Onze luchtdoop heeft ons
nadenkend gestemd
zeer
Spoorwegpersoneel
zoekt alsnog recht
en Bartali' op jacht
Zweed zonder armen rijdt
in auto zonder stuurwiel
Gentse Zesdagen-koppels
hergroepeerden zich
KINDERBOEKEN
SPORTKOUT
Ajax winnaar
in Duitsland
Zone-schaak
I nd
Iter.
ïhter
g van
>A
'g
11
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 21 NOVEMBER 1957
11
Zes miljard dollar
voor Amerikaans
raketprogramma
Nog geen voorzitter
Zeeuwse Kunstenaars
Prinses Beatrix een
maand naar de West
Rik van Steenbergen
naast Coppi-Carpano
Brusselse 6-daagse
wordt onderbroken
Nederlandse renners
met Luxemburgers?
Nederlanders in
Brusselse 6-dagen
Spannend biljartduel
te Sint-Kruis
Duitsland sloeg
Zweden: 1-0
Fangio's plannen
Voetbalprogram gewijzigd
MARKTEN
WATERSTANDEN
I aarde da-
laejaarden-
1.singel ge-
Ingeval op-
|:anger die
I ame weer
I gen. Zij is
Ing van de
l)ge kleren
Iheid kreeg
Innen. Ver-
I -r. de kluts
gisteravond
buw van 30
|d Oost. De
openbaar
liet voorstel
pn voor de
ontmoette
1959 duren
kan wor-
(ïdere voor-
Bij de aan-
loting werd
Yd dan dat
BRACHT
BEREID"
Icht 't r.-k.
lenhoek voo
1st bereid",
len. De ba-
|an de kas
vereniging.
|Et ook deze
bewezen,
Pi liep ge
ilt zeker pa
lp een voor-
leregisseerd.
len verloting
|STER.
rijksambte-
J>n accijnzen,
liij zich aan
Ide buitenha-
I geluk, door-
li een hoogte
fip het scihip
inwendige
|;enschudding
lar huis ge
ring
I vrijdag a.s.
tg bijeenko-
Idt o.a. de
peentebegro-
Len
en, kanton-
Jft woensdag
|n in de zaak
rechter bij
bank te Ant-
Idacht werd
t>n op 3 sep-
schuldig ge-
overtreding
twet. De heer
het ten laste
Ivan de zaak
ting van het
en R. f 100,—
htenis geëist,
bevoegdheid
edurende een
ion werd een
f 25,geëist,
respectievelijk
n tuchtschool,
zich met zijn
rtreding heb-
Ook hij werd
verwogen, dat
rdachten zou-
iroordeeld tot
of 2 dagen
in het bezit
Ut.
teur-generaal
en energie-
Kramer, de
e ontzwave-
rug" van het
'elerbrug in
Irijfstelling is
chakel in de
noordoost-
komen, aldus
in ons land
vonden op tal
plaatsen. Van
esten van het
it worden, zo
dat dit re
dan alle be-
rdoost-Neder-
ardgas na 20
zijn, leek hem
ten is tot dus-
n het gas van
van Coevorden
is. Vaststaat
'erde toestand
geschikt is,
relingsinstalla-
o: Al het geluk
g voorbeh. Con-
ïbra: Anastasia,
n het Kremlin,
npia 8 uur: Cy-
uur: Het leven
14 J-
chouwburg 19.30
Vlaamse Opera,
e Kring 7.30 uur
)or as. dienst-
Volkomen overbluft en willoos lieten wy ons naar een dubbelzitter leiden,
waarin reeds een instructeur had plaatsgenomen. Onze echtvriendin had
zich in de buurt opgesteld en lachte sarcastisch. Wy vermanden ons, namen
somber afscheid en vroegen ons af of wy de laatste premie van de onge
vallenverzekering wel hadden voldaan, maar konden het ons niet herinne
ren op dat moment. Wij wierpen nog een snelle, steelse blik naar het
achterdeel van het toestel in de vage hoop, dat een menslievend construc
teur wellicht toch nog een stiekum hulpmotortje had ingebouwd in een
bagageruim, zoals by sommige auto's, welker merken wij niet hardop noe
men. Maar nee, geen sprake van, wind en tientallen andere ingewikkelde
redenen zouden ons moeten redden.
onze zitplaats, „maar we kunnen
ook de remklappen gebruiken" en
werden prompt naar voren gedwon
gen waarop 'n welgemikte tik van de
stuurknuppel ergens in onze maag
streek volgde, „en dan zijn wij vol
gens het boekje geland".
Aan de grond
Inderdaad, de instructeur drukte de
knuppel weer vastberaden aan het
hart, er was wat klein geschok en
wij stonden stil, precies op de plaats
vanwaar we waren weggeschoten.
