HET EEUWFEEST
van een grote wet
Juist nu!
Zo speelde
men elders
Twee Hongaren maken
voetballen in Vlissingen
Wie heeft nu voorrang
„Top" en de Luit
Ned. turnploeg
tegen België
FRANSE AUTOMOBILISTEN
IN ZAK EN AS...
Onse grootste weerkundige
Diamantair bestolen door
vingervlugge dames
de
DERDE BLAD
DINSDAG 22 OKTOBER 1957
Wat de landbouw aan Buys Ballot te danken heeft
In Kloetinge geboren
VEILIG VERANKERD
60 tabletten f. 0.98
Bejaarde man
verongelukt
en pijn weg»
wrijven met
DANPO
Vrijwel dagelijks is er gelegenheid, een of ander feit te her
denken, dat één of meer eeuwen geleden op die dag heeft plaats
gehad; de Zonnewijzer van de K.R.O. heeft deze wijze van his
toriestudie heel lang voortgezet. Sommige van deze verjaardagen
worden als eeuwfeest gevierd, zij het vaak alleen met een rede
voering of een krantenartikel: de geboorte- of sterfdag van een
groot krijgsheld of van een man des vredes, van een heilige of
een geleerde, de verjaardag van een ramp of van een heilsdag.
Ik sluit mij vandaag bij dit gebruik
aan met een feit te memoreren, dat
honderd jaar geleden heeft plaats ge
had, en voor het boerenleven van zeer
grote betekenis is geweest. Ik her
denk de publikatie van een heel bij
zondere wet: de wet van Buys Ballot.
Buys Ballot was een Nederlands
weerkundige, de grootste, meen ik,
die ons vaderland heeft voortge
bracht, en in elk geval de enige me
teoroloog, wiens naam over de gehele
wereld bekend is gebleven. Dat laat
ste dankt hij aan de wet, die naar
hem genoemd is, en die hij in 1857,
dus nu een eeuw geleden, heeft be
kend gemaakt.
De boeren zijn er thans wel van
overtuigd, dat ze alle reden hebben,
om de ontwikkeling van de weerkun
de, zoals de Vlamingen ons woord
„meteorologie" plegen te vertalen
met de grootst mogelijke belangstel
ling te volgen. In tegenstelling met de
rest van het mensdom leven en wer
ken zij bijna voortdurend in de open
lucht, in weer en wind. En dat niet
alleen: het resultaat van hun leven
en werken is ook voor het grootste
deel afhankelijk van atmosferische
invloeden, van klimaat en weer. Ik ga
niet zo ver te zeggen, dat het weer
uitsluitend een boerenaangelegenheid
is; maar niet te bestrijden is, dat het
weer de zwaarste risicofactor is van
het agrarisch bedrijf, een risicofactor,
waartegen verzekering maar in en
kele gevallen mogelijk is. Zou de we
tenschap er in slagen, invloed op het
weersverloop te krijgen en wie
durft er nog aan twijfelen, dat dit ge
beuren zal dan zal daarmee het
boerenleven totaal veranderen.
De boeren en tuinders hebben
dus alle reden om alles, wat er
thans door de mens in de damp
kring uitgevoerd wordt, met inbe
grip van de „Spoetnik", met in
tense aandacht te volgen. Het moet
hun trouwens heel wat zeggen, dat
de „mededelingen ten behoeve van
land- en tuinbouw", die de radio
elke middag om half één rondroept,
doorgaans niets anders bevatten
dan de weersverwachting en het
weeroverzichtl
Eksterogen
Honderd jaar geleden stond de toe
gepaste weerkunde overal ter we
reld nog in haar kindersokjes. De eer
ste schuchtere pogingen tot weer
voorspelling aan de hand van weer
kaarten dateren uit het midden van
de vorige eeuw. Aan toepassing in
land- en tuinbouw werd toen niet of
nauwelijks gedacht; men zag het nut
ervan hoofdzakelijk bij de scheep
vaart. Nog een halve eeuw later be
hielpen zich de boeren met de Enk-
huizer almanak, de vlucht der vogels,
het steken van eksterogen of litte
kens, en andere natuurverschijnselen,
(Advertentie)
en ze geloofden algemeen en muur
vast in de invloed van de maan. Ik
zou er trouwens niet graag mijn hoofd
voor op het blok leggen, dat dit geloof
aan de maan als weerbeheerser ten
plattelande overal uitgestorven is
Maar nu dan de wet van Buys Bal
lot. Zoals onderhand elkeen wel weet,
schuiven er over sommige delen van
de aardbol, en met name over de
noordelijke helft van de Atlantische
Oceaan en over Europa bijna voortdu.
rend depressies of storingen voort.
