C VROUWENSPIEGEL J333l<)2M3WUOflV Berlijn presenteert zijn wintermode 1957 D Loui jaar Mies Bouwman vraagt, wat u nu graag wilt weten Woninginrichting in het teken der industriële vormgeving Voor hen, die hun pannetje buiten te vuur zetten I,*...,,,»..,.,,...».,,,,., School laat Zonnebril Het geheim van een televisie-interview Cromesquis au fromage Kaasbeignets Sla Bohémienne TOUR Veel ri onder Het bekende Berlijnse modehuis van Heinz Oestergaard heeft verslaggevers en fotografen een glimpje gegund van de modellen, die voor a.s. winter worden uitgebracht. Vier ervan laten wij u op deze combinatie foto zien en wel: V.l.n.r.: „Mariza", een zwarte satijnen cocktailjapon met driekwart mouw, een een voudig lijfje en op de rok brede V-vormige banen van goudborduursel en fluweel. „Bellevue", een korte avondjapon met ocelot-garnering en een tulpvormige rok. „Cortina", een wandeljurk met hoofddoek vervaardigd van rode „draion" jersey: vlot en eenvoudig. En tot slot een driedelig ensemble: Rus- sisch-groen van kleur met garnering van ocelot. :..XM v.^:v..<u.. Langzamerhand is de tijd «eer aangebroken, dat het hele gezin of de kinderen alleen er op uit trekken met in hun bagage de primus en diverse kleinigheden die bij het bereiden van de maaltijden te pas komen. Voor hen, die een paar dagen op stap gaan en geen gebruik maken van cantine of restaurant, is een kook toestel inderdaad on misbaar, want een war me maaltijd heeft ie dereen nodig, ook in de vakantie. De verleiding om uitsluitend brood te eten zal vooral groot zijn bij de jongelui, die zonded ouderen kamperen. Bij het bepalen van het kampeerbudget moet daarom rekening worden gehouden met het dagelijks gebruik van twee (of meer) broodmaaltijden en een warme maaltijd, die wil hij goed zijn moet bestaan uit aard appelen, groente en vlees, vis, ei of kaas en bij voorkeur een melkgerecht of fruit toe. Zij, die de voeding in een kamp voor jongens of meisjes verzorgen, moeten weten, dat het wenselijk is dagelijks aan kinderen van 12 tot 16 jaar te verstrekken: 3-4 liter melk (karne melk of yoghurt). 75 g of meer vlees, vis of een ei; Aan de warme maal tijd ca. 300 g. groente en liefst een portie fruit of rauwe groente (b.v. tomaat of kom kommer) aan de brood maaltijd; ca. 25 g kaas; ca 25 g vleeswaren; Als gemiddelde kan men voor een groep 12- 16 jarige jongens reke nen op 475 g brood, 700 g aardappelen en 75 g boter of margarine per persoon, voor 'n groep meisjes van die leef tijd 400 g brood, 500 g aardappelen en 65 g bo ter of margarine, hoe veelheden, waarvan in de praktijk misschien nog wel eens zal wor den afgeweken, afhan kelijk van de eetlust van de kampbewoners. De porties melk, kaas, vlees en groente kan men beter niet verla gen. Een waarschuwing is hier op zijn plaats te gen het gebruik van on gekookte melk: alle melk, behalve goed ge pasteuriseerde of ge steriliseerde flessen- melk uit goed gecapsu- leerde flessen, moet ge kookt worden. Het is onverstandig om gekweete groenten en vruchten ongewas sen te eten en het kan gevaarlijk zijn, o.a. met het oog op infec tie, om groenten vruch ten. eetgerei en pannen in een sloot of plas te wassen. Eventuele restjes voedsel moeten afge dekt bewaard worden, zo kort en zo koel mo gelijk. Restjes groen ten en vlees van de vo rige dag dienen voor het gebruik tenminste 10 minuten doorgekookt te worden. Het huis van Mies Bouw man staat aan de rand van Hilversum. Zon. wind en licht spelen er nog onbelemmerd hun spel en een zoekende vreemdeling, die het huisnum mer is