H.K.I. te Breda gaat
cellofaan fabriceren
Mensen en g
Benelux-politiek moet
naar Ter neuzen wijzen
PAPIER VOOR UW PEN
reer!
Indrukwekkend
machinepark
m-m
3 Ml 4- fA f 5 #if 6 f^J 7 fJJf 8 9 fff 10 f J 11 W 12
Continuïteit van het enorme
bedrijf daardoor gewaarborgd
Bliksemactie
DERDE BLAD
10
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 195 7
T j
72
Miljoenen-investering
H.H.J. Maas: kroniekschrijver
van misstanden
Wat verstaat men otuler .labaai"?
NOG MEER KRITIEK OP HET ZEEBRUGGEPLAN
Kath. E.H.B.O.
Twee keer sneller
dan het geluid
lig
Ihtig
Ir prachtig I
Irlim-W.
1*8
10 uur).
:-'A
.itffaSI MM
l n-alB
vett. ged.
IN DER STEEN
(Advertentie)
DINSDAG WOENSDAG Ê^^ÊÊf DONDERDAG ÊÊF^ÊÊ VRIJDAG ZATERDAG ÊF^^^ÊË ZONOAGÊ^^^GÊ MAANDAG DINSDAG WOENSDAG^^^^^Ê DONDERDA
SEPTEMBER^^^ ^MSEPTEM BE»7 W SEPTEMBER J ySEPTÊWBER^ ^^SEPTEMBERJ ^JsEPTEtABERg ^^^SEPTEMBE R^L ^GsEPTEMBERM A ^5 S EPTEMBE R s EPTEMBER
donderdag
EPTEMBER
VREDENBURG
Huishoudelijke e» luxe tHftsbw*Je-
Irjke «rtikeleat
GebrwjkfiarttketeneD-ondertiouds-
middelen, Glas» aardewerk, porse
lein, kristal. Luxe metaal- en hout
waren, bestek, kunstnijverheids-
'en religieuze artikelen
MaziekinstrvHnenten
Kleinmeubeèen, spiegels, schilde
rijen, lijsten, woningtextiel
Goud, zilver, bijouterieën - Uur
werken - Rokersbenodigdbeden
Lederwaren
Textiel, kleding, mode- en
kieinvakartikelen
Parfumerieën en cosmetica, toilet
artikelen
Speelgoed - Sportartikelen
Reclame-toegiftartikelen, souve
nir- en feestartikelen
Winkelinrichting, etalage
artikelen
Voecfings- en genotmiddelen
Handelsinformaties,
voorlichtingsdiensten
CROESELAAN
Elektrische huishoudelijke appa
raten en verlichtingsartikelen,
klein installatiemateriaal
Kantoormachines, administratie
systemen
Kantoormeubelen, archief- en
magaeijninzichtiagea
Telefonie- en oproepsystemen
Kantoor- en schoolbehoeften
Drukwerk, reclamemateriaal en -
ontwerpen - Verpakkingsartikelen
Naai- en breimachines voor
huishoudelijk gebruik
Woningtextiel, kleinmeubelen
Expositie en demonstratie op het
gebied van transport met
containers
Handels-informaties,
voorlichtingsdiensten
De beurs is geopend vat»
9-5 uur.
Toegangsprijs ank voor de
eerste twee dagen - f 2.-.
Catalogus I 2.50, verkrijgbaar^
aan de loketten.
In deze toren wordt het cellofaan eerst van een laklaag voorzien, waarbij
het naar boven wordt gevoerd. Bij het naar beneden komen vindt het droog-
proces plaats.
(Van onze redacteur).
De N.V. Hollandsche Kunstzijde Industrie te Breda zal met
ingang van maandag aanslaande een nieuw bedrijf op haar uit.
gestrekte terreinen in gebruik nemen een fabriek namelijk,
die zich bezig houdt met de vervaardiging van cellofaan. Tot
nu toe ivas deze industrie gespecialiseerd in het fabriceren van
rayon.garens en garens voor autobanden. liet enorme bedrijf
(2400 werknemers in totaal met inbegrip van het bedrijf in
Steenbergenkrijgt zodoende een derde zuil onder zich om de
continuïteit van het geheel te waarborgen en het zal in de toe.
komst ivel blijken, dat deze derde zuil een stevige is, die een
ongestoorde voortgang en gezonde ontwikkeling van Breda's
grootste industrie zal waarborgen.
