Drie Zeeuwse wegrenners met perfecte toekomst Betogende schoonheid ONZICHTBARE BANDEN Droge komieken als ontwerpers van de Zeeuwse heraldiek .Waterrijke provincie telt weer uitstekend mee Fruitcorso te Goes wordt mooier dan vorig jaar V oetbalprogr am voor 1 september Fesantmet een „O" Collectie Guggenheim in s-Gravenhage' 5 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 26 AUGUSTUS 1957 riïï'rmi ¥Ji Eerste prijs voor Polygoon in Venetië Hoofd geheime politie Guatemala afgetreden T V.R A DIO-TV-RADIO-TV- wVathWaAefrs £*38? ^f"-V"Fd0h---^ehadda" Toen Theofiel Middelkamp in 1947 te Reims wereldkampioen werd op de weg bij de beroepsrenners kon Zeeland zich fier op de borst slaan. Middelkamp was immers een ras echte Zeeuw, zij het dan dat hij juist over de grens, in het Belgische Kiel- drecht, zijn woonplaats had gekozen. Behalve Middelkamp was Zeeland in die tijd maar heel weinig renners rijk, en zeker geen coureurs van for maat. De laatste jaren is dit echter ondubbelzinnig veranderd en wel in die vorm, dat de waterrijke provin cie Zeeland behoorlijk meespreekt in onze nationale wielersport. Jan Westdorp, Piet v. d. Lijke, Bram van Sluijs en Theo van Wychen siaan in de categorie der profs geen slecht figuur en bij de amateurs bezit men veelbelovende jongeren. Vooral het trio De Roo, Huissoon en Rent meester heeft in menige wedstrijd voor amateurs bewezen, dat zij zich met de sterksten in ons land kunnen meten. Van dit drietal mag in de toe komst dan ook veel warden verwacht. Daarom is het zeker geen overbodi ge luxe hen eens in het licht der schijnwerpers te plaatsen. Jaap Huissoon Wij beginnen met ?de oudste, de 21- jjarige Jaap Huis- Jsoon uit Heinkens- jzand. Deze slanke, j,".atletisch gebouwde 3 .coureur heeft zijn y wieier - carrière 'g? vanaf de grond op- igebouwd. Want If toen hij in 1954 bij gde nieuwelingen Ivan start ging, was Ihet materiaal Iwaarmee hij voor |de dag kwam heel pover. Zijn werk zaamheden lieten het bovendien niet toe, dat hij dage lijks kon trainen of aan wedstrijden deelnemen. In dat eerste jaar gaf men dan ook geen cent voor de kan sen van Huissoon om als wielrenner te slagen. Nu denkt men daar wel anders over. De gemoedelijke Jaap, die altijd en voor een ieder een vriendelijk woord over heeft, is volkomen ge slaagd in zijn poging een renner te worden waar men van zegt dat hij „klasse" bezit. Zijn grote doorbraak kwam in 1956 toen hij bij de amateurs een ge vreesd tegenstander werd en diverse eerste prijzen wegkaapte- vooral op de Belgische kasseien. Ook dit seizoen is hij bij onze zui derburen een sterke troef, maar bin nen de grenzen van ons eigen land vreest men eveneens de kracht van Huissoon. Zijn tweede plaats bijvoor beeld in het eindklassement van Olympia's Toer met 11 sec verschil op winnaar Adri Roks, spreekt voor zichzelf. Bovendien reed hij uitste kend in de Ronde van Zeeland, ging in enkele kermiskoersen met de bloe men strijken en bezet praktisch in el ke koers waarin hij start een ere plaats. Jaap is een man die het grove werk niet schuwt, een type dat weet wat „doorbijten" is en leven in de brou werij kan brengen. Hij is een goed „treinloper" en heeft zijn sprint de laatste tijd uitstekend weten bij te schaven. Vroeger was dit n.l. zijn zwakste punt. Van deze coureur die door zijn joviaal karakter en zijn on miskenbare capaciteiten veel aanhan gers telt, kan Zeeland in de toe komst nog heel veel plezier beleven. Jo de Roo De 20-jarige Jo de Roo uit Schore heeft dit seizoen faam verworven door zijn uitstekende klassering (3e) in de Ster van West-Vlaanderen in het vroege seizoen. Zijn twee etappe-ze ges waren van bijzonder formaat. Zijn 2e plaats in het kampioenschap van Nederland en zijn zege in de Om loop van de Kempen benevens enkele zegepralen in enkele andere wedstrij den hebben zijn keuze in onze ploeg voor de wereldkampioenschappen in Waregem ten volle gerechtvaardigd. i Hju *s ^eze stoere en sterke landbouwerszoon echter niet gunstig geweest, want twee weken voordat de strijd om de regenboogtrui zou ont manden, maakte De Roo een noodlot tige val m een wedstrijd in België. aa"^01Jif+eTles^erdie knie was er debet SfiLfiVZ1Jn pla?ts voor Waregem ?