RANG Gume de Ccuxw-
KRANTENAUTO IN DE GREEP
VAN
SNEEUW
EN..TIJD
Vader en zoon Jetten zijn
nu ook gesneuveld
WYBERT
muuulm mama n a a H m a
VASTE KLANTEN
GEGREPEN
iNSTUIFWERK OP ZEEUWSE
EILANDEN BEVREDIGEND
Zege voor Jeen
van den Berg
Onze militairen verloren
van Frankrijk (2-1)
Militaire XI
voor Parijs
2 Heeft u uw vrouw al eens verrast
met de nieuwe RANG rol
Rallye Monte Carlo (27ste)
gii a'BTnrnrnrmTinnr oi «rum m c» B rnrnrrrrnrrnrrrr^^
Ook dit jaar weer
carnavalsviering
ONZO
Ihr de Casembroot
°pent techn. school
te St. Maartensdijk
Pracht prestatie
Boete van f 2500
wegens
belastingontdui king
Re volversch ie ten
te Koewacht
EXAMENS
WATERSTANDEN
en
km
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 JANUARI 1958
<ra
O
I een luchtige combinatie van cacao-
A J chocolade en suiker. Bereid volgens
een frans recept tot een unieke ver
een frans recept
snapenng voor jong en oud.
Jan heeft me vanmorgen be
wezen, dat er in deze sneeuwe-
rige dagen honderd of duizend
maal een rallye wordt gereden
met heel andere belangen dan
een wisselbeker aan de finish
en een kus van een mooie juf
frouw. Hij reed er eentje, enkele
slordige honderden kilometers
over spiegelende wegen en door
grijpgrage sneeuwhopen. Maar
het was geen spelletje. Het was
een tocht met de allure van een
rallye weliswaar, maar veel
dwingender, veel genadelozer,
veel harder, omdat het geen ple
zier, maar plicht gold.
Jan is een van de chauffeurs van
onze krantenauto's. Hij zette in het
kille begin van de ochtend een schop
in zijn cabine, scharrelde wat zout op
en legde zijn brood naast het versnel-
lingshandle. En vervolgens zei hij
..Houdoe" tegen de mannen van de
expeditie, die de bak van zijn auto
met kranten hadden vol gestuwd en
even in de storm bleven staan om
te kijken naar de rode achterlichten
van de wagen, die resoluut de eerste
meters gladde weg verteerde en toen
verdween om de hoek, misschien om
over enige uren terug te komen alsof
er niets was gebeurd, misschien
om....
Dat laatste, de kans, dat het an
ders zou aflopen, gat de rit iets on
heilspellends. Het zou kunnen eindi
gen, zoals iedere werkdag, dat Jan
zijn wagen vanuit Breda naar
Zeeuwsch Vlaanderen stuurt en van
daar terug naar de ,,stal".
Gewoon.
Het zou óók kunnen uitdraaien op
een slipper langs het donker woelen
de water van het Kanaal Gent-Ter-
neuzen of op een kreukelpartij op de
ijzel bij Goes of op iets anders, dat
met enkele duidelijke zinnen in de
dagbladen van de volgende dag
wordt vermeld onder de nuchtere ru
briek „Ongevallen".
Beterschap hadden de achter
blijvers in de zetterij, rond de pers
en in de expeditiehal geroepen. Maar
Jan mopperde, dat het niets om het
lijf had en dat de kranten nu een
maal op tijd of zo goed mogelijk op
tijd in een stuk of zestigduizend brie-
Op de pont naar Perkpolder
staan andere auto's. Allemaal
vaste klanten op deze route, ook
nu de sneeuw het land geselt. De
plicht brengt al deze mannen op
de weg.
venbussen moesten glijden, weer of
geen weer en moeilijkheden of geen
moeilijkheden. Het koude kranten
principe, dat elke seconde telt heerst
in de cabines van de auto's, die het
allerlaatste nieuws wegbrengen...
's Zomers" zei Jan, ,,'s zomers is
het prachtig. Dan staat hier alles in
bloei en dan krijg je de zon te zien,
helemaal rood en helemaal geel, zo
mooi, dat je gaat zitten zingen".