De textielbranche laat namelijk in de laatste jaren aan de Ne
derlandse exporterende producent een steeds geringer marge en
het was zodoende een bewijs van wijs koopmanschap dat men uit
zag naar de fabricage van nieuwe produkten die bij konden dragen
tot kostenverlaging van de rayonprodukten. Zodoende echter is de
opening van de cellof aanfahriek, die maandag a.s. met de nodige
luister geschieden zal, niet alleen een economische maatregel,
maar bovendien een sociale, die men niet hoog genoeg kan aan
slaan. Door de opening van deze nieuwe tak van het bedrijf is de
continuïteit van het bedrijf ook voor de werknemer gewaarborgd.
Het is een gedachte, die bewust werd nagestreefd door de leiding
van deze industrie, die daarbij geïnspireerd werd door ideeën, die
door de stichter van deze industrie, de heer Charles Stulemeijer,
werden ontwikkeld.
Het was logisch en het lag geheel voor de hand, dat de n.v. H.K.I.
bij het zoeken van ,,de derde zuil" overging tot de vervaardiging
van cellofaan. Voor het maken van dit produkt is namelijk hetzelf
de basismateriaal nodig als voor de vervaardiging van rayonga
rens; cellulose.
De augustus-aflevering van het
maandblad Brabantia opent met een
opstel van Karei Reijnders over de
tachtigjarige H. H. J. Maas. die hij
betitelt met de kroniekschrijver van
misstanden". Het berust op een uit
voeriger studie in portefeuille.
Reijnders geeft een overzicht van
de tien boeken, die de loopbaan van
de auteur Maas heeft opgeleverd
naast een indrukwekkende stapel
journalistieke produkten. Zes van de
ze werken zijn gesitueerd in de Peel-
streek. De diie romans, die het laatst
verschenen, spelen in Eindhoven, de
stad, waar de geboren Limburger
sinds 1931 woont.
Er is veel waardering voor dit
oeuvre: „Talent, werkelijk talent,
heeft hij voor het weergeven van ge
sprekken, van praatjes, van insinua
ties. lasterpraat en kwaadsprekerij.
Daarbij hanteert hij met groot gemak
de befaamde monologue intérieur En
voor de kleurstof zorgt het dialekt,
kwistig en met zonder effekt door het
verhaal gemengd. Maas is de man
van het detail, het gemengd bericht,
dat hij ais gretig journalist heet van
de naald noteert."
Reijnders wijst daarnaast op onvol
komenheden in de vorm, zowel in de
karaktertekening als in de haastige
schrijftrant. Maar men moet in de
eerlijkheid en betrouwbaarheid van
de schijver geloven, ook al is hij
uiterst subjectief.
Dr. H. F. J. M. van den Eeren-
oeemt verzorgde een goed gedocu
menteerde en fraai geïllustreerde bij
drage op het gebied van het bankwe
zen. Ze betreft de ..Algemeene Ne-
derlandsche Maatschappij ter Begun
stiging van de Volksvlijt" te Brussel
en haar betrekkingen met Noordbra
bant. De agenten in deze provincie
A. Suys te 's-Hertogenbosch,
•r„4 1°n4e Eindhoven en J. F. van
■T„iS 4° ,Breda- instelling stond
zeer sterk onder invloed van Willem
Als koning benoemde hij de voor
naamste leden der directie, terwijl hij
°°L. eigenaar van het grootste
kon to niet voorbijgegaan
ünv ..I H'j maakte van de stich-
rnfktW-hw-°£flcieel orgaan. In de
dan dV werkkring beperkter
bneen heeft a g6iiïeest was en alles
42 burgers van 's-Hertogenbosch In
Vught op 18 november 1814 door de
gouverneur der provincie, mr. Karei
Gerard Hultman. vereerd werden we
gens hun aandeel in de bevrijding.
