In Spanje een treinkaartje kopen gaat zo maar niet Kardinaal de bres Feltin óók op voor de sport SPAARZIN, solide basis van een blijvende welvaart BOEKENPLANK ZWITSAL Niet alleen sparen voor schrale tijden55 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 25 OKTOBER 1957 Treinreis een heel avontuur voor mensen met gevoel voor humor Fouten van verleden wreken zich Kaho adopteert een dorp op Nieuw-Guinea Ongenode „scheidsrechters" bij manoeuvres kinder HONING siroop Defecte trein STAGNATIE IN VELSER TUNNEL Nog even kalm aan doen Kinderboeken van de Sint Oost-Duitsland activeert de „partij-cultuur" Wie gewend is met onze snelle, comfortabele treinen te reizen, wordt in Spanje voor talrijke verrassingen geplaatst. Maar met een beetje gevoel voor humor en een vleugje verlangen naar avontuur kan het reizen per trein in Spanje een genot zijn, mits u geen haast hebt. Probeer niet het Spaanse spoorwegmateriaal te vergelijken met het onze. De verschillen zijn enorm. Het hele Spaanse spoorweg net en het materiaal zijn verouderd. Zeker, er wordt gewerkt aan de vernieuwing der spoorwegen, maar het gaat langzaam, ter gend langzaam zelfs. De Spaanse spoorwegen hebben met tientallen moeilijkheden te kampen. Het begon al in 1848, bij de eerste aanleg van de Spaanse spoorwegen. Toen werd een grove fout gemaakt door de spoorbreedte op 1.674 meter te brengen, inplaats van op de inter nationale maat van 1.435 meter. Dit werd echter opzettelijk gedaan, uit een oogpunt van de nationale veilig heid. Spanje was toen immers erg bevreesd voor de dreigende Franse politieke invloed. Daar komt nog bij, dat in het binnenland van Spanje de spoorbreedte verschillend is. In de provincies Asturië, Leon en Valencia bijvoorbeeld, heeft men overwegend smalspoor. Deze verdeeldheid in de spoor breedten bleef natuurlijk niet zonder gevolgen, doch bleek al spoedig een enorme handicap voor het internatio nale vervoer. Ook nu nog. ruim een eeuw na de aanleg van de spoorwe gen, moeten alle import- en export goederen worden overgeladen, het geen extra-kosten, tijdverlies en be derf van levensmiddelen met zich mee brengt. Bovendien is vrijwel het hele Spaanse spoorwegnet nog en- kelsporig. Zelfs de hoofdverbindingen Barcelona - Madrid. Madrid - Valen cia en Madrid - Cadiz zijn slechts ge deeltelijk dubbelsporig. Ook het Spaanse landschap biedt talrijke moeilijkheden. Wil men vanaf de havens aan de noordkust, de oost kust of de zuidkust, het centrum van Spanje bereiken, dan moet men zich een weg banen door vrij ontoeganke lijk bergland. Bovendien ligt het cen trum van Spanje ruim 1000 meter boven de zeespiegel. Bij de aanleg van spoorwegen moesten talrijke bruggen en tunnels worden gebouwd. Het grootste deel van de spoorwe gen gaat door eenzame en onher bergzame streken waar geen mens woont, zodat het passagiersvervoer In het kader van de actie tot het adopteren van dorpen op Nieuw-Gui nea (door mgr. Tillemans gestart) heeft het hoofdbestuur van de KABO een beroep gedaan op alle afdelingen van de bond, gezamenlijk een dorp op Nieuw-Guinea te adopteren. Deze oproep heeft een enthousiaste weerklank in de KABO-afdelingen ge vonden. niet lonend is. Het dunbevolkte schiereiland heeft zijn bevolking ge concentreerd in de kustvlakten langs de Atlantische Oceaan en de Mid dellandse Zee. Er wordt aan gewerkt Maar er wordt aan de modernise ring van het spoorwegnet en het ma teriaal gewerkt. Verschillende baan vakken worden reeds geëlektrificeerd en worden bereden door diesel-elek trische locomotieven, die in Frank rijk en Engeland worden aangekocht. Op de hoofdlijnen zijn enkele snelle treinstellen ingelegd, o.a. de TAF. Toch hebben de TAF-treinen enkele nadelen. De zitplaatsen zijn niet rug gelings aangebracht zoals in onze treinen, doch achter elkaar. Er is te weinig ruimte. Wil de passagier aan de raamkant