Venetië, de glimlach van de wereld Frans super-vliegtuig Kunstschilder elektrische Morse ontwierp draad-telegraaf Portretten De gepensioneerde Grondkamers krijgen een beperkte taak Prachtig boek van dr. van Egeraat CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 5 JULI 1957 13 Kanalen en kanaaltjes Majesteitelijk Potlood blijft rechtop staan tijdens de vlucht Even een earavelle Canadees raakte onder trein "Bouwvakkers in Antwerpen staken door DE AANHOUDER WINT Zestien doden bij Egyptische verkiezingen Gedeelte pachtwet aanvaard Opslagplaats uitgebrand in Den Haag Vermist Pakistaans vliegtuig gevonden Raket bereikt record-hoogte Weer aardbeving in Perzië vw Hoe oostelijker men in de noord-Italiaanse laagvlakte komt, hoe opener en weidser 't land wordt. Men ruikt de nabij heid van de Adriatische Zee en bemerkt duidelijk de eeuwige strijd tussen water en aarde. De Po en de Brenta, de Sile en de Piave, de Livenza en de Taglia- mento worden steeds breder, vertakken zich in vele armen, laten door hun gering ver val veel puin achter en schui ven de kustlijn jaarlijks 80 cm terug. De vlakte loopt hier uit in een aanslibbingskust, door duinvallen gescheiden van de open zee en daarmee verbonden door kreken en brede waterlopen. RavennaAqui- léia en Adria in de oudheid be langrijke havenplaatsen zijn door het proces van aanslibbing en deltavorming landinwaarts gewor pen. Door de Brenta af te dammen is het gevaar dat ook Venetië een zelfde lot zou ondergaanvoorlopig afgewend. Waar het vasteland defi nitief eindigt, heeft de speelse hand van een god honderden eilan den uitgestrooid langs de lijn van de horizon. Hier bevinden we ons in het ge west Veneto, een van de negentien gewesten, die het huidige Italië kent, bewoond door 4 miljoen inwoners. De bevolkingsdichtheid 213 men sen per km2 is groter dan het landelijk gemiddelde. Het gewest is regenachtiger dan andere gebieden van Noord Italië: de vele kanalen dienen, anders dan in bijv. Lombar- dije, niet voor irrigatie, maar vooi de waterverzameling. Uit zeven pro vincies is het gewest opgebouwd. De meest oostelijke ervan is Venezia, nauwer met de zee verbonden dan welk ander Italiaans gebied. Al be staat immers 80 pet. van de Itali aanse staatsgrens uit water, al is geen enkele stad in dit land meer dan 200 km. van de zee verwijderd de zee en haar nabijheid oefe nen toch weinig invloed uit op de denkwijze, de zéden en de imagina tie van de Italianen. Al ziet een be woner van Calabrië er drie tegelijk, zij vormen voor hem slechts een grens en een horizon. De vissers van Catania en Amalfi verwijderen zich bijna niet van de kust, zij vertrek ken 's avonds en keren de volgende ochtend terug. Alleen in de provin cie Venezia is dit anders. De grens tussen aarde en zee schijnt hier ver vaagd, de golfslag van het getij kust er het marmer van paleizen. Kanalen en kanaaltjes In deze provincie Venezia ligt de gelijknamige stad, bewoond door 320 duizend mensen, die zich bewe gen in een labyrinth van steegjes, watertjes en kanalen. Zij bewonen de stad, ,die in bevolkingstal de ne gende van Italië is en leven er van de industrie- de glasblazerijen, de kantwerkbedrijfjes, de metaalfabrie- ken en olieraffinaderijen aan de pro- to di Marghera, de in 1918 aange legde industriegaven tussen Venetië en Mestre-, van de visserij, van het toerisme en van de scheepsbouw en de scheepvaart (Venetië is na Genua en Napels de belangrijkste haven van Italië). De Venetianen worden be stuurd door een in meerderheid Chris ten-Democratische gemeenteraad, die 48 pet. der kiezers achter zich Weet. Dit Venetië kan aldus Goethe met geen andere stad vergeleken worden dan met. Venetië. Het ligt op het eind van een 3.6 km. lange