:o
Géén „speerpunten meer
op automobielen
Pas op
voor
„Nederland mag ons
niet voor voldongen
feit plaatsen
LONDENSE TAXI
blijft karakteristiek
Minister Algera bij opening RAI:
Denk om
wegen
Maenen
zegt
'8
verkoudheid
Labour wint in
Rochdale
Mijnwerker
verongelukt
HONGAARSE VOETBALLERS
NAAR MANCHESTER?
Tafeltennis
in Zeeland
Belgen wonnen
koppelkoers in
Kopenhagen
Oostenrijkers
protesteren
tegen loting
Oefenprogram
militair elftal
EN
)A
n
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 14 FEBRUARI 1958
Motie in Belgische Senaat
Tweede Kamer
Mevr. Fortanier - de
Wit verlaat Kamer
Jongetje omgekomen
bij bromfietsrit
Opruim ingswerk
in Putten klaar
„Middelkamp" naar
Scandinavië?
RBC speelt thuis
Vervanger van de brompot
Scotland ard schreef tot in
centimeters de maten voor
Volley op Walcheren
EXAMENS
MARKTEN
WATERSTANDEN
valiteit
E VRIES
NMELKER
alhier hield
het klein ten
at in de Klok-
rdt. Diverse
voor een paar
f die met op-
De opbrengst
waaruit blijkt
rs zich voor
en kennen,
zal bovenge-
erjaardag iets
De bekende
Matthijsen,
erde en hier-
id van de vee-
iameii, verdie-
1 grote lof V"W
P STAP
neelvereniging
uitstapje naar
rd in de Ko-
ra een opvoe-
Victoria en
ind.
JRSUS
en de belang-
enheid worden
|rsus te volgen,
gegeven door
Schelfaut,
ie rijkspolitie
ïgsgebouw. De
gavond 14 fe-
en zullen ver-
verkeersfilms
SMIJN
herder, 2 kg
al, 38 kg rog,
58 kg wijting,
812 kg haring
l sardijn, 9.036
ïg ging naai- de
r ze verwerkt
ten van Cabirla,
>h.
Het vuux van
>urg: Schaduwen
ra: Op naar Hol-
vierling van' de
O^ympia 8 uurt
uur;, Notre Da-
van Engeland 8
fan het Hulsters
üen van Cabiria,
■h.
r>: Het vuur van
mrg: Schaduwen
•ochief eestavond,
a: Op naar Hól-
vierling van de
lur: Vastenavond
ir: Vastenavond -
w 8 uur: Bal
v. Dijk 7.30 uur:
rkomen, als bij-
latronaat 6 uur:
Zeeland 7 uur:
»uw 8 uur: Zü
14 j.
it 8 uur: Sym-
Otympia 8 uur:
6.30 en 9 uur:
uur: Rose Ma-
uur: Notre Da-
Vlaamse Opera,
it-.
Onder zeer grote belangstel
ling heeft de minister van Ver
keer en Waterstaat, mr. J. Al-
gera, gisterenmorgen de 39ste
RAI-tentoonstelling geopend.
Ln zijn rede herinnerde de bewinds
man er aan dat het personenautopark
in Nederland van 1954 tot 1956 steeg
met bijna 50 pet. en dat 1956 terecht
een topjaar kon worden genoemd.
De vooruitzichten waaronder deze ten
toonstelling: wordt gehouden, zijn uit
economisch oogpunt bezien, belang
rijk minder gunstig dan toen. „De
noodzakelijk geworden bestedingsbe
perking zal. wellicht in nog sterkere
mate, zjjn weerslag vinden op de
verkoop en ook de met deze beste
dingsbeperking samenhangende zwaar
dere lasten, in de vorm van een ver-
boogde omzetbelasting op motorrij
tuigen en banden, zullen in dit op
zicht een remmende invloed uitoefe
nen".
Deze tentoonstelling van bijAa 2ft0
inzendingen getuigt zo vervolgde mi
nister Algera. hoe ook de RAI er toe
bijdraagt de moeilijkheden van het
ogenblik te boven te komen.
Veiligheid
De minister zei voorts met nadruk:
„Het gevaar van uitsteeksels aan
auto's is zo ernstig, dat in een ont-
werp-wijziging van het wegenver
keersreglement. dat in een verge
vorderd stadium van voorbereiding
is, de bepaling voorkomt, dat mo
torrijtuigen na 1 januari 1959 niet
meer mogen zijn voorzien van scher
pe uitstekende delen, welke onno
dig zijn en ingeval van botsing of
aanrijding verwondingen kunnen
veroorzaken. Het lijkt mij bepaald
verantwoord, dat in dit opzicht de
sierlijkheid van het uiterlijk aan
zien iets wordt opgeofferd aan de
veiligheid van het verkeer".
