I
BORDEAUX - ideale
vakantiestad
Pater Vijgen koopman
huwbare
in
jonge
Gaat duw-scheepvaart
de slepen vervangen?
Lucht in Brussel-stad
ernstig verontreinigd
meisjes
v:
Prijs per Chineesje slechts
één dollar
Ramen dicht
Oorzaken
Meer parken
Fraaie stadzonnig strandgoede wijn
BWÜllüiil
Overrompelend
Tito helpt
Indonesië
Duizend belevenissen van een missionaris (II)
Missionering
per kruiwagen
Twee jongetjes
verdronken
ARAM EN DE HEER DER SLANGEN
4
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 12 AUGUSTUS 1957
Nieuwbouw
Arcachon
Naar liquidatie van
tandartsenconflict
Interessant
experiment op
de Rijn
Concours hippique
in Den Boschi
17e
Bordeaux Een magische klank
heeft deze naam voor de liefhebbers
van het edele druivenat, die bij het
zien van dit woord direct visioenen
krygen van golvende wijngaarden
met knoestige wijnstokken, enorme
kuipen tot de rand gevuld met pur
peren trossen, vrolijke oogstfeesten
met gullachende wijnboeren en gla
zen, grote glazen, waarin de diepro
de of goudglinsterende drank als een
kostelijk kleinood gevangen is. Mis
plaatst zijn deze beelden zeker niet,
maar zij passen beter bij de région
Bordelaise, de streek rond Bordeaux,
dan bij de warme, bedrijvige han
delsstad zelf.
Bordeaux is een stad, die de be
zoeker overrompelt en verrast. Men
is geneigd haar te vergelijken met
andere Franse steden, naarstig speu
rend naar Parijse doorkijkjes, straat
jes uit Marseille en pleinen uit Lyon.
Spaart u zich de moeite, Bordeaux
kan en wil met geen enkele andere
stad vergeleken worden. Waar im
mers vindt u een halvemaanvormige
haven, anders dan hier En waar
een zo fraai plein als de Aliées de
Tourny, volgens de inwoners van
Bordeaux het grootste en het mooi
ste na de Place de la Concorde
De ijverige toerist vindt in Bor
deaux de ruïnes van een 3e-eeuws
amfitheater, die echter zeer ver
dekt opgesteld zijn. Gemakkelijker
(en interessanter) is het evenwel een
tocht te maken langs de bouwwer
ken, die weliswaar van iets latere
datum zijn, doch die meer in het
oog vallen, zoals de kathedraal
Saint-André, daterend uit de 12e
eeuw en waar eens het huwelijk tus
sen Lodewijk XIII en Anna van Oos
tenrijk ingezegend werd. Verder het
Grand Theatre, een juweeltje van
18e-eeuwse architectuur, gebouwd op
de plaats waar eens een Romeinse
tempel stond, de Saint-Seurinkerk
met haar rijkgebeeldhouwde portalen
en de Saint-Michelkerk met een los
staande 114 m hoge klokketoren.
In de gewelven onder deze toren
bewaart men voor op sensatie be
luste lieden 70 gemummificeerde li-
ehamen, afkomstig van een naburig
kerkhof en in 1810 naar hun huidige
verblijfplaats overgebracht.
Wilt u na nog enkele oude stads
poorten bekeken te hebben liever
weer terug naar de 20e-eeuwse we
reld en gaat uw voorkeur uit naar
iets ultramoderns, steekt u dan één
der machtige bruggen over, die zich
welven boven de zoetjes voortkabbe
lende Garonne en vraagt u de weg
naar de Cité Bénange, een na-oor-
logse witte woonstad met groene
grasvelden» waar de jeugd zich net
zo vermaakt als haar Nederlandse
leeftijdgenootjes.
U wilt nu misschien wel eens een
wyngaard met toebehoren zien. Bor
deaux biedt het u op een presenteer
blaadje aan op nog geen kilometer
afstand van de stad. De Mission de
In het centrum van Bordeaux
vindt men tal van monumentale
gebouwen.
Haut-Brion mag dan niet zovele hec-^
taren beslaan als zijn soortgenoten in
de wijde omtrek, de wijn die hier
verbouwd wordt is fameus. Zelfs de
jonge wijn, die men u hier laat proe
ven in de hagelwit gekalkte, heerlijk
koele kelders, heeft al die bijzondere
smaak, die de kenners de ogen doet
dichtknijpen.
