MAGGI5 0UWE KlPPEllBOUlLLOliSOEP is 13 EEN WARE DODENWEG Antwerpen peinst over nieuwe tunnel AS PRO Metselwedstrijden gaan lustrum vieren Naar het Heilig Land Het noodweer in de Alpen ZWARE SHAG Ook voor Z.Vlaanderen en Brabant van belang tijdelijk van voor slechts ct e n De rijksweg tussen Roosendaal en Breda Dit jaar acht slachtoffers lekker pittig! ORCAM Schoolreizen II HET NUT BETWIJFELD DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 19 JUNI 1957 Vele zwaar gewonden DE FITIS GEFOPT BOEKENPLANK Beeldsprookjes Fabels van Lafontaine Shell hervat boringen in Perzische Golf DOUWE EGBERTS oooo (Advertentie) '■oooo Tel. 554 reet: r 1.35; -t ot 1 eet regel. (Van onze speciale verslaggever) Minstens enkele malen per week, wordt op de redactie van de krant in Breda of Roosendaal een alarmerend telefoontje ge meld van de rijksweg Roosendaal-Breda. Dat telefoontje heeft in negen van de tien gevallen allerminst een prettige inhoud. Nu eens zit er een auto tegen een boom, dan weer zijn er twee vrachtwagens tegen elkaar gebotst, dan weer is een wielrijder van de weg gereden. zitten en het verkeer gade te slaan. Het is te prefereren dit bij een ver sperring te doen. Dan krijgt men een puike indruk van de snelheden, dié op deze weg gereden worden en van de vele onvoorzichtigheden, die van minuut tot minuut plaats grijpen. Hoevel automobilisten rijden niet veel te kort achter een andere auto? Gebeurt er iets dan kunnen zij niet tijdig stoppen. Hoeveel chauffeurs maken er geen sport van nu eens lekker echt scherp te snijden? Zij beseffen blijkbaar helemaal niet, dat. zij met hun eigen en met andere le vens spelen. Wat hebben de mensen op dit soort wegen toch een haast, een verschrikkelijke haast! En wat zijn de mensen toch on voorzichtig, verschrikkelijk onvoor zichtig. Er was nog een andere reden om een uurtje de bedrijvigheid op de weg te bekijken. Het is dringend, zeer dringend nodig, dat deze ryksweg vernieuwd wordt, zoals dat ook is gebeurd met het traject Breda-Tilburg. Het is prachtig, dat er fietspaden ach ter de bomen komen te liggen. Er zou echter ook spoedig, heel spoedig geld moeten zijn om de grote rijbaan van aanzien te doen veranderen. ,,Ik hou mijn hart voor de komen de maanden vast", zei de adjudant. ,,Het kan niet anders of onze statis tiek zal stijgen". Dit moet voldoende zijn. Een stij gende lijn in het aantal dodelijke on gelukken, een stijging van*de zwaar gewonden. Het verkeer op deze weg is te intensief, maar er zijn ook vele onvoorzichtige mensen! „Het is helemaal niet overdreven", zei een politieman uit Bosschen- hoofd: „de rijksweg een dodenweg te noemen. Ik heb nu zo'n jaar of tien dienst op deze weg achter de rug. Ik zou op geen stukken na kunnen zeggen hoeveel aanrijdingen er in die periode zijn geweest. Ik weet wel, dat de schade, die op deze weg zo links en rechts is veroorzaakt in de honderdduizenden guldens loopt, maar wat erger is, het aantal doden stijgt. Het stijgt haast iedere maand. Ja, gaat er wel een maand voorbij, dat er geen dode is te betreuren op dit wegvlak?" De politieman kon zich niet pre cies meer herinneren hoeveel doden er in weinige jaren op de rijksweg zijn gevallen. Hij wist wel, dat het er tientallen waren. Hij wist ook, dat hij opnieuw een zware middag tege moet ging, want er werden herstel werken aan de weg uitgevoerd. Dat betekende zoveel als dat er elke vijf minuten een verkeersopstopping zou ontstaan. De adjudant van de Ettense poli tie, nog druk bezig met het maken van de processen- verbaal in verband met een dodelijk ongeluk (op de rijksweg natuurlijk!) had slechts even de gelegenheid een statistiek te nemen en te kijken hoeveel on gelukken, groot en klein, er sinds 1 januari 1957 in zijn gebied (Etten en Prinsenbeek) hadden plaats gehad. Hij las: „Ik heb tot nu toe 8 do den, 14 zwaar gewonden, 11 licht gewonden. Bij de aanrijdingen