Voedselreserve op Java in
januari uitgeput
Treinramp Woensel voor
Spoorwegongevallenraad
Wel zeer bezorgde vader spant
kort geding
aan
8
Vandaag
reactie
Moskou
Westers' pleidooi door
Russische geleerde
Ruilhandel tussen Sumatra
en Singapore
Secretaris van
Graauw bekent
verduistering
Toon Hermans
weigerde
op te treden
Ad// den Besten
terug in ons land
DAGBLAD VOOR XEELAND
De NAVO-conferentie
Drie Nederlanders
vrijgelaten
Veel bewolking
Nog geen beslissing
hoofdstad Europa
Prinses Margaret
naar Canada
Verwen uw vrouw
Deze lastgeving had nooit
verstrekt mogen worden
„Door"was het
fatale woord
Als Indonesiërs ons land zouden moeten verlaten....
Fabriek synthetische
rubber te Pernis
DAGBLAD DE STEM
60.000 GEZINNEN
97e JAARGANG No. 22638
Uitgave H. V. Uitgevers Mij. Neerlandla.
Verschijnt elke werkdag. Bureaus: Breda,
Beigerstr. 16. TeL: Directie, Redactie en Ad
ministratie 22341. Verantwoordelijk Hoofd
redacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad:
J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem,
mr. dr. A J. J. M Mes, mr. H. M. L. de
Rechter, P. V. M Vercauteren, L. J. v. 't
Westende. Abonn.prijs bij vooruitbet 7.-
p. kwartaal, p. post 8.20, p. week (ultsL
bij niet postbestelL) 0.54. incasso wordt
berekend. Losse numm. 15 et Postrek 278841
Yaor God, Kcmtngtn en Vaderland
ZATERDAG 21 DECEMBER luo7
Advertentieprijs voor de gehele oplage 0J5
per mm. (Ingezonden Mededelingen 0.85
per mm). Voor advertenties van plaatselijke
aard uit Zeeland uitsluitend in de Zeeuwse
editie 0.14 per mm. (Ingezonden Mede
delingen 0.35 per mm). Bij contract aan
zienlijke reductie; volledig tarief en Alge
mene Voorwaarden worden op aanvraag
verstrekt. Staatwerk 3 ct. per mm extra.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling
niet wensen af te geven, worden vernietigd.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, telefoon 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, telefoon 102 (Bijbureaus: TERNEUZEN, Noordstraat 56, tel. 2601 OOSTBURG, Nieuwstraat 41, tel. no. 36)
Mevrouw Sumari, lid van het parlement
voor de nationalistische partij, heeft by het par
lement een motie ingediend, waarin van de re
gering snelle maatregelen worden gevraagd tot
verbetering van de rijstsituatie en voorkoming
van hongersnood. In de motie wordt verklaard,
dat in januari de plattelandsbevolking haar re
serves aan voedsel zal hebben uitgeput, terwijl
de rijstprijs thans boven de draagkracht der be
volking is.
Tegelijkertijd hebben de communistische
„Sobsi" en de vakbond van havenarbeiders aan
de regering de eis gesteld tot verscherping van
het toezicht op de distributie en produktie van
rijst, en tot het nemen van de strengste maat
regelen tegen hamsteraars en speculanten.
Voc :ts wordt vernomen, dat onder toezicht van de militaire
gezaghebbers van Sumatra, een ruilhandel zal worden ingesteld
tussen Sumatra en Singapore. Er zal rubber tegen rijst worden
geruild.
Elders in deze editie geven
wij diverse commentaren uit
verschillende landen op de re
sultaten van de NAVO-confe-
rentie. Uiteraard gaat in dit ver
band de grootste aandacht uit
naar Moskou, waar men echter
zekere reserves in acht schijnt
te nemen.
Terwijl De Waarheid bericht, dat
het Russische persbureau Tass de be
sluiten van Parijs een aanwijzing
noemt, „dat de leiders van het agres
sieve blok van plan zijn de bewape
ningswedloop voort te zetten", con
stateert het regeringsblad Izwestia
niets anders dan dat „men niet bij
machte is geweest om aan het vraag
stuk van de vrede, zoals Boeiganin
dat in zijn brieven uiteen had gezet,
voorbij te gaan".
