Felix Timmermans Pieter Breughel en i 1 r ONZICHTBARE BANDEN Lijnen op het wegdek PagWaö p extern MENING EN COMMENTAAR Geestelijke verwantschap Drie kinderen van één vader OUDE GEN EVER WAT IS ER AAN DE HAND NUTTIG BEZOEK TERECHT GEWEZEN J\ TWEEDE BLAD VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1957 Benoeming bij Buitenlandse Zaken extra zacht en belegen De tv-uitzending van 31 augustus VN-contingent van Indonesië vertrokken Minder steun aan Indonesië inzake Nieuw-Guinea TV-RAD10*TV*R A D lO'TV» \Y/AT is er aan de hand in het Sennelager, het Westduitse legerkamp, waar de 41e gevechts groep van het Nederlandse leger voor grote gevechtsoefeningen on dergebracht is? Een griepepidemie, dat staat vast. Een goedaardige epidemie zonder complicaties, zegt de Legervoorlichtingsdienst. Niet waar, zegt de beroepskapitein A. L die uit het kamp terugkeerde met een transport ernstiger zieken. Er zouden zich complicaties hebben voorgedaan, de legering van de zieken zou nergens op lijken. Een en ander heeft hij in een rapport vastgelegd, dat in handen is gesteld van de inspecteur-generaal der infanterie. Die kapitein is over spannen, zegt men van officiële zijde. Natuurlijk mag men Senne lager niet vergelijken met een ge wone kazerne en de oefeningen worden op oorlogsvoet gehouden. Doch de gezondheid van de jonge mannen wordt niet onnodig in ge vaar gebracht. We staan hier voor tegenstrijdige lezingen, welke de gewekte ongerustheid niet kunnen wegnemen. Het is van belang, dat van officiële zijde nu eens duidelijke verklaringen worden gepubliceerd. Niet alleen maar tegenspraken op de verklaringen van een lastige officier. Doch feiten en een even tueel erkennen van tekortkomin gen. Dat had men trouwens al on middellijk moeten doen. Voorlichten te juister tijd en op de juiste wijze is een kunst, waarin officiële in stanties niet uitblinken. T~)E ontmoeting van parlement en industrie in deze dagen zal ze ker nuttig werken. De industriëlen hebben gelegenheid te tonen wat hun bedrijven vermogen en menig parlementariër heeft versteld ge staan van de moderne inrichting onzer fabrieken, hun prachtige or ganisatie, de energie, waarmee de zaken worden gedreven ondanks een toeneming van tegenstrevende factoren. Maar de industriëlen hebben van hun hart ook geen moordkuil gemaakt en duidelijk gezegd, wat hun in de huidige poli tiek mishaagt, althans onbegrijpe lijk voorkomt. Het helderst werd dit wellicht geformuleerd door mr. P. van Boven, waar hij zei, dat geen enkele industrieel die merk waardige gang van zaken kan plaatsen en verwerken, die eerst de befaamde loonronde van 1956 deed ontstaan met de daaruit lo gisch voortvloeiende bestedings verruiming en de thans vigerende beperking van die zo pas verruimde bestedingen, waar hij moeilijk een heid en lijn in verschillende maat regelen (enerzijds loonsverhoging, bestedingsbeperking, belastingver hoging en anderzijds investeren, meedoen aan Euromarkt, exporte ren enz.) kon ontdekken. De par lementariërs zijn op een en ander natuurlijk niet ingegaan. Hun taak is het slechts in deze dagen rond te zien en te luisteren. Doch onge twijfeld zal het vele, dat werd be zichtigd en gehoord, van grote waarde kunnen zijn bij de beoor deling van het beleid, dat de rege ring straks in Troonrede en Mil joenennota zal uitstippelen. JN „Ruim Zicht", het kaderbiad van de KAB, wordt een inzen der te woord gestaan, die het vol gende had geschreven: Wordt het niet de hoogste tijd dat het hoofdbestuur van de KAB eens met de vuist op tafel gaat slaan, en zich niet laat overbluffen met ..be stedingsbeperking" en de economische toestand oftewel „noodtoestand"? Dit worden zo de geijkte termen die men gebruikt om de mensen duide lijk te maken dat er een offer ge vraagd wordt. Men neemt dit echter niet meer'. Men wenst resultaten te zien! De resultaten die zij tot heden zagen waren en zijn slechts prijs- en accijnzenstijging". Het blad van de KAB zegt nu: „De mensen, die tot nu toe niets anders zagen dan slechts „prijs- en