H.K.I. te Breda gaat cellofaan fabriceren Mensen en g Benelux-politiek moet naar Ter neuzen wijzen PAPIER VOOR UW PEN reer! Indrukwekkend machinepark m-m 3 Ml 4- fA f 5 #if 6 f^J 7 fJJf 8 9 fff 10 f J 11 W 12 Continuïteit van het enorme bedrijf daardoor gewaarborgd Bliksemactie DERDE BLAD 10 ZATERDAG 24 AUGUSTUS 195 7 T j 72 Miljoenen-investering H.H.J. Maas: kroniekschrijver van misstanden Wat verstaat men otuler .labaai"? NOG MEER KRITIEK OP HET ZEEBRUGGEPLAN Kath. E.H.B.O. Twee keer sneller dan het geluid lig Ihtig Ir prachtig I Irlim-W. 1*8 10 uur). :-'A .itffaSI MM l n-alB vett. ged. IN DER STEEN (Advertentie) DINSDAG WOENSDAG Ê^^ÊÊf DONDERDAG ÊÊF^ÊÊ VRIJDAG ZATERDAG ÊF^^^ÊË ZONOAGÊ^^^GÊ MAANDAG DINSDAG WOENSDAG^^^^^Ê DONDERDA SEPTEMBER^^^ ^MSEPTEM BE»7 W SEPTEMBER J ySEPTÊWBER^ ^^SEPTEMBERJ ^JsEPTEtABERg ^^^SEPTEMBE R^L ^GsEPTEMBERM A ^5 S EPTEMBE R s EPTEMBER donderdag EPTEMBER VREDENBURG Huishoudelijke e» luxe tHftsbw*Je- Irjke «rtikeleat GebrwjkfiarttketeneD-ondertiouds- middelen, Glas» aardewerk, porse lein, kristal. Luxe metaal- en hout waren, bestek, kunstnijverheids- 'en religieuze artikelen MaziekinstrvHnenten Kleinmeubeèen, spiegels, schilde rijen, lijsten, woningtextiel Goud, zilver, bijouterieën - Uur werken - Rokersbenodigdbeden Lederwaren Textiel, kleding, mode- en kieinvakartikelen Parfumerieën en cosmetica, toilet artikelen Speelgoed - Sportartikelen Reclame-toegiftartikelen, souve nir- en feestartikelen Winkelinrichting, etalage artikelen Voecfings- en genotmiddelen Handelsinformaties, voorlichtingsdiensten CROESELAAN Elektrische huishoudelijke appa raten en verlichtingsartikelen, klein installatiemateriaal Kantoormachines, administratie systemen Kantoormeubelen, archief- en magaeijninzichtiagea Telefonie- en oproepsystemen Kantoor- en schoolbehoeften Drukwerk, reclamemateriaal en - ontwerpen - Verpakkingsartikelen Naai- en breimachines voor huishoudelijk gebruik Woningtextiel, kleinmeubelen Expositie en demonstratie op het gebied van transport met containers Handels-informaties, voorlichtingsdiensten De beurs is geopend vat» 9-5 uur. Toegangsprijs ank voor de eerste twee dagen - f 2.-. Catalogus I 2.50, verkrijgbaar^ aan de loketten. In deze toren wordt het cellofaan eerst van een laklaag voorzien, waarbij het naar boven wordt gevoerd. Bij het naar beneden komen vindt het droog- proces plaats. (Van onze redacteur). De N.V. Hollandsche Kunstzijde Industrie te Breda zal met ingang van maandag aanslaande een nieuw bedrijf op haar uit. gestrekte terreinen in gebruik nemen een fabriek namelijk, die zich bezig houdt met de vervaardiging van cellofaan. Tot nu toe ivas deze industrie gespecialiseerd in het fabriceren van rayon.garens en garens voor autobanden. liet enorme bedrijf (2400 werknemers in totaal met inbegrip van het bedrijf in Steenbergenkrijgt zodoende een derde zuil onder zich om de continuïteit van het geheel te waarborgen en het zal in de toe. komst ivel blijken, dat deze derde zuil een stevige is, die een ongestoorde voortgang en gezonde ontwikkeling van Breda's grootste industrie zal waarborgen. De textielbranche laat namelijk in de laatste jaren aan de Ne derlandse exporterende producent een steeds geringer marge en het was zodoende een bewijs van wijs koopmanschap dat men uit zag naar de fabricage van nieuwe produkten die bij konden dragen tot kostenverlaging van