Darrigade verloor gele trui, maar
zij bleef in Franse handen
Enorm aantal uitvallers
Dapper regionaaltje Ruby lokte
vernietigend offensief uit
Helletocht van Granville naar Caen
ALWEER PIETER DE JONGH
Nederlandse ploeg reed
kalm in tropen-rit
DE HOOFDPRIJS van de Tour de Frame prijsvraag
Waar „BEERS-SERVICE" achter staat!
11
VIERDE BLAD
ZATERDAG 29 JUNI 1957
11
CAEN, vrijdagavond
Nederlandse renners
verdienden f 450
Nooit meegemaakt
Tour per radio
Piet de Jongh prachtig vechter
Voorzichtig
water
DE BESTE KWALITEIT DER WERELD
Grote favorieten
verloren „kleur'
Veel afzien'
Helpers geofferd
Strijdlust genoeg
Eerste klimpartij
in zicht
(Van onze speciale verslaggever)
Het was afgrijselijk. De zon leek een steeds lager komende witte vuurbalals
maar meer hitte afstralend op de ruggen der coureurs, die uiteindelijk ook maat
doodgewone mensen van het Europese vasteland zijn en niet uit de binnenlan
den van Afrika stammen. Dat hitte-monster bleef onmeedogenloos schijnen op
de wegen welke door het ISormandische heuvelland naar het door de oorlog be
faamd geworden Caen voerden. Daar pas eindigde na tweeduizend meter te heb
ben geploeterd door het zogenoemde prairie-circuit, de helle-rit. Een naam, die
alles zegt voor zo'n stuk slopende weg. Een slot-fase, die de renners nog eens
extra aan de pezen kwam, na ruim 220 erbarmelijk zware etappe-kilometers.
Die ongekende hevige zonnestraling heeft zich ten leste ge
openbaard in een wit gloeiend gesmeed slagzwaard, waarmee
verschillende coureurs ook de allergrootsten, zoals favoriet
Charlie Gaul zonder meer werden geveld. Het vernielde óók
onze landgenoot Arie van Wetten, die gisteren eigenlijk reeds
te licht bevonden was, maar vandaag definitief bewees niet uit
het goede Tour-hout te zijn gesneden. Het gebeurde allemaal toen
de troep nog een vijftigtal kilometers van de finish verwijderd
was. Mèt hen namen de Rode Kruiszusters liefderijk in de bezem
wagen op: de Luxemburgers Ernzer en Kemp; de N.O.C.-man
Devèze; de Fransen Elena en Meysinq (z.w.) en tenslotte nog de
Belgische debutant Schoubben, mitsgaders Alex Close die, getrof
fen door een zonnesteek, er aan geloven moest.
móórd zijn geweest en misschien het
Met deze temperatuur was het een
beestachtig karwei om te fietsen. Zé
ker om een tempo te ontwikkelen, dat
min of meer in de Ronde-annalen
past. Daar kwam bij, dat de wind,
nu en dan op kop, verplichtte hard
op de pedalen te drukken. Een veel
voud van onmenselijke dingen, die
voor de genoemden teveel waren
voor de andere feitelijk eveneens,
maar zij wisten tenslotte het geteis
terde lijf ,,op de been" te houden.
Zo kregen zij in de tweede etappe
(de Tour draait ternauwernood!) een
opgave te verwerken; die tot op ze
kere hoogte eerst in de Alpen of de
Pyreneeën voor hen was weggelegd.
Hulde voor de kerels, die Caen heb
ben gehaald. Ontzag voor allemaal,
zonder uitzondering, die de welhaast
onmenselijke^ voorwaarden hebben
vervuld. Maar.zal het winnaar Privat
morgen niet vergaan als Darrigade
vandaag...?
Wordt het opnieuw een Tour als vo
rig jaar? Wij vroegen het ons af,
toen de troep vanochtend te goed half
elf Granville achter zich had gelaten.
Geen sprake van een rustig beginnen.
Diiect bots er bovenop! Eén keer
slechts is gele truidrager Darrigade
er toe te bewegen geweest, durvers
uit de meute te gaan halen. Daarna
gaf hij de brui er aan, zijn kostbare
hachje hoger aanslaand dan het H.
