PEN L
OGES >1
s
PAPIER VOOR UW PEN
ONZE PUZZEL
83 S
MANIFEST
fl/lif
Wat te denken van Billy Graham?
KOERSVERLOOP OP
AMSTERDAMSE BEURS
:1. 174
MONT
Religieuze verdieping of vervlakking
Op het kerkplein
tEL
LATEN
13
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 16 NOVEMBER 1957
13
service
SAC1E
^geschenken...
EVISIE
Nijverheidsonderwijs
militaire dienst
en
FAN MIERLOev ZOON
Van 11 tot en met 16 november 1957
Oplossing
kamers, een schitte- t
i bonbondozen, holle
;in, borstplaat, fon-
HULST
iplaatst, waardoor U
prima beeld,
levferen. Dit kunt U
jd niet meer missen
jenre, zowel klassiek
E UITGAVEN
STATION.
TELEFOON 92
in
111
m
Ij JH|I
Opgebloeid uit de liefde van het ka
tholieke volk, behouden Nijmegen
en Tilburg recht op zijn belangstel
lend meeleven, ook nu de vader
landse gemeenschap hun niet langer de zede
lijke en stoffelijke sanctie onthoudt Hei wezen
van de relatie dei Nederlandse katholieken toi
de uit hun offers gestichte instellingen van
hoger onderwijs is eens treffend getekend ah
een uitwisseling van geldelijke en geestelijke
gaven: het volk offert voor de beoefening van
d. wetenschap en de wetenschap bekroont hei
proces dei katholieke herleving dooi een weg
te banen naar een harmonist h en vreedzaam
beïnvloeden van het culturele leven der natie
Meer en meer bepalen \i|megen en l ilhuig
her peil van ons nationaal piesiige (..een'
prestatie van hen die ons vooigmgen heetr de
positie der Nederlandse katholieken zt eervol
zo duurzaam versterkt als de snchimg van een
eigen universiteit en een eigen hogeschool De
rector magnificus die op 17 oktober 1923 df
rede uitsprak waarmee le Nijmeegse universi
teit haai leven begon was zich bewust van een
veelzeggende cesuur: vandaag gaai - zo jpiak
hij - een meur ujclvak voor katholiek Neder
land aanbreken Hei is méei dan een schoon
vooruitzicht gebleken
De verwezenlijkte wens van veie genera rte>
heeft niet, zoals sommigen lang vreesden, hei
isolement versterkt, maar ts de brug gebleken
die de wereld voor ons ontsloot Lang was hel
ghetto een noodzaak geweesi en het had ook
zijn deugden, zijn zegen: een Nazareth moei
voorafgaan aan alle vruchtdragende openbaai
heid In de beschutting van de kassen teeli
menig gewas de reserve, waaruit het de kracht
kan putten tot de bloei in her open veld Her
was uit zulk een tn verkommering gekweekte
reserve, dat onze instellingen van hoger onder
wijs de voedzame sappen trokken, die hun voor
spoedige groei teweegbrachten Eenmaal rol
stand gekomen bleken zij kweekplaatsen van
irenische en ecuinemsche christenzin, van een
dagelijks nadrukkelijker uitgedragen nationaal
bewustzijn Al wie tot oordelen bevoegd is. er
kent, dar de katholieken door middel van hun
eigen instellingen van hoger onderwijs de Ne
derlandse samenleving nader gekomen zijn dan
tevoren
Ook de idealen hebben hun evoluties Geloot»
verdediging in de oude tram van de snedige
mondstoppers en bescherming van de kweke
lingen tegen de gevaren van een aan geluoi en
goede zeden vijandige wereld schijnen lang üe
voornaamste gronden geweesi te zijn »*diop
de vaderen het verlangen naai een eigen >nder
wijs motiveerden Wie gereed «taai hun dit -i>
bekrompenheid te verwijten, ziet ovei het boold
dat hun opvatting met een toenmalige wetke
lijkheid moet gestrookt helmen Ook hun hou
ding was antwoord op een uitdaging Maai
inmiddels is de kentering gekomen een *an de
materie gebonden posuivisme ver looi teriein
en hier en daai werd een hongei neleden naai
weleer miskende waarden I oen werd bet *e
loot weer tets anders dan eer be/u ,dat kramp
achtig verdedigd moest worden De barmonisihf
synthese van christendom en cultuur was niet
langer een hersenschim: zij werd een dooi velen,
ook buiten de gelovige kring, begeerd goed.