Brabants Heem
vol" Bmh™temaundelijks tijdschrift
knnrin heem- en oudheid-
W Knión^K161 mei')unD vervolgt
ge'lkrS b4.ergiljn studie over ha-
cessies Tr:4d hogen en pro-
SDronc" yitvo«ig gaat hij de oor-
prong van deze g bruiken na en
komt tot de conclusie, dat de hagel-
kruisen zijn voortgekomen uit grens-
f.1.1. w^£kruisen en dat deze laatste in
lijk hun oorsprong danken aan het
het algemeen gesproken gedeelte
kerstenen van grensstenen en heilige
bomen of van kruispunten.
Redacteur G. Beex schrijft met zijn
bekende deskundigheid over Romein
se limes in Noordbrabant. Vuor be
langstellenden in bodemonderzoek een
artikel om van te smullen. J. Goris
tracht de juiste betekenis van het
woord labaai" na te gaan. Ze werd
in de loop der eeuwen herleid tot een
samenkomst van jonge lieden in een
herberg of pleisterplaats, waar orde
en tucht nogal in het gedrang kwa
men.
De heer A. van Esch te Etten geeft
nog enkele toevoegingen bij het arti
kel van B. van Dam over het tuig en
voertuig op de boerderij. In de Kro
niek kan men natuurlijk, bij een
mooie foto, bijzonderheden vinden
over de opgraving van de honderdste
grafheuvel. Voorts blijkt, dat de kring
Breda momenteel de grootste activi
teit in Brabants Heem toont.
WILLEM v. d. VELDEN
Het ligt er namelijk maar aan of
men deze cellulose (die uit Zweedse
coniferen wordt gemaakt), nadat
zij in grote machines is gebroken tot
een sneeuwachtige, droge massa, tot
draden spuit of tot banen giet. Doet
men het eerste, dan ontstaan de be
kende rayongarens; in het tweede ge
val ontstaan vellen, die de grondslag
vormen voor het nieuwe produkt.
Het is te begrijpen, dat dit cello
faan niet zo maar in een handom
draaien ontstaat en dat aan het fabri-
cage-proces jaren studie voorafgin
gen. De n.v. H.K.I. is namelijk de
eerste industrie ill Nederland, die dit
produkt gaat vervaardigen en zij
moest daarom beginnen met een mi
nutieus technisch onderzoek, omdat
zij een haar praktisch onbekend ter
rein betrad. Voor de vervaardiging
van dit cellofaan moesten geheel
nieuwe machines worden geconstru
eerd. Daarmee heeft men een Ame
rikaans ingenieursbureau belast, ter
wijl een Duitse en Schotse fabriek het
nieuwe machinepark leverden. Daar
werden miljoenen voor geïnvesteerd
alvorens het bedrijfsklaar was.
Het is een gigantisch gezicht deze
machine, die ca. 60 meter lang is, Is
eenmaal uit de cellulose de viscose
gemaakt, dan ontstaat hierin lang
zamerhand het cellofaan via tiental
len baden en drooginstallaties en door
toevoeging van allerlei chemicaliën.
Het meest wordt de leek wellicht
Na lange en zorgvuldige bewerking
komt tenslotte het cellofaan uit de
zestig meter lange machine.
geïmponeerd door een 26 meter hoge
toren, waarin liet cellofaanprodukt
een laatste bewerking ondergaat.
Veel van dit cellofaan moet namelijk
voehLafstotend aan de handel worden
gelevérd. Daartoe wordt het produkt
in deze toren van een dunne laklaag
voorzien, waarbij het tweemaal de
hoogte van de toren aflegt. In de
eerste fase wordt de laklaag aange
bracht; bij het neerwaarts komen van
de banen cellofaan wordt het ge
droogd om tenslotte keurig gerold
aan de voet van de toren in de fa
briekshal te worden afgeleverd. Het
is een merkwaardig idee, dat b.v.
het ceilofaanhuisje rondom Uw pakje
sigaretten, zoveel technisch vernuft
in zich verbergt.
Aan de enorme investeringen is
uiteraard een langdurige wetenschap
pelijke marktanalyse voorafgegaan.