Later werd te Moskou bekendge
maakt, dat' de Russische regering
vandaag een officiële verklaring over
de ontwapening en de NAVO-confe
rentie zal geven.
Drie Nederlanders, die de vorige
week op last van de militaire com
mandant van Djakarta werden aan
gehouden, zijn gisteren weer in vrij
heid gesteld. Zij kregen echter op
dracht Indonesië spoedig te verlaten.
Het waren de heren W. Buma, van
Jacobson an den Berg. die werd be
schuldigd van het neerhalen van de
Indonesische vlag van het hoofdkan
toor van zijn maatschappij, en W.
Dam P. M. Micka van de Koninklijke
Paketvaart Maatschappij, die werden
beschuldigd van een poging" om gel
den van de maatschappij buiten het
gebouw te smokkelen.
Dekking tekorten....
Een communistisch lid van het par
lement heeft een motie ingediend,
waarin wordt gevraagd om alle win
sten van de Nederlandse ondernemin
gen te gebruiken ter dekking van het
tekort op de lopende staatsbegroting,
dat 4 miljarl rupiah bedraagt.
Tevens wordt in de motie, die door
vier ande, leden is mede-onderte
kend, voorgesteld om de winsten van
de Nederlandse bedrijven, die onder
regeringstoezicht zijn gesteld, te be
nutten voor de wederopbouw.
De aanslag
Het dagblad „Pemuda" in Djakarta
heeft gemeld, dat thans reeds vast
staat, dat do granaten, die op 30 no
vember werden gebruikt voor de aan
slag op president Soekarno, en ook
de andere explosieven. die door het
leger in Djakarta in beslag zijn geno
men, van Palembang, de hoofdstad
van zuid-Sumatra, afkomstig zijn.
Een legerwoordvoerder deelde me
de, dat de legerleiding een onderzoek
instelt naar de juistheid van dit be-
i richt.
Van andere zijde wordt nog ver
nomen, dat de wijze waarop te
gen het unilaterale besluit der
Indonesische regering met betrek
king tot de territoriale wateren
zal kunnen worden geprotesteerd,
bij de Engelse regering in studie
is.
Scheepvaart
De evacuatie van Nederlanders
verloopt volgens plan. Gisteren is de
Waterman met 904 evacués uit Soera-
baja in Singapore aangekomen. Van
daag keert het schip naar Indonesië
terug om andere evacués te gaan ha
len.
Volgens in Djakarta uit Makassar
ontvangen berichten moet de „Nieuw-
Holland" van de K.P.M.. die kort ge
leden met 4.000 ton graan uit Austra
lië in Makassar aankwam, op last
van de legerautoriteiten voorlopig in
deze haven blijven.
Er worden thans drie passagiers
schepen van de K.P.M. in Makassar
vastgehouden.
Volgens plaatselijke persberichten
is het eerste K.P.M.-schip onder een
Nederlandse gezagvoerder, doch met
militaire bewaking aan boord om te
voorkomen dat het schip de Indone
sische wateren zal verlaten, enige da
gen geleden met vracht uit Makassar
ge-
de
de
BENJAMIN BRITTEN heeft te
Darmstad meegedeeld, dat hij een j
Singapore
nieuwe opera, getiteld „Noahs
Floods", heeft voltooid.
TUSSEN BIRMA en Indonesië is een
overeenkomst gesloten over de instel
ling van een commerciële luchtlijn
tussen beide landen.
MINISTER DULLES is gisterenoch
tend uit Parijs naai Madrid vertrok
ken voor een korte bespreking met
generaal Franco.
OP HET NOORDZEKANAAL is gis
terennacht een Duitse kustvaarder na
een aanvaring met een Nederlandse
Rijnaak, gezonden. De opvarenden
werden gered.
DE DUITSE Bondsregering is voor
stander van deelneming van Spanje
aan werkzaamheden van Europese
instellingen, aldus het jaarverslag
van de Duitse minister van buiten
landse zaken.
IN PRAAG is gisterenmorgen een Sy
rische delegatie aangekomen. Het
officiële doel van dit bezoek is, de
versterking van de vriendschapsban
den tussc i beide landen.
IN SITTARD is gisteren een drieling
geboren. De kinderen moesten naar
het ziekenhuis gebracht worden om in
couveuses te worden verpleegd. Moe
der en drieling maken het best.
