PETER SCHILPEROORT Lommerd van bijen vlijtige BOEKENPLANK ZANGSTERREN KAAS— Missionaris gaat met wrakke kano op pad D£ DRAAIENDE SCHIJF De nieuwtjes-dame CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI muziek techniek vliegen zeilen 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 20 DECEMBER 1957 13 Slecht rapport Speels Studie Hobby's Vrolijke opera Kaarsen, kaas en Kerstmis Vrouw Birgitta glimlacht Hjj is eigenlijk maar een doodgewone kerel. Als men hem op straat tegen zou komen, zou men hem aanzien voor een wat fors gebouwde huisvader. Niemand zou In hem de meest bekende jazz-klarinettist van Nederland zien. Feter Schilperoort is een man, die zich In niets onderscheidt van de door snee Nederlander. Hij heeft peper-en-zout-kleurig haar dat niet in lange golven tot achter in zijn nek groeit. Onder zijn neus draagt hij geen sierlijke snor en zijn ovale gezicht wordt niet ontsierd door die bakkebaardjes, die gedragen worden door die jongetjes, die zich een stoere rock 'n roll hou ding aan willen meten. Zelfs als men In het bezit zou komen van zijn naamkaartje, zou men er weinig bijzonders aan zien. Of het moest de titel lr." voor zijn naam zijn. goede spel van de D.S.C. was zo veel beter dan dat van alle andere bands, dat Peter Schilperoort niet vaker dan één keer aan een concours deelnam. De eerste prijzen zouden toch altijd voor de D.S.C. zijn en dan was voor de andere bands de lol er te gauw af. De vroegere leider van de Dutch Swing College Band heeft de muziek als het ware in zijn vingertoppen zit ten. Na twee jaar pianoles, had hij er meer dan genoeg van, om steeds de bevelen van zijn al te dogmatische leraar op te volgen. Toch had hij in die twee jaar al wel zoveel geleerd dat hij de ster van de band was. In zijn schooljaren speelde hij piano en gitaar. Nog geen klarinet. Daar moest eerst een slecht rap port aan te pas komen. Benny Goodman had hem op het idee gebracht de piano te ruilen voor de klarinet. Zijn vader vond het plan van zoonlief niet bepaald denderend. Hij vreesde blijkbaar dat dit blaasin strument de rust in huize Schilper oort zou verstoren. Het kerstrapport van de jongeheer Peter was wel zo vreselijk slecht, dat pa maar één gelegenheid zag om hem tot hard werken aan te sporen. Wan neer op het paasrapport geen enkele onvoldoende voorkwam, zou Peter eigenaar worden van een echte kla rinet. De student Schilperoort had met Pasen zo'n prachtig rapport, dat hij zijn instrument inderdaad verdiend had. Na het op natuurkundige manier bestudeerd te hebben wist hij wel zo'n beetje hoe de klarinet werkte. Het goed spelen duurde echter nog wel jaren. Het serieus studeren trouwens ook. Zijn vader vond hem veel te speels om hem na zijn h.b.s. jaren naar de Technische Hogeschool in Delft te sturen. „Probeer jij het maar eens eerst op de MTS", moet hij gezegd hebben. Die m.t.s. (thans h.t.s.) wor stelde hij in de normale tijd door. Daarna begon zijn muzikale car rière. In hoeveel bandjes hij sinds dien gezeten heeft, weet hij niet meer. Het waren er een hele boel. De meest bekende ervan was wel „The Swing Papa's". Het was zijn eerste goede orkest. In de oorlog heeft hij zo'n beetje overal rondgeschuimd. Peter Schil peroort was lid van een rumbaband een tango-ensemble en hij zat in het orkest van Klaas van Beek. Om een klein beetje aan geld te komen, gaf hij les aan een groepje jongeren. Hieruit zou later „The Dutch Swing Collegeband" ontstaan. We mogen rustig zeggen dat deze onder zijn leiding uitgroeide tot een van de