Darrigade verloor gele trui, maar zij bleef in Franse handen Enorm aantal uitvallers Dapper regionaaltje Ruby lokte vernietigend offensief uit Helletocht van Granville naar Caen ALWEER PIETER DE JONGH Nederlandse ploeg reed kalm in tropen-rit DE HOOFDPRIJS van de Tour de Frame prijsvraag Waar „BEERS-SERVICE" achter staat! 11 VIERDE BLAD ZATERDAG 29 JUNI 1957 11 CAEN, vrijdagavond Nederlandse renners verdienden f 450 Nooit meegemaakt Tour per radio Piet de Jongh prachtig vechter Voorzichtig water DE BESTE KWALITEIT DER WERELD Grote favorieten verloren „kleur' Veel afzien' Helpers geofferd Strijdlust genoeg Eerste klimpartij in zicht (Van onze speciale verslaggever) Het was afgrijselijk. De zon leek een steeds lager komende witte vuurbalals maar meer hitte afstralend op de ruggen der coureurs, die uiteindelijk ook maat doodgewone mensen van het Europese vasteland zijn en niet uit de binnenlan den van Afrika stammen. Dat hitte-monster bleef onmeedogenloos schijnen op de wegen welke door het ISormandische heuvelland naar het door de oorlog be faamd geworden Caen voerden. Daar pas eindigde na tweeduizend meter te heb ben geploeterd door het zogenoemde prairie-circuit, de helle-rit. Een naam, die alles zegt voor zo'n stuk slopende weg. Een slot-fase, die de renners nog eens extra aan de pezen kwam, na ruim 220 erbarmelijk zware etappe-kilometers. Die ongekende hevige zonnestraling heeft zich ten leste ge openbaard in een wit gloeiend gesmeed slagzwaard, waarmee verschillende coureurs ook de allergrootsten, zoals favoriet Charlie Gaul zonder meer werden geveld. Het vernielde óók onze landgenoot Arie van Wetten, die gisteren eigenlijk reeds te licht bevonden was, maar vandaag definitief bewees niet uit het goede Tour-hout te zijn gesneden. Het gebeurde allemaal toen de troep nog een vijftigtal kilometers van de finish verwijderd was. Mèt hen namen de Rode Kruiszusters liefderijk in de bezem wagen op: de Luxemburgers Ernzer en Kemp; de N.O.C.-man Devèze; de Fransen Elena en Meysinq (z.w.) en tenslotte nog de Belgische debutant Schoubben, mitsgaders Alex Close die, getrof fen door een zonnesteek, er aan geloven moest. móórd zijn geweest en misschien het Met deze temperatuur was het een beestachtig karwei om te fietsen. Zé ker om een tempo te ontwikkelen, dat min of meer in de Ronde-annalen past. Daar kwam bij, dat de wind, nu en dan op kop, verplichtte hard op de pedalen te drukken. Een veel voud van onmenselijke dingen, die voor de genoemden teveel waren voor de andere feitelijk eveneens, maar zij wisten tenslotte het geteis terde lijf ,,op de been" te houden. Zo kregen zij in de tweede etappe (de Tour draait ternauwernood!) een opgave te verwerken; die tot op ze kere hoogte eerst in de Alpen of de Pyreneeën voor hen was weggelegd. Hulde voor de kerels, die Caen heb ben gehaald. Ontzag voor allemaal, zonder uitzondering, die de welhaast onmenselijke^ voorwaarden hebben vervuld. Maar.zal het winnaar Privat morgen niet vergaan als Darrigade vandaag...? Wordt het opnieuw een Tour als vo rig jaar? Wij vroegen het ons af, toen de troep vanochtend te goed half elf Granville achter zich had gelaten. Geen sprake van een rustig beginnen. Diiect bots er bovenop! Eén keer slechts is gele truidrager Darrigade er toe te bewegen geweest, durvers uit de meute te gaan halen. Daarna gaf hij de brui er aan, zijn kostbare hachje hoger aanslaand dan het H. D. -shirt, dat in de felle zon een uit dagend stuk gouden v/eefsel leek... z<> *ck n J Men kan met ons van mening ver schillen, maar wij vonden het zo gek niet, dat Pellenaars, toen de tem peratuur blééf stijgen, de jongens, die in het grote peloton waren blijven meedraaien, tot geen extra lichame lijke prestatie aanzette. Het zou De Franse nationale formatie heeft op de eerste dag de mees te (financiële) successen be haald. Dat leverde hun een be drag van 3600.op. De Neder landers verdienden 450.de Italianen 1800.