Dat zijn gebieden, waar de barome
ter lager staat dan in hun omgeving.
H' r in Nederland komen ze door
gaans van de oceaan,' en verdwijnen
ze naar Rusland. Zij zijn de oorzaak
ervan, dat het weer hier zo onbe
trouwbaar is, en dat de westelijke
winden hier overheersen.
De wet
De horizontale luchtbeweging, die
wij „wind" noemen, is een gevolg
van dit verschil in barometerstand:
zoals het water van hoog naar laag
stroomt, zo waait de wind uit de om
geving naar een depressie heen. Maar
het merkwaardige van die luchtbewe
ging is nu, dat de lucht daarbij niet in
een rechte lijn naar het hart van de
depressie waait, maar langs een spi
raal. Wat onze streken betreft, draait
die spiraal naar rechts rond. Uit de
ligging van een depressie kan men
dus de richting van de wind afleiden,
en dit is de feitelijke inhoud van de
wet van Buys Ballot. Men kan haar
zo uitdrukken:
„Als iemand zich zo plaatst,
„dat de wind tegen zijn linker
schouder waait, staat hij met
„zijn gezicht naar het hart van
„een depressie gekeerd.
Omdat temperatuur en neerslag
sterk afhankelijk zijn van de wind
richting, is met behulp van deze wet
aan een weersvoorspelling te denken.
Maar men dient dan ook te beschik
ken over landkaarten, waarop de ba
rometerstanden op een bepaald mo
ment staan aangegeven, liefst over
kaarten van enkele dagen, zodat men
de weg, de diepte en de snelheid van
de depressies kan volgen.
Buys Ballot heeft zich veel moeite
gegeven, om te bereiken, dat de we
tenschap steeds over de „weerkaar
ten" kon beschikken. Wat dit bete
kende in een tijd, toen telefoon en ra
dio nog onbekend waren, en men met
de zeeschepen geen enkel contact
had, behoef ik wel niet te schetsen.
Hij werd in 1847 geboren te Kloe
tinge hij Goes; van 1854 tot 1889
was hij directeur van het K.N.M.I.,
waarvan hij de oprichter is. Daar
naast was hij hoogleraar in Utrecht,
waar het K.N.M.I. tot 1897 geves
tigd was. In dat jaar verhuisde het
naar De Bilt.
R. W. J.
Het KNMI in De Bilt, waaraan
Buys Ballot zijn wetenschap en zijn
hart verpand had.
Ha! lekker!
dagelijks vers gemaakt...
de fijnste geur en smaak
VLEESWARENFABRIEK J. MEESTER WIJHt
Hieronder volgen de standenlijsten
van de diverse afdelingen van het
top-voetbal:
TWEEDE DIVISIE B
(Betaald)
Rheden
7
6
0
1
12
13—10
Heracles
6
5
0
1
10
19—5
Oldenzaal
6
4
1
1
9
17—8
Be Quick
7
3
3
1
9
23—13
Ensch. Boys
6
3
1
2
7
12—9
Go Ahead
7
1
5
1
7
12—9
NEC
7
3
1
3
7
11—15
PEC
6
3
0
3
6
8—9
Heerenveen
6
2
1
3
5
9—10
Veendam
6
2
1
3
S
8—13
Tubantia
7
1
3
3
5
12—13
Velocitas
5
1
2
2
4
9—12
Zwartemeer
6
2
0
4
4
8—17
Oosterparkers
5
1
0
4
2
3—10
Zwolse Boys
5
0
0
5
0
4—20
EERSTE KLASSE
A
(Amateurs)
DWV
6
5
0
1
10
13—2
Quick H.
6
4
2
0
10
13—3
OSV
5
2
2
1
6
11—11
Unitas
4
1
3
0
5
4—3
UW
4
2
0
2
4
10—11
VCS
5
2
1
2
5
8—8
DCG
5
1
2
2
4
6—8
Velox
3
1
1
1
3
5—4
LW
3
1
0
2
2
2—5
Zeeburgia
4
1
0
3
2
4—8
Gouda
5
0
1
4
1
3—11
RFC
2
0
0
2
0
2—7
EERSTE KLASSE B
(Amateurs)
Qnick N.
5
5
0
0 10
22—10
Sneek
7
4
2
1
10
16—7
Bé Quick Z.