de rayonprodukten. Zodoende echter is de opening van de cellof aanfahriek, die maandag a.s. met de nodige luister geschieden zal, niet alleen een economische maatregel, maar bovendien een sociale, die men niet hoog genoeg kan aan slaan. Door de opening van deze nieuwe tak van het bedrijf is de continuïteit van het bedrijf ook voor de werknemer gewaarborgd. Het is een gedachte, die bewust werd nagestreefd door de leiding van deze industrie, die daarbij geïnspireerd werd door ideeën, die door de stichter van deze industrie, de heer Charles Stulemeijer, werden ontwikkeld. Het was logisch en het lag geheel voor de hand, dat de n.v. H.K.I. bij het zoeken van ,,de derde zuil" overging tot de vervaardiging van cellofaan. Voor het maken van dit produkt is namelijk hetzelf de basismateriaal nodig als voor de vervaardiging van rayonga rens; cellulose. De augustus-aflevering van het maandblad Brabantia opent met een opstel van Karei Reijnders over de tachtigjarige H. H. J. Maas. die hij betitelt met de kroniekschrijver van misstanden". Het berust op een uit voeriger studie in portefeuille. Reijnders geeft een overzicht van de tien boeken, die de loopbaan van de auteur Maas heeft opgeleverd naast een indrukwekkende stapel journalistieke produkten. Zes van de ze werken zijn gesitueerd in de Peel- streek. De diie romans, die het laatst verschenen, spelen in Eindhoven, de stad, waar de geboren Limburger sinds 1931 woont. Er is veel waardering voor dit oeuvre: „Talent, werkelijk talent, heeft hij voor het weergeven van ge sprekken, van praatjes, van insinua ties. lasterpraat en kwaadsprekerij. Daarbij hanteert hij met groot gemak de befaamde monologue intérieur En voor de kleurstof zorgt het dialekt, kwistig en met zonder effekt door het verhaal gemengd. Maas is de man van het detail, het gemengd bericht, dat hij ais gretig journalist heet van de naald noteert." Reijnders wijst daarnaast op onvol komenheden in de vorm, zowel in de karaktertekening als in de haastige schrijftrant. Maar men moet in de eerlijkheid en betrouwbaarheid van de schijver geloven, ook al is hij uiterst subjectief. Dr. H. F. J. M. van den Eeren- oeemt verzorgde een goed gedocu menteerde en fraai geïllustreerde bij drage op het gebied van het bankwe zen. Ze betreft de ..Algemeene Ne- derlandsche Maatschappij ter Begun stiging van de Volksvlijt" te Brussel en haar betrekkingen met Noordbra bant. De agenten in deze provincie A. Suys te 's-Hertogenbosch, •r„4 1°n4e Eindhoven en J. F. van ■T„iS 4° ,Breda- instelling stond zeer sterk onder invloed van Willem Als koning benoemde hij de voor naamste leden der directie, terwijl hij °°L. eigenaar van het grootste kon to niet voorbijgegaan ünv ..I H'j maakte van de stich- rnfktW-hw-°£flcieel orgaan. In de dan dV werkkring beperkter bneen heeft a g6iiïeest was en alles 42 burgers van 's-Hertogenbosch In Vught op 18 november 1814 door de gouverneur der provincie, mr. Karei Gerard Hultman. vereerd werden we gens hun aandeel in de bevrijding. Brabants Heem vol" Bmh™temaundelijks tijdschrift knnrin heem- en oudheid- W Knión^K161 mei')unD vervolgt ge'lkrS b4.ergiljn studie over ha- cessies Tr:4d hogen en pro- SDronc" yitvo«ig gaat hij de oor- prong van deze g bruiken na en komt tot de conclusie, dat de hagel- kruisen zijn voortgekomen uit grens- f.1.1. w^£kruisen en dat deze laatste in lijk hun oorsprong