Wonderlijke mensen in een vreemd heelal In Scandinavië kansen voor het katholicisme Verbluffende feiten in het concentratiekamp Kleine minderheid met apostolische geestdrift VREEMDE EMIGRATIEGEDACHTEN Redactie dient kelner een hersenspoeling toe Dreiging voor Po-Delta wordt minder Geheimzinnige hemelse macht en bijstand Artsen over alcohol en snelverkeer DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 24 JUNI 1957 Science fiction "....wissel op de toekomst oorbeelden Kampeerders worden bedwelmd en beroofd Schouderklopjes /oor „familyman" Mirakelen Dodelijke val van driejarig meisje EXAMENS MARKTEN Robots hebben zich van alles meester gemaakt of voeren oor log voor de mensen, die zelf on der de aarde blijven. Piloten van reusachtige ruimteschepen dringen door op onherberg zame planeten, die bewoond worden door gedrochtelijke wezens. Menselijke geesten verlaten naar willekeur hun lichaam. In de laboratoria fabri ceert men androïden. ogen schijnlijk in alle opzichten aan mensen gelijk, maar met dat éne kleine onderscheid, dat zij op de plaats van hun neus het opschrift „Made in USA" dra gen.... Beelden uit een verre toekomst. Fantasieën, die over de eeuwen rei ken. Ge kunt het zo noemen, als ge dat wilt. Maar de bizarre wereld, die we U in de inleiding voor de geest riepen is het onderwerp van een nieuw soort literatuur, die vooral in de Engels sprekende landen al grote opgang maakt en die het best bekend is onder het verzamelbegrip „Science Fiction". Vooral nu via enkele luister- en kijkspelen deze wondere fantasterij ook in de Europese staten en niet op de laatste plaats in Nederland - waar honderdduizenden, maanden aan één stuk het luisterspel „Sprong in het heelal" volgden - is doorgedrongen, willen wij U in kort bestek laten ken nismaken met deze liferatuur-è-la- Jules-Verne. Het is een merkwaardige eigen schap van deze tijd, dat het verleden heeft afgedaan. Plichtsgetrouw wer pen studenten en boekenwurmen zich nog wel eens op de navorsing der his torie en lezers met verfijnde smaak grijpen meestal met genoegen naar historische romans en beschrijvingen maar het gros der lezers gaat aan het verleden en gaat ook aan het heden voorbij. Dat heden is voor de meeste men sen een verzamelbegrip van chaotis- me en woeligheid, van oorlogen, ver nielzucht en ideeënstrijd. Men wordt er dagen-aan-één-stuk door beroerd: via kranten en door middel van de radio, tijdens lezingen en op televisie schermen. Diezelfde media maken bij tijd en wijle gewag van de toekomst een wondere toekomst, waarin de techniek tot in de finesses is dienst baar gemaakt aan de wil van de mens. Leven als een prins Die wil is vaak grillig en daardoor resulteert de droom over een toe komst, waarin die techniek de hoofd rol speelt, in een ongeloofwaardig, vaak lugubere geschiedenis 'van de meest onwezenlijke namaak-mensen, fantasie-media en onbekende ge drochten. Naargeestig Men zou zeg- ...De Marsbewoners komen water tekort. Zij krijgen water S van de aarde, maar de aardse l dictator zet de Marsmannen op J rantsoen. Dan gaan zij met vijf ruimteschepen het heelal in om 125 miljoen mijl verder een maan van Saturnus. die uit ijs bestaat, te halen. Zij bevestigen deze aan hun raketten en vliegen ermee terug....! J ...Een professor heeft ontdekt i hoe de menselijke geest het li- 1 J chaam kan verlaten en toch kan voortleven. Iedereen leert deze m kunst. Men zet zijn lichaam in de kast en leeft rustig voort. Voor j bijzondere dagen kan men in een winkel lichamen huren....! ...Bewoners van de planeet J Venus hebben een elektronische schakeling op Mars onklaar ge- maakt, waardoor alle miljoenen robotten de bevelen van hun meesters verkeerd interpreteren of weigeren uit te voeren...! Man wordt als levend