Stormstuw in de Schelde bii Antwerpen en Bath PAPIER VOOR UW PEN Mensen ONZE PUZZEL Dagblad jp extern Trein botst op auto Greep uit de maandbladen OSRAM 'N BLAD WAAR PIT IN ZIT! DERDE BLAD ZATERDAG 7 DECEMBER 1957 DE NIEUWE WATERWEG ALS VOORBEELD Nieuw perspectief voor brug tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en Brabant Na aanrijding Alleen bestuurder Jicht gewond Vrouw aan boord van de „Willem Barendsz DAVONTUREN DEZER DAGEN Nederlandse tegenmaatregel KLAVER VIER Roeping De Gids „Het Boek van Nu" HET WIL TOCH WEL WAT ZEGGEN.. Aristo vraag altijd beter licht voor woning en industrie Oplossing „laat ons werken...** de k.v.p. te bercen op zoom eet meer kaas mi ai ha a a yvi rl «Tiiii rl a 1 U a! rri a Bij de opzet van het Deltaplan is er van uitgegaan, dat de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde buiten de afsluiting van de zeegaten zouden blijven. Dit werd noodzakelijk geacht voor de vrije ongehinderde scheepvaart naar zee van de havens Rot terdam en Antwerpen. Dit betekende echter tevens, dat de betere beveiliging tegen stormvloeden langs beide stromen moet worden verkregen door dijkverhoging en -versterking, wat vooral langs de Nieuwe Wa terweg vele bezwaren meebrengt. Het denkbeeld is dan ook opgeworpen in de Nieuwe Waterweg een stormvloedkering of stormsluis te maken en er is door de regering een commissie ingesteld om de mogelijkheid daarvan te onderzoeken, on afhankelijk van de Deltacommissie. Deze commissie is nog steeds aan het werk en laat wel niets van zich horen, maar ingewijden willen volgens het „Rotterdams Nieuwsblad" thans weten, dat techni ci de mogelijkheid van een stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg niet meer in twijfel trekken. Er zijn verschillende plannen on derzocht, maar tenslotte bleef alleen het idee over om de Nieuwe Water weg bij stormvloedstanden te sluiten door middel van een zeer grote „deur". Die moet dan horizontaal op de Waterweg worden gebracht, waar na zij naar beneden moet klappen tegen een aanslag op de bodem van de rivier. Het is duidelijk, dat voor het ma noeuvreren en vastzetten van een dergelijk gevaarte kunstwerken nodig zijn en dat deze de scheepvaart niet mogen hinderen. Men acht het noch tans mogelijk de stormstuw zo uit te voeren, dat de doorvaartbreedte en de diepte van de rivier niet klei ner worden. De aanslag, waartegen de deur in verticale stand moet rus ten, wil men zelfs op lager niveau dan de bodem der rivier aanbrengen om een latere verdieping van de vaarweg nog mogelijk te maken. De plaats van de stormvloedkering is voorlopig gedacht aan de bocht even ten westen van Maassluis. Al zal de uitwerking van dit plan nog wel geruime tijd vergen en wordt een advies daaromtrent aan de re gering niet vóór het einde van het volgend jaar verwacht, dat thans het aanbrengen van een stormvloed kering in de Nieuwe Waterweg niet langer als fantastisch wordt gezien en tot de technische mogelijkheden wordt gerekend, kan verregaande ge volgen hebben en belangrijke pers pectieven openen. Stormstuw voor Antwerpen Het ligt immers voor de hand. dat de mogelijkheid van een stormvloed kering in de Nieuwe Waterweg de vraag oproept, of een dergelijke tij- Vrijdagmorgen omstreeks zeven uur ontstond er een aanrijding op de overweg aan de Nijkerkerstraat te Eurneveld tussen een vrachtwagen, bestuurd door de 57-jarige heer C. van de G. uit Spakenburg en een vrachtauto met aanhangwagen, be stuurd door de heer B. B, uit Bar- neveld. De aanhangwagen van de heer B. bleef na de botsing precies op de overweg staan. Men was niet by machte de spoorbaan spoedig vry te maken en toen dan ook even later de trein 711, die om 7.02 uur uit Amers foort was vertrokken, in volle vaart naderde, ontstond er een ernstige bot sing. De trein greep de aanhangwagen, die geheel van de voorste vrachtauto werd gerukt, do aanhangwagen werd over een afstand van honderd meter meegesleurd en kwam langs de .'