danken aan het het algemeen gesproken gedeelte kerstenen van grensstenen en heilige bomen of van kruispunten. Redacteur G. Beex schrijft met zijn bekende deskundigheid over Romein se limes in Noordbrabant. Vuor be langstellenden in bodemonderzoek een artikel om van te smullen. J. Goris tracht de juiste betekenis van het woord labaai" na te gaan. Ze werd in de loop der eeuwen herleid tot een samenkomst van jonge lieden in een herberg of pleisterplaats, waar orde en tucht nogal in het gedrang kwa men. De heer A. van Esch te Etten geeft nog enkele toevoegingen bij het arti kel van B. van Dam over het tuig en voertuig op de boerderij. In de Kro niek kan men natuurlijk, bij een mooie foto, bijzonderheden vinden over de opgraving van de honderdste grafheuvel. Voorts blijkt, dat de kring Breda momenteel de grootste activi teit in Brabants Heem toont. WILLEM v. d. VELDEN Het ligt er namelijk maar aan of men deze cellulose (die uit Zweedse coniferen wordt gemaakt), nadat zij in grote machines is gebroken tot een sneeuwachtige, droge massa, tot draden spuit of tot banen giet. Doet men het eerste, dan ontstaan de be kende rayongarens; in het tweede ge val ontstaan vellen, die de grondslag vormen voor het nieuwe produkt. Het is te begrijpen, dat dit cello faan niet zo maar in een handom draaien ontstaat en dat aan het fabri- cage-proces jaren studie voorafgin gen. De n.v. H.K.I. is namelijk de eerste industrie ill Nederland, die dit produkt gaat vervaardigen en zij moest daarom beginnen met een mi nutieus technisch onderzoek, omdat zij een haar praktisch onbekend ter rein betrad. Voor de vervaardiging van dit cellofaan moesten geheel nieuwe machines worden geconstru eerd. Daarmee heeft men een Ame rikaans ingenieursbureau belast, ter wijl een Duitse en Schotse fabriek het nieuwe machinepark leverden. Daar werden miljoenen voor geïnvesteerd alvorens het bedrijfsklaar was. Het is een gigantisch gezicht deze machine, die ca. 60 meter lang is, Is eenmaal uit de cellulose de viscose gemaakt, dan ontstaat hierin lang zamerhand het cellofaan via tiental len baden en drooginstallaties en door toevoeging van allerlei chemicaliën. Het meest wordt de leek wellicht Na lange en zorgvuldige bewerking komt tenslotte het cellofaan uit de zestig meter lange machine. geïmponeerd door een 26 meter hoge toren, waarin liet cellofaanprodukt een laatste bewerking ondergaat. Veel van dit cellofaan moet namelijk voehLafstotend aan de handel worden gelevérd. Daartoe wordt het produkt in deze toren van een dunne laklaag voorzien, waarbij het tweemaal de hoogte van de toren aflegt. In de eerste fase wordt de laklaag aange bracht; bij het neerwaarts komen van de banen cellofaan wordt het ge droogd om tenslotte keurig gerold aan de voet van de toren in de fa briekshal te worden afgeleverd. Het is een merkwaardig idee, dat b.v. het ceilofaanhuisje rondom Uw pakje sigaretten, zoveel technisch vernuft in zich verbergt. Aan de enorme investeringen is uiteraard een langdurige wetenschap pelijke marktanalyse voorafgegaan. Daarbij is gebleken, dat het cellofaan produkt zeer grote toekomstmogelijk heden in zich bergt. Daarvandaan dat de energieke leiding der fabriek het aangedurfd heeft een machinepark op te bouwen, waarmee voldaan kan worden aan een toekomstige cello- faanbehoefte, die ca. 1/3 deel van de Beneluxlanden dekt'. De mogelijkheden