd door een man, die zelf bijna tot een legende is geworden in verband met zijn gevoel voor humor en voor het verkeer (en vaak over vloedig spraakgebruik), is de Londen se taxi even veelvuldig als de duiven op Trafalgar Square en even tradi tioneel als de klokken van Sint-Mary- le-Bow. De traditionele vorm van de Lon dense taxi is echter helemaal niet toe vallig. Deze is in hoofdzaak ontstaan als gevolg van de eisen, door Scot land Yard vastgesteld, eisen, waar aan elke taxi in het gebied van groot Londen moet voldoen. Scotland Yard bezit twee certifica ten van elk der 6000 taxi's, die op vrachtjes uit zijn in het Londense ge bied Deze certificaten zijn door de fabrikanten van de taxi's uitgeschre ven en zij houden in, dat ten eerste het chassis en ten tweede de 4-per- soons carrosserie van het voertuig voldoet aan dezelfde eisen als het voertuig, dat oorspronkelijk door Scotland Yard werd goedgekeurd. staat te stellen zijn taxi praktisch intype voertuig, waarvan zij er ong. 35 één beweging volledig te laten keren, en 40 per week bouwen en waarvan 74 pet in het Londense gebied wordt Men moet zich bv. aan bepaalde maten houden. De totale breedte van het voertuig mag niet meer zijn clan 175.26 cm. De inwendige hoogte van af de bovenkant der zitkussens tot aan het laagste gedeelte van het dat mag niet minder zijn dan 96.52 cm Het verhaal gaat. dat in een taxi van deze malen een man in avonrt- kledij gemakkelijk kan zitten, zonder dat hij zijn hoge hoed behoeft af te nemen. De achterzitbank moet 40.64 cm. diep zijn van de voorzijde tot de rugleuning en wat de samenklapbare hulpzetels, die tegenover de achter bank geplaatst zijn, betreft, deze moeten 35.56 cm diep zijn. Een ver plichte draaicirkel van ten hoogste 7.62 meter wordt voor elke Londense taxi vereist, teneinde een maximale manoeuvreerbaarheid in het verkeer te waarborgen en de taxichauffeur in Handgrepen aan de deursteunen, een V rt sta m fit an platte vloer zonder tunnel en met een anti-slip materiaal bedekt, een brand vrije carrosserie en een speciaal be schermde brandstoftank zijn andere eisen van Scotland Yard. gebruikt. In totaal zijn op het. ogen. blik 95 pet. van alle taxi's in de Lon dense straten Austins. Brom pol' De bescherming van de inzittenden is natuurlijk een allereerste eis, maai de veiligheid van de bestuurder heeft men niet verwaarloosd. Het glas- scherm tussen de bestuurders- en zit- compartimenten geeft niet alleen een zekere mate van beslotenheid voor de inzittenden, maar bovendien geeft dit aan de bestuurder die be scherming, waarop hij recht heeft. De glasafscheiding mag slechts tot een maximale breedte van ruim 11 cm geopend kunnen worden en moet vervaardigd zijn uit onbreekbaar glas. Gedurende meer dan 30 jaar heeft de Austin Motor Company deze taxi's gebouwd. Heden ten dage bezitten zij praktisch een monopolie voor dit Met een afstamming, -die terug voert tot het huurrijtuig en naar de hansom cab, die Sherlock Holmes aanriep in de 90er jaren, heeft de Londense taxi van vandaag nog een meer directe verbinding met zijn door paarden getrokken voorgangers dan welk ander huidig voertuig op de weg ook. Het huurrijtuig had, evenals andere 4-wielige door paar den getrokken voertuigen, de bijnaam ..brompot", als gevolg van zijn nei ging om te -kraken en zijn bestuur der om te mopperen. De moderne bouwwijzen hebben natuurlijk 't kra ken van de taxi's geëlimineerd, maar het mopperen van de bestuurder is een van zijn meest geliefde voorrech ten gebleven! De oefencampagne van het Neder landse militaire team voor de wed strijd tegen Turkije, die op 6 maart in het Feyenoordstadion te Rotterdam wordt gespeeld, is begonnen. Donder dagmiddag trainden de kandidaten onder leiding van bondscoach Elek Schwartz op Houtrust. Volgende week woensdag volgt