£pf? /?f an aan,HuSens. Daardoor heelt deze eerzuchtige coureur een ereplaats of misschien wel de regen" boogtrui voor dit jaar verspeeld. Hij was voor ons de beste man voor Wa- deg1?' 01?dat hü in België een har de leerschool heeft doorlopen en E- malcn heeft beweze". in de te bMehiw? 0Ver genoeg reserves schot" te plaatsen! "eind- zy, die nog niet ten volle doordron gen zyn van de capaciteiten van deze Zeeuw, knopen deze regels goed in de oren. De toekomst zal bewyzen dat hy één der grootste beloften Is voor ons nationaal wielerkorps. Ook voor deze coureur is het begin van zijn carrière uiterst zwaar en weinig succesvol geweest. Zijn gro te wilskracht en gezonde eerzucht brachten hem echter na enkele jaren tot de top van ons amateurkorps. Evenals Huissoon is hij een uitstekend propagandist voor de Zeeuwse wie lersport. Benjamin Rentmeester Hetzelfde kan gezegd worden van de benjamin van het drietal waaraan dit artikel is gewyd, de 19-jarige Piet Rentmeester uit Yerseke. Hij was de man, die de vuurdoop als wielrenner onderging in 1954 en reeds in dit eerste jaar dertien maal als eerste over de eindstreep flitste. Ook hij stamt, evenals De Roo, uit een landbouwersgezin en leerde van jongsaf alle zaken serieus en met am bitie aanpakken. Dat waren ook de condities van zijn vader toen hij met het voorstel voor de dag kwam wiel renner te worden. Na zijn fraaie prestaties als nieu weling ging Piet in 1956 over naar de amateurs en hoewel het bij deze ca tegorie niet van een leien dakje gaat als bij de jongere generatie, komt men Piet toch in de uitslagen de meeste keren tegen dicht bij de eer ste plaats, als hij eens niet met de bloemen naar huis gaat. Voor elk organiserend comité is Piet Rentmeester een trekpleister, omdat hij de man is, die vaak vanaf het prille begin de lont aan het kruit steekt. Hij beschikt over een grenze loze activiteit en bezit praktisch alle gaven, die ook van hem een groot coureur kunnen maken. De jury van het eerste internatio nale concours voor filmjournaals, dat te Venetië is gehouden, heeft met al gemene stemmen de eerste prijs toe gekend aan de inzending van Poly goon, die werd geprezen om de actua. liteit van de behandelde kwesties, het belang ervan en de strakke wijze waarop de opnamen zijn gemaakt. PIET RENTMEESTER Mèt De Roo en Huissoon is deze kleine, maar stevig gebouwde knaap de man waarmee Zeeland in de toe komst hoge ogen kan gooien op onze nationale wielermarkt. Betaald voetbal ere-diviaie. BW-NAC; GVAVAmsterdam DOSFortuna "54; SpartaFeyenoord Blauw Wit—NOAD; AQpVVV MVV—Elinkwijk; SC EnschedeAjax; Rapid JC—PSV; Eerste divisie At EDO—DWS; Tweede divisie A: EBOHONA; Tweede divisie B: Veendam—Be Quick; Voorronde Nederlandse voetbalbeker: H ilversumDFC ZFCHelmondia; Helmond't Gooi; VSVEnschedese Boys; HVC—Heracles; TubantiaRoda Sport José Barnabe Linares, het hoofd van de geheime politie in Guatemala, heeft zijn ontslag ingediend bij de voorlopige president. Hij zei, dat het geen zin heeft het onderzoek naar de moord op president Armas voort te zetten, doordat de moord$jj&ar om het leven is gekomen. Linares ver klaarde, dat hij indertijd zijn functie in dienst van president Armas had aanvaard, maar dat hij nu na diens dood in het particuliere leven wilde terugkeren. De