Hoe het Jansen verging
Grandioze stunt hergaf
Ant. Fokker de vrijheid
Inenting met levend
virus nu
mogelijk
LEXINGTON
Duitse woningbouw op tweesprong
NA RAMP MET „NEUTRON
1
Chefarine „4'
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 24 JULI 1957
Ambtenaren-wee voor emigranten in Australië
Maar het kwam toch in orde
Op naar Queensland
T elefoon
Strijd tegen kinderverlamming
Centrale export van
vlas naar België
niet meer mogelijk
beroemde
geneesmiddelen
in I tablet
doen wonderen!
BALLON VLOOG
IN BRAND
Uranium-rush
in Colorado
Na 1914-18 gehele fabriek per
spoor over Duits-Ned. grens
Pluk de dag...
en neem het er van met
Nieuwe hittegolf
de V.S.
in
SOCIALE WEEK TE BORDEAUX
Verbreding en verdieping der
gezinspolitiek in Frankrijk
Conclusies
Grenzen der
'bouwconjunctuur
n
(Van onze correspondent)
Het is met de emigratie van de familie Jansen in Australië wat vreemd
verlopen. Dat kwam door de ambtelijke wegen die bewandeld moesten wor
den en per slot van rekening de familie op een verkeerd spoor brachten.
Hetgeen overigens ook weer niet onherstelbaar is!
moeten wagen. „We zullen dat wel
voor je in orde maken", beloofde
de telefoondienst, die look) hier
erg scheutig is met beloften.
Dus wachtte dt heer Jansen rustig
z'n beurt af, gelijk al degenen moe
ten doen die met de telefoondienst
te maken krijgen.
En intussen zat het echtpaar in
Scheyville.
„We hebben het hier nog niet zo
kwaad", aldus erkent de heer Jan-
De hele familie Jansen uit de Val
kenierslaan n. Breda sloeg aan het
emigremi, te weten: vadere moeder,
een dochter, urie zoons, en dat alle
maal met of zonder „aanhang". Men
was eensgezind in de beslissing; het
zou Brisbane worden in het zonnige
Queensland. Want vooral de zon trok
hen naar Australië.
Het echtpaar F. H. Jansen-Maas
strandde evenwel in de staat Nieuw-
Zuid-Wales, waar het in kamp Schey
ville terecht kwam, terwijl de overige
leden van de familie zich reeds koes
terden in Queensland. Ook in Austra
lië bevinden zich ambtenaren, die het
je niet zo gemakkelijk kunnen ma
ken. Dat ondervond althans de heer
Jansen in Scheyville. Natuurlijk wilde
hij zich met de overige leden van de
familie herenigen; doch daar komen
ambtelijke papieren bij te pas.
„Ik reisde overal heen. ging naar
allerlei bureaus, maar we schoten
niets op", zo vertelt hij.
De heer F. H. Jansen werkte in
Breda bij de telefoondienst, werkte
o.a. aan de inrichting en opbouw van
de centrale. Natuurlijk zocht hij het
in Australië weer bij de telefoon; het
kostte hem geen moeite om daar
aansluiting te vinden. Want er zitten
(ook) in Australië vele tienduizenden
te wachten op hun telefoon.
Wanneer je hier een telefoon aan
vraagt, tien tegen één dat je een ge
stencild antwoord ontvangt, waarin
allerlei variaties mogelijk zijn, zoals:
„We hebben geen tijd"; of: „Er zijn
niet genoeg lijnen"; of: „We hebben
geen toesteller"; het komt allemaal
op hetzelfde neer: neen. Laten we
hopen dat de heer Jansen zijn deel
bij zal dragen om mogelijk na vele
jaren er „ja" van te maken.