Maar nu was het winter. Nu was al
het prettige eraf. Nu stonden de bo
men onder Bergen op Zoom leeg ge
waald tegen de lucht en lichtte het
water van de Schelde vaag en drei
gend en schenen de lantaarnpalen
rond het veer van Kruiningen als lag
er een vloot gemeerd met geïllumi
neerde masten, een vloot in een don
kere, diepe baai.
Die lui van de Rallye naar Mon
te Carlo krijgen het ook op hun bo
terham", zei Jan.
Zeg dat wel".
Die lui moeten op tijd rijden en
zo, niet? Ze moeten overal op de mi
nuut af aankomen, heb ik wel eens
gehoord".
Klopt".
Jan heeft enkele fracties van een
seconde nodig om een venijnig ge
kromde sneeuwrug dwars over de
weg te nemen. Dan zegt hij:
Het zouden goede chauffeurs
voor krantenauto's zijn".
En dat klopt niet. Want in de Ral
lye van Monte Carlo en in alle andere
rally's kun je je wagen in de berm
zetten en in een gezellig kroegje net
zo lang champagne gaan zitten drin
ken tot het desnoods weer zomert,
maar in dit vak dwingt het schema
tot de allerlaatste kilometer, omdat
overal mensen op je wachten. Uit het
duister traden zij te voorschijn in het
licht van de koplampen, de mannen
en vrouwen, die zich verder met de
pakken kranten bemoeien en die dag
na dag op precies dezelfde minuut
luisteren of het vertrouwde geluid
van de motor is te horen in de stilte.
Als 't schema wordt verstoord, knapt
er iets en dat is zo'n onwrikbaar feit,
dat het er niet toe doet of de zon,
helemaal rood en helemaal geel, dan
wel blinkende ijswegen 't decor vor
men voor de tocht,
De auto schuifelde naar de pont.
Het was worstelen met de tijd om die
te halen, want op de Antwerpsestraat
weg deed de wagen te raar met zijn
adhterste om in volle vaart over de
glad gereden sneeuw te jagen. Wij
aten aan boord boterhammen, want
eventjes werd het werk nu door an
deren gedaan. Nu moesten de man
nen van de pont uitkijken en dagen
tellen en op de minuut varen. Jan
zwaaide naar de chauffeurs van an
dere auto's naast hem op de boot.
Allemaal vaste klanten" ver-
klaarde hij. „Elke morgen opnieuw
kijken wij naar elkaar uit om te zien
of ze het allemaal gehaald hebben.
Dat lukt niet altijd. Vanmorgen bij
voorbeeld is Kees er niet".
Ik vond het zielig voor die Kees,
een man, die ik niet ken, maar die
op dat moment zonder twijfel alleen
vocht tegen de sneeuwstorm, de glad
de wegen en de kou en die had ver
loren.
In Hulst, huiverend achter zijn
wallen, stond een meneer, die op de
een of andere manier wist. hoe het
er verder in Zeeuwsch Vlaanderen
bijstond. Hij drukte het kernachtig
uit.
Beroerd", zei hij. „Hier of daar
is met zand gestrooid, maar voor de
rest zul je het zelf moeten rooien".
Mannen en vrouwen, die zich
verder over de pakken kranten
ontfermden en dan de Stem-
auto na-oogden, die al weer aan
de volgende spiegelgladde kilo
meters was begonnen. Dit tafe
reel werd in Hulst gemaakt.
En ook hij keek de verdwijnende ach
terlichten na met die vreemde twij
fel van misschien-lukt-het-en-mis-
schienmisschien lukt het niet,
Ze leken te willen zeggen. dat Jan
zich niet moest laten kisten. Maar ze
zeiden hoogstens: „Val niet op je
achterste".
Het was een als grapje vermomde
waarschuwing. In het donker blééf de
weg glinsteren en de verraderlijke
sneeuwhopen bléven opduiken. Met
het sturen op millimeters en met
prachtig schakelen, reed Jan, reed hij
nog steeds.
We zijn op de helft", schatte de
chauffeur. Dat was dan dat. Misschien
zou de andere helft gunstiger zijn.
