19. FORD K.L.M. VIA NOORDPOOL NAAR TOKIO EN BIAK ootste Raad IJzendijke debatteerde lang over verkoop van schoolwoning De wedden van liet provinciaal bestuur 75 WITS AL Steeds meer subsidie voor Stichting Zeeland Antwerpse handelaar en boze timmerman Kantonrechter voor Rijk vergeet steun aan het Streeklaboratorium Goes Ledenvergadering van Ri.j wielpad Walcheren Kwaliteit en kwantiteit bepalen fruitaanplanting G.S. willen prov. jeugdraad f. 7 500 subsidie geven 7 wee maal per week vluchten naar beide richtingen Roken en longkanker ir> Prov. bestuur wil bijspringen DEKEN Kampioenschappen voor accordeonisten te Maldeghem DE OFFICIAL FOS3D DEALERS kinder HONING siroop wie Waarzegster De Waarzegster Radiotoespraak van prinses Beatrix In december 1958 Italiaanse wieier- profs ontevreden EXAMENS WATERSTANDEN Daarvoor moet ge moet ook nie den. schone postkantoor chet 25 timbers van kopen. Dan zegt de roet ge ginder aan zijn. Hier verkoop hoeveelheden." 'n kleine hoeveel. er vijf," zeg de stu- g eens vijf en nóg keer... zo kom ik ntwintig." nie denken, dat ge ifonisch kunt opge- Ja, Leuven, zegt 'n charmante stad, lenten en 't bier er iet 'n „ville morte". KE VAN TESTELT. ON-RX iers met dt extra jvullen igooien 77 olom I.- e kolom gratis »V V -ï 11 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 13 DECEMBER 1957 )ot voor deze basis rport. g van een eventuele e oceaan en ter be- konvooien werd de Cadiz gebouwd. Dit marinecentrum is in- meren van de gro- vliegdekschepen. >et tevens dienst als ïtrum voor de bases olie- en benzinevoor. opgeslagen en van ing naar de vliegvel- ïnland aangelegd. Zicare opgaven achtige grond stelde voor zware opgaven n van de terreinen, an de levensgewoon- as echter nog moei de Amis de Spaanse zeerste appreciëren :id van de Spanjaar- frequenteren, raak- ch meermalen slaags ijke bevolking, ide hun eigen tempe st, konden zij de ge msopvatting van de altijd even goed op issner. commandant litary Group in Span- eze als de technische overwinnen en wan- ndiging van zijn taak mer naar huis zal een verdedigingsbol- ivalsbasis, rijker, zo- iheel Europa niet ge- Reeds bij het eerste punt der inge komen stukken in de raad van IJzen dijke ontstond er een hevig debat over de verkoop van de woning naast de openbare school, bewoond door het hoofd van deze school. De voorzitter deelde mee, dat b. en w. het voorne men hadden gehad, de raad voor te stellen, het bedoelde huis, dat een blok aan het gemeentelijk been is, te verkopen. B. en w. hadden pogingen in het werk gesteld een goed bod op het huis te krijgen, maar men was daar niet in geslaagd. Het raadslid van Cadzand echter had in een der stukken gelezen, dat de zaak van de baan is, tot het tijd stip dat er een serieuze koper komt, die dan de prijs geeft die men dan bedingt. Hij zag liever, dat deze laat ste bepaling uit het betreffende stuk verdween en dat de zaak dus voor goed van de baan zou zijn. Ook het raadslid Tazelaar stak zijn mening over deze kwestie niet onder stoelen of banken en meende dat een groot deel van de IJzendijkse bevol king tegen de verkoop is. Verder vond hij, dat het hoofd van de school het huis naast de school dien de te hebben, vooral met het oog op de kinderen die overblijven. De voorzitter merkte hierna op dat niet ieder schoolhoofd er op gesteld is dat hij ook tussen de middag op de kinderen passen moet. Tot slot zei de voorzitter, dat de zaak door b. en w. serieus van alle kanten was bekeken, waarna de voor- en nadelen tegen elkaar waren afgewogen. Hij sprak er zijn vreugde over uit, dat in elk geval de raads leden, die aan het woord waren ge weest hun mening niet onder stoelen of banken hadden gestoken. Daar de kwestie bij