Stormstuw in de Schelde
bii Antwerpen en Bath
PAPIER VOOR UW PEN
Mensen
ONZE PUZZEL
Dagblad jp extern
Trein botst
op auto
Greep uit de maandbladen
OSRAM
'N BLAD WAAR PIT IN ZIT!
DERDE BLAD
ZATERDAG 7 DECEMBER 1957
DE NIEUWE WATERWEG ALS VOORBEELD
Nieuw perspectief voor brug tussen
Zeeuwsch-Vlaanderen en Brabant
Na aanrijding
Alleen bestuurder
Jicht gewond
Vrouw aan boord
van de
„Willem Barendsz
DAVONTUREN DEZER DAGEN
Nederlandse
tegenmaatregel
KLAVER
VIER
Roeping
De Gids
„Het Boek van Nu"
HET WIL TOCH WEL WAT ZEGGEN..
Aristo
vraag altijd
beter licht voor
woning en
industrie
Oplossing
„laat ons werken...**
de k.v.p.
te bercen op zoom
eet meer kaas
mi ai ha a a yvi rl «Tiiii rl a 1 U a! rri a
Bij de opzet van het Deltaplan is er van uitgegaan, dat de
Nieuwe Waterweg en de Westerschelde buiten de afsluiting van
de zeegaten zouden blijven. Dit werd noodzakelijk geacht voor
de vrije ongehinderde scheepvaart naar zee van de havens Rot
terdam en Antwerpen.
Dit betekende echter tevens, dat de betere beveiliging tegen
stormvloeden langs beide stromen moet worden verkregen door
dijkverhoging en -versterking, wat vooral langs de Nieuwe Wa
terweg vele bezwaren meebrengt.
Het denkbeeld is dan ook opgeworpen in de Nieuwe Waterweg een
stormvloedkering of stormsluis te maken en er is door de regering een
commissie ingesteld om de mogelijkheid daarvan te onderzoeken, on
afhankelijk van de Deltacommissie.
Deze commissie is nog steeds aan het werk en laat wel niets van zich
horen, maar ingewijden willen volgens het „Rotterdams Nieuwsblad"
thans weten, dat techni ci de mogelijkheid van een stormvloedkering in
de Nieuwe Waterweg niet meer in twijfel trekken.
Er zijn verschillende plannen on
derzocht, maar tenslotte bleef alleen
het idee over om de Nieuwe Water
weg bij stormvloedstanden te sluiten
door middel van een zeer grote
„deur". Die moet dan horizontaal op
de Waterweg worden gebracht, waar
na zij naar beneden moet klappen
tegen een aanslag op de bodem van
de rivier.
Het is duidelijk, dat voor het ma
noeuvreren en vastzetten van een
dergelijk gevaarte kunstwerken nodig
zijn en dat deze de scheepvaart niet
mogen hinderen. Men acht het noch
tans mogelijk de stormstuw zo uit
te voeren, dat de doorvaartbreedte
en de diepte van de rivier niet klei
ner worden. De aanslag, waartegen
de deur in verticale stand moet rus
ten, wil men zelfs op lager niveau
dan de bodem der rivier aanbrengen
om een latere verdieping van de
vaarweg nog mogelijk te maken.
De plaats van de stormvloedkering
is voorlopig gedacht aan de bocht
even ten westen van Maassluis.
Al zal de uitwerking van dit plan
nog wel geruime tijd vergen en wordt
een advies daaromtrent aan de re
gering niet vóór het einde van het
volgend jaar verwacht, dat thans
het aanbrengen van een stormvloed
kering in de Nieuwe Waterweg niet
langer als fantastisch wordt gezien
en tot de technische mogelijkheden
wordt gerekend, kan verregaande ge
volgen hebben en belangrijke pers
pectieven openen.
Stormstuw voor Antwerpen
Het ligt immers voor de hand. dat
de mogelijkheid van een stormvloed
kering in de Nieuwe Waterweg de
vraag oproept, of een dergelijke tij-
Vrijdagmorgen omstreeks zeven
uur ontstond er een aanrijding op de
overweg aan de Nijkerkerstraat te
Eurneveld tussen een vrachtwagen,
bestuurd door de 57-jarige heer C.
van de G. uit Spakenburg en een
vrachtauto met aanhangwagen, be
stuurd door de heer B. B, uit Bar-
neveld.
