19.
FORD
K.L.M. VIA NOORDPOOL
NAAR TOKIO EN BIAK
ootste
Raad IJzendijke debatteerde lang
over verkoop van schoolwoning
De wedden van liet
provinciaal bestuur
75
WITS AL
Steeds meer subsidie
voor Stichting Zeeland
Antwerpse handelaar
en boze timmerman
Kantonrechter
voor
Rijk vergeet steun aan het
Streeklaboratorium Goes
Ledenvergadering van
Ri.j wielpad Walcheren
Kwaliteit en kwantiteit
bepalen fruitaanplanting
G.S. willen prov. jeugdraad
f. 7 500 subsidie geven
7 wee maal per week vluchten
naar beide richtingen
Roken en
longkanker
ir>
Prov. bestuur wil bijspringen
DEKEN
Kampioenschappen
voor accordeonisten
te Maldeghem
DE OFFICIAL FOS3D DEALERS
kinder HONING siroop
wie Waarzegster
De Waarzegster
Radiotoespraak van
prinses Beatrix
In december 1958
Italiaanse wieier-
profs ontevreden
EXAMENS
WATERSTANDEN
Daarvoor moet ge
moet ook nie den.
schone postkantoor
chet 25 timbers van
kopen. Dan zegt de
roet ge ginder aan
zijn. Hier verkoop
hoeveelheden."
'n kleine hoeveel.
er vijf," zeg de stu-
g eens vijf en nóg
keer... zo kom ik
ntwintig."
nie denken, dat ge
ifonisch kunt opge-
Ja, Leuven, zegt
'n charmante stad,
lenten en 't bier er
iet 'n „ville morte".
KE VAN TESTELT.
ON-RX
iers met
dt extra
jvullen
igooien
77
olom
I.-
e kolom gratis
»V V
-ï
11
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 13 DECEMBER 1957
)ot voor deze basis
rport.
g van een eventuele
e oceaan en ter be-
konvooien werd de
Cadiz gebouwd. Dit
marinecentrum is in-
meren van de gro-
vliegdekschepen.
>et tevens dienst als
ïtrum voor de bases
olie- en benzinevoor.
opgeslagen en van
ing naar de vliegvel-
ïnland aangelegd.
Zicare opgaven
achtige grond stelde
voor zware opgaven
n van de terreinen,
an de levensgewoon-
as echter nog moei
de Amis de Spaanse
zeerste appreciëren
:id van de Spanjaar-
frequenteren, raak-
ch meermalen slaags
ijke bevolking,
ide hun eigen tempe
st, konden zij de ge
msopvatting van de
altijd even goed op
issner. commandant
litary Group in Span-
eze als de technische
overwinnen en wan-
ndiging van zijn taak
mer naar huis zal
een verdedigingsbol-
ivalsbasis, rijker, zo-
iheel Europa niet ge-
Reeds bij het eerste punt der inge
komen stukken in de raad van IJzen
dijke ontstond er een hevig debat over
de verkoop van de woning naast de
openbare school, bewoond door het
hoofd van deze school. De voorzitter
deelde mee, dat b. en w. het voorne
men hadden gehad, de raad voor te
stellen, het bedoelde huis, dat een
blok aan het gemeentelijk been is,
te verkopen. B. en w. hadden pogingen
in het werk gesteld een goed bod op
het huis te krijgen, maar men was
daar niet in geslaagd.
Het raadslid van Cadzand echter
had in een der stukken gelezen, dat
de zaak van de baan is, tot het tijd
stip dat er een serieuze koper komt,
die dan de prijs geeft die men dan
bedingt. Hij zag liever, dat deze laat
ste bepaling uit het betreffende stuk
verdween en dat de zaak dus voor
goed van de baan zou zijn.
Ook het raadslid Tazelaar stak zijn
mening over deze kwestie niet onder
stoelen of banken en meende dat een
groot deel van de IJzendijkse bevol
king tegen de verkoop is. Verder
vond hij, dat het hoofd van de
school het huis naast de school dien
de te hebben, vooral met het oog op
de kinderen die overblijven.
De voorzitter merkte hierna op dat
niet ieder schoolhoofd er op gesteld
is dat hij ook tussen de middag op
de kinderen passen moet.
