Oranjerijders in voorste gelederen met Voorting en Pieter de Jongh Bizondere dag: géén uitvallers Even diep nadenken TO£fi£tA/fmrJ£S ACTIVITEIT WAS ZEER GROOT IN DE RIT METZ-COLMAR TOUR-cijfers Enige Tour-interesse: flesjes bier en water DE HOOFDPRIJS van de Tour de France prijsvraag Merk Waar „BEERS-SERVICE' achter staat! n Piet van Est roerde zich DE BESTE KWALITEIT DER WERELD Geen Tour foto Wat een lef, die Fransen DERDE' BLAD DONDERDAG 4 JULI 1957 Anquetil verloor H.D.-shirt TOUR PER RADIO Wie wint.... 7.300 King's Cross sigaretten in de Tour de France-prijsvraag Kersten plat bij limonadetent de beklimming koest te houden Maar Hassenforder óókDat „spaarzame" beleid kwam later aan de finish volledig tot gelding, want dit tweetal was het, dat op de wie lerbaan hier in Colmar de toon aan gaf in de fantastische eindsprint, waaruit streekmannetje Hassenfor der nét een paar centimeters harder op de pedalen bleek te hebben ge duwd, dan onze koffiebruin verbran de Voorting. Die er overigens, even als wij, voor zal willen tekenen, als er in volgende ritten wéér eens zo'n kans komt. Hoe Pieter de Jongh aan die prach tige zesde plaats kwam? Tegen het COLMAR, tvoensdagavond. Er zijn machtig grote dingen te zien geweest vandaag. Ondanks de hitte, die als uit hete lucht-ovens gespoten, het vege lijf teis terde. Tegen het middaguur kon men in de schaduw temperatu ren van boven de dertig graden van de thermometers aflezen l Maar het deerde de dapperen niet, ivaarvan er bij de start nog drie en tachtig konden worden geteld. Juist vandaag, met de twee bergen in het vooruitzicht, had men een voortgaand deci meren van de troep verwacht. Maar daa rvan kwam niets. Het lijkt wel of men op de zenderende atmosfeer ingespeeld raakt. Gelukkig maar voor Jacques Goddet, die we voortdurend magerder hebben zien worden. Keer op keer immers is zijn Tour volkomen uit balans geraakt. En wel zijn er de nodige pour parlers nodig geweest, maar de crisis schijnt na vandaag totaal voorbij te zijn! Gerrit spaarde energie door zich bij De drie en tachtig, die het einde van de zevende etappe haal den, hadden evenals zoveel voorbije dagen niet allemaal ge fietst voor wat ze konden (zie maar naar Anquetil, die de ka pitaal-krachtige gele trui verloor) maar bij de finish waren er tenslotte toch evenveel op tijd binnen royaal binnen als des ochtends in Metz van start waren gegaan. Voor die machtig mooie dingen hebben een negental coureurs gezorgd. De uitgekookte Hassenforder, die al lang op de loer ge legen had, maar pas vandaag, in zijn streek, kans kreeg om succesvol toe te slaan en met de nodige duiten, bewonderd en toegejuicht door massa's hete streeksupporters, zijn slaapzak op te zoeken. Tot de negen dapperen, die hitte en obstakels als die Col de Schlucht en de Collet de Ligne (resp. 1159 en 1050 meter hoog) negeerden, behoor den ook Gerrit Voorting, de oude rot, en Pieter de Jongh, over wie ze zo wel in Roosendaal als in Made wel heel erg zullen hebben staan kijken. Om als nummer twee en zes te kun nen finishen, temidden van een schep Fransen, moet u maar eens diep na denken. Het zijn daden van kaliber, waarover geen misverstand kan be staan. Het was weer eens de moeite waard, om aan de eindstreep te staan. Het terrein, waar zich dage lijks zoveel lief in deze 44e Tour overigens méér leed! pleegt af te spelen. Nederland, met zijn zevenmans- ploeg straffer reagerend gedwon gen dan bijvoorbeeld de Franse nationalen, die nog ongeschonden in aantal bleven, of de Italianen, die pas één mannetje verloren, reden