D. -shirt, dat in de felle zon een uit
dagend stuk gouden v/eefsel leek...
z<>
*ck n J
Men kan met ons van mening ver
schillen, maar wij vonden het zo
gek niet, dat Pellenaars, toen de tem
peratuur blééf stijgen, de jongens, die
in het grote peloton waren blijven
meedraaien, tot geen extra lichame
lijke prestatie aanzette. Het zou
De Franse nationale formatie
heeft op de eerste dag de mees
te (financiële) successen be
haald. Dat leverde hun een be
drag van 3600.op. De Neder
landers verdienden 450.de
Italianen 1800.—, de renners van
de regionale westploeg 1500.
de Spaanse formatie 1000.
de Zwitserse ploeg 350.en de
equipe Frankrijk zuidwest 250.
definitieve einde voor sommige jon
gens uit onze ploeg.
Daan de Groot, vrij vlug na het
vertrek in Granville meegewipt met
een twaalftal besten uit het veld,
bleef vanzelfsprekend bij dat groep
je en toen later, in de slotfase, de
mogelijkheden kwamen om zonder te
veel extra inspanningen naar de
voorhoede op te rukken, greep Pieter
de Jongh een sterke, een dappere!
die kans. Merkwaardig fris genoeg
om... in Caen nog vóór Daan de
Groot, zij het in heizelfde groepje
te eindigen. Met zijn zeventiende
plaats was de debutant uit Made te
vens de eerste Nederlander. Een pres
tatie van jewelste. Want terwijl Daan
de Groot min of meer voor ,.lijk" in
het gras lag, kon Madese Pieter
waarachtig nog lachen!!
Vit de hand gevallen
Jacques Goddet, steeds er op uit,
om zijn Tour 'n kleed te omhangen
nat het voorgaande minstens in glans
benadert, heeft natuurlijk niet voor
zien dat een slachting van dusdanig
formaat reeds in het prille begin van
.klassering in het klassement voor,
gerekend op een zeker percentage uit-1
valleis per dag daarop is de be-;
groting nou een keer ingesteld j
maar het wordt anders, als niet de
zwakke figuren voortijdig de trein j
naar huis nemen, maar de uitgespro- i
ken kanshebbers
Zon zulke voorvallen nooit te voor
spellen, (micschien door helderziende
^cllini). men weet nu alweer, dat in
de Tour de France alles mogelijk is.
Gruoi en jrxeiei de Jongh het drie- 1
tal, aai in aanmeiJUiig ft.wd.iii voor
Klassering 111 net Kiaoaement voui
pioegen. wim Kwam diiuemdive nu-
nuui later omnen uan zijn iwec jou-
e eu-uega s. jDioei jrici en utmi,
oox nijg ctx i i ctx utii fvcci uüjj ui le
minuten latei, waciiiid net Kwaitei.
otoiKer, rvfcisteil, van uei r-iuyrn en
vVagtmaiio oinnemeeci, met ue ieai
van net peloton. Dat was ruim 2/
minuten later aan ae winnaar.
i
l\ie.L niu^pet (jn
Zo zag net ei uuc vonuauj, uit. uvei
ae gtutit unie icuci niet ïxiooi, inaai
Dij net overscnouwen van üe totale
situatie moeien we toen heus niet
moppeien. Andere ploegen kregen
zwaardere klappen te incasseren.
Intussen nouaen we het hart vast
voor de etappe van morgen, die
gelukkig maar! van korte duur is
(.184 kilometer) en in Roubaix ein
digt.
De vraag overheerst: zal men op
nieuw tot tobberijen komen van het
formaat van vandaag Het is bijna
niet aan te nemen, want als de weer
berichten de realiteit benaderen, zal
het zaterdag nóg warmer zijn. Een
mens mag er gewoon niet aan den
ken....
CAEN, vrijdagavond.
/Van onze speciale verslagg.)
i „Het was verschrikkelijk. Ik
l ben wel wat gewend, maar zó J
erg heb ik het nog nooit mee- i
gemaakt...." Daan de Groot, de I
best geplaatste Nederlander in
de algemene rangschikking,
viel als een blok neer, toen hij
na de onbarmhartige rit over
5 226 slopende kilometers op het I
circuit de la prairie bij Caen
was gearriveerd.
v>e sterke Amsterdammer ioas
uitgeput Zich nauwelijks be-
I must van wat hij deed, wierp
S hij het ene flesje mineraalwa-
ter na het andere over zich
heen en tenslotte kwamen de 5
woorden die aantoonden hoe
"rg het vandaag in de tweede
etappe wel was geweest.
