NEDERLANDSE KUSTVAARDER
MET NEGEN MAN VERGAAN
Slachtoffer van de storm
Met dreigend oog en vaste hand
Soekarno had gesprek
met premier Nehroe
Laatste stoomloc reed monter
spoorwegmuseum binnen
het
Betaling
ineens bij
verbaal
Belangrijke benoemingen
in Europese organen
Ike vraagt
ruim miljard
voor raketten
Sleepboot vond wrakhout
en omgeslagen sloep
Na zoveel jaren trouwe dienst.....
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Terreur van de storm op zee en te land
SiBemande raket"
Moskou vindt
het wel goed
Huzarenstukje van
de „Zeeland"
Fuchs vordert
langzaam
t
Buitengewesten
roeren
rich
Kouder
Mr. F. van Thiel
voorzil lei-
Ka tli. Werkgevers
V. S.-s traal'vlieg tuig
in Albanië tot
landen gedwongen
Brand Ter Apel
Kachel deecl gas
ontploffen
Mansholt en Sassen
in commissies
98e JAARGANG No. 22650
Uitgava N. V. Uitgevers Mij. Neerlandia.
Verschijnt elke werkdag. Bureaus: Breda,
Reigerstr. 16. Tel.: Directie, Redactie en Ad
ministratie 22341. Verantwoordelijk Hoofd
redacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad:
J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem,
mr. dr. A. J. J. M. Mes, mr. H. M. L. de
Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't
Westende. Abonn.prijs bij vooruitbet. f 7.-
p. kwartaal, p. post ƒ8.20, p. week (uitsl.
bij niet postbestell.) ƒ0.54. Incasso wordt
berekend. Losse numm. 15 ct. Postrek. 278841
Voor God, Koningin en Vaderland
WOENSDAG 8 JANUARI 1953
Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.35
per mm. (Ingezonden Mededelingen ƒ0.85
per mm). Voor advertenties van plaatselijke
aard uit Zeeland uitsluitend in de Zeeuwse
editie ƒ0.14 per mm. (Ingezonden Mede
delingen ƒ0.35 per mm.). Bij contract aan
zienlijke reductie: volledig tarief en Alge-
-nene Voorwaarden worden op aanvraag
verstrekt. Staatwerk 3 ct. per mm. extra.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling
niet wensen af te geven, worden vernietigd
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, telefoon 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, telefoon 102. (Bijbureaus: TERNEUZEN, Noordstiaat 56. tel. 2601 OOS -
President Eisenhower heeft
het Amerikaanse congres dins
dag om 1.260.000.000 dollar
verzocht voor bespoediging
van de ontwikkeling van ra
ketten en uitbreiding van het
luchtverdedigingsstelsel.
Het verzoek van de president werd
een uur nadat het Congres zijn
werkzaamheden had hervat, naar
het Kapitool overgebracht.
Van deze nieuw toe te wijzen gel
den zal 219.000 dollar worden ge
bruikt voor bespoediging van de
uitbreiding van de strategische
luchtmacht. Een bedrag van 329
miljoen dollar is bestemd voor de
ontwikkeling van lange-afstandsra-
ketten, aanleg van lanceerinrich-
tingen en de bouw van duikboten,
die raketten kunnen afshcieten.
Verder zal, aldus de boodschap van
de president, 638.000.000 dollar wor
den besteed aan de aanleg van in
stallaties, waarmee vijandelijke ra
ketten kunnen worden waargeno
men. Tenslotte is 29.000.000 dollar
bestemd voor uitbreiding van de
luchtverdediging.
Functionarissen in Moskou zeggen
aangenaam verrast te zijn over het
opzien dat de geruchten over een
vlucht van een bemande Russische
raket hebben gebaard. Volgens de
geruchten, die vermoedelijk in de
wereld zijn gekomen door een ^scien
ce-fiction"-film die op het ogenblik
in Moskou vertoond wordt, was de
passagier Van de raket met een para
chute behouden naar de aarde terug
gekeerd.
In Moskou meent men, aldus Reu
ter, dat de geruchten prachtige pro
paganda maken voor de Russische
technische kennis. De geruchten wor
den niet tegengesproken. Dit gebeurt
wel meer als het Sovjetprestige van
de geruchten profiteert.
