VIJF DODEN BIJ TREINBOTSING vktk?* Marinevliegtuig neergestort Bij begin van het hoogspoor te Eindhoven Verkeerde lastgeving Ik hoorde de klap. dacht dat het een straaljager was Geen hoop meer voor slachtoffers van de Eiger Meer dan twintig mensen naar het ziekenhuis Ravage was ontstellend Acht doden te Merauke DAGBLAD VOOR ZEELAND- Relaas van ooggetuige Namen der slachtoffers Oorzaak nog onduidelijk Beklemmend geteeld Enkele buien j Geweld Beklemmend De slachtoffers Stille getuigen Moedige poging niet bekroond Vondst in Zand voort duidt op misdrijf Jamboree weer door regen getroffen Vrouw vermoord in Amsterdam Honderd doden in Algerije 17e JAARGANG No. 22528 Uitgave N. V. Uitgevers Mij. Neerlandia. Verschijnt elke werkdag. Bureaus: Breda, Reigerstr. 16. Tel.: Directie, Redactie en Ad ministratie 22341. Verantwoordelijk Hoofd redacteur: J. J. H. A. Bruna. Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. Mes, mr H. M. L. de Rechter. P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westenae. Abonn.prijs bij vooruitbet. 7.— p. kwartaal, p. post 7.70, p. week (uitsl. bij niet postbestell.) 0.54. Incasso wordt berekend. Losse numm 15 ct. Postrek. 278841 Voor God, Koningin en Vaderland DINSDAG 13 AUGUSTUS 195 Advertentieprijs voor de gehele oplage i 0.35 per mm. (Ingezonden Mededelingen 0 85 per mm). Voor advertenties van plaatselijk» aard uit Zeeland uitsluitend in de Zeeuwse editie T 0.14 per mm. (Ingezonden Mede delingen 0.35 per mm). Bij contract aan zienlijke reductie; volledig tarief en Alge mene Voorwaarden worden op aanvraag verstrekt. Staatwerk 3 ct. per mm extra. Inzendingen op advertenties, welke de uit gevers om redenen te hunner beoordeling niet wensen af te geven, worden vernietigd. Bureau voor de Zeeuwse Eilanden: GOES, Westsingel 98, telefoon 2236 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: HULST, Dubbele Poort 7, telefoon 102 (Bijbureaus: TERNEUZEN, Noordstraat 56, tel. 2601 OOSTBt RG, (Van onze speciale verslaggever) Met daverend geweld is maandagmorgen, even voor half acht, bij het begin van het Eindhovense hoog spoor, onder Woensel, de stoptrein Amsterdam-Maas tricht ingereden op de expreslrein Eindhoven-Rotter dam-Den Haag. De botsing was zo hevig, dat twee rijtuigen geheel van hun wielstellen werden gescheurd en daarna op hun kant in de sloot naast de spoorbaan werden geslingerd. Verschillende andere wagens van de twee treinen schoven in elkaar en werden door de hevigheid van de schok omhoog gedrukt. De trein uit de richting Amsterdam, die meer dan 100 kilometer per uur reed, greep de andere trein op het moment dat deze een wissel passeerde, zodat deze laatste als het ware in de flank werd gepakt. Het voorste gedeelte werd daarbij opzij geslingerd, het achterste deel van de trein schoof over een afstand van tientallen meters terug en ontspoorde gedeeltelijk. Urenlang: verkeerde men over het aantal slachtoffers in het onze kere. Vrij spoedig had men drie doden geborgen en meer dan twintig gewonden uit de wrakstukken te voorschijn gehaald. Vijf van de gewon den waren er zeer ernstig aan toe. Doordat enkele rijtuigen geheel in elkaar verward zaten, kon men echter over het precieze aantal slacht offers geen zekerheid krijgen. Eerst gisterenmiddag om half vier, toen de vernielde wagens uit elkaar waren aftrokken, bleek definitief dat de ramp vijf doden had geëist. Uit de wrakstukken haalde men toen namelijk de stoffelijke overschotten van twee vrouwen. Naar de chef exploitatie van de Nederlandse Spoorwegen, ir. J. Lohman, gisterenavond heeft medegedeeld, heeft de treindienst leider te Eindhoven ten onrechte aan de machinist van de trein van Eindhoven naar Utrecht een last geving „verkeerd spoor rijden" gegeven. Vanmorgen zal het treinverkeer op Eindhoven, zij het met enige vertraging, over enkel spoor weer kunnen worden hervat. In de loop van de dag hoopt men ook het tweede spoor hersteld te hebben. 