Tunnel of hangbrug?
araat te Middelburg
wordt vrijdag geopend
Vandaag gouden bruiloft
bij Lammens Sas van Gent
hi
Haakon Stotijn speelt bij
Middelburgs Mannenkoor
Vlissingse vlootschouw
grootse manifestatie
Ir. Visser o ver mogelijkheden
en moeilijkheden
Drie methoden
Euromarkt en
vlasserij
Herdenking op
begraafplaats
te Kapelle
Z - Vlaanderen
„Van de brug
af gezien
VOOR MOEDERDAG
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 8 MEI 1957
De vaste oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen
Witte tanden - frisse adem
met COLGATE!
Twee lezingen te
Koewacht
Hoogwaterstanden
Nederlandse Marine roept de
jeugd een welkom toe
Walcheren
Een zeehaven
Vlissingen
AXEL
MIDDELBURG
Officiële ontvangst
Zuid-Beveland
GOES
Visser - Koole N .V.
AXEL
AGENDA
Vandaag
Morgen
Voor de leden van het Zeeuws genootschap te Middelburg heeft ir.
H. Visser van de polder Walcheren, op interessante wijze gesproken
over de mogelijkheden van een vaste oeververbinding met Zeeuwsch-
Vlaanderen, via een tunnel of een hangbrug en de moeilijkheden en
kosten daaraan verbonden.
In beginsel acht ir. Visser de bouw zowel van een tunnel als van
'n hangbrug mogelijk, al zijn 't werken van 'n omvang in Nederland onge
hoord. Op het eerste gezicht lijken hem ook de moeilijkheden voor een
brug minder groot dan bij een tunnel en met de kosten zal dit waar
schijnlijk ook zo zijn.
Ir. Visser besprak eerst de drie
verschillende methoden bij tunnel
bouw toegepast. Daar is allereerst
de z.g. sehildmethode, welke in Ant
werpen werd toegepast. Daartegen
kunnen ernstige bedenkingen worden
aangevoerd. Door het grote aantal
kleine elementen, waaruit de wand
wordt samengesteld is er aanleiding
tot lekkages.
Bij de open bouwputmethode wordt
niet, zoals bij de sehildmethode, on
der de grond maar in de open lucht
gewerkt, wat heel wat prettiger is.
Bij een dergelijk werk te Velzen
is het zo gedaan is het instandhou
den en het drooghouden van de put
de zwaarste opgave, daar die van 25
tot 30 meter beneden het maaiveld
ligt. Men heeft dan zeer zware grond
en waterkerende constructies nodig
in de vorm van stalen damwanden of
in die van de grondlichamen. Ook zit
er een intensief bemalngssysteem
aan vast.
Dan is er nog de zinkmethode,
waarbij men de tnunelelementen n 'n
tevoren gebaggerde gleuf laat zinken,
waarna de voegen onder water, door
middel van een duikerklok, dicht ge
maakt worden. De tunnel te Rotter
dam kwam op deze wijze tot stand.
De grote problemen hierbij zijn het
op de juiste plek op de grond zetten
van de afzonderlijke tunnelelementen,
vooral in een gebied waar sterke
getijstromen heersen.
Hangbruggen
Vervolgens onderwierp ir. Visser
de hangbruggen aan een beschou
wing. Het principe ervan is zeer een
voudig. Het dragende element wordt
gevormd door de kabels, waaraan
door middel van hangstaven het rij-
dek is ongehangen. Teneinde de
trekkracht in de kabel niet te groot
te doen worden moet die een zekere
doorbuiging hebben, welke gewoon
lijk ligt tussen een-achtste a een
twaalfde van de overspanning. Bij
een overspanning van 500 meter zal
dit ongeveer 50 meter zijn. Vandaar
de hoge ondersteuningspunten, want
wanneer de onderkant van het brug
dek zich van 50 tot 70 meter over
de waterspiegel moet bevinden,
krijgt men al gauw pijlers van 125
meter. Dit zijn enorme constructies
De kabels kunnen verankerd worden
in de landhoofden, die dan ook weer
zwaar uitgevoerd moeten worden.
Bij betrekkelijk kleine bruggen
300 400 meter overspanning moet
al gerekend worden op kabelkrachten
van 5,0006.000 ton! Enorme kunst
werken zijn nodig voor de onder
steuning van pijlers en landhoofden.
