Met oog en oor te gast JUIST NU! CHRISTELIJK AFRIKA ONTWAAKT NU OOK College Hoog of laag... pasfcïaJ pc Stem 9g Levendige TV Herrie in t Hotel Etherflitsen Radio-krant Bravo Georgette Vandaag Op 't kerkplein Stakingen in West-Duitsland 5 DERDE BLAD ZATERDAG 11 JANUARI 1958 Onze radio en T V-rubriek Official Ford Dealer Ghana ontvangt Bijsonder probleem Nog veete doen Voortreffelijk Karei Prior heeft er de brui aan gegeven! „Hi-H-Ho" is plot seling ter ziele. En zo zit de Avro minstens tot begin fe bruari zonder blokprogramma voor Hoteldoradio. De reden van dit onverwachts afbreken is te vinden in het feit, dat de tekst naar het oor deel van de regisseur niet over eenstemde met de kwaliteit van de uitvoerende artiesten. Kansen heeft „Hi-H-Ho" ge noeg gehad. Twaalf keer op nieuw werd getracht een rede lijk niveau te bereiken, maar het blééf sukkelen! De tekst voor jl. dinsdagavond bleek de druppel te zijn, die de emmer deed overlopen. Het werd een roemloos einde. Het nare is nu, dat de Avro haar oude schoenen heeft weggegooid, zonder dat nieuwe voorhanden zijn. Waar uit dus blijkt, dat er binnens kamers wel wat gezwaaid heeft. Wij waren eei-lijk gezegd wat hui verig voor de nieuwe rubriek Vade mecum, die de KRO woensdagavond voor het eerst op het scherm bracht. Het aantal gesprekken" voor de ca mera is toch al aan de ruime kant, en wij kunnen er nog steeds niet dat in vinden, wat we van een TV-uit- zending verwachten. Dat wij toch door de „Geschiede nis van het Kruisbeeld" geboeid wer den, was dan ook wel in hoofdzaak te danken aan de vlotte manier waarop professor van de Meer ons meevoer de in een flitsend college over een onderwerp, dat hem kennelijk na aan het hart lag. Het adembenemende tempo van de hooggeleerde heer drukte ondervrager Jan Willem Hof- stra min of meer in het hoekje van de belangstellende toehoorder, maar dat deed aan het programma be slist geen afbreuk. Het was een pittig, mannelijk stuk je toneel, dat de KRO de kijkers woensdagavond aanbood. Op tekst van Ian Mac Cormick en onder de titel „De Stillen" behandelde dit spel de problemen rond de communis tische penetratie in het vakbondsle ven in Engeland. En dat zonder ook maar een moment een blad voor de mond te nemen. De keuze van de bezetting in de vrouwelijke hoofdrollen leek ons niet helemaal gelukkig. Zonder de onmis kenbare kwaliteiten van Magda Jans- sens in twijfel te trekken, menen wij toch dat haar dictie iets te zwaar was aangezet. Hierdoor zweemde het stuk op het hoogtepunt van de ontknoping wel even naar het melodrama. Ook Bert Dijkstra kon ons met zijn typering van de vrolijke Don Juan niet hele maal tevreden stellen. Frits Butzelaar bracht weer een voor hem geëigende rol. terwijl Piet Kamerman opviel door zijn juist ge troffen jongensachtigheid. Ondanks het onfrisse onderwerp een frisse uitzending met het ver eiste tempo. Nu pension Hommeles zo'n onver deeld succes blijkt te zijn, wil de Vara er ook volgend jaar nog mee doorgaan. Niet meer op za terdagavond overigens, want dan eist „Dorus" Manders het pro gramma weer voor zich op. Waar we niets op tegen kunnen hebben! Als de nieuwe Omroepwet van start gaat, wil de NCRV ook 's zondags haar partijtje meebla- zen. Niet speciaal met gewijde uit zendingen. maar ook met lichte kost. Er zal wel tegenstand in eigen kring moeten worden over wonnen, maar het komt er tóch van. Met Breda als onderwerp bracht Frans Evers jl. zondag het 99e Brabants Halfuur voor de micro foon. Vlotte teksten, een paar goe de interviews en een keurige om lijsting. Alle reden dus tot tevre denheid. In het land-waar-alles-kan ge bruikt men tegenwoordig „Protes- teer-knoppen" op het tv-toestel. Bevalt iemand het uitgezonden programma niet, dan drukt hij maar op zijn knopje en in de stu dio gaat een signaal over. Zoiets in Nederland en dan die lui in Bussum maar lachen! In de rubriek „Leven in Neder land" gaat de VPRO de nodige aandacht wijden aan de provin cie Zeeland. Elke 14 dagen op vrij dagavond komt er een nieuw pro bleem op tafel. De Gijsbrecht heeft