accijnzenstijging" zijn blijkbaar on gevoelig en blind voor al de waar lijk niet geringe verbeteringen en de vooruitgang van de laatste ja- len. Daar is echt toch moeilijk mee te praten." En verder: „De natio nale feiten spreken een overdui delijke taal. Dat heeft men ook in dit blad kunnen lezen. Daartegen met de vuist op tafel slaan, zou slechts van verregaande domheid en primitief onvermogen getuigen. In de sociaal-economische belan genstrijd heeft al lang het rauwe vuistrecht plaats gemaakt voor medezeggenschap en medeverant woordelijkheid." De drie vakcentrales zijn bezig de huidige toestand onder ogen te zien, aldus Ruim Zicht. De drie dus ook de KAB kennen hun plicht. De plicht om de belangen der werkers te behartigen met inachtneming van het algemeen belang. Op ons kader rust echter de plicht, hoe moeilijk dat ook is, aan de wer kers duidelijk te maken, dat er ook in sociaal-economisch opzicht niet permanent ..gehooid" kan worden. Juist als het moeilijk wordt, moet uit onze houding en gedragingen blijken, dat de katholieke georgani seerde werkers geen onredelijke machtsformatie zijn, maar een ge disciplineerd leger van de arbeid, dat in redelijkheid en verantwoorde lijkheid pal staat voor de belangen van de werkers in rechtvaardigheid en naastenliefde. Deze beschouwing toont aan, hoe de bonafide vakbeweging niet dom weg de bestedingsbeperking afwijst. De hoop mag zo bestaan, dat in gemeenschappelijk overleg ook de ze moeilijke periode te overbruggen valt. Het wordt moeilijk, ook voor de leiders der vakbeweging, ieder zal het beseffen. Doch zij durven heethoofden onder hun volgelingen ook terecht te wijzen. Boven ge citeerd artikel getuigt ervan. Binnen afzienbare tijd is de benoe ming te verwachten van dr. H. R. van Houten tot directeur-generaal po litieke zaken van het departement van buitenlandse zaken. Dr. van Hou ten is thans Nederlands ambassadeur in Mexico en hij maakt deel uit van de Nederlandse delegatie bij de al gemene vergadering van de Verenig de Naties. Behalve schrijver is Felix Timmermans, die tien jaar „eleden overleed en in het afgelopen halfjaar in Vlaanderen op verscheidene plaatsen als een kunstenaar van uitzonderlijk formaat is herdacht, ook tekenaar en schilder geweest. Bij ons, in het noorden, is dat al te veel uit het oog verloren. V/ij zagen zijn kunstenaarschap zo wjj het al opmerkten slechts in dienst van ztjn schryverschap: zijn tekeningen waren er alleen om zijn verhalen te illustreren. Op de vooravond van de herdenking van zijn overlijden, waaruit overigens blijkt hoezeer hij met zijn werk in Vlaanderen is blijven leven, heeft Denijs Peeters, een publicist, die reeds meerdere monografieën over beeldende kunstenaars liet verschijnen, een uitvoerige studie in het licht gegeven» waarin hij uitdrukkelijk de figuur van Felix Timmermans als beeldend kunstenaar belicht. Dit boek, dat Felix Timmermans, tekenaar en schil der" heet, is uiteraard verlucht met vele tekeningen en reprodukties van schilderijen van de Lierse meester. feld. die veel van Felix Timmermans' werk in het Duits heeft vertaald, be nadrukte, hoewel hij blind was, in zijn opstel ..Felix Timmermans, Dichter und Zeichner seines Volkes" vooral de grote betckennis van de te kenaar en de schilder: ,,De verteller en kunstschilder Timmermans zijn niet van elkaar te scheiden", ver klaarde ook hij. ..Ze zijn mond en ogen van eenzelfde scheppend hart. Al drogen de tuben soms uit, toch werpt hij dikwijls genoeg de pen weg om het penseel te nemen, want de lust tot schilderen zit hem van jongs- af in het bloed". In zijn ,,Ten Geleide" wijst Denijs Peeters op de degelijke studies, welke Flor van Reeth in Vlaanderen en dr. Karl Jacobs in Duitsland reeds ge ruime tijd geleden aan het teken- en schilderwerk van Felix Timmermans hebben gewijd. ,,De tekenaar, de schilder en de schrijver zijn één in deze onontgonnen Vlaming", betoogt hij ook zelf met nadruk. ,,Ze zijn on afscheidbaar van elkaar, ze zijn drie kinderen van één en dezelfde vader, die, samen