Nijmegen en Tilburg zijn kweekscholen gewor»
den van het besef, dat het ghetto ons ten hoogste
mag worden opgedrongen van buiten, maar
nooii uit eigen beweging kan worden gezocht
zonder dat wij zouden verzaken aan een dure
plicht jegens een wereld m nood Het vaderland
mag getuige zijn van ons werken, zoeken en
experimenteren De wereld, dte zo vaak al te
onwetend smaalt op de steriliserende zelf
genoegzaamheid van het in dogma's gevangen
denken, moet dit moeizaam tastende bouwen
in het volle licht zien
Door de jongeren die de wetenschap zoeken
en straks op vooraanstaande plaatsen mee lei
ding moeten geven aan het staatkundig, econo
misch en geestelijk leven van ons volk naai
zulk een inzicht op te leiden en hen te scholen
roi zulk een taak. werden Ni|inegen en nibtng,
naar een ervaring van tientallen jaren reeds
leert uitgangspoorten naar e£n versterkte
dienstbaarheid aan heel de Nederlandse ge
meenschap Sinos 1923 ts met ons toenemend
aandeel in het wetenschappelijk bedrijf van
her Nederlandse volk ook het cultureel aanzien
der katholieken in een aanmerkelijk sneller
tempo gegroeid dan ooit sinds 1795. het geze
gende jaar van onze wettelijke emancipatie.
Wetenschappelijke ondernemingen, waaraan
geen katholieken deelhebben, zijn in het huidige
Nederland zeldzaam: vócSr 1923 waren zij regef.
Er is nog een en ander over van het befaamde
tekori der katholieken in de wetenschap dat
valt niet te ontkennen maar nu nieuwe facul
teiten de weg openen naai tot dusver onder
ons nog te aarzelend betreden terreinen kan
de tijd niet ver meer zijn. waarin ook de on
ontgonnen verschieten verkeien in land. waai
de oogsi op de maaier wacht Pas als alle ach
terstand ingehaald is. zal katholiek Nederland
ten volle toegerust zijn voor de taak. die het
zijn universiteit en zijn hogeschool heeft op
gedragen
Zo dringt zich weer het beeld op van die uit
wisseling van geldelijke en geestelijke gaven
Onze vaderen hebben ten behoeve van lager
en middelbaai onderwijs uit hun armoede won
deren gewrocht Geloofsgenoten van elders be
nijden ons om een financiële gelijkstelling die
ons van zulke offers ontheven heeft beant
woorden wij, katholieken van hei midden der
twintigste eeuw aan onze roeping zijn wij de
otters van dit vooigeslacht waard als wij voor
Nijmegen en I ilhurg niet dat kunnen opbren
gen wal - gezien de veranderde geldswaarde -
nog aanmerkelijk minder is dan wat die vade
ren vooi net onderwas over hadden? Hei zal
wet noon mogelijk en misschien ook mei wen
selijk zijn alle katholieke academici cioor Nij
megen en Tilburg te doen vormen, maai heel
hei Nederlandse volk. ook velen uit het niet-
katholieke deel ervan, ziet hun voortbrs:*an
als een zegen Voor zulk een zegen zijn ollrrs
te brengen, zal een Nederlandse katholiek niet
'waar vallen.
Proi ai
k vi .rosssouw Pro' ar P P van Berkum
Pro, o ««WUw.
Mag. proi dr
F A Wove, O P
-. -4'i ui ar
t G L. van dei Meer
Anton var Duinkerker
o z - (Prot dr
frot dr H uk «iaceer W i M A AsselbertrP»
Pi oi (lr
F I H M van dei en
PROCES OM PROCESSIE
Een dezer dagen werd ik getroffen
door een bericht in de pers en een mede
deling door de radio, dat op dinsdag 26
november a.s. voor de Bredase rechtbank
drie priesters zijn gedagvaard voor het
feit, dat in de jaren 1955 en 1957 cmder
hun leiding in Geertruidenberg proces
sies zijn gehouden. Als oud-Bergenaar is
het mij bekend dat de actie tegen het
houden van deze geloofsuitingen is uit
gegaan van een groep mede-christenen,
die, zij het op hun manier, dezelfde God
aanbidden als de geverbaliseerden. Heb
ben deze mensen nu werkelijk niets be
ters te doen dan zich te beroepen op een
verouderd artikel in de wetgeving, dat
in een duister verleden werd gemaakt
en alleen door een tijdelijk samengaan
van alles wat anti-Rooms is, wordt ge
handhaafd We leven in een tijd waar
het gaat om vóór of tégen Christus. „Wie
niet met Mij is, is tegen Mij", zegt Hij
zelf. In dezelfde courant staat afgedrukt
de rede van mr. van Doorn, die op het
K.V.P.-congres de actie uit sommige pro
testantse kringen aanhaalt, een actie tot
samengaan van alle protestantse groepen
in de politiek met als motief: Het bestrij
den van de groeiende macht der Rooms-
Katholieke Kerk. Denken deze christenen
wel eens aan de woorden van de H.