zijn zwane- zang gezongen. Voor de tv althans. Guus Oster vindt het nu zo lang zamerhand welletjes en heeft be sloten het volgend jaar geen toe stemming meer te geven voor de uitzending. Jammer! Naast alle lof, die we voor de Radio-krant ook zonder dat al heb ben, nu nog eens een extra pluim op de NCRV-hoed voor de commentaren uit Singapore. Jan de Visser zwerft dagelijks rond in de repatriërings kampen en als het maar éven kan, is er goed acht uur weer een ver slagje over het wel en wee van onze landgenoten daar. Woensdagavond lanceerde men zelfs een volledig klankbeeld, gezien de duur er van echter op een later tijdstip. Wat Georgette Hagedoorn donder dagavond op haar dooie eentje voor de camera zette was cabaret in de puurste vorm. Kostelijke typeringen volgden elkaar op in bruisende regel maat. Glanzend hoogtepunt: de uit beelding van de jaloerse, kwebbelen de juffrouw! De camera-regie was in handen van Thom Keiling, die hiermee wel definitief bewees dit karweitje aan te kunnen. Zijn versie op de vrolijke liedjes van het Leedy-trio was ook speels en soepel genoeg om het beste voor de toekomst te hopen. Voor de kijkers een gezamenlijk ontspanningsprogramma van de Vlaamse en de Nederlandse TV. Bene-zonder-lux dus. Het eerste deel is een cabaretje, met o.m. Maya Bou- ma uit Pension Hommeles en Chris tel Adelaar. Tekst van Bab Wester- veld, bekend van „Bonjour Caroli ne." Het Quiz-programma zal geleid worden door Paul van der Velde op zijn gezellige, ronde manier. Moge lijkheden voor vriendschaps-uitwisse- ling te over dus. De show, waarmee de avond sluit is naar ons gevoel wel wat erg druk bezet met goochelende, jonglerende en fietsende mannetjes. Maar we ho pen er het beste van! België neemt vanzelfsprekend over, terwijl Langenberg weer een uitzen ding van „Die glücklichen Vier" voor het scherm brengt. Voor de luisteraars Plein 8 uur 13 en Tierelantijnen in Hawaiiaanse stijl. k_ (Advertentie) «JUIST NU in deze tijd van bestedingsbeperking zai de inruilwaarde, die de Ford Dealer voor Uw oude wagen mag betalen, U frappant hoog voorkomen! «JUIST NU - ziet de Ford Dealer kans U een Amerikaanse Ford 1957 te leveren tegen een prijs, die frappant laag genoemd mag worden. Er is nog keuze uit een aantal 1957 mo dellen, waarvan enkele zonder enige prijs verhoging. Bij hoog en laag houdt de Ford Dealer dan ook vol KOM NU PRATEN MET DE Stakingen, die „spontaan" legen, hebben gemeentekantoren en bedrij ven in verscheidene steden van West- Duitsland donderdag voor enkele uren stilgelegd. Te Mainz lag het tram- en busver- keer voor enkele uren stil. In Hanau bij Frankfort en in Sleeswijk-Holstein legden gemeente-arbeiders het werk neer. In Darmstadt, Hanau en Mülheim werden protestbetogingen gehouden. Het schijnt dat de stakingen ont staan zijn door de onverzoenlijke hou ding van de gemeentelijke autoritei ten tegenover de vakbonden van ge- meentepersoneel, die een duurtetoe- slag en vermindering van het aantal arbeidsuren eisen. (Advertentie) Te Ibadan in Nigeria, een stad van bijna 400.000 inwoners, is een zeer belangrijke confe rentie begonnen, die 10 dagen zal duren. 200 Af gevaardigden, groten deels Afrikanen, welke 20 Afrikaanse protes tantse kerken vertegen woordigen, gaan zich be raden op het onderwerp „De kerk in een veran derend Afrika". Alle deelnemers zijn de gast van de Nigeriaanse ker ken. Ook de secretaris generaal van de Wereld raad van Kerken, de Nederlander dr. W. Vis ser 't Hooft woont de conferentie bij. Het plan tot deze eerste Al-Afrikaanse conferentie werd geboren in 1955. Toen waren in Marangu, Tanganyika, vertegen woordigers van alle Lu therse kerken in Afrika bijeen. De afgevaardigden waren zo onder de indruk van de vraagstukken waarvoor zij zich in hun snel veranderend wereld deel geplaatst zagen, dat ze bijna vanzelf tot de conclusie kwamen, dat er dringend behoefte was aan een dergelijke bijeen komst, waarop ook andere dan Lutherse kerken aan wezig zouden zijn. De bijeenkomst in Nige ria gaat niet uit van de reeds sinds 1928 in haar