TV-toestel gebruikt. Hij heeft een nieuwe huid gekregen met lensachtig ze nuwstelsel. Tognl, de Italiaanse minister van Openbare Werken, heeft verklaard, dat de toestand in de Po-delta overal „langzaam beter wordt". De helft van het eiland Ariano is ondergelopen. Duizenden mensen trachten een nooddijk op te werpen. Het merendeel van de 35.000 zielen tellende bevolking is reeds naar el ders vertrokken of brengt de nacht in de open lucht door. Zaterdagochtend werd nog alarm gemaakt toen een dijk, die het eiland Tolle omgeeft, onder de aanhouden de druk van de gezwollen Po begon af te brokkelen. Een doorbraak door deze dijk zou een rechtstreekse be dreiging geweest zijn voor de grote landbouwplaats Porto Tolle met twin tigduizend inwoners. Men moet echter niet denken, dat met de invoering van de Constitu ties ook de praktische gelijkstelling haar intrede deed. Neen, die liet zeer lang op zich wachten en ook thans kan men hiervan nog niet ten volle spreken. In Zweden met name zijn thans nog niet-leden van de Lutherse kerk van verschillende ambten uit gesloten. De katholieke kerk is inderdaad weer van de grond af moeten be ginnen, toch zeker als men bedenke, dat degenen, die bij de tot standko- ming van de godsdienstvrijheid ka tholiek waren, bijna allen buitenlan ders in diplomatieke dienst waren. Toen in 1953 voor Denemarken, gen van wel, maar er is één wapen dat alle Science Fiction"-schrijvers met grote waardigheid hanteren en dat is: 't vermogen om de mens in dat bizarre verhaal 'n gelukkige plaats te geven, een omgeving, die hem geheel dient, een rijkdom aan technische en geestelijke hulpmiddelen, kortom hem een leven-als-een-prins te ver schaffen. Het Is waarschijnlijk daarom, dat in de Engelse en Amerikaanse, en de laatste maanden ook in de Neder landse boekenstalletjes en kiosken de voorraad Science Fictionlectuur die in boek- en tijdschriftvorm wordt uitgegeven binnen enkele dagen na verschijnen geheel is uitverkocht. Het bewijst, dat de auteur, wiens beelden de toekomst tot onderwerp hebben, een machtiger figuur is dan de schrij ver van liefdesromans of detectives. Sherlock Holmes was een kracht patser bij uitstek, een goocheme jon gen, die voor geen kleintje vervaard is. Maar hij is een stumperd verge leken bjj de ruimtepiraten of inter planetaire helden, die de hoofdfiguren zijn in toekomstfantasieën. Proble men bestaan in die wereld niet. Tril joenen lichtjaren gaan heen alsof het een eindje fietsen betreft en deuren en ramen openen .en sluiten zich als men ernaar kijkt. Kilo's zout Transistors en oscillografen, va- cuiimbuizen en radarinstallaties, pro toplasma en hydraten, mimicri-neu- tronen en pancreasklieren: het zijn termen die de krantenlezer niets zeg gen, maar die voor de Science Fic tion"-lezer een gelukkige toekomst personificeren. Nogmaals: problemen bestaan niet. Eén druk op de knop en een robot helpt ons in het ruimte kostuum. Nog een druk en wé vlie gen in ons ruimteschip weg, verre werelden van vroeger of van de toe komst tegemoet. Technische goochela rijen, die in vindingrijkheid de fan tasieën van Jules Verne verre te bo ven gaan. Cultuur Weineen. Leerzaam Wei neen. Slechts verstrooiend Ook niet helemaal. Want het gevaar, dat de lezers zich ais pessimisten plaatsen tegenover de wereld van vandaag-de- dag is verre van denkbeeldig. De wetenschap daarom, dat miljoenen mensen dit soort lectuur slechts bezi gen om zich tijdens treinreizen ietwat te verpozen, is bemoedigend. Daaruit blijkt immers, dat men de triljoenen lichtjaren en robotten gaarne neemt, maar., op z'n Hollands... met ettelijke kilo's zout...! In Frankrijk opereert thans een bende, die tenten van buitenlandse kampeerders met scheermessen open snijdt, de daarin slapenden met een