/«ourbaan tel stilstand. Een deel van de aanhangwagen, o.a. een as met drie wielen, werd circa 650 meter meegesleurd. De cabine der sneltrein werd in el kaar gedrukt, de bestuurder, de 57-j. h^.er P, v.d. H. uit A'dam, werd door glassplinters slechts licht gewond. Hij had de tegenwoordigheid, van geest klapseinen voor dc uit tegenoverge stelde richting naderende trein aan te brengen, zodat deze trein bijtijds tot stilstand kon worden gebracht. Verdere gewond waren er niet. Om acht uur waren ae opruimings werkzaamheden reeds zover gevor derd dat het treinverkeer over één spoor kon worden hervat. Er werden autobussen ingelegd tussen Amers foort en Barneveld. Enkele treinen werden omgeleid via Zwolle-Deven- ter. delijke afsluiting voor geval van nood ook niet kan worden aangebracht in de Westerschelde. Wanneer een stormstuw uitvoerbaar blijkt en uit gevoerd wordt ter bescherming van Rotterdam en omgeving zal men in België, waar de bedijking langs de Schelde als bescherming tegen stormvloeden te wensen overlaat, ook gaan verlangen naar een stormvloed kering ter betere beveiliging met name van Antwerpen. Omdat de Westerschelde, als ge heel genomen, echter een brede zee arm is, zal het veel minder gemak kelijk of zelfs ondoenlijk zijn daarin een stormvloedkering aan te bren gen, zoals uitvoerbaar wordt geacht in de naar verhouding smalle Nieu we Waterweg. Tenzij men voor de stormstuw in de Westerschelde een plaats vindt of construeert, welke nog het meest overeenkomt met de toe stand bij Maassluis. Een dergelijke plaats is alleen te vinden tussen Antwerpen en de Ne derlands-Belgische grens. Maar de stormstuw zal, wanneer Antwerpen die wenst, wel ten noorden van de Nederlands-Belgische grens in de Westerschelde moeten komen, omdat de Antwerpse haven zelf tot aan die grens wordt uitgebreid. De gemeente Antwerpen annexeert hiervoor het grondgebied van Lillo, Berendrecht en Zandvliet, waarvoor het wetsont werp dezer dagen te Brussel werd ingediend. Saeftinge inpolderen Aan de Nederlands-Belgische grens verwijdt zich intussen juist het water van de Schelde tot de brede Wester schelde en vraagt zij om normalisatie teneinde Antwerpen de ontvangst van schepen met groter diepgang moge lijk te maken. De vaargeul is hier echter niet breed. Zij loopt hier im mers tussen de slikken van Ossen- drecht en het Verdronken Land van Saeftinge, dat rijp is voor inpolde ring, naar het Nauw van Bath. Daarom lykt juist hier de aange wezen plaats te liggen voor een mo gelijke stormvloedkering ter beveili ging van Antwerpen het Belgische poldergebied langs de Schelde. Voor waarden voor de verwezenlijking zyn clan evenwel de normalisatie van de Schelde, waarop Antwerpen nu is gaan aandringen, en de inpoldering van het Land van Saeftinge, die bei de samen kunnen gaan. Krijgt Antwerpen een stormvloed kering, dan heeft het zeker niets meer te duchten van het verdwijnen van het Verdronken Land van Saef tinge als bergboezem. Met de inpoldering en de Schelde' normalisatie ware tevens het maken van een toegang naar de Wester schelde voor