Marken een etmaal eiland-af Huldiging in „De Beijerd" Protestant of reformatorisch Op het kerkplein Eiland behoorde vroeger al eens tot het vasteland Groot vakman VIJFDE BLAD VRIJDAG 18 OKTOBER 1957 ioe op zolder... Jeugdig en fris als een meisje, wijs als een vrouw, zó is „Margriet". Johan Theuns, kunstschilder te Breda, wordt tachtig jaar /f mts, ffwAo i v$r '*f04Z- 20 QöQ 53T NOORDOOST POLDER \f - \9**Xk feCHr#M£# ïwVs/ OOSTÊLUK FLEVOLAND S4«fO ha „VïMVW i i ■iiihihii'Wih hhwiiiibwiiii'iiilil'HlilUl" I iif'H' "I iwwwi t iFFTTTTfl—WnUi Vondel kende Marken ook slechts als eiland en men moet al héél ver in de geschiedenis teruggaan, om een andere toestand te ontdekken, Dat was in de tijd van het oude Flevomeer toen ge heten „Almere" zich steeds meer vergrotend ten koste van de omgeving, om te eindigen als Zuiderzee. Inderdaad, Marken was al eens „vasteland", al moest men in die tijd dat „vaste" niet al te letterlijk opvatten. Het behoorde tot het gebied, dat men tegen woordig ook nog „Waterland" noemt en welke naam op zichzelf al voldoende zegt omtrent de „vaste" gesteldheid van de bodem. Het was moerassig gebied: rietland, drassig weiland, plassen, ven nen, waterlopen, Wanneer Marken precies als eiland fentstaan is, kan niet met zekerheid jvorden gezegd, maar in de 13e eeuw was het er. Men weet nl., dat de Friese Abdij van Mariëngaarde het eiland kocht, het bedijkte om er daar na 'n klooster te bouwen. Nog zeggen de Markers tegen de "Kerkebuurt" ■[Monnikenwerf". Heel erg lang heeft de activiteit der monniken niet ge duurd,omdat de Hollandse Graaf Wil lem IV weinig vertrouwen in Friezen had en evenmin in Friese monni ken. j Hij wilde geen Friezen in de rug hebben, wanneer hij bezig was met oorlog te voeren tegen West-Friezen en Friezen. Kort en bondig joeg hij de nijvere monniken weg van Mar ken en de eigendommen werden ver beurd verklaard. De nieuwe eigena ren werden ten dele de Markers zel ve en ten dele gezeten Amsterdam se burgers. Van landbouw naar visserij Was aanvankelijk de veelteelt een bron van bestaan, op de duur werd dit steeds moeilijker omdat de zee waterstand steeg en de bodem in klonk, zodat men wateroverlast kreeg en het land tenslotte alleen als hooiland waarde had. Dit J001 "exporteerde" men ook naar elders met veel succes, terwijl de bewoners zich meer en meer richtten op de beoefening van visserij en scheep vaart, In de Gouden Eeuw hadden zij het tij mee, omdat de grote vaart )e onderste verdieping biedt on- oldoende beveiliging tegen het later. Ook dat zal in de toekomst wel geen rol meer spelen en be hoeven er geen paalwoningen meer gebouwd te worden. Evenals bij alle zgn. Zuiderzeewerken rust de dam tussen Marken en Noord-Holland op een stevige fundering, waarbij zinkstukken van tenen uit de Hollandse grienden een voorname rol spelen. eld grootste handelsstad iter haringvangst naar de Doggers- naar 's wer van die dagen - Amsterdam - langs Marken leidde. Later ging men van Marken uit Marken eiland af. De verbinding met Marken vormt de eerste scha kel in de ruim 100 km lange ring dijk van de Markerwaard, de 60.000 ha grote vierde Zuiderzee polder. In het noorden wordt deze polder begrensd door een 22 km lange dijk van Enkhuizen naar Lelystad. De belangrijkste kunst werken zullen in de loop van het volgend jaar worden aanbesteed. Voor de bedijking is, te beginnen met dit jaar, een elf-jarig tijd schema opgesteld. Dit betekent, dat de polder in 1968 zal kunnen droogvallen. In dezelfde periode zal de ontginning van Oostelijk Flevoland voltooid