zich even verwijderen, dan moet eerst zijn buurman opstaan om hem te kunnen laten passeren. Bovendien zijn de rugleuningen te hoog. Men krijgt daardoor het gevoel alsof men opgesloten zit in een enge ruimte. Het uitzicht is dan ook be perkt tot de rugleuning van de voor- buur. Stationnetje langs de spoorlijn Barcelona Madrid: mensen die wachten op een trein, die vermoe delijk wel eens langs zal komen. Ook deze treinverbinding tussen de twee belangrijkste steden van Spanje loopt over één enkel spoor. Een ander nadeel is dat de rugleu ningen in sommige gevallen het uit zicht door het raam naar buiten belemmeren. Bij ons vallen de rug leuningen samen het de blinde ruimte tussen twee coupéramen. In de TAF, waarmee wij van Barcelona naar Madrid reisden, wordt het raamvlak herhaaldelijk door rugleuningen ge broken. Door de coupéramen vooruit- of terugzien wordt hierdoor bemoei lijkt. Erger is nog. dat sommig zit plaatsen samenvallen met het blinde gedeelte tussen twee ramen, waar door de passagier elk uitzicht ont nomen wordt." In ons land, waar de afstanden kort zijn. zou dat niet zo erg zijn. Maar een passagier die van Barcelona naar Madrid wil, moet bijna 700 km afleggen en dan is een dergelijke plaats niet erg aantrekke lijk. Geen stationsloket Sinds 1940 zijn de vier grote Spaan se spoorwegmaatschappijen door de Staat overgenomen en in de RENFE verenigd. Wie in Spanje een spoorkaartje wil kopen gaat naar het kantoor van de RENFE. In de meeste steden is dit kantoor een behoorlijk eind van het station gevestigd. Het is in Spanje niet mogelijk aan het loket een kaartje te kopen en in de trein te wippen. De Span jaard heeft de tijd en van de toe rist wordt hetzelfde verwacht. Voor een plaatskaart moet men eerst naar de Renfe, waar gewoonlijk reeds een lange rij aspirant-reizi gers staat te wachten. De kaartjes worden enkele dagen voor de reis gekocht. Het is bovendien noodza kelijk een plaats te reserveren, als men tenminste prijs stelt op een zitplaats. Mocht dan in de trein blijken dat uw gereserveerde plaats toch door een ander is bezet, windt u dan niet op. Het zal u toch niet helpen. Als u in een hotel overnacht en er een behoorlijke fooi voor over hebt, kunt u door tussenkomst van de portier uw kaartje kopen. Het is wel duurder, doch waarvoor de toerist uren nodig heeft, heeft de portier slechts enkele minuten nodig. Hij kent de weg enmet geld is in Spanje veel te bereiken. Toeristen die in de paasweek Sevilla bezoeken kunnen dat bevestigen. Alle treinen die deze week naar Sevilla vertrekken, waar in de Goede Week de Semana Santa wordt gevierd, zijn reeds lang van te voren volgeboekt. Het is voor een vreemdeling praktisch onmogelijk de laatste dagen voor het feest nog een kaartje te kopen. Maar met zwart geld. door tussenkomst van de hotel portier. gaat het wel. Gelukkig wordt de corruptie steeds minder. Het zal echter nog lang duren voordat dit kwaad geheel uitgeroeid is. Reisavonturen Heeft de reiziger eenmaal een kaartje te pakken en maakt hij ge bruik van de gewone personentrein, dan kan hij allerlei avonturen bele ven. Het kan gebeuren dat de trein ergens in de eenzaamheid blijft staan, een kwartier of een half uur. Maakt u zich dan geen zorgen maar doe als de rest: stap rustig uit en ga op uw gemak in het zonnetje zitten. Of wandel wat rond; als de trein verder rijdt waarschuwt de machinist wel. Men kan uren reizen zonder dat men langs de spoorlijn levende wezens ont dekt. Soms passeert de trein een groepje huizen, zó klein en erbarme lijk slecht, dat men zich verbaasd af vraagt, hoe de mensen hierin kunnen leven. Verbaas u niet als ergens op een klein stationnetje passagiers in stappen, beladen met pakken, do zen en.... kippen. Het is geen zeld zaamheid dat kippen en andere huisdieren in de personentrein worden vervoerd. Vergeet vooral niet dat