de haven van Bergen op Zoom te combineren. Brug naar Brabant Aangezien de stormvloedkering kunstwerken in de Scheldestroom vraagt, is het mogelijk deze zo aan te leggen en te benutten, dat zij te gelijk als steunpunten en fundering kunnen dienen voor een brug van de Brabantse wal naar het ingepolderde Land van Saeftinge. De tunnel of brug voor Zeeuwsch- Vlaanderen ter hoogte van Terneu- zen is nog onlangs door de regering afgewezen. Een tunnel of brug in het oosten van Zeeuwsch-Vlaanderen naar de Brabantse wal. alleen om wille van de vaste verbinding over eigen territoir, wordt in Den Haag op zichzelf vooralsnog een te kost bare geschiedenis geacht, maar het beeld verandert, wanneer hier een brug kan worden geslagen als een onderdeel, een bijprodukt van wer ken, die om andere redenen toch wor den aangevfet. Dit zijn opmerkingen, waartoe een overpeinzing van de mogelijkheid ener stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg ons aanleiding geeft. Zij lijken nog fantastisch, maar wanneer de mogelijkheid van een stormstuw voor de Nieuwe Waterweg bewaar heid en gerealiseerd wordt, zou het niet zo vreemd zijn, dat België voor Antwerpen eenzelfde beveiliging wil aanvaarden en nastreven. Eenmaal die mogelijkheid en wen selijkheid gesteld, liggen de boven geschetste perspectieven binnen het kader van de plannen. Het zou daarom voor Zeeuwsch-Vlaanderen nog wel eens belangrijke consequehties kunnen hebben, dat een storm stuw in de Nieuwe Waterweg kan worden aangebracht. Wel licht verhaast dit nog het mo ment, waarop het van zijn isole ment ten opzichte van overig Nederland verlost zal zijn. En het is alleszins een onderwerp dat de aandacht zal boeien, zo wel van de provinciale bestu ren van Zeeland en Noordbra bant, die met elkaar in voeling zijn, als van de Belgische en Ne derlandse waterstaatsambtena ren, die samenwerken in de z.g. Technische Scheldecommissie. Mevrouw M. L. Teljer, echtgenote van de scheepsarts aan boord van de Willem Barendsz", zal de enige vrouw zijn die met de Nederlandse walvisvloot mee gaat naar de wate ren van het Zuidpoolgebied. Dit wordt haar zesde walvisvaart. .,Ik ga mee, omdat ik bij mijn man wil zijn", zei zij. Het schip is op 4 december te Kaapstad aangekomen en is gisteren naar het zuidpoolge bied vertrokken. De Maatschappij voor de Walvis vaart in Amsterdam heeft bevestigd dat mevrouw Teljer al verscheidene malen de expeditie heeft meege maakt en zich aan boord zeer ver dienstelijk weet te maken. Haar aan wezigheid wordt dan ook bijzonder gewaardeerd. Dokter Teljer is jaren lang huisarts geweest in Voorburg. Voorheen was hij scheepsarts bij de Holland-Afrika Lijn. (Advertentie) De voeten horen bij: a. klappertanderaar b. warmtekoesteraar Het geld hoort bij: a. puzzelgeldverliezer b. kolenrekeningbezuiniger De ogen horen bij: a. spoetnikwaarnemer b. Davo aanschaffer De DAVO BRANDARIS en TARAKAN haarden geven: de grootste warmte- én hete lucht circulatie de laagste brandstof rekening het gezelligste vuur achter geheel glazen deur Vraag Uw leverancier alle inlich tingen over DAVO-BRANDARIS kelen DAVO-TARAKAN olie Gesmeed voor warme vriendschap Het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken heeft bekendge maakt, dat de contracterende partijen van de algemene overeenkomst voor tarieven en handel (GATT) Neder land hebben toegestaan een tegen maatregel te nemen tegen de Ameri kaanse beperking van de invoer van zuivelprodukten door zijn invoer van Amerikaanse tarwebloem uit de Ver enigde Staten te beperken tot 160.000 ton per jaar. (Advertentie) Uitzending elk» zaterdagavond 9.4S uur, over Hilversum II (298 m.). Schrijf in elk der tien vakjes een 1 of 2 of 3. Optellen. Plak dit formulier op ge frankeerde briefkaart met 50 eent extra porto op adreszijde, inzenden aam Klaver Vier, Hilversum. Wekelijks prijzen tot een m nnn totale waarde v. minstens IU.UUU.