de ingezonden stukken ter sprake kwam, vroeg het raadslid Tazelaar deze zaak de volgnede keer op de agenda te zetten, zodat de raad kan beslissen of de zaak voorgoed of voorlopig van de baan zal moeten. Een bijdrage van vijf maal f 200 werd verleend voor aansluiting van vijf panden aan de weg Het Molentje aan het elektrisch net. Deze uitgave zal worden opgenomen in de begro ting 1958. De doorbraakweg Trapjes- straat-Varkensmrkt zal nu komen tot aan de schuur van de heer Doens, zodat een herziening van het goed gekeurde wederopbouwplan noodza kelijk was. Ook de herziening van het uitbreidingsplan, noodzakelijk door de veranderde bouwdiepte van de percelen aan de Gaaipersweide, werd vastgesteld. Hierna wijdde de voorzitter enkele woorden aan het overleden raadslid Riemens, die geruime tijd raadslid en enkele jaren wethouder is geweest. De voorzitter betuigde zijn deelne ming aan de achtergebleven familie- Ged. Staten dienden bij de Staten leden een voorstel in over de wedden van het provinciaal personeel. Zij schrijven o.m.: Nu de salarissen van een aantal groepen van burger lijke rijksambtenaren zijn verhoogd, nieuwe salarisschalen zijn vastgesteld voor de rijkswerklieden, de salarispo sitie van de agenten en goederen klerken van de Provinciale Stoom bootdiensten op de agenda voor de eerstkomende vergadering van het ge organiseerd overleg zullen worden ge plaatst, en bovendien de minister van Binnenlandse Zaken zich bereid heeft verklaard het overleg te heropenen ter verkrijging van een verder gaande verbetering in de beloning van de laagstbezoldigde groepen, hebben G.S. in hun voorstel vier besluiten ont worpen. De uitbreiding van de provinciale vloot brengt een uitbreiding van het personeel mee. Teneinde ook perso neel, dat na een opleiding ervaring heeft verkregen, te kunnen aantrek ken is het gewenst, de rang „adspi- rant stuurman" in te voeren. In art. 18 van het Ambtenarenreglement Zee land is een verband gelegd tussen de omvang van het vakantieverlof en de minimumwedde van de rang referen daris. Teneinde de aanspraken op va kantieverlof voor het bestaande per soneel niet te verkorten, is een over gangsbepaling opgenomen. Het tweede ontwerp-besluit betreft enige verhoging van de wedden van werk- en vaklieden. Het derde ont werpbesluit behelst in navolging van cie rijksregeling het invoeren van leef tijdsionen voor werk- en vaklieden. Behoudens toepassing van het 2e lid van artikel 10 (betreffende onvoldoen de bekwaamheid, geschiktheid of dienstijver) worden de lonen van dit personeel dus niet meer verhoogd door het toekennen van periodieke verho ging na volbrachte diensttijd. Het vierde en laatste besluit betreft de agenten van de provinciale stoom bootdiensten. Tevens wordt de rang van assistent-agent ingevoerd voor die thans als goederenklerk werkzame personen, die onder leiding en verant woordelijkheid van de agenten, belast zijn met alle op de aanlegplaats voor komende werkzaamheden. Ged. Staten zijn hiermede zoveel als mogelijk is tegemoet gekomen aan de bij de Sta tenleden. zowel als bij de personeels organisaties levende wensen. Ondanks alle moeiten, verleent het rijk geen financiële steun aan het streeklaboratorium te Goes, een stichting van het gasthuis te Goes, het kath. ziekenhuis te Sluiskil en het gasthuis te Middelburg. Van die financiële steun lieten de Prov. Staten destijds afhangen een provinciale subsidie van ten hoogste 50 procent van het jaarlijks tekort tot een maximum van f 16.000. ^Advertentie) RECTIFICATIE BIJ DE PRIJS VAN DE GEWATTEERDE in onze vrijdagaenbiedingen is hef cijfer ÉÉN weggevallen. DE PRIJS MOET ZIJN VROOM &DREESMANN BREDA - BERGEN OP ZOOM leden. In de momenten dat de