I BORDEAUX - ideale vakantiestad Pater Vijgen koopman huwbare in jonge Gaat duw-scheepvaart de slepen vervangen? Lucht in Brussel-stad ernstig verontreinigd meisjes v: Prijs per Chineesje slechts één dollar Ramen dicht Oorzaken Meer parken Fraaie stadzonnig strandgoede wijn BWÜllüiil Overrompelend Tito helpt Indonesië Duizend belevenissen van een missionaris (II) Missionering per kruiwagen Twee jongetjes verdronken ARAM EN DE HEER DER SLANGEN 4 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 12 AUGUSTUS 1957 Nieuwbouw Arcachon Naar liquidatie van tandartsenconflict Interessant experiment op de Rijn Concours hippique in Den Boschi 17e Bordeaux Een magische klank heeft deze naam voor de liefhebbers van het edele druivenat, die bij het zien van dit woord direct visioenen krygen van golvende wijngaarden met knoestige wijnstokken, enorme kuipen tot de rand gevuld met pur peren trossen, vrolijke oogstfeesten met gullachende wijnboeren en gla zen, grote glazen, waarin de diepro de of goudglinsterende drank als een kostelijk kleinood gevangen is. Mis plaatst zijn deze beelden zeker niet, maar zij passen beter bij de région Bordelaise, de streek rond Bordeaux, dan bij de warme, bedrijvige han delsstad zelf. Bordeaux is een stad, die de be zoeker overrompelt en verrast. Men is geneigd haar te vergelijken met andere Franse steden, naarstig speu rend naar Parijse doorkijkjes, straat jes uit Marseille en pleinen uit Lyon. Spaart u zich de moeite, Bordeaux kan en wil met geen enkele andere stad vergeleken worden. Waar im mers vindt u een halvemaanvormige haven, anders dan hier En waar een zo fraai plein als de Aliées de Tourny, volgens de inwoners van Bordeaux het grootste en het mooi ste na de Place de la Concorde De ijverige toerist vindt in Bor deaux de ruïnes van een 3e-eeuws amfitheater, die echter zeer ver dekt opgesteld zijn. Gemakkelijker (en interessanter) is het evenwel een tocht te maken langs de bouwwer ken, die weliswaar van iets latere datum zijn, doch die meer in het oog vallen, zoals de kathedraal Saint-André, daterend uit de 12e eeuw en waar eens het huwelijk tus sen Lodewijk XIII en Anna van Oos tenrijk ingezegend werd. Verder het Grand Theatre, een juweeltje van 18e-eeuwse architectuur, gebouwd op de plaats waar eens een Romeinse tempel stond, de Saint-Seurinkerk met haar rijkgebeeldhouwde portalen en de Saint-Michelkerk met een los staande 114 m hoge klokketoren. In de gewelven onder deze toren bewaart men voor op sensatie be luste lieden 70 gemummificeerde li- ehamen, afkomstig van een naburig kerkhof en in 1810 naar hun huidige verblijfplaats overgebracht. Wilt u na nog enkele oude stads poorten bekeken te hebben liever weer terug naar de 20e-eeuwse we reld en gaat uw voorkeur uit naar iets ultramoderns, steekt u dan één der machtige bruggen over, die zich welven boven de zoetjes voortkabbe lende Garonne en vraagt u de weg naar de Cité Bénange, een na-oor- logse witte woonstad met groene grasvelden» waar de jeugd zich net zo vermaakt als haar Nederlandse leeftijdgenootjes. U wilt nu misschien wel eens een wyngaard met toebehoren zien. Bor deaux biedt het u op een presenteer blaadje aan op nog geen kilometer afstand van de stad. De Mission de In het centrum van Bordeaux vindt men tal van monumentale gebouwen. Haut-Brion mag dan niet zovele hec-^ taren beslaan als zijn soortgenoten in de wijde omtrek, de wijn die hier verbouwd wordt is fameus. Zelfs de jonge wijn, die men u hier laat proe ven in de hagelwit gekalkte, heerlijk koele kelders, heeft al die bijzondere smaak, die de kenners de ogen doet dichtknijpen. Waarlijk grote