wa ren betrokken 57 personenauto's, 29 vrachtauto's, 5 autobussen, 2 tractoren, 1 solex, 2 rijwielen, 3 voetgangers, 6 bromfietsen. Er wa ren 39 botsingen met niet noemens waardige gevolgen". De statistiek is nuchter. Hoeveel leed gaat er achter deze bizarre cij fers schul? Te intensief Het is helemaal niet moeilijk een boekdeel over de rijksweg te schrij ven. Het is voldoende een uurtje langs de kant van de weg te gaan Onze fotograaf had niet genoeg rolfilms bij zich om alle verkeers- fouten vast te leggen, die op het traject Roosendaal - Breda werden gemaakt. Dit ene plaatje schoot hij als een bewijs. Terwijl de auto's van Etten naar Roosendaal dave ren via een versperring is er na tuurlijk menige automobilist, die geen tijd heeft, die niet kan wach ten. Zo ook de chauffeur van de auto, die bij een van de tonnen vast is komen te zitten, evenals trouwens de motorrijder. Het is on verantwoordelijk zulke daden te stellen op een weg. waarover van dag tot dag meer dan tienduizend auto's rijden. (Advertentie) Een fitis is een zangvogeltje, dat graag zijn kwinkelend liedje door I het lover fluit, maar zich zelden S of nooit aan de mens vertoont, t Dezer dagen is de Leeuwarder cineast Han de Vries echter iets J merkwaardigs overkomen. Voor 5 de geluidsstrip van een korte film, J die hij bezig is samen te stellen, had hij het zanggeluid van een S fitis nodig. Met een bandrecorder J wist hij het gekwinkeleer vast te I leggen en om ter plaatse zeker te J zijn, dat zijn opname was ge- j slaagd, draaide hij de band af. Het mechanische geluid was zo J bedrieglijk echt, dat de fitis zelf l er in tippelde. In de veronder- J stelling waarschijnlijk door een soortgenoot geroepen te worden kwam hij op de bandrecorder af S en ging er al fluitend bovenop J i zitten om even later een zitplaatsje 2 te nemen op de pet van de cineast 2 zelf. Eigenlijk wisten we het al zeer ge ruime tijd: óók het sprookje is niet meer veilig voor de strip. Walt Dis ney is daarin voorgegaan, al zal hij aanvankelijk niet vermoed hebben dat zijn fraaie film-herscheppingen in beeldromans tamelijk geschonden een reis door alle werelddelen zouden ma ken. Een Amerikaanse uitgave van enkele sprookjes stuurde ons in (goe de) Nederlandse vertaling de Bussum- se uitgeverij „Classics". Op zichzelf zien de boekjes er aanvaardbaar uit, maar voor „de soort" hebben we wei nig bewondering. Dave Crocket, Buf falo Bill en Sneeuwwitje kunnen nu eenmaal niet in hetzelfde pakje ge stoken worden! Een reeks fabels van La Fontaine zoals ze door Jan Prins werden ver taald zijn nu ook als Prismaboek ver schenen met de Franse prenten van J.J. Grandville. Naast de ruim be kende vindt men er ook verscheide ne in waar mee velen hier het eerst bekend zullen raken. Ze zijn in hun spot en hekelarij klassiek, d.w.z. voor alle tijden geldig, omdat de mens en zijn gebreken, hier zo scherp geobserveerd, in wezen niet veranderen. Een pocketboekje, dat het zeker wel zal doen. Ik geniet van mijn vakantie en ik ben blij dat ik een doosje 'ASPRO - tabletten heb meegenomen. Ik amuseer me zoveel ik maar wil zon der geplaagd te worden door hoofdpijn, zenuwpijn of kou vatten. Elk tablet is afzonderlijk, hermetisch afgesloten verpakt. Je neemt wat tabletten in jaszak of tas mee en denkl er niet meer aan totdat je onverwachts hoofdpijn krijgt. Dan snel twee 'ASPRO'-tabletten en je kunt weer genieten. Voor het hele gezin: en de pijn verdwijnt! Voor de vijfde maal wordt op 9 en 10 juli te Rotterdam de nationale lande lijke wedstrijd in het metselen met baksteen gehouden. Die metselwed strijden, zoals zij kortweg worden ge noemd, worden, naar bekend georga niseerd door de vereniging „De Ne derlandse Baksteenindustrie" in sa menwerking met het Bouwcentrum. Hoezeer de populariteit van deze wedstrijden bij het nijverheidsonder wijs is toegenomen, blijkt uit de steeds stijgende