Onze luchtdoop heeft ons nadenkend gestemd zeer Spoorwegpersoneel zoekt alsnog recht en Bartali' op jacht Zweed zonder armen rijdt in auto zonder stuurwiel Gentse Zesdagen-koppels hergroepeerden zich KINDERBOEKEN SPORTKOUT Ajax winnaar in Duitsland Zone-schaak I nd Iter. ïhter g van >A 'g 11 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 21 NOVEMBER 1957 11 Zes miljard dollar voor Amerikaans raketprogramma Nog geen voorzitter Zeeuwse Kunstenaars Prinses Beatrix een maand naar de West Rik van Steenbergen naast Coppi-Carpano Brusselse 6-daagse wordt onderbroken Nederlandse renners met Luxemburgers? Nederlanders in Brusselse 6-dagen Spannend biljartduel te Sint-Kruis Duitsland sloeg Zweden: 1-0 Fangio's plannen Voetbalprogram gewijzigd MARKTEN WATERSTANDEN I aarde da- laejaarden- 1.singel ge- Ingeval op- |:anger die I ame weer I gen. Zij is Ing van de l)ge kleren Iheid kreeg Innen. Ver- I -r. de kluts gisteravond buw van 30 |d Oost. De openbaar liet voorstel pn voor de ontmoette 1959 duren kan wor- (ïdere voor- Bij de aan- loting werd Yd dan dat BRACHT BEREID" Icht 't r.-k. lenhoek voo 1st bereid", len. De ba- |an de kas vereniging. |Et ook deze bewezen, Pi liep ge ilt zeker pa lp een voor- leregisseerd. len verloting |STER. rijksambte- J>n accijnzen, liij zich aan Ide buitenha- I geluk, door- li een hoogte fip het scihip inwendige |;enschudding lar huis ge ring I vrijdag a.s. tg bijeenko- Idt o.a. de peentebegro- Len en, kanton- Jft woensdag |n in de zaak rechter bij bank te Ant- Idacht werd t>n op 3 sep- schuldig ge- overtreding twet. De heer het ten laste Ivan de zaak ting van het en R. f 100,— htenis geëist, bevoegdheid edurende een ion werd een f 25,geëist, respectievelijk n tuchtschool, zich met zijn rtreding heb- Ook hij werd verwogen, dat rdachten zou- iroordeeld tot of 2 dagen in het bezit Ut. teur-generaal en energie- Kramer, de e ontzwave- rug" van het 'elerbrug in Irijfstelling is chakel in de noordoost- komen, aldus in ons land vonden op tal plaatsen. Van esten van het it worden, zo dat dit re dan alle be- rdoost-Neder- ardgas na 20 zijn, leek hem ten is tot dus- n het gas van van Coevorden is. Vaststaat 'erde toestand geschikt is, relingsinstalla- o: Al het geluk g voorbeh. Con- ïbra: Anastasia, n het Kremlin, npia 8 uur: Cy- uur: Het leven 14 J- chouwburg 19.30 Vlaamse Opera, e Kring 7.30 uur )or as. dienst- Volkomen overbluft en willoos lieten wy ons naar een dubbelzitter leiden, waarin reeds een instructeur had plaatsgenomen. Onze echtvriendin had zich in de buurt opgesteld en lachte sarcastisch. Wy vermanden ons, namen somber afscheid en vroegen ons af of wy de laatste premie van de onge vallenverzekering wel hadden voldaan, maar konden het ons niet herinne ren op dat moment. Wij wierpen nog een snelle, steelse blik naar het achterdeel van het toestel in de vage hoop, dat een menslievend construc teur wellicht toch nog een stiekum hulpmotortje had ingebouwd in een bagageruim, zoals by sommige auto's, welker merken wij niet hardop noe men. Maar nee, geen sprake van, wind en tientallen andere ingewikkelde redenen zouden ons moeten redden. onze zitplaats, „maar we kunnen ook de remklappen gebruiken" en werden prompt naar voren gedwon gen waarop 'n welgemikte tik van de stuurknuppel ergens in onze maag streek volgde, „en dan zijn wij vol gens het boekje geland". Aan de grond Inderdaad, de instructeur drukte de knuppel weer vastberaden aan het hart, er was wat klein geschok en wij stonden stil, precies op de plaats vanwaar we waren weggeschoten. Alvorens men de plastic koepel weer van onze cockpit afhaalde, kregen we nog een lesje. „Wie zegt, dat je met zo'n kist niet kunt doen en laten wat je wilt? Staan