6
3
2
1
8
18—11
WVC
7
3
1
3
7
14—16
Quick '20
6
3
0
3
6
12—16
Hengelo
6
2
1
3
5
20—17
ZAC
6
2
1
3
5
16—18
Robur et Vel.
6
2
1
3
5
15—18
WW
6
2
1
3
5
15—18
Borne
6
2
1
3
5
14—17
Achilles
5
1
2
2
4
8—9
Zwaagwesteinde 6
1
0
5
2
11—24
Voor de op zaterdag 26 oktober
te houden gymnastiekwedstrijd tus
sen de herenteams van België en
Nederland, welke te Ath (B.) wordt
gehouden, bestaat de Nederlandse
ploeg uit de volgende turners: Klaas
Boot (de Halter, Alkmaar), Jaap
van der Sande (VTV, Vlissingen),
Gerrit van Galen (Hercules Hebe,
Enschede), Wim Groeneveld (Donar,
den Haag). Willy Jaeger (Wilhelmi-
na, Bocholz), en Joop Blits (Olym-
pia, Amsterdam). A. Meynen (PSV,
Eindhoven) is reserve.
De levenszee is dikwijls minder uitgestrekt dan wordt verwaent
Achter elke golf kan het einde liggen. En dan
Het gezin vertrouwt in dit opzichr op uw verantwoordelijkheidsbesef.
Veranker de toekomst veilig bij Concordia.
Sluit een verzekering ter dekking van het overfijdensrisico!
Concordia biedt haar verzekerden reeds gedurende vijftig jaren:
Maximale Zekerheid tegen Minimale Premie en laat bovendien de bedrijls-
o verse hotten direct of indirect volkdig aan de verzekerden ten goede
komen.
Wilt meet welen over een n financieel passende levensverzekering Schrijf dan aan
CONCORDIA, Oudenoord «o, Utrecht
en antnangt gebed vrijblijvend alle gewenste nadere inlichtingen.
De thans weer gesloten Parijse
automobieltentoonstelling is dit jaar
geen onverdeeld succes geworden.
De publieke belangstelling was
aanmerkelijk minder dan vorige ja
ren. Nu kwam de „salon" inder
daad buiten de actualiteit te liggen
door deze regeringscrisis en de
Rusische kunstmaan. Bovendien
waren er weinig nieuwigheden te
bewonderen.
Maar de diepere oorzaak litg onge
twijfeld in de malaisestemming der
automobilisten: de benzine kost nu
eenmaal negentig fr. en nergens be
speurt men een straaltje hoop, dat
de prijs omlaag zal gaan. Bovendien
moeten de autorijders voor 1 decem
ber hun zware tol betalen aan de fis
cus, terwjjl bovendien ook voor hun
Een diamantair uit Amsterdam-
Oost is zaterdagmiddag beetgenomen
door twee „dames" van naar schat-
tuig 35 a 40 jaar oud, die voorgaven
van hem een aantal losse briljanten
te willen kopen.
Nadat zij twee oorbellen en een los
se briljant hadden uitgekozen, gaven
zij hem f 50.- handgeld en vertrok
ken, zogenaamd om terstond het ont
brekende geld van de bank te halen.
Ai] kwamen niet meer terug en toen
de achterdochtig geworden diaman
tair zijn voorraad ging controleren,
Kwam hij tot de ontdekking, dat er
een zakje met 5 briljanten was ver
dwenen, die volgens zijn aangifte
no de een waarde van
t 92o0.- vertegenwoordigden.
Ook dit zakje met briljanten had
'Hl in zijn huiskamer (hij heeft geen
jmkel want hij is handelaar) voor
beide vrouwen uitgestald. Hij ver
moedt, dat een van haar het bliksem
snel en met grote vingervlugheid
heeft weggenomen, terwijl de ander
het handgeld op de tafel uittelde.
De beide dames, van wie er één
behalve Duits ook enig gebroken Ne
derlands sprak, pleegden tijdens het
bezoek samen overleg in een taal, die
de diamantair niet thuis kan brengen.
Hij meende voorts, dat de andere
vrouw af en toe enkele opmerkingen
in het Spaans of Italiaans had ge
uit. Zij had volgens hem het uiter
lijk van een zuidelijk type.
Het tweetal was zoals later door
de recherche is vastgesteld daags
tevoren bij een juwelier in de binnen
stad geweest, die echter geen losse
briljanten verkocht en zijn klanten
naar de diamantair in Amsterdam
oost verweest, een zakenrelatie van
hem.
de spanning tussen loon en prijs de
laatste maanden aanzienlijk is geste
gen.