1 55 De lijst van de slachtoffers van de treinramp bij Eindhoven ziet er als volgt uit: De postambtenaar P. de Ruiter uit Amsterdam, de heer K. Bruinsma uit Utrecht en de heer Crommenacker uit Helmond, mej. W. M. van Amsterdam uit Nieu wer Amstel en mej. C. Letschert uit Amsterdam. De juiste toedracht van de zaak viel moeilijk te reconstrueren. Het staat vast, dat het ongeluk te wijten is aan een personeelsfout. De machinist van de trein uit Eindhoven had opdracht gekregen, op het baanvak Eindhoven- Eest het binnenkomende spoor te be rijden, omdat er op shet uitgaande spoor (onder Woensel» een staafbreuk was geconstateerd. Juist voor het punt, waar de exprestrein naar het rechterbaanvak zou zwenken hij passeerde, zoals gezegd, een wissel op het moment van de botsing is hij in volle vaart op do andere trein inge reden. Uit verschillende feiten mag men afleiden, dat de treinen niet fron taal op elkaar zijn gebotst. Men acht het niet uitgesloten, cal de machinist van de trein uit Eindhoven de" schrif telijke lastgeving verkeerd begrepen heeft. Het papier is door de Eindho vense politie in 'Beslag genomen. Van daag begint het onderzoek. De eerste ogenblikken heerste er op de plaats van de ramp een volslagen paniek. Uit de vernielde rijtuigen klonk het gekerm van gewonden. Mensen liepen wezenloos langs de spoorbaan, anderen schreeuwden om hulp en weer anderen renden verbijs terd weg, langs het koolpad. in de lichting van Eindhoven. Sommigen Als door een reuzenhand opzij ge slingerd liggen twee treinstellen van j de expres Eindhoven-Den Haag over de rails en in de sloot langs j de spoorbaan. Met een enorme kraan is men bezig, de ravage op i te ruimen. Onmiddellijk bracht men de gewon den naar ziekenhuizen in Eindhoven: het St. Jozefziekenhuis, het Diacones- senhuis, het Binnenziekenhuis. Enke len konden van daaruit weer vrij snel naar huis gaan, meer dan twintig per sonen echter moesten opgenomen blij ven. (Van onze speciale verslaggever) „Met korporaal van den Bogaart moet ik als eerste hier zijn ge weestzegt Jan Guntlisbergendie iedere dag zijn karwei heeft in het gemeentepark, terzijde van de spoorlijn. Hij trekt nerveus met zijn mond en bijt op de sigaret de zoveelste die hij juist aangesto ken heeft. ,.Het was verschrikke lijk. Ik weet niet waar ik mijn fiets heb gelaten. Ze moet ergens in het park liggen Guntlisbergen en zijn maat, Ver meer, hoorden de klap, toen zij juist het park waren ingedraaid. ,,Ik wist niet wat het was, even dacht ik aan t een straaljager die was neergestort. Toen kwamen er mensen het pad oprennen, passagiers van de twee treinen. Ze riepen om hulp en we wisten niet, hoe we gauw genoeg op de spoorbaan moesten komen. Toen we de eerste gewonden uit de wa gens hielpen, kwam er van alle kan- ten hulp opdagen. Personeel van de Rijkspsychiatrische inrichting, jon- gens van de Constant Rebeque-ka- zerne Ze hebben allemaal gedaan wat ze konden". Jan Guntlisbergen houdt zich nu bescheiden achteraf. Van werken zal vandaag niet veel komen. Het was té verschrikkelijk, zegt hij. Veelbe tekenend kijkt hij naar de plaats waar rijtuigen met geweld in elkaar zijn geschoven. Het voorste deel van 'i een treinstel is van het wielstel los gescheurd en staat op de wielen van het andere rijtuig, waarvan de bo- DE POLITIE in Rotterdam en omge ving zal de motorrijwielen en scooters in beslag nemen van een ieder, die erop betrapt wordt deze voertuigen zonder rijbewijs te berijden. JAP AN heeft van de V.S. de formele verzekering gekregen, dat er geen entwapeningsovereenkomst met de Sovjet-Unie gesloten zal worden, die de Japanse èisen inzake de zuidelijke Koerillen (thans door Rusland bezet) m gevaar zou kunnen