ILFORD
zemen tegen zomerprijzen
75
50
DIT GROTE WINSTFEEST VOOR
Ontdekken van Amerika
DE VERKEERSGEVAREN
Diepste oorzaakgebrek
aan beleefdheid
Vragen over
voorlichting
Meer dan een miljard
voor nieuwe projecten
2 X KOPEN en slechts 1 X BETALEN
U koopt voor f 50.- U krijgt voor f 100.-
Alpinisten
verongelukt
in Italië
fotografeer met
Hoogwaterstanden
Defensie van de V.S.
Bijvoorbeeld: U koopt voor 25 - 50 of 100 gulden en rekent af
U, of een ander, mag dan extra uitkiezen voor 25 - 50 en 100 en
DAT TWEEDE BETAALT U NIET
DES ONDANKS DE MOOISTE EN MODERNSTE
KWALITEITSKLEDING, UITSLUITENB VAN DIT SEIZOEN!
Extra bericht
DE GISTEREN ONTVAN
GEN NIEUWE COLLEC
TIES HEREN DEMI-SAI-
SONS worden ooivin deze
actie voor liet publiek be
schikbaar gesteld!
DEZE AANBIEDING
IS NOG NOOIT EERDER
IN NEDERLAND GEDAAN
ZORGT DAT U ER BIJ
BENT!
Kostuums 98.- 109.- 119.- enz.
moderne coupe en desssins
j Colberts 59.- 69.- 79.- enz.
Italiaanse dessins
Pantalons 22.- 27.- 32.- enz.
Enorme sortering
Garbardine jassen 98.- 109.- 119.- enz.
I- en II rij modellen
Regenjassen 49.- 59.- 69.- enz.
Kort en lang model
Demi-saisons 89.- 99.- 109.- enz.
Totaal nieuwe collectie
Winterjassen 69.- 79.- 98. enz.
Mode 1958
Zojuist aangekomen
le klas ORIG. LODEN JASSEN
f 89.50
VOOR HET BEDRAG DAT U BESTEEDT, MAG DUS U (OF WIE DAN OOK) GRATIS VOOR HETZELFDE BEDRAG UITKIEZEN!
DR. MR. FREDERIKSTRAAT 14, BREDA Bij de Ginnekenstraat en Van Coothplein Vanaf het station met elke bus te bereiken.
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1957
dat twea
die in
oeng een
moeder
i hadden.
pil wordt voortdurend geschreven
en gesproken over de verkeers
ongelukken in ons tand. Men geeft
op scholen en In particulieren cur
sussen les in verkeersregels. Aller
lei boekjes worden verspreid, waar
in de verkeersregels en wegonder-
scheidingen staan aangegeven.
Er wordt misschien nog veel meer
gedaan, dat aan mijn aandacht als
fietsrijder en trottoir-wandelaar
ontsnapt.
En niettegenstaande dat alles ne
men de verkeersongevallen eerder
toe dan af. leder doordenkend
mens zou dus bij zich zelve berede
neren, dat de oorzaak ergens an
ders zit. Maar daartoe schijnt men
niet te willen komen.
Nu en dan wordt dit weieens ge
zegd en een enkele maal krijgt een
kantonrechter de kans wanneer hij
geluk heeft om uit het onderzoeks
rapport de eigenlijke oorzaak van een
ongeluk op te diepen in het open
baar zijn mening te verkondigen:
EEN TEKORT AAN BELEEFD
HEID. De kranten nemen dan zulk 'n
mening gaarne in hun kolommen
over; en er zijn veel mensen die dit
lezen en er wordt dan weer wel eens
over gesproken. Maar het blijft ermee
als het spreekwoord zegt: .zij deden
een plas en lieten het zoals het was".
Dat tekort aan beleefdheid, afgezien
dan nog van de christelijke grond
slag ervan, is een tekort aan opvoe
ding. Opvoeding wordt van geslacht
tot geslacht verkregen, indien alle
huisgezinnen zich ertoe zouden zetten
de kinderen op te voeden.. Maar ik
zou het percentage niet graag noemen
van die huisgezinnen, die de opvoe
ding overlaten aan de scholen. En
afgezien of op het schema der les
sen opgenomen zijn lessen in op
voeding (arme onderwijzer die daar
aan meer tijd zou besteden dan aan
het lezen en cijferen) zal de onder
wijzer toch in glie opvoedingslessen
opgevoed moeten zijn.