In een vliegende noordwester is gisteren op de Noordzee
de Nederlandse kustvaarder „Capella" met man en muis
vergaan. Het sehip hoorde thuis in Haren (Gr.) en was
met een lading suiker op weg van Gdynia naar Londen.
Ook andere schepen raakten op de Noordzee in moeilijk,
heden. Ze kregen echter tijdig assistentie, of slaagden erin
op eigen kracht de woedende storm te weerstaan. Er wer
den windstoten geregisteerd van 110 km per uur.
De „Capella" seinde gisterenochtend, dat zij zich ten noord
oosten van het lichtschip Texel in moeilijkheden bevond en aan
bakboord vijftig graden slagzij maakte. Daarna werd niets meer
van het schip vernomen.
Onmiddellijk na het S.O.S. van ka
pitein Rusthoven uit Rotterdam, een
broer van de reder, voeren de sleep
boot „Holland" en enkele redding
boten ter assistentie uit. Ook een „Nep-
tune"-vliegtuig van de M.L.D. nam aan
het opsporingswerk deel. Het schip
echter was nergens meer te bekennen.
Later vond de „Holland" drijvend
wrakhout en een omgekeerde werk-
sloep. Ook viste men twee kijken op,
waarvan men vrijwel zeker kan aan
nemen, dat het de stoffelijke over
schotten zijn van bemanningsleden
van de „Capella".
Aan boord van de „Capella" bevon
den zich, behalve kapitein Rusthoven,
de 19-jarige stuurman K. J. Rusthoven
uit Haren (Gr.), zoon van de reder;
de 31-jarige eerste machinist J. Smits
uit Groningen; de 21-jarige tweede
machinist J. de Kruyf uit Uithoorn;
de 18-jarige matroos G. Mulder uit
Leens (Gr.); de 24-jarige matroos D.
van den Oever uit Den Haag met zijn
broer, de 20-jarige matroos M. van den
Oever; de 21-jarige matroos onder de
gage E. H. A. Börnemann uit Treme-
wurth <Dtld) en de matroos R. Paats
uit Rotterdam. De kok, de heer N.
Siccema, was in Kiel-Holtenau van
boord gegaan teneinde in Groningen
de viering van een familiefeestje te
kunnen bijwonen.
Matroos Börnemann was maandag
eenentwintig jaar geworden.
De sleepboot „Zeeland" van Wijs
muller heeft gisteren een huzarenstuk
je verricht, door de Franse vrachtvaar
der „Crozon", die onder de kust bij
Petten in moeilijkheden was geraakt,
nog juist op tijd vast te maken en naar
IJmuiden te loodsen.
De „prijs" die de sleper hiervoor
heeft moeten betalen was niet gering,
want bij een van de drie keren waar
op de verbinding tussen de sleper en
zijn prooi tot stand werd gebracht,
beeft een zware „klap" water de sleep
boot met zo'n kracht tegen de scherpe
steven van de „Crozon" gesmeten, dat
de neus van de Transman zich diep
in het achterschip van de sleepboot
boorde.
Daarbij werd (Je „Zeeland" zwaar
beschadigd. Een van de oliebunkers
liep ieeg, docli er ontstond gelukkig
geen lekkage.
Spoorwagons op hol
In Rotterdam raakten door de sterke
wind vier aan elköar gekoppelde wa
gons van de Nedèrlandse spoorwegen
op drift. Met een snelheid van 20 tot
30 km reden ze -langs de z.g. olielijn
te Rotterdam-zuid.
Dank zij het optreden van de politie
die meteen na de melding radiowagens
dirigeerde naar de te passeren onbe
waakte overgangen, deden zich geen
ongelukken voor. Ook een rangeerder,
die op de voortse wagon zat cn niet
in staat w- af te remmen, trachtte
met het li -an een zaklantaarn het
verkeer te irschuwen.
Lijn werker- van de N.S. hebben
tenslotte de wagens tot stilstand weten
te brengen door stenen op de rails op
te stapelen.
