In Alkmaar kwamen de Belgen met
nieuwe victorie uit de bus
Leo v. d. Pluijm blijft Rik v. Looij
dicht op de hielen zitten
Gemakkelijke sprintzege
Nederlanders vooraan
in de Tulpenrallye
Europese handboogtitels ditmaal
in Terneuzen te behalen
Pijnlijk geval
Soeterboek en Franken
herstelden zich fraai
Slappe vijfde etappe in Ronde van Nederland
Wim van Est nu op de 8e plaats
Behra gewond
Wijziging voet-
balprogram
Geen kus voor de winnaar
1
De haven van
Zeebrugge
Opperste Sowjet
akkoord met
plan-Kroestjef
Fransen en Belgen komen
zich meten met Nederlanders
5
1 Radio-reportages I
Nationale hoofdklasse-titel „klein
Afsluitdijk ditmaal een „makkie"
Am. commandant van
Berlijn protesteert
Vreedzaam peleton op vliegbasis
Haarden en kachels
toch duurder
Miljoen schade
door nachtvorst
ZATERDAG 11 MEI 1957
ALKMAAR, vrijdagavond.
In het sportpark van Alkmaar heeft
iceer de Brabangonne geklonken. Weer
vierde men daar een Belgische overwin,
fling: Roger van Daele bracht de etappe
Leeuwarden-Alkmaar op zijn naam en hij
reed de ereronde, terwijl men in het Bel
gische kamp opgewonden zijn gemoed
luchtte over de onvergeeflijke blunder van
een of andere Alkmaarse politieagent, die
de schuld van een onregelmatige sprint op
zich laadde en Rik van Looy zijn derde
Rik van Looy zou onbetwist winnaar zijn geworden, als die
functionaris hem niet de verkeerde kant had opgestuurd. En
voordat van Looy en Piet van Est op deze verkeerde manoeuvre
attent gemaakt werden en weer in het zadel zaten, snelde een
groepje renners hen voorbij. Hierdoor raakte Rik van Looy in
de achterhoede en ontging hem een zekere zege. Een onaange
naam sluitstuk van een etappe, die als gevolg van de Belgische
suprematie, weinig om het lijf had.
Na het verlaten van Leeuwarden
waren er enkele uitlooppogingen ge
weest, die door de Belgen onmiddel
lijk de kop werden ingedrukt. Rol en
van den Broek waren de eersten ge
weest, die een uitlooppoging onder
namen, maar de Belgen zonden hen
de sterk rijdende Schroeders na, die
zijn taak afdoende opknapte. Van
den Brand, Bruggenkamp, Dol en van
der Pluym waagden het op hun beurt,
maar nu bemoeide Rik van Looy
himself zich met deze demarrage en
met behulp van Schroeders en Mat-
thijs liep ook deze vaderlandse vlucht
op een fiasco uit.
Na Bolsward (37 km) waagden
Rusman, van Sluys, Junkermann en
Gerrit Voorting hun kans, maar van
Looy en zijn helpers Schroeders en
Luyten waren waakzaam en riepen
hen onmiddeUijk tot de orde, waarop
de strijd zich eer neerlegde.
(Van onze speciale verslaggever).
etappezege onthieldDe Belgische oranje
trui.drager had, toen hij de sintelbaan van
het sportpark opreed, nog een ronde te
rijden en op dat ogenblik lag hij een kleine
100 meter met alleen Piet van Est in gijn
onmiddellijke nabijheid op het peleton
voor, dat zich hijgend van inspanning en
stuurmanskunst door de laatste haakse
bochten in de oprijlaan naar het sportpark
werkte.
In ijzeren greep
Na Bolsward gebeurde dit. De af
sluitdijk naderde en de marineman
nen van een mijnenveger, die van
hun schuit de karavaan opwachtten,
zagen niets dan een gesloten peloton,
dat aan de kop afdoende door Rik
van Looy en zijn mannen werd afge
schermd. De Belgen hielden het pelo
ton, dat de wind schuin in de rug
had, in een ijzeren greep. Er was
door het „IJzeren gordijn'' niet heen
te kom-. i.
Eén man riskeerde het: Rusman.
