In Alkmaar kwamen de Belgen met nieuwe victorie uit de bus Leo v. d. Pluijm blijft Rik v. Looij dicht op de hielen zitten Gemakkelijke sprintzege Nederlanders vooraan in de Tulpenrallye Europese handboogtitels ditmaal in Terneuzen te behalen Pijnlijk geval Soeterboek en Franken herstelden zich fraai Slappe vijfde etappe in Ronde van Nederland Wim van Est nu op de 8e plaats Behra gewond Wijziging voet- balprogram Geen kus voor de winnaar 1 De haven van Zeebrugge Opperste Sowjet akkoord met plan-Kroestjef Fransen en Belgen komen zich meten met Nederlanders 5 1 Radio-reportages I Nationale hoofdklasse-titel „klein Afsluitdijk ditmaal een „makkie" Am. commandant van Berlijn protesteert Vreedzaam peleton op vliegbasis Haarden en kachels toch duurder Miljoen schade door nachtvorst ZATERDAG 11 MEI 1957 ALKMAAR, vrijdagavond. In het sportpark van Alkmaar heeft iceer de Brabangonne geklonken. Weer vierde men daar een Belgische overwin, fling: Roger van Daele bracht de etappe Leeuwarden-Alkmaar op zijn naam en hij reed de ereronde, terwijl men in het Bel gische kamp opgewonden zijn gemoed luchtte over de onvergeeflijke blunder van een of andere Alkmaarse politieagent, die de schuld van een onregelmatige sprint op zich laadde en Rik van Looy zijn derde Rik van Looy zou onbetwist winnaar zijn geworden, als die functionaris hem niet de verkeerde kant had opgestuurd. En voordat van Looy en Piet van Est op deze verkeerde manoeuvre attent gemaakt werden en weer in het zadel zaten, snelde een groepje renners hen voorbij. Hierdoor raakte Rik van Looy in de achterhoede en ontging hem een zekere zege. Een onaange naam sluitstuk van een etappe, die als gevolg van de Belgische suprematie, weinig om het lijf had. Na het verlaten van Leeuwarden waren er enkele uitlooppogingen ge weest, die door de Belgen onmiddel lijk de kop werden ingedrukt. Rol en van den Broek waren de eersten ge weest, die een uitlooppoging onder namen, maar de Belgen zonden hen de sterk rijdende Schroeders na, die zijn taak afdoende opknapte. Van den Brand, Bruggenkamp, Dol en van der Pluym waagden het op hun beurt, maar nu bemoeide Rik van Looy himself zich met deze demarrage en met behulp van Schroeders en Mat- thijs liep ook deze vaderlandse vlucht op een fiasco uit. Na Bolsward (37 km) waagden Rusman, van Sluys, Junkermann en Gerrit Voorting hun kans, maar van Looy en zijn helpers Schroeders en Luyten waren waakzaam en riepen hen onmiddeUijk tot de orde, waarop de strijd zich eer neerlegde. (Van onze speciale verslaggever). etappezege onthieldDe Belgische oranje trui.drager had, toen hij de sintelbaan van het sportpark opreed, nog een ronde te rijden en op dat ogenblik lag hij een kleine 100 meter met alleen Piet van Est in gijn onmiddellijke nabijheid op het peleton voor, dat zich hijgend van inspanning en stuurmanskunst door de laatste haakse bochten in de oprijlaan naar het sportpark werkte. In ijzeren greep Na Bolsward gebeurde dit. De af sluitdijk naderde en de marineman nen van een mijnenveger, die van hun schuit de karavaan opwachtten, zagen niets dan een gesloten peloton, dat aan de kop afdoende door Rik van Looy en zijn mannen werd afge schermd. De Belgen hielden het pelo ton, dat de wind schuin in de rug had, in een ijzeren greep. Er was