zitting werd geschorst kregen op verzoek van de voorzitter de raadsleden van Hijf- te en van Cadzand de geloofsbrieven van de heer W. J. Neele ter inzage. Uit de begroting 1958 bleek dat de in. komsten f 725,181 en de uitgaven f 741.671, - bedroegen, zodat er een nadig saldo is van f 16.490. Tijdens de rondvrag vroeg de heer van Hijfte naar de huur van de noodwoningen. De voorzitter ant woordde hierop dat deze huren bij de laatste huurverhoging eveneens ver hoogd zijn geworden, maar dat hier voor ontheffing gevraagd was. Even tueel zal het te veel betaalde gere stitueerd worden. Ook vroeg de heer van Hijfte of er in de toekomst nog nieuwe woningen in IJzendenke zou den gebouwd worden. Daar gaf de voorzitter geen optimistisch antwoord op. Voor de bewoners van de Gouden polder vroeg van Hijfte een aldaar geplaatste lamp te verzetten, zodat men er meer gemak van zou hebben. Het raadslid Tazelaar vroeg voor een weg in 's-Gravenpolder een wagen grint, waarmee de weg in een betere staat gebracht zou kunnen worden. De heer Deliaert, verzocht de bus halte op de Markt te verplaatsen naar de andere kant, dus voor de café's, zodat de reizigers bij slecht weer daar zouden kunnen schuilen. Een wachtlokaal voor de bussen leek hem dar tevens zeer noodzakelijk. Zondag 15 december worden in Maldeghem, België, in „Rustoord" ac cordeonkampioenschappen gehouden. Er zullen vele Belgen. Nederlanders en Fransen aan deelnemen. Ook d jeugdige kampioen, Hervé Marclé Ui jaar) uit Eede behoort tot de deel nemers. De opbrengst komt ten goede van de ouden van dagen van het Rustoord. (Advertentie) Het is nü interessant om met ons te komen praten over inruil van uw wagen. Informeer ook naar de Ford Zephyr en Ford Zodiac. Bel de official Ford Dealer in uw rayon vandaag nog! 5? In de algemene ledenvergadering J der vereniging Rijwielpad Walcheren, die donderdagmorgen in het Vlissing- se gemeentehuis werd gehouden, deelde de voorzitter, burgemeester mr. B. Wolff van Vlissingen o.m. mee, dat een aanvang is gemaakt met de aanleg van het rijwielpad Westhove-Zeeduin. Hij herdacht bij de aanvang der vergadering de in april overleden secretaris-penning- meester, de heer J. Louwerse. Spreker roemde de verdiensten ,,De Zeeuwse fruitkwekers hebben steeds een gezond standpunt in genomen. Zij hebben steeds voor ogen gehouden dat hun fruitaanplan- tingen moeten voldoen aan de eisen welke worden gesteld aan de kwa liteit en ook aan de kwantitatieve opbrengst. Dank zij dit standpunt is er in onze provincie een moderne fruitteelt''. Dit zeide woensdagavond de Zeeuw se rijkstuinbouwconsulent Ir. J. J. van Hennik tijdens een rede, welke hij hield voor de afdeling „KapelleBie- zelinge en Omgeving" van de N.F.O. Ir. van Hennik sprak over de vragen welke er zijn rondom het appelsorti ment en vooral behandelde hij daar bij de nieuwe rassen, welke naar vo ren zijn gekomen in de laatste jaren en welke op het ogenblik worden be proefd. Veel nieuwe dingen kon ir. van Hennik over de nieuwste rassen echter nog niet vertellen. Er zijn op het ogenblik 32 rassen in onderzoek maar dat is nog pas het beginsta dium. Het ene jaar heeft men soms van een ras bepaalde verwachtingen, welke het volgend jaar weer worden teleurgesteld. 6p het ogenblik neemt de Cox'5 Orange Pippin de voornaamste plaats in bij het Zeeuwse appelsortiment. 