NEDERLANDSE KUSTVAARDER MET NEGEN MAN VERGAAN Slachtoffer van de storm Met dreigend oog en vaste hand Soekarno had gesprek met premier Nehroe Laatste stoomloc reed monter spoorwegmuseum binnen het Betaling ineens bij verbaal Belangrijke benoemingen in Europese organen Ike vraagt ruim miljard voor raketten Sleepboot vond wrakhout en omgeslagen sloep Na zoveel jaren trouwe dienst..... DAGBLAD VOOR ZEELAND Terreur van de storm op zee en te land SiBemande raket" Moskou vindt het wel goed Huzarenstukje van de „Zeeland" Fuchs vordert langzaam t Buitengewesten roeren rich Kouder Mr. F. van Thiel voorzil lei- Ka tli. Werkgevers V. S.-s traal'vlieg tuig in Albanië tot landen gedwongen Brand Ter Apel Kachel deecl gas ontploffen Mansholt en Sassen in commissies 98e JAARGANG No. 22650 Uitgava N. V. Uitgevers Mij. Neerlandia. Verschijnt elke werkdag. Bureaus: Breda, Reigerstr. 16. Tel.: Directie, Redactie en Ad ministratie 22341. Verantwoordelijk Hoofd redacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Abonn.prijs bij vooruitbet. f 7.- p. kwartaal, p. post ƒ8.20, p. week (uitsl. bij niet postbestell.) ƒ0.54. Incasso wordt berekend. Losse numm. 15 ct. Postrek. 278841 Voor God, Koningin en Vaderland WOENSDAG 8 JANUARI 1953 Advertentieprijs voor de gehele oplage 0.35 per mm. (Ingezonden Mededelingen ƒ0.85 per mm). Voor advertenties van plaatselijke aard uit Zeeland uitsluitend in de Zeeuwse editie ƒ0.14 per mm. (Ingezonden Mede delingen ƒ0.35 per mm.). Bij contract aan zienlijke reductie: volledig tarief en Alge- -nene Voorwaarden worden op aanvraag verstrekt. Staatwerk 3 ct. per mm. extra. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet wensen af te geven, worden vernietigd Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, telefoon 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, telefoon 102. (Bijbureaus: TERNEUZEN, Noordstiaat 56. tel. 2601 OOS - President Eisenhower heeft het Amerikaanse congres dins dag om 1.260.000.000 dollar verzocht voor bespoediging van de ontwikkeling van ra ketten en uitbreiding van het luchtverdedigingsstelsel. Het verzoek van de president werd een uur nadat het Congres zijn werkzaamheden had hervat, naar het Kapitool overgebracht. Van deze nieuw toe te wijzen gel den zal 219.000 dollar worden ge bruikt voor bespoediging van de uitbreiding van de strategische luchtmacht. Een bedrag van 329 miljoen dollar is bestemd voor de ontwikkeling van lange-afstandsra- ketten, aanleg van lanceerinrich- tingen en de bouw van duikboten, die raketten kunnen afshcieten. Verder zal, aldus de boodschap van de president, 638.000.000 dollar wor den besteed aan de aanleg van in stallaties, waarmee vijandelijke ra ketten kunnen worden waargeno men. Tenslotte is 29.000.000 dollar bestemd voor uitbreiding van de luchtverdediging. Functionarissen in Moskou zeggen aangenaam verrast te zijn over het opzien dat de geruchten over een vlucht van een bemande Russische raket hebben gebaard. Volgens de geruchten, die vermoedelijk in de wereld zijn gekomen door een ^scien ce-fiction"-film die op het ogenblik in Moskou vertoond wordt, was de passagier Van de raket met een para chute behouden naar de aarde terug gekeerd. In Moskou meent men, aldus Reu ter, dat de geruchten prachtige pro paganda maken voor de Russische technische kennis. De geruchten wor den niet tegengesproken. Dit gebeurt wel meer als het Sovjetprestige van de geruchten profiteert. In