Tot slot zei de voorzitter, dat de
zaak door b. en w. serieus van alle
kanten was bekeken, waarna de
voor- en nadelen tegen elkaar waren
afgewogen. Hij sprak er zijn vreugde
over uit, dat in elk geval de raads
leden, die aan het woord waren ge
weest hun mening niet onder stoelen
of banken hadden gestoken. Daar de
kwestie bij de ingezonden stukken
ter sprake kwam, vroeg het raadslid
Tazelaar deze zaak de volgnede keer
op de agenda te zetten, zodat de raad
kan beslissen of de zaak voorgoed
of voorlopig van de baan zal
moeten.
Een bijdrage van vijf maal f 200
werd verleend voor aansluiting van
vijf panden aan de weg Het Molentje
aan het elektrisch net. Deze uitgave
zal worden opgenomen in de begro
ting 1958. De doorbraakweg Trapjes-
straat-Varkensmrkt zal nu komen tot
aan de schuur van de heer Doens,
zodat een herziening van het goed
gekeurde wederopbouwplan noodza
kelijk was. Ook de herziening van
het uitbreidingsplan, noodzakelijk
door de veranderde bouwdiepte van
de percelen aan de Gaaipersweide,
werd vastgesteld.
Hierna wijdde de voorzitter enkele
woorden aan het overleden raadslid
Riemens, die geruime tijd raadslid
en enkele jaren wethouder is geweest.
De voorzitter betuigde zijn deelne
ming aan de achtergebleven familie-
Ged. Staten dienden bij de Staten
leden een voorstel in over de wedden
van het provinciaal personeel.
Zij schrijven o.m.: Nu de salarissen
van een aantal groepen van burger
lijke rijksambtenaren zijn verhoogd,
nieuwe salarisschalen zijn vastgesteld
voor de rijkswerklieden, de salarispo
sitie van de agenten en goederen
klerken van de Provinciale Stoom
bootdiensten op de agenda voor de
eerstkomende vergadering van het ge
organiseerd overleg zullen worden ge
plaatst, en bovendien de minister van
Binnenlandse Zaken zich bereid heeft
verklaard het overleg te heropenen
ter verkrijging van een verder gaande
verbetering in de beloning van de
laagstbezoldigde groepen, hebben G.S.
in hun voorstel vier besluiten ont
worpen.
De uitbreiding van de provinciale
vloot brengt een uitbreiding van het
personeel mee. Teneinde ook perso
neel, dat na een opleiding ervaring
heeft verkregen, te kunnen aantrek
ken is het gewenst, de rang „adspi-
rant stuurman" in te voeren. In art. 18
van het Ambtenarenreglement Zee
land is een verband gelegd tussen de
omvang van het vakantieverlof en de
minimumwedde van de rang referen
daris. Teneinde de aanspraken op va
kantieverlof voor het bestaande per
soneel niet te verkorten, is een over
gangsbepaling opgenomen.
Het tweede ontwerp-besluit betreft
enige verhoging van de wedden van
werk- en vaklieden. Het derde ont
werpbesluit behelst in navolging van
cie rijksregeling het invoeren van leef
tijdsionen voor werk- en vaklieden.
Behoudens toepassing van het 2e lid
van artikel 10 (betreffende onvoldoen
de bekwaamheid, geschiktheid of
dienstijver) worden de lonen van dit
personeel dus niet meer verhoogd door
het toekennen van periodieke verho
ging na volbrachte diensttijd.
Het vierde en laatste besluit betreft
de agenten van de provinciale stoom
bootdiensten. Tevens wordt de rang
van assistent-agent ingevoerd voor die
thans als goederenklerk werkzame
personen, die onder leiding en verant
woordelijkheid van de agenten, belast
zijn met alle op de aanlegplaats voor
komende werkzaamheden. Ged. Staten
zijn hiermede zoveel als mogelijk is
tegemoet gekomen aan de bij de Sta
tenleden. zowel als bij de personeels
organisaties levende wensen.
Ondanks alle moeiten, verleent het
rijk geen financiële steun aan het
streeklaboratorium te Goes, een
stichting van het gasthuis te Goes,
het kath. ziekenhuis te Sluiskil en
het gasthuis te Middelburg.
Van die financiële steun lieten de
Prov. Staten destijds afhangen een
provinciale subsidie van ten hoogste
50 procent van het jaarlijks tekort
tot een maximum van f 16.000.
^Advertentie)
RECTIFICATIE
BIJ DE PRIJS VAN DE
GEWATTEERDE
in onze vrijdagaenbiedingen
is hef cijfer ÉÉN weggevallen.
DE
PRIJS
MOET
ZIJN
VROOM &DREESMANN
BREDA - BERGEN OP ZOOM
leden. In de momenten dat de zitting
werd geschorst kregen op verzoek van
de voorzitter de raadsleden van Hijf-
te en van Cadzand de geloofsbrieven
van de heer W. J. Neele ter inzage.