Alvorens men de plastic koepel
weer van onze cockpit afhaalde,
kregen we nog een lesje. „Wie zegt,
dat je met zo'n kist niet kunt doen
en laten wat je wilt? Staan we weer
waar we zijn weggegaan? „Ben je
aan elementen en toeval overgele
verd, of heb je het in je eigen her
sens en handen?"
We voelden ons langzamerhand
kersrood aanlopen, want hier wer
den we op onze geheimste gedachten
betrapt en rechtgezet. De koepel werd
opgetild. We waren op het punt uit
te stappen
„Ogenblik nog", zei de instructeur,
„het afstandsrecord is zo om en na
bij de 800 kilometer en het hoogte-
record ligt boven de 13.000 meter,
in het buitenland. Denk er maar
eens over na."
Onze luchtdoop heeft ons bijzonder
nadenkelijk gestemd.
We spelen met de gedachte eens
nonchalant op het Vrijthof te landen
of misschien ons kantoor in Heer
len of Roermond of een van de an
dere op een achternamiddag te be
zoeken.
Met een dergelijke landingsprecisie
durven wjj het wel aan tevoren op
te bellen om te vragen, of men al
vast de garage wil openzetten, zodat
de zweefmachine meteen netjes op
zjjn plaats staat.
Voor het zover ls, zullen wij ech
ter nog het een en ander moeien le
ren.
Dit was de luchtdoop. U hoort nog
van de rest.
„U kunt zich troosten", sprak de spelen met de gedachte eens
instructeur opgewekt, toen wij ons nonchalant op het Vrijthof te lan-
naast hem hadden gewurmd en het en
gevoel hadden aan alle kanten uit de
cockpit te puilen, „alles wat de lucht
ingaat, komt er ook weer uit". Toen
kwam er een plastic dak over de
cockpit en was er geen lieve moeder
meer, die ons helpen kon.
De kabel verstrakte zich., een klein
rukje., we gleden met enig gehob-
bel over de grond en toen trok de
instructeur de stuurdinges naar z'n
buik en hield hem daar of hij er
het vliegveld, en in de verte, de mij
nen.
We draaiden naar rechts, we draai
den naar Jinks. Tot onze onuitspre
kelijke verbazing vlogen wij met al
leen een spinnend gesnor in de plaats
van het vertrouwde geluid van een
U HM RMH M vliegtuigmotor. We trachten de ver
zijn hele leven geen afstand meer j keersweg te vinden, de startplaats,
van zou doen. onze eega, het restaurant, maar de
j-. j landkaart onder ons draaide en bleef
Ue lllCllt in i draaien en, hadden we op dat mo
ment precies op een kaart moeten
„Nou gaan we de lucht in", ver
duidelijkte hij met een stralende
grijns. Wij lagen in een houding half
achterover zoals bij de kapper. Er
raasde een storm langs ons toestel
en met mannenmoed probeerden wij
naar buiten te kijken. Dat viel niet
mee en bovendien was Moeder Aar
de helemaal zoek. Bij nader, kramp
achtig toezien, bleek zij schuin voor
over te hangen. Wij probeerden ons
voor te stellen hoe wij beneden staan
de, onszelf door het luchtruim zou
den zien gieren in die rare schuine
hoek omhoog.
We gaan lekker
„We gaan lekker", zei de instruc
teur en hij wees naar een meetin
strument, waarop 'n wijzer net langs
het getal 300 trilde. Wij dachten dat
het onze snelheid was; het bleek on
ze hoogte te zijn en nog steeds ste
gen wij, terwijl het toestel langzaam
aan horizontaler kwam te liggen en
la. op een goed ogenblik keken wij
neer op Moeder Aarde, zoals wij dat
van de KLM hadden leren waarde-
ren, daar lag „Limburg, mien
land]" onder ons
De instructeur trok aan een kabel
tje, ergens in de neus klikte het.
e loeiende storm zakte af tot een
soepel gesnor. „Nu zijn we los", zei
de instructeur en legde het toestel in
een flauwe linkerbocht.
daar zagen we Beek en daar
-,„uï!erkwaarchg startbaantje en 't
acntkantige platformpjes-patroon van
aanwijzen waar wij ons bevonden,
dan hadden wij een dikke onvoldoen
de voor aardrijkskunde gekregen.
„Hierop kun je zien, dat we
steeds meer zakken", zei de in
structeur en wees op de hoogte
meter. en inderdaad, deze wees
nog maar 250 meter.
„Als-ie tegen de 200 loopt, moeten
wij zo langzamerhand op ons lan-
dingscircuitje gaan zitten, zodat wij
netjes binnenkomen".