Dit alles slechts terloops; de heer
Jansen kon meteen beginnen aan
een telefoonstation in de buurt
van Sydney. Dat was erg prettig,
doch de situatie werd er iets las
tiger door, want de heer Jansen
wilde graag bij de telefoon blijven
zitten en zou bij vertrek naar
Queensland weer een nieuwe kans
Eerlijk gezegd, hij had een mooi
uitzicht vanuit de kamers welke hem
waren toegewezen. Want het kamp
ligt op een bergrug en geeft ruim
uitzicht over bos en berg in wijde
omgeving en daarvan kon het echt
paar Jansen ten volle genieten. Maar
de andere leden der familie, die van
wege ambtelijke beslommeringen een
maand later dan dit echtpaar waren
vertrokken, zaten te wachten op ver
volg van de reis door hun voorgan
gers, die nu achteraan kwamen. On
danks dat, beklaagt men zich niet
over dit alles, zelfs mevr. Jansen-
Maas heeft er vrede mee; ze wilde
eveneens graag emigreren.
„Het begin mag dan niet zo prettig
zijn geweest, maar uiteindelijk is al
les toch goed gekomen", zegt ze te
vreden.
In kamp „Wacol" bij Brisbane,
waar de andere leden van de familie
hun eerste onderkomen vonden, wa
ren evenmin klachten.
„Nu ja, een kamp is een kamp",
zo luidde het gezegde.
En „Wacol" is bijna altijd bezet,
hetgeen mede de overkomst van de
„Scheyville"-bewoners vertraagde.
Je pakt maar aan
De heer Jansen sr. was in Breda
voorman in een verffabriek; de taal
maakte het hem aanvankelijk nogal
moeilijk in Australië. Doch zijn stand
punt was: „Je pakt maar aan", het
geen in praktijk werd gebracht. Per
slot van rekening moeten de ver
diensten ergenj vandaan komen.
„Wij hebben wat pech gehad, maar
spijt van ons besluit hebben we al
lerminst", aldus de leden van de
„gestrande" familie Jansen.
In Holland had de heer F. H. Jan
sen niet meer kunnen wennen, nadat
hij enige tijd in West-Indië was ge-
De commissie van deskundigen
voor kinderverlamming van de We
reldgezondheidsorganisatie, die thans
in Genève bijeen is, is van oordeel,
dat op grote schaal mensen ingeënt
moeten worden met een entstof ver
vaardigd uit levend virus.
Deze stof, die door de mond wordt
toegediend, zou langere immuniteit
kunnen geven tegen kinderverlam
ming. De proeven met de entstof zijn
thans zo ver gevorderd, dat inenting
van mensen mogelijk is geworden, zo
meent de commissie.
De deskundigen hebben een over
zicht gegeven van de ervaringen in
verscheidene landen met het gebruik
van de entstof verkregen uit dood vi
rus.
In Frankrijk is de inenting tegen
kinderverlamming officieel op 1 juni
1956 begonnen. Het merendeel van
het in Frankrijk vervaardigde vaccin
wordt uitgevoerd. Van 800.000 inen
tingen zullen de resultaten kunnen
worden nagegaan. Er is nagenoeg
geen ongunstige uitwerking van deze
inentingen gesignaleerd.
In Engeland heeft de inenting te
gen kinderverlamming geen volko
men bescherming tegen ziekte ver
schaft. Er zijn verlammingen waar
genomen bij ingeënte kinderen. De
Britse autoriteiten hadden, na de te
genslag die bij het begin van de in
entingscampagne in de V.S. werd on
dervonden, besloten een vaccin te la
ten vervaardigen waarbij werd uitge
gaan van een minder virulente stam
van het kinderverlammingsvirus dan
die, welke in de V.S. wordt gebruikt.
In de Verenigde Staten zijn in 1956
15.400 gevallen geregistreerd, het ge-
ringste aantal sinds 1947. Of deze ver
mindering het gevolg is van de in
entingscampagnes (het aantal inge-
enten bedraagt zeventig miljoen),
kan evenwel niet met zekerheid ge
zegd worden.