..Twintig k'lnmeter voor de fi-
i nish voelde ik mij ineens draai-
erig en misselijk... Er kwam een S
waas voor mijn ogen... Op
sommige momenten kon ik
niets meer zien... Hoe ik het
gehaald heb weet ik zelf niet.."
Zondag wordt de aankomst van de
vierde Toui'-rit (Rouen-Roubaix,
232 km) verslagen over Hilversum 1<
298 m). De reportage wordt tussen
16.30 en 17 uur verwacht. De her
haling komt om 21.55 uur en de na
beschouwing om 22.30 uur.
Maandag is het te doen over Hil
versum I (402 m). De reportage van
de aankomst in Charleroi wordt tus.
sen 16 en 18 uur tegemoet gezien
De herhaling is om 18.30 uur en de
nabeschouwing om 21.25 uur.
CAEN. vrijdagavond.
(Van een speciale verslaggever)
Onze nationale equipe heeft, de
omstandigheden in aanmerking ge
nomen, goed gereden. Daan de Groot
die bij iedere uitlooppoging voortref
felijk reageert, klasseerde zich tot
dusverre het beste. Maar er was nog
een renner die zich in de eerste etap
pes voortdurend onderscheiden heeft:
w.nut Piet de Jongh.
Vv
Hand in hanii kwam het jonge echt
paar Grégoire en Micheline te Nan
tes aan met de vaste bedoeling om
heel de Tour mee te maken, zonder
een cent op zak Voorlopig zijn ze er
aardig in geslaagd, want vanavond
flaneerden zij door Caen. Ze hebben
de route al liftend afgelegd. Grégoire
verdient onderweg wat bjj met zin
gen.
Het aantal uitvallers, dat de Tour
nu reeds telt, heeft de rekenaars
in touw gebracht. Ze hebben in
vergeelde boeken uitgezocht, dat de
Tour van 1919 slechts elf deelne
mers in Parijs bracht. Er kunnen
dus nog heel wat renners de strijd
staken vooraleer het zo erg is,"
hebben de rekenaars optimistisch
gezegd. Vorig jaar arriveerde een
record-aantal rijders: 88.
Er bestaat een overweldigende be
langstelling voor het telefonisch door
geven van het nieuws van de Ronde
van Frankrijk, hetgeen in Den Haag
gebeurt. Het nummer 41, waarop de
berichten worden doorgegeven, heeft
donderdag een zo groot aantal oproe
pen te verwerken gekregen, dat de
dienst er reeds toe heeft moeten be
sluiten het aantal hierop aangesloten
beantwoordingslijnen met de helft uit
te breiden.
Er wachten de renners nog meer
moeilijkheden, althans zo voorspelt
de meteorologische dienst in een
communiqué, dat speciaal aan de
directeur van de Tour, Jacques God-
let werd verstrekt.
Daarin wordt in droge, maar dui
delijke woorden gezegd hoe het
weer wordt: stijgende temperaturen
Als gevolg van de overstromingen
in de vallei van de Ubaye aan de
voet van de Col de Vars moet het
routeschema voor de 11e etappe
BrianQon-Cannes gewijzigd worden.
De wegen zijn nog niet geheel her
steld, zodat de prefect van de Basses
Alpes verboden heeft de route over
de Col de Vars te leiden tussen Guil-
lestre en Barcelonette.
Pellenaars zal deze knaap met ple
zier hebben geobserveerd. De Jongh
heeft nog niet voldoende tactisch in
zicht. Vandaag bijvoorbeeld verbruik
te hij na een zeer knappe sprong
naar de kopgroep teveel krachten in
een poging om de voorsprong van de
eerste groep te vergroten. Daardoor
kon hij in het eindgevecht geen grote
rol meer spelen.
De felle Brabander beschikt echter
over een heel krachtige eindsprint
(vandaag eindigde hij opnieuw als
eerste van zijn groep) en is daarom
van veel waarde voor de ploeg.
