Hoe ziet reformatie huwelijkl gemengd huwelijk? en een Zondag trekt Stille Omgang door de straten van/Breda Mensen e%luzcn KOERSVERLOOP OP AMSTERDAMSE BEURS Bij de dood van Louis Saalborn Acht van de tien families op de wereld zijn ongeschikt behuisd EEN VERTEKEND BEELD Intentie voor deze dag: bekering van Rusland VMMIERMI na ZOON».». Van 14 tot en met 21 juni 1957 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 22 JUNI 1957 15 Er zijn op de lange en moeilijke weg naar meer onderling begrip en waardering tussen katholieken en protestanten heel wat obstakels die opgeruimd moeten worden. Wanneer men over het Mandement heen is, verschijnt er altijd wel weer iets anders, het processieverbod, het Haarlemse huwelijksgeval of wat dan ook. Het is daarom verheugend te mogen constateren, dat toch aan beide zijden uiteindelijk vele goed- willenden zijn, die deze hindernissen „nemen" en die moedig voortgaan op de ingeslagen weg. Het jongste nummer van „De Protestant", gewijd aan het huwelijk en het gemengde huwelijk, is zoveel als een „reisboek" van die moeizame tocht. De katholiek treft er een eerlijke poging in aan tot meer begrip voor het standpunt van zijn Kerk, maar ook hier en daar gebrek aan begrip. Al met al is toch het feit dat een der gelijk nummer kon verschijnen op zich al een reden tot hoop en vertrouwen. bijdrage welke prof. dr. A. Bronk- horst leverde onder de titel ,,De r.-k. beschouwing van het huwelijk". In onze vorige kroniek hebben we betoogd dat er tegenover de ongelovi ge wereld altijd nog veel meer is, dat katholieke en protestantse Christenen verenigt, dan dat hen verdeeld houdt. Prof. Bronkhorst gaat blijkbaar ook van deze gedachte uit. Hij gaat eerst nauwgezet na in welk opzicht de ka tholieke en de protestantse huwelijks opvatting elkaar dekken. Dat levert meer op dan men op het eerste ge zicht zou vermoeden. 1. En voor katholieken en voor pro testanten is het huwelijk een godde lijke instelling. 2. De voortbrenging in het huwelijk is voor de mens geen kwestie van instinctieve noodzaak, maar een ze- We beginnen nu maar bij de zwakke zijden van het huwelijksnum mer van „De Protestant"Wie zich als katholiek zet aan de lezing van de verschillende bijdragen doet meermalen een ervaring op, die hij ondervindt in bijna alle protestantse weergaven van het katholieke standpunt. Hij treft een beeld aan waarin hij zichzelf niet geheel herkent. De katholieke leer wordt wel ten naastenbij correct weergege ven en toch.... hier en daar worden accenten gelegd, worden dingen uit hun verband gerukt waarvan de katholiek wel moet zeggen: zo denken wij nu juist niet Een paar voorbeelden. Wanneer ge steld wordt, dat de katholieke kerk de maagdelijke staat waardeert bo ven het huwelijk en dus het huwelijlk alleen maar ziet als iets dat „toege laten wordt", terwijl de Re formatie het beschouwt als een roe ping van Godswege, dan kan de ka tholiek die tegenstelling niet accep teren. Voor hem immers is het huwe lijk evenzeer een roeping. Pius XII heeft in zijn jongste encycliek inder daad de verhevenheid van de maag delijke staat boven het huwelijk op nieuw bevestigd. Maar hij heeft daar bij zeer duidelijk verklaard, dat niet het ongehuwd-blijven op zich waarde ring verdient, maar alleen dan in dien het wordt aanvaard „omwille van het rijk der hemelen". Hij spreekt uitsluitend over degenen, die zich volledig aan de dienst van God willen geven en daarom vrijwillig on gehuwd blijven. God dienen is het hoogste, dat de mens kan bereiken in dit en in het andere leven, het is het enige blijvende en dat is de re den waarom de levensstaat die daar op wordt gebaseerd verheven is boven alle andere. Protestants kommentaar We kunnen