met zijn letterkundig werk, ook zijn tekeningen, in mindere mate zijn schilderkunst, heeft uilge dragen tot ver over onze grenzen". En op de vraag Heeft de roem van zijn prozawerk de betekenis en de kracht van zijn plastisch oeuvre over schaduwd?" antwoordt hij vol over tuiging: „Volstrekt niet". Flor van Reeth, jarenlang een per soonlijk vriend van Felix Timmer mans en een groot kenner van zijn werk, schreef eens: .,Ik heb altijd Felix Timmermans als schilder ge voeld en hem gekend als voor gra fische kunst bestemd. Het heeft mij hoogst verwonderd, dat hij zijn bijval heeft behaald door als schrijver op te treden en dat zijn Pallieter" zijn schilderijen is voorafgegaan". Hij was van mening, dat Timmermans geroepen was om ..aan de spits te ko men onzer zo schitterende regionale schilderschool". Ook Adolf von Hatz- Het is de ANWB gebleken, dat bij vele weggebruikers nog onzeker heid bestaat over de betekenis van de lijnen op het wegdek, vooral waar het dubbele lijnen betreft. Op een weg met tweerichtings verkeer mag men niet op het weg gedeelte der tegenliggers komen: a. vóór of op een kruising of splitsing van wegen; b. indien daarvoor gevaar of belemmering voor tegenlig gers kan ontstaan (b.v. in onoverzichtelijke bochten en op hellingen naar boven). Men moet, afhankelijk van de rij snelheid. tenminste 200 meter vrij zicht hebben om zonder gevaar in te kunnen halen. Het niet in acht nemen van deze regel heeft reeds zeer vele ernstige ongelukken ten gevolge gehad. Situaties als onder a en b worden niet door het bord „inhaalverbod'' aangegeven, omdat het hier een algemeen inhaalverbod betreft, waaraan iedere weggebruiker met verantwoordelijkheidsgevoel zich zal houden. Om de nadruk te leg gen op dit algemene verbod maakt men hier echter gebruik van ge trokken lijnen. Weggebruikers moe ten aan de rechterzijde van zo'n lijn blijven; hij mag niet toordeii overschreden. Dubbele lijnen. Voor plaatsen waar een getrokken en een geblokte lijn naast elkaar zijn aangebracht, geeft de ANWB de volgende regel De weggebruiker moet zich houden aan de lijn die zich aan zijn zijde bevindt; is dit een getrokken lijn, dan moet hij rechts daarvan blij ven, doch is het een geblokte lijn dan mag hij de combinatie van lij nen overschrijden indien de ver keerssituatie dit toelaat. Vraag: Mag ik een combinatie van twee getrokken lijnen over schrijden? Antwoord: _Neen, nooit. Ieder moet aan zijn eigen kant van deze lijnen blijven. (Advertentie) WENNEKER Verwant met Breughel Felix Timmermans had een broer, die voor de liefhebberij landschappen schilderde. Zelf droomde Felix er van kunstschilder van beroep te worden. Hij bezocht dan ook de avondacade mie in zijn woonplaats Lier. Is het wonder, dat hij met zijn jeugdige vi taliteit en krachtige plastische aanleg een tweede Rubens wilde worden? Doch een bezoek aan het museum van Antwerpen deed hem van ge dachte veranderen. „Toen hij de doe ken van deze machtige Vlaming zag", zo schrijft Denijs Peeters, „stond hij versteend en begreep hoe dom hij geweest was in zijn gedachten". Doch in hetzelfde museum, waarin hij Ru bens opgaf, ontdekte hij een andere schilder, veel krachtiger in het schil deren van het volkse leven en in de uitbeelding van de volkse typen: Pie ter Breughel. „Maar daar zag ik in een andere zaal de werken van Pie ter Breughel, waar ik nog nooit één woord over had horen zeggen", ver haalde hij later in zijn boekje „Een Lepel Herinneringen". „Een vreemde aandoening greep mij aan. Het was nu niet meer alsof ik tegenover een koning stond, maar als een kind. dat plotseling zijn ouders weervindt. Geen verbazing, maar een diep geluk doorvloeide mij". Deze kennismaking is voor heel het verdere werk van Felix Timmermans van de grootste betekenis geweest. Het was de volkse uitbeelding van het leven, die Timmermans bijzonder in Pieter Breughel als geestelijke ver wantschap ging aanvoelen. Geheel zijn leven is Felix Timmermans, als schrijver niet minder dan als schilder en tekenaar, in de ban