voor deze mensen de trein het enige vervoermiddel is. Wat de Spanjaarden zelf betreft: het zijn gezellige reisgenoten. Ze pra ten, zingen en lachen zonder onder breking. Omdat onderweg het drink water schaars is. hebben ze een fles Spaanse wijn meegebracht. Niet zel den zal de vreemdeling een koele dronk worden aangeboden. Vindt u het vies uit dezelfde fles te drinken? Let eens op hoe een Span. jaard drinkt. Hij houdt de wijnfles enkele centimeters boven de geopen de mond en laat de rode wijn met een fijne straal in het keelgat lopen. Zon der de mond te sluiten, slikt hij het koele vocht door. Probeer het maar niet na te doen, het zal u vast niet lukken Vijf Russische officieren in uniform hebben woensdag oefeningen van de Westduitse divisie luchtlandingstroe pen in het Zwarte Woud bijgewoond. Zij waren echter niet uitgenodigd. De Russen, die witte armbanden met het woord „scheidsrechter" droegen, lie pen tussen de burgers die de oefe ningen gadesloegen rond, maar zij bleven uit de buurt van de officiële gasten, o.w. Navo-officieren. Toen Duitse militaire politie de on genode „scheidsrechters" in het oog kreeg, verdwenen de Russen schielijk. Men gelooft, dat zij behoren tot de Russische militaire missie te Baden- Baden, waar het Franse hoofdkwar tier in Duitsland gevestigd is. (Advertentie) Gisterenochtend is de eerste trein «n half zes uit Alkmaar naar Haar- 'em in de Velsertunnel tot stilstand gekomen tengevolge van het door slaan van de dakbeveiligingen. Omdat aanvankelijk deze oorzaak niet vast stond, zag men er van af de volgende tieinen over het andere spoor te lei oen. Het treinverkeer door de tunnel vas hierdoor anderhalf uur gestremd. De defecte trein is door een diesel- elektrische locomotief uit de tunnel gosleept, waarna om zeven uur de toestand weer normaal was. Kardinaal Maurice Feltin, de in Parijs wonende kerkvorst, was in Nederlandse katholieke kringen be paald geen onbekende figuur, vóór hij deze dinsdag in Roosendaal on der auspiciën van de „Alliance Francaise" het klare licht heeft la ten vallen op verschillende proble men, welke de Franse samenleving, maar ook de onze, zo diep beroe ren. De zeer beminnelijke kardinaal heeft daar in Roosendaal óók de sport, en haar belangrijke taak bij de opvoeding van de jeugd, in zijn lang durig toegejuichte toespraak be trokken. Hard wordt in Frankrijk gewerkt aan het brengen van een christelijke geest in jeugdorganisa ties en sportverenigingen. En er mo gen dan moeilijkheden zijn, en al hebben alle toewijdingen nog geen echte, diep-gefundeerd christelijke geest, de kerkvorst zag met een optimistische blik de toekomst te gemoet. Dat de sport door kardinaal Fel tin een bijzonder warm hart toe gedragen wordt, is in katholieke kringen, ook in Nederland, niet on bekend gebleven. In „Les Jeunes" het orgaan van de Franse katho lieke sportorganisatie, is onlangs een artikel van zijn hand verschenen, waarvan wij een vertaling aantrof fen in „Sportparade", het maand blad van de Nederlandse katholieke sportbond (N.K.S.). Wij verorloven ons deze aan diepgaande gedachten zo rijke pennevrucht van de Franse kerkvorst, waaruit zijn grote belang stelling voor de opgroeiende jeugd aan de dag treedt, in haar geheel over te nemen. Hij schrijft dan: Momenteel ligt het lichamelijke zeer in de belangstelling. Men is zelfs geneigd de lichaamsoefening op een niveau te plaatsen, welke haar niet toekomt. Sommige kran ten, tijdschriften, films en radio uitzendingen willen blijkbaar de godsdienst van de mensheid terug brengen tot de lichaamscultuur. Onze katholieke geloofsleer zegt ons, het menselijk lichaam te eer biedigen, maar het niet een over dreven waarde toe te kennen. Het is vanzelfsprekend, dat men zich inspant de krachten van het lichaam te versterken. Maar het is een dwaling, het lichaam door een ware cultus tot een