ILFORD zemen tegen zomerprijzen 75 50 DIT GROTE WINSTFEEST VOOR Ontdekken van Amerika DE VERKEERSGEVAREN Diepste oorzaakgebrek aan beleefdheid Vragen over voorlichting Meer dan een miljard voor nieuwe projecten 2 X KOPEN en slechts 1 X BETALEN U koopt voor f 50.- U krijgt voor f 100.- Alpinisten verongelukt in Italië fotografeer met Hoogwaterstanden Defensie van de V.S. Bijvoorbeeld: U koopt voor 25 - 50 of 100 gulden en rekent af U, of een ander, mag dan extra uitkiezen voor 25 - 50 en 100 en DAT TWEEDE BETAALT U NIET DES ONDANKS DE MOOISTE EN MODERNSTE KWALITEITSKLEDING, UITSLUITENB VAN DIT SEIZOEN! Extra bericht DE GISTEREN ONTVAN GEN NIEUWE COLLEC TIES HEREN DEMI-SAI- SONS worden ooivin deze actie voor liet publiek be schikbaar gesteld! DEZE AANBIEDING IS NOG NOOIT EERDER IN NEDERLAND GEDAAN ZORGT DAT U ER BIJ BENT! Kostuums 98.- 109.- 119.- enz. moderne coupe en desssins j Colberts 59.- 69.- 79.- enz. Italiaanse dessins Pantalons 22.- 27.- 32.- enz. Enorme sortering Garbardine jassen 98.- 109.- 119.- enz. I- en II rij modellen Regenjassen 49.- 59.- 69.- enz. Kort en lang model Demi-saisons 89.- 99.- 109.- enz. Totaal nieuwe collectie Winterjassen 69.- 79.- 98. enz. Mode 1958 Zojuist aangekomen le klas ORIG. LODEN JASSEN f 89.50 VOOR HET BEDRAG DAT U BESTEEDT, MAG DUS U (OF WIE DAN OOK) GRATIS VOOR HETZELFDE BEDRAG UITKIEZEN! DR. MR. FREDERIKSTRAAT 14, BREDA Bij de Ginnekenstraat en Van Coothplein Vanaf het station met elke bus te bereiken. DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1957 dat twea die in oeng een moeder i hadden. pil wordt voortdurend geschreven en gesproken over de verkeers ongelukken in ons tand. Men geeft op scholen en In particulieren cur sussen les in verkeersregels. Aller lei boekjes worden verspreid, waar in de verkeersregels en wegonder- scheidingen staan aangegeven. Er wordt misschien nog veel meer gedaan, dat aan mijn aandacht als fietsrijder en trottoir-wandelaar ontsnapt. En niettegenstaande dat alles ne men de verkeersongevallen eerder toe dan af. leder doordenkend mens zou dus bij zich zelve berede neren, dat de oorzaak ergens an ders zit. Maar daartoe schijnt men niet te willen komen. Nu en dan wordt dit weieens ge zegd en een enkele maal krijgt een kantonrechter de kans wanneer hij geluk heeft om uit het onderzoeks rapport de eigenlijke oorzaak van een ongeluk op te diepen in het open baar zijn mening te verkondigen: EEN TEKORT AAN BELEEFD HEID. De kranten nemen dan zulk 'n mening gaarne in hun kolommen over; en er zijn veel mensen die dit lezen en er wordt dan weer wel eens over gesproken. Maar het blijft ermee als het spreekwoord zegt: .zij deden een plas en lieten het zoals het was". Dat tekort aan beleefdheid, afgezien dan nog van de christelijke grond slag ervan, is een tekort aan opvoe ding. Opvoeding wordt van geslacht tot geslacht verkregen, indien alle huisgezinnen zich ertoe zouden zetten de kinderen op te voeden.. Maar ik zou het percentage niet graag noemen van die huisgezinnen, die de opvoe ding overlaten aan de scholen. En afgezien of op het schema der les sen opgenomen zijn lessen in op voeding (arme onderwijzer die daar aan meer tijd zou besteden dan aan het lezen en cijferen) zal de onder wijzer toch in glie opvoedingslessen opgevoed moeten zijn. En hij zal zich dan nog voor de grote moeilijkheid bevinden om in een klas met 40 tot 50 leerlingen zo'n fijn werk als opvoeding (neem nu maar tot beleefdheid te kunnen realiseren. De verkeersongevallen vooral vanz waar kaliber worden veroor zaakt door het autoverkeer; onder el kaar en ten aanzien van anderen. Die anderen zijn zeer vele malen de diep ste oorzaak van ieder geval: spelen de kinderen, niet nadenkende jonge mensen op hoeken van straten en bij versmalde wegen, fietsers die naast elkaar al evenveel haast willen ma ken als de auto's, en vergeet nu voor al de motorrijders en bromfietsers niet. Vooral voor deze mensen ook voor de wandelaars gelden de ver keersregels. Met tienduizenden worden zij op. geleid. Kennen zij al die regels? Dui delijk waarneembaar: neen. Volgen zij de regels? Nog duidelijker waar neembaar: neen. En de vele honderd duizenden die geen opleiding kregen en deze niet willen volgen, kennen er helemaal niets van. j^U kan dus alleen helpen de onder- linge beleefdheid.... die ook geldt voor de voetgangers en voor de fiet sers; ook voor moeders met kinde ren op hoeken van straten; ook voor