C VROUWENSPIEGEL
J333l<)2M3WUOflV
Berlijn presenteert zijn wintermode 1957
D
Loui
jaar
Mies Bouwman vraagt, wat u nu
graag wilt weten
Woninginrichting in het teken der
industriële vormgeving
Voor hen, die hun pannetje
buiten te vuur zetten
I,*...,,,»..,.,,...».,,,,.,
School
laat
Zonnebril
Het geheim van een
televisie-interview
Cromesquis au fromage
Kaasbeignets
Sla Bohémienne
TOUR
Veel ri
onder
Het bekende Berlijnse modehuis van Heinz
Oestergaard heeft verslaggevers en fotografen
een glimpje gegund van de modellen, die voor
a.s. winter worden uitgebracht. Vier ervan
laten wij u op deze combinatie foto zien en
wel:
V.l.n.r.: „Mariza", een zwarte satijnen
cocktailjapon met driekwart mouw, een een
voudig lijfje en op de rok brede V-vormige
banen van goudborduursel en fluweel.
„Bellevue", een korte avondjapon met
ocelot-garnering en een tulpvormige rok.
„Cortina", een wandeljurk met hoofddoek
vervaardigd van rode „draion" jersey: vlot en
eenvoudig.
En tot slot een driedelig ensemble: Rus-
sisch-groen van kleur met garnering van
ocelot.
:..XM v.^:v..<u..
Langzamerhand is de
tijd «eer aangebroken,
dat het hele gezin of
de kinderen alleen er
op uit trekken met in
hun bagage de primus
en diverse kleinigheden
die bij het bereiden van
de maaltijden te pas
komen.
Voor hen, die een
paar dagen op stap
gaan en geen gebruik
maken van cantine of
restaurant, is een kook
toestel inderdaad on
misbaar, want een war
me maaltijd heeft ie
dereen nodig, ook in de
vakantie. De verleiding
om uitsluitend brood te
eten zal vooral groot
zijn bij de jongelui,
die zonded ouderen
kamperen.
Bij het bepalen van
het kampeerbudget
moet daarom rekening
worden gehouden met
het dagelijks gebruik
van twee (of meer)
broodmaaltijden en een
warme maaltijd, die
wil hij goed zijn
moet bestaan uit aard
appelen, groente en
vlees, vis, ei of kaas
en bij voorkeur een
melkgerecht of fruit
toe.
Zij, die de voeding in
een kamp voor jongens
of meisjes verzorgen,
moeten weten, dat het
wenselijk is dagelijks
aan kinderen van 12 tot
16 jaar te verstrekken:
3-4 liter melk (karne
melk of yoghurt).
75 g of meer vlees, vis
of een ei;
Aan de warme maal
tijd ca. 300 g. groente
en liefst een portie
fruit of rauwe groente
(b.v. tomaat of kom
kommer) aan de brood
maaltijd;
ca. 25 g kaas;
ca 25 g vleeswaren;
Als gemiddelde kan
men voor een groep 12-
16 jarige jongens reke
nen op 475 g brood, 700
g aardappelen en 75 g
boter of margarine per
persoon, voor 'n groep
meisjes van die leef
tijd 400 g brood, 500 g
aardappelen en 65 g bo
ter of margarine, hoe
veelheden, waarvan in
de praktijk misschien
nog wel eens zal wor
den afgeweken, afhan
kelijk van de eetlust
van de kampbewoners.
De porties melk, kaas,
vlees en groente kan
men beter niet verla
gen.
Een waarschuwing is
hier op zijn plaats te
gen het gebruik van on
gekookte melk: alle
melk, behalve goed ge
pasteuriseerde of ge
steriliseerde flessen-
melk uit goed gecapsu-
leerde flessen, moet ge
kookt worden.
Het is onverstandig
om gekweete groenten
en vruchten ongewas
sen te eten en het kan
gevaarlijk zijn, o.a.
met het oog op infec
tie, om groenten vruch
ten. eetgerei en pannen
in een sloot of plas te
wassen.
Eventuele restjes
voedsel moeten afge
dekt bewaard worden,
zo kort en zo koel mo
gelijk. Restjes groen
ten en vlees van de vo
rige dag dienen voor
het gebruik tenminste
10 minuten doorgekookt
te worden.