brengen. FRANKRIJK zal voor een bedrag van 12 miljoen Engelse ponden katoen uit Egypte invoeren en aan Egypte goe deren leveren, afkomstig uit het dol- largebied. PREMIER NEHROE van India heeft verzocht de wet, volgens welke de regering stakingen in bepaalde over heidsdiensten onwettig kan verklaren, in te trekken. De president heeft het verzoek ingewilligd. OP HET STATION van Zuerich is het gisteren tot ongeregeldheden gekomen toen de Zwitserse delegatie naar het jeugarestival te Moskou terifgkeerde. Honderden mensen raakten in een handgemeen betrokken. De politie moest de Moskougangers beschermen. HET BEZOEK, dat Mao Tse Toeng, de president van communistisch China, aan Polen zou brengen, is tot het einde van dit jaar of nog later uit gesteld. Vrij veel bewolking met plaat- sclijk enkele buien. Overwegend matige wind tussen west en noord west. Dezelfde temperaturen als gisteren of iets lagere. 2 Verwachting van het Belgische 1 Weerkundig Instituut: 2 Matige tot zwakke wind uit west 2 tot noordwest. Bewolkt met op- 2 I klaringen en nog enkele, mogelijk 2 J onweersachtige neerslagvlagen. 2 J Lichte daling van de temperatuur Vandaag: zon onder 20.08 uur. Maan op 20.43 uur. Morgen: zon op 5.22 uur. Maan onder 9.38 uur. I bleven als verdwaasd in de rijtuigen zitten en moesten door medepassagiers naar buiten worden gebracht. De mensen die als eersten op de plaats van de ramp kwamen, weten niet zó heel veel te vertellen. Het gebeurde allemaal té snel en de aan blik was zo beklemmend, dat ook de helpers moeite hadden, hun positieven bij elkaar te houden. Sommige gewon den moesten uit de vernielde treinstel len worden gedragen; andere die minder zwaar letsel hadden, zochten zichzelf te helpen of dachten amper •- aan hun verwondingen, omdat familie- leden of kennissen er ernstiger aan j toe waren dan zij. Op een derde spoor, vlak bij de botsing, stond de werktreln, die vo-1 rige week bij Helmond nodig was, toen dadr een tre.n ontspoorde. De mannen van deze gespecialisecr» e N.S.-ploeg trokken onmiddellijk aan de slag, ter- wijl van aUe kanten hu p opdaagde.) Uit Eindhoven, Geldrop, Helmond en O'rschot reden ambulance-auto's aan. Militairen van de Constant Rcoeque- kazerne, dicht bij de plaats van de ramp, aarzelden evenmin met hulp verlening. De slachtoffers d;e er het e-gst aan toe waren, kreren gec'?- lijke bijstand op de plaats van de ramp. Uit de gekantelde en vrijwel geheel vernielde rijtuigen werd één dode ge borgen. De man had op de plaats ge zeten, waar het treinstel met kracht het betonblok van een staander der bovenleiding had geraakt. Dit beton, zwaar en massief, was door de kracht van de botsing tussen trein en staan der eenvoudig uit dc g-ond getrokken. Een postbeambte, de heer de Ruiter uit Amsterdam, bevond zich op het moment van de botsing juist in dat gedeelte van een postrijtuig, dat door het volgende treinstel totaal in elkaar werd gedrukt. Hij raakte tussen het staal bekneld en moet onmiddellijk dood zijn geweest. Het treinverkeer op het hele baan vak Best-Eindhoven was uiteraard ge heel gestremd. Zo goed mogelijk werd met bussen een pendeldienst onder houden tussen de stations van Eind hoven en Best. Tevoren hadden bus sen, die normaal voor het transport van werklieden worden ingezet, de pas o-giers van de verongelukte treinen (voorzover die niet gewond waren) naar Eindhoven gebracht, vanwaar ze verder konden reizen, ofde trein naar huis konden nemen. Onder de inzittenden van beide tremen bevon den zich een groot aantal mensen die naar hun werk gingen, maar ook veel vakantiegangers. Hoe enorm de schok is geweest mocht blijken uit de ravage langs de spoor lijn. De chaos van versplinterd glas, verwrongen metaal en weggeslingerde onderdelen van de treinstellen, kon bij een bepeinzing omtrent de hevig heid