vergeten, wordt al op een kilometer afstand met bre de armzwaaien vanachter een groot raam gewenkt, waar hij moet zijn. Na de hete drukte van de Bussemse studio moet het wel heerlijk zijn door deze stilte te worden ontvangen. Maar Mies Bouwman bekent eerlijk, dat ze soms een ondankbaar heim wee heeft naar het sous-ter- rain in het centrum van Am sterdam, waar de hele dag het elektrische licht moest bran den. („Heerlijk... zag je het stof niet,") maar waar het dy namische stadsleven, waarvan ze zo houdt, haar, zodra ze een stap buiten de deur deed, onstuimig omringde. Mies Bouwman's levendige aard verlangt voortdurend naar afwisse ling. Daarom is ze zo uiterst geschikt voor het televisiewerk en speciaal voor het houden van interviews, waarop ze zich tegenwoordig meer en meer toelegt. „Iedereen is interessant en vaak ben ik daarom zo in een gesprek ver diept dat ze me met allerlei gebaren moeten dwingen om op te houden. Meestal is er maar weinig tijd voor vorbereiding: ik denk daarom op het moment van het interview maar aan al die mensen thuis en dan pro beer ik dat te vragen wat zij in mijn plaats graag zouden willen we ten." „Utv hobby...?" Het medelijden, dat wij met Mies Bouwman hadden toen ze laatst op Koninginnedag een Papoea moest in terviewen, die niets anders zei dan „ja" en „goed" is dus volkomen mis plaatst geweest. Ze is tegen derge lijke situaties opgewassen. Het ergste wat ze in dit opzicht heeft meegemaakt was het in terview met Robert Stolz en Her- bert Ernst Groh, die, voordat ze naar de studio kwamen, al te grondig met een goed Hollands graanprodukt hadden kennis ge maakt en zo ongeveer zingend binnen kicamen. Op de serieuze vraag: „Wat is uw hobby?" zei Stolz hartgrondig: „Vrouwen" en toen Mies Bouwman zich om keerde, bleek Groh zich met fop- snoer en fez tot een niet onver dienstelijke dubbelganger van Faroek te hebben omgetoverd. Toen de heren erop gingen aan dringen die avond met hen uit te gaan, heeft zij met het zweet op haar voorhoofd, maar gauw de uitzending beëindigd. „De M onsehein-Sonate is kapot Mies Bouwman is beslist niet toe vallig in de omroepwereld terecht ge komen. De inkt van haar diploma Middelbare Meisjesschool was nog niet droog toen ze zich meldde voor een test als radio-omroepster. ,,Het fascineerde me", zegt ze, ,,ik wilde zo graag werken tussen mensen als Eva Jansen en Jan. van Ees, die ik alleen maar van -horen kende. Ik was- dan ook door het dolle heen toen ik naar Hilversum mocht komen en met een van zenuwen overslaande stem kondigde ik radio-programma's aan in drie talen. Dat ging nog wel, maar toen ik vertellen moest wat ik zou doen als een aangekondigde grammo foonplaat plotseling zou breken en ik domweg zei: Geachte luiste raars... de Mondschein-Sonate is helaas kapot gevallen", moest ik al gauw de tweede helft van mijn retourtje Amsterdam gebruiken. ,,Word eerst maar een beetje ouder", zeiden ze vaderlijk. Ze be doelden: wijzer". Mijn talenkennis, opgedaan bij het passen op Franse kindertjes in Pa rijs en het (studerend) logeren bij Engelse en Italiaanse vrienden wierp goede vruchten af bij mijn volgende baantje: stewardess op de Europa bus. Deze was toen net opgericht en reed dikwijls halfleeg door vele lan den, wat overigens maar goed was, want ik lag vaak languit in de bus met m'n kopje koffie in scherven en de drab om me heen. Nee, ik was beslist toen nog niet serieus genoeg. Als er gestopt werd voor de lunch, moest je bijvoorbeeld altijd na afloop de passagiers tellen. Maar dat ver gat ik meestal. Tot er