dam voor uitgeschoven in de Adriatische Zee. De open zee wordt echter pas twee km. voorbij de stad bereikt, want waar de dam eindigt, de auto's wor den opgewacht in de voor tweedui zend wagens gebouwde torengarage op de piazzale Roma en de trein 'n hypermodern station binnenrijdt, strekken zich eerst de 150 eilandjes uit, de 160 kanaaltjes en de ontelba re straatjes, die uitsluitend als trot toir dienen. Door deze doolhof van straatjes en watertjes loop S-vormig het Canal Grande, dat uitmondt in het water bekken voor het S. Marcoplein, waar achter meer verstrooid liggende ei landen de strijd tegen het water nog niet opgeven, zich eerst de laguna morta uitstrekt stil water van vaak niet meer dan 20 cm. diep, beschouwd als sinister gebied en na men dragend als het dal der zeven doden en pas na enige tijd de la guna viva, betrokken bij de eeuwi ge golfslag der zee. Majesteitelijk De meeste reizigers bereiken Vene tië over land, hetzij via de aan Vlaan deren herinnerde en met villa's be zaaide streek van Treviso, hetzij via de langs Stra en Mira leidende rijks weg door een gebied van een onzeg bare melancholie, hetzij vanuit Pa- dova over de autostrada dwars door de weilanden waarop tweemaal 's- jaars wordt gehooid. De- autostrada één galerij van reclameplaten, waarvoor geen enkele automobilist een goed woord over heeft. Men be denke echter: de uitstekende Itali aanse wegen kosten veel geld. Men laat dit niet door de belastingbetalers opbrengen, maar door de reclamema kers! Bovendien zijn de borden es thetisch, en reclamctechnisch uitste kend geslaagd en geven zij de auto- Het San Marcoplein, trots en glo rie van Venetië, uit de lufht gezien. mobilist een gratis les in de Italiaan se taal een economie. Terzake: van welke kant men over land Venetië ook nadert, in Mestre komen alle wegen en spoorlijnen samen. Ter rechterzijde blijft de bovengenoem de porto di Marghera en voorbij het kampeerterrein begint de eigenlijke dam, in feite een brug van 3.6 km. met 228 bogen, aangelegd in 1933 en geflankeerd door de reeds in 1846 aangelegde spoorlijn. Het modderige water, de scheepswerven en de hijs kranen doen geen enkele moeite om U in de juiste sfeer te brengen voor het genieten van de sprookjesstad. Daarom zou men j5/entië niet over land, maar over zee moeten bena deren. De lagune wordt hier afgeslo ten door de zandbank van het Lido, als met een heel fijne pen tegen de horizon getekend. Een woud van pa len en staken geeft het vaarwater aan, en plotseling verschijnt het vi sioen van de stad zelf, glorieus en majesteitelijk: de eilanden met Pal- ladio's kerken, het Dogenpaleis, de koepels van de San Marco en einde lijk de piazetta met de campanile en de curve van het Canal Grande, zich buigend langs de barokke pracht van de Salutekerk! En er is nog een twee de reden om de stad vanuit de zee te benaderen, deze nl. dat men onderweg vertrouwd raakt met de voorbije glorie van de stad, die bij na duizend jaren haar stempel heeft gedrukt op de wereld langs de Adria, op Dalmatië en de Griekse eilan den. Gracieus als Venetië zelf is de hou ding van de gondelier, die zijn boot door het Canal Grande loodst. ,,Even tijd voor een earavelle", zegt de Fransman, die in het nieuw ste verkeersvliegtuig stapt, waarmee men bezig is de aandacht van de wereld te trekken en waarbij zelfs alle Franse kabinets-crises in het niet dreigen te verzinken. Het is nu eens niet een vliegend ledikant, dito kachelpijp en regenton, of h*>e deze tegenwoordige rariteiten dor lucht" mogen heten, maar een tweemotorig straalvliegtuig, dat de naam ^ara- veile" draagt. Het toestel biedt plaats aan ruim 60 passagiers en kan een snelheid van 800 km per uur opbrengen. Vol gens de Franse