De aanhangwagen van de heer B.
bleef na de botsing precies op de
overweg staan. Men was niet by
machte de spoorbaan spoedig vry te
maken en toen dan ook even later de
trein 711, die om 7.02 uur uit Amers
foort was vertrokken, in volle vaart
naderde, ontstond er een ernstige bot
sing.
De trein greep de aanhangwagen,
die geheel van de voorste vrachtauto
werd gerukt, do aanhangwagen werd
over een afstand van honderd meter
meegesleurd en kwam langs de
.'/«ourbaan tel stilstand. Een deel van
de aanhangwagen, o.a. een as met
drie wielen, werd circa 650 meter
meegesleurd.
De cabine der sneltrein werd in el
kaar gedrukt, de bestuurder, de 57-j.
h^.er P, v.d. H. uit A'dam, werd door
glassplinters slechts licht gewond. Hij
had de tegenwoordigheid, van geest
klapseinen voor dc uit tegenoverge
stelde richting naderende trein aan
te brengen, zodat deze trein bijtijds
tot stilstand kon worden gebracht.
Verdere gewond waren er niet.
Om acht uur waren ae opruimings
werkzaamheden reeds zover gevor
derd dat het treinverkeer over één
spoor kon worden hervat. Er werden
autobussen ingelegd tussen Amers
foort en Barneveld. Enkele treinen
werden omgeleid via Zwolle-Deven-
ter.
delijke afsluiting voor geval van nood
ook niet kan worden aangebracht in
de Westerschelde. Wanneer een
stormstuw uitvoerbaar blijkt en uit
gevoerd wordt ter bescherming van
Rotterdam en omgeving zal men in
België, waar de bedijking langs de
Schelde als bescherming tegen
stormvloeden te wensen overlaat, ook
gaan verlangen naar een stormvloed
kering ter betere beveiliging met
name van Antwerpen.
Omdat de Westerschelde, als ge
heel genomen, echter een brede zee
arm is, zal het veel minder gemak
kelijk of zelfs ondoenlijk zijn daarin
een stormvloedkering aan te bren
gen, zoals uitvoerbaar wordt geacht
in de naar verhouding smalle Nieu
we Waterweg. Tenzij men voor de
stormstuw in de Westerschelde een
plaats vindt of construeert, welke nog
het meest overeenkomt met de toe
stand bij Maassluis.
Een dergelijke plaats is alleen te
vinden tussen Antwerpen en de Ne
derlands-Belgische grens. Maar de
stormstuw zal, wanneer Antwerpen
die wenst, wel ten noorden van de
Nederlands-Belgische grens in de
Westerschelde moeten komen, omdat
de Antwerpse haven zelf tot aan die
grens wordt uitgebreid. De gemeente
Antwerpen annexeert hiervoor het
grondgebied van Lillo, Berendrecht
en Zandvliet, waarvoor het wetsont
werp dezer dagen te Brussel werd
ingediend.
Saeftinge inpolderen
Aan de Nederlands-Belgische grens
verwijdt zich intussen juist het water
van de Schelde tot de brede Wester
schelde en vraagt zij om normalisatie
teneinde Antwerpen de ontvangst van
schepen met groter diepgang moge
lijk te maken. De vaargeul is hier
echter niet breed. Zij loopt hier im
mers tussen de slikken van Ossen-
drecht en het Verdronken Land van
Saeftinge, dat rijp is voor inpolde
ring, naar het Nauw van Bath.
Daarom lykt juist hier de aange
wezen plaats te liggen voor een mo
gelijke stormvloedkering ter beveili
ging van Antwerpen het Belgische
poldergebied langs de Schelde. Voor
waarden voor de verwezenlijking zyn
clan evenwel de normalisatie van de
Schelde, waarop Antwerpen nu is
gaan aandringen, en de inpoldering
van het Land van Saeftinge, die bei
de samen kunnen gaan.
Krijgt Antwerpen een stormvloed
kering, dan heeft het zeker niets
meer te duchten van het verdwijnen
van het Verdronken Land van Saef
tinge als bergboezem.
Met de inpoldering en de Schelde'
normalisatie ware tevens het maken
van een toegang naar de Wester
schelde voor de haven van Bergen
op Zoom te combineren.
Brug naar Brabant
Aangezien de stormvloedkering
kunstwerken in de Scheldestroom
vraagt, is het mogelijk deze zo aan
te leggen en te benutten, dat zij te
gelijk als steunpunten en fundering
kunnen dienen voor een brug van de
Brabantse wal naar het ingepolderde
Land van Saeftinge.
