GEBED IN STEEN" OOK LIMBURG TELDE ENKELE STEVENISTEN ROXY! ROXY Levensroman van Petöfi 'J :en rg zen lent PagWa5 pejïfm Ook Aardenburg aangewezen Tapijt van mos hROXY? 4 Ken 1 len" derde blad donderdag 31 oktober 1957 In Bretagne vonden we de prachtige kathedraal van Dol vDe Hoop" en A-griep Zware maand wie Waarzegster drinkt, is goed aft De Waarzegster Last van zenuwen Hardnekkige koppigheid ver hinderde terug keer naar de kerk ruiken is roken! ja graag 8 uur e van ;je: ie jon- het it, kan in de troost i hem :ij be- ereen jaar. 3 uur: AVID ïchni- rstokte lm die 8 jaar i" 14 .j 6 nov. Jan de LCHIM ISTEN KIRST 5-team 'ervolg piditeit dagen van de an het ei. die irleven finale AT 18 jaar 3 jaar. iorstel- LLVET, ze da- werd. 4 jaar. uur LISE RT in: uw het verhaal 'achtige en film •lachen. U nog .4 jaar. SATER :t Walt 8 uur, van het V vember 8 uur, in de lie het 8 uur, Para- dolen- ber om m zon- ROS- or de lust op ,ten bij ;r door en zou de van 8 uur, en theid ïg en duivels re doet schone n het m ach- sedde 3.45 en iss nsatio- ARGIT r.a. 152-0 Het exterieur van de kathe draal van Dol. De abbé, speciaal het oog gericht op détails, naderde in het koor een console, waarop Adam en Eva werden gebeeldhouwd. Hun gestalten werden voor de aartsparadijselijke boom neergezet, onder de lokkende appelen en de slang, die technisch volmaakt om een ..pilaar" was gekapt, waarop het beeld steunde. Elegantie Maar deze details, hoe interessant ook, vond de curé toch niet het be langrijkste. Temidden van deze go tische weelde stond hij in het ro- maanse schip van de kathedraal met de vijf arcaden. De pilaren, zo onge dwongen neergezet, straalden een zeldzame elegantie uit. Slechts enke le stappen waren nodig om het transept te bekijken, een glorie van spitsboogvormigheid. Lang bleef de pastoor, die deze kerk toch wel meer had gezien, naar deze stijlentriomf kijken. Daarna keerde hij terug tot de details. Tot de graftombe van Tho mas James, een van de bisschoppen van Dol. Hierop prijkten twee Floren tijnse beelden van Jean Juste, die ook werkte aan de basiliek van St. Denis bij Parijs. Sinds er een pastoor in Avignon zo vriendelijk was om met een met goud blad bedekt kastje boven een zij-altaar te openen en het gemummificeerde hoofd van een plaatselijke heilige te laten zien, heb ik altijd een beetje schrik gehad een Franse kerk binnen te gaan. Want een confrontatie met een overleden broeder in Christus op deze abrupte wijze blijft een grieze lige herinnering. Toen ik echter het was een lange tijd daarna door Bretagne reed en moe gekeken was op de merkwaardige bomen, die als grote kurketrekkers in het landschap staan, prees ik me gelukkig in een stadje te komen met een middeleeuws marktplein met aan de rand daarvan een kerk, die direct een grote indruk maakte. Het was de kathedraal van Dol, voortreffelijk in dit stadje gesitueerd. Omdat de gemeentewerklieden door de eeuwen heen vergaten het mos te verwijderen, bevinden zich op het marktplein vele vierkante meters onzichtbare grijze stenen. Het zacht groene tapijt voor de katnedraal leek door de natuur weggelegd te zijn als een vriendelijke uitnodiging tot de toeristen om het toch vooral te betreden. De consequentie daarvan was onherroepelijk een bezoek aan de kerk. Had ik daarin de gastvrije abbé Y. Corrion niet aangetroffen dan zou dit artikel vermoedelijk nooit geschreven zijn, ofschoon mijn nieuws gierigheid wel was geprikkeld, want de deuren van de hoofdingang bleken van een derge lijke kwaliteit, dat het gerechtvaardigd was te verwachten, dat zij over enkele minuten als een hoopje afval aan de voet van het portaal zouden liggen. Ik was geïnteresseerd te weten hoe deze kerk er van binnen uit zou zien. Pastoor Corrion liet er in elk geval geen mos over