ons voorstellen dat de herderlijke brief over het huwelijk, die mgr. de Smedt, bisschop van Brugge, liet verspreiden onder de 300.000 gezinnen van zijn bisdom, voor de doorsnee protestant moeilijk verteerbare kost is. Maar iets meer goodwill had de- recensent van „De Protestant" toch wel kunnen opbren gen. In de hele brief treft hij maar één zinnetje aan („Zie, zegt de Heer Jezus Christus, Ik sta aan de deur van uw huis en klop") dat hoopgevend is „voor de duizenden, die zich nog blijven richten naar zijn (de bisschop van Brugge) voorschrif ten, ook in het huwelijlk. En die dus de énige Goede Herder nog niet of nauwelijks tenvelle gevonden hebben. Wanneer hij valt over gangbare uitdrukkingen als „ouders die hun zoon of dochter aan God schenken als priester,, broeder of zuster" en daarbij noteert: „Zijn het de ouders die „schenken" of het kind dat een beslissing neemt!", dan proeft men daaruit toch wel een volkomen ge mis aan begrip voor het katholieke denken, dat een dergelijke geforceer de tegenstelling eenvoudig niet kent. Bij enige informatie had de schrijver ook kunnen weten, dat de Katholieke Kerk niet de kwestie stelt: óf moe der óf kind; dat haar leer niet is: de moeder „opofferen" terwille van het kind; maar dat zij in alle geval len rechtstreeks doden van menselijk leven, volwassen of niet, als moord volstrekt verwerpt. (Advertentie) delijke taak, die verantwoordelijkheid meebrengt en veronderstelt. 3. Altijd kan er slechts sprake zijn van een verbintenis tussen één man en één vrouw. 4. God heeft het huwelijk als on verbrekelijk bedoeld. In de wijze waarop men aan dit beginsel meent te moeten vasthouden, gaan katho lieken en protestanten uiteen, maar het principe staat voor beiden even vast. 5. Man en vrouw zijn gelijkwaardig. 6. De waardering voor het sexuele leven is in de katholieke kerk en bijv. bij Luther zeer verschillend, maar voor allen is het huwelijk iets betrekkelijks, geen laatste, absolute waarde in ,het koninkrijk Gods". Men kan tenvolle mens zijn zonder gehuwd te zijn. De persoon van Christus maakt dat duidelijk. 7. Een Christelijk huwelijk is alleen mogelijk als het door man en vrouw wordt aanvaard in een sfeer van offerbereidheid en zelfverloochening. Op de verschillen die prof. Bronk horst aangeeft, hopen we in een vol gend artikel in te gaan. Wij eindigen ditmaal met er op te wijzen, dat men in deze kwestie evenmin als in andere van protestanten een duidelijke uni forme uiteenzetting mag verwachten van DE protestantse opvatting. De protestant kent geen „ex cathedra", geen bindende verklaring van boven af. Zelfs een stuk als het herderlijk schrijven van de Generale Synode der N.H. Kerk over het huwelijk heeft niet het gezag die een encycliek voor katholieken heeft. Het is voorlichting aan de kerk, gegn gezagvolle uit spraak van de kerk. J. v.d. M. pr. VERMAKELIJK... In de raadsvergadering van St. Jan steen op 31 mei jl. was de stem van de heer van Daele te beluisteren. Hij zegt niet veel, maar als hij iets zegt, dan slaat hij spijkers met koppen. Er was nl. een voetbalwedstrijd gehou den te Heikant tussen de Veteranen en HW. Hij maakte de voorzitter er op attent, dat er geruchten" gingen, dat deze gehouden was, zonder rekening te houden met de vermakelijkheidsbelasting. De adviseur voor het spekken van de gemeentekas wist, naar het schijnt, an ders niets meer te zeggen. Wij zijn wel benieuwd naar de vol gende raadsvergadering, wat voor de heer van Daele dan wel het zwaarst zal wegen. HEIKANT. SPECTATOR. „VRIJE" NATUUR Zoals u misschien wel zult weten, gin gen vele van onze stadgenoten en ook daarbuiten hun vrije dagen doorbrengen bij Moerdijk. Als het mooi weer was ten minste. Alwaar zij