Maar de ramen van de huizen
langs de weg leken nog altijd grote,
dorre staarogen, die onbewogen
naar die eenzame passant gluurden,
als wachtten zij op zijn einde, om
dan eindelijk op te lichten in een
korte, vreugdeloze grijns.
En óók langs de kanalen gleed de
wagen soms uit zijn spoor. En steeds,
in elke plaats, waar Jan een berg
kranten deponeerde, schuifelde hij
met de voet over de grond en riep
hij: ,,Je moet voor de gein eens kij
ken".
Ik keek en de twijfel over de af
loop blééf, ook voor de andere helft
van de route.
Bij Oostburg gaf Jan zich wederom
over aan zijn intimidatiepogingen. Hij
schuifelde weer met de voet, maar
nu viel hij bovendien op zijn achter
ste. Het had ons moeten alarmeren.
Er zat opeens duidelijker in de lucht,
dat er iets zou mislopen. Op weg
naar Groede remde Jan af voor een
zijweg naar links.
Zo komen we er ook. Het is de
hoofdweg wel niet, maar het is tien
kilometer korter. We hebben nogal
wat tijd verspeeld. t
Zullen we of zullen we niet?"
Het werd zullen. De tijd wint altijd.
Er was niets aan de zijweg ge
daan. De sneeuw troonde er nog in
al haar macht. Het ging twee, drie
kilometer goed. In de verte doemde
het kerktorentje van Groede al op.
Maar toen werd de auto ongehoor
zaam. De wielen maakten slip-gelui
den. Ze schoven, naar links, naar
rechts, steeds wilder. Na vijftig me
ter liet Jan het gaspedaal los.
Ik ben blij, dat ik die schop en
dat zout meegenomen heb", zei hij.
De auto kwam tot stilstand. Muur
vast.
Het duurde niet zo heel lang. Je
werkt hard met een schop als dat je
enige lichaamsbeweging is in de
storm. Er kwamen helpers met nog
Ons enige malheur.Bij Groe
de maalden de wielen zich vast
in de sneeuw. Maar met een
schop en veel geduld is veel te
bereiken. De Stern-auto kwam
„vlot".
een schop en Jan goochelde met zout
en met kranten voor de wielen. Het
ging. Met enkele schouderduwen en
een uitgebalanceerde portie gas
kwam er weer beweging in. De wa
gen was vlot.
Nogmaals, het duurde niet zo heel
lang. Maar lang genoeg om ergens
bij Breskens een pont mis te rijden.
Wij gingen bij het potkacheltje in
het veerhuis staan.
De zon komt door", zei Jan
daar, „als het een beetje wil dooien
zal het op weg naar huis wel mee
vallen."
Het kon er inderdaad mee door.
De auto probeerde nog wel eens
heimelijk aan de handen van de
chauffeur te ontsnappen, maar hij
liet zich van nu af telkens gedwee
bedwingen. Hard kon het niet. Maar
dat was niet nodig. Het kon wel vei
lig nu.
Vanavond is heel de brei
nat en vies", voorspelde Jan,
„dan gaat het vriezen en vervol
gens krijg ik morgen hetzelfde
zoodje voor de wielen".
Dat wordt dus weer een ral
lye. De honderdste. Of de dui
zendste
Op de Zeeuwse eilanden kan men
an een feitelijke carnavalsviering,
oals in het zuiden van het land ge-
ruikelijk is, niet spreken. De bevol-
ingssamenstelling is daartoe ten
nen male niet geëigend. Dit wil even-
vel niet zeggen, dat de vastenavond
dan zo maar onopgemerkt voorbij
gaat. Men kan weliswaar niet de
'cestelijkheden organiseren, waarvoor
•laatsen als Den Bosch, Geleen en
ergen op Zoom „beroemd" zijn,
naar toch tracht men In de katho-
ieke centra op gepaste wijze de bloe-
uetjes buiten te zetten. Sedert vorig
aar houdt ook de katholieke instuif
li Goes, Middelburg en Vlissingen
ich daarmee bezig.
In Britannia" te Vlissingen hield
nen een jaar geleden een uitstekend
;eslaagde carnavalsinstuif met een
lal-masqué. Ook voor 15 februari staat
■in dergelijk gebeuren op het pro-
ramma, eveneens te houden in „Bri-
jnnia".