op een keer op weg naar Hamburg, een auto ons luid toeterend achterop kwam. ,,Vast Hollanders", dacht ik en zwaaide met m'n vriendelijkste handje. Toen het getoeter aanhield, keek ik eens be ter en dacht: ..Verdraaid, dat mens ken ik." Het was een vergeten rei zigster. Uitverkoren tussen beeldjes In 1951 de televisie moest haar eerste uitzending nog de lucht instu ren ging de K.R.O. op zoek naar een televisie-omroepster. In 'n kaart systeem vonden ze mijn naam en een paar dagen daarna zat ik in de wacht kamer tussen zulke beelden van meis jes dat ik wel in een muizengat wilde kruipen. Dit had tot gevolg, dat ik me volkomen vrij voor de camera bewoog en het allemaal als een groot avon tuur opvatte: ik had immers niets te verliezen. Ze namen me aan. En m'n eerste programma eindigde ik met de woonden: „En dit, dames en heren, is.dan het einde van het begin". Trots als een pauw ging ik naar huis. Dat had ik maar mooi verzonnen, vond ik. Ja, zo'n kind was ik nog. In de studio heb ik mijn man, Leen Timp, leren kennen. Hij stond in die tijd achter de camera, maar is nu regisseur bij de A.V.R.O. Voor die tijd ben ik echter als intermezzo ook nog een jaartje journaliste geweest. Ik interviewde dus toen weer, maar dan op schrilt en dat kwam me bij m'n terugkeer in de televisiewereld goed van pas, want zodoende had ik het nog niet verleerd. Maar ook die tweede televisie-perio de werd onderbroken: dit keer dooi de komst van m'n zoon Joost. „Nu word ik huismoeder", dacht ik en waste blij de luiers en boende de vloeren. Alleen 's middags zat ik met m'n handen in m'n schoot en dacht aan de geur van schmink, in trance zijnde regisseurs en hypernerveuze artiesten. Mijn man begreep h^t en toep de A.V.R.O. een beroep op mij deed, zei ik ,,ja". Zo komt het, dat ik nu weer geregeld op het scherm verschijn. En Joostje? Wel, voor die ene keer in de week. dat ik werk, hebben we een heel lieve dame gevonden, die het heerlijk vindt om op hem te passen. Wanneer ik dan thuis kom, vind ik in mijn man m'n scherpste criticus: ..Je moet je vragen "korter stellen.... jij bent niet belangrijk.... denk erom dat je niet „effe" zegt als het „even" moet zijn" enz. Toch is het niet zo, dat we altijd en eeuwig alleen maar over televisie praten. Je mag geen slaaf worden van zo'n stuk techniek". Ze heft het kleine jongetje, dat ons onafgebroken met twee pientere blau we oogjes onder een vroegwijs jon genskopje heeft liggen aankijken, hoog op in haar armen. Hij draagt sokjes, die zweterige meisjeshanden moeizaam hebben gebreid voor „tante Mies van het kinderprogramma". En in zijn bedje hangt een rammelaar, die Max Tailleur heeft gebracht. Het kan Joostje allemaal niets schelen. Het eerst woordje, dat hij straks met zijn kleine lipjes zal leren zeggen is niet: „televisieomroepster". Dat is „mama". Mies en Joostje... Voor geregelde zonnebrildragers, is er een nieuwtje, want hoe geregeld u zo'n geval ook op hebt, er zullen op de meest zonnige dag toch wel momentjes zijn, waarop het niet mo gelijk of lastig is zo'n verduistering glaasje voor de ogen te hebben. Daar voor is de zonnebril met schaduw"- ketting gemaakt. Aan de uiteinden van de stelen zit een ketting vast van plastic ringetjes, die op uw rug hangt als u de bril op hebt en die de bril als u hem af hebt om uw hals laat bungelen. Voor kinderen kost dit geval 2.95 en voor volwassenen 4.25. 2 dl melk, 30 g roomboter. 