VIJF DODEN BIJ TREINBOTSING
vktk?*
Marinevliegtuig
neergestort
Bij begin van het hoogspoor te Eindhoven
Verkeerde
lastgeving
Ik hoorde de klap.
dacht dat het een
straaljager was
Geen hoop meer voor slachtoffers
van de Eiger
Meer dan twintig mensen
naar het ziekenhuis
Ravage was ontstellend
Acht doden te Merauke
DAGBLAD VOOR ZEELAND-
Relaas van ooggetuige
Namen der
slachtoffers
Oorzaak nog
onduidelijk
Beklemmend geteeld
Enkele buien j
Geweld
Beklemmend
De slachtoffers
Stille getuigen
Moedige poging
niet bekroond
Vondst in Zand voort
duidt op misdrijf
Jamboree weer door
regen getroffen
Vrouw vermoord in
Amsterdam
Honderd doden
in Algerije
17e JAARGANG No. 22528
Uitgave N. V. Uitgevers Mij. Neerlandia.
Verschijnt elke werkdag. Bureaus: Breda,
Reigerstr. 16. Tel.: Directie, Redactie en Ad
ministratie 22341. Verantwoordelijk Hoofd
redacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad:
J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem,
mr. dr. A. J. J. M. Mes, mr H. M. L. de
Rechter. P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't
Westenae. Abonn.prijs bij vooruitbet. 7.—
p. kwartaal, p. post 7.70, p. week (uitsl.
bij niet postbestell.) 0.54. Incasso wordt
berekend. Losse numm 15 ct. Postrek. 278841
Voor God, Koningin en Vaderland
DINSDAG 13 AUGUSTUS 195
Advertentieprijs voor de gehele oplage i 0.35
per mm. (Ingezonden Mededelingen 0 85
per mm). Voor advertenties van plaatselijk»
aard uit Zeeland uitsluitend in de Zeeuwse
editie T 0.14 per mm. (Ingezonden Mede
delingen 0.35 per mm). Bij contract aan
zienlijke reductie; volledig tarief en Alge
mene Voorwaarden worden op aanvraag
verstrekt. Staatwerk 3 ct. per mm extra.
Inzendingen op advertenties, welke de uit
gevers om redenen te hunner beoordeling
niet wensen af te geven, worden vernietigd.
Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, telefoon 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, telefoon 102 (Bijbureaus: TERNEUZEN, Noordstraat 56, tel. 2601 OOSTBt RG,
(Van onze speciale verslaggever)
Met daverend geweld is maandagmorgen, even voor
half acht, bij het begin van het Eindhovense hoog
spoor, onder Woensel, de stoptrein Amsterdam-Maas
tricht ingereden op de expreslrein Eindhoven-Rotter
dam-Den Haag.
De botsing was zo hevig, dat twee rijtuigen geheel van hun
wielstellen werden gescheurd en daarna op hun kant in de sloot
naast de spoorbaan werden geslingerd. Verschillende andere
wagens van de twee treinen schoven in elkaar en werden door de
hevigheid van de schok omhoog gedrukt. De trein uit de richting
Amsterdam, die meer dan 100 kilometer per uur reed, greep de
andere trein op het moment dat deze een wissel passeerde, zodat
deze laatste als het ware in de flank werd gepakt. Het voorste
gedeelte werd daarbij opzij geslingerd, het achterste deel van de
trein schoof over een afstand van tientallen meters terug en
ontspoorde gedeeltelijk.
Urenlang: verkeerde men over het aantal slachtoffers in het onze
kere. Vrij spoedig had men drie doden geborgen en meer dan twintig
gewonden uit de wrakstukken te voorschijn gehaald. Vijf van de gewon
den waren er zeer ernstig aan toe. Doordat enkele rijtuigen geheel in
elkaar verward zaten, kon men echter over het precieze aantal slacht
offers geen zekerheid krijgen. Eerst gisterenmiddag om half vier, toen
de vernielde wagens uit elkaar waren aftrokken, bleek definitief dat
de ramp vijf doden had geëist. Uit de wrakstukken haalde men toen
namelijk de stoffelijke overschotten van twee vrouwen.