Daarbij is gebleken, dat het cellofaan
produkt zeer grote toekomstmogelijk
heden in zich bergt. Daarvandaan dat
de energieke leiding der fabriek het
aangedurfd heeft een machinepark
op te bouwen, waarmee voldaan kan
worden aan een toekomstige cello-
faanbehoefte, die ca. 1/3 deel van de
Beneluxlanden dekt'.
De mogelijkheden voor het aan
wenden van cellofaan zijn in West-
Europa nog lang niet uitgeput; het
verbruik staat in feite pas aan het
begin. Studies in Amerika hebben
aangetoond, data het verbruik van
cellofaan in Europa nog honderd
tallen mogelijkheden in zich bergt
en het is daarom dat de cellofaan
fabriek van de n.v. H.K.I. op die
toekomstige behoefte reeds is inge
steld. Regeren is nog steeds voor
uitzien en vrees voor het vormen
van een te grote stock behoeft ze
ker niet te bestaan: de afzet van
het produkt is thans reeds verze
kerd.
Men wil in Zeebrugge de diepte van de haven vergroten, maar
dan moet men ook het havenhoofd versterken, anders zakt het
straks in de nieuw gegraven diepte weg, zo merkt een Belgisch
deskundige o.a. op. Dit Wil zeggen, dat er naast de betrekkelijk
geringe kosten, die er volgens het regeringsplan gemaakt moeten
worden, nog andere aan het licht zullen treden.
Hierop zal men te meer verdacht moeten zijn, omdat een diepe
haven ook een diepe vaargeul eist, welke vanuit zee toegang ver
leent.
Men zal derhalve een diepe vaargeul
moeten maken vanaf de Wielingen
over een afstand van 10 km. Men zal
haar niet alleen moeten maken, maar
ook instandhouden, en dan nog wel
dwars tegen de daar voorkomende
zeestroom in. Dat zal voortdurend en
uitgebreid baggerwerk vragen en dan
ook enorme kosten met zich brengen.
T egen strijdigheden
Hier komt nog bij, dat men zich
thans inspant 0111 het strand bij de
Zoute in Knokke te verbreden door
er overvloedig zand op te spuiten. Te
gelijk wil men enkele kilometers wes
telijk, bij Zeebrugge, het zand weer
gaan bestrijden. Dit lijken toch tegen
strijdige doelstellingen.
Dezelfde Belgische deskundige, die
zulks opmerkt, brengt in de „Libre
Belgique" ook de vraag naar voren,
of Zeebrugge wel een petroleumhaven
kan worden zonder de medewerking
van de grote oliemaatschappijen, die
eigenlijk de aanvoer en de afzet in de
hand hebben. Men denkt misschien
olieraffinaderijen in Zeebrugge te kun
nen vestigen, maar nadat de maat
schappijen er twee in Antwerpen heb
ben gesticht, is een derde België voor
bijgegaan om in Rotterdam terecht te
komen.
Nog een oliepijpleiding
Er is ook sprake van een oliepijp
leiding van Zeebrugge naar Antwer
pen, maar behalve dat men daarvoor
evenzeer de medewerking van de olie
maatschappijen nodig heeft, is zij ook
nog niet in de plannen van de rege
ring voorzien.
Ook van andere zijde is hierop
in België kritiek geoefend. De „Soir."
schrijft, dat men in Antwerpen rege-
ringswaarborgen aan de petroleum-
Advertentie)
MorgenZondaggratis pleister!
En het móóiste nog is dit,
Dat in vele van die pleisters
Een praebt-prjzenkansje zit.
Maar U wilt niet klap gaan lopen
Bij d'E.H.B.O. en dus
Denkt U, naast Uwprjzenkansen,
Oók aan de collectebus
CLINGE D00RENB0S
Vergeef nf©< te luisteren naar de
KNO-ultzending 25-8-"57 20.45
Pleisters, waaraan een geheim is
verbonden dat zondagavond om 20.45
uur via de KRO-microfoon bekend zal
wórden gemaakt, zullen kerkbezoe-
kers/sters, boven de 16-jarige leeftijd,
zondagmorgen gratis worden uitge
reikt.
Meer dan 10.000.. (belastingvrije)
prijzen staan gelukkige bezitters van
prijsbepalende pleisters te wachten.
