RANG Gume de Ccuxw- KRANTENAUTO IN DE GREEP VAN SNEEUW EN..TIJD Vader en zoon Jetten zijn nu ook gesneuveld WYBERT muuulm mama n a a H m a VASTE KLANTEN GEGREPEN iNSTUIFWERK OP ZEEUWSE EILANDEN BEVREDIGEND Zege voor Jeen van den Berg Onze militairen verloren van Frankrijk (2-1) Militaire XI voor Parijs 2 Heeft u uw vrouw al eens verrast met de nieuwe RANG rol Rallye Monte Carlo (27ste) gii a'BTnrnrnrmTinnr oi «rum m c» B rnrnrrrrnrrnrrrr^^ Ook dit jaar weer carnavalsviering ONZO Ihr de Casembroot °pent techn. school te St. Maartensdijk Pracht prestatie Boete van f 2500 wegens belastingontdui king Re volversch ie ten te Koewacht EXAMENS WATERSTANDEN en km DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 JANUARI 1958 <ra O I een luchtige combinatie van cacao- A J chocolade en suiker. Bereid volgens een frans recept tot een unieke ver een frans recept snapenng voor jong en oud. Jan heeft me vanmorgen be wezen, dat er in deze sneeuwe- rige dagen honderd of duizend maal een rallye wordt gereden met heel andere belangen dan een wisselbeker aan de finish en een kus van een mooie juf frouw. Hij reed er eentje, enkele slordige honderden kilometers over spiegelende wegen en door grijpgrage sneeuwhopen. Maar het was geen spelletje. Het was een tocht met de allure van een rallye weliswaar, maar veel dwingender, veel genadelozer, veel harder, omdat het geen ple zier, maar plicht gold. Jan is een van de chauffeurs van onze krantenauto's. Hij zette in het kille begin van de ochtend een schop in zijn cabine, scharrelde wat zout op en legde zijn brood naast het versnel- lingshandle. En vervolgens zei hij ..Houdoe" tegen de mannen van de expeditie, die de bak van zijn auto met kranten hadden vol gestuwd en even in de storm bleven staan om te kijken naar de rode achterlichten van de wagen, die resoluut de eerste meters gladde weg verteerde en toen verdween om de hoek, misschien om over enige uren terug te komen alsof er niets was gebeurd, misschien om.... Dat laatste, de kans, dat het an ders zou aflopen, gat de rit iets on heilspellends. Het zou kunnen eindi gen, zoals iedere werkdag, dat Jan zijn wagen vanuit Breda naar Zeeuwsch Vlaanderen stuurt en van daar terug naar de ,,stal". Gewoon. Het zou óók kunnen uitdraaien op een slipper langs het donker woelen de water van het Kanaal Gent-Ter- neuzen of op een kreukelpartij op de ijzel bij Goes of op iets anders, dat met enkele duidelijke zinnen in de dagbladen van de volgende dag wordt vermeld onder de nuchtere ru briek „Ongevallen". Beterschap hadden de achter blijvers in de zetterij, rond de pers en in de expeditiehal geroepen. Maar Jan mopperde, dat het niets om het lijf had en dat de kranten nu een maal op tijd of zo goed mogelijk op tijd in een stuk of zestigduizend brie- Op de pont naar Perkpolder staan andere auto's. Allemaal vaste klanten op deze route, ook nu de sneeuw het land geselt. De plicht brengt al deze mannen op de weg. venbussen moesten glijden, weer of geen weer en moeilijkheden of geen moeilijkheden. Het koude kranten principe, dat elke seconde telt heerst in de cabines van de auto's, die het allerlaatste nieuws wegbrengen... 