Zeeuwse landarbeiderszoon stichtte
adressencentrale
gigantische
JL
Kritische stemmen over
plan-Zeebrugge
Pas op
voor
Zondag bij Zwart Wit-Push
is heter op of er onder
Dit jaar niet
Breder Deltaberaad in het
kader van Benelux gewenst
verkoudheid
Lustrum cycle-cross in Made
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 JANUARI 19ao
Philippus Hageman schiep in
Rotterdam modem sprookje
Carnegie-medaille
voor jeugdige
Tilburgse redster
BONZO
FtLOU
H«a4
Een „handig man"
P1JPLEIDINGEN
Gasvoorziening Zuid-Nederland
koos dagelijks bestuur
(Van onze speciale verslaggever)
Het leven van Philippus Hageman, 39 jaar geleden in Poort
vliet op het eiland Tholen geboren, is een modern sprookje. Want
deze landarbeiderszoon uit een gezin van tien kinderen liet en
kele jaren geleden de ploeg en eg in de steek, kwam bij de mili
taire politie, vervolgens bij de Rotterdamse politie, stichtte een
rijbewijscentrale in de Maasstad en opende daarvan bijkantoren
in Den Haag, Amsterdam, Enschede, Leeuwarden en Middelburg
en toen hij daar eenmaal mee klaar was, zette hij een „adressen-
centrale" in elkaar van zulk een omvang, dat spoedig de grootste
bedrijven van het land tot zijn klantenkring behoorden. De
landarbeiderszoon werd een zeer welvarend man. Hij wist door
te zetten, hij bleef enthousiast in zijn ondernemingen geloven en
hij wilde op de allereerste plaats secuur zijn. Het waarom blijkt
uit het vervolg van deze „Amerikaanse geschiedenis".
lappen gereed. Door niet minder dan
80 thuiswerkers en thuiswerksters
achter de schrijfmachine te zetten
weiden op de enveloppen de adressen
getikt, daarna ging de persoonlijk ge
richte reclamefolder erin, tenslotte
werden de postzegels geplakt.
Philips betuigde zijn tevredenheid
over de actie. Hageman ging ver
der. Hij kreeg opdrachten van alle
mogelijke grote maatschappijen, die
iets aan automobilisten kunnen ver
dienen, brieven uit te sturen.
,,In 1957 leverde ik meer dan drie
miljoen brieven bij de posterijen in"
vertelde Hageman. die inmiddels zijn
florerende sigarenzaak op een fifty-
fifty-basis aan een verkoopster over
deed.
,Mijn cartotheek is praktisch feil
loos. Ik werk er voortdurend as
want elke dag wisselt het aantal
autobezitters. Mijn adresmateriaal
moet bij zijn en dat is het dan ook
want als ik vandaag 350.000 folders
de deur uit doe (de thuiswerkers ver
dienen er ook een aardige cent mee
en tussen haakjes er zijn veel vrou
wen bij van politie-agenten, die nu
voor mij werken), komt er niet meer
dan 1 procent terug".
Zo groeide in Rotterdam een gi
gantisch bedrijf, dat nog vele moge
lijkheden bevat, maar dat nu reeds
is de grootste Nederlandse adressen-
centrale.
„Ik heb er in Poortvliet nimmer
over gedroomd", lachte Philippus
Hageman.
De burgemeester van Tilburg, mr.
C. J. G. Becht, heeft de Carnegie-
medaille uitgereikt aan de 15-jarige
Agna Gijselhart, wonende aan de
Hoevense Kanaaldijk, aldaar, die in
juli van het vorig jaar met levensge
vaar de 5-jarige Anneke Bertens van
de verdrinkingsdood in het Wilhelmi-
nakanaal heeft gered. Het onder
scheiden meisje vertoeft thans in het
ziekenhuis, lijdende aan „vliegend
jicht", vermoedelijk als gevolg van
de doorgestane koude bij haar dap
pere reddingspoging.
Agna is het enige meisje in Tilburg
aan wie sedert de laatste twintig jaar
deze onderscheiding is uitgereikt.
Geef uw hond Bonzo.
Gemakkelijk voor u
en gezond voor uw
hond! 70ct. per pak.