De carnavalsviering is echter niet
net hoofddoel van de katholieke in-
,tuif. Het instuif-idee werd ongeveer
.even jaar geleden ontwikkeld door
apelaan van Beek. destijds te Am-
terdam. De bedoeling was de katho-
ieke jeugd tussen de 17 en 25 jaar op
ingename wijze bijeen te brengen
loor 't organiseren van dansavonden
ii dan tevens de gelegenheid aan te
rijpen de belangstelling van de jeugd
angzamerhand op een hoger cultu
eel peil te brengen. Hiertoe worden
'e dansavonden onderbroken voor de
ertoning van een film, het houden
•in een lezing, de opvoering van een
lallet of iets dergelijks.
Sinds vorig jaar doet men dat
ook op Walcheren en Zuid-Beve
land, met name in Middelburg, Vlis
singen en Goes, waarbij men tot
een grote mate van samenwerking
is gekomen. Is er in Goes iets te
doen, dan trekken ook Middelburg
se en Vlissingse instuifleden daar
heen en dit gebeurt ook in omge
keerde richting. Opmerkelijk is
daarbij, dat de Middelburgse jeugd
blijkbaar liever naar Goes dan naar
Vlissingen trekt. In Middelburg
worden de plaatselijke instuifavon-
den gehouden in de sociëteit „De
Vergenoeging" en de gezamenlijke
in „Het Schuttershof", in Vlissin
gen respectievelijk in de Sint-Pau-
lusschool en in „Britannia" en in
Goes in de zaal „Juliana" en in
„Slot Oostende".
De resultaten zijn tot dusverre zeer
bevredigend. De avonden worden
goed bezocht en het belangstellings-
peil is stijgende. Een groot voordeel
voor het instuifwerk is, dat de ouders
er over het algemeen bijzonder sym
pathiek tegenover staan, omdat hun
kinderen op deze wijze in contact
komen met jongelui uit uitsluitend
katholiek millieu. Want de instuif-
avonden zijn alleen toegankelijk voor
katholieke jongens en meisjes.
i Advertentie)
Voer uw hond het
beste wat er is. Geef
hem Bonzo. Hij glanst
u dan tegen!
70 cent per pak.
s'aar wij vernemen zal de Com-
nssaris van de Koningin inde
provincie Zeeland, jhr. mr. A.
C. de Casembroot op vrijdag
februari a.s. de ambachtsschool
e St.-Maartensdijk (Tholen)
penen.
Naar wij van de zijde der Z.V.T.M.
te Terneuzen vernamen heeft deze
maatschappij woensdag-, ondanks 't
bar-slechte weer, de diensten alle
normaal kunnen onderhouden. Ook
de busverbinding: met Breda behoef
de niet uit te vallen.
Een prestatie, waarvoor men in
derdaad bewondering mag hebben.
De rechtbank te Middelburg heeft
woensdagmorgen de Oostburger J. de
N. wegens belastingontduiking ver
oordeeld tot een boete van f 2500,
of twee maanden hechtenis en een
voorwaardelijke gevangenisstraf van
twee maanden met een proeftijd van
drie jaar. De officier van justitie had
f 5000,boete en twee maanden
hechtenis voorwaardelijk met drie
jaar proeftijd geëist. Zoals bekend
bleef door een onvolledige aangifte
van De N. 'n bedrag van f 40.000.
voor de belastingen „verborgen".
De Zierikzeese veekoper J. M. P.
M. werd veroordeeld tot een gevange
nisstraf van twee weken, alsmede
ontzegging van de rijbevoegdheid
voor de duur van twee jaar. Er was
dezelfde straf gevorderd. In oktober
van het vorige jaar sloeg M. met zijn
vrachtauto bij Kerkwerve een aan de
rechterkant van de weg gelegen zij
weg in, zonder de doorgang vrij te
laten voor een bromfietser. Laatst
genoemde kwam met de auto van de
veekoper in botsing en liep hierbij
zwaar lichamelijk letsel op.