Uit de begroting 1958 bleek dat de in.
komsten f 725,181 en de uitgaven
f 741.671, - bedroegen, zodat er een
nadig saldo is van f 16.490.
Tijdens de rondvrag vroeg de heer
van Hijfte naar de huur van de
noodwoningen. De voorzitter ant
woordde hierop dat deze huren bij de
laatste huurverhoging eveneens ver
hoogd zijn geworden, maar dat hier
voor ontheffing gevraagd was. Even
tueel zal het te veel betaalde gere
stitueerd worden. Ook vroeg de heer
van Hijfte of er in de toekomst nog
nieuwe woningen in IJzendenke zou
den gebouwd worden. Daar gaf de
voorzitter geen optimistisch antwoord
op. Voor de bewoners van de Gouden
polder vroeg van Hijfte een aldaar
geplaatste lamp te verzetten, zodat
men er meer gemak van zou hebben.
Het raadslid Tazelaar vroeg voor een
weg in 's-Gravenpolder een wagen
grint, waarmee de weg in een betere
staat gebracht zou kunnen worden.
De heer Deliaert, verzocht de bus
halte op de Markt te verplaatsen naar
de andere kant, dus voor de café's,
zodat de reizigers bij slecht weer
daar zouden kunnen schuilen. Een
wachtlokaal voor de bussen leek hem
dar tevens zeer noodzakelijk.
Zondag 15 december worden in
Maldeghem, België, in „Rustoord" ac
cordeonkampioenschappen gehouden.
Er zullen vele Belgen. Nederlanders
en Fransen aan deelnemen. Ook d
jeugdige kampioen, Hervé Marclé Ui
jaar) uit Eede behoort tot de deel
nemers. De opbrengst komt ten goede
van de ouden van dagen van het
Rustoord.
(Advertentie)
Het is nü interessant om met ons te komen praten over inruil van uw
wagen. Informeer ook naar de Ford Zephyr en Ford Zodiac.
Bel de official Ford Dealer in uw rayon vandaag nog!
5?
In de algemene ledenvergadering
J der vereniging Rijwielpad Walcheren,
die donderdagmorgen in het Vlissing-
se gemeentehuis werd gehouden,
deelde de voorzitter, burgemeester
mr. B. Wolff van Vlissingen o.m.
mee, dat een aanvang is gemaakt
met de aanleg van het rijwielpad
Westhove-Zeeduin. Hij herdacht bij
de aanvang der vergadering de in
april overleden secretaris-penning-
meester, de heer J. Louwerse.
Spreker roemde de verdiensten
,,De Zeeuwse fruitkwekers hebben steeds een gezond standpunt in
genomen. Zij hebben steeds voor ogen gehouden dat hun fruitaanplan-
tingen moeten voldoen aan de eisen welke worden gesteld aan de kwa
liteit en ook aan de kwantitatieve opbrengst. Dank zij dit standpunt is er
in onze provincie een moderne fruitteelt''.
Dit zeide woensdagavond de Zeeuw
se rijkstuinbouwconsulent Ir. J. J.
van Hennik tijdens een rede, welke hij
hield voor de afdeling „KapelleBie-
zelinge en Omgeving" van de N.F.O.
Ir. van Hennik sprak over de vragen
welke er zijn rondom het appelsorti
ment en vooral behandelde hij daar
bij de nieuwe rassen, welke naar vo
ren zijn gekomen in de laatste jaren
en welke op het ogenblik worden be
proefd. Veel nieuwe dingen kon ir.
van Hennik over de nieuwste rassen
echter nog niet vertellen. Er zijn op
het ogenblik 32 rassen in onderzoek
maar dat is nog pas het beginsta
dium. Het ene jaar heeft men soms
van een ras bepaalde verwachtingen,
welke het volgend jaar weer worden
teleurgesteld.
6p het ogenblik neemt de Cox'5
Orange Pippin de voornaamste plaats
in bij het Zeeuwse appelsortiment. 35
pet. van alle appelrassen welke in de
laatste jaren werden geplant, be
stond uit Cox's Orange Pippin. De
Golden Delicious nam 30 pet. van de
totale aanplant voor haar rekening,
gevolgd door de James Grieve met
11 pet. Dit bewijst wel hoe sterk het
sortiment zich richt op enkele hoofd
rassen. De Cox is een ras met veel
fouten, maar de prijs maakt veel
goed. Volgens Ir. van Hennik verdient
dit ras zeker zijn plaats in het Zeeuw
se sortiment. Hetzelfde geldt voor de
Golden Delicious. Ir. van Hennik
sprak over het aantal zomerrassen.