Inderdaad raak'? hij een kleine vijf
tig meter op het peloton voor, dat
zich al bij het Belgisch machtsver-
ton had neergelegd. Maar de Belgen
zonden hem Schroeders weer mee.
Dat gebeurde 16 km voor Den
Helder en in gezelschap met Schroe
ders, die telkens het tempo drukte,
reed Husman bij voorbaat een ver
loren strijd. Verder dan een kleine
anderhalve minuut voorsprong op
het door de Belgen gecontroleerde
peloton, kon hij niet bereiken.
Op weg naar Petten (143 km)
dacht Rusman aan opgeven. Hij ging
rechtop zitten, een voorbeeld, dat
door Schroeders prompt werd ge
volgd. De Belg had zijn taak gedaan
en liet zich op het peloton afzakken,
in de vaste overtuiging, dat Rusman
die zich nog niet gewonnen wilde
geven en doorging, zijn noodlot niet
zou ontlopen. Rusman ontliep zijn
noodlot niet, al kwam er achter Pet
ten hulp opdagen. Van den Broek en
Daan de Groot waren door het ijzeren
scherm gebroken, maar er ging een
Belg met hen mee, Luyten. Toen
werd de kans op een succesvolle
vlucht naar Alkmaar meteen de kop
in gedrukt.
Ingelopen
40 km voor de finish, in de buurt
van Groet (150) werden zij door het
peloton ingelopen, dat alleen nog
maar kon hopen op de weggetjes
naar het sportpark, om daar zijn
kans te krijgen.
Maar de Belgen hadden hun posi
ties al ingenomen, zodat niets en nie
mand hem kon verrassen. De beste
positie van de Nederlanders wist Piet
van Est nog te vinden, die er bij was
toen Rik van Looy zijn laatste sprong
nam.
Zijn sprong naar de zege, die hij
zeker bemachtigd zou hebben, als die
Alkmaarse politieman maar enig ver
stand van wielrennen zou hebben ge
had. De man hield misschien meer
van voetballen en zo werd een ver
keerde handbeweging van deze func
tionaris Rik van Looy en P. van Est
noodlottig.
Een troost
Het werd zoals gezegd, een zeer on
regelmatige aankomst, waarbij de
oranje truidrager de chef d'equipe 't
woord liet doen. Driessens roerde
zijn mondje tegen de wedstrijdjury,
die alle schuld van zich afwierp.
Een troost was het voor de Bel-
d^t van Daele de sprint won,
\oor Donker, Gerrit Voorting, v. d.
bsrand, van Tieghen en van Breenen.
Huilend van spfjt zocht Piet van
w ?.ouchecel op en toen alle bek-
vechterij achter de rug was, kwam
een gedesillusioneerde Wim van Est
oinnen. 20 km voor de finish liep hij
een lekke band op, en bovendien
kwam hij daarbij nog te vallen.
Met behulp van van Daan de Groot
en v. d. Pluym werden de kostbare
verloren gegane minuten weer inge
lopen.
Tevergeefs wachtte men in het
sportpark op Jan Nolten. De lange
Limburger had wegens kramp op
moeten geven. Hij betaalde daarmee
de tol van de inspanning van de vo
rige dag.
Etappe-resultaat
Vijfde etappe van Leeuwarden naar
Alkmaar, 190 km.
1 van Daele 4.27.31 met bonificatie
4.26.31; 2 Donker met bonificatie
4.27.01; 3 Gerrit Voorting z.t 4 van
den Brand z.t. 5 van Tieghen z.t. 6 van
Breenen z.t. 7 Junkermann z.t 8 Scol
(D.) z.t. 9 Wolfs z.t. 10 Grondelaars z.t.
11 Bergmans 4.27.31, 12 Rol z.t. 13
Piet van Est z.t. 14 de Cock z.t. 15
Matthys z.t. 16 van den Brekel z.t.
17 Bruggekamp z.t. 18 ex aequo Post,
van Sluys, Hceren, Adri Voorting, v.
Wetten, Theo van Wychen, van Looy,
Verplaetse, Luyten en Backaf (Did.)
allen 4.27.31.
Jan Nolten heeft in de buurt van
Egmond aan Zee, de strijd gestaakt.
De prijs voor de strijdlustigste ren
ner kreeg Rol toegekend.
