Veertig jaar geleden kreeg de grote J dwaling haar kans Juist nu! Het Kremlin offerde veel van Marxmaar de tirannie van de marxistische leugen bleef onveranderd Jmm De grote leugen VIJFDE BLAD LENIN SLOEG TOE Smeekschrift Ontgoocheling Raadsel Macht Leve Stalin Weg met Stalin Leve Malenkov Weg met Malenkov Veertig jaar geleden greep Lenin naar de macht en werd de Sovjet.staat in het leven geroepen. Al geeft dit „ju bileum" het Westen geen reden tot een massaal vlagvertoon. het is toch belangrijk LENIN genoeg om er bij stil te staan. Het is niet overdreven te zeg. gen, dat, met uitzondering van het christendom, geen idee de wereld ooit meer heeft geschokt dan die, waardoor Lenin en andere revolutionairen gedreven werden, het marxis. tische maatschappijbeeld is wereldomvattend en de manier waarop het de Sovjets heeft geïnspireerd heeft ook wereld omvattende consequenties gehad. De Russische revolutie is niet voortgekomen uit een plotse linge, politieke opwelling. Zij heeft haar wortel diep in de ge schiedenis van het geheimzinnige Rusland. De communistische partij, zoals ze in Rusland aan de macht kwam, heeft de dorre doctrines van Marx geënt op de mystiek van een duldzaam volk, dat eeuwenlang in slavernij leefde en door opstandige, idealisti sche intellectuelen tot verzet werd gebracht. Het communisme werd een godsdienst zonder God en als zo danig een geestelijke macht, waarvan het dwaas zou zijn ze te onderschatten. Lenin heeft de Russen de hemel ontnomen en hen de aarde gegeven, met het vooruitzicht op een aards paradijs. Dat de Russische grond voor velen het tegendeel werd van een para dijs, vindt niet zijn oorzaak in een toevallig mislukken van het communistische streven (in enkele opzichten is het niet mislukt) maar in de grote leugen, die aan de communistische opvatting van mens en samenleving ten grondslag ligt November 1917. St. Petersburg is in rep en roer. Het oude, corrupte bewind is ten val gebracht en al en kele maanden is de regering Keren ski aan het bewind, die de socialis tische idealen langs democratsiche weg wil verwezenlijken. Dit is niet Lenins visie op de weg, die Rusland moet gaan. Alleen de politiek van de harde hand zal tot het gewenste resultaat kunnen lei den. Op 7 november sloeg hij toe. Bol sjewistische strijdgroepen maakten zich meester van vitale punten in de stad. Een kruiser beschoot het winterpaleis, waarin de regering Ke renski zetelde en Lenin zelf hield, dan hier en dan daar, zijn vlammen de toespraken. Nog altijd beelden de Sovjet-schilders hem het liefst af als de strijdbare, sober geklede intellec tueel, de arm bezwerend geheven en het volk aansporend tot verzet. De regering Kerenski werd ten val gebracht. Men kondigde de „dicta tuur van het proletariaat" af. Ze werd onmiddellijk tot een dictatuur over het proletariaat en ze is dat nog steeds; ze is het steeds meer geworden, naarmate de praktijk in Rusland de theorie verdrong en de „klasseloze maatschappij" zich als een schimmig ideaal deed kennen. De Russische revolutie en de ge- Enkele idealisten gaven slecht ge drukte oppositie-blaadjes uit, maar de regering nam hen niet ernstig, evenmin als de leiders van de ortho doxe kerk. Men prees de charitas aan men toonde zich begaan met het lot van de armen, maar niemand die een hand uitstak, om daadwerkelijke verbetering te brengen in hun be staan. Moedertje Rusland zag enke len van haar bevoorrechte kinderen een leven van weelde leiden de mees ten echter „leden" een leven van grauwe armoe. En zij durfden niet te nemen, zij durfden nauwelijks te vra gen. In 1905 trokken de arbeiders van St. Petersburg de stoute schoenen aan. Zij besloten een petitie te over handigen aan Tsaar Nikolaas II. De taal waarin dit verzoekschrift gesteld was, zegt omtrent de afhankelijkheid en de serviliteit van deze mensen en ook van hun wanhoop meer dan een geschiedenisboek het kan doen. ,,Wij arbeiders en inwoners van St. Petersburg", aldus de petitie, „onze vrouwen en kinderen en on ze hulpbehoevende, oudere verwan ten komen tot U, Sire, terwille van de waarheid en om bescherming. Wij zijn bedelaars geworden, wij worden onderdrukt, wij zijn bela den met zorgen boven onze kracht. We worden beschimpt, we