Op het Benelux-congres van 28 oktober j.l. te Brugge, waar
vertegenwoordigers van west- en oost-Vlaanderen en van Zeeland
hun regionale belangen bespraken en trachtten te coördineren, is
de haven van Zeebrugge nadrukkelijk ter sprake gekomen, zoals
we destijds reeds hebben gemeld.
Deze plannen komen intussen eerst in 1960 in uitvoering, wan
neer althans de technische onderzoekingen terzake, die nog
onderhanden zijn, gunstig uitvallen.
In een van zijn bureaus, gelegen
achter een grote sigarenwinkel (en
passant door Hageman gekocht) in
de Rotterdamse Witte de Withstraat
vertelde deze „handige man" zijn
boeiend levensverhaal. Hij groeide in
Poortvliet op zoals alle Poortvlietse
kinderen. Eenmaal klaar met de la
gere school wilde vader Hageman
zijn zoon Philippus landarbeider ma
ken en dat lukte hem ook. Weliswaar
had de jonge knaap niet veel ambitie
voor dit beroep, maar wat restte henh
anders dan te spitten en te wieden
sloten te graven en draineerbuizen te
leggen Öp een goede dag het
was in 1938 werd de jongen het
toch beu. Hij smeekte zijn vader mi
litair te mogen worden. Door broeder-
dienst was hij feitelijk voor het leger
uitgeschakeld. Het was echter een
koud kunstje toch tot het dragen van
de wapenrok te komen. Hageman
slaagde er in. Hij kwam bij de mili
taire politie. In de meidagen van 1940
was hij een van de bewakers van de
Moerdijkbrug. Drie maanden later
kreeg hij kans bij de Rotterdamse po
litie te komen. Hij werd straatagent,
promoveerde van verkeersagent tot
politieman bij de motorbrigade en
toen werd hij ziek. Hernia constateer
den de dokters. Maanden was Philip
pus buiten roulatie. Weer in staat te
gaan werken kreeg 'Hageman een
„kneusjesfunctie" op de afdeling rij
bewijzen. Motorrijden verboden hem
de dokters. Zijn brigade moest hij in
de steek laten, maar dat werd zijn
geluk. Hij promoveerde op zijn afde
ling tot chef en ontdekte hoeveel ver
driet de mensen ondervonden bij het
aanvragen van een rijbewijs. Dan
klopte papier-A weer niet, dan man
keerde er iets aan papier B. De land
arbeiderszoon van weleer begon na
te denken. Indien hij eens een parti
culiere rijbewjjscentrale in het leven
riep. Zouden de automobilisten er
niéts voor voelen hun paperassen bij
hem persoonlijk in orde te laten ma
ken
Hageman had een idee. Hy liet een
kleine folder drukken en stuurde die
PHILIPPUS HAGEMAN
...adressencentrale...
naar de 30.000 autobeziUers ln Rot
terdam. Het klimaat was gunstig. De
nieuwe wegenverkeerswet trad in
werking. Duizenden aanvragen voor
een rijbewijs behoorden ln circulatie
te komen.
De reactie op zijn foldertje
was geweldig. Honderden auto
bezitters klopten bij hem aan.
Toen moest Philippus gaan kie
zen. Hij sprak met zijn chefs,
overwoog het voor en tegen en
hij begon particulier.
De Rotterdamse politie was ontlast
van de duizenden mensen, die voor
heen inlichtingen kwamen vragen. Zij
lieten alles liever aan Hageman over
die a raison van een rijksdaalder alle
papieren in orde maakte. In enkele
jaren verdiende de voormalige poli-
tie-agent zoveel dat hij een sigaren
zaak kon kopen, die hij zelf ging drij
ven.
Drie miljoen brieven
Philippus stichtte in verschillende
plaatsen bijkantoren van zijn rijbe
wijscentrale. maar hij wilde meer.
want een rijbewijs behoefde tenslotte
maar om de upf jaar te worden ver
nieuwd. Hij lWa nu de 30.000 adres
sen van Rotterdamse automobilisten.
Indien hij eens de adressen had van
alle Nederlandse autobezitters?
Onvermoeid ging hij aan het werk.
Hij trok stad en land af, klopte bij
het ministerie van verkeer aan en
na een jaar had hij de adressen van
350.000 autobezitters. Daaraan moest
hij gaan verdienen. Hij schreef een
briefje naar Philips Eindhoven en
hij kreeg antwoord. Philips voelde er
wel iets voor gebruik te maken van
Hageman's adressen. Het paste in
een reclame voor autoradio's. Dat
was wat Hageman moest hebben.