's Zomers" zei Jan, ,,'s zomers is het prachtig. Dan staat hier alles in bloei en dan krijg je de zon te zien, helemaal rood en helemaal geel, zo mooi, dat je gaat zitten zingen". Maar nu was het winter. Nu was al het prettige eraf. Nu stonden de bo men onder Bergen op Zoom leeg ge waald tegen de lucht en lichtte het water van de Schelde vaag en drei gend en schenen de lantaarnpalen rond het veer van Kruiningen als lag er een vloot gemeerd met geïllumi neerde masten, een vloot in een don kere, diepe baai. Die lui van de Rallye naar Mon te Carlo krijgen het ook op hun bo terham", zei Jan. Zeg dat wel". Die lui moeten op tijd rijden en zo, niet? Ze moeten overal op de mi nuut af aankomen, heb ik wel eens gehoord". Klopt". Jan heeft enkele fracties van een seconde nodig om een venijnig ge kromde sneeuwrug dwars over de weg te nemen. Dan zegt hij: Het zouden goede chauffeurs voor krantenauto's zijn". En dat klopt niet. Want in de Ral lye van Monte Carlo en in alle andere rally's kun je je wagen in de berm zetten en in een gezellig kroegje net zo lang champagne gaan zitten drin ken tot het desnoods weer zomert, maar in dit vak dwingt het schema tot de allerlaatste kilometer, omdat overal mensen op je wachten. Uit het duister traden zij te voorschijn in het licht van de koplampen, de mannen en vrouwen, die zich verder met de pakken kranten bemoeien en die dag na dag op precies dezelfde minuut luisteren of het vertrouwde geluid van de motor is te horen in de stilte. Als 't schema wordt verstoord, knapt er iets en dat is zo'n onwrikbaar feit, dat het er niet toe doet of de zon, helemaal rood en helemaal geel, dan wel blinkende ijswegen 't decor vor men voor de tocht, De auto schuifelde naar de pont. Het was worstelen met de tijd om die te halen, want op de Antwerpsestraat weg deed de wagen te raar met zijn adhterste om in volle vaart over de glad gereden sneeuw te jagen. Wij aten aan boord boterhammen, want eventjes werd het werk nu door an deren gedaan. Nu moesten de man nen van de pont uitkijken en dagen tellen en op de minuut varen. Jan zwaaide naar de chauffeurs van an dere auto's naast hem op de boot. Allemaal vaste klanten" ver- klaarde hij. „Elke morgen opnieuw kijken wij naar elkaar uit om te zien of ze het allemaal gehaald hebben. Dat lukt niet altijd. Vanmorgen bij voorbeeld is Kees er niet". Ik vond het zielig voor die Kees, een man, die ik niet ken, maar die op dat moment zonder twijfel alleen vocht tegen de sneeuwstorm, de glad de wegen en de kou en die had ver loren. In Hulst, huiverend achter zijn wallen, stond een meneer, die op de een of andere manier wist. hoe het er verder in Zeeuwsch Vlaanderen bijstond. Hij drukte het kernachtig uit. Beroerd", zei hij. „Hier of daar is met zand gestrooid, maar voor de rest zul je het zelf moeten rooien". Mannen en vrouwen, die zich verder over de pakken kranten ontfermden en dan de Stem- auto na-oogden, die al weer aan de volgende spiegelgladde kilo meters was begonnen. Dit tafe reel werd in Hulst gemaakt. En ook hij keek de verdwijnende ach terlichten na met die vreemde twij fel van misschien-lukt-het-en-mis- schienmisschien lukt het niet, Ze leken te willen zeggen. dat Jan zich niet moest laten kisten. Maar ze zeiden hoogstens: „Val niet op je achterste". Het was een als grapje vermomde waarschuwing. In het donker blééf de weg glinsteren en de verraderlijke sneeuwhopen bléven opduiken. Met het sturen op millimeters en met prachtig schakelen, reed Jan, reed hij nog steeds. We zijn op de helft", schatte de chauffeur. Dat