Militaire trui
1 Adri Voorting 26 pnt. 2 Verplaetse
15 pnt. 3 Junkermann 11 pnt. 4 en 5
ex aequo van Daele en Bruggenkamp
elk 8 pnt. 6 Rusman 6 pnt 7 van
Looy 4 pnt. 8 ex aequo Ziegler, Wolfs
Pauw en van 't Hof elk 3 pnt. 13 en
14 ex aequo Gerrit Voorting en van
Sluys elk 1 pnt.
Alg. ploegenklassement
1 België roodwit 75.44.45: 2 Neder
land geel 75.52.02; 3 Nederland zwart
75.57.30; 4 Nederland rood-blauw
76.01.03 5 Nederland rood 76.04.53; 6
Duitsland 76.10.37; 7 Nederland rose
76.25.44.
Van Looy behoudt de oranje trui
en Adri Voorting de rood-wit-blauwe.
Alg. klassement
1 van Looy 25.13.52; 2 van der
Pluym 25.16.37; 3 Post 25.16.50. 4 van
Daele 25.16.56, 5 v.d. Brekel 25.17.11,
6 van Breenen 25.17.32, 7 de Cock
25.17.51, 8 Wim van Est 25.19.11, 9
Luyten 25.19.36, 10 Verplaetse 25.19.56,
11 Gerrit Voorting 25.19.58, 12 Berg
man 25.20.20. 13 Piet van Est 25.20.21,
14 V.d Brand 25.20.40. 15 Scholl
25.20.45. 16 Kersten 25.20.51. 17 van 't
Hof 25.21.04, 18 Pauw 25.21.25. 19 Adri
Voorting 25.21.29. 20 Rol 20.21.32.
Er zijn nog 39 renners in de strijd.
0
Ook zondag en maandag zullen
2 via de radio reportages te beluis-
2 teren zijn over het verloop van
2 de Ronde van Nederland
2 Zondag wordt in de wekelijkse 2
2 sportrevue van de AVRO een deel 2
2 van de rit van Den Haag naar 2
J Roosendaal uitgezonden. Dit ge- 2
•beurt om 16.30 (half vijf). Om 2
18.05 uur (vijf over zes) is er ook 2
in het wekelijkse sportjournaal
van de VARA nieuws over onze
Ronde. 2
Maandagavond om 19.30 uur
(half acht) wordt de aankomst te
Amsterdam uitgezonden.
2 De reportages komen alle via
2 Hilversum II.
De Officier van justitie te Stockholm
heeft een geding aanhangig gemaakt
tegen de aanvoerder van de Engelse
voetbalclub Preston North End, J. E.
Walton, wegens het ontvreemden van
een scheermes uit het Zweedse wa
renhuis Tempo". Een aanklacht is
ingediend bij het tribunaal te
Stockholm, waar Walton dinsdag a.s.
zal moeten voorkomen.
Walton deelde de politie mede",
zo zeide de openbare aanklager, „dat
hij het scheermes had opgenomen om
het aan een teamgenoot te tonen. Hij
wilde deze vragen, of hij het mes
zou kopen. Hij werd echter gegrepen,
naar hij aan de politie verklaarde,
vóórdat hij dit kon doen."
Vrijdag zijn te Kaatsheuvel de wed
strijden om het Nederlands kampioen
schap hoofdklasse klein biljart 38/2
voortgezet.
Uitjlagen middagpartijen:
Hier volgen alsnog de avondpartijen
van donderdagavond:
Vink
Soeterboek
Lieshout
Mol
Lieshout
Beekman
F ranken
Everaard
Everaard
Lieshout
Ligthart
Mol
304
400
118
103
25.33
33.33
104 4 42 26.—
400 4 197 100.—
90 6 41 15.—
400 6 209 66.66
400 12 120 33.33
214 12 53 17.83
AVONDPARTIJEN.
