Venetië, de glimlach van de
wereld
Frans super-vliegtuig
Kunstschilder
elektrische
Morse ontwierp
draad-telegraaf
Portretten De gepensioneerde
Grondkamers krijgen
een beperkte taak
Prachtig boek van dr. van Egeraat
CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI CONFETTI
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 5 JULI 1957
13
Kanalen en kanaaltjes
Majesteitelijk
Potlood blijft rechtop staan tijdens de vlucht
Even een earavelle
Canadees raakte
onder trein
"Bouwvakkers
in Antwerpen
staken door
DE AANHOUDER WINT
Zestien doden
bij Egyptische
verkiezingen
Gedeelte pachtwet aanvaard
Opslagplaats
uitgebrand in
Den Haag
Vermist Pakistaans
vliegtuig gevonden
Raket bereikt
record-hoogte
Weer aardbeving
in Perzië
vw
Hoe oostelijker men in de
noord-Italiaanse laagvlakte
komt, hoe opener en weidser 't
land wordt. Men ruikt de nabij
heid van de Adriatische Zee en
bemerkt duidelijk de eeuwige
strijd tussen water en aarde. De
Po en de Brenta, de Sile en de
Piave, de Livenza en de Taglia-
mento worden steeds breder,
vertakken zich in vele armen,
laten door hun gering ver
val veel puin achter en schui
ven de kustlijn jaarlijks 80 cm
terug.
De vlakte loopt hier uit in een
aanslibbingskust, door duinvallen
gescheiden van de open zee en
daarmee verbonden door kreken en
brede waterlopen. RavennaAqui-
léia en Adria in de oudheid be
langrijke havenplaatsen zijn
door het proces van aanslibbing en
deltavorming landinwaarts gewor
pen. Door de Brenta af te dammen
is het gevaar dat ook Venetië een
zelfde lot zou ondergaanvoorlopig
afgewend. Waar het vasteland defi
nitief eindigt, heeft de speelse
hand van een god honderden eilan
den uitgestrooid langs de lijn van
de horizon.
Hier bevinden we ons in het ge
west Veneto, een van de negentien
gewesten, die het huidige Italië kent,
bewoond door 4 miljoen inwoners.
De bevolkingsdichtheid 213 men
sen per km2 is groter dan het
landelijk gemiddelde. Het gewest is
regenachtiger dan andere gebieden
van Noord Italië: de vele kanalen
dienen, anders dan in bijv. Lombar-
dije, niet voor irrigatie, maar vooi
de waterverzameling. Uit zeven pro
vincies is het gewest opgebouwd. De
meest oostelijke ervan is Venezia,
nauwer met de zee verbonden dan
welk ander Italiaans gebied. Al be
staat immers 80 pet. van de Itali
aanse staatsgrens uit water, al is
geen enkele stad in dit land meer
dan 200 km. van de zee verwijderd
de zee en haar nabijheid oefe
nen toch weinig invloed uit op de
denkwijze, de zéden en de imagina
tie van de Italianen. Al ziet een be
woner van Calabrië er drie tegelijk,
zij vormen voor hem slechts een
grens en een horizon. De vissers van
Catania en Amalfi verwijderen zich
bijna niet van de kust, zij vertrek
ken 's avonds en keren de volgende
ochtend terug. Alleen in de provin
cie Venezia is dit anders. De grens
tussen aarde en zee schijnt hier ver
vaagd, de golfslag van het getij kust
er het marmer van paleizen.
Kanalen en kanaaltjes
In deze provincie Venezia ligt de
gelijknamige stad, bewoond door 320
duizend mensen, die zich bewe
gen in een labyrinth van steegjes,
watertjes en kanalen. Zij bewonen
de stad, ,die in bevolkingstal de ne
gende van Italië is en leven er van
de industrie- de glasblazerijen, de
kantwerkbedrijfjes, de metaalfabrie-
ken en olieraffinaderijen aan de pro-
to di Marghera, de in 1918 aange
legde industriegaven tussen Venetië
en Mestre-, van de visserij, van het
toerisme en van de scheepsbouw en
de scheepvaart (Venetië is na Genua
en Napels de belangrijkste haven van
Italië). De Venetianen worden be
stuurd door een in meerderheid Chris
ten-Democratische gemeenteraad, die
48 pet. der kiezers achter zich Weet.