—, de renners van de regionale westploeg 1500. de Spaanse formatie 1000. de Zwitserse ploeg 350.en de equipe Frankrijk zuidwest 250. definitieve einde voor sommige jon gens uit onze ploeg. Daan de Groot, vrij vlug na het vertrek in Granville meegewipt met een twaalftal besten uit het veld, bleef vanzelfsprekend bij dat groep je en toen later, in de slotfase, de mogelijkheden kwamen om zonder te veel extra inspanningen naar de voorhoede op te rukken, greep Pieter de Jongh een sterke, een dappere! die kans. Merkwaardig fris genoeg om... in Caen nog vóór Daan de Groot, zij het in heizelfde groepje te eindigen. Met zijn zeventiende plaats was de debutant uit Made te vens de eerste Nederlander. Een pres tatie van jewelste. Want terwijl Daan de Groot min of meer voor ,.lijk" in het gras lag, kon Madese Pieter waarachtig nog lachen!! Vit de hand gevallen Jacques Goddet, steeds er op uit, om zijn Tour 'n kleed te omhangen nat het voorgaande minstens in glans benadert, heeft natuurlijk niet voor zien dat een slachting van dusdanig formaat reeds in het prille begin van .klassering in het klassement voor, gerekend op een zeker percentage uit-1 valleis per dag daarop is de be-; groting nou een keer ingesteld j maar het wordt anders, als niet de zwakke figuren voortijdig de trein j naar huis nemen, maar de uitgespro- i ken kanshebbers Zon zulke voorvallen nooit te voor spellen, (micschien door helderziende ^cllini). men weet nu alweer, dat in de Tour de France alles mogelijk is. Gruoi en jrxeiei de Jongh het drie- 1 tal, aai in aanmeiJUiig ft.wd.iii voor Klassering 111 net Kiaoaement voui pioegen. wim Kwam diiuemdive nu- nuui later omnen uan zijn iwec jou- e eu-uega s. jDioei jrici en utmi, oox nijg ctx i i ctx utii fvcci uüjj ui le minuten latei, waciiiid net Kwaitei. otoiKer, rvfcisteil, van uei r-iuyrn en vVagtmaiio oinnemeeci, met ue ieai van net peloton. Dat was ruim 2/ minuten later aan ae winnaar. i l\ie.L niu^pet (jn Zo zag net ei uuc vonuauj, uit. uvei ae gtutit unie icuci niet ïxiooi, inaai Dij net overscnouwen van üe totale situatie moeien we toen heus niet moppeien. Andere ploegen kregen zwaardere klappen te incasseren. Intussen nouaen we het hart vast voor de etappe van morgen, die gelukkig maar! van korte duur is (.184 kilometer) en in Roubaix ein digt. De vraag overheerst: zal men op nieuw tot tobberijen komen van het formaat van vandaag Het is bijna niet aan te nemen, want als de weer berichten de realiteit benaderen, zal het zaterdag nóg warmer zijn. Een mens mag er gewoon niet aan den ken.... CAEN, vrijdagavond. /Van onze speciale verslagg.) i „Het was verschrikkelijk. Ik l ben wel wat gewend, maar zó J erg heb ik het nog nooit mee- i gemaakt...." Daan de Groot, de I best geplaatste Nederlander in de algemene rangschikking, viel als een blok neer, toen hij na de onbarmhartige rit over 5 226 slopende kilometers op het I circuit de la