400 20 149 20.—
369 20 73 18.45
Everaard
400
8
172
50.—
Lieshout
32
8
11
4.—
Vink
400
10
156
40.—
Lieshout
291
10
82
29.10
Soeterboek
400
13
94
30.76
Mol
250
13
84
19.23
Beekman
400
12
103
33.33
Franken
300
12
81
25.—
321 13 107
400 13 121
24.69
30.77
Terwijl hij aan het stuur van een
4!2 liter Maserati trainde voor de
Mille Miglia, die zondag wordt gere
den, heeft de Franse piioot Jean Beh
ra een ongeluk gehad. Toen hij een
vrachtwagen wilde inhalen verloor hij
de macht over het stuur, slipte en
reed tegen het muurtje langs de weg
op. Door de schok werd hij uit de
wagen geslingerd waarbij hij een
zware val deed.
Met een diepe hoofdwond, tal van
schaafwonden en een gebroken duim
werd hij in het ziekenhuis te Miran-
dola opgenomen. Volgens de dokters
baart zijn toestand geen zorgen.
De Amerikaanse commandant in
Berlijn, Generaal Dasher, heeft bij de
Russen geprotesteerd tegen het feit,
dat een Amerikaans legerkonvooi
onderweg van Berlijn naar West-
Duitsland meer dan drie uur is opge
houden. Russische officieren stonden
er op, dat de identiteitspapieren van
alle 132 man van het konvooi werden
gecontroleerd.
Generaal Dasher noemt het een
schending van de viermogendheden-
overeenkomsten. die de Westelijke
geallieerde strijdkrachten vrijheid
van verkeer naar en van Berlijn toe
staan.
Te Alkmaar passeerde de Belg L. van Daele flinks) als eerste de finish
in de vijfde etappe van de Ronde van Nederland. Daarna kwamen A.
Donker (midden) en Gerrit Voorting (rechts) in de vijfde etappe van
,?.an N.ed.?rland- Ui* houding van v. Daele s te conclude
ren, dat hij met zijn tegenstanders weinig moeite heeft gehad.
Niet zoals vorig jaar werd de etap
pe van Leeuwarden naar Alkmaar,
over de Afsluitdijk, een „moorde
naar". De renners hebben het in
deze Ronde echt kalm-aan gedaan.
Zwaluwen (nieuwe stijl)
tegen Leeds United
Het Zwaluwen-elftal (nieuwe stijl),
dat dinsdag 14 mei a.s. in het Ajax-
stadion te Amsterdam tegen Leeds
United speelt, is als volgt samenge
steld:
doel: Pieters Graafland (Ajax);
achter: Wiersma (PSV) en Kuys
(NAC).
midden: Notermans (Fortuna '54),
van der Hart (Fortuna '54) en Klaas-
sens (VVV).
voor: van der Kuil (Ajax), van
Wissen (MVV), van Melis (Rapid JC)
Wilkes (VW) en Carlier (Fortuna
'54).
Reserves: de Munck (Fortuna '54),
Walhout (Noad), Timmermans (Ado)
Hosselaar (Sparta).
Blijkens een nader bericht van de
KNVB zal Wiersma niet meespelen in
de wedstrijd tegen Leeds United.
De rechtsback van het Zwaluwen
elftal zal later worden aangewezen.
In het KNVB-wedstrydprogramma
•oor morgen (zondag) zyn de navol
ende v uzigingen aangebracht:
V—NOAD (ere-divisie) wordt
iisi'R' ?g V? •n?ei gespeeld. Emma—
tp i C f le divisie A) wordt vandaag
gespeeld. Ingelast is HeraclesZwol
se Boys.
Leon van Daele, de snelste
sprinter in het Alkmaarse sport
park, heeft vrijdagmiddag één pre
mie niet ontvangen: de traditionele
kus, die de roodharige, achttien
jarige „miss" van deze Ronde vaak
met enige schuchterheid op de ka
ken van de winnaar drukt.
Onze miss had gisteren het
contact met de karavaan verloren;
door autopech. Daardoor arriveer
de zij te laat bij de eindstreep om
haar dagelijkse taak te kunnen
verrichten. Wellicht haalt zij za
terdagmorgen, bij de start van de
zesde etappe, haar schade dubbel
in. Leon van Daele zal dat wel zo
prettig vinden
Kort na de start, gisteren in Leeu
warden. „bezocht" de Ronde van
Nederland ook de daar gestatio
neerde vliegbasis. De renners heb
ben kennelijk geen interesse voor de
langszij staande Hunter-straaljagers
Tussen het ministerie van
Economische Zaken en verte
genwoordigers van de haarden-
en kachelindustrie is overleg
geweest over de prijzen van
haarden en kachels voor vaste
brandstoffen. Als gevolg van
een stijging van de prijzen van
grondstoffen heeft de minister
van Economische Zaken zich
kunnen verenigen met een prijs
verhoging ten opzichte van de
prijs van 1 november 1956. Deze
verhoging zal de publieksprijzen
met ongeveer 3^% kunnen doen
stiigen.