bedwelmend middel verdooft en hen vervolgens berooft. Kampeerders uit Nederland, Duitsland, de Scandinavi sche landen en Groot-Brittannië zijn reeds het slachtoffer van deze bende geworden die vooral in de omgeving van Lyon opereert. Ruimte „jutter" in actie. Zij leven van wat zij in het heelal vinden, oude luchtschepen en dergelijke. De redactie van de .Nederlandse Courant voor Canada", welke wekelijks verschijnt, geeft 'n aspirant-emigrant uit Neder land in een bepaald kroniekje een complete ..brainwashing" of hersenspoeling en de lezers daarmede een gedetailleerd in zicht in de moeilijkheden, welke de nieuwe emigrant, die zijn eisen te hoog stelt, in Canada wachten. De aspirrant-emigrant, kelner van professie en vader van een groot gezin, stelde de redactie een aantal vragen, waaruit bleek, dat hij met een aantal minstens merwaardige denkbeelden rondliep. Het re- daotionele antwoord zal hem daarvan echter wel geuzen hebben. De kelner dacht erover in Toronto in hetzelfde vak te gaan en vroeg of hij daar kon slagen, doch uit het ant woord bleek, dat in verhouding tot de totale bevolking het aantal werkelijk eerste klas eetgelegenheden betrek kelijk gering is en de vraag naar prima geschoolde kelners dus even eens. We hebben, aldus de redactie, vele simpele eetgelegenheidjes, waar als regei even simpele meisjes be dienen. Vele van deze kleine zaken zijn in handen van Chinezen. Gedu rende de zomermaanden is er echter altijd wel iets in het hotel- en restau rantbedrijf te verdienen, in beschei den posities. ,,U zult, tenzij U bijzon der geluk mocht hebben, niet gemak kelijk een goede baan als eerste klas se kelner vinden, omdat U over ge nerlei ervaring in Canada en de U.S.A. beschikt, o.m. zal waarschijn lijk Uw gebrek aan kennis van de taal gedurende de eerste jaren een handicap voor U zijn. Uw idee. eerst alleen te komen en vrouw en kinde ren voorlopig thuis te laten, is niet zo kwaad. U neemt dan een behoor lijk bedrag aan geld mee (dat kunt U waarschijnlijk want U vroeg of dat aanbeveling verdient) in verband met de mogelijkheid, dat U gedurende langere tijd werkloos kunt zijn, maar ook om U gelegenheid te geven het land door te reizen en de mogelijk heid voor Uzelf te bestuderen. Want dat is het merkwaardige van dit land, vandaag bent U hier wan hopig, omdat U maar niet aan de slag kunt komen en morgen loopt U tegen een mogelijkheid aan, waarvan U niet gedroomd had, dat ze bestond. Het zijn deze mogelijkheden, die er bU velen de moed in houden. Wanbegrip U vraagt, zo gaat de redactie verder, of U als kelner met 100.- per week kunt „beginnen". Hierme de geeft U blijk, van de verhoudin gen hier in het geheel niets te be grijpen, Wanneer U de eerste tijd in het hotelbedrijf of waar elders een 50- zoudt kunen maken, moogt Ge heel erg dankbaar zijn. Misschien kunt U wel eens een baantje ais bordenwasser of auto spoeier krijgen voor enkele tientjes per week. Een mooi bedrijf voor lui zonder kapitaal en met een net ge zicht is ook „babysitting". Later, wanneer Gij de Canadese keuken hebt leren kennen en praat als een Canadees, worden Uw perspectie ven aanzienlijk beter, dan hebt U wel kans op een baantje als kok in een middelmatige eetgelegenheid voor bijvoorbeeld 80. - per week. Voor belasting en sociale lasten be hoeft U voorlopig niet bang te zijn. Met Uw kindertal bent U bij een in komen van 50- per week vrij van inkomstenbelasting, daarboven begint het, voor de eerste 1000- 17 pet. en en dan stijgt het langzaamaan. U t taalt de helft van de werkloos heidsverzekering. voorlopig slechts enkele dubbeltjes, en verder niets. In de huur van Uw woning is echter een aanzienlijk belastingelement in begrepen. Voor een woning, zoals doc- U ge wenst kunt U hier in de goede stad