gebleven van de volkse kunst van Pieter Breughel de Oude: „De geest van Pieter Breu ghel bleef hem zijn ganse leven bij". Felix Timmermans kon niet te Ant werpen komen of hij ging in het mu seum het werk van Pieter Breughel zien. Hij verdiepte zich altijd weer in de tekeningen en schilderingen van de oude meester omdat hij er veel Ten einde het onderzoek naar de oorzaken van de gemaakte fouten bij de televisieuitzending op 31 augus tus jl. zo objectief mogelijk te doen zijn, en tevens op korte termijn ver dere maatregelen vast te stellen ter voorkoming van dergelijke fouten in de toekomst, heeft het bestuur van de V.P.R.O. ten deze de medewer king gevraagd van een comité van bijstand. De heren dr. E. H. Ebels uit Groningen, mr. W. H. Fockema Andreae te Rotterdam, en prof. mr. G. J. Wiarda te Den Haag zijn bereid gevonden in dit comité zitting te ne men. Zodra de conclusie gereed is, zal deze op een daartoe geeigende wijze worden bekend gemaakt, aldus het V.P.R.O.-bestuur. Het Indonesische contingent van het politie-leger der Verenigde Na ties in Egypte, bestaande uit 49 of ficieren en 533 manschappen, heeft zich ingescheept aan boord van het Nederlands vrachtschip „Talisse", voor de terugreis naar het vader land. Zoals bekend, was Indonesië het eerste land, dat zijn aandeel in het politieleger der V.N. daaruit heeft teruggenomen. van zijn eigen wezen in vond en pu bliceerde in 1921 een eerste opstel over de platen van Pieter Breughel in „Ons volk ontwaakt". Heel het kunstenaarsleven van Pieter Breu ghel zou hij later uitbeelden in zijn kruimig boek „Pieter Breughel. Zo heb ik u uit uw werken geroken". Daarin heeft Timmermans, zoals De nijs Peeters opmerkt, ook zijn per soonlijke opvatting van de schilder kunst uitgesproken. Hij laat een van zijn hoofdpersonen zeggen: „Gedach ten, ontroering, mystiek en wat ze daar rond vertellen, dat is zever in pakskes, dat schrijft g'in een boek- skeWij, schilders vangen: wij vangen God met ons verf. lijk 'ne heilige met zijn gebeden: en Hij heeft het gaarne". Bij ons is minder be kend, dat Felix Timmermans dit boek, samen met dr. Karl Jacobs, ook tot een toneelspel heeft omge werkt. Te Brussel In 1924 heeft Felix Timmermans als befa, md Breughelkenner te Brussel, de stad waar Breughel overleed en werd begraven, de feestrede uitge sproken bij een grote herdenkings plechtigheid. Een paar jaar later sprak hij het was in de herfst bij de onthulling van een gedenk steen voor Pieter Breughel te Breu- gel in de Meierijse gemeente Son en Breugel. Felix Timmermans zei in zijn toe spraak, dat hij hier, bij de pruimgele avondschemerink de rook boven de strooien daken en de kristallen vries lucht zag opstijgen en „het vereen zaamde kerkje met zijn gemoedelijke toren en torentje, als een Madonna, die haar Kindeke draagt, nevens de kalme Dommel zag verblauwen in de avond als een druif", en dat hij de stilte voelde der heide en der mast bossen." In dat „voorzichtig, broos en heilig uur" heeft hij hier Pieter Breughel geroken. ,.Ik heb hem hier geroken", zei hij, „zijn werk en zijn grote ziel in één snuif gewaar ge worden: in het simpel profiel van dat kleine dorp, in de wegende kleuren der dingen. Ik rook hem en meteen zag ik in één oogopslag al zijn mach tige werken, als een boom vol kleu rige vruchten, waarvan dit dorp de gezonde wortel is". En aan het slot getuigde hij: „Hij illustreerde onze ziel, met de simpele boerentekens van zijn dorp. En in dit dorp is de pit waaromheen de vrucht van zijn werk is vlees geworden, gelijk een kers. Een dorp, dat dit kon, dat door God verkoren was om zulk een we reldkracht als die van Breughel tot in zijn laatste jaren vol warmte te bezielen, voor zulk een dorp neem ik mijn hoed af en roep: gezegend dorp Breugel". Heeft de schrijver Felix Timmer mans dus in de Meierij, in dé sfeer van het dorpje Breugel aan de Dom mel, vooral en misschien voor de eer ste maal de krachtige impuls gevoeld, welke zijn boek „Pieter Breughel" zou voortbrengen.? Een feit is, dat het in 