Waarlijk grote wijnen kunt u ook
proeven in het Maison du Vin, ge
legen in het hartje van de stad. In
een indrukwekkende marmeren zaal,
waar gebrandschilderde ramen en
schilderijen (hoe kan het ook an
ders), de wijnbouw uitbeelden, staat
een discrete tapkast, waarachter zich
de flessen aaneenrijen.
Tegen een zeer kleine vergoeding
kunt u hier proeven van het beste
wat de streek rond Bordeaux voort
bracht. Een uitkomst voor ons Ne
derlanders, want u behoeft het jaartal
maar op te schrijven om des avonds
in uw restaurant een goede beurt te
maken bij de wijnkelner
Aan het strand van Arcachon
schijnt altyd de zon.
Wanneer de warmte van Bordeaux
u mocht gaan drukken en u verlangt
naar de verkwikkende zeelucht,
maakt u dan eens een reisje naar
Arcachon, dè badplaats van de streek
Met zijn vele hotels, zijn prachtige
zandstrand en zijn buitengewoon goed
klimaat trekt Arcachon vele bezoe
kers uit binnen- en buitenland.
De blinkend witte duinen zijn een
paradijs voor de kinderen, hoewel
de ,,dune du Pilat", met zijn 110 me
ters de hoogste van Europa, eerder
aan een flink uitgegroeide heuvel
doet denken. Arcachon is rijk aan
vermaakmogelijkheden, het heeft een
Casino, een sportvliegveld. men kan
er zeilen, waterskiën, tennissen en
vissen, kortom alles wat een vakan
tie zo prettig maakt. En mocht het
vele zand u dorstig maken, ook in
Arcachon schenkt men Bordeaux en
ook hier verzekert een discreet ge
raadpleegd papiertje met jaartallen
u van het ontzag en de genegenheid
van alle kelners
De algemene vergadering der Ne<
derlandse maatschappij tot bevorde
ring der tandheelkunde heeft te
Utrecht het beleid van het hoofdbe
stuur ten aanzien van het conflict met
de ziekenfondsen goedgekeurd. Dit be
tekent, dat aan de leden van de maat
schappij het advies gegeven zal wor
den de medewerking aan de zieken
fondsen te hervatten, zodra de kwes
tie van het inroepen van een bindend
advies inzake de honorering van de
tandheelkundige hulp aan ziekenfonds
verzekerden definitief is geregeld.
Tussen de maatschappij en de zie
kenfondsorganisaties is overeenstem
ming bereikt over de nodige maat
regelen in verband met de liquida
tie van het conflict.
Over een aantal tandheelkundige
wensen zullen partijen na schriftelij
ke voorbereiding op korte termijn
besprekingen openen.
De vice-president van Joegoslavië,
Svetozar Vakmanovic-Tempo, die op
14 augustus voor een staatsbezoek
van enige weken aan Indonesië in
Djakarta wordt verwacht, zal met de
Indonesische regering van gedachten
wisselen over de mogelijkheden van
samenwerking tussen de beide lan
den, in het bijzonder op economisch
gebied.
Tijdens besprekingen, welke op het
ogenblik in Djakarta worden gevoerd
tussen een Tsjechoslowaakse handels
missie en de Indonesische industriële
raad, heeft de missie meegedeeld, dat
Tsjechoslowakije bereid is bijstand te
verlenen aan de Indonesische in
dustriëlen.
In juli 1933 keerde pater Andrees Vijgen, over wie wij onlangs
verhaalden, terug naar Nederland. In zijn geboorteplaats Heerlen
en in het Moederhuis van zijn congregatie in Teteringen deed hij
herstel van krachten op. Een jaar later werd hij ten tweede male
uitgezonden naar China, nu naar het bisdom Kansu. Wederom
echter kon hij zijn bestemming niet bereiken. Was het enkele
jaren tevoren geweest vanwege een aardbeving, thans was het
een kwellende reumatische ziekte die hem dwong te blijven in
de plaats van aankomst: Shantung aan de zee.
Hij vestigde zich later in Yingping,
waar hij een kerkje aantrof en een
woning zelf bouwde. Zijn parochie om
vatte dertig dorpen met een totaal
aantal christenen van circa vierdui
zend.