pers is het in elk opzicht van super-klasse. Daar is men overigens in Franse luchtvaartkrin gen wel van overtuigd, gezien het feit, dat de Air France er al een twaalf tal van besteld heeft, terwijl een tweede order in het vooruitzicht is gesteld. Trouwens ook in het buiten land werden al orders geboekt, zo als voor enkele Zuidamerikaanse sta ten. Zelfs de Vickers Viscount 800, het nieuwste snufje van de KLM, wordt door de Caravelle in de schaduw ge steld, terwijl de Douglas DC 6B, die tot nu toe als de meest economi sche machine werd bestempeld, er niet aan kan tippen. Geluiddicht In eerste instantie is het motorge ronk bij dit straalvliegtuig tot een minimum beperkt en is de geluids dichtheid van de cabine zo perfect dat de passagiers ongestoord kunnen luisteren naar de muziek van een radio-pick-up, die als een novum met dit toestel worden meegevoerd. Voorts is de stabiliteit zo voor- treffelijk, dat wil men althans de Fransen geloven men tijdens de vlucht rustig een potlood recht op kan laten staan op de stoelleu ning. Ook de vervoerskosten komen belangrijk lager te liggen. Wat de kosten van dit vliegtuig betreft, dat door de SNCASE de staatsvliegtuigindustrie van zuidivest Frankrijk wordt ge construeerd, deze bedragen een kleine zeven honderd miljoen francs. Opmerkelijke prestaties zijn al met de Caravelle geboekt. Allereerst in Europa, waar tijdens demonstratie vluchten verschillende records wer den verbeterd en de afstend Parijs- Munchen-Wenen in anderhalf uur werd gedaan, Parijs-Lissabon in ruim twee uur en Parijs-Nice in één en kel uur. Ook de nieuwe wereld werd bezocht en zo is in de Verenigde Sta ten de vlucht Miami-New York een afstand van een 1800 km in twee uur volbracht. Als bijzonderheid zij hierbij nog vermeld, dat men met tegenwind te kampen had. Vanzelf sprekend heeft dit bij de Amerikaan se luchtvaartdeskundigen grote be- Een 21-jarige Canadese soldaat is bij een poging, in een rijdende D- trein te springen, op het station te Arnhem tussen het perron en de trein terecht gekomen. In het St. Eli- sabethsgasthuis, waarheen hij werd vervoerd, moesten zijn beide voeten geamputeerd worden. Verder had hij inwendige kneuzingen. Zijn toestand is thans redelijk. wondering gewekt. Er bestaat een goede kans, dat de Amerikaanse vliegtuigfabriek Republic Aviation het toestel in licentie zal gaan fabrice ren. Al met al ziet het er veelbelovend uit voor de Fransen, die met dit op merkelijke succes weer een stapje nader naar de top van de luchtvaart stijgen. Bij de uitgeverij Servire te Den Haag is een prachtig boek ver schenen over Venetië, een stad, die ook steeds meer onder het bereik van de Nederlandse toe rist komt. „Venetië, de glim lach der wereld" heet het. Dr. L. van Egeraat is de schrijver ervan. In bloemrijke bewoor dingen zingt hij de lof der la- gunenstad en de tekst is ver lucht met talrijke magnifieke foto's. Hiernaast drukken we een gedeelte af van de inlei ding van het boek, een intro ductie van wat dr. van Egeraat verderop gedetailleerd gaat be schrijven. De foto's mogen een indruk geven van de kwaliteit der illustraties, die het werk sieren. Het is merkwaardig, dat Samuel Finley Bree- se Morse, zoon van een strijdvaardige, ortho doxe dominee en een Amerikaanse professors dochter, de geschiedenis is ingegaan als de man, die een nieuw alfabet opstelde: een alfa bet van punten en strepen, dat menen ve len nog slechts door scheepstelegrafisten en door verkenners en welpen wordt gebruikt. Het is even merkwaardig, als jammer dat in het vergeetboek is geraakt, dat deze zelfde Morse behalven een in zijn jaren befaamd kunstschilder een knap geleerde was, die voor noemd alfabet slechts ontwierp om zijn nieu we idee van