PEN L OGES >1 s PAPIER VOOR UW PEN ONZE PUZZEL 83 S MANIFEST fl/lif Wat te denken van Billy Graham? KOERSVERLOOP OP AMSTERDAMSE BEURS :1. 174 MONT Religieuze verdieping of vervlakking Op het kerkplein tEL LATEN 13 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 16 NOVEMBER 1957 13 service SAC1E ^geschenken... EVISIE Nijverheidsonderwijs militaire dienst en FAN MIERLOev ZOON Van 11 tot en met 16 november 1957 Oplossing kamers, een schitte- t i bonbondozen, holle ;in, borstplaat, fon- HULST iplaatst, waardoor U prima beeld, levferen. Dit kunt U jd niet meer missen jenre, zowel klassiek E UITGAVEN STATION. TELEFOON 92 in 111 m Ij JH|I Opgebloeid uit de liefde van het ka tholieke volk, behouden Nijmegen en Tilburg recht op zijn belangstel lend meeleven, ook nu de vader landse gemeenschap hun niet langer de zede lijke en stoffelijke sanctie onthoudt Hei wezen van de relatie dei Nederlandse katholieken toi de uit hun offers gestichte instellingen van hoger onderwijs is eens treffend getekend ah een uitwisseling van geldelijke en geestelijke gaven: het volk offert voor de beoefening van d. wetenschap en de wetenschap bekroont hei proces dei katholieke herleving dooi een weg te banen naar een harmonist h en vreedzaam beïnvloeden van het culturele leven der natie Meer en meer bepalen \i|megen en l ilhuig her peil van ons nationaal piesiige (..een' prestatie van hen die ons vooigmgen heetr de positie der Nederlandse katholieken zt eervol zo duurzaam versterkt als de snchimg van een eigen universiteit en een eigen hogeschool De rector magnificus die op 17 oktober 1923 df rede uitsprak waarmee le Nijmeegse universi teit haai leven begon was zich bewust van een veelzeggende cesuur: vandaag gaai - zo jpiak hij - een meur ujclvak voor katholiek Neder land aanbreken Hei is méei dan een schoon vooruitzicht gebleken De verwezenlijkte wens van veie genera rte> heeft niet, zoals sommigen lang vreesden, hei isolement versterkt, maar ts de brug gebleken die de wereld voor ons ontsloot Lang was hel ghetto een noodzaak geweesi en het had ook zijn deugden, zijn zegen: een Nazareth moei voorafgaan aan alle vruchtdragende openbaai heid In de beschutting van de kassen teeli menig gewas de reserve, waaruit het de kracht kan putten tot de bloei in her open veld Her was uit zulk een tn verkommering gekweekte reserve, dat onze instellingen van hoger onder wijs de voedzame sappen trokken, die hun voor spoedige groei teweegbrachten Eenmaal rol stand gekomen bleken zij kweekplaatsen van irenische en ecuinemsche christenzin, van een dagelijks nadrukkelijker uitgedragen nationaal bewustzijn Al wie tot oordelen bevoegd is. er kent, dar de katholieken door middel van hun eigen instellingen van hoger onderwijs de Ne derlandse samenleving nader gekomen zijn dan tevoren Ook de idealen hebben hun evoluties Geloot» verdediging in de oude tram van de snedige mondstoppers en bescherming van de kweke lingen tegen de gevaren van een aan geluoi en goede zeden vijandige wereld schijnen lang üe voornaamste gronden geweesi te zijn »*diop de vaderen het verlangen naai een eigen >nder wijs motiveerden Wie gereed «taai hun dit -i> bekrompenheid te verwijten, ziet ovei het boold dat hun opvatting met een toenmalige wetke lijkheid moet gestrookt helmen Ook hun hou ding was antwoord op een uitdaging Maai inmiddels is de kentering gekomen een *an de materie gebonden posuivisme ver looi teriein en hier en daai werd een hongei neleden naai weleer miskende waarden I oen werd bet *e loot weer tets anders dan eer be/u ,dat kramp achtig verdedigd moest worden De barmonisihf synthese van christendom en cultuur was niet langer een hersenschim: zij werd een dooi velen, ook buiten de gelovige kring, begeerd goed. Nijmegen en Tilburg zijn kweekscholen gewor» den van het besef, dat het ghetto ons ten hoogste mag worden opgedrongen van buiten, maar nooii uit eigen beweging kan worden gezocht zonder dat wij zouden