door het „IJzeren gordijn'' niet heen te kom-. i. Eén man riskeerde het: Rusman. Inderdaad raak'? hij een kleine vijf tig meter op het peloton voor, dat zich al bij het Belgisch machtsver- ton had neergelegd. Maar de Belgen zonden hem Schroeders weer mee. Dat gebeurde 16 km voor Den Helder en in gezelschap met Schroe ders, die telkens het tempo drukte, reed Husman bij voorbaat een ver loren strijd. Verder dan een kleine anderhalve minuut voorsprong op het door de Belgen gecontroleerde peloton, kon hij niet bereiken. Op weg naar Petten (143 km) dacht Rusman aan opgeven. Hij ging rechtop zitten, een voorbeeld, dat door Schroeders prompt werd ge volgd. De Belg had zijn taak gedaan en liet zich op het peloton afzakken, in de vaste overtuiging, dat Rusman die zich nog niet gewonnen wilde geven en doorging, zijn noodlot niet zou ontlopen. Rusman ontliep zijn noodlot niet, al kwam er achter Pet ten hulp opdagen. Van den Broek en Daan de Groot waren door het ijzeren scherm gebroken, maar er ging een Belg met hen mee, Luyten. Toen werd de kans op een succesvolle vlucht naar Alkmaar meteen de kop in gedrukt. Ingelopen 40 km voor de finish, in de buurt van Groet (150) werden zij door het peloton ingelopen, dat alleen nog maar kon hopen op de weggetjes naar het sportpark, om daar zijn kans te krijgen. Maar de Belgen hadden hun posi ties al ingenomen, zodat niets en nie mand hem kon verrassen. De beste positie van de Nederlanders wist Piet van Est nog te vinden, die er bij was toen Rik van Looy zijn laatste sprong nam. Zijn sprong naar de zege, die hij zeker bemachtigd zou hebben, als die Alkmaarse politieman maar enig ver stand van wielrennen zou hebben ge had. De man hield misschien meer van voetballen en zo werd een ver keerde handbeweging van deze func tionaris Rik van Looy en P. van Est noodlottig. Een troost Het werd zoals gezegd, een zeer on regelmatige aankomst, waarbij de oranje truidrager de chef d'equipe 't woord liet doen. Driessens roerde zijn mondje tegen de wedstrijdjury, die alle schuld van zich afwierp. Een troost was het voor de Bel- d^t van Daele de sprint won, \oor Donker, Gerrit Voorting, v. d. bsrand, van Tieghen en van Breenen. Huilend van spfjt zocht Piet van w ?.ouchecel op en toen alle bek- vechterij achter de rug was, kwam een gedesillusioneerde Wim van Est oinnen. 20 km voor de finish liep hij een lekke band op, en bovendien kwam hij daarbij nog te vallen. Met behulp van van Daan de Groot en v. d. Pluym werden de kostbare verloren gegane minuten weer inge lopen. Tevergeefs wachtte men in het sportpark op Jan Nolten. De lange Limburger had wegens kramp op moeten geven. Hij betaalde daarmee de tol van de inspanning van de vo rige dag. Etappe-resultaat Vijfde etappe van Leeuwarden naar Alkmaar, 190 km. 1 van Daele 4.27.31 met bonificatie 4.26.31; 2 Donker met bonificatie 4.27.01; 3 Gerrit Voorting z.t 4 van den Brand z.t. 5 van Tieghen z.t. 6 van Breenen z.t. 7 Junkermann z.t 8 Scol (D.) z.t. 9 Wolfs z.t. 10 Grondelaars z.t. 11 Bergmans 4.27.31, 12 Rol z.t. 13 Piet van Est z.t. 14 de Cock z.t. 15 Matthys z.t. 16 van den Brekel z.t. 17 Bruggekamp z.t. 18 ex aequo Post, van Sluys, Hceren, Adri Voorting, v. Wetten, Theo van Wychen, van Looy, Verplaetse, Luyten en Backaf (Did.) allen 4.27.31. Jan