vandaag weer eens uitermate actief. Gisteren waren er nogal wat mensen boos geweest in het vaderlandse kamp. Ons inziens ten onrechte, om dat wij ons in feite te weinig kunnen veroorloven. Willen we althans met een net troepje Parijs binnen kunnen rijden. Want al zijn de slachtoffers dan bij bosjes geteld, uiteindelijk wa ren we vandaag pas aan de zevende rit toe. Met de wetenschap, dat het zwaarste werk nog in het verschiet ligt. Dit vereist verdeling van ener gie. Bovendien, wie zou kunnen vol houden, om iedere dag opnieuw deel te hebben aan veldslagen, zoals er nu dag in dag uit zijn geweest? Vandaag was dit weer mogelijk. Vandaag was er bovendien uitzonder lijk succes, succes dat aanspreekt, te behalen. Dat de Oranjerijders er met z'n zevenen goed voor waren, is be wezen. Dat het hier niet bij blijven zal is te verwachten, omdat het spel uitstekend wordt gespeeld. En omdat we er (gelukkig) de mannetjes voor hebben. Mannetjes, die het best met elkaar kunnen vinden en bereid zijn opofferende dingen te doen. Aan Pieter de Jongh, enthousiast, maar nuchter, sterk, koel berekend, in staat om verrassende sprongen te doen, heeft onze ploeg wel een béste gekregen. Je moet heel wat in je mars heb ben om te kunnen fietsen, zoals de Madenaar vandaag deed. Reeds vroeg was hij mede in de weer, om onrust in de voorste gelederen te scheppen. Toen bleek, dat het nog te vroeg was en het „klimaat" onge schikt, gleed hij terug in het grote peloton. Zijn moment zou later komen, dan voor Roosendaalse Gerrit, die vanuit zijn slimme ogen de situatie perfect bekeken had, toen in de buurt van Nancy (58 km) een dozijn durvers de pezen strekte en er als de wind van door ging. Die dertien bleven niet tezamen, want toen we ons bij de bevoorra- dingspost te Gerbeviller (circa 100 km) hadden neergezet om posities op te nemen, bleek daar nog slechts een handvol (vijf) renners bijeen: Has senforder, Bergaud, Morvan, Lorono enGerrit, die eens knipoogde in het voorbijgaan. Dat zat dus goed. De grote groep lag toen op een kleine twee minuten. Energie gespaard Niet veel. maar genoeg om de moed er in te houden. Dat verschil bleef een poos praktisch ongewijzigd, maar naarmate meer kilometers in de benen kwamen en de bergtoppen naderden, groeide de tussenruimte. PIET DE JONGH tijdstip, dat de Schlucht beklommen moest worden, had zich een groepje losgerukt uit het grote peloton. Pie ter was niet te lui om mee te sprin gen met Mahé, Bourles, Bianco en Barone. Na de klim- en daalpartijen kwamen de vijf aan de kop en de vier (mét Pieter de Jongh) bijeen en met z'n negenen ging het toen linea recta naar de chronometreurs aan de eindstreep. (Advertentie) Een schitterend stukje tactiek was gerealiseerd. Met Bergaud was de tricolores-equipe slechts door één man aan de kop vertegenwoordigd, evenals Nederland. Strateeg Marcel Bidot, die ook in deze etappe zijn methode: „iedere dag twee man in de slag", in praktijk bracht, zond daarom Mahé naar de voorste gele deren (vanwege het ploegenklasse- ment, snapt u?). Waarop Kees Pelle- naars kans zag met Pieter de Jongh te reageren. Knap werk! Dank zij het feit, dat Roosendaalse Gerrit de tweede plaats bevocht en een halve minuut bonificatie binnen haalde, dank zij ook de zesde positie welke Madese Pieter inpalmde, werd Nederland eerste in het dagploegen- klassement. Met lange Daan als der de man, zij het wat de Groot betreft, als eerste mannetje bij onze vijf land genoten uit het grote peloton, dat een kleine negen minuten later binnen reed. Tezamen met o.m. Jacques An quetil, die