Schrift: „Een rijk, dat tegen zichzelf ver
deeld is zal ten gronde gaan"? Is het
nu nog niet de tijd, waar het materialis
me en het moderne heidendom steeds
meer de kop opsteekt, dat alles wat
christen heet elkaar de hand reikt om
gezamenlijk op te trekken tegen deze
vloedgolf, die met Rusland aan het hoofd
de wereld naar de afgrond voert
~>e protestantse minderheid van Geer
truidenberg heeft toch werkelijk geen
reden, om de grote verdraagzaamheid der
katholieken tegenover henzelf in twijfel
te trekken. Zelf héb ik jarenlang in een
protestantse plaats gewoond, waar dus de
verhoudingen juist andersom lagen. Daar
kreeg een katholieke middenstander geen
voet aan de grond, omdat hij doodgewoon
geen klanten kreeg. Daar zou het niet
mogelijk geweest zijn dat er een katho-
li ke gemeentesecretaris was of zelfs
maar een katholieke gemeentewerkman.
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling iets
te willen zeggen ten nadele van de sym
pathieke, uiterst bekwame en tevens ver
draagzame huidige functionaris op het
gemeentehuis. Het proces zal wel met
een boete zijn beslag krijgen of er zal
vrijspraak volgen. In het eerste geval
zou het van dankbaarheid getuigen, als
deze werd betaald door die aanklagers,
die voor het grootste deel door de steun
van de katholieken in Geertruidenberg
en omgeving hun bestaan vonden.
GOUDA.
KRUGERLAAN 26 J. G. LE NOBLE
FONDSPEL 1958
Naar aanleiding van het ingezonden
stuk (fondspel 1958), geplaatst in uw blad
van zaterdag 26 oktober, is het een groot
genoegen te mogen constateren, dat bij
zeer vele liefhebbers, dit een goede
weerklank heeft gevonden. Kritiek be
hoeft niet uitgesloten te worden, mits
deze gezond en opbouwend is, waarvoor
dan alle waardering. Dezer dagen (jam
mer genoeg) waren enige fanatieke heet
hoofden, deze (zo goed bedoelde)
sport op onsportieve wijze aan het afbre
ken, doch zij beseffen niet eens, hoe be
treurenswaardig het voor hen moet zijn,
daarmede blijk te geven, nóch kennis,
nOch verstand te bezitten. Het is zeer
nuttig en van belang enige woorden te
richten tot de besturen van alle vereni
gingen, welke in het door mij bedoelde
fondgebied gevestigd zijn. Zo in uw ver
eniging door de leden" het fondspel ter
sprake zou worden gebracht, dan ver
trouw ik, dat u een objectief standpunt
zult innemen, aangezien dit de belangen
uwer le.'en ten goede karv komen. Per
soonlijke aangelegenheden of anderszins,
dienen geweerd te worden, deze zijn niet
bevorderlijk en kunnen in belangrijke
n^te bijdragen tot alle mogelijke onaan
genaamheden, welke niet in het belang
der verenigingen zijn. Het moet u allen
In het staatsblad is gisteren gepu
bliceerd het K.B. van 4 november
1957, houdende herziening van hoofd
stuk 4 van het rechtspositiebesluit
n.o. 1935. In dit hoofdstuk worden de
aanspraken geregeld in geval van
afwezigheid wegens militaire dienst
van het personeel bij het nijverheids
onderwijs.
De nieuwe regeling houdt o.m. in,
dat het personeel bij het nijverheids
onderwijs, dat 12 maanden als mili
tair, voor eerste oefening in werke
lijke dienst heeft doorgebracht, ge
durende de resterende periode van
zijn eerste oefening de aan zijn bur-
gerbetreking verbonden bezoldiging
gaat genieten, verminderd met zijn
militaire beloning.
Bij opkomst voor herhalingsoefe
ning geniet men gedurende 14 dagen
na zijn opkomst naast zijn militaire
beloning de volle aan zijn burgerbe
trekking verbonden bezoldiging.
Daarna wordt de militaire belo
ning hierop in mindering gebracht.
(Advertentie)
Mjak Uw zoon trots en gelukkig
met zo'n pnehtig KIENZLE-
horloge - een écht merkhorloge
voor een verbluffend lige prijs!
Moderne vorm, stofdicht en anti-
magnetisch.
Waterprotected v.e. 29.50
Met (eren band v.a. 19.25
(w»terprottcted v.a. 22.-)
Vadtr Tijd vertrouwt op Kienzle!
Drie maanden lartg was
de enorme zaal van
Madison Square Garden
te New-York capaci
teit 19.000 plaatsen!
avond aan avond gevuld.
William Franklin Gra
ham, beter bekend als
Billy Graham, was de
spreker.Succesvolle tour
nees door Europa en
Azië had de Amerikaan
se evangelist achter de
rug en nu moest New-
York het hoogtepunt
worden. Een intensieve
reclamecampagne wist
te bereiken dat van de
6 miljoen niet-kerkgan-
gers uit het gebied New-
York er 150.000 naar de
Madison Square Garden
kwamen, dat is dus 1 op
40.
Een beslissing
voor Christus
Billy Graham wil, zoals
men weet, op een zo een
voudig mogelijke en ook zo
effectief mogelijke wijze
het evangel* verkondigen
om de mensen er toe te
brengen een „beslissing
voor Christus" te nemen.