was dan dat. Misschien zou de andere helft gunstiger zijn. Maar de ramen van de huizen langs de weg leken nog altijd grote, dorre staarogen, die onbewogen naar die eenzame passant gluurden, als wachtten zij op zijn einde, om dan eindelijk op te lichten in een korte, vreugdeloze grijns. En óók langs de kanalen gleed de wagen soms uit zijn spoor. En steeds, in elke plaats, waar Jan een berg kranten deponeerde, schuifelde hij met de voet over de grond en riep hij: ,,Je moet voor de gein eens kij ken". Ik keek en de twijfel over de af loop blééf, ook voor de andere helft van de route. Bij Oostburg gaf Jan zich wederom over aan zijn intimidatiepogingen. Hij schuifelde weer met de voet, maar nu viel hij bovendien op zijn achter ste. Het had ons moeten alarmeren. Er zat opeens duidelijker in de lucht, dat er iets zou mislopen. Op weg naar Groede remde Jan af voor een zijweg naar links. Zo komen we er ook. Het is de hoofdweg wel niet, maar het is tien kilometer korter. We hebben nogal wat tijd verspeeld. t Zullen we of zullen we niet?" Het werd zullen. De tijd wint altijd. Er was niets aan de zijweg ge daan. De sneeuw troonde er nog in al haar macht. Het ging twee, drie kilometer goed. In de verte doemde het kerktorentje van Groede al op. Maar toen werd de auto ongehoor zaam. De wielen maakten slip-gelui den. Ze schoven, naar links, naar rechts, steeds wilder. Na vijftig me ter liet Jan het gaspedaal los. Ik ben blij, dat ik die schop en dat zout meegenomen heb", zei hij. De auto kwam tot stilstand. Muur vast. Het duurde niet zo heel lang. Je werkt hard met een schop als dat je enige lichaamsbeweging is in de storm. Er kwamen helpers met nog Ons enige malheur.Bij Groe de maalden de wielen zich vast in de sneeuw. Maar met een schop en veel geduld is veel te bereiken. De Stern-auto kwam „vlot". een schop en Jan goochelde met zout en met kranten voor de wielen. Het ging. Met enkele schouderduwen en een uitgebalanceerde portie gas kwam er weer beweging in. De wa gen was vlot. Nogmaals, het duurde niet zo heel lang. Maar lang genoeg om ergens bij Breskens een pont mis te rijden. Wij gingen bij het potkacheltje in het veerhuis staan. De zon komt door", zei Jan daar, „als het een beetje wil dooien zal het op weg naar huis wel mee vallen." Het kon er inderdaad mee door. De auto probeerde nog wel eens heimelijk aan de handen van de chauffeur te ontsnappen, maar hij liet zich van nu af telkens gedwee bedwingen. Hard kon het niet. Maar dat was niet nodig. Het kon wel vei lig nu. Vanavond is heel de brei nat en vies", voorspelde Jan, „dan gaat het vriezen en vervol gens krijg ik morgen hetzelfde zoodje voor de wielen". Dat wordt dus weer een ral lye. De honderdste. Of de dui zendste Op de Zeeuwse eilanden kan men an een feitelijke carnavalsviering, oals in het zuiden van het land ge- ruikelijk is, niet spreken. De bevol- ingssamenstelling is daartoe ten nen male niet geëigend. Dit wil even- vel niet zeggen, dat de vastenavond dan zo maar onopgemerkt voorbij gaat. Men kan weliswaar niet de 'cestelijkheden organiseren, waarvoor •laatsen als Den Bosch, Geleen en ergen op Zoom „beroemd" zijn, naar toch tracht men In de katho- ieke centra op gepaste wijze de bloe- uetjes buiten te zetten. Sedert vorig aar houdt ook de katholieke instuif li Goes, Middelburg en Vlissingen ich daarmee bezig. In Britannia" te