elektrische draad-telegrafie voor de praktijk bruikbaar te maken. Toen Morse geboren werd dat was in de laatste jaren van de acht tiende eeuw was het overseinen van boodschap pen met behulp van elek triciteit al niet nieuw meer. Vele knappe na tuurkundigen hadden toen al tientallen jaren besteed aan pogingen om met be hulp van elektriciteit sei nen over te brengen langs metalen draden. Maar hun pogingen strandden, om dat de primitieve elektri seermachines, die zij ge bruikten, te zwak waren. Meer succes werd ge boekt, toen men op het idee kwam, die draden te verbinden met magneet naalden, die 'n kleinere o£ grotere uitwijking ver toonden, naarmate de doorgezonden stroom zwakker of sterker was. Men behoefde zo stelde men slechts een code op te stellen om uit de grootte van de uitwijking een boodschap te kunnen lezen. Edoch, deze metho de werkte niet alleen zeer ingewikkeld, maar boven dien weinig regelmatig en feilloos. Nieuw systeem Inmiddels echter had de Amerikaan Samuel Morse een nieuw systeem uitge kiend. Hij verving de mag netische naald door de veel krachtiger werkende elektro-magneet en ver bond die aan een schrijf stift. Werd de elektro magneet niet beroerd door elektriciteit, dan trok zij op een papieren lint een keurig recht lijntje, bij elektriciteitsdoorstroming echter ontstond er een puntje. In werkelijkheid ging aan de ontwikkeling van deze methode een langdurige studie vooraf, maar het resultaat is ver- noemenswaard. Het stelde Morse namelijk in staat met een eenvoudige sein- sleutel en een gemakke lijke code in korte tijd een groot aantal woorden door te seinen. Die code bestond uit punten en strepen. De letter a bijvoorbeeld werd en wordt nog aange duid door een punt en een streep, het cijfer vijf .door vijf punten. Tijdgenoten van Morse stelden voor de schrijfstift te vervangen door een zoemer, zodat men de doorgeseinde bood schap meteen kon beluis teren. Maar het principe van de uitvinder was niet alleen een boodschep snel door te seinen, maar tevens daaraan een bepaalde ,,zwart-op-wit" waarde toe te kennen, zodat vergis singen uitgesloten bleven. In 1865 werd de Morse code, die door de Ham burger Gerke werd aan gevuld met één punt voor spaties tussen de letters en drie voor ruimten tus sen de woorden, interna tionaal erkend. Een gerou tineerd telegrafist kan er nu 25 woorden per minuut mee seinen. Portrettist Maar laten wij U even beter kennismaken met Morse zelf: een knappe student, die zich bijzonder bedreven toonde in de me chanica, de natuurweten schappen.. en het kunst schilderen, In dat laatste vak had hij tijdens zijn studietijd in zijn onder houd voorzien door het maken van portretten van studenten en profes soren, die hij voor vijf dollar per stuk verkocht. Na zijn studietijd bleef hij zijn artistieke bestem ming trouw en maakte een kunstreis naar Enge land. Omdat hij er echter weinig erkenning vond re tireerde hij in 1816 naar Amerika, waar hij enkele jaren later Lucretia Wal ker huwde. Daarna begon de moei lijke tijd voor Morse. Hij moest lange zwerftochten maken om zijn werken voor vijftien dollar per stuk te verkopen. Tijdens een van deze zwerftoch ten stierf zijn in New Ha ven achtergebleven vrouw. Dat overlijdensbericht kreeg Morse zeven dagen later. Oorzaak: gebrek kige verbindingen en ge mis aan elke vorm van telegrafie. Het is waar schijnlijk om deze reden geweest, dat Morse na dat hij door enkele bijzon der goede opdrachten in financiële welstand was komen te verkeren de kunstenaarswereld vaarwel zij en elektrische studies ging volgen aan het Co lumbia-college met het doel zijn idee over elek trische telegrafie nader te kunnen bestuderen en uit werken. Eerste successen In zijn werkkamer hing