TUSSEN DUIZENDEN DUIVEN NAAR DAX kampioenen gebruiken oomens duivenvoer Met convoyeurs per duiven-express dwars door België en Frankrijk Duivensport kan duur zijn Een gewonde in Dax. Fa. J. STEIJLEN klappen ijzeren prijswinnaars internationaal i Kapitaal j slot UW ADRES Fa. OOMENS Fa. J. Hoosemans - Oomen VERZENDMANDEN DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1957 benodigdheden Jan Theeuwes Klerx G. Oomen- v.d. Sanden WIST U... J. van Riel 8 11 beurt. In een cafétje tegenover het station zaten in ploegen van twee man convoyeurs aan een glas wijn te proeven. Een kleine voorraad verdween in de wagon. De rit kon verder gaan. Dat gebeurde na zeven uur. y- >3v.\.vs$S-" Onder een wolkeloze hemel, maar onder de op stations t steeds aanwezige vervelende draden, snelden de duiven de manden uit. Een minuut later hadden zij het grondgebied van t Dax verlaten en waren zij van de eerste van de circa duizend J te vliegen kilometers af. Si t'L^^ (Van onze speciale verslaggever) Een wolkeloze hemel, een lichte wind uit het zuidwesten, de duiven konden worden gelost. Over 'n half uur mochten zij de lucht in. Aan de rand van het stationsemplacement, in het charmante Dax, stonden tientallen nieuwsgierigen. Zij wilden het vertrek zien van de vermaarde „pigeons hollandais". De plaatselijke commissaris wandelde langs de honderden manden. Hij voelde zich zeer gewichtig. Hij controleerde of er tij dens de reis geen enkele pauwstaart was ontsnapt. Hij gaf de convoyeurs een geruststellend teken. De loodjes konden verwijderd worden. Er werd een tiental helpers WOENSDAGMORGEN HALF 1EVEN. Een grauwe lucht >mzoomde het grote Roosen- laalse emplacement. Op lijn nimmer zoveel stond de goe derentrein. Achter de loc vijf ra gons duiven. Hoofdconvo- eur Kees- van Eekelen uit Gispen (hij zou de reis niet neemakeró stapte met een in- trukwekkende bos papieren 'ver de rail.Expeditiebrie- en. inklaringsformulieren, louanevoorschriften en in- .tructies voor de chef van het :onvooi, Janu* van der Linden an de Vestingstraat 17 uit Ireda. Een korte bespreking „Begrepen, Kees", zei jj. gecharterd voor het openen van de luikjes. Zij kregen hun plaatsen aangewezen. Alles was gereed. Een auto snorde het asfalt op. Een donker type, in de hand een camera, stapte uit. Een persfotograaf. Hij installeerde zich. Op hetzelfde moment klonk de zware stem van de hoofdbe'geleider. In minder dan een halve minuut waren de bijna zevenduizend duiven gelost. Zij namen onmiddellijk de goede richting. Het duurde geen dertig seconden of de diertjes verdwenen achter de goederenloods. Zij waren begonnen aan hun avontuurlijke vlucht van ongeveer 1000 kilometer. De convoyeurs waren moe. Buiten viel de avond. In de ro mantische sfeer van de wagon paste toch het mysterieuze verhaal van de duif. Na Creil kwam dat los, verteld door de drie mannen. Zij konden niet achter het mysterie komen. Het mysterie van de duif, die straks ergens diep in Frankrijk zou worden losgelaten. Hoe was het moge lijk. dat dit simpele diertje nog ooit thuis zou geraken? Het was een ideaal verhaal om de dag er mee te eindigen. De trein moest voor een sig naal blijven staan. Janus II en Kees verdwenen in de derde wagon. Daar lagen de matras sen. In wagon twee kroop de chef onde" de dekens, alsmede de vierde man, maar hij kon de slaap niet vatten. Toen rond twaalf uur de trein het Parijse Saint Denis binnenreed, zat hij door een kleine kier naar de silhouetten van de lichtstad te kijken. Hij bleef niet alleen op zijn eenzame post. De wagons werden van Saint Denis naar het volgende station La Cha- peile gerangeerd. De ene da verende klap de andere volg de. De laatste, door de machi nisten rond half vier ten beste gegeven, was de machtigste. De duiven schrokken wakker, koerden, pikten en zwiepten met hun vleugels. „Barst", klonk het in de der