Het huis van Mies Bouw
man staat aan de rand van
Hilversum. Zon. wind en licht
spelen er nog onbelemmerd
hun spel en een zoekende
vreemdeling, die het huisnum
mer is vergeten, wordt al op
een kilometer afstand met bre
de armzwaaien vanachter een
groot raam gewenkt, waar hij
moet zijn.
Na de hete drukte van de
Bussemse studio moet het wel
heerlijk zijn door deze stilte te
worden ontvangen. Maar Mies
Bouwman bekent eerlijk, dat
ze soms een ondankbaar heim
wee heeft naar het sous-ter-
rain in het centrum van Am
sterdam, waar de hele dag het
elektrische licht moest bran
den. („Heerlijk... zag je het
stof niet,") maar waar het dy
namische stadsleven, waarvan
ze zo houdt, haar, zodra ze
een stap buiten de deur deed,
onstuimig omringde.
Mies Bouwman's levendige aard
verlangt voortdurend naar afwisse
ling. Daarom is ze zo uiterst geschikt
voor het televisiewerk en speciaal
voor het houden van interviews,
waarop ze zich tegenwoordig meer en
meer toelegt.
„Iedereen is interessant en vaak
ben ik daarom zo in een gesprek ver
diept dat ze me met allerlei gebaren
moeten dwingen om op te houden.
Meestal is er maar weinig tijd voor
vorbereiding: ik denk daarom op
het moment van het interview maar
aan al die mensen thuis en dan pro
beer ik dat te vragen wat zij in
mijn plaats graag zouden willen we
ten."
„Utv hobby...?"
Het medelijden, dat wij met Mies
Bouwman hadden toen ze laatst op
Koninginnedag een Papoea moest in
terviewen, die niets anders zei dan
„ja" en „goed" is dus volkomen mis
plaatst geweest. Ze is tegen derge
lijke situaties opgewassen.
Het ergste wat ze in dit opzicht
heeft meegemaakt was het in
terview met Robert Stolz en Her-
bert Ernst Groh, die, voordat ze
naar de studio kwamen, al te
grondig met een goed Hollands
graanprodukt hadden kennis ge
maakt en zo ongeveer zingend
binnen kicamen. Op de serieuze
vraag: „Wat is uw hobby?" zei
Stolz hartgrondig: „Vrouwen" en
toen Mies Bouwman zich om
keerde, bleek Groh zich met fop-
snoer en fez tot een niet onver
dienstelijke dubbelganger van
Faroek te hebben omgetoverd.
Toen de heren erop gingen aan
dringen die avond met hen uit
te gaan, heeft zij met het zweet
op haar voorhoofd, maar gauw
de uitzending beëindigd.
„De M onsehein-Sonate
is kapot
Mies Bouwman is beslist niet toe
vallig in de omroepwereld terecht ge
komen. De inkt van haar diploma
Middelbare Meisjesschool was nog
niet droog toen ze zich meldde voor
een test als radio-omroepster. ,,Het
fascineerde me", zegt ze, ,,ik wilde
zo graag werken tussen mensen als
Eva Jansen en Jan. van Ees, die ik
alleen maar van -horen kende. Ik was-
dan ook door het dolle heen toen ik
naar Hilversum mocht komen en met
een van zenuwen overslaande stem
kondigde ik radio-programma's aan
in drie talen.
Dat ging nog wel, maar toen ik
vertellen moest wat ik zou doen
als een aangekondigde grammo
foonplaat plotseling zou breken en
ik domweg zei: Geachte luiste
raars... de Mondschein-Sonate is
helaas kapot gevallen", moest ik
al gauw de tweede helft van mijn
retourtje Amsterdam gebruiken.
,,Word eerst maar een beetje
ouder", zeiden ze vaderlijk. Ze be
doelden: wijzer".
Mijn talenkennis, opgedaan bij het
passen op Franse kindertjes in Pa
rijs en het (studerend) logeren bij
Engelse en Italiaanse vrienden wierp
goede vruchten af bij mijn volgende
baantje: stewardess op de Europa
bus. Deze was toen net opgericht en
reed dikwijls halfleeg door vele lan
den, wat overigens maar goed was,
want ik lag vaak languit in de bus
met m'n kopje koffie in scherven en
de drab om me heen. Nee, ik was
beslist toen nog niet serieus genoeg.