wijnen kunt u ook proeven in het Maison du Vin, ge legen in het hartje van de stad. In een indrukwekkende marmeren zaal, waar gebrandschilderde ramen en schilderijen (hoe kan het ook an ders), de wijnbouw uitbeelden, staat een discrete tapkast, waarachter zich de flessen aaneenrijen. Tegen een zeer kleine vergoeding kunt u hier proeven van het beste wat de streek rond Bordeaux voort bracht. Een uitkomst voor ons Ne derlanders, want u behoeft het jaartal maar op te schrijven om des avonds in uw restaurant een goede beurt te maken bij de wijnkelner Aan het strand van Arcachon schijnt altyd de zon. Wanneer de warmte van Bordeaux u mocht gaan drukken en u verlangt naar de verkwikkende zeelucht, maakt u dan eens een reisje naar Arcachon, dè badplaats van de streek Met zijn vele hotels, zijn prachtige zandstrand en zijn buitengewoon goed klimaat trekt Arcachon vele bezoe kers uit binnen- en buitenland. De blinkend witte duinen zijn een paradijs voor de kinderen, hoewel de ,,dune du Pilat", met zijn 110 me ters de hoogste van Europa, eerder aan een flink uitgegroeide heuvel doet denken. Arcachon is rijk aan vermaakmogelijkheden, het heeft een Casino, een sportvliegveld. men kan er zeilen, waterskiën, tennissen en vissen, kortom alles wat een vakan tie zo prettig maakt. En mocht het vele zand u dorstig maken, ook in Arcachon schenkt men Bordeaux en ook hier verzekert een discreet ge raadpleegd papiertje met jaartallen u van het ontzag en de genegenheid van alle kelners De algemene vergadering der Ne< derlandse maatschappij tot bevorde ring der tandheelkunde heeft te Utrecht het beleid van het hoofdbe stuur ten aanzien van het conflict met de ziekenfondsen goedgekeurd. Dit be tekent, dat aan de leden van de maat schappij het advies gegeven zal wor den de medewerking aan de zieken fondsen te hervatten, zodra de kwes tie van het inroepen van een bindend advies inzake de honorering van de tandheelkundige hulp aan ziekenfonds verzekerden definitief is geregeld. Tussen de maatschappij en de zie kenfondsorganisaties is overeenstem ming bereikt over de nodige maat regelen in verband met de liquida tie van het conflict. Over een aantal tandheelkundige wensen zullen partijen na schriftelij ke voorbereiding op korte termijn besprekingen openen. De vice-president van Joegoslavië, Svetozar Vakmanovic-Tempo, die op 14 augustus voor een staatsbezoek van enige weken aan Indonesië in Djakarta wordt verwacht, zal met de Indonesische regering van gedachten wisselen over de mogelijkheden van samenwerking tussen de beide lan den, in het bijzonder op economisch gebied. Tijdens besprekingen, welke op het ogenblik in Djakarta worden gevoerd tussen een Tsjechoslowaakse handels missie en de Indonesische industriële raad, heeft de missie meegedeeld, dat Tsjechoslowakije bereid is bijstand te verlenen aan de Indonesische in dustriëlen. In juli 1933 keerde pater Andrees Vijgen, over wie wij onlangs verhaalden, terug naar Nederland. In zijn geboorteplaats Heerlen en in het Moederhuis van zijn congregatie in Teteringen deed hij herstel van krachten op. Een jaar later werd hij ten tweede male uitgezonden naar China, nu naar het bisdom Kansu. Wederom echter kon hij zijn bestemming niet bereiken. Was het enkele jaren tevoren geweest vanwege een aardbeving, thans was het een kwellende reumatische ziekte die hem dwong te blijven in de plaats van aankomst: Shantung aan de zee. Hij vestigde zich later in Yingping, waar hij een kerkje aantrof en een woning zelf bouwde. Zijn parochie om vatte dertig dorpen met een totaal aantal christenen van circa vierdui zend. Per fiets, ezel of met