Toronto misschien wel 150- dollar per maand betalen. En wanneer U dan 2600- verdient, begrijpt U het wel. Zelfs, wanneer U na een paar jaar 80- per week haalt, is dat nog veel te veel voor Uw draagkracht. U zult dus of een huis moeten kopen of meer op het land moeten gaan wo nen om dan per auto naar Uw werk te gaan. Die auto kost U dan, zuinig jes berekend voor een emigranten- car, d.w.z. een oud beestje, toch ook nog wel een 600- tot 800- per jaar. Het is nog zeer de vraag, of men U met Uw kinderschaar en de potentiële uitbreidingsmogelijkheden daarvan hier een huis wil verhuren, er is ook hier woningnood, maar men kan alles krijgen, wanneer men maar betaalt, omdat de prijzen vrij zijn. Ook moogt u met het nemen van een huis wel ernstig rekenen met dé toekomstige uitbreiding van uw familie, want tot heden heeft de ooievaar er elk jaar eentje gebracht. Rekenen we dus bij uw koperen bruiloft op een dertiental. Ze vin den dat hier prachtig, een family- man" met veel kindertjes krijgt hartelijke, goedkeurende klopjes op de rug, maar zodra deze zelfde Ca nadees u als huiseigenaar tegemoet treedt is hij strikt zakelijk. Hij kan zoveel huurders krijgen als hij wil en wat zal hij zijn huis laten ver waarlozen door al die kinderen. Hij denkt er niet over u zijn huis te verhuren. „Pork and beans" Uw mooiste vraag, aldus de redac tie tot de adspirant-emigrant, is wel of er aan huishoudelijke hulp is te komen: Jawel, wanneer U maar be taalt, het aanbod is schaars en der halve is deze hulp duur. Voor een werkster van 9 tot 4 uur betaalt men in Toronto per dag 6- a 7—, voor een meisje intern 80- a 100- en meer per maand, plus kost en inwo ning, dus weer een groter huis. Wanneer je vrouw te moe zou wor den van al dat huishoudelijke werk, eet je maar bruine bonen met spek uit blik, dat kost slechts enkele dub beltjes voor de hele familie. „Pork and beans" is het geliefde eten van de beginnende immigrant. Eventueel zou U ook willen begin nen als fijnbankwerker. Och, waar om ook niet. Maar afgezien van Uw bekwaamheid, die wel wat te wensen over zal laten, is er hier ook nog een union, de vakvereniging van de me taalbewerkers, Denkt U, dat die U zo maar als lid inboekt in een klasse, waarin U die 100- per week ver dient Het is nog de grote vraag of zo'n union U accepteert en dat doet men stellig niet, wanneer er ve le werkloze leden zijn en wanneer zij dat doet, zult U wel tamelijk on der aan de ranglijst verschijnen. Ik ken de door U als voorbeeld van succes aangehaalde restaurateur zepr goed. Het gaat ze best. maar zijn vrouw werkt hard mee. Deze mensen hebben het aanvankelijk zeer moeilijk gehad. Ik herinner me, dat deze res taurateur, die in Amsterdam een goe de zaak had. op een gegeven moment voor een karig loontje doodkisten aan het timmeren was. Nee, ronduit gezegd, uit uw brief spreekt een atmosfeer, dat U tot ongeschikt voor emigratie stempelt, uw vrouw nog meer. Wanneer man en vrouw samen niet bereid zijn hun eerste jaren hier geheel te off:"en voor het doel, te sla gen en een geheel nieuwe toe komst op te bouwen, blijf dan liever thuis. Wanneer ge nu nog zin hebt, kom dan direct, want anders is het goede sei zoen voorbij. Zuid-Noorwegen en Zweden en in 1955 voor Finland de bisschoppelijke hiërarchie werd hersteld, vroegen ve len, die de situatie kenden, zich dan ook af, of dit wel gunstig geacht moest worden; de kerk stond in Scandinavië immers nog in de kin derschoenen, De Paus gaf hierop als antwoord, dat hij meende, dat daar het katholieke geloof beter bewaard en verder verbreid kon worden, waar de bisschoppelijke hiërarchie werd opgericht. Toch is Scandinavië thans nog een missieland bij uitstek, maar het katholicisme (n.m. vóór de re formatie) gevestigd geweest