afgod te maken. De Schepper maakte van het menselijk lichaam een wonder werk van precisie, harmonie, kracht en schoonheid, het vol- maakste van alle machinerieën, een wonderlijk alzijdig en doelma tig instrument. Toch neemt het in de twee-eenheid van de mens niet de eerste plaats in. Aan geest en ziel is de taak gegeven het lichaam te beheersen. De katholieke godsdienst eerbie digt het lichaam tot in het leven hiernamaals. Zij heeft zelfs voor het stoffelijk overschot van be paalde mensen die zij als heiligen vereert, een heel bijzondere aan dacht; zij vereert hun relikwieën Wanneer derhalve de Kerk ver langt, dat men zijn lichaam ver zorgt en vervolmaakt, dan wil zij niet, dat dit de geestelijke waar den verstikt, die immers de échte menselijke waardigheid uitmaken. En zij wil ook niet, dat het lichaam tot verafgoding toe verheerlijkt wordt. Zij wil dat ook hier harmo nie heerst; dat de hiërarchie tus sen lichaam en ziel bewaard blijft. De sport in de juiste zin is een school voor zedelijke en sociale vorming, want zij eist, wil men succes hebben, een zeer persoon lijke inspanning. Zij eist moed en uithoudingsvermogen. Zij oefent en modern Tot de veelvuldigst aangehaalde fabels van Jean de la Fontaine be hoort die over de krekel en de mier. Dat heeft de dichter zeker voor een belangrijk deel aan de spaarbanken te danken, die ons sinds jaar en dag gaarne het sparen in de van alls modern verstoken gerief. Maar de mensen zijn het werk onder elkaar gaan ver delen. Een deel werkt voor de voorziening in de eerste levensbehoeften; voedsel, kle ding, beschutting. Zij verbruikten niet alles zelf. Zij spaarden een deel, maar niet om het in een gat in fie grond te stoppen of in een holle boom voor de kwa de tijden. Dat doen de dieren. dierenwereld voorhouden ^g^S^rd'^ WEi als bewijs van <16 nood- zeggen; zij hebben het ter be- zaak van sparen. schikking gesteld van een aantal medemensen, die hun i van onze tijd daardoor niet voor het tijd, de bekende economist zel* bijeenbrengen van hun Bertrand de Jouvenel, is voedsel behoefden te gebrui- het met dat voorbeeld min- doch heel ander werk der eens. Dat heeft hij voor de Franse spaarbankbe stuurders eens duidelijk uit de doeken gedaan, toen deze hem hadden uitgeno- konden gaan doen, b.v. het onderzoeken van de natuur, waardoor methoden worden gevonden die het werk veel minder zwaar en de opbreng sten veel groter maken. Weer digd op hun jaarvergadering »"d|ren maken de werktuigen arbeid moeten opslaan te spreken. De dieren we ten zich door hun sparen in de tijd van overvloed in het leven te houden in het on gunstige jaargetijde. Maar ze blijven op hetzelfde peil; zij komen niet vooruit. Over het menselijk bestaan in de primitieve tijden is niet zo heel veel met zekerheid be en de stoffen, die nolig zijn, om die betere werkmethoden in praktijk te brengen. Zo staat de ene prestatie tegeno ver de andere. Het ruilen van deze prestaties tussen de ver schillende mensen is niet zo een voudig. In hun pogingen om dit te vergemakkelijken, hebben de mensen het ..geld" uitgevonden, iets wat we in de dierenwereld tevergeefs kend. Op ons maakt het de zoeken. Geld is dus eigenlijk indruk, dat ze het niet zo erg ons recht geeft op een veel beter hadden dan de in het wild levende dieren. Hoeveel anders leeft de mens van nu: huizen van allerlei gemakken voorzien: waterleiding, elektriciteit, enz. Is dit alles door sparen verkregen? Het sparen heeft er toe bij gedragen, maar er is meer voor nodig geweest. Was er alleen maar gespaard om in schrale tijden ook te eten te hebben, dan was ook de mens heid met verder gekomen. Dan waren wij in primitie ve omstandigheden gebleven, prestatie van onze medemen sen, hetzij direct als dienst, verlening (b.v. de kapper die ons haar knipt) of indirect in de vorm van een produkt, dat door een prestatie tot