zijn goudgele shirt aan lie de Francer Barone af moest staan! Aan vreugde in het vaderlandse kamp dus geen gebrek, temeer toen was berekend, dat wij in het alge meen ploegenklassement van de vijf de naar de derde plaats waren op geklommen. Het gaf de burger weer moed voor morgen! De Tour-reportage wordt vrijdag uitgezonden over Hilversum I (402 m.) en wordt verwacht tussen 16 en 18 uur. De herhaling is om 18.20 uur en de nabeschouwing volgt om 21.40 uur. (Van een speciale verslag gever) COLMAR, woensdagavond Voor Marcel Bidot, de directeur technique van de Franse nationale ploeg, heeft deze 223 km lange rit over de Schlucht en de Wettstein geen oplossing gebracht. Jacques Anquetil, 22e op bijna 9 minuten achter de winnaar, raakte de gele trui kwijt. Mahé en Bianco waren nu de sterkste rijders in de forma tie van de tricolores en dus is hot nog altijd niet duidelijk geworden, wie de aangewezen kopman van de ploeg is. Na een dag van betrekkelijke koelte in de rit van Charleroi naar Metz, was de etappe van woensdag weer een lange strijd tegen de hit te. Voortdurend zagen we de ren ners in groepjes soms de fietsen neersmijten om water te halen, om hun- hoofd onder de brede straal van een pomp te houden of om zich eens helemaal te laten nat- spuiten met een tuinslang. Wij za gen de Franse regionaal Busto uit een café komen met in zijn achter zakje twee flessen bier, die door de cadans van de zwoegende ren ner een spoor van wit schuim op de weg achterlieten Even later stapte de Italiaan Nencini midden in de vijver op het dorpsplein om daar een paar minuten in vol ren- nersornaat met alleen het hoofd boven water te blijven.... Dat wa nen de taferelen van de rit naar Colmar en deze taferelen zullen wij in de etappe van donderdag naar Besangon vermoedelijk nog vaker krijgen te aanschouwen, want het officiële weerbericht, dat in Col- mar aan de renners en de volgers werd verstrekt, belooft een onge kende hitte. Er worden schaduw- temperaturen van 34 tot 36 graden verwacht Geen wonder dus, dat Jacques Goddet en Jean Garnault, de man nen op wiens schouder de organisa tie en het gehele wel en wee van de Tour draait, met wanhopige ge zichten rondlopen. Wanneer de temperaturen tot bo ven de 35 graden in de schaduw stijgen, zal het aantal slachtoffers catastrofaal kunnen worden en men zal dan blij mogen zfjn, wanneer meer dan 60 renners na de rustdag in Thonon-Ies-Bains aan de grote bergetappes kunnen beginnen en dan zwijgen we nog maar over het aantal, dat de Pyreneeën zal over leven. Niet de gehele rennerskaravaan heeft zich kunnen veroorloven aan de drink- en douchefestijnen tussen Metz en Colmar deel te nemen. In het peloton kon men Het wagen af en tde eens af te stappen. In ploeg- jes van 4, 5 man kwamen de ren ners dan wel weer spoedig bij. Maar aan de kop, waar eerst twee kleine groepjes door het fraaie landschap in de streek waar eens Jeanne d'Arc leefde, joegen, was dat risico te groot. Deze knapen moesten het hebben van de norma le ravitaillering en die is voor een renner, die naar emmers water verlangt, nu eenmaal onvoldoende. (Advertentie) SiT- De creatie van de JAW A-fabrieken, waarin U alle eigenschappen terugvindt, die 't merk JAWA de reputatie bezorgden van De hoofdprijs van de Tour de France prijsvraag JAWA 175 in rode uitvoering 1395.