Terzake van de knipperbollen en de
maximumsnelheid zei de bewinds
man:
,,Uit recente persberichten is mij
gebleken, dat men in Amsterdam over
de resultaten van deze maatregelen
niet bijzonder optimistisch is gestemd,
zulks in tegenstelling met andere gro
te steden. Het lijkt mij nog te vroeg
om een definitief oordeel uit te spre
ken, maar ik wil toch tegen voortij
dig pessimisme waarschuwen. Beide
maatregelen hebben tijd nodig om in
te burgeren".
Ernstig beroep
De maximumsnelheid heeft reeds
zeer veel gemoederen en pennen in
beweging gebracht, vóór zij was inge
voerd en ook daarna is de rust nog
niet weergekeerd. Welke bezwaren
men ook moge aanvoeren, na 1 no
vember van het vorige jaar heeft het
ongevallencijfer een opmerkelijke da
ling ondergaan en niemand zal dur
ven volhouden, dat deze daling met
de snelheidsbeperking binnen de be
bouwde kom generlei verband houdt.
Tot mijn spijt moet ik constateren, dat
de automobilisten, die kennelijk me
nen dat de maximale snelheid niet
voor hen geldt, in aantal toenemen.
Ik doe een ernstigberoep op alle
welmenende automobilisten om er toe
mede te werken, dat de maatregel
inzake de maximumsnelheid, die
reeds nu bewezen heeft op de ver-
keersveilgheid een positief gunstige
invloed te KUNNEN uitoefenen, zijn
goede uitwerking niet mist".
Over het tentoongestelde zei minis
ter Algera nog:
..Opmerkelijk is de geleidelijke ver
schuiving van de grote automobielen
naar de middenklasse.
Ten aanzien van de driewielige au-
toscootergroep, voor het besturen
waarvan thans nog een 'rijbewijs A
is vereist, wil ik nog opmerken, dat
in het ontwerp tot wijziging van het
wegenverkeersreglement, een rege
ling is opgenomen, waardoor zij
mogen worden bestuurd zowel door
houders van een rijbewijs B-E als
door houders van een rijbewijs A.
Daardoor wordt bereikt, dat iemand,
die een normale personenauto heeft
bereden, ingeval hij wil overgaan tot
aanschaffing van een driewielige auto
scooter, niet een rijbewijs A behoeft
te behalen, waarvoor hij examen zou
moeten afleggen op een solo-motor,
waarop hij niet voornemens is ooit te
rijden en die een geheel andere rij -
techniek vereist. Tevens is in dat ont
werp (in navolging van de Zwitserse
regeling) de bepaling opgenomen, dat,
indien Van de vierwielige autoscooter
twee achterwielen zeer dicht bij el
kaar staan, deze als één achterwiel
zullen worden aangemerkt".
Compliment
Voor de nieuwe DAF-personenauto
zei de minister „bij uitzondering"
uiting te willen geven aan zijn „gro
te waardering voor de energie en on
dernemerszin. die dit mogelijk heb
ben gemaakt en de hoop uit te spre
ken, dat dit produkt van vaderlandse
bodem een waardige plaats op de Ne
derlandse en op de buitenlandse we
gen zal weten te verwerven en te be
houden".
Minister Algera besloot zijn ope
ningsrede met er zijn ..blijdschap over
uit te spreken, dat zich thans gunsti
ger perspectieven lijken te openen voor
de bouw van een nieuw tentoonstel
lingsgebouw. "Ik weet, dat, door het
steeds stijgende aantal inzendingen
het ruimtevraagstuk van jaar tot jaar
nijpender wordt en het zou mij dan
ook bijzonder verheugen, indien bin
nenkort de definitieve beslissing zou
kunnen worden genomen, dat met de
bouw van een nieuw tentoonstellings
gebouw een aanvang kan worden ge
maakt, waardoor in de toekomst in
de behoefte van een grotere en beter
geoutilleerde tentoonstellingsruimte
zal worden voorzien", zei hij.