een vliegende noordwester is gisteren op de Noordzee de Nederlandse kustvaarder „Capella" met man en muis vergaan. Het sehip hoorde thuis in Haren (Gr.) en was met een lading suiker op weg van Gdynia naar Londen. Ook andere schepen raakten op de Noordzee in moeilijk, heden. Ze kregen echter tijdig assistentie, of slaagden erin op eigen kracht de woedende storm te weerstaan. Er wer den windstoten geregisteerd van 110 km per uur. De „Capella" seinde gisterenochtend, dat zij zich ten noord oosten van het lichtschip Texel in moeilijkheden bevond en aan bakboord vijftig graden slagzij maakte. Daarna werd niets meer van het schip vernomen. Onmiddellijk na het S.O.S. van ka pitein Rusthoven uit Rotterdam, een broer van de reder, voeren de sleep boot „Holland" en enkele redding boten ter assistentie uit. Ook een „Nep- tune"-vliegtuig van de M.L.D. nam aan het opsporingswerk deel. Het schip echter was nergens meer te bekennen. Later vond de „Holland" drijvend wrakhout en een omgekeerde werk- sloep. Ook viste men twee kijken op, waarvan men vrijwel zeker kan aan nemen, dat het de stoffelijke over schotten zijn van bemanningsleden van de „Capella". Aan boord van de „Capella" bevon den zich, behalve kapitein Rusthoven, de 19-jarige stuurman K. J. Rusthoven uit Haren (Gr.), zoon van de reder; de 31-jarige eerste machinist J. Smits uit Groningen; de 21-jarige tweede machinist J. de Kruyf uit Uithoorn; de 18-jarige matroos G. Mulder uit Leens (Gr.); de 24-jarige matroos D. van den Oever uit Den Haag met zijn broer, de 20-jarige matroos M. van den Oever; de 21-jarige matroos onder de gage E. H. A. Börnemann uit Treme- wurth <Dtld) en de matroos R. Paats uit Rotterdam. De kok, de heer N. Siccema, was in Kiel-Holtenau van boord gegaan teneinde in Groningen de viering van een familiefeestje te kunnen bijwonen. Matroos Börnemann was maandag eenentwintig jaar geworden. De sleepboot „Zeeland" van Wijs muller heeft gisteren een huzarenstuk je verricht, door de Franse vrachtvaar der „Crozon", die onder de kust bij Petten in moeilijkheden was geraakt, nog juist op tijd vast te maken en naar IJmuiden te loodsen. De „prijs" die de sleper hiervoor heeft moeten betalen was niet gering, want bij een van de drie keren waar op de verbinding tussen de sleper en zijn prooi tot stand werd gebracht, beeft een zware „klap" water de sleep boot met zo'n kracht tegen de scherpe steven van de „Crozon" gesmeten, dat de neus van de Transman zich diep in het achterschip van de sleepboot boorde. Daarbij werd (Je „Zeeland" zwaar beschadigd. Een van de oliebunkers liep ieeg, docli er ontstond gelukkig geen lekkage. Spoorwagons op hol In Rotterdam raakten door de sterke wind vier aan elköar gekoppelde wa gons van de Nedèrlandse spoorwegen op drift. Met een snelheid van 20 tot 30 km reden ze -langs de z.g. olielijn te Rotterdam-zuid. Dank zij het optreden van de politie die meteen na de melding radiowagens dirigeerde naar de te passeren onbe waakte overgangen, deden zich geen ongelukken voor. Ook een rangeerder, die op de voortse wagon zat cn niet in staat w- af te remmen, trachtte met het li -an een zaklantaarn het verkeer te irschuwen. Lijn werker- van de N.S. hebben tenslotte de wagens tot stilstand weten te brengen door stenen op de rails op te stapelen. Een bloemlezing van de stormresul- taten in Amsterdam luidt: een woon schip in zinkende toestand in de Vlot- haven, een woonschip