een door koe lies getrokken kruiwagen" bezocht hij deze dorpen, waarvoor hij ieder jaar 250 dagen op reis was. In elk dezer dorpen verbleef hij gewoonlijk drie dagen om er de heilige mis te lezen, te biechten en te dopen. Drie Chinese zusters gingen hem telkens vooraf om alles in gereedheid te brengen en de gelovigen voor te be reiden. Behalve deze zusters bezat pater Vijgen nog zeven catechisten, die ieder de zorg over enkele dor pen bezaten. Voor handelsgeld Eén maand in het jaar moest hij in de hoofdstatie als gastheer optre den van de catechumenen, die dan de laatste voorbereiding ontvingen op het doopsel. Hetgeen betekende dat tweehonderd kleinen en groten een maand lang van voedsel, drank en huisvesting moesten worden voorzien. De Chinese gezinnen zijn doorgaans bijzonder kinderrijk. Vijftien tot acht tien kinderen per gezin is een nor maal verschijnsel. De meisjes bene den veertien jaar echter hebben voor de Chinees geen waarde. Zij gelden als overbodig. „Wij kochten deze kinderen voor één dollar en voedden ze op totdat ze de huwelijksrijpe leeftijd van 14 Op een scheepswerf in Mainz worden thans vijf schepen gebouwd, die, wanneer zij dit najaar hun eerste vaart op de Nederrijn tussen Duis burg en Rotterdam zullen maken, een soort revolutie in de Duitse bin nenscheepvaart zullen inluiden. Het zal het eerste experiment op een Duitse rivier zijn met de „duw-scheepvaart"; de vracht-aken worden niet meer zoals tot dusver achter een sleepboot aan stalen lijnen ge trokken, zij worden dicht aan elkaar bevestigd door een boot geduwd. Deze duwboot, die thans in Mainz wordt gebouwd krijgt machines tot ongeveer 1250 P.K. en vier stuwlichters met een laadvermogen ieder van 1250 ton. Tot dusver vaart zo'n stuwschip alleen op de Seine. Een tweede is in aanbouw. lichters is bemanning noch onderko men nodig en ook roer- en ankerin stallaties vallen weg. Een dergelijke stuwlichter, een grote bak dus «on der eigen motorkracht kost ongeveer een kwart minder dan een even grote sleepaak. Ook de motorkracht van n stuwboot voor dezelfde last schijnt 20 procent minder te kunnen zijn dan van een sleepboot. Is de sleepscheepvaart verouderd? Zullen de sleepboten op de Rijn wel dra uitsterven? Sleep-scheepvaart heeft natuurlijk voordelen, maar zij heeft ook nade len, die vandaag de dag steeds ster ker blijken. Een voordeel is, dat de door een sleepboot getrokken schepen ook daar gemakkelijk kunnen wor den genavigeerd, waar de waterweg smal en bochtig is. Een nadeel is, dat op iedere getrokken aak een be manning nodig is en dus onderko men voor haar en dat op iedere aak stuur- en ankerinstallaties aanwezig moeten zijn. Voor de geduwde stuw- IS aar Amerikaan» voorbeeld Een aantal firma's in het Rijnland, die scheepsruimte voor ertstranspor ten nodig hebben zijn op de gedachte gekomen het eens met deze duw- scheepvaart te proberen. Op de Ne derrijn zal dit experiment wel slagen. Of op de bochtige trajecten van de Midden- of Boven-rijn, deze vrij onbe wegelijke stuw-scheepcolonnes even gemakkelijk kunnen navigeren als slepen zal eerst moeten worden be proefd. (Van onze Brusselse correspondent) De uittocht is in volle gang, want inderdaad begint de ,,city" van Brussel onbewoonbaar te wor den wegens de luchtverontreini ging. Velen, die het maar kun nen betalen zoeken een woning in de omgeving of op de rand van de stad tussen wat groen, waar men nog zonder al te grote gevaren diep kan ademhalen. Het gevolg ligt natuurlijk voor de hand: behoorlijke appartementen aan de buitenkant van de stad zijn al veel duurder dan in de binnenstad, waar dan ook hon derden woningen