Naar de chef exploitatie van de
Nederlandse Spoorwegen, ir. J.
Lohman, gisterenavond heeft
medegedeeld, heeft de treindienst
leider te Eindhoven ten onrechte
aan de machinist van de trein van
Eindhoven naar Utrecht een last
geving „verkeerd spoor rijden"
gegeven.
Vanmorgen zal het treinverkeer
op Eindhoven, zij het met enige
vertraging, over enkel spoor weer
kunnen worden hervat. In de loop
van de dag hoopt men ook het
tweede spoor hersteld te hebben.
1 55
De lijst van de slachtoffers van
de treinramp bij Eindhoven ziet
er als volgt uit:
De postambtenaar P. de Ruiter
uit Amsterdam, de heer K.
Bruinsma uit Utrecht en de heer
Crommenacker uit Helmond, mej.
W. M. van Amsterdam uit Nieu
wer Amstel en mej. C. Letschert
uit Amsterdam.
De juiste toedracht van de zaak viel
moeilijk te reconstrueren. Het staat
vast, dat het ongeluk te wijten is aan
een personeelsfout. De machinist van
de trein uit Eindhoven had opdracht
gekregen, op het baanvak Eindhoven-
Eest het binnenkomende spoor te be
rijden, omdat er op shet uitgaande
spoor (onder Woensel» een staafbreuk
was geconstateerd. Juist voor het
punt, waar de exprestrein naar het
rechterbaanvak zou zwenken hij
passeerde, zoals gezegd, een wissel op
het moment van de botsing is hij in
volle vaart op do andere trein inge
reden. Uit verschillende feiten mag
men afleiden, dat de treinen niet fron
taal op elkaar zijn gebotst. Men acht
het niet uitgesloten, cal de machinist
van de trein uit Eindhoven de" schrif
telijke lastgeving verkeerd begrepen
heeft. Het papier is door de Eindho
vense politie in 'Beslag genomen. Van
daag begint het onderzoek.
De eerste ogenblikken heerste er op
de plaats van de ramp een volslagen
paniek. Uit de vernielde rijtuigen
klonk het gekerm van gewonden.
Mensen liepen wezenloos langs de
spoorbaan, anderen schreeuwden om
hulp en weer anderen renden verbijs
terd weg, langs het koolpad. in de
lichting van Eindhoven. Sommigen
Als door een reuzenhand opzij ge
slingerd liggen twee treinstellen van j
de expres Eindhoven-Den Haag
over de rails en in de sloot langs j
de spoorbaan. Met een enorme
kraan is men bezig, de ravage op i
te ruimen.
Onmiddellijk bracht men de gewon
den naar ziekenhuizen in Eindhoven:
het St. Jozefziekenhuis, het Diacones-
senhuis, het Binnenziekenhuis. Enke
len konden van daaruit weer vrij snel
naar huis gaan, meer dan twintig per
sonen echter moesten opgenomen blij
ven.
(Van onze speciale verslaggever)
„Met korporaal van den Bogaart
moet ik als eerste hier zijn ge
weestzegt Jan Guntlisbergendie
iedere dag zijn karwei heeft in het
gemeentepark, terzijde van de
spoorlijn. Hij trekt nerveus met zijn
mond en bijt op de sigaret de
zoveelste die hij juist aangesto
ken heeft. ,.Het was verschrikke
lijk. Ik weet niet waar ik mijn
fiets heb gelaten. Ze moet ergens
in het park liggen
Guntlisbergen en zijn maat, Ver
meer, hoorden de klap, toen zij juist
het park waren ingedraaid. ,,Ik wist
niet wat het was, even dacht ik aan
t een straaljager die was neergestort.