Piet van Est arriveerde vrijwel
even fris als zijn broer Wim, die met
zijn grote koerservaring beheerst ge-
réden heeft, terwijl Kersten in deze
moeilijke rit geen enkel risico heeft
genomen. Dit gold ook voor de rou
tiniers Wout Wagtmans, Gerrit Voor-
ting en Leo van der Pluym. Zij bereik
ten de eindstreep met grote achter
stand op Privat, doch dat behoeft
niet fataal te zijn.
Vele renners hebben vandaag vele
minuten verspeeld, onder meer de
drager van de gele trui Darrigade,
die zich in Granville nog als een vorst
liet bewonderen, maar die in Caen
veel van zijn grootheid had verloren.
Darrigade probeerde op het circuit
nog iets van zijn figuur te redden,
door de sprint van de laatste groep
te winnen. Het gelukte hem. maar het
zal de Fransman weinig voldoening
hebben geschonken.
De rit naar het noorden heeft vol
komen het karakter van een etappe
langs de subtropische Middellandse
zeekust gehad. Het water dat de ren
ners bij de start en de ravitaillering
mee kregen, stoomde bijna in de bi
dons. Voortdurend zag men de cou
reurs dan ook van hun fietsen stappen
smekend om een verfrissing. De tal
rijke toeschouwers, die zich ook in
de steden en langs de wegen hadden
opgesteld, begrepen hoe het legioen
moest lijden. Regelmatig reikten hulp
vaardige handen flessen met water
aan en werden er tuinslangen op de
renners gericht. Het was voor de dap
peren nauwelijks voldoende.
René Privat van de Franse natio- I
nale ploeg gaat in Caen als eerste
over de finishlijn. Behalve etappe
winnaar werd hij ook drager van
de gele trui.
(Advertentie)
ARIE VAN WETTEN
uitvaller
In dat raam bezien, kan er slechts
vreugde over heersen, dat de Neder
landse equipe slechts die ene man.
van Wetten achter heeft moeten la
ten. Zekei. er zijn belangrijke tijds-
verliezen genoteerd moeten worden,
waardoor in het ploegenklassemem
de posities van de Franse Nationalen
en de Italianen ten nadele van onze
vaderlandse equipe gestegen zijn.
Maar het duurt nog lang vóór we in
Parijs zijn!
Wim van Est vormde met Daan de
De creatie van de JAWA-fabrieken, waarin U alle eigenschappen
terugvindt, die 't merk JAWA de reputatie bezorgden van
De hoofdprijs van de Tour de France prijsvraag JAWA 175
in rode uitvoering 1395,-- Kant en klaar voor 2 personen.
De JAWA is, behalve in rode kleur, ook te leveren in zwarte en „Jubileum-uitvoering",
een prachtige machine in parelgrijs en politieblauw.
HCOI DI RIJS
IS TE ZIEN BIJ:
Firma A. C. H. VAN DEN DRIEST, Gravenstraat 18 te MIDDELBURG
Firma D. P. MANNAERT, Axelsestraat 16 te TERNEUZEN
Firma C. L. VAN DEN DRIEST, Scheldestraat 59 te VLISSINGEN
Firma M. J. JEREMIASSE, Oostwal 21 te GOES
(Van een speciale verslag
gever)
CAEN, vrijdagavond.
André Darrigade, de blonde
man uit Dax, heeft voor de zo
veelste maal in zijn carrière aan
den lijve moeten ondervinden
hoe hard het lot van een sport
man kan zijn. Hij was luidt toe
gejuicht door de bewoners er.
badgasten in zijn blinkende gele
trui gestart en hij werd bij het
binnenrijden van het circuit van
Caen even luid uitgefloten. En
dan praten we nog maar niet
van Charly Gaul. De Luxem
burger behoorde in Nantes tot
de grote favorieten voor de
eindzege, dat was donderdag.
Vrijdagmiddag stapte hij met
zijn ploeggenoten Kemp en
Morn, de Nederlander van Wet
ten en nog enkele andere ren
ners in de bezem wagen.Van
de Luxemburgers is alleen Jam-
pie Smitz nog in de strijd.