Een bloemlezing van de stormresul-
taten in Amsterdam luidt: een woon
schip in zinkende toestand in de Vlot-
haven, een woonschip losgeslagen in
de Prinsengracht, een haringkar in het
water van de Sloterkade, een boom
ontworteld in de Emmalaan en overal
in de stad losgeslagen stukken zink
en hout.
De Britse zuidpoolreiziger Fuchs
heeft dinsdag laten weten dat hij nog
circa 464 km van de zuidpool ver
wijderd is. Hij deelde de Basis Scott
mede dat zijn groep niet voor 17 ja
nuari op de zuidpool zal aankomen.
Fuchs berichtte voorts dat het ter
rein waarover hij nu trekt, niet zo
zwaar is als het vorige en dat hij
nog zes poolvoertuigcn over heeft,
nl. vier „sneeuwkatten" en twee „we
zels".
De wetenschappelijke onderzoekin
gen verlopen bevredigend.
IN GOUDA is een man van 71 jaar
verdronken. Waarschijnlijk werd hij
door een rukwind in het water ge
duwd, toen hij zijn hoed achterna
liep.
ADENAUER heeft het eredoctoraat
in de staatswetenschappen aangebo
den gekregen van de universiteit van
Leuven. Het wordt zijn zestiende ere
promotie.
VOOR HET EERST sinds 24 jaar zal
het Belgische hof in het komende
voorjaar weer 'n hofbal geven. Vroe
ger was dit bal een jaarlijkse traditie.
TWEE MAANDEN voorwaardelijk en
100 gulden boete heeft in hoger be
roep de Amsterdammer N.H. gekre
gen. omdat hij zijn geboortebewijs
had vervalst. Hij deed zich tegen
over zijn vrouw 20 jaar jonger voor
dan hij was.
IR. DEN HOLLANDER zal op 7 fe
bruari officieel het nieuwe station
van de Nederlandse Spoorwegen in
Venlo openen. Het gebouw is nog niet
geheel voltooid.
President Soekarno, die giste
ren in de Indische hoofdstad
New Delhi is gearriveerd, heeft
daar een onderhoud gehad met
premier Nehroe. Hij zou deze
laatste op de hoogte hebben ge
bracht van de jongste ontwik
kelingen in het geschil van Indo
nesië met Nederland.
Men verwacht, dat Soekarno
donderdag een gesprek zal heb
ben met MacMillan, die vandaag
in New Delhi aankomt. Men ver
wacht nu, dat het eerder een
protocollair, dan een politiek ka
rakter zal hebben en van weinig
invloed zal zijn op de gebeurte
nissen rond de kwestie Nieuw-
Guinea.
President Soekarno werd bij aan
komst op het vliegveld van Nieuw
Delhi verwelkomd door de president
van India, Rajendra Prasad, de vice-
president Radhakrishnan en premier
Nehroe.
De landing van het vliegtuig, waarin
de Indonesische president reisde, werd
een half uur lang opgehouden, om pre
mier Nehroe, die per vliegtuig uit
Madras moest komen, gelegenheid te
geven tijdig aanwezig te zijn voor de
begroeting van Soekarno.
Reuter voegt hieraan toe, dat in een
verklaring voor de pers bij zijn aan
komst,, Soekarno heeft verklaard, dat
de re'is hem van zijn dagelijkse plich
ten zou ontheffen en hem in staat zou
stellen zijn normale gezondheid te her
winnen. ,,Maar afgezien daarvan, wil
ik niet ontkennen met mijn vrienden
onze politiek tegenover Nederland in
Weersverwachting van het K.N.
M.I. tot vanavond, opgemaakt
dinsdagavond 23.15 uur: Veran
derlijke bewolking met hier of
daar enkele buien. Overwegend
matige wind tussen noord en
west. Kouder.
Verwachting van het Belgisch
weerkundig instituut: Matige
wind uit het noordwesten. Be
wolkt met opklaringen. Sneeuw
en stofhagel. Daling in de tem
peraturen.
Vandaag: zon onder 16.48 uur,
aan op 20.48 uur. Morgen: zon op
8.45 uur, maan onder 10.17 uur.
