Chrysanten voor Christina
DE CELUIDSMUUR
Zwart o
Wit
MENING EN COMMENTAAR
Actifral-10
GESLAAGDE
DAG
THEATER
ARRESTATIE
TWEEDE BLAD
DONDERDAG 31 OKTOBER 1957
In Zuid-Afrika
Strijd (om) vlag
T/JW'//
PHILIPS - ROXAHE
Allerheiligen
Allerzielen
TV-R ADIO-TV-R ADIO-TV-
Televisie
door C Bauer
dokter
r\P de Beneluxdag te Brugge
U pendant van de Bossche Bene
luxdag is weer duidelijk gewor
den hoe de grote economische en
waterstaatkundige problemen over
de staatsgrenzen heen gegroeid zij
Zoals het Nederlands Brabant en
Limburg niet meer los gezien kun
nen worden van Belgisch Limburg
en het Kempenland, zo blijken ook
Zeeland en de beide Vlaanderen m
hun problemen en verlangens en
vooruitzichten nauw met elkaar
verstrengeld te zijn.
Typerend is bijvoorbeeld, dat de
vaste oeververbinding over of on
der de Westerschelde even vurig
bepleit werd door een Belgische als
door een Nederlandse spreker. Uit
zo'n dag blijkt ook weer dat de
z.g. randgewesten zich beslist met
wiilen neerleggen bij suggesties als
zou alle heil te verwachten zijn van
het nog altijd maar groter maken
van de grote agglomeraties. Juist
in een verstandige spreiding van
economische activiteit kan een
harmonische ontplooiing en ont
ginning van alle mogelijkheden ver
kregen worden. Dit te benadruk
ken is niet de minste verdienste
geweest van deze geslaagde dag.
LIET Franse politieke theater
blijft de ene tragikomedie na
de andere opvoeren. In een tijd, dat
een stevige hand het roer van staat
moet omklemmen, laat men het
schip maar wat drijven, om onder
hand allerlei partijpolitieke kwes
ties en persoonlijke rivaliteiten uit
te vechten. Iedere groep kijkt er
alleen maar naar, hoe het best de
kiezers te behagen zijn en het
landsbelang zit treurend in de hoek.
De arbeidsonrust stijgt, de kwestie
Algerië zit meer in de knoop dan
ooit, het Franse betaalmiddel is
zwaar ziek. Maar de heren politici
hebben meer aandacht voor het mi
nisteriële kegelspel.
De socialisten lustten Pinay niet,
Pinay nam wraak door zijn conser
vatieven tegen Mollet op te zetten,
de MRP'ers mokken, omdat een
der hunnen niet als formateur is
aangewezen en zo zit een bromme
rig stel heren elkaar nijdig in de
kombuis aan te kijken, onderwijl
buiten de storm opsteekt en de
nood stijgt. Dit is de parlementaire
democratie in haar diepste ontaar
ding. Zo moeten wel de gevaarlijke
gedachten aan „een sterke man1
rijpen.
Het gaat lijken op de toestanden
in de republiek van Weimar aan de
vooravond van de Nazi-revolutie.
Wanneer komt de bezinning? Het
kan spoedig te laat zijn.
]TR is in Tilburg iemand gearres
teerd op vermoeden van spio
nage. Het feit is uitgelekt, moest
wel uitlekken en natuurlijk kwa
men daar publikaties van. Die pu-
blikaties konden niet welgevallig
zijn aan de betrokken autoriteiten,
doch slechts een volkomen wereld
vreemde kon verwachten, dat het
oppakken van een toch wel bekend
persoon geheim zou kunnen blij
ven.
Voor de hand had gelegen, dat
men de pers in vertrouwen had ge
nomen, indien men publikaties
voorshands schadelijk achtte, op
dat er dan een afspraak zou kun
nen worden getroffen over tijd en
vorm van publiceren. Nu echter is
dit alles aan het toeval en ook voor
een niet onbelangrijk deel aan de
fantasie overgelaten.
Het is weer een bijdrage voor het
chapiter „Justitie en Pers" onder
de titel „Hoe het niet moet".
Die titel zou men o.i. ook kun
nen zetten boven de relazen, welke
een aantal bladen zich veroorloof
den. omtrent de persoon van de ge
arresteerde, wiens schuld nog
geenszins vaststaat. Zijn levensloop,
zijn persoonlijke gedragingen, zijn
karaktertrekken worden zo maar
onder een felle schijnwerper gezet.