groeien. Het eerste wat hij over de kathedraal zei was imponerend. ,,Ce monument est ie plus important en le plus remar- quable de toute la Bretagne", hetgeen betekent, dat deze kathedraal de belangrijkste en de meest markante is van geheel Bretagne. Dat waren volgens de woorden van de pastoor niet de woorden van de pastoor, maar het was een uitspraak van een man, die hele dikke boeken over vele kerken schreef. betere dagen kende. i den, maar de engel lacht. Zo is het. De schalkse engel op de pilaar Van de graftombe naar de gebrand schilderde ramen was eveneens slechts enkele seconden. In de zeven tiende en achttiende eeuw werkten grote glazeniers voor deze kerk. Een daarvan toverde een „Laatste Oor deel" tevoorschijn met als centrale figuur de oordelende Christus en daarnaast Maria, de engelen, het pa radijs, de hemel, het vagevuur, de hel en de opstand van de doden. Diep blauw en fel rood, zacht groen enFlamboyant", typeerde de abbé de ramen. ,.U moet dit nu eerst rustig verwer ken", geloofde de priester, die op hon derden andere schoonheden had kun nen wijzen. ,,U moet eens spoedig te rugkomen", verzocht hij. maar dit laatste is niet gemakkelijk. Gemakkelijk is alleen te zeggen, dat de toerist de uitnodiging van het mos voor de kerk van Dol moet aanvaar den, want in dit stadje ervaart men, dat er niet alleen mooie kerken zijn in Parijs, Reims en Chartres. Mis schien zegt U deze kerk, in deze streek zelfs meer. Een gevoel van heimwee als U Dol eenmaal hebt be zocht, krijgt U zeker, want U voelt, dat daar een glorieus monument staatle plus important de toute la Bretagne PIET HACK Ook de opvarenden van de vissers vloot zijn niet aan de greep van de a-griep ontkomen. Dit beïnvloedde in belangrijke mate het werk van het hospitaalkerkschip ,,De Hoop" tij dens de oktober-reis. Driemaal moest de reis worden onderbroken. De eer ste maal om de marconist, die we gens griep was achtergebleven, weer aan boord te nemen, de tweede maal omdat alle bedden in het hospitaal bezet waren. Twaalf patiënten werden in IJmuiden gedebarkeerd. De derde onderbreking geschiedde, omdat een patiënt van een Duitse logger met spoed moest worden geopereerd, het geen reeds een uur na aankomst van ,,De Hoop" in een Haags ziekenhuis met goed gevolg gebeurde. Dr. Ouderkerk behandelde 160 pa tiënten, waarvan 22 Duitsers. 34 Pa tiënten (4 Duitsers) werden opgeno men. 25 (1 Duitser) aan wal ge bracht; 69 adviezen werden per radio gegeven. P LITER 'n belegen genever zo zuiver gestookt en heerlijk zacht! Zeer Oude Genever een S B product A o 1822 Onderzoek inzake volksontwikkelingswerk Door de International Union of Lo cal Authorities wordt, in samenwer king met de Unesco, een onderzoek ingesteld naar de gemeentelijke taak in het volksontwikkelingswerk in de gemeenten van de bij haar aangeslo ten landen. De bedoeling daarvan is het ver krijgen van een globaal overzicht van de activiteiten van de betrokken ge meenten op het gebied van de volks ontwikkeling, vrijetijdsbesteding en sport. De rapporterende gemeenten worden in de gelegenheid gesteld een onderdeel dezer activiteiten meer ge detailleerd te beschrijven. Voor Ne derland verleent de vereniging van Petöfi, de vermaarde Hongaarse dichter en vrijheidsheld, sneuvelde goed honderd jaar geleden, toen de Russen de geschiedenis herhaalt zich te hulp geroepen door de on derdrukkers, zijn land binnenstroom den. Ongeveer twintig jaar geleden heeft de Duitse schrijver Arnold Krieger, de levensroman van Petöfi het licht doen zien en thans, waar schijnlijk onder de invloed van de recente gebeurtenissen, verscheen de vertaling ervan bij de N.V. Kosmos te Amsterdam, onder de titel: „Berg niet in de bruidskist je sluier", naar een regel uit een zijner merkwaar digste verzen. Krieger heeft