Dat is eigenlijk nog te gering. De
Yellow Transparant neemt de voor
naamste plaats in. Vooral over de
vruchtbaarheid van dit ras is men
niet altijd tevreden.
Ir. van Hennik meende dan ook,
dat twee zomerassen welkom zouden
zijn. Verder had spreker het ook over
de grote veranderingen welke er heb
ben plaatsgevonden-4p de boomvorm.
We zijn nu in Zeeland gekomen in
de tijd van de spillen cultuur en het
verschil met vroeger is wel zeer
groot. De leiding op deze druk bezoch
te vergadering berustte bij de heer P.
v, d. Have.
(Advertentie)
Naar aanleiding hiervan hebben G.
S. zich opnieuw over deze zaak bera
den.
Het verheugde hen. dat het exploi
tatie-tekort over 1956, dat geraamd
was op f 31.216, beperkt bleef tot
f 25.133, over 1957 zal dit tusen de
f 7000 en f 8000 liggen en over de ko
mende jaren wordt een verdere da
ling waarschijnlijk geacht.
In het licht van deze cijfers en
mede in de door de Staten uitge
sproken mening dat het streeklabora
torium van groot belang voor de
volksgezondheid is, zijn G. S. nader
tot het oordeel gekomen, dat dit be
lang een financieel offer van de pro
vincie wettigt in de thans voorgestel
de vorm, nu het bedrag de facto aan
merkelijk zal blijven beneden de ra
ming der bijdrage, die zij in 'n vroe
ger voorstel als aandeel der provin
cie stelden.
Zij menen daarom de Staten te
mogen voorstellen aan de stichting
gedurende een aanloopperiode van
vijf jaren, te beginnen met 1956,
een subsidie te verlenen ter dekking
van het eventuele exploitatietekort,
en wel over 1956 een bedrag van
f 12.600.dit is ruim de helft
van het tekort cn verder over elk
der jaren 1957, 1958, 1959 en 1960
een som van ten hoogste f 4000.
als bijdrage der provincie en een
voorschot van ten hoogste f 4000.
dat zal moeten worden terugbe
taald, voorzover over die 4 jaren
alsnog een rijksbijdrage zal worden
verleend.
Hiermede willen zjj uitdrukking
geven aan hun gevoelen, dat het me
de de taak van het rijk is om de in
standhouding van het laboratorium
financieel te steunen.
Bovendien stellen G. S. voor om
van provincie-wege te garanderen
de rente en aflossing van een door de
stichting aan te gane lening van ten
hoogste f 50.000 tegen een nader door
de minster te bepalen rente.
De schuld van de stichting was op
31 oktober j.l. nog f 54.000, waarvoor
een kasgeldlening is gesloten bij de
Ned. Middenstandsbank tegen 7 1/2
procent.
drinlct, Is goed aft
'n belegen genever
zo zuiver gestookt
en heerlijk zacht!
Zeer Oude Oenever
een S B product
Ao 1822
van de overleden functionaris, die
ook buiten de kring der vereniging
welden gewaardeerd, getuige het feit,
dat hij ook secretaris-penningmeester
van de landelijke federatie van Ne
derlandse Rijwielpadverenigingen
was. Zesentwintig jaar lang diende
hij de Walcherse vereniging.
Over het rijwielpad Westhove-Zee
duin is reeds verschillende jaren ge
sproken, maar nu is de Heidemij met
de voorbereidende werken begonnen.
De aanleg zal ongeveer drie maan
den in beslag nemen, zodat nog het
komende zomerseizoen van het pad
gebruik gemaakt kan worden. Mo
gelijk zal het later verder worden
doorgetrokken voor verbinding met
Noord-Beveland.
In de vacature van secretaris-pen
ningmeester werd voorzien door de
benoeming van de heer C. W.- Lou
werse. Het periodiek aftredend be
stuurslid, de heer van Riet, werd,
eveneens bij acclamatie, herbenoemd.
De begroting over 1957 werd met
enkele kleine wijzigingen vastgesteld
en de rekening over 1956 werd goed
gekeurd.