Dit Venetië kan aldus Goethe met
geen andere stad vergeleken worden
dan met. Venetië. Het ligt op het
eind van een 3.6 km. lange dam voor
uitgeschoven in de Adriatische Zee.
De open zee wordt echter pas twee
km. voorbij de stad bereikt, want
waar de dam eindigt, de auto's wor
den opgewacht in de voor tweedui
zend wagens gebouwde torengarage
op de piazzale Roma en de trein 'n
hypermodern station binnenrijdt,
strekken zich eerst de 150 eilandjes
uit, de 160 kanaaltjes en de ontelba
re straatjes, die uitsluitend als trot
toir dienen.
Door deze doolhof van straatjes en
watertjes loop S-vormig het Canal
Grande, dat uitmondt in het water
bekken voor het S. Marcoplein, waar
achter meer verstrooid liggende ei
landen de strijd tegen het water nog
niet opgeven, zich eerst de laguna
morta uitstrekt stil water van
vaak niet meer dan 20 cm. diep,
beschouwd als sinister gebied en na
men dragend als het dal der zeven
doden en pas na enige tijd de la
guna viva, betrokken bij de eeuwi
ge golfslag der zee.
Majesteitelijk
De meeste reizigers bereiken Vene
tië over land, hetzij via de aan Vlaan
deren herinnerde en met villa's be
zaaide streek van Treviso, hetzij via
de langs Stra en Mira leidende rijks
weg door een gebied van een onzeg
bare melancholie, hetzij vanuit Pa-
dova over de autostrada dwars door
de weilanden waarop tweemaal 's-
jaars wordt gehooid. De- autostrada
één galerij van reclameplaten,
waarvoor geen enkele automobilist
een goed woord over heeft. Men be
denke echter: de uitstekende Itali
aanse wegen kosten veel geld. Men
laat dit niet door de belastingbetalers
opbrengen, maar door de reclamema
kers! Bovendien zijn de borden es
thetisch, en reclamctechnisch uitste
kend geslaagd en geven zij de auto-
Het San Marcoplein, trots en glo
rie van Venetië, uit de lufht gezien.
mobilist een gratis les in de Italiaan
se taal een economie. Terzake: van
welke kant men over land Venetië
ook nadert, in Mestre komen alle
wegen en spoorlijnen samen. Ter
rechterzijde blijft de bovengenoem
de porto di Marghera en voorbij het
kampeerterrein begint de eigenlijke
dam, in feite een brug van 3.6 km.
met 228 bogen, aangelegd in 1933 en
geflankeerd door de reeds in 1846
aangelegde spoorlijn. Het modderige
water, de scheepswerven en de hijs
kranen doen geen enkele moeite om
U in de juiste sfeer te brengen voor
het genieten van de sprookjesstad.
Daarom zou men j5/entië niet over
land, maar over zee moeten bena
deren. De lagune wordt hier afgeslo
ten door de zandbank van het Lido,
als met een heel fijne pen tegen de
horizon getekend. Een woud van pa
len en staken geeft het vaarwater
aan, en plotseling verschijnt het vi
sioen van de stad zelf, glorieus en
majesteitelijk: de eilanden met Pal-
ladio's kerken, het Dogenpaleis, de
koepels van de San Marco en einde
lijk de piazetta met de campanile en
de curve van het Canal Grande, zich
buigend langs de barokke pracht van
de Salutekerk! En er is nog een twee
de reden om de stad vanuit de
zee te benaderen, deze nl. dat men
onderweg vertrouwd raakt met de
voorbije glorie van de stad, die bij
na duizend jaren haar stempel heeft
gedrukt op de wereld langs de Adria,
op Dalmatië en de Griekse eilan
den.
Gracieus als Venetië zelf is de hou
ding van de gondelier, die zijn boot
door het Canal Grande loodst.
,,Even tijd voor een earavelle",
zegt de Fransman, die in het nieuw
ste verkeersvliegtuig stapt, waarmee
men bezig is de aandacht van de
wereld te trekken en waarbij zelfs
alle Franse kabinets-crises in het
niet dreigen te verzinken. Het is nu
eens niet een vliegend ledikant, dito
kachelpijp en regenton, of h*>e deze
tegenwoordige rariteiten dor lucht"
mogen heten, maar een tweemotorig
straalvliegtuig, dat de naam ^ara-
veile" draagt.