van de schok de verbeelding ge noeg houvast geven. Een der directeuren van de N.S., de heer D. Wansink, was vrij spoedig op de plaats van de ramp aanwezig, te gelijk met andere deskundigen van de Spoorwegen. De bestuurders van beide treinen bleken slechts licht gewond te zijn. Ze hadden zich tijdig in veiligheid kunnen brengen. Gisterenochtend is kort na de start in de omgeving van het vliegveld van Merauke op Nieuw-Guinea de „Master Mariner" vliegboot PB-312 van de koninklijke marine neerge stort. Van de tien personen aan boord - zeven marinemensen en drie leden van de algemene politie - zijn er acht om het leven gekomen. Een lid van de marine en een poli ticman hebben het ongeluk overleefd. De marineman is evenwel levensge vaarlijk gewond. Direct na het ongeluk; is „een extra Dakota naar Merauke vertrokken, waarin de gouverneur van Neder lands Nieuw-Guinea, dr. J. van Baal, de commandant der zeemacht in Ne derlands Nieuw-Guinea, schout-bij nacht A. M. Valkenburg en de dok ters Nceb en Westers, welke laatste de patiënten van de Neutronramp behandeld heeft, zich naar de plaats van de vliegtuigramp hebben bege ven. Het vliegtuig was om 6.15 uur plaat selijke tijd opgestegen van het vlieg veld Merauke «bestaande uit een niet verharde baan) voor het uitvoeren van een dropping in de Sibilvallei, waar voorbereidende werkzaamheden worden verricht voor de voorgenomen Nederlandse wetenschappelijke expe ditie naar het Sterrengebergte in 1958 Het viel onmiddellijk na de start neer. Ooggetuige De Javaanse chauffeur van de luchthavenmeester te Merauke, Sa- midjan, zag het ongeval gebeuren en reed onmiddellijk naar de plaats des De politiemensen, die bij het vliegtuigongeluk het leven hebben verloren zijn de hoofdagent twee de klasse M. van Houten en de veldwachter eerste klasse I. Jaas. De volgende leden van de ma rine zijn omgekomen; W. H. As- sclberg uit Leiden; G. Smelik uit Katwijk a.d. Rijn; H. C. van Win gerden uit Katwijk a.d. Rijn; G. J. van Donkelaar uit De Bilt; A. A. de Bruin uit Katwijk a.d. Rijn; en J. de Ruiter uit Nijverdal. Levensgevaarlijk gewond werd A. Moens uit Katwijk aan zee. Gered is de politieman Valerius Ikako. onheils. Onderweg daarheen ontmoet te hij de overlevende politieman, Va lerius Ikako, die ogenschijnlijk niets mankeerde. De chauffeur voegde hem toe even te blijven waar hij was. Hij zelf ging naar het vliegtuig om de overigen te helpen en vond daar sergeant-vlietuigmaker Moens, die zwaar gewond was. Kort daarop waren mensen van de politie ter plaatse, doch zij konden de vuurhaard onmogelijk naderen. Desondanks hebben zij pogingen in het werk gesteld om de brand te blussen. Het wrak ligt halverwege de start baan, ongeveer 450 a 500 meter rechts ervan, met de neus naar de startbaan gericht. Het moet over de kop zijn geslagen. venkant is losgetrokken. Mannen van de N.S.-reddingsploeg zijn bezig de twee rijtuigen uit elkaar te harlcn. Dat moet voorzichtig gebeuren. Op de plaats waar de twee wagens tot verwrongen staalmassa zijn ge worden, moeten nog mensen zitten. Later zullen we horen, dat ze leven loos uit de wrakstukken zijn gehaald. „Een van hen moet nog een uur geleefd hebben'-, zegt Guntlisbergen. En hij vertelt hoe men een passagier zelf gewond, met geweld uit het rij tuig heeft moeten verwijderen. Hij wilde meehelpen, de slachoffers te bevrijden. „Ze hebben harder hulp no dig dan ik", schreeuwde hij. Door de merkwaardige toedracht van de botsing, de gecompliceerde ma nier waarop de twee treinen elkaar hebben geramd, krijgt men geen nauwkeurige indruk van het gebeur de. Twee rijtuigen van de trein uit Eindhoven zijn in elkaar gedrongen, maar daartussenin moeten nog twee treinstellen gekoppeld zijn geweest, die gedeukt, gescheurd en van hun wielen ontdaan over de sloot langs de spoorlijn