35 pet. van alle appelrassen welke in de laatste jaren werden geplant, be stond uit Cox's Orange Pippin. De Golden Delicious nam 30 pet. van de totale aanplant voor haar rekening, gevolgd door de James Grieve met 11 pet. Dit bewijst wel hoe sterk het sortiment zich richt op enkele hoofd rassen. De Cox is een ras met veel fouten, maar de prijs maakt veel goed. Volgens Ir. van Hennik verdient dit ras zeker zijn plaats in het Zeeuw se sortiment. Hetzelfde geldt voor de Golden Delicious. Ir. van Hennik sprak over het aantal zomerrassen. Dat is eigenlijk nog te gering. De Yellow Transparant neemt de voor naamste plaats in. Vooral over de vruchtbaarheid van dit ras is men niet altijd tevreden. Ir. van Hennik meende dan ook, dat twee zomerassen welkom zouden zijn. Verder had spreker het ook over de grote veranderingen welke er heb ben plaatsgevonden-4p de boomvorm. We zijn nu in Zeeland gekomen in de tijd van de spillen cultuur en het verschil met vroeger is wel zeer groot. De leiding op deze druk bezoch te vergadering berustte bij de heer P. v, d. Have. (Advertentie) Naar aanleiding hiervan hebben G. S. zich opnieuw over deze zaak bera den. Het verheugde hen. dat het exploi tatie-tekort over 1956, dat geraamd was op f 31.216, beperkt bleef tot f 25.133, over 1957 zal dit tusen de f 7000 en f 8000 liggen en over de ko mende jaren wordt een verdere da ling waarschijnlijk geacht. In het licht van deze cijfers en mede in de door de Staten uitge sproken mening dat het streeklabora torium van groot belang voor de volksgezondheid is, zijn G. S. nader tot het oordeel gekomen, dat dit be lang een financieel offer van de pro vincie wettigt in de thans voorgestel de vorm, nu het bedrag de facto aan merkelijk zal blijven beneden de ra ming der bijdrage, die zij in 'n vroe ger voorstel als aandeel der provin cie stelden. Zij menen daarom de Staten te mogen voorstellen aan de stichting gedurende een aanloopperiode van vijf jaren, te beginnen met 1956, een subsidie te verlenen ter dekking van het eventuele exploitatietekort, en wel over 1956 een bedrag van f 12.600.dit is ruim de helft van het tekort cn verder over elk der jaren 1957, 1958, 1959 en 1960 een som van ten hoogste f 4000. als bijdrage der provincie en een voorschot van ten hoogste f 4000. dat zal moeten worden terugbe taald, voorzover over die 4 jaren alsnog een rijksbijdrage zal worden verleend. Hiermede willen zjj uitdrukking geven aan hun gevoelen, dat het me de de taak van het rijk is om de in standhouding van het laboratorium financieel te steunen. Bovendien stellen G. S. voor om van provincie-wege te garanderen de rente en aflossing van een door de stichting aan te gane lening van ten hoogste f 50.000 tegen een nader door de minster te bepalen rente. De schuld van de stichting was op 31 oktober j.l. nog f 54.000, waarvoor een kasgeldlening is gesloten bij de Ned. Middenstandsbank tegen 7 1/2 procent. drinlct, Is goed aft 'n belegen genever zo zuiver gestookt en heerlijk zacht! Zeer Oude Oenever een S B product Ao 1822 van de overleden functionaris, die ook buiten de kring der vereniging welden gewaardeerd, getuige het feit, dat hij ook secretaris-penningmeester van de landelijke federatie van Ne derlandse Rijwielpadverenigingen was. Zesentwintig jaar lang diende hij de Walcherse vereniging. Over het rijwielpad Westhove-Zee duin is reeds verschillende jaren ge sproken, maar nu is de Heidemij met de voorbereidende werken begonnen. De aanleg zal ongeveer drie maan den in beslag nemen, zodat nog het komende zomerseizoen van het pad gebruik gemaakt kan worden. Mo gelijk zal het later verder worden doorgetrokken voor verbinding met Noord-Beveland. In de vacature van secretaris-pen ningmeester werd voorzien door de benoeming van de heer C. W.