- Alle cijfers opgeteld AV Radio-actie In samenwerking met en ten bate van St. „Prins Bernhardfonds",5t. „Het Nederl. Blindenwezen", Ned. Ver. Sociale Zorg voor Minder-Validen „AVO" en St. ,,Ned. Org. voor Intern. Bijstand". Goed- Sekeurd bij besl. v.d. Min. v. Justitie d.d. 7-8-1957 no. 1026/257. Het november-nummer van Roe ping staat goeddeels in het teken van de heiligenverering. Pater Molenaar m.s.c. vertaalde een gedeelte van St.- Hieronymus' „Vita Sancti Pauii". Lam bert Tegenbosch geeft zijn visie op het legendarische in de hagiografie, terwijl de rede over hagiografie en literatuur, die Gerard Brom in 1949 voor de vergadering van het Thijm- genootsehap uitsprak, hier werd af gedrukt. In de Brabantse herinnerin gen van Anton van Duinkerken is mgr. Frencken aan de beurt om ge portretteerd te worden. Het is een voortreffelijk hoofdstuk, dat de veel zijdige Frencken van alle kanten be licht. Hubert van Herreweghen droeg gedichten bij, geïnspireerd door as- woensdag. Ed. dat (Advertentie) Met het eerste bedrijf van Hoorniks toneelstuk „Het Water' bij de opvoering zoveel deining ver oorzaakte. opent het oktober-nummer van De Gids. Leo Vroman, Cees Noo- teboom en M. Mok dragen gedichten bij. Emmy van Lokhorst schrijft in haar Kroniek over Bechts Volkstoneel. Voorts is een kort verhaal van A. Koolhaas opgenomen, dat ontleend is aan de binnenkort te verschijnen bun del ..Vergeet niet de leeuwen te aaien". Een belangwekkende lezing van prof. E. W. Beth over natuur wetenschap, wijsbegeerte en levens beschouwing, wordt hier in uitge werkte vorm gepubliceerd. De november-aflevering van het maandblad „Het Boek van Nu" opent met een artikel over twee romans van Frits Huël, een auteur (Bredanaar van geboorte) die op oudere leeftijd debuteerde. Tot nu toe verschenen van zijn hand twee dichtbundels en vier romans. Pierre H. Dubois be spreekt „Een vruchtboom is Jozef", die onlangs verscheen, en „Flatge bouw Bethlehem" van vorig jaar. Hij meent, dat Huël er als schrijver on getwijfeld in geslaagd is iets persoon lijks op een persoonlijke wijze uit te dat REVUE - dit jonge, pittige familieblad - in korte tijd een vaste plaats beeft gekregen in de harten van honderdduizenden jonge huisgezinnen 1 Géén wonder! Een staf van enthousiaste reporters is dag en nacht in touw om U steeds het beste van het beste te brengen - in woord en beeld - in Uw REVUE drukken en zich een eigen en respec tabele plaats te veroveren temidden van de roman-produktie in ons land. De jongste bundel van Gerrit Ach terberg „Spel van de wilde jacht" wordt door C. J. E. Dinaux aan een beschouwing onderworpen. Hij heeft veel te prijzen, maar „lang niet in elk gedicht wint de poëzie het in hoogste instantie van het woordspel." Garmt Stuiveling stelt F. Bordewijk aan de lezer voor als parodist naar aanleiding van diens boek „Idem". Nog tal van andere nieuwe uitgaven worden in dit met fraaie portretten geïllustreerde periodiek gerecenseerd. Hoofdredacteur Wouter Lutkie opent de oktober-aflevering van Aristo met enkele gedachten over het hierna maals. Ernest Beaumont vervolgt zijn gedegen en zeer interessante