is. Scandinavië vormt thans a.h.w. één groot diaspora-gebied, met al de gevolgen van dien. De diaspora is in wezen een minderheidspositie van re ligieuze aard en zij heeft daardoor deel aan het sociale karakter van alle minderheden, van welke soort dan ook. Zij wordt n.l. enerzijds ge kenmerkt door een voortdurend ge vaar voor afbrokkeling, anderzijds j door een neiging tot volledige afslui ting binnen de eigen kring, en Ui slechts verdedigend optreden naa' buiten. De diaspora-toestand in het hoge noorden is dus een op- en neer- gang. een winst boeken en een ver lies lijden. Buitenlandse godsdienst Immigré's en vluchtelingen vor men wel het grootste deel van de Scandinavische katholieken, wat ech ter dit nadeel heeft, dat de echte Scandinaviërs de katholieke kerk veelal beschouwen als een buiten landse godsdienst, die geïmporteerd wordt en waarvoor men traditiege trouw min of meer de neus moet ophalen. Het is vreemd, maar de Scandinaviërs, van wie men zou den ken, dat zij het met het christendom wel geloven en er zich niet al te druk over maken, en dat zij daar door wel wat breed en soepel van opvatting geworden zijn deze lie den lopen bijna allen warm, als de lutherse of katholieke kerk beginse len van zeden aanraakt. Wat dit laat ste betreft: de verdraagzaamheid viert er nog geen hoogtij, wat wel voornamelijk komt door de thans nog systematisch opgevoerde vooroorde len tegen het katholicisme in de ge schiedenisboeken. Toch kan men wel langzaamaan een zekere goodwill t.o.v. katholieken gaan konstateren, en dit ligt niet op de laatste plaats aan de moedige houding van de ka tholieken en hun bisschoppen in de laatste oorlog, want hiermee heeft men laten zien dat katholieken ook patriotten zijn. Bovendien heeft het toerisme van de laatste decennia hier ook veel goeds toe bijgedragen. Dit alles geldt speciaal voor de intellec tuelen. Men kan dan ook op de uni versiteiten een vrij grote belangstel ling konstateren voor het katholicis me en zo is het ook niet te ver wonderen. dat zij op katholieke con gressen dikwijls goed vertegenwoor digd zijn. Eveneens zijn dan te verklaren be keringen als die van de Noorse Si- grid Undset, de Deen Johannes Jor- gensen, de Zweed Soen Stolpe, die allen grote invloed uitoefenen door hun persoon en boeken. Over het al gemeen worden de laatste jaren veel z.g. katholieke romans gelezen, zoals die van Bernanos, Mauriac, Graham Green, Julien Green etc. Toespraken van de Paus worden door de leidende Scandinavische kran ten meestal geheel opgenomen en ook gewaardeerd. Ook het verleden wordt weer in zoverre naar voren gehaald dat thans vele oude middeleeuwse kloosters en kerken, waarvan meestal nog ruines over zijn, op grote schaal worden gerestaureerd; ook de musea weten over de middeleeuwen het hunne te zeggen. Opvallend is in dit verband, dat vooral die intellectuelen het eerst tot de katholieke kerk overgaan, die juist door hun studie in aanraking gekomen zijn met de katholieke mid deleeuwen. Het is wel duidelijk door een vol ledige eigen Scandinavische geeste lijkheid voorlopig nog een droom blijft: daarvoor zijn milieu en aan tal katholieken niet erg bevorderlijk. Er bestaat waarschijnlijk geen begrip, dat méér rekbaar is en verkeerd wordt begrepen. Het is rekbaar als een stuk elastiek, krijgt fantastische lengten bij de ietwat bijgelovigen en krimpt ineen tot een nul in de ogen van de moderne, zogenaamd ontwikkelde" mensheid. Onze eenvoudige grootmoeders kozen bij voorkeur een lot met een staartnummer, waarop beslist een prijs moest vallen. Num mer dertien of een jankende hond bracht een ongeluk mee. De hedendaagse „ontwikkelde" mens spot met grootmoeder, maar is intussen doodsbenauwd, als hij een zoutvaatje omstoot, en grijpt angstvallig