Vlissingen hield nen een jaar geleden een uitstekend ;eslaagde carnavalsinstuif met een lal-masqué. Ook voor 15 februari staat ■in dergelijk gebeuren op het pro- ramma, eveneens te houden in „Bri- jnnia". De carnavalsviering is echter niet net hoofddoel van de katholieke in- ,tuif. Het instuif-idee werd ongeveer .even jaar geleden ontwikkeld door apelaan van Beek. destijds te Am- terdam. De bedoeling was de katho- ieke jeugd tussen de 17 en 25 jaar op ingename wijze bijeen te brengen loor 't organiseren van dansavonden ii dan tevens de gelegenheid aan te rijpen de belangstelling van de jeugd angzamerhand op een hoger cultu eel peil te brengen. Hiertoe worden 'e dansavonden onderbroken voor de ertoning van een film, het houden •in een lezing, de opvoering van een lallet of iets dergelijks. Sinds vorig jaar doet men dat ook op Walcheren en Zuid-Beve land, met name in Middelburg, Vlis singen en Goes, waarbij men tot een grote mate van samenwerking is gekomen. Is er in Goes iets te doen, dan trekken ook Middelburg se en Vlissingse instuifleden daar heen en dit gebeurt ook in omge keerde richting. Opmerkelijk is daarbij, dat de Middelburgse jeugd blijkbaar liever naar Goes dan naar Vlissingen trekt. In Middelburg worden de plaatselijke instuifavon- den gehouden in de sociëteit „De Vergenoeging" en de gezamenlijke in „Het Schuttershof", in Vlissin gen respectievelijk in de Sint-Pau- lusschool en in „Britannia" en in Goes in de zaal „Juliana" en in „Slot Oostende". De resultaten zijn tot dusverre zeer bevredigend. De avonden worden goed bezocht en het belangstellings- peil is stijgende. Een groot voordeel voor het instuifwerk is, dat de ouders er over het algemeen bijzonder sym pathiek tegenover staan, omdat hun kinderen op deze wijze in contact komen met jongelui uit uitsluitend katholiek millieu. Want de instuif- avonden zijn alleen toegankelijk voor katholieke jongens en meisjes. i Advertentie) Voer uw hond het beste wat er is. Geef hem Bonzo. Hij glanst u dan tegen! 70 cent per pak. s'aar wij vernemen zal de Com- nssaris van de Koningin inde provincie Zeeland, jhr. mr. A. C. de Casembroot op vrijdag februari a.s. de ambachtsschool e St.-Maartensdijk (Tholen) penen. Naar wij van de zijde der Z.V.T.M. te Terneuzen vernamen heeft deze maatschappij woensdag-, ondanks 't bar-slechte weer, de diensten alle normaal kunnen onderhouden. Ook de busverbinding: met Breda behoef de niet uit te vallen. Een prestatie, waarvoor men in derdaad bewondering mag hebben. De rechtbank te Middelburg heeft woensdagmorgen de Oostburger J. de N. wegens belastingontduiking ver oordeeld tot een boete van f 2500, of twee maanden hechtenis en een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden met een proeftijd van drie jaar. De officier van justitie had f 5000,boete en twee maanden hechtenis voorwaardelijk met drie jaar proeftijd geëist. Zoals bekend bleef door een onvolledige aangifte van De N. 