Jaarverslag 1956
In het jaarverslag over 1956 wordt
o.m. het volgende opgemerkt:
Nog steeds zijn planen in voorbe
reiding voor het aanleggen van een
rijwielpad op de zeedijk Vlissingen-
Ritthem, welke echter nog niet tot
uitvoering kunnen komen in verband
met de plannen van de verhoging
van de zeedijken aan de Wester-
schelde.
Het provinciale bestuur deelde
mee, dat aan de vereniging in be
heer en onderhoud zijn toegewezen
het z.g.n. Slobberduinse rijwielpad,
alsmede het rijwielpad door de dui
nen Zoutelande-Westkapelle.
De mollen baren nog steeds zor
gen. door het ondergraven van het
rijwielpad VlissingenZoutelande. zo
dat er weer vele verzakkingen plaats
vonden.
De verkeersborden „rijwielpad"
zijn weer objecten geweest van ver
nielingen en beschadigingen. Ver
schillende borden moesten hierdoor
worden vernieuwd.
Door aanmelding en afschrijving is
het aantal leden van de betreffende
afdelingen praktisch hetzelfde geble
ven.
Ter gelegenheid van Koninkrijks
dag 1957 en haar aanstaande bezoek
aan Suriname en de Nederlandse An
tillen zal prinses Beatrix via de ra
dio de bevolking van de beide Rijks
delen toespreken. De rede van de
prinses wordt door de wereldomroep
te Hilversum uitgezonden op zondag
15 december a.s. te 0.01 0.04 uur
Nederlandse tijd op geldlengten 19.45
m, 19.71 m en 25.58 m.
Ged. Staten hebben voor een cli
max gezorgd met de subsidie-voor
stellen voor de stichting Zeeland. Even
"\„het voorstel aan de Staten om voor
1957 de subsidie aan de stichting met
fi'm f 3000 te verhogen tot f 30.000,
IS er nu een voorstel om voor 1958
de subsidie op f 45.000 te brengen.
ti„- de door het bestuur der stich-
ng overgelegde begroting met toe
lichting blijkt dat de behoefte aan een
aanmerkelijk hoger subsidie in hoofd
zaak een gevolg is van de sterk ge
stegen personeelsuitgaven, waaron-
aer de aanstelling van een assistent-
socioloog. en van het in dienst nemen
van i stagiaires. Daarbij merken G. S.
voor zover nodig op dat 't rijk op grond
van de rijkssubsidieregeling voor de
provinciale organien van coördinatie
en overleg op maatschappelijk ter
rein een subsidie verleent van 45 pet.
van het totaal bedrag van de kosten
der subsidiabele personeelsformatie.
In de kosten ter zake van de stagiai
res kan eveneens door het rijk subsi
die worden verleend.
Wil de stichting Zeeland haar zich
steeds uitbreidende taak naar behoren
kunnen vervullen, aldus G. S dan
dient zij de beschikking te hebben
over de nodige geldmiddelen.
G. S. maken alleen het voorbehoud
dat zij alleen in de kosten van een
assistent-onderzoeker willen bijdra
gen, als het rijk dat ook doet.
Reeds geruime tijd is de K.L.M. zeer intensief bezig alle
voorbereidingen te treffen met het oog op de nieuwe lijn Am
sterdam—Tokio (en verder tot Biak) via het Noordpoolgebied,
welke begin december 1958 zal worden geopend. Het stafbureau
voor de K.L.M.-directie te Den Haag heeft reeds een dik dossier
liggen, waarvan de oudste papieren een datumstempel van
eind 1955 dragen. De K.L.M. heeft de plannen om via het
Nooi dpoolgebied naar Tokio te vliegen, niet eerder verwezen
lijkt, omdat zij eerst een vliegtuigtype wilde bezitten, dat een
geregelde dienst om de Noord verantwoord maakte.
Nu de DC-7C in de KLM-vloot is
opgenomen en de maatschappij in
1958 nog enkele machines van dit
type van de Douglasfabrieken zal
ontvangen, is men van oordeel, dat
technisch alle problemen, welke
aan deze volkomen nieuwe route
vastzitten, kunnen worden opgelost.
Zonder aan het laadvermogen te
kort te doen heeft de DC-7C een
groter vliegbereik dan de types, tot
nu toe door de KLM ge
bruikt. Het spreekt welhaast van
zelf. dat het stafbureau van de di
rectie zeer nauwkeurig de econo
mische vraagstukken van dit nieu
we project, een lijn over een deel
van de wereld, waar de KLM tot
nu toe geen contacten had, heeft
bestudeerd. De vervoercijfers van
Europa naar Japan en terug via
het Midden-Oosten en India wijzen
voor het boekjaar 1955/56 uit, dat
van de ruim 6.000 passagiers, in
die periode van alle maat
schappijen tezamen geboekt, de
S.A.S. er 43 procent voor zijn reke
ning nam en de KLM 13,7 procent.