Per fiets, ezel of met een door koe
lies getrokken kruiwagen" bezocht
hij deze dorpen, waarvoor hij ieder
jaar 250 dagen op reis was. In elk
dezer dorpen verbleef hij gewoonlijk
drie dagen om er de heilige mis te
lezen, te biechten en te dopen. Drie
Chinese zusters gingen hem telkens
vooraf om alles in gereedheid te
brengen en de gelovigen voor te be
reiden. Behalve deze zusters bezat
pater Vijgen nog zeven catechisten,
die ieder de zorg over enkele dor
pen bezaten.
Voor handelsgeld
Eén maand in het jaar moest hij
in de hoofdstatie als gastheer optre
den van de catechumenen, die dan
de laatste voorbereiding ontvingen op
het doopsel. Hetgeen betekende dat
tweehonderd kleinen en groten een
maand lang van voedsel, drank en
huisvesting moesten worden voorzien.
De Chinese gezinnen zijn doorgaans
bijzonder kinderrijk. Vijftien tot acht
tien kinderen per gezin is een nor
maal verschijnsel. De meisjes bene
den veertien jaar echter hebben voor
de Chinees geen waarde. Zij gelden
als overbodig.
„Wij kochten deze kinderen voor
één dollar en voedden ze op totdat
ze de huwelijksrijpe leeftijd van 14
Op een scheepswerf in Mainz worden thans vijf schepen gebouwd,
die, wanneer zij dit najaar hun eerste vaart op de Nederrijn tussen Duis
burg en Rotterdam zullen maken, een soort revolutie in de Duitse bin
nenscheepvaart zullen inluiden. Het zal het eerste experiment op een
Duitse rivier zijn met de „duw-scheepvaart"; de vracht-aken worden
niet meer zoals tot dusver achter een sleepboot aan stalen lijnen ge
trokken, zij worden dicht aan elkaar bevestigd door een boot geduwd.
Deze duwboot, die thans in Mainz wordt gebouwd krijgt machines tot
ongeveer 1250 P.K. en vier stuwlichters met een laadvermogen ieder van
1250 ton. Tot dusver vaart zo'n stuwschip alleen op de Seine. Een tweede
is in aanbouw.
lichters is bemanning noch onderko
men nodig en ook roer- en ankerin
stallaties vallen weg. Een dergelijke
stuwlichter, een grote bak dus «on
der eigen motorkracht kost ongeveer
een kwart minder dan een even grote
sleepaak. Ook de motorkracht van
n stuwboot voor dezelfde last schijnt
20 procent minder te kunnen zijn dan
van een sleepboot.
Is de sleepscheepvaart verouderd?
Zullen de sleepboten op de Rijn wel
dra uitsterven?
Sleep-scheepvaart heeft natuurlijk
voordelen, maar zij heeft ook nade
len, die vandaag de dag steeds ster
ker blijken. Een voordeel is, dat de
door een sleepboot getrokken schepen
ook daar gemakkelijk kunnen wor
den genavigeerd, waar de waterweg
smal en bochtig is. Een nadeel is,
dat op iedere getrokken aak een be
manning nodig is en dus onderko
men voor haar en dat op iedere aak
stuur- en ankerinstallaties aanwezig
moeten zijn. Voor de geduwde stuw-
IS aar Amerikaan»
voorbeeld
Een aantal firma's in het Rijnland,
die scheepsruimte voor ertstranspor
ten nodig hebben zijn op de gedachte
gekomen het eens met deze duw-
scheepvaart te proberen. Op de Ne
derrijn zal dit experiment wel slagen.
Of op de bochtige trajecten van de
Midden- of Boven-rijn, deze vrij onbe
wegelijke stuw-scheepcolonnes even
gemakkelijk kunnen navigeren als
slepen zal eerst moeten worden be
proefd.
(Van onze Brusselse
correspondent)
De uittocht is in volle gang,
want inderdaad begint de ,,city"
van Brussel onbewoonbaar te wor
den wegens de luchtverontreini
ging. Velen, die het maar kun
nen betalen zoeken een woning
in de omgeving of op de rand
van de stad tussen wat groen,
waar men nog zonder al te grote
gevaren diep kan ademhalen. Het
gevolg ligt natuurlijk voor de
hand: behoorlijke appartementen
aan de buitenkant van de stad
zijn al veel duurder dan in de
binnenstad, waar dan ook hon
derden woningen leeg staan; voor
Nederlandse toeristen een be
zienswaardigheid. Overal ziet ge
bordjes of platen met opschrift:
,,A louer" of ,,te huur" en de
eigenaar ontvangt u met alle ach
ting. Als hij 3000 fr. per maand
vraagt moogt ge zelfs duizend
franken afdingen.