geheel vrij en blij konden zwemmen en zonnen, zonder die verfoeilijke bordjes van „Verboden dit en dat". Zonder de heren in hun witte pakjes, met hun: mijnheer wilt u zo vriendelijk zijn, of: u mag niet, of: dit is verboden, enz. Laat diegenen die graag in een zwembad ofwel „waskom" willen zwemmen hun zin, maar wij prefereren het vrij stromend water, dat zo heerlijk fris kan zijn, met een geheel vrije om geving, waar allen het zo gezellig kon den maken (voor allen). En waar men ook geen brood met zand hoeft te eten, dank je. Nu staat er een lange rij prik keldraad. Waarom? Laat die stormboten van het ministerie van oorlog maar er gens anders oefenen dan op die plaats, waar zovelen een prettig weekend heb ben gehad (of nog zullen hebben?). BREDA. J. M. BETAALD VOETBAL? (II) In uw veelgelezen dagblad trof ik za terdag 1.1. onder „Papier voor uw pen' een ingezonden stuk met bovenstaand opschrift Onderaan stond „voor kritiek houd ik me aanbevolen". Nu geachte heer, hiertegen moet ik fel protesteren. U noemt zich een trouw supporter, maar als alle clubs zulke sup porters hadden konden ze wel inpakken. Iemand die geen entree wil betalen kan beter bij wedstrijden wegblijven. Ik zelf zit al jaren in de voetbalbeweging en weet heel goed wat er allemaal komt kijken op financieel gebied. Tk denk hier aan de uitgaven voor ballen, doelnetten, Positieve kritiek Te lang hebben we eigenlijk stil gestaan bij de tekorten van verschil lende beschouwingen in „De Pro testant". Over het geheel is de toon positief. Dat geldt bijzonder van de (Advertentie) Op 4 november van het vorig jaar iverd de wereld plot. seling opgeschrikt door de gruweldaden tegen het Hon. gaarse volk. Op die dag realiseerden wij ons weer een toe. stand, die al jaren lang in het oosten bestaat, maar waaraan wij in de loop van de jaren gewoon zijn geworden, waarbij velen van ons zich als 'f ware hebben neergelegd. Het is de toestand van de „Zwijgende Kerk", waarvoor Z. H. de Paus telkens opnieuw ons gebed vraagt; de toe. stand van de landen onder het communistisch regiem. Spanning wèg Nerveus, onzeker, ge jaagd. Kauw en word kalm. Kauw en geniet van de lekkere smaak. Kauw en wees zeker van een frisse mond. Kauw Wrigley P.K. In Nederland overal en altijd sportief verkeer Een sportief gebaar op de weg is welkom als een tintelende lente dag. Sportieve gebaren worden steeds meer gemaakt. Auto's stoppen voor voetgangers, prima Fietsers geven voorrang aan een oude dame. Gelukgewenst! Een brommer gaat hoffelijk voor een fiets op zij. Goed zo! Het Verbond voor Veilig Verkeer vraagt nog meer sportieve mensen voor een veilig verkeer. Bouwen is een wereldvraag stuk. Want hoewel er over de hele wereld per jaar 150 mil jard gulden voor bouwwerken worden uitgetrokken, leven acht van de tien families van de wereldbevolking in ongeschikte behuizingen. Deze cijfers zijn genoemd te De venter door de directeur van het „Bouwcentrum" te Rotterdam, ir. J. van Ettinger, die de deelnemers aan hanH»?ngres van de vereniging van sn?au m bouwmaterialen toe sprak. Miljoenen kinderen, zo ver volgde de heer van Ettinger, krijgen het voor hen geschikte onderwijs niet omdat schoolgebouwen ontbreken. Er is een groot tekort aan ziekenhui zen en andere bouwwerken, om van de achterstand in de wegenbouw nog maar niet te spreken. Sprekend over de woningnood in Nederland zei de heer van Ettinger, dat Nederland moet oppassen, dat het „miracle Hollandais" geen „debacle Hollandais" wordt. Beter bouwen en meer bouwen hoeft echter niet alleen een kwestie van grotere materiele investering te betekenen. Tot de gees telijke investering voor het bouwpro- bleem rekende hij bijvoorbeeld de kwestie van de materialenstudie. Nu, na