Bezuinigen
Een feit van niet te onderschatten
betekenis is, dat uit de officiële cij
fers blijkt, dat de automobilisten on
danks het feit, dat hun aantal met
twintig ten honderd is gesttegen toch
maar evenveel benzine verrijden Als
in 1956. Ergo: men bezuinigt wel de
gelijk op de peperdure brandstof.
Voor de Parijzenaars is het autorij
den bovendien ook om andere rede
nen geen onverdeeld genot. De ga
rages zijn te duur, de verzekerings
premies zijn met vijftien ten hon
derd gestegen en het stadsverkeer is
dermate druk, dat de metro aanzien
lijk sneller vervoert. Het geliefde
weekend-uitstapje komt meer en
meer in gevaar doordat de buitenwe
gen rond de hoofdstad op zaterdagen
en zondagen overvol zijn. Het ontbre
ken van grote autohanen doet zich
gelden.
Tol?
Ook in dit opzicht is er weinig
hoop. Hoewel nu de prachtige snelver-
Keersweg Rijssel-Parijs inmiddels
tot Atrecht gereeed is gekomen (41
km) blijkt Frankrijk nog maar 96
km autobaan te bezitten tegen Bel-
n,®. £m, Nederland 160 km en
Duitsland 2250 km. Hierover is danig
gesproken tijdens het recente congres
van de nationale federatie voor be
roepsvervoer, doch de aanweeige
minster van openbare werken en ver
voer, Edmond Bonnefous, ontnam de
beroepsvervoerders alle hoop: Nieu
we autobanen komen er alleen als de
weggebruikers een tol willen betalen
hetzij in de vorm van een speciale
wegenbelasting, hetzij in de vorm
van een werkelijke tol".
Het beroepsvervoer in Frankrijk
gaat toch al gebukt onder hoge las-
1 ten, zodat t« begrijpen is, dat er ook
Voetballen maken is een vak apart, een vak dat voor zover wij weten
in Zeeland nimmer beoefend is. Maar sinds de gebroeders Stenzei, die
vorig jaar na de bloedige revolte hun geboortestad Boedapest ontvluchtten,
elkaar in Vlissingen hebben terug gevonden, worden er in deze provincie
voetballen gemaakt. Het gebeurt in de eenvoudige huiskamer van een wo
ninkje in het Havendorp, waar Andras (27) en Zoltan (25) ieder in een hoek
van de kamer op een merkwaardig apparaat gezeten, aan een produktie
van een stuk of acht ballen per dag toekomen.
De gebroeders Stenzei hebben nooit
anders gedaan. In Boedapest werk
ten zij in een voetballenfabriek, waar
vader Stenzei knecht was in zijn
eigen bedrijf, sinds de staat er zich
mee ging bemoeien. Maar toen de
revolutie uitbrak, nu al weer een
jaar geleden, werd Zoltan en zijn ge
trouwde broer Andras de grond te
warm onder de voeten en zij namen
de wijk naar het Westen.
Andras en zijn vrouw kwamen na
vele omzwervingen in Vlissingen te
recht en de jongere broer vond een
onderkomen in een noord-Franse in
dustriestad, waar hij (onder bewa
king!) als slotenmaker bij een spoor-
wegfabriek tewerkgesteld werd. Vla
hun ouders, die in de Hongaarse
hoofdstad zijn achtergebleven, hoor
den zij eikaars verblijfplaats en van
die tijd af heeft Zoltan niets anders
gfenrobeerd dan bij zijn broer te ko
men,
T egenwerking
Hij ondervond veel tegenwerking,
maar na de nodige hindernissen over
wonnen te hebben, kreeg hij in Ne
derland een verblijfsvergunning voor
de duur van.... drie maanden. Nog
enkele weken 9 november en
het geluk van beide broers zal naar
(Advertentie)
bescherming voor mond en keel
tegen hoest, heesheid,
keelpijn en verkoudheid.
Sterk desinfecterend
N V. PHILIPS-ROXANE
weinig kooplust bestond voor de
nieuwe modellen vrachtwagens en
autobussen, die op de salon werden
geëxposeerd. De vervoerders willen
liever met hun oude spullen de kat
uit de boom kijken. Ook voor perso
nenwagens was de belangstelling niet
als anders jaren. Volgens een voor
lopige schatting werden er een vierde
minder bestellingen genoteerd.
alle waarschijnlijkheid weer tot het
verleden behoren. In een laatste po
ging om toch in Nederland te blij
ven, heeft Zoltan een verzoek ge
richt tot koningin Juliana en hierop
is alle hoop nu gevestigd.