Het aantal gevallen van kinderver
lamming in de Sowjet-Unie is in 1955
gestegen.
De Nederlandse export van vlas
naar België zal voortaan niet meer
centraal geschieden, zo deelt het
landbouwschap mede. Deze export
droeg tot nu toe het karakter van een
„centrale export", omdat de admini
stratie geheel liep over de „Vereni
ging van Nederlandse strovlashande-
laren en exporteurs" terwijl de im
port in België werd geregeld door het
algemeen Belgisch vlasverbond.
De meerderheid van de exporteurs
wenst thans echter haar geldzaken
zelfstandig af te wikkelen. De vereni
ging ziet in verband hiermede geen
kans meer een centrale export te or
ganiseren. Bovendien zijn ook in Bel
gië verscheidene vlassers niet meer
bereid met het A.B.V. in zee te gaan.
Het landbouwschap betreurt deze
gang van zaken, omdat door de vele
mogelijkheden waarop men thans zijn
vlas kan verkopen de kans op moei
lijkheden bij de afwikkeling van
transacties is vergroot.
Dit is het echtpaar F.H. Jansen-
Maas uit Breda, wandelend op een
Australische strandboulevard in ge
zelschap van de uit Breda afkom
stige mevrouw D. Ros-Nijland.
weest. Vooral de Hollandse kou viel
hem weer tegen, vandaar dat
Queensland hem in de gedachten
kwam.
„Je kunt hier tenminste het kli
maat krijgen dat je het beste lijkt",
constateert de heer Jansen.
Want terwijl momentcel in het
hartje van de winter, men sneeuw op
de bergen van Nieuw-Zuid-Wales kan
vinden en in Victoria de regen neer
stroomt, ligt men in Queensland aan
het strand te zonnebaden Reeds
eerder schreef ik, dat men in Austra
lië desgewenst de zomer achterna
kan reizen. Tenminste, indien er geen
ambtelijke beslommeringen aan te
pas komen. Hetgeen de geëmigreer
de familie Jansen ondervond!
(Advertentie)
Bi) pijn, griep ol „landerig" gevoel zorg» een enkel
labiet dat U weer met plezier Uw werk kim' doen
Bij Varel in Oost-Friesland (Duits
land) is zondag een ballon, die met
drie ballonvaarders bij Oldenburg
was opgestegen in aanraking geko
men met een hoogspanningskabel en
in brand gevlogen. De inzittenden
maakten een val van twintig meter.
Twee van hen werden zwaar gewond,
de derde licht.
Naar schatting 2.000 uraniumzoe-
kers, van wie sommige geïnspireerd
door de droom van snelle rijkdom,
hebben deelgenomen aan een ura
nium-,, rush" in een gebied van 500
vierkante mijl, dat door de Ameri
kaanse commissie voor atoomenergie
in de staat Colorado voor concessies
werd opengesteld.
De spanning en opwinding deden
denken aan de dagen van het oude
westen en de eerste goudzoekers,
maar de gelijkenis hield hiermee op.
De mannen waren voorzien van gei
gertellers, drilboren en geologische
kaarten en reden in vrachtauto's en
jeeps door het woeste, bergachtige en
4, l-,nr1__
(AJvei tenlie)
(Van onze luchtvaart-medewerker)
Nu het Nederlandse pro.
dukt van onze vliegtuig,
industriede Fokker Friend
ship, so'n opgang maakt op
de wereldmarkt en er van
vele zijden bestellingen bin.
nenkomen, kan het geen
kwaad weer eens de schijn,
werper te richten op de
lucht vaart.pionier Anthony
Fokker.