Wij draaiden eens een extra
scherp bochtje en daar zaten we
opeens boven de meest rechtse rol-
baan van het vliegveld. Ergens was
een plek ter grootte van een po-
chetje, waar we terecht moesten
zien te komen. Wij hoopten er cy
nisch het beste van. Verder zakten
we 150 - 140 - 130 meter.
„Nog te hoog" zei de man in
wiens handen ons heden en onze toe
komst lag, en hij zwenkte brutaal
nog wat naar rechts om een fraaie
lus in te zetten. Op 90 meter draai
den we weer links en zagen een kerk
toren altijd nog erg diep onder ons.
90 meter is niet veel en toch is het
een heleboel!
„Die hoogte moeten we kwijt" do
ceerde buurman, „we moeten naast
die gele kist daar beneden terecht
komen". Hij zette de laatste bocht
in, en daar lag de landingsstrip
voor ons.
„Let op", kwam de volgende aan
wijzing. „nou kunnen we twee din
gen doen om netjes op hoogte bin
nen te komen. We kunnen slippen
en meteen kregen we het gevoel of
wij schuin door de zitting zakten van
„een tweeling en nog twee"
Ook de Wielewaal-reeks is natuur
lijk weer present in „Een tweeling en
nog twee" van Marie Schmitz. Dit
boekje speelt zich af in een gezin van
een dierenarts en is bestemd voor kin
deren van 7 tot 10 jaar. Het is aller-
vermakelijkst en de kleintjes zullen
er behalve pret tijdens het lezen ook
dikwijls na-pret aan beleven.
„hannes brinker"
Margreet Bruyn schreef „Hannes
Brinker" met als ondertitel: „De zil
veren schaatsen". Het is een oud ver
haal (1865), dat in Amerika verscheen
en het is van Hollandse afkomst. De
Amerikaanse kindertjes uit die tijd
lazen graag dit boeiende verhaal over
dat verre land met polders en dijken,
molens en kinderen op klompen. Het
is nu opnieuw bewerkt en het is een
vlot en hoe kan het in deze tijd -
goedkoop boek geworden (Uitgave
Ploegsma, Amsterdam).
„maja's grote liefde"
Ook de grotere meisjes zijn niet
vergeten. Het boek „Maja's grote
liefde" van Ingalisa Munck, dat in
Zweden werd bekroond als een van
de beste jeugdboeken, garandeert me
nig uurtje van zinvol genieten om de
uitbeelding van levendige karakters,
die zijn getekend met een bijzondere
fijne humor.
..kleine sjang"
Voor kinderen van zes tot tien jaar
verzorgde, Leopold de Nederlandse
bewerking van „Kleine Sjang en de
konijntjes", een boek van Eleanor Lat-
timore. Aan dit boek is buitengewoon
goede zorg besteed, ook wat de il
lustraties betreft. Het valt op door de
kinderlijke toon zodat zeifs de klein
tjes, die niet kunnen lezen er wel
plezier aan kunnen beleven, wanneer
voor het slapen gaan vader of moe
der uit dit boek wat vertelt. Het be
hoort ongetwijfeld tot de goede kin
derlectuur. al zou men misschien in
een katholiek gezin toch nog liever
boeken hebben met een op de eigen
overtuiging gerichte inhoud.
„juultjes geheim"
En nu we toch nog even aan de
Wiele\vaal-reeks bezig zijn: ook
„Juultjes geheim" van Jacqueline
Jackson mag er zijn en nu is het won.
derlijke, dat wij helemaal niet mo
gen verklappen, wat voor geheimzin
nigs Juultje van een logeerpartij mee
naar huis brengt, want dan zou de
spanning er eigenlijk al dadelijk af
zijn. Neen, het beste is maar om het
boek zelf te lezen.
DE SCHAAKCLUB „De Zwarte Da
me" te Kruiningen speelde een
vriendschappelijke wedstrijd tegen
S.V. „Sealto" te Wemeldinge in
het Dorpshuis te Kruiningen.
Het werd een 75 overwinning
voor de „Zwarte Dame".
De „New York Times" bericht, dat
de stafchef van het Amerikaanse le
ger, generaal Maxwell Taylor, er bij
de regering-Eisenhower op aange
drongen heeft minstens 6 miljard dol
lar uit te geven voor de ontwikkeling
van een raket voor het onderschep
pen van het Russische intercontinen
tale projectiel. Deze raket moet om
streeks 1961 gereed zijn.
Het blad weet te melden dat gene
raal Taylor, op basis van bepaalde
proefnemingen, ervan overtuigd is,
dat de raket van het leger, de ..Nike
Zeus" zodanig kan worden ontwik
keld en uitgerust met een atoomkop,
dat zij het Russische intercontinen
tal e ballistische projectiel kan opspo
ren en vernietigen.
De hoofdbesturen van de Neder
landse Bond van Vervoerspersoneel,
de Ned. Kath. Bond van Vervoersper-
soneel „St. Raphael" en de Prot.