we weer waar we zijn weggegaan? „Ben je aan elementen en toeval overgele verd, of heb je het in je eigen her sens en handen?" We voelden ons langzamerhand kersrood aanlopen, want hier wer den we op onze geheimste gedachten betrapt en rechtgezet. De koepel werd opgetild. We waren op het punt uit te stappen „Ogenblik nog", zei de instructeur, „het afstandsrecord is zo om en na bij de 800 kilometer en het hoogte- record ligt boven de 13.000 meter, in het buitenland. Denk er maar eens over na." Onze luchtdoop heeft ons bijzonder nadenkelijk gestemd. We spelen met de gedachte eens nonchalant op het Vrijthof te landen of misschien ons kantoor in Heer len of Roermond of een van de an dere op een achternamiddag te be zoeken. Met een dergelijke landingsprecisie durven wjj het wel aan tevoren op te bellen om te vragen, of men al vast de garage wil openzetten, zodat de zweefmachine meteen netjes op zjjn plaats staat. Voor het zover ls, zullen wij ech ter nog het een en ander moeien le ren. Dit was de luchtdoop. U hoort nog van de rest. „U kunt zich troosten", sprak de spelen met de gedachte eens instructeur opgewekt, toen wij ons nonchalant op het Vrijthof te lan- naast hem hadden gewurmd en het en gevoel hadden aan alle kanten uit de cockpit te puilen, „alles wat de lucht ingaat, komt er ook weer uit". Toen kwam er een plastic dak over de cockpit en was er geen lieve moeder meer, die ons helpen kon. De kabel verstrakte zich., een klein rukje., we gleden met enig gehob- bel over de grond en toen trok de instructeur de stuurdinges naar z'n buik en hield hem daar of hij er het vliegveld, en in de verte, de mij nen. We draaiden naar rechts, we draai den naar Jinks. Tot onze onuitspre kelijke verbazing vlogen wij met al leen een spinnend gesnor in de plaats van het vertrouwde geluid van een U HM RMH M vliegtuigmotor. We trachten de ver zijn hele leven geen afstand meer j keersweg te vinden, de startplaats, van zou doen. onze eega, het restaurant, maar de j-. j landkaart onder ons draaide en bleef Ue lllCllt in i draaien en, hadden we op dat mo ment precies op een kaart moeten „Nou gaan we de lucht in", ver duidelijkte hij met een stralende grijns. Wij lagen in een houding half achterover zoals bij de kapper. Er raasde een storm langs ons toestel en met mannenmoed probeerden wij naar buiten te kijken. Dat viel niet mee en bovendien was Moeder Aar de helemaal zoek. Bij nader, kramp achtig toezien, bleek zij schuin voor over te hangen. Wij probeerden ons voor te stellen hoe wij beneden staan de, onszelf door het luchtruim zou den zien gieren in die rare schuine hoek omhoog. We gaan lekker „We gaan lekker", zei de instruc teur en hij wees naar een meetin strument, waarop 'n wijzer net langs het getal 300 trilde. Wij dachten dat het onze snelheid was; het bleek on ze hoogte te zijn en nog steeds ste gen wij, terwijl het toestel langzaam aan horizontaler kwam te liggen en la. op een goed ogenblik keken wij neer op Moeder Aarde, zoals wij dat van de KLM hadden leren waarde- ren, daar lag „Limburg, mien land]" onder ons De instructeur trok aan een kabel tje, ergens in de neus klikte het. e loeiende storm zakte af tot een soepel gesnor. „Nu zijn we los", zei de instructeur en legde het toestel in een flauwe linkerbocht. daar zagen we Beek en daar -,„uï!erkwaarchg startbaantje en 't acntkantige platformpjes-patroon van aanwijzen waar wij ons bevonden, dan hadden wij een dikke onvoldoen de voor aardrijkskunde gekregen. „Hierop kun je zien, dat we steeds meer zakken", zei de in structeur en wees op de hoogte meter. en inderdaad, deze wees nog maar 250 meter. „Als-ie tegen de 200 loopt, moeten wij zo langzamerhand op ons lan- dingscircuitje gaan