commissie, die het fruitcorso te Goes voorbereidt, deelde ons gisteren mee, dat men op 20 september nog beter voor de dag zal komen dan vo rige jaren. Men heeft al inschrijvin gen van 24 deelnemers binnen, waar van er veertien met schitterende wa gens komen; voorts zyn er vyf luxe wagens, een reclamewagen van een groot concern alsmede vier andere wagens. Daartussen in zal de wagen met de fruitfee en haar gevolg prijken; in de grote stoet trekken niet minder dan zeven muziekkorpsen mee, w.o. Apol lo uit Etten en St. Cecilia uit Stam persgat. De fanfaristen uit Kwaden- damme zullen zich kleden in de ori ginele Zuidbevelandse kostuums. Evenals vorige jaren trekt het cor so zowel 's middags als 's avonds uit. De officiële ontvangst van de fruitfee door B. en W. van Goes wordt al een week eerder op zaterdag 13 september georganiseerd. Na deze ontvangst ten stadhuize volgt e^n be zoek aan de bloemententoonstelling in zaal Krijger en aan de Hajuto. Dinsdag 1 september wordt de fruitfee door het Goese veilingbe- stuur ontvangen, waarna zij met goe de gaven uittrekt naar beide zieken huizen. Hajuto Al deze dingen vinden plaats in de grote feestweek, die de Hajuto heeft ontworpen. De tentoonstelling wordt donderdagavond 12 september door de commissaris der koningin geopend en vrijdag daarna voor het publiek opengesteld. Behalve de tentoonstel ling zijn er door de middenstand tal van attracties op het programma ge plaatst, als harmonie-opvoeringen, muzikale rondgangen, grote gymnas- tiekdemonstraties o.a. door de Ze bra en de verenigingen uit Goes en Zuidbevelandse gemeenten. Op 14 september zal het Rotter-^ dams Philharmonisch Orkest boven dien zijn jaarlijkse concert in de Gro te Kerk geven. In de middeleeuwen kozen de ridders zich een „wapen". Dat werd geschilderd op helm en schild, zodat ze te herkennen waren, ook wanneer ze in de strijd of bij toernooi het vizier hadden gesloten- Later kwam ook de gewoonte in zwang, dat landen, provincies, gemeenten en waterschappen zich een dergelijk embleem aanmaten. In de loop der tijden is alles wat op de wapens betrekking had, uitgegroeid tot een soort weten schap, n.l. de heraldiek, welke zich, om op wetenschap te ge lijken, bediende van een soort ge heimtaal. Voor de kleuren be dacht men nieuwe namen. Zo werd rood: keel; geel: goud; wit: zilver; groen: sinopel; blauw lazuur; zwart: sabel en paars: purper. Er bestaat in Nederland zelfs een hoge raad van adel, inge steld door koning Willem I in 1814. die o.m. tot taak heeft het registreren van adellijke familie wapens. Zij die niet van adel zijn, mogen zo zij er behoefte aan hebben, zelf voor hun wapen zor gen, maar die liefhebberij is thans heel wat geringer dan in de 17e en 18e eeuw. De hoge raad van adel kreeg ook bemoeienis met het vaststel len van de gemeente-wapens. Hij verzocht in 1815 aan alle gemeen te-besturen een afbeelding in te zenden van een reeds gevoerd wapen. Voldeed dit wapen aan de heraldische eisen, dan werd dit bevestigd en geregistreerd. Gemeenten die nog geen wapen hadden, konden er zelf een ont werpen en ontbrak daartoe vaar digheid of lust, dan nam de hoge raad van adel dit karweitje over. Onder die wapenvervaardigers hebben bepaald enige droge ko mieken gezeten of lieden die van weinig benul hadden. Afgaande op de klank van de gemeentenaam, maakten zij voor stellingen&, die onwillekeurig de lachlust opwekten. Voor Ovezande bijvoorbeeld na men zij gemoedereerd een fa zant (fesant in het spraakge bruik) en plaatsten daar, ter aan vulling. de hoofdletter ..O" bo ven. „Klaar is Kees" dacht de artist, maar Ovezande zit nu al anderhalve eeuw met een gek wapen opgescheept. Met het dorp Bath haalde men ook iets fraais uit. Hoewel het daar aanwezige fort