(Van een speciale verslaggever)
Negen van de twaalf Nederlandse equipes, die aan de Rallye
van Monte Carlo deelnemen, hebben in de late avonduren van
woensdag tussen Gerardmer en Villefranche sur Saone hun
Waterloo gevonden. De sneeuw werd ook hun noodlottig. Deze
lag op sommige plekken meer dan een halve meter hoog.
In St.-Claude, de controlepost tussen Gerardmer en Villefranche, waren
nog slechts vier Nederlandse equipes in de strijd: Jetten sr. en jr., van der
Vlugt-Flinterman, Tak-de Boer en Gatsonides-Becquart. De anderen waren
meer dan een uur te laat en werden om deze reden gediskwalificeerd.
In Villefranche bleek bü het sluiten van de controle, dat ook Xak-de
Boer het fatale uur hadden overschreden.
Van der Vlugt-Flinterman met 24 minuten tijdsoverschrijding, Jetten sr.
en jr. met 28 en Gatsonides-Becquart met 48 minuten tijdsoverschrijding,
zetten de strijd voort.
Later werd gemeld, dat te Millau ook de equipe v. 'd. Vlugt-Flinterman
er mee waren opgehouden, zodat er toen nog slechts twee Nederlandse teams
over waren.
Het zag er dus naar uit de organi
satoren van de rallye eindelijk weer
eens een langgekoesterde wens in
vervulling zien gaan: een klassement
van de deelnemers, dat zich onder
weg vormt door de vele strafpunten
die van controle naar controle wor
den opgelopen.
Tenminste als met met alle rijders
zo gegaan is, als met degenen die
Parijs, Den Haag en Munchen als
startplaats kozen. Zij hebben dat be
paald niet onder een gunstig ge
sternte gedaan. De route, die de
twaalf in Scheveningen onder auspi
ciën van de K.N.A.C. gestarte ploe
gen moesten volgen liep, via Luik,
Luxemburg, Gerardmer, St. Claude
naar Villefranche sur Sacne. De deel
nemers uit Parijs en Munchen sloten
zich te Gerardmer bij de Haagse co
lonne aan.
Tot genoemde plaats in de Vogezen
was er geen vuiltje aan de lucht.
Daarna begon echter de ellende. Uren
achtereen was er sneeuw gevallen,
veel sneeuw, in de Vogezen en op de
wegen die naar St. Claude en Ville
franche voerden. Pakken sneeuw la
gen daar, waarin de rijders soms tot
de knieën wegzakten. Herhaaldelijk
moesten zij de wagens uit: sneeuw
kettingen omleggen, sneeuwkettingen
afnemen, en duwen en trekken aan
de wielen van de zich in de sneeuw
vastbijtende auto's, waren aan de or
de van de late avond.
Telefoontje...
Een telefoontje uit St. Claude be
vatte de mededeling, dat slechts vier
Nederlandse equipes waren doorgeko
men binnen de reglementair vastge
stelde tijd, dat wil zeggen binnen het
uur na de officiële tijd van door
komst. Het waren vader en zoon Jet
ten, van der Vlugt-Flinterman, Tak-
de Boer en Gatsonides-Beqquart. De
rest werd gediskwalificeerd.
Vader en zoon Jetten met een vol
komen gave, kras- en deukvrije wa
gen, presenteerden zich en waren
weer weg voordat iemand het wist.
Achtentwintig minuten te laat werd
er voor dit team genoteerd. Drie
kwartier later luid geroep. Gatsonides
en zijn co-equipier, de Fransman
Becquart waren aangekomen. Zij
misten een koplamp en een achter
licht en de wag was van achteren in
gedeukt. Maar zij waren nog in de
rallye, en verbeten van plan om dit
te blijven.
De beschadiging van de „Triumph"
van Gatsonides en Becquart werd
veroorzaakt door een botsing met de
equipe Bootz-Slotemaker. Ontwijken
was niet meer mogelijk.
In een ravijn
Het was bijzonder moeilijk om de
wagens op de slecht afgebakende we
gen te houden. De Britten Ronald
Faulkner en Ian Mckenzie (groep
Munchen) zagen er op een slecht mo
ment geen krns toe Hun Jaguar slip
te en gleed in een 60 meter diep ra
vijn. Het was bijna onbegrijpelijk, dat
de beide Britten zonder ernstige ver
wondingen uit hun wrak kropen.