De Scandinavische landen hebben
altijd sterke handelsrelaties gehad
met Japan.
De route naar Tokio via het
Poolgebied van totaal 13,625 km is
2400 km korter dan de thans in ge
bruik zijnde lijn via het Midden-
Oosten cn India. De nieuwe DC-
7C's zullen de reistijd via de pool
aanzienlijk bekorten en tot onge
veer 30 uur terugbrengen, hetgeen
een verschil van 18 uur uitmaakt
ten opzichte van de lijn naar de
Japanse hoofdstad „om de zuid'
Dc harde economische feiten (de
exploitatiekosten van de nieuwe
lijn worden geschat op 25 miljoen
gulden per jaar) hebben voorts de
KLM doen besluiten de dienst niet
in Tokio te doen eindigen, maar
door te trekken naar Biak, een
etappe van 4.100 km extra.
Twee keer per week in beide
richtingen zal de KLM over de pool
gaan vliegen. Daar staat tegen
over, dat de eenmaal wekelijkse
verbinding tussen Biak en Amster
dam over Manilla en Bangkok
komt te vervallen. De dienst tussen
Sydney en Amsterdam via het
Midden-Oosten en India en terug
blijft gehandhaafd.
De KLM zal de tweede maat
schappij zjjn, die Tokio met de
Europese hoofdsteden verbindt via
liet Poolgebied. De S.A.S. heeft in
februari van dit jaar de poolroute
via Anchorage in gebruik genomen,
met_ Kopenhagen als beginpunt en
Tokio als eindstation. Kort na de
opening van deze S.A.S.-Ijjn werd
besloten de vliegtuigen „via de
zuid" naar de thuishaven te doen
terugkeren en omgekeerd, zodat de
S.A.S. inderdaad een dienst rond de
wereld exploiteert.
De KLM heeft een dergelijk plan
laten varen, men vliegt dus via het
Poolgebied (met Faibanks of An
chorage als steunpunt) naar Tokio
en Biak terug. De tarieven voor de
poolroute zijn hoger (in kilometer
afstand uitgerekend) dan die van de
diensten over het Midden-Oosten en
India. De bijzondere omstandighe
den maken dit begrijpelijk.
Reeds nu denkt het stafbureau
van de KLM-directie aan de vol
gende stap: in het voorjaar 1961
zullen de DC-8 straalverkeersvlieg-
zullen de DC-8-straalverkeersvlieg-
vervangen. Dat nieuwste Douglas-
produkt zal met bijna 900 km per
uur over het Noordpoolgebied vlie
gen cn de vliegtijd nogmaals aan
zienlijk bekorten. Thans bedraagt
die tijd om de zuid nog 48 uur.
over ruim drie jaar met de DC-8
over de pool is de luchtreiziger in...
14 uur van Amsterdam in Tokio.
Voor het kantongerecht te Middel
burg stond terecht de Antwerpse han
delaar R. W. J., die 16 augustus op
de rijksweg in Krabbendijke een aan
rijding veroorzaakt had. Persoonlijke
ongevallen deden zich hierbij niet
voor, maar de materiële schade was
zeer aanzienlijk. J. reed met zijn per
sonenauto in de richting Rilland, toen
hij het plotseling in zijn hoofd kreeg
op een links van de weg gelegen in
rit aan te sturen. Het ogenblik hier
voor was echter wel erg ongelukkig
gekozen, want op hetzelfde moment
naderde een tegenligger, zodat er
een botsing ontstond.
J. liet zich bij de kantonrechter,
mr. T. W. Attema. vertegenwoordi
gen door mr. F. T. M. Bazelmans
uit Vught. Deze voerde aan. dat de
remmen van de tegemoetkomende
personenauto, die bestuurd werd door
de assuradeur C. van D. uit Bergen
op Zoom, uiterst slecht functioneer
den. Hij was van oordeel, dat wan
neer dit niet het geval geweest zou
zijn, een aanrijding zeker voorkomen
had kunnen worden.
De kantonrechter wees de gemach
tigde er evenwel op, dat dit niets met
de zaak te maken heeft. Want wan
neer J. de tegenligger niet gehinderd
had, zou er niets gebeurd zijn. En
dit nu werd door de verdachte geens
zins ontkend.
De officier van justitie, mr. Th.