Anthony Herman Gerard Fokker
werd op 6 april 1890 te Blitar op oost-
Java geboren. Vier jaar later kwam
hij naar Nederland en bracht zijn
jeugd door in Haarlem, waar zijn
vader een gewezen planter zich
had gevestigd. Al vroeg voelde hij
zich tot de vliegerij aangetrokken en
in de ouderlijke woning vervaardigde
hij op eigen houtje o.a. modelvlieg
tuigen, die reeds een grote mate van
stabiliteit bezaten. De militaire dienst
beviel hem helemaal niet, hetgeen hij
duidelijk in zijn brieven naar huis
liet blijken. Hij deed daarom alle
moeite om de kazerne zo spoedig
mogelijk te kunnen verlaten. Toen
hem dit gelukt was, trok hij. 20 jaar
oud, naar Duitsland.
AMERICA'S BEST TOBACCOS
<3>
Aangezien zijn vader had ingezien,
dat van deze woelwater geen boeken
wurm was te maken, stuurde hij hem
naar een automobielschool te Sal-
bach bij Mainz. Dat Tony hiermee
akxoord ging, lag waarschijnlijk in
het feit, dat aan deze „Fachschule
für Automobiltechnik" een cursus
voor vliegtuigbouw was verbonden.
En het onderricht bestond hoofdza
kelijk in het stimuleren van de leer
lingen om zelf een vliegtuig te bou
wen, iets wat juist een kolfje naar
de hand van onze jeugdige vliegtuig
constructeur was.
Eerste produkten
Zijn eerste produkt bouwde hij in
april 1911 in een Zeppelin-hangar te
Baden-Baden en in juli van dat jaar
kwam zijn tweede toestel ter wereld,
de beroemd geworden ,,Spin". Op
koninginnedag 1911 maakte Fokker
nadat hij op 16 mei het internatio
nale vliegbrevet behaald had zijn
eerste vlucht boven Nederland en wel
in Haarlem om de Sint Bavo. Het
werd een enorm succes en na zijn
landing was hij een nationale held
en schreven de kranten hoogdravende
artikelen over hem. Zijn vader ver
eerde hem met zijn eigen gouden
zakhorloge en liet hierin de inscriptie
aanbrengen: ,,1911. A. H. G. Fokker
vliegt op 350 m. om den St.-Bavo."
Kort daarop keerde Fokker terug
naar Duitsland en sloeg zijn tenten
op bij Johannisthal, destijds het
Mekka der ,,Aviatiker". Veel buiten
landse grootheden vertoonden hier
hun kunnen en in het voorjaar van
1914 had onze vliegheld al zoveel van
de kunst afgekeken, dat hij ook zelf
in Duitsland ging demonstreren. Hij
had inmiddels de aandacht van de
Duitse legerleiding getrokken en op
aandringen hiervan vestigde Fokker
zich te Görries bij Schwerin in Meck
lenburg, waar hij een order kreeg
voor 10 vliegtuigen en belast werd
met de opleiding tot militaire vlie
gers.
Tijdens de eerste wereldoorlog werd
zijn roem internationaal toen hy op
zijn toestel een machinegeweer mon
teerde, dat synchroon werkte met de
propelior, zodat de kogels de pro-
pellorbladen niet konden beschadigen,
maar er juist tussendoor vlogen. Het
regende nu bestellingen by de „Fok-
ker-Aeroplanbau" en in de jaren 1914
tot 1918 werden ca. 7600 machines
aan de Duitse luchtmacht afgele
verd.
Gedrost
Na de eerste wereldoorlog voelde
Fokker er meer voor naar Nederland
terug te keren. Vóór alles voelde hij
zich Nederlander en het was spijtig
voor hem, dat zijn landgenoten nog
vrijwel geen belangstelling voor zijn
produklen aan de dag hadden ge
legd. Maar.... Duitsland wilde hem
niet laten gaan. 'Op alle mogelijk*
manieren werd zijn vertrek tegenge
werkt.