worden schiedenis van de Sovjet-staat to nen het failliet van een leer, die geen rekening houdt met de men selijke natuur, zij tonen ook de ma teriële kracht en de onmenselijk heid van een systeem, dat de macht nog slechts als enig middel kent, om de grauwe theorie een schijn van rechtvaardiging te ge ven. Wat Rusland bereikt heeft, heeft het niet te danken aan het communistische ideaal, maar aan het harde staatskapitalisme, dat logisch uit dit ideaal voortvloeide en naar willekeur mensen inzet om zijn macht te vergroten en te con solideren. Dat uit deze machts- drang, uit het streven naar econo mische en technische topprestaties een zekere materiële welvaart voortvloeit hoeft niet te verbazen. Men zon het Russische volk onge twijfeld tekort doen, wanneer men Ruslands huidige macht uitsluitend tracht te verklaren met een verwij zing naar de ijzeren dictatuur. De geschiedenis van de revolutie leert, dat er veel idealisme geweest is on der degenen die haar hebben aange sticht en ook wel onder sommige So vjet-leiders die een „socialistische staat" hebben trachten op te bou wen. Daarnaast echter is er zoveel geweld geweest, zoveel onderdruk king van wat menselijk en menswaar dig is, dat geen zinnig mens de eco nomische vooruitgang in de Sovjet- Unie op naam kan schrijven van het oorspronkelijke marxistische ideaal. Als Marx het jubileum van de Rus sische revolutie kon meevieren, zou hLJ J10" verbaasd afvragen, of het in- ihIIh de verwezenlijking van zijn ideeën is, die hier wordt herdacht. eonnoneVv-"tie 'S niet met Len« be" neeentionH1! werd reeds «gezet in de ®!iUW' toen Dostojewskf getourmenteerd schreef over de tra- kh?d V h" t i ind' van het Russische dat do°r de rijkaard met de «li j geranseld; toen sociaal- snritv «tellectuelen eindeloze ge sprekken voerden In rokerige zolder kamertjes van St. Petersburg en de woIih revolutionaire pamfletten over waaiden uit het westen. „En laten we nu samen klinken op het veertigjarig jubileum van de proletarische revolutie (Tarantel) niet als menselijke wezens be schouwd, we worden behandeld als slaven, die hun bitter lot moeten ondergaan en zwijgen... Wij zijn gekomen tot dat vreselijke ogen blik, waarop de dood beter is dan lichamelijke kwelling. We vragen maar zeer weinig, we verlangen niet meer dan datgeene, zonder welk het leven geen leven meer is. Onze meesters hebben al onze ver zoeken als misdadig van de hand gewezen. Arbeiders en boeren, heel uw volk, worden overgeleverd aan de ambtenaren der regering, die dieven zijn van de bezittingen van de Staat, rovers die niet alleen geen oog hebben voor de belangen van het volk, maar die deze belan gen vertrappen. Is dat, Sire, in overeenstemming met de Goddelij ke wet, volgens welke Gij regeert? Weiger geen bijstand aan Uw volk Slecht de muur tussen U en Uw volk en laat dat volk tesamen met U de staat regeren...." Onderworpenheid en woede strijden om de voorrang in dit verzoekschrift. In' processie zal men naar het win terpaleis van de Tsaar trekken, de priester Gapon voorop. De Tsaar maakt zich ongerust over de betoging, die nochtans met uiterst vreedzame oogmerken op touw is ge zet. Op het moment dat de stoet be gint te trekken, is het winterpaleis vol soldaten; de bruggen over de Newa zijn bezet en de vestingen ver sterkt. Niemand vermoedt nog een drama. De menigte zingt, terwijl zij de Nar- wa-poort nadert. Dan plotseling rijden kozakken op het volk in. De zwaarden komen neer op mannen, vrouwen en kinderen. Even daarna openen de soldaten het vuur en honderden worden neerge schoten. Het verzoek is afgewezen... Dit bloedbad heeft mede de revo lutie verhaast. De ontevredenheid werd tot openlijke opstandigheid, de verachting voor een corrupt, regiem groeide tot haat Rusland ging de oor log in en verloor. De ellende onder het gewone volk werd groter dan zij ooit was geweest. Het land was rijp voor de grote omwenteling. De geschiedenis heeft haar onont koombaarheden. maar zij wordt ook bepaald door toevallige, schijnbaar onbeduidende factoren, zoals in dit geval door Lenins zeer persoonlijke visie op wat Marx leerde. Hij geloof de in het socialisme, de man met de kleine puntbaard, maar hij geloofde niet in de gelei delijke