Bij de inaanbouw zijnde Makinac-
brug in Michigan met een over
spanning van 1159 meter zijn de
ronde hoofdpijlers op 60 meter onder
de waterspiegel gefundeerd en heb
ben een middellijn van 35 meter! De
bovenbouw op de hoofdpijlers, waai
de kabels overheen lopen, steekt 170
meter boven de waterspiegel uit.
Lastige Schelrle
Zeer uitvoerig is ir. Visser inge
gaan op de moeilijkheden,
voor een brug of tunnel door de
Schelde, de brede zee-arm, met zijn
diepe, wisselende geulen en grote eb-
en vloedverschillen. Het feit, dat de
geulen min of meer beweeglijk zijn
en geen constante diepte hebben,
schept problemen, zowel voor tunnel
als voor brug. Het steunpunt van
een brug mag nu eenmaal niet on
dergraven worden en ook het bloot
komen van een tunnel kan tot zijn
ondergang lijden. Natuurlijk kan
men een tunnel theoretisch zo diep
(Advertentie)
projecteren, dat bloot komen niet
mogelijk zou zijn, maar in feite is
men begrensd en het zou daarenbo
ven tot zulke dure constructies voe
ren, dat men de practisohe mogelijk
heid zou uitsluiten.
Het beste tracé
Nu is bij alle bandeloosheid, aldus
ir. Visser, van de Scheldestroom,
toch ook wel enige lijn in de ont
wikkeling te ontdekken en wordt de
zee-arm door het aanleggen en vast
houden van bepaalde oeverwerken
enigszins geremd in zijn al te wilde
sprongen. Verder komen de zeer
grote diepten vrijwel altijd voor op
de bochten en zijn de diepten op de
overgangen (buigpunten) veel min
der en ook minder wisselend.
In het trace over zo'n overgang, 5
km ten westen van Terneuzen
hebben de maximale diepten tussen
1800 en heden geschommeld tussen de
15 en 20 meter. De grootste diepte is
er thans nog geen 20 meter. Zo'n
tracé leek spr. het beste voor een
oeververbinding; zeker voor een tun
nel. Voor een brug zou een tracé in
de bochten, mits men de steunpun
ten buiten de bochten kan houden,
wellicht het verkieslijkst zijn, daar
de diepte van geul er dan niet ver
der toe doet.
Een vervelende bijkomstigheid is,
dat vrijwel overal in de Wester-
schelde onder beide oevers een geul
voorkomt, welke als vaarwater ge
bruikt wordt. Daardoor moet een
tunnel over de gehele lengte, op
diepte blijven en een brug op hoogte,
wat ook weer lange op_ en afritten
nodig maakt. Een brug over de Wes-
terschelde zal eveneens zeer hoog
moeten zijn vanwege de passerende
zeeschepen en oorlogsbodems, waar
van de grootste een vrije hoogte van
bijna 70 meter nodig hebben. Een
tunnel zal minstens 15 meter diep
moeten liggen vanwege de diepgang
der zee-reuzen.
En de kosten..
Aan de hand van veie berekenin
gen kwam ir. Visser tot de conclusie,
dat een tunnel door de Westerschelde
ongeveer 600 miljoen zou kosten
tienmaal meer dan die door het Y
en een brug rond 400 miljoen. Stelt
men ruwweg een vaste oeververbin
ding met Zeeuwsoh-Vlaanderen op
500 miljoen dan zullen de jaarlijkse
kosten van rente, afschrijving, on
derhoud en exploitatie op ongeveer
30 miljoen komen. De veerdiensten
over de Westerschelde kosten nu
4,5 miljoen en na aanschaf van de
grote boten op VlissingenBreskens
5,5 miljoen. Een vaste oeververbing
vervangt één boot en ontlast de beide
andere zodat mogeijk het tekort dan
daalt tot ongeveer 2 miljoen. De prijs
voor een vaste oeververbinding is dus
niet gering.
Maar ir. Visser ziet nog verder
en hij wees er op dat behalve de
vaste oeververbinding, ook de water
kering in de Westerschelde en de
normaliteit problemen zijn, die vroeg
of laat tot een oplossing zullen moe
ten komen en de kosten van zo'n
normalisatie zullen die van vaste
oververbinding en waterkering nog
verre overtreffen.