Nolten heeft in de buurt van Egmond aan Zee, de strijd gestaakt. De prijs voor de strijdlustigste ren ner kreeg Rol toegekend. Militaire trui 1 Adri Voorting 26 pnt. 2 Verplaetse 15 pnt. 3 Junkermann 11 pnt. 4 en 5 ex aequo van Daele en Bruggenkamp elk 8 pnt. 6 Rusman 6 pnt 7 van Looy 4 pnt. 8 ex aequo Ziegler, Wolfs Pauw en van 't Hof elk 3 pnt. 13 en 14 ex aequo Gerrit Voorting en van Sluys elk 1 pnt. Alg. ploegenklassement 1 België roodwit 75.44.45: 2 Neder land geel 75.52.02; 3 Nederland zwart 75.57.30; 4 Nederland rood-blauw 76.01.03 5 Nederland rood 76.04.53; 6 Duitsland 76.10.37; 7 Nederland rose 76.25.44. Van Looy behoudt de oranje trui en Adri Voorting de rood-wit-blauwe. Alg. klassement 1 van Looy 25.13.52; 2 van der Pluym 25.16.37; 3 Post 25.16.50. 4 van Daele 25.16.56, 5 v.d. Brekel 25.17.11, 6 van Breenen 25.17.32, 7 de Cock 25.17.51, 8 Wim van Est 25.19.11, 9 Luyten 25.19.36, 10 Verplaetse 25.19.56, 11 Gerrit Voorting 25.19.58, 12 Berg man 25.20.20. 13 Piet van Est 25.20.21, 14 V.d Brand 25.20.40. 15 Scholl 25.20.45. 16 Kersten 25.20.51. 17 van 't Hof 25.21.04, 18 Pauw 25.21.25. 19 Adri Voorting 25.21.29. 20 Rol 20.21.32. Er zijn nog 39 renners in de strijd. 0 Ook zondag en maandag zullen 2 via de radio reportages te beluis- 2 teren zijn over het verloop van 2 de Ronde van Nederland 2 Zondag wordt in de wekelijkse 2 2 sportrevue van de AVRO een deel 2 2 van de rit van Den Haag naar 2 J Roosendaal uitgezonden. Dit ge- 2 •beurt om 16.30 (half vijf). Om 2 18.05 uur (vijf over zes) is er ook 2 in het wekelijkse sportjournaal van de VARA nieuws over onze Ronde. 2 Maandagavond om 19.30 uur (half acht) wordt de aankomst te Amsterdam uitgezonden. 2 De reportages komen alle via 2 Hilversum II. De Officier van justitie te Stockholm heeft een geding aanhangig gemaakt tegen de aanvoerder van de Engelse voetbalclub Preston North End, J. E. Walton, wegens het ontvreemden van een scheermes uit het Zweedse wa renhuis Tempo". Een aanklacht is ingediend bij het tribunaal te Stockholm, waar Walton dinsdag a.s. zal moeten voorkomen. Walton deelde de politie mede", zo zeide de openbare aanklager, „dat hij het scheermes had opgenomen om het aan een teamgenoot te tonen. Hij wilde deze vragen, of hij het mes zou kopen. Hij werd echter gegrepen, naar hij aan de politie verklaarde, vóórdat hij dit kon doen." Vrijdag zijn te Kaatsheuvel de wed strijden om het Nederlands kampioen schap hoofdklasse klein biljart 38/2 voortgezet. Uitjlagen middagpartijen: Hier volgen alsnog de avondpartijen van donderdagavond: Vink Soeterboek Lieshout Mol Lieshout Beekman F ranken Everaard Everaard Lieshout Ligthart Mol 304 400 118 103 25.33 33.33 104 4 42 26.— 400 4 197 100.— 90 6 41 15.— 400 6 209 66.66 400 12 120 33.33 214 12 53 17.83 AVONDPARTIJEN. 400 20 149 20.— 369 20 73 18.45 Everaard 400 8 172 50.— Lieshout 32 8 11 4.— Vink 400 10 156 40.— Lieshout 291 10 82 29.10 Soeterboek 400 13 94 30.76 Mol 250 13 84 19.23 Beekman 400 12 103 33.33 Franken 300 12 81 25.