voor het aan wenden van cellofaan zijn in West- Europa nog lang niet uitgeput; het verbruik staat in feite pas aan het begin. Studies in Amerika hebben aangetoond, data het verbruik van cellofaan in Europa nog honderd tallen mogelijkheden in zich bergt en het is daarom dat de cellofaan fabriek van de n.v. H.K.I. op die toekomstige behoefte reeds is inge steld. Regeren is nog steeds voor uitzien en vrees voor het vormen van een te grote stock behoeft ze ker niet te bestaan: de afzet van het produkt is thans reeds verze kerd. Men wil in Zeebrugge de diepte van de haven vergroten, maar dan moet men ook het havenhoofd versterken, anders zakt het straks in de nieuw gegraven diepte weg, zo merkt een Belgisch deskundige o.a. op. Dit Wil zeggen, dat er naast de betrekkelijk geringe kosten, die er volgens het regeringsplan gemaakt moeten worden, nog andere aan het licht zullen treden. Hierop zal men te meer verdacht moeten zijn, omdat een diepe haven ook een diepe vaargeul eist, welke vanuit zee toegang ver leent. Men zal derhalve een diepe vaargeul moeten maken vanaf de Wielingen over een afstand van 10 km. Men zal haar niet alleen moeten maken, maar ook instandhouden, en dan nog wel dwars tegen de daar voorkomende zeestroom in. Dat zal voortdurend en uitgebreid baggerwerk vragen en dan ook enorme kosten met zich brengen. T egen strijdigheden Hier komt nog bij, dat men zich thans inspant 0111 het strand bij de Zoute in Knokke te verbreden door er overvloedig zand op te spuiten. Te gelijk wil men enkele kilometers wes telijk, bij Zeebrugge, het zand weer gaan bestrijden. Dit lijken toch tegen strijdige doelstellingen. Dezelfde Belgische deskundige, die zulks opmerkt, brengt in de „Libre Belgique" ook de vraag naar voren, of Zeebrugge wel een petroleumhaven kan worden zonder de medewerking van de grote oliemaatschappijen, die eigenlijk de aanvoer en de afzet in de hand hebben. Men denkt misschien olieraffinaderijen in Zeebrugge te kun nen vestigen, maar nadat de maat schappijen er twee in Antwerpen heb ben gesticht, is een derde België voor bijgegaan om in Rotterdam terecht te komen. Nog een oliepijpleiding Er is ook sprake van een oliepijp leiding van Zeebrugge naar Antwer pen, maar behalve dat men daarvoor evenzeer de medewerking van de olie maatschappijen nodig heeft, is zij ook nog niet in de plannen van de rege ring voorzien. Ook van andere zijde is hierop in België kritiek geoefend. De „Soir." schrijft, dat men in Antwerpen rege- ringswaarborgen aan de petroleum- Advertentie) MorgenZondaggratis pleister! En het móóiste nog is dit, Dat in vele van die pleisters Een praebt-prjzenkansje zit. Maar U wilt niet klap gaan lopen Bij d'E.H.B.O. en dus Denkt U, naast Uwprjzenkansen, Oók aan de collectebus CLINGE D00RENB0S Vergeef nf©< te luisteren naar de KNO-ultzending 25-8-"57 20.45 Pleisters, waaraan een geheim is verbonden dat zondagavond om 20.45 uur via de KRO-microfoon bekend zal wórden gemaakt, zullen kerkbezoe- kers/sters, boven de 16-jarige leeftijd, zondagmorgen gratis worden uitge reikt. Meer dan 10.000.. (belastingvrije) prijzen staan gelukkige bezitters van prijsbepalende pleisters te wachten. Het experimenteren, het openma ken van het eouvertje voor de radio uitzending begint, het niet mijden van vocht en zonlicht kan leiden tot te leurstelling, waarbij men dus de kans heeft, dat de prijzen verloren gaan. Er zijn 6 prijzen van 1000.