Het toestel biedt plaats aan ruim
60 passagiers en kan een snelheid
van 800 km per uur opbrengen. Vol
gens de Franse pers is het in elk
opzicht van super-klasse. Daar is men
overigens in Franse luchtvaartkrin
gen wel van overtuigd, gezien het feit,
dat de Air France er al een twaalf
tal van besteld heeft, terwijl een
tweede order in het vooruitzicht is
gesteld. Trouwens ook in het buiten
land werden al orders geboekt, zo
als voor enkele Zuidamerikaanse sta
ten.
Zelfs de Vickers Viscount 800, het
nieuwste snufje van de KLM, wordt
door de Caravelle in de schaduw ge
steld, terwijl de Douglas DC 6B, die
tot nu toe als de meest economi
sche machine werd bestempeld, er
niet aan kan tippen.
Geluiddicht
In eerste instantie is het motorge
ronk bij dit straalvliegtuig tot een
minimum beperkt en is de geluids
dichtheid van de cabine zo perfect
dat de passagiers ongestoord kunnen
luisteren naar de muziek van een
radio-pick-up, die als een novum met
dit toestel worden meegevoerd.
Voorts is de stabiliteit zo voor-
treffelijk, dat wil men althans
de Fransen geloven men tijdens
de vlucht rustig een potlood recht
op kan laten staan op de stoelleu
ning. Ook de vervoerskosten komen
belangrijk lager te liggen.
Wat de kosten van dit vliegtuig
betreft, dat door de SNCASE
de staatsvliegtuigindustrie van
zuidivest Frankrijk wordt ge
construeerd, deze bedragen een
kleine zeven honderd miljoen
francs.
Opmerkelijke prestaties zijn al met
de Caravelle geboekt. Allereerst in
Europa, waar tijdens demonstratie
vluchten verschillende records wer
den verbeterd en de afstend Parijs-
Munchen-Wenen in anderhalf uur
werd gedaan, Parijs-Lissabon in ruim
twee uur en Parijs-Nice in één en
kel uur. Ook de nieuwe wereld werd
bezocht en zo is in de Verenigde Sta
ten de vlucht Miami-New York een
afstand van een 1800 km in twee
uur volbracht. Als bijzonderheid zij
hierbij nog vermeld, dat men met
tegenwind te kampen had. Vanzelf
sprekend heeft dit bij de Amerikaan
se luchtvaartdeskundigen grote be-
Een 21-jarige Canadese soldaat
is bij een poging, in een rijdende D-
trein te springen, op het station te
Arnhem tussen het perron en de
trein terecht gekomen. In het St. Eli-
sabethsgasthuis, waarheen hij werd
vervoerd, moesten zijn beide voeten
geamputeerd worden. Verder had hij
inwendige kneuzingen. Zijn toestand
is thans redelijk.
wondering gewekt. Er bestaat een
goede kans, dat de Amerikaanse
vliegtuigfabriek Republic Aviation het
toestel in licentie zal gaan fabrice
ren.
Al met al ziet het er veelbelovend
uit voor de Fransen, die met dit op
merkelijke succes weer een stapje
nader naar de top van de luchtvaart
stijgen.
Bij de uitgeverij Servire te Den
Haag is een prachtig boek ver
schenen over Venetië, een stad,
die ook steeds meer onder het
bereik van de Nederlandse toe
rist komt. „Venetië, de glim
lach der wereld" heet het. Dr.
L. van Egeraat is de schrijver
ervan. In bloemrijke bewoor
dingen zingt hij de lof der la-
gunenstad en de tekst is ver
lucht met talrijke magnifieke
foto's. Hiernaast drukken we
een gedeelte af van de inlei
ding van het boek, een intro
ductie van wat dr. van Egeraat
verderop gedetailleerd gaat be
schrijven. De foto's mogen een
indruk geven van de kwaliteit
der illustraties, die het werk
sieren.
Het is merkwaardig, dat Samuel Finley Bree-
se Morse, zoon van een strijdvaardige, ortho
doxe dominee en een Amerikaanse professors
dochter, de geschiedenis is ingegaan als de
man, die een nieuw alfabet opstelde: een alfa
bet van punten en strepen, dat menen ve
len nog slechts door scheepstelegrafisten
en door verkenners en welpen wordt gebruikt.
Het is even merkwaardig, als jammer dat in
het vergeetboek is geraakt, dat deze zelfde
Morse behalven een in zijn jaren befaamd
kunstschilder een knap geleerde was, die voor
noemd alfabet slechts ontwierp om zijn nieu
we idee van elektrische draad-telegrafie voor
de praktijk bruikbaar te maken.