verzaken aan een dure plicht jegens een wereld m nood Het vaderland mag getuige zijn van ons werken, zoeken en experimenteren De wereld, dte zo vaak al te onwetend smaalt op de steriliserende zelf genoegzaamheid van het in dogma's gevangen denken, moet dit moeizaam tastende bouwen in het volle licht zien Door de jongeren die de wetenschap zoeken en straks op vooraanstaande plaatsen mee lei ding moeten geven aan het staatkundig, econo misch en geestelijk leven van ons volk naai zulk een inzicht op te leiden en hen te scholen roi zulk een taak. werden Ni|inegen en nibtng, naar een ervaring van tientallen jaren reeds leert uitgangspoorten naar e£n versterkte dienstbaarheid aan heel de Nederlandse ge meenschap Sinos 1923 ts met ons toenemend aandeel in het wetenschappelijk bedrijf van her Nederlandse volk ook het cultureel aanzien der katholieken in een aanmerkelijk sneller tempo gegroeid dan ooit sinds 1795. het geze gende jaar van onze wettelijke emancipatie. Wetenschappelijke ondernemingen, waaraan geen katholieken deelhebben, zijn in het huidige Nederland zeldzaam: vócSr 1923 waren zij regef. Er is nog een en ander over van het befaamde tekori der katholieken in de wetenschap dat valt niet te ontkennen maar nu nieuwe facul teiten de weg openen naai tot dusver onder ons nog te aarzelend betreden terreinen kan de tijd niet ver meer zijn. waarin ook de on ontgonnen verschieten verkeien in land. waai de oogsi op de maaier wacht Pas als alle ach terstand ingehaald is. zal katholiek Nederland ten volle toegerust zijn voor de taak. die het zijn universiteit en zijn hogeschool heeft op gedragen Zo dringt zich weer het beeld op van die uit wisseling van geldelijke en geestelijke gaven Onze vaderen hebben ten behoeve van lager en middelbaai onderwijs uit hun armoede won deren gewrocht Geloofsgenoten van elders be nijden ons om een financiële gelijkstelling die ons van zulke offers ontheven heeft beant woorden wij, katholieken van hei midden der twintigste eeuw aan onze roeping zijn wij de otters van dit vooigeslacht waard als wij voor Nijmegen en I ilhurg niet dat kunnen opbren gen wal - gezien de veranderde geldswaarde - nog aanmerkelijk minder is dan wat die vade ren vooi net onderwas over hadden? Hei zal wet noon mogelijk en misschien ook mei wen selijk zijn alle katholieke academici cioor Nij megen en Tilburg te doen vormen, maai heel hei Nederlandse volk. ook velen uit het niet- katholieke deel ervan, ziet hun voortbrs:*an als een zegen Voor zulk een zegen zijn ollrrs te brengen, zal een Nederlandse katholiek niet 'waar vallen. Proi ai k vi .rosssouw Pro' ar P P van Berkum Pro, o ««WUw. Mag. proi dr F A Wove, O P -. -4'i ui ar t G L. van dei Meer Anton var Duinkerker o z - (Prot dr frot dr H uk «iaceer W i M A AsselbertrP» Pi oi (lr F I H M van dei en PROCES OM PROCESSIE Een dezer dagen werd ik getroffen door een bericht in de pers en een mede deling door de radio, dat op dinsdag 26 november a.s. voor de Bredase rechtbank drie priesters zijn gedagvaard voor het feit, dat in de jaren 1955 en 1957 cmder hun leiding in Geertruidenberg proces sies zijn gehouden. Als oud-Bergenaar is het mij bekend dat de actie tegen het houden van deze geloofsuitingen is uit gegaan van een groep mede-christenen, die, zij het op hun manier, dezelfde God aanbidden als de geverbaliseerden. Heb ben deze mensen nu werkelijk niets be ters te doen dan zich te beroepen op een verouderd artikel in de wetgeving, dat in een duister verleden werd gemaakt en alleen door een tijdelijk samengaan van alles wat anti-Rooms is, wordt ge handhaafd We leven in een tijd waar het gaat om vóór of tégen Christus. „Wie niet met Mij is, is tegen Mij", zegt Hij zelf. In dezelfde courant staat afgedrukt de rede van mr. van Doorn, die op het K.V.P.