Uitdrukkelijk is gesteld, dat het
iedere fabrikant vrij moet staan de
verhoging niet of slechts gedeeltelijk
toe te passen en dat bij een daling
van de grondstoffenprijzen deze prijs
verhoging geheel of gedeeltelijk on
gedaan moet worden gemaakt.
De prijsstop haarden en kachels, die
op 28 december 1956 werd afgekon
digd, zal met ingang van 11 mei 1957
worden ingetrokken, op welke datum
ook de bovengenoemde prijsverho
ging zal kunnen ingaan.
Pas nu blijkt hoezeer, vooral in het
centrum van het land, de fruitteelt
van de nachtvorst der laatste dagen
geleden heeft. In het Kromme Rijn
gebied Wijk bij Duurstede, Bunnik,
Cothen, Houten en omgeving zijn
boomgaarden, waarvan de bloesems en
het gezette fruit voor honderd pro
cent vernietigd zijn. Op verscheidene
bedrijven is men reeds overgegaan tot
ontslag van het volledig personeel. Bij
ce tuinbouwvoorlichtingsdienst te
Utrecht vragen veel kwekers advies
en bijstand.
Alhoewel de totale schade die
zeker in de miljoenen guldens
loopt voorshands nog niet is te
ramen, zal alle fruit dit jaar een
bijzonder hoge marktprijs gaan
noteren.
Volgens de kwekers is een derge
lijke nachtvorst in mei sinds mensen
heugenis niet voorgekomen.
De Belgische minister-president
Van Acker, heeft gisteren de 10e
jaarbeurs van Brugge geopend.
Tijdens een receptie in de goti
sche zaal van het stadhuis wees
de burgemeester op de econo
mische en industriële ontwikke
ling van de haven van Zee-
brugge.
De regering zal, aldus de minis
ter, ten aanzien van de haven van
Zeebrugge geen moeite ontzien, om
de besprekingen, die sedert en
kele weken tussen de Verenigde
Staten en België aan de gang zijn,
tot een goed einde te brengen.
Indien de besprekingen slagen, zal
de Belgische regering de nodige finan
ciële offers doen, om de haven van
Zeebrugge toegankelijk te maken voor
schepen met grote tonnenmaat.
De haven van Zeebrugge mag een
mooie toekomst tegemoet zien, zo be
sloot de minister. Zij zal de streek
van Brugge en West-Vlaanderen een
nieuwe stuwkracht geven.
De Twee Kamers van de Opperste
Sowjet het parlement van de
Sowjet-Unie hebben met algemene
stemmen een wetsontwerp goedge
keurd, dat voorziet in de reorganisa
tie en decentralisatie van de industri
ële leiding.
Dit plan-Kroestjef behelst vervan
ging van het door Stalin opgebouwde
gecentraliseerde industriële bestel
door 93 economische raden in de ge
hele Sowjet-Unie. Het hoofddoel is
verhoging van de produktie en het
tegengaan van verspilling.
(Advertentie)
Geen wagen, maar winnen!
Als D MAÏZENA DU RYEA ge-
bruikt is er van wagengeen
sprake. U bent dan altijd zeker van
een goed resultaatEr bestaat geen
beter bindmiddel voor groenten
soepen en sausen dan de echte
1 MAÏZENA DU RYE ABij gebruik
hiervan zijn mislukkingen by voor
baat uitgesloten
Hans Kreisel en Dries ten Hope z(jn
winnaars geworden van de Tulpen
rallye 1957. Hun opgefokte Renault
Dauphine liet zich ook tijdens de klas
sementsproeven, die gisteren in Zand-
voort werden gehouden, niet van de
leidersplaats verdrijven.
