ONZE PUZZEL WENNEKER PAPIER VOOR UW PEN COLGATE SUPER MET GARDOL Een pijnlijke kwestie Yele Nederlanders gemolesteerd Op liet kerkplein OUDE GENEVER 30 11 VIERDE BLAD pa§Waï> peStctn ZATERDAG 2 NOVEMBER 1957 11 ifli Geweldpleging in Indonesië nog erger j f've, ~Üc£ wfa'fe Jpod? i/ipur ^ii/6 QUAA/// (/out extra zach t en beletjen RUSSEN willen wetenschappelij k „vuurwerk" bestrijdt tandbederf de gehele dag lodig is PRIJS ïandel. ist een 67.00 92.00 f 105.00 f 88.00 f 92.00 f 105.00 f 190.00 f 180.00 f 67.00 •I De Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in Djakarta is donderdag in kennis gesteld van verschillende gevallen van molestatie van Nederlanders in de intensieve anti-Nederlandse campagne voor de bevrijding van Nieuw-Guinea. Een Nederlander, de advocaat mr. D. Vermeulen, werd ge molesteerd, toen hij trachtte zich te verzetten tegen het be kladden van zijn auto met anti- Nederlandse leuzen. Men meent te weten, dat verf in zijn ogen werd gegooid. Ook werden gevallen gemeld, waarin ruiten wer den ingegooid, auto's beschadigd en de amateur-schilders de woningen van Nederlanders binnendrongen. Twee woonhuizen van leden van de Nederlandse diplomatieke missie, als mede een andere woongelegenheid van de missie werden ook door de verfkwastenbrigade onder handen ge nomen. Een woordvoerder van de Neder landse vertegenwoordiging wees er op, dat de Indonesische regering ver antwoordelijk is voor alle gevolgen van deze campagne, die wordt geleid door het actie-comité onder voorzit terschap van de minister van voor lichting, Sudibjo. De Nederlanders, die donderdag naar hun werk reden, werden onder weg begroet met nieuwe leuzen, zo als: „doodt de Hollanders" en „kookt de Hollanders", terwijl op de muren van een Nederlandse school een voor de koningin beledigende uitdrukking was geschilderd. Gevraagd naar zijn mening over deze slagzinnenwoede, antwoordde het hoofd van de afdeling voorlich ting en culturele zaken van het mi nisterie van buitenlandse zaken, Sus- ka, aan de correspondent van het A.N.P., dat „deze actie een uitdruk king is van het onder het volk leven de sentiment en op democratische wijze wordt uitgevoerd." De heer Suska achtte het beter de ze veiligheidsklep toe te staan dan er een einde aan te maken. Zou men dit laatste doen. dan zouden de gevoelens tot het kookpunt kunnen worden op gevoerd. De hierboven geciteerde beledigen de en dreigende slagzinnen noemde de heer Suska excessen. De heer Suska deelde nog mede, dat de leu zen. die op niet-Nederlandse huizen en kantoorgebouwen waren geverfd, reeds zijn of nog zullen worden ver wijderd. De minister van voorlichting, Subid- jo, verklaarde gisteren in zijn kwa liteit van voorzitter van het actie-co mité, dat de tweede golf van deze campagne, die op 10 november zal beginnen, op nog krachtiger wijze zal worden gevoerd. In Surabaja is op een massa-bij eenkomst een resolutie aangenomen, waarin verbreking der diplomatieke betrekkingen met Nederland werd ge- eist dat West-Irian niet door vreedza. me onderhandelingen aan Indonesië wordt teruggegeven. Ook wordt daar in nationalisatie van alle Nederlandse bedrijven geëist, zonder enige schade vergoeding. De Indonesische Mohammedaanse liga heeft een beroep gedaan op de wereld „om zich te verzetten tegen alle Nederlandse pogingen om hun koloniale heerschappij over West- Irian, dat een integraal deel is van Indonesië, te handhaven." (Advertentie) De jeugdbeweging van Oost-Indone- sië, in Makassar, zond een telegram naar de jeugd van Djakarta, die maandag een symbool van het Neder landse kolonialisme