losgeslagen in de Prinsengracht, een haringkar in het water van de Sloterkade, een boom ontworteld in de Emmalaan en overal in de stad losgeslagen stukken zink en hout. De Britse zuidpoolreiziger Fuchs heeft dinsdag laten weten dat hij nog circa 464 km van de zuidpool ver wijderd is. Hij deelde de Basis Scott mede dat zijn groep niet voor 17 ja nuari op de zuidpool zal aankomen. Fuchs berichtte voorts dat het ter rein waarover hij nu trekt, niet zo zwaar is als het vorige en dat hij nog zes poolvoertuigcn over heeft, nl. vier „sneeuwkatten" en twee „we zels". De wetenschappelijke onderzoekin gen verlopen bevredigend. IN GOUDA is een man van 71 jaar verdronken. Waarschijnlijk werd hij door een rukwind in het water ge duwd, toen hij zijn hoed achterna liep. ADENAUER heeft het eredoctoraat in de staatswetenschappen aangebo den gekregen van de universiteit van Leuven. Het wordt zijn zestiende ere promotie. VOOR HET EERST sinds 24 jaar zal het Belgische hof in het komende voorjaar weer 'n hofbal geven. Vroe ger was dit bal een jaarlijkse traditie. TWEE MAANDEN voorwaardelijk en 100 gulden boete heeft in hoger be roep de Amsterdammer N.H. gekre gen. omdat hij zijn geboortebewijs had vervalst. Hij deed zich tegen over zijn vrouw 20 jaar jonger voor dan hij was. IR. DEN HOLLANDER zal op 7 fe bruari officieel het nieuwe station van de Nederlandse Spoorwegen in Venlo openen. Het gebouw is nog niet geheel voltooid. President Soekarno, die giste ren in de Indische hoofdstad New Delhi is gearriveerd, heeft daar een onderhoud gehad met premier Nehroe. Hij zou deze laatste op de hoogte hebben ge bracht van de jongste ontwik kelingen in het geschil van Indo nesië met Nederland. Men verwacht, dat Soekarno donderdag een gesprek zal heb ben met MacMillan, die vandaag in New Delhi aankomt. Men ver wacht nu, dat het eerder een protocollair, dan een politiek ka rakter zal hebben en van weinig invloed zal zijn op de gebeurte nissen rond de kwestie Nieuw- Guinea. President Soekarno werd bij aan komst op het vliegveld van Nieuw Delhi verwelkomd door de president van India, Rajendra Prasad, de vice- president Radhakrishnan en premier Nehroe. De landing van het vliegtuig, waarin de Indonesische president reisde, werd een half uur lang opgehouden, om pre mier Nehroe, die per vliegtuig uit Madras moest komen, gelegenheid te geven tijdig aanwezig te zijn voor de begroeting van Soekarno. Reuter voegt hieraan toe, dat in een verklaring voor de pers bij zijn aan komst,, Soekarno heeft verklaard, dat de re'is hem van zijn dagelijkse plich ten zou ontheffen en hem in staat zou stellen zijn normale gezondheid te her winnen. ,,Maar afgezien daarvan, wil ik niet ontkennen met mijn vrienden onze politiek tegenover Nederland in Weersverwachting van het K.N. M.I. tot vanavond, opgemaakt dinsdagavond 23.15 uur: Veran derlijke bewolking met hier of daar enkele buien. Overwegend matige wind tussen noord en west. Kouder. Verwachting van het Belgisch weerkundig instituut: Matige wind uit het noordwesten. Be wolkt met opklaringen. Sneeuw en stofhagel. Daling in de tem peraturen. Vandaag: zon onder 16.48 uur, aan op 20.48 uur. Morgen: zon op 8.45 uur, maan onder 10.17 uur. Als we ons niet vergissen, breekt er een onrustige tijd aan voor het land nu de opvolger van ..Billy the kid", de achttien maanden oude „Jimmy the nap kin", na een rusteloze tocht door de woestijn in de bewoon de wereld is