stand is gebracht. Voor de lucht die U buiten inademt en die er is zonder dat andere mensen er iets voor hebben gepresteerd, behoeft tl niet te betalen, zonnestralen waarin U zich op Uw wandeling koestert. Via het geld. via het „in komen" worden dus in feite de resultaten van de mense lijke arbeid, van de menselij ke prestaties „verdeeld". Door onenigheid over deze verde ling hebben de mensen elkaar heel veel leed bezorgd, hetzij als leden van één volk, het zij als volkeren tegenover el kaar. Dit laten wij hier ver der onbesproken. Uitlenen Wij keren terug tot het spa ren. Het geld heeft niet alleen het „ruilen" van „prestaties" gemakkelijker gemaakt, maar ook het sparen. De landbou wer en de turfsteker kunnen een hoeveelheid van hun ei gen produkt opslaan, maar hoe zou de kapper, de leraar, de wetenschappelijke onder zoeker het resultaat van zijn en sparen zonder geld. Door het geld is het mogelijk geworden, dat iedereen spaart, ongeacht het soort werk dat hij ver richt. Nu kunnen ook omge keerd aan de mensen die zich bezig houden met de voortbrengiing van wat wij voor onze voeding, kleding en beschutting nodig hebben, de gelden ter beschikking worden gesteld, nodig om moderne technische installaties aan te schaffen, opnieuw een vorm van investering. Een volledige beschrijving van, deze gang van zaken zou neel ingewikkeld en omvat tend worden. Maar ook zon der dat is het duidelijk, dat sparen en investeren er op neerkomt, dat een ieder niet het gehele resultaat van zjjn arbeid verteert maar een deel evenmin voor de uitleent ten bate van wat wij tt -i.v noemen de economische vooruitgang of welvaart. Hei uitlenen van kleine besparin gen kan moeilijk rechtstreeks gebeuren. Daarbij verlenen echter de spaarbanken hun nuttige diensten. Hier ligt ook het grote verschil tussen sparen bij de spaarbank en sparen in de oude kous. Met sparen in de oude kous komt de mensheid niet vooruit. De laatste week van okto ber roepen de spaarbanken over de hele wereld de men sen op, zich op deze dingen te bezinnen. In 1957 lijkt de noodzaak daartoe groter dan ooit te voren. Hoe verheu gend is het, als wij melding kunnen maken van de bouw van vele nieuwe woningen een eerste levensbehoefte die voor velen onzer landge noten nog steeds onbevredigd blijft van de opening van nieuwe scholen, van de inge bruikneming van nieuwe vei lige wegen, van de verfraaiing onzer steden met mooie par ken, om maar een paar dingen van welvaart te noemen. Nu wedijveren de gemeenten in het opsommen van alles wat zij op dit gebied nalaten: In vesteringsbeperkingen. Be perking van de investeringen is beperken van de vooruit gang. ja erger, want ook hier geldt, dat reeds stilstand ach teruitgang betekent. De die ren sparen zonder investeren (en dat doen ook de oppotters in oude kousen e.d.). Daar komt men niet verder mee. Maar met investeren zonder sparen komt men ook niet verder, want dat is eenvoudig weg onmogelijk. De drukpers kan wel iets drukken dat op geld lijkt, maar het wezen lijke van het geld zijn de pres taties die er voor geleverd zijn. Alleen voor zulk geld kunnen duurzaam andere prestaties worden gekocht. Als de wereldspaarweek nog niet bestond, moest zij nu zeker worden ingesteld. Het is noodzakelijk dat wjj ons realiseren dat de econo mische vooruitgang, de volks welvaart, op het spel staat, wanneer we niet sparen voor onze investeringen. Rechten Maar de spaarder heeft ook zijn rechten. Het is niet meer dan billijk dat hij voor de prestaties die hij, in geld omgezet, ter beschikking stelt, ook gelijkwaardige pres taties terugontvangt. Daarom hameren de spaarbanken er voortdurend op, dat de over heid de plicht heeft de waarde van het geld onverkort te handhaven. Want terwijl het spaargeld via de investerin gen zijn nuttiig werk doet voor de economische vooruit gang. behoudt het toch voor