zijn held niet ge ïdealiseerd en zo is het begin van zijn verhaal allesbehalve stichtelijk, want Petöfi was een hartstochtelijk man en vooral in de liefde losban dig. Geen vrouw leek voor hem vei lig en pas toen hij trouwde ng^t de hoogstaande Julia Szendry kwam er een eind aan deze levenswijze. Met evenveel vaart als talent schil dert Krieger het korte stormachtige leven van Petöfi, die eerst hoog ver eerd en later diep verguisd werd door zijn volk, dat hij evenals zijn land, dienen wilde tot in de dood. Scherper dan de staatslieden zag de dichter de beweegredenen van de vijand: met zijn gloeiende strijdzan gen hield hij het vuur van de op stand gaande en dat achter het woord ook de man stond, bewees hij, door zijn vertrek naar het front, toen de Russische horden zich over Hongarije stortten. Op 26-jarige leef tijd viel hij op het slagveld van Weiszkirchén; zijn lijk werd nooit gevonden, maar een groot monument te Boedapest opgericht houdt de her innering, ook nu nog, aan hem leven dig. Kriegers boek werd vernederlandst door C. J. Kelk op een manier, dat men vergeet met een vertaling te doen te hebben. Voor levenservarenen een belang wekkend boek. (Advertentie) Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen. De abbé, die merkte, dat deze toe risten een bepaalde belangstelling koesterden vooi zijn kerk, vertelde, dat Dol een zeer oud centrum is, waarvan de historie teruggrijpt tot de Heilige oamson, een monnik, die lan ge tijd woonde op de grens van Bre tagne en Normandië. Hij liet in Dol een kerk bouwen, die zeker voor de zesde eeuw zeer grote afmetingen bezat. De pastoor, die in het schip van de kathedraal stond wees naar de linker zijbeuk cn zei, dat daar nog iets terug te vinden was van de ro- maanse stijl. „Wij gaan dat direct bekijken" op perde hij en hij sloeg onmiddellijk daarop vier eeuwen over om te spre ken over Willem de Veroveraar, de grondlegger van de Engelse natie', die het ook eenmaal met de plaatselijke hertog aan de stok kreeg en die in 1085, tijdens een beleg, over Dol niets anders wist te vertellen dan dat het een hoogmoedig rotnest was. Twee stijlen Opnieuw wandelde de abbé verder in de historie. Hij kwam terecht bij de heer Jan zonder Land, koning van Engeland, moordenaar van Arthur van Bretagne. Deze allerminst edele figuur kwam eveneens in conflict met Pol. Hij bezette het stadje en stak in 1203 de romaanse kathedraal in brand. ,,De brand van 1203 had niet tot ge volg, dat de gehele kerk werd ver woest. Iets van het indrukwekkende romaanse kon worden gered. Op de grondve ten daarvan werd in de nieu we gotische styl verder gebouwd. Daarom is de kathedraal van Dol zulk een belangwekkend bouwwerk. Er is een vermenging van geroemde stijlen." pe pastoor was via een stukje ge schiedenis teruggekeerd bij de kathe draal, maar alvorens te wijzen op de excellente architectuur kon hij enkele leiten niet verzwijgen. Een zekere JNominoe. die in de negende eeuw de j^nctstreek regeerde, promoveerde °l tot aartsdiocees, maar paus In- nocentius III maakte er driehonderd Jaar later een einde aan. Wel bleef tot aan het einde van de achttiende eeuw een bisschop aan df kerk ver bonden. Met het verdwijnen van een de 'gelijke centrale figuur ging ook een groot deel van de belangstelling voor de kerk heen. Er wordt slechts zelden over Dol gesproken. De schalkse engel Het speet me de pastoor op een zeer voorzichtige manier te moeten zlg- ffilïin,?1 de ho°fdin.Sang een teleur stelling was Monsieur Corrion gaf hoL u J y toe en wees met zijn beide handen naar zijn soutane, die Deze opmerking werd het feite lijke beginpunt van een avontuur de toerist van de ene verrassing in de andere viel. Het klopte, dat het voorportaal niets had te betekenen, maar dat was ook niet de eigenlijke