Zeeuwse landarbeiderszoon stichtte adressencentrale gigantische JL Kritische stemmen over plan-Zeebrugge Pas op voor Zondag bij Zwart Wit-Push is heter op of er onder Dit jaar niet Breder Deltaberaad in het kader van Benelux gewenst verkoudheid Lustrum cycle-cross in Made DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 JANUARI 19ao Philippus Hageman schiep in Rotterdam modem sprookje Carnegie-medaille voor jeugdige Tilburgse redster BONZO FtLOU H«a4 Een „handig man" P1JPLEIDINGEN Gasvoorziening Zuid-Nederland koos dagelijks bestuur (Van onze speciale verslaggever) Het leven van Philippus Hageman, 39 jaar geleden in Poort vliet op het eiland Tholen geboren, is een modern sprookje. Want deze landarbeiderszoon uit een gezin van tien kinderen liet en kele jaren geleden de ploeg en eg in de steek, kwam bij de mili taire politie, vervolgens bij de Rotterdamse politie, stichtte een rijbewijscentrale in de Maasstad en opende daarvan bijkantoren in Den Haag, Amsterdam, Enschede, Leeuwarden en Middelburg en toen hij daar eenmaal mee klaar was, zette hij een „adressen- centrale" in elkaar van zulk een omvang, dat spoedig de grootste bedrijven van het land tot zijn klantenkring behoorden. De landarbeiderszoon werd een zeer welvarend man. Hij wist door te zetten, hij bleef enthousiast in zijn ondernemingen geloven en hij wilde op de allereerste plaats secuur zijn. Het waarom blijkt uit het vervolg van deze „Amerikaanse geschiedenis". lappen gereed. Door niet minder dan 80 thuiswerkers en thuiswerksters achter de schrijfmachine te zetten weiden op de enveloppen de adressen getikt, daarna ging de persoonlijk ge richte reclamefolder erin, tenslotte werden de postzegels geplakt. Philips betuigde zijn tevredenheid over de actie. Hageman ging ver der. Hij kreeg opdrachten van alle mogelijke grote maatschappijen, die iets aan automobilisten kunnen ver dienen, brieven uit te sturen. ,,In 1957 leverde ik meer dan drie miljoen brieven bij de posterijen in" vertelde Hageman. die inmiddels zijn florerende sigarenzaak op een fifty- fifty-basis aan een verkoopster over deed. ,Mijn cartotheek is praktisch feil loos. Ik werk er voortdurend as want elke dag wisselt het aantal autobezitters. Mijn adresmateriaal moet bij zijn en dat is het dan ook want als ik vandaag 350.000 folders de deur uit doe (de thuiswerkers ver dienen er ook een aardige cent mee en tussen haakjes er zijn veel vrou wen bij van politie-agenten, die nu voor mij werken), komt er niet meer dan 1 procent terug". Zo groeide in Rotterdam een gi gantisch bedrijf, dat nog vele moge lijkheden bevat, maar dat nu reeds is de grootste Nederlandse adressen- centrale. „Ik heb er in Poortvliet nimmer over gedroomd", lachte Philippus Hageman. De burgemeester van Tilburg, mr. C. J. G. Becht, heeft de Carnegie- medaille uitgereikt aan de 15-jarige Agna Gijselhart, wonende aan de Hoevense Kanaaldijk, aldaar, die in juli van het vorig jaar met levensge vaar de 5-jarige Anneke Bertens van de verdrinkingsdood in het Wilhelmi- nakanaal heeft gered. Het onder scheiden meisje vertoeft thans in het ziekenhuis, lijdende aan „vliegend jicht", vermoedelijk als gevolg van de doorgestane koude bij haar dap pere reddingspoging. Agna is het enige meisje in Tilburg aan wie sedert de laatste twintig jaar deze onderscheiding is uitgereikt. Geef uw hond Bonzo. Gemakkelijk voor u en gezond voor uw hond! 70ct. per pak. Op het Benelux-congres van 28 oktober j.l. te Brugge, waar vertegenwoordigers van west- en oost-Vlaanderen en van Zeeland hun regionale belangen