zitten, zodat wij netjes binnenkomen". Wij draaiden eens een extra scherp bochtje en daar zaten we opeens boven de meest rechtse rol- baan van het vliegveld. Ergens was een plek ter grootte van een po- chetje, waar we terecht moesten zien te komen. Wij hoopten er cy nisch het beste van. Verder zakten we 150 - 140 - 130 meter. „Nog te hoog" zei de man in wiens handen ons heden en onze toe komst lag, en hij zwenkte brutaal nog wat naar rechts om een fraaie lus in te zetten. Op 90 meter draai den we weer links en zagen een kerk toren altijd nog erg diep onder ons. 90 meter is niet veel en toch is het een heleboel! „Die hoogte moeten we kwijt" do ceerde buurman, „we moeten naast die gele kist daar beneden terecht komen". Hij zette de laatste bocht in, en daar lag de landingsstrip voor ons. „Let op", kwam de volgende aan wijzing. „nou kunnen we twee din gen doen om netjes op hoogte bin nen te komen. We kunnen slippen en meteen kregen we het gevoel of wij schuin door de zitting zakten van „een tweeling en nog twee" Ook de Wielewaal-reeks is natuur lijk weer present in „Een tweeling en nog twee" van Marie Schmitz. Dit boekje speelt zich af in een gezin van een dierenarts en is bestemd voor kin deren van 7 tot 10 jaar. Het is aller- vermakelijkst en de kleintjes zullen er behalve pret tijdens het lezen ook dikwijls na-pret aan beleven. „hannes brinker" Margreet Bruyn schreef „Hannes Brinker" met als ondertitel: „De zil veren schaatsen". Het is een oud ver haal (1865), dat in Amerika verscheen en het is van Hollandse afkomst. De Amerikaanse kindertjes uit die tijd lazen graag dit boeiende verhaal over dat verre land met polders en dijken, molens en kinderen op klompen. Het is nu opnieuw bewerkt en het is een vlot en hoe kan het in deze tijd - goedkoop boek geworden (Uitgave Ploegsma, Amsterdam). „maja's grote liefde" Ook de grotere meisjes zijn niet vergeten. Het boek „Maja's grote liefde" van Ingalisa Munck, dat in Zweden werd bekroond als een van de beste jeugdboeken, garandeert me nig uurtje van zinvol genieten om de uitbeelding van levendige karakters, die zijn getekend met een bijzondere fijne humor. ..kleine sjang" Voor kinderen van zes tot tien jaar verzorgde, Leopold de Nederlandse bewerking van „Kleine Sjang en de konijntjes", een boek van Eleanor Lat- timore. Aan dit boek is buitengewoon goede zorg besteed, ook wat de il lustraties betreft. Het valt op door de kinderlijke toon zodat zeifs de klein tjes, die niet kunnen lezen er wel plezier aan kunnen beleven, wanneer voor het slapen gaan vader of moe der uit dit boek wat vertelt. Het be hoort ongetwijfeld tot de goede kin derlectuur. al zou men misschien in een katholiek gezin toch nog liever boeken hebben met een op de eigen overtuiging gerichte inhoud. „juultjes geheim" En nu we toch nog even aan de Wiele\vaal-reeks bezig zijn: ook „Juultjes geheim" van Jacqueline Jackson mag er zijn en nu is het won. derlijke, dat wij helemaal niet mo gen verklappen, wat voor geheimzin nigs Juultje van een logeerpartij mee naar huis brengt, want dan zou de spanning er eigenlijk al dadelijk af zijn. Neen, het beste is maar om het boek zelf te lezen. DE SCHAAKCLUB „De Zwarte Da me" te Kruiningen speelde een vriendschappelijke wedstrijd tegen S.V. „Sealto" te Wemeldinge in het Dorpshuis te Kruiningen. Het werd een 75 overwinning voor de „Zwarte Dame". De „New York Times" bericht, dat de stafchef van het Amerikaanse le ger, generaal Maxwell Taylor, er bij de regering-Eisenhower op aange drongen heeft minstens 6 miljard dol lar uit te geven voor de ontwikkeling van een raket voor het onderschep pen van het Russische intercontinen tale projectiel. Deze raket moet om streeks 1961 gereed