Op het circuit van Zandvoort wis
ten verschillende deelnemers nog
frappante prestaties te leveren. Zo
bracht Jetten uit Boxmeer zijn kleine
Goggomobil rond met een gemiddelde
snelheid van niet minder dan 83 km
per uur.
De grote sensatie ging uit van de
snelheidsrit, van de wagens van klas
se G (verbeterde serie toerwagens en
speciale toerwagens van 750 tot 1300
cc). Wanneer Hans Kreisel en Ten
Hope als eerste in deze race zouden
eindigen, was deze combinatie prak
tisch zeker van de eerste plaats.
Slechts de zilvergrijze Mercedes
van Tak-Niemoeller zou de equipe
doch dit was in feite theorie in de
eindrangschikking nog kunnen passe
ren. En Kreisel werd eerste, doch
niet dan na lange en felle strijd met
De handboogmaatschappij De
Westerschelde te Terneuzen
staat voor een der belangrijk
ste gebeurtenissen in haar be
staan. Aan haar is namelijk de
organisatie opgedragen van de
Europese kampioenschappen
nandboogschieten op de staande
wip, welke op 15 augustus zul
len worden gehouden.
Drie landen zullen aan de Europese
kampioenschappen deelnemen: België
Frankrijk en Nederland. Ieder land
vaardigt een ploeg van 24 schutters
af. Tegelijkertijd wordt ook het per
soonlijk kampioenschap van Europa
verschoten.
De inzet van het landenkampioen-
schap is een door het Belgisch Minis
terie van Volksgezondheid en het Ge
zin beschikbaar gestelde beker en de
ze trofee zal reeds op zaterdag 18 mei
I worden overhandigd aan de burge-
j meester van Terneuzen die haar zal
exposeren tot de dag van de kam
pioenschappen.
Op 18 mei organiseert „De Wester
schelde" namelijk een grote interna
tionale schieting op de staande wip.
De deelnemers zullen 's morgens door
het gemeentebestuur worden ontvan
gen. De schieting gaat om geldprij
zen, terwijl voor elke treffer een
Delfts Blauw bord met wapens cn
schuttersemblemen beschikbaar is.
Indien er meer dan 120 schutters zijn,
wordt een liggende wip bijgevoegd.
De Europese kampioenschappen
werden in 1954 te Ovezande op Zuid-
Beveland gehouden, in 1955 te Schaer-
beek in België en in 1956 te Haze-
broek in Frankrijk.
Het erecomité bestaat uit de burge
meester van Terneuzen, mr. P. H. W.
F. Teilegen, de burgemeester van
Ovezande, Th. J. Andriessen en de
burgemeester van Oudelande, W. N.
van Liere. Het uitvoerend comité be
staat uit: Jos de Clerck, voorzitter;
R. Begheyn, secretaris-penningmees
ter: Jos van Esbroek, C. Bek en P.
v. d. Dries.
Kalkman, die de Dauphine in de
bochten ernstig kon bedreigen. Maar
op de rechte einden liep Kreisel dank
zij de 5 versnellingen van zijn Re
nault steeds voldoende uit om het
verlies in de bochten goed te kunnen
maken.
De eindstand luidt:
1 H. Kreisel-D. Ten Hope (Ned.)
Renault Dauphine 0 strafpunten 75
winstpunten; 2 W. Tak-W. Niemoeller
(Ned.) Mercedes 300 sl. 0—75; 3 Th.
Koks-R. Gorris (Ned.) Porsche 1600
074; 4 M. Carstedt-Mevr. Mad Car-
stedt (Zweden) Ford Fairlane 500 0—
72; 5 J. Flinterman-W. Greeve (Ned.)
DKW; 6 A. Jetten-J. Korte (Ned.)
Goggomobil 069; 7. Wallwork-Major
A. Posnall (GB) Alfa Romeo 1900 su
per 0—63y2; 8 J. Ray-I. Hall (GB)
Sunbeam Rapier 063'i; 9 C. de
Vries-J. Moorman (Ned.) Ford Fair
lane 063; 10 J. Martens-B. Eerlich
(Ned.) Fiat 1100 0—62.
Hier ziet men Hans Kreisel, die eer
ste werd in het voorlopig algemeen
eindklassement