bespraken en trachtten te coördineren, is de haven van Zeebrugge nadrukkelijk ter sprake gekomen, zoals we destijds reeds hebben gemeld. Deze plannen komen intussen eerst in 1960 in uitvoering, wan neer althans de technische onderzoekingen terzake, die nog onderhanden zijn, gunstig uitvallen. In een van zijn bureaus, gelegen achter een grote sigarenwinkel (en passant door Hageman gekocht) in de Rotterdamse Witte de Withstraat vertelde deze „handige man" zijn boeiend levensverhaal. Hij groeide in Poortvliet op zoals alle Poortvlietse kinderen. Eenmaal klaar met de la gere school wilde vader Hageman zijn zoon Philippus landarbeider ma ken en dat lukte hem ook. Weliswaar had de jonge knaap niet veel ambitie voor dit beroep, maar wat restte henh anders dan te spitten en te wieden sloten te graven en draineerbuizen te leggen Öp een goede dag het was in 1938 werd de jongen het toch beu. Hij smeekte zijn vader mi litair te mogen worden. Door broeder- dienst was hij feitelijk voor het leger uitgeschakeld. Het was echter een koud kunstje toch tot het dragen van de wapenrok te komen. Hageman slaagde er in. Hij kwam bij de mili taire politie. In de meidagen van 1940 was hij een van de bewakers van de Moerdijkbrug. Drie maanden later kreeg hij kans bij de Rotterdamse po litie te komen. Hij werd straatagent, promoveerde van verkeersagent tot politieman bij de motorbrigade en toen werd hij ziek. Hernia constateer den de dokters. Maanden was Philip pus buiten roulatie. Weer in staat te gaan werken kreeg 'Hageman een „kneusjesfunctie" op de afdeling rij bewijzen. Motorrijden verboden hem de dokters. Zijn brigade moest hij in de steek laten, maar dat werd zijn geluk. Hij promoveerde op zijn afde ling tot chef en ontdekte hoeveel ver driet de mensen ondervonden bij het aanvragen van een rijbewijs. Dan klopte papier-A weer niet, dan man keerde er iets aan papier B. De land arbeiderszoon van weleer begon na te denken. Indien hij eens een parti culiere rijbewjjscentrale in het leven riep. Zouden de automobilisten er niéts voor voelen hun paperassen bij hem persoonlijk in orde te laten ma ken Hageman had een idee. Hy liet een kleine folder drukken en stuurde die PHILIPPUS HAGEMAN ...adressencentrale... naar de 30.000 autobeziUers ln Rot terdam. Het klimaat was gunstig. De nieuwe wegenverkeerswet trad in werking. Duizenden aanvragen voor een rijbewijs behoorden ln circulatie te komen. De reactie op zijn foldertje was geweldig. Honderden auto bezitters klopten bij hem aan. Toen moest Philippus gaan kie zen. Hij sprak met zijn chefs, overwoog het voor en tegen en hij begon particulier. De Rotterdamse politie was ontlast van de duizenden mensen, die voor heen inlichtingen kwamen vragen. Zij lieten alles liever aan Hageman over die a raison van een rijksdaalder alle papieren in orde maakte. In enkele jaren verdiende de voormalige poli- tie-agent zoveel dat hij een sigaren zaak kon kopen, die hij zelf ging drij ven. Drie miljoen brieven Philippus stichtte in verschillende plaatsen bijkantoren van zijn rijbe wijscentrale. maar hij wilde meer. want een rijbewijs behoefde tenslotte maar om de upf jaar te worden ver nieuwd. Hij lWa nu de 30.000 adres sen van Rotterdamse automobilisten. Indien hij eens de adressen had van alle Nederlandse autobezitters? Onvermoeid ging hij aan het werk. Hij trok stad en land af, klopte bij het ministerie van verkeer aan en na een jaar had hij de adressen van 350.000 autobezitters. Daaraan moest hij gaan verdienen. Hij schreef een briefje naar Philips Eindhoven en hij kreeg