teruggekeerd. We troffen Jimmy bij zijn ouders in het plaatsje Mossley bij Man chester in het Engelse graaf schap Lancashire, terwijl hij in een slecht humeur, leunend op de bar van de saloon" stond te wachten op 'n dubbele melk. Gezien zijn laaghangende re volver, had hij weinig goeds in de zin met ieder die maar had durven beweren, dat zijn luier scheef zat... Gelukkig zakte zijn boze bui wat toen hij bij een spelletje poker vijf azen kon tonen. Hoe dat kon, durfde voor die dreigende revolver op' tafel niemand vragen... Er ging echt een zucht van verlichting door de gelagkamer toen Jimmy ein delijk zijn berendoder pakte en waggelend zijn paard weer op zocht. In de dinsdag gehouden vergade ring van het dagelijks bestuur van de Algemene Katholieke Werkgeversver eniging en het Katholiek Verbond van Werkgeversvakverenigingen is in de plaats van de heer L.A.J.M. van Heijst tot algemeen voorzitter be noemd: mr. F.J.F.M, van Thiel, oud minister van Maatschappelijk Werk, directeur van de „N.V. Robur", rij wielonderdelen- en buizenfabriek te Helmond en lid van dc Tweede Ka mer der Staten-Generaal. A O O S 9 AFSCHSD SfOOMTRACttr Bertos*nb<>sch w® smosaom o-p dStwtiiag 7 januari 1 75B (Van onze redacteur) UTRECHT, dinsdag Met George Stephenson aan de stoom- klep startte in 1825 de eerste locomotief ter wereld vanuit Stockton naar Darlington. In 1839 dreunde tussen Amsterdam en Haarlem haar Nederlandse opvolgster Vandaag, bijna honderd twintig jaar later, reed de 59-jarige machinist Harry van Hooij uit Roosendaal de 3737-loc, even lang in dienst bij de N.S. als haar bestuurder, de nog zeer soepel lopende machine naar haar laatste halte: Spoorwegmuseum, Maliebaan, Utrecht. Was Engeland de eerste geweest met zijn door stoom gedreven locomotief, Nederland werd deze dinsdag het eerste land, dat de stoomlocomotief definitief af schafte. Volgens de, men mag zeggen feilloze dienstregeling der N.S., voor dit ou- wetje speciaal ontworpen, had 3737 om 14.32 uit Den Bosch aan zijn slot-race moeten beginnen. Het spoorwegonge val tussen Geldermalsen en Zaltbom- mel noopte president den Hollander echter daarin wijziging te brengen. 3737 werd naar Geldermalsen gediri geerd en nu begon daar de laatste der stoomblazers aan haar zogezegde zwa nenzang. Ze knorde en pufte en blies van ge not bij zoveel belangstelling. Vooral de pers, wier vertegenwoordigers bij deze gelegenheid uit vrijwel alle lan den van het continent (vóór het ijze ren gordijn) deze in Europa unieke laatste reis assisteerden, was er en masse. 3737 genoot bovendien buitenge woon groot medeleven van fotografen en cineasten en vanzelfsprekend ont braken ook radio en T.V. niet. Over het algemeen scheen men in de begeleidende ..karavaan" meer op smuk van de loc te hebben verwacht. Er ontbrak zelfs het simpele strikje en slingertje groen. Alles, wat dit betreft, werd duide lijker, toen president den Hollander zich tot machnist Harry van Hooij richtte en te kennen gaf: „We zijn eigenlijk niet blij meester. Maar laten we trachten haar monter en wei naar haar eindbestemming te voeren". Daarop beklom de N.S.-president „de plaat", tezamen met oud-N.S.