DE ITALIAANSE SENAAT heeft een
conflict met de kamer van afgevaar-
c' gden over een wetsontwerp om het
aantal senatoren van 237 op 330 te
brengen.
SLACHTOFFERS van de aardbe
vingsramp in Perzië zullen hulp ont
vangen van het Rode Kruis. Uit Ne
derland is reeds een zending hulpgoe
deren onderweg. Het aantal doden
wordt op 2.000 geschat.
J Weersverwachting van het KNMI
tot vanavond, opgemaakt vrydag-
avond 23.15 uur:
Veel bewolking met voorname-
lijk in de noordwestelijke helft
van het land tijdelijk enige regen.
Matige tot krachtige wind tussen
zuid en zuidwest. Zacht voor de
tijd van net jaar.
Verwachting van het Belgische
l Weerkundig Instituut:
J Matige tot vrij sterke zuidwes-
tenwind. Bewolkt tot betrokken;
nevelig weer, maar betrekkelijk
zacht. Lichte regen of motregen.
Vandaag: zon onder 16.30 uur.
Maan onder 17.14 uur.
Morgen: zon op 8.46 uur. Zon
onder 16.30 uur. Maan op 9.16 uur.
Maan onder 18.18 uur.
I Maandag: zon op 8.46 uur.
Maan op 9.51 uur.
De Engelse regering is voornemens
te antwoorden op de demarche van
Indonesië met betrekking tot het ver
lenen van fa:iliteiten aan Nederland
se oorlogsschepen in de marinehaven
van Singapore, aldus is te Londen
van de zijde van het ministerie van
buitenlandse zaken medegedeeld.
Men wees er echter op, dat niet ge
sproken kan worden van een eigenlijk
protest door Indonesië. Voorts werd
opgemerkt, dat met het verlenen van
bunkerfaciliteiten aan de Nederlandse
schepen, de autoriteiten in Singapore
slechts een reeds lang bestaande
praktijk hebben gevolgd. Deze facili
teiten werden ook aan schepen van
andere lantk'i erleend, zoals Ameri
ka en Frankrijk.
De gemeentesecretaris van de
meente Graauw en Langendam,
heer A. Th. H. D. heeft zich by
politie te Middelburg aangemeld mei
de bekentenis, dat hij gelden verduis
terd zou hebben uit de gemeentelijke
middelen. Toen D., die in 1956 in zijn
functie werd benoemd, enkele dagen
geleden de gemeente verliet, was nog
geen fraude ontdekt, maar deze kwam
aan liet licht, toen een onderzoek werd
ingesteld door het verificatiebureau
van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten. Volgens de burgemeester
\an Graauw en Langendam betreft
het een bedrag van enkele duizenden
guldens. Naar wij nader vernemen be
loopt het verduisterde bedrag circa
J 8000.—
De gemeentepolitie van Middelburg
heeft het onderzoek overgedragen aan
de rijkspolitie in Zeeland, die in sa
menwerking met het verificatiebureau
een nader onderzoek instelt.
D. is ingesloten in het Huis van
Bewaring te Middelburg.
De zes ministers van buitenlandse
zaken van de landen der Europese
Economische Gemeenschap, die giste
ren te Parijs hebben vergaderd, heb
ben besloten opnieuw op 6 en 7 janu
ari in Parijs bijeen te komen, teneinde
een beslissing te nemen met betrek
king tot de zetel (s) der Europese in
stellingen en de benoemingen van de
leden der Europese commissie.
De voorzitter van de Sowjet-
Academie van Wetenschappen,
dr. Nesmejanof, heeft op een
vergadering van de Unieraad,
een van de kamers van het par
lement, kritiek geleverd op het
wetenschappelijk beleid in de
Sowjet-Unie. Volgens hem is er
nog veel voor nodig om de Ver
enigde Staten op alle fronten
van de wetenschap te verslaan.
Dr. Nesmejanof zei, dat er te wei
nig geld ter beschikking wordt gesteld
voor wetenschappelijke apparatuur.
Sowjet-geleerden krijgen verouderde
apparaten. Er wordt in de Sowjet-Unie
minder geld voor de uitrusting van
laboratoria uitgegeven dan in de Ver
enigde Staten. Bovendien maken de
fabrieken niet wat de geleerden no
dig hebben.