liggen. Sommigen zeggen dat die wagens over de andere heen zijn geslingerd, een andere recon structie van de zaak doet het waar schijnlijker lijken dat ze onmiddellijk opzij zijn geworpen. Veel rijtuigen van de trein uit Amsterdam zijn geheel onbeschadigd. Alleen het interieur duidt soms even op wat er gebeurd is. In een restauratiewagen bijvoorbeeld zijn alle tafeltjes intact gebleven. Op één na. Met geweld blijkt het van de wand te zijn losgescheurd. Het ligt op de grond en bedekt wat versplin terd glas. Iedereen is ontdaan hier. De mannen van de ambulance-dienst die veel ellende hebben gezien, de militairen, die de gewonden mee naar buiten hebben geholpen. En ook de agenten van de gemeentepolitie in Eindhoven. Mensen van de hulpverleningsdienst van de Spoorwegen, gehelmd en som migen met een zonnebril vanwege de snijbranders, lopen af en aan. Ze wil len zo spoedig mogelijk de laatste slachtoffers vrijmaken. Er is geen hoop meer dat ze in leven zijn, maar nochtans maant dr. Schreinemacher, die de leiding heeft bij de medische hulpverlening, tot uiterste voorzich tigheid. Men kan nooit weten. Boven dien: men weet niet, of er zich twee of drie mensen tussen de wrakstuk ken bevinden. Eerst om half vier zal men zekerheid krijgen. Hoe het nu precies is gebeurd? Nie mand weet het precies. Men begrijpt de toedracht van de zaak, de oorzaak echter niet. Heeft de machinist de lastgeving verkeerd geïnterpreteerd? Of is die lastgeving voor verkeerde uitleg vatbaar geweest? Is er op het laatste moment met de wissels iets misgegaan? Op die vragen kan men momenteel nog geen afdoend antwoord geven. Ook de spoorwegwachter, vlak bij de plaats van de ramp, weet het niet. Hij is uiterst nerveus, zegt niet meer dan wat de anderen zeggen, die men ooggetuigen van de ramp mag noe men. Zeker is, dat er een fout is ge maakt. Met dit trieste gevolg. Op een ochtend van een vakantiedag in au gustus. Men kan het zich nauwelijks realiseren. De groene treinstellen, veilig en snel, aan iedere Nederlan der vertrouwd, liggen dooreengewor- pen alsof ze door een reuzenhand zijn vernield. Verbogen kinderspeelgoed, dat nu door een gigant van een kraan vaneen wordt getrokken, krakend en scheurend en telkens weer met gerin kel van splinterend glas. Twee ongelukken in het verloop van één week. Het ene minder ern stig. dit met catastrofale gevolgen.. „Het was verschrikkelijk", zegt Jan Guntlisbergen, „en als U mij vraagt, waar ik het eerst heb geholpen, ik weet het niet". Zijn maat knikt slechts bevestigend, zo mogelijk nog meer onder de indruk dan hij. Hoe hard de klap aankwam, mag blijken uit de foto van dit ver nield e rijtuig. Het maakte deel uit van de trein, die juist uit Eindho ven was vertrokken. Een ander rij tuig van dezelfde trein dat in middels is weggetrokken was er met ontstellende kracht ingedrongen. Alle hoop is verloren. De berg heeft weer eens de mensen, die hem wilden bedwingen, overwonnen, zo hebben gisterenmiddag leden van de reddings ploegen op de Eiger in Eigergletselier verklaard. Het lot van de gewonde Italiaan Stefano Longhi, die door zijn kame raden aan de bergwand vastgebonden was, is bezegeld, zo zei men. De piloot van een reddingsvliegtuig heeft gisteren gezien, dat Longhi in de touwen hangt, waarmee hij zondag nog tegen de bergwand was bevestigd. De deken die hem beschermde is weg gewaaid. De Franse gids Lionel Terray, die er zondag bijna in slaagde Longhi te bereiken (hij moest te rugkeren omdat zijn mobilofoon defect raakte) zei gisteren, dat geen mens negen dagen lang de beproe vingen waaraan Longhi blootge staan heeft, kan overleven. Vooral de laatste 72 uur-zijn verschrikke lijk geweest. Terray is er van overtuigd, dat ook de twee Duitsers die verdwenen zijn, om het leven zijn gekomen. Gidsen die gisteren uit Eigergletselier naar