Als er gestopt werd voor de lunch,
moest je bijvoorbeeld altijd na afloop
de passagiers tellen. Maar dat ver
gat ik meestal. Tot er op een keer
op weg naar Hamburg, een auto ons
luid toeterend achterop kwam. ,,Vast
Hollanders", dacht ik en zwaaide met
m'n vriendelijkste handje. Toen het
getoeter aanhield, keek ik eens be
ter en dacht: ..Verdraaid, dat mens
ken ik." Het was een vergeten rei
zigster.
Uitverkoren tussen
beeldjes
In 1951 de televisie moest haar
eerste uitzending nog de lucht instu
ren ging de K.R.O. op zoek naar
een televisie-omroepster. In 'n kaart
systeem vonden ze mijn naam en een
paar dagen daarna zat ik in de wacht
kamer tussen zulke beelden van meis
jes dat ik wel in een muizengat wilde
kruipen. Dit had tot gevolg, dat ik me
volkomen vrij voor de camera bewoog
en het allemaal als een groot avon
tuur opvatte: ik had immers niets te
verliezen. Ze namen me aan. En m'n
eerste programma eindigde ik met de
woonden: „En dit, dames en heren,
is.dan het einde van het begin".
Trots als een pauw ging ik naar huis.
Dat had ik maar mooi verzonnen,
vond ik. Ja, zo'n kind was ik nog.
In de studio heb ik mijn man, Leen
Timp, leren kennen. Hij stond in die
tijd achter de camera, maar is nu
regisseur bij de A.V.R.O. Voor die
tijd ben ik echter als intermezzo ook
nog een jaartje journaliste geweest.
Ik interviewde dus toen weer, maar
dan op schrilt en dat kwam me bij
m'n terugkeer in de televisiewereld
goed van pas, want zodoende had
ik het nog niet verleerd.
Maar ook die tweede televisie-perio
de werd onderbroken: dit keer dooi
de komst van m'n zoon Joost. „Nu
word ik huismoeder", dacht ik en
waste blij de luiers en boende de
vloeren. Alleen 's middags zat ik met
m'n handen in m'n schoot en dacht
aan de geur van schmink, in trance
zijnde regisseurs en hypernerveuze
artiesten.
Mijn man begreep h^t en toep de
A.V.R.O. een beroep op mij deed, zei
ik ,,ja". Zo komt het, dat ik nu weer
geregeld op het scherm verschijn. En
Joostje? Wel, voor die ene keer in
de week. dat ik werk, hebben we
een heel lieve dame gevonden, die het
heerlijk vindt om op hem te passen.
Wanneer ik dan thuis kom, vind ik
in mijn man m'n scherpste criticus:
..Je moet je vragen "korter stellen....
jij bent niet belangrijk.... denk erom
dat je niet „effe" zegt als het „even"
moet zijn" enz. Toch is het niet zo,
dat we altijd en eeuwig alleen maar
over televisie praten. Je mag geen
slaaf worden van zo'n stuk techniek".
Ze heft het kleine jongetje, dat ons
onafgebroken met twee pientere blau
we oogjes onder een vroegwijs jon
genskopje heeft liggen aankijken,
hoog op in haar armen. Hij draagt
sokjes, die zweterige meisjeshanden
moeizaam hebben gebreid voor „tante
Mies van het kinderprogramma". En
in zijn bedje hangt een rammelaar,
die Max Tailleur heeft gebracht. Het
kan Joostje allemaal niets schelen.
Het eerst woordje, dat hij straks met
zijn kleine lipjes zal leren zeggen is
niet: „televisieomroepster".
Dat is „mama".
Mies en Joostje...
Voor geregelde zonnebrildragers, is
er een nieuwtje, want hoe geregeld
u zo'n geval ook op hebt, er zullen
op de meest zonnige dag toch wel
momentjes zijn, waarop het niet mo
gelijk of lastig is zo'n verduistering
glaasje voor de ogen te hebben. Daar
voor is de zonnebril met schaduw"-
ketting gemaakt. Aan de uiteinden
van de stelen zit een ketting vast
van plastic ringetjes, die op uw rug
hangt als u de bril op hebt en die
de bril als u hem af hebt om uw hals
laat bungelen. Voor kinderen kost dit
geval 2.95 en voor volwassenen
4.25.
2 dl melk, 30 g roomboter. 30 g bloem,
200 g geraspte kaas, 100 g ham, 1
°idocier, paneermeel.
Voor het beslag: 135 g bloem, 150 g
lauw water, 75 g bier, 1 eioooier, 2 ei
wit ten, 1 lepel slaolie, 'ets zout.