Lebret meende, dat de handelaar on
voldoende aandacht had besteed aan
het tegemoetkomende verkeer. De of.
ficier sprak van een domme manier
van rijden en vroeg 100 boete. De
kantonrechter volstond met 80.
In de bocht
Veel spraakwater vloeide er tijdens
de behandeling van de zaak tegen de
Souburgse timmerman P. J. F. Hij
kwam op 2 oktober toen hij per brom.
fiets over de ventweg langs de Nieu
we Vlissingseweg in zijn woonplaats
reeds in botsing met een andere
bromfiets, waarvan mej, P. H., huis
houdster te Vlissingen, het stuur in
handen had. F. was tenlastegelegd,
dat hij niet voldoende had rechts ge
houden en niet op tijd had uitgeweken
toen mej. H. kwam aangereden.
De timmerman kwam uit de rich
ting Middelburg en wilde, toen hij in
Souburg op de bekende wegkruising
was, rechtsaf slaan. Hij erkende niet,
dat hij hierbij niet voldoende had
rechts gehouden. „Ik lag in de bocht
om het Marnixplein op te draaien",
sprak hij en de man wees er op, dat
hij maar 1.25 meter uit de kant reed
bij een snelheid van naar schatting
25 km per uur. Volgens hem lette de
dame op de andere brommer niet op
hem.
De kantonrechter bracht naar vo
ren, dat de snelheid, waarmee F. de
bocht nam, te groot was. Hij moest
daarom te veel naar links uithalen.
De getuige J. K., zuivelarbeider te
Souburg, verklaarde, dat de timmer
man uitweek tot over het midden van
de ventweg. Mej. H., die het slacht
offer van dit ongeval was geworden
zij werd in bewusteloze toestand
naar een ziekenhuis vervoerd zei,
dat zij ongeveer een meter uit de
kant reed.
Nadat de officier twee geldboetes
tot een totaal van 40 had gevraagd,
barstte F. los: „Daar komt helemaal
niks van in Als een weg 4.20 meter
breed is, mag ik best 1.25 meter van
de trottoirband rijden. Dat getuige K.
zei, dat ik over de helft zat, dat valt
nooit te bewijzen
De timmerman was hiermee nog
niet uitgeraasd: „Ik heb recht op de
helft van de weg De kantonrechter
viel hem nu in de rede: ,.U moet
zoveel mogelijk rechts houden."
„Die dame wordt wel geloofd en
ik niet," ging F. verder. „De dame
staat onder ede", sprak de kanton
rechter. „Daar geef ik niet veel
voor", zei F. toen. waarna hij een
terechtwijzing van de officier in ont
vangst kon nemen. Nadat de timmer
man de tekening, die de politie „ter
gelegenheid van" dit ongeval had ge
maakt had „afgekeurd" ,,Ik zou
dat ding wel eens willen meenemen"
werd hij veroordeeld tot 35 boe
te. „Dit is absoluut in strijd met de
feiten. Ik vind het geen behandeling",
zei F. tenslotte, waarna hij vertrok.
Rouwmoedig
De 66-jarige landbouwer F. D. stak
17 juli in Lewedorp met zijn fiets de
rijksweg over, waarbij hij geen aan
dacht voor het snelverkeer aan de
Vorig jaar september werd de prov.
jeugdraad Zeeland opgericht, waar
zeven overkoepelende organisaties bij
zijn aangesloten. De stichting Zee
land heeft nu bij G. S. een verzoek
ingediend om een jaarlijkse subsidie
van f 7500.—
G. S. hebben dit welwillend ontvan
gen en stellen de Statenleden vor het
te verlenen.
Blijkens de in de subsidieaanvrage
verstrekte inlichtingen is deze subsi
die bestemd ter gedeeltelijke dekking
van apparaatskosten, kosten van bij
zondere manifestaties, alsmede om
aan bij bij de jeugdraad aangesloten
organisaties bijdragen te kunnen
verstrekken in de kosten van hun
werkzaamheden.
De exploitatie-kosten van de be
doelde jeugdraad, welke de vrije
jeugdvorming en jeugdzorg nastreeft,
belopen in Zeeland f 117.320.
Het rijk verleent aan genoemde in
stellingen en organen op grond van de
rijksregeling voor de subsidiëring
van jeudwerk 1955 op basis van de
exploitatielasten een subsidie van
40 pet. van die lasten. Voor Zeeland
kan deze rijkssubsidie dus worden
geraamd op 40 pet. van f 117.320 is
rond f 47.000.
dag legde. Door een Belgische per
sonenauto, die naderde, werd hij ge
schept en ernstig gewond naar een
ziekenhuis gebracht.
