De kleine wereld de lilliputters van Benelux zonder identiteit Zwerftocht door een wonderlijk stadje Oranje (in stukken en brokken) terug 0,-. ODEHUIS IDS.JAPON VERKOPEN iasklaü Penitent De draaiende schijf "(fetê/L Stad met voorname cultuur VIERDE BLAD WOENSDAG 29 MEI 1957 Het ontstaan van theater Schneider ©Uiteenlopende stromingen HOOFDPIJN? WEG HOOFDPIJN Aden grootste bunkerhaven ter wereld Je proeft 't iedere dag... Uitstekende expositie van Brabantse kunst in Doornik Hoge belangstelling Twee jaar met aftrek voor koopman uit Roermond :k«r* 15 et 1 naars: 7034 7034 7034 7034 s 7034 7034 J- 1 7034 si 1 7034 il I tijd U ba- ist ••nvou- «tnrtcbtlng, errtakkalijk iruik, BREDA Grote Markt olannen maakt, U zich ook af 3 zal mijn zijn. staan wij U daar- ienste en bieden en collectie IMATERIALEN rijk.... apart. mooi. s een droom moeite waard te kijken in Modehuis ite Markt 6 Goes I damesconfectie imestailleurs ("Van onze speciale verslaggever) Het begon feitelijk vijfenzeventig jaar geleden. Er was in Buda- mst een bijeenkomst van kleine mensen. De grootvader van mijn man Interesseerde zich voor de lilliputters. Hij was zelf vader van een oroot gezin en hij kon zich de moeilijkheden van deze kleine mensen zo levendig indenken. Het ging er om deze lilliputters een bestaan te geven. Dat was niet zo heel gemakkelijk. Maar mijn grootvader had een idee en hij besloot met lilliputters de kermissen af te reizen", -0 vertelde mevrouw Erna Schneider, de cheffin van het theater, dat ~ter gelegenheid van de voorjaarskermis naar Bergen op Zoom was gekomen. Mevrouw Schneider zat in haar fraaie salonwagen en vetelde, dat ze .eigenlijke geschiedenis van het the- jater pas goed dertig jaar geleden begon. Toen bracht haar man een aantal lilliputters bij elkaar en plan de hij een toernee door geheel Europa. De familie kon dit doen, om dat de ervaring had geleerd, dat de bevolkingen van alle mogelijke lan- denden een grote interesse aan de legden voor deze kleine men sen. De toernee werd een daverend [succes, maar wat belangrijker was, het kwam nu definitief vast te staan, dat het theater Schneider voortaan een kleine wereld zou zijn van kleine "wensen. Zo is dat op dit moment inog. Niet minder dan dertig lilliput ters reizen gedurende negen maan den van stad tot stad en van land naar lana om daar gedurende enkele maanden in de familiekring te ver blijven en vervolgens weer terug te komen in het theater. Dat gaat zo 3aar-in-jaar-uit. Schneider is voor hen niet alleen hun boterham ge worden, maar zij hebben in deze wereld ook hun levensgeluk gevon den. Dat benadrukte de burgemeester van lilliputterstad, Herr Wilhelm Blaaser, die zijn ambtsketen om zijn schouders hing en een uitvoerige wandeling voorstelde langs de tal rijke wagens. '.Kijk een", zo zei de burgemees ter alvorens hij zijn raadhuis in de steek liet: ..De lilliputters moeten zich door hard te werken een positie zien te venverven. Zij proberen artiesten te worden. Velen van hun lukt dit. is dit 20 dan komen zij in het pro- giamma. Zij hebben voor het bren gen van één simpel nummer soms laren getraind. Hun beloning is een contraet en een leven in dit stadje. El. Zijn natuurlijk ook lilli- w .Is' dl€ geen aanleg hebben voor net theater. Er zijn hier ook andere Lm-" te- vervullen, ik mag mis- loÜ rn.1]zelt aIs een voorbeeld stel- w, ,e.n burgemeester. Mijn taak oestaat hierin gasten te c zorg voor de representatie niet zijn. Hij was vertelde wu" Vy' ourgemeester. Mijn taak H- ''in