hoofdingang. Die lag ten oosten van de grote toren. Trots hief de pastoor zijn hoofd op, kijkend naar de rijke schakering van beelden boven de een voudige, gelukkig degelijke deur. ,,Ik weet het", beaamde de curé: ,,In de Notre Dame van Parijs en de Notre Dame van Reims ziet U ook zulk werk, maar wij gaan er zo trots op, omdat aan onze kathedraal de Bretonse heiligen kleven. Ik zal U hun namen besparen, maar ik tel 42 hei ligen, een kostbaar bezit voor zo'n kleine landstreek. Ik zou de kunste naars willen ontmoeten, die in de 14e en 15e eeuw deze beelden maakten. Het moeten geestrijke mannen zijn geweest, want zij hebben enige grap pen uitgehaald." De pastoor ging terug de kerk in. Hy stapte naar een overigens be scheiden pilaar in een van de zijbeu- u i^n vroeg aandacht voor de schalkse engel, die zo maar op de spits een plaats kreeg. hpéiH ïfp1 het eie.menL dat ik in dit beeld zie, misschien niet kunnen vin- Er bestaan enkele, hele oude afbeel dingen. Daarop is de lach van de en gel zeer goed te zien. De tijd heeft ze weggenomen. Ik blijf haar de schalkse engel noemen." (Advertentie) JiMk U eet nergens zo lekker als thuis als u zich tenminste laat voorlichten door de smakelijke en voedzame recepten uit de befaamde Libelle-keuken Deze week is u daarmee o.a. letterlijk en figuurlijk in de bonen.' Libelle, Nassauplein 7, Haarlem De sekte der Stevenisten vond liaar ontstaan in het verzet tegen de maatregelen van Napoleon. In het bisdom Namen was het 'n priester, genaamd Theys, die te zamen met twee kloosterleden, die eveneens priester waren, een aan tal gelovigen wist mee te slepen in zijn actie tegen het concordaat, waarvan hij verklaarde, dat het niet was afgekondigd en dat het ongeldig was wegens de door Na poleon er aan toegevoegde orga nieke artikelen. Het verzet culmineerde in onge hoorzaamheid aan de nieuw be noemde bisschop van Namen, die zij niet wensten te erkennen als hun wettige herder. In Brabant het bisdom Me- chelen was het Philip Winne- lenninckx, pastoor te Leerbeek, die de leiding op zich nam van een aantal recalcitranten, die op dezelfde grond als in Namen zich verzetten tegen de bisschop. In Vlaanderen was het een ge wezen Trappist, P.V, Speeckaert, die de leiding had over de zo genaamde Stevenisten, en die daar overigens slechts in klein getal geregeld bijeenkomsten hielden te Geeraardsbergen. Over het algemeen waren het slechts weinig katholieken, die zich door de leiders van 't verzet hadden laten bewegen, zich los te maken van de al-oude moeder kerk. Het was eenvoudig een discipli naire kwestie, een zaak van onge hoorzaamheid aan de wettig aan gestelde bisschop. De leer hielden zij ongerept en ook in de katho lieke gebruiken weken zij in geen enkel opzicht af van de tradities, welke overal in België gevolgd werden. Een zeer tragische toestand >nt tond voor de groepen toen hun priesters eenmaal waren uit gestort, en en zij niet over nieuwe priesters konden beschikken, om de simpele reden dat er nergens een bisschop was, die de wijding vm priesters voor hen had willen verrichten. Zij deden overigens niet eens pogingen om nieuwe priesters te vinden. Het moge een merkwaar dige geestesgesteldheid verraden maar het is moeilijk voor ons om volledig te begrijpen, hoe de kop- pigheid en halsstarrigheid want dat waren de drijfveren tenslotte 'n zodanige kracht kunnen krij gen in 'n groep mensen (hun ge tal kwam de 400 nauwelijks te boven), dat zij zelfs, de risico's voor hun eeuwig heil aanvaard den, die nu eenmaal het gevolg waren van een leven zonder offer en zonder sacramenten. Het doopsel, het enige sacra ment, dat zij hadden kunnen be houden, werd als regel toegediend door een der aanwezige vrouwen. Hun huwelijken sloten zij voor het kruisbeeld, enige weken voordat het