De tunnel of brug voor Zeeuwsch-
Vlaanderen ter hoogte van Terneu-
zen is nog onlangs door de regering
afgewezen. Een tunnel of brug in het
oosten van Zeeuwsch-Vlaanderen
naar de Brabantse wal. alleen om
wille van de vaste verbinding over
eigen territoir, wordt in Den Haag
op zichzelf vooralsnog een te kost
bare geschiedenis geacht, maar het
beeld verandert, wanneer hier een
brug kan worden geslagen als een
onderdeel, een bijprodukt van wer
ken, die om andere redenen toch wor
den aangevfet.
Dit zijn opmerkingen, waartoe een
overpeinzing van de mogelijkheid
ener stormvloedkering in de Nieuwe
Waterweg ons aanleiding geeft. Zij
lijken nog fantastisch, maar wanneer
de mogelijkheid van een stormstuw
voor de Nieuwe Waterweg bewaar
heid en gerealiseerd wordt, zou het
niet zo vreemd zijn, dat België voor
Antwerpen eenzelfde beveiliging wil
aanvaarden en nastreven.
Eenmaal die mogelijkheid en wen
selijkheid gesteld, liggen de boven
geschetste perspectieven binnen het
kader van de plannen.
Het zou daarom voor
Zeeuwsch-Vlaanderen nog wel
eens belangrijke consequehties
kunnen hebben, dat een storm
stuw in de Nieuwe Waterweg
kan worden aangebracht. Wel
licht verhaast dit nog het mo
ment, waarop het van zijn isole
ment ten opzichte van overig
Nederland verlost zal zijn. En
het is alleszins een onderwerp
dat de aandacht zal boeien, zo
wel van de provinciale bestu
ren van Zeeland en Noordbra
bant, die met elkaar in voeling
zijn, als van de Belgische en Ne
derlandse waterstaatsambtena
ren, die samenwerken in de z.g.
Technische Scheldecommissie.
Mevrouw M. L. Teljer, echtgenote
van de scheepsarts aan boord van de
Willem Barendsz", zal de enige
vrouw zijn die met de Nederlandse
walvisvloot mee gaat naar de wate
ren van het Zuidpoolgebied.
Dit wordt haar zesde walvisvaart.
.,Ik ga mee, omdat ik bij mijn man
wil zijn", zei zij. Het schip is op 4
december te Kaapstad aangekomen
en is gisteren naar het zuidpoolge
bied vertrokken.
De Maatschappij voor de Walvis
vaart in Amsterdam heeft bevestigd
dat mevrouw Teljer al verscheidene
malen de expeditie heeft meege
maakt en zich aan boord zeer ver
dienstelijk weet te maken. Haar aan
wezigheid wordt dan ook bijzonder
gewaardeerd. Dokter Teljer is jaren
lang huisarts geweest in Voorburg.
Voorheen was hij scheepsarts bij de
Holland-Afrika Lijn.
(Advertentie)
De voeten horen bij:
a. klappertanderaar
b. warmtekoesteraar
Het geld hoort bij:
a. puzzelgeldverliezer
b. kolenrekeningbezuiniger
De ogen horen bij:
a. spoetnikwaarnemer
b. Davo aanschaffer
De DAVO BRANDARIS en TARAKAN
haarden geven:
de grootste warmte- én hete lucht circulatie
de laagste brandstof rekening
het gezelligste vuur achter geheel glazen
deur
Vraag Uw leverancier alle inlich
tingen over
DAVO-BRANDARIS kelen
DAVO-TARAKAN olie
Gesmeed
voor warme vriendschap
Het Amerikaanse ministerie van
buitenlandse zaken heeft bekendge
maakt, dat de contracterende partijen
van de algemene overeenkomst voor
tarieven en handel (GATT) Neder
land hebben toegestaan een tegen
maatregel te nemen tegen de Ameri
kaanse beperking van de invoer van
zuivelprodukten door zijn invoer van
Amerikaanse tarwebloem uit de Ver
enigde Staten te beperken tot 160.000
ton per jaar.
(Advertentie)
Uitzending elk» zaterdagavond 9.4S
uur, over Hilversum II (298 m.).
Schrijf in elk der tien vakjes een 1 of 2
of 3. Optellen. Plak dit formulier op ge
frankeerde briefkaart met 50 eent extra
porto op adreszijde, inzenden aam Klaver
Vier, Hilversum.