zijn. Het blad weet te melden dat gene raal Taylor, op basis van bepaalde proefnemingen, ervan overtuigd is, dat de raket van het leger, de ..Nike Zeus" zodanig kan worden ontwik keld en uitgerust met een atoomkop, dat zij het Russische intercontinen tal e ballistische projectiel kan opspo ren en vernietigen. De hoofdbesturen van de Neder landse Bond van Vervoerspersoneel, de Ned. Kath. Bond van Vervoersper- soneel „St. Raphael" en de Prot. Christelijke Bond van Vervoersperso neel hebben, na een in Utrecht gehou den gecombineerde vergadering, ge hoord de uiteenzetting van de Perso- neelraad over het door deze raad tot dan toe gevoerde beleid inzake de herziening van het Reglement Dienst- voorwaarden N.S. (1956), een verkla ring uitgegeven. Deze bonden vertegenwoordigen ne. gentig procent van het totale spoor wegpersoneel. De bonden zijn van oordeel, aldus de verklaring, dat de beslissing van de minister, die door het spoorwegpersoneel met grote te leurstelling en ernstige ontstemming is ontvangen, niet alleen niet aan vaardbaar is om zijn materiële gevol gen immers de onbillijke achter stand in de beloning van het N.S.-per soneel wordt ongewijzigd gehand haafd maar evenzeer om de prin cipiële aantasting van de positie van het spoorwegpersoneel, omdat in de ze voor de sociale positie van het N.S.-personeel zo belangrijke beslis sing de bonafide vakorganisaties van het N.S.-personeel in het geheel niet zijn gekend. Het resultaat van het in de rechts positie van het N.S.-personeel gere gelde georganiseerd overleg wordt genegeerd. De bonden besluiten: „nu onverwijld de door directie van de n.v. Nederlandsche Spoor wegen en personeelraad overeen gekomen voorstellen in te dienen bij de minister van Verkeer en Waterstaat, het College van Rijks bemiddelaars en de Stichting van de Arbeid, terwijl tegelijkertijd een audiëntie bij de minister van Verkeer en Waterstaat wordt aan gevraagd om te kunnen getuigen van hun opvatting, dat het spoor wegpersoneel volgens de huidige gang van zaken geen recht wordt gedaan." Overigens zullen „alle geëigende wegen bewandeld en alle geoorloofde middelen aangewend worden om te bereiken, dat het spoorwegpersoneel alsnog recht zal geschieden." De leden van de Zeeuwse kunste naarsvereniging hebben te Middelburg langdurig vergaderd. Voornaamste punt der agenda was de benoeming van een nieuwe voorzitter, daar de heer H. Pieters, wegens drukke werk zaamheden als zodanig had bedankt. Men is er evenwel niet uitgekomen. Er werden wel namen genoemd, maar tot een beslissing kwam het niet. Ook gingen er stemmen op om de heer Pieters te bewegen terug te komen op zijn beslissing. Wy trachten de startplaats, onze eega en het restaurant te vinden, maar de landkaart onder ons draai de Een Zweed, die beide armen mist, Paul Lundkvist, heeft zijn rijbewijs gehaald in een auto zonder stuurrad. Zijn examina tor zei naderhand dat Lundk vist een van de vaardigste rij ders wasdie hij ooit had ge zien en dat ondanks het feit dat hij zijn rij-examen deed op spiegelgladde straten en in zeer druk middagverkeer. De auto, waarin Lundkvist rijdt, is speciaal geconstrueerd door ir. Arne Litzen van het Zweedse instituut voor invali den. Hij stuurt met zijn voeten, met behulp van een voetschijf en kan tegelijkertijd met de linkervoet koppelen en schake len. Het gas regelt hij met zijn linkerschouder, om te remmen drukt hij zijn borst tegen het instrumentenbord. Het licht, de ruitewisser, de claxonde starter en de richtingwijzers bedient hij met de kin. De deur wordt van buiten met de schouder geopend en van bin nen met de voet gesloten en met de knie geopend. Er was geen ogenblik twijfel aan, dat Lundkvist ten volle recht had op een