deelname. Vijf jaar geleden startte men met 38 deelne mers van 19 scholen. Er doen er dit jaar niet minder dan 92 mee van 46 scholen. De deelnemers zijn jongens, die dit jaar de technische school verlaten. Er bpstaat een felle strijd tussen de jeug dige metselaars. De winnaar mag zich kampioen van Nederland noemen, een titel die langzamerhand aanzien in ons land is gaan genieten. Ongetwijfeld bereiken organisatoren met deze wedstrijden hun doel nl. vergroting van het aantal metselaars, opvoering van hun vakbekwaamheid en produktiviteit, alsmede uniforme ring van het onderwijs. Tot de deelnemende technische scholen behoren o.a. Breda. Goes, Den De Bataafsche Petroleum Maat schappij (Koninklijlke Shell groep) heeft bij n.v. Werf Gusto te Schie dam een bestelling geplaatst voor de bouw van een verplaatsbaar boorplat- form voor het verrichten van borin gen in open zee. Het platform moet eind volgend jaar gereed zijn, waarna het ver sleept zal worden naar de Perzische Golf. Daar zal het, in het concessie gebied van de Shell Company of Qa tar Ltd. worden gebruikt voor de voortzetting van het onderzoek naar het voorkomen van aardolie in de die pere aardlagen onder de zeebodem. Na afloop van de werkzaamheden zal het boorplatform ter beschikking ko men van groepsmaatschappijen, die elders in de wereld exploratiewerk verrichten. Bosch, Oudenbosch, Roosendaal, Ter- neuzen, Tilburg en Waalwijk, allen met twee scholieren. Voor de derde maal wordt dit jaar tevens een landelijke wedstrijd in het straatmaken en voor het eerst een dito wedstrijd voor stukadoors ge houden. (Advertentie) Van 8 augusus tot 3 september van dit jaar zal de tweede na-oorlogse bedevaart naar het H. Land, de negende van de serie, gehouden worden. Het bijzonder karakter van deze bedevaarten maakt het alleszins waard er iets naders over te weten te komen. Deze nationale bedevaarten werden gesticht in 1933 en zijn zodoende nog maar van vrij recente datum. Het feit, dat ieder jaar een zeker aan tal Nederlandse katholieken zich voor een bezoek aan Palestina indi vidueel of groepsgewijze aansloten bij reisgezelschappen of bij buiten landse bedevaarten, leidde het Epis copaat ertoe eind 1932 een eigen Ne derlandse bedevaart in het leven te roepen, omdat volgens zijn oordeel de verlangens van de pelgrims op deze wijze beter konden worden, be vredigd. Het is immers zo, dat de Heilige Plaatsen ten allen tijde aantrekkings kracht hebben uitgeoefend op de christenheid. Reeds de eerste Palestinachriste- nen kwamen op die plaatsen bijeen en spraken er elkaar over hetgeen Christus daar gedaan of gesproken De grotere voortvarendheid, waan mee Antwerpen in vergelijking met Amsterdam ztfn oeververbindingspro bleem sinds lang heeft aangepakt, staat hier wel borg voor. In Antwerpen bestaan ernstige plannen om naast de huidige verkeerstunnel onder de Schelde, een nieuwe tunnel te gaan aanleggen, omdat al lang gebleken is, dat de huidige accommo- maken. Niet ideaal Een nieuwe tunnel in Antwerpen zal ook aan het verkeer tussen Zeeuwsch - Vlaanderen en Noord - bant ten goede komen, al wordt daar voor met deze verbetering nog lang geen ideale oplossing bereikt, te min der omdat de nieuwe tunnel zuidelijk in plaats van noordelijk van de be staande zou komen te liggen. Tijds besparing bij het passeren van de Schelde zal zij echter wel mogelijk eze foto geeft een beeld van de mmpzalige gevolgen, welke het noodweer in noord-ltalië en de ge- 'e e Alpen heeft gehad. Een zware stalen spoorbrug is, ondergraven door het kolkende water, in de ri vier de Dora gestort, waardoor op nieuw een verbinding werd ver broken. Overvloedige regenval, welke de rivieren deed aanzwellen tot woeste stromen en landverschui vingen veroorzaakte, heeft in n.