kunnen zijn. Uiteraard opent dit vele perspec tieven, ook voor het verkeer, zoals uit bovenstaande kaart kan blij ken. MARK ER WAARD "A <w wjorma WiWJO I-O 5585 «mus ON f WOK Kf H fcf-uo -«» OW. ZUIDELIJK FLEVOLAND t ONTWERP t «i»'i wu OWWOMTN OUK SUXS m»r bruj) om worpen Oi.m la SCMAM. fh ONTWORPEh 6EMAM. 1 WOONKERN IN POUJER «MER «- KANAAL CD zool *at.r j CD MEEftwef.r) M£E« 'K ftuttuttmttltvI11JH111ll NABURIGE droogleggingen Een naam.... What is in a name? War doet het er toe welk oord men gebruikt, als let beestje maar een Earn heeft. Me dunkt Et dit slagwoord even ped omgekeerd kan lorden. Een naam ver klaart dikwijls heel veel. \chter een naamsveran- 'fring gaat soms een he- wijziging in levens- batting schuil. Er is Een mens of hij stelt er lijs op dat zijn naam list wordt geschreven, hnneer hij zijn beroep moet geven, dan zal zich niet aanmelden „arbeider", maar b.v. bankwerker of steller. pastoor hoort zich !®er aangesproken met lastoor" dan met eer- aarde". Waarom dit al- Omdat de benaming •s van het eigene van !ri mens aanduidt, iets "soonlijks. Daarom ligt voor de hand dat een eis of ook een groep etsen geen prijs meer op een naam, zodra le door ieder ander ook '■rmikt gaat worden, bit verschijnsel doet op een merkwaar- '3e wijze voor in het 'gddprotestantisme. woord „protestantis- dateert van 1529. °ei teas *e Spiers on der voorzitterschap van keizer Karei V de Rijks dag bijeen om te over leggen wat er tegen Lu thers invloed gedaan kon worden. Men kwam ten slotte tot dit besluit: waar het Lutheranisme zich had gevestigd, moest aan de katholieken vrij heid van godsdienst ge geven worden. In de rest van Duitsland mocht niets meer ondernomen worden tegen het katho liek geloof, was m.a.w. Lutherse activiteit ver boden. Bij dit besluit konden echter de Lu therse afgevaardigden zich niet neerleggen. In een plechtige protesta tiond.w.z. verklaring deelden ze mede dat naar hun inzicht over za ken die het geweten en Gods eer raken, niet met een eenvoudige meerder heid van stemmen be slist kan worden. Sinds die „protestation" wer den de aanhangers van Luther en spoedig ook die van de andere refor matoren met het woord ..protestanten" aange duid. De term omvatte toen dus Lutheranen, Calvinisten en Anglica nen. Eindeloos Maar wat zien wij op de dag van vandaag Wat omvat tegenwoordig het woord „pnotestan- ten"? Een eindeloze ver scheidenheid van ker ken en kerkjes, waaron der er vele zijn die van de oorspronkelijke grond beginselen weinig meer hebben overgehouden. Van de 260 miljoen protestanten op de we reld zijn er velen die in geloofsopvatting meer van de echte protestan ten verschillen, dan deze laatsten van het katho lieke geloof! „Protestantisme" is een verzamelnaam geworden voor allerlei kerken en stromingen, die uit de reformatie zijn voortge komen, alsook voor aller lei sekten, die van de re formatorische beginselen nauwelijks nog iets be waard hebben. Het lag voor de hand dat de echte protestan ten zich bij deze situatie niet erg gelukkig konden voelen. Het woord „pro testant" was immers ge devalueerd, het is een weinigzeggende term ge worden. De algemene noemer protestant duidt wel dit gemeen schappelijke aan, dat al le dragers van die naam zich verzetten tegen de Katholieke Kerk, maar dat was velen te nega tief. Daarom hebben zij gezocht naar een andere naam, een die beter tot uiting zou brengen, wat hun diepste overtuiging is. Ze hebben die naam gevonden in „reforma torische Christenen" christenen die trouw zijn aan de grondbeginselen van de