Oranjerijders in voorste gelederen
met Voorting en Pieter de Jongh
Bizondere dag: géén uitvallers
Even diep
nadenken
TO£fi£tA/fmrJ£S
ACTIVITEIT WAS ZEER GROOT
IN DE RIT METZ-COLMAR
TOUR-cijfers
Enige Tour-interesse:
flesjes bier en water
DE HOOFDPRIJS van de Tour de France prijsvraag
Merk Waar „BEERS-SERVICE' achter staat!
n
Piet van Est roerde zich
DE BESTE KWALITEIT DER WERELD
Geen Tour foto
Wat een lef, die Fransen
DERDE' BLAD
DONDERDAG 4 JULI 1957
Anquetil verloor H.D.-shirt
TOUR PER RADIO
Wie wint....
7.300 King's Cross sigaretten
in de Tour de France-prijsvraag
Kersten plat bij
limonadetent
de beklimming koest te houden
Maar Hassenforder óókDat
„spaarzame" beleid kwam later aan
de finish volledig tot gelding, want
dit tweetal was het, dat op de wie
lerbaan hier in Colmar de toon aan
gaf in de fantastische eindsprint,
waaruit streekmannetje Hassenfor
der nét een paar centimeters harder
op de pedalen bleek te hebben ge
duwd, dan onze koffiebruin verbran
de Voorting. Die er overigens, even
als wij, voor zal willen tekenen, als
er in volgende ritten wéér eens zo'n
kans komt.
Hoe Pieter de Jongh aan die prach
tige zesde plaats kwam? Tegen het
COLMAR, tvoensdagavond.
Er zijn machtig grote dingen te zien geweest vandaag. Ondanks
de hitte, die als uit hete lucht-ovens gespoten, het vege lijf teis
terde. Tegen het middaguur kon men in de schaduw temperatu
ren van boven de dertig graden van de thermometers aflezen l
Maar het deerde de dapperen niet, ivaarvan er bij de start nog
drie en tachtig konden worden geteld. Juist vandaag, met de
twee bergen in het vooruitzicht, had men een voortgaand deci
meren van de troep verwacht. Maar daa rvan kwam niets. Het lijkt wel of men op
de zenderende atmosfeer ingespeeld raakt. Gelukkig maar voor Jacques
Goddet, die we voortdurend magerder hebben zien worden. Keer op keer
immers is zijn Tour volkomen uit balans geraakt. En wel zijn er de nodige pour
parlers nodig geweest, maar de crisis schijnt na vandaag totaal voorbij te zijn!
Gerrit spaarde energie door zich bij
De drie en tachtig, die het einde van de zevende etappe haal
den, hadden evenals zoveel voorbije dagen niet allemaal ge
fietst voor wat ze konden (zie maar naar Anquetil, die de ka
pitaal-krachtige gele trui verloor) maar bij de finish waren
er tenslotte toch evenveel op tijd binnen royaal binnen als
des ochtends in Metz van start waren gegaan.
Voor die machtig mooie dingen hebben een negental coureurs
gezorgd. De uitgekookte Hassenforder, die al lang op de loer ge
legen had, maar pas vandaag, in zijn streek, kans kreeg om
succesvol toe te slaan en met de nodige duiten, bewonderd en
toegejuicht door massa's hete streeksupporters, zijn slaapzak op
te zoeken.
Tot de negen dapperen, die hitte en
obstakels als die Col de Schlucht en
de Collet de Ligne (resp. 1159 en
1050 meter hoog) negeerden, behoor
den ook Gerrit Voorting, de oude rot,
en Pieter de Jongh, over wie ze zo
wel in Roosendaal als in Made wel
heel erg zullen hebben staan kijken.
Om als nummer twee en zes te kun
nen finishen, temidden van een schep
Fransen, moet u maar eens diep na
denken. Het zijn daden van kaliber,
waarover geen misverstand kan be
staan.
Het was weer eens de moeite
waard, om aan de eindstreep te
staan. Het terrein, waar zich dage
lijks zoveel lief in deze 44e Tour
overigens méér leed! pleegt af te
spelen.
Nederland, met zijn zevenmans-
ploeg straffer reagerend gedwon
gen dan bijvoorbeeld de Franse
nationalen, die nog ongeschonden in
aantal bleven, of de Italianen, die
pas één mannetje verloren, reden
vandaag weer eens uitermate actief.