Wekelijks prijzen tot een m nnn
totale waarde v. minstens IU.UUU.-
Alle cijfers
opgeteld
AV
Radio-actie In samenwerking met en ten
bate van St. „Prins Bernhardfonds",5t. „Het
Nederl. Blindenwezen", Ned. Ver. Sociale
Zorg voor Minder-Validen „AVO" en St.
,,Ned. Org. voor Intern. Bijstand". Goed-
Sekeurd bij besl. v.d. Min. v. Justitie d.d.
7-8-1957 no. 1026/257.
Het november-nummer van Roe
ping staat goeddeels in het teken van
de heiligenverering. Pater Molenaar
m.s.c. vertaalde een gedeelte van St.-
Hieronymus' „Vita Sancti Pauii". Lam
bert Tegenbosch geeft zijn visie op
het legendarische in de hagiografie,
terwijl de rede over hagiografie en
literatuur, die Gerard Brom in 1949
voor de vergadering van het Thijm-
genootsehap uitsprak, hier werd af
gedrukt. In de Brabantse herinnerin
gen van Anton van Duinkerken is
mgr. Frencken aan de beurt om ge
portretteerd te worden. Het is een
voortreffelijk hoofdstuk, dat de veel
zijdige Frencken van alle kanten be
licht. Hubert van Herreweghen droeg
gedichten bij, geïnspireerd door as-
woensdag.
Ed.
dat
(Advertentie)
Met het eerste bedrijf van
Hoorniks toneelstuk „Het Water'
bij de opvoering zoveel deining ver
oorzaakte. opent het oktober-nummer
van De Gids. Leo Vroman, Cees Noo-
teboom en M. Mok dragen gedichten
bij. Emmy van Lokhorst schrijft in
haar Kroniek over Bechts Volkstoneel.
Voorts is een kort verhaal van A.
Koolhaas opgenomen, dat ontleend is
aan de binnenkort te verschijnen bun
del ..Vergeet niet de leeuwen te
aaien". Een belangwekkende lezing
van prof. E. W. Beth over natuur
wetenschap, wijsbegeerte en levens
beschouwing, wordt hier in uitge
werkte vorm gepubliceerd.
De november-aflevering van het
maandblad „Het Boek van Nu" opent
met een artikel over twee romans van
Frits Huël, een auteur (Bredanaar
van geboorte) die op oudere leeftijd
debuteerde. Tot nu toe verschenen
van zijn hand twee dichtbundels en
vier romans. Pierre H. Dubois be
spreekt „Een vruchtboom is Jozef",
die onlangs verscheen, en „Flatge
bouw Bethlehem" van vorig jaar. Hij
meent, dat Huël er als schrijver on
getwijfeld in geslaagd is iets persoon
lijks op een persoonlijke wijze uit te
dat REVUE - dit jonge, pittige familieblad -
in korte tijd een vaste plaats beeft gekregen
in de harten van honderdduizenden jonge
huisgezinnen 1
Géén wonder! Een staf van enthousiaste
reporters is dag en nacht in touw om U
steeds het beste van het beste te brengen
- in woord en beeld - in Uw REVUE
drukken en zich een eigen en respec
tabele plaats te veroveren temidden
van de roman-produktie in ons land.
De jongste bundel van Gerrit Ach
terberg „Spel van de wilde jacht"
wordt door C. J. E. Dinaux aan een
beschouwing onderworpen. Hij heeft
veel te prijzen, maar „lang niet in
elk gedicht wint de poëzie het in
hoogste instantie van het woordspel."
Garmt Stuiveling stelt F. Bordewijk
aan de lezer voor als parodist naar
aanleiding van diens boek „Idem".
Nog tal van andere nieuwe uitgaven
worden in dit met fraaie portretten
geïllustreerde periodiek gerecenseerd.
Hoofdredacteur Wouter Lutkie opent
de oktober-aflevering van Aristo met
enkele gedachten over het hierna
maals. Ernest Beaumont vervolgt zijn
gedegen en zeer interessante studie
over de dichter Coventry Patmore,
wiens oden, volgens de schrijver, tot
de schoonste gedichten van de En
gelse taal behoren. Wim Zaal vult
de studie van Beaumont nog aan door
speciaal aandacht te vragen voor
diens bundel The unknown Eros. Een
drietal gedichten wordt eruit afge
drukt in de vertaling' van Gerard Wij-
develd. L.A. van der Linden zet zijn
polemiek met Henk van Gelre voort.