huidige vorm bestaande Internationale Zendings raad, maar wordt wel door haar gesteund. Toe vallig komt ook de as semblee van deze raad, die men kan beschouwen als de tegenhanger op zen- dingsgebied van de We reldraad, dezer dagen te zamen en eveneens in Af rika, nl. in de jonge on afhankelijke staat Ghana. Dat de Zendingsraad ditmaal vergadert in Afri ka en dan juist in een on afhankelijke, nieuwe staat, is beslist niet toevallig. Ghana is een symbool voor het ontwakend Afri ka, dat zich bewust wordt van zijn eigen waarde en verantwoordelijkheid, ook op het terrein van de zen ding. Ook de Katholieke Kerk kent natuurlijk het pro bleem van de missie in de Afrikaanse en vooral Aziatische landen, die naar zelfstandigheid stre ven. Er is alle reden om te vrezen, dat deze landen uit reactie op een kolonia listisch tijdperk alles wat Westers is, zullen verban nen buiten hun grenzen, en dat zij daarbij nauwe lijks onderscheid zullen maken tussen missie (en missionarissen) en andere Westerse belangen. De missionarissen in Indone- sië zijn tot nu toe door de regering vrij goed behan deld. Over medewerking hebben ze in het algemeen niet te klagen. In sommi ge gevallen is de situatie zelfs beter dan onder het Nederlands bewind. Maar toch vragen ook zij zich met zorg af, wat er op de duur gaat gebeuren. De Katholieke Kerk heeft tegenover de protes tantse zending dit grote voordeel, dat haar supra nationaal karakter veel duidelijker spreekt. Paus Pius XII heeft herhaalde lijk gewezen op het feit dat de Kerk niet een zaak is van ren bepaald land, laat sta. n van 't Westen. De Kerk van «.ezus Chris tus staat boven de ver deeldheid van landen en volken, zij is overal ter wereld evenzeer „thuis". Matr nektr in de huidige politieke omstandigheden is het natuurlijk meer dan ooit van belang, dat door een snelle opleiding van een inlandse clerus dit su- pra-nationaal karakter zo sterk mogelijk wordt be nadrukt. Voor de protestantse zending ligt dit veel moei lijker. Immers haar zen ding wordt gedragen niet door DE kerk, want die is er voor haar niet, maar door de nationale lands- kerken. Het is de Neder lands Hervormde Kerk, de Engels Anglicaanse Kerk, die missioneert. Dat wordt langzamerhand een on houdbare toestand en men is er dan ook vaak np uit om aan de jonge inheem se Christengemeenschap pen de status van zelfstan dige kerk te geven. In dit verband is het wel opmerkelijk, dat ook in de Internationale Zendings raad het Afrikaans-Azia tisch geluid steeds sterker wordt. We hebben er al eens op gewezen, dat de eerste conferentie in 1910 te Edinburgh slechts en kele vertegenwoordigers uit die werelddelen kon begroeten. In de conferen tie van 1952 was dat aan tal al meer dan de helft van het totaal! En daar in Willingen. Duitsland werd uitdrukkelijk gesteld, dat de verantwoordelijk heid voor het zendings werk in de verschillende landen moet berusten bij de jonge kerk van die lan den zelf en niet bij buiten landse kerken. Dit nu is de achtergrond die men moet kennen om de keuze van Ghana als plaats van samenkomst te begrijpen. Deze nieuwe, vrije, zelf standige staat is zelf als het ware een levend sym bool van de nieuwe situa tie van het zendingswerk. Voorlopig zal men hulp van buitenaf nog wel niet kunnen missen, maar in tussen is er in elk geval reeds een belangrijke ac centverschuiving. Er ligt in Afrika nog een enorm werkterrein. Van zijn 210 miljoen inwo ners zijn er 16 miljoen ka tholiek, 13 miljoen pro testant en 7,5 miljoen or thodox. 