verbrandde, om gezamenlijk naar west-Irian te gaan „om daar alle Hollanders te verbran den." Van de zijde van Nederlandse werk. nemers in Djakarta vernam de ANP- correspondent, dat er onder hen toe nemende bezorgdheid bestaat over de mogelijkheid van excessen. De poli tieke actie voor de bevrijding van Nieuw-Guinea hebben de Nederland se werkers in Indonesië geduldig on dergaan, doch thans vragen zij zich af of rust en orde wel zullen worden gehandhaafd. Volgens deze zegsman hebben reeds enkele Nederlandse werkgevers terugkeer naar Nederland aangevraagd. Een van de Nederlanders, die heeft besloten Indonesië zo spoedig moge lijk te verlaten, was de geestelijke A. Weiland, die mededeelde dit besluit te hebben genomen, nadat jongelui, gewapend met verfkwasten, hem van zijn horloge, portefeuille en lijfgoed hadden beroofd. De daders hadden de voorgevel van zijn huis met slagzin nen volgeklad en waren vervolgens zijn woning binnengedrongen, waarbij hij met messen werd bedreigd. (Advertentie) HORIZONTAAL: 1. groot stuk steen 4. zoogdier, 8, insekteneter, 12. bid (Lat.). 13. smalle weg, 14. familielid, 16. tijdperk, 17. netto (afk.), 19. ik (Lat.), 21. Duitse badplaats. 23. palm merg, 25. wintervoertuig, 27. Indische dakbedekking, 29. operafiguur, 31. meer naar beneden, 33. pers. voor- naamw., 34. uitgeoefende druk, 37. pers. voornaamw., 39. schrijfgerei, 40. godin, 41. verhoogde toon. 43. vreem de munt, 44. verwijderd, 45. lichaams vocht, 46. dun, 47. omroepvereniging, 49. aanw. voornaamw., 51. deel van het hoofd, 53. ambtshalve (Lat. afk.), 55. zonder ouders, 58. als eerder (afk.). 59. aardnootje, 61. glad, 63. uiteinde, 64. zangstem, 67. fris, 69. schaakterm, 71. stremsel, 72. soort bij, 73. Frans lidwoord, 75. thee (Eng.), 77. meisjesnaam, 79. metaal, 81. Indisch vleesgerecht, 82. erwten soep, 83. deel v.e. bijenkorf. VERTICAAL: 1. bloem, 2. goud (Fr.), 3. soort dans, 4. familielid, 5. stand, 6. kleur, 7. zangnort, 9. ge baar, 10. bijwoord, 11. verlichtings- middel, 13. rivier in Italië, 15. pers. voornaamw., 18. praalgraf, 20. ziel, 22. aroma, 24. vaartuig, 25. zangnoot, 26. bijbelse naam, 28. boos, 30. sim pelheid, 32. overeenkomstig, 33. kost bare stof. 35. hemellichaam. 36. platte steen, 38. Nederlands vliegveld, 39. teer, 42. Engelse titel, 48. bolvormige, 50. meisjesnaam, 52. plaats in Japan, 54. familielid, 56. aanw. voornaamw., 57 ijzerhoudende aarde, 58. Engels bier, 60. dat wat ingezet wordt, 62. slagader, 63. groot persoon, 65. geest, drift, 66. kelner, 68. smalle strook, 70. bekende motorraces (afk.); 72. titel (afk.); 74. voorzetsel, 76. verlaagde toon, 78. rang in het leger (afk.); 80. dieregeluid. Horizontaal: 1. cape; 4. eg; 6. l.s.; 7. pook; 10. ar; 12. abt; 15. uk; 16. groots; 19. londen; 22. e.d.; 23. tarwe; 24. r.i.; 25. keur; 26. neon; 27. ei; 29. ob; 31. et; 32. t.t.; 33. ina; 35. mees ter; 38. kas; 39. knie; 41. nee; 42. aora; 44. stil; 45. do; 46. n.n.48. laks 50. pees; 52. os; 54. storm; 57. mar garine; 61. Ie; 62. aa; 63. verdwijnen; 67. okapi; 70. es; 71. egel; 73. klei; 76. tl; 78. on; 79. soep; 81. asla; 83. uur; 85. drom; 86. est; 87. vlinder; 90. mos; 92. it; 94. os; 95. ei; 97. e.p. 98. grap; 100. noot; 101. ed; 103. eland 104. k.l.105. lommer; 108. eiland; 111. r.o.112. ode; 114. do; 115. spel; 116. af; 117. m.o.; 118. rots. Verticaal: 2. aard; 3. pro; 5. ga; 6. lt; 8. oud; 9. oker; 11. st; 13. bark; 14. k.o.; 16. gelei; 17. oder; 18. stroe; 19. lente; 20. noor; 21. niets; 28. inkt; 30. benoemen; 31. eten; 32. taak; 34. animo; 35. me; 36. se; 37. ra; 38. kraai; 