antwoord. Philips voelde er wel iets voor gebruik te maken van Hageman's adressen. Het paste in een reclame voor autoradio's. Dat was wat Hageman moest hebben. In enkele dagen maakte hij voor het Elndhovense bedrijf 350.000 enve- Omtrent de technische uitvoerbaar heid van het project-Zeebrugge ver keert men nog in het onzekere. Dit blijkt uit kritiek, welke het dagvlad „Le Soir" heeft geoefend op dc voor nemens van de Belgische regering. Deze kritiek geeft de meningen van technische deskundigen weer en is o.a. gericht op de samenstelling van de commissies, die de regering in deze aangelegenheid adviseren. Daar in zetelen n.l. meer ambtenaren dan technici. In „Le Soir" zijn ook zakelijke be zwaren tegen het plan-Zeebrugge naar voren gebracht om de twijfel achtige gesteldheid van het kustge bied ter hoogte van de te vergroten haven. Het gaat er om een zeer diepe doorgang te graven en in stand te houden in een bank van drijfzand en verder om een haven belangrijk uit te diepen, welke voortdurend zodanig dreigt te verzanden, dat zij niet eens toegankelijk, is voor veel kleinere schepen dart de thans voorziene, wan neer er tenminste niet ononderbro ken gebaggerd wordt. Schepen van 100.000 ton zullen een diepgang hebben van 15 meter. Voor Zeebrugge rekent men volgens de re geringsplannen op de mogelijkheid schepen binnen te laten met een diep gang van 12 meter, maar dan moet de waterdiepte nog groter zijn ter- wille van de veiligheid. De schepen kunnen bij hoog water binnenkomen, maar men moet er dan toch voor zor gen, dat zij bij laag water in de haven niet aan de grond komen te zitten. 55 55 In het kader van de komende landelijke gasorganisatie, welke binnenkort zal resulteren in de totstandkoming van de N.V. Na tionale Gasmaatschappij, werd in de loop van het vorig jaar het Openbaar Lichaam „Gas voorziening Zuid-Nederland" opgericht, een regionaal orgaan, waaraan alle staatsmijngasafne- mende gemeenten, alsmede de Limagas deelnemen. Dit Lichaam zal als vertegenwoor digster van de distri buanten voor het Staatsmijngasgebied in de komende 'N.V. Nationale Gasmaatschappij part hm peren. Onlangs is dit regi.,n;ial orgaan ln iLindnoven voor het eersi in ver- gadering bijeen geweest .mi werd een dagelijks bestuur gekozen van de volgende samenstelling: Drs. F.J.W. Gjjzels, wethouder Eind hoven, voorzitter; F.A.J. van Oers, burgemeester Oosterhout, plaatsver vangend voorzitter; J.P.H. Cartigny, wethouder Roermond; F.J. Cuypers, burgemeester Echt; A. van Delft, burgemeester Heusden; Ir. E.Ch.J. Dubois, directeur N.V. Limagas; mr H.L.F.M. Baron van Hövell van We- zeveld en Westerflier, burgemeester Oisterwijk; J.A. Meys, wethouder Breda; mr. A.Th.J.H. van Tuyl, bur gemeester van Schijndel. Tot secretaris werd benoemd mr J. Schuyt. Eindhoven. In het College van Advies, bestaan de uit een drietal deskundigen, wer den benoemd: ir. A. Stroucken. direc teur gemeentebedrijven Venln; ir. J. v.d. Linden, directeur gem. licht- en waterbedrijf 's-Hertogenbosch; ir A Hagendoorn, directeur openbare nuts bedrijven. Nijmegen. Het gevolg van een en ander is, dat het Permanent Contactorgaan, dat ja renlang de belangen van de staats- mijngasafnemende gemeenten bij de Staatsmijnen heeft behartigd, werd ontbonden. Deze taak zal in de toe komst eveneens door bovengenoemd lichaam worden overgenomen. Deskundigen contra regering Is dit nu allemaal mogelijk, als er een grote zandbank voor de kust ligt en de haven zelf geregeld dreigt te verzanden? zo vragen de deskundigen buiten de regeringscommissies van advies en