Christelijke Bond van Vervoersperso
neel hebben, na een in Utrecht gehou
den gecombineerde vergadering, ge
hoord de uiteenzetting van de Perso-
neelraad over het door deze raad tot
dan toe gevoerde beleid inzake de
herziening van het Reglement Dienst-
voorwaarden N.S. (1956), een verkla
ring uitgegeven.
Deze bonden vertegenwoordigen ne.
gentig procent van het totale spoor
wegpersoneel. De bonden zijn van
oordeel, aldus de verklaring, dat de
beslissing van de minister, die door
het spoorwegpersoneel met grote te
leurstelling en ernstige ontstemming
is ontvangen, niet alleen niet aan
vaardbaar is om zijn materiële gevol
gen immers de onbillijke achter
stand in de beloning van het N.S.-per
soneel wordt ongewijzigd gehand
haafd maar evenzeer om de prin
cipiële aantasting van de positie van
het spoorwegpersoneel, omdat in de
ze voor de sociale positie van het
N.S.-personeel zo belangrijke beslis
sing de bonafide vakorganisaties van
het N.S.-personeel in het geheel niet
zijn gekend.
Het resultaat van het in de rechts
positie van het N.S.-personeel gere
gelde georganiseerd overleg wordt
genegeerd.
De bonden besluiten:
„nu onverwijld de door directie
van de n.v. Nederlandsche Spoor
wegen en personeelraad overeen
gekomen voorstellen in te dienen
bij de minister van Verkeer en
Waterstaat, het College van Rijks
bemiddelaars en de Stichting van
de Arbeid, terwijl tegelijkertijd
een audiëntie bij de minister van
Verkeer en Waterstaat wordt aan
gevraagd om te kunnen getuigen
van hun opvatting, dat het spoor
wegpersoneel volgens de huidige
gang van zaken geen recht wordt
gedaan."
Overigens zullen „alle geëigende
wegen bewandeld en alle geoorloofde
middelen aangewend worden om te
bereiken, dat het spoorwegpersoneel
alsnog recht zal geschieden."
De leden van de Zeeuwse kunste
naarsvereniging hebben te Middelburg
langdurig vergaderd. Voornaamste
punt der agenda was de benoeming
van een nieuwe voorzitter, daar de
heer H. Pieters, wegens drukke werk
zaamheden als zodanig had bedankt.
Men is er evenwel niet uitgekomen.
Er werden wel namen genoemd, maar
tot een beslissing kwam het niet. Ook
gingen er stemmen op om de heer
Pieters te bewegen terug te komen
op zijn beslissing.
Wy trachten de startplaats, onze
eega en het restaurant te vinden,
maar de landkaart onder ons draai
de
Een Zweed, die beide armen
mist, Paul Lundkvist, heeft zijn
rijbewijs gehaald in een auto
zonder stuurrad. Zijn examina
tor zei naderhand dat Lundk
vist een van de vaardigste rij
ders wasdie hij ooit had ge
zien en dat ondanks het feit dat
hij zijn rij-examen deed op
spiegelgladde straten en in zeer
druk middagverkeer.
De auto, waarin Lundkvist
rijdt, is speciaal geconstrueerd
door ir. Arne Litzen van het
Zweedse instituut voor invali
den. Hij stuurt met zijn voeten,
met behulp van een voetschijf
en kan tegelijkertijd met de
linkervoet koppelen en schake
len. Het gas regelt hij met zijn
linkerschouder, om te remmen
drukt hij zijn borst tegen het
instrumentenbord. Het licht,
de ruitewisser, de claxonde
starter en de richtingwijzers
bedient hij met de kin. De deur
wordt van buiten met de
schouder geopend en van bin
nen met de voet gesloten en met
de knie geopend.
Er was geen ogenblik twijfel
aan, dat Lundkvist ten volle
recht had op een rijbewijs, zo
heeft de examinator, ir, T.
Moeller, verteld.
Het bezoek dat prinses Beatrix vol
gend jaar op uitnodiging van de re
geringen van Suriname en de Neder
landse Antillen aan deze rijksdelen
zal brengen, teneinde met de ver
schillende aspecten van de samenle
ving kennis te maken, zal de gehele
maand februari in beslag nemen.
De prinses zal als een der passa
giers van een gewoon lijntoestel der
K.L.M. op 1 februari uit Nederland
naar de Nederlandse Antillen vertrek
ken en op de 3e in Willemstad aanko
men. Het verblijf op de Ned. Antillen
zal tot 17 februari duren. Op die da
tum vangt het bezoek aan Suriname
aan. Op 3 maart wordt de terugreis
naar Nederland, eveneens per K.L.M..
vliegtuig, aanvaard.