totstandkoming er van. De arbeiders en kleine boeren moesten de macht in handen nemen onvoorwaar delijk, De dictatuur van het proletariaat zon met geweld worden gevestigd. Als eenmaal de Sovjet staat was gesticht, zou deze zich via een hard centralis me ontwikkelen tot de klasseloze maatschappij, de staatloze gemeenschap, waarin iedereen gelijke rechten zou hebben en, uit geheven boven de druk van een economische tirannie, vrij en gelukkig zou zijn. Lenin was bezeten van deze idee. Maar in deze bezetenheid vond men al de kiemen van het latere verraad aan eigen zaak. De vinnige, scherp zinnige idealist, die de Russische re volutie leidde, geloofde aan de op heffing van de mens uit zijn mate riele slavernij, maar hij was er even zeer van overtuigd, dat de mens zo nodig geofferd moest worden voor de verwezenlijking van dit ideaal- een paradox, die steeds denken en hande len van het communisme heeft be paald en geleid heeft tot de mon sterachtigheden, waarvan de geschie denis van de Sovjet-Unie één aan eenschakeling is. Altijd werd de lots verbetering van de arbeider gepre dikt, altijd ook werd de arbeider ge offerd aan wat men als noodzakelijk zei te beschouwen voor het heil van de staat. De opvolgers van Lenin hebben de mythe van de marxistische heilstaat niet alleen gebruikt ter rechtvaardi ging van hun sociale en economische maatregelen, ze hebben haar ook en vooral misbruikt als nevelgordijn voor een bot en niets ontziend stre ven naar persoonlijke macht. Altijd hebben ze een beroep op de princi pes gedaan en zelden hadden die principes iets met hun daden te ma ken. Er zijn verstandige mensen, die in het communisme hebben geloofd, maar er zich van afwendden om zijn verachtelijke praktijken. Een Koest- Ier, een Silone, een Richard Wright, allen hebben zij fervent het com munistische ideaal voorgestaan; al len ook hebben het terzijde gescho ven met een bitter verwijt aan de intrigerende, leugenachtige en in po litieke huichelarij geschoolde partij leiders, die wit 'zwart noemden als een toevallige, politieke situatie dit vroeg. Stalin reeds zag zich gedwongen, de kerken te heropenen omdat het volk dit vroeg. En de kerken liepen vol. Hij moest de boeren op de kol chozen hun eigen stukje land schen ken, waarvan ze het produkt vrij mogen verhandelen. Hij moest, kort om, de menselijke natuur haar rech ten hergeven. De maatschappij groei de niet naar Marx toe, maar Marx moest worden aangepast aan de maatschappij. Zo ontwikkelde zich de Sovjet staat, die nog altijd marxistisch heet, maar in feite zijn aanzien dankt aan een beetje marxisme, veel dictatuur en de onuitroeibare liefde van de Rus voor zijn geboortegrond. En ook aan de technische vooruitgang van de laatste tientallen jaren, die Rusland evenzeer veranderd zou hebben, wan- Dit is de grote leugen van het communisme en de feiten zijn er om het te bewijzen, rtiit het de na tuur van de mens miskent. Zijn vrij heidsdrang. maar ook zijn eeuwig egoisme, zijn machtsdrang, die niet veranderd worden door een ingrij pende wijziging van de economische en sociale omstandigheden, die hun stempel drukken op zijn bestaan. Stalin heeft misschien gedacht het communisme te dienen en hij diende slechts zichzelf. Hij schoof zijn te genstanders terzijde omwille van de „partij-discipline"; hij liet, in het be gin van de dertiger jaren, de boeren verhongeren om de collectivisatie doorgevoerd te krijgen en hij reken de meedogenloos af met iedereen, wiens rechtzinnigheid hij niet boven iedere twijfel verheven achtte. De communistische idee, alom vattend en star-dogmatisch, moest de proletariërs de vrijheid en het grote geluk brengen, maar ze vroeg van hen, dat ze afstand zou den doen van hun persoonlijkheid. Ze moesten handelen op bevel van de partij, ze moesten denken zoals de partij. En ze weigerden dit. De Russen mochten dan al de corrup tie in de orthodoxe Kerk hebben verafschuwd, ze bleven godsdien stig. Ze hadden de hebzucht van de Tsaristische heersers verfoeid, maar ze bleken een even grote af keer te hebben van de hebzucht van de staat, die hun zelfs het stukje grond ontnam, dat hun enige be zit uitmaakte. De partij predikte de gelijkheid van allen, maar ze zag zich gedwon- het