Vjn roomboter, bloem en melk een
dikke gladde saus maken (zie kaasero-
quetten). De kaas, de fijngesneden
ham en de ei-ocver er.loc doen en
met wat peper cp smaak rfmakeii.
De Kassa koud wegzetten en er daa)-
na l alletjes Véin vormen, die aoor pa
neermeel gewenteld worden. Een
beignetbeslag maken, waardoor vlak
voor bet bakken de 2 stijfgeslagen ei
witten geschept worden. De kaasbal
letjes door dit beslag halen en in
frituurvet bakken. Opdienen met ge
bakken peterselie.
500 g gare aardappelen, 200 g met
worst of salami, 200 g kaas. I grote
augurken, 1 appel, mayonnaise.
De aardappelen, worst, kaas, augur
ken en appel in kleine stukjes hak
ken en met may&nnaise tot een sla
aanmengen. Deze fclff opdoen op een
schotel met slabladeren, bedekken
met wat mayonnaise en garneren met
tomaat, hard gekookt ei en augurkjes.
Tot slut de sla nog bestrooien met wat
fijngehakte peterselie.
Het woordt industrie ligt ons tegenwoordig op de lippen
bestorven. Industrialisatie, industriële voortbrenging hebben een
zeer wijde vlucht genomen, óók op het gebied van de woning
inrichting. De betekenis van de industriële vormgeving voor de
woninginrichting is daarmede sterk gegroeid.
We herinneren ons de eerste „Weener stoelen", de vroegere
café- en keukenstoelen, welke van gebogen hout waren gefabri
ceerd. Dit waren de eerste „machinale" typen.
Anderen zijn daar, eerst
schoorvoetend maar geleidelijk
aan in toenemende mate op ge
volgd.
Wanneer men nu in étalage,
showroom of op Jaarbeurs rond
kijkt als belangstellende, zo niet
als belanghebbende meer nauw
keurig onderzoekt, zal men over
het algemeen het industriële
meubel" aantreffen.
Inderdaad het serie-, zelfs het mas-
saprodukt, waarbij aan gewoon
..handwerk" niet meer wordt ge
dacht. ..Handwerk" is iets ongewoons
geworden. Men moet hier zelfs aan
de uitdrukking ..confectie" denken.
Een gedachte echter waar we reeds
in de loop der dertiger jaren mee
vertrouwd raakten. Een ..begrip" nu»
waar we over het algemeen al aan
gewend zijn en dat wij zelfs meerma
len prefereren!
Natuurlijk zijn en blijven er de
speciale naar tekening gemaakte
meubelen, d.w.z. die meubelen, wel
ke voor een speciale opdrachtgever
of voor een speciaal gebouw (bijvoor
beeld het Raadhuis te 's-Gravenhage,
het Provinciale Huis te Arnhem),
door een interieur-architect of meu
belontwerper zijn ontworpen. Model
len derhalve, niet voor de handel, die
dus niet op de ,,meubelmarkt" (lees
Jaarbeurs") worden gebracht.
Het serie-artikel
Het serie-artikel vraagt, ja eist
een Industriële Vormgeving.
Zodra de „industrieel" of te wel
de directie van een meubeifqjirick
met vele medewerkers, tékenaars
en ambachtsmensen, meubelen
gaat produceren, denkt hij aller
eerst aan een fabrikaat, dat „in
Interieur Museum Prinsenhof,
Delft. Toonzaal met zuivere antie
ke meubelen, Bodewijk XV en Bo
dewijk XVI, Chinese vazen etc. Zui
vere vormgeving in antieke stijl.
Foto Archief Antiekbeurs, Delft.
«••••••••••••••••••••••••••I
De Vrouwenpagina
krijgt er een rubriekje 2
bij, waarvan wij hopen 2
dat het onze lezeressen 2
(en lezers) veel plezier
zal geven. In- deze ru-
2 briek zullen nuttige
2 wenken gegeven wor-
den voor aanleg en on-
derhoud van de tuin,
over eenjarige en vas- 2
te planten, heesters en 2
bomers hun kweekwijze 2
enz. Kortom alles wat 2
2 met de tuin te maken
heeft wordt systema-
tisch behandeld door
2 een ter zake zeer kun-
digc medewerker. 2
In juni, de maand van
geur cn kleur, zal iedere
liefhebber van tuinieren
veel werk hebben.