Als we ons niet vergissen,
breekt er een onrustige tijd aan
voor het land nu de opvolger
van ..Billy the kid", de achttien
maanden oude „Jimmy the nap
kin", na een rusteloze tocht
door de woestijn in de bewoon
de wereld is teruggekeerd. We
troffen Jimmy bij zijn ouders in
het plaatsje Mossley bij Man
chester in het Engelse graaf
schap Lancashire, terwijl hij in
een slecht humeur, leunend op
de bar van de saloon" stond
te wachten op 'n dubbele melk.
Gezien zijn laaghangende re
volver, had hij weinig goeds in
de zin met ieder die maar had
durven beweren, dat zijn luier
scheef zat... Gelukkig zakte zijn
boze bui wat toen hij bij een
spelletje poker vijf azen kon
tonen. Hoe dat kon, durfde voor
die dreigende revolver op' tafel
niemand vragen... Er ging echt
een zucht van verlichting door
de gelagkamer toen Jimmy ein
delijk zijn berendoder pakte en
waggelend zijn paard weer op
zocht.
In de dinsdag gehouden vergade
ring van het dagelijks bestuur van de
Algemene Katholieke Werkgeversver
eniging en het Katholiek Verbond van
Werkgeversvakverenigingen is in de
plaats van de heer L.A.J.M. van
Heijst tot algemeen voorzitter be
noemd: mr. F.J.F.M, van Thiel, oud
minister van Maatschappelijk Werk,
directeur van de „N.V. Robur", rij
wielonderdelen- en buizenfabriek te
Helmond en lid van dc Tweede Ka
mer der Staten-Generaal.
A O O S 9
AFSCHSD
SfOOMTRACttr
Bertos*nb<>sch
w® smosaom
o-p dStwtiiag
7 januari 1 75B
(Van onze redacteur)
UTRECHT, dinsdag
Met George Stephenson aan de stoom-
klep startte in 1825 de eerste locomotief ter
wereld vanuit Stockton naar Darlington. In
1839 dreunde tussen Amsterdam en Haarlem
haar Nederlandse opvolgster
Vandaag, bijna honderd twintig jaar
later, reed de 59-jarige machinist Harry van
Hooij uit Roosendaal de 3737-loc, even lang
in dienst bij de N.S. als haar bestuurder, de
nog zeer soepel lopende machine naar haar
laatste halte: Spoorwegmuseum, Maliebaan,
Utrecht. Was Engeland de eerste geweest
met zijn door stoom gedreven locomotief,
Nederland werd deze dinsdag het eerste
land, dat de stoomlocomotief definitief af
schafte.
Volgens de, men mag zeggen feilloze
dienstregeling der N.S., voor dit ou-
wetje speciaal ontworpen, had 3737 om
14.32 uit Den Bosch aan zijn slot-race
moeten beginnen. Het spoorwegonge
val tussen Geldermalsen en Zaltbom-
mel noopte president den Hollander
echter daarin wijziging te brengen.
3737 werd naar Geldermalsen gediri
geerd en nu begon daar de laatste der
stoomblazers aan haar zogezegde zwa
nenzang.
Ze knorde en pufte en blies van ge
not bij zoveel belangstelling. Vooral
de pers, wier vertegenwoordigers bij
deze gelegenheid uit vrijwel alle lan
den van het continent (vóór het ijze
ren gordijn) deze in Europa unieke
laatste reis assisteerden, was er en
masse.
3737 genoot bovendien buitenge
woon groot medeleven van fotografen
en cineasten en vanzelfsprekend ont
braken ook radio en T.V. niet.
Over het algemeen scheen men in de
begeleidende ..karavaan" meer op
smuk van de loc te hebben verwacht.
Er ontbrak zelfs het simpele strikje
en slingertje groen.
Alles, wat dit betreft, werd duide
lijker, toen president den Hollander
zich tot machnist Harry van Hooij
richtte en te kennen gaf: „We zijn
eigenlijk niet blij meester. Maar laten
we trachten haar monter en wei naar
haar eindbestemming te voeren".
Daarop beklom de N.S.-president „de
plaat", tezamen met oud-N.S.-direeteur
B. Hupkes en vlot sleepte 3737 haar
last over de van regen blinkende rails.