gelegenheid bood tot krijgshaftige zaken, viel de keuze op een houten badkuip met water en om het nog be- spottelijker te maken, werd er een boompje met twee tortelduif jes onder getekend, 'n Paar stuk ken toiletzeep waren o.i. gepaster geweest, al wordt beweerd, dat het boompje een palm-olive is! Toen Bath later werd ingelijfd bij Rilland, kon men nog niet scheiden van het bonte allegaar tje en werd het, bij koninklijk besluit van 4 februari 1886, bij het wapen van Rilland geplakt, dat ook reeds verrijkt was met het wapen der vroegere gemeen te Maire, dat zes schelpjes ver toont. Een andere grappige zaak is het wapen van Hoedekenskerke. Dit dorp dankt zijn naam aan een zekere heer Oedeke. De wapen ontwerper had evenwel lak aan deze hoge heer en maakte Hoe dekenskerke blij met drie hoed jes en een aantal hermelijnstaar ten voor eventuele garnering. Het dorp Biggekerke zou men hebben kunnen opknappen met een aantal jonge varkens. Doch dit heeft men de ingezetenen niet willen aandoen en toen maar drie botjes genomen. Het begon in ieder geval met eén ,.b"! Een andere lezing is dat Big gekerke in 1815 geen geld genoeg in kas had om de tekenaar te betalen en dat toen de dorpelin gen botje bü botje gedaan heb ben! Duivendijke en Dreischor kwa men er genadiger af. Duivendijke kreeg in zijn wapen drie duifjes en Dreischor drie schorretjes met op elk een lammetje; wat ver- symboliseert dat ze daar hun schaapjes uiteindelijk op het dro ge zullen krijgen. Het wemelt in de Zeeuwse wa pens van bloeddorstige leeuwen. Een van de uitzonderingen is dat van Vogelwaarde waarin vier ge- vedere vrienden achter elkaar aanhuppelen en ook Heinkenszand laat een vogel zien, die voor heen in de volksmond de naam van „Hein" droeg. Bij wijze van afwisseling is ook hier en daar - bijvoorbeeld in Waterlandkerkje - met een zee meermin gewerkt, die gekroond is met een ,,W". De polder Schouwen gaf dit le gendarisch wezen nog een meer man tot gezelschap, die elkaar hardnekkig be-schouwen. De enige walvis bivakkeert al spuitend in het wapen van de polder Walcheren. Men kwam op dit idee, vertelde men ons, om dat de eerste lettergreep van de polder „wal" is; met de uitgang „cheren" zat men verlegen en die heeft men toen maar als een vis laten zwemmen! Men kan een gevoel van lichte opwinding nauwelijks onderdrukken, wanneer men thans het Haagse Gemeentemuseum bin. nengaat. Daar wordt immers de bekende verzameling schilderijen van het Solomon R. Guggenheim Museum (New York) ge. toond, althans voor een niet onbelangrijk gedeelte. Er zijn meesterwerken tussen van Klee, Chagall, Delaunay, Feininger, Kan. dinsky, Leger, Marc en Picasso. Er hangt Toen we, voorzich tig tastend naar wat blijvend zou kunnen zijn aan ..overmees terde schoonheid" voor de komende ge slachten. de zaaltjes van het prettige Haagse Museum binnengingen. ont kwamen we niet aan een groeiende neer slachtigheid. Her vonden we niet veel van het gemis aan werkelijke levens- vreugëe, zoals ver- laine in enkele van zijn fraaiste gedich ten overtuigend heeft uitgeschreid, schrijnender terug in ..Rode ballon" van Klee of in Re gen van Kandins- ky"? Was het eigenlijk niet of in de meeste zaaltjes een door en door trieste en van dodelijke radio-ac tieve stoffen verza digde regensluier het ademen en het zien benauwend be lemmerde Het grijze werk van Pi casso uit het begin van deze eeuw vormde daarvan naast Braque een soort preludium., sterker overgenomen door Delaunay (Eiffeltoren) en Kandinsky. Hier en daar zien we een eerlijke poging om aan deze grauwe somber heid te ontsnappen, zoals bij Male- vitch of Mare, maar dan stoten we op een werk als ..Militaire arts" van Gleizes. een hartstochtelijk getuigenis van Kokoschka of een