-congres de actie uit sommige pro testantse kringen aanhaalt, een actie tot samengaan van alle protestantse groepen in de politiek met als motief: Het bestrij den van de groeiende macht der Rooms- Katholieke Kerk. Denken deze christenen wel eens aan de woorden van de H. Schrift: „Een rijk, dat tegen zichzelf ver deeld is zal ten gronde gaan"? Is het nu nog niet de tijd, waar het materialis me en het moderne heidendom steeds meer de kop opsteekt, dat alles wat christen heet elkaar de hand reikt om gezamenlijk op te trekken tegen deze vloedgolf, die met Rusland aan het hoofd de wereld naar de afgrond voert ~>e protestantse minderheid van Geer truidenberg heeft toch werkelijk geen reden, om de grote verdraagzaamheid der katholieken tegenover henzelf in twijfel te trekken. Zelf héb ik jarenlang in een protestantse plaats gewoond, waar dus de verhoudingen juist andersom lagen. Daar kreeg een katholieke middenstander geen voet aan de grond, omdat hij doodgewoon geen klanten kreeg. Daar zou het niet mogelijk geweest zijn dat er een katho- li ke gemeentesecretaris was of zelfs maar een katholieke gemeentewerkman. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling iets te willen zeggen ten nadele van de sym pathieke, uiterst bekwame en tevens ver draagzame huidige functionaris op het gemeentehuis. Het proces zal wel met een boete zijn beslag krijgen of er zal vrijspraak volgen. In het eerste geval zou het van dankbaarheid getuigen, als deze werd betaald door die aanklagers, die voor het grootste deel door de steun van de katholieken in Geertruidenberg en omgeving hun bestaan vonden. GOUDA. KRUGERLAAN 26 J. G. LE NOBLE FONDSPEL 1958 Naar aanleiding van het ingezonden stuk (fondspel 1958), geplaatst in uw blad van zaterdag 26 oktober, is het een groot genoegen te mogen constateren, dat bij zeer vele liefhebbers, dit een goede weerklank heeft gevonden. Kritiek be hoeft niet uitgesloten te worden, mits deze gezond en opbouwend is, waarvoor dan alle waardering. Dezer dagen (jam mer genoeg) waren enige fanatieke heet hoofden, deze (zo goed bedoelde) sport op onsportieve wijze aan het afbre ken, doch zij beseffen niet eens, hoe be treurenswaardig het voor hen moet zijn, daarmede blijk te geven, nóch kennis, nOch verstand te bezitten. Het is zeer nuttig en van belang enige woorden te richten tot de besturen van alle vereni gingen, welke in het door mij bedoelde fondgebied gevestigd zijn. Zo in uw ver eniging door de leden" het fondspel ter sprake zou worden gebracht, dan ver trouw ik, dat u een objectief standpunt zult innemen, aangezien dit de belangen uwer le.'en ten goede karv komen. Per soonlijke aangelegenheden of anderszins, dienen geweerd te worden, deze zijn niet bevorderlijk en kunnen in belangrijke n^te bijdragen tot alle mogelijke onaan genaamheden, welke niet in het belang der verenigingen zijn. Het moet u allen In het staatsblad is gisteren gepu bliceerd het K.B. van 4 november 1957, houdende herziening van hoofd stuk 4 van het rechtspositiebesluit n.o. 1935. In dit hoofdstuk worden de aanspraken geregeld in geval van afwezigheid wegens militaire dienst van het personeel bij het nijverheids onderwijs. De nieuwe regeling houdt o.m. in, dat het personeel bij het nijverheids onderwijs, dat 12 maanden als mili tair, voor eerste oefening in werke lijke dienst heeft doorgebracht, ge durende de resterende periode van zijn eerste oefening de aan zijn bur- gerbetreking verbonden bezoldiging gaat genieten, verminderd met zijn militaire beloning. Bij opkomst voor herhalingsoefe ning geniet men gedurende 14 dagen na zijn opkomst naast zijn militaire beloning de volle aan zijn burgerbe trekking verbonden bezoldiging. Daarna wordt de militaire belo ning hierop in mindering gebracht. (Advertentie) Mjak Uw zoon trots en gelukkig met zo'n pnehtig KIENZLE- horloge - een écht merkhorloge voor een verbluffend lige prijs! Moderne vorm, stofdicht en anti- magnetisch. Waterprotected v.e. 29.50 Met (eren band v.a. 19.25 (w»terprottcted v.a. 22.