studie over de dichter Coventry Patmore, wiens oden, volgens de schrijver, tot de schoonste gedichten van de En gelse taal behoren. Wim Zaal vult de studie van Beaumont nog aan door speciaal aandacht te vragen voor diens bundel The unknown Eros. Een drietal gedichten wordt eruit afge drukt in de vertaling' van Gerard Wij- develd. L.A. van der Linden zet zijn polemiek met Henk van Gelre voort. Noemen we uit de als altijd zeer ge varieerde inhoud nog een exegetische bijdrage, van dr. W. van Zoeterwoude over de Jacobussen in het Nieuwe Testament. WILLEM v.d. VELDEN. SINT MCOLAAS IN GILZE In de krant van zaterdag 23 nov. had ik het beginpunt en de rijroute gelezen van Sint-Nicolaas door Gilze. De goede Sint zou om 2 uur vertrekken en wel bij de steenoven gelegen aan de Alphense- weg. Nu ik zelf ook een bewoner ben van de Alphenseweg moet mij het vol gende van mijn hart. Ik zelf heb drie kinderen, waarvan er twee resp. 4 en 5 jaar zijn en die het in deze tijd altijd over Sinterklaas hebben, wat van kin deren ook te verwachten is. Ik had ze gezegd, zo gauw als het zaterdag is dan komt Sinterklaas hier voorbij, en blij dat ze waren, en het eerste dat mijn jongen vroeg, was: En is er de drumband ook bij? Want als hij die hoort dan staat hij al te springen. Ik zij: Nee, jongen, die komt hier aan de weg nooit, alleen als ze geld nodig hebben. Enfin, ze waren al blij dat Sin terklaas naast de deur kwam. Maar nu was het zaterdag en al 2 uur, maar Sint-Nicolaas was er nog niet, om half drie kwam de rijvereniging met het witte paard voorbij. Waar is nu Sinter klaas?, vroegen de kinderen. Hij liet zich niet zien Nu is bij mij deze vraag opgekomen: waarom niet aan de steenoven begonnen, zoals er vermeld stond, want die 4 a 500 meter hadden toch niets uitgemaakt. BEWONER VAN DE GILZE ALPHENSEWEG STANDAARDISATIE Vorige week gaf de heer van Waes op een kringvergadering van de N.C.B. in Z.-Vlaanderen een toelichting op de melkstandaardisatie. Hij sprak daar over dwaze concurrentie. Maar meneer van Waes, als er met de standaardisatie de concurrentie wegvalt, wat gaat er dan gebeuren? Ge kunt er op rekenen dat dan 70 pet. van de veehouders (hoofd zakelijk kleine boeren) 5 tot 6 cent per liter minder zullen ontvangen dan nu van de melkslijter. Het gevolg zal zijn: de helft van de koeien weg. Dat vind ik toch wel erg. EEN VEEHOUDER UIT ZEEUWSCH - VLAANDEREN OBSTAKELS (II) Als „Opmerker", die vorige week over verkeersobstakels op de Teteringsedijk schreef, in de bres wil springen voor leven en veiligheid van de mensheid, hoeft hij zich hiervoor niet te schamen en geen repressailles te vrezen. Hij mag gerust zijn naam noemen. Als hij be weert „Opmerker" te zijn, dan moet hij ook een juist opmerker zijn en logisch in zijn betoog. Hij moet niet, uitgaande van veronderstellingen, insinuaties de wereld inslingeren die kant noch wal raken. Als „Opmerker" beweert, dat er op het ogenblik van het genoemde ongeluk een auto bij Garage Pruis stond, dan verkon digt hij een pertinente leugen! De heer X is zeker niet op het ogenblik van het ongeval ter plaatse geweest, anders had hij kunnen „opmerken", dat er toen nog geen wagen bij Garage Pruis stond. Deze wagen stopte n.l. na het ongeval om het op straat liggende meisje niet te overrijden, waaruit blijkt dat „opmerker" zeer slecht (of in het geheel niet) met de juiste toedracht bekend is. Had de door „opmerker" bedoelde auto er wel gestaan, dan had de auto die bij het ongeval betrokken was, minstens 2 m van het