-- Kant en klaar voor 2 personen. De JAWA is, behalve in rode kleur, ook te leveren in zwarte en „Jubileum-uitvoering", een prachtige machine in parelgrijs en politieblauw. DE HOOFDPRIJS IS TE ZIEN BIJ: Firma A. C. H. VAN DEN DRIEST, Gravenstraat 18 te MIDDELBURG Firma M. J. JEREMIASSE, Oostwal 21 te GOES Firma D. P. MANNAERT, Axelsestraat 16 te TERNEUZEN Firma C. L. VAN DEN DRIEST, Scheldestraat 59 te VLISSINGEN PIET VAN EST COLMAR, woensdagavond. (Van onze speciale verslaggever) Ondanks de warmte, die zich al in het eerste uur aandiende, was er voldoende activiteit. Nu geen super-ster aan de Ronde deelneemt, lijkt het wel of iedere renner voelt, dat hij een kans heeft en ook nu was de start nauwelijks gegeven of er werden uitlooppogingen gemeld. Eerst waren Piet van Est en Stolker de aanstichters van een on vluchting waaraan Adriaenssens, De FiUppm-, >i wan, Chaussabel en Ruiz onmiddellijk wensten deel te nemen. Daarna ping Queheille van de Franse zuid-west ploeg er alleen tussenuit. Stolker, die na zijn domme rit van dinsdag de dure eed had gezworen, dit keer wat beters te laten zien, sprong er achter aan en De Filippis en de jeugdige Rohrbach, de winnaar van de Dauphiné Liberé, gingen mee. na wisselingen in de formatie van de verschillende onderdelen van de ren- nerssliert, was de situatie bij de ra vitaillering van Gerbeviller zó, dat 5 mannen aan kop gingen. Hassen forder, was met Anglade aan zijn wiel, na 65 km, uit het peloton ont snapt en hij speelde in het vijftal, dat na 100 km een voorsprong had van 2.5 min. op het peloton had, een grote rol. Anglade was er toen nog niet bij. maar Bergaud, Gerrit Voor ting, de Spaanse bergspecialist Loro no en Bretonse veteraan Morvan wa ren de metgezellen van Hassen. In het peloton werd intussen fel ge jaagd, met in de voorste gelederen Adriaenssens, Bouvet, de Bruyne, Darrigade, Barone en Piet van Est, Alleen de Parijzenaar Nicholas Ba rone kon zich tenslotte losmaken en daarachter reed Jaap Kersten een tijd lang vóór het peloton uit. Kersten reed plat („gelukkig vlak bij een tent met limonade", vertelde hij aan de finish) en Barone ging al leen door. Hij won een minuut op het peloton. De bergen tegemoet De vijf man aan kop voelden, dat zij bedreigd werden en in een enorm hoog tempo ging het quintet van Voorting de bergen tegemoet. Pieter de Jongh was een van de mannen, die achter Barone de aanval op de Het slaagde allemaal niet en na 35 km, by Dieulouard, reed het peloton weer in gesloten formatie. Het land schap werd naarmate de kleurige op tocht de Vogezen naderde, fraaier en de meisjes langs de weg mooier, maar de karavaan zag het nauwe lijks. De renners hadden, als Saliara- reizigers, alleen maar belangstelling voor water, water. Wéér waagde Queheille een poging en na 55 km reed hij ongeveer 250 meter voor een groep van 10 renners uit, bij wie zich toen al Gerrit Voor ting, Bergaud en Lorono bevonden. Het grote peloton met de gele en de groene trui lag toen op 20 sec. Que heille won een vette premie en liet zich in Nancy (58 km) dojr het tien tal inhalen. Vrijjvel tegelijkertijd kwamen Fo restier en Walkowiak bij de kop groep. Vijf man naar voren De meesten in deze groep vluchte lingen konden zich niet handhaven en kopgroep inzette. Bianco, Bourles, Anglade en de nationaal Mahé trok ken mee, om eerst Barone in te ha len en om daarna de achtervolging door te zetten. De achterstand slonk tot 1 minuut 10 sec. en na het vrien delijke dorpje Bruyères was de aan sluiting een feit. Nu bestond de kopgroep dus uit elf renners, twee Nederlanders, twee Franse nationalen, 2 Franse weste lijken, een Spanjaard en van de ge westelijke ploegen Zuid-Oost, Noord- Oost-Centraal, Zuid-West en Ile-de- France elk een man. Hassenforder viel toen even terug door een lekke