ieder mens persoonlijk en voor ieder gezin tegelijk de nuttige functie die het sparen in de dierenwereld ook heeft. Ook in het persoonlijk leven en in het gezin wisselen tij den van groote en minder grote behoeften elkaar af. Door regelmatig te sparen worden moeilijkheden en zor gen in de tijden van zwaardere lasten vermeden; wordt het mogelijk grote aanschaffingen te doen, die uit het lopend in komen van één week of één maand niet zouden kunnen worden betaald. Door tijdig sparen kunnen jonge mensen ook 'n gezonde financiële basis leggen voor de stichting van een eigen gezin. Maar alweer dit veronderstelt, dat het geld zijn waarde behoudt. Daarom is de boodschap van de spaarbanken ter gelegen heid van de wereldspaarweek 1957 (30 oktober) tweeledig: Volk spaar! Overheid houd het geld gezond! sterkt de wil en bereidt de jeugd voor, de verantwoordelijkheid te dragen, die haar spoedig op de schouders gelegd zal worden. De sport verlangt zelfbeheersinghet in bedwang houden van opbrui sende driften, een gezonde levens houding. Daar de sport ook in wedstrijden tot uiting komt en dikwijls teams- gewijze beoefend wordt, verlangt zij ook loyaliteit, discipline en ge meenschapszin. Slechts dan kan 'n ploeg de overwinning behalen. Tegelijkertijd verschaft de team sport en kameraadschap, waaruit dikwijls vriendschappen groeien voor het gehele leven. De jonge christen, die geen pro fessional is, maar een echte ama teur is, begrijpt zeer goed, dat de sport niet het hoogste ideaal en le vensdoel, de zin van het leven is, doch een verkwikkende ontspan ning en opwekking tot vervulling van zijn plichten". Tot zover dé tot de zuiver katho lieke pointe van het sportieve leven (Advertentie) indringende beschouwing van kardi naal Feltin, die zoals men wel be grepen heeft, geen specifieke Fran se aangelegenheid is. maar een uni versale inslag heeft en dus niet minder op Nederland als van toepas sing kan worden beschouw d. Op een ander vlak het finan ciële is „Sportparade" in haar jongste nummer van leer getrokken tegen het beleid van ondeiv/ijs, kun sten en wetenschappen, terzake de subsidëring van de lichamelijke op voeding en de sport in het nieuwe begrotingsjaar. Na een welsprekende opsomming te hebben gegeven van de (ver hoogde) subsidies aan diverse cul- turle instellingen, als orkesten, ope ra's, ballet, toneel, herinnert „Sport parade" er aan, dat de lichamelijke opvoeding en de sport minder over heidssteun genieten en dat zelfs de jeugdbeweging zal worden besnoeid. En dan hebben we een minister, roept het blad uit, die voorzittel- is geweest van de Ned. katholieke jeugdraad! De kinderen van het volk zijn geen lid van het Nederland; ballet, besluit de schrijver van het artikel, maar ze zijn wél lid van de voetbalclub, van de gym en de handbal Zo is het inderdaad en niet an ders! Al» je A-griep hebt gehad en 10 keer a hebt moeten zeggen tegen de dokter en als dan eindelijk alle flesjes leeg. alle pilletjes op en alle kwaaltjes weg zijn, maar je voelt je nog niet he-le-maal de onde, zeg dan, na al die A's nu eens kaas. Want dan is het tijd om met die heerlijke voedzame, gezonde Hollandse kaas weer een mens van je VtrMTJ-/ t« maken. domineer met KAAS Pub!lfc«tle NedeHandi Zulvelbureau 47 Hoe de brave Sint het deze keer gaat doen met het schenken van kinderboeken op zijn feestdag, we ten we natuurlijk niet. Want al is het bij ons al bestedingsbeperking wat de klok slaat, in Spanje is dat misschien helemaal anders. Zo schijnen de uitgevers er ook over te denken. Want nu reeds komt een stroom kinderlectuur bij ons binnen. Het een is al fraaier dan het andere, de uitzonderingen daargelaten. Uitgeverij „Het Spectrum" is pre sent met deeltjes van de populaire Prisma-juniores: een boek vol leuke spelletjes, tekeningen, puzzels en wat dies meer zij voor jongens en meis jes van 10 tot 15 