beste Nederlandse bands. Het Niet in de laatste plaats door Pe ter Schilperoort, is „The Dutch" 'n begrip geworden voor de jazz-liefheb- bers. Avond aan avond worden er in overvolle zalen concerten gegeven. Dat was de reden van het vertrek van de leider. Hij wilde studeren maar bij een dergelijk overladen pro gramma was dat niet mogelijk. Al vijf jaar had hij in zijn vrije tijd ge zwoegd om met zijn studie voor inge nieur klaar te komen. De laatste twee jaar wilde hij de colleges volgen zo als iedere andere student het doet. Hij heeft zijn studie met succes vol tooid. maar is toch niet weer terug- gegaaft naar de D.S.C. omdat hij niet elk ogenblik van de dag gebonden wil zijn. Bij het kwartet dat hij nu gevormd heeft, is er veel meer gele genheid voor vrije tijd. Zijn werk zaamheden bij de Fokkerfabrieken lijden nu niet onder zijn muzikale prestaties. ..Als u mij zou vragen naar mijn hobby's zou ik dit antwoord willen geven. Ik heb er veel te veel", aldus de nu 38-jarige klarinettist. Zijn voor naamste hobby is natuurlijk de mu ziek, maar hij is ook een verwoed sportvlieger en zeiler. Uren kan hij luisteren naar platen uit zijn grote verzameling. Die verzameling be staat heus niet alleen uit jazz-platen maar hij houdt er ook van, te luis teren naar „de ouden in de klassie ke muziek". Zijn geliefde componist is Vivaldi en toen enkele jaren gele den het Romeins gezelschap I Musici di Roma, in Nederland uitvoeringen gaf, heeft hij meer dan één avond naar de kamermuziek van de Itali aanse componist geluisterd. Peter Schilperoort bespeelt niet al leen de klarinet met bijzonder veel succes. Het enige blaasinstrument dat hij niet kan bespelen is de trom bone. De reden hiervan is, dat hij het nog nooit nodig heeft gehad. Maar als het eens een keer mocht blijken dat hij ook dit instrument moest leren bespelen, dan zou hij het waarschijnlijk met even groot ge mak gaan doen als zijn klarinet of trompet. QETRA brengt Cimarosa's „11 ma- trimonio segreto" het gehei me huwelijk o.l.v. Manno Wolf- Ferrari met doorgewinterde Flo rentijnse artiesten op een drietal langspeelplaten, akoestisch voor treffelijk. Cimarosa is zonder enige twijfel een van de grootste talenten inzake vrolijke opera's, werken zonder problemen, zowel wat de tekst be treft (men wordt gemeenlijk ver zocht genoegen te nemen met een vrij onbenullig gegeven) als wat de muziek aangaat. Wat niet wil zeg gen, dat de muziek minderwaardig is. Onder muziek zonder problemen kan men geredelijk verstaanmu ziek, die gespeend is van elke po ging om er een levensbeschouwing ie demonstreren of er menselijke karakters in bloot te leggen, een streven dat eerst van de laatste anderhalve eeuw dateert. Dit houdt niet in, dat er geen vernuft in pro bleemloze muziek zit of dat zij b.v. geen spot of geen kwaadaardigheid schetst. Integendeel: de opera van Cima rosa is in haar onovertroffen spon taneïteit een typisch voorbeeld van een grandioze wisseling van geluk zaligheid en desillusie, van ironie en verwarring. Maar men worstelt niet met al die zaken, zoals bij Beethoven of bij Mahler. Men beeldt geen karakters uit, doch slechts situaties. Er is geen inwendige strijd, geen innerlijke moeilijkheid bij de deelhebbers, die dan ook niet de minste moeite doen om belang rijker te schijnen dan zij zijn, of de toehoorder op te wekken tot deel neming aan hun lot. Als zich aan zulke zaken een com ponist zet die het vak verstaat, dan krijgt men aria's als die van de oude heer Geronino als hij aan zijn huisgenoten