oude reformato ren, aan het geloof der vaderen". Men moet zich nu niet voorstellen dat de term protestanten helemaal heeft afgedaan, maar wel spreekt men met bijzondere voorliefdt over het geloof van ..de reformatie"van „refor matoren" en „reformato risch". Heel duidelijk is dat bijvoorbeeld in de officiële stukken van de Ned. Hervormde Kerk. Toevallig is dat dus niet. Het is een symptoom van bewust teruggrijpen naar de opvattingen en de grondbeginselen van de eerste Hervormers. En aandacht voor die bewe ging in het hedendaagse protestantisme is onmis baar voor ieder die zijn protestantse medebroe ders wil begrijpen. J. v d M. pr. bank en uit deze tijd stamt het con tact met Schotland. Ook de walvis vaart werd door de Markers beoe fend. In die jaren was er welvaart op het kleine eiland en men uitte de welstand voornamelijk door de be huizingen te verfraaien. Afsluiting Zuiderzee in die eeuwenlange rustige dage lijkse gang van zaken kwam plotse ling een radicale wending, toen de afsluiting van de Zuiderzee een feit was geworden. Tot dat tijdstip was nl. de Zuiderzee-visserij een goede bron van inkomsten geweest, want die binnenzee was een rijke visgrond. De Markers gingen ten dele de Noordzee op, doch zochten misschien in nog grotere mate werk aan de vaste wal. Het is deze afsluiting, welke ei genlijk voor het eerst een diep gaande wijziging heeft gebracht in het leven en de gewoonten der eilanders. Eigenlijk was hier mede een streep gezet onder Markens eigen leven, al hebben de Markers met hand en tand aan de oude zeden vastgehouden (en werkelijk niet alleen ter wille van de vreemdelingen). Het merkwaardige is - al zult ge dat misschien niet willen ge loven, - dat de meeste toeristen, die het eiland bezochten het grootste deel van Marken helemaal niet gezien hebben en daarom Marken ook niet hebben leren kennen. De vreemdelingen komen vrijwel niet verder dan de haven, de souve nirwinkeltjes en de Kerkebuurt. Maar dat is Marken niet! Marken is veel groter. En men moet eens gaan dwalen en de verschillende buurtjes - werven" genoemd ver kennen. Bekijk eens hoe de woningen dik wijls gebouwd zijn. Alles wat men ziet, heeft zijn oorzaak en zijn reden. De werven blijken als een soort terpen te zijn opgeworpen toen het water steeds steeg. Was de werf te klein en wilde men toch bij elkaar in de buurt blijven wonen, dan bouw de men het huis doodeenvoudig op palen! Eiland zonder auto's Het water heeft heel wat rampen veroorzaakt in de loop der eeuwen. Bij sommige watervloeden werden wel hele werven tegelijk weggeslagen Maar ook het vuur heeft menige prooi gemaakt op het houten-huizen eiland. In de loop der tijden ver brandden niet minder dan 6 buurten of werden door de natuur vernietigd. Men kent hun namen: Kraaienwerf Tamenswerf, Koevordenwerf, Houter- termanswerf en Remmerswerf. Nog zijn de meeste huizen van hout, al is het stro-dak door een van pannen vervangen. Dat oude gebrui- ke en zeden lang stand hebben gehouden in de geïsoleerde gebied moge tevens blijken uit het feit, dat men tot in de 19e eeuw op Marken nog vrijwel geen schoorstenen ken de en de rook zich een uitweg zocht naar buiten zoals dat in Twente en de Achterhoek wel voorkwam in het zgn. Los Hoes. Wist u, dat er op Marken koe stallen op de eerste verdieping ge vonden worden? Te Marken staan das de koeien ,,op zolder". Ook al met het oog op het watergevaar. Wist u, dat Marken geen auto's kent? Dat er een kwart miljoen toe risten per jaar het eiland komt be kijken? Maar ook, dat de kleder dracht werkelijk