Toen besloot hij zijn toevlucht te
te nemen tot een werkelijk gran
dioze stunt: in 350 „bij elkaar ge
raapte" spoorwagons Idie hem de
nodige steekpenningen kostten)
zag hij kans zijn gehele fabriek
met inhoud over de grens te smok
kelen, terwijl een deel van zijn ka
pitaal, verzilverd in alle valuta, die
hiervoor in aanmerking kwamen,
in een koffer aan boord van zijn
jacht werd overgebracht. Waar
schijnlijk om diplomatieke redenen
is aan deze vlucht destijds weinig
ruchtbaarheid gegeven.
Historische vluchten
Aanvankelijk wilde hij in Nederland
niet direct opnieuw met zaken begin
nen. Het verliep echter anders, want
toen Albert Plesman in Amsterdam
zijn ELTA-tentoonstelling organiseer
de, trok Fokkers hart te zeer naar
de vliegerij en voor hij het wist zat
hij weer volop in het bedrijf. Na af
loop van deze tentoonstelling ging hij
een fusie aan met de in verval ra
kende vliegtuigenfabriek Trompen
burg" en vestigde er zijn Nederlands®
Vliegtuigenfabriek Fokker. Zo kreeg
de naam Fokker in de Nederlandse
luchtvaart grote betekenis en hebben
veel van zijn vliegtuigen ertoe bijge
dragen die naam verder over de we
reld uit te dragen.
We noemen maar enkele historische
vluchten, zoals de eerste non-stop
dwars over Amerika (1923). de eerste
vlucht Holland-Indië in 1924 met een
Fokker F VII en de eerste passa-
giersvlucht naar Indië en terug in
1927. Voorts de eerste vlucht over de
Noordpool in 1926 en over de Atlan
tische oceaan met een drie-motorig
vliegtuig in 1927. In hetzelfde jaar
werd voor het eerst over de Pacific
van Californië naar Hawaii gevloden,
terwijl de beroemd geworden vlucht
om de wereld in 1928 door Kingsford-
Smith eveneens met een Fokker vol
bracht werd. Tot ver in de dertiger
jaren werd de lijn op Java uitsluitend
met deze machines gevlogen.
Onverwachts is Anthony Fokker
heengegaan. In december 1939, nog
geen 50 jaar oud, stierf hij na twin
tig jaren van steeds stijgende roem
in een ziekenhuis te New York. aan
een onschuldig lijkende neusontste-
king.
Het oostelijk deel van de V.S. wordt
voor de tweede maal in dit seizoen
getroffen door een hittegolf, die tot
dusverre aan minstens dertien perso
nen het leven heeft gekost.
Ook in oost-Canada worden zeer
hoge temperaturen gemeten. Het aan
tal slachtoffers van de hitte bedraagt
hier eveneens dertien.
De Semaine Sociale te Bordeaux, welke met een massale bijeen
komst van ongeveer 2.000 katholieken uit geheel Frankrijk en tiental
len waarnemers uit de gehele wereld in tegenwoordigheid van vele bis
schoppen geëindigd is, vormt de onmiskenbare inzet voor een groot
scheepse actie tot herstel van het moderne gezin in zijn volle waarde.
In de conclusies, die gepubliceerd
zijn, wordt met nadruk vastgesteld,
dat Frankrijk gedurende de afgelo
pen vijftig jaar een enorme vooruit
gang in zijn gezinspolitiek beleefd
heeft. Maar er dreigen ook zeer dui
delijke gevaren, welke een zware be
lasting vormen voor de huidige gene
ratie. Vooral de geestelijke waarde
van het huwelijk dreigt verloren te
gaan.
Als gevolg van de diepgaande ont
ledingen tijdens de Semaine Sociale
over het moderne gezin hebben de
bestuurders van deze instelling een
beroep gedaan op alle betrokken ka
tholieke organisaties, maar ook op
alle katholieke gezinnen overal de
voorbereiding voor het huwelijk gron
dig ter hand te nemen. Bovendien
moet alles er op worden gezet de
Sinds de geldzuivering in 1948, sinds de normalisering en sta
bilisering van het Duitse betaalmiddel dus, zijn in West-Duitsland
meer dan 5 miljoen woningen gebouwd. In dezelfde tijd werden
in Engeland 2.2 miljoen en in Frankrijk 1 miljoen woningen ge
bouwd. Sinds 1954 komen er in Duitsland ieder jaar ruim 550.000
nieuwe woningen bij. Ook dit jaar zal dit aantal worden gebouwd.