hij enkele honderden me ters draad, die zijn proef nemingen die ruim drie jaar in beslag namen mogelijk maakten. In 1838 kwam het eerste succes: een demonstratie voor des kundigen in New York, later een in het Franklin Institute in Philadelphia en voor senatoren in het Capitool te Washington. In het laatste geval de monstreerde hij over een afstand van vijftien kilo meter. Met groot succes. Maar pas in 1840 liet het Congres zich overhaleen tot het indienen van een voorstel tot subsidie-uitke ring om verdere proefne mingen en studies moge lijk te maken. Het voor stel kelderde en de ont moedigde Morse vluchtte terug naar de kunstwe reld. In 1843 echter had een hernieuwde poging meer resultaat. Na een uitmun tend geslaagde demonstra tie in Washington kreeg hij dertigduizend dollar, die hem in staat stelden in 1844 een telegraaflijn aan te leggen tussen het Capi tool en Baltimore. Had zijn eerste proef- telegram het karakter van de uitvinder weer- spiegeld „de aanhou der wint", luidde het in de eerste officiële boodschap, die werd overgeseind bracht hij alle hulde aan de Schep per, die hem de talen ten had geschonken. Met de woorden „Wat heeft God verwezenlijkt!" won hij ook de harten van de hoge heren in Washing ton, die hem kapitalen voteerden om zijn uit vinding verder te exploi teren. Toen hij na nog vele jaren eindeloze pa tent-processen te hebben gevoerd in 1872 stierf, was hij niet alleen een van de welvarendste, maar ook een van de meest ge- eerde burgers van zijn land, toen al oversponnen met miljoenen kilometers telegraaf-draad. In Nederland Telegraaf in Nederland? Reeds enkele jaren na de proefdemonstraties tussen het Capitool en Baltimore nam de Hollands IJzeren Spoorweg Maatschappij een Morse-telegraaf in dienst langs de lijn Am sterdamHaarlem en kort daarop namen particuliere instellingen het inititief over. Het telegraaf-ver- bruik steeg met de dag en in 1920 telde men reeds 6 miljoen binnenlandse en 5 miljoen buitenlandse tele grammen. Natuurlijk won de telefoon terrein, maar dat de telegraaf in onze dagen een nog even ge liefd als onmisbaar com municatiemiddel is. blijkt wel uit het feit, dat nog jaarlijks ongeveer 5 mil joen maal een tekst in Morse-alfabet telegra fisch wordt overge seind. Voor een groot deel nog per draad, maar vanaf 1904, ook reeds met be hulp van radiogolven als elektriciteitsdragers. Het is vooral deze laatste me thode, waarvan het scheep vaartverkeer een druk en veilig gebruik gemaakt heeft en zal blijven ma ken. Het is namelijk de verdienste van Samuel Morse, dat hij een com municatiemiddel heeft ont wikkeld, dat zijn diensten kan blijven bewijzen waar telefoon en radio onmach tig blijven. Op een grote stakingsvergadering van de Christelijke Bond van Bouw bedrijven en houtbewerkers, die gis teravond in Antwerpen is gehouden, is met een grote meerderheid van stemmen besloten, om de staking in het bouwbedrijf, arrondissement Ant werpen, onverminderd voort te zet ten. De voorzitter van de Centrale, Camillc Nuyts, werd luide toegejuicht toen hij verklaarde, dat de Chr. Centrale zich nooit zal neerleggen bij het monsterverbond, dat op advies van de regering gesloten is tussen de werkgevers in het bouwbedrijf en het socialistisch verbond, met uit sluiting van het Christelijk Vakver bond. In het arrondissment St. Ni- klaas loopt de staking ten einde. In l die gewapend waren, openden het het gebied van Turnhout staakt men vuur op elkaar. De politie heeft tach- verder. tig personen aangehouden en heeft de toestand volledig in de hand, al- I dus het communiqué. De verkiezingen in Egypte zyn minder vreedzaam verlopen dan men aanvankelijk dacht. In het plaatsje Disjna werden zestien personen bij een