vertelt, dat hij een graaf heeft weten te strikken voor zijn oudste dochter en dan krijgt men ruzieachtige tonelen als tussen de twee zusters. De scène van de oude heer overlopend van nerveuze en burgerlijke struggle for high life, d<e van de zusters van spot tegen over zelfvoldaanheid. Van al dit soort dingen is de opera vol. poorlopend wordt men tijdens het luisteren herinnerd aan de Don Juan ran Mozart, die ongeveer tegelijker- ontstaan is, waarbij helemaal nyt gezegd behoeft te zijn, dat de werk van de ander heeft rfÜ» >1 Geze9<t mag wel worden, °t Mozart de karakters doet leven y^dst veel pret een grote dra- attsche kracht ontwikkelt, een Dn? Idee verwerkelijkt. ch dnarvoor fs Mozart nu een_ al Mozart. Het is bepaald een »™i!s als men naast zijn werk Ci- °ros?'s opera niet kent. Men kan Vn ^?zart 's avond te moe zijn. oor Cimarosa nooit. Integendeel: JERRY VORE In San Francisco resideerde tot voor kort Johnny Mathis, 21 jaar oud, gymnastiekleraar van beroep en houder van een record hoog springen (1 m 97) dat op de Olym pische spelen nog slechts enkele malen werd geëvenaard. Johnny woont nu in New York, is volgens Amerikaanse disc- jockeys „een der grootste namen in de song-business" en heeft twee grote hits op zijn naam staan. Twee platen, die binnen de kortste keren de top van de Hit Parade bereik ten. „Hoe heb je dat klaargespeeld?" vroegen hem de journalisten. „Och, om een lang verhaal kort te maken, in San Francisco zong ik 's avonds in een nachtclub, zo maar, omdat ik het niet laten kon. Op een goeie dag kwam George Avakian (programmaleider van een der gro te Amerikaanse platenfirma's - Red), in de zaak een uurtje zoek brengen. Hij hoorde mij zingen en vroeg, of ik mee naar New York ging om een plaat op te nemen. Wat zou U doen in zo'n geval?" „Wij zouden gaan", zeiden de persmensen. „Jij niet?" „Natuurlijk. Ik heb een album volgezongen en later nam ik met Mitch Miller een paar „singles" op Tot mijn verbazing kwamen twee ervan op de Hit Parade: „U's not for me to say" en „Wonderful, won derful". 's Avonds schreven de kranten: ..Johnny Mathis treedt op met de flair van een ervaren zanger. Zijn stem heeft een ongelooflijk bereik dat de hoogste en laagste noten moeiteloos omvat". Alweer is gebleken, dat Vrou we Fortune wier gunst door alle mannen en vrouwen in de show business wordt nagestreefd grillige wegen bewandelt'. In Maastricht ontdekte zanger componist - talentenspeurder Johnny Hoes, zonder zelfs maar gezocht te hebben, een vocalist, „Hij heeft de stem van Mario Lanza, de voordracht van Frankie Laine en de charme van Johnny Jordaanl" was 's heren Hoes con clusie, toen hij twintig maten van hem gehoord had. (Advertentie) Natuurlijk hebt U met Kerstmis kaarsen in huis. Immers, wat is Kerstmis zonder kaarsen? 't Is als een maaltijd zonder kaas. Laat daarom met al Uw zorg voor kaarsen de kaas met Kerstmis toch niet schieten. Want zonder kaas is Kerstmis geen Kerstmis. Als U vóór het Kerstdiner een aperitief drinkt, presenteer er dan een stukje kaas bij - en na het diner, als waardig sluitstuk, weer een hartig stukje Hollandse kaas. Dat accentueert het succes van Uw kookkunst! O ter kookkunst gesproken: kent U het Kaasreceptenboek jemet een schat aan kaasrecepten? Vraag het Uw winkelier 25 ct.of schriftelijk (25 ct. postzegel bijsluiten aan Het Nederlands 'uivelbureau Cort tan der Lindenstraat 7, Rijswijk - Z-H. KM79/ doe meer met Terwijl geleerden, onder druk van hun regeringen, met snelle raketten, die miljoenen guldens kosten, het