Toen Morse geboren
werd dat was in de
laatste jaren van de acht
tiende eeuw was het
overseinen van boodschap
pen met behulp van elek
triciteit al niet nieuw
meer. Vele knappe na
tuurkundigen hadden toen
al tientallen jaren besteed
aan pogingen om met be
hulp van elektriciteit sei
nen over te brengen langs
metalen draden. Maar hun
pogingen strandden, om
dat de primitieve elektri
seermachines, die zij ge
bruikten, te zwak waren.
Meer succes werd ge
boekt, toen men op het
idee kwam, die draden te
verbinden met magneet
naalden, die 'n kleinere o£
grotere uitwijking ver
toonden, naarmate de
doorgezonden stroom
zwakker of sterker was.
Men behoefde zo stelde
men slechts een code
op te stellen om uit de
grootte van de uitwijking
een boodschap te kunnen
lezen. Edoch, deze metho
de werkte niet alleen zeer
ingewikkeld, maar boven
dien weinig regelmatig en
feilloos.
Nieuw systeem
Inmiddels echter had de
Amerikaan Samuel Morse
een nieuw systeem uitge
kiend. Hij verving de mag
netische naald door de
veel krachtiger werkende
elektro-magneet en ver
bond die aan een schrijf
stift. Werd de elektro
magneet niet beroerd door
elektriciteit, dan trok zij
op een papieren lint een
keurig recht lijntje, bij
elektriciteitsdoorstroming
echter ontstond er een
puntje. In werkelijkheid
ging aan de ontwikkeling
van deze methode een
langdurige studie vooraf,
maar het resultaat is ver-
noemenswaard. Het stelde
Morse namelijk in staat
met een eenvoudige sein-
sleutel en een gemakke
lijke code in korte tijd een
groot aantal woorden door
te seinen. Die code bestond
uit punten en strepen. De
letter a bijvoorbeeld werd
en wordt nog aange
duid door een punt en een
streep, het cijfer vijf .door
vijf punten. Tijdgenoten
van Morse stelden voor de
schrijfstift te vervangen
door een zoemer, zodat
men de doorgeseinde bood
schap meteen kon beluis
teren. Maar het principe
van de uitvinder was niet
alleen een boodschep snel
door te seinen, maar tevens
daaraan een bepaalde
,,zwart-op-wit" waarde toe
te kennen, zodat vergis
singen uitgesloten bleven.
In 1865 werd de Morse
code, die door de Ham
burger Gerke werd aan
gevuld met één punt voor
spaties tussen de letters
en drie voor ruimten tus
sen de woorden, interna
tionaal erkend. Een gerou
tineerd telegrafist kan er
nu 25 woorden per minuut
mee seinen.
Portrettist
Maar laten wij U even
beter kennismaken met
Morse zelf: een knappe
student, die zich bijzonder
bedreven toonde in de me
chanica, de natuurweten
schappen.. en het kunst
schilderen, In dat laatste
vak had hij tijdens zijn
studietijd in zijn onder
houd voorzien door het
maken van portretten
van studenten en profes
soren, die hij voor vijf
dollar per stuk verkocht.
Na zijn studietijd bleef
hij zijn artistieke bestem
ming trouw en maakte
een kunstreis naar Enge
land. Omdat hij er echter
weinig erkenning vond re
tireerde hij in 1816 naar
Amerika, waar hij enkele
jaren later Lucretia Wal
ker huwde.
Daarna begon de moei
lijke tijd voor Morse. Hij
moest lange zwerftochten
maken om zijn werken
voor vijftien dollar per
stuk te verkopen. Tijdens
een van deze zwerftoch
ten stierf zijn in New Ha
ven achtergebleven vrouw.
Dat overlijdensbericht
kreeg Morse zeven dagen
later. Oorzaak: gebrek
kige verbindingen en ge
mis aan elke vorm van
telegrafie. Het is waar
schijnlijk om deze reden
geweest, dat Morse na
dat hij door enkele bijzon
der goede opdrachten in
financiële welstand was
komen te verkeren de
kunstenaarswereld vaarwel
zij en elektrische studies
ging volgen aan het Co
lumbia-college met het
doel zijn idee over elek
trische telegrafie nader te
kunnen bestuderen en uit
werken.