Het experimenteren, het openma
ken van het eouvertje voor de radio
uitzending begint, het niet mijden van
vocht en zonlicht kan leiden tot te
leurstelling, waarbij men dus de kans
heeft, dat de prijzen verloren gaan.
Er zijn 6 prijzen van 1000.-, 30
prijzen van 100- en 20 prijzen van
50- benevens een troostprijsje van
10.-.
Op het kerkplein zal ook de collec
tebus aanwezig zijn. Bedenk deze
vrije collecte royaal. Het gaat om
steun aan eigen zaak. Het werk van
de katholieke nationale bond voor
EHBO, reeds gevestigd in meer dan
1000 parochies van ons land, kan,
wanneer daartoe middelen aanwezig
zijn, worden uitgebreid.
De ontwerpers van de Saunders-Roe
SR-53, het nieuwste Britse jachtvlieg
tuig, hebben donderdag ie Leavesden
in het Engelse graafschap Hert
fordshire medegedeeld, dat het toe
stel, een onderscheppingsjager met
pijivleugels, in een minuut tot 16.000
meter kan stijgen. Het vliegtuig
smelt, indien het met maximumsnel
heid vliegt.
De SR-53 is uitgerust met een tur
binestraalmotor en een raket. Met
de raket kan de snelheid op grote
hoogte korte ogenblikken belangrijk
worden vergroot.
Het voortstuwingsvermogen van de
SR-53 is voldoende voor een snelheid
van 3.200 kilometer per uur. maar
door de grote hitte die bij hoge snel
heden door wrijving optreedt, zal het
toestel niet veel sneller dan 2.400
kilometer per uur kunnen vliegen.
De hoofdontwerper van de Saun-
ders-Roe-fabriek, Brennan. deelde
mee, dat het toestel in mei tweemaal
zo snel als het geluid heeft gevlogen.
industrie had verwacht zowel voor een
oliepijpleiding naar de Seheldehaven
als voor een aanleggelegenheid ten ge
rieve van supertankers in Zeebrugge.
Dit blad vindt, dat de regering met
het achterwege laten van de pijplei
ding het paard achter de wagen spant.
Als zij op dit punt blijft talmen, zou
den alle nieuwe raffinaderijen wel
eens in west-Duitsland en Nederland
gebouwd kunnen worden en Zee
brugge zou een haven zonder sche
pen worden. Aldus „ie Soir"!
Het is evenwel duidelijk, dat de
oliepijpleiding het grootse plan al
leen nog maar duurder kan maken. De
meer bescheiden opzet is intussen al
zo „avontuurlijk", dat men zich af
vraagt. of er wel ooit iets van ko
men zal. En zulks noopt ons tot een
kritische opmerking vanuit Neder
landse gezichtshoek.
Oplossing in Tertueuzen
In het perspectief gezien van het
toenemend energieverbruik lijkt het
ons een gezonde onderneming de aan-
voermogelijkheden en de raffineerca-
paciteit voor olie in west-Europa op
te voeren, zoals men in Rotterdam dan
ook doet. Men verwacht, dat het ver
bruik van olieprodukten in west-
Europa van 1957 tot 1975 zal verdrie
dubbelen.
In dit licht valt te begrijpen, dat
men in Antwerpen ook naar uitbrei
dingsmogelijkheden voor de olie-aan
voer uitziet. Maar de toegang tot de
haven van Antwerpen zelf is te on
diep voor de steeds groter wordende
olietankers. Alles duidt er verder op,
In een vorig artikel - dins- J
5 dag j.l. - gaven wij de stem i
van „La Libre Belgique" weer
over de Belgische regerings-
plannen met betrekking tot
de haven van Zeebrugge en
die van Antwerpen. Het Brus- J
selse blad zag in deze plannen
een grote dosis bluf van
de regering-Van Acker, die
hiermee haar krediet bij de
nieuwe verkiezingen zou willen
opvoeren.
i De kritiek van het Brussels i
orgaan heeft weerslag gevon- i
den bij het publiek. Zo schrijft
in reactie hierop een deskun-
dige in hetzelfde blad, dat het
plan om Zeebrugge geschikt te
maken voor de ontvangst van J
schepen van 80.000 ton wel
eens avonturierspolitiek zou
kunnen blijken.
dat Zeebrugge er nauwelijks voor ge
schikt te maken zal zijn.