40. il; 43. el; 44. sas; 45. de; 47. noga, 49. sie, 50. p.m!, 51. s.a. 53 s. a., 55. the, 56 rad, 58 rangorde, 59 rok 60. nap; 61. lijst; 63. vak; 64. roest; 65. we; 66. ee; 67. o.T.68. atoom; 69. iep; 72. en; 74. last; 75. il; 77. luis; 79. sr; 80. emoe 82. a.v.; 84. un; 85. dr; 86. eifel; 88. loper; 89. einde; 91. speld; 93. kram; 96. koel; 99. pand; 102. dorp; 104. knot; 106. moe; 107. en; 109. is; 110. a.d.o.; 112. of; 113. em. Because Donhill is now made in Holland (Advertentie) OME BEVRIJDING Donderdagavond waren wij aanwezig bij de herdenking aan het Poolse monu ment in het Wilhelminapark te Breda ter gelegenheid van het feit, dat Breda 13 jaar geleden door de Polen van het Duitse juk werd bevrijd. Het was een sobere, maar stijlvolle plechtigheid, die op alle aanwezigen een diepe indruk maakte. De heer Quadekker. voorzitter van de vereniging Breda- Polen, memoreerde in zijn korte herden kingsrede dat het Nederlandse volk per jaar nog geen 3o cent per hoofd geeft voor de steun aan de minder ontwik kelde gebieden. Dat pleit dus niet voor ons land. Maar het is gewoon bescha mend voor de Bredanaars, dat zij per hoofd bij de vorig jaar gehouden col lecte, zegge en schrijven, 1 halve cent hebben geschonken" voor de Polen aan wie zij zoveel verschuldigd zijn. Onze vraag is nu: „Is Breda haar bevrijders na 13 jaar volkomen vergeten?" Wij hopen dat wanneer in de toekomst de vereniging Breda-Polen weer haar jaarlijkse collecte houdt, Breda zal to nen. dat het tegendeel waar is. BREDA. TON VAN DER MUREN, Oranjeboomstr. 193. COR DE ROOS, Haagweg 381. KONIJNENBERG HALSTEREN Onder de kop „B. en W. Halsteren voor behoud Konijnenberg" stond in uw blad van 28 oktober 1957 een artikeltje, waar uit bleek, dat b. en w. niet van plan zijn het kleine beetje natuurschoon, dat Halsteren nog heeft, te laten afnemen. De oppervlakkige lezer zal geneigd zijn dit pogen van b. en w. zonder meer te waarderen. Zonder er bij stil te staan, dat ook deze medaille een keerzijde heeft. Door het afwijzend advies, dat b. en w. aan Ged. Staten geven wordt na melijk de kans zeer groot, dat de ver gunning voor ontgronding aan de eige naar van de betreffende grond wordt onthouden, waardoor deze als rechtmatig eigenaar wordt gedupeerd. Daardoor mist hij immers de kans op winst, welke in het bezit van zijn grond is gelegen. Ditzelfde motief geldt, zij het misschien in mindere mate, voor de aannemer, die het zand wil kopen en het nu wellicht over grotere afstand moet gaan vervoe ren. Zij beiden, doch de eigenaar in ieder geval, beialen in geval van weigering voor honderd procent de tol aan de instandhouding van dit stukje natuur schoon, ten behoeve van de gemeenschap. Zonder dat die gemeenschap daar iets tegenover stelt. Of dit een eerlijk stand punt is laat ik graag over aan de objec tieve lezer. Persoonlijk ben ik niettemin van mening, dat de waardering voor de actie van b. en w. eerst dan volledig is gerechtvaardigd als de gedupeerde(n) schadeloos zijn gesteld voor de onstane winstderving. Daarna eerst kan de ge meenschap „zonder bezwaar" van het behouden natuurschoon genieten. Zolang aan deze voorwaarden niet zou zijn vol daan lijkt het m.i. veel op „riemen snij den van andermans leer". HALSTEREN. G. d. L. RARE BESLISSINGEN (III) Menende dat ik nog een antwoord schuldig ben op rare beslissingen van vorige week, wil ik hier nog gaarne enkele gedachtengangen van mij persoon lijk en de inwoners van de Zandstraat in het algemeen laten horen. tk wil beginnen met onze burgemees ter mijn erkentelijkheid te betuigen vorrr zijn echt vaderlijk