prairie bij Caen was gearriveerd. v>e sterke Amsterdammer ioas uitgeput Zich nauwelijks be- I must van wat hij deed, wierp S hij het ene flesje mineraalwa- ter na het andere over zich heen en tenslotte kwamen de 5 woorden die aantoonden hoe "rg het vandaag in de tweede etappe wel was geweest. ..Twintig k'lnmeter voor de fi- i nish voelde ik mij ineens draai- erig en misselijk... Er kwam een S waas voor mijn ogen... Op sommige momenten kon ik niets meer zien... Hoe ik het gehaald heb weet ik zelf niet.." Zondag wordt de aankomst van de vierde Toui'-rit (Rouen-Roubaix, 232 km) verslagen over Hilversum 1< 298 m). De reportage wordt tussen 16.30 en 17 uur verwacht. De her haling komt om 21.55 uur en de na beschouwing om 22.30 uur. Maandag is het te doen over Hil versum I (402 m). De reportage van de aankomst in Charleroi wordt tus. sen 16 en 18 uur tegemoet gezien De herhaling is om 18.30 uur en de nabeschouwing om 21.25 uur. CAEN. vrijdagavond. (Van een speciale verslaggever) Onze nationale equipe heeft, de omstandigheden in aanmerking ge nomen, goed gereden. Daan de Groot die bij iedere uitlooppoging voortref felijk reageert, klasseerde zich tot dusverre het beste. Maar er was nog een renner die zich in de eerste etap pes voortdurend onderscheiden heeft: w.nut Piet de Jongh. Vv Hand in hanii kwam het jonge echt paar Grégoire en Micheline te Nan tes aan met de vaste bedoeling om heel de Tour mee te maken, zonder een cent op zak Voorlopig zijn ze er aardig in geslaagd, want vanavond flaneerden zij door Caen. Ze hebben de route al liftend afgelegd. Grégoire verdient onderweg wat bjj met zin gen. Het aantal uitvallers, dat de Tour nu reeds telt, heeft de rekenaars in touw gebracht. Ze hebben in vergeelde boeken uitgezocht, dat de Tour van 1919 slechts elf deelne mers in Parijs bracht. Er kunnen dus nog heel wat renners de strijd staken vooraleer het zo erg is," hebben de rekenaars optimistisch gezegd. Vorig jaar arriveerde een record-aantal rijders: 88. Er bestaat een overweldigende be langstelling voor het telefonisch door geven van het nieuws van de Ronde van Frankrijk, hetgeen in Den Haag gebeurt. Het nummer 41, waarop de berichten worden doorgegeven, heeft donderdag een zo groot aantal oproe pen te verwerken gekregen, dat de dienst er reeds toe heeft moeten be sluiten het aantal hierop aangesloten beantwoordingslijnen met de helft uit te breiden. Er wachten de renners nog meer moeilijkheden, althans zo voorspelt de meteorologische dienst in een communiqué, dat speciaal aan de directeur van de Tour, Jacques God- let werd verstrekt. Daarin wordt in droge, maar dui delijke woorden gezegd hoe het weer wordt: stijgende temperaturen Als gevolg van de overstromingen in de vallei van de Ubaye aan de voet van de Col de Vars moet het routeschema voor de 11e etappe BrianQon-Cannes gewijzigd worden. De wegen zijn nog niet geheel her steld, zodat de prefect van de Basses Alpes verboden heeft de route over de Col de Vars te leiden tussen Guil- lestre en Barcelonette. Pellenaars zal deze knaap met ple zier hebben geobserveerd. De Jongh heeft nog niet voldoende tactisch in zicht. Vandaag bijvoorbeeld verbruik te hij na een zeer knappe sprong naar de kopgroep teveel krachten in een poging om de voorsprong van de eerste groep te vergroten. Daardoor kon hij in het eindgevecht geen grote rol meer spelen. De felle Brabander beschikt echter over een heel krachtige