82% is dus nog heiden. De actualiteit van zen ding en missie is overi gens niet een zaak van getallen. De reden, waar om juist nu Afrika in het brandpunt van de belang stelling der christenen moet staan, ligt juist in de huidige politieke en maat schappelijke situatie: het geloof móet gebracht wor den in een werelddeel, dat bijna plotseling van primi tief leven over moet scha kelen op onze moderne 20-eeuwse technische cul tuur. En bovendien nog in een werelddeel dat zich ontworstelt aan een kolo nialistisch tijdperk. In dit licht moet men ook de jongste Afrika-en- cycliek van Pius XII ,,Fi- dei Donum" verstaan. Wie die encycliek alleen maar beschouwt als een pauselijk missiewoordje, begrijpt niets van de bran dende actualiteit die dit stuk juist nu bezit. Graag willen we daarom wyzen op de uitstekende wijze waarop dit geschrift door de Missieprocure der Witte Paters te Boxtel is uitgegeven. Zij hebben de encycliek voorzien van commentaar en prachtige foto's, waardoor zij wer kelijk tot leven komt. De lectuur van encyclieken is meestal geen onverdeeld genoegen, omdat ze voor ons niet zakelijk" genoeg zijn. Men mist er actuele feiten en gegevens in. De Witte Paters hebben zich de moeite gegeven dit fei tenmateriaal te verzame len als commentaar op een der allervoornaamste pauselijke stukken van de laatste tijd. Zeer hartelijk aanbevo len! J. v. d. M., pr. BESTEDINGSBEPERKING EN EFFICIENCY De huidige bestedingsbeperking vereist 'n hoge mate van efficiency in alle be drijfstakken, om de nodige orders te ver krijgen. Hierbij treden, zowel voor staats- als de bedrijfskas, minder prettige aspecten naar voren. Door 't remmen der bedrijfs investeringen, 't uitblijven van Rijksor ders en de naderende ongezonde concur rentie wordt m.i. de economische situatie nog meer ontwricht dan ze al was. De meeste bedrijven, vooral in de bouwwe reld, zijn genoodzaakt offertes tegen kostprijs te calculeren. Dit is funest voor de economische ontwikkeling in ons land, vooral in de achtergebleven streken van ons land. Tevens is dit niet van nut om de financiële positie van ons land te ver beteren, daar de gemaakte verliezen van de bedrijven en de lagere lonen van 'n massa arbeiders, nu eenmaal niet veel belastinggelden in de toch al zo magere staatskas brengen. Indien dit zo doorgaat kost dit 't Rijk de komende 6 jaar ook nog geld, daar de geleden verliezen de komende 6 jaren verrekend mogen worden, Onze werkloosheidskas' #orclt er van zelfsprekend ook al niet beter van. 't Be drijfsleven moet. mensen ontslaan omdat er niet voldoende werk meer is. Tevens worden de lonen, zoveel als mogelijk is, besnoeid. Is dit allemaal wel verant woord, terwijl 'n massa ambtenaren moord en brand schreeuwen om meer salaris Wat 't salaris van ambtenaren betreft zou ik 't volgende willen voorstellen: Be taal hen naar prestatie. Dit zou m.i. ons begrotingstekort wel enigermate compen seren. Ik wil hiermede geenszins genera liseren natuurlijk. Ook is efficiency in alle staatsbedrijven en dienstverlenende instanties noodzakelijk, doch hier blijkt 'n rationele structuur en loop van 't be drijf en instantie nogal eens zoek te zijn. Ach ja, tarieven verhogen is nu eenmaal gemakkelijker dan inefficiency wegwer ken. In 't kort kunnen we dus 't volgen de concluderen: Minder werk, minder winst of meer verlies, minder loon en tevens 'n stijgende tendens in de kosten van levensonderhoud. Daartegenover minder belastinginkomsten. Remming in de ontwikkelingsgebieden, die hun le vensstandaard, die zeer lang ten achter was met andere streken in ons land, weer zien dalen. Al met al wordt het, indien dit zo door gaat, 'n minder rooskleurige tijd, die vol gens mij heus nog niet nodig is, daar er in de economische samenleving op onze aardbol nog zeer veel te doen is. DONGEN W. VAN DONGEN PACHTPLAATSEN IN DE KERK (II) Een inwoner van Stoppeldijk, roert in deze rubriek een onderwerp aan., waarover ik zelf al eens van plan ben geweest te schrijven, daar het een pro bleem aan de orde sjelt, dat ik beslist de moeite waard vind. om nader onder de loep te nemen. Het zou inderdaad eerlijker zijn, te genover iedereen, als alle plaatsen in een kerk „vrij'' waren, zodat elk even veel recht zou hebben op een bepaal de plaats in de kerk, maar of iedereen dan tevreden zou zijn, met een derge lijke regeling, dat valt nog te betwij felen. Op de eerste plaats verliest mijnbeer pastoor, dan een groot deel van zijn vas te inkomen, waardoor de nu vrije" plaatsen zeker in prijs verhoogd zullen moeten worden, hetgeen weer inhoudt, dat de goegemeente hiertegen weer zal gaan