Zware druk
De minister was ingeleid door de
heer E. F. Eriksson, algemeen voor
zitter van de RAI. Deze zei, dat de
directe vooruitzichten voor de om
zetten in deze branche minder roos
kleurig zijn: „Een reeks fiscale maat
regelen heeft *n het afgelopen jaar de
personenauto getroffen. Volgens onze
berekeningen betekent een en ander,
dat een berijder van een auto in de
prijsklasse van f 6000. die 25.000 k-m
per jaar aflegt, jaarlijks ruim f 900
aan de fiscus moet afdragen. Het kan
dan ook niet uitblijven, dat deze aan-
duur in het prijspeil van talrijke ar-
zienlijke verhoging van lasten op der
tikelen tot uiting zal komen".
Er is een angstwekkende achter
stand in de wegenaanleg, consta
teerde de Limburgse afgevaardigde
de heer Maenen iKVPl gisteren in
de Tweede Kamer, toen hij het de
bat over de begroting van Verkeer
en Waterstaat opende. Deze ach
terstand zag hij vooral bij de lage
re overheidsorganen, gemeenten en
provincies, die meer dan het rijk
de gevolgen van de bestedingsbe
perking en het tekort op de kapi
taalmarkt voelen.
Maar ook in het algemeen vroeg
hij zich af of bij de opstelling van
de plannen wel voldoende rekening
is gehouden met het economische
rendement dat goede wegen voor
de gehele Nederlandse economie
hebben. En bovendien is de ver
keersveiligheid er mee gediend.
Hij vreesde, dat als de wegenbouw
te zeer beperkt wordt de gevolgen
catastrofaal zullen zijn en daar
mee bleek de gehele Kamer het
eens.
Over de verkeersveiligheid zei de
heer Maenen nog. dat de invoering
van een maximum-snelheid gunsti
ge invloed blijkt te hebben op de
ongevallencijfers. Maar een strenge
controle is nodig om le voorkomen,
dat een goede houding gaat ver
slappen. Hij wilde verder de snel
heidsbeperking uitgebreid zien, ook
buiten de .bebouwde kom. De auto
snelwegen zouden daarop alleen een
uitzondering moeten vormen.
Daarmee bleek hij van een ander
inzicht dan de heer Krol (CHUL
die het niet nodig vond dat de
maximum-snelheid in\ alle geval
len al begint waar het naambordje
van de gemeente de bebouwde kom
aangeeft.
De heer Maenen nam het ten
slotte op voor het spoorwegperso
neel, waar, zo zei hij, ontstemming
heerst over te lage bezoldiging.
Dominee van der Zaal (A.R.)
nam het op voor de positie van de
binnenvaartschippers. Het vracht
aanbod wordt minder en de vloot
veroudert snel. Hij was van me
ning dat de regering hier maatre
gelen, moet nemen zoals dat ook
in enkele omringende landen ge
beurt.
(Eigen correspondentie)
De Belgische senator Dehousse
heeft donderdagmiddag tijdens
het debat van de Belgische se
naat over de interpellaties in
zake het Deltaplan geoordeeld,
van de bepalingen van het con
gres van Wenen van toepassing
zijn op de Oosterschelde: „De
rechten, welke wij dienaangaan
de zouden kunnen doen, zijn on
aantastbaar en het is zeker dat
een actie om Nederland te be
letten die arm te ..sluiten, resul
taten zou opleveren".
Dehousse bleek echter van oordeel
dat de Nederlanders juridisch het
recht hebben het Volkerak te sluiten.
Maar er wordt een beperking ge
steld door de verdragen van 1839,
waarbij Nederland verplicht is een
voor de scheepvaart zo goede en
veilige vaarweg als het Volkerak
open te houden.
België heeft er geen baat bij, zei
hij, het Deltaplan te doen misluk
ken. De belangrijkste reden voor de
totstandbrenging van een nieuwe ver
binding Schelde-Rijn wordt nu gewij
zigd. Het doel ervan is niet langer
Antwerpen een betere verbinding
met de Rijn te geven, maar de
scheepvaartwegen te behoeden tegen
verwarringen en storingen, tengevol
ge van het sluiten van het Volkerak.
De monding van de verbinding
zou voorbij het Volkerak in het Hol-
landsch Diep moeten komen, om de
scheepvaart niet bloot te stellen aan
de gevaarlijke terugslag van de stuw
van het Volkerak en de sluiting van
het Haringvliet.
De voorzitter las een door de se
natoren Rolin (socialist), Struye (ka
tholiek) en Coulonvaux (liberaal)
ondertekende motie voor, waarin de
regering verzocht wordt er voor te
waken dat België niet voor een vol
dongen feit wordt gesteld en dat
Belgiës nationale belangen geëer
biedigd worden.