En nadat dit alles uitgeplozen is,
volgen nu de mededelingen, dat in
Tilburg zo goed als niemand in zijn
schuld gelooft en dat het allemaal
wel eens op een sisser zou kunnen
uitlopen. Intussen weet iedereen
dan toch maar alles van de man
en heeft men hem in zijn woon
plaats zo goed als* „onmogelijk" ge
maakt. We geloven niet, dat de be
trokken bladen trots mogen zijn op
deze „lekkere" stukjes kopij.
De premier van Zuid-Afrika, Strij-
dom, heeft meegedeeld, dat de mi
nisters plechtigheden zullen boycot
ten, waarbij een andere nationale
vlag of volkslied een gelijke plaats
innemen als de oranje-wit-blauwe
standaard en „Die stem van Suid-
Afrika". Zoals bekend werd in de len
te een wet van kracht, waarbij deze
laatste de enige officiële vlag en het
volkslied van de Unie werden.
De vorige week weigerden Strijdom
en andere ministers met de burge
meester van Port Elizabeth te dine
ren, omdat de „Union Jack" nog
steeds in de stad wappert.
DESERTIE
Enige weken geleden liep
Robert heberton weg uit het
Franse leger, omdat hij er een
hekel aan had moe te worden.
Hij dook onder bij zijn oude
tante. Nu is hij echter weer
beleefd en nederig komen S
vragen of hij asjeblieft weer
soldaat mag worden, want
tante liet hem hele dagen
borden wassen, vloeren i
schrobben en kinderachtige S
boodschappen doen. „Ze was
erger dan de sergeant-ma-
joor", aldus onze Robert.
dronkenschap te veroordelen
kreeg, verzocht om hem in
plaats van zeven dagen veer
tien dagen gevangen te zet
ten. Hij had juist last van A-
griep en wilde helemaal uit
zieken voor hij weer op straat
kwam.
Kwaad
De heer Maurice Corcorcan werd
zo kwaad, toen de Duitse douane
hem verzocht invoerrechten op vier
flessen wijn te betalen, dat hij er
een van leeg: dronk en dè andere
drie kapot smeet tegen de vloer van
het grenskantoor. De boete kostte
hem meer dan hij voor invoerrech
ten zou hebben betaald, want op
de eerste plaats kreeg hij f 50 te be
talen wegens het beschadigen van
rijkseigendom en op de tweede
plaats f 50 wegens openbare dron
kenschap.
Beren
Leon Dumoulin uit New Hamp
shire werd 's nachts om Z uur wak
ker. Zo zag hjj hoe een moeder-heer
met vier kleine beertjes begonnen
met het beklimmen van een televi-
siemast. Leon greep een geweer en
stormde naar buiten. De beren-fa
milie werd echter gealarmeerd door
de dichtslaande voordeur en was
in de nabij gelegen bossen verdwe
nen alvorens Dumoulin kon schie
ten.
Leon Dumoulin zit nu met de
moeilijkheid, dat niemand hem ge
looft.
Dronken
Dank zij een lek in een tank,
waarmee een expediteur uit Chicago
wijn vervoerde, heeft men ontdekt
hoe dronken nachtegalen zich ge
dragen. De vogels dronken van het
ontsnapte vocht, vlogen op de duur
onzeker omhoog, pikten in de lucht
naar niet-bestaande voorwerpen en
tjilpten meer dan ze zongen. Men
heeft niet kunnen vaststellen of ze
de volgende dag ook last hadden
van een kater.
Verzoek
NOG ERGER
De fiQ iarioe bppr John Mc Wat? Ga ie naar ie moeder toe?
De b9-jange neer jonn rnc N moeder komt hier wonen;
Cann uit Dublin heeft de
rechter, die hem wegens
(Advertentie)
i von
Niet alleen A en D maar alle
vitaminen die U nodig hebt.
Eei* Claco» vao tOO dragees f2.90
Nu óók voordelige gezins
verpakking van 150 dragees f *^*75
PhiHps-Roxane Nederland N.V. - Amsterdam
Jesus is de grootste paradox,
die de geschiedenis kent. Hij is
de zoon van een timmerman,
in een werkpak. Dertig jaar
lang weten nauwelijks 2 3
personen wie Hij is. Dan be
gint Hij: zonder politieke
macht, geld of wapenen. Bij
na altijd trekt Hij rond in het
gezelschap van arme mensen,
slechte vrouwen en anderen,
door het volk geminachten.