geen "show" is, want in de winter wordt er meer klederdracht gedragen dan in de zo mermaanden. Marken is ..anders" dan men denkt Marken houdt vast aan het verleden uit behoefte, uit eigen vrije wil. In Marken lèèft dat verleden nog. Niet bij Sijtje Boes, waar het in derdaad slechts industrie is gewor den. (Advertentie) leder lid van hef gezin wrijft zich met NIVEA in (Advertentie) Niet voor niets is „Margriet" reeds jarenlang het gróótste blad van Nederland! In zekere zin is de Bredanaar Johan Theuns, die maandag 21 oktober tachtig jaar hoopt te worden, een beroemd man. Wereld-beroemd zelfs. Nu is het jammer, dat we moeten schrij ven: „in zekere zin". Dit sluit namelijk iets in van een tragedie, al zou Theuns zelf beslist de allerlaatste zijn om daarin te geloven. Tragedie is dan ook wel een heel zwaar woord! Zelfs nu het gaat om de man, die vele jaren ge leden met naam en portret in de wereld-pers Maar nu die „tragedie". Het is in onze in vele opzichten merkwaardige samenleving nu eenmaal aldus: een schilder die copieën maakt wordt niet door iedereen voor „vol" aangezien. Hij maakt immers alleen maar iets na. Hij werkt niet creatief, zoals dat met een groot en geleerd woord heet. En om het nog wreder te zeggen: hij is een rare vogel, die pronkt met de veren van een ander. En als diez&lf- de schilder dan eigen werk, eigen scheppingen dus, vertoont, is hij bij voorbaat al „veroordeeld". Nu is het niet aan ons om zo maar te gaan beweren, dat Jan Theuns de doeken van meester Rembrandt „even mooi" maakt als deze het zelf deed. We zouden deze baarlijke onzin niet graag op ons geweten hebben. Maar wel nemen we van harte gaarne de verantwoording op ons voor de vol gende stelling: omdat Jan Theuns zo sterk en zo kundig het wezenlijke in Remzrandt weet te „vangen", is hij een groot vakman als schilder. Wan neer hij in zijn persoonlijk werk kans ziet een even groot vakmanschap te demonstreren (en dat doet hij in en kele gevallen inderdaad!), dan mag hij ook aanspraak maken op de titel „groot schilder". Nog al te weinig is Theuns als vakman, die in een begenadigd ogenblik ook echte kunst maakt en die doorgaans een welhaast vol maakt ambachtelijk stuk werk afle vert, erkend geworden. Vijf jaar ge leden reeds was er in de stad Bre da een comité, dat zich tot taak wil de stellen om bij gelegenheid van Theuns' 75ste verjaardag een harte lijke huldiging op touw te zetten. Om nu niet meer ter zake doende redenen is dat niet doorgegaan. Maar het plan is gebleven en maan dag a.s. wordt het in „De Beijerd" ten uitvoer gebracht. L. B. verscheen, omdat hij een doek van Rembrandt zo kundig en stralend had na-geschilderd, dat' het voor een „echte" werd verkocht. Theuns had in alle eenvoud en onschuld het doek niet gesigneerd en daarmee begon de Sindsdien heeft hij nog vele malen een copia van een Rembrandt gemaakt. We zagen er een paar en (nog altijd) is het werk zó prachtig, dat het maar goed is, dat steeds ergens in een hoekje de naam van Theuns te lezen staat. Deze tekening maakte Gerrit de Morrée bij gelegenheid van de tach tigste verjaardag van Theuns. De vogel van wijsheid, de uil, gezeten op een weelderig bladerdak, mogen we een treffend symbool noemen voor de man die na een bijzonder vruchtbaar leven zich werkelijk „wijs" mag achten. (Foto boven). Dit boeren-binnenhuis is een van de originele werken van de Bredase schilder Jan Theuns. Het valt op door zijn intieme sfeer en door de fijnzinnige werking van het gezeefde licht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 13