Toen kwamen er mensen het pad
oprennen, passagiers van de twee
treinen. Ze riepen om hulp en we
wisten niet, hoe we gauw genoeg op
de spoorbaan moesten komen. Toen
we de eerste gewonden uit de wa
gens hielpen, kwam er van alle kan-
ten hulp opdagen. Personeel van de
Rijkspsychiatrische inrichting, jon-
gens van de Constant Rebeque-ka-
zerne Ze hebben allemaal gedaan
wat ze konden".
Jan Guntlisbergen houdt zich nu
bescheiden achteraf. Van werken zal
vandaag niet veel komen. Het was
té verschrikkelijk, zegt hij. Veelbe
tekenend kijkt hij naar de plaats
waar rijtuigen met geweld in elkaar
zijn geschoven. Het voorste deel van
'i een treinstel is van het wielstel los
gescheurd en staat op de wielen van
het andere rijtuig, waarvan de bo-
DE POLITIE in Rotterdam en omge
ving zal de motorrijwielen en scooters
in beslag nemen van een ieder, die
erop betrapt wordt deze voertuigen
zonder rijbewijs te berijden.
JAP AN heeft van de V.S. de formele
verzekering gekregen, dat er geen
entwapeningsovereenkomst met de
Sovjet-Unie gesloten zal worden, die
de Japanse èisen inzake de zuidelijke
Koerillen (thans door Rusland bezet)
m gevaar zou kunnen brengen.
FRANKRIJK zal voor een bedrag van
12 miljoen Engelse ponden katoen uit
Egypte invoeren en aan Egypte goe
deren leveren, afkomstig uit het dol-
largebied.
PREMIER NEHROE van India heeft
verzocht de wet, volgens welke de
regering stakingen in bepaalde over
heidsdiensten onwettig kan verklaren,
in te trekken. De president heeft het
verzoek ingewilligd.
OP HET STATION van Zuerich is het
gisteren tot ongeregeldheden gekomen
toen de Zwitserse delegatie naar het
jeugarestival te Moskou terifgkeerde.
Honderden mensen raakten in een
handgemeen betrokken. De politie
moest de Moskougangers beschermen.
HET BEZOEK, dat Mao Tse Toeng, de
president van communistisch China,
aan Polen zou brengen, is tot het
einde van dit jaar of nog later uit
gesteld.
Vrij veel bewolking met plaat-
sclijk enkele buien. Overwegend
matige wind tussen west en noord
west. Dezelfde temperaturen als
gisteren of iets lagere. 2
Verwachting van het Belgische
1 Weerkundig Instituut: 2
Matige tot zwakke wind uit west 2
tot noordwest. Bewolkt met op- 2
I klaringen en nog enkele, mogelijk 2
J onweersachtige neerslagvlagen. 2
J Lichte daling van de temperatuur
Vandaag: zon onder 20.08 uur.
Maan op 20.43 uur. Morgen: zon
op 5.22 uur. Maan onder 9.38 uur. I
bleven als verdwaasd in de rijtuigen
zitten en moesten door medepassagiers
naar buiten worden gebracht.
De mensen die als eersten op de
plaats van de ramp kwamen, weten
niet zó heel veel te vertellen. Het
gebeurde allemaal té snel en de aan
blik was zo beklemmend, dat ook de
helpers moeite hadden, hun positieven
bij elkaar te houden. Sommige gewon
den moesten uit de vernielde treinstel
len worden gedragen; andere die
minder zwaar letsel hadden, zochten
zichzelf te helpen of dachten amper •-
aan hun verwondingen, omdat familie-
leden of kennissen er ernstiger aan j
toe waren dan zij.
Op een derde spoor, vlak bij de
botsing, stond de werktreln, die vo-1
rige week bij Helmond nodig was, toen
dadr een tre.n ontspoorde. De mannen
van deze gespecialisecr» e N.S.-ploeg
trokken onmiddellijk aan de slag, ter-
wijl van aUe kanten hu p opdaagde.)
Uit Eindhoven, Geldrop, Helmond en
O'rschot reden ambulance-auto's aan.