— 321 13 107 400 13 121 24.69 30.77 Terwijl hij aan het stuur van een 4!2 liter Maserati trainde voor de Mille Miglia, die zondag wordt gere den, heeft de Franse piioot Jean Beh ra een ongeluk gehad. Toen hij een vrachtwagen wilde inhalen verloor hij de macht over het stuur, slipte en reed tegen het muurtje langs de weg op. Door de schok werd hij uit de wagen geslingerd waarbij hij een zware val deed. Met een diepe hoofdwond, tal van schaafwonden en een gebroken duim werd hij in het ziekenhuis te Miran- dola opgenomen. Volgens de dokters baart zijn toestand geen zorgen. De Amerikaanse commandant in Berlijn, Generaal Dasher, heeft bij de Russen geprotesteerd tegen het feit, dat een Amerikaans legerkonvooi onderweg van Berlijn naar West- Duitsland meer dan drie uur is opge houden. Russische officieren stonden er op, dat de identiteitspapieren van alle 132 man van het konvooi werden gecontroleerd. Generaal Dasher noemt het een schending van de viermogendheden- overeenkomsten. die de Westelijke geallieerde strijdkrachten vrijheid van verkeer naar en van Berlijn toe staan. Te Alkmaar passeerde de Belg L. van Daele flinks) als eerste de finish in de vijfde etappe van de Ronde van Nederland. Daarna kwamen A. Donker (midden) en Gerrit Voorting (rechts) in de vijfde etappe van ,?.an N.ed.?rland- Ui* houding van v. Daele s te conclude ren, dat hij met zijn tegenstanders weinig moeite heeft gehad. Niet zoals vorig jaar werd de etap pe van Leeuwarden naar Alkmaar, over de Afsluitdijk, een „moorde naar". De renners hebben het in deze Ronde echt kalm-aan gedaan. Zwaluwen (nieuwe stijl) tegen Leeds United Het Zwaluwen-elftal (nieuwe stijl), dat dinsdag 14 mei a.s. in het Ajax- stadion te Amsterdam tegen Leeds United speelt, is als volgt samenge steld: doel: Pieters Graafland (Ajax); achter: Wiersma (PSV) en Kuys (NAC). midden: Notermans (Fortuna '54), van der Hart (Fortuna '54) en Klaas- sens (VVV). voor: van der Kuil (Ajax), van Wissen (MVV), van Melis (Rapid JC) Wilkes (VW) en Carlier (Fortuna '54). Reserves: de Munck (Fortuna '54), Walhout (Noad), Timmermans (Ado) Hosselaar (Sparta). Blijkens een nader bericht van de KNVB zal Wiersma niet meespelen in de wedstrijd tegen Leeds United. De rechtsback van het Zwaluwen elftal zal later worden aangewezen. In het KNVB-wedstrydprogramma •oor morgen (zondag) zyn de navol ende v uzigingen aangebracht: V—NOAD (ere-divisie) wordt iisi'R' ?g V? •n?ei gespeeld. Emma— tp i C f le divisie A) wordt vandaag gespeeld. Ingelast is HeraclesZwol se Boys. Leon van Daele, de snelste sprinter in het Alkmaarse sport park, heeft vrijdagmiddag één pre mie niet ontvangen: de traditionele kus, die de roodharige, achttien jarige „miss" van deze Ronde vaak met enige schuchterheid op de ka ken van de winnaar drukt. Onze miss had gisteren het contact met de karavaan verloren; door autopech. Daardoor arriveer de zij te laat bij de eindstreep om haar dagelijkse taak te kunnen verrichten. Wellicht haalt zij za terdagmorgen, bij de start van de zesde etappe, haar schade dubbel in. Leon van Daele zal dat wel zo prettig vinden Kort na de start, gisteren in Leeu warden. „bezocht" de Ronde van Nederland ook de daar gestatio neerde vliegbasis. De renners heb ben kennelijk geen interesse voor de langszij staande Hunter-straaljagers Tussen het ministerie van Economische Zaken en verte genwoordigers van de haarden- en kachelindustrie is overleg geweest over de prijzen van haarden en kachels voor vaste brandstoffen. Als gevolg van een stijging van de prijzen van grondstoffen