worsteling met lijn en kleur van Feininger en we voorvoelen de nadering van een nieuw tijdperk vol onbekende verschrikkin gen. We beseffen meer dan ooit de be tekenis van prof eten" als Ein stein en Picasso en we weten dat Waterloo voor eens en voor goed moest verdwijnen in het stoffige verleden om plaats te maken voor Hiroshima en de Nevada-woestijn. ook werk van mindere grootheden naast minder groot werk van uitgesproken be. ••■nemde mannen. Het voornaamste is we kunnen ons voor het eerst rustig tussen al dit mooie bewegen, keuren en proeven .rvati genieten. W e kunnen een zeer wezenu lijk stuk cultuurleven uit de twintigste eeuw tot ons laten doordringen. Vandaar die op. winding, vermengd met zeer diepe dank baarheid. Vertwijfelde pogingen Ergens hebben we de opmerking gelezen dat steeds meer kritische be schouwingen over de kunst het al dan niet „belangrijk zijn" van kunstwer ken aan een onderzoek trachten te onderwerpen met terzijdestelling van de vraag, of een bepaald kunstwerk nu waarlijk „schoon" is. Bij het be schouwen van de collectie Guggen heim kwam bij ons de overtuiging, dat niet alleen de kritische beschou wing aan dit verschijnsel lijdt maar ook de eigentijdse kunst. Hoeveel schilders, zo zagen we met eigen ogen, gaan het schone met opzet uit de weg om het ..belangrijke" nadruk, kelijk te kunnen brengen Er is een bijna verontrustend onderscheid tus sen de Stier van Potter, de Witte Stier van Mare en de stier in de Guernica van Picasso. Wel is de schoonheid van het man-dier geble ven, maar die schoonheid moest wij ken voor het getuigende element van (Advertentie) potentie tot vernielende kracht. Men zou zelfs kunnen beweren dat de kun stenaars vertwijfelde pogingen doen om die niet zintuigelijk waarneemba re oerkrachten te meten, opdat de mannen van de wetenschap in de in tuïtief gevonden maten een richtlijn zullen kunnen vinden voor hun werk, dat gericht is op de beteugeling der wellicht eenmaal aan iedere controle ontsnappende atomen. De kunstenaars van onze atoom eeuw schijnen er niet meer zeker van te zijn dat schoonheid op zich zelf „belangrijk genoeg" is om on vergankelijk te kunnen voortbe staan. Zien we naar Parijs door het venster" van Chagall dan wor den we allereerst getroffen door zijn betoog" en pas daarna door zijn natuurlijk schilderstalent, zijn kleurgevoeligheid en zijn raffine ment in de compositie. In de „Groene violist" is dat weliswaar in mindere mate zo ostentatief het geval, maar bij nadere beschou wing met een veel duurzamer en meer doeltreffend effect. Een hard lot Natuurlijk Is dit alles niet méér dan een persoonlijke visie, die bovendien nog moge getemperd worden door toevoeging van het volgende: wan neer men onder de indruk van de Guggenheim-eollectie 't Haagse Mu- „Witte Stier" (1911) door Mare seum verlaat, dan hoopt en verwacht men stellig dat we leven in een tijd van koortsachtig zoeken naar orde en licht in wat ons thans zo duister en chaotisch voorkomt. Er zijn nu een maal in de geschiedenis uitgebreide tijdperken van machteloos tasten. Het heeft er alle schijn van dat we mid den in een dergelijke periode leven, dat we het (mogen) meemaken hoe tot aan de opperste rand toe met schoonheid gevulde mensenlevens niet toekomen aan het scheppen van de definitieve gestalte. Zij mogen de bouwstoffen, het ruwe erts aandragen waaruit volgende geslachten zichzelf en allen die na hen komen die nieuwe gestalte kunnen voltooien. Voor velen is het hard het lot van de zware voorbereiding te moeten dragen op schouders die wellicht juist Iets te tenger zijn. Zij mogen dan met ons getroost bedenken dat hoe of door wie dan ook het door hen na gestreefde ideaal eenmaal zal wor den bereikt. Met deze gedachte moet het toch wel de moeite waard zijn zo groots en meeslepend te mogen lo ven als de kunstenaars wier werk we dank zij de Amerikaan Guggenheim thans in Den Haag bpeen kunnen zien. DINSDAG 27 AUGUSTUS 1957 HILVERSUM I, 402 M. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 V. d. huisvr. 9.05 Gram. 9.15 Wat zul len wij vandaag eens gaan doen in Hil versum. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Mil. kapel. 11.25 Leven en betekenis, caus. 11.40 Sopr. en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Twee piano's. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade ork. 13.55 Beursber. 14.00 Sopr. en piano. 14.30 Moeilijke ouders, caus. 14.45 Kinderkoor. 15.00 Land voor de boeg, klankb. 15.40 Gram. 16.00 Piano recital. 16.30 V. d. jeugd. 17.15 Westindisch ork. 17.30 Amus. muz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 De dierenwereld en wij, caus. 18.40 Lichte muz. 18.55 Gram. 19.00 Amateursprogr. 19.45 Ritrn. muz. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Act. 22.10 Lichte muz. 22.30 Pianorecital. 23.00 Nws. 23.15 Koersen. 23.16 Act. of gram. 23.25- 24.00 Gram. HILVERSUM II, 298 M. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.40 Lichtbaken, caus. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Dansmuz. 13.50 Gram. 14.00 Idem. 14.30 V. d. plattelandsvrou wen. 14.40 Mil. ork. 15.10 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings- uitz.: Rijksdelen Overzee: Frank Marti- nus: Romankunst in de Nederlandse An tillen. 18.00 Spaanse liederen. 18.20 Sport- praatje. 18.30 Metropole ork. en solkrt» 19.00 Nws. 19.10 Comm. 19.15 Uit het boeit der boeken. 19.30 Europese roeikampioen* schappen. 19.35 Gram. 20.30 Act. 20.46 Fluit en harp. 21.15 Manhattan is nog al« tijd van ons, klankb. 21.35 Holland Festi* val: Kamerork., koor en sol. 22.35 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws* 23.15-24.00 Nieuwe gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Koorconc. 15.40 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Kamermuz. 16.50 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Viola de gam« ba-recital. 17.45 Boekbespr. 18.00 Granv 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram» 19.50 Caus. 20.00 V. d. vrouw. 21.00 Oma ork. en soliste. 22.00 Nws. 22.11 Gram, 22.55-23.00 Nws. BRUSSEL. 484 M.'— 12.00 Gevar. mui. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.00 Omr. ork. en soliste. 14.50 Gram. 15.00 Idem. 17.00 Nws. 18.30 Gram. 19.30 Nws. 20.00 Zwitsers Festivalork. en solist. 21.35 Gram. 22.00 Nws. 22.10 Vrije tijd. 22.55 Nws. T elevisie DINSDAG 27 AUGUSTUS 1957 NTS. 20.30 Journ. en weeroverz. 20.45- 22.05 Filmprogr. FRANS BELG.: 19.00 Kunst, literatuur en wetenschsap. 19.30 V. d. jeugd. 20.00 Act. 20.40 Le Mascaret, TV-spel, Hierna. Wereldnws. VLAAMS BELG.: 19.00 De Kath. ge dachte en actie. 19.30 Nws. 20.00 Jeder- mann, mysteriespel. 20.30 Gevar. progr. 22.00 Nws. en journ. d°or H. J. Kaeser 341 de drie Shendan.b~Scll0Uwd' waren de hele dag la™*ar wat bI«' d*t de buurt kwam g Seen schip in tweede nacht in' 7„ „r Vlel ook de lend, terwijl altijd ee^ofV'™556- hen op de uitkijk bleven wee van tueel opdoemende vissers £ar even" inderdaad - tegen dn schepen' En gens kon Johnny Einar I nfKmor" zijn arm trekken en hem aan korte maar diepe slaap wakken Z'JIÏ de opwindende mededeling X,, "l?4 verte geronk van een motór te'horen en^ wenkten1 enV^' voerde de wind hun stemmen eer nik rria,.gebeurde alles heel snel De boot bracht hen aan land, me„ drie uren *1=t° V00r hen komen, en Mariannl hr ^are?