protesteren. Zoals het nu is, is het beslist niet goed. Een houder van een vaste plaats, durft zelfs, al is de H. Mis reeds 10 min. aan de gang, iemand van zijn plaats te jagen (die meende, dat hij daar nu wel rustig kon gaan zitten) ook al verstoort hij daarmede de rust in de kerk en handelt hij daarmede tegen alle regels van het fatsoen in. Ik heb hierover met verschillende gees telijken gesproken, maar deze vonden het een .moeilijke" kwestie. In Utrecht, waar ik vandaan kom, vond men het helemaal niet moeilijk en liet de pas toor een rood lampje branden, als de H. Mis begonnen was, hetgeen betekende ,,alle nog niet bezette plaatsen zijn vrij" Nooit heeft dit moeilijkheden veroor. zaakt, voor zover ik weet. Wel heb ik de indruk, dat de pastoors de huidige gang van zaken ook niet ideaal vinden, maar elke verandering kost gewoonlijk geld en ook de kerk kan niet zonder geld. Ik heb mij wel eens geërgerd, over een te koude kerk, over een onvoldoende verlichting, over te weinig kaarsen die branden en over het gebrek aan bloe men op hol altaar, waardoor een kerk een ong«/~!l g verblijf dreigt te worden. Maar, kor* eeleden hëeft een pastoor mij eens voorsprekend, wat of zijn inkom sten zijn en wat hij er mee -Moet doen en toen begreep ik het beter. Het zou goed zijn, dat de pastoors dit eens van de preekstoel ai aan hun pa rochianen gingen voorlezen. Mtisschien zou er dan wat minder klein geld op de schaal terecht komen en. wat meer begrip voor de moeilijkheden van mijn heer pastoor onder zijn parochianen zijn. Het enige dat ik nu nog niet goed be grijp is dit: Waarom zijn deze geldzorgen hier in het zuiden groter, dan boven de Moerdijk? Daar heb ik (althans vroeger) nooit zulke koude, donkere kerken ge troffen dan hier. Daar stonden altijd vol op bloemen op het altaar en brandden in de week meer kaarsen, dan hier op zondag meestal het geval is. De bloe men werden vrijwillig geschonken, de koster haalde de kwartjes op, bij hen die een kaars wilden laten branden en er lag zeer beslist minder koper op de schaal dan hier het geval is. Per hoofd werd er meer geld aan de kerk gege ven dan hier, maar het was het beslist ook waard, doordat de kerkgang er veel aangenamer door was. EREDA, JAC. VAN WIJK PACHTPLAATSEN IN DE KERK (III) Naar aanleiding van het ingezonden stuk in uw blad d.d. 4 januari j.l. be treffende bovenstaand onderwerp, heb ik de eer het navolgende hier nog aan toe ae voegen: Het gaat hier om een persoon aan de kaak te stellen die in deze gemeente een zeker aanzien geniet. Inzender is blijkbaar met de situatie in ons kerkgebouw niet op de hoogte. Het is geloof ik bij ons kerkbestuur nog al tijd wel zo, dat iemand, die een plaats pacht van 1 januari tot 1 januari daarop volgend, dan ook die plaats mag bezet ten. Hieronder viel dit jaar ook zoals op andere jaren Kerstmis. Het is mo menteel bij ons in de kerk nog zo, dat de plaatsen die verpacht waren, nog steeds voor die pachters vrij zijn zodat de niet pachters van deze plaatsen geen gebruik mogen maiken. Ik zou het dan ook zeer op prijs stel len, dat de inzender van het stuk zijn eigen naam c.q. met zijn eigen adres had ondertekend, hij zou blijk ge ven de moed te bezitten zijn gedachten openbaar te maken. l)e bewoner van perceel Dorpstr. 96 STOPPELDIJK L. POLFLIET (Het moet ons van het hart, dat we de handelswijze van de heer „Totté" allerminst kunnen bewonderen. Men sen die iets belangrijks willen zeggen, moeten niet zo laf zijn, zich met een valse naam en adres te dekken. Red.) ALLE BEETJES HELPEN In Nederland bestaat er reeds jaren en bureau, waar niet-katholieken geheel gratis alle gewenste inlichtingen aan gaande het geloof kunnen verkrijgen. Dat dit bureau internationale betekenis heeft en prachtig werk verricht, blijkt wel uit het feit, dat zich tot op heden meer dan 2000 personen uit zeventig verschil lende landen, tot dit bureau hebben ge wend. (Het bureau maakt gebruik van de wereldhulptaal esperanto). Helaas zit het bureau geregeld in geldnood. Zo ook nu. Wij doen, ook op niet-esperantisten, een dringend beroep financiële en gees telijke steun te verlenen. Op een ge makkelijke en toch doeltreffende wijze beoefent u dan apostolaat. Elk bedrag is welkom, al is het slechts groot genoeg misschien om één enkele brief van een postzegel (f 0,30) te voor zien. Gironr. 