Hij maakt daartoe gebruik
van de moderne middelen
van publiciteit, zoals ra
dio, T.V. en film. Zijn
zondagavondtoesprateen in
de reeks ,,Hour of De-
cision" het uur der be
slissing worden over
450 zenders uitgezonden!
Graham denkt er niet aan
een nieuwe Amerikaanse
kerk te stichten. Wanneer
de mensen zich maar wil
len bekeren, bijvoorbeeld
door trouwer lid te worden
van hun eigen kerk. Zijn
grote massabijeenkomsten
eindigen dan ook steeds
met de uitnodiging aan de
aanwezigen om naar vo
ren te komen bij het
spreekgestoelte en zo
openlijk te getuigen, dat
men een „beslissing
neemt voor Christus".
Een interkerkelijke orga
nisatie neemt de nazorg
op zich van hen die zich
bekeerd hebben. Verreweg
de meesten van de „be
keerden" in New-Yörk
29.000 van de 35.000 be
horen overigens al tot een
kerkgenootschap.
Positieve
resultaten
„Life" heeft aan twee
protestantse geestelijken
de vraag voorgelegd wat
zij denken over de kruis
tochten van Billy Gra
ham. Dr.Bonnel, een Pres
byteriaanse dominee in
het hart van New-York,
meent dat de campagne
van Graham positieve re
sultaten afwerpt. Om te
beginnen, zo verklaarde
hij, zullen de kerken in
New-York ondervinden dat
vele leden actief gaan
worden. Verder heeft Gra
ham door zijn optreden
een klimaat helpen schep
pen, waarin men gemak
kelijker een religieuze be
slissing kan nemen. Men
praat nu gemakkelijker
over godsdienstige zaken.
Tenslotte hebben zich ve
len opnieuw toegewijd aan
Christus, ook van hen die
niet naar voren zijn ge
treden tijdens de bijeen
komst. „Er zijn goede re
denen om aan te nemen,
dat op elke persoon die
naar voren ging, er twee
op hun plaats bleven,
maar toch zich in stilte
bekeerden."
Simplificatie
Heel anders is het oor
deel van de bekende pro
testantse theoloog dr.
Beinhold Niebuhr. Hij
heeft alle respect voor de
eerlijkheid en de oprechte
badoaüagea van Graham,
maar meent zijn optreden
toch niet te kunnen toe
juichen. Het succes van
een dergelijke massa
evangelisatie hangt af van
simplismen. Graham stelt
het voor alsof de bijbel
een onmiddellijk en recht
streeks antwoord heeft
voor alle levensvragen.
Bekeer u tot Jezus Chris
tus en alle moeilijkheden
zijn opgelost! Niebuhr
ziet Graham als een ty
pisch voorbeeld van de
grote meerderheid der
Amerikaanse evangelie
predikers. Liturgie, theo
logie, kerkformatie, hiër
archische leiding achten
ze van niet veel belang.
Dat is all^ ballast die de
eenvoud en directe kracht
van het evangelie verduis
tert. Want waar het op
aankomt is op de bekering
tot Christus, zo luidt hun
redenering.
Een hoopje
Dr. Niebuhr is er wel
van overtuigd dat Billy
Grahams bedoelingen op
recht zijn. Graham is
oprecht en noemt de on
dertekenaars van zijn be-
slissingskaarten liever
.zoekenden" dan „bekeer
den," maar het zou inte
ressant zijn te weten, hoe
veel van hen die door
zijn evangelisch Christen
dom zijn aangetrokken,
werden getrokken door het
opvallende feit, dat dit
nieuwe evangelisme veel
meer „gestroomlijnd" is
dan het oude. Want het
belooft een nieuw leven,
niet door smartelijke reli
gieuze ervaring, maar en
kel door het ondertekenen
van een beslissingskaart.
Zo wordt het wonder van
de wedergeboorte "door
een kennelijk eerlijk evan
gelist beloofd voor een
prijs, die geen moeite
kost. Dat is wel een
koopje!
Katholiek
oordeel
In New-Yorkse tijd
schriften is uiteraard ook
een en ander gezegd over
de Billy Graham-kruis-
tocht. Een zekere pater
Kelly verklaarde dat het
voor katholieken niet ge
oorloofd was de bijeen
komsten te bezoeken. Pa
ter Ginder liet daarop in
de Sunday Visitor een wat
vriendelijker, maar niette
min ook waarschuwend
geluid horen. De aartbis
schop van New-York, kar
dinaal Spelmann, heeft het
niet nodig geoordeeld een
speciale uitspraak te
doen. Maar ook zonder
dat is het duidelijkdat
voor een katholiek elke
beweging, die de kerk be
schouwen wil als een or
ganisatie van bijkomstig
belang omdat het op de
bekering tot Christus aan
komt, volkomen onaan
vaardbaar is. Immers
juist de kerk is de plaats,
waar hij Jezus Christus
vindt. Zij is zijn Mystiek
Lichaam op aarde. Wie
haar verlaat of onbelang
rijk acht, verwijdert zich
van haar Heer zelf. In
zover kan de katholiek
het oordeel van Niebuhr
onderschrijven.