-) Vadtr Tijd vertrouwt op Kienzle! Drie maanden lartg was de enorme zaal van Madison Square Garden te New-York capaci teit 19.000 plaatsen! avond aan avond gevuld. William Franklin Gra ham, beter bekend als Billy Graham, was de spreker.Succesvolle tour nees door Europa en Azië had de Amerikaan se evangelist achter de rug en nu moest New- York het hoogtepunt worden. Een intensieve reclamecampagne wist te bereiken dat van de 6 miljoen niet-kerkgan- gers uit het gebied New- York er 150.000 naar de Madison Square Garden kwamen, dat is dus 1 op 40. Een beslissing voor Christus Billy Graham wil, zoals men weet, op een zo een voudig mogelijke en ook zo effectief mogelijke wijze het evangel* verkondigen om de mensen er toe te brengen een „beslissing voor Christus" te nemen. Hij maakt daartoe gebruik van de moderne middelen van publiciteit, zoals ra dio, T.V. en film. Zijn zondagavondtoesprateen in de reeks ,,Hour of De- cision" het uur der be slissing worden over 450 zenders uitgezonden! Graham denkt er niet aan een nieuwe Amerikaanse kerk te stichten. Wanneer de mensen zich maar wil len bekeren, bijvoorbeeld door trouwer lid te worden van hun eigen kerk. Zijn grote massabijeenkomsten eindigen dan ook steeds met de uitnodiging aan de aanwezigen om naar vo ren te komen bij het spreekgestoelte en zo openlijk te getuigen, dat men een „beslissing neemt voor Christus". Een interkerkelijke orga nisatie neemt de nazorg op zich van hen die zich bekeerd hebben. Verreweg de meesten van de „be keerden" in New-Yörk 29.000 van de 35.000 be horen overigens al tot een kerkgenootschap. Positieve resultaten „Life" heeft aan twee protestantse geestelijken de vraag voorgelegd wat zij denken over de kruis tochten van Billy Gra ham. Dr.Bonnel, een Pres byteriaanse dominee in het hart van New-York, meent dat de campagne van Graham positieve re sultaten afwerpt. Om te beginnen, zo verklaarde hij, zullen de kerken in New-York ondervinden dat vele leden actief gaan worden. Verder heeft Gra ham door zijn optreden een klimaat helpen schep pen, waarin men gemak kelijker een religieuze be slissing kan nemen. Men praat nu gemakkelijker over godsdienstige zaken. Tenslotte hebben zich ve len opnieuw toegewijd aan Christus, ook van hen die niet naar voren zijn ge treden tijdens de bijeen komst. „Er zijn goede re denen om aan te nemen, dat op elke persoon die naar voren ging, er twee op hun plaats bleven, maar toch zich in stilte bekeerden." Simplificatie Heel anders is het oor deel van de bekende pro testantse theoloog dr. Beinhold Niebuhr. Hij heeft alle respect voor de eerlijkheid en de oprechte badoaüagea van Graham, maar meent zijn optreden toch niet te kunnen toe juichen. Het succes van een dergelijke massa evangelisatie hangt af van simplismen. Graham stelt het voor alsof de bijbel een onmiddellijk en recht streeks antwoord heeft voor alle levensvragen. Bekeer u tot Jezus Chris tus en alle moeilijkheden zijn opgelost! Niebuhr ziet Graham als een ty pisch voorbeeld van de grote meerderheid der Amerikaanse evangelie predikers. Liturgie, theo logie, kerkformatie, hiër archische leiding achten ze van niet veel belang. Dat is all^ ballast die de eenvoud en directe kracht van het evangelie verduis tert. Want waar het op aankomt is op de bekering tot Christus, zo luidt hun redenering. Een hoopje Dr. Niebuhr is er wel van overtuigd dat Billy Grahams bedoelingen op recht zijn. Graham is oprecht en noemt de on dertekenaars van zijn be- slissingskaarten liever .zoekenden" dan „bekeer den," maar het zou inte ressant zijn te weten, hoe veel van hen die door zijn evangelisch Christen dom zijn aangetrokken, werden getrokken door het opvallende feit, dat dit nieuwe evangelisme veel meer „gestroomlijnd" is dan het oude. Want het belooft een nieuw leven, niet door smartelijke reli gieuze ervaring, maar en kel door het ondertekenen van een beslissingskaart. Zo wordt het wonder van de wedergeboorte "door een kennelijk eerlijk evan gelist beloofd voor een prijs, die geen