naar een stuk hout of ijzer om zijn geluk te behouden of ongeluk af te weren. Ditzelfde type evenwel verkondigt luidkeels de „dwaasheid" van het mirakel en slingert gaarne een lawine van verdachtma kingen tegen de „Roomse Kerk", die voor hem steeds een bron van de meest onmogelijke dwaasheden uitmaakt. Het gebeurde op het ruime dek van een groot passagierschip naar Indië. Men was de berg Sinai gepasseerd en stoomde door de Rode Zee. De temperatuur was ondragelijk heet, zo, dat, naar men zegt, een kip daar altijd gekookte eieren legt. De pas sagiers lagen dan ook puffend op lan ge rieten stoelen, gedachtenloos een slokje jjslimonade slikkend. Deze kalme stilte was echter het juiste tijdstip voor een druk heertje om kwistig de schatten van zijn wijs heid uit te kramen aan de rustende metgezellen, „Kijk", zei hij, „na de wonderen van Sinai en de woestijn gaan we nu over de droge zee, waar de Joden doortrokken en de soldaten van Pharao, omkwamen!" „Ik doe maar een greep uit de schatkamers van mirakelen van de Roomse kerk!" Dit dwaze gezwam werd tenslotte te machtig voor een heetgebakerde Ier, die zich tenecht gekwetst voel de in zijn heiligste overtuiging. Hij onderbrak het gebral en verzocht hem eens een duidelijke definitie te geven van een „wonder". De welsprekende bluffer stond sprakeloos en bleef het antwoord schuldig. „Dan zal ik je dat eens haarfijn uitleggen met een pakkend voorbeeld", sprak de zegevierende Ier. „Ga maar eens op 't dek staan met je rug naar mij toe!" „Let op, ik geef je een duide lijke, maar werkelijk vredelieven de les!" Toen nam de Ier een aanloop je en gaf de redenaar een flinke schop tegen zijn zitvlak. Er ont stond even een kleine neiging tot wraak, maar, zo viel de grappi ge Ier in: „Geen ruzie, vriend! Je hebt die trap dus wel goed gevoeld?! Nou, als je die niet had gevoeld, zou het met recht een mirakel zijn geweest!" De dommelende passagiers barst ten in een onbedaarlijk gelach uit en gaven daarmee hun instemming met de populaire afstraffing van de dom me betweter. Maar genoeg! Ik ga thans een ge beurtenis verhalen, die wel geen „wonder" is, maar die toch voor elke onbevangen mens veel te den ken geeft. Ongedesemd brood Voor ons katholieken en voor vele groepen van onze andersdenkende mede-christenen is ongetwijfeld de H. Eucharistie, of anders gezegd, het H. Avondmaal, het heiligste bezit en het centrum van het godsdienstig le ven. Brood en wijn, waaronder Chris tus schuil gaat, zijn door de vervol maakte onwikkeling van het verkeer thans overal ter wereld tot in de meest ontoegankelijke plaatsen der christenheid verkrijgbaar. Want ver geten wij niet, dat ten tijde van Christus de onmetelijke wereld met zijn gevariëerde klimaten, waar tar we noch druiven kunnen worden ver bouwd, in Palestina praktisch onbe kend was. Volgens de wetten der katholieke kerk moet dit brood'ongedesemd wor den toebereid, louter als een symbool van het Joodse paasmaal, waar Christus onder deze ongedesemde vorm het H. Sacrament instelde. Maar wat door de H. Kerk dus mo gelijk zonder meer als puur symbool werd voorgeschreven, bleek in het concentratiekamp voor duizenden mensen ook van enorme praktische waarde te zijn. Immers wij hadden geen meel noch gist, cn bovendien zou het meel nooit lang in goede staat zijn gebleven. Terwijl de eerwaarde Zusters een paar maanden werkeloos in haar hui zen door de Jappen waren opgeslo ten, dacht men aan de mogelijkheid, dat ze later in een kamp zouden kun nen worden geïnterneerd, wat ook werkelijk is gebeurd. Zij bakten daar om duizenden hosties van groter for maat en tienduizenden kleinere. De ze werden met zorg in allerlei goed- sluitende blikken gepakt en zo waren wij in het kamp te Kuching in Sara wak in het bezit van een