woord tot mij gericht. In de lichtaffaire wil ik de burgemees ter ook wel gelijk geven dat er nog geen raadsbeslissingen genomen zijn, maar ge lijk ook vragen of er al in een klein besloten kringetje aan iemand preadvies gevraagd is over de nachtverlichting. Verder wil ik het ook tenstelligste ont kennen dat het mijn bedoeling geweest is en evenmin van de Zandstraat in het algemeen, om te suggereren dat de Zand straat misdeeld zou zijn door het ge meentebestuur in het algemeen en ik begrijp niet goed welke suggestie de bur gemeester geleid moet hebben om mijn schrijven in die zin op te nemen. Het eens zijnde met de verbeteringen hier in deze wijk aangebracht, meen ik mij toch te mogen afvragen of alle frac ties daar mee instemden? Zou een kijkje in vorige raadsverslagen niet iets an ders kunnen bewijzen? Gaarne zou ik willen vragen of alle verbeteringen nu direct van de gemeente zonder meer gekomen zijn? Mag ik u hiermede erop attenderen, dat wij alle maal die er bij betrokken zijn, een stukje eigendom of erfpachtgrond kosteloos hebben afgestaan en belasting betalen om de kosten van het trottoir te dek ken. Hebben wij dat gekregen in de ware zin van het woord, of is dit een lening op lange termijn? Over de verfraaiing en verbetering van de school wil ik mij liever niet in laten, alleen dit, als men door de vloer trapt, de kachels niet meer kon ont steken vanwege brand- en gasgevaar, en de kinderen nooit de zon zagen in de klas, zijn er dan geen artikelen in de onderwijswet die verwijzen naar de ge meente om financiële bijstand? Is er in Sas van Gent zelf niet een plan geweest om een nieuwe openbare school te bou wen en kwam er niet een openbare kleuterschool? Waarom burgemeester, wilt u iemand beschuldigen van een misplaatste, grie vende opmerking over weth. s.? Als er in een persverslag zoiets staat mogen wij dan onze verontwaardiging niet uiten? SAS VAN GENT, R. v.d. SPIEGEL Zandstraat VANDALISME Wat in de kleuterschool in de Wal- straat te Breda is voorgevallen gaat toch wel alle perken te buiten. Er werd deze week ingebroken en alles vernield wat met veel sparen door de eerwaarde zus ter en de dames was vernieuwd. Het nieuwe zeil en de gordijnen wer den besmeurd met waterverf en der gelijke. De muur en lambrizering wer den beklad met onfatsoenlijke woorden en tekeningen. De eerwaarde zuster sloeg de handen voor de ogen en de dames barstten in snikken uit. Het was een totale ravage die in het lokaal heerste. Na zoveel spa ren van lange maanden was het in enkele uren veranderd. Ik vraag nogmaals, moet dat zo door gaan met de jeugd, die er genoegen in schept om alles te vernielen daar in dat gebouw? Ook werden de kasten open gebroken en leeggegooid, de missiebus jes en schoolgelden gestolen. Waar moet dat toch naar toe? BREDA, BEWONER VAN HET WESTETNDE OPLICHTING (II) Een tijdje geleden lazen wij in Ihet Dagblad De Stem over een laffe oplich ting die in det Klokkenberg heeft plaats gevonden. Daar ook mijn moeder in Klokkenberg patiënte is, trek ik mij dit ontzettend aan. Nu kunnen de lezers van De Stem de patiënten schadeloos stellen door een kleine gift, te sturen per postwissel aan F. B. Fortuin, Berkstr. 