In 't stadscentrum ruikt het wei
nig bekoorlijk en zelfs tegenover
de Zuidstatie kunt ge beter de
ramen van uw hotelkamer dicht
houden omdat er anders een vies
luchtje binnenkomt, dat het mid
den houdt tussen iets wat ik niet
kan en iets wat ik niet mag uit
drukken. De stad lijdt evenals de
andere grote steden aan een te
druk verkeer met alle gevolgen
van dien. Bovendien ligt het cen
trum in een dal, waardoor de
bedorven lucht langer blijft han
gen. Om de ramp volledig te
maken bezit het hele centrum
van Brussel niet één behoorlijk
park. Groen zijn hier alleen som
mige damesjurkjes en wat raam
kozijnen. De rest is grauw, grijs,
bruin en stoffig.
Het thema van het onwelrie
kende Brussel is plotseling actu
eel geworden doordat een auto
rijder een proces is begonnen te
gen een taxi-onderneming, welke
uitsluitend wagens met dieselmo
toren in gebruik heeft. De klager
beweert door de verkeersdrukte
gedwongen te zijn geweest ge
ruime tijd achter zo'n taxi te
blijven rijden. Hij werd tenslotte
onpasselijk, kreeg hoofdpijn en
ademnood.
Voor het gerecht eist hij thans
een schadevergoeding van één
frank, waaruit tevens blijkt, dat
er iets meer achter de hele zaak
schuilt. Inderdaad. De Bond voor
Kankerbestrijding heeft klager
zijn volledige medewerking toege
zegd, zodat hij het aanbod van
een andere automobielfabriek, die
haar wagens niet uitrust met die
selmotors, gemakkelijk van de
hand kon wijzen.
Moeten daarom de dieselmoto
ren verdwijnen? Men beweert,
dat ze weinig meer luchtveront
reinigende eenheden verspreiden
dan de benzinemotoren, mits ze
in orde zijn.
De metingen bewijzen echter,
dat er ook andere oorzaken in
het spel zijn. Tijdens het zondags
rijverbod in de vorige herfst
mat men ongeveer dezelfde hoe
veelheid verontreinigende delen
in een kubieke meter lucht in de
binnenstad als op rijdagen. Oor
zaak: de huiselijke haard. Slecht
trekkende schoorstenen, onjuist
aangelegde centrale verwarmin
gen enz. veroorzaken namelijk,
dat vooral bij bepaalde klimato
logische verhoudingen het kolen-
monoxyde niet in hogere lucht
wordt afgevoerd maar terugvalt
tot op de bodem.
Voor Brussel geldt nog een an
dere, speciale factor: de meeste
fabrieken liggen niet gelijk bij
andere steden ten oosten, maar
ten westen van de »stad. Aange
zien de wind negen van de tien
dagen uit het westen komt, wor
den de verontreinigende luchtde
len keurig op het eentrurn neer
gelaten.
Voor Brussel geldt niet: pom
pen of verdrinken, maar.... par
ken aanleggen of verstikken. Dat
groen een belangrijk hulpmiddel
is in de strijd voor frisse lucht
is algemeen bekend. Toch kwam
men hier dezer dagen voor fei
ten te staan, die iedereen ver
stomden. De metingen op een
droge en koude novemberdag we
zen op 8000 gevaarlijke eenheden
in één kubieke meter lucht, geno
men op de Boulevard Waterloo,
een drukke verkeersader en 420
vieze eenheden in één kubieke
meter lucht, genomen uit het Ko
ninklijk Park, dat noGhta"ns vlak
bij de boulevard is gelegen. In
juni van dit jaar wezen de cijfers
31.425 tegen 615 aan.
Schuif het. niet te vlug op
een verkoudheid, als u hoesten
moet" schreef dezer dagen een
Brussels blad. „Uw keel zit vol
met gore vuiligheidjes."
Maar waar tovert men parken
vandaan? In het centrum is iede
re vierkante meter vol gebouwd.
Om de stad weer bewoonbaar te
maken zal men huizencomplexen
moeten afbreken en in de plaats
er van parken moeten aanleggen.