eindsprint (vandaag eindigde hij opnieuw als eerste van zijn groep) en is daarom van veel waarde voor de ploeg. Piet van Est arriveerde vrijwel even fris als zijn broer Wim, die met zijn grote koerservaring beheerst ge- réden heeft, terwijl Kersten in deze moeilijke rit geen enkel risico heeft genomen. Dit gold ook voor de rou tiniers Wout Wagtmans, Gerrit Voor- ting en Leo van der Pluym. Zij bereik ten de eindstreep met grote achter stand op Privat, doch dat behoeft niet fataal te zijn. Vele renners hebben vandaag vele minuten verspeeld, onder meer de drager van de gele trui Darrigade, die zich in Granville nog als een vorst liet bewonderen, maar die in Caen veel van zijn grootheid had verloren. Darrigade probeerde op het circuit nog iets van zijn figuur te redden, door de sprint van de laatste groep te winnen. Het gelukte hem. maar het zal de Fransman weinig voldoening hebben geschonken. De rit naar het noorden heeft vol komen het karakter van een etappe langs de subtropische Middellandse zeekust gehad. Het water dat de ren ners bij de start en de ravitaillering mee kregen, stoomde bijna in de bi dons. Voortdurend zag men de cou reurs dan ook van hun fietsen stappen smekend om een verfrissing. De tal rijke toeschouwers, die zich ook in de steden en langs de wegen hadden opgesteld, begrepen hoe het legioen moest lijden. Regelmatig reikten hulp vaardige handen flessen met water aan en werden er tuinslangen op de renners gericht. Het was voor de dap peren nauwelijks voldoende. René Privat van de Franse natio- I nale ploeg gaat in Caen als eerste over de finishlijn. Behalve etappe winnaar werd hij ook drager van de gele trui. (Advertentie) ARIE VAN WETTEN uitvaller In dat raam bezien, kan er slechts vreugde over heersen, dat de Neder landse equipe slechts die ene man. van Wetten achter heeft moeten la ten. Zekei. er zijn belangrijke tijds- verliezen genoteerd moeten worden, waardoor in het ploegenklassemem de posities van de Franse Nationalen en de Italianen ten nadele van onze vaderlandse equipe gestegen zijn. Maar het duurt nog lang vóór we in Parijs zijn! Wim van Est vormde met Daan de De creatie van de JAWA-fabrieken, waarin U alle eigenschappen terugvindt, die 't merk JAWA de reputatie bezorgden van De hoofdprijs van de Tour de France prijsvraag JAWA 175 in rode uitvoering 1395,-- Kant en klaar voor 2 personen. De JAWA is, behalve in rode kleur, ook te leveren in zwarte en „Jubileum-uitvoering", een prachtige machine in parelgrijs en politieblauw. HCOI DI RIJS IS TE ZIEN BIJ: Firma A. C. H. VAN DEN DRIEST, Gravenstraat 18 te MIDDELBURG Firma D. P. MANNAERT, Axelsestraat 16 te TERNEUZEN Firma C. L. VAN DEN DRIEST, Scheldestraat 59 te VLISSINGEN Firma M. J. JEREMIASSE, Oostwal 21 te GOES (Van een speciale verslag gever) CAEN, vrijdagavond. André Darrigade, de blonde man uit Dax, heeft voor de zo veelste maal in zijn carrière aan den lijve moeten ondervinden hoe hard het lot van een sport man kan zijn. Hij was luidt toe gejuicht door de bewoners er. badgasten in zijn blinkende gele trui gestart en hij werd bij het binnenrijden van het circuit van Caen even luid uitgefloten. En dan praten we nog maar niet van Charly Gaul. De Luxem burger behoorde in Nantes tot de grote favorieten voor de eindzege, dat was donderdag. Vrijdagmiddag stapte hij met zijn ploeggenoten Kemp en Morn, de Nederlander van Wet ten en nog enkele andere ren ners in de bezem