- Zlj weer «tuis. de ontroering aan. Zij liet het rich door Johnny, Marcelle en Franzl af zonderlijk en door alle drie gezamen lijk vertellen, zij leefde iedere bij zonderheid mee, verdiepte zich in iedere kleinigheid en bemerkte tenslotte zelf, dat zij zich met wat haar gedachten 't meest bezighield, achter die telkens graag herhaalde geschiedenis verschool. Er was iets gebeurd, dat zij niet durfde aan te raken. Die bliksem snelle. plotselinge bekentenis, die haar in Einar Lofbergs armen over vallen had, brandde in haar hart. Die was daar als een vurig middelpunt waar heel haar innerlijk gevoel en denken omheen cirkelden. Zij hadden 's morgens bijna geen woord meer met elkaar gewisseld, inderhaast had Einar Lofberg zich geschoren met 't scheerapparaat van John Sheridan, snel een paar kop pen sterke koffie naar binnen ge werkt en een broodje erbij gegeten en was toen met de auto, die buiten nog wachtte naar de stad gereden. Maar toen ij tegen zes uur 's avonds opbelde en verzocht, met hem in de stad te gaan eten, wist Marianne, dat zij daarop gewacht had. Wat belette haar nu eigenlijk op een vanzelfsprekende toon tegen de kinderen te zeggen: „Oom Einar heeft voor vanavond met mij in de stad afgesproken!" Was het een schroom, een plotselinge schaamte, die haar het bloed naar de wangen deed stijgen? Viel er dan iets te verbergen, was het niet volkomen begrijpelijk, dat hij na de opwindende gebeurtenissen van de laatste dagen en nachten rustig daarover met haar wilde spreken? Zij, die anders iedere gedachte hel der en zakelijk overwoog, zocht voor zichzelf omwegen en ging het ant woord uit de weg. Ook het feit, dat zij een nieuwe japon uitzocht en zich met bijzondere zorg voor de spiegel opmaakte, stelde haar in hetzelfde onduidelijke licht, waar ook het hel dere bewustzijn niet door kon drin gen. Toen zij de trap afkwam en van Karin hoorde, dat Johnny met de beide anderen naar vrienden in de buurt waren gegaan, ondervond zij dat als een opluchting. Zij hadden tot in de middag geslapen als rozen in de verduisterde kamer en waren nu natuurlijk klaarwakker en vol le ven. „Doe hen mijn groeten en zeg hun, dat ik met ingenieur Lofberg een afspraak in de stad heb, Karin. Ik weet op geen stukken na, wanneer ik terugkom," Pas toen zij op het perron stond, begreep zy, dat het de angst was, om zich belachelijk te maken, die haar zo merkwaardig gehinderd had. Misschien kon men aan haar zien, wat voor een geheimzinnige, bran dende verwachting zij koesterde se dert het telefoontje. Verwachting van wat? Hij wachtte haar bij het station op. Als vanzelfsprekend schoof hij zijn arm in de hare en Marianne had plotseling het gevoel, alsof zij de man naast zich niet meer ontmoet had sedert die allereerste avond van hun kennismaking. Zij spraken niet. Zij keken elkaar nu en dan van ter zijde aan en lachten elkaar toe. Marianne liet zich leiden. Zij liepen het korte stuk tot aan het veer en lieten zich overzetten naar Djurgar- den. Zwijgend stapten zij uit en gin gen de steile weg op naar het grote restaurant, waar zij zich in de scha duwrijke tuin 'n beschut plekje zoch ten. „Al over de schrik heen?" Het waren de eerste woorden, die hij tot haar richtte en Marianne knik te. De uren van ontzetting, van kille grenzeloze vertwijfeling die wa ren nu zo ver verwijderd, als be hoorden zij tot 't leven van 'n ander. Toen hoorde zij, hoe Einar Lof berg de ober zakelijk verschillende bestellingen opgaf en spijzen in grote hoeveelheden en van uitgelezen soor ten werden op tafel geserveerd; Ma rianne at en dronk, en glimlachte in de grijze ogen voor haar die zich over de tafel heen in de hare lieten weg zinken. Maar toen Einar Lofberg plotse ling Engels begon te spreken, wim pelde zij dat af: „Neen, Einar, niet doen! Laten we in onze eigen taal met elkaar spreken!" Een merkwaardige uitdrukking van spanning tekende zich in zijn gezicht af. hij stak haar een hand toe, trok haar