Gisteren waren er nogal wat mensen
boos geweest in het vaderlandse
kamp. Ons inziens ten onrechte, om
dat wij ons in feite te weinig kunnen
veroorloven. Willen we althans met
een net troepje Parijs binnen kunnen
rijden. Want al zijn de slachtoffers
dan bij bosjes geteld, uiteindelijk wa
ren we vandaag pas aan de zevende
rit toe. Met de wetenschap, dat het
zwaarste werk nog in het verschiet
ligt. Dit vereist verdeling van ener
gie. Bovendien, wie zou kunnen vol
houden, om iedere dag opnieuw deel
te hebben aan veldslagen, zoals er
nu dag in dag uit zijn geweest?
Vandaag was dit weer mogelijk.
Vandaag was er bovendien uitzonder
lijk succes, succes dat aanspreekt, te
behalen. Dat de Oranjerijders er met
z'n zevenen goed voor waren, is be
wezen. Dat het hier niet bij blijven
zal is te verwachten, omdat het spel
uitstekend wordt gespeeld. En omdat
we er (gelukkig) de mannetjes voor
hebben. Mannetjes, die het best met
elkaar kunnen vinden en bereid zijn
opofferende dingen te doen.
Aan Pieter de Jongh, enthousiast,
maar nuchter, sterk, koel berekend,
in staat om verrassende sprongen te
doen, heeft onze ploeg wel een béste
gekregen.
Je moet heel wat in je mars heb
ben om te kunnen fietsen, zoals de
Madenaar vandaag deed. Reeds
vroeg was hij mede in de weer, om
onrust in de voorste gelederen te
scheppen. Toen bleek, dat het nog te
vroeg was en het „klimaat" onge
schikt, gleed hij terug in het grote
peloton.
Zijn moment zou later komen, dan
voor Roosendaalse Gerrit, die vanuit
zijn slimme ogen de situatie perfect
bekeken had, toen in de buurt van
Nancy (58 km) een dozijn durvers de
pezen strekte en er als de wind van
door ging.
Die dertien bleven niet tezamen,
want toen we ons bij de bevoorra-
dingspost te Gerbeviller (circa 100
km) hadden neergezet om posities op
te nemen, bleek daar nog slechts een
handvol (vijf) renners bijeen: Has
senforder, Bergaud, Morvan, Lorono
enGerrit, die eens knipoogde in
het voorbijgaan. Dat zat dus goed.
De grote groep lag toen op een kleine
twee minuten.
Energie gespaard
Niet veel. maar genoeg om de
moed er in te houden. Dat verschil
bleef een poos praktisch ongewijzigd,
maar naarmate meer kilometers in
de benen kwamen en de bergtoppen
naderden, groeide de tussenruimte.
PIET DE JONGH
tijdstip, dat de Schlucht beklommen
moest worden, had zich een groepje
losgerukt uit het grote peloton. Pie
ter was niet te lui om mee te sprin
gen met Mahé, Bourles, Bianco en
Barone. Na de klim- en daalpartijen
kwamen de vijf aan de kop en de
vier (mét Pieter de Jongh) bijeen en
met z'n negenen ging het toen linea
recta naar de chronometreurs aan de
eindstreep.
(Advertentie)
Een schitterend stukje tactiek was
gerealiseerd. Met Bergaud was de
tricolores-equipe slechts door één
man aan de kop vertegenwoordigd,
evenals Nederland. Strateeg Marcel
Bidot, die ook in deze etappe zijn
methode: „iedere dag twee man in
de slag", in praktijk bracht, zond
daarom Mahé naar de voorste gele
deren (vanwege het ploegenklasse-
ment, snapt u?). Waarop Kees Pelle-
naars kans zag met Pieter de Jongh
te reageren. Knap werk!
Dank zij het feit, dat Roosendaalse
Gerrit de tweede plaats bevocht en
een halve minuut bonificatie binnen
haalde, dank zij ook de zesde positie
welke Madese Pieter inpalmde, werd
Nederland eerste in het dagploegen-
klassement. Met lange Daan als der
de man, zij het wat de Groot betreft,
als eerste mannetje bij onze vijf land
genoten uit het grote peloton, dat een
kleine negen minuten later binnen
reed. Tezamen met o.m. Jacques An
quetil, die zijn goudgele shirt aan
lie de Francer Barone af moest
staan!
Aan vreugde in het vaderlandse
kamp dus geen gebrek, temeer toen
was berekend, dat wij in het alge
meen ploegenklassement van de vijf
de naar de derde plaats waren op
geklommen.
Het gaf de burger weer moed voor
morgen!