Normalisatie
Zouden deze drie werken in één
groot verband worden uitgevoerd,
dan zouden de totale kosten voor het
werk als geheel beslist lager zijn dan
bij uitvoering in volgorde. Het ziet
er echter wel naar uit, dat dit laatste
zal geschieden. De normalisatie, vgr-
reweg het belangrijkste werk, is
mischien nog wel een moeilijker in
ternationale zaak dan het Moerdijk
kanaal, welke nog wel niet zo gauw
tot een oplossing zal komen en wel
licht pas te eniger tijd, door de
dwang der omstandigheden, opgelegd
wordt.
De beveiliging van de landen aan
de Westerschelde, een nationale zaak,
aldus ir. Visser, kan hier niet op
wachten. De vaste oeververbinding
over de Westerschelde, waarschijnlijk
pas economisch rendabel in interna
tionale verhoudingen gezien, krijgt
misschien pas bij een normalisatie
van de Westersohelde haar kansen.
De beide in zekere zin internatio
nale aangelegenheden kunnen elkaar
gunstig beïnvloeden en in één geheel
gezien mogelijk eerder tot stand ko
men dan ieder afzonderlijk.
(Advertentie)
Ook in kleine maten (36-40)
is onze
JAPONNENCOLLECTIE
RUIM GESORTEERD
Prijzen vanaf f 19.75
0
BREDA KARRESTRAAT 17
Vandaag: is het 50 jaar geleden, bleef wel hard werken, maar het
dat Petrus Lammens en Mathilda de
Ridder uit Sas van Gent in de paro
chiekerk te Terneuzen in het huwe
lijk traden. Het jubilerende echtpaar
geniet thans van een welverdiende
rust na een leven van hard, ja
soms zeer hard werken.
Na hun huwelijk vestigde het echt
paar Lammens- de Ridder zich in
de gemeente Hoek in de Stellapol-
der, waar de heer Lammens werk
te bij de landbouwer P. Kindt. Reeds
in 1910 echter verhuisden ze naar
Sas van Gent. Na enige tijd bij boe
ren gewerkt te hebben en ook gehol
pen te hebben aan de aanleg van
het tramspoor, begon de heer Lam
mens het tijd te vinden om ook eens
te proberen ..zelfstandig" te worden.
Een mooi ideaal waarvoor geen moei
te hem te veel was. De heer Lam
mens bleef in loondienst werken,
maar daarnaast begon hij met de
opbouw van een eigen bedrijfje. Zo
genaamd beestjes" (kalveren) wer
den aangekocht, opgekweekt en weer
verhandeld, later werd een paar ge-
met land gepacht en zo groeide lang
zamerhand het ideaal van het echt
paar Lammens-De Ridder.
Na veel zwoegen en hard werken
brak eindelijk het ogenblik aan dat
de jubilarissen zich geheel aan hun
eigen bedrijfje konden wijden. Het
Bestrijdt tandbederf
de gehele dag
Grote tube
slechts 70 ct
Standaard tube 44 ct
Familietube 100 ct
Colgate vernietigt met éénmaal poetsen wel 85%
der bacteriën, die slechte adem veroorzaken
Aan de uitvoering van het Middel
burg Mannenkoor, die woensdag
avond 15 mei a.s. in de concert- en
gehoorzaal zal worden gegeven, zal
de eerste hoboist van het Concert
gebouworkest te Amsterdam, Haa
kon Stotijn zijn medewerking verle
nen.
De dirigent van het mannen
koor, de heer Jan Kuiler, zal de
pianobegeleiding verzorgen. Haakon
Stotijn, die in 1915 in Den Haag het
levenslicht zag, genoot zijn muzikale
opleiding aan het Kon. Conservato
rium in die plaats. Zijn vader, Jaap
Stotijn, gaf hem daarbij nog hobo-
lessen. Reeds op 20-jarige leeftijd
werd hij tot solo-hoboist benoemd bij
het Stedelijk Orkest van Bern. Sedert
1940 speelt hij bij het Concertgebouw
orkest.
Haakon Stotijn zal tijdens de uit
voering van het Middelburgs Man
nenkoor zowel voor als na de pauze
optreden. Voor de pauze zal hij met
Jan Kuiler de Sonate in C kleine
terts voor hobo en piano van Vivaldi
vertolken; na de pauze zal zijn spel
te beluisteren zijn in de Suite Buco-
lique voor hobo cn piano (H. Godron)
en in ..Piéce en forme en in enkele
ra" van Maurice Ravel en in enkele
oud-hollandse boerendansen.