5, B. o. Zoom, tot en met 15 november, waarna het op de juiste plaats bezorgd zal worden. BERGEN OP ZOOM, F. FORTUIN VUILNISBAK (II) Ook dit moet me even van het hart. Waarom zo „afgeven" op de mensen van de vuilnisophaaldienst? Zij werken toch ook, in weer en wind, voor de gemeen schap. Waarom dacht u, zou de gemeen te het zo netjes geregeld hebben, om tweemaal in' de week, op vaste dag en uur, bij u langs te komen? Toch zeker niet om de vuilnisbak op een andere route te zetten. Deze mensen zijn ook graag op. tijd klaar. Heus mevrouw, dit gaat niet om uw vuilnisbak alleen, doch zouden dit meer mensen doen, waar bleef dan de orde lijkheid op dat gebied? Mevrouw, zelf heb ik ook een grote tuin, heb nooit last met die mensen, wanneer ik het snoeisel netjes bij elkaar bind en naast de vuilnisbak deponeer. Is het te veel dan bezwaar ik het tot de volgende keer. Wat ik wel doe is dit, wanneer het 's winters héél erg koud is of sneeuwt, geef ik die mensen 'n enkele keer, vlug aan de deur een kop koffie en met Nieuwjaar een kleinigheidje. Dit wordt maar al te zeer gewaardeerd. „Wie goed doet, goed ontmoet", zegt het spreek woord. BREDA, SINGELBEWOONSTER NIET FOETEREN Niet foeteren Wél foeteren, zou ik zeggen. Om die kinderachtige slagzin, die men voor het komende Bredase car naval heeft bedacht. Was er nou niet iets leukers te bedenken geweest, als niet foeteren, maar toeteren Kom nou. Waarom niet een prijsvraag uitgeschre ven onder de bevolking. Reken maar, dat er dan iets gezelligers uitgekomen zou zijn. Zo'n slagzin, waarbij je van pret op de knieën slaat. Zo eentje, waar van ze in het gehele land zouden zeg gen: daar in Breda kennen ze 't. Nog is het niet te laat, om het publiek de ge legenheid te geven een betere slagzin uit te vinden. Een die men daverend noemt en een andere dan men nu ingang wil doen vinden. Bij de kinderen zal dat misschien wel lukken. Voor de mannen, die het carnaval moeten maken is het werkelijk te kinderachtig. Zo denk ik er tenminste over. BREDA J. KL. VEEL KLEINTJES Daar juist las ik de reportage over Hooge Zwaluwe. We krijgen nu de kans in ons bisdom een echt vergeten hoekje eens gèzamenlijk te helpen. Ik redeneer de als volgt: De Stem heeft wel twintig duizend abonnees, die over een eigen potje beschikken. Tienduizend hiervan lezen of lazen die reportage, 5000 hier van wensen deze achtergebleven hoek te helpen. Als ieder van deze 5000 nu eens 5 aan die pastoor gireerde, dan kreeg deze een flinke pot van 25000, waarmee hij zeker iets beginnen kan. Hij kan er een heel eind mee komen. En misschien zijn er wel giro-bezitters die meer kun nen en meer willen geven. Wat een genoegdoening kunnen zij die pastoor dan geven, dat die west-Brabant se mensen uit het bisdom Breda nog niet zulke onaardige mensen zijn. En dat die zeer juist begrijpen dat vele kleintjes een grote maken. Men weet het, hè, het giro nummer is 24.49.14, pastoor Schakenraad te Hooge Zwaluwe. Als inwoner van het uiterste westen Bergen op Zoom ook zo'n verloren en achtergebleven hoek, heb ik het gevoel alleen gelaten te zijn met de moeilijkheden van die pastoor in Hooge Zwaluwe en daarom wilde ik een extra aansporing geven. EEN BERGENAAR De Moskouse correspondent van de Londense „Daily Worker" meldt, dat de Russische autoriteiten van plan zijn op 7 november, de 40e verjaar dag van de oktoberrevolutie, een tweede, grotere Spoetnik de lucht in te zenden. Men moet er evenwel re kening mee houden, aldus de corres pondent, dat het lanceren van allerlei omstandigheden afhankelijk is, zodat vertraging bij de verwezenlijking van de plannen kan ontstaan. Er is nog niets officieel bekendgemaakt. Ander „wetenschappelijk vuurwerk" om te tonen hoever de Sovjet-Unie gevorderd is, omvat het te water la ten van de atoomijsbreker Lenin en de eerste vlucht van een nieuw pas sagiersvliegtuig dat zonder tussenlan ding 170 tot 180 passagiers van Mos kou naar New York kan brengen met een kruissnelheid van 960 km per