In enkele dagen maakte hij voor
het Elndhovense bedrijf 350.000 enve-
Omtrent de technische uitvoerbaar
heid van het project-Zeebrugge ver
keert men nog in het onzekere. Dit
blijkt uit kritiek, welke het dagvlad
„Le Soir" heeft geoefend op dc voor
nemens van de Belgische regering.
Deze kritiek geeft de meningen van
technische deskundigen weer en is
o.a. gericht op de samenstelling van
de commissies, die de regering in
deze aangelegenheid adviseren. Daar
in zetelen n.l. meer ambtenaren dan
technici.
In „Le Soir" zijn ook zakelijke be
zwaren tegen het plan-Zeebrugge
naar voren gebracht om de twijfel
achtige gesteldheid van het kustge
bied ter hoogte van de te vergroten
haven. Het gaat er om een zeer diepe
doorgang te graven en in stand te
houden in een bank van drijfzand en
verder om een haven belangrijk uit
te diepen, welke voortdurend zodanig
dreigt te verzanden, dat zij niet eens
toegankelijk, is voor veel kleinere
schepen dart de thans voorziene, wan
neer er tenminste niet ononderbro
ken gebaggerd wordt.
Schepen van 100.000 ton zullen een
diepgang hebben van 15 meter. Voor
Zeebrugge rekent men volgens de re
geringsplannen op de mogelijkheid
schepen binnen te laten met een diep
gang van 12 meter, maar dan moet
de waterdiepte nog groter zijn ter-
wille van de veiligheid. De schepen
kunnen bij hoog water binnenkomen,
maar men moet er dan toch voor zor
gen, dat zij bij laag water in de
haven niet aan de grond komen te
zitten.
55
55
In het kader van de komende
landelijke gasorganisatie, welke
binnenkort zal resulteren in de
totstandkoming van de N.V. Na
tionale Gasmaatschappij, werd
in de loop van het vorig jaar
het Openbaar Lichaam „Gas
voorziening Zuid-Nederland"
opgericht, een regionaal orgaan,
waaraan alle staatsmijngasafne-
mende gemeenten, alsmede de
Limagas deelnemen. Dit
Lichaam zal als vertegenwoor
digster van de distri buanten
voor het Staatsmijngasgebied
in de komende 'N.V. Nationale
Gasmaatschappij part hm peren.
Onlangs is dit regi.,n;ial orgaan
ln iLindnoven voor het eersi in ver-
gadering bijeen geweest .mi werd een
dagelijks bestuur gekozen van de
volgende samenstelling:
Drs. F.J.W. Gjjzels, wethouder Eind
hoven, voorzitter; F.A.J. van Oers,
burgemeester Oosterhout, plaatsver
vangend voorzitter; J.P.H. Cartigny,
wethouder Roermond; F.J. Cuypers,
burgemeester Echt; A. van Delft,
burgemeester Heusden; Ir. E.Ch.J.
Dubois, directeur N.V. Limagas; mr
H.L.F.M. Baron van Hövell van We-
zeveld en Westerflier, burgemeester
Oisterwijk; J.A. Meys, wethouder
Breda; mr. A.Th.J.H. van Tuyl, bur
gemeester van Schijndel.
Tot secretaris werd benoemd mr
J. Schuyt. Eindhoven.
In het College van Advies, bestaan
de uit een drietal deskundigen, wer
den benoemd: ir. A. Stroucken. direc
teur gemeentebedrijven Venln; ir. J.
v.d. Linden, directeur gem. licht- en
waterbedrijf 's-Hertogenbosch; ir A
Hagendoorn, directeur openbare nuts
bedrijven. Nijmegen.
Het gevolg van een en ander is, dat
het Permanent Contactorgaan, dat ja
renlang de belangen van de staats-
mijngasafnemende gemeenten bij de
Staatsmijnen heeft behartigd, werd
ontbonden. Deze taak zal in de toe
komst eveneens door bovengenoemd
lichaam worden overgenomen.
Deskundigen contra
regering
Is dit nu allemaal mogelijk, als er
een grote zandbank voor de kust ligt
en de haven zelf geregeld dreigt te
verzanden? zo vragen de deskundigen
buiten de regeringscommissies van
advies en onderzoek af.