- Lou werse. Het periodiek aftredend be stuurslid, de heer van Riet, werd, eveneens bij acclamatie, herbenoemd. De begroting over 1957 werd met enkele kleine wijzigingen vastgesteld en de rekening over 1956 werd goed gekeurd. Jaarverslag 1956 In het jaarverslag over 1956 wordt o.m. het volgende opgemerkt: Nog steeds zijn planen in voorbe reiding voor het aanleggen van een rijwielpad op de zeedijk Vlissingen- Ritthem, welke echter nog niet tot uitvoering kunnen komen in verband met de plannen van de verhoging van de zeedijken aan de Wester- schelde. Het provinciale bestuur deelde mee, dat aan de vereniging in be heer en onderhoud zijn toegewezen het z.g.n. Slobberduinse rijwielpad, alsmede het rijwielpad door de dui nen Zoutelande-Westkapelle. De mollen baren nog steeds zor gen. door het ondergraven van het rijwielpad VlissingenZoutelande. zo dat er weer vele verzakkingen plaats vonden. De verkeersborden „rijwielpad" zijn weer objecten geweest van ver nielingen en beschadigingen. Ver schillende borden moesten hierdoor worden vernieuwd. Door aanmelding en afschrijving is het aantal leden van de betreffende afdelingen praktisch hetzelfde geble ven. Ter gelegenheid van Koninkrijks dag 1957 en haar aanstaande bezoek aan Suriname en de Nederlandse An tillen zal prinses Beatrix via de ra dio de bevolking van de beide Rijks delen toespreken. De rede van de prinses wordt door de wereldomroep te Hilversum uitgezonden op zondag 15 december a.s. te 0.01 0.04 uur Nederlandse tijd op geldlengten 19.45 m, 19.71 m en 25.58 m. Ged. Staten hebben voor een cli max gezorgd met de subsidie-voor stellen voor de stichting Zeeland. Even "\„het voorstel aan de Staten om voor 1957 de subsidie aan de stichting met fi'm f 3000 te verhogen tot f 30.000, IS er nu een voorstel om voor 1958 de subsidie op f 45.000 te brengen. ti„- de door het bestuur der stich- ng overgelegde begroting met toe lichting blijkt dat de behoefte aan een aanmerkelijk hoger subsidie in hoofd zaak een gevolg is van de sterk ge stegen personeelsuitgaven, waaron- aer de aanstelling van een assistent- socioloog. en van het in dienst nemen van i stagiaires. Daarbij merken G. S. voor zover nodig op dat 't rijk op grond van de rijkssubsidieregeling voor de provinciale organien van coördinatie en overleg op maatschappelijk ter rein een subsidie verleent van 45 pet. van het totaal bedrag van de kosten der subsidiabele personeelsformatie. In de kosten ter zake van de stagiai res kan eveneens door het rijk subsi die worden verleend. Wil de stichting Zeeland haar zich steeds uitbreidende taak naar behoren kunnen vervullen, aldus G. S dan dient zij de beschikking te hebben over de nodige geldmiddelen. G. S. maken alleen het voorbehoud dat zij alleen in de kosten van een assistent-onderzoeker willen bijdra gen, als het rijk dat ook doet. Reeds geruime tijd is de K.L.M. zeer intensief bezig alle voorbereidingen te treffen met het oog op de nieuwe lijn Am sterdam—Tokio (en verder tot Biak) via het Noordpoolgebied, welke begin december 1958 zal worden geopend. Het stafbureau voor de K.L.M.-directie te Den Haag heeft reeds een dik dossier liggen, waarvan de oudste papieren een datumstempel van eind 1955 dragen. De K.L.M. heeft de plannen om via het Nooi dpoolgebied naar Tokio te vliegen, niet eerder verwezen lijkt, omdat zij eerst een vliegtuigtype wilde bezitten, dat een geregelde dienst om de Noord verantwoord maakte. Nu de DC-7C in de KLM-vloot is opgenomen en de maatschappij in 1958 nog enkele machines van dit type van de Douglasfabrieken zal ontvangen, is men van oordeel, dat technisch alle problemen, welke aan deze volkomen nieuwe route vastzitten, kunnen worden opgelost. Zonder aan het laadvermogen te kort te doen heeft de DC-7C een groter vliegbereik dan de types, tot nu toe door de KLM ge bruikt. Het spreekt welhaast van zelf. dat het stafbureau van de di rectie zeer nauwkeurig de econo mische vraagstukken van dit nieu we project, een lijn over een deel van