Toch is er, volgens de ramingen
van deskundigen, nog gebrek aan
2.5 miljoen woningen in de bondsre
publiek. Wanneer ook in de komen
de jaren 550.000 woningen per jaar
zouden worden gebouwd, dan zou in
1961 of 1962 in de directe behoefte
zijn voorzien. Dan echter zou men
pas de echte behoefte aan nieuwe
woningen kunnen bevredigen, die uit
de normale bevolkingsaanwas en het
verval van oude woonblokken ont
staat. Deze behoefte wordt op 220.000
woningen per jaar geschat.
Hier nu ligt tevens het grote
probleem van de Duitse bouwnij
verheid. Wanneer in de komen
de jaren dus 550.000 woningen
per jaar worden gebouwd, zal
met ingang van 1962 ongetwij
feld een inzinking in de bouw
nijverheid ontstaan, omdat men
de capaciteit plotseling moet te
rugschakelen tot 220.000.
Een dergelijke inzinking in de bouw
nijverheid zou op het gehele econo
mische leven een nadelige invloed
hebben. Om deze redenen wordt in
Bonn de vraag overwogen of het niet
doelmatiger zou zijn binnen afzien
bare tijd de capaciteit van de bouw
nijverheid geleidelijk te verminderen
en eventueel de komende jaren ieder
jaar al 100.000 woningen minder te
bouwen. Zulks zou de bouwnijverheid
de mogelijkheid tot een geleidelijker
en derhalve gezonder aanpassing ge>
ven.
De woningbouw zal de komende ja
ren het centrale probleem van de
binnenlandse politiek blijven en grote
invloed op de Duitse kapitaalmarkt
blijven houden. Immers ook al heeft
het Duitse economische wonder zich
tot dusver niet op de kapitaalmarkt
gemanifesteerd, nergens vond een zo
omvangrijke kapitaalvorming plaats
als bij de woningbouw, zij het in
de vorm van investeringen. De laat
ste jaren heeft de overheid 4 mil
jard mark per jaar ook dit jaar
zal dit het geval zijn en de ka
pitaalmarkt 8 miljard mark voor
de woningbouw verstrekt. Eigenlijk
kan men dus niet over een beperk
te kapitaalmarkt klagen. Dit beeld
zal zich wijzigen wanneer alleen nog
.«••••••••••••••••••••••••••••••••••••a
de normale behoefte aan nieuwe wo
ningen 220.000 inplaats van 550.000
per jaar wordt gebouwd.
Dan behoeft de overheid geen
4 miljard mark meer te fourne
ren en de kapitaalmarkt zou in
plaats van 8 nog maar 5 mil
jard mark moeten opbrengen.
Indien echter de overheid van
't verstrekken van middelen voor
de woningbouw wordt bevrijd,
zal zulks tot belastingverlaging
moeten leiden, die de spaarkracht
van de bevolking moet verster
ken.
Een ander probleem der Duitse wo-
ningbouwpolitiek ligt in 't groeiende
verlangen dat woningen die eigendom
zijn van de overheid of van de gro
te woningbouwmaatschappijen weer
in particuliere eigendom moeten wor
den gebracht. Van de twintig miljard
mark overheidsmiddelen, die sinds
1949 naar de Duitse woningbouw voor
woningwetwoningen gingen, is 75 pro
cent als huurwoningen eigendom van
enkele ondernemingen en woning-
bouwmaatschapoijen.