Rik van Steenbergen zal prak
tisch zeker uitkomen in de fa-
brieksploeg, die Coppi-Carpano
het volgende seizoen de weg
opzendt. Tot dusver hoorde de
wereldkampioen in de „stal" van
Peugeot.
Het is gisterenavond laat officieel
geworden dat de Brusselse Zesdaagse
zal worden onderbroken vanwege
het meest exclusieve motief dat ooit in
de Zesdaagse-historie is voorgekomen
De directie van het Sportpaleis in
Antwerpen lag al lang met de Brus
selse organisatoren overhoop, aan
gezien ze op 30 november de Grote
Prys van Stan Ockers" had georgani
seerd. Daarvoor waren diverse ren
ners gecontracteerd die ook voor de
Brusselse Zesdaagse hadden inge
schreven. Het gevolg van een hele
boel ruzie is nu dat die renners hun
Zesdaagse in Brussel moeten onder
breken om hun verplichtingen in Ant
werpen na te komen. Zo kan het ge
beuren dat op die zaterdag Schulte,
van Steenbergen, van Looy, Lauwers
en Debruyne schielijk naar Antwer
pen moeten reizen om daar te koer
sen en om na afloop weer even
schielijk naar Brussel terug te keren
om daar hun zesdaagse-baantje te
hervatten.
Pellenaars zal met een gecombi
neerd Nederlands-Luxemburgse ploeg
van tien renners deelnemen aan de
Ronde van Spanje 1958, die van 30
april tot en met 15 mei wordt ge
houden. Waarschijnlijk wordt de
samenstelling: 7 Nederlandse- en
3 Luxemburgse renners. De laatste
besprekingen daarover worden op
december te Milaan gehouden. Wel
licht zal Pellenaars met een derge.
lijke combinatie ook starten in de
Ronde van Italië (18 mei-8 juni 1958)
Aan de 33e Zesdaagse van Brussel,
waarvoor woensdagavond 27 novem
ber het startschot zal worden gege
ven, zullen 15 koppels deelnemen.
Hierbij bevinden zich zoals door
onze krant gemeld de Nederlandse
combinatie Wagtmans-Wim van Est,
maar ook het Nederlands-Belgische
koppel Schulte-Impanis.
In 's Lands Welvaren te Sint Kruis
vond de veelbesproken ontmoeting
plaats tussen de kampioen van Sint
Kruis, de heer Hei-mie en een der
topspelers uit w.Z.-Vlaanderen, de
heer I.N. de Baal. Reeds direct toon
de de kampioen zijn kunnen. Meters
lange trekballen, los en driebanders
werden zuiver gelanceerd.
Met ruim verschil werd de eerste
partij gewonnen.
Door overmoed en nonchalance ging
de 2e partij verloren. In de barrage
partij zette Hermie weer het gehele
biljartregister open. Niemand twij
felde of de Baal werd op grandioze
wijze verpletterd. Toen sloeg de Baal
terug. Met een meesterlijke serie
van 200 stevende hij resoluut naar het
einde. De talrijke bezoekers hebben
ten volle genoten en gaven beide
spelers een verdiende ovatie.
GENT, woensdagavond.
(Van onze sportcorrespondent)
Er is ook op deze Zesdaagse-dag in
Gent volop slag geleverd om de tal
rijke bezoekers in Gent waar voor
bun geld te leveren. Daarin weerden
zich voornamelijk Debruynevan
Steenbergen die hun eerste plaats be
hielden ondanks de offensieven, die
hun rivalen inzetten. Het resultaat
van deze strijd was onder meer, dat
het vechtkoppel SchulteDerksen een
groot deel van hun achterstand in
liepen.
Het veld van kanshebbers ligt nu
weer dicht bijeen wachtend op het
gevecht dat donderdagavond te ge
beuren staat. Dan gaan de renners
individueel in series achter de motor
om via gecompliceerde berekeningen
te strijden voor verbetering van hun
situatie in de stand. Gerrit Schulte
rijdt in zijn serie onder meer tegen
van Steenbergen Lauwers en Arnold,
terwijl zijn teamgenoot Derksen het
evenmin gemakkelijk gaat krijgen te
gen onder meer Debruyne Lauwers,
Vannitsen en Terreuzzi.