onderzoek af. In regeringskringen zegt men een voudig. dat er geen gevaar voor ver zanding zal zijn, omdat de zandbank op natuurlijke wijze door erosie ver dwijnt en plaats maakt voor een har de leemlaag. Er zou in de te graven pas ook geen gevaar zijn voor ver zanding door neerslag in traag stro mend water en, voorzover deze al zou optreden, zou men die met licht bag- gerwerk tussen de ingedijkte ooste lijke en westelijke schierèilanden kunnen bestrijden. De critici verklaren echter weer, dat de verzekeringen der specialisten in regeringskringen op oude proefne mingen voor de haven van Zeebrugge berusten, waarbij werd uitgegaan van een waterdiepte van slechts 9 me ter, terwijl het nu gaat om een diep te van minstens 13 meter. Bovendien hield men bij die oude proeven slechts rekening met de neerslag van zwe vende bestanddelen in het water en niet met een veranderlijke onder grond. De ervaren technici, die in „Le Soir" aan het woord kwamen, karak teriseerden het plan-Zeebrugge dan ook als een zeer gevaarlijk experi ment. Ofschoon men bekend is met de moeilijkheden van Zeebrugge, met de voortdurende verandering en de wijzigingen in de zandbanken vóór de lil het kader van de ontwik keling van het zuidelijk Delta gebied komen wij in neven staand artikel nog eens terug op de plannen tot uitbreiding van de haven van Zeebrugge, welke in Antwerpen, zoals wij reeds schreven, op kritiek en tegenstand zijn gestuit. (Advertentie) kust, wil men, nog vóór dat ernstig laboratoriumonderzoek heeft plaats gevonden, beslissingen nemen: Dat is onredelijk, zo oordelen deze critici. Minister aarzelt Op deze bezwaren uit technische kring reageert indirect het verslag- Justé van de Belgische kamercom missie voor Openbare Werken, waar in wordt verklaard: „De Regering heeft verder besloten dat de haven van Zeebrugge geschikt moet worden gemaakt voor schepen niet grote diepgang, voor zover de laboratoriumproefnemingen positieve resultaten opleveren". En verder nog verklaart minister Vanoudenhove in hetzelfde verslag, dat de regering besloten heeft „met de voorgestelde werken een aanvang te maken, op voorwaarde dat de be weringen van de technici gecontro leerd en be^ estigd wórden door de studies in de laboratoria. Daar met de werken alleszins pas in 1960 zal kunnen worden begonnen, zal de tot 1960 beschikbare tijd nuttig kunnen worden gebruikt om het probleem grondig te onderzoeken, in bijzijn van de vertegenwoordigers van onze vier grootste havens". De minister houdt dus blijkbaar voorzichtig een „technische" slag om de arm en zijn laatste opmerking duidt op de gecoördineerde nationale havenpolitiek. waarmee Antwerpen in feite een vinger in de pap kreeg bij de plannen voor de andere Belgische havens. En Antwerpen is, zoals wij in een vorige beschouwing reeds aan toonden. allesbehalve geestdriftig voor het plan-Zeebrugge. omdat het daarvan achterstelling vreest voor de uitbreiding van zijn eigen haven. Andere mogelijkheden Nog zo pas heeft oud-minister Se- gers in de Belgische Senaat het natio naal belang van de Antwerpse haven op de voorgrond gesteld. Hij betoog de, dat Antwerpen bereikbaar moet worden gemaak* voor reuzenschepen van 60.000 tot 100.000 ton. Daarvoor zijn aanzienl'jke beleggingen en ha venwerken nodig en alleen Antwerpen zou daarvoor in aanmerking komen. Senator Segers sprak ook over de aanleg van oliepijpleidingen en vroeg zich af. of België hierbij niet ver geten werd. Wij hebben al eerder op gemerkt, dat Antwerpen goed bediend zou kunnen worden met een pijplei ding vanaf Terneuzen. waar