Zijn leer is al even paradoxaal
dat wil zeggen tegen de algeme
ne opinie ingaande: wat allen
tot-dan-toe wit genoemd hadden
werd door Hem (Bergrede) niet
grijs of donker, maar eenvoudig
zwart genoemd. En dit alles al
léén op Zijn eigen gezag; Hij
geeft alleen een goddelijke, na-
aardse sanctie: armen zijn zalig
omdat zij het Rijk der hemelen,
niet omdat zij een aards rijk
bezitten. Treurenden worden ge
troost, niet hier, maar in een
verdere toekomst, en „Hij zal af
wissen, alle tranen uit hun ogen"
(openb. 7.17). Bij het graf van
Lazarus, zegt Hij: Wie in Mij
gelooft, zal leven, ook al is hij
gestorven.
Na Hem een paar jaren ge
duld te hebben, brengen zij Hem
op schandalige wijze om het le
ven; in de bloei van Zijn jaren.
Zijn vijanden geloven wel, zijn
weinige vrienden eerst niet in
Zijn verrijzenis. Deze gaan pas
door de knieën, als zij Hem aan
geraakt hebben met hun vingers.
Maar de paradox van Jezus, van
leven en dood, gaat onveranderd
door, ook na Zijn dood. Nu gaat
Zijn instelling, de Kerk, door, de
aarde en de aardse dood te tar
ten. Voordat drie eeuwen onder
grondse afsiachtingsstrijd begin
nen, ziet één van Zijn herauten,
St. Jan uit Patmos, de hemel
open en wijst van daaruit zijn
gelovigen (in Klein Azië) op het
Lam Gods, Christus, Die alles
bestuurt en beheerst, zó, dat hoe
wel zij veel zullen meemaken, zij
toch zullen overwinnen. Hen kan
uiteindelijk niets gebeuren, als
zij volharden. Ziet, zegt Hij, die
talloze martelaren die vermoord
zijn en andere heiligen, die reeds
ae zegevierende Kerk vormen, en
ook Uw namen, strijdende Chris-
tenen, staan hier in de hemel al
opgetekend. Aangevoerd door Ko
ning Christus, het Lam, vormen
alle Christenen tezamen als het
ware één ontzaglijk leger, waar
van wij hier op aarde de tros
vormen, maar waarvan de eerste
divisies al in het hemelse Jeru
zalem zijn, en ons vandaar toe
roepen: Hoera, de zege, de eeu
wige rust, de overwinning is aan
ons! Ook ons vredesverdrag, dat
wij in de hemel behoren, is reeds
getekend, het wacht slechts op
de ratificatie, dat wil zeggen op
onze persoonlijke medewerking
ten einde toe.
Ons geloof ziet hen vandaag al
len met witte bloemen om
kranst, defileren langs het god
delijk podium van het Lam: hei
ligen, gewassen in het bloed van
Christus, heiligen met gerimpel
de koppen en heiligen met lieve
kindergezichtjes, heiligen uit het
klooster, van het sportveld, en
heiligen uit een cabaret. Heiligen
die plechtig heilig verklaard zijn
en heiligen.... die niemand kent.
Maar ook heiligen, die U mis
schien heel goed gekend hebt:
kinderen die ge weer aan de He
melse Vader hebt teruggegeven;
misschien Uw opgroeiende knaap
die zo ravotten kon en alles be
loofde, misschien Uw eigen
ouders, die U christelijk hebben
grootgebracht.
Kom, t wordt Allerzielen, laat
ons naar het kerkhof gaan; want
ik heb chrysanten gekocht, witte
chrysanten, voor Christina.
Een ook hier gaat de paradox op
enigerlei wijze voort: want nóg
hebben sommigen geprobeerd,
menselijke eer en aanzien te zoe
ken, en een zekere „stand" op te
houden, getuige een hoop, hoge
en minder hoge, zatte en schuin-
hellende kruisen op de graven;
hier zullen ook wel „ambtenaren
van de dood" gedragen hebben.
Kom, laten we gaan naar dat
lage, eenvoudig blankhouten kruis
dat daar staat als op een oor
logskerkhof. het kruis dat getuigt
van christelijke eenvoud en oot
moed en van de eigenlijke gelijk
heid van allen voor God.
De Kerk alléén weet wat de dood
is en ook de uitvaartplechtig
heid heeft niet slechts ten doel
een lijk te zegenen en zelfs niet
op de eerste plaats de familie
te troosten; zij is de viering van
een christelijk mysterie van ge
loof in verrijzenis. De Kerk heeft
zó'n lichaamscultuur, over de
grenzen van de dood heen, dat
zij de overblijfselen van sommi
gen zelfs bijzónder vereert.