leeg staan; voor Nederlandse toeristen een be zienswaardigheid. Overal ziet ge bordjes of platen met opschrift: ,,A louer" of ,,te huur" en de eigenaar ontvangt u met alle ach ting. Als hij 3000 fr. per maand vraagt moogt ge zelfs duizend franken afdingen. In 't stadscentrum ruikt het wei nig bekoorlijk en zelfs tegenover de Zuidstatie kunt ge beter de ramen van uw hotelkamer dicht houden omdat er anders een vies luchtje binnenkomt, dat het mid den houdt tussen iets wat ik niet kan en iets wat ik niet mag uit drukken. De stad lijdt evenals de andere grote steden aan een te druk verkeer met alle gevolgen van dien. Bovendien ligt het cen trum in een dal, waardoor de bedorven lucht langer blijft han gen. Om de ramp volledig te maken bezit het hele centrum van Brussel niet één behoorlijk park. Groen zijn hier alleen som mige damesjurkjes en wat raam kozijnen. De rest is grauw, grijs, bruin en stoffig. Het thema van het onwelrie kende Brussel is plotseling actu eel geworden doordat een auto rijder een proces is begonnen te gen een taxi-onderneming, welke uitsluitend wagens met dieselmo toren in gebruik heeft. De klager beweert door de verkeersdrukte gedwongen te zijn geweest ge ruime tijd achter zo'n taxi te blijven rijden. Hij werd tenslotte onpasselijk, kreeg hoofdpijn en ademnood. Voor het gerecht eist hij thans een schadevergoeding van één frank, waaruit tevens blijkt, dat er iets meer achter de hele zaak schuilt. Inderdaad. De Bond voor Kankerbestrijding heeft klager zijn volledige medewerking toege zegd, zodat hij het aanbod van een andere automobielfabriek, die haar wagens niet uitrust met die selmotors, gemakkelijk van de hand kon wijzen. Moeten daarom de dieselmoto ren verdwijnen? Men beweert, dat ze weinig meer luchtveront reinigende eenheden verspreiden dan de benzinemotoren, mits ze in orde zijn. De metingen bewijzen echter, dat er ook andere oorzaken in het spel zijn. Tijdens het zondags rijverbod in de vorige herfst mat men ongeveer dezelfde hoe veelheid verontreinigende delen in een kubieke meter lucht in de binnenstad als op rijdagen. Oor zaak: de huiselijke haard. Slecht trekkende schoorstenen, onjuist aangelegde centrale verwarmin gen enz. veroorzaken namelijk, dat vooral bij bepaalde klimato logische verhoudingen het kolen- monoxyde niet in hogere lucht wordt afgevoerd maar terugvalt tot op de bodem. Voor Brussel geldt nog een an dere, speciale factor: de meeste fabrieken liggen niet gelijk bij andere steden ten oosten, maar ten westen van de »stad. Aange zien de wind negen van de tien dagen uit het westen komt, wor den de verontreinigende luchtde len keurig op het eentrurn neer gelaten. Voor Brussel geldt niet: pom pen of verdrinken, maar.... par ken aanleggen of verstikken. Dat groen een belangrijk hulpmiddel is in de strijd voor frisse lucht is algemeen bekend. Toch kwam men hier dezer dagen voor fei ten te staan, die iedereen ver stomden. De metingen op een droge en koude novemberdag we zen op 8000 gevaarlijke eenheden in één kubieke meter lucht, geno men op de Boulevard Waterloo, een drukke verkeersader en 420 vieze eenheden in één kubieke meter lucht, genomen uit het Ko ninklijk Park, dat noGhta"ns vlak bij de boulevard is gelegen. In juni van dit jaar wezen de cijfers 31.425 tegen 615 aan. Schuif het. niet te vlug op een verkoudheid, als u hoesten moet" schreef dezer dagen een Brussels blad. „Uw keel zit vol met gore vuiligheidjes." Maar waar tovert men parken vandaan? In het centrum is iede re vierkante meter vol gebouwd. Om de stad weer bewoonbaar te maken zal men huizencomplexen moeten afbreken en in de plaats er van