de wagon. De trein had (eindelijk) een half uurtje rust. Dat leek ten minste zo. Nu kwamen er ech ter mannen met grote voorha mers opdagen. Zij tikten tegen het materiaal, zochten (tever geefs) naar warmgelopen wie len en verdwenen. Nauwelijks waren zij weg of het lieve leventje begon op nieuw. Piepend, krakend, steu nend schoof de trein van wissel op wissel. Buiten werd het wat lichter. Dat merkten ook de kampioenen, die hun kroplie- deren zongen. I 1US. De twee andere begeleiders. ,ees Boomaars, Heikantstraat J te Rijen en Janus Leys, I anakker straat 26, Etten j louwden met manden. Zij I adden met Janus van der I inden al een nacht slapen in I e trein achter de rug. I ,,Zal me een reisje worden", ei Boomaars. Hij wandelde ïaar een hoek in de tweede v agon. Op een gasstel pruttel- ie de koffie. Met een triom- I antelijke glimlach pakte Kees Ie kan vast, ,,Ze is bruin", I iep hij. Binnen enkele minuten varen er vier, vijf rangeerders iresent. Zij genoten van het varme bakske, wensten de lui venmannen een goede reis n verdwenen in de mist. De machinist van de loc gaf 3en teken, dat het kleine ge- elschap zich aan boord van le trein moest begeven. Lang- aam, heel langzaam boemel- len de wagons over de rails. )e duiven, die zich opmerke- ijk rustig hadden gehouden, 'eerden op. .■Het gekoer begint", geloof- ie Janus Leys. "^en koerende trein", voeg- ie Kees Boomaars er aan toe. De machinist had geen haast, deer dan twintig minuten na iet vertrek in Roosendaal hob- >elde de karavaan Esschen 'innen. Voor al uw duiven naar de speciaalzaak van Stoomberg 16 Dongen ,,Hier staan we minstens an derhalf uur", mompelde van der Linden, die zijn personeel de opdracht gaf de duiven 'e drinken en te eten te geven. Hij zelf kuierde met zijn reus achtige bos papieren het sta tionsgebouw binnen. Een geeu wende beambte ontving de chef-convoyeur. ,,Gij zijt er met duifjes, zulle! ,,Sjuust". ,,In ploegen om 'n slokske", commandeerde de baas. ..Twee man drinken, twee man bij de wagons". Kees van Eekelen verscheen inmiddels weer op het tapijt. Hij had de trein met zijn fiets bij kunnen houden. Hij herhaal de zijn instructies. De reis naar Dax, het stadje aan de voet van de Pyreneeën, was begonnen. Maar het ging langzaam, ellendig langzaam. Janus van der Linden liet zijn ogen langs de manden glijden. -.De oude duiven zijn het rei zen gewoon. De jonge niet. De laatste drinken zelden. De best" kijk maar, smaakt het nn werden ,™eest doelmatige wijze rLf'r3 l' Buera""neld. Janus begon varfhet middavS^331' stomen van het middageten te bemoei en. Zijn collega's namen plaats op de strozak en vertelden die- pe (duiven) wijsheden Kees Boomaars wees naar een van de manden. Toekomstige kampioenen" zei hij. De man vertelde, dat de duiven, die op dit ogenblik door hun mand drentelden, niet tot de grote prijswinnaars van het concours zouden behoren ,,Daar zitten de kampioe nen", verduidelijkte hij en hij wees een koppel aan, dat rus tig in een hoek zat te slapen. Hij mediteerde verder. „Met duiven moet je geluk hebben. Neem nu zo'n reis naar Dax. De beestjes worden om één uur gelost. Ze kunnen dezelfde avond onmogelijk het vader land bereiken. In de valavond strijken ze ergens neer. De een op een telefoonpaal, de ander op een boom, de derde op het dak van een fabriek. De laatstgenoemde zal mis schien weer het snelst vertrek ken. Het is mogelijk, dat de fabriek sirenes in werking stelt. De duif schrikt, vliegt op en zoekt thuis te komen. Zo'n duif kan een monster- vlucht winnen". Hoofdman Janus had intus sen de pataten gekookt, het vlees gebraden. Het diner in de duiventrein kon een aan vang nemen. De borden, mes sen. lepels en vorken werden uit de koffers gehaald. In de buurt van Bergen aan de Bel gisch-Franse grens zat de (lek kere) tomatensoep er in. De aardappeltjes volgden, 't Bief stukje. De