moeite kost. Dat is wel een koopje! Katholiek oordeel In New-Yorkse tijd schriften is uiteraard ook een en ander gezegd over de Billy Graham-kruis- tocht. Een zekere pater Kelly verklaarde dat het voor katholieken niet ge oorloofd was de bijeen komsten te bezoeken. Pa ter Ginder liet daarop in de Sunday Visitor een wat vriendelijker, maar niette min ook waarschuwend geluid horen. De aartbis schop van New-York, kar dinaal Spelmann, heeft het niet nodig geoordeeld een speciale uitspraak te doen. Maar ook zonder dat is het duidelijkdat voor een katholiek elke beweging, die de kerk be schouwen wil als een or ganisatie van bijkomstig belang omdat het op de bekering tot Christus aan komt, volkomen onaan vaardbaar is. Immers juist de kerk is de plaats, waar hij Jezus Christus vindt. Zij is zijn Mystiek Lichaam op aarde. Wie haar verlaat of onbelang rijk acht, verwijdert zich van haar Heer zelf. In zover kan de katholiek het oordeel van Niebuhr onderschrijven. Overigens is er geen en kele reden, waarom men toch Grahams persoon niet zou beschouwen als een instrument in Gods hand, dat langs de won derbare wegen die Zijn voorzienigheid kent, mis schien toch velen dichter bij Zijn Zoon zal brengen, J. v. d. M., pr. zeer duidelijk zijn geweest, dat in geen enkel opzicht enig voordeel aan wie on zer ook, de bedoeling inhoudt, het gaat slechts om een gezamenlijk spel, het welk sportief, attractief, gelijkwaardig, rechtvaardig en met financiële voordelen gespeeld kan worden. Betreffende de be sturen der Bergse verenigingen, wil ik in het bijzonder op hen een beroep doen en wel, door dit plan met gezond ver stand te willen bestuderen, ieder neemt alsdan zijn beslissing, doch ik spreek de hoop ifit, dat in geen geval nog C.C. of V.B.P. daarin enige rol zal spelen, want daarmede is onze edele sport niet ge diend. Hopende binnen enige weken hier over meerdere gegevens te kunnen ver strekken, verblijf ik, BERGEN OP ZOOM Antwerpsestraat 26a W. JIOPSTAKEN PROBLEMEN Het artikel dat onlangs in het dagblad verscheen, waarin de toestand van Hooge Zwaluwe werd gekenschetst, heeft zowel in het dorp als daarbuiten veel stof doen opwaaien. Men is het over de gang van zaken heel niet eens. Hier stelt men de bevolking met ongegronde reden aan de „.aak. De fout ligt niet bij de mensen zelf, dat er thans zo'n verwarring is ont staan, integendeel. Het ging tevens over de bouw van een jeugdhuis. Dit is op zichzelf een mooie instelling, tenminste al^ men er behoefte aan heeft. Maar juist dit laatste ontbreekt. ,,Sancta Maria", gelegen in het mid delpunt van het dorp, is een goed jeugd huis. Dit gebouw dat tijdens de waters nood niets geleden heeft, is groot genoeg voor ottze parochie. Wanneer men er enig geld aan besteedt om het eens gron dig na te zien, kan men geen mooier, sterker en beter gebouw hebben. Waar om wil men hier niets van weten Nee, er moet een nieuw clubhuis komen, waar aan een enorm kapitaal verbonden is. Zo is het ook gegaan met de oude school aan de Kerkdijk. Nu hij opgeknapt is moet men wel toegeven, dat de nieuwe school er niet bij in de schaduw kan sta-m. Er verrees verleden jaar ook een nieuwe kleuterschool. Nu vraag ik mij af of dit wel renderend is voor die enkele kinderen. Van de drie lokalen staan er twee leeg. Kunnen we dit „bestedingsbe perking" noemen Toch schreeuwt men dat we vijftig jaar achter zijn met het bouwplan. Dat kan zich eenieder inden ken. Het eerste geld voor 'n patronaat was al spoedig aanwezig. Het werd een voudig onteigend. Dit bedrag was ge schonken vanuit Tilburg aan de tuinders van Hooge Zwaluwe, die schade geleden hadden aan de gewassen door de waters nood. Pas in het begin van dit jaar kwam de aap uit de mouw. De fancy-fair, die 16 en 17 november wordt gehouden, zal dit bedrag wat aanvullen. Het mooiste van deze zaak is nu dat deze fancy-fair wordt gehouden in Sancta Maria. Het gebouw wat men enige weken geleden nog uitmaakte voor een