Het koor opent de avond met het
,,Bundeslied" van Mozart. Voor de
pauze staan verder werken op het
programma van Brahms (In stiller
Nacht), Schubert, Mendelssohn en
Palestrina CHodie Christus).
Voordat Haakon Stotijn na de pau
ze aan zijn optreden begint, zal het
mannenkoor te beluisteren zijn in een
tweetal negro-spirituals, „Deep ri
ver" en „Swing low' sweet chariot".
Het koor zal de avond besluiten
met „Serenade d'Hiver" van Camille
Saint Saëns en het Soldatenkoor uit
,,Faust" van Gounod.
was toch ook niet meer nodig om
overdag bij de boer te werken en
's nachts suikerbieten te gaan la
den op de tramwagons om iets bij
te verdienen.
Het hoeft geen betoog dat ook me
vrouw Lammens haar steentje heeft
bijgedragen tot het bereiken van het
gestelde doel. Ook zij heeft een leven
van hard werken achter de rug en ze
is ongetwijfeld een grote steun ge
weest voor haar man.
De oudjes wonen nog steeds op
het bedrijfje, maar dat wordt nu ge
dreven door een getrouwde zoon, die
bij hen inwoont. Stil zitten kunnen
de vitale jubilarissen echter nog niet
want ondanks hun ouderdom steken
ze nog steeds een handje toe.
Het echtpaar Lammens-de Ridder
heeft 5 kinderen en 14 kleinkinderen,
die alle in de omgeving van Sas
van Gent wonen. De meeste kinde
ren werken ook nog steeds in het
boerenbedrijf.
Vandaag zal het dus feest zijn. Een
actief feestcomité heeft hiervoor de
nodige voorbereidingen getroffen.
(Advertentie)
JU hefy aJUycL
In Don Bosco te Koewacht hadden
een tweetal lezingen plaats, georga
niseerd door de r.-k. Zeeuwsch VI.-
Vlassersbond, waarvoor een grote be
langstelling bestond. Als eerste sprak
dr. van Lierde van het Departement
van landbouw over: ,,De voornaam
ste aspecten van de Europese markt".
Deze lezing werd direct gevolgd
door de Belgische aud-minister De-
guae die sprak over: ,,de gevolgen
voor de vlasindustrie in de Euro-
markt". Spreker memoreerde o.a. het
pessimisme in de vlasindustrie ge
durende de laatste vijf jaar, waarbij
hij naar voren bracht dat enkel de
familiebedrijven en zeer grote bedrij
ven het momenteel in de vlasindu
strie kunnen volhouden. Spreker was
de mening toegedaan dat men nu
gekomen is aan het breekpunt.
In 1956 is vooral de levering van
Russische vlasprodukten in West
Europa een hartsteek geweest in on
ze vlasnijverheid.
In de toekomst zal er een verruiming
moeten komen in de afzet van vlas
produkten, welke de laatste 20 jaar
2,5 maal is verdubbeld. De vlassers
fabriceren thans 2,5 a 3 maal zoveel
vlaslint met hetzelfde personeel als
20 jaar geleden, doch de winsten in
de vlasserij zijn zeer sterk gedaald
en zijn bij vele vlassers op zeer gro
te verliezen gekomen. Door een ver
hoging van de levensstandaard in de
Euromarkt kan dit ten gunste komen
aan het linnenverbruik. Reeds de laat
ste jaren is men in de landen, welke
bij de Euromarkt betrokken zijn,
meer lijnwaad gaan gebruiken, doch
het minste lijnwaad wordt nog steeds
gebruikt in de vlasproducerende lan
den, vooral in België en Nederland.