Noemen we uit de als altijd zeer ge
varieerde inhoud nog een exegetische
bijdrage, van dr. W. van Zoeterwoude
over de Jacobussen in het Nieuwe
Testament.
WILLEM v.d. VELDEN.
SINT MCOLAAS IN GILZE
In de krant van zaterdag 23 nov. had
ik het beginpunt en de rijroute gelezen
van Sint-Nicolaas door Gilze. De goede
Sint zou om 2 uur vertrekken en wel bij
de steenoven gelegen aan de Alphense-
weg. Nu ik zelf ook een bewoner ben
van de Alphenseweg moet mij het vol
gende van mijn hart. Ik zelf heb drie
kinderen, waarvan er twee resp. 4 en 5
jaar zijn en die het in deze tijd altijd
over Sinterklaas hebben, wat van kin
deren ook te verwachten is.
Ik had ze gezegd, zo gauw als het
zaterdag is dan komt Sinterklaas hier
voorbij, en blij dat ze waren, en het
eerste dat mijn jongen vroeg, was: En
is er de drumband ook bij? Want als hij
die hoort dan staat hij al te springen.
Ik zij: Nee, jongen, die komt hier aan
de weg nooit, alleen als ze geld nodig
hebben. Enfin, ze waren al blij dat Sin
terklaas naast de deur kwam.
Maar nu was het zaterdag en al 2 uur,
maar Sint-Nicolaas was er nog niet, om
half drie kwam de rijvereniging met het
witte paard voorbij. Waar is nu Sinter
klaas?, vroegen de kinderen. Hij liet zich
niet zien
Nu is bij mij deze vraag opgekomen:
waarom niet aan de steenoven begonnen,
zoals er vermeld stond, want die 4 a 500
meter hadden toch niets uitgemaakt.
BEWONER VAN DE
GILZE ALPHENSEWEG
STANDAARDISATIE
Vorige week gaf de heer van Waes
op een kringvergadering van de N.C.B.
in Z.-Vlaanderen een toelichting op de
melkstandaardisatie. Hij sprak daar over
dwaze concurrentie. Maar meneer van
Waes, als er met de standaardisatie de
concurrentie wegvalt, wat gaat er dan
gebeuren? Ge kunt er op rekenen dat
dan 70 pet. van de veehouders (hoofd
zakelijk kleine boeren) 5 tot 6 cent per
liter minder zullen ontvangen dan nu
van de melkslijter. Het gevolg zal zijn:
de helft van de koeien weg. Dat vind ik
toch wel erg.
EEN VEEHOUDER UIT
ZEEUWSCH - VLAANDEREN
OBSTAKELS (II)
Als „Opmerker", die vorige week over
verkeersobstakels op de Teteringsedijk
schreef, in de bres wil springen voor
leven en veiligheid van de mensheid,
hoeft hij zich hiervoor niet te schamen
en geen repressailles te vrezen. Hij mag
gerust zijn naam noemen. Als hij be
weert „Opmerker" te zijn, dan moet hij
ook een juist opmerker zijn en logisch
in zijn betoog. Hij moet niet, uitgaande
van veronderstellingen, insinuaties de
wereld inslingeren die kant noch wal
raken.
Als „Opmerker" beweert, dat er op het
ogenblik van het genoemde ongeluk een
auto bij Garage Pruis stond, dan verkon
digt hij een pertinente leugen! De heer
X is zeker niet op het ogenblik van het
ongeval ter plaatse geweest, anders had
hij kunnen „opmerken", dat er toen nog
geen wagen bij Garage Pruis stond. Deze
wagen stopte n.l. na het ongeval om
het op straat liggende meisje niet te
overrijden, waaruit blijkt dat „opmerker"
zeer slecht (of in het geheel niet) met
de juiste toedracht bekend is. Had de
door „opmerker" bedoelde auto er wel
gestaan, dan had de auto die bij het
ongeval betrokken was, minstens 2 m van
het trottoir moeten blijven om de stil
staande wagen te kunnen passeren, ter
wijl het meisje ca. 1 m van het trottoir
op de rijweg lag. De oversteekplaats ligt
geen 15 m, maar ca. 30 m (Bredase me
ters!) vanaf de garage. De heer X heeft
vermoedelijk iets tegen de bewuste hek
ken en vindt thans weer eens gelegen
heid zijn gal anoniem op lasterlijke, on
logische wijze te spuien.