Niemand onder doe talrijke reizigers,
genodigden en journalisten hadden zo
veel plezier als de technici van de
N.S. toen .ouwetje" eerst door O.S.
.'onveilig signaal) reed en vervolgens
op „verkeerd spoor" de Maliebaan be
reikte. Zó werd 3737 op haar laatste
rit nog een gevaarlijk evenement be
reid. En het was tot haar doorgedron
gen óók, want onophoudelijk liet ze
de voorgeschreven noodsignalen ho
ren.
We mogen niet zeggen, dat het af
scheid roerend was, maar een bijzon
der droevig moment was het toch wel.
Zo liet althans de heer den Hollander
het uitschijnen in zijn toespraak tot
de directeur van het museum, dr. F.
de Bruijn, die het ouwetje aan de
reeks curiositeiten toe mocht voegen.
Het zal. aldus besloot de N.S.-president
een monument uit een vervlogen pe
riode worden. Vooraleer het echter zo
ver is, dat het oude renpaard in de
stille stal komt, zal het inwendig nog
gebalsemd worden en van buiten een
opknappertje ondergaan".
En hiermede was dan het actieve
.leven" van 3737 afgesloten. Toen
mochten machinist Hooij en de 28-
jarige leerling-stoker Piet Bos uit Den
Haag, hartelijke woorden in ontvangst
nemen van hun hoogste chef, waarna
de journalisten naar „Esplanade" to
gen voor het bijwonen der persconfe
rentie, welke de N.S. oudergewoonte
bij het begin van het nieuwe jaar be
legt. Nieuws hiervan is elders in dit
blad te lezen.
het bijzonder cn de huidige wereld
ontwikkelingen te zullen bespreken".
Intussen heeft men in Djakarta weer
de handen vol met binnenlandse poli
tieke moeilijkheden en in het bijzonder
met de gebeurtenissen op Celebes,
waar het noorden zijn onafhankelijk
heid van het zuiden heeft geprocla
meerd. Gisteren zou de „gouverneur",
Manoppo, zijn eerste dienstconferentie
houden in Menado met de gloednieuwe
„hoofden van de provinciale departe
menten".
De Noord-Molukken zijn inmiddels
tot gesloten gebied verklaard voor alle
verkeer. Vorige week werd, zoals men
weet, een bekendmaking uitgegeven
omtrent de arrestatie van een aantal
personen op Ambon, die het wettige
bestuur van de Molukkbn omver had
den trachten te werpen.
De militaire commandant van Dja
karta, overste Dachjar heeft bekend
gemaakt, dat alle eenheden van het
leger, de marine en de luchtmacht te
Djakarta zullen deelnemen aan mili
taire oefeningen, die a.s. donderdag
zullen worden gehouden „om voorbe
reid te zijn op alle eventualiteiten".
Journalisten
gearresteerd
De militaire
heeft gisteren
hoofdredacteur
politie in Djakarta
achtereenvolgens de
en de waarnemend
hoofdredacteur van het Indonesische
persbureau „Pia" gearresteerd, we
gens publikatie van berichten om
trent militaire aangelegenheden. De
hoofdredacteur werd later vrijgelaten
omdat hij buitenlands bleek te zijn
toen de berichten in kwestie werden
doorgegeven.
De eigenaars van Nederlandse be
drijven te Djakarta hebben, voorzo
ver hun zaken nog niet zijn overgeno
men door de regering, bevel gekre
gen zich binnen 10 dagen te melden
bij het plaatselijke militaire com
mando. In de bekendmaking wordt
gezegd, dat registratie nodig is voor
een verdere regeling van de status
dezer bedrijven.
Een Amerikaans straalvliegtuig van
het type T-33 is boven Albanees ge
bied tot landen gedwongen, aldus een
in West-Duitsland opgevangen be
richt van een station dat zich radio-
Tirana noemt.
Het incident gebeurde in de streek
van Berat, ongeveer vijftig km van
de kust.