de wereld, waar de KLM tot nu toe geen contacten had, heeft bestudeerd. De vervoercijfers van Europa naar Japan en terug via het Midden-Oosten en India wijzen voor het boekjaar 1955/56 uit, dat van de ruim 6.000 passagiers, in die periode van alle maat schappijen tezamen geboekt, de S.A.S. er 43 procent voor zijn reke ning nam en de KLM 13,7 procent. De Scandinavische landen hebben altijd sterke handelsrelaties gehad met Japan. De route naar Tokio via het Poolgebied van totaal 13,625 km is 2400 km korter dan de thans in ge bruik zijnde lijn via het Midden- Oosten cn India. De nieuwe DC- 7C's zullen de reistijd via de pool aanzienlijk bekorten en tot onge veer 30 uur terugbrengen, hetgeen een verschil van 18 uur uitmaakt ten opzichte van de lijn naar de Japanse hoofdstad „om de zuid' Dc harde economische feiten (de exploitatiekosten van de nieuwe lijn worden geschat op 25 miljoen gulden per jaar) hebben voorts de KLM doen besluiten de dienst niet in Tokio te doen eindigen, maar door te trekken naar Biak, een etappe van 4.100 km extra. Twee keer per week in beide richtingen zal de KLM over de pool gaan vliegen. Daar staat tegen over, dat de eenmaal wekelijkse verbinding tussen Biak en Amster dam over Manilla en Bangkok komt te vervallen. De dienst tussen Sydney en Amsterdam via het Midden-Oosten en India en terug blijft gehandhaafd. De KLM zal de tweede maat schappij zjjn, die Tokio met de Europese hoofdsteden verbindt via liet Poolgebied. De S.A.S. heeft in februari van dit jaar de poolroute via Anchorage in gebruik genomen, met_ Kopenhagen als beginpunt en Tokio als eindstation. Kort na de opening van deze S.A.S.-Ijjn werd besloten de vliegtuigen „via de zuid" naar de thuishaven te doen terugkeren en omgekeerd, zodat de S.A.S. inderdaad een dienst rond de wereld exploiteert. De KLM heeft een dergelijk plan laten varen, men vliegt dus via het Poolgebied (met Faibanks of An chorage als steunpunt) naar Tokio en Biak terug. De tarieven voor de poolroute zijn hoger (in kilometer afstand uitgerekend) dan die van de diensten over het Midden-Oosten en India. De bijzondere omstandighe den maken dit begrijpelijk. Reeds nu denkt het stafbureau van de KLM-directie aan de vol gende stap: in het voorjaar 1961 zullen de DC-8 straalverkeersvlieg- zullen de DC-8-straalverkeersvlieg- vervangen. Dat nieuwste Douglas- produkt zal met bijna 900 km per uur over het Noordpoolgebied vlie gen cn de vliegtijd nogmaals aan zienlijk bekorten. Thans bedraagt die tijd om de zuid nog 48 uur. over ruim drie jaar met de DC-8 over de pool is de luchtreiziger in... 14 uur van Amsterdam in Tokio. Voor het kantongerecht te Middel burg stond terecht de Antwerpse han delaar R. W. J., die 16 augustus op de rijksweg in Krabbendijke een aan rijding veroorzaakt had. Persoonlijke ongevallen deden zich hierbij niet voor, maar de materiële schade was zeer aanzienlijk. J. reed met zijn per sonenauto in de richting Rilland, toen hij het plotseling in zijn hoofd kreeg op een links van de weg gelegen in rit aan te sturen. Het ogenblik hier voor was echter wel erg ongelukkig gekozen, want op hetzelfde moment naderde een tegenligger, zodat er een botsing ontstond. J. liet zich bij de kantonrechter, mr. T. W. Attema. vertegenwoordi gen door mr. F. T. M. Bazelmans uit Vught. Deze voerde aan. dat de remmen van de tegemoetkomende personenauto, die bestuurd werd door de assuradeur C. van D. uit Bergen op Zoom, uiterst slecht functioneer den. Hij was van oordeel, dat wan neer dit niet het geval geweest zou zijn, een aanrijding zeker voorkomen had kunnen worden. De kantonrechter wees de gemach tigde er evenwel op, dat dit niets met de zaak te maken heeft. Want wan neer