De Tour-reportage wordt vrijdag
uitgezonden over Hilversum I (402
m.) en wordt verwacht tussen 16 en
18 uur. De herhaling is om 18.20 uur
en de nabeschouwing volgt om 21.40
uur.
(Van een speciale verslag
gever)
COLMAR, woensdagavond
Voor Marcel Bidot, de directeur
technique van de Franse nationale
ploeg, heeft deze 223 km lange rit
over de Schlucht en de Wettstein
geen oplossing gebracht. Jacques
Anquetil, 22e op bijna 9 minuten
achter de winnaar, raakte de gele
trui kwijt. Mahé en Bianco waren
nu de sterkste rijders in de forma
tie van de tricolores en dus is hot
nog altijd niet duidelijk geworden,
wie de aangewezen kopman van de
ploeg is.
Na een dag van betrekkelijke
koelte in de rit van Charleroi naar
Metz, was de etappe van woensdag
weer een lange strijd tegen de hit
te. Voortdurend zagen we de ren
ners in groepjes soms de fietsen
neersmijten om water te halen, om
hun- hoofd onder de brede straal
van een pomp te houden of om
zich eens helemaal te laten nat-
spuiten met een tuinslang. Wij za
gen de Franse regionaal Busto uit
een café komen met in zijn achter
zakje twee flessen bier, die door
de cadans van de zwoegende ren
ner een spoor van wit schuim op
de weg achterlieten Even later
stapte de Italiaan Nencini midden
in de vijver op het dorpsplein om
daar een paar minuten in vol ren-
nersornaat met alleen het hoofd
boven water te blijven.... Dat wa
nen de taferelen van de rit naar
Colmar en deze taferelen zullen wij
in de etappe van donderdag naar
Besangon vermoedelijk nog vaker
krijgen te aanschouwen, want het
officiële weerbericht, dat in Col-
mar aan de renners en de volgers
werd verstrekt, belooft een onge
kende hitte. Er worden schaduw-
temperaturen van 34 tot 36 graden
verwacht
Geen wonder dus, dat Jacques
Goddet en Jean Garnault, de man
nen op wiens schouder de organisa
tie en het gehele wel en wee van
de Tour draait, met wanhopige ge
zichten rondlopen.
Wanneer de temperaturen tot bo
ven de 35 graden in de schaduw
stijgen, zal het aantal slachtoffers
catastrofaal kunnen worden en men
zal dan blij mogen zfjn, wanneer
meer dan 60 renners na de rustdag
in Thonon-Ies-Bains aan de grote
bergetappes kunnen beginnen en
dan zwijgen we nog maar over het
aantal, dat de Pyreneeën zal over
leven.
Niet de gehele rennerskaravaan
heeft zich kunnen veroorloven aan
de drink- en douchefestijnen tussen
Metz en Colmar deel te nemen. In
het peloton kon men Het wagen af
en tde eens af te stappen. In ploeg-
jes van 4, 5 man kwamen de ren
ners dan wel weer spoedig bij.
Maar aan de kop, waar eerst twee
kleine groepjes door het fraaie
landschap in de streek waar eens
Jeanne d'Arc leefde, joegen, was
dat risico te groot. Deze knapen
moesten het hebben van de norma
le ravitaillering en die is voor een
renner, die naar emmers water
verlangt, nu eenmaal onvoldoende.
(Advertentie)
SiT-
De creatie van de JAW A-fabrieken, waarin U alle eigenschappen
terugvindt, die 't merk JAWA de reputatie bezorgden van
De hoofdprijs van de Tour de France prijsvraag JAWA 175
in rode uitvoering 1395.-- Kant en klaar voor 2 personen.
De JAWA is, behalve in rode kleur, ook te leveren in zwarte en „Jubileum-uitvoering",
een prachtige machine in parelgrijs en politieblauw.
DE HOOFDPRIJS
IS TE ZIEN
BIJ:
Firma A. C. H. VAN DEN DRIEST, Gravenstraat 18 te MIDDELBURG
Firma M. J. JEREMIASSE, Oostwal 21 te GOES
Firma D. P. MANNAERT, Axelsestraat 16 te TERNEUZEN
Firma C. L. VAN DEN DRIEST, Scheldestraat 59 te VLISSINGEN
PIET VAN EST
COLMAR, woensdagavond.
(Van onze speciale verslaggever)
Ondanks de warmte, die zich al in het eerste uur aandiende, was
er voldoende activiteit. Nu geen super-ster aan de Ronde deelneemt,
lijkt het wel of iedere renner voelt, dat hij een kans heeft en ook nu
was de start nauwelijks gegeven of er werden uitlooppogingen gemeld.