In regeringskringen zegt men een
voudig. dat er geen gevaar voor ver
zanding zal zijn, omdat de zandbank
op natuurlijke wijze door erosie ver
dwijnt en plaats maakt voor een har
de leemlaag. Er zou in de te graven
pas ook geen gevaar zijn voor ver
zanding door neerslag in traag stro
mend water en, voorzover deze al zou
optreden, zou men die met licht bag-
gerwerk tussen de ingedijkte ooste
lijke en westelijke schierèilanden
kunnen bestrijden.
De critici verklaren echter weer,
dat de verzekeringen der specialisten
in regeringskringen op oude proefne
mingen voor de haven van Zeebrugge
berusten, waarbij werd uitgegaan van
een waterdiepte van slechts 9 me
ter, terwijl het nu gaat om een diep
te van minstens 13 meter. Bovendien
hield men bij die oude proeven slechts
rekening met de neerslag van zwe
vende bestanddelen in het water en
niet met een veranderlijke onder
grond.
De ervaren technici, die in „Le
Soir" aan het woord kwamen, karak
teriseerden het plan-Zeebrugge dan
ook als een zeer gevaarlijk experi
ment. Ofschoon men bekend is met
de moeilijkheden van Zeebrugge, met
de voortdurende verandering en de
wijzigingen in de zandbanken vóór de
lil het kader van de ontwik
keling van het zuidelijk Delta
gebied komen wij in neven
staand artikel nog eens terug
op de plannen tot uitbreiding
van de haven van Zeebrugge,
welke in Antwerpen, zoals wij
reeds schreven, op kritiek en
tegenstand zijn gestuit.
(Advertentie)
kust, wil men, nog vóór dat ernstig
laboratoriumonderzoek heeft plaats
gevonden, beslissingen nemen: Dat
is onredelijk, zo oordelen deze critici.
Minister aarzelt
Op deze bezwaren uit technische
kring reageert indirect het verslag-
Justé van de Belgische kamercom
missie voor Openbare Werken, waar
in wordt verklaard:
„De Regering heeft verder besloten
dat de haven van Zeebrugge geschikt
moet worden gemaakt voor schepen
niet grote diepgang, voor zover de
laboratoriumproefnemingen positieve
resultaten opleveren".
En verder nog verklaart minister
Vanoudenhove in hetzelfde verslag,
dat de regering besloten heeft „met
de voorgestelde werken een aanvang
te maken, op voorwaarde dat de be
weringen van de technici gecontro
leerd en be^ estigd wórden door de
studies in de laboratoria. Daar met
de werken alleszins pas in 1960 zal
kunnen worden begonnen, zal de tot
1960 beschikbare tijd nuttig kunnen
worden gebruikt om het probleem
grondig te onderzoeken, in bijzijn
van de vertegenwoordigers van onze
vier grootste havens".
De minister houdt dus blijkbaar
voorzichtig een „technische" slag om
de arm en zijn laatste opmerking
duidt op de gecoördineerde nationale
havenpolitiek. waarmee Antwerpen in
feite een vinger in de pap kreeg bij
de plannen voor de andere Belgische
havens. En Antwerpen is, zoals wij in
een vorige beschouwing reeds aan
toonden. allesbehalve geestdriftig
voor het plan-Zeebrugge. omdat het
daarvan achterstelling vreest voor de
uitbreiding van zijn eigen haven.
Andere mogelijkheden
Nog zo pas heeft oud-minister Se-
gers in de Belgische Senaat het natio
naal belang van de Antwerpse haven
op de voorgrond gesteld. Hij betoog
de, dat Antwerpen bereikbaar moet
worden gemaak* voor reuzenschepen
van 60.000 tot 100.000 ton. Daarvoor
zijn aanzienl'jke beleggingen en ha
venwerken nodig en alleen Antwerpen
zou daarvoor in aanmerking komen.
Senator Segers sprak ook over de
aanleg van oliepijpleidingen en vroeg
zich af. of België hierbij niet ver
geten werd. Wij hebben al eerder op
gemerkt, dat Antwerpen goed bediend
zou kunnen worden met een pijplei
ding vanaf Terneuzen. waar de olie-
tankboten veel gemakkelijker zouden
kunnen komen dan in Zeebrugge.