onnoeme lijk aantal hosties, dus ongede semd brood. En als we nu beden ken. dat dagelijks de H. Communie werd uitgereikt aan honderden men sen. ook nog aan mensen uit andere kampen, die bij het prikkeldraad kwa men; als wij verder bedenken, dat wij drie en een half jaar dagelijks dit Hemels Brood nuttigden en dat na bijna vier volle jaren dit onge desemde brood in prima conditie ver keerde, dan realiseren wij ons ter dege, dat hier 't oorspronkelijk sym bool tevens tot een blijde, door nie mand voorziene werkelijkheid was geworden. Shakespeare „Wat zit er in een naam?" Men kan deze vaak aangehaalde woorden van de Engelse dichter Shakespeare eenvoudigweg beantwoorden met „Niets". Soms is er een treffende samen loop van omstandigheden in het spel, zoals wij kortzichtige mensen dikwerf denken. Neem bijv. het feit, dat de moderne martelaar Kardinaal Mind- szenty, wiens naam letterlijk „Alle Heiligen" betekent, na een jarenlan ge ballingschap bevrijd werd juist op de feestdag van „Alle Heiligen", Treffender misschien nog Is het feit, dat in ons concentratiekamp, terwyi wij na drie lange jaren geen flauw begrip hadden hoe de oorlogs toestand was, de eerste aanwijzing van succes en een straal van hoop kwam, toen plotseling vijf Amerikaan se superforten boven ons kwamen aangevlogen, terwijl we in een schuur de hoogmis bijwoonden. Dit was de feestdag van Maria Boodschap, 25 maart 1945. Onze hoop werd volkomen verwe zenlijkt, toen op 15 augustus, dus op de feestdag van Maria ten Hemelop neming. Japan capituleerde. En tenslotte werden wij door de geallie- eerde troepen bevrijd op 12 septem ber, de feestdag van Maria's naam. Zeker, deze historische feiten zijn voor ons geen mirakelen. Wij weten zeer goed, dat onze Hemelse Vader de loop van het wereldgebeuren voor Zijn kinderen doet verlopen volgens de vastgestelde wetten der natuur. Toch zal ieder weldenkend mens, te rugblikken op alles, wat hem in het leven is voorbijgegaan, (zoals voor mij de bovengenoemde feiten en nog tientallen andere) moeten erkennen, dat een Goddelijke leiding ieder men senkind richting geeft en voortstuwt beter dan wijzelf zouden kunnen uit stippelen, en dit meestal op een voor ons geheimzinnige, maar vaak zelfs tastbaar wondervolle wijze. Verreweg de meeste priesters en zus ters zijn buitenlanders. Tegenwoordig komen er nog al vrij veel nieuwe krachten uit Engeland en Amerika. Dit wordt zeer bevorderd om ver schillende redenen, waarvan de voor naamste wel zijn, dat het engels in Schandinavië zeer gewild is, - en dat betekent een aantrekkingskracht voor de katholieke scholen-, en bovendien, omdat de scandmaviër meer achting heeft voor katholieken uit het soci aal welvarende Engeland en Ameri ka, dan voor katholieken uit het voor zijn gevoel min of meer achterlijk en slap-katholieke romaanse Europa. Wat dit laatste aangaat, het is een enigszins verbreide mentaliteit, dat het katholicisme een godsdienst is voor romaanse volken, iets dus wat hun niet ligt. Dit is ook de reden, waarom vele vooraanstaande katho lieken een verbetering van de werk methode wensen, om hierdoor deze mentaliteit te doen verdwijnen. Het katholicisme moet er gebracht worden in haar wezenlijke vorm en niet in haar romaans gekleurde ge stalte. Het katholicisme is immers universeel, algemeen, en het moet derhalve zoveel mogelijk aangepast worden aan de kuituur van het be- I ]rje land. geestelijkheid, in Scandi- kan voor een groot deel moei- genoemd worden, wat zijn veer vindt in het gebrek aan Dit kan misschien onbe- s lijken, wanneer men in de en ziet, dat er voor elke 250 ieken één priester beschikbaar 13 i voor Nederland geldt 1 op 490 katholieken)Maar hier staat tegen over, dat buiten de steden de katho lieken verspreid wonen over