gasten te ontvangen, allof vS0r de representatie niet de i,VaT!.het theater. maar ook van de lilliputters zelf." De burgemeester 'bleek een zeer goed representant te zijn. allerminst kort van stof. Hij 1 iaal*W- zijn en reeds dertig «aar by Schneider te vertoeven. Vele nationaliteiten IerWbiilelr?t.S!ta]er wees er OP. dat diverse landen' On dj?.ergen zÜn uit ren er veertw, rP -dlt moment wa- garen drifts Duitsers, vier Hon- Mteroverbenden. zT waren" aUemal'l ,,De kleinste lillimi«o„ i teel achtenzestig Peenetri'sot momen- grootste 1.28", lachte Tbu^meef Iter. „De jongste is 10 ^"rgemees- loudste 69". jaar en de Wilhelm trok de deur van een wa I™ Zenr deelda passant mee" dat hiel de jonggezellen woonden I an een kleine tafel en o7k£ ■stoelen zaten drie mannen. Het wa- Iren Helmuth (31 jaar, 63 centimeter) |L0tar (22 jaar, 1,26 metS) en Paui De burgemeester wandelde naar een volgende wagen en merkte op, dat daarin twee jongedames woon den, zusters van elkaar. Het bleken Nettie en Helena te zijn, afkomstig uit Heidelberg. De zusters beschik ten over fraaie appartementen, maar zoals alles in deze wereld waren ook deze van kleine afmetingen. Naast Nettie en Helena woonden Else en Lily, de dames, die de zorg hebben over de bar. Else zei uit het Westfaalse Bielefeld te komen. Zij was 45 jaar. Ik ben nu aan mijn dertigste toer nee bezig. Elk jaar ga ik drie maan den naar mijn moeder. Zij leeft nog. Zij is een volkomen normale vrouw. Ik heb trouwens ook verschillende broers en zusters, die de normale menselijke afmetingen hebben. Een andere zuster van mij is ook klein gebleven. Zij deelt evenals ik het lief en leed bij de firma. Wij mogen niet mopperen. Ik heb vrij wonen, vrij licht, vrij stoken en ik krijg bo vendien nog elke maand 200 mark in my'n handen. Dat geld kan ik opspa ren, want ik zal op de een of andere manier ook voor mijn oude dag moe ten zorgen. Het eten is natuurlijk ook vrij. Wij eten allemaal gezamenlijk in één grote wagen". Jong paartje Van tijd tot tijd is er een hu welijksfeest. Het zal niet zo heel lang meer duren of het theater staat een dergelijke gebeurtenis te wachten. De burgemeester betrad het thea ter en wees op een jongen en een meisje, die in de piste op zilveren ballen stonden, hand in hand. Rolfi (18 jaar) en Martel (27 jaar) waren bezig een nieuw nummer in te stu deren. ,,Dat is ons jonge paartje", zei de burgemeester. Rolfi lachte verlegen onder zijn kuif uit. ..Het zijn uitstekende artiesten", vervolgde de burgemeester. „En het zijn dure krachten, want zij zijn klein Hoe kleiner de mensen, hoe duurder zij voor mevrouw Schneider zijnIk heb wat dat betreft een beetje pech, want ik ben nogal groot uitgeval len". Het land door De burgemeester was aan het ein de van zijn representatieve taak. Maar niet voordat hij nog een twee tal niet-lilliputters had voorgesteld. Reeds zes jaar bleek de Scheveninger Rudolf Bakhuizen met het theater op te trekken. Bij eon vorige toer nee was hij enkele dagen bij Schnei der gaan werken. Zo best beviel het hein, dat hij er is gebleven. Er was nog een tweede figuur, August Hakselmans uit Brasschaet. Hij huwde een tiental jaren geleden met de kokkin van deze kleine stad. Hij heeft een zoontje van acht. Het manneke trekt niet het theater rond. Het ginj nu voor een week in Ber gen op Zoom naar school. Het was iwaah uur en de kleine f0faai verschillende verzen 1 en mensen gingen naar de eetwagen. Ook de burgemeester. ,,Nog een paar dagen Bergen op Zoom", zei hij: ,,en dan gaan we het is met stromingen in de kunst dikwijls een gek geval. Soms vallen de meest uiteenlopende richtingen in dezelfde tijd, iets wat geredelijk als een teken van on rust of onlust kan worden aange zien. Men legge „Das Lied von der Erde" van Gustav Mahler, uitge bracht op Vox PL 7000 naast De- bussy's „lmajges" op Philips A 00 7'76R. Laat ons voor het gemak zeggen, dat beide werken van 1910 zijn. Er ligt een wereld tussen beide en ook het feit, dat de richting van de Fransman Debussy nagenoeg ge heel langs de „Germanen" is heen gegaan doet wel twijfel rijzen aan de mogelijkheden van een snelle culturele eenwording van Europa. Wat in de 17de eeuw nog goeddeels een feit was, is in de 20ste grondig ondergraven. Hij, die wel eens over de grenzen komt, legge b.v. de zwaar-op-de-handse wederopbouw van Hamburg maar eens naast de speelse van Keulen! Waarmee geen sluitende verge lijking getrokken is tussen de mu ziek van Mahler en die van De bussy. De eerste is wel zwaar op de hand in zijn genoemd werk, doch tevens gevoelig. De tweede is gevoeliger, doch op andere wijze en tevens lichter van toets. Mahler maakte voor zijn „Das Lied von der Erde" een keuze uit een aantal gedichten van een Chi nese poëet. Als of hij zijn dood voorvoelde, koos hij een zestal deels melancholieke, deels van het leven afgekeerde verzen, die hij voor groot orkest, tenor en alt toonzette. In de melancholische als ..Von der Jugend" of „Von der Schönheit" is hij gevoelig in zijn weemoed. In het laatste vers ..Der Abschied" is hij zeker voor ouderen meeslepend in zijn smart. De rest is wat dik en eigenlijk een beetje vervelend, al worden ook hier de woorden dik wijls knap in de noten onderstreept. Anton Dermota, die de tenorpartij vervult, toont zich hier een wel uitermate begaafd zanger. Men moet wat in zijn mars hebben om (Advertentie) weer verder. Het lend door. Wij zijn dwergen en zwervers. Maar tevre den mensjes.!" (Advertentie) Burgemeester Wilhelm Blaaser van l de lilliputtersstad begroet Helmuth j Dei (ring (31 jaar, 68 centimeter). „Hij is een veel duurdere kracht' dan ik", zei de burgemeester, com pleet met ambtsketen. „Want onze vriend Helmuth is veel kleiner". (55 jaar, 81 centimeter). Helmuth dronk een kopje koffie en vertelde reeds tien jaar met het theater rond te trekken. Hij bleek het best naar zijn zin te hebben en hij had al heel wat van de wereld gezien. 3 zo verschillend in stemvoering te kunnen brengen. Tegen de „Images" van Debussy kan geen weldenkend mens bezwaar hebben, vooral niet zoals ze hier worden gebracht door Hans Hen- kemans, die op het klavier de kracht en de warmte, het ijle en koele van letterlijk elke noot in de stemmingsstukken van Debussy beheerst op een wijze die men bijna i niet voor mogelijk zou houden. Op j de gesignaleerde plaat speelt hij een zestal nummers w.o. het for- S midabele „Reflets dans l'eau" een watermuziek van de eerste orde; het technisch zeer gecompliceerde „Poissons d'or" met zijn stemmings- j wisselingen zo snel als de wendin- gen van een door het water schie- tende vis: het „Et la lune descend sur le temple qui fut", vol illusie j en exotisch als het oosten. Een j prachtige plaateen om herhaalde- j lijk en heel aandachtig te beluiste- I ren. Het Nederlands elftal, dat zon dag te Wenen tegen het Oosten rijkse elftal heeft gespeeld, is op Schiphol aangekomen. De gewonde spele.r Wiersma, werd met een brancard meteen in een gereedstaande ziekenauto wegge bracht. Eerst ontving