Vanaf Terneuzen kan men ook pijp
leidingen leggen naar Gent en ver
der naar Frankrijk.
Een andere mogelijkheid is het
meren van tankschepen tussen Bath
en Woensdrecht, waar de toekomstige
zeehaven van Bergen op Zoom dient
te worden ontworpen. Vandaar zou
den dan leidingen naar Antwerpen en
naar Noordbrabant kunnen worden
gelegd.
Het is niet van belang ontbloot, dat
men ook in zuid-Nederland, vooral in
Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen, op
de hoogte blijft van de plannen voor
Zeebrugge en van de feitelijke om
standigheden, welke daartegen kun
nen pleiten. Men heeft hier met een
bijzonder facet van de Belgische ha
ven- en expansiepolitiek te doen, dat
ook zijn weerslag kan heben op de
ontwikkeling van het gehele Delta
gebied.
Om deze reden lijkt het zeer ge
wenst, dat een Benelux-contact, als
te Brugge in oktober tot stand
kwam, op nog breder schaal her
haling vindt. Hierbij moeten met
de beide Vlaanderens en Zeeland
ook de provincies Antwerpen en
Noordbrabant in het beraad wor
den betrokken, Tenslotte kan de
Interparlementaire Benelux-Raad
tot een uitstippeling komen van de
best mogelijke ontplooiing van het
zuidelijk Deltagebied, met geheel
het Westerscheldebekken vanaf
Antwerpen tot Vlissingen, de haven
van Bergen op Zoom en de kanaal
zone van Zeeuwsch-Vlaanderen
daarbij inbegrepen.
Afgezien van de eigen belangen der
provincies die aan de Schelde gren
zen, zou daarmede ook een doelmati
ge ontlasting van de opgepropte
Randstad aan de Nieuwe Waterweg
worden gediend.
Dit jaar zullen GEEN kampioen
schappen voor de juniorenelftallen
van Noord-Brabant georganiseerd
worden. Wel is het bestuur van dé
K.N.V.B. voornemens Brabantse kam
pioenschappen te organiseren tussen
samen te stellen SELECTIE-elftallen
van de diverse kringen. Uitgesloten
van deelname zullen zijn de junioren
elftallen, welke uitkomen in de hoofd
klasse van het junioren voetbal.
De Kring-selectie-elftallen zullen
worden samengesteld uit spelers van
17-18 j. Slechts in uitzonderlijke ge
vallen kan een speler van 16 jaar in
het selectie-elftal uitkomen. Uiter
aard moeten de juniorenspelers nog
gerechtigd zijn om ook in de junio
rencompetitie uit te komen.
(Advertentie)
Neem tijdig
\are-Goia
KEELTABLETTEN
Sterk desinfecterend
60 tabletten f. 0.98
PHILIPS-ROXANE NEDERLAND N.V.
(Van onze hockey-medewerker)
Indien de weersomstandighe
den weer geen roet in het
hockey-eten gooien en de voor
tekenen niet bedriegen, dan zal
het zondag a.s. op vele fronten
aan belangstelling en spanning
niet ontbreken. Het is een
boordevol menu, dat men voor
geschoteld zal krijgen en de
ware fijnproever zal daarbij ze-
(Van onze speciale verslaggever)
„Ieder land
heeft zo zijn
ideeën. Alle in
zendingen voor
de wereldten
toonstelling ver
schillen en ik
geloof, dat daar
in juist het aan
trekkelijke zit
voor een gigan
tisch schouw
spel als momen
teel hier wordt
opgetrokken",
zo verkondigde
Fernard Piot,
die en passant
wees op enkele
officiële stuk
ken, welke de
Oostenrijkers
hem deden toe
komen, want
ook zij nemen
deel aan de wereldexposiite.
„Oostenrijk", zo las Fernard voor, „brengt
voor alles een spiritueel programma naar Brus
sel. Men kan zich voor de Oostenrijkse politieke
idee geen beter symbool indenken dan een brug.
Want Oostenrijk smeedt de banden tussen de
volkeren. Oostenrijk heeft de brug geslagen
tussen verleden en toekomst, tussen traditie en
werkelijkheid.
Het is een brug, die tevens gestalte geeft
aan de commerciële en culturele uitwisselingen
tussen het noorden en het zuiden, het oosten en
het westen. Omdat „de brug" het symbool is van
de Oostenrijkse politieke idee, vormt een brug
ook de basis van de inzending, die het land van
de vele bergen naar de Belgische hoofdstad
stuurt".