Eerst beweert „opmerker" n.l. niet te
weten of het ongeluk iets met de hekken
te maken heeft. Even later veronderstelt
hij zonder meer dat de automobilist mis
schien méér kans zou hebben gehad het
kind te ontwijken, als deze hekken niet
aanwezig waren geweest!
Het absurde van uw redenering moet
een juist opmerker uit bovenstaande vol
doende duidelijk zijn.
Tot slot, geachte „Opmerker", waar u
beweert dat deze obstakels met weinig
moeite zijn op te ruimen, verzoek ik u
beleefd eens te komen praten, dan zal u
blijken dat een eenvoudige oplossing niet
zo gemakkelijk te vinden is. Misschien
weet u hier raad op? Een persoonlijk
onderhoud tegemoet ziende, met ver
schuldigde hoogachting,
H. PRUIS
BREDA, Teteringsedijk 11.
KLEEDLOKAAL
CONCORDIA
Wanneer er vorige week in de rubriek
„plaatselijke notities" zo het een en an
der werd gesuggereerd voor het subsidie
beleid in Dongen, dan zou ik hierbij wil
len inhaken met een geval, dat de aan
dacht zeer zeker waard is. Wat is n.l.
het geval? Onze plaatselijke voetbalver.
Concordia oftewel R.K.D.V.V.C. huurt op
het gemeentelijk sportpark een terrein.
Nu is er op dat terrein nog geen kleed
lokaal, dit komt mede door de beste
dingsbeperking. Maar op 't oude terrein
staat een houten door de K.N.V.B. goed
gekeurd kleedlokaal, dat eveneens van
de gemeente is. Nu heeft het bestuur van
voornoemde vereniging herhaalde malen
aan b. en w. gevraagd om dit lokaal
op eigen kosten met vakmensen over te
mogen plaatsen, maar dat is steeds afge
wezen. Wanneer nu Concordia thuis
speelt moeten de eigen spelers en de
gasten, zich in het verder op gelegen
clublokaal verkleden en moet de thee
onder de rust, buiten opgedronken wor
den, als is het weer nog zo slecht. Wel
adviseerde het college nog om zelf maar
een lokaliteit te huren.
Mag ik misschien wijzen op de zeer
moeilijke financiële positie waarin het
amateurisme op de dag van vandaag
zich bevindt? Ik denk b.v. aan de kos
ten van de jeugd. Deze vereniging telt
120 junioren, waarmede toch wordt bij
gedragen aan de vorming van onze jeugd.
Moge hier een variant van de bekende
regel uit een voetballied, opgeld doen:
Laat „Concordia" niet in z'n hempie
staan!
DONGEN C. J. KROL
SINT NICOLAAS IN ETTEN
Wie zondag j.l. de intocht van Sint-
Nicolaas te Etten heeft meegemaakt moet
toch wel erg geschrokken zijn. Zo par
does komt hij bij café Leyten buiten-
gestapt, gevolgd door een schaar van
zwarte pieten, de ene partij te paard,
de andere per scooter.
Wat was dat een vreemd gezicht. Ik
wilde het zien om vroegere gebeurte
nissen weer bij me op te wekken, maar
dit beeld kon ik niet meer voor ogen
krijgen. Vreemd, dat geen enkele rij
school de Heilige Man aan een rijbe
wijs kan helpen. Die moet toch maar op
z'n paardje blijven. Of zou, gezien z'n
bejaarde leeftijd, de angst hem terug
(Advertentie)
melkklier, 63 taaie lekkernij, 65 naam
loze vennootschap (Duitse afk.), 67
rivier in Oostenrijk, 68 koning (Fr.),
69 kleur, 70 gewas, 71 optiek.
VERTICAAL: 1 schelle kreet, 2 as,
3 Europeaan, 4 filmmaatschappij (afk.)
5 verstand. 6 geneesmiddel, 8 uitroep,
10 nauw, 12 maanstand (afk.), 14 slui
ting, 15 keer, 16 de somma van, 18
behoeftig, 20 kippeneigenschap, 22
elasticiteit, 23 gewicht (afk.), 24 on
der anderen (afk.), 25 familielid, 26
kaartenverzameling. 28 nare pijn, 29
landbouwwerktuig, 30 verlaagde toon,
31 Chinese maat, 34 boom, 35 vervoer-
onderneming (afk.), 39 Nederland
(afk.), 40 meisjesnaam, 41 meisjes
naam, 42 nakomelingschap, 44 water
in Brabant, 45 voorzetsel, 46 voorzet
sel, 48 eikeschors, 49 vruocht, 50
deel van de voet, 52 voorzetsel, 54
klaar, 55 ruiker,, 56 Duits lidwoord,
57 ik (Lat.), 58 spoorstaaf, 59 naaml.
vennootschap (Franse afk.), 60 deel
van het hoofd, 62 klein takje, 64
vreemde munt, 66 ijle stof.