jaar. Prachtig voor de donkere winterdagen. Laurens Daane maakte de tekst, Henk Al- bers zorgde voor de tekeningen. Voor kinderen van 8 tot 12 jaar is er ook een alleraardigste Prisma-junior: „De wonderlijke reis naar Karbonkel- land". De Duitse journalist Friedrich Feld schreef deze wonderlijke reis door Uitvindersland, Regenland (waar het regent als iemand kwaad heeft gedaan) en tenslotte in Karbon- kelland. waar alles van edelsteen is. Het is een uitgebreid sprookje met een reeks fantastische situaties, boeiend beschreven en met er tussen door gestrooid veel wijze lessen. Voor kinderen van dezelfde leeftijd schreef in deze reeks Virginia Sö- rensen „Minny wil alles weten". Welk kind wil dat nu eigenlijk niet. Daar om is het zo leuk om met Minny op onderzoek en avontuur uit te gaan. Stoere knapen van 12 tot 15 jaar kunnen tenslotte terecht bij de schrij ver Stephen Mogridge en diens boek „De bom op de maan". Vooral nu die kunstmaan zo door onze hoofden en door het luchtruim spookt, willen we wel eens kennis maken met wat in dit spannende verhaal over atoombom- (Advertentie) men en vliegende schotels verteld wordt. Het Kinderkerstboek, een uitgave van de Priesters van het Heilig Hart Groot-seminarie Liesbosch-Princen- hage, is natuurlijk ook weer van de partij. Do Sint zal met deze 27e telg van dit roemrijke boekengeslacht wel raad weten. Een paar mooie verha len, een sprookje, versjes en een to neelstukje vormen de inhoud, die door prettige tekeningen wordt opge sierd. Dan hebben we nog liggen „Pim en Wiebe en het gestolen eiland", be werkt door Max van Amstel naar een hoorspel van Wim Meuldijk (uitg. La Riviére en Voorhoeve te Zwolle). Wie van de Nederlandse kinderen kent Koko (van de radio) niet meer en meneer Suizebol en juffrouw Snib- bel en kapitein Krakepit? Nou dan weet u genoeg. Er is in dit boek veel te genieten voor kinderen van acht tot tachtig jaar. Méén dan ontspan ning biedt het boek overigens niet. Wie vorig jaar „De boten van Brak- keput" van Miep Diekmann heeft ge noten, zal vol verlangen uitzien naar „Pandu is gek" van dezelfde schrijf ster. Het is een boek van Leopolds Uitgeversmaatschappij (Den Haag) en werd geschreven voor kinderen van elf jaar en ouder. De gave teke ning van de sfeer in onze West, de ongemeen knappe beschrijving van wat in kinderen, speciaal in neger kinderen ook, omgaat en de vloeiende stijl maken dit boek tot een dankbaar te aanvaarden aanwinst in goede jeugdlectuur. Mogen we deze opsom ming besluiten met „De vrolijke Car rousel" met verhaaltjes en versjes van Lea Smulders, een uitgave van Cantecleer te Utrecht? Een prettig boek in mooie band en met gezellige tekeningen. Bijzonder geschikt, zo lijkt het. ons toe, om te gebruiken als voorlees'-materiaal vlak vóór het sla- pen-gaan van de kleintjes. De Oostduitse socialistische een heidspartij heeft een grote campagne tegen westelijke invloed in het gehele Oostduitse culturele leven van let terkunde tot dansmuziek aange kondigd. De minister van Cultuur, Abusch, zette aan het begin van een culturele conferentie in Oost-Berlijn een strijd- program uiteen. Zijn redevoering, die de basis voor de discussie op de con ferentie zal zijn, zal naar westelijke waarnemers menen, toekomstige af wijkingen van de partijlijn in het cul turele leven onmogelijk maken. Het program van Abusch omvat o.a. de volgende punten: 1) De partijpers moet marxistisch- leninistische kritiek op letterkunde, theater en beeldende kunsten leveren en daarmee de arbeiders een sociale vorming bieden. 2) Er zal een nieuw stelsel voor letterkundige propaganda worden op gezet. 3) T a partij zal er op toe zien dat socialistische kunstwerken als "ms, toneelstukken, boeken en lieaeren doelmatig gebruikt worden bij het ->o- litieke werk onder de bevolking.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 13