Nadat de eerste schermutselingen,
o a. met een uitlooppoging van Dar
rigade. de Engelsman Robinson, de
Franse regionaal Annert en onze
landgenoot Michel Stalker op niets
was uitgelopen, en nadat de Zwitser
Graf driemaal achtereen het slacht
offer was geweest van een kleine
valpartij, nam Pierre Ruby van de
Franse noord-oost-centrale ploeg het
■nitiatief tot een ontvluchting, die
voor het bel" 4 van deze gehele eiap-
ie van bo 'o beieken-s zou zijn
Er Waren 15 kilometers afgelegd,
toen voor Ruby een voorsprong van
40 seconden werd genoteerd en nog
twee kilometer later te Hyenville was
deze tot 1 min. 15 sec. uitgegroeid.
De dappere Ruby zette door, maar
het peleton had op de eerste dag
leergeld betaald en wenste kennelijk
niet te berusten in, een vroegtijdige
vlucht. Met Kersten in de voorste
gelederen begon de kop van de hoofd
macht te jagen.
Onder aanvoering van Tourwinnaar
1956. Roger Walkowiak, verliet een
zevental renners het peleton, op zoek
naar Ruby. Terwijl de Franse regio
naal door dit groepje werd opgeslokt
waren opnieuw enkele coureurs naar
voren gekomen. Forestier en Bauvin
van de tricolores, Barone van lie de
France, de Spanjaard Ruiz en Daan
de Groot slaagden erin zich na 58
kilometer bij de kop te voegen, waar
mee dus dertien man met een voor
sprong van aanvankelijk 1 minuut
voor het peleton uitsnelden. Breed
uitgezwermd over de schaduwloze
hete asfaltwegen verhoogde de kop
groep het tempo en bij elke kilometer
groeide de voorsprong. Er werd
enorm veel af gezien".
Ondanks de enorme ontwikkeling
van de strijd namen velen toch het
.isico om af te stappen teneinde
ich bij pompen en kranen, in de
Kleine cafeetjes langs de weg, te
verfrissen met water en limonade.
Merkwaardig was het, dat vooral
de Spanjaarden en de Italianen, die
toch waarlijk wel wat hitte gewend
zijn. het meest afstapten. Op het mo
ment. waarop de achterstand van het
peleton tot 5 min. 20 sec. was aan
gegroeid en Daan de Groot met o a.
Stablinskv virtueel in het bezit was
van de gele trui ,kwam er berient
door dat de hoofdmacht door felle
uitlooppogingen gesplitst was.
Jean Bobet, Roland. Morvan en
3 i"at hadrh'i vedemai r-'erd en boek
ten al gauw een voorspiong van een
minuut op het peleton. Charly Gaul
kon zich niet handhaven. Hij voelde
zich niet goed en zijn landgenoten
Ernzer Kemp en Morn moesten hem
voortdurend bijstaan. Tenslotte viel
de Luxemburgse kampioen zover
terug, dat hij in een onherstelbare
positie terecht kwam, waarmee te
vens zijn trouwe helpers werden op
geofferd.
Piet de Jongh deed het uitstekend
in deze harde jacht op de vluchtelin
gen en langzaam maar zeker werd
de afstand tussen de ploeg met De
Groot en die met de Jongh kleiner.
De karavaan leed onder de verzen
gende zonnestralen en de renners
hadden zeker wel vijfmaal hun bidons
gevuld, terwijl zij eike tuinslang, elke
emmer water, waarmee de bewoners
langs de wegen klaar stonden, tege
moet reden.
Ondanks deze hitte was de strijd
lust groot. En steeds wisselde het
beeld in de jagende groepen achter
de vluchtelingen, maar in grote lijnen
bleef de strijd te overzien. Er vormde
zich een derde groep, die met Wim
van Est en de Belg Adriaenssens als
gangmaker de aanval inzetten. In
tussen was de groep met Darrigade
op 11 minuten achter de koplopers
gebleven. Jean Bobet voegde zich met
drie volgers bij de groep van de
Jongh en het duurde niet lang of het
peleton van achttien renners was tot
22 uitgebreid. Ruby, die in de eerste
fase van de strijd teveel van zijn
krachten had gevergd, had zich op
deze groep laten terugvallen.
Met nog 60 kilometer te rijden kre
gen deze renners allen aansluiting bij
de koplopers en in een compacte
ploeg van ongeveer dertig man werd
de strijd in de voorhoede voortgezet.
Zij bleven niet lang bijeen, want Daan
de Groot en Piet de Jongh moesten
met o.a. Padovan, Walkowiak en Jean
Bobet de andere laten gaan en toen
kwam tenslotte de eenzame en sue
cesvolle vlucht van Privat.