1928, dus twee jaar later, te Am sterdam van de pers kwam. Overi gens bleef Timmermans ook later Breughel ontleden en bestuderen. Hij raakte er niet over uitgepraat. „Hij ontdekte opnieuw Pieter Breughei", schrijft Denijs Peeters, „niet voor de geleerden of ontwikkelden en niet op de wijze, waarop kunsthistorici dit doen. Hij ontdekte hem voor zijn volk". Zo publiceerde hij in 1936 over de vijftien schilderijen van Pieter Breughel in het Staatsmuseum van Wenen de studie „Het Vlaamse volks leven volgens Pieter Breughel". In het slotwoord zei Timmermans iets, wat zeker ook van toepassing is op hem zelf: „Zo is Breughel groots tot in het kleine. Maar hij heeft gezien en waargenomen, en steeds getekend en geschilderd, naar het leven, ter wijl zijn meesters en leraars naar de meesters schilderden. Dat was kunst van kunst, daar zit het verschil". De Indonesische minister van bui tenlandse zaken, dr. Subandrio, heeft voor het parlement verklaard tot zijn spijt te moeten erkennen, dat de steun van de Latijns-Amei'ikaanse lan den aan de eis van Indonesië op West Irian (Nederlands nieuw-Gui- nea) is afgenomen. Hij zeide, dat de gewijzigde houding van deze landen niet het gevolg is van mindere sym pathie met de strijd van het Indone sische volk, maar gebaseerd is op overwegingen van nationaal belang. De Indonesische regering acht het begrijpelijk, dat deze landen in hun buitenlandse politiek zich door eigen belang laten leiden, aldus de minis ter. De vraag waar het om gaat, is voor deze landen: „zullen wij in onze betrekkingen met Nederland geen schade ondervinden, als wij In donesië steunen?" besloot minister Subandrio. NAAM De drie beste rekruten van de laatste lichting, die in de Engelse kazerne te Norton Z opkwam, heetten merkwaar- dig genoeg allen Jones ojtewel Jansen. Z V er zoek In Portland gingen de heer en mevrouw Perry zo verwoed naar een eigen woonruimte verlangen, dat ze een advertentie in de krant plaatsten, waarin zie zeiden des noods afstand te willen doen van hun poes, van hun hond, hun par kietjes en goudvissen, maar dat ze hun 9-jarige zoon wel graag wilden behouden. Bellen Atoomgeleerden uit New York hebben zich pas geleden een vro lijke. avond gegund, omdat ze er in waren geslaagd vierkante en rechthoekige bellen te blazen. Zij hebben verklaard, dat deze bellen voor praktisch gebruik van weinig waarde zijn, maar hoopt er toch maar weer een aantal wetenschap pelijke bevindingen mee op te doen. Verzamelaar Dezer dagen is in Manhattan de heer Thomas Murphy gearres teerd, omdat hij in het bezit was van inbrekerswerktuigen. Deze bestonden uit 5000 verschillende deursleutels en contactsleuteltjes voor auto's, waarmee hij zowat overal kon binnen dringen. Onze Thomas was het niet met de arrestatie eens. „Het is mijn lief hebberij om sleutels te sparen," zei hij. Ongemerkt In San Francisco merkten drie poiitie-agenten een* man op, die in een grote1 wagen reed, die niet van hem kon zijn. Ze wisten namelijk, dat de auto toebehoorde aan de hoofdcommissaris van politie en dat was de bestuurder niet. Ze re den de man klem. stopten hem in de gevangenis toen bleek, dat hij inderdaad een dief was, reden de auto weer tot voor de deur van de hoofdcommissaris (die van het hele geval nog niets had gemerkt) en wachten nu op het moment, dat voornoemde hoofdcommissaris komt zeggen: „Goede beurt, jongens." A ftrek In Amerika is onlangs een wet aangenomen, die bepaalt, dat ouders tot een bedrag van 1200 gulden aansprakelijk kunnen wor den gesteld voor schade, die hun kinderen hebben aangebracht. Uitdrukkelijk werd daarin ver meld, dat het er niet toe deed of men al dan niet borden in de tuin plaatste met „Pas op voor mijn kinderen" of Uitkijkenmijn zoontje gooit met stenen." Bedoeling In Chiapi (Mexico) heeft men Roberto Aguilar een gevangenis straf gegeven van twintig jaar we gens moord op zijn vader. Oorspron kelijk was het dertig jaar, maar de rechter liet de overweging gelden, dat Roberto had gezegd het nooit meer te zullen doen. ZATERDAG 14 SEPTEMBER HILVERSUM I 402 m VARA: 7,00 Nws, 7,10 Gym. 7,23 Gram. 8,00 Nws. 8,18 Gram. 8,50 V. d. vrouw 9.05 Gram. (9.35-9,40 Waterst.). VPRO: 10,00 Tijde lijk uitgeschakeld, caus. 10,05 Morgenwij ding. VARA: 10,20 Lichte muz. 11,00 Buiten), weekoverz. 