rijbewijs, zo heeft de examinator, ir, T. Moeller, verteld. Het bezoek dat prinses Beatrix vol gend jaar op uitnodiging van de re geringen van Suriname en de Neder landse Antillen aan deze rijksdelen zal brengen, teneinde met de ver schillende aspecten van de samenle ving kennis te maken, zal de gehele maand februari in beslag nemen. De prinses zal als een der passa giers van een gewoon lijntoestel der K.L.M. op 1 februari uit Nederland naar de Nederlandse Antillen vertrek ken en op de 3e in Willemstad aanko men. Het verblijf op de Ned. Antillen zal tot 17 februari duren. Op die da tum vangt het bezoek aan Suriname aan. Op 3 maart wordt de terugreis naar Nederland, eveneens per K.L.M.. vliegtuig, aanvaard. Rik van Steenbergen zal prak tisch zeker uitkomen in de fa- brieksploeg, die Coppi-Carpano het volgende seizoen de weg opzendt. Tot dusver hoorde de wereldkampioen in de „stal" van Peugeot. Het is gisterenavond laat officieel geworden dat de Brusselse Zesdaagse zal worden onderbroken vanwege het meest exclusieve motief dat ooit in de Zesdaagse-historie is voorgekomen De directie van het Sportpaleis in Antwerpen lag al lang met de Brus selse organisatoren overhoop, aan gezien ze op 30 november de Grote Prys van Stan Ockers" had georgani seerd. Daarvoor waren diverse ren ners gecontracteerd die ook voor de Brusselse Zesdaagse hadden inge schreven. Het gevolg van een hele boel ruzie is nu dat die renners hun Zesdaagse in Brussel moeten onder breken om hun verplichtingen in Ant werpen na te komen. Zo kan het ge beuren dat op die zaterdag Schulte, van Steenbergen, van Looy, Lauwers en Debruyne schielijk naar Antwer pen moeten reizen om daar te koer sen en om na afloop weer even schielijk naar Brussel terug te keren om daar hun zesdaagse-baantje te hervatten. Pellenaars zal met een gecombi neerd Nederlands-Luxemburgse ploeg van tien renners deelnemen aan de Ronde van Spanje 1958, die van 30 april tot en met 15 mei wordt ge houden. Waarschijnlijk wordt de samenstelling: 7 Nederlandse- en 3 Luxemburgse renners. De laatste besprekingen daarover worden op december te Milaan gehouden. Wel licht zal Pellenaars met een derge. lijke combinatie ook starten in de Ronde van Italië (18 mei-8 juni 1958) Aan de 33e Zesdaagse van Brussel, waarvoor woensdagavond 27 novem ber het startschot zal worden gege ven, zullen 15 koppels deelnemen. Hierbij bevinden zich zoals door onze krant gemeld de Nederlandse combinatie Wagtmans-Wim van Est, maar ook het Nederlands-Belgische koppel Schulte-Impanis. In 's Lands Welvaren te Sint Kruis vond de veelbesproken ontmoeting plaats tussen de kampioen van Sint Kruis, de heer Hei-mie en een der topspelers uit w.Z.-Vlaanderen, de heer I.N. de Baal. Reeds direct toon de de kampioen zijn kunnen. Meters lange trekballen, los en driebanders werden zuiver gelanceerd. Met ruim verschil werd de eerste partij gewonnen. Door overmoed en nonchalance ging de 2e partij verloren. In de barrage partij zette Hermie weer het gehele biljartregister open. Niemand twij felde of de Baal werd op grandioze wijze verpletterd. Toen sloeg de Baal terug. Met een meesterlijke serie van 200 stevende hij resoluut naar het einde. De talrijke bezoekers hebben ten volle genoten en gaven beide spelers een verdiende ovatie. GENT, woensdagavond. (Van onze sportcorrespondent) Er is ook op deze Zesdaagse-dag in Gent volop slag geleverd om de tal rijke bezoekers in Gent waar voor bun geld te leveren. Daarin weerden zich voornamelijk Debruynevan Steenbergen die hun eerste plaats be hielden ondanks de offensieven, die hun rivalen inzetten. Het resultaat van deze strijd was onder meer, dat het vechtkoppel SchulteDerksen een groot deel van hun achterstand