een half jaar, zijn wij die gruwelen haast weer vergeten en le ven we dikwijls weer rustig verder alsof het gevaar bezworen is. Maar het gevaar blijft. Het politiek initia tief is mogelijk Moskou tijdelijk uit handen genomen. Moskou heeft van een offensieve naar een defensieve politiek overgeschakeld. Dit betekent: een consolidatie achter het „ijzeren gordijn"; een voortdurend aftasten van Oost en West; een kalm afwach ten van de volgende ronde. Het ge vaar blijft met al de ellende voor de oosterse landen, met al de dreiging voor de vrije wereld, daaraan ver bonden. Het gevaar blijft en zal blijven tot het moment, dat de eerste communis tische staat, Rusland, zijn goddeloos heid, zijn vijandigheid tegenover God en Kerk zal staken; zal blijven, totdat bij dat miljoenen-volk het godsdiens tig element weer de plaats zal terug krijgen, die de godsdienst toekomt, totdat Rusland zich zal bekeren. Maar geen bekering zonder genade; geen genade zonder gebed Geen wonder dus dat onze heilige Vader de Paus het gebed blijft vragen voor Rusland. Geen wonder dan ook dat onze bisschop zich daarbij aansluit wanneer Z.H. Ex cellentie als intentie voor de Stille Omgang van dit jaar opgeeft: voor de bekering van Rusland". Mogen dan zeer, zeer velen van Bre da en van de verre omgeving gehoor geven aan deze oproep en naast hun gebed voor eigen intenties, deze bid- en boete-tocht meemaken voor de grote bisschoppelijke intentie van dit jaar. Wanneer ik denk aan de Stille Omgang, dan gaan mijn gedachten onwillekeurig opnieuw terug naar 4 november. Tienduizenden zijn ook toen stil-biddend getrokken door de stra ten van Breda. Rustig, zwijgend, bid dend heeft men staan wachten, tot zijn gedeeite van de kilometer-lange stoet zich in beweging zette, om dan ordelijk en ingetogen de lange bid- en boete-tocht te vervolgen. Even massaal, even ordelijk en rus tig, even devoot en ingetogen kan ook de Stille Omgang zijn. Maar daar hebben wij uw medewerking voor no dig. Niet wij, maar u hebt dat in de hand. Want massaal zal onze Stille Omgang zijn, indien ieder van u ge hoor geeft aan de oproep en deel neemt aan deze bidtocht ter ere van onze Eucharistische Koning. Ordelijk en devoot zal de Stille Omgang zijn, wanneer ieder voor zieh er op uit is de Omgang ordelijk en devoot te hou den. Wij rekenen daarom op uw volle dige medewerking, om de Stille Om gang 1957 te maken tot een grote en grootse Eucharistische manifesta tie ter ere van het H. Sacrament van Niervaart. KAP. C. DE BEER MODERATOR EUCH. GARDE (Advertentie) Bankiert Anno 18B4 8FFECTE N-CO U PONS Laagste Hoogste Vrijd.21-6 Koersverschil koers koers laatste t.o V. tijdvak vorige week Alg. Kunstzijde Unie 197 1/4 206 198 5/8 3 Van Berkels Patent 204 1/2 214 208 6 Van Gelder Zonen 195 1/2 198 195 1/4 1 1/2 Kon. Ned. Hoogovens 312 1/2 317 312 1/2 1/2 Ned. Kabelfabriek 293 295 293 0 Philips 296 1/4 309 1/2 298 1/2 8 Unilever 470 488 472 1 1/4 Wilton - Feijenoord 249 1/2 250 Kon. Petroleum 217.70 233.70 217.90 3.45 Holl.-Amerika Lijn 176 1/2 180 178 1 1/4 Kon. Ned. Stoomboot Mij. 146 1/2 150 1/2 147 4 1/2 Ned. Scheepvaart Unie 175 179 176 2 3/4 Van Ommeren 261 268 261 5/8 6 3/4 Amsterdam Rubber 72 81 80 1/8 7 1/2 H.V.A. 122 1/4 127 3/4 127 1/2 5 5/8 Ver. Deli Mijen 94 1/4 98 1/2 97 3/4 3 1/2 3-3 Nederland 1947 86 7/8 87 1/4 86 31/32 5/32 3% Invest, cert. Ned. 90 1/2 90 15/16 90 17/32 1/8 3% Ned. 1962-64 90 7/16 90 7/8 90 15/32 1/32 onderhoud terrein en huur. En dan de reizen die in de competitie gemaakt moeten worden. Ik zou deze heer willen adviseren om bestuurslid te worden van UW, dan kan hij poolshoogte nemen van wat er zoal komt kijken bij een voetbal vereniging. Ik ben er van overtuigd