stinkkot Wie wil nu immers in zo'n stinkkot komen Of men tenslotte instemt met de plannen van de heer pastoor, zal blijken met het al of niet slagen van de fancy-fair. HOOGE ZWALUWE. DE L. SINTERKLAZEN.GELOOF Wanneer weer allerwege de etalages vol staan met St. Niklaascadeaus, dan komt'onwillekeurig in mij de neiging op om de dierbare geloofsgenoten van het Sinterklazen-geloof te rangschikken in enkele hoofdgroepen. Hiernaast komen natuurlijk vele onderverdelingen voor, maar in hoofdzaak kunnen de gelovigen naar mijn mening wel gerangschikt wor den in zes groepen: T 2 eerste groep wordt gevormd door de babys van 1-3 jaar. Zij geloven niets en worden toch bedacht Tot de tweede groep behoren de kinde ren van 4-6 jaar. Zij geloven vast en met overtuiging en dank zij dit geloof wordt hun vaak veel geschonken. Een derde groep wordt gevormd door hen die 7 a 8 jaar oud zijn. Zij geloven slechts tijdelijk: zo ongeveer vier weken vóór het feest van de grote Heilige. Zij geloven maar voor 't zicht van de men sen. De kinderen van 9 a 14 jaar hebben duidelijk spijt het geloof te hebben ver loren, maar worden desondanks nog goed bedacht. Zij die de leeftijd van 14 jaar bereikt hebben tot ongeveer 18 jaar zijn verval len in volslagen anarchie voor wat be treft het bestaan van de H. Man en zijn gulheid. De grootste groep wordt echter ge vormd door diegenen die de 18 gepas seerd zijn en hun plaats in het arbeids proces hebben ingenomen. Bij hen zijn duidelijke kentekenen waar te nemen, dat zij het geloof van hun kinderjaren hebben teruggevondenVelen van hen zijn er vast van overtuigd dat Sinterklaas bestaat en niet ophoudt zijn goede gaven uit te delen in de vorm van alle mogelij-» ke sociale voorzieningenDit onnozele geloof is blijkens onderzoek het grootst onder diegenen die zich tot de meer ont wikkelden rekenen. In ons goede land van Zeeuwsch-Vlaan- deren Is dit geloof zeer sterk, hetgeen blijkt uit het feit dat alleen in Hulst en onmiddellijke omgeving, t.w. het land van Hulst en de grensplaatsen ongeveer 400 kantoor- en winkelbedienden rondlopen die nog steeds de overtuiging zijn toege daan, dat alle sociale voorzieningen uit de lucht komen vallen. Het handjevol georganiseerden in de H.K.W. (de r.-k. Bond van Administratief, Verkopend- en Verzekeringspersoneel) gelooft echter be slist dat, slechts indien ieder zijn plicht tot katholiek organiseren verstaat, de sociale voorzieningen „uit de lucht zullen blijven vallen." HULST EN OMSTREKEN H.K.W.-ER GEZELLIG (II) Mag ik de schrijver van het artikel „Gezellig" even laten wéten, dat er al vanaf 1953 een instelling is, die de belan gen van de vrijgezellen en alle alleen staanden behartigt. Het is de Nederlandse Vrijgezellenbond, die begin 1956 Konink lijk werd goedgekeurd. Het adres van het hoofdbestuur is: postbus 36 Den Haag, en deze bond heeft 7 plaatselijke afdelingen, w.o. ook een te Breda. De bond heeft niets met Grevenbicht uitstaande. Meer dere gegevens over doel en streven zijn te vinden in folder en maandblad, die de bond uitgeeft. Deze zijn aan te vragen aan het bovengenoemde adres of aan het secretariaat van de plaatselijke afdeling te Breda, Piet Avontuurstr. 12. N.V.B. SECRETARIAAT AFD. BREDA. HOFFELIJKHEID Ik wil met mijn stukje beginnen om geen namen van de zaken te noemen, waar ik j.l. zaterdag en zondag geweest ben. Dit zou niet eerlijk zijn van me. omdat de zaken hier ook niets aan kun nen doen. Het gaat hier om de mensen en hoofdzakelijk over de jonge mensen. Ik neem de zaak waar ik een zaterdag geweest ben maar eerst. Daar werd een uitvoering met dansen na gegeven. In de zaal zaten me daar een stel jonge jongens die me een kabaal schopten en een ru moer maakten, dat er vele mensen zich aan hebben zitten ergeren. Ja het was zelfs zo erg dat er mensen waren die de zaal verlieten. Ze konden toch niets van i de uitvoering horen. En als dit alles was dan vergist u zich. Toen de uitvoering af