De bolgewassen zijn uit
gebloeid en vormen door 't
afstervende loof een min
der fraai gezicht. Wil men
echter zijn tulpen een 2e
keerg ebruiken, dan moe
ten de bollen in de grond
gelaten worden, totdat het
loof afgestorven is, waar
bij echter niet vergeten
moet worden de zaaddozen
direct na het uitbloeien af
te plukken, omdat zaad
vorming de bol verzwakt.
Het is echter goed een vol
gend jaar de tulpen zo te
planten, dat opschietende
vaste planten het afster
vende loof der tulpen ver
bergen.
Narcissen, die men be
ter in de grond kan laten
zitten, zijn nog makkelij
ker te camoufleren. Men
plant de narcisbol met de
bovenkant van de neus 10
cm diep en kan dan na het
uitbloeien, tussen de bollen
zaadplantjes, één-jarige
planten dus, of mignon-
dahlia's planten, die dan
het afstervende loof der
narcissen geheel verber
gen.
In opengevallen plekjes
aan de rand van een
bloemborder, waar lichte
vrolijke kleurtjes voor lan
ge tijd de aandacht zullen
vragen, plant men een 15-
tal Nemesia's bijeen. Aan
gezien het reeds te laat is
om ze zelf te zaaien moet
men deze plantjes kopen.
Ze worden vijftien tot twin
tig cm hoog cn geven in
allerlei kleurtjes gemengd
het beste effect.
Ik noem met opzet een vrij
groot aantal: 2 of 3 plant
jes van deze grootte geven
geen effect en dan kan
men terwille van het effect
beter het aantal soorten
dat men plant, beperken.
In een randje langs een
muurtje planten we Petu
nia's. Pas echter op met
de paarsrode kleur en be
kijk eerst op een afstandje
het kleurengeheel.
Lage Afrikanen in geel,
oranje en bruinrode tinten
zijn vrolijk en groeien hier
goed.
Hoge Afrikanen in diverse
kleuren voor de achter
grond zijn bij uw zaadhan
delaar te krijgen in soor
ten, die niet de bekende
hinderlijke lucht versprei
den en daarom tevens
waardevolle snijbloemen
zijn.
Rode lage Oostindische
kers vraagt een zonnige
standplaats en kan nu nog
gezaaid worden.
Hoevele prachtige vaste
planten zouden uw tuin niet
sieren als ze goed opge
bonden waren?
Hoe moeten we dat nu
doen 7
Voor een grote plant ge
bruiken we 3 of 5 stokken.
De lengte hangt af van de
te bereiken hoogte van de
plant. Wordt een ridder
spoor of Delphinium 1.20
m hoog, dan moeten de
stokken 90 cm boven de
grond uitsteken. Bloemen
cn blad camoufleren de
stokken die we per se niet
mogen zien, want dat is
foeilelijk.
We steken dus de stokken
schuin in de grond rond
de plant. Op 30 cm boven
de grond verbinden we alle
stokken rondom de plant
met raffia.
Daarna verbinden we iede
re stok dwars door de
plant met alle andere.
Er ontstaat dus een vak
werk. Op 60 cm hoogte
herhaalt u dit en eventueel
op 90 cm en 1.20 m ook.
Omwaaien is nu uitgeslo
ten.
serie" op „de markt" kan wor
den gebracht.
Het hangt van de vakkundige be-
gaafheden, inzichten, esthetische op
vattingen en „omstandigheden" af,
hoe deze directeur of leider van het
bedrijf de fabricage technisch en in
welke vormgeving denkt aan te pak
ken. De voor hem juist-lijkende ma
nier om zijn vakkundige plannen te
verwezenlijken. Dit alles wordt be
paald door:
a. de persoon en de capaciteit, in
vakkundig en esthetisch opzicht van
de in dienst zijnde ontwerper;
b. de aanwezigheid van de moder
ne machines en gereedschappen;
c. de vakkundige bekwaamheden
der ambachtelijke medewerkers;
d. de mogelijke omvang der afzet;
e. de vormgeving van het produkt,
in verband met technische en machi
nale mogelijkheden in het bedrijf.
Het laatstgenoemde punt is hier het
belangrijkst. Hierin schuilen vele mo
gelijkheden, maar ook vele conse
quenties. Het gaater namelijk om of -
de betreffende ontwerper, hetzij bin"
nenhuisarchitect of speciaal meubel
ontwerper, kans ziet een speciaal mo
del voor deze speciale machinale pro-
duktiewijze te ontwerpen. Derhaiv» 11,
een vorm, die ook uit de constructie,.
functie en mechanische fabricage
voortkomt.