Het klassieke voorbeeld voor deze
stuwscheep vaart is Amerika. Hier
worden grote vierkante vrachtaken
zonder bemanning en roer- en anker-
installaties. door 'n stuwboot geduwd.
De verhoudingen in Amerika liggen
echter aanzienlijk anders dan in Eu
ropa. Bovendien moet rekening wor
den gehouden met de grote dicht
heid van de scheepvaart op de Eu
ropese waterwegen, die voor de duw-
scheepvaart niet bevorderlijk is. De
Rijnvloot omvat vandaag 10.327 tran
sportaken zonder sleepboten, die
voortdurend onderweg zijn.
Er ïullen nog vele proefnemingen
nodig lijn, alvorens over de vooruit-
ilchten valt deie nieuwe vervoeri-
wijze op de Rijn een definitief oor
deel kan worden gevormd. Maar het
voorbeeld van Mainz toont, dat rede
rijen, die nieuwe schepen willen la
ten bouwen, overwegen of zij niet aan
deze nieuwe duw-schepen de voor
keur zullen geven. Het gaat minder
om het traject, dan wel om de goe
deren, die vervoerd moeten worden.
Vooral wordt gedacht aan het
steeds herhaalde vervoer van mas
sa goederen, ertsen of kolen tussen
twee vaste punten. Laden, vervoer
en lossen zouden in veel kortere tijd
kunnen geschieden dan met sleep-
aken mogelijk is. De duwlichter of de
duwboot zouden bij voortdurend ver
keer tussen twee havens geen wacht
tijden meer nodig hebben. En - op
een duwboot woont geen schippers-
gezin.
Twintigduizend
gezinnen
De slepers varen vandaag met hun
gezinnen, met het gezin van de eige
naar van de aak. van de stuurman
en de eerste matroos, zodat op een
dergelijke vrachtaak voortdurend 2
of zelfs 3 gezinnen met de bemanning
meereizen. De gehele levenswijze van
de schippers is hierop ingesteld.
Vandaag de dag varen op de Rijn
ongeveer 20.000 gezinnen.
Dat het ook anders gaat, toont de
zeescheepvaart. Het is echter uitge
sloten al' deze gezinnen binnen af
zienbare tijd van de Rijnvloot te ver
bannen. Daarvoor- is evenveel tijd
nodig als bijvoorbeeld voor de al
gehele vervanging van de sleep
scheepvaart door de duw-scheep
vaart. In de sleepscheepvaart
steekt kapitaal, dat men niet van
vandaag op morgen kan stilleggen
en een schip heeft een lang leven.
jaar hadden bereikt. Dan waren we
bereid ze uit te huwelijken, mits
de jongens zich bereid verklaarden
twee jaren catechismusonderricht
te volgen. Tot zo lang hielden we de
meisjes vast".
Geld ontving pater Vijgen van re
laties in Nederland, België en Noord-
Amerika. Hij stuurde o.m. postzegels
en zijde naar deze landen, waar de
goederen voor zijn rekening werden
verkocht.
Van Japan naar Argentinië
In 1941 werd de Chinese zeestrook
overvallen door de Japanners. Naar
schatting vijfduizend christenen van
heinde en ver zochten een toevlucht
in de missiestatie Yingping, waar ze
drie maanden lang in tentjes hebben
gewoond zonder dat hun iets over
kwam.
Inmiddels had pater Vijgen een
ernstige ziekte opgelopen, die hem
verplichtte zich onder dokters behan
deling te stellen. Hij moest daarvoor
naar Japan, waar hij in Tokio werd
behandeld. Hij wilde later terug naar
zijn missie, doch werd van dit voor
nemen op wrede wijze weerhouden.
Dan maar naar Amerika, dacht de
Heerlenaar en hij boekte passage op
een Japanse boot. In Amerika werd
hem echter de toegang ontzegd. De
Jappen konden zich reeds toen niet
in de sympathie van de Amerikanen
verheugen en deshalve werd alles en
iedereen uit Japan geweerd. De boot
ging voor anker buiten de haven van
Los Angeles.
Ontmoeting
Op het vasteland was het intussen
bekend geworden, dat een Neder
landse priester aan boord van het
Japanse schip vertoefde. Zo kon het
gebeuren, dat op zekere dag een
sloep langszij kwam en een andere
geestelijke aan boord kwam. Hij
vroeg naar pater Vijgen en diens
verbazing was groot, toen hij In Heer
lens dialect werd toegesproken. Het
was pater Brouwers.