HORIZONTAAL: 1 plant, 3 wond-
vocht, 5 ernstig ongeluk, 7 soort visje,
9 meisjesnaam, 11 Frans lidwoord, 13
klein beetj, 15 deel van het hoofd,
16 reeds, 17 jong dier, 19 betaalmid
del, 21 heilig boek der mohammeda
nen, 23 leesteken, 27 seconde, 28 wis
kundige figuur, 32 bevel, 33 godin. 35
boos, 36 zangnoot, 37 luchtmacht (afk.)
38 bevel, 39 deel van de Bijbel (afk.),
41 zoogdier, 43 familielid. 45 Frans
pers. voornaamw., 47 scheel, 49 kern,
51 boomloze vlakte, 53 vogel, 5* film-
deel, 57 delfstof, 60 voegwoord, 61
HORIZONTAAL: 1 penseel, 6 gla
zuur, 11 S.O.S., 12 ako, 14 lik, 15 R.R.,
17 haard, 19 e.k., 20 tik, 22 pan, 23
tot, 25 ode, 26 Renkum, 29 mennen,
31 ion. 32 dek. 34 enz. 35 toe, 37 treu
ren, 40 ein, 42 ijl, 43 Ee, 44 Ems, 46
antenne, 46 spa. 51 ooi, 53 art., 54 net,
56 Armada, 59 Malaga, 61 los, 62 aga.
64 aak, 65 pon, 66 at, 68 eland, 71
m.d„ ?2 hei, 74 let, 75 ore, 77 ellende,
78 ignobel.
VERTICAAL: 1 portret, 2 N.S., 3 sol,
4 es, 5 laan, 6 gort, 7 al, 8 zin, 9 uk,
10 rekenen, 13 ka, 16 Rie, 17 ham, 18
dom, 19 ode, 21 knie, 22 punt, 24 teen,
25 onze, 27 Ko, 28 keu, 30 N.N., 32
delta, 33 krent, 36 olm, 38 Rijn, 39 een,
41 iep, 44 etalage, 45 soms, 45 Aida,
47 erf, 48 enak, 49 stap, 50 amandel,
52 o.a., 55 el, 57 rot, 57 age, 59 mad,
60 gom, 63 alle, 64 anti, 67 lee, 69
a.«., 70 pro, 72 hl, 73 in, 75 on, 76 eb.
houden alsmede het probleem, waar blijf
ik met mijn staf. Over een medische ver
klaring valt wel te praten.
Er zijn dorpen, die breken niet met de
traditie. Hij op het paard en slechts één
zwarte piet erbij die dat paard aan de
teugels leidt. Zo zien we hem op alle
afbeeldingen en ik had gehoopt hem zo
ook in Etten te zien. Maar zoals met alles
het geval is, de tijd gaat vooruit. Alleen
één ding is jammer. Vrijdagmorgen was
mijn klompje, dat ik zo mooi gevuld
had met hooi en peeën, nog van dit
voedsel voorzien. Ik steek het op de
zwarte pieten. Een blik benzine was
beter geweest, of zouden ze mijn wo
ning. gezien hun razende snelheden,
voorbij gesnord zijn?