vrijende paartjes, die zich geen tijd gunnen naar het verkeer te kijken; ook voor spelende kinderen, die zeer vaak hun onachtzaamheid moeten be kopen. En vooral dat tekort aan on derlinge beleefdheid krijgt diegene, die de ander over- of aanrijdt, de schok van zijn leven. Het grootste tekort aan beleefdheid ziet men bij hen, die na het ont staan van een verkeersongeval door rijden. Als men de berichten van alle dag leest, ziet men dat dit aantal toeneemt. En als men vaak „op de weg" zit, kan men waarnemen, hoe veel „snijers" er zijn. Het zijn dezen die niet altijd een ongeluk veroorza ken, maar wel schuldig zijn aan het doen ontstaan van aanrijdingen tussen anderen, omdat deze wel de beleefd heid in acht willen nemen en dan een verkeerde manoeuvre maken. De kantonrechters en rechtbanken kunnen hun oordeel vormen uit rap porten, rapporten van diegenen, die een verkeersongeval na het gebeur de moeten reconstrueren. Beiden zijn er niet bij geweest en zo is het te verklaren, dat bij menig ongeval een verkeerd of een minder juist inzicht verkregen wordt en verkeerde of te lage veroordelingen worden uitgespro ken. Vaak wordt men bij het bepalen van de strafmaat nog gehandicapt door wettelijke bepalingen, die voor menig geval een te lichte straf vast legden. De onbeleefdheid op de weg die voor _J procent de ongelukken veroorzaakt wordt dan te weinig zwaar gestraft. En de mensen die door hun tekort aan beleefdheid de oorzaak zijn, leren dus hun onbeleefdheid niet door een hardhandige straf af. Of zij zijn zelf de dupe... zij zijn dood en kunnen hier op aarde niet meer gestraft wor den. De beoefening van de beleefdheid kan door verkeersvoorschriften niet geleerd worden. Daarvoor zijn de om standigheden, die het ongeval doen ontstaan, vaak zo moeilijk te door zien, dat de schuldige niet altijd ver weten kan worden, dat hij verkeerd handelde. Dat wil niet zeggen, dat de oplei ding in verkeerstechniek en verkeers regels niet noodzakelijk is... maar de resultaten van die opleiding tonen duidelijk aan, dat men er daarmee niet komen zal, de voortdurend toe nemende ongelukken te verminderen. fVPVOEDING tot beleefdheid en bij de kinderen tot voorzichtigheid is naast de verkeersvoorschriften nood zakelijk. De natuurlijke beleefdheid vooral ontstaan uit een christelijk hart wint het altijd. Maar het aan tal christelijke harten wordt steeds kleiner. En de mensen in auto of op bromfiets zijn opgegroeid in een mi lieu, waar van huis uit vaak het be grip beleefdheid onbekend is. In zeer veel huisgezinnen (wie zal,het per centage daarvan schatten?) ontbreekt de grondslag tot die opvoeding, omdat die er bij de ouders zelf niet is. De scholen zijn zeker een middel, waar heen iedereen teruggrijpt, maar de onderwijzer en de leraar moet voor dat onderwijs aanleg hebben over de tijd en de middelen beschikken. Ook de militaire dienst kan de gelegen heid daartoe scheppen. Maar wordt de tuchtsopvoeding daar gebruikt om de zielkundige ontwikkeling van „de soldaat" na te streven? Zou men dit algemeen doen, dan krijgt men kans het juiste gevoel voor onderlinge be leefdheid te ontwikkelen bij een grote hoeveelheid jonge mensen, waarbij vanzelfsprekend het oog gericht moet zijn op de onderlinge dienstvaardig heid in het wegverkeer. Het betonen van die beleefdheid is een resultaat van de tuchtsopvoeding na schooltijd op fabriek en werk plaats. Waarbij men dan de jeugd heeft te beschouwen tussen 16 en 19 jaar. welke juist de tekortllDmingen op de weg het meest veelvuldig ver toont. Zowel als zij zich te voet of op de fiets over straat bewegen, als wan neer zij op bromfiets of anderszins aan het snelle verkeer deelnemen. Bij deze ontbreekt vaak de meeste tucht; daar vindt men vaak en mas se het grootste tekort aan onderlin ge beleefdheid. Men mag aannemen dat deze groep het verstand reeds heeft, het onbezonnene van de prille jeugd kwijt is, maar dat inzicht is niet juist, want deze zijn nog niet opgevoed in de tucht. En tuchtsop- legging hoe of in welke vorm ook is nodig om de jongen of het meisje tot man en vrouw te maken en men kan het elke dag zien of er varen, dat de huishoudens alleen die taak onvoldoende aan kunnen. Er zijn massa's jeugdverenigingen waar als vanzelfsprekend en zon der dat daartoe de uitgesproken opzet aanwezig is de houding naar buiten verbeterd wordt. Maar welk klein percentage van deze jeugd is lid van deze jeugdverenigingen? Goed lid