De Spoetnik daarentegen heeft, al
dus dr. Nesmejanof, aangetoond, dat
de Sowjet-raketwetenschap een voor
sprong heeft en dat ook grote voor
uitgang is geboekt op het terrein van
de mechanica, de wiskunde, de schei
kunde, de radiotechniek en de auto
matisering.
De afgevaardigden hoorden dr. Nes-
mejanofs opsomming van tekortkomin
gen in doodse stilte aan. Westelijke
waarnemers toonden zich er door
verrast, dat dr. Nesmejanof het plei
dooi van westelijke geleerden voor
meer geld voor wetenschappelijk on
derzoek bleek te hebben overgenomen.
In zijn rede deelde dr. Nesmejanof
verder mee, dat voor 1958 18.200.000.000
roebel voor wetenschappelijk onder
zoek is uitgetrokken tegen 16.300.000 000
roebel in 1957. De vermeerdering is
echter in het bijzonder bestemd voor
de bouw van het wetenschappelijk
centrum bij Nowosibirsk.
„In 1954 had de Sowjet-Unie voor
iedere geleerde gemiddeld een bedrag
van 9.000 roebel uitgetrokken, doch in
1957 was dit 5.300 roebel geworden.
Dit is een verkeerde ontwikkeling.
Dit bedrag moet tenminste weer tot
9.000 roebel worden verhoogd", ver
klaarde hij.
naar Menado vertrokken. Het was de
S wa rtenhondt'
Twee andere Nederlandse sche
pen, een tankboot en het passa
giersschip „Tjipondah", kregen
opdracht de dienst tussen Makas
sar en Balikpapan. die zij vroeger
onderhielden, te hervatten. Aan
boord van beide schepen zijn In
donesische militairen geplaatst.
Zoals wij elders reeds berichtten,
heeft een Japanse rederij 13 vracht
schepen in huur aan Indonesië aange
boden.
Voorts heeft het parlement goed
keuring gehecht aan het gebruik van
•een Russische lening van 100 miljoen
dollar om schepen, in het bijzonder
Russische, aan te kopen.
Gisterenavond zou de motorclub
Assen en omstreken" het 35-jarig
bestaan vieren. Vele voorbereidingen
varen getroffen en het was het feest
comité gelukt Toon Hermans met zijn
,,one man show" te engageren.
Dit optreden is evenwel niet door
gegaan.
Zaal ,,Geerts", waar de feestavond
zou worden gehouden, was tot de al
lerlaatste plaats bezet, toen de voor
zitter van de motorclub, de heer H.
Wijnbergen het toneel betrad en me
dedeelde, dat de heer Hermans niet
wenste te spelen en weer vertrokken
was. Hij zeide voorts, dat het perso
neel van Hermans de gehele dag be
zig is geweest het toneel in te richten
en om ongeveer 6 uur kwam de ar
tiest zelf. Hij wenste toen allereerst,
dat de kopjes van de tafels verwij
derd werden, hij verlangde daarna
verwijdering van de muziek uit de
zaal, er mochten geen asbakjes op de
tafeltjes staan en het bestuur was
gaarne bereid al deze wensen in te
willigen. De heer Hermans wenste
echter niet te spelen. Hij beval zijn
personeel hei toneel af te breken en
weer te vertrekken.
De laatste vraag, die aan Toon
Hermans werd gesteld, luidde: .,Wat
moeten wij met alle mensen in de
zaal?". Het antwoord: „Laat die
maar dansen. Het is voor mij artis
tiek niet verantwoord hier op te tre
den."
Er bleef de vereniging niets anders
over dan weer naar huis te gaan.
Men heeft niet gedanst. De organisa
trice van de feestavond heeft beslo
ten de artiest in rechten aan te spre
ken. Hij was geëngageerd voor een
bedrag van 1850.-.
Te Londen is officieel medegedeeld,
dat prinses Margaret in de komende
zomer Canada zal bezoeken. Dit zal
het eerste bezoek van de prinses aan
dit land zijn.
Prinses Margaret heeft ook de uit
nodiging der regering van Brits-Co-
lumbia aanvaard, om aldaar in 1958
de feesten ter herdenking van het
honderdjarig bestaan van deze deel
staat van Canada bij te wonen.