Overigens is er geen en
kele reden, waarom men
toch Grahams persoon
niet zou beschouwen als
een instrument in Gods
hand, dat langs de won
derbare wegen die Zijn
voorzienigheid kent, mis
schien toch velen dichter
bij Zijn Zoon zal brengen,
J. v. d. M., pr.
zeer duidelijk zijn geweest, dat in geen
enkel opzicht enig voordeel aan wie on
zer ook, de bedoeling inhoudt, het gaat
slechts om een gezamenlijk spel, het
welk sportief, attractief, gelijkwaardig,
rechtvaardig en met financiële voordelen
gespeeld kan worden. Betreffende de be
sturen der Bergse verenigingen, wil ik
in het bijzonder op hen een beroep doen
en wel, door dit plan met gezond ver
stand te willen bestuderen, ieder neemt
alsdan zijn beslissing, doch ik spreek de
hoop ifit, dat in geen geval nog C.C. of
V.B.P. daarin enige rol zal spelen, want
daarmede is onze edele sport niet ge
diend. Hopende binnen enige weken hier
over meerdere gegevens te kunnen ver
strekken, verblijf ik,
BERGEN OP ZOOM
Antwerpsestraat 26a W. JIOPSTAKEN
PROBLEMEN
Het artikel dat onlangs in het dagblad
verscheen, waarin de toestand van Hooge
Zwaluwe werd gekenschetst, heeft zowel
in het dorp als daarbuiten veel stof doen
opwaaien. Men is het over de gang van
zaken heel niet eens. Hier stelt men de
bevolking met ongegronde reden aan de
„.aak. De fout ligt niet bij de mensen
zelf, dat er thans zo'n verwarring is ont
staan, integendeel. Het ging tevens over
de bouw van een jeugdhuis. Dit is op
zichzelf een mooie instelling, tenminste
al^ men er behoefte aan heeft. Maar juist
dit laatste ontbreekt.
,,Sancta Maria", gelegen in het mid
delpunt van het dorp, is een goed jeugd
huis. Dit gebouw dat tijdens de waters
nood niets geleden heeft, is groot genoeg
voor ottze parochie. Wanneer men er
enig geld aan besteedt om het eens gron
dig na te zien, kan men geen mooier,
sterker en beter gebouw hebben. Waar
om wil men hier niets van weten Nee,
er moet een nieuw clubhuis komen, waar
aan een enorm kapitaal verbonden is. Zo
is het ook gegaan met de oude school
aan de Kerkdijk. Nu hij opgeknapt is
moet men wel toegeven, dat de nieuwe
school er niet bij in de schaduw kan
sta-m. Er verrees verleden jaar ook een
nieuwe kleuterschool. Nu vraag ik mij af
of dit wel renderend is voor die enkele
kinderen. Van de drie lokalen staan er
twee leeg. Kunnen we dit „bestedingsbe
perking" noemen Toch schreeuwt men
dat we vijftig jaar achter zijn met het
bouwplan. Dat kan zich eenieder inden
ken. Het eerste geld voor 'n patronaat
was al spoedig aanwezig. Het werd een
voudig onteigend. Dit bedrag was ge
schonken vanuit Tilburg aan de tuinders
van Hooge Zwaluwe, die schade geleden
hadden aan de gewassen door de waters
nood. Pas in het begin van dit jaar kwam
de aap uit de mouw. De fancy-fair, die
16 en 17 november wordt gehouden, zal
dit bedrag wat aanvullen. Het mooiste
van deze zaak is nu dat deze fancy-fair
wordt gehouden in Sancta Maria. Het
gebouw wat men enige weken geleden nog
uitmaakte voor een stinkkot Wie wil nu
immers in zo'n stinkkot komen Of
men tenslotte instemt met de plannen
van de heer pastoor, zal blijken met het
al of niet slagen van de fancy-fair.
HOOGE ZWALUWE. DE L.
SINTERKLAZEN.GELOOF
Wanneer weer allerwege de etalages
vol staan met St. Niklaascadeaus, dan
komt'onwillekeurig in mij de neiging op
om de dierbare geloofsgenoten van het
Sinterklazen-geloof te rangschikken in
enkele hoofdgroepen. Hiernaast komen
natuurlijk vele onderverdelingen voor,
maar in hoofdzaak kunnen de gelovigen
naar mijn mening wel gerangschikt wor
den in zes groepen:
T 2 eerste groep wordt gevormd door de
babys van 1-3 jaar. Zij geloven niets en
worden toch bedacht
Tot de tweede groep behoren de kinde
ren van 4-6 jaar. Zij geloven vast en met
overtuiging en dank zij dit geloof wordt
hun vaak veel geschonken.