heeft de minister van Economische Zaken zich kunnen verenigen met een prijs verhoging ten opzichte van de prijs van 1 november 1956. Deze verhoging zal de publieksprijzen met ongeveer 3^% kunnen doen stiigen. Uitdrukkelijk is gesteld, dat het iedere fabrikant vrij moet staan de verhoging niet of slechts gedeeltelijk toe te passen en dat bij een daling van de grondstoffenprijzen deze prijs verhoging geheel of gedeeltelijk on gedaan moet worden gemaakt. De prijsstop haarden en kachels, die op 28 december 1956 werd afgekon digd, zal met ingang van 11 mei 1957 worden ingetrokken, op welke datum ook de bovengenoemde prijsverho ging zal kunnen ingaan. Pas nu blijkt hoezeer, vooral in het centrum van het land, de fruitteelt van de nachtvorst der laatste dagen geleden heeft. In het Kromme Rijn gebied Wijk bij Duurstede, Bunnik, Cothen, Houten en omgeving zijn boomgaarden, waarvan de bloesems en het gezette fruit voor honderd pro cent vernietigd zijn. Op verscheidene bedrijven is men reeds overgegaan tot ontslag van het volledig personeel. Bij ce tuinbouwvoorlichtingsdienst te Utrecht vragen veel kwekers advies en bijstand. Alhoewel de totale schade die zeker in de miljoenen guldens loopt voorshands nog niet is te ramen, zal alle fruit dit jaar een bijzonder hoge marktprijs gaan noteren. Volgens de kwekers is een derge lijke nachtvorst in mei sinds mensen heugenis niet voorgekomen. De Belgische minister-president Van Acker, heeft gisteren de 10e jaarbeurs van Brugge geopend. Tijdens een receptie in de goti sche zaal van het stadhuis wees de burgemeester op de econo mische en industriële ontwikke ling van de haven van Zee- brugge. De regering zal, aldus de minis ter, ten aanzien van de haven van Zeebrugge geen moeite ontzien, om de besprekingen, die sedert en kele weken tussen de Verenigde Staten en België aan de gang zijn, tot een goed einde te brengen. Indien de besprekingen slagen, zal de Belgische regering de nodige finan ciële offers doen, om de haven van Zeebrugge toegankelijk te maken voor schepen met grote tonnenmaat. De haven van Zeebrugge mag een mooie toekomst tegemoet zien, zo be sloot de minister. Zij zal de streek van Brugge en West-Vlaanderen een nieuwe stuwkracht geven. De Twee Kamers van de Opperste Sowjet het parlement van de Sowjet-Unie hebben met algemene stemmen een wetsontwerp goedge keurd, dat voorziet in de reorganisa tie en decentralisatie van de industri ële leiding. Dit plan-Kroestjef behelst vervan ging van het door Stalin opgebouwde gecentraliseerde industriële bestel door 93 economische raden in de ge hele Sowjet-Unie. Het hoofddoel is verhoging van de produktie en het tegengaan van verspilling. (Advertentie) Geen wagen, maar winnen! Als D MAÏZENA DU RYEA ge- bruikt is er van wagengeen sprake. U bent dan altijd zeker van een goed resultaatEr bestaat geen beter bindmiddel voor groenten soepen en sausen dan de echte 1 MAÏZENA DU RYE ABij gebruik hiervan zijn mislukkingen by voor baat uitgesloten Hans Kreisel en Dries ten Hope z(jn winnaars geworden van de Tulpen rallye 1957. Hun opgefokte Renault Dauphine liet zich ook tijdens de klas sementsproeven, die gisteren in Zand- voort werden gehouden, niet van de leidersplaats verdrijven. Op het circuit van Zandvoort wis ten verschillende