11,15 Waar blijft de tijd 11,30 Pianorecital 12,00 Orgelspel 12,30 Land- en tuinb. meded. 12,33 Gr. 13,00 Nws. 13,15 VARA-varia 13,20 Har- monie-ork. 13,45 Sporipraatje 14,00 Gr. 14,25 Herman Gorter, klankb. 14,45 Gr. 15.00 Zendtijd VVD: Huldiging mr. P. J. Oud 17,00 Van de wieg tot het graf, caus. 17,15 Lichte muz. 17,35 Radioweekjourn. 18,00 Nws. en comm. 18,20 Roemeens ork. 18,45 Gram. 19,00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19,30 Passepartout, caus. 19,40 Godsdienst voorheen en thans, caus. 19,55 Deze week, caus. VAIRA: 20,00 Nws. 20,05 Cabaret 20,40 Gram. 20,50 Symf. ork. 22,00 Socialistisch comm. 22,15 Weense muz. 22,45 Lichte muz. 23,00 Nws. en SOS-ber. 23,15-24,00 Gram. HILVERSUM II 298 m KRO: 7,00 Nws. 7,10 Gram. 7,15 Gewijde muz. 7,45 Morgengebed en lit. kal. 8,00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 10,00 V. d. kleuters 10,15 Gram. 10,30 Ben je zestig? 11,00 V. d. zieken 11,45 Gram. 12,00 Middagklok - noodklok 12,03 Gram. 12,30 Land- en tuinb. meded. 12,33 Gram. 12,55 Zonnewijzer 13,00 Nws. en katih. nws. 13.20 Platennieuws 13,25 Amus. muz. 13,50 Lichte muz. 14,00 Dit is leven, caus. 14,15 Gram. 14,20 Idem 14,40 Boek- bespr. 14,50 Amateursens. 15,10 Kron, v. letteren en kunsten 15,45 Amateursprogr. 16,00 V. d. jeugd 16,50 Gregoriaanse zang 17.20 Lichte muz 17,40 Instr. trio 17,55 Lichte muz. 18,15 Journalistiek week overz. 18,25 Gram. 18,30 Pari. overz. 18.40 Gram. 18,45 Regeringsuitz.: Atlan tisch allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het Atlantisch Pact 19,00 Nws. 19,10 Kamerork. en solist 20.10 Lichtbaken, caus. 20,30 Act. 20,45 Lichte muz. 21,45 Roulette 22,05 Gram. 22,35 Wij luiden de zondag in. Daarna: Avondgebed en lit. kal. 23,00 I^ws. 23,!5 Nws. in Esperanto 23,22-24,00 Notiveauté's BRUSSEL 324 m 12,00 Qmr. ork. 12,30 Weerber. 12,34 Caus. 12,-t Gram. 13,00 Nws. 13,11 Muzikale kaleidoscoop 14,30 Journ. 15,00 Gram. 15,15 Accord, muz. 15,30 Gram. 15,45 Accord. 16,00 Gr. 16,15 Omr. ork. 16,45 Engelse les 17.00 Nws. 17,10 Gram. 17,20 Dagklapper 17.30 Gevar. muz. 18,00 Jazzmuz. 18,30 V. d. sold. 19,00 Nws. 19,45 Gram. 20,45 Idem 21,00 Gram. 21,15 Amus. muz. 22,00 Nws. 22.11 Verz. progr. 23,00 'Nws. 23,05-24,00 Gram. BRUSSEL 484 m 12,15 en 12,54 Gr. 13,00 Nws. 13.10 Verz. progr. 14,00 Hoor spel 16,00 Gram. 16,30 Lichte muz. 17,00 Nws. 17,10 Lidhte muz. 18,38 Gram. 19,10 Idem 19,30 Nws. 20,30 Gram. 21,00 Idem 22,00 Nws. 22,10 Jazzmuz. 22,55 Nws. 23,00 Gram. 23,55 Nws. Televisie ZATERDAG 14 SEPTEMBER VARA: 17,00 V. d. kind. NCRV: 20,00 Journ. en weerber. 20,15 Zang 20,20 Nieu we gram. 20,45 Gevar. progr. 21,50 Dag sluiting. FRANS BELGIë: 19,00 Onderzoek v. kolonel March v. Scotland Yard 19,30 Tuinb. praatje 20,00 Act. 20,40 TV-spel Daarna: wereldnws. VLAAMS E-El.GIë: 19,00 Religieus progr. 19,30 Nws. 19,40 De week in beeld 20,15 Relais v. d. NCRV: Gevar. progr. 22,00 Gala-bal. (Advertentie) Morgen GÊVAPAN kopen voor Zondag PAItO door H. J. Kaeser 50) Maar in het voorjaar dat daar op volgde, gebeurde er van alles. Het werd negen april en de golven van net geweldige wereldgebeuren, die geauiende de winter zo ver af geble- VPm^pSn,LSt0rtten Zick met een 0n" knnHo lgheid' met schrikwek- ei8yl6 'n noordelijke rich- het geloof aan veiligheid trillen 'genJ{eld °P zUn grondvesten ii u r harten beven. ti™1Sd^en ïasJhet wel die ontzet- M8' ui T0°k de harmonie tussen Kt,! 