Senator de Block (soc.) herinnerde
aan de door de overstromingen in
1953 ook in België aangerichte scha
de en verklaarde, dat de minister
van Openbare Wei'ken tot plicht
heeft, de gebieden van een Schelde-
bekken te beschermen tegen herha
ling van een dergelijke ramp.
Gent-T erneuzen
Na de Block spraken nog de oud
burgemeester van Gent, de heer
Cnaeys (kath.) die aandrong op een
spoedige en definitieve oplossing van
het vraagstuk Gent-Terneuzen. Hij
hing een afschrikwekkend beeld op
van de ongelukken, die bij de veel te
nauwe sluis in Terneuzen zijn ge
beurd. waardoor op het ogenblik de
hele zeeweg naar Gent gestremd is.
De socialist Molter drong'erop aan,
dat de Schelde binnen afzienbare tijd
wordt genormaliseerd, zodat zij be
vaarbaar is voor schepen van 52.000
ton. Senator Van Buggenhout kwam
aan het woord om te protesteren te
gen de uitlatingen van senator De
housse. Deze had, volgens Van Bug
genhout. eerst moeten zeggen, pra
ten mat Holland". Het is verkeerd dat
U eerst naar het Internationaal Hof
wil gaan. zei hij, maar ik hoop uit de
grond van mijn hart. dat de minister
niet die weg van Dehousse zal willen
inslaan.
Na Van Buggenhout heeft de minis
ter van openbare werken, Van Auden-
hove nog het woord genomen, om de
verschillende sprekers enkele inlich
tingen te geven.
Ten aanzien van het Boudewijnka-
naal dat is het zeekanaal op Bel
gisch gebied van Antwerpen tot Zee-
brugge ten zuiden van de Zeeuwsch-
Vlaamse grens verklaarde hij dat
zijn departement niet. zoals in de Se
naat was verondersteld, voor dit. plan
aansprakelijk was. Het ministerie had
uitsluitend de technische mogelijk
heid en de kosten berekend van dit
plan. waarvan het initiatief afkom
stig is uit Antwerpse kringen.
De uitvoering ervan stuitte volgens
hem op grote bezwaren.
Ten aanzien van het kanaal Gent-
Terneuzen, deed de minister de me
dedeling dat er op het ogenblik druk
onderhandeld wordt tussen Neder
landse en Belgische technici. Verleden
week is er een bespreking geweest en
Over twee weken gaan de onderhan
delingen verder. De minister ver
klaarde de hoop te koesteren, dat ze
naar een definitieve oplossing leiden.
Belangrijk besluit
Aan de Antwerpse senator Molter
deelde de minister mee, dat er een
belangrijke beslissing op til is. Er
komt n.l. een verandering in het 10-
jarenplan: de nieuwe sluis zal zo
dicht mogelijk bij de Nederlandse
grens worden gebouwd. Die bouw zal
drie a vier jaren in beslag nemen en
intussen, aldus de minister, moeten
de nodige werken voor de normalise
ring van de Westerschelde op stapel
worden gezet.
Als slot van het debat (volgende
week woensdag komt alleen de motie
namens de drie partijen in stemming)
verklaarde minister van Audenhove,
mede namens zijn collega Larock, dat
het dagenlange debat zeer interessant
is geweest en geheel in de sfeer ligt
van de Benelux.
De tekst van de motie laat alle vrij
heid aan de Belgische regering om
naar een compromis met Nederland
te streven, terzake zowel van de nieu
we Schelde-Rijnverbinding als van de
Oosterschelde en de Westerschelde.
(Advertentie)
Advertentie
Neem tijdig
KEELTABLETTEN
Sterk desinfecterend
60 tabletten f. 0.98
PHIUPS-ROXANE NEDERLAND N.V.
Mevrouw A. Forlanier - de Wil te
Overveen is in verband met particu
liere omstandigheden voornemens
ontslag te nemen als lid van de Twee
de Kamer.
Mevrouw Fortanier, die deel uit
maakt van de V.V.D.-fractie, heeft
het. lidmaatschap der Kamer vervuld
sedert juni 1946.
Voor benoemdverklaring in de door
het bedanken van mevrouw Forta
nier ontstaande vacature komt in
aanmerking de heer M. Visser te
Arnhem. Hij is voorzitter van de V.
V.D.-fractie in de raad van die ge
meente.
Te Hardinxveld is een twaalfjarig
jongetje, dat een bromfiets bereed,
om het leven gekomen. Een elfjarig
vriendje, dat achterop zat, moest
met een ernstige hoofdwond naar
het ziekenhuis worden gebracht.