dat hij na enige tijd het entreegeld met een blij gemoed zal geven, omdat hij dan weet dat dit aan UW goed is besteed. DONGEN. J. S. AAN B. EN W. VAN GOES Wie komt langs de Den Hollanderlaan, Blijft soms eensklaps verwonderd staan. Als hij de zijkanten bekijkt, Zegt hij, dat het een hooiwei lijkt. Met schrik denkt hij: ben ik nu abuis! Want dit hoort in de Poel slechts thuis. Wel een groot verschil is dat, Vergeleken bij menig andere stad. Natuurlijk gaat het ons ook aan, Het ontsieren van die mooie laan. Een slordige indruk geeft zo'n pad Het is toch de entree van de stad. Eén wou er schrijven op een muur: „Dit grasland hier is nog te huur." Een ander zei heel onversaagd: Zet liever: „Schaapherder gevraagd!" Maar al die praat van vrouw en man Daar wordt de zaak niet beter van. We hopen dat men niet lang wacht, Dat er verbetering wordt gebracht; Dan horen we vast een andere klank. En zeggen u bij voorbaat dank. GOES BEWONERS VAN DE FR. DEN HOLLANiDERLAAN GEMENGD ZW EMMEN (II) Vorige week verweet de heer J. Q. in deze rubriek niet ten onrechte enige katholieke leden van de Bredase ge meenteraad, dat zij zich in principe te gen gemengd zwemmen hadden ver klaard. Inderdaad is gemengd zwemmen in zich niet ongeoorloofd. „Was 't dit maar wel," zullen sommigen geneigd zijn te verzuchten. Toegegeven moet worden, dat er dan tenminste geen probleem meer zou zijn. Men mag immers nooit of te nimmer het kwade doen. De moeilijkheid schuilt dan ook hierin, dat gemengd zwemmen op zich be schouwd alleen het gevaar meebrengt van te zondigen. Want volgens de ge wone beginselen welke voor gevaarlijke gelegenheden gelden, moet het goede in het gemengd zwemmen minstens opwegen tegen de grootte van het bovenomschre ven gevaar, wil het gemengd zwemmen niet slechts in zich, doch ook hier-en-nu niet ongeoorloofd zijn. En het is nu juist door dit afwegen tegen el'kaar van voor- en nadelen, dat de controversen ontstaan. Helaas heeft het op zijn minst de schijn, dat de heer Q. met de hoedanig heid „behoudzuchtig conservatief" óók degenen bedoelde te kwalificeren, die in een bepaald geval oordelen, dat het goe de gevolg van gemengd zwemmen niet opweegt tegen het kwade effect. In ieder geval moge ik er op wijzen, dat de prak tische (niet de principiële!) oplossing van problemen als het onderhavige is gebonden aan de beoordeling van ver schillende omstandigheden. En over deze omstandigheden zijn veelal afwijkende meningen mogelijk, zonder dat de een of ander uitgaat van een verouderd standpunt. BREDA. 3DDUARD SADéE. MAATSCHAPPELIJK WERK Het maatschappelijk werk, dat een vast facet aan het worden is van de Neder landse samenleving, is in voortdurende ontwikkeling. Dit brengt mee, dat ook de opleiding tót maatschappelijk werk zich voortdurend moet bezinnen en zijn aandacht moet wijden aan nieuwe gebie den van maatschappelijk werk. Het is wellicht van belang, om er op te wijzen, dat de scholen voor maatschappelijk werk dus daardoor hun programma's op ge zette tijden wijzigen en de nieuwe ge bieden in hun opleiding betrekken. Het lijkt gewenst om er op te wijzen, dat steeds meer aandacht besteed wordt in de opleiding aan de opvoeding en her opvoeding van bevolkingsgroepen. Zo heeft er een grondige verdieping plaats betreffende de studie van de onmaat- schappelijkheidsbestrijding, van het so ciaal-culturele werk in de standsorgani saties, van het volkshogeschoolwerk, van de voorlichting, die door sociaal werk gegeven moet worden in de agrarische sector. Door het toenemende aantal jongens, dat deelneemt aan de opleiding in de scholen voor maatschappelijk werk wordt o.m. ook veel meer aandacht besteed aan de opleiding voor personeelschef in be drijven en