toen echter weer terug en zei zachtjes: „Dank je!" Daarna spraken zij niet meer, tot dat de vele borden afgenomen en de koffie opgediend was. Einar Lofberg bood Marianne een sigaret aan. die zij bij wijze van uitzondering accep teerde en peinzend keek zij toen de blauwe rook na, die in de windstille lucht kaarsrecht omhoog ging. Opeens hoorde zij zijn stem. Zacht als gewoonlijk, bijna gesluierd: „Ik weet niet. of je ooit begrepen hebt, wat die avond, ik bedoel, die aller eerste avond, waarop ik je ontmoette, voor mij betekende. Tot op dat ogen blik voelde ik mij in mijn oude vader land zó eenzaam, zó ontworteld! En toen ging er plotseling een mens naast mij zitten, die vertrouwelijk sprak, mij in haar binnenste liet kijken, mij zonder te aarzelen als vriend accepteerde. Ik heb die avond nog lang door de straten rondgelo pen, enthousiast, jong, vol hoop en toekomstplannen. En toen kwam ik in je huis Hij hield even op, maar hield zijn ogen neergeslagen. „Daar was je weer, bekoorlijker nog dan de avond van te voren, vrouwelijker, moederlijker, maar te gelijkertijd verder verwijderd. Men kon je niet meer benaderen, wat men ook zei en deed en dacht, tel kens schoven de kinderen zich daar tussen, die drie voortreffelijke, jonge mensenkinderen, die jou zoveel te danken hebben. Ik zocht toenadering tot hen, om dichter bij jou te komen - te laat bemerkte ik mijn fout. Zij brachten mij niet dichter bij jou, inegendeel! Van keer tot keer werd de onzichtbare muur tussen ons ho ger. Als ik je met een woord, met een blik wilde genaken, trok je je meteen weer terug - en er bleef mij niets anders over, dan de rol van de goede oom te spelen. Ik speelde ze niet met tegenzin, hemeltje neen! Natuurlijk deed het mij goed, dat drie jonge mensen mij zo gul tot vriend hadden uitverkoren, dat zij een voorbeeld in mij zagen, mijn nabijheid zochten en het volko men vanzelfsprekend vonden, dat ik iedere zondag om hunnentwil bij jou in huis kwam. En misschien waren het uiteindelijk niet eens de drie kin deren, die mij het onzinnige van mijn verwachting deden erkennen, mis schien was dat vooral het heldere begrip, dat jij veel dieper en veel hechter gebonden was dan ik ooit kon vermoeden. Gebonden aan je man!" „John Sheridan, de man met de grote geestelijke gaven, over wie je maar zo zelden en voorzichtig spreekt Ik ben geen psycholoog, ik bekijk de dingen met de alledaagse maat staf, neem het zichtbare waar en bekommer mij in de regel niet veel over het onzichtbare. Maar in jouw geval kon iemand de verborgen bin ding toch niet ontgaan. Jij leeft ook nu nog in de geest van die man; hij is het, die je met de kinderen verbindt, je persoonlijk leven heb je aan die - hoe zal ik het noemen - aan die herinnering, aan die liefde, aan die ervaring opgeofferd. Het zag er even naar uit, alsof Marianne hem wilde onderbreken, maar zij zweeg en hij ging verdert „Denk vooral niet, dat ik dit op de een of andere manier wil kleineren in geen geval! Ik geef toe, dat het nu en dan een beetje een onnatuurlijke indruk op mij maakte, je zo in het verleden verankerd te zien, terwijl zich toch een man in je nabijheid bevond, die niets liever wenste, dan een toekomst voor je te bouwen! Maar toen zag ik mijn vergissing in. Jij zag mij nameiijk helemaal niet, je had mfi nog nooit gezien, ook toen niet. op die allereerste avond. Ik begreep de samenhang; de nevel op die avond, de vreemde taal, die je zo sterk aan het verleden moest doen denken, misschien ook iets in mijn voorkomen, weet ik veel met John Sheridan wandelde jy die avond door de nachtelijke stad, hem ver trouwde je je toe, hij was het, die je in je innerlijk liet kyken. (Wordt vervftUfW

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 3