Mijn Christina is naar de kerk en
de gewijde aarde gedragen door
haar klasgenoten, die daarmee
haar een grote liefdedienst be
wezen. Er was geen aardse ker-
miskatafalk van latten en lappen
voor nodig. Er was bescheiden
paars, omdat wij weten, dat wij
voor onze zonden nog moeten boe
ten. Alle drie de dodenmissen van
Allerzielen spreken over de ver
rijzenis, over de verlossing (licht,
rust, verkwikking), uit het va
gevuur, door het Óffer. De pre
fatie luidt ook hier weer het
best in op het christelijke mys
terie van de dood: „In Christus.,
onze troost in de belofte van
onze toekomstige onsterfelijkheid;
voor wie trouw bleef in het ge
loof aan U, Heer, wordt de le
vensloop niet afgesneden, maar
veranderd...." Gelukkig een opti
mistische kijk op de dood, geen
dag van weerzin, maar van weer
zien, met alle Heiligen, aan het
bruiloftsmaal van het Lam.
Laat ook deze paradox blijven.
Zo hoop ik nog eens chry
santen te zien op t altaarook
voor Christina's zielerust. Of
heter: laat gerust de bloemen
van 't Allerheiligenfeest staan
meneer pastoor. De priester is
toch geen begrafenisonderne
mer, maar een getuigeook van
dit mysterie van de christelij
ke hoop, dat wij getekend
zijn, bestemd zijn voor een
blijvend, feestelijkleven
VRIJDAG 1 NOVEMBER
HILVERSUM I 402 m KRO: 7,00
Nws. 7.10 Gram. 7,45 Morgengebed en
liturg, kal. 8,00 Nws. en weerber. 8,15
Gram. 8,55 Hoogmis 10,30 Waterst. 10,35
Strijkkwart. 11,05 Gram. 11,35 Klarinet
en piano 12,00 Middagklok-noodklok: De
stad Gods 12,30 Land- en tuinb. meded.
12,33 Pianospel met gram. 12,55 Zonne
wijzer 13,00 Nws. en kath. nws. 13,20
Gram. 13,25 Amus. muz. 14,00 V. d.
jeugd 14,45 Voordr. en müz, 15,20 V. d.
zieken 16,30 Vespers 17,00 Pianorecital
17,25 Gram. 17,4o Bèursber. 17,45 Gram.
18,00 Amus. muz. 19,00 Nws. 19,10 Comm.
op het nws. 19,15 Regeringsuitz.: Wat
biedt het nijverheidsonderwijs onze
jeugd?: De beroepsopleidingen bij het
nijverheidsonderwijs voor meisjes door
mej. E. Lommen 19,25 Regeringsuitz.:
EmigratierubriekHet emigratiepraatje
van H. van Luyk 19,35 Viool en piano
20,00 Franse chansons 20,15 Allerheiligen,
hoorspel 21,00 Act. 21,15 Filharm. ork.,
koren en sol. 23,00 Nws. 23,15-24,00 Gr.
HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00
Nws. 7,10 Gym. 7,20 Gram. 8,00 Nws.
8,18 De Ontbijtclub 9,00 V. d. vrouw 9,40
Schoolradio. VPRO: 10,00 Thuis, caus.
10,05 Morgenwijding. VARA: 10,20 Gram.
10,30 V. d. zieken 11,00 V. d. kleuters
11,15 Finse volksliederen 11,35 Gram.
AVRO: 12,00 Dansmuz. 12,30 Land- en
tuinb. meded. 12,33 Sport en prognose
12,50 Pianospel 13,00 Nws. 13,15 Meded.
en gram. 13,25 Theaterork. 13,55 Beurs-
ber. 14,00 Vioolduo 14,25 Voordr. 14,45
Gram. 15,00 Gevar. progr. VARA: 16,00
Orgelspel 16,30 Muz. caus. 17,10 V. d.
jeugd 17,40 Lichte muz. 18,00 Nws. 18,15
Act. 18,20 Lichte muz. 18,50 De puntjes
op de i, caus. 19,00 V. d. kind. 19,-10 Meis
jeskoor. VPRO: 19,30 Leven in Neder
land, klankb. 19,45 Ber. 19,55 Het Espe
ranto bestaat 70 jaar, caus. 20,00 Nws.