een oefenwedstrijd te gen het Nederlandse jêugdelftal, sa mengesteld uit spelers van 16 tot 18 jaar op hét HVC-terrein te Amers foort. Op 21 februari wordt opnieuw op Houtrust getraind en tenslotte speelt het voorlopige Nederlandse militaire elftal dinsdag 25 februari op een nog nader aan te wijze terrein, een lichtwedstrijd tegen het Neder landse B-elftal. Voor de Walcherse volleybalcompe titie werden slechts enkele wedstrij den gespeeld. In de le klas A ver speelde Marathon het eerste puntje, want het moest tegen Michiel de Ruyter met een 22 gelijkspel genoe gen nemen. In de le klas B bleef EWC 2 aan de kop, want Zuidwesters moest met een 31 nederlaag naar Middelburg terug. OP ZONDAG 8 juni zal in Frankrijk de landenwedstrijd veldhandbal voor heren tussen Frankrijk en Ne derland worden gespeeld. De plaats voor dit treffen is nog niet bekend. LOUISON BOBET en Jacques Anque- til zullen dit jaar wellicht de Tour de France rijden in één ploeg: de Franse nationale equipe van Mar cel Bidot. Bobet heeft overigens nog niet definitief besloten of hij aan de Tour deelneemt. DE ZEEUWSE wielerclub Theo Mid delkamp hield haar tweede trai- ningsrit. Bij de profs en amateurs won Jaap Huissoon uit Heinkens- zand en bij de nieuwelingen C. de Schipper uit Kapelle. IN ZUIDZANDE is een Korfbalclub opgericht. De nieuwe club wordt een afdeling van de bestaande Zuid- zandse sportvereniging. VOOR HET Europees kampioenschap juniores libre en 47/2 te Visé (B.) heeft de Kon. Ned. Biljart Bond de winnaar van verleden jaar, de heer G. Vink uit Hilversum, ingeschreven DE ZUIDSLAVISCHE voetbalbond heeft, naar aanleiding van de vliegramp bij München besloten, dat de Zuidslavische spelers (na tionale team en club-elftallen) in de toekomst niet meer per viegtuig mogen reizen. DE BILJARTCLUB „Krijt op Tijd" te Bierviet speelde een wedstrijd tegen de biljartclub Oostburg. De wedstrijd werd door Oostburg met groot verschil gewonnen. KLEURENADVrSEt'R Te Amsterdam slaagde de heer L Wöginger uit St. Jansteen voor het diploma moderne kleurenadvie- zen in het interieur met het bijpas sende meubilair. WAALWIJK, 12 febr. Over het algemeen is de toestand in de schoen en lederindustrie nog vrij kalm. Er is echter goede hoop dat de komende weken de activiteit weer zal toene men. Een vroege Pasen betekent meestal een vroege verkoop. De zool- leermarkt gaf nog geen verandering te zien. De vraag is kalm wat enige prijsconcessde tot gevolg heeft. Afval len bleven gevraagd aan vaste prijzen, voorraden hierin zijn niet groot. De schoen herstellers hebben na enige weken van kalmte wat meer werk ge kregen, de vraag naar zoolleercrou- pons en overige grondstoffen zal hier door wel iets beter worden. Tets meer vraag was er op de over leermarkt te constateren, In de prijzen kwam vrij wel geen wijziging. Van de voornaam ste soorten laten we hier vergelijken de groothandelsprijzen volgen Box calf febr. '57 2.75-3.99. febr. '58 3,25- 4.09: rundbox 1.60-2,40 1.64-2.40: lakleder 2.10-2.80 2.10-2.80: chevreau 2.25-3,50 2.25-3,50: calfssuède 2.85- 4.65 2.85-4,65; splitsuède 1,65-2.00 1.65-2.00; reptielimitatie 1,85-2,00 1.85-3,00; gekleurde bazaan 0.60- 0.90 0.60-0.90: naturelvoering 0.30- 0,90 0,30-0,90: gekleurde persians 1,10-1,25 1,05-1,25; geitenvoering 1,10-1,35 1,10-1.35 per vierk. voet. Konstanz 293 (+3); Rheinfelden 261 17); Breisach 234 5); Straatsburg 375 13); Maxau 649 22); Mannheim 685 17); Mainz 594 17); Bingen 484 16); Trier 593 (—127)Koblenz 713 (—25)Keu len 764 (+29); Ruhrort 970 (+90); Lobith 1480 (+83); Nijmegen 1199 (+80); Arnhem 1165 (+75); Eefde IJssel 606 71); Deventer 478 63>: Monsin 5630 (+8): Visé 5246 16); Borgharen 4307 10); Belfeld a.d. stuw 1462 (+26); Grave beneden de sluis 637 (+21).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 3