-direeteur B. Hupkes en vlot sleepte 3737 haar last over de van regen blinkende rails. Niemand onder doe talrijke reizigers, genodigden en journalisten hadden zo veel plezier als de technici van de N.S. toen .ouwetje" eerst door O.S. .'onveilig signaal) reed en vervolgens op „verkeerd spoor" de Maliebaan be reikte. Zó werd 3737 op haar laatste rit nog een gevaarlijk evenement be reid. En het was tot haar doorgedron gen óók, want onophoudelijk liet ze de voorgeschreven noodsignalen ho ren. We mogen niet zeggen, dat het af scheid roerend was, maar een bijzon der droevig moment was het toch wel. Zo liet althans de heer den Hollander het uitschijnen in zijn toespraak tot de directeur van het museum, dr. F. de Bruijn, die het ouwetje aan de reeks curiositeiten toe mocht voegen. Het zal. aldus besloot de N.S.-president een monument uit een vervlogen pe riode worden. Vooraleer het echter zo ver is, dat het oude renpaard in de stille stal komt, zal het inwendig nog gebalsemd worden en van buiten een opknappertje ondergaan". En hiermede was dan het actieve .leven" van 3737 afgesloten. Toen mochten machinist Hooij en de 28- jarige leerling-stoker Piet Bos uit Den Haag, hartelijke woorden in ontvangst nemen van hun hoogste chef, waarna de journalisten naar „Esplanade" to gen voor het bijwonen der persconfe rentie, welke de N.S. oudergewoonte bij het begin van het nieuwe jaar be legt. Nieuws hiervan is elders in dit blad te lezen. het bijzonder cn de huidige wereld ontwikkelingen te zullen bespreken". Intussen heeft men in Djakarta weer de handen vol met binnenlandse poli tieke moeilijkheden en in het bijzonder met de gebeurtenissen op Celebes, waar het noorden zijn onafhankelijk heid van het zuiden heeft geprocla meerd. Gisteren zou de „gouverneur", Manoppo, zijn eerste dienstconferentie houden in Menado met de gloednieuwe „hoofden van de provinciale departe menten". De Noord-Molukken zijn inmiddels tot gesloten gebied verklaard voor alle verkeer. Vorige week werd, zoals men weet, een bekendmaking uitgegeven omtrent de arrestatie van een aantal personen op Ambon, die het wettige bestuur van de Molukkbn omver had den trachten te werpen. De militaire commandant van Dja karta, overste Dachjar heeft bekend gemaakt, dat alle eenheden van het leger, de marine en de luchtmacht te Djakarta zullen deelnemen aan mili taire oefeningen, die a.s. donderdag zullen worden gehouden „om voorbe reid te zijn op alle eventualiteiten". Journalisten gearresteerd De militaire heeft gisteren hoofdredacteur politie in Djakarta achtereenvolgens de en de waarnemend hoofdredacteur van het Indonesische persbureau „Pia" gearresteerd, we gens publikatie van berichten om trent militaire aangelegenheden. De hoofdredacteur werd later vrijgelaten omdat hij buitenlands bleek te zijn toen de berichten in kwestie werden doorgegeven. De eigenaars van Nederlandse be drijven te Djakarta hebben, voorzo ver hun zaken nog niet zijn overgeno men door de regering, bevel gekre gen zich binnen 10 dagen te melden bij het plaatselijke militaire com mando. In de bekendmaking wordt gezegd, dat registratie nodig is voor een verdere regeling van de status dezer bedrijven. Een Amerikaans straalvliegtuig van het type T-33 is boven Albanees ge bied tot landen gedwongen, aldus een in West-Duitsland opgevangen be richt van een station dat zich radio- Tirana noemt. Het incident gebeurde in de streek van Berat, ongeveer vijftig km van de kust. De stormachtige wind heeft ook ni de hoofdstad da?iio huis ge houden: op de Sloterkade woei een caravan*' pardoes het wa ter in... De brandweer viste het vehikel met de nieuwe kraan wagen onder 't goedkeurend oog van honderden Amsterdam mers vlot weer