Militairen van de Constant Rcoeque-
kazerne, dicht bij de plaats van de
ramp, aarzelden evenmin met hulp
verlening. De slachtoffers d;e er het
e-gst aan toe waren, kreren gec'?-
lijke bijstand op de plaats van de ramp.
Uit de gekantelde en vrijwel geheel
vernielde rijtuigen werd één dode ge
borgen. De man had op de plaats ge
zeten, waar het treinstel met kracht
het betonblok van een staander der
bovenleiding had geraakt. Dit beton,
zwaar en massief, was door de kracht
van de botsing tussen trein en staan
der eenvoudig uit dc g-ond getrokken.
Een postbeambte, de heer de Ruiter
uit Amsterdam, bevond zich op het
moment van de botsing juist in dat
gedeelte van een postrijtuig, dat door
het volgende treinstel totaal in elkaar
werd gedrukt. Hij raakte tussen het
staal bekneld en moet onmiddellijk
dood zijn geweest.
Het treinverkeer op het hele baan
vak Best-Eindhoven was uiteraard ge
heel gestremd. Zo goed mogelijk werd
met bussen een pendeldienst onder
houden tussen de stations van Eind
hoven en Best. Tevoren hadden bus
sen, die normaal voor het transport
van werklieden worden ingezet, de
pas o-giers van de verongelukte treinen
(voorzover die niet gewond waren)
naar Eindhoven gebracht, vanwaar ze
verder konden reizen, ofde trein
naar huis konden nemen. Onder de
inzittenden van beide tremen bevon
den zich een groot aantal mensen die
naar hun werk gingen, maar ook veel
vakantiegangers.
Hoe enorm de schok is geweest mocht
blijken uit de ravage langs de spoor
lijn. De chaos van versplinterd glas,
verwrongen metaal en weggeslingerde
onderdelen van de treinstellen, kon
bij een bepeinzing omtrent de hevig
heid van de schok de verbeelding ge
noeg houvast geven.
Een der directeuren van de N.S., de
heer D. Wansink, was vrij spoedig op
de plaats van de ramp aanwezig, te
gelijk met andere deskundigen van de
Spoorwegen.
De bestuurders van beide treinen
bleken slechts licht gewond te zijn.
Ze hadden zich tijdig in veiligheid
kunnen brengen.
Gisterenochtend is kort na de start
in de omgeving van het vliegveld
van Merauke op Nieuw-Guinea de
„Master Mariner" vliegboot PB-312
van de koninklijke marine neerge
stort.
Van de tien personen aan boord -
zeven marinemensen en drie leden
van de algemene politie - zijn er acht
om het leven gekomen.
Een lid van de marine en een poli
ticman hebben het ongeluk overleefd.
De marineman is evenwel levensge
vaarlijk gewond.
Direct na het ongeluk; is „een extra
Dakota naar Merauke vertrokken,
waarin de gouverneur van Neder
lands Nieuw-Guinea, dr. J. van Baal,
de commandant der zeemacht in Ne
derlands Nieuw-Guinea, schout-bij
nacht A. M. Valkenburg en de dok
ters Nceb en Westers, welke laatste
de patiënten van de Neutronramp
behandeld heeft, zich naar de plaats
van de vliegtuigramp hebben bege
ven.
Het vliegtuig was om 6.15 uur plaat
selijke tijd opgestegen van het vlieg
veld Merauke «bestaande uit een niet
verharde baan) voor het uitvoeren
van een dropping in de Sibilvallei,
waar voorbereidende werkzaamheden
worden verricht voor de voorgenomen
Nederlandse wetenschappelijke expe
ditie naar het Sterrengebergte in 1958
Het viel onmiddellijk na de start neer.
Ooggetuige
De Javaanse chauffeur van de
luchthavenmeester te Merauke, Sa-
midjan, zag het ongeval gebeuren en
reed onmiddellijk naar de plaats des
De politiemensen, die bij het
vliegtuigongeluk het leven hebben
verloren zijn de hoofdagent twee
de klasse M. van Houten en de
veldwachter eerste klasse I. Jaas.