Een derde groep wordt gevormd door
hen die 7 a 8 jaar oud zijn. Zij geloven
slechts tijdelijk: zo ongeveer vier weken
vóór het feest van de grote Heilige. Zij
geloven maar voor 't zicht van de men
sen.
De kinderen van 9 a 14 jaar hebben
duidelijk spijt het geloof te hebben ver
loren, maar worden desondanks nog goed
bedacht.
Zij die de leeftijd van 14 jaar bereikt
hebben tot ongeveer 18 jaar zijn verval
len in volslagen anarchie voor wat be
treft het bestaan van de H. Man en zijn
gulheid.
De grootste groep wordt echter ge
vormd door diegenen die de 18 gepas
seerd zijn en hun plaats in het arbeids
proces hebben ingenomen. Bij hen zijn
duidelijke kentekenen waar te nemen,
dat zij het geloof van hun kinderjaren
hebben teruggevondenVelen van hen
zijn er vast van overtuigd dat Sinterklaas
bestaat en niet ophoudt zijn goede gaven
uit te delen in de vorm van alle mogelij-»
ke sociale voorzieningenDit onnozele
geloof is blijkens onderzoek het grootst
onder diegenen die zich tot de meer ont
wikkelden rekenen.
In ons goede land van Zeeuwsch-Vlaan-
deren Is dit geloof zeer sterk, hetgeen
blijkt uit het feit dat alleen in Hulst en
onmiddellijke omgeving, t.w. het land van
Hulst en de grensplaatsen ongeveer 400
kantoor- en winkelbedienden rondlopen
die nog steeds de overtuiging zijn toege
daan, dat alle sociale voorzieningen uit
de lucht komen vallen. Het handjevol
georganiseerden in de H.K.W. (de r.-k.
Bond van Administratief, Verkopend- en
Verzekeringspersoneel) gelooft echter be
slist dat, slechts indien ieder zijn plicht
tot katholiek organiseren verstaat, de
sociale voorzieningen „uit de lucht zullen
blijven vallen."
HULST EN OMSTREKEN
H.K.W.-ER
GEZELLIG (II)
Mag ik de schrijver van het artikel
„Gezellig" even laten wéten, dat er al
vanaf 1953 een instelling is, die de belan
gen van de vrijgezellen en alle alleen
staanden behartigt. Het is de Nederlandse
Vrijgezellenbond, die begin 1956 Konink
lijk werd goedgekeurd. Het adres van het
hoofdbestuur is: postbus 36 Den Haag, en
deze bond heeft 7 plaatselijke afdelingen,
w.o. ook een te Breda. De bond heeft
niets met Grevenbicht uitstaande. Meer
dere gegevens over doel en streven zijn
te vinden in folder en maandblad, die de
bond uitgeeft. Deze zijn aan te vragen
aan het bovengenoemde adres of aan het
secretariaat van de plaatselijke afdeling
te Breda, Piet Avontuurstr. 12.
N.V.B. SECRETARIAAT
AFD. BREDA.
HOFFELIJKHEID
Ik wil met mijn stukje beginnen om
geen namen van de zaken te noemen,
waar ik j.l. zaterdag en zondag geweest
ben. Dit zou niet eerlijk zijn van me.
omdat de zaken hier ook niets aan kun
nen doen. Het gaat hier om de mensen
en hoofdzakelijk over de jonge mensen.
Ik neem de zaak waar ik een zaterdag
geweest ben maar eerst. Daar werd een
uitvoering met dansen na gegeven. In de
zaal zaten me daar een stel jonge jongens
die me een kabaal schopten en een ru
moer maakten, dat er vele mensen zich
aan hebben zitten ergeren. Ja het was
zelfs zo erg dat er mensen waren die de
zaal verlieten. Ze konden toch niets van
i de uitvoering horen. En als dit alles was
dan vergist u zich. Toen de uitvoering af
gelopen was, gingen deze jongelui de zaal
uit, anders moesten ze misschien wel
stoelen mee helpen verzetten. Toen dat
gedaan was kwamen de heren terug om
te dansen. Wat geeft dat zult u zeggen.
Dat geeft ook niets. Maar dan zitten de
jorrelui nog rustig een andermans bier
uit te drinken ook, wat toch wel heel
kwalijk te nemen is. Waar moet dat
naar toe met deze jongelui In de zaak
waar ik zondag geweest ben, heb ik deze
opmerking van „dit en dat gebeurt te
genwoordig" ook gehoord. Dat de meisjes
die ten dans gevraagd worden maar zeg
gen: „Neen, dank u. Ik ben moe," of „Ik
heb niet veel zin". En als je dan je rug
gedraaid hebt en je kijkt een halve mi
nuut later (dan zeg ik nog veel) zijn de
ze meisjes, die zo moe waren, aan het
dansen met een andere jongen. Ik kan
er met m'n petje niet bij.
BREDA C. S.