in liepen. Het veld van kanshebbers ligt nu weer dicht bijeen wachtend op het gevecht dat donderdagavond te ge beuren staat. Dan gaan de renners individueel in series achter de motor om via gecompliceerde berekeningen te strijden voor verbetering van hun situatie in de stand. Gerrit Schulte rijdt in zijn serie onder meer tegen van Steenbergen Lauwers en Arnold, terwijl zijn teamgenoot Derksen het evenmin gemakkelijk gaat krijgen te gen onder meer Debruyne Lauwers, Vannitsen en Terreuzzi. Hoe dan ook, de stand die van avond laat werd opgemaakt, luidt, met afzien van alle nog komende schokkende gebeurtenissen als volgt: 1 Debruynevan Steenbergen (Belg.) 2 ArnoldTerruzzi (Austr.It.) 3 van LooyVandaele (Belg.) 4 v. Aerde Severijns (Belg.) 5 Op 1 ronde: Schul teDerksen (Ned.) 6 LauwersVan nitsen (Belg.), 7 BugdahlBrun (Duitsl.Frankr.) 3 op 3 ronden VlayenDecorte (Belg.) 9 op 5 ron- Fausto Coppi en Gino Bartali, Ita lics wielrenners zonder weerga uit de afgelopen jaren, hebben bij Lodi in noord-ltalië op fazanten ge jaagd, waarbij bleek, dat Bartali een beter schutter is dan zijn grote vriend en rivaal, „El Vecchio" schoot namelijk negen vogels en Coppi kwam er maar met twee thuis. De foto toont Coppi (links) en Bartali met de hond van Fausto in het jachtveld. Wij hebben eindelijk weer eens een keer geluk gehad, zei bondscoach Sepp Herberger na afloop van de 17e landenwedstrijd tussen Duitsland en Zweden, die de Duitsers met 1-0 in Hamburg wonnen. En inderdaad, met deze 1-0 kregen de wereldkampioenen van 1954 waarschijnlijk iets meer dan zij verdienden. Het beslissende doelpunt werd in de 17e minuut gescoord. Met een goede pass bracht de Borussia-speler Kel- bassa zijn clubgenoot Alfred Schmidt in de vrije ruimte. Deze ging met een handige schijnbeweging de enige Zweed die hem nog de weg naar het doei versperde voorbij. Met een hard, diagonaal schot passeerde Schmidt daarna de uit positie gespeelde Svensson. Duitsland bleef na deze openings treffer in het offensief. Doelman Svensson voorkwam echter door en kele spectaculaire safes zeker schijn- nende doelpunten. Bij de Zweden moest het voornamelijk van de 37- jarige Gunnar Gren komen. Deze „veteraan" heeft een zeer goede wedstrijd gespeeld, doch hij had de pech dat zijn directe tegenstander, linkshalf Szymaniak, de beste man van de Duitse ploeg was, zodat de acties van Gren weinig effect sorteer den. Na'dat de Duitse linksbuiten Hans Schaefer een kwartier voor het einde wegens een verwonding door Berni Klodt was vervangen, gaf scheids rechter Zsolt het eindsignaal, zodat Duitsland voor het eerst sinds bijna 20 jaar 21 november 1937 boekte Duitsland in dezelfde stad een 5-0 zege een overwinning op Zweden had behaald. Ajax is woensdagmiddag voortref felijk gestart in het toernooi om de Europese voetbalbeker. Op het glad de, zeer moeiiijk bespeelbare terrein van het stadion behaalden de Am sterdammers voor 26.000 toeschou wers een 3-1 overwinning, na een 2-0 voorsprong bij de rust. De triomf is in belangrijke mate het resultaat van zeer sterk verdedigend spel van de gehele Ajax-ploeg en de slagvaardige handelingen van mid denvoor Bleyenberg en linksbinnen Piet van der Kuil. De kleine interna tional was de beste speler van het veld. Hij scoorde twee doelpunten. Wismut heeft gedurende vrijwel de gehele wedstrijd een overwicht gehad. De eindscore was dan ook niet in overeenstemming met de krachtsver houdingen. Ajax gebruikte de (weini ge) scoringskansen echter goed, in tegenstelling tot de Oostduitse kam pioen, die op het middenveld knap combineerde maar in het doelgebied der Amsterdammers volkomen faal de. Daar werden de passes onzuiver en de voorhoedespelers zware, at letische