De twaalfjarige Arie van Houwe-
lingen was na schooltijd gaan rijden
met de bromfiets van zijn vader en
had zijn jongere vriendje Krijn de
Ruiter achterop genomen. Toen een
autobus vanaf de Nieuwe Rijksweg
de Rivierdijk opreed en hun weg
kiuist.e, slaagde de jongen er niet in
de bromfiets tot stilstand te bren
gen. Hij reed met een flinke vaart
tegen de bus en is enkele ogenblikken
later overleden.
De opruimingswerkzaamheden aan
de woning van het gezin Haanscho-
ten te Putten zijn gisteren beëindigd.
Vandaag zal een eindcontrole op
radio-activiteit worden uitgevoerd.
Het huis zal, ook wanneer deze eind
controle een gunstig resultaat heeft
opgeleverd, nog niet in bewoonbare
staat zijn. Eerst nadat de herstel
werkzaamheden zijn beëindigd, zal
het gezin Haanschoten de woning
kunnen betrekken.
De Britse Labourpartij heeft bij
een tussentijdse verkiezing in Roch
dale een parlementszetel op de Con
servatieven 'veroverd.
De Labourkandidaat, Jack McCann
kreeg 22.133 stemmen. De kandidaat
van de liberale partij, Ludovic Ken
nedy, kreeg 17.603 stemmen, de con
servatieve kandidaat, John Parkison
sloot de rij met 9.827 stemmen.
De Conservatieven hadden in 1955
slechts een meerderheid van 1.590
stemmen. Toen was Labour de enige
tegenstander. Doordat thans een li
berale kandidaat deelnam was een
conservatieve nederlaag vrijwel on
vermijdelijk. Een grote tegenslag
voor de regering is echter, dat de
liberaal ongeveer tweemaal zoveel
stemmen op zich verenigde als de
conservatieve kandidaat, die in ver
gelijking met 1955 ongeveer 31 pro
cent minder stemmen kreeg een
recordpercentage. De Labouraanhang
daalde in vergelijking met 1955 met
3.5 percent.
Dit was de tweede regeringsneder
laag sedert de conservatieve parle
mentaire overwinning in mei 1955.
Een jaar geleden verloor de conser
vatieve partij haar zetel in North
Lewisham (Londen). In het afgelo
pen jaar heeft zij bij tussentijdse ver
kiezingen steeds stemmen verloren.
De samenstelling van het Lager
huis is thans: Conservatieven en ver
bondenen 335 zetels, Labour 279, Li
beralen vijf, onafhankelijken negen.
Er zijn twee vacante zetels.
Op de staatsmijn Wilhelmina te
Terwinselen is de 44-jarige mijnwer
ker Paffen uit Nyswiller door een 200
meter diepe val in de schacht om
het leven gekomen. Het ongeluk ge
beurde omstreeks negen uur. Er
wordt naar de oorzaak van het onge
luk een uitgebreid onderzoek inge
steld. Het slachtoffer was vader van
negen kinderen.
In deze zelfde mijn is een ongeluk
gebeurd, waarbij een Italiaanse mijn
werker door vallend gesteente werd
getroffen, waardoor zijn arm werd
verbrijzeld.
De voorzitter van de Hongaarse voetbalbond, Sandor Barcs, heeft ver
klaard, dat zijn organisatie eventueel bereid is een verzoek om de schor
sing van Puskas, Czibor en Kocsis op te heffen, te bestuderen als deze
drie oud-internationals voor Manchester United willen gaan spelen en als
het verzoek afkomstig is van de directie van deze zwaar getroffen club.
,,Wij willen alles voor Manchester doen", zei hij in antwoord op de vra
gen van journalisten, die hem attendeerden op desbetreffende berichten,
in Westeuropese bladen. ,,Maar ik geloof niet dat Manchester United een
dergelijk verzoek zal doen", voegde hij er aan toe.
Kocsis, Puskas en Czibor werden voor een periode van twee jaar ge
schorst naar aanleiding van de door de Hongaarse bond verboden tournee
van „Honved" door Zuid-Amerika. Het dagelijks bestuur van de FIFA zal
een verzoek van de drie spelers om de schorsing op te heffen deze week
op een vergadering te Zürich behandelen.
Later werd bekend, dat de door de Hongaarse bond geschorste voetballers
Kocsis. Szolnok, Garamvoelgyi en Szabo met ingang van zaterdag 15 februa
ri weer in wedstrijden zullen mogen uitkomen. Het dagelijks bestuur van de
FIFA nam dit besluit donderdag op zijn vergadering te Zürich. Ook de
schorsingen van Puskas en Czibor werden bekort: Zij duren nu tot 15 augus
tus.