J. de tegenligger niet gehinderd had, zou er niets gebeurd zijn. En dit nu werd door de verdachte geens zins ontkend. De officier van justitie, mr. Th. Lebret meende, dat de handelaar on voldoende aandacht had besteed aan het tegemoetkomende verkeer. De of. ficier sprak van een domme manier van rijden en vroeg 100 boete. De kantonrechter volstond met 80. In de bocht Veel spraakwater vloeide er tijdens de behandeling van de zaak tegen de Souburgse timmerman P. J. F. Hij kwam op 2 oktober toen hij per brom. fiets over de ventweg langs de Nieu we Vlissingseweg in zijn woonplaats reeds in botsing met een andere bromfiets, waarvan mej, P. H., huis houdster te Vlissingen, het stuur in handen had. F. was tenlastegelegd, dat hij niet voldoende had rechts ge houden en niet op tijd had uitgeweken toen mej. H. kwam aangereden. De timmerman kwam uit de rich ting Middelburg en wilde, toen hij in Souburg op de bekende wegkruising was, rechtsaf slaan. Hij erkende niet, dat hij hierbij niet voldoende had rechts gehouden. „Ik lag in de bocht om het Marnixplein op te draaien", sprak hij en de man wees er op, dat hij maar 1.25 meter uit de kant reed bij een snelheid van naar schatting 25 km per uur. Volgens hem lette de dame op de andere brommer niet op hem. De kantonrechter bracht naar vo ren, dat de snelheid, waarmee F. de bocht nam, te groot was. Hij moest daarom te veel naar links uithalen. De getuige J. K., zuivelarbeider te Souburg, verklaarde, dat de timmer man uitweek tot over het midden van de ventweg. Mej. H., die het slacht offer van dit ongeval was geworden zij werd in bewusteloze toestand naar een ziekenhuis vervoerd zei, dat zij ongeveer een meter uit de kant reed. Nadat de officier twee geldboetes tot een totaal van 40 had gevraagd, barstte F. los: „Daar komt helemaal niks van in Als een weg 4.20 meter breed is, mag ik best 1.25 meter van de trottoirband rijden. Dat getuige K. zei, dat ik over de helft zat, dat valt nooit te bewijzen De timmerman was hiermee nog niet uitgeraasd: „Ik heb recht op de helft van de weg De kantonrechter viel hem nu in de rede: ,.U moet zoveel mogelijk rechts houden." „Die dame wordt wel geloofd en ik niet," ging F. verder. „De dame staat onder ede", sprak de kanton rechter. „Daar geef ik niet veel voor", zei F. toen. waarna hij een terechtwijzing van de officier in ont vangst kon nemen. Nadat de timmer man de tekening, die de politie „ter gelegenheid van" dit ongeval had ge maakt had „afgekeurd" ,,Ik zou dat ding wel eens willen meenemen" werd hij veroordeeld tot 35 boe te. „Dit is absoluut in strijd met de feiten. Ik vind het geen behandeling", zei F. tenslotte, waarna hij vertrok. Rouwmoedig De 66-jarige landbouwer F. D. stak 17 juli in Lewedorp met zijn fiets de rijksweg over, waarbij hij geen aan dacht voor het snelverkeer aan de Vorig jaar september werd de prov. jeugdraad Zeeland opgericht, waar zeven overkoepelende organisaties bij zijn aangesloten. De stichting Zee land heeft nu bij G. S. een verzoek ingediend om een jaarlijkse subsidie van f 7500.— G. S. hebben dit welwillend ontvan gen en stellen de Statenleden vor het te verlenen. Blijkens de in de subsidieaanvrage verstrekte inlichtingen is deze subsi die bestemd ter gedeeltelijke dekking van apparaatskosten, kosten van bij zondere manifestaties, alsmede om aan bij bij de jeugdraad aangesloten organisaties bijdragen te kunnen verstrekken in de kosten van hun werkzaamheden. De exploitatie-kosten van de be doelde jeugdraad, welke de vrije jeugdvorming en jeugdzorg nastreeft, belopen in Zeeland f 117.320. Het rijk verleent aan genoemde in stellingen en organen op grond van de rijksregeling voor de subsidiëring van jeudwerk 1955 op