20,05 Boekbespr. 20,15 Viool en piano
20,35 NOVIB, caus. 20,45 Mensen in het
gezin, caus. VARA: 21,00 Politiek caba
ret 21,30 Etherforum 22,10 Amus. muz.
22,25 Buitenl. overz. VPRO: 22,40 Zorg
om de mens, caus. 22,50 Avondwijding.
VARA: 23,00 Nws. 23,15-24,00 Gram.
BRUSSEL 324 m 12,00 Omr. ork.
12,30 Weerber. 12.34 Gram. 13,00 Nws.
13,15 V. d. sold. 14,00 Opera- en bel canto
conc. 16,15 Gram. 17,00 Nws. 17,10 Gr.
17,30 Kathedraalkoor 18,30 Godsd. caus.
19,00 Nws. 19,40 Omr. ork. 20,00 Symf.
ork. en koor. I. d. pauze: Kunstkalei-
doscoop 21,30 Gram. 22,00 Nws. 22,11 Gr.
23,00 Nws. 23,05-24,00 Gram.
BRUSSEL 484 m 12,00 Gram. 13,00
Nws. 13,10 Ork. conc. 14,00 Ruth, Bij
belse cantate 15,30 Kamermuz. 17,00 Nws.
17,05 en 17,45 Gram. 18,00 Orgelrecital
18,38 Gram. 19,00 Godsd. halfuur 19,30
Nws. 20,00 Kamermuz. 21,20 Gram. 22,00
Nws. 22,10 Discografie 22,35 Gram. 22,55
Nws. 23,00 Gram. 23,55 Nws.
ZATERDAG 2 NOVEMBER
HILVERSUM I 402 m KRO: 7,00
Nws. 7,10 Gram. 7,50 Morgengebed en
liturg, kal. 8,00 Nws. en weerber. 8,15
Plechtige Requiemmis 9,35 Waterst. 9,40
Gram. 10,00 V. d. kleuters 10,15 Gram.
10,30 Ben je zestig? 11,00 V. d. zieken
11,45 Gram. 12,00 Middagklok-noodklok
12,03 Promenade ork. en soliste (12,30-
12,33 Land- en tuinb. meded.) 12,55 Zon
newijzer 13,00 Nws. en kath. nws. 13,20
Gram. 13,30 Amus. muz. 14,00 V. d. jeugd
14,20 Engelse les 14,40 Boekbespr. 14,50
Gram. 14,55 Filharmonicaclub 15,15 Kro
niek van letteren en kunsten 15,40 Con
servatorium-koor en -ork. 16,00 V. d.
jeugd 16,50 De schoonheid v. h. Grego
riaans 17,20 De springplank 17,40 Gram.
18,00 Journalistiek weekoverz. 18,10 Gr.
18,15 Pari. overz. 18,25 Strijkork. 18,45
Vragenbeantw. 19,00 Nws. 19,10 Comm.
op het nws. 19,-15 Kamerork. en soliste
20,15 Lichtbaken, caus. 20,30 Act. 20,45
De gewone man 20,50 Gram. 21,15 Mid
dagklok-noodklok: De stad Gods 22,00
Strijkkwart. 22,20 Gram. 22,35 Wij luiden
de zondag in. Aansluitend: Avondgebed
en liturg, kal. 23,00 Nws. 23,15 Nws. in
Esperanto 23,22-24,00 Gram.
HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00
Nws. 7,10 Gym. 7,20 Gram. 8,00 Nws. 8,18
Gram. 9,00 V. d. vrouw. VPRO: 10,00
Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10,05 Mor
genwijding. VARA: 10,20 Strijksextet en
soliste 10,50 Buitenl. overz. 11,05 Anne-
marieke, hoorsp. 11,35 Viool en piano
12,00 Orgelspel 12,30 Land- en tuinb.
meded. 12,33 Lichte muz. 13,00 Nws. 13,15
VARA-varia 13,20 Harmonie-ork. 13,45
Sportpraatje 14,00 V. d. jeugd 14,35 Lichte
muz. 15,00 Boekenwijsheid 15,20 Dames
koor 15,35 Westfries progr. 16,00 Concert-
gebouwork. en soliste 16,45 V.d. jeugd
17,00 Lichte muz. 17,30 Weekjourn. 18,00
Nws. en comm. 18,20 Amus. muz. 18,45
Regeringsuitz.: Atlantisch allerlei. Een
en ander over de 15 landen, aangesloten
bij het Atlantisch Pact. 19,00 Artistieke
staalkaart. VPRO: 19,30 Passepartout,
caus. 19,40 Godsdienst voorheen en thans,
caus. 19,55 Deze week, caus. VARA: 20,00
Nws. 20,05 Waar gaan wij heen? 20,13
Gevar. progr. 21,45 Klaver Vier 22,15
Soc. comm. 22,30 Dansmuz. 23,00 Nws.