andere grote diensten. Het toetreden van de jongens tot de opleiding heeft ook tengevolge, dat de opleiding tot reclasseringsambtenaar in het middelpunt der belangstelling komt. Behalve het bovenstaande worden ge heel nieuwe gebieden geëxploreerd zo als het maatschappelijk werk bij zieken huizen, het maatschappelijk werk betref fende de nazorg van debielen, het maat schappelijk werk bij het onderwijs. Het vele werk zowel voor de individuele mens in nood als voor de groepen onzer samenleving, die voorlichting, hulp en bijstand nodig hebben, vraagt steeds meer krachten. Een beroep op jonge mensen om dit belangrijke werk te gaan doen, is daarom niet overbodig. De vele vacatures vragen om een groot aantal mannelijke en vrouwelijke krachten in het maatschappelijk werk. SITTARD. M. NOëL. School voor Maatschappelijk Werk. GEVAARLIJKE W EG Met grote belangstelling heb ik uw reportage gelezen over het groot aantal verkeersongevallen, waarvan in 1957 reeds 8 met dodelijke afloop. Als geregeld weggebruiker is het mij ook bekend hoe gevaarlijk het wegver keer op de weg tussen Roosendaal en Breda is en het aantal z.g. ,,bijna-onge- lukken" per dag is groot, zeer groot. Ligt hier naast rijk, gemeente- of an dere overheidsinstellingen niet een spe cifieke taak voor particulier initatef om eveneens een steentje bij te dragen tot meerdere veiligheid. Ik heb de volgende suggestie: Plaats op de toegangen van deze „dodenweg" een groot bord ('s nachts eventueel ver licht) met bijvoorbeeld het volgende: Weggebruikersattentie! Op deze weg waren in 1957 reeds 8 slachtoffers. Zorg er voor, dat u niet het negende wordt. Rijdt veilig! Van overheidswege zal men al dadelijk komen (misschien!?) met het toverwoord „bestedingsbeperking". Nou> dan kan misschien particulier initiatief wel iets doen. Het is immers een algemeen belang. Doch als een paal staat boven water: deze weg moet veiliger worden. Initiatiefnemers het woord en de daad is aan u. BERGEN OP ZOOM, M. F. KOMMER Wilhelmina-kazerne. Ad j .-o.-of f STEKELIG Het aanbrengen van punt- of prikkel draad langs openbare wegen is volgens politieverordening verboden. Maar mag een dienst als Gemeente beplantingen dit wel? Behoeft deze zich niets van politieverordeningen aan te trekken? U moet eens komen kijken in de grote poorten die Olivier van Noordstraat, Houtmanstraat en Willem Barendszstraat met elkaar verbinden; naar de prachtige, maar tevens gevaarlijke spinnewebben van prikkeldraad, waaraan menig klein kind zich al heeft verwond en kleding gescheurd. Wie is hier aansprakelijk voor de schade? E-REDA. BUURTBEWONERS LICHTRECLAME OP HET DAK Ofschoon de heer van Giesbergen- alleen het afwijzend pre-advies niet heeft kunnen torpederen> staan wij pal achter hem. Of misschien wel juist daarom. En rekent d'uytslagh niet, doch telt het doel alleen. Verder begrijpen we niet, waar om ze er eerst bijna allemaal tegen wa ren (dat is te zeggen vóór de licht reclame) en naderhand er voor (tegen), maar strikt genomen begrijpen we nooit zo erg veel. De eenvoudigste problemen bezorgen ons zinkings, slapeloze nachten en zelfs lirium. We zijn dus maar wat blij dat men ons nooit kandidaat stelt, of zoiets. Maar waaróm dan géén lichtreclame? Wij hebben niets in de pap te brokkelen, maar, was zulks wel het geval, dan zou den we hier een nadere> althans deugde lijker toelichting eisen; of wellicht ook niet. Heeft de aan onmogelijkheid gren zende onwaarschijnlijkheid niet altijd iets negatiefs? Klemmende vraag: Wat heeft zich tij dens de koffiepauze afgespeeld? „Kof fie," aldus prof. Pofjes, „verlevendigt de levenslust, doch verdoezelt de principes. Met jenever is het juist andersom." En dat heeft hij bepaald niet