knapen besluiteloos. Het enige doelpunt van Wismut werd pas vier minuten voor tijd gescoord, door achterspeler Müller. Voor dezelfde competitie heeft Man Chester United de kampioen van En geland een 30-overwinning behaald op de Tsjechoslowaakse kampioen DuklaPraag. Te Genève speelden Young Boys en Vasas (Hongarije) tegen elkaar ge lijk (1—1). Twee partijen uit de veertiende ronde van het internationale zone schaaktoernooi te Wageningen, die tussen Donner (Ned.) en Olafsson (IJsland) en Szabo (Hong.) tegen Lar sen (Denemarken) zijn beide in re mise geëindigd. De uitslagen van de partijen voor de veertiende ronde luiden: Trojanescu (Rocm.)-Clarke (G.-B.) 0-1; Orbaan (Ned.)-Lintbiom (Noor wegen) afgebroken; Uhlmann (O. Dld.)-Kolai ov (Buig.) afgebroken Donner (Ned.)-Olafsson (IJsl.) 0,5- 0.5: Alster (Tsj.-Sl.)-Niephaus (W. Did.) 1-0; Szabo (Hong.)-Larsen (De nem.) 0.5-0.5: Duckstein (Oostenrijk) Trifunovic (Z.-Sl.) afgebroken; Han ninen (Finl.)-lvkov (Z.-Sl.) 0-1 Tescher W.-Dld.)-Stah!berg (Zwe den) 0,5-0,5. Bij zijn aankomst te Buenos Aires heeft Fangio verklaard dat hij voor het aanstaande seizoen geen contract met een Europese fabriek Ijeeft af gesloten omdat hij van plan is slechts aan een beperkt aantal wedstrijden deel te nemen. Fangio, die in enkele races in Zuid Amerika zal uitkomen, heeft laten doorschemeren, dat hij zich na de Grote Prijs van Frankrijk te Reims definitief uit de wedstrijdsport zal terugtrekken. den: TressiderVerplaetse (Austr. Belg.) 10 op 8 ronden: Debaerev. d. Velde (Belg.) 11 op 13 ronden: Sorge- loosGentiel Saelens (Belg.) 12 op 18 ronden: Borrav. d. Wiele (Belg.) 13 van Bossel—Troch (Belg—Duitsl.) Voor zondag zijn door de KNVB de volgende wijzigingen in het program ma aangebracht: Afgelast werden: BredaBoeimeer en Gilge—RKVVU. Ingelast werd: RKVVUBoeimeer. De wedstrijden AllianceBrabantia en BSCHulst werden omgezet, zo dat nu Brabantia en Hulst thuis spe len. Ook werd later nog de wedstrijd RoosendaalCorn. Boys omgezet, zo dat Roosendaal nu een uitwedstrijd heeft. GOES, 20 nov. Groenten: Tom. A 25-61, bl.kool Al 66-70 B2 50-57 afw. 11-56, spruiten A2 41-52 BI 20-31, witlof Al 81 A2 52-71 BI 56-62, prei 22-27, and. 7-17, gr. sav.kool 7-17, r.- kool 4-10, w.kool 3-10, boerenkool 13- 16, veldsla 76-81, waspeen 18, uien 5, knolseld. 12-16, s-HERTOGENBOSCH, 20 nov. Op de markt van heden werden aan gevoerd 6730 stuks vee, zijnde: 2615 runderen, 401 graskalveren, 421 vette kalveren, 514 nucht. kalveren, 485 schapen, 18 geiten, 41 fokzeugen. 475 slacht varkens, 27 lopers, 1733 biggen. De prijzen waren, behoudens uitzon deringen voor dieren van buitenge wone kw., als volgt: melk- en kalf- koeien 790-1275, guiste koeien 610- 870, kalfvaarzen 775-1150, klamvaar- zen 680-885, guiste vaarzen 575-790, pinken 450-625, graskalveren 260-380, nucht. kalveren voor fok- of meste- rij 70-195, weideschapen 65-110, lam meren 60-90, drachtige zeugen 190- 280, lopers 50-58, biggen 28-48, alles per stuk. Slachtrunderen: aanvoer 719 stuks. Extra kw. 3.10-3.20, le kw. 2.85- 3.05, 2e kw. 2,60-2.80, 3e kw. 2.40-2.60; vette stieren 2,65-2,85, worstkoeien 2,20-2.40, alles per kg gesl. gew. Vette kalveren 1 kw. 2,85-3,25, 2e kw. 2.35- 2,65, 3e kw. 2.10-2.30; nucht. slachtkal- veren 1,40-1,70, slachtvarkens 1.50-1,60 slachtzeugen le kw. 1.35-1,42, 2e kw. 1,27-1,33, alles per kg lev. gew. Vette schapen 80-120, vette lammeren 65-105, nucht. slachtkalveren 42,50-70. alles per stuk. Verdere mededelingen: Melk. en kalfkoeien aanvoer groot, handel kalm, ruim prijshoudend. Guis te koeien aanvoer normaal, handel rustig, prijshoudend. Jongvee aanvoer ruim, handel iets williger, prijzen vast. Vette kalveren aanvoer minder, handel prima