6n Franz verstoor de In het gezicht van het gevaar in de grote maalstroom te worden mee- gesleurd, onderging de psychische dw tol Ha ei 06 tW6e jongelui 'an ciag tot dag een verandering Er Ij'vmde iets in hen, dat zich tót nu toe beperkt had tot een passief deel nemen aan de onzichtbare beweging niet e^ka °P 4ezelfde sekn, verbond. Dit brak nu plot en dwo™n'v, eerde hun gevoelens hun èiSü hen tot een Peiling van ten zii vTeh'nner Jik' Daard°or maak- Dii ontwSl rl de dr'ek!ank los. hen op ia "8 t!'ad gelijktijdig bij op' Ja zelfs in hetzelfde ogen- blik en dat bewees alleen maar, dat I zij de vorige fasen wel in bijzonde re overeenstemming met elkaar had- den doorlopen. Marcelle was de eerste, die de ver- andering bemerkte. Haar instinctieve I speurzin in alles, wat Johnny en Franz aanging, verried haar de ver- andering. voor dat de beide anderen zich er zelf van* bewust waren, ja, meer nog. zelfs voor zij zichtbaar was geworden. Zij hield zich passief, misschien in de onbewuste verwach ting, op die manier de verloren, pa radijselijke toestand van eerst, weer te kunnen herstellen. Maar het paradijs was en bleef verloren in dc plaats van de stille betovering trad het waakzame be wustzijn Johnny was weer eens in de gara ge met zijn auto bezig. Door de rant soenering van de benzine kon hij niet meer vrijelijk in zijn geliefde kleine wagen rondrijden. Daardoor bestond zijn hele plezier in de zeer platonische vreugde de wagen iede re week grondig schoon te maken. In zijn oude blauwe overall lag hij languit tussen de wielen, toen de deur van de garage openging en Mar celle binnenkwam. Zij lachte toen zij hem zag. „Alsof ik 't wist, dat ik je hier zoeken moest. We wachten op je met het eten!" Johnny kwam met zijn hoofd te voorschijn en antwoordde vrolijk: ,Nu kan ik van de zomer toch rijtoer- tjes met je maken; ik heb juist van daag met een kameraad van me gesproken, hij wil me helpen bij het ombouwen van de wagen. Ik ga hem voor generatorgas laten inrichten, je weet, dan wordt er eenvoudig hout voor gebruikt in plaats van benzine, een prachtplan. Let op. voor we een half jaar verder zijn, zie je geen an dere auto's meer". „Dat is geen kwaad idee, je zou me dan iedere morgen naar de zaak kunnen brengen; ik heb er beslist niet tegen. Zij leunde met haar rug tegen de muur en had haar armen als het wa re in verweer daar tegen aan ge drukt. Johnny kroop helemaal van on der de wagen tevoorschijn, waste zijn handen aan de waterleiding, trok zijn overal uit en maakte zich gereed om haar naar binnen te volgen. Maar toen hij voorbij haar ging in de rich ting van de gesloten deur, gebeur de er iets onverwachts. In de sche mer zag hij haar wit gezicht met de brandend rode mond als een masker oplichten, zijn ogen raakten verstrikt m haar blik, zonken in haar weg, dieper en dieper, zijn hoofd boog zich naar haar toe, totdat zijn lippen haar haren raakten en daarin een eindelo ze seconde bleven rusten. Meer gebeurde er niet en toch scheurde die ene. enige seconde zijn innerlijk open, alsof hij uit tal van wonden bloedde. Al wat geweest was, zonk weg, niets anders bestond er meer, dan dit ogenblik en daarmee tegelijk het ene, niet in woorden te vatten, gloeiende besef: hij had lief! Voorbij het meisje, dat nog altijd in dezelfde houding tegen de koele muur geleund stond, ijlde hij de deur uit en verder door de tuin naar bui ten. Hij beminde en had het niet ge weten! Het wonder was in hem ge groeid. al sedert weken, sedert maan den; en hij had er geen vermoeden van gehad! De wonderlijke, trillen de blijdschap, die hem in Marcelle's nabijheid sinds haar terugkeer ver vuld had, was nooit tot zijn klaar be wustzijn doorgedrongen, was nooit in woorden of begrippen weergegeven. Onpeilbaar was dat gevoel, dat hem vervulde. Het verbond hem met de vochtige grond voor zijn voeten, met de hemel, die overstroomd was door het avondlicht. Alleen hij bestond op deze wereld, hij en zijn gevoel, waar door de kosmos in zekere zin pas werkelijke betekenis kreeg. Dwaze, kinderlijke vragen gingen hem door het hoofd, tegelijk met vragen, waar van hij de drargwijdte zelf niet be sefte: „Waarom heb ik dat niet ge weten? Hoe kon ik zo blind, zo sim pel zijn?" En toen: „Misschien is dit de betekenis van alles de ge heime betekenis, die mij langs zul ke onverwachte wegen naar dit land gevoeld heeft?" Hij sprak tot zichzelf, tof