Het was voor de architecten zeker niet ge
makkelijk deze Oostenrijkse idee tot leven te
wekken Het paviljoen moest de gedachte aan
Het gebouw van Oostenrijk staat naast dat van Nederland en
Frankrijk. De architect diende er een „zwevend gebouw" van te
maken om de politieke idee van de brug gestalte te geven. Hij
slaagde er in door de zware bouwmassa te laten rusten op lichte
pijlers.
de brug weerge
ven. Het pavil
joen moest een
licht, doorschij
nend, bijna zwe
vend aspect ver
tonen. Het zou
aan alle zijden
open moeten
zijn, als het wa
re bevrijd van
de wetten van
de zwaarte
kracht. De ar
chitecten slaag
den in hun op
zet. Naast de ge
bouwen van Ne
derland en
Frankrijk plaat
sten zij op de
toegewezen 4000
m2 een pavil
joen, dat zeer te
recht het „zwe
vende paviljoen" werd gedoopt. De vrij zware
bouwmassa, op de Heizei aan het verrijzen,
wordt gesteund door lichte elementen.
Wat zal Oostenrijk laten zien?
Op de eerste plaats het landschap, zo vol
van contrasten. De luchtige gratie van de berg
achtige gebieden. De talrijke bossen. De vreemde
melancholie van de steppen.
En voor het overige zal de inzending voor
het allergrootste deel zijn gewijd aan de taak,
die Oostenrijk heeft in het politieke bestel. Want
door zijn ligging is het land het ontmoetings
punt van oost en west, van noord en zuid. Het
in Europa centraal gelegen Oostenrijk zal de
gedachte aan vrede en vriendschap propageren.
Het land meent daarmee het beste voor de dag
te kunnen komen, omdat het thema van de ten
toonstelling spreekt over „De Mens", in de
laatste jaren zozeer geteisterd.
ker aan zijn trekken komen. In
de lagere afdelingen o.m. de
wedstrijden MOP 2-Breda, Zw.
Wit 2-Push 2, Liberty-Tilburg 3
Push 3-Forward 2 en in de da
messector Oirschot-Waalwijk,
HOCO-Tempo en DES-Breda 3.
le klasse heren
Op Sportpark „Ginneken" zal de
belangrijke plaatselijke ontmoeting
tussen Zwart-Wit. en Push plaats vin
den, wat duidelijk geaccentueerd
wordt door het beeld in de staart van
de ranglijst:
Push 9 2 1 6 5 13—19
Zwart-Wit 9 0 3 6 3 9—21
Bij voorbaat zijn we ervan overtuigd
dat er van mooi spel in dit gevecht,
waarin de zenuwen een hoofdrol spe
len. geen sprake zal zijn.
Het is te hopen dat de sportiviteit
hoogtij zal vieren. Zal in dit gevecht
het terreinvoordeel of'de grotere rou
tine, ervaring e,d. de eindbeslissing
brengen Wegen we de kansen tegen
elkaar af, dan valt wat deze punten
betreft niets in het voordeel van een
der clubs uit en alleen de revanche
gedachte zal een lichte steun voor de
Zwart-Witten kunnen zijn. Het blijft
een plaatselijke ontmoeting m.a.w.
men kan gemakkelijk voor verrassin
gen komen te staan, waarbij een pun
tenverdeling niet is uitgesloten, maar
daarmede zijn beide clubs niet ge
baat. Het wordt voor Zwart-Wit min
of meer „to be or not to be" en met
dat bijltje hebben de Zwart-Witten
reeds meerdere malen succesvol ge
hakt.
Ook M.O.P. is in theorie nog niet
geheel veilig en o.i. komt in deze
situatie voor de Bosschenaren zon
dag a.s. geen wijziging, omdat H.M.
H.C. wel over de roodbroeken zal ze
gevieren. Het plaatselijk duel tussen
H.T.C.C. en E.M.H.C.' moet in een ze
ge voor de „raven" kunnen eindigen.
Zij zijn dit seizoen echter totaal van
slag af en wie weet of E.M.H.C.
daarvan geen profijt zal trekken.