En hij zal zich dan nog voor de
grote moeilijkheid bevinden om in
een klas met 40 tot 50 leerlingen zo'n
fijn werk als opvoeding (neem nu
maar tot beleefdheid te kunnen
realiseren.
De verkeersongevallen vooral
vanz waar kaliber worden veroor
zaakt door het autoverkeer; onder el
kaar en ten aanzien van anderen. Die
anderen zijn zeer vele malen de diep
ste oorzaak van ieder geval: spelen
de kinderen, niet nadenkende jonge
mensen op hoeken van straten en bij
versmalde wegen, fietsers die naast
elkaar al evenveel haast willen ma
ken als de auto's, en vergeet nu voor
al de motorrijders en bromfietsers
niet. Vooral voor deze mensen ook
voor de wandelaars gelden de ver
keersregels.
Met tienduizenden worden zij op.
geleid. Kennen zij al die regels? Dui
delijk waarneembaar: neen. Volgen
zij de regels? Nog duidelijker waar
neembaar: neen. En de vele honderd
duizenden die geen opleiding kregen
en deze niet willen volgen, kennen
er helemaal niets van.
j^U kan dus alleen helpen de onder-
linge beleefdheid.... die ook geldt
voor de voetgangers en voor de fiet
sers; ook voor moeders met kinde
ren op hoeken van straten; ook voor
vrijende paartjes, die zich geen tijd
gunnen naar het verkeer te kijken;
ook voor spelende kinderen, die zeer
vaak hun onachtzaamheid moeten be
kopen. En vooral dat tekort aan on
derlinge beleefdheid krijgt diegene,
die de ander over- of aanrijdt, de
schok van zijn leven.
Het grootste tekort aan beleefdheid
ziet men bij hen, die na het ont
staan van een verkeersongeval door
rijden. Als men de berichten van alle
dag leest, ziet men dat dit aantal
toeneemt. En als men vaak „op de
weg" zit, kan men waarnemen, hoe
veel „snijers" er zijn. Het zijn dezen
die niet altijd een ongeluk veroorza
ken, maar wel schuldig zijn aan het
doen ontstaan van aanrijdingen tussen
anderen, omdat deze wel de beleefd
heid in acht willen nemen en dan een
verkeerde manoeuvre maken.
De kantonrechters en rechtbanken
kunnen hun oordeel vormen uit rap
porten, rapporten van diegenen, die
een verkeersongeval na het gebeur
de moeten reconstrueren. Beiden zijn
er niet bij geweest en zo is het te
verklaren, dat bij menig ongeval een
verkeerd of een minder juist inzicht
verkregen wordt en verkeerde of te
lage veroordelingen worden uitgespro
ken.
Vaak wordt men bij het bepalen
van de strafmaat nog gehandicapt
door wettelijke bepalingen, die voor
menig geval een te lichte straf vast
legden.
De onbeleefdheid op de weg die voor
_J procent de ongelukken veroorzaakt
wordt dan te weinig zwaar gestraft.
En de mensen die door hun tekort
aan beleefdheid de oorzaak zijn, leren
dus hun onbeleefdheid niet door een
hardhandige straf af. Of zij zijn zelf
de dupe... zij zijn dood en kunnen
hier op aarde niet meer gestraft wor
den.
De beoefening van de beleefdheid
kan door verkeersvoorschriften niet
geleerd worden. Daarvoor zijn de om
standigheden, die het ongeval doen
ontstaan, vaak zo moeilijk te door
zien, dat de schuldige niet altijd ver
weten kan worden, dat hij verkeerd
handelde.