Donderdagavond ontvingen de or
ganisatoren te Monaco uit allerlei
plaatsen berichten over equipes, die
de strijd staakten of werden gedis
kwalificeerd. Nog slecht drie equipes
van de groep-Parijs zouden zijn over
gebleven: de Britse combinaties Da
vid Humphrey-Ivor Bueb (Sunbeam)
en Edward Harrison-Richard Haber-
shon (Ford) en een Franse ploeg,
waarvan de leden met een Citroën
rijden onder de schuilnaam „Alec"
en „Capra/esnes". De groep-Mun-
ehen zou zelfs geheel geëlimineerd
zijn. Mogelijk het bericht werd niet
bevestigd heeft de Duitser Hans
Walter (BMW) zich evenwel gehand
haafd. Vele uitvallers heeft ook de
Oroep-Glasgow.
De tien equipes, die in Athene zijn
vertrokken, passeerden donderdag
middag Ljubljana, zij hebben nu ruim
1800 km afgelegd.
Vijf nieuwe uitvallers werden ge
meld onder de equipes, die te Lissa
bon zijn gestart.
De moeilijkste rallye was tot dus
verre die in 1950. Toen arriveerden
slechts vijf equipes zonder strafpun-.
ten te Monaco. In 1952 bleven 17
combinaties zonder strafpunten.
De Jettens er ook uit
In de tijdcontrole te Villefranche
is donderdagavond laat als enig
overgebleven Haagse" equipe, het
Nederlands-Franse duo Gatsonides-
Becquart doorgekomen. De ploeg
kwam 51 minuten te laat en bleef dus
nog 9 minuten binnen de diskwalifi
catie-grens".
Vader en zoon Jetten zijn tenslotte
ook uitgevallen; zy waren meer dan
een uur te laat, overschreden de
tijdslimiet en werden uitgeschakeld.
Nader werd gemeld, dat van de
groep Glasgow er nog 75 in de strijd
waren en niet, zoals eerder werd ge
zegd, 60. En in Mauriac bleken niet
100 equipes, doch 115 teams te zijn
doorgekomen. Er waren toen nog 162
wagens in de rallye.
Inmiddels is de eerste coureur" in
Monte Carlo aangekomen. Het was de
in Parijs gestarte Brit Eric Judge.
Hij kwam een dag te vroeg met
de trein Zyn wagen staat nog by
Chaumon, op nog geen 250 km van
Parijs
(Advertentie)
Voor
'n sterk
zenuwgestel
Bij een temperatuur van 12 graden
nder nul en op zeer brokkelig ijs
verden woensdagavond in Kongsvin-
jer in Zuid-Noorwegen schaatswed
strijden gehouden, waaraan behalve
door een aantal Noorse rijders werd
deelgenomen door enkele Nederlan
ders en Amerikanen. Jeen van den
Berg won op de 3000 meter in 5 min.
7 sec.
In de eerste ronde van het inter
nationaal militair voetbalkampioen
schap heeft het Nederlands militair
elftal te Parijs met 2-1 van Frankrijk
verloren. Deze stand was bij rust
reeds verkregen.
lil Brusel speelden België en de
ploeg van de Verenigde Staten tegen
elkaar. De Belgen wonnen met 1-0.
Het Nederlandse elftal heeft al met
al geen slechte wedstrijd gespeeld.
De Fransen demonstreerden beter
ploegverband, maar in de afwerking
van de aanval mankeerde het aan
stootkracht. Al in de vierde minuut
opende linkshalf Ferrier de score
met een solorush door het centrum.
Een minuut later evenwel was de
stand alweer gelijk. Rechtshalf Haak
kreeg een vrije schop te nemen en
uit de goed geplaatste bal kopte de
Stormvogels-rechtsbinnen de Groot
de bal in het uiterste hoekje (1-1).
Doelman Alberto moest zich een
maal voor de voeten van Coen Mou-
lijn gooien om een doelpunt te voor-
Het Nederlandse militaire voetbal
elftal dat heden, donderdagmiddag te
Parijs voor de eerste ronde van het
internationale militaire voetbaltoer
nooi zal uitkomen tegen het Franse
team, is woensdag in de Franse hoofd
stad samengesteld.