In België is het vooral de vlasindu
strie zelf, welke zeer weinig lijnwaad
gebruikt. Het heffen van een buiten
tarief voor de landen, welke niet bij
de Euromarkt zijn aangesloten, is na
delig voor de vlasindustrie, aange
zien wij met ons linnen nog vooral op
de export zijn aangewezen. Meerdere
voor- en nadelen werden door spreker
naar voren gebracht, doch. het komt
hier op neer. dat Nederland en Bel
gië op normale wijze in de Euro
markt zeker zullen kunnen concurre
ren tegen Frankrijk en waarschijnlijk
een afzetgebied vinden van vlasga
rens in Frankrijk. Ook een vermen
ging, waar men tegenwoordig druk
mee bezig is, van vlas met incalqn
kan een verbetering betekenen voor
de vlasindustrie. In de nabije jaren
zal het in de vlasserij zeker nog ploe
teren blijven om het hoofd boven wa
ter te houden. Na deze lezingen had
den nog diverse discussies plaats be
treffende genoemde onderwerpen.
Voor de provincie Zeeland gelden
voor morgen, donderdag 9 mei, de
volgende hoogwaterstanden: te Hans-
weert om 10.48 en 23.12 uur; te Ter
neuzen om 10.24 en 22.49 uur en te
Vlissingen om 9.54 en 22.19 uur.
(Van onze speciale verslaggever)
„De Nederlandse jongeren houden niet meer zo van de zee
als vroeger. Toch blijft het lage-landje-aan-de-zee een belanrij-
ke zeevarende natie. Om jong en oud te doen herinneren aan
de grote dagen van een Michiel de Ruyter en aan de mo
gelijkheden, die er ook nu nog op de zeeën liggen, geeft de
Nederlandse marine van 2 tot en met 7 juli te Vlissingen een
vlootschouw ten beste. Een vlootschouw, die ongetwijfeld in
drukwekkend zal zijn", zo zei de luitenant-ter-zee J. Kroon van
de marinevoorlichtingsdienst.
De vlootschouw te Vlissingen wordt
een van de grootste manifestaties in
het kader van de de Ruyterherden-
kingen. In het kort werd dit reeds in
dit blad meegedeeld. Op d' 2e juli
varen de schepen, die aan de show
deelnemen, de binnenhaven van Vlis
singen binnen. Het grootste schip
van de vloot is hr. ms. ..De Zeven
Provinciën", een befaamde kruiser.
Het schip heeft een waterverplaat
sing van niet minder dan 10.000 ton.
Het heeft een lengte van ruim 185
meter. Het wordt bemand door niet
minder dan 957 koppen. „De Zeven
Provinciën" is het zevende schip van
deze naam. Het houdt de herinnering
levendig aan een van de hoogtepunten
van onze nationale geschiedenis, na
melijk de „Unie van Utrecht", waar
bij de zeven provinciën zich aaneen
sloten tot een oorlogsbondgenoot
schap. Het eerste schip werd in 1643
gebouwd, het tweede nam deel aan
de beroemde tocht naar Chatham.
Het derde, een linieschio, was het be
kende, voortreffelijk gebouwde vlag-
geschip van Michiel de Ruyter. Het
schip, dat naar Vlissingen komt,
bracht het koninklijk paar voor een
staatsiebezoek naar Zweden. Het nam
kort geleden deel aan een vloot
schouw in Amerika.
Een tweede belangrijk vaartuig, dat
in de Sche^destad zal aanleggen, is
de onderzeebootjager Noordbrabant.
Het heeft een bemanning van 246
koppen. Aan boord van deze „jager"
bevindt zich een uitgebreide appara
tuur ter opsporing en vernietiging
van onderzeeboten.
Hr. ms. Jaguar, een fregat, zal
eveneens acte de présence geven. De
bemanning bes.taat uit 91 personen.
Het fregat is een van de zeven fregat
ton van de roofdierklasse, die de
Verenigde Staten in het kader van
de wederzijdse hulpverlening aan de
Nederlandse marine heeft overgedra
gen. Het schip werd op 11 juni 1954
in New Orleans in dienst gesteld.
Het vaart momenteel als visser ij-poli-
tiekruiser.
De patrouillevaartuigen Balder,
Bulgia en Hefring, hebben elk een
Op 18 mei a.s., 's morgens om lialf
twaalf zal op de centrale Franse mi
litaire begraafplaats te Kapelle een
herdenkingsplechtigheid worden ge
houden, waarbij herdacht zullen wor
den de in de meidagen van 1940 in
ons land gesneuvelde Franse militai
ren.
Aan de voet van het monument op
deze begraafplaats zal een kransleg-
ging plaats vinden en daarna zullen
de vele genodigden worden ontvan
gen op het gemeentehuis van Kapelle.