Dat wil niet zeggen, dat de oplei
ding in verkeerstechniek en verkeers
regels niet noodzakelijk is... maar de
resultaten van die opleiding tonen
duidelijk aan, dat men er daarmee
niet komen zal, de voortdurend toe
nemende ongelukken te verminderen.
fVPVOEDING tot beleefdheid en bij
de kinderen tot voorzichtigheid is
naast de verkeersvoorschriften nood
zakelijk. De natuurlijke beleefdheid
vooral ontstaan uit een christelijk
hart wint het altijd. Maar het aan
tal christelijke harten wordt steeds
kleiner. En de mensen in auto of op
bromfiets zijn opgegroeid in een mi
lieu, waar van huis uit vaak het be
grip beleefdheid onbekend is. In zeer
veel huisgezinnen (wie zal,het per
centage daarvan schatten?) ontbreekt
de grondslag tot die opvoeding, omdat
die er bij de ouders zelf niet is. De
scholen zijn zeker een middel, waar
heen iedereen teruggrijpt, maar de
onderwijzer en de leraar moet voor
dat onderwijs aanleg hebben over de
tijd en de middelen beschikken. Ook
de militaire dienst kan de gelegen
heid daartoe scheppen. Maar wordt
de tuchtsopvoeding daar gebruikt om
de zielkundige ontwikkeling van „de
soldaat" na te streven? Zou men dit
algemeen doen, dan krijgt men kans
het juiste gevoel voor onderlinge be
leefdheid te ontwikkelen bij een grote
hoeveelheid jonge mensen, waarbij
vanzelfsprekend het oog gericht moet
zijn op de onderlinge dienstvaardig
heid in het wegverkeer.
Het betonen van die beleefdheid is
een resultaat van de tuchtsopvoeding
na schooltijd op fabriek en werk
plaats. Waarbij men dan de jeugd
heeft te beschouwen tussen 16 en 19
jaar. welke juist de tekortllDmingen
op de weg het meest veelvuldig ver
toont.
Zowel als zij zich te voet of op de
fiets over straat bewegen, als wan
neer zij op bromfiets of anderszins
aan het snelle verkeer deelnemen.
Bij deze ontbreekt vaak de meeste
tucht; daar vindt men vaak en mas
se het grootste tekort aan onderlin
ge beleefdheid. Men mag aannemen
dat deze groep het verstand reeds
heeft, het onbezonnene van de prille
jeugd kwijt is, maar dat inzicht is
niet juist, want deze zijn nog niet
opgevoed in de tucht. En tuchtsop-
legging hoe of in welke vorm ook
is nodig om de jongen of het
meisje tot man en vrouw te maken
en men kan het elke dag zien of er
varen, dat de huishoudens alleen die
taak onvoldoende aan kunnen.
Er zijn massa's jeugdverenigingen
waar als vanzelfsprekend en zon
der dat daartoe de uitgesproken opzet
aanwezig is de houding naar buiten
verbeterd wordt. Maar welk klein
percentage van deze jeugd is lid van
deze jeugdverenigingen? Goed lid dan.
Het bovengestelde samengevat kan
men zeegen, dat nóch de afexercitie
in verkeersregels, nóch de voortdu
rende veroordelingen door de rech
ters een blijvende oplossing geven
voor de ongelukken op de weg. Al-
B.o.Z. Ir. J.
Een IL.FORD foto
uit ons eigen land
zoals ook u kunt maken
Een vacantie in eigen land!
Dwaal eens door de dromende
dorpjes rond het IJselmeer en
neem Uw camera mee met een ILFORD
rolfilm. Het prachtige „zon-effect"
van een ILFORD foto geeft U
een levende herinnering
aan heerlijke vacanöedagen
die U noott wilt vergeten
•s werelds beste roitiim
Het Tweede-Kamerlid de heer Vro
lijk, heeft aan de staatssecretaris
van marine de volgende schriftelijke
vragen gesteld:
1. Is het juist dat vanwege het de
partment van marine op 8 augustus
naar aanleiding van een vraag van
journalistieke zijde met name van
de Haagse redacteur van „Het Pa
rool" nadrukkelijk is ontkend, dat
een technisch hoofdambtenaar van
ditd epartement reeds geruime
tijd niet van verlof zou zijn terugge
keerd
2. Is het juist, dat dezelfde vraag
op 9 augustus tot een bevestigend
antwoord heeft geleid, zonder dat
daarbij een behoorlijke motivering
van de ontkenning van de vorige dag
kon worden gegeven? 9
3. Indien de beantwoording van de
vragen 1 en 2 bevestigend moet lui
den, is de staatssecretaris dan niet
van mening, dat het geven van on
juiste voorlichting aan de pers ten
sterkste afkeuring verdient en wil hij
van dit oordeel te bestemder plaatse
doen blijken
Morgen, zaterdag 17 augustus, zal
het hoog water zijn te Hansweert om
6,45 en 18.52 uur, te Terneuzen om
6.14 en 18.28 uur en te Vlissingen
om 5.44 en 17.58 uur.