In de le klasse van de Zeeuwse
tafeltenniscompetitie zorgde Will van
Zoelen er voor niet nog verder op
koploper Sorry achter te raken door
Sorry 2 in Vlissingen de beide pun
ten te ontfutselen (28). Sorry 2 zak
te hierdoor van de derde naar de vijf
de plaats. De derde en vierde plaats
wordt nu gedeeld door Spirit, dat
geen moeite had met het bezoekende
Luctor (100) en Sla Raak. dat de
volle buit uit twee wedstrijden ver
overde. Sorry 2 moest namelijk met
een 6—4 nederlaag naar Vlissingen
terug en Will van Zoelen 2 moest er
in eigen zaal met 28 aan geloven.
In de 2e klasse behield Wilno 2 de
leiding door een 28 overwinning op
Will van Zoelen 3. Spirit 2 toonde
zich sterker dan Goes (82).
In de 3e klasse werd slechts één
wedstrijd gespeeld. Luctor 2 bleef
aan de kop door een stevige 91
overwinning op lantaarndrager Spi
rit 3.
In de 4e klasse tenslotte verspeelde
Sorry 4 een aanmerkelijk deel van
zijn kampioenskansen. In de eerste
plaats werd met 46 verloren van
Wilno 4. doch bovendien kreeg het
team twee winstpunten in mindering,
omdat het bij Will van Zoelen 5 ver
stek liet gaan.
Het Belgische duo Rik van Steen
bergen - Severeyns heeft woensdag
avond te Kopenhagen een drie uurs-
koppelwedstrjjd gewonnen vóór de
Fransen Carrara en Senffleleben.
De officiële uitslag luidt: 1. van
Steenbergen - Severeyns (Belg.) 30
pt., 2. Senfftleben - Carrara (Fr.) 26
pt.. 3. Forlini - Brun (Fr.) 18 pt.
Het Nederlandse koppel Gerrit
Schulte,-Wout Wagtmans werd met
één ronde achterstand en 6 punten,
zevende.
De Oostenrijkse voetbalbond heeft
een officieel protest ingediend bjj de
FIFA tegen de loting voor de eind
ronden van het toernooi om het we
reldkampioenschap 1958 en gevraagd
om een nieuwe loting.
In een telegram aan het FIFA-be-
stuur heeft de Oostenrijkse bond uit
eengezet, dat de zaterdag in Stock
holm gehouden loting „onregelmatig"
was, aangezien de teams te voren
(geografisch) waren „geplaatst" in
vier groepen.
Zoals men weet werd Oostenrijk
met Brazilië, Rusland en Engeland
in poule 4 van de eindronden inge
deeld en vermoedelijk hebben de
Oostenrijkers wat al te veel schrik
van dit gezelschap.
De Zeeuwse wielerclub „Theo Mid
delkamp" heeft uitnodigingen ontvan
gen om een ploeg af te vaardigen
naar een klassieker in Kopenhagen,
'n driedaagse wegwedstrijd in Jutland
(Denemarken) en naar de zesdaagse
Ronde van Zweden. Men heeft de uit
nodiging in beraad gehouden.
De bekerwedstrijd FortunaRBC
ls omgezet, zodat RBC dus op eigen
grond tegen de Limburgers aantreedt.
De strijd vindt plaats op zaterdag
avond.
De ontmoeting MWBaronie
eveneens voor de beker werd uit
gesteld.
Wat is voor een vreemdeling het
meest karakteristieke van Londen?
De politieagenten...? De pubs
De tweedeks bussenNatuurlijk,
al die dingen vindt iedereen „mach:
tig mooi", maar zij zijn in menige
stad eveneens te vinden.
Er is echter een type voertuig, de
Londense taxi, die de eigen identi
teit zo stevig bewaart dat, wanneer
men er een midden in het Zuidpool
gebied zou tegenkomen, deze steeds
en onmiskenbaar een Londense laxi
zou blijven, met de nadruk op „Lon
dense" en „taxi".
Bestuurd door een man, die zelf
bijna tot een legende is geworden in
verband met zijn gevoel voor humor
en voor het verkeer (en vaak over
vloedig spraakgebruik), is de Londen
se taxi even veelvuldig als de duiven
op Trafalgar Square en even tradi
tioneel als de klokken van Sint-Mary-
le-Bow.