dan. Het bovengestelde samengevat kan men zeegen, dat nóch de afexercitie in verkeersregels, nóch de voortdu rende veroordelingen door de rech ters een blijvende oplossing geven voor de ongelukken op de weg. Al- B.o.Z. Ir. J. Een IL.FORD foto uit ons eigen land zoals ook u kunt maken Een vacantie in eigen land! Dwaal eens door de dromende dorpjes rond het IJselmeer en neem Uw camera mee met een ILFORD rolfilm. Het prachtige „zon-effect" van een ILFORD foto geeft U een levende herinnering aan heerlijke vacanöedagen die U noott wilt vergeten •s werelds beste roitiim Het Tweede-Kamerlid de heer Vro lijk, heeft aan de staatssecretaris van marine de volgende schriftelijke vragen gesteld: 1. Is het juist dat vanwege het de partment van marine op 8 augustus naar aanleiding van een vraag van journalistieke zijde met name van de Haagse redacteur van „Het Pa rool" nadrukkelijk is ontkend, dat een technisch hoofdambtenaar van ditd epartement reeds geruime tijd niet van verlof zou zijn terugge keerd 2. Is het juist, dat dezelfde vraag op 9 augustus tot een bevestigend antwoord heeft geleid, zonder dat daarbij een behoorlijke motivering van de ontkenning van de vorige dag kon worden gegeven? 9 3. Indien de beantwoording van de vragen 1 en 2 bevestigend moet lui den, is de staatssecretaris dan niet van mening, dat het geven van on juiste voorlichting aan de pers ten sterkste afkeuring verdient en wil hij van dit oordeel te bestemder plaatse doen blijken Morgen, zaterdag 17 augustus, zal het hoog water zijn te Hansweert om 6,45 en 18.52 uur, te Terneuzen om 6.14 en 18.28 uur en te Vlissingen om 5.44 en 17.58 uur. De Amerikaanse Senaat heeft een wetsontwerp aangenomen, waarin machtiging wordt gegeven om 1.445.285.000 dollar uit te geven aan militaire projecten in binnen- en bui tenland. Hierin begrepen is 1.203.412.000 dol lar voor nieuwe projecten. Het Huis van Afg vaardigden stel de het bedrag daarvoor vast op 1.603.072.000 dollar. Het verschil zal in onderling overleg moeten worden weggewerkt. Voordat het wetsontwerp werd aan genomen, gaf de democratische sena tor Stennis uiting aan zijn vrees, dat de verdediging van de grote Ameri kaanse steden door middel van pro jectielen van het type „Nike" ondoel treffend zal blijken te zijn. De demo cratische senator Symington deelde die vrees. Een aanzienlijk deel van de mid delen is besteed om rondom vele grote steden installaties aan te bren gen voor het lanceren van de „Nike" een luchtdoelprojectiel. Overigens is men in de militaire sector ook aan het bezuinigen. Het aantal arbeiders in dienst van de luchtmacht zal met 20.000 worden verminderd. Voorts zal het aantal ar beiders, dat werkzaam is in fabrie ken waar militaire vliegtuigen wor den vervaardigd, van 910.000 op onge veer 800.000 worden gebracht. Een en ander ggschiedt in het ka der van bezuinigingen, die worden uitgevoerd om de uitgaven voor de Amerikaanse weermacht niet te doen stijgen boven de 38.000.000.000 dollar. In Italië zijn weer twee bergbe klimmers om het leven gekomen. De ene, Antonio Perosino uit Turijn, maakte bij de top van de 3.840 meter hoge Monviso een val van twintig me ter. Zijn metgezel, met wie hij door een touw was verbonden, bleef onge- De kunstcommissie van de Ameri kaanse stad San Francisco heeft bij de Italiaanse beeldhouwer Vit- forto di Colbertaldo in Verone, een bronzen beeld van 15 meter hoog •besteld van Christopher Colum bus, dat thans zijn voltooiing na dert. Het beeld zal verrijzen op de Telegraph Hill met het uitzicht over de baai van San Francisco. De foto geeft een beeld van het monument op het terrein van de beeldhouwer in Verone. deerd. Het andere slachtoffer, Paolo Saccini, verongelukte, toen hij op da Pizzo Montaldo (2.706 meter) edel- weisz plukte. Royale zemen... soepel en sterk en mooi egaal. Zemen die snel en smetteloos drogen en waarmee u vlot klaar bent. Zemen die u gerust kunt wringen en die lang meegaan. Zulke zemen tegen extra lage zomerprijzen: 1 hele huiden - extra grote maten en 4».5» O».3 flinke vierkante zemen Bij een Hema-zeem ...een Hema-sponslNeemt méér op - vlugger klaar! veerkrachtige schuimplastic spons, kloeke maat of soepele, sterke viscose spons 50 DOE MÊCR NIET MINDER GELD VERSLOOT VOOr oliestook Keuze uit meer dan 20 soorten Dijkstraat 7 Tel. 2056 Terneuzen - nooit Nederland vertoond VAN DAM'S CONFECTIEFABRIEKEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5