Eerst waren Piet van Est en Stolker de aanstichters van een on
vluchting waaraan Adriaenssens, De FiUppm-, >i wan, Chaussabel en
Ruiz onmiddellijk wensten deel te nemen. Daarna ping Queheille van
de Franse zuid-west ploeg er alleen tussenuit. Stolker, die na zijn
domme rit van dinsdag de dure eed had gezworen, dit keer wat beters
te laten zien, sprong er achter aan en De Filippis en de jeugdige
Rohrbach, de winnaar van de Dauphiné Liberé, gingen mee.
na wisselingen in de formatie van de
verschillende onderdelen van de ren-
nerssliert, was de situatie bij de ra
vitaillering van Gerbeviller zó, dat
5 mannen aan kop gingen. Hassen
forder, was met Anglade aan zijn
wiel, na 65 km, uit het peloton ont
snapt en hij speelde in het vijftal,
dat na 100 km een voorsprong had
van 2.5 min. op het peloton had, een
grote rol. Anglade was er toen nog
niet bij. maar Bergaud, Gerrit Voor
ting, de Spaanse bergspecialist Loro
no en Bretonse veteraan Morvan wa
ren de metgezellen van Hassen. In
het peloton werd intussen fel ge
jaagd, met in de voorste gelederen
Adriaenssens, Bouvet, de Bruyne,
Darrigade, Barone en Piet van Est,
Alleen de Parijzenaar Nicholas Ba
rone kon zich tenslotte losmaken en
daarachter reed Jaap Kersten een
tijd lang vóór het peloton uit.
Kersten reed plat („gelukkig vlak
bij een tent met limonade", vertelde
hij aan de finish) en Barone ging al
leen door. Hij won een minuut op
het peloton.
De bergen tegemoet
De vijf man aan kop voelden, dat
zij bedreigd werden en in een enorm
hoog tempo ging het quintet van
Voorting de bergen tegemoet. Pieter
de Jongh was een van de mannen,
die achter Barone de aanval op de
Het slaagde allemaal niet en na 35
km, by Dieulouard, reed het peloton
weer in gesloten formatie. Het land
schap werd naarmate de kleurige op
tocht de Vogezen naderde, fraaier en
de meisjes langs de weg mooier,
maar de karavaan zag het nauwe
lijks. De renners hadden, als Saliara-
reizigers, alleen maar belangstelling
voor water, water.
Wéér waagde Queheille een poging
en na 55 km reed hij ongeveer 250
meter voor een groep van 10 renners
uit, bij wie zich toen al Gerrit Voor
ting, Bergaud en Lorono bevonden.
Het grote peloton met de gele en de
groene trui lag toen op 20 sec. Que
heille won een vette premie en liet
zich in Nancy (58 km) dojr het tien
tal inhalen.
Vrijjvel tegelijkertijd kwamen Fo
restier en Walkowiak bij de kop
groep.
Vijf man naar voren
De meesten in deze groep vluchte
lingen konden zich niet handhaven en
kopgroep inzette. Bianco, Bourles,
Anglade en de nationaal Mahé trok
ken mee, om eerst Barone in te ha
len en om daarna de achtervolging
door te zetten. De achterstand slonk
tot 1 minuut 10 sec. en na het vrien
delijke dorpje Bruyères was de aan
sluiting een feit.
Nu bestond de kopgroep dus uit
elf renners, twee Nederlanders, twee
Franse nationalen, 2 Franse weste
lijken, een Spanjaard en van de ge
westelijke ploegen Zuid-Oost, Noord-
Oost-Centraal, Zuid-West en Ile-de-
France elk een man. Hassenforder
viel toen even terug door een lekke
band, maar kon weer snel zijn posi
tie herstellen.
Tweemaal Bergaud
Het ging nu de lange, taaie hellin
gen van de Vogezen op, langs de ver
leidelijke bergstroompjes in de heer
lijke koelte tussen de torenhoge pijn
bomen. Vóór de bestijging van de
Schlucht, een 1160 meter hoge col
van de 3e categorie, was de voor
sprong van de kopgroep 11 minuten
geworden!
Bergaud ging als eerste over de
top, gevolgd door Barone, Lorono,
Hassenforder, Mahé, Bianco, Pieter
de Jongh, Baffi, Morvan en Voorting.
Anglade was een halve minuut terug
gevallen.