basis van de exploitatielasten een subsidie van 40 pet. van die lasten. Voor Zeeland kan deze rijkssubsidie dus worden geraamd op 40 pet. van f 117.320 is rond f 47.000. dag legde. Door een Belgische per sonenauto, die naderde, werd hij ge schept en ernstig gewond naar een ziekenhuis gebracht. D. zei zich van het ongeval niets meer te herinneren; hij had bij de aanrijding het bewustzijn verloren. Hij zag echter zijn fout wel in en om dat hij ernstig letsel had opgelopen, vroeg mr. Lebret slechts 20, waar mee de kantonrechter akkoord ging. Een Brits comité, bestaande uit ne gen vertegenwoordigers van tabaks maatschappijen, heeft voorlopig ver klaard, dat er „ernstige twijfel" over bestaat, of er verband is tussen ro ken en longkanker. In het tussentijd se rapport wordt gezegd, dat bij de onderzoekingen naar de oorzaak van longkanker tot dusver de invloed van genetische en psychosomatische fac toren vrijwel geheel buiten beschou wing is gebleven. Het comité, dat in 1956 is ingesteld om het onderzoek naar de oorzaken van longkanker te bespoedigen, heeft voor dit werk tot dusver 250.000 pond (ongeveer 2,6 miljoen gulden) be steed. België schermde sterker dan TSederland De schermwedstrijd tussen de mili taire ploegen van Nederland en Bel gië, te Breda gehouden, is in een over tuigende 34-14 overwinning voor de Belgen geëindigd. Zowel op degen als op floret waren de gasten belangrijk sterker dan onze landgenoten. Op beide wapens zegevierden de Belgen dan ook met 13-3. Alleen op sabel ga ven onze landgenoten beter partij, doch niettemin slaagden zij er niet in hun tegenstanders te verslaan. Deze wedstrijd eindigde onbeslist 188. Ook het aantal ontvangen en gegeven tref fers was gelijk, nl. 6868. De vereniging van Italiaanse wie- lerprofessionals heeft geprotesteerd tegen het feit, dat de Italiaanse fabrie ken en firma's opnieuw een groot aan tal buitenlandse renners voor hun ploegen hebben gecontracteerd. Zij acht dit in strijd met vroegere belof ten. Toegezegd was namelijk, dat elk merkenteam in meerderheid zou wor den samengsteld uit Italiaanse ren ners; dit is nu veelal niet het geval. De fabrikanten hunnerzijds verkla ren, dat de Italiaanse renners contrac ten eisen, die financieel onevenredig hoog zijn. „Er worden door middel matige renners bedragen gevraagd", aldus de fabrikanten, „waarvoor wij de sterkste buitenlandse coureurs kun nen contracteren". SPORTUv't KORT DE INTERNATIONALE Vierdaagse afstandsmarsen van de KNBLO zul len in 1958 van dinsdag 22 tot en met vrijdag 25 juli in de omgeving van Nijmegen worden gehouden, DE 22-JARIGE Duitser Klaus Dagra heeft het internationale schaaktoer nooi te Madrid gewonnen. Het was zijn eerste grote triomf. TE MADRID is een wedstrijd gespeeld tussen de Spaanse kampioensclub Real Madrid en Wolverhampton Wanderers. Het resultaat was een gelijk spel (22). KANTOORSTENOGRAFIE Mej. Gonny Verhoosel uit Westdor- pe slaagde te Terneuzen voor het examen kantoorstenografie. HANDELSCORRESPONDENTIE. Te Hulst slaagde voor het diploma Ned. Handelscorrespondentie mej Erna Zwartelé te St.-Jansteen. GODSDIENST. Te Dongen slaagde voor het diploma godsdienstonderwijs de heer Tonny Zwartelé te St.-Jansteen. Konstanz 269 (+1), Rheinfelden 171 (—4), Breisach 80 (—2), Straatsburg 160 (—8). Maxau 350 (+1). Mannheim 211 20), Mainz 257 (+6). Bingen 182 (+16), Kaub 196 (+22). Trier 282 (onv.), Koblenz 241 (+59), Keulen 196 (+71), Ruhrort 354 (+21), Lobith 960 (+28), Nijmegen 728 (+30), Arnhem 767 (+24), Eefde IJssel 314 (—5), De venter 221 (—8), Monsin 5550 (—30), Visé 5090 15), Borgharen 4079 30) Belfeld 1254 2), Grave beneden de sluis 523 (—39).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 11