263507 t.n.v. IKI-Fraterhuis Loon op Zand, met vermelding van „gift" op het strookje. BREDA, EEN KATHOLIEK ESPERANTIST K.V.P. IN BERGEN OP ZOOM de K.A.B. sprak was dus onjuist. Ik hoop echter dat bij de e.k. gemeente raadsverkiezingen naast vriend Broos weer minstens 5 katholieke arbeiders zullen zitten. 4. Ir. Juten doet het ook voorkomen dat het voorstel van dhr. Benner een grote voorsprong geeft aan de K.A.B. Daar thans 6 raadsleden tevens lid zijn van de K.A.B. en dhr. Benner dat aantal ook genoemd heeft is het dus onjuist om van een grote voorsprong te spreken. Verder ga ik op het schrijven van ir. Juten niet in. B. OP ZOOM v. d. Rijtstr. 15. F. MAURER (lil) Als gevolg van mijn in dit blad geuite mening, dat een schrijven over de K.V.P. te B. o. Z. van onwaarde was en door elke organisatieman terzijde zou wor den gelegd omdat het schrijven anoniem was, verkondigt Ir. Juten in uw blad een andere mening en vindt een naamloos schrijven opzij leggen onredelijk. Het is natuurlijk zijn goed recht die mening te hebben, maar ik denk toch dat mijn me ning de meerderheid zal hebben, gezien het feit dat indertijd ook de gemeente raad van B. op Zoom zelfs besloten heeft om ongetekende (dus ook anonieme) in gekomen stukken niet ter inzage te leg gen voor de raadsleden. In het schrijven van Ir. Juten komen m.i. echter ook nog onjuistheden voor en wel de volgende: 1. Ir. Juten zegt dat men als iets ge schreven of gesproken wordt, dit taxeert aan de persoon die dit naar voren brengt en volgens hem zou dit ook blijken uit mijn schrijven. Daar mijn schrijven ge richt was tegen ,,een K.V.P.-er" en ik dus niet weet welke persoon dat is, kon ik onmogelijk een blijk geven zoals hij mij verwijt en dat is dus onjuist van hem. 2. In mijn schrijven zou ik beweerd hebben, aldus ir. Juten, ook namens an deren te spreken. Met geen enkel woord heb ik daarover gerept, dus is zijn be wering ook onjuist. 3. Veronderstellende dat ik nu wel eens namens anderen geschreven zou hebben dan moest ir. Juten, zo'n oude rot in de politiek, toch weten dat de K.A.B. niet aan politiek doet. De leden als persoon natuurlijk wel. Zijn vraag oi ik namens DE K.V. P. T TE BERGEN OP ZOOM (IV) Laatstleden dinsdag heeft de algemene vergadering van de K.V.P. dan unaniem besloten de leiding te nemen bij de ge meenteraadsverkiezingen in dit voorjaar. Dit is een overwinning van de goede geest tussen de belangstelling tonende leden en het bestuur, dat z'n zekerheid omtrent wat er te doen stond, bleek her wonnen te hebben. Voor het behoud van de democratische geest is dit een geluk kige gang van zaken. Want als er van de 1800 K.V.P.-leden slechts een tachtigtal aanwezig zijn op zo'n belangrijke verga dering, dan moet door iedereen erkend worden dat de belangstelling voor het openbare, gemeenschapsleven erg klein is. 't Is trouwens een algemeen verschijnsel, waaryoor men gerust bang mag worden. En Bergen op Zoom zal wel geen uitzon dering zijn op het verschijnsel dat de bestudeerde mensen (met of zonder uni versitaire titel) eigenlijk (op 'n enkele uitzondering na) ontbraken. Het bestuur komt de eer toé een sys teem te hebben uitgedokterd om tot een Kandidaten-lijst te komen, waarbij de tegenstellingen, die er met een verkiezing altijd zijn, te hebben verschoven naar een soort uitverkiezing per sociale groep: de hoofd- en handarbeiders, de midden standers, de groep intellectuelen, werk gevers en ambtenaren en als vierde groep de kandidaten uit de vrije beroepen. Een uit een twintigtal personen bestaan de alzijdige commissie, zal ten laatste naar eigen inzicht en ook op grond der groepsverkiezingen de lijst samenstellen, waarna de „groslijst-stemming" plaats heeft, die wel geen grote wijziging zal brengen, naar het bestuur meent. Maar