hemelruim bestormen, tobt een man op de uitgstrekte golven van een gro te zee In een langzame kano, voor het tijdelijk en eeuwig leven van zijn me demens. Die man is pater Geerts, missionaris van Oceanië. Op een van de eilanden in Oceanië, Malaita genaamd, woonde pater Piet Geerts, afkomstig uit Hulst, vanaf 1946 tot 1957 en eind december zal hij terugkeren naar dit gebied. Wie hier missionaris is. kan geen fiets, motor of auto gebruiken. Hij heeft de keuze tussen lopen over enge, steile modderpaadjes of varen langs de kust van de eilanden in de grote Stille Oceaan. Pater Geerts koos meestal de zee. doch deze keu ze hield in, dat hij uren lang moest varen in een kano. Terwijl hier ii. Nederland de vaart van onze motoren en auto's moet worden afgeremd, zou in het missie gebied van pater Geerts het tempo verhoogd moeten kunnen worden. De missionaris op de Salomonseilanden is dokter en priester tegelijk. Een goe de biecht, een nooddoopsel en het heilig Oliesel kan de inboorling red den voor de eeuwigheid. Een inspui ting of een prik met een scherp pin cet, kan hem nog langer in leven hou. den. Maar als het om zo'n zieke of stervende mens gaat, moft de mis- Om pater Geerts, missionaris in Oceanië, aan een motorboot te helpen, waardoor hij gemak- keiijker dan met een kano, zijn missiegebied kan bezoeken, geeft de MIVA noodaandelen uit. Deze aandelen (honderd stuks a honderd gulden), bevat- ten tevens een klein boekje dat I j gedocumenteerd materiaal geeft j over de nood in deze gebieden. Het gebeurde in een café in de Limburgse hoofdstad. Johnny Hoes, druk in de weer als altijd, overlegde daar op een goede dag met accordeonist Theo Mente over een nieuwe schlager. Stom toevallig wandelt daar een 27-jarige jongeman binnen, ver zekeringsagent van beroep. „Mag ik even storen? Ik kom de premie innen voor de brand verzekering". Niets bijzonders dus, totdat.... Theo Mente, een beetje schuchter, zei: „Johnny, heb je hem wel eens horen zin gen?" Dat had Johnny Hoes niet, maar het gebrek was in no time ver holpen. De verzekeringsman zong. Theo begeleide op accordeon en de talentenjager spitste zijn oren „Jou moet ik hebben!'' was de ,sponta.ne reactie. De rest was een formaliteit. De nieuwbakken zan ger, bleek en volkomen onthutst, kreeg een contract om platen te maken. Gezien zijn flair om mooie Amerikaanse songs het volle pond aan expressie te geven, werd Heel mijn hart" (Nederlandse versie van „With all my heart") voor z'jn eerste plaat aanbevolen. JOHNNY MATHIS Wilt U bijen huren? Gaat dan naar Harry Whitcombe in Davis, Californië. Zoals andere mensen auto's of trouwkleding verhuren, verhuurt hij elk voorjaar miljoenen bijen aan boeren in alle staten van de U.S.A. ,.De sleutel tot de welstand van Amerika", noemt een brochure van het Amerikaanse ministerie van Landbouw het idee van Harry Whitcombe, om een planmatige be stuiving van de vruchtbomen door middel van zijn bijenvolken te be werkstelligen. Maar ook hemzelf heeft dit plan, om zijn bijen door het hele land met de fruitteelt te laten meewerken, grote welstand gebracht. Dank zij deze vlijtige in- sekten is Harry momenteel bezitter van hele dorpen en één van de mooiste landhuizen van Davis. In 1947 werdén voor de eerste maal de Whitcombese bijen door het hele land verstuurd. In een soort vliegenkastje, met een glas stroop als proviand gaan er per keer 3000 tot 5000 bijen op reis. De farmer, die ze heeft besteld, behoeft de kast jes slechts onder zijn vruchtbomen te zetten, om zeker te zijn van