23,15-24,00 Gram.
BRUSSEL 324 m. 12,00 Gram. 12,30
Weerber. 12,34 Gesproken aperitief 12,45
Gram. 13,00 Nws. 13,15 V. d. sold. 14,00
Gewijde muz. 14,30 Radiojournaal 15,00
Radio-almanak 16,00 Omr. ork. 16,45 Gr.
17,00 Nws. 17,10 Dagklapper en lit. kal.
17,20 Liturgische gezangen 17,30 Symf.-
ork. en sol. 18,30 Godsd. caus. 19,00 Nws.
19,40 Gram. 20,00 Symf.-ork. 20,15 Gr.
22,00 Nws. 22,11 Gram. 23,00 Nws. 23,05-
24,00 Gram.
BRUSSEL 484 m 12.15 Gram. 13,00
Nws. 16,00 Disco-club 17,00 Nws. 17,10
Bel canto 18,00 V.d. sold. 18,38 Gram.
19,00 Godsd. halfuur 19,30 Nws. 20,00 Gr.
20,30 Hoorsp. 21,00 Ork. conc. 21,40 Gr.
22,00 Nws. 22,10 Gram. 22,55 Nws. 23,00
Gram. 23,55 Nws.
FRANS BELG. 19,00 Feuill. 19,30
Luchtvaartkron. 20,00 Act. 20,40 TV-spel
Daarna: Coco Chanel... chez elle. Daarna:
wereldnws.
VRIJDAG 1 NOVEMBER
FRANS BELG. 19,00 Kunstoverzicht
19,30 Feuill. 20.00 Act. 20,40 Gevar. muz.
21,40 Rep. 22,10 Wie bent gij? Daarna:
wereldnws.
VLAAMS BELG. 19,00 V. d. vrouw
19,30 Nws. 20,00 Film-documentaire 20,25
Toneelstuk: Elckerlyc 12,20 Filmprogr.
21,50 Lichte muz. 22,20 Nieuwe films
22,50 Nws.
ZATERDAG 2 NOVEMBER
AVRO: 17,00-17,30 V. d. kind. NTSt
20,00 Journ. en weeroverz. VARA: 20,15
Pension Hommeles, muz. blijspel 21,00
Filmverz. progr. 21,20 Weet wel wat je
waagt.
VLAAMS BELG. 19,00 Religieus
progr. 19,30 Nws. 19,40 De week in beeld,
20,15 Overname v. d. NTS (VARA): Pen
sion Hommeles, TV-spel met muz. 21,00
Vocaal kwart. 21,15 Overname v. d. NTS
(VARA: Vraag- en antwoordspel) 22,15
Feuill. 22,40 Nws.
(Advertentie)
33)
Philip was nu al weer een paar
maanden in dienst van J.R. Ook hij
had een kamer op Madgeworth Court
gekregen. „We hadden dit huis al
veel eerder eens wat meer moeten
bevolken", zei J.R. eens, kort na
Philips komst. Hij liet bij verschil
lende gelegenheden duidelijk blijken
dat hij een groot genoegen vond in
zijn nieuwe hobby: het vormen van
een Ridgefield-kolonie, zoals hij het
zelf noemde. Ogenschijnlijk heerste
er in die kolonie slechts tevredenheid
en opgewektheid, maar altijd wa
ren daar de onuitgesproken vrees van
busan, mijn eigen wantrouwen tegen
he plannen van J.R. en de fragiele
banden tussen Philip en Jess. Su
sans vrees kon ik slechts vermoe-
hen; er werd in haar nabijheid nooit
meer over de geluidsmuur gespro
ken; het was alsof eenieder dit on
derwerp angstvalliger ging mijden
naarmate de bouw van de „Prome
theus II" vorderde. Maar ik kon niet
aannemen dat Susan zich hierdoor
zou laten bedriegen. Als zij niets
van haar gevoelens toonde dan was
dat alleen omdat ze het voor Tony
niet moeilijker wilde maken.