De Amerikaanse Senaat heeft een
wetsontwerp aangenomen, waarin
machtiging wordt gegeven om
1.445.285.000 dollar uit te geven aan
militaire projecten in binnen- en bui
tenland.
Hierin begrepen is 1.203.412.000 dol
lar voor nieuwe projecten.
Het Huis van Afg vaardigden stel
de het bedrag daarvoor vast op
1.603.072.000 dollar. Het verschil zal
in onderling overleg moeten worden
weggewerkt.
Voordat het wetsontwerp werd aan
genomen, gaf de democratische sena
tor Stennis uiting aan zijn vrees, dat
de verdediging van de grote Ameri
kaanse steden door middel van pro
jectielen van het type „Nike" ondoel
treffend zal blijken te zijn. De demo
cratische senator Symington deelde
die vrees.
Een aanzienlijk deel van de mid
delen is besteed om rondom vele
grote steden installaties aan te bren
gen voor het lanceren van de „Nike"
een luchtdoelprojectiel.
Overigens is men in de militaire
sector ook aan het bezuinigen.
Het aantal arbeiders in dienst van
de luchtmacht zal met 20.000 worden
verminderd. Voorts zal het aantal ar
beiders, dat werkzaam is in fabrie
ken waar militaire vliegtuigen wor
den vervaardigd, van 910.000 op onge
veer 800.000 worden gebracht.
Een en ander ggschiedt in het ka
der van bezuinigingen, die worden
uitgevoerd om de uitgaven voor de
Amerikaanse weermacht niet te doen
stijgen boven de 38.000.000.000 dollar.
In Italië zijn weer twee bergbe
klimmers om het leven gekomen. De
ene, Antonio Perosino uit Turijn,
maakte bij de top van de 3.840 meter
hoge Monviso een val van twintig me
ter. Zijn metgezel, met wie hij door
een touw was verbonden, bleef onge-
De kunstcommissie van de Ameri
kaanse stad San Francisco heeft
bij de Italiaanse beeldhouwer Vit-
forto di Colbertaldo in Verone, een
bronzen beeld van 15 meter hoog
•besteld van Christopher Colum
bus, dat thans zijn voltooiing na
dert. Het beeld zal verrijzen op de
Telegraph Hill met het uitzicht
over de baai van San Francisco.
De foto geeft een beeld van het
monument op het terrein van de
beeldhouwer in Verone.
deerd. Het andere slachtoffer, Paolo
Saccini, verongelukte, toen hij op da
Pizzo Montaldo (2.706 meter) edel-
weisz plukte.
Royale zemen... soepel en sterk en mooi egaal. Zemen die
snel en smetteloos drogen en waarmee u vlot klaar bent.
Zemen die u gerust kunt wringen en die lang meegaan.
Zulke zemen tegen extra lage zomerprijzen:
1
hele huiden - extra grote maten
en
4».5» O».3
flinke vierkante zemen
Bij een Hema-zeem ...een Hema-sponslNeemt méér op - vlugger klaar!
veerkrachtige schuimplastic spons, kloeke maat
of soepele, sterke viscose spons
50
DOE MÊCR NIET MINDER GELD
VERSLOOT VOOr oliestook Keuze uit meer dan 20 soorten Dijkstraat 7 Tel. 2056 Terneuzen -
nooit
Nederland vertoond
VAN DAM'S CONFECTIEFABRIEKEN