Pater Vijgen informeerde bij zijn
plaatsgenoot of het hem mogelijk ge-
maakt kon worden in Panama te I
gaan arbeiden onder de daar woon-
achtige (vijfduizend) Chinezen. Maar
ook pater Brouwers zag geen kans
zijn confrater aan land te brengen.
Het schip voer enkele dagen later
verder naar Argentinië. Daar kon
pater Vijgen wel van boord. Hij be
zocht Rio de Janeiro, Montevideo en
Buenos Aires, leerde de Spaanse
taal spreken en verstaan en reisde
na enkele maanden door naar San
Miquel, driehonderd kilometer ten
zuiden van Buenos Aires. Daar is hij
tot 1953 gebleven.
Op zekere dag werd hij naar Ro
me ontboden, waar hij van zijn over
sten te horen kreeg dat hij een half
jaar naar Nederland mocht gaan om
daarna terug te keren naar Argenti
nië. Op de reis naar Nederland ver
bleef pater Vijgen enige tijd in Zuid-
Frankrijk, waar hij een vruchtbaar
der missiegebied aanschouwde dan
Argentinië was gebleken. Hij heeft
zich toen teruggetrokken uit de con
gregatie van de paters van Steyl en
zich als wereldheer aangeboden bij de
bisschop van Perpignan.
,,In Zuid-Frankrijk wacht de pries
ters een grotere bevrediging dan is
Argentinië, waar het onder de mo
derne heidenen een welhaast onbe
gonnen taak is te missioneren", al
dus pater Vijgen.
!r- J
id- i.i
Terugkerende van de tuinderij whi
zijn vader werkte, is het 6-jarig jon
getje A. van der Ent uit Barbel en
Rodenrijs bij het spelen op een tuin
dersschuit te water geraakt en ver
dronken.
Te 's-Gravenhage is de 8-jarige jM-
gen K.J. Hoogweg in het verversing';
kanaal gevallen en verdronken. Hij
was op het sluisje van de G.E.B. ge
klommen en van de schuine kant sl
het water ingegleden.
Tussen zware regenbuien door moee
ten de nummers van het nationaal
concours hippique, dat zondag op het
Veemarktterrein in 's-Hertogenbo»oti
is gehouden, worden afgewerkt.
In de limietklasse (eenspannen tuig.
Op de Rijn varen nog aken, die ruim paarden) kreeg de prachtig gaande
honderd jaar oud zijn en vele, die
vijftig, zestig jaren tellen.
Bij de waterstaat- en scheepvaart
directies van de bondsrepubliek
geeft men deze duw-scheepvaart we
gens haar voordelen grote toekomst
mogelijkheden. In de binnenscheep
vaart kan nog heel wat worden
gerationaliseerd. Dit oudste aller
verkeersmiddelen heeft nog lang niet
de grens van zijn prestatie-mogelijk
heden bereikt.
Tovino" van gebroeders Buik
(Nieuw Vennep) de oranjestrik. In
de open klasse behaalde dezeifris
genaar met „Marijke" de eerste
prijs.
Mr. Albers Pistorius werd met
„Feldberg" winnaar van het spring
concours MA.
Voor het springconcours puissance
viel reeds in de tweede ronde de be
slissing, ten gunste van Willy Schee-
ren
57-20 De hoofdman der boog
schutters wenkt zijn manschap
pen voorwaarts te komen. Zwij
gend, de pijlen gereed op de
pezen der bogen, blikken de
mannen neer op het groepje
mensen onder hen. Een hun-
ner doet nog enkele stappen
voorwaarts eil kijkt langs de
rotswand omlaag om te zien
of zich ook daar mannen van
Aram bevinden Driftig wijst de
aanvoerder hem terug. „Terug,
kerel, je staat in het volle ge
zicht! Wacht op het hoornsig
naal voor de donder!" sist hij
woedend. Maar het is te laat.
Een van Arams krijgers, die
opdracht had, de rotsen nauw
lettend in het oog te houden,
uit een waarschuwende kreet.
..Daar. daar op de rotsen! Dek
ken, dekDan suist de eer
ste pijl omlaag en kreunend
stort de man ter aardel
HET BEZOI
president vd
aan Polen
einde van
gesteld.