trottoir moeten blijven om de stil staande wagen te kunnen passeren, ter wijl het meisje ca. 1 m van het trottoir op de rijweg lag. De oversteekplaats ligt geen 15 m, maar ca. 30 m (Bredase me ters!) vanaf de garage. De heer X heeft vermoedelijk iets tegen de bewuste hek ken en vindt thans weer eens gelegen heid zijn gal anoniem op lasterlijke, on logische wijze te spuien. Eerst beweert „opmerker" n.l. niet te weten of het ongeluk iets met de hekken te maken heeft. Even later veronderstelt hij zonder meer dat de automobilist mis schien méér kans zou hebben gehad het kind te ontwijken, als deze hekken niet aanwezig waren geweest! Het absurde van uw redenering moet een juist opmerker uit bovenstaande vol doende duidelijk zijn. Tot slot, geachte „Opmerker", waar u beweert dat deze obstakels met weinig moeite zijn op te ruimen, verzoek ik u beleefd eens te komen praten, dan zal u blijken dat een eenvoudige oplossing niet zo gemakkelijk te vinden is. Misschien weet u hier raad op? Een persoonlijk onderhoud tegemoet ziende, met ver schuldigde hoogachting, H. PRUIS BREDA, Teteringsedijk 11. KLEEDLOKAAL CONCORDIA Wanneer er vorige week in de rubriek „plaatselijke notities" zo het een en an der werd gesuggereerd voor het subsidie beleid in Dongen, dan zou ik hierbij wil len inhaken met een geval, dat de aan dacht zeer zeker waard is. Wat is n.l. het geval? Onze plaatselijke voetbalver. Concordia oftewel R.K.D.V.V.C. huurt op het gemeentelijk sportpark een terrein. Nu is er op dat terrein nog geen kleed lokaal, dit komt mede door de beste dingsbeperking. Maar op 't oude terrein staat een houten door de K.N.V.B. goed gekeurd kleedlokaal, dat eveneens van de gemeente is. Nu heeft het bestuur van voornoemde vereniging herhaalde malen aan b. en w. gevraagd om dit lokaal op eigen kosten met vakmensen over te mogen plaatsen, maar dat is steeds afge wezen. Wanneer nu Concordia thuis speelt moeten de eigen spelers en de gasten, zich in het verder op gelegen clublokaal verkleden en moet de thee onder de rust, buiten opgedronken wor den, als is het weer nog zo slecht. Wel adviseerde het college nog om zelf maar een lokaliteit te huren. Mag ik misschien wijzen op de zeer moeilijke financiële positie waarin het amateurisme op de dag van vandaag zich bevindt? Ik denk b.v. aan de kos ten van de jeugd. Deze vereniging telt 120 junioren, waarmede toch wordt bij gedragen aan de vorming van onze jeugd. Moge hier een variant van de bekende regel uit een voetballied, opgeld doen: Laat „Concordia" niet in z'n hempie staan! DONGEN C. J. KROL SINT NICOLAAS IN ETTEN Wie zondag j.l. de intocht van Sint- Nicolaas te Etten heeft meegemaakt moet toch wel erg geschrokken zijn. Zo par does komt hij bij café Leyten buiten- gestapt, gevolgd door een schaar van zwarte pieten, de ene partij te paard, de andere per scooter. Wat was dat een vreemd gezicht. Ik wilde het zien om vroegere gebeurte nissen weer bij me op te wekken, maar dit beeld kon ik niet meer voor ogen krijgen. Vreemd, dat geen enkele rij school de Heilige Man aan een rijbe wijs kan helpen. Die moet toch maar op z'n paardje blijven. Of zou, gezien z'n bejaarde leeftijd, de angst hem terug (Advertentie) melkklier, 63 taaie lekkernij, 65 naam loze vennootschap (Duitse afk.), 67 rivier in Oostenrijk, 68 koning (Fr.), 69 kleur, 70 gewas, 71 optiek. VERTICAAL: 1 schelle kreet, 2 as, 3 Europeaan, 4 filmmaatschappij (afk.) 5 verstand. 