Mijn argwaan ten opzichte van de
bedoelingen van J.R, bleef bestaan,
hoewel ik moet toegeven dat ziin
aan?eTdginaegriTrr ,PhiliP geen enkele
teerde Phifin n leverde' H« acceP-
nooit enie nnH lkTen en maakte
en Tony Na l„rSCheid tussen hem
tatoriaal hebt kunnen noemen HH
heeft dat. grote bedrijf^ "inder
daad stevig in allebei zijn handen
maar dat is alleen maar in hem té
bewonderen. En van enige bemoei
ing net mijn persoonlijk! leven heb
ik nog niets gemerkt. Het lijkt me
onwaarschijnlijk dat ik er ooit iets
van zal merken. Ik geloof dat jij met
je fantasierijke geest een op ziin
minst veel te sterk gekleurde voor-
stelling van hem hebt gegeven" Ik
kon niet veel anders doen dan maar
wat mompelen van: je zult nog wel
zien. Natuurlijk moest Philip eens
ontdekken dat J.R. in ieder geval
niet zo was als ik hem had afge
schilderd. Ik hoopte alleen dat hij bii
tijds zou ontdekken hoe J.R. wèl was-
in mijn ogen nog tienmaal gevaarlij-
En dan was er Jess, die voor mij
altijd wel een raadsel zou blijven
Men kon zonder overdrijving zeggen
dr.t zij de bodem was waarop Phi
lip al zijn denken en handelen bouw
de, maar evenzeer gold dat hij daar
mee zijn leven op een vulkaan fun
deerde. J.R. had Jess ook een ka
mer op Madgeworth Court aangebo
den, maar zij had geweigerd. Ik wist
dat Philip haar opnieuw gevraagd
had met hem te trouwen, zij had
er noch met „neen" noch met „ja"
op geantwoord. Soms kwam zij een
paar dagen over uit Londen, soms
ook ging Philip naar haar toe. Altijd
was hij na deze ontmoetingen meer
terneergeslagen dan ooit.
,,Ik wou dat we een half uur ver
der waren", zuchtte Will Sparks. „Ik
ben het er nog steeds niet mee eens.
We hadden hem een paar weken lan
ger moeten testen. Misschien.."
„Je bent overwerkt Will", gromde
J.R., ,,je hebt een paar weken va
kantie hard nodig".
„Die heb ik ai bijna dertig jaar
lang hard nodig J.R.", snauwde Will.
„Maar als vanmiddag alles goed af
loopt, wil ik dat verdomde gekken
huis van je een maand lang niet
zien". Hij stak een sigaret op en ik
zag dit zijn vingers trilden. J.R. rea
geerde niet op zijn uitval en keek
naar de „Prometheus II" die zijn
aanloop nam. De zon deed het slan
ke toestel glinsteren als een ster toen
het snel omhoog schoot en in een
grote boog over het vliegveld kwam.
W draaiden onze hoofden om het te
volgen. Philip was nu ook boven ge
komen en stond bij ons. „Het is een
prachtkist, Will", zei hij bewonde
rend.
,...lk klim nu naar veertigduizend
voet en zal dan eerst duiken tot on
geveer Mach negen vijf of negen
zes".
„Begrepen", antwoordde de con
troller.
De „Prometheus II" werd snel
kleiner en verdween tenslotte uit het
gezicht. Het geluid was weggestorven.
Zo nu en dan kwam even Tony's
stem die de hoogte meldde. Dan was
het weer stil. „Dertigduizend voet.
Onbeperkt zicht. Ga verder naar
veertigduizend".
„Roger", zei de controller ten te
ken dat hij het begrepen had.
Na enkele ogenblikken: „Veertig
duizend voet. Buitentemperatuur min
vijftig". Tony noemde nog een aan
tal gegevens. Toen: „Alles in orde.
Daar gaan we dan". J.R. die sinds
de start in een lage stalen stoel had
gezeten, zoals gewoonlijk zijn hand
onder het hoofd, de ogen gesloten,
stond op en begon door het vertrek
heen en weer te lopen. „Mach ne
gen. Geen last van trillen. Snelheid
neemt toe". J.R. haalde een siga
renkoker te voorschijn en begon met
zorg een sigaar te kiezen. Hij stak
die tussen zijn tanden. „Mach negen
vier". J.R. nam de sigaar uit zijn
mond, pakte zijn koker en borg hem
weer zorgvuldig weg. „Mach negen
vijf". Will Sparks stond verwoed op
een nagel te bijten en staarde met
een nietsziende blik naar buiten.
„Mach negen zes. De machine be
gint te schokken. De neus wil voor
over. Corrigeer dat". Will bleef dood
stil staan, zijn vinger nog in zijn
mond, maar hij beet niet meer. J.R.
haalde zijn sigarenkoker weer te
voorschijn. Philip drukte een juist
aangestoken sigaret uit. „Minder
gas. Remkleppen aan". En even la
ter: „Schokken is opgehouden. Al
les in orde".