Eerste
successen
In zijn werkkamer hing
hij enkele honderden me
ters draad, die zijn proef
nemingen die ruim drie
jaar in beslag namen
mogelijk maakten. In 1838
kwam het eerste succes:
een demonstratie voor des
kundigen in New York,
later een in het Franklin
Institute in Philadelphia
en voor senatoren in het
Capitool te Washington.
In het laatste geval de
monstreerde hij over een
afstand van vijftien kilo
meter. Met groot succes.
Maar pas in 1840 liet het
Congres zich overhaleen
tot het indienen van een
voorstel tot subsidie-uitke
ring om verdere proefne
mingen en studies moge
lijk te maken. Het voor
stel kelderde en de ont
moedigde Morse vluchtte
terug naar de kunstwe
reld.
In 1843 echter had een
hernieuwde poging meer
resultaat. Na een uitmun
tend geslaagde demonstra
tie in Washington kreeg hij
dertigduizend dollar, die
hem in staat stelden in
1844 een telegraaflijn aan
te leggen tussen het Capi
tool en Baltimore.
Had zijn eerste proef-
telegram het karakter
van de uitvinder weer-
spiegeld „de aanhou
der wint", luidde het
in de eerste officiële
boodschap, die werd
overgeseind bracht hij
alle hulde aan de Schep
per, die hem de talen
ten had geschonken. Met
de woorden „Wat heeft
God verwezenlijkt!" won
hij ook de harten van de
hoge heren in Washing
ton, die hem kapitalen
voteerden om zijn uit
vinding verder te exploi
teren.
Toen hij na nog
vele jaren eindeloze pa
tent-processen te hebben
gevoerd in 1872 stierf,
was hij niet alleen een
van de welvarendste, maar
ook een van de meest ge-
eerde burgers van zijn
land, toen al oversponnen
met miljoenen kilometers
telegraaf-draad.
In Nederland
Telegraaf in Nederland?
Reeds enkele jaren na de
proefdemonstraties tussen
het Capitool en Baltimore
nam de Hollands IJzeren
Spoorweg Maatschappij
een Morse-telegraaf in
dienst langs de lijn Am
sterdamHaarlem en kort
daarop namen particuliere
instellingen het inititief
over. Het telegraaf-ver-
bruik steeg met de dag en
in 1920 telde men reeds 6
miljoen binnenlandse en 5
miljoen buitenlandse tele
grammen. Natuurlijk won
de telefoon terrein, maar
dat de telegraaf in onze
dagen een nog even ge
liefd als onmisbaar com
municatiemiddel is. blijkt
wel uit het feit, dat nog
jaarlijks ongeveer 5 mil
joen maal een tekst in
Morse-alfabet telegra
fisch wordt overge
seind. Voor een groot deel
nog per draad, maar vanaf
1904, ook reeds met be
hulp van radiogolven als
elektriciteitsdragers. Het
is vooral deze laatste me
thode, waarvan het scheep
vaartverkeer een druk en
veilig gebruik gemaakt
heeft en zal blijven ma
ken. Het is namelijk de
verdienste van Samuel
Morse, dat hij een com
municatiemiddel heeft ont
wikkeld, dat zijn diensten
kan blijven bewijzen waar
telefoon en radio onmach
tig blijven.
Op een grote stakingsvergadering
van de Christelijke Bond van Bouw
bedrijven en houtbewerkers, die gis
teravond in Antwerpen is gehouden,
is met een grote meerderheid van
stemmen besloten, om de staking in
het bouwbedrijf, arrondissement Ant
werpen, onverminderd voort te zet
ten. De voorzitter van de Centrale,
Camillc Nuyts, werd luide toegejuicht
toen hij verklaarde, dat de Chr.
Centrale zich nooit zal neerleggen bij
het monsterverbond, dat op advies
van de regering gesloten is tussen
de werkgevers in het bouwbedrijf en
het socialistisch verbond, met uit
sluiting van het Christelijk Vakver
bond. In het arrondissment St. Ni-
klaas loopt de staking ten einde. In l die gewapend waren, openden het
het gebied van Turnhout staakt men vuur op elkaar. De politie heeft tach-
verder. tig personen aangehouden en heeft
de toestand volledig in de hand, al-
I dus het communiqué.
De verkiezingen in Egypte zyn
minder vreedzaam verlopen dan men
aanvankelijk dacht. In het plaatsje
Disjna werden zestien personen bij
een schietpartij gedood. Minstens 100
mensen liepen verwondingen op bij
demonstraties in verschillende plaat
sen.