6 geneesmiddel, 8 uitroep, 10 nauw, 12 maanstand (afk.), 14 slui ting, 15 keer, 16 de somma van, 18 behoeftig, 20 kippeneigenschap, 22 elasticiteit, 23 gewicht (afk.), 24 on der anderen (afk.), 25 familielid, 26 kaartenverzameling. 28 nare pijn, 29 landbouwwerktuig, 30 verlaagde toon, 31 Chinese maat, 34 boom, 35 vervoer- onderneming (afk.), 39 Nederland (afk.), 40 meisjesnaam, 41 meisjes naam, 42 nakomelingschap, 44 water in Brabant, 45 voorzetsel, 46 voorzet sel, 48 eikeschors, 49 vruocht, 50 deel van de voet, 52 voorzetsel, 54 klaar, 55 ruiker,, 56 Duits lidwoord, 57 ik (Lat.), 58 spoorstaaf, 59 naaml. vennootschap (Franse afk.), 60 deel van het hoofd, 62 klein takje, 64 vreemde munt, 66 ijle stof. HORIZONTAAL: 1 plant, 3 wond- vocht, 5 ernstig ongeluk, 7 soort visje, 9 meisjesnaam, 11 Frans lidwoord, 13 klein beetj, 15 deel van het hoofd, 16 reeds, 17 jong dier, 19 betaalmid del, 21 heilig boek der mohammeda nen, 23 leesteken, 27 seconde, 28 wis kundige figuur, 32 bevel, 33 godin. 35 boos, 36 zangnoot, 37 luchtmacht (afk.) 38 bevel, 39 deel van de Bijbel (afk.), 41 zoogdier, 43 familielid. 45 Frans pers. voornaamw., 47 scheel, 49 kern, 51 boomloze vlakte, 53 vogel, 5* film- deel, 57 delfstof, 60 voegwoord, 61 HORIZONTAAL: 1 penseel, 6 gla zuur, 11 S.O.S., 12 ako, 14 lik, 15 R.R., 17 haard, 19 e.k., 20 tik, 22 pan, 23 tot, 25 ode, 26 Renkum, 29 mennen, 31 ion. 32 dek. 34 enz. 35 toe, 37 treu ren, 40 ein, 42 ijl, 43 Ee, 44 Ems, 46 antenne, 46 spa. 51 ooi, 53 art., 54 net, 56 Armada, 59 Malaga, 61 los, 62 aga. 64 aak, 65 pon, 66 at, 68 eland, 71 m.d„ ?2 hei, 74 let, 75 ore, 77 ellende, 78 ignobel. VERTICAAL: 1 portret, 2 N.S., 3 sol, 4 es, 5 laan, 6 gort, 7 al, 8 zin, 9 uk, 10 rekenen, 13 ka, 16 Rie, 17 ham, 18 dom, 19 ode, 21 knie, 22 punt, 24 teen, 25 onze, 27 Ko, 28 keu, 30 N.N., 32 delta, 33 krent, 36 olm, 38 Rijn, 39 een, 41 iep, 44 etalage, 45 soms, 45 Aida, 47 erf, 48 enak, 49 stap, 50 amandel, 52 o.a., 55 el, 57 rot, 57 age, 59 mad, 60 gom, 63 alle, 64 anti, 67 lee, 69 a.«., 70 pro, 72 hl, 73 in, 75 on, 76 eb. houden alsmede het probleem, waar blijf ik met mijn staf. Over een medische ver klaring valt wel te praten. Er zijn dorpen, die breken niet met de traditie. Hij op het paard en slechts één zwarte piet erbij die dat paard aan de teugels leidt. Zo zien we hem op alle afbeeldingen en ik had gehoopt hem zo ook in Etten te zien. Maar zoals met alles het geval is, de tijd gaat vooruit. Alleen één ding is jammer. Vrijdagmorgen was mijn klompje, dat ik zo mooi gevuld had met hooi en peeën, nog van dit voedsel voorzien. Ik steek het op de zwarte pieten. Een blik benzine was beter geweest, of zouden ze mijn wo ning. gezien hun razende snelheden, voorbij gesnord zijn? EEN INWONER Eindelijk ziet minister Suurhoff dan toch ook eens in dat het fout gaat lopen met de werkgelegenheid. Nu zal mijnheer Suurhoff er toch eens aan gaan denken om maatregelen te nemen, nu het ze» ver is dat er mensen thuis achter de kachel zitten. Er is geen slag werk meer te vinden bij de wegenbouw in zuidwest- Brabant. Het is wel tragisch dat dezê verantwoordelijke heren een dergelijke waarheid altijd zo laat inzien. Honderden malen heeft de K.V.P. er voor gewaar* schuwd. Maar de regering ging eigenwijs voort met dergelijke waarschuwingen in de wind te slaan. Terwijl elk welden kend mens wel in kon zien dat er een massale werkloosheid zou komen. Elke dag komen er steeds moer zich melden voor werk, maar iedereen krijgt 'n kaart voor de w.w. Nu moeten al deze men sen zo maar betaald worden zonder dat er enig werk voor gedaan wordt. Daar heeft nu niemand iets aan. Zou men dan niet beter deze mensen een paar tientjes meer kunnen geven en dan werk er voor laten doen. Er ligt nog zoveel onder houdswerk. Hoevele wegen zijn er niet die niet of zeer slecht berijdbaar zijn» hoeveel huizen en gebouwen worden er niet verwaarloosd omdat er niets aait gedaan wordt. En nu wil de regering zuinig zijn, daarom geeft ze de mensen maar geen werk en betaalt ze maar uit het w.w.