hij echter nog een bos bloemen van een van de stewardessen. De overige spelers kwamen in het restaurant bijeen. V.l.n.r. staand: Walhout, van Geen en de heer Bessem, directeur van het Olympisch stadion, zittend: Pieters Graafland, v.d. Kuil, de heer Brunt, de trainer George Hardwick, Wilkes en de Munck. Op 3 juni wordt door de Esso bun kerleverancier te Aden, de Standard- Vacuum Oil Company, een nieuwe bunkerinstallatie in gebruik genomen. Dit is de 264ste, verspreid over 62 landen op de vijf continenten. Dank zij deze nieuwe installatie wordt ver wacht, dat Aden in 1958 de grootste bunkerhaven ter wereld zal zijn en als zodanig New York zal hebben overvleugeld. In volgorde van bun ker-tonnage worden voor 1958 als de vijf grootste bunkerhavens ter wereld genoemd: 1. Aden. 3,8 miljoen ton; 2. New York, 3 miljoen ton; 3. Cura cao, 2,8 miljoen ton; 4. Singapore, 2,2 miljoen ton; 5. Las Palmas, 1,7 miljoen ton. Aan de bouw van de nieuwe haven te Aden werd in mei 1956 begonnen. Het project van ruim 1 miljoen dol lar werd door de Suezkwestie met ca. 6 maanden vertraging voltooid. Wat is het leven zó toch goed! Heerlijk zomerweer rust in de vrije natuur en her fijne genot van een King's Crossde gouden, geurige sigaret waarvan iedereen zegt: KINGS CROSS De stad Doornik is een eeuwenoud cultuur-centrum in Wal lonië. Een trotse kathedraal uit de 12e eeuw met typische ro- maanse en gotische facetten dient behalve als waardig bedehuis ook als kostbaar schrijn voor vele kunsschatten uit lang-vervlo- gen eeuwen. Aan de voet van dit edele gebouw staan huizen ge groepeerd met voorname en pittoreske gevels, ons herinnerend aan de dagen waarin de bescherming van kunst en cultuur het geestelijk eigendom was van allen die binnen de veilige stads veste leefden en werkten. In de voorname sfeer van deze stad past volkomen de expositie van werken van acht Brabantse en één eeuwse kunstenaar, die tot en met 10 juni in de „Cercle artis- tique" te zien is. De plechtige opening door de bur gemeester van Doornik bewees zater dagmiddag duidelijk, dat de kunst ook thans nog een belangrijke en hart-verwarmende plaats in het maatschappelijk leven van de stad inneemt. Niet alleen diens geestdrif tige redevoering als antwoord op de inleiding van dr. M. Tralbaut en het dankwoord van de organisator, de heer L. Boekraad, maar ook de aan wezigheid van een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade te Brussel en van staatsminister Lefè- vre namens de Belgische Staat ge tuigden daarvan in zeer hoge mate. Gezwegen dan nog van de aanwezig heid van alle stedelijke autoriteiten van Doornik en van prof. Rogghé uit Gent. voorzitter van de culturele fe deratie Noord-Zuid. Ook van Nederlandse zijde was de belangstelling opvallend groot. De meeste exposerende kunstenaars wa ren met enkele hen bewonderende vrienden meegekomen, zodat men deze middag in Doornik terecht kon spreken van een uil het Benelux- akkoord in de praktijk gegroeide de monstratie van wederzijdse waarde ring en vriendschap op cultureel ter rein. Daarvan gewaagde ook dr. Trabaut in zijn gedegen openings speech. die hem tevens gelegenheid bood dieper op het geexposeerde werk in te gaan. Goede kwaliteit Vooraf merkte hij op: wat zich hier afspeelt is Benelux zonder indenti- teit, zonder etiket en dus is reeds het ideale stadium van dit gerechtvaar digde principe bereikt. Breda en Doornik zijn al op zulk een hoogte dat zij kunnen afzien van de admini stratieve voorschriften. Enige maanden