de olie- tankboten veel gemakkelijker zouden kunnen komen dan in Zeebrugge. Vanaf Terneuzen kan men ook pijp leidingen leggen naar Gent en ver der naar Frankrijk. Een andere mogelijkheid is het meren van tankschepen tussen Bath en Woensdrecht, waar de toekomstige zeehaven van Bergen op Zoom dient te worden ontworpen. Vandaar zou den dan leidingen naar Antwerpen en naar Noordbrabant kunnen worden gelegd. Het is niet van belang ontbloot, dat men ook in zuid-Nederland, vooral in Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen, op de hoogte blijft van de plannen voor Zeebrugge en van de feitelijke om standigheden, welke daartegen kun nen pleiten. Men heeft hier met een bijzonder facet van de Belgische ha ven- en expansiepolitiek te doen, dat ook zijn weerslag kan heben op de ontwikkeling van het gehele Delta gebied. Om deze reden lijkt het zeer ge wenst, dat een Benelux-contact, als te Brugge in oktober tot stand kwam, op nog breder schaal her haling vindt. Hierbij moeten met de beide Vlaanderens en Zeeland ook de provincies Antwerpen en Noordbrabant in het beraad wor den betrokken, Tenslotte kan de Interparlementaire Benelux-Raad tot een uitstippeling komen van de best mogelijke ontplooiing van het zuidelijk Deltagebied, met geheel het Westerscheldebekken vanaf Antwerpen tot Vlissingen, de haven van Bergen op Zoom en de kanaal zone van Zeeuwsch-Vlaanderen daarbij inbegrepen. Afgezien van de eigen belangen der provincies die aan de Schelde gren zen, zou daarmede ook een doelmati ge ontlasting van de opgepropte Randstad aan de Nieuwe Waterweg worden gediend. Dit jaar zullen GEEN kampioen schappen voor de juniorenelftallen van Noord-Brabant georganiseerd worden. Wel is het bestuur van dé K.N.V.B. voornemens Brabantse kam pioenschappen te organiseren tussen samen te stellen SELECTIE-elftallen van de diverse kringen. Uitgesloten van deelname zullen zijn de junioren elftallen, welke uitkomen in de hoofd klasse van het junioren voetbal. De Kring-selectie-elftallen zullen worden samengesteld uit spelers van 17-18 j. Slechts in uitzonderlijke ge vallen kan een speler van 16 jaar in het selectie-elftal uitkomen. Uiter aard moeten de juniorenspelers nog gerechtigd zijn om ook in de junio rencompetitie uit te komen. (Advertentie) Neem tijdig \are-Goia KEELTABLETTEN Sterk desinfecterend 60 tabletten f. 0.98 PHILIPS-ROXANE NEDERLAND N.V. (Van onze hockey-medewerker) Indien de weersomstandighe den weer geen roet in het hockey-eten gooien en de voor tekenen niet bedriegen, dan zal het zondag a.s. op vele fronten aan belangstelling en spanning niet ontbreken. Het is een boordevol menu, dat men voor geschoteld zal krijgen en de ware fijnproever zal daarbij ze- (Van onze speciale verslaggever) „Ieder land heeft zo zijn ideeën. Alle in zendingen voor de wereldten toonstelling ver schillen en ik geloof, dat daar in juist het aan trekkelijke zit voor een gigan tisch schouw spel als momen teel hier wordt opgetrokken", zo verkondigde Fernard Piot, die en passant wees op enkele officiële stuk ken, welke de Oostenrijkers hem deden toe komen, want ook zij nemen deel aan de wereldexposiite. „Oostenrijk", zo las Fernard voor, „brengt voor alles een spiritueel programma naar Brus sel. Men kan zich voor de Oostenrijkse politieke idee geen beter symbool indenken dan een brug. Want Oostenrijk smeedt de banden tussen de volkeren. Oostenrijk heeft de brug geslagen tussen verleden en toekomst, tussen traditie en werkelijkheid. Het is een brug, die tevens gestalte geeft aan de commerciële en culturele