- Italië, dat ook door stormen werd geteisterd, vele miljoenen guldens schade aangericht. Het juiste aantal doden is door isolatie van verschil lende gebieden nog niet bekend. datie het verkeer niet verwerken kan. De jongste Pinksterdagen hebben de Schelde ligt nu in Temse. hiervan opnieuw het bewijs gele- Beide projecten zijn aldus eindelijk verd. Men staat hierover ook geens- van de bestaande tunnels gesitueerd, zins verbaasd, als men in een be- De brug bij Hemiksem zal nog wel schouwing van de Antwerpse schepen verre toekomstmuziek zijn. Met een voor Openbare Werken, de heer Tijs- nieuwe tunnel bij Kiel zou* Antwer- mans, de Transportkroniek" pen echter wel eens haast kunnen leest, dat het aantal voertuigen, dat gaan maken, wanneer eerst maar van de grote tunnel gebruik maakt, eens met de Belgische Spoorwegen sinds haar opening in 1933 met 1000 een oplossing bereikt kan worden pet. gestegen is. over de noodzakelijke verplaatsing Schepen Tijsmans behandelt in de- van het station Antwerpen-Zuid. ze beschouwing verkeersproblemen van „Antwerpen - Zuid" en schetst de gunstige mogelijkheden welke voor het verkeer en.de stadsuitleg zouden worden ontstaan, wanneer het sta tion Antwerpen-zuid in de richting van de Schelde zou worden verplaatst waarvoor in 1913 al goedkeuring werd verkregen. De Kleine Ring, die van Merksem over Deurne, Borgerhout naar Ber- chem door de Antwerper agglomera tie moet lopen maar waarvan de vol tooiing wacht op de onteigening van militaire terreinen, kan dan voor Berchem worden doorgetrokken naai de Schelde bij de Kielpolder, waar een nieuwe tunnel of brug bij Burght aansluiting kan geven op de autoweg naar Gent. Ook een brug? Uit een kaart van de Belgische dienst van Openbare Werken, welke ,,La Métropole" publiceerde, blijkt bovendien, dat het plan bestaat om ook ter plaatse, waar de zgn. Gro te Ring van Antwerpen bij Hemiksem de Schelde zal bereiken, een vaste oeververbinding over de Schelde te maken, waarbij dan een brug ge dacht is. De noordelijkste brug over Dat is dan weer iets gewon nen in het moeilijke verkeer tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Nederland, zolang de vas te- verbinding over de Wester- schelde op Nederlands gebied nog uitblijft, die tenslotte alleen een afdoende oplossing geven kan. IZONC VOODkCNlN&ROW had. Zelfs thans zijn er nog blijven de getuigenissen aan te tonen in de stenen of in de plaatselijke omstan digheden. In de wirwar van de tijden die voor het nabije oosten in de volgen de twintig eeuwen verschrikkelijk wa ren, waarin de macht van het chris tendom telkens weer werd opgevolgd door de tegenmacht van de vijanden, is die christelijke traditie ondanks alles zeer sterk gebleven. Sterker werd de stroom van pelgrims uit la tere tijden en verdere landen, die meehielpen de eerste herinneringste kens om te bouwen tot basilieken, of na de stormen der verwoesting opnieuw zorgvuldig opzochten en doorgaven aan het nageslacht. Het machtige leger van de Kruisvaar ders drukte stempels op het land, die de moderne mens nog bij iedere stap tegenkomt. En toen tenslotte de christenwereld naar het Westen werd gedrongen door de Islam, kwam er het leger van St. Franciscus aan om er als het ware ondergronds en in het klein iedere dierbare plek te beschermen. Zo was de toestand toen de Tur ken de heerschappij kregen over het oosten. Zo moest het westen met le de ogen aanzien, dat veel van wat ons ontroerde, verwoest of verlaten werd. Maar wat erger was, de ont kerstening van Europa zorgde ervoor, dat de stroom pelgrims (hoeveel mil joenen in de loop der eeuwen) terug liep tot het bezoek van een enkeling. Totdat in de tweede helft van de vorige eeuw er plotseling mannen gevonden werden in Frankrijk, die het aandurfden. De Paters Assump- tionisten hervatten in 1882 op aan moediging van de Paus de bedevaar ten naar Jerusalem. De liberale pers schold hen uit voor krankzinnig en geen katholiek wist wat hij ervan denken moest. In een laaiend enthou siasme