wagen.Van de Luxemburgers is alleen Jam- pie Smitz nog in de strijd. Nadat de eerste schermutselingen, o a. met een uitlooppoging van Dar rigade. de Engelsman Robinson, de Franse regionaal Annert en onze landgenoot Michel Stalker op niets was uitgelopen, en nadat de Zwitser Graf driemaal achtereen het slacht offer was geweest van een kleine valpartij, nam Pierre Ruby van de Franse noord-oost-centrale ploeg het ■nitiatief tot een ontvluchting, die voor het bel" 4 van deze gehele eiap- ie van bo 'o beieken-s zou zijn Er Waren 15 kilometers afgelegd, toen voor Ruby een voorsprong van 40 seconden werd genoteerd en nog twee kilometer later te Hyenville was deze tot 1 min. 15 sec. uitgegroeid. De dappere Ruby zette door, maar het peleton had op de eerste dag leergeld betaald en wenste kennelijk niet te berusten in, een vroegtijdige vlucht. Met Kersten in de voorste gelederen begon de kop van de hoofd macht te jagen. Onder aanvoering van Tourwinnaar 1956. Roger Walkowiak, verliet een zevental renners het peleton, op zoek naar Ruby. Terwijl de Franse regio naal door dit groepje werd opgeslokt waren opnieuw enkele coureurs naar voren gekomen. Forestier en Bauvin van de tricolores, Barone van lie de France, de Spanjaard Ruiz en Daan de Groot slaagden erin zich na 58 kilometer bij de kop te voegen, waar mee dus dertien man met een voor sprong van aanvankelijk 1 minuut voor het peleton uitsnelden. Breed uitgezwermd over de schaduwloze hete asfaltwegen verhoogde de kop groep het tempo en bij elke kilometer groeide de voorsprong. Er werd enorm veel af gezien". Ondanks de enorme ontwikkeling van de strijd namen velen toch het .isico om af te stappen teneinde ich bij pompen en kranen, in de Kleine cafeetjes langs de weg, te verfrissen met water en limonade. Merkwaardig was het, dat vooral de Spanjaarden en de Italianen, die toch waarlijk wel wat hitte gewend zijn. het meest afstapten. Op het mo ment. waarop de achterstand van het peleton tot 5 min. 20 sec. was aan gegroeid en Daan de Groot met o a. Stablinskv virtueel in het bezit was van de gele trui ,kwam er berient door dat de hoofdmacht door felle uitlooppogingen gesplitst was. Jean Bobet, Roland. Morvan en 3 i"at hadrh'i vedemai r-'erd en boek ten al gauw een voorspiong van een minuut op het peleton. Charly Gaul kon zich niet handhaven. Hij voelde zich niet goed en zijn landgenoten Ernzer Kemp en Morn moesten hem voortdurend bijstaan. Tenslotte viel de Luxemburgse kampioen zover terug, dat hij in een onherstelbare positie terecht kwam, waarmee te vens zijn trouwe helpers werden op geofferd. Piet de Jongh deed het uitstekend in deze harde jacht op de vluchtelin gen en langzaam maar zeker werd de afstand tussen de ploeg met De Groot en die met de Jongh kleiner. De karavaan leed onder de verzen gende zonnestralen en de renners hadden zeker wel vijfmaal hun bidons gevuld, terwijl zij eike tuinslang, elke emmer water, waarmee de bewoners langs de wegen klaar stonden, tege moet reden. Ondanks deze hitte was de strijd lust groot. En steeds wisselde het beeld in de jagende groepen achter de vluchtelingen, maar in grote lijnen bleef de strijd te overzien. Er vormde zich een derde groep, die met Wim van Est en de Belg Adriaenssens als gangmaker de aanval inzetten. In tussen was de groep met Darrigade op 11 minuten achter de koplopers gebleven. Jean Bobet voegde zich met drie volgers bij de groep van de Jongh