Hoe dan ook, de stand die van
avond laat werd opgemaakt, luidt,
met afzien van alle nog komende
schokkende gebeurtenissen als volgt:
1 Debruynevan Steenbergen (Belg.)
2 ArnoldTerruzzi (Austr.It.) 3 van
LooyVandaele (Belg.) 4 v. Aerde
Severijns (Belg.) 5 Op 1 ronde: Schul
teDerksen (Ned.) 6 LauwersVan
nitsen (Belg.), 7 BugdahlBrun
(Duitsl.Frankr.) 3 op 3 ronden
VlayenDecorte (Belg.) 9 op 5 ron-
Fausto Coppi en Gino Bartali, Ita
lics wielrenners zonder weerga uit
de afgelopen jaren, hebben bij Lodi
in noord-ltalië op fazanten ge
jaagd, waarbij bleek, dat Bartali een
beter schutter is dan zijn grote
vriend en rivaal, „El Vecchio"
schoot namelijk negen vogels en
Coppi kwam er maar met twee
thuis. De foto toont Coppi (links)
en Bartali met de hond van Fausto
in het jachtveld.
Wij hebben eindelijk weer eens een
keer geluk gehad, zei bondscoach
Sepp Herberger na afloop van de 17e
landenwedstrijd tussen Duitsland en
Zweden, die de Duitsers met 1-0 in
Hamburg wonnen. En inderdaad, met
deze 1-0 kregen de wereldkampioenen
van 1954 waarschijnlijk iets meer dan
zij verdienden.
Het beslissende doelpunt werd in de
17e minuut gescoord. Met een goede
pass bracht de Borussia-speler Kel-
bassa zijn clubgenoot Alfred Schmidt
in de vrije ruimte. Deze ging met een
handige schijnbeweging de enige
Zweed die hem nog de weg naar het
doei versperde voorbij. Met een hard,
diagonaal schot passeerde Schmidt
daarna de uit positie gespeelde
Svensson.
Duitsland bleef na deze openings
treffer in het offensief. Doelman
Svensson voorkwam echter door en
kele spectaculaire safes zeker schijn-
nende doelpunten. Bij de Zweden
moest het voornamelijk van de 37-
jarige Gunnar Gren komen. Deze
„veteraan" heeft een zeer goede
wedstrijd gespeeld, doch hij had de
pech dat zijn directe tegenstander,
linkshalf Szymaniak, de beste man
van de Duitse ploeg was, zodat de
acties van Gren weinig effect sorteer
den.
Na'dat de Duitse linksbuiten Hans
Schaefer een kwartier voor het einde
wegens een verwonding door Berni
Klodt was vervangen, gaf scheids
rechter Zsolt het eindsignaal, zodat
Duitsland voor het eerst sinds bijna
20 jaar 21 november 1937 boekte
Duitsland in dezelfde stad een 5-0
zege een overwinning op Zweden
had behaald.
Ajax is woensdagmiddag voortref
felijk gestart in het toernooi om de
Europese voetbalbeker. Op het glad
de, zeer moeiiijk bespeelbare terrein
van het stadion behaalden de Am
sterdammers voor 26.000 toeschou
wers een 3-1 overwinning, na een 2-0
voorsprong bij de rust.
De triomf is in belangrijke mate het
resultaat van zeer sterk verdedigend
spel van de gehele Ajax-ploeg en de
slagvaardige handelingen van mid
denvoor Bleyenberg en linksbinnen
Piet van der Kuil. De kleine interna
tional was de beste speler van het
veld. Hij scoorde twee doelpunten.
Wismut heeft gedurende vrijwel de
gehele wedstrijd een overwicht gehad.
De eindscore was dan ook niet in
overeenstemming met de krachtsver
houdingen. Ajax gebruikte de (weini
ge) scoringskansen echter goed, in
tegenstelling tot de Oostduitse kam
pioen, die op het middenveld knap
combineerde maar in het doelgebied
der Amsterdammers volkomen faal
de. Daar werden de passes onzuiver
en de voorhoedespelers zware, at
letische knapen besluiteloos. Het
enige doelpunt van Wismut werd pas
vier minuten voor tijd gescoord, door
achterspeler Müller.
Voor dezelfde competitie heeft Man
Chester United de kampioen van En
geland een 30-overwinning behaald
op de Tsjechoslowaakse kampioen
DuklaPraag.
Te Genève speelden Young Boys
en Vasas (Hongarije) tegen elkaar ge
lijk (1—1).
Twee partijen uit de veertiende
ronde van het internationale zone
schaaktoernooi te Wageningen, die
tussen Donner (Ned.) en Olafsson
(IJsland) en Szabo (Hong.) tegen Lar
sen (Denemarken) zijn beide in re
mise geëindigd.
De uitslagen van de partijen voor
de veertiende ronde luiden:
Trojanescu (Rocm.)-Clarke (G.-B.)
0-1; Orbaan (Ned.)-Lintbiom (Noor
wegen) afgebroken; Uhlmann (O.
Dld.)-Kolai ov (Buig.) afgebroken
Donner (Ned.)-Olafsson (IJsl.) 0,5-
0.5: Alster (Tsj.-Sl.)-Niephaus (W.