'n bedrag van f 40.000. voor de belastingen „verborgen". De Zierikzeese veekoper J. M. P. M. werd veroordeeld tot een gevange nisstraf van twee weken, alsmede ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van twee jaar. Er was dezelfde straf gevorderd. In oktober van het vorige jaar sloeg M. met zijn vrachtauto bij Kerkwerve een aan de rechterkant van de weg gelegen zij weg in, zonder de doorgang vrij te laten voor een bromfietser. Laatst genoemde kwam met de auto van de veekoper in botsing en liep hierbij zwaar lichamelijk letsel op. (Van een speciale verslaggever) Negen van de twaalf Nederlandse equipes, die aan de Rallye van Monte Carlo deelnemen, hebben in de late avonduren van woensdag tussen Gerardmer en Villefranche sur Saone hun Waterloo gevonden. De sneeuw werd ook hun noodlottig. Deze lag op sommige plekken meer dan een halve meter hoog. In St.-Claude, de controlepost tussen Gerardmer en Villefranche, waren nog slechts vier Nederlandse equipes in de strijd: Jetten sr. en jr., van der Vlugt-Flinterman, Tak-de Boer en Gatsonides-Becquart. De anderen waren meer dan een uur te laat en werden om deze reden gediskwalificeerd. In Villefranche bleek bü het sluiten van de controle, dat ook Xak-de Boer het fatale uur hadden overschreden. Van der Vlugt-Flinterman met 24 minuten tijdsoverschrijding, Jetten sr. en jr. met 28 en Gatsonides-Becquart met 48 minuten tijdsoverschrijding, zetten de strijd voort. Later werd gemeld, dat te Millau ook de equipe v. 'd. Vlugt-Flinterman er mee waren opgehouden, zodat er toen nog slechts twee Nederlandse teams over waren. Het zag er dus naar uit de organi satoren van de rallye eindelijk weer eens een langgekoesterde wens in vervulling zien gaan: een klassement van de deelnemers, dat zich onder weg vormt door de vele strafpunten die van controle naar controle wor den opgelopen. Tenminste als met met alle rijders zo gegaan is, als met degenen die Parijs, Den Haag en Munchen als startplaats kozen. Zij hebben dat be paald niet onder een gunstig ge sternte gedaan. De route, die de twaalf in Scheveningen onder auspi ciën van de K.N.A.C. gestarte ploe gen moesten volgen liep, via Luik, Luxemburg, Gerardmer, St. Claude naar Villefranche sur Sacne. De deel nemers uit Parijs en Munchen sloten zich te Gerardmer bij de Haagse co lonne aan. Tot genoemde plaats in de Vogezen was er geen vuiltje aan de lucht. Daarna begon echter de ellende. Uren achtereen was er sneeuw gevallen, veel sneeuw, in de Vogezen en op de wegen die naar St. Claude en Ville franche voerden. Pakken sneeuw la gen daar, waarin de rijders soms tot de knieën wegzakten. Herhaaldelijk moesten zij de wagens uit: sneeuw kettingen omleggen, sneeuwkettingen afnemen, en duwen en trekken aan de wielen van de zich in de sneeuw vastbijtende auto's, waren aan de or de van de late avond. Telefoontje... Een telefoontje uit St. Claude be vatte de mededeling, dat slechts vier Nederlandse equipes waren doorgeko men binnen de reglementair vastge stelde tijd, dat wil zeggen binnen het uur na de officiële tijd van door komst. Het waren vader en zoon Jet ten, van der Vlugt-Flinterman, Tak- de Boer en Gatsonides-Beqquart. De rest werd gediskwalificeerd. Vader en zoon Jetten met een vol komen gave, kras- en deukvrije wa gen, presenteerden zich en waren weer weg voordat iemand het wist. Achtentwintig minuten te laat werd er voor dit team genoteerd. Drie kwartier later luid geroep. Gatsonides en zijn co-equipier, de Fransman Becquart waren aangekomen. Zij misten een koplamp en een achter licht en de wag was van achteren in gedeukt. Maar zij waren nog in de rallye, en verbeten van plan om dit te blijven. De beschadiging van de „Triumph" van Gatsonides en Becquart werd veroorzaakt door een botsing