Het team zal in de volgende opstel
ling spelen:
doel: van Heeswijk (Blauw Wit);
achter: Koole en Kraay (beiden
DOS);
midden: Haak (ADO). Slaats (Eind
hoven) en Burgerhof (BW);
voor: Brouwen (SC Enschede), Groot
(Stormvogels), Oonk (SC Enschede),
Rutten (MVV) en Moulijn (Feijen-
oord).
Te Koewacht werd een schietwed
strijd gehouden op revolver door de
Reserve Rijkspolitie van de groep
Axel, Post Zuiddorpe en Koewacht.
Bij deze wedstrijd waren tevens aan
wezig leden van SWG, adj. Fluit, op
perwachtmeester Huge en de wacht
meesters v. d. Broecke en Vercruijs-
sen.
De uitslag luidde als volgt: 1 A.
van Meurs, Axel, 50 p.; 2 adj. Fluit,
Axel, 46 p., 3 M. Herman, Zuiddorpe
46 p.; 4 R. Dhaene, Zuiddorpe, 43 p.;
5 J. van Meurs, Axel, 37 p.; 6 J. den
Exter, Axel. 36 p.; 7 A. v.d. Broecke,
Koewacht, 35 p.; 8 A. de Schepper,
Koewacht 33 p.. 9 P. Vercruijssen, id.
32 p., A. van Poele, id., 30 p.,
11 Hamerlinck. Axel 28 p., 12 Snelle-
man, Axel, 28 p.
komen en ook bij een prachtig schot
van Brouwer had de doelman van
Monaco al zijn capaciteiten nodig. De
rust leek met gelijke stand te zullen
aanbreken, maar enkele seconden
voor tijd slaagde midvoor Fattou er
toch in zijn ploeg met een kopbal uit
een pass van Cossou de verdiende
voorsprong te geven (2-1).
In de tweede helft zakte het spel
peil aanmerkelijk. Er waren slechts
enkele werkelijk gevaarlijke aanval
len, zodat de beide doelverdedigers
vrijwel werkeloos bleven. Het Neder
lands elftal bleek over meer „lucht"
te beschikken, maar de techniek om
dat voordeel uit tet buiten ontbrak
ten enenmale.
De uitblinkers In het Nederlandse
team waren behalve Moulijn: van
Heeswijk, Rutten en Slaats.
(Advertentie)
Rokershoest mé
wordt voorkomen
en bestreden
met
MACHINESCHRIJVEN
De volgende leerlingen van de Pont-
school te Terneuzen slaagden voor
het gehouden examen machine-schrij
ven: de dames M.S. van Driel, J.J.
Bakker en E. Oppeneer en de heer
P. Meeusen te Terneuzen, mej. H.J.
van Altena en de heer J.H.L.M. van
Alem te Sluiskil, de dames W.E.F.
de Mul en M.J. Hakke te Sas van
Gent, de dames C. de Bruyne en
L.J. de Jonge en de heer W. Kussee
te Zaamslag, mej. W.A. van der
Maale te Hoek, de dames E.J.C.
de Kraker en M.M.A. Kaan en de
heer A. Moggré te Hoek.
BOEKHOUDEN
Voor het te Middelburg gehouden
examen boekhouden van de Stich
ting Nederlandse Associatie voor
Praktijkexamens slaagde mej. C. de
Pooter te Axel.
Konstanz 262 (—1), Rheinfelden 192
(—19). Breisach 100 28), Straats
burg 208 (—16), Maxau 409 (—17),
Mannheim 280 8), Mainz 307 (+17)
Bingen 215 (+14), Kaub 237 (+18),
Trier 296 (—37), Koblenz 295 (+20),
Keulen 282 (+22), Ruhrort 487 (+23),
Lobith 1108 (+10), Nijmegen 879 (+5),
Arnhem 890 (+5). Eefde IJssel 433
16), Deventer 334 15), Monsin
5550 (—15), Visé 5100 (—17), Borg
haren 4107 (+2), Belfeld 1270 (—12),
Grave beneden de sluis 554 2),