kwaliteit vlot en min dere soorten stroef, ruim prijshou dend, gedrukt. Nucht. slachtkalveren aanvoer groter, handel vlot, prijzen ruim gehandhaafd. Schapen en lam meren aanvoer gelijk vorige week, handel vlug, prijzen stabiel. Fokzeu gen aanvoer normaal, handel traag, prijzen onveranderd. Lopers en big gen aanvoer groot, handel iets leven diger staande prijzen. Slachtvee aan voer minder, handel rustig, niet goed koper. Slachtzeugen aanvoer minder, handel vlugger stijf duurder. KAPELLE, 20 nov. Industrie- en exportveiling van appelen en peren: jonathan h75-80 87. h70-75 86—38, h65- 70 75—78, h60-65 69—71, h2 54—57, k 64—67; goudreinette h85-95 8991, h75-85 92—93, h65-75 83, h2 66; Brab. bellefleur h65-75 68, h55-65 61—63, h2 52; st. remy h75-85 78. h65-75 76, h2 67; gold, delicious st75-8ó 115116, st 70-75 116, st65-70 106—108, st60-65 85— 86, h75-80 102—116. h70-75 98—116, h65-70 93—105, h60-65 74—84, h2 56— 67. k 70—83, fabr. 58—67; lomb. cal ville h85-85 74—78. h70-80 75—77, h60- 70 68—72, h2 49—57. k 58—67, fabr. 4859; winston h75-85 81, h65-75 76, h55-60 5863, k 5163; zoete erm- gaard h65-75 73—76, h55-65 65—70. h2 54—56, k 64—65, fabr. 47—53, kr. 26 37; cox orange pippin h75-80 88. h70- 75 91, h65-70 87, h60-65 87, h2 55—58, k 7478, fabr. 5459: gieser wilde man h60-70 81—82. h50-60 76—78, h2 5960, k 5671, fabr. 56; kleipeer 1 gr. 70, h2 53; Holl. zoet 1 5354, fabr. 43, kr. 27; brederode 1 gr. 72, 1 72; jonathan fabr. 5058, goudreinette k 72-76, fabr. 64-67; st. remy k 68-70, fabr. 61-67, pomme d' orange 165, fabr. 38, laxt. superbe 1 73, comt. de paris k 75. h55-65 74, h65-75 95—100: sterappel k 57, fabr. 48; camp.zoet fabr, 45, wintersuikerij 1 61. h2 41, notarisappel 1 64, h2 54. kr.appelen 48. Verpakt fruit: goudreinette st90-95 108, st85-90 107, st80-85 106, st75-80 103; d. du comice h70-75 162, confe rence h65-70 125, noten 4 p. st. Groen- tenveiling: aardappelen 1 10-11, 2 8- 8,5, bl.kool 10-69, spruitkool 20-68, sav.kool 12-17. and. 7-9. prei 26-29, uien 1 11-13, 2 6-7. boerenkool 11-14, breekpeen 12, knolseld. 7. In verband met de Dankdag voor het gewas de volgende week woens dag. zal de wekelijkse fruitveiling in Kapelle volgende week worden ge houden op dinsdag, 's morgens om kwart over tien, voor de aanvang van de veiling in Goes dus. TERNEUZEN, 20 nov. Sla 6-15, bl.kool 13-77. afw. 10-44. knolseld. 5- 12, peen 25-28, bintjes 11. and. 17-25, r.kool 3.5-11, sav.kool 7-12, w.kool 5-6. waspeen 15-17, breekpeen 9-15, prei 16-24, spin. 25, spruiten 30-40, uien 7-11, witlof 39-70, furore 12,30, boe renkool 12-18. gold, delicious hl m55- 60 70, h2 60-62, k 70-86. f 57-68. kr. 37- 45; goudreinette h2 60-64, k 64-73, f 60-64, kr. 45-57. Konstanz 286 2), Rheinfelden 180 (—1), Breisach 98 10), Straatsburg 168 (+8), Maxau 348 (+2), Mannheim 169 8), Mainz 191 (—2), Bingen 121 (onv.l, Kaub 128 2). Trier 135 10) Koblenz 143 (+1), Keulen 97 (+3), Ruhrort 292 6), Lobith 902 3), Nijmegen 688 (—4), Arnhem 723 6> Eefde IJssel 272 (+1), Deventer 174 (—8), Monsin 5540 (—10). Visé 5015 (—5), Borgharen 3971 (—6), Belfeld 1146 (+18), Grave ben. de sluis 482 4) De gepeilde minste waterdiepten, welke heden worden vermeld op de waarschuwingsborden, zijn in cen timeters: Pannerden-IJsseikop 245, IJsselkop-Heveadorp 200, Heveadorp- Amsterdam Rijnkanaal 180, Amster dam Rijnkanaal-Lekkanaal 205, ÏJs- selkop-Doesburg 180. Doesburg-Zut- phen 210, Zutphen-Eefde 235, Eefde- Spoorbrug Deventer 235, Spoorbrug Deventer-Katerveer 245. Toegelaten grootste diepgang van Millingen tot St. Andries 285 cm. De scheepvaart op de Waal boven Nij megen is in de komende nacht ge stremd van 20 tot 6 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 3