uitwisselingen tussen het noorden en het zuiden, het oosten en het westen. Omdat „de brug" het symbool is van de Oostenrijkse politieke idee, vormt een brug ook de basis van de inzending, die het land van de vele bergen naar de Belgische hoofdstad stuurt". Het was voor de architecten zeker niet ge makkelijk deze Oostenrijkse idee tot leven te wekken Het paviljoen moest de gedachte aan Het gebouw van Oostenrijk staat naast dat van Nederland en Frankrijk. De architect diende er een „zwevend gebouw" van te maken om de politieke idee van de brug gestalte te geven. Hij slaagde er in door de zware bouwmassa te laten rusten op lichte pijlers. de brug weerge ven. Het pavil joen moest een licht, doorschij nend, bijna zwe vend aspect ver tonen. Het zou aan alle zijden open moeten zijn, als het wa re bevrijd van de wetten van de zwaarte kracht. De ar chitecten slaag den in hun op zet. Naast de ge bouwen van Ne derland en Frankrijk plaat sten zij op de toegewezen 4000 m2 een pavil joen, dat zeer te recht het „zwe vende paviljoen" werd gedoopt. De vrij zware bouwmassa, op de Heizei aan het verrijzen, wordt gesteund door lichte elementen. Wat zal Oostenrijk laten zien? Op de eerste plaats het landschap, zo vol van contrasten. De luchtige gratie van de berg achtige gebieden. De talrijke bossen. De vreemde melancholie van de steppen. En voor het overige zal de inzending voor het allergrootste deel zijn gewijd aan de taak, die Oostenrijk heeft in het politieke bestel. Want door zijn ligging is het land het ontmoetings punt van oost en west, van noord en zuid. Het in Europa centraal gelegen Oostenrijk zal de gedachte aan vrede en vriendschap propageren. Het land meent daarmee het beste voor de dag te kunnen komen, omdat het thema van de ten toonstelling spreekt over „De Mens", in de laatste jaren zozeer geteisterd. ker aan zijn trekken komen. In de lagere afdelingen o.m. de wedstrijden MOP 2-Breda, Zw. Wit 2-Push 2, Liberty-Tilburg 3 Push 3-Forward 2 en in de da messector Oirschot-Waalwijk, HOCO-Tempo en DES-Breda 3. le klasse heren Op Sportpark „Ginneken" zal de belangrijke plaatselijke ontmoeting tussen Zwart-Wit. en Push plaats vin den, wat duidelijk geaccentueerd wordt door het beeld in de staart van de ranglijst: Push 9 2 1 6 5 13—19 Zwart-Wit 9 0 3 6 3 9—21 Bij voorbaat zijn we ervan overtuigd dat er van mooi spel in dit gevecht, waarin de zenuwen een hoofdrol spe len. geen sprake zal zijn. Het is te hopen dat de sportiviteit hoogtij zal vieren. Zal in dit gevecht het terreinvoordeel of'de grotere rou tine, ervaring e,d. de eindbeslissing brengen Wegen we de kansen tegen elkaar af, dan valt wat deze punten betreft niets in het voordeel van een der clubs uit en alleen de revanche gedachte zal een lichte steun voor de Zwart-Witten kunnen zijn. Het blijft een plaatselijke ontmoeting m.a.w. men kan gemakkelijk voor verrassin gen komen te staan, waarbij een pun tenverdeling niet is uitgesloten, maar daarmede zijn beide clubs niet ge baat. Het wordt voor Zwart-Wit min of meer „to be or not to be" en met dat bijltje hebben de Zwart-Witten reeds meerdere malen succesvol ge hakt. Ook M.O.P. is in theorie nog niet geheel veilig en o.i. komt in deze situatie voor de Bosschenaren zon dag a.s. geen wijziging, omdat H.M. H.C. wel over de roodbroeken zal ze gevieren. Het plaatselijk duel tussen H.T.C.C. en E.M.H.C.' moet in een ze ge voor de „raven" kunnen eindigen. Zij zijn dit seizoen echter totaal van slag af en wie weet of E.M.H.C. daarvan geen profijt zal trekken. Venlo zal nogmaals zijn positie