uur, aldus de ijverige correspondent. De machines van de „Lenin", zo bericht een Russisch blad, kunnen 44.000 pk ontwikkelen, genoeg om een flinke stad van elektriciteit te voor zien. De romp is van een speciale staalsoort vervaardigd en volgens een nieuwe methode geconstrueerd, waar door vervorming voorkomen wordt. De „Lenin" heeft een bioscoopzaal, een bibliotheek en muziekkamers en is uitgerust met twee hefschroefvlieg. tuigen. (Advertentie) en geeft U wittere tanden gezondere tanden - frissere adem Alléén Colgate Super bevat GARDOL! GARDOT, - het doeltref fendste bestanddeel, dat ooit tegen tandbederf in tandheelkundige laboratoria werd ontwikkeld en waarop Colgate het uitsluitende recht bezit. De GARDOL in Colgate omgeeft Uw tanden als het ware met een onzichtbaar schild, dat minstens 12 uur blijft en er door eten en drinken niet afgaat. Bovendien verfrist Colgate op afdoende wijze de adem en maakt Uw tanden schitterend •wit. Natrium N-Lauroyl Sarcasinaai Grote tube f 1.35 Standaard tube f 0.75 Probeer het en ondervind waarom Colgate Super met GARDOL de meest verkochte tandpasta ter wereld is Zoals bekend aanvaardt de -protestant geen enkel ander leergezag boven zich dan dat der Heilige Schrift. Wat ik als pro testant moet geloven maakt Gods Geest mij duidelijk, wanneer ik in geloof het Woord Gods uit de Bijbel lees. Geen enkel gezag kan mij ver plichten een bepaalde uitleg te aanvaarden, omdat geen enkel men selijk gezag het recht heeft zich te stellen bo ven het gezag van de Bijbel. Het is natuurlijk, wel duidelijk, dat de Bij bel als enige norm voor het geloof zonder een richtlijn of houvast in welke vorm dan ook moest leiden tot een toe stand van „zoveel hoof den, zoveel zinnen", in dien elke protestant van zijn recht gebruik zou maken. Daarom heeft de Nederlands Hervormde Kerk in haar per 1 mei 1951 ingevoerde nieuwe Kerkorde een artikel in gelast: dat de kerk „be lijdenis doet in gemeen schap met de belijdenis der vaderen", hetgeen hierop neerkomt, dat men naast (of boven?) de Bijbel toch een soort gezag in voert, nl. dat men rekening dient te houden met wat de „Va deren" - te beginnen met de reformatoren zelf - over de Bijbel heb ben gedacht en geleerd. Er was bij de discussies over dit punt een groep, die nog iets meer wilde en voorstelde „in over eenstemming met de be lijdenis der vaderen". Maar dit ging anderen te ver; zij meenden dat dan Gods Woord te zeer aan menselijke traditie gebonden zou worden. Zo kwam men tot het compromis „in gemeen schap": er moet wel ver band zijn met wat vroe ger werd geleerd, maar men is niet aan de oude formuleringen gebonden. Maar -dan.... stel nu het geval dat een dominee in zijn pre ken kennelijk afwijkt van de leer der vaderen, zozeer zelfs dat hij zelfs de gemeenschap met hun belijdenis' verbreekt en allerlei dwalingen verkondigt aan zijn ge meente. Als een pastoor zoiets zou doen, was de oplossing vrij eenvoudig. Hij zou door de bisschop als opperste herder van zijn bisdom en vertegen woordiger van Jesus Christus zelf, terechtge wezen en zonodig uit zijn ambt ontslagen of zelfs uit de gemeenschap der Katholieke Kerk ge bannen worden. Dat kan niet in de Ned. Hervorm de Kerk; men kent er geen onfeilbare paus, geen onfeilbare synode en evenmin bisschoppen die in gemeenschap met de stoel van Petrus met werkelijk gezag in naam van Jesus Christus op treden. Toch zou met die do minee iets moeten ge beuren. Geen enkele kerk kan toestaan dat haar bedienaren openlijk haar eigen fundamenten ondergraaft. Daarom heeft de N.H. Kerk in haar nieuwe Kerkorde een