boontjes. Het nage recht appelmoes. De slotgang koffie. Voor de nieuweling was het eten in de trein wat vreemd. Op het station van Quivey stond een mannetje, dat door de convoyeurs met een bijzon dere lach werd begroet. ..Ah Robert, Robert", schreeuwden de mannen. Ro bert was de convoyeur van een machtige Belgische maat schappij. Hij verdiende een goeie fraiik. Veel meer dan de Hollanders. Hij kon zich de weelde van pintjes pakken ver oorloven. Robert had dat dan ook prompt gedaan. .,Met de Koffers naar de douane", zei Janus in Feignies. Hij had zijn spullen onmiddel lijk te pakken. Leys en Boo- maars ook. Wat later sukkelde de vierde man de wagon uit. De convoyeurs waren de controle al gepasseerd en er gens in een zjjlokaal verdwe nen, toen de vierde man by de douaniers verscheen. De diena ren van de Franse republiek hadden beide een goeie Neder landse sigaar in de mond. De vierde man wilde zijn koffer openen. ,,Non, monsieur! Uwe chef is al hier geweest!" De duifkes werden gevoerd. De tweede zak van vijftig kilo (er waren 450 kilo aan boord!) verdween in de manden. In een half uur waren ook de grote vaten in de wagons van vers water voorzien. ,,De Z.N.B. (Zuid-Nederland se Bond) moet de duiven goed verzorgen", mompelde Kees. ..Eerst de beesjes en dan wij!" antwoordde Janus II. De ,,wij" kwamen aan de De mannen die de reis naar Dax deden. Onze fotograaf kiek te ze in de wagon, terwyl zij op hun strozak zaten. Van r. naar 1.: Janus Leys, Kees Boo maars, chef Janus van der Linden en onze verslaggever. J Niet zelden ging het ge- t sprek tijdens de lange reis t naar Dax over de waarde „De waarde van de duiven t die ik nu bij me heb, loopt l in de honderdduizenden flo- J rijnen", zei Janus van der J van het konvooi. t Linden. „Alles bij elkaar gerekend wordt er aan dit concours minstens 150.000 J uitgegeven. De prjjzenmas- i sa zit daar niet zo heel J ver onder". „La Colombe" uit Maastricht en „De Zwaluw" uit Heerlen. Hy was op zijn dooie eentje met twee wagons en welgeteld drie-en-vijftig manden op stap. „Moest niet kunnen", meen den de Brabanders. Ook een drietal convoyeurs uit Luik (op weg naar Sint Vincent) stak de neus door het venster. Enkele wijntjes moesten er aan geloven. De laatste etappe was een nachtelijke rit. Van Bordeaux naar Dax was nog altijd een kleine tweehonderdvijftig kilo meter rekende Jahus I uit. Van slapen kwam opnieuw helemaal niets terecht. Niet alleen kreun de de trein, ook de duiven begonnen een bepaalde reuk te verspreiden. En natuurlijk, zij koerden! Vier lange uren duurde het feest. Opnieuw gleden de som bere wolken weg en opende zich de dag. Nog één forse duw en het convooi (inclusief de Limburger) waren in Dax. Daar werd het vroeg dag. Nog eens werden de duiven ver zorgd en andermaal verdween Bredase Janus in een café. Dat was voor een zakelijke aange legenheid. De baas van de bond werd opgebeld. De ver binding met Utrecht was er na een dik kwartier. ,,Het weer is hier best", zei Janus. ..Mijn kompas geeft een lichte wind uit het zuidwesten. Parijs, dat ik juist heb gebeld, vertelt, dat er hier en daar bewolking is. Ik meen te kun nen lossen". Janus kon lossen. Maar niet voordat hij met zijn papierwin kel langs de plaatselijke auto riteiten was gewandeld en voordat de duivenbondcommis- saris uit Dax de manden aan een inspectie had onderworpen. En ook niet voordat de helpers gecharterd waren. Ja, ja", schreeuwde Janus. De duiven vlogen. ,,Ik snap niet, dat ze het vin den", gromde Janus II. Dit zyn de grote winnaars van de Dax-vlucht. Rechts staat Jan Merks, die met trots de lichte" in de handen houdt, waarmee de beide melkers" de nodige duizenden guldens wonnen en links draagt Piet v. Oosterhout de „bruine" liet moedertje van de succes-vlieg- ster. De bruine" heeft in haar verleden ook prachtige vluch ten gemaakt. De twee Breda- naars poulen al jaren samen. ,,Ik ga naar bed", was het eerste wat onze verslagge ver zei: lekker uitmaffen, want-oh, ik ben zo moe". Hij was meegeweest met een ,,duivenkonvooi". Een trein vol manden met dui zenden duiven had hem sa men met drie convoyeurs, die de beestjes onderweg te verzorgen hadden, van Bra bant naar Dax, diep in zuid-Frankryk gevoerd, 's Morgens koerden en kir- I den die duiven, 's middags i en 's avonds koerden zy en 1 ook 's nachts, tydens vaak eindeloze rangeerpartyen i hielden zy zich niet zo bar i rustig. 