-fonds. Ik stel voor dat dit geld gebruikt wordt om te laten wer* ken en als dan het rijk er wat bij doet dan wordt er goedkoop werk geleverd en dan heeft iedereen er baat bij. Het is voor de middenstand slecht als er weinig verdiend wordt, want er wordt veel minder gekocht. Voor de werkgevers is het slecht want als er geen werk ge daan kan worden, kunnen zij ook niet verdienen. En de arbeider zelf moet maaï armoe lijden. En onze vakbonden hou den zich mooi stil. Die zeggen maar „het kan niet anders". Moeten wij dat blijven n^men arbeiders? M. v. d. BROEK HOEVEN, Akkerlingen. Overal in den lande werd in 1958 door de K.V.P. een grote activiteit ontplooid om een groot aantal leden aan te wer# ven. Dit gelukte zeer goed, ook te Ber# gen op Zoom. Maar sindsdien zakte het ledenaantal weer, omdat er onvoldoende activiteit in eigen kring ontplooid werd» In Bergen op Zoom heeft het bestuut het gehele jaar 1957 doorgezeuld voof een beslissing te nemen of de K.V.P. té Bergen op Zoom de leiding zou nemen bij de a.s. gemeenteraadsverkiezingen» De tegenstand van bestuursleden, onmid* dellij k geïnteresseerd bij die verkiezint gen, was echter zo groot, dat het bestuut niets zal doen. Zelfs niet de algemen# vergadering de kwestie voor te leggen en eens te horen hoe die over deze zaak dacht. Een aantal zittende raadsleden zal nu proberen zelf maar de leiding te nemen met de verkiezingen in mei. Zij hopen dan hun zetel te behouden en hun vriendjes de wethouderszetels te doen blijven innemen. Terwijl in geheel Nederland de katho lieken in de politiek naar meer concen tratie zoeken, kan in Bergen op Zoom de splijtzwam blijven voortwoekeren. Men kan hieruit dus besluiten dat het bestuur van de K.V.P. afd. Bergen op Zoom de geest des tijds niet verstaat en niet bereid is de K.V.P. in haar positie te versterken. EEN K.V.P.'er. BERGEN OP ZOOM Als Sint heb ik brommertjes gereden, Doch de dood loert langs de weg. Hou daar als brommer rekening mede En let op wat Sint nu zegt. Ja, ik bedoelde het zeer goed, Toen ik die dingen u kwam schenken. Maar jullie weet niet hoe het moet, Wil ieder daar nu eens aan denken? Want al kent men die borden wel, Die langs de wegen prijken, Men rijdt altijd nog te snel, Om daar nog op te kijken. Men geeft zo graag een flinke spuit Daar waar men af moet remmen, Op kruispunten kijkt men niet uit, Men is niet meer te temmen. Moet men over een zebrapad Kijk dan goed uit uw doppen, Want nimmer zag ik een wegpiraat Voor een voetganger stoppen. Men weet zeer goed dat snelverkeer Gaat bijna overal voor. Toch gedraagt men zich niet als heer, Men vliet maar overal door. Men snijdt anderen de wegen af en kijkt niet achterom, Als men een hoek om wil gaan, Men is voor het verkeer te dom. Te dom is niet het juiste woord, Men kan het onmogelijk weten, Als men geen bromcursus heeft gehad, Heeft men er geen kaas van gegeten. Gaat daarom naar het politiebureau, Men zal uw adres noteren, En u ontvangt een kaart of zo, Om gratis te studeren. BREDA KAPOENTJE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5