bomen en grassprietjes, tot de eekhoorntjes, die hij tegenkwam, tot de slakken, die over zijn pad kropen. Toen het donker was geworden, sprak hij tot de sterren. Hij sprak zonder woor den, zoals verliefden spreken, wier hart op en neer beweegt op het rit me van het al. En tenslotte, na een lange, doelloze dooltocht, hoog boven op de brug staande, die als een koe ne gotische boog over het slapende water sprong, sprak hij tot deze. En al het oneindige, dat hij te zeggen had. het onuitsprekelijke, dat hem vervulde, vatte hij in een enkel woord samen: „lieveling!" Was Marcelle hem gevolgd op de ze nachtelijke wegen? Zij had zijn afwezigheid aan tafel door een han dig gevonden verklaring bedekt, maar onder haar onverschillig uiter lijk ruiste dezelfde ontsteltenis, die hem nu langs ongebaande wegen dreef. Die ontmoeting gedurende een seconde ontmoeting in een sfeer, waarin hun naakte gevoelens elkaar geraakt hadden als twee blanke zwaarden had ook haar aan een deel van haar wezen overgeleverd, onvoorwaardelijk en zonder terug houdendheid. Het gebeurde maakte haar onzeker, het beroofde haar van haar innerlijk evenwicht, waaraan zij zo'n behoefte had. Het was haar té moede als iemand, die een -ruil is aangegaan en daarna weer verlan gen naar zijn oorspronkelijke eigen dom bespeurt. Bijna nam zij Johnny deze nieuwe gevoelsgolf kwalijk, die in de plaats getreden was van de schone betovering welke de aanwe zigheid van hem en van Franz haar tot nu toe had geschonken. Na tafel trok Marianne zich voor een dringende opdracht in haar labo ratorium terug. Franz zette zich zon der meer aan de vleugel, en Mar celle voegde zich bij hem. alhoewel het eigenlijk haar bedoeling geweest was, nog een en ander voor de huis houding op te knappen. Zoals zij als kind zo vaak gedaan had, zette zij zich op een laag voetenbankje in een donker hoekje, maar zo, dat zij het gezicht van de speler kon zien, dat door twee kaarsen verlicht werd. Franz speelde eerst een sonate van Schumann, sloeg het muziekboek ech ter al gauw dicht en begon te fan taseren. Voelde hij iets van wat er in haar omging? Hij was onder het avondeten opgewekt en levendig ge weest, als altijd, maar nu overviel hem ineens een gevoel van oneindi ge droefheid. Onder zijn vingers groeide een snikkende melodie, ang stig, vol geheime vermoedens, gedra gen door een zwaarmoedigheid, die hem zelf als in een donkere, bodem loze werveling naar beneden trok. Maar wat een wonderlijke wisselwer king trad er nu op? De melodie, die uit een geheime diepte van zijn ziel was komen opduiken, klank en uit drukking werd. sleurde hem tegelij kertijd in zijn eigen diepte terug, al leen straalden de klanken nu als een fakkel in de duisternis en deden hem dingen onderscheiden, waar het hel dere bewustzijn geen vermoeden van had. Hij speelde, en onder zijn handen, die hier het medium van zijn ziel werden, werd de oorspronkelijke me lodie langzaam anders. De zwaar moedigheid maakte geleidelijk plaats voor een diepe ontroering en die groeide op haar beurt tot een verruk king, die hem ver buiten zich zelf bracht, tot in de blauwe nevelen van een onnoembaar verrukkelijke droom. Hij speelde, zoals hij nog nooit gespeeld had, zoals hij nooit meer zou spelen. Gedurende een kor te tijd was hij los van alles wat hem op de aarde bond, zweefde, als de ..geest over de wateren" in de zalig makende onlichamelijke sferen van het absolute. „Huil je Franzl?" Alsof hij uit een droom ontwaakte keek hij om zich heen, veegde auto matisch het vocht van zijn wangen en vroeg verbaasd: „Huil ik?" Maar de verrukking, waar hij in verkeerd had, week bij ieder woord, dat hij sprak; hij stortte uit een on eindige hoogte neer, alsof men hem plotseling zijn vleugels had afgeno men. hij viel, viel in een grijze, ein deloze leegte, en nu werkelijk schrei end, vertwijfeld en radeloos, wierp hij zich voor Marcelle neer, verborg zijn hoofd in haar schoot en sloot zijn ogen. Toen gebeurde het wonder (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5