(Advertentie)
mat de
veilige
elektrische
koffiemolen
cte enige elektrische koffiemolen van
Nederlands fabrikaat voor deze prijs
absoluut veilig, plastic romp, motor ge
heel geïsoleerd
geen stroomgeleidende metalen romp
(Van onze redacteur)
Wat is de oorzaak geweest van het spoorwegongeluk in
Woensel, op 12 augustus jl., dat aan zeven mensen het leven kostte
en waarbij meer dan vijftig personen werden gewond? Op die
vraag zal de Spoorwegongevallenraad het antwoord moeten ge
ven. Vandaar het openbaar onderzoek, dat de raad gisteren heeft
ingesteld en waarvoor een enorme belangstelling bestond. Dit
laatste niet alleen vanwege de omvang van de ramp, maar ook
omdat het de eerste keer was dat de raad in het openbaar optrad.
De zitting vond plaats in de grote zaal van het gerechtshof in Den
Bosch, die nauwelijks groot genoeg bleek.
Het college, dat twee jaar geleden door de Kroon werd ingesteld en
mr. H. de Zaayer als voorzitter heeft, veroordeelt niet. Het oordeelt
alleen.
Er is geen openbare aanklager, er zijn geen verdedigers. Alleen de oor
zaak van een ongeluk worclt onderzocht. De conclusie van de raad zal
worden neergelegd in een rapport aan minister Algera, eventueel met
adviezen, die vergroting van de veiligheid beogen.
Over persoonlijke schuld wordt niet gerept, al houdt deze natuurlijk
ten nauwste verband met de vraag naar de oorzaken van een ramp als
deze.
Drie getuigen-deskundigen hoofdingenieurs van de Spoorwegen
en zestien getuigen waren voor het verhoor naar Den Bosch geroepen.
Van de laatsten waren de meesten nauw bij de rampzalige gebeurtenissen
op 12 augustus betrokken geweest.
Men zal zich de toedracht herinne
ren. Door breuk in een spoorstaaf
werd trein 54 uit Eindhoven, in de
richting Den Bosch, over het derde
spoor (hulpspoor) geleid. In Woensel
zou hjj op „verkeerd spoor" worden
gebracht, bestemd voor de binnenko
mende treinen. Dit spoor zou hij tot
aan Best volgen, waar hij dan op het
rechtse en dus normale spoor zou
komen.
Er ging iets mis. Bij de blokpost
Woensel reed de trein door een on
veilig signaal, kwam op „verkeerd
spoor" en botste op trein 629, die in
volle vaart uit de richting Best kwam
aanrijden.
Waar lag de fout? Bij de bestuur
der van trein 54? Nee, zei deze, want
op de lastgeving stond duidelijk aan
gegeven, dat ik het onveilige signaal
mocht passeren. Wat beaamd werd
door ir. Burger, een des deskundigen
Die lastgeving was dus verkeerd. Ze
was in Eindhoven afgegeven in op
dracht van treindienstleider Rensen,
na overleg met een commies van de
inspectie. Perronopzichter Martens had
ze ingevuld. Uit het verhoor bleek,
dat het voor hem de eerste keer was
geweest dat hij zich van deze taak
had gekweten. Hij had zelfs een for
mulier gebruikt, dat inmiddels ver
ouderd was, maar dat zich, met de
nieuwe formulieren, in hetzelfde kan
toortje bevond. Dit was niet van in
vloed geweest op de fatale gebeurtenis
sen. maar het was wel tekenend voor
de situatie.
Een bezorgde vader heeft een
kort geding aangespannen om
met gerechtelijke kracht te
voorkomen, dat zijn achtjarig
dochtertje uit Nederland zal
worden weggevoerd naar In
donesië, als er ooit een bevel
zou komen, dat alle Indone
siërs moeten repatriëren.
De vader was gescheiden en zijn
t.--vrouw kreeg de voogdij over het
kind. De vrouw hertrouwde met een
Indonesiër. Een verzoek van de man
tot voogdijwijziging wees de recht
bank op 27 ïovember jl. af. Begin
december, toen in Indonesië moeilijk
heden ontstonden en er in Nederland
geruchten de ronde deden, dat moge
lijk wel eens alle Indonesiërs zouden
moeten repatriëren, werd de vader
bang dat zijn dochtertje dan door
naar moeder zou worden meegeno
men. Om dit te voorkomen begon hij
en kort geding voor de president
van de rechtbank van Den Haag.