30 g bloem, 200 g geraspte kaas, 100 g ham, 1 °idocier, paneermeel. Voor het beslag: 135 g bloem, 150 g lauw water, 75 g bier, 1 eioooier, 2 ei wit ten, 1 lepel slaolie, 'ets zout. Vjn roomboter, bloem en melk een dikke gladde saus maken (zie kaasero- quetten). De kaas, de fijngesneden ham en de ei-ocver er.loc doen en met wat peper cp smaak rfmakeii. De Kassa koud wegzetten en er daa)- na l alletjes Véin vormen, die aoor pa neermeel gewenteld worden. Een beignetbeslag maken, waardoor vlak voor bet bakken de 2 stijfgeslagen ei witten geschept worden. De kaasbal letjes door dit beslag halen en in frituurvet bakken. Opdienen met ge bakken peterselie. 500 g gare aardappelen, 200 g met worst of salami, 200 g kaas. I grote augurken, 1 appel, mayonnaise. De aardappelen, worst, kaas, augur ken en appel in kleine stukjes hak ken en met may&nnaise tot een sla aanmengen. Deze fclff opdoen op een schotel met slabladeren, bedekken met wat mayonnaise en garneren met tomaat, hard gekookt ei en augurkjes. Tot slut de sla nog bestrooien met wat fijngehakte peterselie. Het woordt industrie ligt ons tegenwoordig op de lippen bestorven. Industrialisatie, industriële voortbrenging hebben een zeer wijde vlucht genomen, óók op het gebied van de woning inrichting. De betekenis van de industriële vormgeving voor de woninginrichting is daarmede sterk gegroeid. We herinneren ons de eerste „Weener stoelen", de vroegere café- en keukenstoelen, welke van gebogen hout waren gefabri ceerd. Dit waren de eerste „machinale" typen. Anderen zijn daar, eerst schoorvoetend maar geleidelijk aan in toenemende mate op ge volgd. Wanneer men nu in étalage, showroom of op Jaarbeurs rond kijkt als belangstellende, zo niet als belanghebbende meer nauw keurig onderzoekt, zal men over het algemeen het industriële meubel" aantreffen. Inderdaad het serie-, zelfs het mas- saprodukt, waarbij aan gewoon ..handwerk" niet meer wordt ge dacht. ..Handwerk" is iets ongewoons geworden. Men moet hier zelfs aan de uitdrukking ..confectie" denken. Een gedachte echter waar we reeds in de loop der dertiger jaren mee vertrouwd raakten. Een ..begrip" nu» waar we over het algemeen al aan gewend zijn en dat wij zelfs meerma len prefereren! Natuurlijk zijn en blijven er de speciale naar tekening gemaakte meubelen, d.w.z. die meubelen, wel ke voor een speciale opdrachtgever of voor een speciaal gebouw (bijvoor beeld het Raadhuis te 's-Gravenhage, het Provinciale Huis te Arnhem), door een interieur-architect of meu belontwerper zijn ontworpen. Model len derhalve, niet voor de handel, die dus niet op de ,,meubelmarkt" (lees Jaarbeurs") worden gebracht. Het serie-artikel Het serie-artikel vraagt, ja eist een Industriële Vormgeving. Zodra de „industrieel" of te wel de directie van een meubeifqjirick met vele medewerkers, tékenaars en ambachtsmensen, meubelen gaat produceren, denkt hij aller eerst aan een fabrikaat, dat „in Interieur Museum Prinsenhof, Delft. Toonzaal met zuivere antie ke meubelen, Bodewijk XV en Bo dewijk XVI, Chinese vazen etc. Zui vere vormgeving in antieke stijl. Foto Archief Antiekbeurs, Delft. «••••••••••••••••••••••••••I De Vrouwenpagina krijgt er een rubriekje 2 bij, waarvan wij hopen 2 dat het onze lezeressen 2 (en lezers) veel plezier zal geven. In- deze ru- 2 briek zullen nuttige 2 wenken gegeven wor- den voor aanleg en on- derhoud van de tuin, over eenjarige en vas- 2 te planten, heesters en 2 bomers hun kweekwijze 2 enz. Kortom alles wat 2 2 met de tuin te maken heeft wordt systema- tisch behandeld door 2 een ter zake zeer kun- digc medewerker. 