-, 30 prijzen van 100- en 20 prijzen van 50- benevens een troostprijsje van 10.-. Op het kerkplein zal ook de collec tebus aanwezig zijn. Bedenk deze vrije collecte royaal. Het gaat om steun aan eigen zaak. Het werk van de katholieke nationale bond voor EHBO, reeds gevestigd in meer dan 1000 parochies van ons land, kan, wanneer daartoe middelen aanwezig zijn, worden uitgebreid. De ontwerpers van de Saunders-Roe SR-53, het nieuwste Britse jachtvlieg tuig, hebben donderdag ie Leavesden in het Engelse graafschap Hert fordshire medegedeeld, dat het toe stel, een onderscheppingsjager met pijivleugels, in een minuut tot 16.000 meter kan stijgen. Het vliegtuig smelt, indien het met maximumsnel heid vliegt. De SR-53 is uitgerust met een tur binestraalmotor en een raket. Met de raket kan de snelheid op grote hoogte korte ogenblikken belangrijk worden vergroot. Het voortstuwingsvermogen van de SR-53 is voldoende voor een snelheid van 3.200 kilometer per uur. maar door de grote hitte die bij hoge snel heden door wrijving optreedt, zal het toestel niet veel sneller dan 2.400 kilometer per uur kunnen vliegen. De hoofdontwerper van de Saun- ders-Roe-fabriek, Brennan. deelde mee, dat het toestel in mei tweemaal zo snel als het geluid heeft gevlogen. industrie had verwacht zowel voor een oliepijpleiding naar de Seheldehaven als voor een aanleggelegenheid ten ge rieve van supertankers in Zeebrugge. Dit blad vindt, dat de regering met het achterwege laten van de pijplei ding het paard achter de wagen spant. Als zij op dit punt blijft talmen, zou den alle nieuwe raffinaderijen wel eens in west-Duitsland en Nederland gebouwd kunnen worden en Zee brugge zou een haven zonder sche pen worden. Aldus „ie Soir"! Het is evenwel duidelijk, dat de oliepijpleiding het grootse plan al leen nog maar duurder kan maken. De meer bescheiden opzet is intussen al zo „avontuurlijk", dat men zich af vraagt. of er wel ooit iets van ko men zal. En zulks noopt ons tot een kritische opmerking vanuit Neder landse gezichtshoek. Oplossing in Tertueuzen In het perspectief gezien van het toenemend energieverbruik lijkt het ons een gezonde onderneming de aan- voermogelijkheden en de raffineerca- paciteit voor olie in west-Europa op te voeren, zoals men in Rotterdam dan ook doet. Men verwacht, dat het ver bruik van olieprodukten in west- Europa van 1957 tot 1975 zal verdrie dubbelen. In dit licht valt te begrijpen, dat men in Antwerpen ook naar uitbrei dingsmogelijkheden voor de olie-aan voer uitziet. Maar de toegang tot de haven van Antwerpen zelf is te on diep voor de steeds groter wordende olietankers. Alles duidt er verder op, In een vorig artikel - dins- J 5 dag j.l. - gaven wij de stem i van „La Libre Belgique" weer over de Belgische regerings- plannen met betrekking tot de haven van Zeebrugge en die van Antwerpen. Het Brus- J selse blad zag in deze plannen een grote dosis bluf van de regering-Van Acker, die hiermee haar krediet bij de nieuwe verkiezingen zou willen opvoeren. i De kritiek van het Brussels i orgaan heeft weerslag gevon- i den bij het publiek. Zo schrijft in reactie hierop een deskun- dige in hetzelfde blad, dat het plan om Zeebrugge geschikt te maken voor de ontvangst van J schepen van 80.000 ton wel eens avonturierspolitiek zou kunnen blijken. dat Zeebrugge er nauwelijks voor ge schikt