parken moeten aanleggen. Het klassieke voorbeeld voor deze stuwscheep vaart is Amerika. Hier worden grote vierkante vrachtaken zonder bemanning en roer- en anker- installaties. door 'n stuwboot geduwd. De verhoudingen in Amerika liggen echter aanzienlijk anders dan in Eu ropa. Bovendien moet rekening wor den gehouden met de grote dicht heid van de scheepvaart op de Eu ropese waterwegen, die voor de duw- scheepvaart niet bevorderlijk is. De Rijnvloot omvat vandaag 10.327 tran sportaken zonder sleepboten, die voortdurend onderweg zijn. Er ïullen nog vele proefnemingen nodig lijn, alvorens over de vooruit- ilchten valt deie nieuwe vervoeri- wijze op de Rijn een definitief oor deel kan worden gevormd. Maar het voorbeeld van Mainz toont, dat rede rijen, die nieuwe schepen willen la ten bouwen, overwegen of zij niet aan deze nieuwe duw-schepen de voor keur zullen geven. Het gaat minder om het traject, dan wel om de goe deren, die vervoerd moeten worden. Vooral wordt gedacht aan het steeds herhaalde vervoer van mas sa goederen, ertsen of kolen tussen twee vaste punten. Laden, vervoer en lossen zouden in veel kortere tijd kunnen geschieden dan met sleep- aken mogelijk is. De duwlichter of de duwboot zouden bij voortdurend ver keer tussen twee havens geen wacht tijden meer nodig hebben. En - op een duwboot woont geen schippers- gezin. Twintigduizend gezinnen De slepers varen vandaag met hun gezinnen, met het gezin van de eige naar van de aak. van de stuurman en de eerste matroos, zodat op een dergelijke vrachtaak voortdurend 2 of zelfs 3 gezinnen met de bemanning meereizen. De gehele levenswijze van de schippers is hierop ingesteld. Vandaag de dag varen op de Rijn ongeveer 20.000 gezinnen. Dat het ook anders gaat, toont de zeescheepvaart. Het is echter uitge sloten al' deze gezinnen binnen af zienbare tijd van de Rijnvloot te ver bannen. Daarvoor- is evenveel tijd nodig als bijvoorbeeld voor de al gehele vervanging van de sleep scheepvaart door de duw-scheep vaart. In de sleepscheepvaart steekt kapitaal, dat men niet van vandaag op morgen kan stilleggen en een schip heeft een lang leven. jaar hadden bereikt. Dan waren we bereid ze uit te huwelijken, mits de jongens zich bereid verklaarden twee jaren catechismusonderricht te volgen. Tot zo lang hielden we de meisjes vast". Geld ontving pater Vijgen van re laties in Nederland, België en Noord- Amerika. Hij stuurde o.m. postzegels en zijde naar deze landen, waar de goederen voor zijn rekening werden verkocht. Van Japan naar Argentinië In 1941 werd de Chinese zeestrook overvallen door de Japanners. Naar schatting vijfduizend christenen van heinde en ver zochten een toevlucht in de missiestatie Yingping, waar ze drie maanden lang in tentjes hebben gewoond zonder dat hun iets over kwam. Inmiddels had pater Vijgen een ernstige ziekte opgelopen, die hem verplichtte zich onder dokters behan deling te stellen. Hij moest daarvoor naar Japan, waar hij in Tokio werd behandeld. Hij wilde later terug naar zijn missie, doch werd van dit voor nemen op wrede wijze weerhouden. Dan maar naar Amerika, dacht de Heerlenaar en hij boekte passage op een Japanse boot. In Amerika werd hem echter de toegang ontzegd. De Jappen konden zich reeds toen niet in de sympathie van de Amerikanen verheugen en deshalve werd alles en iedereen uit Japan geweerd. De boot ging voor anker buiten de haven van Los Angeles. Ontmoeting Op het vasteland was het intussen bekend geworden, dat een Neder landse priester aan boord van het Japanse schip vertoefde. Zo kon het gebeuren, dat op zekere dag een sloep langszij kwam en een andere geestelijke