band, maar kon weer snel zijn posi tie herstellen. Tweemaal Bergaud Het ging nu de lange, taaie hellin gen van de Vogezen op, langs de ver leidelijke bergstroompjes in de heer lijke koelte tussen de torenhoge pijn bomen. Vóór de bestijging van de Schlucht, een 1160 meter hoge col van de 3e categorie, was de voor sprong van de kopgroep 11 minuten geworden! Bergaud ging als eerste over de top, gevolgd door Barone, Lorono, Hassenforder, Mahé, Bianco, Pieter de Jongh, Baffi, Morvan en Voorting. Anglade was een halve minuut terug gevallen. Voorting reed prachtig in deze rit van lange hellingen, die zijn specia liteit zijn. Pieter de Jongh „zat steeds moeilijker", maar kon het tempo ook in de afdalingen goed vol gen. Op de Wettstein (880 meter hoog, maar door zijn moeilijker be klimming van de 2e categorie) kwam Bergaud als eerste door, nu met Ma hé als tweede en Lorono als derde. De beide toppen hadden geen be slissing gebracht. Morvan en Angla de vielen terug, de rest bleef bijeen en het was duidelijk, dat een sprint de beslissing moest brengen. Die sprint bracht Nederland tenslotte nog een tijdwinst, welke de dag voor on< ze landgenoten goed maakte. Later werd door de wedstrijdcom- missarissen medegedeeld, dat er toch een uitvaller te noteren was ge weest: de Zwitser Rolf Graf. Daar door is de Zwitserse equipe tot zes leden teruggebracht. De meest treurige man, die in, heel de Tour-karavaan is te vinden, moet Nicolaas Frantz zijn, die tot voor kort ploegleider van de gemengde Luxemburgse ploeg kon worden ge noemd, maar nu alleen nog enkele Portugezen onder zijn hoede heeft. Schertsend heeft men hem dus reeds de ploegleider van de Portugese équipe genoemd, maar daar koopt Frantz weinig voor. „Ik heb mijn zaak in Luxemburg in de steek ge laten om DIT mee te maken", zei Frantz. „Bovendien luisteren die Portugezen niet eens naar me. Ze doen gewoon alsof ze me niet ver staan". In de etappe naar Roubaix stond een wielersupporter een wiel van zijn sportfietsj e af aan Debruyne, die er een gretig gebruik van maak te. Diezelfde liefhebber is thans hemel en aarde aan het bewegen om zijn fietswiel terug te krijgen. Het is hem ondanks alle moeite nog niet gelukt. Indien de Oostenrijker Adolf Chris tian, die is opgenomen in de Zwit serse ploeg, ooit eens geen slechte 1500 meter had gelopen, zou hij nooit wielrenner zijn geworden. Als atleet mislukte hij op dat nummer grandi oos en Christian maakte zich daar over zo kwaad, dat hij wielrenner werd. Met succes overigens, want zijn prestaties worden hoog aange slagen. Jean Bobet, die voor zijn tijd als beroepswielrenner leraar Engels was, heeft iedereen verbaasd omdat hij in zijn Tour-bagage boeken in het Rus sisch meevoert, die hjj nijver bestu deert als het uitkomt. „Je bent nooit te oud om wat te leren", meent Bobet. In verband met de slechte weersomstandigheden, zowel in binnen- als in buitenland, hebben ons vannacht geen foto's van de Tour kunnen bereiken. Force majeure, die sportredac tie zowel ais lezers ernstig be treuren. Etappe.klassement Zevende rit: Metz-Colmar (223 km) I Hassenforder (N. O. centr.) 