1 Op deze pagina vindt de le- zer de ervaringen van onze i verslaggever over de reis, i over het weinige en onge- 1 makkelijke slapen en over het eten-uit-blikjes op de i vloer van de wagon, i Men mag bewondering heb- ben voor de liefde en de zorg, waarmee de duiven- i melker zyn beestjes om- i ringt en voor de organisatie 1 die er achter het wedstrijd- vliegen schuilt. De trein snelde door tot An- goulème, waar de convoyeurs, klaar met hun werk, klaar ock met het versjouwen van de manden (niet altijd dezelfde duiven mogen genieten van het daglicht), bij elkaar konden kruipen. Snel werd 'n inspectie naar warmlopers uitgevoerd. Nog even keken de mannen of misschien de pijp van Piet van Dongen (uit Dongen) niet op het appèl verscheen. Hij was het ding hier verloren. Daarna ging de reis verder. Langs Li- bourne, waar enkele weken g'e- leden IJzeren Willem een ere- ronde reed. Langs de wijnvel- den, talrijker en talrijker wor dend. Ook langs de herderin netjes, die een kudde vee on der hun hoede hadden geno men. Langs de meloenvelden, de maisakkers. de blauwe kla- verstrepen. Het convooi naderde Bor deaux. De wasblikken werden opgezocht. Zelfs de scheerap- paraten kwamen in werking. Bordeaux betekende tien uren rust. Om goed half een reed de goederentrein (auto's, vis, vruchten en duiven) de glazen hal langs. Opnieuw begon het rangeren. Maar gelukkig niet lang. Even werd de trein van een heuveltje gedfiwd. Na één harde knal stond het convooi op de goede lijn naar Dax. Na een paar uur kwam met een andere trein een goede vriend opdagen. De twee Janussen en Rees hadden alleen de Z.N.B.-duiven meegenomen. Jan Vroomens uit de Aerbenesstraat van Maastricht, eveneens woensdag op pad getogen (maar dan via Luik) kwam met 1300 kampioe nen af van de verzendingsbond In het duivenlokaal van Willem Kuijstermans aan de Roosendaalse Kade zaten de melkers bijeen. Zij brachten hun duiven in voor de grote vlucht naar Dax. Zorgvuldig bekeken zij hun diertjes al vorens ze in de manden ver dwenen. Even zorgvuldig wierpen zij een blik op hun poulebrieven. Er kon veel worden ingezet, veel worden verdiend, veel worden verlo ren. Marinus van Ginneken, een zeer bekende Roosendaalse liefhebber liet de poulebrief even zien. ..Kijk eens", zei hij. ,,Dit is het grote nationale concours van de C.C. Breda en Omstre ken. De koninklijk erkende ver eniging ,,Pro Patria" van Cor Steijlen bestaat zeventig jaar. Reeds vele jaren geeft deze vereniging Dax-nationaal. Het is geloof ik reeds voor de der tigste keer. Kijk eens, aller eerst kunnen de gewone poules worden gezet. Het zijn er tien, te beginnen met een kwartje, eindigend op 'n tientje. Zet ge de gewone poule vol dan kost dat op de kop af 31.Van deze inzet komt bij de meeste liefhebbers iets terug. De prij zen worden immers één op vier verspeeld. Maar er zijn ook grote speciaals". Ge kunt tweemaal een kwartje zetten. De prijzen gaan af 1 op 40 en 1 op 50. Ge kunt verder tegen 1 op 10 zetten inzetten op 50 cent, 1 en 2 gulden. Ge kunt tegen 1 op 25 poulen met 2 gul den. ge kunt het nog eens 1 op 50 doen voor hetzelfde bedrag. Deze speciaals kunnen de lief hebber nog eens 8 gulden uit de zak doen halen. Ik ben er daarmee nog niet, want er is nog een reeks bij zondere speciaals. Een konings poule van twee