aan boord kwam. Hij vroeg naar pater Vijgen en diens verbazing was groot, toen hij In Heer lens dialect werd toegesproken. Het was pater Brouwers. Pater Vijgen informeerde bij zijn plaatsgenoot of het hem mogelijk ge- maakt kon worden in Panama te I gaan arbeiden onder de daar woon- achtige (vijfduizend) Chinezen. Maar ook pater Brouwers zag geen kans zijn confrater aan land te brengen. Het schip voer enkele dagen later verder naar Argentinië. Daar kon pater Vijgen wel van boord. Hij be zocht Rio de Janeiro, Montevideo en Buenos Aires, leerde de Spaanse taal spreken en verstaan en reisde na enkele maanden door naar San Miquel, driehonderd kilometer ten zuiden van Buenos Aires. Daar is hij tot 1953 gebleven. Op zekere dag werd hij naar Ro me ontboden, waar hij van zijn over sten te horen kreeg dat hij een half jaar naar Nederland mocht gaan om daarna terug te keren naar Argenti nië. Op de reis naar Nederland ver bleef pater Vijgen enige tijd in Zuid- Frankrijk, waar hij een vruchtbaar der missiegebied aanschouwde dan Argentinië was gebleken. Hij heeft zich toen teruggetrokken uit de con gregatie van de paters van Steyl en zich als wereldheer aangeboden bij de bisschop van Perpignan. ,,In Zuid-Frankrijk wacht de pries ters een grotere bevrediging dan is Argentinië, waar het onder de mo derne heidenen een welhaast onbe gonnen taak is te missioneren", al dus pater Vijgen. !r- J id- i.i Terugkerende van de tuinderij whi zijn vader werkte, is het 6-jarig jon getje A. van der Ent uit Barbel en Rodenrijs bij het spelen op een tuin dersschuit te water geraakt en ver dronken. Te 's-Gravenhage is de 8-jarige jM- gen K.J. Hoogweg in het verversing'; kanaal gevallen en verdronken. Hij was op het sluisje van de G.E.B. ge klommen en van de schuine kant sl het water ingegleden. Tussen zware regenbuien door moee ten de nummers van het nationaal concours hippique, dat zondag op het Veemarktterrein in 's-Hertogenbo»oti is gehouden, worden afgewerkt. In de limietklasse (eenspannen tuig. Op de Rijn varen nog aken, die ruim paarden) kreeg de prachtig gaande honderd jaar oud zijn en vele, die vijftig, zestig jaren tellen. Bij de waterstaat- en scheepvaart directies van de bondsrepubliek geeft men deze duw-scheepvaart we gens haar voordelen grote toekomst mogelijkheden. In de binnenscheep vaart kan nog heel wat worden gerationaliseerd. Dit oudste aller verkeersmiddelen heeft nog lang niet de grens van zijn prestatie-mogelijk heden bereikt. Tovino" van gebroeders Buik (Nieuw Vennep) de oranjestrik. In de open klasse behaalde dezeifris genaar met „Marijke" de eerste prijs. Mr. Albers Pistorius werd met „Feldberg" winnaar van het spring concours MA. Voor het springconcours puissance viel reeds in de tweede ronde de be slissing, ten gunste van Willy Schee- ren 57-20 De hoofdman der boog schutters wenkt zijn manschap pen voorwaarts te komen. Zwij gend, de pijlen gereed op de pezen der bogen, blikken de mannen neer op het groepje mensen onder hen. Een hun- ner doet nog enkele stappen voorwaarts eil kijkt langs de rotswand omlaag om te zien of zich ook daar mannen van Aram bevinden Driftig wijst de aanvoerder hem terug. „Terug, kerel, je staat in het volle ge zicht! Wacht op het hoornsig naal voor de donder!" sist hij woedend. Maar het is te laat. Een van Arams krijgers, die opdracht had, de rotsen nauw lettend in het oog te houden, uit een waarschuwende kreet. ..Daar. daar op de rotsen! Dek ken, dekDan suist de eer ste pijl omlaag en kreunend stort de man ter aardel HET BEZOI president vd aan Polen einde van gesteld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 6