nu eenmaal niet te omzeilen wettelijk huwelijk gesloten werd, om daarmee de voorschriften van de overheid, die het burgerlijk huwelijk voorschreef alvorens dat gevolgd kon worden door een kerkelijke inzegening ervan, na drukkelijk te overtreden. Ook bij sterven en begraven waren het slechts de omstaande gelovigen, die 't gebed van de Kerk, het sacrament van het H. Oliesel en de begrafenisritus ver vingen door langdurige gebeden. Dat de verweesde toestand, waarin de Stevenisten waren ko men te verkeren, door het gemis aan priesters, niet lang kon aan houden, werd in de kring der be trokkenen wel begrepen. Het was ook een daad die algemeen ge wenst werd, dat een Stevenist te Halle, de pachter Van Bossuyt, door toedoen van de kapelaan van de parochie te Halle, zich tot de Paus wendde, met verzoek hen in hun treurige toestand de verlang de gewetensrust terug te geven. Het antwoord van Paus Pius IX, van de 28e maart 1855 was vol medelijden en liefde, maar kon toch niet anders luiden dan dat zij zich met hun bisschop hadden te verzoenen om wederom in de schoot van de Kerk terug te keren. Maar zoals het veelal gaat in dergelijke omstandigheden, er waren er onder de Stevenisten, die het verzet niet wensten op te geven en die hun medebroeders er van wisten te doordringen, dat de brief van de Paus slechts een vervalst stuk was, waaraan geen enkele waarde mocht worden toe gekend. Weliswaar verzoenden zich toch een aantal Stevenisten toen met de Kerk, maar de sekte als zoda nig bleef bestaan. Ook vroegere en latere pogingen van afzonder lijke personen, om bij de Paus ge hoor te vinden, werden op dezelf de, weliswaar liefdevolle maar toch zeer besliste wijze beant woord. Zo heeft de sekte der Stevenis ten haar bestaan tot heden toe voortgesleept. Ook in ons Lim burg hebben zjj enige aanhang gekend, zjj het ook dat deze niet tot enige organisatie is gekomen. Tenzij wellicht in Horst, waar tot in 1840 nog een tiental families werden aangetroffen, die zich te gen het concordaat bleven verzet ten op dezelfde wijze ais de Bel gische Stevenisten. Ook de koster Wolter Ciaessens van Berg en Terblijt bleef hals starrig en sloot zich in Theu- ven bij de Stevenisten aan. Er zijn in de loop van hun be staan verschillende pogingen ge daan zowel van de zijde van de kerkelijke overheid als van de kant der Stevenisten zelf, om tot een verzoening te geraken. De po ging, waarvan nu 't jongste be richt rept moge dan eindelijk on der soepele en wijze tact van mgr. Morel het verlangde resul taat hebben. Waar begrip getoond wordt voor de gewetensnood van de betrok kenen en voor de zwaarte, die de stap terug hun ongetwijfeld zal kosten, daar zal rustig beleid ge paard aan intens gebed, de gena de stellig de doorvloeiing naar deze zielen bevorderen van die gevoelens, welke hun de terug keer tot de oude Moederkerk licht zal maken en tot een waarachtige vreugde. Nederlandse gemeenten te 's-Graven- hage daarbij haar medewerking. Zij heeft van elk der verschillende typen van gemeenten er een uitgekozen die een rapport zal opstellen. Voor de stedelijke gemeenten bo ven 100.000 inwoners was dit Haar lem en voor de stedelijke gemeenten van 20.000-100.000 werd Maastricht uitgekozen. Bij de zuiver landelijke gemeenten werden Opsterland in Friesland voor de grotere categorie, en Aardenburg in Zeeland voor de landelijke ge nieenten met minder dan 10.000 in woners aangewezen. (Advertentie) Maak zo'n pakje P.oxy eens helemaal open en snuif die heerlijke geur van zon-doortrokken volrijpe tabakken op. Steek dan op en U weet waarom steeds meej mensen zeggen: 'n Roxy ja graag? I i t'-'Hs vOl' i 3 Roxy Rook Redenerf! •k Dubbel gefermenteerd •k Dubbel gezuiverd •k Standvastige melange

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5