De volgende leden van de ma
rine zijn omgekomen; W. H. As-
sclberg uit Leiden; G. Smelik uit
Katwijk a.d. Rijn; H. C. van Win
gerden uit Katwijk a.d. Rijn; G.
J. van Donkelaar uit De Bilt; A.
A. de Bruin uit Katwijk a.d. Rijn;
en J. de Ruiter uit Nijverdal.
Levensgevaarlijk gewond werd
A. Moens uit Katwijk aan zee.
Gered is de politieman Valerius
Ikako.
onheils. Onderweg daarheen ontmoet
te hij de overlevende politieman, Va
lerius Ikako, die ogenschijnlijk niets
mankeerde. De chauffeur voegde
hem toe even te blijven waar hij
was. Hij zelf ging naar het vliegtuig
om de overigen te helpen en vond
daar sergeant-vlietuigmaker Moens,
die zwaar gewond was.
Kort daarop waren mensen van
de politie ter plaatse, doch zij
konden de vuurhaard onmogelijk
naderen. Desondanks hebben zij
pogingen in het werk gesteld om
de brand te blussen.
Het wrak ligt halverwege de start
baan, ongeveer 450 a 500 meter rechts
ervan, met de neus naar de startbaan
gericht. Het moet over de kop zijn
geslagen.
venkant is losgetrokken. Mannen van
de N.S.-reddingsploeg zijn bezig de
twee rijtuigen uit elkaar te harlcn.
Dat moet voorzichtig gebeuren. Op
de plaats waar de twee wagens tot
verwrongen staalmassa zijn ge
worden, moeten nog mensen zitten.
Later zullen we horen, dat ze leven
loos uit de wrakstukken zijn gehaald.
„Een van hen moet nog een uur
geleefd hebben'-, zegt Guntlisbergen.
En hij vertelt hoe men een passagier
zelf gewond, met geweld uit het rij
tuig heeft moeten verwijderen. Hij
wilde meehelpen, de slachoffers te
bevrijden. „Ze hebben harder hulp no
dig dan ik", schreeuwde hij.
Door de merkwaardige toedracht van
de botsing, de gecompliceerde ma
nier waarop de twee treinen elkaar
hebben geramd, krijgt men geen
nauwkeurige indruk van het gebeur
de. Twee rijtuigen van de trein uit
Eindhoven zijn in elkaar gedrongen,
maar daartussenin moeten nog twee
treinstellen gekoppeld zijn geweest,
die gedeukt, gescheurd en van hun
wielen ontdaan over de sloot langs
de spoorlijn liggen. Sommigen zeggen
dat die wagens over de andere heen
zijn geslingerd, een andere recon
structie van de zaak doet het waar
schijnlijker lijken dat ze onmiddellijk
opzij zijn geworpen.
Veel rijtuigen van de trein uit
Amsterdam zijn geheel onbeschadigd.
Alleen het interieur duidt soms
even op wat er gebeurd is. In een
restauratiewagen bijvoorbeeld zijn
alle tafeltjes intact gebleven. Op één
na. Met geweld blijkt het van de
wand te zijn losgescheurd. Het ligt
op de grond en bedekt wat versplin
terd glas. Iedereen is ontdaan hier.
De mannen van de ambulance-dienst
die veel ellende hebben gezien, de
militairen, die de gewonden mee naar
buiten hebben geholpen. En ook de
agenten van de gemeentepolitie in
Eindhoven.
Mensen van de hulpverleningsdienst
van de Spoorwegen, gehelmd en som
migen met een zonnebril vanwege de
snijbranders, lopen af en aan. Ze wil
len zo spoedig mogelijk de laatste
slachtoffers vrijmaken. Er is geen
hoop meer dat ze in leven zijn, maar
nochtans maant dr. Schreinemacher,
die de leiding heeft bij de medische
hulpverlening, tot uiterste voorzich
tigheid. Men kan nooit weten. Boven
dien: men weet niet, of er zich twee
of drie mensen tussen de wrakstuk
ken bevinden. Eerst om half vier zal
men zekerheid krijgen.