en het duurde niet lang of het peleton van achttien renners was tot 22 uitgebreid. Ruby, die in de eerste fase van de strijd teveel van zijn krachten had gevergd, had zich op deze groep laten terugvallen. Met nog 60 kilometer te rijden kre gen deze renners allen aansluiting bij de koplopers en in een compacte ploeg van ongeveer dertig man werd de strijd in de voorhoede voortgezet. Zij bleven niet lang bijeen, want Daan de Groot en Piet de Jongh moesten met o.a. Padovan, Walkowiak en Jean Bobet de andere laten gaan en toen kwam tenslotte de eenzame en sue cesvolle vlucht van Privat. Etappe-resultaat Tweede etappe,van Granville naar Caen (226 km): 1. Privat (Fr.) 6.09.22 (met bonifi catie 6.08.22)2. Thomin (west) 6.12.54 (met bonificatie 6.12.24); 3. Picot (west) 6.12.54; 4. Bauvin (Fr.) z.t.5. Bober (lie de France) z.t. 6. Ferlenghi (It.) z.t.; 7. Barone (lie de France) z.t.; 8. Le Dissez (11e de France) z.t.; 9. Astrua (It.) z.t.; 10. Christian (Zwits.) z.t.; 11. Bahamon- tes (Sp.) z.t.; 12. Forestier (Fr.) z.t.; 13. Pipelin (west) z.t.; 14. Trochut (zuid west) z.t.; 15. Dotto (zuid oost) z.t. 16. Bouvet (Fr.) z.t.; 17. de Jongn 6.16.03; 18. Padovan (It.) z.t.; 19. Rohrbaeh (noord oost centraal) z.t.; 20. Morvan (west) z.t.; 25. de Groot z.t.; 31. Wim van Est 6.17.34; 59. Piet van Est 6.30.56; 64. Voorting 6.30.56; 69. Stalker 6.36.44; 74. Ker sten 6.36.44; 103. van der Pluym 6.36.44; 105. Wagtmans 6.36.44. De volgende renners: Close (B.), Schoubben (B.), van Wetten, Ernzer iLux.Gaul (Lux.), Kemp (Lux.), Morn (Lux.), Meysenq (zuid oost), Devèze (noordoost centraal) en Ele na (zuidoost) slaakten de strijd. Vaucher (Zwits.) die na de tijdsli miet van 8 procent aan de imish kwam, werd geëlimineerd. Alg. klassement I. Privat 11.04.48; 2. Thomin 11.08,42; 3. ex aequo Forestier (Fr.) en Fer lenghi (It.) 11.09.20; 5. ex aequo Picot (west), Pipelm (west), Bober (lie de France), Bouvet (Fr.) allen 11.10.43; 9. ex aequo Bahamontes (Sp. Astrua (It.), Christian (Zwits.), Dotto (zuid oost), Barone (lie de France) en Bauvin (Fr.) 11.10.50; 15. ex aequo de Groot, Padovan (It.), Stablinsky (Fr.) 11.12.21 (op 7 min. 33 see.); 18. Poblet (Sp.) 11.13.22; 19 ex aequo Schellenberg (Zwits), Wim van Est, Queheille (zuid west) en Nencini clt) II.13.52 (op 9 min. 4 sec.); 23. ex aequo met vijf andere renners Pieter de Jongh 11.13.59; 57. Voorting 11.28. 52; 65. Wagtmans 11.34.40; 75. Piet van Est 11.36.58; 84. van der Pluym 11.41.24; 87. Stolker 11.42.35; 88. Ker sten 11.42.56. Ploegenklassering 1. Frankrijk 33.22.12; 2. Frankrijk west 33.30.08; 3. Italië 33.30.53; 4. Ile de France 33.32.23; 5. Zwitserland 33.38.42; 6. Frankrijk zuidwest 33.40.05 7. Nederland 33.40.12; 8. Frankrijk zuid oost 33.41.50; 9. Noord oost cen traal 33.43.28; 10. Spanje 33.45.15; 11. België 33.46.30 12. Luxemburg 34.22.11 De prijs voor de meest strijdlustige renner ging naar Privat, terwijl de Zwitser Vaucher de prijs kreeg als de grootste pechvogel. Ploegenklassement tweede etappe 1. Frankrijk 18.34.10: 2. Franse westploeg 18.38.12; 3. Ile de France 18.38.42; 4. Italië 18.41.51; 5. Franse zuid west ploeg 18.46.31; 6. ex aequo Zwitserland en Frankrijk zuid oost 18.48.02; 8. ex aequo Nederland (de Jongh, de Groot en Wim van Est) en Frankrijk noord oost centraal 18.49.40; 10. België 18.52.42; 11. Span je 18.53.35; 12. Luxemburg 19.25.14.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 7