VERWAARSLOOSD
Op de r.-k. begraafplaats Zuylen (Bre
da) heeft het jaarlijks op de feestdag van
Allerheiligen terugkerend eerbetoon dit
jaar op de schrijver indruk gemaakt.
Vele mensen kwamen op deze dag met
mooie chysanten een groet brengen aan
hen, die hun dierbaar waren en hier hun
laatste rustplaats vonden.
Zo stond ook de schrijver met genoem
de herfstbloemen voor een graf met het
zelfde doel als hierboven omschreven.
Vooraleer de schrijver zijn bloemen-
groet kon brengen moest hij eerst het
op het bedoelde graf aanwezige onkruid
verwijderen.
Daar jaarlijks door de schrijver een
bedrag wordt uitgetrokken voor het on
derhoud van "het door hem bedoelde graf,
zou op dagen, zoals Allerheiligen en Al
lerzielen, z.i. bedoeld graf er verzorgd
moeten uitzien en niet zoals zijn bevin
dingen op 1 november j.l. waren. De
schrijver hoopt dan ook dat er in de toe
komst hier meer aandacht aan wordtv ge
schonken.
BREDA. J. DE V.
PLUIM
De Breda-bus en de verbinding naar de
„Klokkenberg". Ik zou geen Zeeuwsch-
Vlaming zijn wanneer ik nog nooit, soms
felle, kritiek heb gehoord op de lijndien
sten van de Z.V.T.M. Ik weet niet of ooit
deze kritiek te bevoegder plaatse is ken
baar gemaakt, evenmin of deze kritiek al
of niet gegrond is. Wel weet ik door er
varing van de laatste weken dat de di
rectie van de Z.V.T.M. een open oor heeft
voor gezonde opmerkingen en zij al het
mogelijke doet om hiervoor een oplos-"1
sing te vinden. Pas enkele weken Klok-
kenberg-patiënt bemerkte ik dat het bij
aankomst van de Breda-bus voorkwam,
dat de B.B.A.-bus naar de Klokkenberg
vertrokken was. Wat dat betekent voor
de bezoekenden en niet in het minst voor
ons, patiënten, die door de verre afstand
het meestal met 2 uurtjes bezoek per
week moeten stellen, behoef ik niet ver
der te omschrijven. Mede dank zij de
bemiddeling van het districtsbestuur van
de K.A.B. zijn deze moeilijkheden opge
lost. Zowel van de Z.V.T.M. als van de
B.B.A. mocht ik een schrijven ontvan
gen, waarin mededeling wordt gedaan
dat de verbinding, onvoorziene omstan
digheden voorbehouden, verzekerd is.
Moest de B.B.A.-bus die tot 14.45 uur op
de bus uit Z.-Vlaanderen blijft wachten,
vertrokken zijn, dan zal de bus uit Z.
Vlaanderen, voor zover er reizigers voor
de Klokkenberg zijn, doorrijden. Namens
de Zeeuwsch-Vlaamse patiënten breng ik
zowel de directie van de Z.V.T.M., als de
B.B.A. hartelijk dank voor deze pracht-
oplossing en service en ik spreek het ver
trouwen uit dat de bezoekenden aan de
„Klokkenberg" van deze service zullen
profiteren.
BREDA
EEN KLOKKENBERGPATIëNT
ONVERSCHILLIGHEID
Naar aanleiding van uw artikel over
geloofsonverschilligheid, wil ik het vol
gende zeggen: Dat ik onbekende geestelij
ken niet groet komt niet door onver
schilligheid, maar doordat onze stad
méér dan 100.000 inwoners heeft. Voor
mij 'n kleinigheid aan hoed of pet te
tikken, maar arme geestelijke die door 'n
zaterdagmiddagse Ginnekenstraat zou
wandelen. Me dunkt, we kunnen hem dat
vagevuur van terug groeten echt niet
aandoen. En me dunkt ook, dat de gees
telijkheid 't daar best mee eens zal zijn
BREDA. R.
BESTEDINGSBEPER-
KING
Het zal velen onaangenaam getroffen
hebben dat op het K.V.P.-congres een der
Kamerleden 26 miljoen gevoteerd wenste
te zien voor hulp aan de onderontwikkel
de gebieden. Hebben wij niet genoeg aan
de ontwikkeling van N.-Guinea Staat
ons land er zo gunstig voor dat wij ons
dat kunnen permitteren
Terwijl velen in den lande er niet kun
nen komen en grote projecten als wegen
en tunnelaanleg stilliggen moet een der
gelijke mededeling worden gedaan.
BREDA. A. M.
(Er is een schreeuwend contrast tussen
de welvaart in Nederland en bijvoorbeeld
in India, waar altijd nog mensen verhon
geren. In dit licht kunnen we het niet
met inzender eens zijn. Red.).
(Advertentie).