gelopen was, gingen deze jongelui de zaal uit, anders moesten ze misschien wel stoelen mee helpen verzetten. Toen dat gedaan was kwamen de heren terug om te dansen. Wat geeft dat zult u zeggen. Dat geeft ook niets. Maar dan zitten de jorrelui nog rustig een andermans bier uit te drinken ook, wat toch wel heel kwalijk te nemen is. Waar moet dat naar toe met deze jongelui In de zaak waar ik zondag geweest ben, heb ik deze opmerking van „dit en dat gebeurt te genwoordig" ook gehoord. Dat de meisjes die ten dans gevraagd worden maar zeg gen: „Neen, dank u. Ik ben moe," of „Ik heb niet veel zin". En als je dan je rug gedraaid hebt en je kijkt een halve mi nuut later (dan zeg ik nog veel) zijn de ze meisjes, die zo moe waren, aan het dansen met een andere jongen. Ik kan er met m'n petje niet bij. BREDA C. S. VERWAARSLOOSD Op de r.-k. begraafplaats Zuylen (Bre da) heeft het jaarlijks op de feestdag van Allerheiligen terugkerend eerbetoon dit jaar op de schrijver indruk gemaakt. Vele mensen kwamen op deze dag met mooie chysanten een groet brengen aan hen, die hun dierbaar waren en hier hun laatste rustplaats vonden. Zo stond ook de schrijver met genoem de herfstbloemen voor een graf met het zelfde doel als hierboven omschreven. Vooraleer de schrijver zijn bloemen- groet kon brengen moest hij eerst het op het bedoelde graf aanwezige onkruid verwijderen. Daar jaarlijks door de schrijver een bedrag wordt uitgetrokken voor het on derhoud van "het door hem bedoelde graf, zou op dagen, zoals Allerheiligen en Al lerzielen, z.i. bedoeld graf er verzorgd moeten uitzien en niet zoals zijn bevin dingen op 1 november j.l. waren. De schrijver hoopt dan ook dat er in de toe komst hier meer aandacht aan wordtv ge schonken. BREDA. J. DE V. PLUIM De Breda-bus en de verbinding naar de „Klokkenberg". Ik zou geen Zeeuwsch- Vlaming zijn wanneer ik nog nooit, soms felle, kritiek heb gehoord op de lijndien sten van de Z.V.T.M. Ik weet niet of ooit deze kritiek te bevoegder plaatse is ken baar gemaakt, evenmin of deze kritiek al of niet gegrond is. Wel weet ik door er varing van de laatste weken dat de di rectie van de Z.V.T.M. een open oor heeft voor gezonde opmerkingen en zij al het mogelijke doet om hiervoor een oplos-"1 sing te vinden. Pas enkele weken Klok- kenberg-patiënt bemerkte ik dat het bij aankomst van de Breda-bus voorkwam, dat de B.B.A.-bus naar de Klokkenberg vertrokken was. Wat dat betekent voor de bezoekenden en niet in het minst voor ons, patiënten, die door de verre afstand het meestal met 2 uurtjes bezoek per week moeten stellen, behoef ik niet ver der te omschrijven. Mede dank zij de bemiddeling van het districtsbestuur van de K.A.B. zijn deze moeilijkheden opge lost. Zowel van de Z.V.T.M. als van de B.B.A. mocht ik een schrijven ontvan gen, waarin mededeling wordt gedaan dat de verbinding, onvoorziene omstan digheden voorbehouden, verzekerd is. Moest de B.B.A.-bus die tot 14.45 uur op de bus uit Z.-Vlaanderen blijft wachten, vertrokken zijn, dan zal de bus uit Z. Vlaanderen, voor zover er reizigers voor de Klokkenberg zijn, doorrijden. Namens de Zeeuwsch-Vlaamse patiënten breng ik zowel de directie van de Z.V.T.M., als de B.B.A. hartelijk dank voor deze pracht- oplossing en service en ik spreek het ver trouwen uit dat de bezoekenden aan de „Klokkenberg" van deze service zullen profiteren. BREDA EEN KLOKKENBERGPATIëNT ONVERSCHILLIGHEID Naar aanleiding van uw artikel over geloofsonverschilligheid, wil ik het vol gende zeggen: Dat ik onbekende geestelij ken niet groet komt niet door onver schilligheid, maar doordat onze stad méér dan 100.000 inwoners heeft. Voor mij 'n kleinigheid aan hoed of pet te tikken, maar arme geestelijke die door 'n zaterdagmiddagse Ginnekenstraat zou wandelen. Me dunkt, we kunnen hem dat vagevuur van terug groeten echt niet aandoen. En me dunkt ook, dat de gees telijkheid 't daar best mee eens zal zijn BREDA. R. BESTEDINGSBEPER- KING Het zal velen onaangenaam getroffen hebben dat op het K.V.P.