Daarom lijkt het toch voor de hand
te liggen, de aanvoer van olie voor
België te richten naar het diep vaar
water, dat men in de nabijheid reed»
in de Westerschelde vindt, bij Vlissin-
gen namelijk en vooral bij Terneu
zen. Vanuit deze laatste plaats kan
men met oliepijpleidingen Antwerpen,
Gent en ook nog Brugge gemakkelijk
genoeg bedienen.
Men kan de Belgische regerings
plannen wel groots noemen, maar
zij missen het ruimtezicht van
Benelux en gaan aan de samen-
groei van het Belgisch-Neder
landse Deltagebied voorbij.
Terneuzen kan hier een schar-
nierpositie innemen. Niet alleen
voor de ontwikkeling van
Zeeuwsch-Vlaanderen, maar ooi»
terwille van Benelux-belangen
moest hieraan meer aandacht
worden gewijd.
ROOKWOLKJE
Nauwelijks een jaar na de invoering
van de A.O.W., die, als men zich in de
cijfers gaat verdiepen, een goudmijntje
voor de staat blijkt te zijn, is de toe
stand van de schatkist wederom zo be
denkelijk, dat de heer Hofstra thans op
zoek is gegaan naar een nieuwe bron van
inkomsten. Ofschoon het niet mijn ge
woonte is kritiek uit te oefenen op onze
politici zou ik toch in het onderhavige
geval een krachtig protest willen aante
kenen tegen de voorgestelde verhoging
der tabaksprijzen (En over het feit, dat
deze maatregel de smokkel van de aan
zienlijk goedkopere Belga's in de hand
werkt, wil ik dan nog heenstappen).
Vooreerst kan een belasting op rook
artikelen niet worden beschouwd als
weeldebelasting, omdat voor vele ver
slaafde kettingrokers sigaretten een nood
zakelijke levensbehoefte vormen. Brood
en aardappelen nuttigt eenieder, maar
oc'c vele niet-rokers betalen belasting.
De zaak ligt dus ook weer niet zo een
voudig, dat men tabakspruimers en shag-
rollers een omzetbelasting op zou kun
nen leggen, want in dat geval worden
niet alle Nederlanders evenredig gedu
peerd. In dit licht bezien is het een
schreeuwend onrecht, dat van de prijs
van een pakje sigaretten reeds thans on
geveer de helft in de bodemloze schat
kist verdwijnt.
Het ergste is echter wel, dat de voor
gestelde maatregel een ontstellend duide
lijk blijk geeft van het onverantwoor
delijk gevoerde financiële „beleid" der
na-oorlogse socialistische ministers- Het
is immers duidelijk, dat de huidige rege
ring onvermoeibaar zal blijven doorgaan
met het heffen van steeds hogere belas
tingen op consumptie-artikelen. Binnen
afzienbare tijd zijn we dan armzalige
laagconjunctuurlanders die ons in militair
opzicht misschien zelf kunnen bedruipen,
maar financieel en economisch volkomen
afhankelijk zijn van oom Sam.
We behoeven van een mug geen olifant
te maken om in te zien, dat de voorge
stelde verhoging van de tabaksprijzen een
teken aan de wand is, dat ons waar
schuwt tegen de toenemende rode inslag
in 's lands bestuur: maar we hebben de
goede oude tijd waarin „liever kanonnen
dan boter" gold lang genoeg achter ons
om beter te weten.
,,Medice cura teipsum" moge dan al
een oude spreuk zijn; deze is toch ook
in de 20e eeuw van toepassing. Ook zon
der dat de regering voor Sinterklaas gaat
spelen kan zij in haar eigen bestedingen
zich nog best wat beperken. Waarom
kunnen de Belgen hun diensttijd wel tot
vijftien maanden terugbrengen en wij
niet Waarom is de papierwinkel en
het ambtenarenkorps hier groter dan
waar ook ter wereld Waarom was een
uitbreiding van het aantal kamerleden zo
noodzakelijk
Ondanks alle bezwaren komt de voor
gestelde prijsverhoging er. Maar laten
we hopen, dat deze niet een reeks tota-
litaire maatregelen inluidt waarvoor men
zich achter het ijzeren gordijn nog zou
schamen.