een goede oogst. De bijen van Whitcom be garanderen een bestuiving van alle bomen. Zij zijn zo vlijtig, dat door hun werk elke zomer oogsten ter waarde van miljoenen dollars binnengehaald worden. Drie dollar per volk De bijen worden tegen een be paalde huursom of tegen een deel van de oogstopbrengst uitgeleend. De vaste huur bedraagt 3 dollar per volk. Bij deelname in de opbrengst „Nee, 'k hou nou niet van al dat kritizeren, maar 't gaat toch gek, hoor jongens, bij de Wit. Ze heeft d'r jas al vier keer laten keren, omdat d'r man zoveel met Bols aan tafel zit. En moeten jullie horen: Riet van Dalen logeerde onderlaatst een week in Zandvoort. D'r man schreef„kómen of ik kom je halen." Meneer van Dalen wacht nog steeds op antwoord En gistren was ik bij van Doren op visite; heel sjiekjes hoorzo aan de buitenkant; heel de salon vol jén en hoge pieten, maar t personeel eet droog en aangebrand. Kom lui, ik ga. Tot woensdag weer. 't Was fijn. En zondag gaan we uit, want als je zo in nesten als dit begraven bent... Och, 't zou zo erg niet zijn, als iedereen niet zo over een ander kletste." YOR1CK. levert ieder volk zijn eigenaar ge middeld 6 tot 8 dollar op. Maar ook de boer komt niet te kort. Bijvoor beeld de opbrengst van 360 ha lu cerne. en klavervelden werd door het planmatig te werk stellen van bijen verviervoudigd. Alleen in het dal van de Sacramento al hebben de bijen van Whitcombe binnen de tijd van één jaar meer dan 400 ha mandelbomen en 300 ha pruime- en perebomen bestuifd. In Washington en Oregon waren het bijna 300 ha appelbomen en in Utah werkten.de bijen op de enorme komkommervelden. Terloops ver zamelden zij dan ook nog even een 25.000 kilo honing. De roem van een dergelijke ijver drong natuurlijk ook door tot buiten de grenzen van Ame rika. Op het ogenblik zijn er tot in Canada en Alaska afnemers voor de bijen. Dat zijn zaken zo goed gaan. heeft Harry Whitcombe niet in de laatste plaats te danken aan het feit, dat de natuurlijke concurrenten van zijn volken, de wilde bijen, praktisch uit geroeid zijn. Oorspronkelijk was het t voornamelijk hun taak. het stuif meel naar de zaden te brengen, en zo de bloesems te bestuiven. Voor dit belangrijke werk hebben mo menteel de ..tamme" bijen uit Da- vis in Californië het monopolie. Meeropbrengsten Natuurlijk heeft Whitcombe ook tegenslagen gehad. Zo werden er eens, toen er door een vliegtuig een insektenverdelgingsmiddel werd gesproeid, door een vergis sing niet alleen de schadelijke die ren gedood, maar ook 15 miljoen nijvere werkbijen. Maar over het algemeen is het sinds 1949 Whit combe en zijn bijen steeds beter gegaan. In dat jaar kwam de originele imker op het idee, dat men toch de oogstopbrengst zou moeten verho gen, door zoveel mogelijk bijen over de velden te laten vliegen. Een lu- cerne-veld van 56 ha moest het be wijs leveren voor Whitcombes theo rie. Hij trof de volgende regeling met de bezitter van de farm: Op elke ha zou Whitcombe 15 bijenkor ven opstellen. In het geval, dat de dieren het zouden klaarspelen de siunaris het opnemen tegen de dood. Met zijn kano moet hij trachten zo snel mogelijk de hulp te bieden die van hem verwacht wordt. Twee tot vier weken duurt een reis, om in alle dorpen „op huisbezoek" te gaan. Schoolonderwijs is de toekomst voor de missie. Wie de moed heeft een school te stichten, heeft tevens de kinderen in de kost. In de minst war me uren van de dag moet de missio naris met de kinderen op de planta ges gaan werken, om zodoende voed sel te krijgen. Enige