De traditionele vorm van de Lon
dense taxi is echter helemaal niet toe
vallig. Deze is in hoofdzaak ontstaan
als gevolg van de eisen, door Scot
land Yard vastgesteld, eisen, waar
aan elke taxi in het gebied van groot
Londen moet voldoen.
Scotland Yard bezit twee certifica
ten van elk der 6000 taxi's, die op
vrachtjes uit zijn in het Londense ge
bied Deze certificaten zijn door de
fabrikanten van de taxi's uitgeschre
ven en zij houden in, dat ten eerste
het chassis en ten tweede de 4-per-
soons carrosserie van het voertuig
voldoet aan dezelfde eisen als het
voertuig, dat oorspronkelijk door
Scotland Yard werd goedgekeurd.
staat te stellen zijn taxi praktisch intype voertuig, waarvan zij er ong. 35
één beweging volledig te laten keren, en 40 per week bouwen en waarvan
74 pet in het Londense gebied wordt
Men moet zich bv. aan bepaalde
maten houden. De totale breedte van
het voertuig mag niet meer zijn clan
175.26 cm. De inwendige hoogte van
af de bovenkant der zitkussens tot
aan het laagste gedeelte van het dat
mag niet minder zijn dan 96.52 cm
Het verhaal gaat. dat in een taxi
van deze malen een man in avonrt-
kledij gemakkelijk kan zitten, zonder
dat hij zijn hoge hoed behoeft af te
nemen. De achterzitbank moet 40.64
cm. diep zijn van de voorzijde tot de
rugleuning en wat de samenklapbare
hulpzetels, die tegenover de achter
bank geplaatst zijn, betreft, deze
moeten 35.56 cm diep zijn. Een ver
plichte draaicirkel van ten hoogste
7.62 meter wordt voor elke Londense
taxi vereist, teneinde een maximale
manoeuvreerbaarheid in het verkeer
te waarborgen en de taxichauffeur in
Handgrepen aan de deursteunen, een
V rt sta m fit an platte vloer zonder tunnel en met een
anti-slip materiaal bedekt, een brand
vrije carrosserie en een speciaal be
schermde brandstoftank zijn andere
eisen van Scotland Yard.
gebruikt. In totaal zijn op het. ogen.
blik 95 pet. van alle taxi's in de Lon
dense straten Austins.
Brom pol'
De bescherming van de inzittenden
is natuurlijk een allereerste eis, maai
de veiligheid van de bestuurder heeft
men niet verwaarloosd. Het glas-
scherm tussen de bestuurders- en zit-
compartimenten geeft niet alleen
een zekere mate van beslotenheid
voor de inzittenden, maar bovendien
geeft dit aan de bestuurder die be
scherming, waarop hij recht heeft.
De glasafscheiding mag slechts tot
een maximale breedte van ruim 11
cm geopend kunnen worden en moet
vervaardigd zijn uit onbreekbaar
glas.
Gedurende meer dan 30 jaar heeft
de Austin Motor Company deze taxi's
gebouwd. Heden ten dage bezitten
zij praktisch een monopolie voor dit
Met een afstamming, -die terug
voert tot het huurrijtuig en naar de
hansom cab, die Sherlock Holmes
aanriep in de 90er jaren, heeft de
Londense taxi van vandaag nog een
meer directe verbinding met zijn
door paarden getrokken voorgangers
dan welk ander huidig voertuig op
de weg ook. Het huurrijtuig had,
evenals andere 4-wielige door paar
den getrokken voertuigen, de bijnaam
..brompot", als gevolg van zijn nei
ging om te -kraken en zijn bestuur
der om te mopperen. De moderne
bouwwijzen hebben natuurlijk 't kra
ken van de taxi's geëlimineerd, maar
het mopperen van de bestuurder is
een van zijn meest geliefde voorrech
ten gebleven!
De oefencampagne van het Neder
landse militaire team voor de wed
strijd tegen Turkije, die op 6 maart
in het Feyenoordstadion te Rotterdam
wordt gespeeld, is begonnen. Donder
dagmiddag trainden de kandidaten
onder leiding van bondscoach Elek
Schwartz op Houtrust. Volgende week
woensdag volgt een oefenwedstrijd te
gen het Nederlandse jêugdelftal, sa
mengesteld uit spelers van 16 tot 18
jaar op hét HVC-terrein te Amers
foort. Op 21 februari wordt opnieuw
op Houtrust getraind en tenslotte
speelt het voorlopige Nederlandse
militaire elftal dinsdag 25 februari op
een nog nader aan te wijze terrein,
een lichtwedstrijd tegen het Neder
landse B-elftal.