Voorting reed prachtig in deze rit
van lange hellingen, die zijn specia
liteit zijn. Pieter de Jongh „zat
steeds moeilijker", maar kon het
tempo ook in de afdalingen goed vol
gen. Op de Wettstein (880 meter
hoog, maar door zijn moeilijker be
klimming van de 2e categorie) kwam
Bergaud als eerste door, nu met Ma
hé als tweede en Lorono als derde.
De beide toppen hadden geen be
slissing gebracht. Morvan en Angla
de vielen terug, de rest bleef bijeen
en het was duidelijk, dat een sprint
de beslissing moest brengen. Die
sprint bracht Nederland tenslotte nog
een tijdwinst, welke de dag voor on<
ze landgenoten goed maakte.
Later werd door de wedstrijdcom-
missarissen medegedeeld, dat er
toch een uitvaller te noteren was ge
weest: de Zwitser Rolf Graf. Daar
door is de Zwitserse equipe tot zes
leden teruggebracht.
De meest treurige man, die in, heel
de Tour-karavaan is te vinden, moet
Nicolaas Frantz zijn, die tot voor
kort ploegleider van de gemengde
Luxemburgse ploeg kon worden ge
noemd, maar nu alleen nog enkele
Portugezen onder zijn hoede heeft.
Schertsend heeft men hem dus reeds
de ploegleider van de Portugese
équipe genoemd, maar daar koopt
Frantz weinig voor. „Ik heb mijn
zaak in Luxemburg in de steek ge
laten om DIT mee te maken", zei
Frantz. „Bovendien luisteren die
Portugezen niet eens naar me. Ze
doen gewoon alsof ze me niet ver
staan".
In de etappe naar Roubaix stond
een wielersupporter een wiel van
zijn sportfietsj e af aan Debruyne,
die er een gretig gebruik van maak
te. Diezelfde liefhebber is thans
hemel en aarde aan het bewegen
om zijn fietswiel terug te krijgen.
Het is hem ondanks alle moeite
nog niet gelukt.
Indien de Oostenrijker Adolf Chris
tian, die is opgenomen in de Zwit
serse ploeg, ooit eens geen slechte
1500 meter had gelopen, zou hij nooit
wielrenner zijn geworden. Als atleet
mislukte hij op dat nummer grandi
oos en Christian maakte zich daar
over zo kwaad, dat hij wielrenner
werd. Met succes overigens, want
zijn prestaties worden hoog aange
slagen.
Jean Bobet, die voor zijn tijd als
beroepswielrenner leraar Engels was,
heeft iedereen verbaasd omdat hij in
zijn Tour-bagage boeken in het Rus
sisch meevoert, die hjj nijver bestu
deert als het uitkomt. „Je bent nooit
te oud om wat te leren", meent
Bobet.
In verband met de slechte
weersomstandigheden, zowel in
binnen- als in buitenland, hebben
ons vannacht geen foto's van de
Tour kunnen bereiken.
Force majeure, die sportredac
tie zowel ais lezers ernstig be
treuren.
Etappe.klassement
Zevende rit: Metz-Colmar (223 km)
I Hassenforder (N. O. centr.) 6.21.13;
2 Voorting z.t, 3 Mahé (Fr-) z.t. 4
Bianco (Zw.) z.t. 5 Bergaud (Fr.) z.t.
6 Pieter de Jongh z.t. 7 Lorono (Sp.)
z.t. 8 Bourles (west) z.t, 9 Barone (lie
de France) z.t. 10 Anglade (zuid-oost)
6-22.03; 11 Morvan (west) 6.25.29; 12
Plankaert (B.) 6.29.40; 13 de Bruyne
(B.) 6.30.08; 14 Schellemberg (Zw.)
z.t. 15 Thomin (west) z.t. 16 Keeteleer
(B.) z.t. 17 het grote peloton met
o.a. Anquetil (Fr.), De Filippis (It.),
de Groot, Kersten, Stolker, Wim en
Piet van Est, Bahamontes (Sp.), Jean
Bobet (lie de France) allen in de
zelfde tijd als de Bruyne 6.30.08.
Alg. klassement
1 Barone (lie de France) 39.11.33;
2 Anquetil (Fr.) 39.12.11; 3 Janssens
(B.) 39.13.12; 4 Forestier (Fr.) 39.15.28;
5 Schellemberg (Zw.) 39.16.20; 6 Tho
min (west) 39.17.57; 7 Jean Bobet (lie
de France) 39.18.37; 8 Mahé (Fr.)