Voor de eisende vader pleitte gis
teren jhr. mr. A. M. C. Sandberg, die
o.m. zeide, dat de bijzondere toestand
in Indonesië bijzondere maatregelen
rechtvaardigt. Hij meende, dat er re
denen waren om een tijdelijke voor
ziening in de voogdij over het kind te
treffen zolang de huidige situatie blijft
duren.
Mr. W. F, K. Versteeg, die voor de
gedaagde moeder pleitte, trok in twij
fel of er ooit sprake zou zijn van ge
dwongen repatriëring van alle Indo
nesiërs. De Indonesiër met wie de
moeder is hertrouwd, is een aanzien
lijk man. die sinds 1942 niet meer in
Indonesië is geweest. Hij heeft hier
ee i goede baan en wil niet terug, ook
al kan hij niet beloven, dat hij nooit
terug zal gaan.
De president van de rechtbank, jhr.
ir. G. Wissen Elias. vroeg aan de
moeder of zij misschien bereid zou
zijn haar paspoort ter griffie te depo
neren. Moehl zij het paspoort dan op
vragen, dan kan onmiddellijk de ad
vocaat van de vader hiervan in ken
nis worden gesteld, zodat de vader
een voorziening zal kunnen treffen.
Maar jhr. Sandberg meende, dat dit
niet afdoende zou zijn. „Wij zijn al
zo vaak door Indonesië beetgeno
men", zei hij, „en het is heel een
voudig om een nieuw paspoort te
maken."
De president bepaalde, dat hij 27
december a.s. uitspraak zal doen.
Martens had nog in het ongewisse
verkeerd omtrent het woordje „door"
op het formulier, ter hoogte van sein 6.
Moest het geen „stop" zijn? Hij infor
meerde bij adjunct-stationchef Poel
man, die er niet direct een afdoend
antwoord op kon geven.
„Fout"
Aarzelend was de houding van de
heer Poelman tijdens het verhoor. Had
hij, zo werd hem gevraagd, na het ge
sprek met Martens, niet de treindienst
leider moeten benaderen
„Dat heb ik geprobeerd", zei hij,
maar het lukte niet onmiddellijk. Daar.
om ben ik naar post T gelopen. Onder
weg hoorde ik roepen. Toen was het
al gebeurd".
Hoofdingenieur Burger bracht in het
midden dat Poelman ais de verant
woordelijke persoon onmiddellijk had
moeten ingrijpen. Hij reageerde te
langzaam. De lastgeving had nooit ver
strekt mogen worden. Ze mocht in
Eindhoven slechts worden afgegeven
in combinatie met een lastgeving
voor verkeerd spoor tussen Eindhoven
en Woensel, wanneer namelijk over
het hele traject Eindhoven-Best over
dit spoor werd gereden. In het onder
havige geval had de treindienstleider
in Woensel, de heer Foederer, ze moe
ten afgeven. De treinbestuurder zou
dan bij de blokpost, vóór het onvei
lige signaal, gestopt zijn.
Of dit ergens omschreven stond.
„Dat niet", zei ir. Burger, „het is een
zaak van gezond verstand". Trein
dienstleider Rensen was het in deze
niet met hem eens.
De zaak bleek in elk geval nogal
gecompliceerd. De treindienstleider in
Woensel had inderdaad in de mening
verkeerd, dat hij de lastgeving zou
moeten verstrekken. Tot zijn ontstel
tenis zag hij trein 54 door het onvei
lige signaal schieten. Hij sprong van
zijn wachtpost en maakte een armge
baar, waarmee hij „stoppen" bedoelde,
maar dat door de bestuurder als „lang
zaam rijden" werd uitgelegd. Het was
niet het afgesproken sein. De heer
Foederer had, geschrokken als hij was,
slechts een impulsief gebaar gemaakt.
/Vief eenvoudig
Machinist de Boer gaf rustig en zelf
verzekerd antwoord op de vragen die
hem werden gesteld. Hij had geen mo
ment geaarzeld. De lastgeving immers
gaf aan, dat hij mócht doorrijden. Op
het laatste nippertje had hij uit de
trein kunnen springen, dat was zijn
behoud geweest. De voorzitter vond
het een gelukwens waard.