Als Zoltan ons land zou moeten
verlaten is het „bedrijf" gedoemd te
verdwijnen, want zo vertelde An
dras dan is het niet rendabel meer.
En het zou jammer zijn, van alle
moeite, al was het alleen maar om
de twee apparaten, die de gebroeders
Stenzei voor de vervaardiging van
hun ballen gemaakt hebben. Het zijn
een soort bokken, waarop zij hun
werk verrichten en het eigenlijke in
strument, waarmee de stukken leer
aan elkaar genaaid worden, ziet er
tamelijk ingewikkeld uit.
Bepaalde onderdelen heeft de
heer Stenzei senior zelfs nog uit
Hongarije moeten sturen, omdat
die hier niet te krijgen zijn.
Waar de Stenzeis met hun produkten
blijven? Aan het eind van iedere
week gaat Andras naar Rotterdam,
waar hij ze aan een groothandel ver
koopt. Beiden verdienen er zodoende
een heel behoorlijk weekloon mee. Zij
hebben plezier in hun werk. Alleen
gaat het idee, dat Zoltan over een
paar weken weer terug moet naar
Frankrijk hen met de dag meer druk
ken.
Op de Enschedesestraat in Henge
lo is de 70-jarige H. S. uit Hengelo
door een personenauto aangereden.
Hij was op slag dood.
Vermoed wordt dat de bestuurder
niet geheel alcoholvrij was. Zijn rij
bewijs en de auto zijn in beslag ge
nomen
(Advertentie)
Op kruisingen van gelijkwaardige
wegen moet men voorrang verlenen
aan het verkeer dat van rechts komt.
De regel „rechts gaat voor" is zó
ingeburgerd dat iedereen die wel kent
(al handelt nog niet iedereen, er
naar
Het is de ANWB echter gebleken
dat nog vele fietsers en bromfietsers
niet beseffen dat „rechts gaat voor"
alleen geldt voor gelijkwaardige
soorten verkeer: snelverkeer geeft
voorrang aan van rechts komend snel
verkeer en langzaam verkeer, zoals
fietsers en bromfietsers, geeft voor
rang aan van rechts komend lang
zaam verkeer.
Deze laatste moeten echter óók
voorrang geven aan snelverkeer als
Bij gelegenheid van
het 50-jarig bestaan van
de Koninklijke Neder
landse Vereniging voor
de Luchtvaart, is het
officieel orgaan van
deze vereniging, „Avia-
Vliegwereld", geheel
aan dit gouden jubi
leum gewijd. Een zeer
goed nummer, waarin
tal van vooraanstaande
figuren uit de lucht
vaart herinneringen op
halen en hun licht over
de vliegwereld laten
schijnen. Onderstaand
verhaal hebben wij
aan dit speciale num
mer van Avia-Vliegwe-
reld ontleend.
Het was in de tijd, dat
wind nog een grote rol
speelde bij de vlieger
opleiding. Zelf was ik
meer dan eens aan de
beurt, 's morgens om
half vier. Dit bracht
dan mede, dat wij als
leerlingvliegers de me
caniciens hielpen om de
toestellen voor de vol
gende dag weer geheel
vliegklaar te maken. Er
was dan ook een af
spraak gemaakt, dat op
zaterdagmorgen 't laat
ste vliegtuig om 11 uur
thuis moest zijn. Nu
was er in die tijd ook
een officier van het In
dische leger in oplei
ding, altijd even rustig
en niet warm of koud
te krijgen. In later jaren
zou zo iemand niet wor
den toegelaten wegens
veel te lange reactietijd.
Deze luitenant was op
een zaterdagmorgen op
gestegen met de ijskou
de mecano Top. Het
werd 11 uur, half 12,
maar nog steeds was het
toestel niet terug. Ein
delijk tegen kwart voor
12 hoorden wij het mo
torgeronk en zagen we
het toestel op onge
veer 1000 m hoogte bo
ven Soest. Plotseling
maakte het een vreem
de beweging en kwam
in een vrille naar bene
den. Onmiddellijk ging
Versteegh's toestel uit
de hangar en werd ik
aangewezen, met hem
mede te gaan om het
vallende toestel op te
speuren. Maar ook Van
Heijst ging zoeken, met
als ik me goed herinner,
Land als passagier.