deze moet nu eenmaal plaatshebben. Vanzelfsprekend zal de uitslag niet iedereen bevredigen, dit is immers nooit bij een verkiezing. Maar de meeste men sen, die er zich nu niet voor geïnteresseerd hebben zullen dan de ernstigste klachten weten te uiten. En naar buiten, door hem geroddel, de indruk wekken alsof het met de K.V.P. niet goed gaat. Dat is de angst van een aantal personen, die nu niets aan de opbouw hebben gedaan. Maar ik vind dat het een gelukkig experiment is, waarvoor niet alleen het bestuur, maar ook de zeventig aanwezi gen een woord van lof toekomt BERGEN OP ZOOM K.V.P.'er Ter verduidelijking diene, dat het stukje van de heer Maurer antwoord geeft op een brief van Ir. Juten. Dat van „K.V.P.'er" is onafhankelijk ervan geschreven. (Red.) LIJN VIER In de afdelingen van de Provinciale Staten hebben enkele leden gevraagd, of Gedeputeerde Staten willen bevorderen dat er voortdurend politietoezicht wordt uitgeoefend op de naleving van de be palingen inzake het maximum aantal toegelaten reizigers in B.B.A.-bussen. Als geregeld gebruiker van stadslijn vier in Breda hoop ik maar, dat dit voor deze route niet zal geschieden. Want dan moeten de chauffeurs nog veel vaker passagiers aan de haltes laten staan. Ik heb de grootste bewondering voor die chauffeurs, die met zoveel goedmoedig heid altijd maar weer nieuwe mensen op laden in reeds overvolle bussen. Dat door het tijdrovende instappen de tijden van de dienstregeling bijna nooit kloppen, js hun schuld niet. Dit is geen lijn voor een kwartierdienst. Ze is er veel te druk voor. De Directie moest de gesprekken maar eens horen aan de haltes en in de bussen. ,,Lijn 4 is de rotste lijn Het is, dat het zo hard regent, maar an ders ga ik niet meer met deze bus. Lang wachten en altijd staan. Als ze tenminste op de drukste uren maar een paar bussen inlegden Wij in het Heuvelkwartier schijnen maar half mee te tellenSinds lijn 5 niet meer over het Dr Struyckenplein loopt, is het nog erger geworden.Enzo voorts. Moge er spoedig verbetering komen. BREDA. NIET ORIGINEEL R.S. In uw blad van vorige week donderdag staat op pagina 5 de vraag gesteld of een bestuurslid het wel ooit goed doet. Het antwoord van H. L. uit Oostburg is wel puntig, maar niet origineel, op enkele veranderingen en bijvoegingen na, is het hele antwoord te lezen in de Jubileum uitgave van G 3, dat in september 1957 is verschenen. Onder de titel „Onze meerdere" op bladzijde 267, is bijna let terlijk hetzelfde neergeschreven. Alleen op 't einde heeft de schrijver in uw blad nog iets geslaagds verzonnen. De mogelijkheid dat de heer H. L. ook de schrijver is van „Onze Meerdere" is natuurlijk niet uitgesloten, maar wel erg klein. OOSTERHOUT A. DON VOET BA L.OMKOPERIJ Van het bestuur van de r.-k. voetbal vereniging R.B.C. te Roosendaal ontvin gen wij onderstaande brief: Naar aanleiding van het bericht op de sportpagina van uw krant van heden, 6 januari, onder het twee koloms opschrift: „Anonieme briefschrijver tracht keeper om te kopen", moet ik u het volgend» mededelen: 1.. De het R.B.C.-bestuur niets, maar dan ook totaal niets bekend is van dit verhaal. 2e. Dat er door ons dan ook geen maatregelen konden worden genomen omdat bedoeld bericht volledig op fan tasie berust. 3e. Dat ook bij geen enkel bestuurslid een anonieme brief met beschuldigingen over de organisatie van vriendschappe lijke wedstrijden is binnen gekomen. Wij betreuren het door u gelanceerde bericht, dat de goede naam van onze vereniging en van onze supporters ten zeerste heeft geschaad. We nemen aan dat u reeds morgen op een even opval lende plaats, de onjuistheid van dit be richt, waarvan de inhoud volledig uit de lucht is gegrepen, zult willen herroepen. Namens het bestuur van RBC, w.g. J. VAN GORP (voorzitter) (Wij stellen er prijs op bovenstaande brief in zijn geheel te publiceren, juist omdat naar onze mening, door onze pu- blikatie in het geheel geen blaam op het bestuur van de vereniging kan zijn geworpen. Uitdrukkelijk hebben wij in het gewraakte bericht doen uitkomen, dat het bestuur van RBC zich in alle opzichten van welke duistere praktijken dan ook distancieert. Red.). BIJ EEN AFSCHEID (II) Gezien de redactionele opmerkingen be hoeft mijn vorige stukje wel enkele aan vullende notities. 