Het gevecht in Disjna was volgens
een communiqué het gevolg van een
misverstand tussen twee groepen,
die tegelijkertijd een stembureau wil
den binnengaan. De twee groepen,
nog
Dit werd zijn droom, gekweekt in veertig jaar:
om acht uur zónder buikpijn wakker worden;
niet meer de wekker stil-slaan (boos gebaar);
niet meer die tram in met de bleke horde.
Het kwam, met aan de start de speech en het horloge
wat heeft de directeur het mooi en diep gezegd
en van het personeel een fijne schaal (Limoges).
Nu, met zijn vijfenzestig loopt ie nog kaarsrecht.
Maar ja; de leeszaal en het park, de stille straten,
hij kent ze door en door op elk uur van de dag;
„Laat ik maar eventjes met de portier gaan praten;
die heeft nou koffie en hij voelt, dat ik hem mag.
O lieve hemel, vroeger heb ik nooit geweten,
dat het zolang kan duren voor het avond is.
Toch heb ik nu al twee uur in dit park gezeten
(want thuis ben ik maar een verzwegen hindernis)".
Hij staart wat naar 't verkeer; het is nog lang geen tijd.
Hij droomde vroeger, dat hij heerlijk vrij zou worden.
Straks vraagt ie, in een bange pijn van doelloosheid-
„Zal ik je dalijk effe helpen met de borden?"
YORICK
(Van onze parlementaire
verslaggever)
Pachtovereenkomsten zijn
voortaan niet alleen maar een
zaak tussen pachter en verpach
ter. De grondkamers zullen,
voordat goedkeuring van de
overeenkomst wordt verleend,
eerst de toestand van het bedrijf
moeten beoordelen, vooral van
uit het oogpunt van een doel
matige verkaveling.
Dit is echter zo ongeveer het enige
dat is overgebleven van de zgn.
landbouwkundige toetsing" in de
pachtwet, waarvan de Tweede Ka
mer gisteren na een lange strijd een
gedeelte heeft aanvaard. Deze strijd
is een groot succes geworden voor
de K.V.P.'er dr. Droesen, die kans
heeft gezien het beruchte artikel 5,
waarin de toetsing volgens inzichten
van minister Mansholt was neerge
legd, belangrijk te verzwakken. Bij
de behandeling heeft de minister
slechts eenmaal namens het kabinet
het „onaanvaardbaar" laten horen.
Dat was bij een amendement van de
heer Biewenga (A.R.) die de gehele
toetsing uit de wet wilde lichten, om
daar later op terug te komen. Hij
achtte de tijd thans nog niet rijp. Mi
nister Mansholt wees er echter op,
dat de vele tientallen miljoenen, die
met allerlei verkavelingswerkzaam
heden zijn gemoeid, zouden zijn
„weggegooid", wanneer de resultaten
bij latere pachtovereenkomsten zou
den worden teniet gedaan. Hij achtte
de toetsing dan ook een essentieel on
derdeel van zijn wetsontwerp. Dr.
Droesen wilde met de minister mee-
Een beroemd humorist zei dezer dagen:
„eigenlijk heb ik er een hekel aan voor
de televisie op te treden. Je hebt er altijd
het nare gevoel, dat de mensen naar je
kijken."
En een ander zei: toen ik trouwde, waren de
twee gelukkigste mensen op de wereld ...,m(jn
schoonouders.
Als u nu voortaan weer eens vlug uit het
raam wilt kijken, zei een dokter, die iemands
hoofdwonden aan het verbinden was, weet u
wat u dan moet doen Nee zei de patiënt.
Het raam eerst opendoen, zei de dokter.
De Franse actrice Edwige Feuillère deelt nage
noeg nooit handtekeningen uit. Ze heeft het vroe
ger wel gedaan, maar een jongeman schreef bo
ven haar handtekening: „gelieve brenger dezes
tienduizend francs te geven". Hij ging daarmee
naar de dienstbode en die deed het.
Uit de Verenigde Staten van Amerika
komt deze wijsheid: de jaren, die een
vrouw van haar eigen leeftijd aftrekt, zijn
nooit verloren; ze telt die wel op bij de
leeftijd van haar vriendinnen.
Victor Borge zei: ik wil niet zo maar op slag
miljonair worden. Ik wil langzaam aan het idee
kunnen wennen.