„Roger", zei de controller onbewo
gen.
„Bij deze snelheid nog niets bijzon
ders. Alles normaal behalve een
lichte neiging van de neus om voor
over te gaan. Klim weer naar veer
tigduizend voet voor een tweede po
ging".
J.R. stak eindelijk zijn sigaar aan
en ging weer in een stoel zitten. Will
bekeek zijn nagei met een belang
stelling of hij die nooit eerder ge
zien had. „Hij haalt het", zei Philip,
maar niemand gaf een antwoord. Will
greep een microfoon en keek naar
de controller die even knikte. „Tony,
dit is Will. Corrigeerde je die neus
vóór je de remkleppen aanzette?"
„Ik doe precies wat je me alle
maal gezegd hebt, Will. Maak je
maar niet dik!" Will trok een be
zorgd gezicht. Hij keerde zich tot J.R.
opende zijn mond als wilde hij iets
gaan zeggen, aarzelde even en sloot
toen zijn mond weer.
„Veertigduizend voet. Alles in or
de. Blijf een minuut op deze hoog
te". In de controletoren keken vier
mannen tegelijk op hun horloge J.R.
bracht het dicht voor zijn ogen om
nauwkeurig de secondewijzer te kun
nen volgen. Ik keek naar buiten. Bij
startbaan two zero stonden nog
steeds 'e kraanwagen, de brand
weerauto en de ambulaneewagen.
Een groepje mannen stond er bij. Al
len keken omhoog.
„Daar gaat-ie dan". Ik staarde on
afgebroken naar de rode brandweer
auto, die kleurig afstak tegen het
groen van de velden daarachter.
„Mach negen drie". Ik dacht aan
Susan; de hoofdfilm zou nu waar
schijnlijk net begonnen zijn. Susan
ging graag naar de bioscoop.
„Mach negen vier".
„Roger".
Twee van de mannen bij de start
baan two zero begonnen een vriend
schappelijke bokspartij, de anderen
keken belangstellend toe.
„Mach negen vijf".
Misschien stond bakker Garthwaite
op dit moment met zijn mandje aan
de deur van de kosterswoning te ver
teilen van zijn zoon „die het zo goed
geschoten had" zoals hij altijd met
onverbloemde trots tegen iedereen
zei.
„Mach negen zes. Het schokken
begint weer. Neus heeft neiging voor
over te gaan. Corrigeer dat. Ik ga
door".
Philip begon zorgvuldig de veter
van zijn schoen los te trekken en
hem daarna even zorgvuldig weer te
knopen. De twee boksende mannen
bij startbaan two zero maakten een
eind aan het gevecht. Allen keken nu
weer omhoog.
„Mach negen zeven". Will stond
voor een raam en tekende nadenkend
met zijn vinger een grote nul, een
komma en daarna een negen en een
zeven op het glas.
„Mach negen acht. Het schokken
wordt nu snel erger. Vijfentwintigdui
zend voet. Kan de neus niet meer
corrigeren. Remkleppen aan". Een
gevoel van grote opluchting kwam
over mij. Hij weet wat hij doet,
dacht ik. Hij was aan de grens, daar
na komt de waanzin. Philip die één
ogenblik onbeweeglijk had gezeten,
de beide einden van zijn schoenve
ter tussen zijn vingers, legde een keu
rige knoop.
„De roeren luisteren niet meer. Ik
kan hem niet houden. Mach negen
negen".
„O Heer.zei Philip; ontzet
ting lag op zijn gezicht. J.R. bleef
doodstil zitten, een hand onder het
hoofd, de ogen gesloten. Will sprong
naar de microfoon.
„Ik krijg geen beweging in de roe
ren. Alles trilt en schudt."
„Spring, Tony, spring! schreeuwde
Will in de microfoon.
„Bijna op Mach één"
„Spring dan toch", smeekte Will.
Philip en ik renden naar buiten, J.
R. bleef zitten zonder een enkele be
weging te maken. Van hoog uit de
lucht kwam een gierend geluid, dat
snel aanzwol en toen een harde slag.
Vrijwel gelijktijdig begon de sirene
te loeien. Ik geloof dat ik gelachen
heb om het dwaze tafereel van de
mannetjes bij startbaan two zero, die
struikelend naar hun wagens renden.
(wordt vervolgd)