-congres een der Kamerleden 26 miljoen gevoteerd wenste te zien voor hulp aan de onderontwikkel de gebieden. Hebben wij niet genoeg aan de ontwikkeling van N.-Guinea Staat ons land er zo gunstig voor dat wij ons dat kunnen permitteren Terwijl velen in den lande er niet kun nen komen en grote projecten als wegen en tunnelaanleg stilliggen moet een der gelijke mededeling worden gedaan. BREDA. A. M. (Er is een schreeuwend contrast tussen de welvaart in Nederland en bijvoorbeeld in India, waar altijd nog mensen verhon geren. In dit licht kunnen we het niet met inzender eens zijn. Red.). (Advertentie). Bankiers Anno 1884 BELEGGINGSADVIEZEN Laagste Hoogste Vrijd. 15-11 Koersverschil koers koers laatste t.o.v. tijdvak vorige week Alg. Kunstzijde' Unie 150 1/2 156 3/4 154 1/8 4 1/8 Van Berkels Patent 172 1/2 179 Van Gelder Zonen 180 1/2 184 1/2 183 3 1/2 Kon. Ned, Hpogovens 245 1/2 255 250 1 Ned. Kabfeiïabrlek 233 242 1/2 239 2 Philips 237 244 1/2 242 3/4 3/8 Unilever 322 333 330 1/4 6 5/8 Wilton - Feijenoord 202 209 202 7 1/4 Kon. Petroleum 154.50 161.30 159.70 3.55 Holl. - Amerika Lijn 142 144 142 3/4 1 1/4 Kon. Ned. Stoomboot Mij 128 130 1/2 128 1/2 2 Ned. Scheepvaart Unie 130 134 1/2 131 3 11/16 Van Ommeren 208 211 209 1/2 Amsterdam Rubber 50 57 52 1/2 3 5/16 H.V.A. 91 97 1/2 91 1 1/4 Ver. Deli Mijen 52 57 1/2 53 1/4 2 1/4 3-3 1/2 Nederland 1947 80 80 1/2 80 3/16 7/32 3 Invest, cert. Ned. 88 13/16 89 1/8 89 1/8 9/32 3 Ned. 1962-64 87 87 3/16 87 7/32 5/32 HORIZONTAAL: 1. vraag, 6. plaats in India, 11. meisjesnaam, 12. jon gensnaam, 13. familielid, 14. soort dans, 17. hamer, 20. te zijner plaatse (Lat. afk.), 22. nauwelijks, 24. jon gensnaam, 25. deel v. d dag, 28. ver dieping, 31. godin. 32.' overheidsbe- dr;jf (afk.), 33. indien, 34. onaange name, 37. .voorzetsel, 39. misleiding, 40. keet, 41. reus. 42. vertaler. 44. rei nigingsmiddel, 46, leeftijd, 48 huid, 49. eenh. v. stroomsterkte (afk.), 51. bekende dierentuin, 54. larve, 56. be staat 58 pl. in Overijssel 61 selenium (afk) 63 vlakte in Z.-Am. 65. glad, 68. omroepvereniging (afk.), 70. vreemde munt, 71. plaats in Gelderland, 73. soort mier, 74. bep. hoofdtelwoord. VERTICAAL: 1. vuil, 2. jongens naam, 3. variëteit, 4, familielid, 5. vochtig, 6. plaats in Italië, 7. top. 8. deel v. h. hoofd, 9. voorzetsel, 10. verdedigingsorganisatie, 15. kranten jongen, 16. reiniging, 18. vreemde munt, 19. eerste vrouw, 21. dunne, lange stok, 23. brandstof, 24. gevange nis, 26. raam, 27. gevangenis (pop.), 29. geheel de uwe (Fr. afk.), 30. zee diertje, 35. vervoersonderneming (afk.), 36. ieder, 37. plaats in Bra bant, 38. gelofte. 43. werkschuw, 45. boom. 47. vluchtige stof, 50. soort on derwijs (afk.), 52. thee (Eng.), 53. zeepwater, 54. nauw, 55. tijdperk, 56. schrijfbehoefte, 59. deel v. e. schip, 60. vogel, 62. paradijs. 63. duw, 64. deel v. h. jaar, 66. houding, 67 soort steen, 69. zangnoot, 72. lidwoord. Horizontaal: 1. gas, 4. kapel, 8. Os lo, 11. panter, 13 leiden. 15. o.L, 16. orakel, 18. uit, 20. rail, 22. s.r.i., 23. lengte, 25. dans, 27. neo, 29. eg, 30. une, 32. oef, 34. striem, 36. geert, 38. rept, 40. grof, 42. a.g., 43. aas, 45. ore, 47. nr, 48. lens, 50. lama, 53. ane. ta, 55. rottum, 56. aga, 58. ren, 60. oe, 61. i.p.v., 63. eton, 65. terras, 68. aan, 70. daar, 72. eed, 73. manege, 75. zij, 76. eerder, 79. vrolijk, 81. tong, 82. geste, 83. non. Verticaal: 1. gala, 2. an, 3. stola, 4. krasse, 5. plein, 6. eel, 7. li, 8. oe, 9. snugger, 10. otter, 11. Portugal, 12. er, 14. die, 17. kr, 19. it, 21. idee, 23. lotto, 24. neigen, 26. nota, 28. esp, 31. neger, 33. fr, 35. mónte, 37. raster, 39 eem, 41, frankrijk, 44. sluis, 46. raat, 49. noorden, 51. amp, 52. aa, 54. erna, 57. geneve, 59. stelt, 62. vaars, 64. odeon, 66. ee, 67. aar, 69. an, 71. azijn, 73. mee, 74. gr, 77. eg, 78. dg, gO l.o.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 9