D. zei zich van het ongeval niets
meer te herinneren; hij had bij de
aanrijding het bewustzijn verloren.
Hij zag echter zijn fout wel in en om
dat hij ernstig letsel had opgelopen,
vroeg mr. Lebret slechts 20, waar
mee de kantonrechter akkoord ging.
Een Brits comité, bestaande uit ne
gen vertegenwoordigers van tabaks
maatschappijen, heeft voorlopig ver
klaard, dat er „ernstige twijfel" over
bestaat, of er verband is tussen ro
ken en longkanker. In het tussentijd
se rapport wordt gezegd, dat bij de
onderzoekingen naar de oorzaak van
longkanker tot dusver de invloed van
genetische en psychosomatische fac
toren vrijwel geheel buiten beschou
wing is gebleven.
Het comité, dat in 1956 is ingesteld
om het onderzoek naar de oorzaken
van longkanker te bespoedigen, heeft
voor dit werk tot dusver 250.000 pond
(ongeveer 2,6 miljoen gulden) be
steed.
België schermde
sterker dan TSederland
De schermwedstrijd tussen de mili
taire ploegen van Nederland en Bel
gië, te Breda gehouden, is in een over
tuigende 34-14 overwinning voor de
Belgen geëindigd. Zowel op degen als
op floret waren de gasten belangrijk
sterker dan onze landgenoten. Op
beide wapens zegevierden de Belgen
dan ook met 13-3. Alleen op sabel ga
ven onze landgenoten beter partij,
doch niettemin slaagden zij er niet in
hun tegenstanders te verslaan. Deze
wedstrijd eindigde onbeslist 188. Ook
het aantal ontvangen en gegeven tref
fers was gelijk, nl. 6868.
De vereniging van Italiaanse wie-
lerprofessionals heeft geprotesteerd
tegen het feit, dat de Italiaanse fabrie
ken en firma's opnieuw een groot aan
tal buitenlandse renners voor hun
ploegen hebben gecontracteerd. Zij
acht dit in strijd met vroegere belof
ten. Toegezegd was namelijk, dat elk
merkenteam in meerderheid zou wor
den samengsteld uit Italiaanse ren
ners; dit is nu veelal niet het geval.
De fabrikanten hunnerzijds verkla
ren, dat de Italiaanse renners contrac
ten eisen, die financieel onevenredig
hoog zijn. „Er worden door middel
matige renners bedragen gevraagd",
aldus de fabrikanten, „waarvoor wij
de sterkste buitenlandse coureurs kun
nen contracteren".
SPORTUv't KORT
DE INTERNATIONALE Vierdaagse
afstandsmarsen van de KNBLO zul
len in 1958 van dinsdag 22 tot en
met vrijdag 25 juli in de omgeving
van Nijmegen worden gehouden,
DE 22-JARIGE Duitser Klaus Dagra
heeft het internationale schaaktoer
nooi te Madrid gewonnen. Het was
zijn eerste grote triomf.
TE MADRID is een wedstrijd gespeeld
tussen de Spaanse kampioensclub
Real Madrid en Wolverhampton
Wanderers. Het resultaat was een
gelijk spel (22).
KANTOORSTENOGRAFIE
Mej. Gonny Verhoosel uit Westdor-
pe slaagde te Terneuzen voor het
examen kantoorstenografie.
HANDELSCORRESPONDENTIE.
Te Hulst slaagde voor het diploma
Ned. Handelscorrespondentie mej
Erna Zwartelé te St.-Jansteen.
GODSDIENST.
Te Dongen slaagde voor het diploma
godsdienstonderwijs de heer Tonny
Zwartelé te St.-Jansteen.
Konstanz 269 (+1), Rheinfelden 171
(—4), Breisach 80 (—2), Straatsburg
160 (—8). Maxau 350 (+1). Mannheim
211 20), Mainz 257 (+6). Bingen
182 (+16), Kaub 196 (+22). Trier 282
(onv.), Koblenz 241 (+59), Keulen 196
(+71), Ruhrort 354 (+21), Lobith 960
(+28), Nijmegen 728 (+30), Arnhem
767 (+24), Eefde IJssel 314 (—5), De
venter 221 (—8), Monsin 5550 (—30),
Visé 5090 15), Borgharen 4079 30)
Belfeld 1254 2), Grave beneden de
sluis 523 (—39).