Did.) 1-0; Szabo (Hong.)-Larsen (De
nem.) 0.5-0.5: Duckstein (Oostenrijk)
Trifunovic (Z.-Sl.) afgebroken; Han
ninen (Finl.)-lvkov (Z.-Sl.) 0-1
Tescher W.-Dld.)-Stah!berg (Zwe
den) 0,5-0,5.
Bij zijn aankomst te Buenos Aires
heeft Fangio verklaard dat hij voor
het aanstaande seizoen geen contract
met een Europese fabriek Ijeeft af
gesloten omdat hij van plan is slechts
aan een beperkt aantal wedstrijden
deel te nemen.
Fangio, die in enkele races in Zuid
Amerika zal uitkomen, heeft laten
doorschemeren, dat hij zich na de
Grote Prijs van Frankrijk te Reims
definitief uit de wedstrijdsport zal
terugtrekken.
den: TressiderVerplaetse (Austr.
Belg.) 10 op 8 ronden: Debaerev. d.
Velde (Belg.) 11 op 13 ronden: Sorge-
loosGentiel Saelens (Belg.) 12 op
18 ronden: Borrav. d. Wiele (Belg.)
13 van Bossel—Troch (Belg—Duitsl.)
Voor zondag zijn door de KNVB de
volgende wijzigingen in het program
ma aangebracht:
Afgelast werden: BredaBoeimeer
en Gilge—RKVVU.
Ingelast werd: RKVVUBoeimeer.
De wedstrijden AllianceBrabantia
en BSCHulst werden omgezet, zo
dat nu Brabantia en Hulst thuis spe
len. Ook werd later nog de wedstrijd
RoosendaalCorn. Boys omgezet, zo
dat Roosendaal nu een uitwedstrijd
heeft.
GOES, 20 nov. Groenten: Tom.
A 25-61, bl.kool Al 66-70 B2 50-57
afw. 11-56, spruiten A2 41-52 BI 20-31,
witlof Al 81 A2 52-71 BI 56-62, prei
22-27, and. 7-17, gr. sav.kool 7-17, r.-
kool 4-10, w.kool 3-10, boerenkool 13-
16, veldsla 76-81, waspeen 18, uien 5,
knolseld. 12-16,
s-HERTOGENBOSCH, 20 nov.
Op de markt van heden werden aan
gevoerd 6730 stuks vee, zijnde: 2615
runderen, 401 graskalveren, 421 vette
kalveren, 514 nucht. kalveren, 485
schapen, 18 geiten, 41 fokzeugen. 475
slacht varkens, 27 lopers, 1733 biggen.
De prijzen waren, behoudens uitzon
deringen voor dieren van buitenge
wone kw., als volgt: melk- en kalf-
koeien 790-1275, guiste koeien 610-
870, kalfvaarzen 775-1150, klamvaar-
zen 680-885, guiste vaarzen 575-790,
pinken 450-625, graskalveren 260-380,
nucht. kalveren voor fok- of meste-
rij 70-195, weideschapen 65-110, lam
meren 60-90, drachtige zeugen 190-
280, lopers 50-58, biggen 28-48, alles
per stuk. Slachtrunderen: aanvoer 719
stuks. Extra kw. 3.10-3.20, le kw. 2.85-
3.05, 2e kw. 2,60-2.80, 3e kw. 2.40-2.60;
vette stieren 2,65-2,85, worstkoeien
2,20-2.40, alles per kg gesl. gew. Vette
kalveren 1 kw. 2,85-3,25, 2e kw. 2.35-
2,65, 3e kw. 2.10-2.30; nucht. slachtkal-
veren 1,40-1,70, slachtvarkens 1.50-1,60
slachtzeugen le kw. 1.35-1,42, 2e kw.
1,27-1,33, alles per kg lev. gew. Vette
schapen 80-120, vette lammeren 65-105,
nucht. slachtkalveren 42,50-70. alles
per stuk. Verdere mededelingen:
Melk. en kalfkoeien aanvoer groot,
handel kalm, ruim prijshoudend. Guis
te koeien aanvoer normaal, handel
rustig, prijshoudend. Jongvee aanvoer
ruim, handel iets williger, prijzen
vast. Vette kalveren aanvoer minder,
handel prima kwaliteit vlot en min
dere soorten stroef, ruim prijshou
dend, gedrukt. Nucht. slachtkalveren
aanvoer groter, handel vlot, prijzen
ruim gehandhaafd. Schapen en lam
meren aanvoer gelijk vorige week,
handel vlug, prijzen stabiel. Fokzeu
gen aanvoer normaal, handel traag,
prijzen onveranderd. Lopers en big
gen aanvoer groot, handel iets leven
diger staande prijzen. Slachtvee aan
voer minder, handel rustig, niet goed
koper. Slachtzeugen aanvoer minder,
handel vlugger stijf duurder.