Bankiers Anno 1884
BELEGGINGSADVIEZEN
Laagste Hoogste Vrijd. 15-11 Koersverschil
koers
koers
laatste
t.o.v.
tijdvak
vorige week
Alg. Kunstzijde' Unie
150 1/2
156 3/4
154 1/8
4 1/8
Van Berkels Patent
172 1/2
179
Van Gelder Zonen
180 1/2
184 1/2
183
3 1/2
Kon. Ned, Hpogovens
245 1/2
255
250
1
Ned. Kabfeiïabrlek
233
242 1/2
239
2
Philips
237
244 1/2
242 3/4
3/8
Unilever
322
333
330 1/4
6 5/8
Wilton - Feijenoord
202
209
202
7 1/4
Kon. Petroleum
154.50
161.30
159.70
3.55
Holl. - Amerika Lijn
142
144
142 3/4
1 1/4
Kon. Ned. Stoomboot Mij
128
130 1/2
128 1/2
2
Ned. Scheepvaart Unie
130
134 1/2
131
3 11/16
Van Ommeren
208
211
209
1/2
Amsterdam Rubber
50
57
52 1/2
3 5/16
H.V.A.
91
97 1/2
91
1 1/4
Ver. Deli Mijen
52
57 1/2
53 1/4
2 1/4
3-3 1/2 Nederland 1947
80
80 1/2
80 3/16
7/32
3 Invest, cert. Ned.
88 13/16
89 1/8
89 1/8
9/32
3 Ned. 1962-64
87
87 3/16
87 7/32
5/32
HORIZONTAAL: 1. vraag, 6. plaats
in India, 11. meisjesnaam, 12. jon
gensnaam, 13. familielid, 14. soort
dans, 17. hamer, 20. te zijner plaatse
(Lat. afk.), 22. nauwelijks, 24. jon
gensnaam, 25. deel v. d dag, 28. ver
dieping, 31. godin. 32.' overheidsbe-
dr;jf (afk.), 33. indien, 34. onaange
name, 37. .voorzetsel, 39. misleiding,
40. keet, 41. reus. 42. vertaler. 44. rei
nigingsmiddel, 46, leeftijd, 48 huid,
49. eenh. v. stroomsterkte (afk.), 51.
bekende dierentuin, 54. larve, 56. be
staat 58 pl. in Overijssel 61 selenium
(afk) 63 vlakte in Z.-Am. 65. glad, 68.
omroepvereniging (afk.), 70. vreemde
munt, 71. plaats in Gelderland, 73.
soort mier, 74. bep. hoofdtelwoord.
VERTICAAL: 1. vuil, 2. jongens
naam, 3. variëteit, 4, familielid, 5.
vochtig, 6. plaats in Italië, 7. top. 8.
deel v. h. hoofd, 9. voorzetsel, 10.
verdedigingsorganisatie, 15. kranten
jongen, 16. reiniging, 18. vreemde
munt, 19. eerste vrouw, 21. dunne,
lange stok, 23. brandstof, 24. gevange
nis, 26. raam, 27. gevangenis (pop.),
29. geheel de uwe (Fr. afk.), 30. zee
diertje, 35. vervoersonderneming
(afk.), 36. ieder, 37. plaats in Bra
bant, 38. gelofte. 43. werkschuw, 45.
boom. 47. vluchtige stof, 50. soort on
derwijs (afk.), 52. thee (Eng.), 53.
zeepwater, 54. nauw, 55. tijdperk, 56.
schrijfbehoefte, 59. deel v. e. schip,
60. vogel, 62. paradijs. 63. duw, 64.
deel v. h. jaar, 66. houding, 67 soort
steen, 69. zangnoot, 72. lidwoord.
Horizontaal: 1. gas, 4. kapel, 8. Os
lo, 11. panter, 13 leiden. 15. o.L, 16.
orakel, 18. uit, 20. rail, 22. s.r.i., 23.
lengte, 25. dans, 27. neo, 29. eg, 30.
une, 32. oef, 34. striem, 36. geert, 38.
rept, 40. grof, 42. a.g., 43. aas, 45.
ore, 47. nr, 48. lens, 50. lama, 53. ane.
ta, 55. rottum, 56. aga, 58. ren, 60. oe,
61. i.p.v., 63. eton, 65. terras, 68. aan,
70. daar, 72. eed, 73. manege, 75. zij,
76. eerder, 79. vrolijk, 81. tong, 82.
geste, 83. non.
Verticaal: 1. gala, 2. an, 3. stola,
4. krasse, 5. plein, 6. eel, 7. li, 8. oe,
9. snugger, 10. otter, 11. Portugal, 12.
er, 14. die, 17. kr, 19. it, 21. idee, 23.
lotto, 24. neigen, 26. nota, 28. esp, 31.
neger, 33. fr, 35. mónte, 37. raster, 39
eem, 41, frankrijk, 44. sluis, 46. raat,
49. noorden, 51. amp, 52. aa, 54. erna,
57. geneve, 59. stelt, 62. vaars, 64.
odeon, 66. ee, 67. aar, 69. an, 71. azijn,
73. mee, 74. gr, 77. eg, 78. dg, gO l.o.