De machinist van trein 629 kon zich
vrijwel niets meer herinneren van het
ongeluk. Hij had een shock gehad en
leed aan een ernstige geheugenstoor
nis. Hij had „de bewijzen" in zijn zak,
zei hij, dat hij juist had gehandeld.
Mr. de Zaaier zag van een verder ver
hoor af.
Waarom werd door een treindienst
geleider een lastgeving verstrekt voor
„verkeerd spoor" buiten zijn verant-
woordelijkheidsgebied? Omdat dit wel
i eens meer gebeurde. In dit geval ech-
Een overzicht van de zitting van
(ie spoorwegongevallenraad te Den.
Bosch. Achter de tafel v.l.n.r. ir. F.
Boonstra, mr. A. F. Schepel, prof.
ir. H. C. A. van Eldik Thieme, voor
zitter mr. H. R. de Zaayer. prof. dr.
ir. J. P. Schouten, jr. A. Stapelkamp
i?\ N. A. Bogstra en ir. H. D. de Vos.
Voor de tafel (met de rug naar de
camera) de getuigen, de heren
Scheffer, Jonker en Burger (v.l.n.r.)
ter was hef in geen geval verantwoord.
Het gezonde verstand
Of de formulieren in Eindhoven
mochten liggen Verboden was het
niet. Ze mochten alleen niet afzonder
lijk worden gebruikt, wat echter niet
met evenveel woorden was gezegd. In
eik geval heeft men de formulieren nu
weggehaald. Bovendien moest voort
aan op iedere lastgeving duidelijk
vermeld zijn, waar ze moet worden
verstrekt.
Onnadenkendheid, een al te groot ver
trouwen in de „waterdichtheid" van
het systeem, aarzeling bij de verant
woordelijke mensen.... het zijn alle
maal factoren die bij de oorzaak van
de ramp een rol hebben gespeeld.
Dat bleek duidelijk uit de verhoren.
Tot tegen half vijf vrijdagmiddag
hebben ze geduurd. De raad zal nu
met een rapport moeten komen, waar
in de oorzaak van de ramp zo duide
lijk .mogelijk wordt omschreven. Ee'
voudjg zal dat niet zijn.
De 17-jarige Adri den Besten uit
Langerak, die haar Schotse trouw
plannen heeft opgegeven, is gisteren
in Garderen aangekomen en daar
door een vroegere onderwijzer van
haar uit Langerak in huis opgeno
men. ..Mag ik naar Garderen ko
men had zij hem getelegrafeerd,
waarop het antwoord, gegeven in
overleg met haar ouders, bevestigend
luidde en Adri de thuisreis begon.
Met een auto van het Engelse blad
..The Daily Mail" werd zij naar het
vliegveld Greenock in Schotland ge
bracht en vandaag reisde zij via Lon
den naar Schiphol.
Zeer moe kwam zij bij de heer J.
Mesker in Garderen aan. Deze heeft
onmiddellijk haar moeder opgehaald
en inmiddels is een volledige verzoe
ning tussen Adri en haar ouders tot
stand gekomen.
Op doktersadvies houdt zij nu enige
tijd rust en mag zij geen bezoek ont
vangen. Zij heeft het voornemen bin
nenkort naar huis terug te keren en
in Langerak werk te zoeken.
De raad van beheer der n.v. de
Bataafsche Petroleum Maatschappij
heeft besloten, uitvoering te geven
aan haar plannen voor de bouw van
een fabriek van synthetische j-ubber
van het type butadieen-styreem te
Pernis. De fabriek krijgt een aan-
vangscapaciteit van ten minste 50.000
ton per jaar.
NU IN MEER DAN
Indien U zich nu opgeeft als
nieuwe abonnee, ontvangt U
onze krant tot 1 januari 1958
gratis. U profiteert dan te
vens van onze mooie en om
vangrijke kerst- en oude-
jaarsnummers.
NEEMT EENS EEN PROEF
Naam:
Straat:
Woonplaats
Abonnementsprijs:
p. week f 0.54 p. kwartaal f T.-
p. post f 8,20 (incasso wordt
berekend).