van Schopen hauer. Hoe dan ook, wij waren altijd voor zeeën van lichtjes in de binnenstad, vooral wanneer we zelf niet behoefden te betalen: en dat lijkt ons in dit geval wel uitgesloten. Of bestond er kans, dat de sigaretten en overhemden nóg duur der zouden worden? Nee toch! Als altijd in zulke penibele gevallen gaven esthetische normen en pittoresik- dartelende trapgeveltjes de doorslag. Zo dragen de Ouden (die het stadskarakter aan hun bemodderde laarzen plachten te lappen) ook thans nog bij tot de alge meen gevoelde behoefte aan bestedings beperking. Het kan raar lopen. Maar niet zo, dat wij het raadslid van Gies- bergen af zouden vallen. We weten trou wens niet eens, om wat voor lichtreclame het ging, noch op welke monumentale tent hij was geprojecteerd. Is ook niet van belang. Het reliëf is de hoofdzaak; en de continuïteit van het provincialisme. BREDA. ALI GATOR. HULP AAN POLEN De Vereniging van Poolse Oudstrijders de grootste Poolse onafhankelijkheids organisatie in het buitenland, die terecht als de avant-garde van de Poolse poli tieke emigratie mag worden beschouwd heeft reeds vele malen op het Westen een beroep gedaan, teneinde de Poolse zelfstandigheid te bespoedigen. Dit is een gunstig teken. Het bewijst dat de Poolse oudstrijders begaan zijn met het lot van hun vaderland en over constructieve ideeën omtrent de toekomst beschikken. Nu moet het met voldoening worden geconstateerd, dat de meeste verlangens van de Poolse oudstrijders (hoewel nog lang niet alle) inderdaad werden ver wezenlijkt. Dit betreft zowel de vermin dering vsan de kerkvervolging en de vrijlating van Kardinaal Wyszynski_ als last but not least de terugkeer van duizenden Polen uit de Russisch# gevangenissen en dwangarbeidskampen. Want eindelijk is het zover dat dui zenden Polen: soldaten, vrouwen, kinde ren en grijsaards, die in strijd met elk rechtsgevoel door de Sovjet-Unie jaren lang gevangen werden gehouden, naar hun vaderland terugkeren. Tot nu toe keerden reeds terug 80.000 Polen, waar van ca. een derde kinderen. De repatriatie geschiedt eohter onder de meest kommervolle omstandigheden, want de toestand waarin deze Polen verkeren is ontzettend. Polen heeft dringend hulp nodig, want het spookbeeld van de hondger en een economische ramp is snel naderbij ge komen. En daarom ook is het thans voor het Westen vijf voor twaalf geworden om het Poolse volk te hulp te snellen. In deze noodsituatie beschouwen de Poolse oudstrijders het als hun plicht, de opinie van de vrije wereld wakker te schudden en een beroep te doen op de offervaardigheid van het Nederlandse volk. Zo heeft b.v. de kring Vlissingen van de Vereniging van Poolse Oudstrij ders in het kader van deze „Hulp aan Polen-actie" een verloting georganiseerd en bovendien voor alle vrienden van Polen de gelegenheid opengesteld om giften met de vermelding „Hulp aan Polen" te storten op postrekening 185283 ten name van de Nederlandse Handel Mij., agentschap Vlissingen. Maar ook giften in natura waar onder voornamelijk kleding wordt be doeld zijn zeer welkom. VLISSINGEN. BILLY STRENK TAND.PIJN Het verhaal van de Tilburgse dame, die van een (Tilburgs) ziekenfonds vergoe ding eiste van door haar gemaakte kos ten i.v.m. tandartshulp, demonstreert weer eens duidelijk hoe gemakkelijk het individu bekneld raakt in een goeddeels bureaucratische staatsmachinerie. Met die onvolprezen verzorging van de wieg tot aan het graf gaat het gesmeerd, zolang alles heerlijk op rolletjes loopt: maar o wee als er ergens een kink in de kabel komt! Dan kan de kleine man (in dit geval de kleine juffrouw) er voor op draaien. Hier helpt geen politieke (bona fide) partij geen SER en geen vakvereni ging meer. Zelfs