2 In juni, de maand van geur cn kleur, zal iedere liefhebber van tuinieren veel werk hebben. De bolgewassen zijn uit gebloeid en vormen door 't afstervende loof een min der fraai gezicht. Wil men echter zijn tulpen een 2e keerg ebruiken, dan moe ten de bollen in de grond gelaten worden, totdat het loof afgestorven is, waar bij echter niet vergeten moet worden de zaaddozen direct na het uitbloeien af te plukken, omdat zaad vorming de bol verzwakt. Het is echter goed een vol gend jaar de tulpen zo te planten, dat opschietende vaste planten het afster vende loof der tulpen ver bergen. Narcissen, die men be ter in de grond kan laten zitten, zijn nog makkelij ker te camoufleren. Men plant de narcisbol met de bovenkant van de neus 10 cm diep en kan dan na het uitbloeien, tussen de bollen zaadplantjes, één-jarige planten dus, of mignon- dahlia's planten, die dan het afstervende loof der narcissen geheel verber gen. In opengevallen plekjes aan de rand van een bloemborder, waar lichte vrolijke kleurtjes voor lan ge tijd de aandacht zullen vragen, plant men een 15- tal Nemesia's bijeen. Aan gezien het reeds te laat is om ze zelf te zaaien moet men deze plantjes kopen. Ze worden vijftien tot twin tig cm hoog cn geven in allerlei kleurtjes gemengd het beste effect. Ik noem met opzet een vrij groot aantal: 2 of 3 plant jes van deze grootte geven geen effect en dan kan men terwille van het effect beter het aantal soorten dat men plant, beperken. In een randje langs een muurtje planten we Petu nia's. Pas echter op met de paarsrode kleur en be kijk eerst op een afstandje het kleurengeheel. Lage Afrikanen in geel, oranje en bruinrode tinten zijn vrolijk en groeien hier goed. Hoge Afrikanen in diverse kleuren voor de achter grond zijn bij uw zaadhan delaar te krijgen in soor ten, die niet de bekende hinderlijke lucht versprei den en daarom tevens waardevolle snijbloemen zijn. Rode lage Oostindische kers vraagt een zonnige standplaats en kan nu nog gezaaid worden. Hoevele prachtige vaste planten zouden uw tuin niet sieren als ze goed opge bonden waren? Hoe moeten we dat nu doen 7 Voor een grote plant ge bruiken we 3 of 5 stokken. De lengte hangt af van de te bereiken hoogte van de plant. Wordt een ridder spoor of Delphinium 1.20 m hoog, dan moeten de stokken 90 cm boven de grond uitsteken. Bloemen cn blad camoufleren de stokken die we per se niet mogen zien, want dat is foeilelijk. We steken dus de stokken schuin in de grond rond de plant. Op 30 cm boven de grond verbinden we alle stokken rondom de plant met raffia. Daarna verbinden we iede re stok dwars door de plant met alle andere. Er ontstaat dus een vak werk. Op 60 cm hoogte herhaalt u dit en eventueel op 90 cm en 1.20 m ook. Omwaaien is nu uitgeslo ten. serie" op „de markt" kan wor den gebracht. Het hangt van de vakkundige be- gaafheden, inzichten, esthetische op vattingen en „omstandigheden" af, hoe deze directeur of leider van het bedrijf de fabricage technisch en in welke vormgeving denkt aan te pak ken. De voor hem juist-lijkende ma nier om zijn vakkundige plannen te verwezenlijken. Dit alles wordt be paald door: a. de persoon en de capaciteit, in vakkundig en esthetisch opzicht van de in dienst zijnde ontwerper; b. de aanwezigheid van de moder ne machines en gereedschappen; c. de vakkundige bekwaamheden der ambachtelijke medewerkers; d. de mogelijke omvang der afzet; e. de vormgeving van het produkt, in verband met technische en machi nale mogelijkheden in het bedrijf. Het laatstgenoemde punt is hier het belangrijkst. Hierin schuilen vele mo gelijkheden, maar ook vele conse quenties. Het gaater