deelnemers nog frappante prestaties te leveren. Zo bracht Jetten uit Boxmeer zijn kleine Goggomobil rond met een gemiddelde snelheid van niet minder dan 83 km per uur. De grote sensatie ging uit van de snelheidsrit, van de wagens van klas se G (verbeterde serie toerwagens en speciale toerwagens van 750 tot 1300 cc). Wanneer Hans Kreisel en Ten Hope als eerste in deze race zouden eindigen, was deze combinatie prak tisch zeker van de eerste plaats. Slechts de zilvergrijze Mercedes van Tak-Niemoeller zou de equipe doch dit was in feite theorie in de eindrangschikking nog kunnen passe ren. En Kreisel werd eerste, doch niet dan na lange en felle strijd met De handboogmaatschappij De Westerschelde te Terneuzen staat voor een der belangrijk ste gebeurtenissen in haar be staan. Aan haar is namelijk de organisatie opgedragen van de Europese kampioenschappen nandboogschieten op de staande wip, welke op 15 augustus zul len worden gehouden. Drie landen zullen aan de Europese kampioenschappen deelnemen: België Frankrijk en Nederland. Ieder land vaardigt een ploeg van 24 schutters af. Tegelijkertijd wordt ook het per soonlijk kampioenschap van Europa verschoten. De inzet van het landenkampioen- schap is een door het Belgisch Minis terie van Volksgezondheid en het Ge zin beschikbaar gestelde beker en de ze trofee zal reeds op zaterdag 18 mei I worden overhandigd aan de burge- j meester van Terneuzen die haar zal exposeren tot de dag van de kam pioenschappen. Op 18 mei organiseert „De Wester schelde" namelijk een grote interna tionale schieting op de staande wip. De deelnemers zullen 's morgens door het gemeentebestuur worden ontvan gen. De schieting gaat om geldprij zen, terwijl voor elke treffer een Delfts Blauw bord met wapens cn schuttersemblemen beschikbaar is. Indien er meer dan 120 schutters zijn, wordt een liggende wip bijgevoegd. De Europese kampioenschappen werden in 1954 te Ovezande op Zuid- Beveland gehouden, in 1955 te Schaer- beek in België en in 1956 te Haze- broek in Frankrijk. Het erecomité bestaat uit de burge meester van Terneuzen, mr. P. H. W. F. Teilegen, de burgemeester van Ovezande, Th. J. Andriessen en de burgemeester van Oudelande, W. N. van Liere. Het uitvoerend comité be staat uit: Jos de Clerck, voorzitter; R. Begheyn, secretaris-penningmees ter: Jos van Esbroek, C. Bek en P. v. d. Dries. Kalkman, die de Dauphine in de bochten ernstig kon bedreigen. Maar op de rechte einden liep Kreisel dank zij de 5 versnellingen van zijn Re nault steeds voldoende uit om het verlies in de bochten goed te kunnen maken. De eindstand luidt: 1 H. Kreisel-D. Ten Hope (Ned.) Renault Dauphine 0 strafpunten 75 winstpunten; 2 W. Tak-W. Niemoeller (Ned.) Mercedes 300 sl. 0—75; 3 Th. Koks-R. Gorris (Ned.) Porsche 1600 074; 4 M. Carstedt-Mevr. Mad Car- stedt (Zweden) Ford Fairlane 500 0— 72; 5 J. Flinterman-W. Greeve (Ned.) DKW; 6 A. Jetten-J. Korte (Ned.) Goggomobil 069; 7. Wallwork-Major A. Posnall (GB) Alfa Romeo 1900 su per 0—63y2; 8 J. Ray-I. Hall (GB) Sunbeam Rapier 063'i; 9 C. de Vries-J. Moorman (Ned.) Ford Fair lane 063; 10 J. Martens-B. Eerlich (Ned.) Fiat 1100 0—62. Hier ziet men Hans Kreisel, die eer ste werd in het voorlopig algemeen eindklassement

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 13