Hoe het nu precies is gebeurd? Nie
mand weet het precies. Men begrijpt
de toedracht van de zaak, de oorzaak
echter niet. Heeft de machinist de
lastgeving verkeerd geïnterpreteerd?
Of is die lastgeving voor verkeerde
uitleg vatbaar geweest? Is er op het
laatste moment met de wissels iets
misgegaan?
Op die vragen kan men momenteel
nog geen afdoend antwoord geven.
Ook de spoorwegwachter, vlak bij de
plaats van de ramp, weet het niet.
Hij is uiterst nerveus, zegt niet meer
dan wat de anderen zeggen, die men
ooggetuigen van de ramp mag noe
men.
Zeker is, dat er een fout is ge
maakt. Met dit trieste gevolg. Op een
ochtend van een vakantiedag in au
gustus. Men kan het zich nauwelijks
realiseren. De groene treinstellen,
veilig en snel, aan iedere Nederlan
der vertrouwd, liggen dooreengewor-
pen alsof ze door een reuzenhand zijn
vernield. Verbogen kinderspeelgoed,
dat nu door een gigant van een kraan
vaneen wordt getrokken, krakend en
scheurend en telkens weer met gerin
kel van splinterend glas.
Twee ongelukken in het verloop
van één week. Het ene minder ern
stig. dit met catastrofale gevolgen..
„Het was verschrikkelijk", zegt Jan
Guntlisbergen, „en als U mij vraagt,
waar ik het eerst heb geholpen, ik
weet het niet". Zijn maat knikt
slechts bevestigend, zo mogelijk nog
meer onder de indruk dan hij.
Hoe hard de klap aankwam, mag
blijken uit de foto van dit ver
nield e rijtuig. Het maakte deel uit
van de trein, die juist uit Eindho
ven was vertrokken. Een ander rij
tuig van dezelfde trein dat in
middels is weggetrokken was er
met ontstellende kracht
ingedrongen.
Alle hoop is verloren. De berg heeft
weer eens de mensen, die hem wilden
bedwingen, overwonnen, zo hebben
gisterenmiddag leden van de reddings
ploegen op de Eiger in Eigergletselier
verklaard.
Het lot van de gewonde Italiaan
Stefano Longhi, die door zijn kame
raden aan de bergwand vastgebonden
was, is bezegeld, zo zei men.
De piloot van een reddingsvliegtuig
heeft gisteren gezien, dat Longhi in de
touwen hangt, waarmee hij zondag nog
tegen de bergwand was bevestigd. De
deken die hem beschermde is weg
gewaaid.
De Franse gids Lionel Terray,
die er zondag bijna in slaagde
Longhi te bereiken (hij moest te
rugkeren omdat zijn mobilofoon
defect raakte) zei gisteren, dat geen
mens negen dagen lang de beproe
vingen waaraan Longhi blootge
staan heeft, kan overleven. Vooral
de laatste 72 uur-zijn verschrikke
lijk geweest.
Terray is er van overtuigd, dat ook
de twee Duitsers die verdwenen zijn,
om het leven zijn gekomen.
Gidsen die gisteren uit Eigergletselier
naar de top van de Eiger vertrokken,
moesten door het slechte weer terug
keren. Zij hebben de hoop opgegeven
en zullen geen poging meer wagen om
Longhi te redden.
Het ziet er dus naar uit, dat de
Zwitserse, Franse. Italiaanse, Duitse
en Poolse vrijwilligers, die met gevaar
voor eigen leven zich tot het uiterste
ingespannen hebben, slechts één der
vier gestrande Alpinisten, de Italiaan
Claudio Cordi, hebben kunnen redden.