de top van de Eiger vertrokken, moesten door het slechte weer terug keren. Zij hebben de hoop opgegeven en zullen geen poging meer wagen om Longhi te redden. Het ziet er dus naar uit, dat de Zwitserse, Franse. Italiaanse, Duitse en Poolse vrijwilligers, die met gevaar voor eigen leven zich tot het uiterste ingespannen hebben, slechts één der vier gestrande Alpinisten, de Italiaan Claudio Cordi, hebben kunnen redden. Zeldzaam99 Terray noemde de redding van Corti een zeldzaam geval. Tot op heden was men er nog nooit in ge slaagd een man over een afstand van 400 meter op te trekken, zoals bij Corti's redding gebeurd is. Bovendien hadden zich bij het red dingswerk, doordat er redders van verschillende nationaliteiten aan deel namen, taalmoeilijkheden voorgedaan. Wat de verongelukte Alpinisten aan gaat geloofde Terray, dat zij niet ge noeg ervaring hadden voor de gevaar lijke beklimming van de Eiger. Terray had niets dan lof voor de leden der reddingsploegen. Reddingsploegen Gisterenmiddag is een reddingsploeg met Corti, in Eigergletselier aange komen. Hij werd. dik ingepakt, op een slee vervoerd. Het transport van de top van de Eiger naar beneden heeft meer dan 24 uur geduurd. Zijn gezondheids toestand is bevredigend, doch hij is direct naar het ziekenhuis te Inter laken overgebracht. Hij heeft enkele bevroren tener en vingers en lichte verwondingen, door vallende stenen veroorzaakt. Een reddingsploeg die naar de Mit- telegi-hut, niet ver van de top van de Eiger was geklommen, op zoek naar de twee vermiste Duitsers, Guenther Nothdurft en Goetz Meier, is maan dagnamiddag aan de voet van de Eiger gletscher teruggekeerd zonder een spoor van de vermisten gevonden te hebben. Dr. Hulst uit Leiden heeft gisteren de sectie verricht op de romp van het ontzielde lichaam, dat enige jongens zondagmiddag in een van de modder- kommen in Zandvoort hebben ontdekt. Het bleek afkomstig te zijn van een mannelijk persoon, waarvan de leeftijd r.og niet is na te gaan. Volgens schat ting zou het lichaam ongeveer twee jaar in de modder gelegen hebben. Het bleek nog vrij gaaf te zijn. Nu als vaststaand wordt aangenomen dat een misdrijf is gepleegd, zal naar ove rige ledematen worden gedregd. De 35.000 padvinders op d'e Wereld jamboree bij Birmingham zijn zondag avond weer door zware regenbuien overvallen. De hoofdwegen van Sut ton Park, waar de Jamboree wordt ge houden, waren veranderd in een mod derstroom. De toestand liet zich erger aanzien dan de vorige week, doch de padvin ders werden ditmaal niet verrast door het water, omdat zij greppels rondom hun tenten hadden gegraven. Evacuatie was niet nodig. Zondagochtend is een 33-jarige vrouw, J.M. de S.-O., dood aange troffen in een kamer van haar wo ning aan de Oude Zijds Voorburg wal in Amsterdam. Volgens de poli tie is zij vermoedelijk door wurging om het leven gebracht. Van de da der ontbreekt nog elk spoor. De man van het slachtoffer deed de ontdekking nadat hij om 8 uur was opgestaan. Aangenomen wordt, dat de vrouw tussen 5 en 8 uur is vermoord. De recherche van het po liticbureau Warmoesstraat heeft het onderzoek in deze zaak. Het is de tweede keer in een jaar tijd dat een vrouw uit de z.g. „warme buurt" is gewurgd. Uit de bloedsporen op de blouse van het slachtoffer (mogelijk afkom stig van de moordenaar) en de ver schoven kamermat leidt de recher che af, dat aan de moord een wor steling vooraf is gegaan. Voorts wa ren de laden van een kastje in het kamertje uitvoerig doorzocht. De Franse militaire autoriteiten hebben bekendgemaakt, dat achten negentig opstandelingen gisteren bij een slag in het Boe-Zegzagebergte zijn gesneuveld. De Franse verliezen waren zes doden en twaalf gewonden. De opstandelingen verloren sinds 5 augustus 800 man.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 1