39.18.55; 9 Walkowiak (Fr.) 39.19.09;
10 Picot (west) 39.20.32; 11 Christian
(Zw.) 39.20.40; 12 Bauvin (Fr.) 39.20.46
13 de Groot 39.20.52; 14 Bahamontes
(Sp.) 39.21.29; 15 Astrua (It.) 39.21.50;
16 Dotto (zuid-oost) 39.22.11; 17 De Fi.
lippis (It.) 39.22.50; 18 Lauredi (zuid-
oostl 39.22.50; 19 Nencini (It.) 39.23.24;
20 Pieter de Jongh 39.24.39; 24 Wim v.
Fst 39.27.22: 26 Voorting 39.29.07; 49
Piet van Est 39.50.33; 56 Kersten
39.54.09; 80 Stolker 40.21.57.
Dagploegenklassement
1 Nederland (Voorting, de Jongh,
de Groot) 19.12.04; 2 Frankrijk 19.12.34
3 west 19.16.50; 4 noord-oost-centr.
19.20.29; 5 ex aequo Spanje en zuid
west 1921.29; 7 zuid-oost 19.22.19; 8
lie de France 19.24.04 9 België 19.29.56
10 ex aequo Italië, gemengde Luxem
burgse ploeg en Zwitserland 19.40.24.
Alg. ploegenklassement
1 Frankrijk 116.42.14; 2 West 117.28.16;
3 Nederland 117.34.28; 4 Italië 117.48.40
5 Noord-Oost-Centr. 117.52.32; 6 Zwit
serland 117.52.34; 7 België 117.52.47;
8 lie de France 117.53.56; 9 Zuid-West
117.55.45; 10 Zuid-Oost 118.03.07; 11
Spanje 118.20.53; 12 gemengde Luxem
burgse ploeg 119.24.46.
De Zwitser Graf staakte de strijd.
De 8e etappe van Colmar naar Be-
sanson (192 km) zal een half uur
vroeger beginnen.
Puntenklassement
1 Thomin 85 pnt; 2 Schellemberg
95 pnt; 3 Forestier 110 pnt; 4 Wim
van Est 137 pnt; 5 Picot 140 pnt; 6
Christian 150 pnt; 7 Keteleer 152 pnt;
8 Anquetil 155 pnt; 9 Nencini 160
pnt; 10 Bober 159 pnt; 16 Voorting
214 pnt.
De prijs voor de strijdlustigste ren
ner werd toegekend aan Barone. De
Italiaan De Filippis werd de prijs voor
de grootste pechvogel toegewezen.
Klassement bergprijs:
1 Bergaud 9 pnt; 2 Lorono 6 pnt; 3
Barone 5 pnt; 4 Mahé 4 pnt; 5 de
Groot 3 pnt; 6 en 7 Anquetil en Bi
anco 2 pnt; 8 en 9 Jean Bobet en
Bourles 1 pnt.
5?
5?
Na zijn ereronde met Voorting vond Hassenforder gelegenheid om
iets over zijn rit te vertellen. „Bent u Nederlander?" vroeg hij ons
bijna vijandig. Wij knikten bevestigend. „Oh, die Nederlanders
luchtte Roger zijn hart. „Zij hebben bijna geen meter kop gedaan,
vooral Voorting niethet was steeds maar piano, piano.... maar
ik heb toch gewonnenzij hebben het toch niet tegen mij gehaald".
Gerrit Voorting nam de woorden van Hassenforder nogal lakoniek
op, toen wij hem deze overbrachten. ,,Wat een lef.... die Fransen
hebben vandaag voortdurend samen tegen ons gereden, alleen om
Hassen te laten winnen. Pieter en ik hebben alle twee geprobeerd om
een keer weg te komen, maar de Franse nationalen haalden ons steeds
weer terug. Eén kilometer voor de finish was ik nog even alleen op
kop, maar dat had ik beter niet kunnen doen, dan had ik in de sprint
misschien een betere kans gehad. Ik merkte op de baan, dat het me
niet meer zou lukken en daarom riep ik nog: Allez Pieter, maar Pieter
kon het ook niet meer. Jammer, maar de eerste plaats in het ploegen
klassement hebben we tenminste vandaag".
Debutant Pieter de Jongh luisterde een beetje vermoeid naar
Voortings woorden. „Het ging vandaag lekker, maar die Mahé van
de Franse nationalen heeft zich eigenlijk de gehele rit door ons laten
trekken. Die knaap vond het wel mooi zo