geleden reikte Breda de stad Doornik, in Henegou wen. de hand en nu drukt Doornik de hand van Noord-Brabant. Als ant- jwoord op de expositie van Marie Ho- wet in Breda kwam nl. de uitnodiging van de Doornikse kunstkring om een tentoonstelling van Brabantse kun stenaars te mogen verzorgen. Er is niet gestreefd naar volledigheid, wel naar harmonie binnen de beschikbare ruimte en naar het brengen van goede kwaliteit. De eenheid demonstreert zich voor een belangrijk deel in het helle kolo riet. Daarnaast kan men vaststellen dat de strijd voor of tegen het non- figuratieve in volle hevigheid woedt. Drie geslachten ontmoeten elkaar op dit slagveld", te beginnen met Jon Martens als jongste en te eindigen met Hugo Metsers uit Hulst. Martens valt op door zijn gevoelig raffine ment, zijn degelijke vormbeheersing en zijn veelzijdigheid in het gebruiken van de traditionele middelen. Hij schijnt een belofte op internationaal plan. Henri Titselaar is anders, vu rig aanhanger van schelle tonen als van trompetgeschal en gebruiker van een geheel nieuw materiaal. In zijn proefnemingen met een tot cement verhard gekleurd zand komt hij ons voor als een wedergeboren alche mist" die de eeuwenoude atelier schilderkunst als het ware verplaatst naar de laboratoira voor kernenergie van onze tijd. Persoonlijkheid Dicky Rogmans verpersoonlijkt om zo te zeggen haar aardrijkskundige afstamming in haar prachtige kolo riet. exotisch als van de grote Jan Sluyters. Het temperament in haar doeken waarborgt ons echter dat zij haar persoonlijkheid ten volle zal kunnen handhaven boven alle bewon dering voor deze grootmeester uit. Wim Schütz. oud-leerling van Opso- mer en Creytens, erfde van zijn lera ren de grootse vorm. de levende kleurzetting en de krachtige penseel voering. Hij gaat recht op de man af en remt zichzelf juist af op het moment, waar virtuositeit ophoudt kunst te zijn. De religieuze schilderingen (pas tels) van Egbert Dekkers ademen de geest van het tweede derde gedeelte van onze eeuw, waarin de mens zich meer dan ooit verscheurd, gespleten, vermorzeld, door alle denkbare ge sels vernietigd en ten prooi aan een onmetelijke wanhoop heeft gevoeld. Jan Dijker wijdt zich in zijn kunst aan eenzelfde verbeeldings-ideaal, hoewel hij zijn doel op een geheel eigen manier tracht te verwezenlij ken. De beide beeldhouwers Steen bergen en Koreman zijn kunste naars met milde bezieling en een indrukwekkend meester schap over de ondankbare stof. Laatstgenoemde behoort tot 'n jongere generatie. Zijn gestal ten van mensen en van dieren zijn voornaam en edel, lyrisch en sober. Ik vrees nie, aldus dr. Tralbaut, mij te vergissen wan neer ik beweer: Hein Koreman is een naam om te onthouden! (Advertentie) -tAf vi&tM-. De rechtbank te 's Gravenhage heeft de 27-jarige koopman F. H. L. uit Roermond wegens poging tot doodslag en medeplichtigheid aan op lichting, veroordeeld tot een gevan genisstraf van 2 jaar met aftrek van voorarrest. Toen een agent van poli tie de auto wilde aanhouden, omdat bekend was dat L. zich bij de ver koop van lappen stof schuldig maakte aan oplichting, had deze zich plotse ling in beweging gezet. De agent was toen op de motorkap gesprongen en L. had getracht hem door het ma ken van slingerende bewegingen en plotseling remmen hiervan af te schudden. De mede-inzittende van de auto H. A. F. H. werd wegens mede plichtigheid aan oplichting veroor deeld tot drie maanden voorwaarde lijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 13