op het droge. De brand in de woning van de heer H.P. de Boer te Ter Apel, waarbij drie kinderen om het leven kwamen, is volgens de laatste berichten ont staan, door een ontploffing van pro- paangas. Dit gas was in de nieuw aangebrachte aardgasleidingen gespo ten om deze te beproeven. Het is nog onbekend hoe dit gas kon ontsnappen en bij kleine hoeveel heden de woning kon binnendringen. In de keuken van de woning brandde een kachel, deze heeft het gas doen ontploffen. Dit bericht kan worden beschouwd als aanvulling van wat we op pagina 3 melden. Per jaar worden niet minder dan 1.000.000 processen - verbaal opge maakt waarvan circa 800.000 voor verkeersdelicten. Minister Samkal- den noemde deze cijfers gisteren in de Eerste Kamer ter illustratie van de noodzaak om een eenvoudige pro cedure voor de afdoening te vinden. Hij verdedigde in de senaat zijn voorstel om de zogenaamde „betaal de waarschuwing" mogelijk te ma ken. Hierbij zal de overtreder in be paalde gevallen in staat worden ge steld een strafvervolging „af te ko pen" door betaling van maximaal 10.aan de verbaliserende amb tenaar. Nadat de Kamer bij de bewindsman de noodzaak had bepleit van een tactisch optreden van de ambtenaar, werd het voorstel zonder hoofdelijke stemming aangenomen. De commu nisten waren tegen. De ministers van Buitenlandse Zaken van de zes landen der Europese economische gemeen schap zijn er op hun conferentie in Parijs niet in geslaagd een de finitieve of tijdelijke zetel voor de nieuwe Europese gemeen schappen, E.E.G. en Euratom, vast te stellen. Wel is besloten dat de Belg Paul Finet voorzitter van de Hoge Autori teit van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal zal worden. Eerste vice-voorzitter wordt de Nederlander D. Spierenburg. Beiden zijn reeds lid van de Hoge Autoriteit. De Duitse staatssecretaris van Bui tenlandse Zaken, Walter Hallstein is aangewezen voor het presidentschap van de Europese commissie van de E.E.G. Oud-minister Mansholt en de Fransman Marjoiin zijn tot vice-voor- zitters benoemd. De voorzitter van de Franse Spoor wegen. Louis Armand, zal voorzitter- van de commissie der Euratom wor den. Mr. E. Sassen is gekozen als lid. Voor het presidentschap van de Eu ropese Investeringsbank van de E.E.G. zal de Italiaan Pietro Campilli worden voorgedragen, terwijl voorts besloten is dat een Nederlander president van het gerechtshof van de E.E.G. zal worden. Het ontslag van Mayer als voorzit ter van de Hoge Autoriteit en Etzel als vice-voorzitter is aanvaard. Als lid van de Hoge Autoriteit worden zij opgevolgd door Bluecher en Raynaud. De ministers hebben nog geen voor zitter voor de Europese assemblee be noemd. Zij zijn overeengekomen, dat zij aan de afgevaardigden van hun parlementen in de Europese assemblee zullen aanbevelen een Italiaan tot voorzitter te kiezen. Wat de zetel der Europese instellin gen betreft zijn de ministers overeen gekomen dat er een zetel voor deze instellingen zal komen zodra deze con centratie uitvoerbaar is. De ministers echter hebben gis teren noch een definitieve, noch een voorlopige beslissing willen nemen. Aanvankelijk was er sprake van een tijdelijke oplossing, maar daarin ver moedt men het gevaar, dat zij wel eens een definitief karakter kan krijgen. Dit laatste werd gisterenavond nog bekend, nadat het commentaar op pa gina 3 al ter perse was.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1958 | | pagina 1