Naar particulieren
Het kan echter niet de bedoeling
zijn belastinggelden in de vorm van
goedkope, ten dele zelfs renteloze
voorschotten voor 't verreweg groot
ste deel aan vrije woningbouwonder
nemingen en aan bouwers te geven,
die de woningbouw beroepsmatig uit
oefenen en tezelfdertijd de bevolking
de weg naar verwerving van dit ei
gendom te versperren.
Om deze redenen wordt thans ln
regeringskringen in Bonn overwo
gen op welke wijze de tot dusver
met overheidsmiddelen gebouwde
woningen in handen van de indivi
duele huurder kunnen worden ge
bracht.
Daarmede zou een sociaal en maat
schappelijk probleem dan op moderne
wijze worden opgelost.
ouders beter bekend te maken met
hun plichten als opvoeders.
H u tvelij ksh ureaus
Op brede schaal dient ook te wor
den overgegaan tot oprichting van
huwelijksbureaus, die conflicten in
het huwelijk kunnen voorkomen of
verhelpen. De openbare mening en de
overheid zullen met nadruk bewerkt
worden om de strijd tegen de open
bare uitlatingen van onzedelijkheid
aan te binden.
De voor Frankrijk zo noodzakelijke
kinderbijslag moet men nauwlettend
in het oog houden en niet minder ook
de gevolgen van de belastingpolitiek,
welke met het gezin rekening moet
houden. Maar vooral op het particu
lier initiatief doet de Semaine Sociale
een beroep: de gezinshulp dient met
het oog op het grote aantal werkende
moeders te worden uitgebreid, vooral
op het platteland. Verder moeten de
gezinnen onderling veel* meer bereid
zijn tot hulpverlening, iets waartoe de
gezinsbonden veel kunnen bijdragen.
Hoewel men op de staat een be
roep mag doen, dienen de gezinnen
toch goed te beseffen, dat zij bij zich
zelf behoren te beginnen juist om al
te grote staatsinmenging te voorko
men.
Principes
Het is dit praktische program van
actie, dat als tastbare vrucht van de
Sociale Week kan worden geken
schetst. Doch er zijn nog enkele prin
cipiële punten vastgesteld, welke dui
delijk aan de gezinsactie in de naaste
toekomst ten grondslag behoren te
liggen.
Men heeft er een open oog voor,
dat bij de huidige structuur het gezin
veel meer van andere gemeenschap
pen, in het bijzonder van de staat af
hankelijk is geworden. Aanpassing
binnen het gezin, ook in de gezags
verhouding. is noodzakelijk. Maar
alle huwelijksvoorwaarden blijven ge
grondvest op de beginselen van mono
gamie, onontbindbaarheid en vrucht
baarheid. Van de overheid wordt po
sitieve medewerking geëist, dat er
een gezinsstatuut tot stand komt,
waarin de vrijheid geëerbiedigd
wordt en de natuurrechten erkend
worden: eenheid, onontbindbaarheid,
procreatie en opvoeding.
De opzet van de Sociale Week is
hiermede in beginsel gerealiseerd.
Men heeft enerzijds de geestelijke
waarden van huwelijk en gezin ver
boven de geldende materialistische
opvattingen verheven, anderzijds
heeft men de jonge generatie, die
voor zulke ontzaggelijke materiële en
geestelijke moeilijkheden staat, als
het aankomt op het stichten van een
gezin, bemoedigd, in het bijzonder
door haar van de actieve steun van
de gehele katholieke gemeenschap
te verzekeren.
Aan boord van het tourneevaar
tuig „Oranje" is op zee. tussen
Biak en het eilandje Owi, op
de plaats waar de „Neutron"
verongelukte, een Mis opgedra
gen voor de slachtoffers. Foto
onder: een van de overleven
den van de ramp met de „Neu
tron", de heer H. O. Wagenaar,
gefotografeerd in het hospitaal
met een verpleegster en de be
handelend chirurg, dr. Wester.