vertrokken de eerste keer duizend pelgrims vanuit Marseille. Zelfs de Turkse overheid en de Mo hammedaanse bevolking had er be wondering voor, zodat langs de weg van de kust naar Jerusalem de be volking klaarstond om de toch ge hate „christenhonden" toe te juichen. Ondanks alle sinistere voorspellin gen hebben de Paiestinabedevaarten zich weer gunstig kunnen ontwikke len en duizenden pelgrims, ook uit Nederland, zijn in de laatste 75 jaar naar de Heilige Plaatsen getogen. Het zijn de Assumptionisten, die ook in Nederland deze bedevaarten mogen leiden, zoals blijkt uit een of ficieel schrijven van 3 januari 1953 waarin we o.a. het volgende lezen: „Het Doorluchtige Episcopaat van Nederland heeft besloten, met uitslui ting van anderen, aan de Paters As sumptionisten het recht te verlenen tot het organiseren van Nederland se nationale bedevaarten naar het H. Land, met de beste wensen voor het groeiend succes van deze bede vaarten". Het Nationaal Bureau, gevestigd in het Missiehuis St. Theresia te Boxtel, heeft dan ook de serie na de oor log hervat, nadat de politieke toe stand dit lang had tegengehouden. Dit jaar met Pasen trok een eerste groep van twintig pelgrims op weg en keerde na 25 dagen rijk aan gees telijke ervaring behouden terug. Ge zien de toeloop is dan ook een twee de tocht voot dit jaar uitgeschreven. Het programma, gebasseerd op ja renlange ondervinding, is zo in el kaar gezet, dat de pelgrim ruim schoots de tijd heeft om rustig het Heilig Land te bezoeken. Daarom dan ook een verblijf van elf volle dagen. Het spreekt vanzelf, dat de beziens waardigheden, die zich onderweg voordoen, niet verwaarloosd worden. Het schone land van Libanon wordt twee dagen bezocht. Athene en Alex andre worden doorkruist. (Van onze onderwijsmedewerker) ]~)E redenen, waarom wij al meer beginnen te twijfelen aan de werkelijke waarde van het insti tuut der schoolreizen, zijn de vol gende: Wegens de bereisheid van steeds meer kinderen, (waar gaan zij al niet in de vakantie naar toe: Bel gië, Rijnstreek, Frankrijk., vaak verder dan hun onderwijzer ooit kwam!) wordt het kiezen van een geschikt reisdoel steeds moeilijker. De naaste omgeving van de woon plaats, hoe weinig bekend ook vaak, vermag niet meer te boeien: anders gezegd, de jeugd is hiervoor al te blasé. Men moet dus het reisdoel verder van huis kiezen: Groningen gaat naar Limburg, Rotterdam naar Twente. Dit heeft noodzakelijk tot ge volg, dat heen- en terugreis veel tijd vergen. Deze reistijd is blijkens ja renlange ervaring vrijwel verloren tijd. Men heeft als leerkracht vaak het gevoel, dat voortdurende toelich ting op hetgeen al reizende wordt gepasseerd als te schools zal wor den opgevat. Het gevolg is dan, dat de reis door de jeugd spelende en etende wordt doorgebracht. De bege leiders beperken zich voornamelijk tot het bewaken van deuren en het voorkomen van al te grote luidruch tigheid of baldadigheid. Het gevolg is, dat de jeugd min of meer ver moeid op de plaats van bestemming aankomt, juist dus als de grootste energie nodig is, om aan het nut van de reis alle recht te doen wederva ren. Vanwege de tijdrovende terug reis moet het dag-programma wor den gecomprimeerd, waarbij enige haast bijna onvermijdelijk wordt, wil men toch nog een gevarieerde dagindeling behouden. \VIL men' werkelijk didactisch re- sultaat bereiken, dan is het nodig, dat kleine groepen leerlingen elk de beschikking hebben over een eigen reisleider, die voor alle gewenste toe lichting zorg draagt. In feite zijn de ze groepen vrijwel steeds te groot. Het tekort aan reisleiders lost men op, door geïnteresseerde buitenstaan ders in te schakelen, die ondanks al le goede bedoelingen èn grote in spanningen zelden in staat zijn tot een toelichting van juist formaat en in juiste stijl. Op deze wijze wordt niet alleen een deel van de moge lijke voordelen gemist, maar erger nog: zo wordt oppervlakkigheid ge kweekt. Gaat men na, welk resul taat een reisdag heeft opgeleverd, dan vindt men bij het kind maar al te vaak een wirwar van losse gege vens en indrukken, die zo weinig structuur vertonen, dat men voor het beklijven daarvan weinig verwachting mag hebben. Veeleer ontstaat er een gulzigheid in het waarnemen, die naar steeds meer doet vragen en in feite geen enkel "detail grondig ver werkt. TENSLOTTE is het nog de vraag, of 1 de onkosten per kind niet een te zware belasting gaan vormen voor de gezinnen. Reiskosten en zakgeld belopen spoedig een bedrag van vijf gulden. Hogere, veel hogere bedra gen zijn geen zeldzaamheid. Rekent men dit om voor een gezin met meerdere schoolgaande kinderen, dan bemerkt men soms een onverant woord hoog eindbedrag. Weliswaar hoort men hierover niet overmatig veel klachten, fnaar naar onze me ning spelen daarbij factoren als stands- en eer-gevoel een grote rol. Ook wil men vaak de pret der kin deren niet bederven door tevoren thuis te klagen over de hoge kosten. Maar dat men soms een te grote greep moet doen in het beperkte bud get, toont de ervaring. Het zou ons niet verbazen, wan. neer de lezer ons na de twee voor*, gaande artikelen over schoolreizen» reeds had ingedeeld bij de zwartkij«J kers en zuurpruimen, die onze kin. deren geen enkel verzetje meer gun nen. Men kan immers ook zo redene ren: de kinderen hebben een heel, jaar hard gewerkt en verdienen niri eens een gezellig uitstapje, waaraan" als toegift nog enkele nuttige details verbonden zijn. Wat kan hier nu op tegen zijn? Inderdaad, voor deze redenering is veel te zeggen, zeker als men de praktijk ziet. Immers de plaatsing van het schoolreisje aan het einde van het schooljaar wijst er wel op, dat het niet op de eerste plaats de bedoeling is, van deze studiereis na- dien een vruchtbaar gebruik te ma- ken in de verschillende lessen. En kinderen, die een heel jaar flink hun best deden, verdienen wel iets. Het is voor ons echter nog een vraag, of zij zich niet evenzeer beloond zou den voelen met een spoortocht in het vrije veld, een dag aan het strand of een spannende middag vlag-ver- overen. Een dergelijke oplossing had in elk geval het voordeel, dat de wa re bedoeling van de dag er niet om liegen zou. De gemengde bedoeling van het schoolreisje: studie en ont spanning tegelijk, maakt de reis veelal onbevredigend. Tegenover de didactische waarde staan wij zoals gezegd, bij de huidige gang van za ken. vrij sceptisch. Tegen ontspan ning heeft niemand bezwaren, al kan men vragen, of l het niet paedago- gisch zou zijn, aan het kind te le ren, dat men zich op sobere wijze ontspannen kan. Voor zaklopen en pick-nicken is niet uitsluitend de Ho ge Veluwe geschikt. I-IET zal wel niet te vermijden zijn. dat wij nu bij U als een zwart kijker te boek staan. En misschien denkt u zelfs, dat wij beslist afbreuk willen doen aan het enthousiasme en de opoffering die veel leden uit het onderwijs zich jaarlijks getroosten om uw kind een fijne dag te bezorgen. Toch willen wij dit uitdrukkelijk te genspreken. Vele jaren lang hebben wij zelf met dit bijltje gehakt, zodat wij hier beslist niet spreken als de stuurman aan de wal. Voor allen, die zich inspannen voor succesvolle schoolreisje, hebben wij groot res pect. Wij wilden u slechts de vraag voorleggen, of wij misschien niet ge zamenlijk meedoen aan iets, wat nu eenmaal tot het programma van een actieve school wordt gerekend, zon der dat we er ons voldoende reken schap van gegeven hebben. Misschien is uitwisseling van scholen of een werkweek in een hoek van het land op de duur meer vruchtbaar, de praktijk zal het moeten leren. Voor lopig bevelen wij het onderwerp ..schoolreisjes" ter discussie aan bij elk oudercomité, dat zich hiervoor interesseert. Wij zijn benieuwd naar hun conclusies.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 7