artikel op genomen: „De kerk iveert al wat haar belij den weerspreekt". „Wat haar belijden weer spreekt" is natuurlijk nog buitengewoon vaag, maar zelfs al zou ieder een het er over eens worden dat de dominee in kwestie apert in strijd is met de geloofsbelij denis van zijn kerk, wat is dan „weren?" Wat kan de kerk tegen zo'n man doen? Welke sancties kan zij uitoefe nen? Kan ze zo'n man afzetten als predikant? Uitstel tot 1961 Met grote voorzichtig heid heeft de Kerkorde de algemene formulering „weren" uitgewerkt. Enerzijds beseft men heel goed dat de kerk op een of anttere-~rrvanier iets moet kunnen doen. maar van de andere kant is men uiterst hui verig voor de zgn. leer- tucht, d.w.z. desnoods met sancties optreden tegen dwalingen. Mo menteel is de toestand zo, dat de kerk wél een oordeel uit kan spreken over iemands gedrag-dat noemt men juciële leer- tucht - maar aan dat oordeel kan ze nog geen sancties verbinden b.v. ontslag, dus geen zgn. justitiële leertucht. Die is opgeschort tot 1 mei 1961, dus tien jaar na de invoering van de Kerkorde. Het zal ons benieuwen wat er na die datum zal gebeuren, wanneer hier of daar in het land eens een domi nee uit de band springt. En zulke mensen zijn er altijd wel. Het zou niet onmogelijk zijn, dat men dan opnieuw een middel zoekt om de zaak op de lange baan te schuiven, gezien de angst van ve len voor de leertucht. Ziehier wat een - overi gens vrijzinnige - domi nee onlangs schreef: „De duivel grijnst al van genoegen als hij in een kerk over leertucht hoort mompelen. Het be derf ligt hier aan de deur". Dat bederf acht de man aanwezig in het gevaar dat men verstart in tradities en de moge lijkheid tot vernieuwing uitbant. De verwatering die uit het ontbreken van dwingend leergezag moet volgen, telt hij blijkbaar niet! Geen leedvermaak Het past ons allerminst leedvermaak te schep pen in het feit dat de protestanten, met name in de N.H. Kerk, in een uiterst moeilijke impas se komen te zitten. Som migen onder hen voelen deze situatie aan met een groot verdriet. Ds Buskes heeft daarvan onlangs getuigd in Woord en Dienst". Hij verwijst in een open briefwisseling naar een referaat, dat de links vrijzinnige ds Van Wij nen' heeft gehouden. De ze man had o.a. beweerd, dat Jesus Christus niet kan gelden als een bij zondere, bovennatuurlij ke, voor alle tijden gel dende Godsopenbaring, die principieel verschilt van de wijze waarop God zich openbaart in de na tuur, de kunst, de we tenschap. Verder dat de bijbel - die hij niet „hei lige schrift" wil noe men! - niet principieel verschilt van een ander boek. Ds Buskes zegt van deze toespraak: „Het is met pijn, ja zelfs met een zekere tegenzin, dat ik deze woorden, door een predikant van onze kerk uit volle overtui ging zwart op wit ge drukt, overtik. „Hier wordt naar mijn overtuiging het meest wezenlijke van mijn ge loof in Jesus Christus aangetast. Ik kan mij niet voorstellen, dat de ze uitspraken van ds Van Wijnen over Chris tus, de Bijbel en de kerk binnen de grenzen van onze kerk vallen Wat een smartelijke toestand moet het zijn voor ds Buskes en vele anderen, gedwongen te zijn fa één en dezelfde kerk samen te leven met mensen, die de grondsla gen van de kerk, ja hun diepste overtuiging in de wortel aantasten. Een kerk, die niet de moed. opbrengt haar geloof desnoods met harde middelen tegen aanval len te handhaven, zal onherroepelijk uiteen vallen. Mogen de leiders van de N.H. Kerk hun grote verantwoordelijk heid verstaan, als 1 mei 1961 gekomen is! J. v.d. M., pr.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 7