6.21.13; 2 Voorting z.t, 3 Mahé (Fr-) z.t. 4 Bianco (Zw.) z.t. 5 Bergaud (Fr.) z.t. 6 Pieter de Jongh z.t. 7 Lorono (Sp.) z.t. 8 Bourles (west) z.t, 9 Barone (lie de France) z.t. 10 Anglade (zuid-oost) 6-22.03; 11 Morvan (west) 6.25.29; 12 Plankaert (B.) 6.29.40; 13 de Bruyne (B.) 6.30.08; 14 Schellemberg (Zw.) z.t. 15 Thomin (west) z.t. 16 Keeteleer (B.) z.t. 17 het grote peloton met o.a. Anquetil (Fr.), De Filippis (It.), de Groot, Kersten, Stolker, Wim en Piet van Est, Bahamontes (Sp.), Jean Bobet (lie de France) allen in de zelfde tijd als de Bruyne 6.30.08. Alg. klassement 1 Barone (lie de France) 39.11.33; 2 Anquetil (Fr.) 39.12.11; 3 Janssens (B.) 39.13.12; 4 Forestier (Fr.) 39.15.28; 5 Schellemberg (Zw.) 39.16.20; 6 Tho min (west) 39.17.57; 7 Jean Bobet (lie de France) 39.18.37; 8 Mahé (Fr.) 39.18.55; 9 Walkowiak (Fr.) 39.19.09; 10 Picot (west) 39.20.32; 11 Christian (Zw.) 39.20.40; 12 Bauvin (Fr.) 39.20.46 13 de Groot 39.20.52; 14 Bahamontes (Sp.) 39.21.29; 15 Astrua (It.) 39.21.50; 16 Dotto (zuid-oost) 39.22.11; 17 De Fi. lippis (It.) 39.22.50; 18 Lauredi (zuid- oostl 39.22.50; 19 Nencini (It.) 39.23.24; 20 Pieter de Jongh 39.24.39; 24 Wim v. Fst 39.27.22: 26 Voorting 39.29.07; 49 Piet van Est 39.50.33; 56 Kersten 39.54.09; 80 Stolker 40.21.57. Dagploegenklassement 1 Nederland (Voorting, de Jongh, de Groot) 19.12.04; 2 Frankrijk 19.12.34 3 west 19.16.50; 4 noord-oost-centr. 19.20.29; 5 ex aequo Spanje en zuid west 1921.29; 7 zuid-oost 19.22.19; 8 lie de France 19.24.04 9 België 19.29.56 10 ex aequo Italië, gemengde Luxem burgse ploeg en Zwitserland 19.40.24. Alg. ploegenklassement 1 Frankrijk 116.42.14; 2 West 117.28.16; 3 Nederland 117.34.28; 4 Italië 117.48.40 5 Noord-Oost-Centr. 117.52.32; 6 Zwit serland 117.52.34; 7 België 117.52.47; 8 lie de France 117.53.56; 9 Zuid-West 117.55.45; 10 Zuid-Oost 118.03.07; 11 Spanje 118.20.53; 12 gemengde Luxem burgse ploeg 119.24.46. De Zwitser Graf staakte de strijd. De 8e etappe van Colmar naar Be- sanson (192 km) zal een half uur vroeger beginnen. Puntenklassement 1 Thomin 85 pnt; 2 Schellemberg 95 pnt; 3 Forestier 110 pnt; 4 Wim van Est 137 pnt; 5 Picot 140 pnt; 6 Christian 150 pnt; 7 Keteleer 152 pnt; 8 Anquetil 155 pnt; 9 Nencini 160 pnt; 10 Bober 159 pnt; 16 Voorting 214 pnt. De prijs voor de strijdlustigste ren ner werd toegekend aan Barone. De Italiaan De Filippis werd de prijs voor de grootste pechvogel toegewezen. Klassement bergprijs: 1 Bergaud 9 pnt; 2 Lorono 6 pnt; 3 Barone 5 pnt; 4 Mahé 4 pnt; 5 de Groot 3 pnt; 6 en 7 Anquetil en Bi anco 2 pnt; 8 en 9 Jean Bobet en Bourles 1 pnt. 5? 5? Na zijn ereronde met Voorting vond Hassenforder gelegenheid om iets over zijn rit te vertellen. „Bent u Nederlander?" vroeg hij ons bijna vijandig. Wij knikten bevestigend. „Oh, die Nederlanders luchtte Roger zijn hart. „Zij hebben bijna geen meter kop gedaan, vooral Voorting niethet was steeds maar piano, piano.... maar ik heb toch gewonnenzij hebben het toch niet tegen mij gehaald". Gerrit Voorting nam de woorden van Hassenforder nogal lakoniek op, toen wij hem deze overbrachten. ,,Wat een lef.... die Fransen hebben vandaag voortdurend samen tegen ons gereden, alleen om Hassen te laten winnen. Pieter en ik hebben alle twee geprobeerd om een keer weg te komen, maar de Franse nationalen haalden ons steeds weer terug. Eén kilometer voor de finish was ik nog even alleen op kop, maar dat had ik beter niet kunnen doen, dan had ik in de sprint misschien een betere kans gehad. Ik merkte op de baan, dat het me niet meer zou lukken en daarom riep ik nog: Allez Pieter, maar Pieter kon het ook niet meer. Jammer, maar de eerste plaats in het ploegen klassement hebben we tenminste vandaag". Debutant Pieter de Jongh luisterde een beetje vermoeid naar Voortings woorden. „Het ging vandaag lekker, maar die Mahé van de Franse nationalen heeft zich eigenlijk de gehele rit door ons laten trekken. Die knaap vond het wel mooi zo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5