namelijk om of - de betreffende ontwerper, hetzij bin" nenhuisarchitect of speciaal meubel ontwerper, kans ziet een speciaal mo del voor deze speciale machinale pro- duktiewijze te ontwerpen. Derhaiv» 11, een vorm, die ook uit de constructie,. functie en mechanische fabricage voortkomt. Dit noemt men de „Industriële Vormgeving", welke geheel en al uit s de toegepaste produktie-wijze voort komt en als zodanig een voorbeeld van de huidige vakkundige werkwij ze is. Hier komt nog meer bij. Het spreekt vanzelf, dat zo'n modern ont worpen en uitgevoerd produkt in de huidige nieuwe bouworde past. Als 20e eeuw nij( erheids-fabrikaat in de nieuwe woningbouw, vooral van na 1945, geheel passend wordt opgeno men. Raadpleeg vakman Natuurlijk zijn er overgangen, zijn er in deze de compromissen. Hoe be langrijk veel er na de bevrijding in de nieuwe richting ook wordt ge bouwd, velen onzer, ook de jong-ge- trouwden wonen in een vooroorlogse woning. Zo niet als regel, maar toch vaak in een „kamer en suite", welke als de traditionele woningbouw geldt. Jongelui dus, met trouwplannen, die moderne meubelverlangens koeste ren, zouden met de hun toegewezen traditionele woning tot een bovenbe doeld compromis moeten zien te ko men. Zij kunnen zich met een modern voelend binnenhuisarchitect in verbinding stellen, die, niet al leen als esthetisch maar ook als technisch adviseur optreedt. Hij is de aangewezen persoon, die er voor kan zorgen, dat de aanstonds aan te schaffen meubelen in 'n gemo derniseerd binnenhuis passen. Vaak gaat dit door -middel van uit- en af breken der kasten bij de suitedeuren. Met gevolg, dat ook de deuren komen te vervallen. Een probleem op zich zelf echter, dat buiten het bestek van dit artikel valt. In ieder geval geldt echter: „raad pleeg een vakman" net zoals de gezondheidsleer zegt: „raadpleeg de huisarts". „Gezond wonen" is im mers een essentiële voorwaarde voor „gezond leven"! Moderne stoffen in moderne des sins. Tentoonstelling Bouwcentrum Rotterdam. De mannei die als nuchl teuren de To\ op het punt i te trekken om| groene sporti vlotte kleding, name en invl AVRO, KRO, omroep zullen zamenlijk dagel uitzenden van de Evenals in de vf geeft Jan Cotta 18.00 uur een d| de dagétappe, wordt 's avonds' na later op de schouwing volg I opent dinsdag 25 I tagereeks met et (Van onze Parijs In een prettige Chartres en Rambl enkele ogenblikken wisselen met Loi maal winnaar van d „Betreur je het, Tour deze maal z| trekken?" „Ja! Ik had graag| Italië heel goed in ongezonde rivaliteit! als ik zelf overtuigc „Dus nu wordt u „Ja. Ik zal ze mins die ongeveer even me overigens wel.' „Wie gaat deze „Ik vrees dat het sterk favoriet." „Wat denkt u val „Ik heb met Wagtf genoeg om een pru de volledige steun wege de Tour leegf „Hoe zo?" „Wagtmans heeft dj Overigens moet ik el te klimmen. Hij is r,j- evenmin hoort hij cl wordt verslagen. B(l zal rijden dan in 19 „Wat bedoel u d; „Ik bedoel daarmee je pas op je kunt n al leeg gereden voc behaalde etappeovei wonderen als er dit| zitten tot ze denken „Twintig? Ziet u „Ja. Minstens. De heel spannende Tou| „Hoe vindt u de „Prima. Maar ze hc „En de Belgen?" „Die zullen in de rrf broer Jean gewed, ploegenklassement „Is het waar Lof hangen?" „Iedere week is er brengt en op een gd niet of dat „binnen! 5? ft' 1 ffQVSAfX- In de Ron 1957 komen d die vorig jaar vormden, nie Peyresourde, de, Le Pointu, me, -Mort. Li Montgenèvre, Cenis, Croix d Ion, les Grand Beaulois. Dit jaar m den „genomer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 6