1. Inderdaad kon zo een „ruimte schep pend" weekblad van waarde zijn als ge- sprekspodium, mits de gedachtenwisseliag niet al te frequent en niet al te nadruk kelijk in een bepaalde politieke richting werd gestuwd; en zulks dan in elk geval niet onder het mom van „openheid", of van „objectiviteit". Kwalificaties dis strikt genomen, t.a.v. levensbeschouwelij ke vragen toch al wat „geforceerd" aan doen. Het eerste nummer van een spiri tueel voorlichtend contactorgaan dat aan alle hier gestelde voorwaarden beant woordt, is inmiddels bij mijn weten nog niet verschenen. Redenen te over dus, om de „geest van openheid", die momenteel zo naarstig rondwaart over 't uitgestrek te arbeidsveld der „progressieve" opinie vormers, met nuchter en plichtmatig wan trouwen te benaderen. 2. Dat irreële snobisme, hetwelk zich maar te gemakkelijk laat verleiden tot het „uitwisselen" van confidenties om trent problemen die men zelf nog nauwe lijks „tot enige klaarheid" heeft gebracht, doch waar, uiteraard de sluwste en minst- scrupuleuze gesprekspartner heus wel raad mee weet (i.e. ter verwezenlijking van de doorbraak), leek mij niet beknop ter en duidelijker te omschrijven dan door het alternatief „christelijk-marxistisch". Het is, hoe dan ook niet mijn bedoeling, het christenlom te neutraliseren, of „aan te passen" bij de praktijk van een marxistische wereld. 3. Niettemin moet het als een gelukkig en hoopgevend verschijnsel worden be schouwd, dat ook de aandacht der katho lieke intellectuelen zo zeer blijkt gaande gehouden door de vraagstukken die zich opstapelen rondom de socialistische door braak. Democratie lijkt immers wel verre van een monopolie, hetwelk wij ons slechts bij de gratie van een socialistische mon sterpartij zouden kunnen verwerven. Democratie is nu eenmaal niet iets, wat men „bezit", uitbuit of „in pacht heeft". Op haar best is zij een uiterst labiel, zorgvuldig gecontroleerd evenwicht van politieke krachten. En het spreekt mijns inziens vanzelf, dat een dergelijke deli cate staatsvorm slechts door staatslieden, althans niet door naijverige- en machts hongerige partijbonzen kan worden ge garandeerd. L. PISON FEESTAVONDJES VOOR VERENIGINGEN (II) Op 7 maart 1956 is te Standdaarbuiten een bromfietsclub opgericht. Deze Vereni ging is opgericht om Oriënteringsritten te organiseren, die volgens „Teerling" de middenstanders financieren doordat wij stad en land afstropen om een prijsje te bemachtigen. Ondergetekende zal hier dan een voorbeeld geven In 1956 7 ritten gehouden, in 1957 3 ritten gehouden, dus dat zijn gezamenlijk 10 ritten. Nu zijn wij bij de eerste rit van 1956 helaas bij de Winke liers geweest om prijzen en eerlijk gezegd hebben wij ook flink wat opgedaan, doch dan zijn er nog 9 ritten waar wij zelf onze prijzen voor hebben moeten kopen. Misschien weet onze Teerling niet dat er bij deze ritten inleggeld wordt betaald en daarvan kopen wij onze prijzen. Dan onze jaarlijkse feestavond. Dat zit Teerling helemaal niet lekker. Onze leden betalen gewoon hun con tributie. Deze wordt gebruikt voor het uitzetten van ritten en aanvragen bij Verkeer en Waterstaat, om deze oriënte ringsritten te doen slagen. De rest blijft rustig in de kas, maar ja, onze leden willen ook wel een feestavondje hebben. Dat kan onze kas niet verdragen. Dus onze leden zeggen dan betalen we die avond zelf, al kost die nog zoveel. Dus je ziet, beste Teerling, dat ook deze avond weer door de leden wordt betaald en zo hebben de Bromridders nog wel een paar centen in kas hoor, die het Bestuur wel weet te besteden zonder de raad van onze leerling. Als onze Teer ling nog eens een stukje schrijft en hij zet er dan even zijn naam onder, dan kunnen wij eens praten met hem. STANDDAARBUITEN ACH. DE KLERK, penningmeester

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 5