Dit noemt men de „Industriële
Vormgeving", welke geheel en al uit s
de toegepaste produktie-wijze voort
komt en als zodanig een voorbeeld
van de huidige vakkundige werkwij
ze is. Hier komt nog meer bij. Het
spreekt vanzelf, dat zo'n modern ont
worpen en uitgevoerd produkt in de
huidige nieuwe bouworde past. Als
20e eeuw nij( erheids-fabrikaat in de
nieuwe woningbouw, vooral van na
1945, geheel passend wordt opgeno
men.
Raadpleeg vakman
Natuurlijk zijn er overgangen, zijn
er in deze de compromissen. Hoe be
langrijk veel er na de bevrijding in
de nieuwe richting ook wordt ge
bouwd, velen onzer, ook de jong-ge-
trouwden wonen in een vooroorlogse
woning. Zo niet als regel, maar toch
vaak in een „kamer en suite", welke
als de traditionele woningbouw geldt.
Jongelui dus, met trouwplannen, die
moderne meubelverlangens koeste
ren, zouden met de hun toegewezen
traditionele woning tot een bovenbe
doeld compromis moeten zien te ko
men.
Zij kunnen zich met een modern
voelend binnenhuisarchitect in
verbinding stellen, die, niet al
leen als esthetisch maar ook als
technisch adviseur optreedt.
Hij is de aangewezen persoon, die
er voor kan zorgen, dat de aanstonds
aan te schaffen meubelen in 'n gemo
derniseerd binnenhuis passen. Vaak
gaat dit door -middel van uit- en af
breken der kasten bij de suitedeuren.
Met gevolg, dat ook de deuren komen
te vervallen. Een probleem op zich
zelf echter, dat buiten het bestek van
dit artikel valt.
In ieder geval geldt echter: „raad
pleeg een vakman" net zoals de
gezondheidsleer zegt: „raadpleeg de
huisarts". „Gezond wonen" is im
mers een essentiële voorwaarde
voor „gezond leven"!
Moderne stoffen in moderne des
sins. Tentoonstelling Bouwcentrum
Rotterdam.
De mannei
die als nuchl
teuren de To\
op het punt i
te trekken om|
groene sporti
vlotte kleding,
name en invl
AVRO, KRO,
omroep zullen
zamenlijk dagel
uitzenden van de
Evenals in de vf
geeft Jan Cotta
18.00 uur een d|
de dagétappe,
wordt 's avonds'
na later op de
schouwing volg I
opent dinsdag 25 I
tagereeks met et
(Van onze Parijs
In een prettige
Chartres en Rambl
enkele ogenblikken
wisselen met Loi
maal winnaar van d
„Betreur je het,
Tour deze maal z|
trekken?"
„Ja! Ik had graag|
Italië heel goed in
ongezonde rivaliteit!
als ik zelf overtuigc
„Dus nu wordt u
„Ja. Ik zal ze mins
die ongeveer even
me overigens wel.'
„Wie gaat deze
„Ik vrees dat het
sterk favoriet."
„Wat denkt u val
„Ik heb met Wagtf
genoeg om een pru
de volledige steun
wege de Tour leegf
„Hoe zo?"
„Wagtmans heeft dj
Overigens moet ik el
te klimmen. Hij is r,j-
evenmin hoort hij cl
wordt verslagen. B(l
zal rijden dan in 19
„Wat bedoel u d;
„Ik bedoel daarmee
je pas op je kunt n
al leeg gereden voc
behaalde etappeovei
wonderen als er dit|
zitten tot ze denken
„Twintig? Ziet u
„Ja. Minstens. De
heel spannende Tou|
„Hoe vindt u de
„Prima. Maar ze hc
„En de Belgen?"
„Die zullen in de rrf
broer Jean gewed,
ploegenklassement
„Is het waar Lof
hangen?"
„Iedere week is er
brengt en op een gd
niet of dat „binnen!
5? ft'
1 ffQVSAfX-
In de Ron
1957 komen d
die vorig jaar
vormden, nie
Peyresourde,
de, Le Pointu,
me, -Mort. Li
Montgenèvre,
Cenis, Croix d
Ion, les Grand
Beaulois.
Dit jaar m
den „genomer