Zeldzaam99
Terray noemde de redding van
Corti een zeldzaam geval. Tot op
heden was men er nog nooit in ge
slaagd een man over een afstand
van 400 meter op te trekken, zoals
bij Corti's redding gebeurd is.
Bovendien hadden zich bij het red
dingswerk, doordat er redders van
verschillende nationaliteiten aan deel
namen, taalmoeilijkheden voorgedaan.
Wat de verongelukte Alpinisten aan
gaat geloofde Terray, dat zij niet ge
noeg ervaring hadden voor de gevaar
lijke beklimming van de Eiger. Terray
had niets dan lof voor de leden der
reddingsploegen.
Reddingsploegen
Gisterenmiddag is een reddingsploeg
met Corti, in Eigergletselier aange
komen.
Hij werd. dik ingepakt, op een slee
vervoerd. Het transport van de top
van de Eiger naar beneden heeft meer
dan 24 uur geduurd. Zijn gezondheids
toestand is bevredigend, doch hij is
direct naar het ziekenhuis te Inter
laken overgebracht. Hij heeft enkele
bevroren tener en vingers en lichte
verwondingen, door vallende stenen
veroorzaakt.
Een reddingsploeg die naar de Mit-
telegi-hut, niet ver van de top van de
Eiger was geklommen, op zoek naar
de twee vermiste Duitsers, Guenther
Nothdurft en Goetz Meier, is maan
dagnamiddag aan de voet van de Eiger
gletscher teruggekeerd zonder een
spoor van de vermisten gevonden te
hebben.
Dr. Hulst uit Leiden heeft gisteren
de sectie verricht op de romp van het
ontzielde lichaam, dat enige jongens
zondagmiddag in een van de modder-
kommen in Zandvoort hebben ontdekt.
Het bleek afkomstig te zijn van een
mannelijk persoon, waarvan de leeftijd
r.og niet is na te gaan. Volgens schat
ting zou het lichaam ongeveer twee
jaar in de modder gelegen hebben.
Het bleek nog vrij gaaf te zijn. Nu
als vaststaand wordt aangenomen dat
een misdrijf is gepleegd, zal naar ove
rige ledematen worden gedregd.
De 35.000 padvinders op d'e Wereld
jamboree bij Birmingham zijn zondag
avond weer door zware regenbuien
overvallen. De hoofdwegen van Sut
ton Park, waar de Jamboree wordt ge
houden, waren veranderd in een mod
derstroom.
De toestand liet zich erger aanzien
dan de vorige week, doch de padvin
ders werden ditmaal niet verrast door
het water, omdat zij greppels rondom
hun tenten hadden gegraven.
Evacuatie was niet nodig.
Zondagochtend is een 33-jarige
vrouw, J.M. de S.-O., dood aange
troffen in een kamer van haar wo
ning aan de Oude Zijds Voorburg
wal in Amsterdam. Volgens de poli
tie is zij vermoedelijk door wurging
om het leven gebracht. Van de da
der ontbreekt nog elk spoor.
De man van het slachtoffer deed
de ontdekking nadat hij om 8 uur
was opgestaan. Aangenomen wordt,
dat de vrouw tussen 5 en 8 uur is
vermoord. De recherche van het po
liticbureau Warmoesstraat heeft het
onderzoek in deze zaak. Het is de
tweede keer in een jaar tijd dat een
vrouw uit de z.g. „warme buurt" is
gewurgd.
Uit de bloedsporen op de blouse
van het slachtoffer (mogelijk afkom
stig van de moordenaar) en de ver
schoven kamermat leidt de recher
che af, dat aan de moord een wor
steling vooraf is gegaan. Voorts wa
ren de laden van een kastje in het
kamertje uitvoerig doorzocht.
De Franse militaire autoriteiten
hebben bekendgemaakt, dat achten
negentig opstandelingen gisteren bij
een slag in het Boe-Zegzagebergte
zijn gesneuveld. De Franse verliezen
waren zes doden en twaalf gewonden.
De opstandelingen verloren sinds 5
augustus 800 man.