kwartjes, een serie van 5 pietermannen, nog een serie vna 3 en nog eens .een serie van 5 gulden. Ver volgens is er een jubileum poule van een riks en ten al lerleste een inleg, waarvan de baten aan het Koningin Wil- t t i t t i t i i i i i i i i i t i t f i t i i i i f t i i t i f i i i i helminafonds worden afgedra gen van 1 gulden. Deze bijzon dere speciaals eisen dus 17,50. En tel nu maar eens op dan ziet ge dat een duif op Dax voor welgeteld 56.50 vol staat nationaal wel te verstaan. De vereniging zelf immers speelt ook mee en daarvoor is een an- dere brief geldig. Daar kan ook nog eens een goed tientje op gezet worden". Ook de prijzenlijst was niet mis. Ook dat vertelde van Gin neken, die de reglementen van het nationaal concours opviste. Alleen al voor de series ston den er hoofdprijzen van 3000, 1000 en nog eens 1000 gulden. Er vielen televisietoestellen en rijwielen te winnen. Een duif, die werkelijk een goeie beurt maakte en voor vol stond geno teerd, zou uit dit concours voor zijn baas zo'n slordige 5000 kunnen halen. Dat was iets minder dan twee jaar terug, toen de Bre dase liefhebberscombinatie van Oosterhout - Merks op een zon dagochtend met één duif 8.000 bij elkaar vloog. Hoe dachten de andere mel kers er over? Hun meningen waren verdeeld. De ene zei, dat de sport een beetje te veel de kant van een grote geldzaak opgaat. De andere merkte op dat in alles matigheid gewenst is en dus ook in het poulen. En de derde verkondigde, dat het verschil in stand in de dui venwereld te groot aan het wor den is. Er zijn beroeps- en lief hebbermelkers, merkte de man op. In het lokaal poulden de lief hebbers. Het geld gleed over de tafel. De duiven werden ge ringd en nog dezelfde avond naar Breda gestuurd om een geheim merk te krijgen. Het Inkorven van de duiven in het Roosendaals lokaal. De mel kers hebben goede moed. John Rampaart (rechts) levert zijn fraaie doffer in. Rinus van Gin neken (ernaast) bekijkt een pauwstaart. De anderen zjjn him vrienden. In het duivengedrang te Dax gebeurde er een klein ongeluk. Terwijl de 7000 pientere doffers en duivin- nen het luchtruim insnel- den en nagestaard werden door de kijkers, kwam een van de stations beambten met een duif aandragen. Het diertje was kennelijk door een van zijn collega's liardduivig tegen de wand van een mand gedrukt bij het uit vliegen. Het beestje bloed de uit de bek en het linkeroog was geschaafd. De convoyeurs betreur den het geval. Zij verzorg den het (Limburgse) dier, plaatsten het in een mand en lieten het na een half uur opnieuw uitvliegen. Om vier uur zat de pauw staart nog op het dak van het station te treuren. „Dit kan dé liefhebber veel gela kosten", opperde chef-convoyeur Janus. „Het is een goed beest. Het heeft ook Sint Vincent gedaan. Ik zie dat aan het merken. Ook voor: VOGELZADEN - KIPPEVOER HONDE- en KATXEBROOD HAAGDIJK 213 - BREDA Tel. 31963 -> F ,V1LT GIJ SUCCESSEN BOEKEN? HAALT DAN UW VOER BIJ DE SPECIAAL ZAAK, St.-Janstraat 28 Telef. 3894 - Oosterhout dat DE leverancier van DUIVENVOER en DUIVENS^ORTARTIKELEN einde dezer maand een groter en geheel modern pand gaat betrekken. Op de kop Grote Markt, Reigerstraat 8, Breda Thans nog: Karrestraat 28, Breda, Tel. 32985 (3 lijnen) Het juiste adres voor Uw DUIVEVOER Wij bieden u verschil lende mengsels. Verder: N.P.O. korrels - klokrollen - inktlapjes - Aviol, De Reiger, Colombine, Geco- en Bogena-artikelen. - Drinkbakken enz. enz. Vraagt eens prijs voor 50 kg graan, dit is aanmerkelijk goedkoper. H. VAN DEN BOSCH, 's H. H. Kinderenstraat 19, GOES Telefoon K 1100 3832 Speciaal adres: DRAAGMANDEN Alle reparaties ST. JANSTRAAT 26 Breda Tel. 38276 Groothandel in VOGELARTIKELEN Zaden - Granen Hengelsportartikelen Ook alles verkrijgbaar op duivensportgebied. Gasthuisstraat 19 Kaatsheuvel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 9