geen ziekenfonds; of schoon dergelijke instellingen oorspron kelijk ten doel hadden de staatsburger te helpen en te beschermen. Niet verwonderlijk, dat de eis van die dame werd afgewezen. Alleen de moreel zeer sterken wagen het nog op hun eentje te gaan procederen (en te verliezen). E>ven merkwaardig als vermakelijk is wel, dat het (gedaagde) ziekenfonds zich voor de Bredase rechtbank beriep op „overmacht"; zij het dan „in de zin der wet". Wij zouden ook niet weten, in welke zin het anders zou moeten. „Het al of niet rechtmatige van het weigeren der tandartsen is volgens de rechtbank niet ter zake,' zo lezen we. Maar we dachten, dat het juist daarom te doen was. De dame heeft de tandarts 1 betaald, laten we zeggen voor het trek ken van een kies: een vergoeding voor inderdaad bewezen diensten. Als heti weigeren der tandartsen om zich door de ziekenfondsen te laten ringeloren nu inderdaad rechtmatig zou blijken, dan heeft eiseres laten we zeggen drie maan den ziekenfondspremie (althans het per centage voor tandheelkundige hulp) voor niets betaald. Laten we hopen, dat het vaststellen van de rechtmatigheid geen jaren in beslag neemt. BREDA. L. PISON Met net heengaan van Louis Saai- bom heeft ons land een van zijn grootste toneelkunstenaars verloren. Het repertoire, dat hij speelde vormt een lange lijst met tal van hoogte punten. Saalborn was een onvermoeid werker, die er ook in tijden van te genspoed niet aan dacht bij de pakken te gaan neerzitten. Toen b.v. het Pa leis voor Volksvlijt te Amsterdam was afgebrand en het Nieuw Neder- landsch Toneel, waarvan hij de lei ding had, al zijn bezittingen had ver loren, kwam hij. de volgende dag al met „De getemde feeks" in een reis- decor. Saalborn was van alle markten thuis. Hij acteerde, regisseerde, schil derde en schreef een roman. Zijn zil veren jubileum vierde hij met „Eg- mond". Hij had de' regie in handen, speelde de titelrol en ontwierp de decors. Bij zijn veertigjarig jubilee werd opnieuw Goethes drama ge speeld, nu met Saalborn in de rol van Alva, Louis Alexander Saalborn stamde uit een kunstenaarsfamilie. Hij was op 13 juni 1891 te Rotterdam geboren. Zijn grootvader was musicus te St. Petersburg, zijn vader Alex leidde in de Maasstad opera en toneel en zijn moeder was de actrice Jeanne de Groot. In 1908 debuteerde hij al bij zijn vader in het Amsterdamse Rem brandt-Theater. In 1911 werd hij ver bonden aan Het Toneel van Willem Royaards. Hier had hij een uitsteken de leerschool, welke hem in staat stelde over verscheidene gezelschap- .pen de leiding te voeren. Zo stichtte hij het Nieuw Nederlandsch Tooneel waarvoor hij tal van Shakespeare- voorstellingen regisseerde. Bekend is ook zijn grandioze opvoering van Von dels „Lucifer". Later, in 1932, richt te hij het gezelschap Saalborn op, in 1939 associeerde hij zich met Cor van der Lugt Melsert en in 1945 met het Amsterdams Tooneelgezelschap. Ten slotte nam hij, samen met zijn schoonzoon Lo van Hensbergen, de directie op zich van Het Zuidelijk Toneel. Op medisch advies moest hij hier helaas van het acteren afzien. Zijn laatste grote rol was die van advocaat in Arthur Millers „Van de brug af gezien", maar ook deze kon hij slechts enkele keren vertolken, vanwege zijn zwakke gezondheid. Het vaderlands toneel heeft een be genadigd kunstenaar verloren, wiens naam altijd met ere zal worden ge noemd vanwege zijn grote vakkennis en het enthousiasme, waarmee hij zijn collega's wist te bezielen. Het behoeft geen betoog dat vooral ook het zuiden zijn heengaan diep be treurt. Het nog zo jeugdige Brabant se ensemble heeft een bijna onher stelbaar verlies geleden, WILLEM v.d. VELDEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 11