Wim en ik zagen ge
lukkig het toestel op 'n
weiland staan, onbe
schadigd. Dus vlug naar
huis om er met een auto
heen te gaan. Twee mi
nuten na ons kwam
Van Heijst terug met
de mededeling, dat het
toestel midden op een
weiland op zijn rug lag.
We bleken beiden ge
lijk te hebben. Het
toestel was in de vrille
geraakt,"waarna het nu
volgend gesprek plaats
had:
Top: „Zeg luit, wat
doet u nou?"
Luit: „Ik doe niets,
Top.'
Top:
liggen
vrille.
Luit:
Top:
„Maar
toch
luit, we
in een
„Ja, Top."
„Zou u hem er
uit kunnen halen, luit?"
Luit: „Weet ik niet.
Top. Kan het altijd pro
beren."
Top: „Jammer, luit.
Het is zaterdag en ik
wou graag met verlof."
Luit: „Uitstellen,
Top."
Gedurende dit ge
sprek kreeg de vlieger
hee toestel weer in zijn
macht, maar vergat
toen de motor aan te
zetten. Dus was een
noodlanding het gevolg.
Deze werd zeer goed
gemaakt. Het toestel
werd naar een hoek van
het weiland gebracht,
om daar vandaan op te
stijgen. (Dit zagen wij).
Nu bestond dit weiland
uit een laag en een hoog
gedeelte. Dus het toestel
stond startklaar.
Luit: „Top, sla de
motor aan."
Top: „Jawel luit.
(Motor loopt).
Luit: „Instappen,
Top
Top: „Luit, mag ik u
er opmerkzaam op ma
ken, dat u alléén wel
over de knobbel heen
komt, maar als ik in
stap, krijgen we een
ongeluk."
Luit: „Achklets
niet, Top, instappen."
En Top stapt in,
waarna ook prompt het
ongeluk gebeurt. De
wielen komen tegen de
verhoging aan, het toe
stel slaat over de kop
en ligt midden op het
weiland op zijn rug (dit
zag Van Heijst). Beide
inzittenden hangen met
het hoofd omlaag in de
riemen.
Top: „Luit, mankeert
u wat?"
Luit: „Oh, Top, ik
hoor jou praten. Heb je
wat?"
Top: „Nee luit, ge
lukkig niet. Maar man
keert u wat?"
Luit: „Ja, Top, ik
mankeer wel wat."
Top (angstig): „Luit,
wat mankeert u?"
Luit: „Ik mankeer
mijn pijp, Top."
Deze pijp droeg hij
altijd in een borstzak
en nu was die er door
de botsing uitgevlogen.
Toen het gehele toestel
gedemonteerd was,
werd de pijp gevonden.
Die lag onder de bo-
venvleugel van het
vliegtuig.
het van links komt: snelverkeer heeft
voorrang.
Verder hebben politie en brandweer
(met sirene of bel), begrafenisstoeten
militaire colonnes en trams voorrang
op het overige verkeer Deze catego
rieën hebben, onderling voorrang op el
kaar in de volgorde van opsomming.
Een tram heeft dus voorrang op
een auto, maar moet een militaire
colonne vóór laten gaan. De militaire
colonne op zijn beurt, geeft voorrang
aan een begrafenisstoet, terwijl poli
tie en brandweer met luidende si
rene of bel voorrang hebben op alle
verkeer. Aan ambulances geeft men
natuurlijk als correcte weggebruiker,
ook altijd voorrang.
Op de tekening naderen een vracht
auto, een begrafenisstoet, een fietser
of bromfietser en een tram gelijktij
dig een kruispunt van gelijkwaardige
wegen. Wie heeft nu voorrang?
De tram moet voorrang verlenen
aan de begrafenisstoet en de vracht-
auto moet de tram weer vóór laten
gaan, zoals uit het bovenstaande blijkt
De fietser of bromfietser moet voor
rang verlenen aan de vrachtauto, ook
al komt die van links, omdat snel
verkeer voorrang heeft.
Eerst passeert dus de begrafenis
stoet het kruispunt en vervolgens de
tram, de vrachtauto en de fietser of
bromfietser.
De ANWB voegt hier nog aan toe:
Op vele kruispunten vindt men „door
zetters" die „op hun recht, staan".
Situaties die dikwijls gemakkelijk
kunnen worden opgelost wanneer men
met een handgebaar zijn voorrang
prijs geeft, tonen dan het stroeve en
stuntelige beeld van een verbeten
strijd om de voorrang.
Daarom: wees sportief en bedenk
tevens dat een gebroken schedel fa
taal is, ook al „had u tóch voor
rang".