te maken zal zijn. Daarom lijkt het toch voor de hand te liggen, de aanvoer van olie voor België te richten naar het diep vaar water, dat men in de nabijheid reed» in de Westerschelde vindt, bij Vlissin- gen namelijk en vooral bij Terneu zen. Vanuit deze laatste plaats kan men met oliepijpleidingen Antwerpen, Gent en ook nog Brugge gemakkelijk genoeg bedienen. Men kan de Belgische regerings plannen wel groots noemen, maar zij missen het ruimtezicht van Benelux en gaan aan de samen- groei van het Belgisch-Neder landse Deltagebied voorbij. Terneuzen kan hier een schar- nierpositie innemen. Niet alleen voor de ontwikkeling van Zeeuwsch-Vlaanderen, maar ooi» terwille van Benelux-belangen moest hieraan meer aandacht worden gewijd. ROOKWOLKJE Nauwelijks een jaar na de invoering van de A.O.W., die, als men zich in de cijfers gaat verdiepen, een goudmijntje voor de staat blijkt te zijn, is de toe stand van de schatkist wederom zo be denkelijk, dat de heer Hofstra thans op zoek is gegaan naar een nieuwe bron van inkomsten. Ofschoon het niet mijn ge woonte is kritiek uit te oefenen op onze politici zou ik toch in het onderhavige geval een krachtig protest willen aante kenen tegen de voorgestelde verhoging der tabaksprijzen (En over het feit, dat deze maatregel de smokkel van de aan zienlijk goedkopere Belga's in de hand werkt, wil ik dan nog heenstappen). Vooreerst kan een belasting op rook artikelen niet worden beschouwd als weeldebelasting, omdat voor vele ver slaafde kettingrokers sigaretten een nood zakelijke levensbehoefte vormen. Brood en aardappelen nuttigt eenieder, maar oc'c vele niet-rokers betalen belasting. De zaak ligt dus ook weer niet zo een voudig, dat men tabakspruimers en shag- rollers een omzetbelasting op zou kun nen leggen, want in dat geval worden niet alle Nederlanders evenredig gedu peerd. In dit licht bezien is het een schreeuwend onrecht, dat van de prijs van een pakje sigaretten reeds thans on geveer de helft in de bodemloze schat kist verdwijnt. Het ergste is echter wel, dat de voor gestelde maatregel een ontstellend duide lijk blijk geeft van het onverantwoor delijk gevoerde financiële „beleid" der na-oorlogse socialistische ministers- Het is immers duidelijk, dat de huidige rege ring onvermoeibaar zal blijven doorgaan met het heffen van steeds hogere belas tingen op consumptie-artikelen. Binnen afzienbare tijd zijn we dan armzalige laagconjunctuurlanders die ons in militair opzicht misschien zelf kunnen bedruipen, maar financieel en economisch volkomen afhankelijk zijn van oom Sam. We behoeven van een mug geen olifant te maken om in te zien, dat de voorge stelde verhoging van de tabaksprijzen een teken aan de wand is, dat ons waar schuwt tegen de toenemende rode inslag in 's lands bestuur: maar we hebben de goede oude tijd waarin „liever kanonnen dan boter" gold lang genoeg achter ons om beter te weten. ,,Medice cura teipsum" moge dan al een oude spreuk zijn; deze is toch ook in de 20e eeuw van toepassing. Ook zon der dat de regering voor Sinterklaas gaat spelen kan zij in haar eigen bestedingen zich nog best wat beperken. Waarom kunnen de Belgen hun diensttijd wel tot vijftien maanden terugbrengen en wij niet Waarom is de papierwinkel en het ambtenarenkorps hier groter dan waar ook ter wereld Waarom was een uitbreiding van het aantal kamerleden zo noodzakelijk Ondanks alle