schietpartij gedood. Minstens 100 mensen liepen verwondingen op bij demonstraties in verschillende plaat sen. Het gevecht in Disjna was volgens een communiqué het gevolg van een misverstand tussen twee groepen, die tegelijkertijd een stembureau wil den binnengaan. De twee groepen, nog Dit werd zijn droom, gekweekt in veertig jaar: om acht uur zónder buikpijn wakker worden; niet meer de wekker stil-slaan (boos gebaar); niet meer die tram in met de bleke horde. Het kwam, met aan de start de speech en het horloge wat heeft de directeur het mooi en diep gezegd en van het personeel een fijne schaal (Limoges). Nu, met zijn vijfenzestig loopt ie nog kaarsrecht. Maar ja; de leeszaal en het park, de stille straten, hij kent ze door en door op elk uur van de dag; „Laat ik maar eventjes met de portier gaan praten; die heeft nou koffie en hij voelt, dat ik hem mag. O lieve hemel, vroeger heb ik nooit geweten, dat het zolang kan duren voor het avond is. Toch heb ik nu al twee uur in dit park gezeten (want thuis ben ik maar een verzwegen hindernis)". Hij staart wat naar 't verkeer; het is nog lang geen tijd. Hij droomde vroeger, dat hij heerlijk vrij zou worden. Straks vraagt ie, in een bange pijn van doelloosheid- „Zal ik je dalijk effe helpen met de borden?" YORICK (Van onze parlementaire verslaggever) Pachtovereenkomsten zijn voortaan niet alleen maar een zaak tussen pachter en verpach ter. De grondkamers zullen, voordat goedkeuring van de overeenkomst wordt verleend, eerst de toestand van het bedrijf moeten beoordelen, vooral van uit het oogpunt van een doel matige verkaveling. Dit is echter zo ongeveer het enige dat is overgebleven van de zgn. landbouwkundige toetsing" in de pachtwet, waarvan de Tweede Ka mer gisteren na een lange strijd een gedeelte heeft aanvaard. Deze strijd is een groot succes geworden voor de K.V.P.'er dr. Droesen, die kans heeft gezien het beruchte artikel 5, waarin de toetsing volgens inzichten van minister Mansholt was neerge legd, belangrijk te verzwakken. Bij de behandeling heeft de minister slechts eenmaal namens het kabinet het „onaanvaardbaar" laten horen. Dat was bij een amendement van de heer Biewenga (A.R.) die de gehele toetsing uit de wet wilde lichten, om daar later op terug te komen. Hij achtte de tijd thans nog niet rijp. Mi nister Mansholt wees er echter op, dat de vele tientallen miljoenen, die met allerlei verkavelingswerkzaam heden zijn gemoeid, zouden zijn „weggegooid", wanneer de resultaten bij latere pachtovereenkomsten zou den worden teniet gedaan. Hij achtte de toetsing dan ook een essentieel on derdeel van zijn wetsontwerp. Dr. Droesen wilde met de minister mee- Een beroemd humorist zei dezer dagen: „eigenlijk heb ik er een hekel aan voor de televisie op te treden. Je hebt er altijd het nare gevoel, dat de mensen naar je kijken." En een ander zei: toen ik trouwde, waren de twee gelukkigste mensen op de wereld ...,m(jn schoonouders. Als u nu voortaan weer eens vlug uit het raam wilt kijken, zei een dokter, die iemands hoofdwonden aan het verbinden was, weet u wat u dan moet doen Nee zei de patiënt. Het raam eerst opendoen, zei de dokter. De Franse actrice Edwige Feuillère deelt nage noeg nooit handtekeningen uit. Ze heeft het vroe ger wel gedaan, maar een jongeman schreef bo ven haar handtekening: „gelieve brenger dezes tienduizend francs te geven". Hij ging daarmee naar de dienstbode en die deed het. Uit de Verenigde Staten van Amerika komt deze wijsheid: de jaren, die een vrouw van haar eigen leeftijd aftrekt, zijn nooit verloren; ze telt die wel op bij de leeftijd van haar vriendinnen. Victor Borge zei: ik wil niet zo maar op slag miljonair worden. Ik wil langzaam aan het idee kunnen