met de equipe Bootz-Slotemaker. Ontwijken was niet meer mogelijk. In een ravijn Het was bijzonder moeilijk om de wagens op de slecht afgebakende we gen te houden. De Britten Ronald Faulkner en Ian Mckenzie (groep Munchen) zagen er op een slecht mo ment geen krns toe Hun Jaguar slip te en gleed in een 60 meter diep ra vijn. Het was bijna onbegrijpelijk, dat de beide Britten zonder ernstige ver wondingen uit hun wrak kropen. Donderdagavond ontvingen de or ganisatoren te Monaco uit allerlei plaatsen berichten over equipes, die de strijd staakten of werden gedis kwalificeerd. Nog slecht drie equipes van de groep-Parijs zouden zijn over gebleven: de Britse combinaties Da vid Humphrey-Ivor Bueb (Sunbeam) en Edward Harrison-Richard Haber- shon (Ford) en een Franse ploeg, waarvan de leden met een Citroën rijden onder de schuilnaam „Alec" en „Capra/esnes". De groep-Mun- ehen zou zelfs geheel geëlimineerd zijn. Mogelijk het bericht werd niet bevestigd heeft de Duitser Hans Walter (BMW) zich evenwel gehand haafd. Vele uitvallers heeft ook de Oroep-Glasgow. De tien equipes, die in Athene zijn vertrokken, passeerden donderdag middag Ljubljana, zij hebben nu ruim 1800 km afgelegd. Vijf nieuwe uitvallers werden ge meld onder de equipes, die te Lissa bon zijn gestart. De moeilijkste rallye was tot dus verre die in 1950. Toen arriveerden slechts vijf equipes zonder strafpun-. ten te Monaco. In 1952 bleven 17 combinaties zonder strafpunten. De Jettens er ook uit In de tijdcontrole te Villefranche is donderdagavond laat als enig overgebleven Haagse" equipe, het Nederlands-Franse duo Gatsonides- Becquart doorgekomen. De ploeg kwam 51 minuten te laat en bleef dus nog 9 minuten binnen de diskwalifi catie-grens". Vader en zoon Jetten zijn tenslotte ook uitgevallen; zy waren meer dan een uur te laat, overschreden de tijdslimiet en werden uitgeschakeld. Nader werd gemeld, dat van de groep Glasgow er nog 75 in de strijd waren en niet, zoals eerder werd ge zegd, 60. En in Mauriac bleken niet 100 equipes, doch 115 teams te zijn doorgekomen. Er waren toen nog 162 wagens in de rallye. Inmiddels is de eerste coureur" in Monte Carlo aangekomen. Het was de in Parijs gestarte Brit Eric Judge. Hij kwam een dag te vroeg met de trein Zyn wagen staat nog by Chaumon, op nog geen 250 km van Parijs (Advertentie) Voor 'n sterk zenuwgestel Bij een temperatuur van 12 graden nder nul en op zeer brokkelig ijs verden woensdagavond in Kongsvin- jer in Zuid-Noorwegen schaatswed strijden gehouden, waaraan behalve door een aantal Noorse rijders werd deelgenomen door enkele Nederlan ders en Amerikanen. Jeen van den Berg won op de 3000 meter in 5 min. 7 sec. In de eerste ronde van het inter nationaal militair voetbalkampioen schap heeft het Nederlands militair elftal te Parijs met 2-1 van Frankrijk verloren. Deze stand was bij rust reeds verkregen. lil Brusel speelden België en de ploeg van de Verenigde Staten tegen elkaar. De Belgen wonnen met 1-0. Het Nederlandse elftal heeft al met al geen slechte wedstrijd gespeeld. De Fransen demonstreerden beter ploegverband, maar in de afwerking van de aanval mankeerde het aan stootkracht. Al in de vierde minuut opende linkshalf Ferrier de score met een solorush door het centrum. Een minuut later evenwel was de stand alweer gelijk. Rechtshalf Haak kreeg een vrije schop te nemen en uit de