Venlo zal nogmaals zijn positie ver
sterken en derhalve het bezoekende
.Tilburg" met een nederlaag huis
waarts zenden.
le klasse dames
In Eindhoven zullen de plaatselijke
clubs E.M.H.C. en Oranje-Zwart een
verbitterd gevecht om de kampioens
titel leveren. De eerste ontmoeting
leverde een kleine zege voor Oranje-
Zwart op en ook ditmaal ligt naar
onze mening een kleine overwinning
voor deze club in het verschiet en
dan kan geen enkele club haar meer
bedreigen
De beide Bredase vertegenwoordig
sters hebben een vrij gemakkelijke
dag. Op Sportpark „Ginneken" gaat
Breda met Venlo Girls duelleren en
al deed „Venlo Girls" vriend en vij
and verbaasd staan door haar zege
op Forward, desalniettemin achten
we de kwaliteiten van de blauwtjes
beter en zal er dus, mits de tegen
standster niet wordt onderschat, een
overwinning bevochten worden.
Een succesvol resultaat verwachten
wij ook van Push, dat in eigen omge
ving de strijd met Forward aanbindt.
Door onverwachte resultaten in de
kop van de ranglijst is het voor de
groen-witten mogelijk een eervolle
plaats te bereiken. De eerste stoot
daartoe zal in dit duel gegeven moe
ten worden, wat echter niet zonder
moeite gepaard zal gaan.
's Hertogenbosch zal het degrada
tiespook voorlopig de rug toekeren
door op eigen bodem over hekkeslui-
ster Venlo te zegevieren.
Overige programma
HEREN
Promotieklasse A
Oranje-Zwart Middelburg (3),
MOP II Breda (3), Forward
Eindhoven (1), HTCC II 's-Herto
genbosch (1).
2e klasse A: Warande Rapide
(3), DES Breda II (3), Zwart-Wit
II Push II (2), Liberty Tilburg
III (1).
3e klasse A: Zwart-Wit III Pe
likaan (3), Breda III Tempo (1),
Push III Forward II (1), Tilburg
V Cadetten (2).
3e klasse B: Waalwijk EMHC
III (2).
DAMES
Promotieklasse A: Oirschot Waal
wijk (3), Breda II MOP (1), Til
burg Were Di (1).
2e klasse A: HOCO Tempo (3),
Push II Forward II (1); Tilburg
II Were Di II (2).
3e klasse A: DES Breda III (3),
Forward III Push III (3), Liberty
Tilburg III (1).
Den Duin is om meer dan één re-
den voor de gemeente Made belang
rijk. De belangrijkste reden is natuur
lijk dat het gemeentebestuur Den
Duin zo prachtig zou kunnen benut
ten voor de uitbreiding der gemeen
te. maar helaas zal dan eerst een
grenswijziging moeten plaats hebben
tussen Made en Oosterhout. Maar al
mogen er dan door Made geen huizen
worden gebouwd en straten aangelegd
gefietst mag er door de Madenaren
wel en dat doen ze dan ook trouw
een keer ln het jaar.
De Madese wielerclub „De Pedaal
ridders" heeft al vier jaar lang een
cyclecross georganiseerd in Den Duin
welk gebied zich voor een dergelijk
sportevenement wel zeer bijzonder
leent, gezien de smalle paadjes, de
valkoilon etc. En zondag organise
ren H» Pedaalridders dan hun lus-
•5S, waarvoor van de zijde
der renners, blijkens de inschrijvin
gen grote oelangstelling bestaat.
Om half twee starten de nieuwelin
gen en adspiranten en om 3 uur de
profs, onafhankelijken en amateurs.
Tot de deelnemers behoren onder
meer Snijders, v. Houwelingen, Arie
en Jan van Wetten, Sikking, P. de
Jong. Leo v.d. Pluym, Kees v.d. Borst
v.d. Zanden, Klaas van 't Klooster,
v.d. Brand, Rutgers, Haanskorf, v.
Stein, v. Dongen, v. Turnhout, Jansen
Broekmans, de Ridder, Nuiten,
Schrauwen, Santbergen. De toegang
tot Den Duin is vrij, zodat het er ijs
en weder dienende zonder twijfel
druk zal worden.
Voor de pedaalridders-organisato
ren betekent deze cross nog pas een
aanloopje tot het nieuwe wielersei-
zoen. waarin Made nog wel van zich
zal doen spreken. Men is er althans
zo een en ander van plan.