Belastingproblemen hebben wjj nooit, zei een
Papoea; als de deurwaarder komt, eten we
hem op.
Definitie van een optimist: iemand, die weet, dat
onze eeuw eenmaal de goeie ouwe tijd zal zijn.
In een winkel te Californië staat een bordje
niet de woorden: Koopt uw televisietoestel
hier. Gemakkelijke betalingsvoorwaardenDe
directie kan geen verantwoordelijkheid aan
vaarden voor de programma's.
Het kan wel zijn, zei een Amerikaan, dat
bij ons de kapitalisten de fabrieken heb
ben, maar de arbeiders hebben er in ieder
geval de auto's. In Rusland hebben mis
schien de arbeiders de fabrieken wel,
maar de bureaucraten hebben er de auto's.
Negentig procent van alle moeilijkheden in het
leven wordt veroorzaakt door de toon, waarop de
dingen gezegd worden. Dat vindt Arnold Bennett.
Op een kruispunt, waar geen stoplichten stonden
maar wel een agent, zei een heer tegen zijn
vrouw, die aan het stuur zat: Toe maar,
je mag doorrijden. Of wacht je tot de agent
groen wordt
Ergens aan de grens van de Verenigde Staten zei
een gids: Ik ben de beste gids van het land, maar
ik geloof dat we nou toch in Canada zitten.
Als er meisjes bij hem komen, die filmster wil
len worden, pleegt een Hollywoods producer
iets in deze geest te zeggen: Verander je kapsel
leer beter lopen, koop sjieke jurken en vóór je
het weet, zul je getrouivd zijn, zes kinderen
hebben en heel deze onzin vergeten zijn.
Een cermoniemeester kondigde aan een
diner de Joodse burgemeester van Dublin
aldus aan: Dames en Heren, er was eens
een Jood en een Ier en hier is hij.
Iedere keer, zei Victor Borge, als ik Mozart wil
spelen, hoor ik een stemmetje in mij zeggen:
Niet doen, niet doen. En ken je dat stemmetje?
vroeg Irving Berlin. Zeker, antwoordde Borge,
het is van Mozart zelf.
gaan, en hij aanvaardde dus het prin
cipe van de toetsing. Hij heeft echter
met een amendement, dat door de
Kamer met 71 tegen 41 stemmen
werd aanvaard, bereikt, dat de enige
maatstaf die de grondkamers mogen
aanleggen is: of de positie van het
bedrijf ongunstiger is dan vroeger.
Bovendien is in een ander amende
ment Droesen neergelegd, dat de
toetsing geheel achterwege zal blij
ven wanneer een pachtovereenkomst
overgaat naar familieleden in de
rechte lijn van de oude pachter. Het
gehele artikel vijf is inmiddels aan
genomen. De Kamer is echter nog
druk bezig talloze juridische kwesties
met de beide ministers van Justitie
en Landbouw uit te zoeken.
In de opslagplaatsen aan de Hoef-
kade van een grote Haagse broodfa
briek heeft gisteren een felle brand
gewoed.
Een grote voorraad kisten en krat
ten met flessen en vrijwel de volledi
ge papiervoorraad van het bedrijf,
almede het gebouw zijn verbrand.
De schade bedraagt ongeveer een
halve ton. Deze wordt geheel door
Volgens de Pakistaanse Internatio
nale Luchtvaartmaatschappij heeft
men het verkeersvliegtuig, dat sedert
enkele dagen in Pakistan werd ver
mist thans gevonden op het eiland
Sjarlachi in de Golf van Bengalen.
Het toestel lag gedeeltelijk in het wa
ter. Er zijn geen overlevenden.
Een zeer grote raket voor weten
schappelijk onderzoek, die donderdag
door Amerikanen is gelanceerd in de
Canadese provincie Manitoba, heeft
een recordhoogte bereikt van 260
kilometer. De proef is genomen als
onderdeel van het onderzoek in het
internationale geofysische jaar.
Perzische steden langs de Kas.
pische Zee zijn woensdagnacht op-
nieuw door aardschokken geteisterd,
waarbij weer slachtoffers vielen en
aanzienlijke schade ontstond.
Volgens persberichten is er totnog.
toe sedert de aardbeving van maan»
dag een duizendtal lijken geborgen,
maar het aantal stijgt nog steeds.
Verscheidene dorpen zijn door aard»
verschuivingen bedolven.