EEN INWONER
Eindelijk ziet minister Suurhoff dan
toch ook eens in dat het fout gaat lopen
met de werkgelegenheid. Nu zal mijnheer
Suurhoff er toch eens aan gaan denken
om maatregelen te nemen, nu het ze»
ver is dat er mensen thuis achter de
kachel zitten. Er is geen slag werk meer
te vinden bij de wegenbouw in zuidwest-
Brabant. Het is wel tragisch dat dezê
verantwoordelijke heren een dergelijke
waarheid altijd zo laat inzien. Honderden
malen heeft de K.V.P. er voor gewaar*
schuwd. Maar de regering ging eigenwijs
voort met dergelijke waarschuwingen in
de wind te slaan. Terwijl elk welden
kend mens wel in kon zien dat er een
massale werkloosheid zou komen. Elke
dag komen er steeds moer zich melden
voor werk, maar iedereen krijgt 'n kaart
voor de w.w. Nu moeten al deze men
sen zo maar betaald worden zonder dat
er enig werk voor gedaan wordt. Daar
heeft nu niemand iets aan. Zou men dan
niet beter deze mensen een paar tientjes
meer kunnen geven en dan werk er voor
laten doen. Er ligt nog zoveel onder
houdswerk. Hoevele wegen zijn er niet
die niet of zeer slecht berijdbaar zijn»
hoeveel huizen en gebouwen worden er
niet verwaarloosd omdat er niets aait
gedaan wordt. En nu wil de regering
zuinig zijn, daarom geeft ze de mensen
maar geen werk en betaalt ze maar
uit het w.w.-fonds. Ik stel voor dat dit
geld gebruikt wordt om te laten wer*
ken en als dan het rijk er wat bij doet
dan wordt er goedkoop werk geleverd en
dan heeft iedereen er baat bij.
Het is voor de middenstand slecht als
er weinig verdiend wordt, want er wordt
veel minder gekocht. Voor de werkgevers
is het slecht want als er geen werk ge
daan kan worden, kunnen zij ook niet
verdienen. En de arbeider zelf moet maaï
armoe lijden. En onze vakbonden hou
den zich mooi stil. Die zeggen maar „het
kan niet anders". Moeten wij dat blijven
n^men arbeiders?
M. v. d. BROEK
HOEVEN, Akkerlingen.
Overal in den lande werd in 1958 door
de K.V.P. een grote activiteit ontplooid
om een groot aantal leden aan te wer#
ven. Dit gelukte zeer goed, ook te Ber#
gen op Zoom. Maar sindsdien zakte het
ledenaantal weer, omdat er onvoldoende
activiteit in eigen kring ontplooid werd»
In Bergen op Zoom heeft het bestuut
het gehele jaar 1957 doorgezeuld voof
een beslissing te nemen of de K.V.P. té
Bergen op Zoom de leiding zou nemen
bij de a.s. gemeenteraadsverkiezingen»
De tegenstand van bestuursleden, onmid*
dellij k geïnteresseerd bij die verkiezint
gen, was echter zo groot, dat het bestuut
niets zal doen. Zelfs niet de algemen#
vergadering de kwestie voor te leggen
en eens te horen hoe die over deze zaak
dacht.
Een aantal zittende raadsleden zal nu
proberen zelf maar de leiding te nemen
met de verkiezingen in mei. Zij hopen
dan hun zetel te behouden en hun
vriendjes de wethouderszetels te doen
blijven innemen.
Terwijl in geheel Nederland de katho
lieken in de politiek naar meer concen
tratie zoeken, kan in Bergen op Zoom
de splijtzwam blijven voortwoekeren.
Men kan hieruit dus besluiten dat het
bestuur van de K.V.P. afd. Bergen op
Zoom de geest des tijds niet verstaat en
niet bereid is de K.V.P. in haar positie
te versterken.
EEN K.V.P.'er.
BERGEN OP ZOOM
Als Sint heb ik brommertjes gereden,
Doch de dood loert langs de weg.
Hou daar als brommer rekening mede
En let op wat Sint nu zegt.
Ja, ik bedoelde het zeer goed,
Toen ik die dingen u kwam schenken.
Maar jullie weet niet hoe het moet,
Wil ieder daar nu eens aan denken?
Want al kent men die borden wel,
Die langs de wegen prijken,
Men rijdt altijd nog te snel,
Om daar nog op te kijken.
Men geeft zo graag een flinke spuit
Daar waar men af moet remmen,
Op kruispunten kijkt men niet uit,
Men is niet meer te temmen.
Moet men over een zebrapad
Kijk dan goed uit uw doppen,
Want nimmer zag ik een wegpiraat
Voor een voetganger stoppen.
Men weet zeer goed dat snelverkeer
Gaat bijna overal voor.
Toch gedraagt men zich niet als heer,
Men vliet maar overal door.
Men snijdt anderen de wegen af
en kijkt niet achterom,
Als men een hoek om wil gaan,
Men is voor het verkeer te dom.
Te dom is niet het juiste woord,
Men kan het onmogelijk weten,
Als men geen bromcursus heeft gehad,
Heeft men er geen kaas van gegeten.
Gaat daarom naar het politiebureau,
Men zal uw adres noteren,
En u ontvangt een kaart of zo,
Om gratis te studeren.
BREDA KAPOENTJE