malen per jaar moet hij zijn leerlingen thuis bren gen en weer ophalen, en dat allemaal in een kleine, langzame kano. Als hij alleen onderweg is, .moet hij uren lang onder de hete tropenzon en bij zware tropische regenval in de kleine kano zitten. Zo'n kano be staat vaak slechts uit een holle boomstam of een paar planken en balken. In dat wrakke geval vaart de missionaris moedig op de diepe zee. Hij is eenzaam want de dichtst in de buurt wonende medemissionaris woont nog altijd op een afstand van twintig of dertig uur roeien. De dok ter woont zelfs tweehonderd kilome ter verder. Is het minder logisch dat een mis sionaris, na zulke moeilijke tochten gemaakt te hebben, thuis zijn hand ophoudt om een motorboot te kunnen kopen Zo'n boot, voor iemand als pater Geerts echt geen luxe, kost nog altijd 10.000.-. Weliswaar een groot bedrag, maar in vergelijking met ge tallen die voor Spoetniks en dergelij ke worden uitgegeven, een bescha mend sommetje voor het werk van God. normale opbrengst van 340 kg zaad per ha te verhogen, zou Harry 1/4 deel van de meeropbrengst krijgen. De bijen beschaamden het vertrou wen, dat hun meester in hen stelde, niet. Het experiment werd een vol maakt succes. Als resultaat van de bijen-ijver bracht elke ha rond 1250 kg op. Naar aanleiding van dit geslaag de experiment bestelden duizenden farmers bijen en schafte Whitcombe zich een lucerne-farm aan. Terecht besloot hij, dat zijn bijen niet alleen voor anderen moesten werken, maar ook eigen velden moesten bestuiven. Dat zij thuis met een nog grotere ijver hun werk zullen doen, neemt Whitcombe bij voorbaat aan. Per ha wil hij meer dan 2000 kilo zaad oogsten: dat is zevenmaal zoveel, als de lucerne- velden opbrachten, voordat zijn vlij tige bijen zich ermee gingen be moeien. Jji„* ezn medium ter opkikkering, van uttwerking als een pa- ?.?,ncesniiddel, omdat het on- n)'s niet geboeid te luisteren, M eenmaal in gang is gezet. Ik heb een hekel aan lezen, zei laatst een filmster. Ik moet mijn wim pers afzetten om mijn bril te kunnen óp- zetten- In het kantoor van haar man ontmoette een dame een knap meisje. Wie bent U? vroeg de dame. De privé-secretaresse van uw man. zei het meisje. Zo, zei de dame, was u dat? Je kunt toch, zei een pater tegen een col lega, niet roken onder het bidden? Nee, antwoordde de ander, maar ik mag toch gerust bidden als ik aan het roken ben? Zei iemand: het verschil tussen een precieze vrouw en een slordige vrouw is, dat een precieze vrouw maar één handschoen verliest. Een charmante Franse ambtenaar schreef een paspoort voor een meisje en vulde in: „Mooie te dere en zachte ogen. Helaas een te weinig". Een vrachtrijder kreeg een proces omdat hij zon der achterlicht reed, ging kijken en foeterde ontzettend, Zó erg is dat toch niet? vroeg de agent. Min, zei de vrachtrijder, wat kan mjj dat lichtje schelen; ik vraag me af, waar m'n aanhangwagen gebleven Is. Bij een onbewaakte overweg in Amerika staat een bordje, luidende: „Een trein passeert deze overweg in veertien minuten. Het maakt geen verschil, of Uw auto erop staat." Een vader schreef aan zijn studerende zoon: „In gesloten de gevraagde chèque. Maar je maakte een vergissing in je brief. Tien wordt met één nul geschreven, niet met twee". Bij vergissing meldde een Londens blad het overlijden van een beroemd toneel speler. Deze belde de redactie op en viel uit; „u hebt vanmorgen bericht, dat ik overleden ben". „Inderdaad", zei de re dacteur, „van waaruit belt U op?" Moeder, zei het dochtertje van een