De stormachtige wind heeft ook
ni de hoofdstad da?iio huis ge
houden: op de Sloterkade woei
een caravan*' pardoes het wa
ter in... De brandweer viste het
vehikel met de nieuwe kraan
wagen onder 't goedkeurend
oog van honderden Amsterdam
mers vlot weer op het droge.
De brand in de woning van de heer
H.P. de Boer te Ter Apel, waarbij
drie kinderen om het leven kwamen,
is volgens de laatste berichten ont
staan, door een ontploffing van pro-
paangas. Dit gas was in de nieuw
aangebrachte aardgasleidingen gespo
ten om deze te beproeven.
Het is nog onbekend hoe dit gas
kon ontsnappen en bij kleine hoeveel
heden de woning kon binnendringen.
In de keuken van de woning brandde
een kachel, deze heeft het gas doen
ontploffen.
Dit bericht kan worden beschouwd
als aanvulling van wat we op pagina
3 melden.
Per jaar worden niet minder dan
1.000.000 processen - verbaal opge
maakt waarvan circa 800.000 voor
verkeersdelicten. Minister Samkal-
den noemde deze cijfers gisteren in
de Eerste Kamer ter illustratie van
de noodzaak om een eenvoudige pro
cedure voor de afdoening te vinden.
Hij verdedigde in de senaat zijn
voorstel om de zogenaamde „betaal
de waarschuwing" mogelijk te ma
ken. Hierbij zal de overtreder in be
paalde gevallen in staat worden ge
steld een strafvervolging „af te ko
pen" door betaling van maximaal
10.aan de verbaliserende amb
tenaar.
Nadat de Kamer bij de bewindsman
de noodzaak had bepleit van een
tactisch optreden van de ambtenaar,
werd het voorstel zonder hoofdelijke
stemming aangenomen. De commu
nisten waren tegen.
De ministers van Buitenlandse
Zaken van de zes landen der
Europese economische gemeen
schap zijn er op hun conferentie
in Parijs niet in geslaagd een de
finitieve of tijdelijke zetel voor
de nieuwe Europese gemeen
schappen, E.E.G. en Euratom,
vast te stellen.
Wel is besloten dat de Belg Paul
Finet voorzitter van de Hoge Autori
teit van de Europese Gemeenschap
voor Kolen en Staal zal worden. Eerste
vice-voorzitter wordt de Nederlander
D. Spierenburg. Beiden zijn reeds lid
van de Hoge Autoriteit.
De Duitse staatssecretaris van Bui
tenlandse Zaken, Walter Hallstein is
aangewezen voor het presidentschap
van de Europese commissie van de
E.E.G. Oud-minister Mansholt en de
Fransman Marjoiin zijn tot vice-voor-
zitters benoemd.
De voorzitter van de Franse Spoor
wegen. Louis Armand, zal voorzitter-
van de commissie der Euratom wor
den. Mr. E. Sassen is gekozen als lid.
Voor het presidentschap van de Eu
ropese Investeringsbank van de E.E.G.
zal de Italiaan Pietro Campilli worden
voorgedragen, terwijl voorts besloten
is dat een Nederlander president van
het gerechtshof van de E.E.G. zal
worden.
Het ontslag van Mayer als voorzit
ter van de Hoge Autoriteit en Etzel
als vice-voorzitter is aanvaard. Als
lid van de Hoge Autoriteit worden zij
opgevolgd door Bluecher en Raynaud.
De ministers hebben nog geen voor
zitter voor de Europese assemblee be
noemd. Zij zijn overeengekomen, dat
zij aan de afgevaardigden van hun
parlementen in de Europese assemblee
zullen aanbevelen een Italiaan tot
voorzitter te kiezen.
Wat de zetel der Europese instellin
gen betreft zijn de ministers overeen
gekomen dat er een zetel voor deze
instellingen zal komen zodra deze con
centratie uitvoerbaar is.
De ministers echter hebben gis
teren noch een definitieve, noch een
voorlopige beslissing willen nemen.
Aanvankelijk was er sprake van een
tijdelijke oplossing, maar daarin ver
moedt men het gevaar, dat zij wel eens
een definitief karakter kan krijgen.
Dit laatste werd gisterenavond nog
bekend, nadat het commentaar op pa
gina 3 al ter perse was.