gewel dige afstanden, maar met wie toch voortdurend kontakt gehouden moet worden. In Scandinavië, dat bijna 19 mil joen inwoners telt, wonen thans een goede 52.000 katholieken, d.w.z. 0.27 percent van de gehele Scandi navische bevolking. Dat lijkt op het eerste gezicht niet erg hoopgevend voor de katholieke kerk, maar men dient niet te vergeten dat deze kleine groep met een apostolische geestdrift haar werk doet, en dat zo hechte fundamenten aanwezig zijn voor een verdere uitbloei van het katholicisme in Scandinavië". P. L. Katholieke artsen hebben zaterdag en zondag in Den Bosch gecongres- seerd over het onderwerp „Arts en verkeersproblematiek". Het was voor namelijk de relatie tussen alcoholge bruik en snelverkeer, die ter sprake kwam. Dr. Berden uit Heerlen stelde, dat bij auto-ongelukken door alcohol-mis bruik de delinquenten ingedeeld zou- den moeten worden in twee groepen, namelijk die van de verslaafden en die van de incidentele overtreders. Voor de eerste groep, zei hij, zou definitief intrekken van het rijbewijs een sanerende, juiste straf zijn. Dr. Curfs uit Nijmegen vergeleek het aantal verkeersongelukken met de gevolgen van de waterramp in 1953 toen er 1700 doden waren. Het ver keer eist thans jaarlijks minstens 1600 doden en 235 miljoen gulden schade, waarvan 115 miljoen wegens invaliditeit. Een dergelijke ramp als de stormramp van 1953 komt slechts eens in de 200 jaar voor. Het verkeer blijkt 275 maal zo gevaarlijk als de zee De artsen hebben zich nog eens uitgesproken tegen de verplichte bloedproef en de medewerking van artsen daaraan. Zaterdagmiddag kwart over drie is aan de Koninginneweg te Amsterdam het driejarig meisje Annemieke de Vries uit het raam van de tweede etage van de ouderlijke woning ge vallen. Het meisje kwam op de beton nen vloer van een plaatsje terecht. Met een schedelbasisfractuur werd het in het Wilhelminagasthuis opge nomen, waar het enige tijd later is overleden. Het kindje zou, bij het spelen met haar achtjarig broertje, op de vensterbank zijn geklommen en zo de dodelijke val hebben gemaakt. HBS B JANSENIUS LYCEUM HULST Voor het examen HBS B aan het Jansenius Lyceum te Hulst slaagden: J. Janssen en F. de Cock te Hulst. B. Rijk en A. Hermans te Klooster- zande en G. Staal te Lamswaarde. ST. NORBERTUSLYCEUM TE ROOSENDAAL Geslaagd voor eindexamen HBS B: Adrie Balemans, Zevenbergschenhoek. Marinus Balemans. idem. Carlo v. d. Bilt, Sluiskil. Piet Borghouts, Roosen daal. Peter Buijs, Oud-Gastel. Adrie Dam, Oudenbosch. Christ Hoekstra, Roosendaal. John Jacobs, Fijnaart. Frank Jacobs, Zevenbergen. Henk v. Koeveringen. Vlissingen. Age Kruijt- hof, Roosendaal. Laurens Mol. Etten. Piet van Montfort, Gerard Notenboom, Roosendaal, Gerard Obels, Kruisland. Johan van Oers, Wouw. Jan van San ten, Tilburg. Paul Schaminee, Zeven bergen. Jos Verhaegen, Graauw. Jos Verhagen. Breda. Ger. Voeten, Stam persgat. Karei Vreugde. Roosendaal. Laurent van Vugt. Oude Tonge. Jacques Willemen, Roosendaal. Huug van Woerkom, Wouw. KAPELLE, 22 juni, Industrie, en exportveiling: aardbeien zonder dop Jucunda 1 113 50, 2 108.90, Mad. Mou- tot 1 en 2 103.10, Climax 1 121.60 2 114.80. Regina 2 97,20, Mach, Fruh- ernte 2 97.20, Deutsch Evern 2 97,20, diverse rassen afw. 56-83, kersen per doos Early Rivers 1 39-45. vroege van Werden 1 40. id. per kg Early Rivers 1 160, 2 73, kasperziken 1 30-35, per stuk, rode bessen per doos Jonkheer van Tets 1 47-73, Prolific 1 59-64, aard beien per doos Climax 1 30-49, 2 29, Triumph 1 34. Regina 1 28-33. 2 17^ 24. Mach. Fruhernte 1 32. Sengana 1 21-27, Jucunda 1 28, Soltwedel 1 24, aardbeien per kg 1 111, 2 75-120, afw. 50-81, frambozen per doos Mailing Promise 1 18-30, 2 15-17.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5