barones, herinnert u zich dat bord, waarvan u vertelde dat het van generatie op generatie is overgegaan? Zeker, zei de moeder. Déze generatie heeft het net kapot laten vallen, zei ze. Een uitgever kreeg een nieuwe secretaresse en dicteerde haar 'n brief van zeven kantjes aan de schrijver Simon Vestdijk. Na twee uur keek het meisje hem aan en zei: „Het spijt me erg meneer, maar ik weet niet meer, wat U gezegd hebt tussen „Beste Simon" en „met vriendelijke groeten"." „Je hebt me veertien dagen geleden een kostuum verkocht voor driehonderd gulden", zei een klant „en er is niets meer yan het l*ele pak over". „Wat denkt U", antwoordde de kleermaker, „dat er van drie driehonderd gulden nog over is?" Bent u tevreden over dit schilderij? vroeg Iemand aan Picasso. Nee, zei de meester, de neus is verkeerd. Schilder hem dan over, zei de bezoeker. Kan niet, antwoordde Picasso. Kan hem niet vinden. „Nee", zei een dame in de trein maar steeds tegen een heer, die haar zijn plaats wou ge ven, „ik kan best staan. Blijft u rustig zit ten." Tenslotte stond de heer met een vuur rood hoofd op en vroeg: „Wilt U nu alstu blieft plaatsnemen? ik ben al zeven sta tions te ver." Het dochtertje van een bankier vond in de la van het dressoir een dubbeltje en een papieren rijksdaalder. Ze zei: Ma zegt dat ik altijd het kleinste stukje moet nemen. Ze pakte het dub beltje. Even later nam ze de rijksdaalder ook. Want, zei ze, ik wil m'n dubbeltje niet kwijt raken en ik heb nu een mooi papiertje om het in te verpakken. Aan Zweden denken we altijd als aan een geheel protestants land en we kunnen ons zo moeilijk voorstel len dat ook daar het katholicisme heeft geblpeid, dat er vele kloosters waren. Aan die tijd herinnert ons de ze roman van de belangrijke Zweed se schrijver Sven Stolpe, die in zijn persoonlijke leven het katholicisme ook weervond. Hij verplaatst ons in de tijd, dat de grote kentering reeds op komst is. De nieuwe leer van „door het geloof alleen", gesteund door de macht des konings, brengt de gemoederen in beroering en dringt met haar besmetting zelfs de kloos ters binnen. Stolpe vertelt ons nu de lotgevallen van het klooster van de Heilige Birgitta in Vadstena. Hij schetst het leven van boete en ge bed. maar ook de onderlinge per soonlijke contrasten, de jaloezie, waarvan een heilige non het slacht offer wordt, terwijl de strenge, maar innerlijk toch rechtvaardige abdis de ze beproeving nog toespitst, doch aan het einde van haar leven deze zus ter openlijk rehabiliteert. Ook enkele treffende priesterfiguren komen naar voren naast de afvalligen, die zich laten meeslepen door de nieuwe leer. Het zuiverst wordt wel getekend de blijmoedige Erik, die werkelijk de vrede des harten meent gevonden te hebben, doch die later zijn grote ont goochelingen beleeft. Door dit alles heen weeft zich ook de roman van Thomas de goiidsmid, die terwille van de trouw aan Gods wet het offer van een grote liefde brengt en die als alles voor het klooster verloren schijnt zich aanbiedt voor het mon nikenleven. Het is alles getekend met grote levendigheid in korte hoofdstuk, ken, die telkens het terrein van han deling verplaatsen. En bij de alge hele ondergang blijft er toch het gro te optimisme, dat ook deze beproe ving een onderdeel vormt van een plan, dat wij mensen niet kunnen ach terhalen, doch waarbij Vrouwe Bir. gitta blijft glimlachen. De vertaling van deze mooie ro man uit het Zweeds verscheen bij H. Nelissen te Bilthoven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 11