ver sterken en derhalve het bezoekende .Tilburg" met een nederlaag huis waarts zenden. le klasse dames In Eindhoven zullen de plaatselijke clubs E.M.H.C. en Oranje-Zwart een verbitterd gevecht om de kampioens titel leveren. De eerste ontmoeting leverde een kleine zege voor Oranje- Zwart op en ook ditmaal ligt naar onze mening een kleine overwinning voor deze club in het verschiet en dan kan geen enkele club haar meer bedreigen De beide Bredase vertegenwoordig sters hebben een vrij gemakkelijke dag. Op Sportpark „Ginneken" gaat Breda met Venlo Girls duelleren en al deed „Venlo Girls" vriend en vij and verbaasd staan door haar zege op Forward, desalniettemin achten we de kwaliteiten van de blauwtjes beter en zal er dus, mits de tegen standster niet wordt onderschat, een overwinning bevochten worden. Een succesvol resultaat verwachten wij ook van Push, dat in eigen omge ving de strijd met Forward aanbindt. Door onverwachte resultaten in de kop van de ranglijst is het voor de groen-witten mogelijk een eervolle plaats te bereiken. De eerste stoot daartoe zal in dit duel gegeven moe ten worden, wat echter niet zonder moeite gepaard zal gaan. 's Hertogenbosch zal het degrada tiespook voorlopig de rug toekeren door op eigen bodem over hekkeslui- ster Venlo te zegevieren. Overige programma HEREN Promotieklasse A Oranje-Zwart Middelburg (3), MOP II Breda (3), Forward Eindhoven (1), HTCC II 's-Herto genbosch (1). 2e klasse A: Warande Rapide (3), DES Breda II (3), Zwart-Wit II Push II (2), Liberty Tilburg III (1). 3e klasse A: Zwart-Wit III Pe likaan (3), Breda III Tempo (1), Push III Forward II (1), Tilburg V Cadetten (2). 3e klasse B: Waalwijk EMHC III (2). DAMES Promotieklasse A: Oirschot Waal wijk (3), Breda II MOP (1), Til burg Were Di (1). 2e klasse A: HOCO Tempo (3), Push II Forward II (1); Tilburg II Were Di II (2). 3e klasse A: DES Breda III (3), Forward III Push III (3), Liberty Tilburg III (1). Den Duin is om meer dan één re- den voor de gemeente Made belang rijk. De belangrijkste reden is natuur lijk dat het gemeentebestuur Den Duin zo prachtig zou kunnen benut ten voor de uitbreiding der gemeen te. maar helaas zal dan eerst een grenswijziging moeten plaats hebben tussen Made en Oosterhout. Maar al mogen er dan door Made geen huizen worden gebouwd en straten aangelegd gefietst mag er door de Madenaren wel en dat doen ze dan ook trouw een keer ln het jaar. De Madese wielerclub „De Pedaal ridders" heeft al vier jaar lang een cyclecross georganiseerd in Den Duin welk gebied zich voor een dergelijk sportevenement wel zeer bijzonder leent, gezien de smalle paadjes, de valkoilon etc. En zondag organise ren H» Pedaalridders dan hun lus- •5S, waarvoor van de zijde der renners, blijkens de inschrijvin gen grote oelangstelling bestaat. Om half twee starten de nieuwelin gen en adspiranten en om 3 uur de profs, onafhankelijken en amateurs. Tot de deelnemers behoren onder meer Snijders, v. Houwelingen, Arie en Jan van Wetten, Sikking, P. de Jong. Leo v.d. Pluym, Kees v.d. Borst v.d. Zanden, Klaas van 't Klooster, v.d. Brand, Rutgers, Haanskorf, v. Stein, v. Dongen, v. Turnhout, Jansen Broekmans, de Ridder, Nuiten, Schrauwen, Santbergen. De toegang tot Den Duin is vrij, zodat het er ijs en weder dienende zonder twijfel druk zal worden. Voor de pedaalridders-organisato ren betekent deze cross nog pas een aanloopje tot het nieuwe wielersei- zoen. waarin Made nog wel van zich zal doen spreken. Men is er althans zo een en ander van plan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 9