bezwaren komt de voor gestelde prijsverhoging er. Maar laten we hopen, dat deze niet een reeks tota- litaire maatregelen inluidt waarvoor men zich achter het ijzeren gordijn nog zou schamen. BREDA CLAMORIS VUILNISBAK Wanneer U een huis heeft met een flin ke tuin, alsmede een stuk of vier kin deren, dan kan het gebeuren, dat U aan één vuilnisbak niet genoeg heeft. Vraagt een tweede aan bij de ge meente Breda, dan moet U daarvoor het slordige bedragje van negen gulden per jaar betalen. Het zal allemaal wel weer goed *ijn. De gemeente heeft bepaald, dat U pas voor een tweede vuilnisbak A raison van twee gulden per jaar in aanmerking komt, als Uw gezin uit meer dan zes per sonen bestaat. Het ijzeren ambtenarenreglement over- heerst; een geval op zichzelf bekijken „is er niet bij". BREDA LAATSTE BUS Weet de BBA, dat de laatste bussen van het station vaak zó snel door de stad racen, dat zij ai voorbij de halten zijn, voor het tijdstip, dat op de haltepalen is aangegeven. Het komt verschillende malen voor, dat mensen mopperend tien minuten of langer wachten, om dan tot de conclusie te komen, dat die bus niet meer komt. Tussen twee haakjes: de tij. den zijn nauwkeurig gecontroleerd. Er is geen sprake van achterlopende horloges. BREDA Re LEVE HET SPAREN (II) Het ingezonden gevalletje van zeker» Heer H.B. lezende in uw blad van zater dag 1.1 heb ik mij toch wel even kwaad gemaakt. Zeker heeft H.B. het recht om de regering en de volksvertegenwoor diging te bekritiseren, doch wat hij in het stukje presteerde was een scheid partijtje eerste klas. Laat genoemde inzender er even aan denken, dat hij zelf heeft meegewerkt aan wat hij noemt politieke koehandel, door het uitbrengen van zijn stem bij de vedkiezingen, zelfs al heeft hij blanco gestemd. Zolang echter lieden als H.B. alleen maar kritiek geven en niet een betere oplossing, hebben zij in feite niet het recht deze kritiek te leveren. Als hij meent, dat er een aantal „eerlijke Ne. derlanders met capaciteiten" zijn, die het beter kunnen, dan daag ik hem uit deze te noemen. Zo lang hij dat niet kan ontzeg ik hem het recht om op een dergelijke manier vuil te spuiten naar de ministers van onze regering. Ongeacht tot welke kleur zij behoren. En wel om de eenvoudige reden, dat wij met ons allen door het uitbrengen van onze stem in 1956.- en wie zal ontkennen, dat de uitslag van die verkiezingen niet duide lijk was,- verantwoordelijk zijn, en de regering de riemen hebben gegeven waar mee zij moet roeien, doodeenvoudig om dat er geen andere zijn. Misschien am bieert H.B. zélf een ministerspost? BREDA P, NOUWBNS BROOD AAN DE DEUR Eertijds las ik in deze rubriek over het broodbestellen aan de deur. Nu heeft mijn bakker lekker brood, en ik wil die man „zijn broodje" niet ontnemen, maar., hij gooit het portier van zijn mooie auto open, pakt 't bestelde brood van de vloer (die bedekt is met een grijze kam peerdeken) legt het netjes in een mand je en als er 's zaterdags een rozijnen broodje bij mag, haalt hij dit uit... de kattebakü Menigekeer heb ik van het witte brood pluizen grijze wol geplukt en nog vaker héél de korst bij buur- vrouws kippen gegooid. Maar in een mandje wordt het brood aan de deur gebracht. Als een stuk brood op de mat valt is niemand bereid dit makkelijk op te eten. En dit dan? W. St. JANSTEEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 9