KAPELLE, 20 nov. Industrie- en
exportveiling van appelen en peren:
jonathan h75-80 87. h70-75 86—38, h65-
70 75—78, h60-65 69—71, h2 54—57, k
64—67; goudreinette h85-95 8991,
h75-85 92—93, h65-75 83, h2 66; Brab.
bellefleur h65-75 68, h55-65 61—63, h2
52; st. remy h75-85 78. h65-75 76, h2
67; gold, delicious st75-8ó 115116, st
70-75 116, st65-70 106—108, st60-65 85—
86, h75-80 102—116. h70-75 98—116,
h65-70 93—105, h60-65 74—84, h2 56—
67. k 70—83, fabr. 58—67; lomb. cal
ville h85-85 74—78. h70-80 75—77, h60-
70 68—72, h2 49—57. k 58—67, fabr.
4859; winston h75-85 81, h65-75 76,
h55-60 5863, k 5163; zoete erm-
gaard h65-75 73—76, h55-65 65—70. h2
54—56, k 64—65, fabr. 47—53, kr. 26
37; cox orange pippin h75-80 88. h70-
75 91, h65-70 87, h60-65 87, h2 55—58,
k 7478, fabr. 5459: gieser wilde
man h60-70 81—82. h50-60 76—78, h2
5960, k 5671, fabr. 56; kleipeer 1
gr. 70, h2 53; Holl. zoet 1 5354, fabr.
43, kr. 27; brederode 1 gr. 72, 1 72;
jonathan fabr. 5058, goudreinette k
72-76, fabr. 64-67; st. remy k 68-70,
fabr. 61-67, pomme d' orange 165,
fabr. 38, laxt. superbe 1 73, comt. de
paris k 75. h55-65 74, h65-75 95—100:
sterappel k 57, fabr. 48; camp.zoet
fabr, 45, wintersuikerij 1 61. h2 41,
notarisappel 1 64, h2 54. kr.appelen 48.
Verpakt fruit: goudreinette st90-95
108, st85-90 107, st80-85 106, st75-80
103; d. du comice h70-75 162, confe
rence h65-70 125, noten 4 p. st. Groen-
tenveiling: aardappelen 1 10-11, 2 8-
8,5, bl.kool 10-69, spruitkool 20-68,
sav.kool 12-17. and. 7-9. prei 26-29,
uien 1 11-13, 2 6-7. boerenkool 11-14,
breekpeen 12, knolseld. 7.
In verband met de Dankdag voor
het gewas de volgende week woens
dag. zal de wekelijkse fruitveiling in
Kapelle volgende week worden ge
houden op dinsdag, 's morgens om
kwart over tien, voor de aanvang van
de veiling in Goes dus.
TERNEUZEN, 20 nov. Sla 6-15,
bl.kool 13-77. afw. 10-44. knolseld. 5-
12, peen 25-28, bintjes 11. and. 17-25,
r.kool 3.5-11, sav.kool 7-12, w.kool 5-6.
waspeen 15-17, breekpeen 9-15, prei
16-24, spin. 25, spruiten 30-40, uien
7-11, witlof 39-70, furore 12,30, boe
renkool 12-18. gold, delicious hl m55-
60 70, h2 60-62, k 70-86. f 57-68. kr. 37-
45; goudreinette h2 60-64, k 64-73, f
60-64, kr. 45-57.
Konstanz 286 2), Rheinfelden 180
(—1), Breisach 98 10), Straatsburg
168 (+8), Maxau 348 (+2), Mannheim
169 8), Mainz 191 (—2), Bingen 121
(onv.l, Kaub 128 2). Trier 135 10)
Koblenz 143 (+1), Keulen 97 (+3),
Ruhrort 292 6), Lobith 902 3),
Nijmegen 688 (—4), Arnhem 723 6>
Eefde IJssel 272 (+1), Deventer 174
(—8), Monsin 5540 (—10). Visé 5015
(—5), Borgharen 3971 (—6), Belfeld
1146 (+18), Grave ben. de sluis 482
4)
De gepeilde minste waterdiepten,
welke heden worden vermeld op de
waarschuwingsborden, zijn in cen
timeters: Pannerden-IJsseikop 245,
IJsselkop-Heveadorp 200, Heveadorp-
Amsterdam Rijnkanaal 180, Amster
dam Rijnkanaal-Lekkanaal 205, ÏJs-
selkop-Doesburg 180. Doesburg-Zut-
phen 210, Zutphen-Eefde 235, Eefde-
Spoorbrug Deventer 235, Spoorbrug
Deventer-Katerveer 245.
Toegelaten grootste diepgang van
Millingen tot St. Andries 285 cm. De
scheepvaart op de Waal boven Nij
megen is in de komende nacht ge
stremd van 20 tot 6 uur.