wennen. Belastingproblemen hebben wjj nooit, zei een Papoea; als de deurwaarder komt, eten we hem op. Definitie van een optimist: iemand, die weet, dat onze eeuw eenmaal de goeie ouwe tijd zal zijn. In een winkel te Californië staat een bordje niet de woorden: Koopt uw televisietoestel hier. Gemakkelijke betalingsvoorwaardenDe directie kan geen verantwoordelijkheid aan vaarden voor de programma's. Het kan wel zijn, zei een Amerikaan, dat bij ons de kapitalisten de fabrieken heb ben, maar de arbeiders hebben er in ieder geval de auto's. In Rusland hebben mis schien de arbeiders de fabrieken wel, maar de bureaucraten hebben er de auto's. Negentig procent van alle moeilijkheden in het leven wordt veroorzaakt door de toon, waarop de dingen gezegd worden. Dat vindt Arnold Bennett. Op een kruispunt, waar geen stoplichten stonden maar wel een agent, zei een heer tegen zijn vrouw, die aan het stuur zat: Toe maar, je mag doorrijden. Of wacht je tot de agent groen wordt Ergens aan de grens van de Verenigde Staten zei een gids: Ik ben de beste gids van het land, maar ik geloof dat we nou toch in Canada zitten. Als er meisjes bij hem komen, die filmster wil len worden, pleegt een Hollywoods producer iets in deze geest te zeggen: Verander je kapsel leer beter lopen, koop sjieke jurken en vóór je het weet, zul je getrouivd zijn, zes kinderen hebben en heel deze onzin vergeten zijn. Een cermoniemeester kondigde aan een diner de Joodse burgemeester van Dublin aldus aan: Dames en Heren, er was eens een Jood en een Ier en hier is hij. Iedere keer, zei Victor Borge, als ik Mozart wil spelen, hoor ik een stemmetje in mij zeggen: Niet doen, niet doen. En ken je dat stemmetje? vroeg Irving Berlin. Zeker, antwoordde Borge, het is van Mozart zelf. gaan, en hij aanvaardde dus het prin cipe van de toetsing. Hij heeft echter met een amendement, dat door de Kamer met 71 tegen 41 stemmen werd aanvaard, bereikt, dat de enige maatstaf die de grondkamers mogen aanleggen is: of de positie van het bedrijf ongunstiger is dan vroeger. Bovendien is in een ander amende ment Droesen neergelegd, dat de toetsing geheel achterwege zal blij ven wanneer een pachtovereenkomst overgaat naar familieleden in de rechte lijn van de oude pachter. Het gehele artikel vijf is inmiddels aan genomen. De Kamer is echter nog druk bezig talloze juridische kwesties met de beide ministers van Justitie en Landbouw uit te zoeken. In de opslagplaatsen aan de Hoef- kade van een grote Haagse broodfa briek heeft gisteren een felle brand gewoed. Een grote voorraad kisten en krat ten met flessen en vrijwel de volledi ge papiervoorraad van het bedrijf, almede het gebouw zijn verbrand. De schade bedraagt ongeveer een halve ton. Deze wordt geheel door Volgens de Pakistaanse Internatio nale Luchtvaartmaatschappij heeft men het verkeersvliegtuig, dat sedert enkele dagen in Pakistan werd ver mist thans gevonden op het eiland Sjarlachi in de Golf van Bengalen. Het toestel lag gedeeltelijk in het wa ter. Er zijn geen overlevenden. Een zeer grote raket voor weten schappelijk onderzoek, die donderdag door Amerikanen is gelanceerd in de Canadese provincie Manitoba, heeft een recordhoogte bereikt van 260 kilometer. De proef is genomen als onderdeel van het onderzoek in het internationale geofysische jaar. Perzische steden langs de Kas. pische Zee zijn woensdagnacht op- nieuw door aardschokken geteisterd, waarbij weer slachtoffers vielen en aanzienlijke schade ontstond. Volgens persberichten is er totnog. toe sedert de aardbeving van maan» dag een duizendtal lijken geborgen, maar het aantal stijgt nog steeds. Verscheidene dorpen zijn door aard» verschuivingen bedolven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 9