ideaal van de klassenloze maat schappij te laten varen. Ze moest de ingenieur beter belo nen dan de arbeider, omdat hij an ders weigerde, de druk van zijn ver antwoordelijkheden te dragen. Het verschil in beloning tussen een kolo nel en een soldaat is in de Sovjet- Unie veel groter dan in de „kapita listische" landen en het proletariaat mag vaststellen, dat ministers, pro fessoren en de officieren van het Ro de Leger hun inkopen doen in win kels, waar de kleine man geen toe gang heeft. Kroestjev en Boelganin bij Tito. Een herinnering aan de vrolijke maanden" in het Kremlin, toen alles pais en vree leek en Honga rije de wereld nog niet had doen schrikken. Een foto die boekdelen spreekt. Molotov inspecteert in Berlijn de troepen van Hitler. Hitier en zijn derde rijk gingen ten onder. En Molotov? Men zou naar Buiten- Mongolië moeten gaan om naar zijn welstand te informeren. neer er geen revolutie was geweest. Een Amerikaan, die Rusland be reisde en een grondige studie maakte van land en volk, slaakte enkele ja ren geleden de verzuchting: Er zijn geen buitenlandse „kenners" van de Sovjet-Unie. Er zijn alleen maar ver schillende graden van onwetendheid... Niemand nog heeft de tegenstijdig- heden kunnen verklaren binnen de- Sovjetmaatschappij, de verbijsteren de gebeurtenissen van de laatste ja ren. in politiek opzicht, die andere landen op hun fundamenten ge schokt zouden hebben, maar de So vjetburger onberoerd lieten. Waar om is er geen opstandigheid tegen een bewind, dat zijn ware aard tel kens weer deed kennen en dat in wezen vijandig is aan het Russische volkskarakter? Hoe kan men lijd zaam toezien, dat het Kremlin de be ginselen die het predikt, tezelfdertijd geweld aandoet. Hoe is het mogelijk, dat dezelfde Russen, die de kerken bevolken, een regiem accepteren, dat de strijd tegen de godsdienst als een van zijn belangrijkste taken be schouwt? Een verwijzing naar de dictatuur alleen geeft niet het vol ledige antwoord op deze vragen. Rusland is voor het Westen altijd een raadsel geweest. Het is dat mo menteel meer dan ooit. Een ding ech ter is duidelijk, dat de Sovjetrege ring niet dank zij, maar bijna on danks het marxisme, een geduchte macht heeft gevestigd, die zowel krachtens haar materiële potenties als door de gevaarlijke leugen die eraan ten grondslag ligt, een drei ging voor de wereld geworden is. Veel van wat Marx leerde, heeft men in Moskou gemakshalve vergeten, veel van wat Lenin gezegd heeft ook. Eén ding echter heeft men vast gehouden en ten grondslag gelegd aan de politiek in binnen- en buiten land: de stelling namelijk dat ieder middel dienstig en oorbaar is, wan neer het slechts het belang van de klassenstrijd dient. En al is de klas senstrijd niet altijd in het geding, de macht van de Sovjetstaat is dat wel. Daarom hanteert men de leugen han dig en geroutineerd in de politieke vergaderzalen en in de communisti sche pers. Zij is en blijft het strijd middel bij uitstek en ze laat geen eerlijk debat toe. En als de wereld momenteel in bewondering naar Moskou ziet, om dat het een rode satelliet aan de he mel heeft geplaatst, dan mag men toch in elk geval vaststellen, dat die technische prestatie niet het resul taat is van veertig jaar „socialisti sche wetenschap", maar eenvoudig van veertig jaar wetenschap onder een macht, die van het „socialisme" (Advertentie) (Advertentie) lescherming voor mond en keel tegen hoest, heesheid, keelpijn en verkoudheid. Sterk desinfecterend 60 tabletten f. 0.98 NV. PHiLIPS-ROXANE zoveel overboord gooide als zij dien stig oordeelde voor de bestendiging en uitbreiding van haar invloed in bin nen -en buitenland. De kunstmaan en het drama Hon garije komen beide op naam van Moskou. En beide markeren ze dit jubileum. Het ene als symbool van Ruslands tirannie, het andere als 'n symbool van zijn technisch kunnen. De bijna demonische samenhang van deze twee dingen is wellicht kenmer kend voor het Rusland van vandaag en voor het wezen van de Sovjet staat, zoals hij in veertig jaren van vrijheidsbeknotting en verafgoding van de techniek is geworden. i proeft t iedere dag King s Cross blijft 'n klasse beter! 20 st 90 Ct

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 7