BREDA CLAMORIS
VUILNISBAK
Wanneer U een huis heeft met een flin
ke tuin, alsmede een stuk of vier kin
deren, dan kan het gebeuren, dat U aan
één vuilnisbak niet genoeg heeft.
Vraagt een tweede aan bij de ge
meente Breda, dan moet U daarvoor het
slordige bedragje van negen gulden per
jaar betalen.
Het zal allemaal wel weer goed *ijn.
De gemeente heeft bepaald, dat U pas
voor een tweede vuilnisbak A raison van
twee gulden per jaar in aanmerking
komt, als Uw gezin uit meer dan zes per
sonen bestaat.
Het ijzeren ambtenarenreglement over-
heerst; een geval op zichzelf bekijken
„is er niet bij".
BREDA
LAATSTE BUS
Weet de BBA, dat de laatste bussen van
het station vaak zó snel door de stad
racen, dat zij ai voorbij de halten zijn,
voor het tijdstip, dat op de haltepalen
is aangegeven. Het komt verschillende
malen voor, dat mensen mopperend tien
minuten of langer wachten, om dan tot
de conclusie te komen, dat die bus niet
meer komt. Tussen twee haakjes: de tij.
den zijn nauwkeurig gecontroleerd. Er is
geen sprake van achterlopende horloges.
BREDA Re
LEVE HET SPAREN (II)
Het ingezonden gevalletje van zeker»
Heer H.B. lezende in uw blad van zater
dag 1.1 heb ik mij toch wel even kwaad
gemaakt. Zeker heeft H.B. het recht om
de regering en de volksvertegenwoor
diging te bekritiseren, doch wat hij in
het stukje presteerde was een scheid
partijtje eerste klas. Laat genoemde
inzender er even aan denken, dat hij zelf
heeft meegewerkt aan wat hij noemt
politieke koehandel, door het uitbrengen
van zijn stem bij de vedkiezingen, zelfs
al heeft hij blanco gestemd.
Zolang echter lieden als H.B. alleen
maar kritiek geven en niet een betere
oplossing, hebben zij in feite niet het
recht deze kritiek te leveren. Als hij
meent, dat er een aantal „eerlijke Ne.
derlanders met capaciteiten" zijn, die
het beter kunnen, dan daag ik hem uit
deze te noemen. Zo lang hij dat niet
kan ontzeg ik hem het recht om op een
dergelijke manier vuil te spuiten naar
de ministers van onze regering. Ongeacht
tot welke kleur zij behoren. En wel om
de eenvoudige reden, dat wij met ons
allen door het uitbrengen van onze stem
in 1956.- en wie zal ontkennen, dat de
uitslag van die verkiezingen niet duide
lijk was,- verantwoordelijk zijn, en de
regering de riemen hebben gegeven waar
mee zij moet roeien, doodeenvoudig om
dat er geen andere zijn. Misschien am
bieert H.B. zélf een ministerspost?
BREDA P, NOUWBNS
BROOD AAN DE DEUR
Eertijds las ik in deze rubriek over
het broodbestellen aan de deur. Nu heeft
mijn bakker lekker brood, en ik wil die
man „zijn broodje" niet ontnemen, maar.,
hij gooit het portier van zijn mooie
auto open, pakt 't bestelde brood van de
vloer (die bedekt is met een grijze kam
peerdeken) legt het netjes in een mand
je en als er 's zaterdags een rozijnen
broodje bij mag, haalt hij dit uit... de
kattebakü Menigekeer heb ik van het
witte brood pluizen grijze wol geplukt
en nog vaker héél de korst bij buur-
vrouws kippen gegooid. Maar in een
mandje wordt het brood aan de deur
gebracht. Als een stuk brood op de mat
valt is niemand bereid dit makkelijk op
te eten. En dit dan?
W. St. JANSTEEN