Voor de Walcherse volleybalcompe
titie werden slechts enkele wedstrij
den gespeeld. In de le klas A ver
speelde Marathon het eerste puntje,
want het moest tegen Michiel de
Ruyter met een 22 gelijkspel genoe
gen nemen.
In de le klas B bleef EWC 2 aan
de kop, want Zuidwesters moest met
een 31 nederlaag naar Middelburg
terug.
OP ZONDAG 8 juni zal in Frankrijk
de landenwedstrijd veldhandbal
voor heren tussen Frankrijk en Ne
derland worden gespeeld. De plaats
voor dit treffen is nog niet bekend.
LOUISON BOBET en Jacques Anque-
til zullen dit jaar wellicht de Tour
de France rijden in één ploeg: de
Franse nationale equipe van Mar
cel Bidot. Bobet heeft overigens nog
niet definitief besloten of hij aan
de Tour deelneemt.
DE ZEEUWSE wielerclub Theo Mid
delkamp hield haar tweede trai-
ningsrit. Bij de profs en amateurs
won Jaap Huissoon uit Heinkens-
zand en bij de nieuwelingen C. de
Schipper uit Kapelle.
IN ZUIDZANDE is een Korfbalclub
opgericht. De nieuwe club wordt
een afdeling van de bestaande Zuid-
zandse sportvereniging.
VOOR HET Europees kampioenschap
juniores libre en 47/2 te Visé (B.)
heeft de Kon. Ned. Biljart Bond de
winnaar van verleden jaar, de heer
G. Vink uit Hilversum, ingeschreven
DE ZUIDSLAVISCHE voetbalbond
heeft, naar aanleiding van de
vliegramp bij München besloten,
dat de Zuidslavische spelers (na
tionale team en club-elftallen) in de
toekomst niet meer per viegtuig
mogen reizen.
DE BILJARTCLUB „Krijt op Tijd"
te Bierviet speelde een wedstrijd
tegen de biljartclub Oostburg. De
wedstrijd werd door Oostburg met
groot verschil gewonnen.
KLEURENADVrSEt'R
Te Amsterdam slaagde de heer
L Wöginger uit St. Jansteen voor
het diploma moderne kleurenadvie-
zen in het interieur met het bijpas
sende meubilair.
WAALWIJK, 12 febr. Over het
algemeen is de toestand in de schoen
en lederindustrie nog vrij kalm. Er is
echter goede hoop dat de komende
weken de activiteit weer zal toene
men. Een vroege Pasen betekent
meestal een vroege verkoop. De zool-
leermarkt gaf nog geen verandering
te zien. De vraag is kalm wat enige
prijsconcessde tot gevolg heeft. Afval
len bleven gevraagd aan vaste prijzen,
voorraden hierin zijn niet groot. De
schoen herstellers hebben na enige
weken van kalmte wat meer werk ge
kregen, de vraag naar zoolleercrou-
pons en overige grondstoffen zal hier
door wel iets beter worden. Tets meer
vraag was er op de over leermarkt te
constateren, In de prijzen kwam vrij
wel geen wijziging. Van de voornaam
ste soorten laten we hier vergelijken
de groothandelsprijzen volgen Box
calf febr. '57 2.75-3.99. febr. '58 3,25-
4.09: rundbox 1.60-2,40 1.64-2.40:
lakleder 2.10-2.80 2.10-2.80: chevreau
2.25-3,50 2.25-3,50: calfssuède 2.85-
4.65 2.85-4,65; splitsuède 1,65-2.00
1.65-2.00; reptielimitatie 1,85-2,00
1.85-3,00; gekleurde bazaan 0.60-
0.90 0.60-0.90: naturelvoering 0.30-
0,90 0,30-0,90: gekleurde persians
1,10-1,25 1,05-1,25; geitenvoering
1,10-1,35 1,10-1.35 per vierk. voet.
Konstanz 293 (+3); Rheinfelden
261 17); Breisach 234 5);
Straatsburg 375 13); Maxau 649
22); Mannheim 685 17); Mainz
594 17); Bingen 484 16); Trier
593 (—127)Koblenz 713 (—25)Keu
len 764 (+29); Ruhrort 970 (+90);
Lobith 1480 (+83); Nijmegen 1199
(+80); Arnhem 1165 (+75); Eefde
IJssel 606 71); Deventer 478
63>: Monsin 5630 (+8): Visé 5246
16); Borgharen 4307 10); Belfeld
a.d. stuw 1462 (+26); Grave beneden
de sluis 637 (+21).