goed geplaatste bal kopte de Stormvogels-rechtsbinnen de Groot de bal in het uiterste hoekje (1-1). Doelman Alberto moest zich een maal voor de voeten van Coen Mou- lijn gooien om een doelpunt te voor- Het Nederlandse militaire voetbal elftal dat heden, donderdagmiddag te Parijs voor de eerste ronde van het internationale militaire voetbaltoer nooi zal uitkomen tegen het Franse team, is woensdag in de Franse hoofd stad samengesteld. Het team zal in de volgende opstel ling spelen: doel: van Heeswijk (Blauw Wit); achter: Koole en Kraay (beiden DOS); midden: Haak (ADO). Slaats (Eind hoven) en Burgerhof (BW); voor: Brouwen (SC Enschede), Groot (Stormvogels), Oonk (SC Enschede), Rutten (MVV) en Moulijn (Feijen- oord). Te Koewacht werd een schietwed strijd gehouden op revolver door de Reserve Rijkspolitie van de groep Axel, Post Zuiddorpe en Koewacht. Bij deze wedstrijd waren tevens aan wezig leden van SWG, adj. Fluit, op perwachtmeester Huge en de wacht meesters v. d. Broecke en Vercruijs- sen. De uitslag luidde als volgt: 1 A. van Meurs, Axel, 50 p.; 2 adj. Fluit, Axel, 46 p., 3 M. Herman, Zuiddorpe 46 p.; 4 R. Dhaene, Zuiddorpe, 43 p.; 5 J. van Meurs, Axel, 37 p.; 6 J. den Exter, Axel. 36 p.; 7 A. v.d. Broecke, Koewacht, 35 p.; 8 A. de Schepper, Koewacht 33 p.. 9 P. Vercruijssen, id. 32 p., A. van Poele, id., 30 p., 11 Hamerlinck. Axel 28 p., 12 Snelle- man, Axel, 28 p. komen en ook bij een prachtig schot van Brouwer had de doelman van Monaco al zijn capaciteiten nodig. De rust leek met gelijke stand te zullen aanbreken, maar enkele seconden voor tijd slaagde midvoor Fattou er toch in zijn ploeg met een kopbal uit een pass van Cossou de verdiende voorsprong te geven (2-1). In de tweede helft zakte het spel peil aanmerkelijk. Er waren slechts enkele werkelijk gevaarlijke aanval len, zodat de beide doelverdedigers vrijwel werkeloos bleven. Het Neder lands elftal bleek over meer „lucht" te beschikken, maar de techniek om dat voordeel uit tet buiten ontbrak ten enenmale. De uitblinkers In het Nederlandse team waren behalve Moulijn: van Heeswijk, Rutten en Slaats. (Advertentie) Rokershoest mé wordt voorkomen en bestreden met MACHINESCHRIJVEN De volgende leerlingen van de Pont- school te Terneuzen slaagden voor het gehouden examen machine-schrij ven: de dames M.S. van Driel, J.J. Bakker en E. Oppeneer en de heer P. Meeusen te Terneuzen, mej. H.J. van Altena en de heer J.H.L.M. van Alem te Sluiskil, de dames W.E.F. de Mul en M.J. Hakke te Sas van Gent, de dames C. de Bruyne en L.J. de Jonge en de heer W. Kussee te Zaamslag, mej. W.A. van der Maale te Hoek, de dames E.J.C. de Kraker en M.M.A. Kaan en de heer A. Moggré te Hoek. BOEKHOUDEN Voor het te Middelburg gehouden examen boekhouden van de Stich ting Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens slaagde mej. C. de Pooter te Axel. Konstanz 262 (—1), Rheinfelden 192 (—19). Breisach 100 28), Straats burg 208 (—16), Maxau 409 (—17), Mannheim 280 8), Mainz 307 (+17) Bingen 215 (+14), Kaub 237 (+18), Trier 296 (—37), Koblenz 295 (+20), Keulen 282 (+22), Ruhrort 487 (+23), Lobith 1108 (+10), Nijmegen 879 (+5), Arnhem 890 (+5). Eefde IJssel 433 16), Deventer 334 15), Monsin 5550 (—15), Visé 5100 (—17), Borg haren 4107 (+2), Belfeld 1270 (—12), Grave beneden de sluis 554 2),

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 3