Etappe-resultaat
Tweede etappe,van Granville naar
Caen (226 km):
1. Privat (Fr.) 6.09.22 (met bonifi
catie 6.08.22)2. Thomin (west)
6.12.54 (met bonificatie 6.12.24); 3.
Picot (west) 6.12.54; 4. Bauvin (Fr.)
z.t.5. Bober (lie de France) z.t.
6. Ferlenghi (It.) z.t.; 7. Barone (lie
de France) z.t.; 8. Le Dissez (11e de
France) z.t.; 9. Astrua (It.) z.t.; 10.
Christian (Zwits.) z.t.; 11. Bahamon-
tes (Sp.) z.t.; 12. Forestier (Fr.) z.t.;
13. Pipelin (west) z.t.; 14. Trochut
(zuid west) z.t.; 15. Dotto (zuid oost)
z.t. 16. Bouvet (Fr.) z.t.; 17. de Jongn
6.16.03; 18. Padovan (It.) z.t.; 19.
Rohrbaeh (noord oost centraal) z.t.;
20. Morvan (west) z.t.; 25. de Groot
z.t.; 31. Wim van Est 6.17.34; 59.
Piet van Est 6.30.56; 64. Voorting
6.30.56; 69. Stalker 6.36.44; 74. Ker
sten 6.36.44; 103. van der Pluym
6.36.44; 105. Wagtmans 6.36.44.
De volgende renners: Close (B.),
Schoubben (B.), van Wetten, Ernzer
iLux.Gaul (Lux.), Kemp (Lux.),
Morn (Lux.), Meysenq (zuid oost),
Devèze (noordoost centraal) en Ele
na (zuidoost) slaakten de strijd.
Vaucher (Zwits.) die na de tijdsli
miet van 8 procent aan de imish
kwam, werd geëlimineerd.
Alg. klassement
I. Privat 11.04.48; 2. Thomin 11.08,42;
3. ex aequo Forestier (Fr.) en Fer
lenghi (It.) 11.09.20; 5. ex aequo Picot
(west), Pipelm (west), Bober (lie de
France), Bouvet (Fr.) allen 11.10.43;
9. ex aequo Bahamontes (Sp. Astrua
(It.), Christian (Zwits.), Dotto (zuid
oost), Barone (lie de France) en
Bauvin (Fr.) 11.10.50; 15. ex aequo
de Groot, Padovan (It.), Stablinsky
(Fr.) 11.12.21 (op 7 min. 33 see.); 18.
Poblet (Sp.) 11.13.22; 19 ex aequo
Schellenberg (Zwits), Wim van Est,
Queheille (zuid west) en Nencini clt)
II.13.52 (op 9 min. 4 sec.); 23. ex
aequo met vijf andere renners Pieter
de Jongh 11.13.59; 57. Voorting 11.28.
52; 65. Wagtmans 11.34.40; 75. Piet
van Est 11.36.58; 84. van der Pluym
11.41.24; 87. Stolker 11.42.35; 88. Ker
sten 11.42.56.
Ploegenklassering
1. Frankrijk 33.22.12; 2. Frankrijk
west 33.30.08; 3. Italië 33.30.53; 4.
Ile de France 33.32.23; 5. Zwitserland
33.38.42; 6. Frankrijk zuidwest 33.40.05
7. Nederland 33.40.12; 8. Frankrijk
zuid oost 33.41.50; 9. Noord oost cen
traal 33.43.28; 10. Spanje 33.45.15; 11.
België 33.46.30 12. Luxemburg 34.22.11
De prijs voor de meest strijdlustige
renner ging naar Privat, terwijl de
Zwitser Vaucher de prijs kreeg als
de grootste pechvogel.
Ploegenklassement
tweede etappe
1. Frankrijk 18.34.10: 2. Franse
westploeg 18.38.12; 3. Ile de France
18.38.42; 4. Italië 18.41.51; 5. Franse
zuid west ploeg 18.46.31; 6. ex aequo
Zwitserland en Frankrijk zuid oost
18.48.02; 8. ex aequo Nederland (de
Jongh, de Groot en Wim van Est)
en Frankrijk noord oost centraal
18.49.40; 10. België 18.52.42; 11. Span
je 18.53.35; 12. Luxemburg 19.25.14.