Bij deze plechtigheid zullen o.m. aan
wezig zijn de Franse ambassadeur
in ons land, verschillende leden van
de Franse consulaire dienst. Een
Franse admiraal komt hiervoor naar
Kapelle alsmede verschillende nabe
staanden van de in Kapelle begraven
Franse soldaten. Verder is o.m. ook
de commissaris van de koningin in
Zeeland voor deze plechtigheid uitge
nodigd.
Tenslotte zal het door de Franse
autoriteiten zeer op prijs worden ge
steld indien ook de bevolking van Ka
pelle, welke steeds met zoveel liefde
zorgt voor deze graven, bij de plech
tigheid aanwezig zou zijn.
99
Vele Middelburgers zullen zich
het machtige moment herinne
ren, waarop geallieerde tanks op
6 november van het jaar 1944
de met Duitsers volgepropte
stad binnenreden.
De stalen kolossen ratelden
over het wekdek van de Lange-
viele de stad binnen om bij
Dam 6, waar de Duitse bevel
hebber zetelde, tot stilstand te
komen. De overgave was spoedig
getekend.
Toen was het oorlog. Toen be
tekenden de tanks nieuwe vrijheid
verlossing van een ellendig juk,
nieuw geluk. Daarom was het
binnenrollen van die tanks op dat
moment machtig. Men wist wat
het betekende. Nu in vredestijd
lijkt het iets anders. Maar het
is in wezen hetzelfde. Daarom
zullen a.s. donderdag, de dag
voor de opening van „Paraat",
de grote tentoenstelling van le
ger en luchtmacht, als weer zo'n
felle kolos binnen de stadspoor
ten komt, veel Middelburgers die
taak anders zien. Het verschil
met 6 november 1944 is alleen,
dat gemeentewerken de straten
niet zal behoeven te herstellen,
want de machtige tank, die in
de loop van donderdag op de
markt (ze komt voor het stad
huis naast enkele vliegtuigen te
staan) arriveert, zal met zijn
tonnen-gewicht de Middelburgse
plavuizen niet omwoelen. Nee, ze
wordt heel netjes per auto als
een kostbaar pakketje aan het
Middelburgse stadhuis bezorgd.
Trouwens het zal niet aan de
opmerkzaamheid van de Zeeuw
se hoofdstedelingen zijn voorbij
gegaan, dat met het opbouwen
van de tentoonstelling in de gro
te Schuttershofzaal er naast voor
en achter het stadhuis al werd
begonnen. Er is over deze ten
toonstelling „Paraat", die geheel
afwijkt van die welke enige tijd
geleden te Goes was te bezich
tigen, heel veel te vertellen.
Naast die tank zal er een 9 T.L.-
luchtdoelartillerie-vuurmond wor
den opgesteld. Er komt een ge
reedschapswagen, een ambulan
cewagen en een wagen van de
genie, een „werkplaats op wie
len". Een verbindingswagen zal
doorlopend contact onderhouden
met een radiopost op de Veluwe.
Deze luchtmacht is minstens zo
spectaculair vertegenwoordigd
met een Thunderjet en een Har-
vard-lesvliegtuig. De binnenten-
toonstelling, die dus in het Schut
tershof wordt opgesteld, bestaat
uit welverzorgde, zelfs artistie
ke panelen, die tezamen het ver
haal van leger en luchtmacht,
en bovenal van de mens door de
eeuwen heen vormen. Zij laten
de strijd van de mens tegen de
natuurelementen zien en de strijd
van de mensen onderling. In een
speciaal NAVO-paneel is het zoe
ken naar eenheid om weerstand
te kunnen bieden aan terreur en
verdrukking van bepaalde vol
ken gesymboliseerd. De land
macht is in de verschillende on
derdelen weergegeven. Milva en
Luwa hebben op de tentoonstel
ling hun eigen plaats. Een fan
tastisch paneel van de lucht
macht, met een schitterend wol
kendecor, laat alle typen vlieg
tuigen zien, die thans bij de
luchtmacht in gebruik zijn. Er
is uiteraard op zulk een tentoon
stelling te veel om in een kort
bestek op te sommen. Vermeld
zij nog de cineac en linktrainer,
ide op het appel van de lucht
macht niet ontbreken.
De opening van de tentoonstel
ling wordt vrijdagmiddag 10 mei
om vier uur in de burgerzaal van
het stadhuis door burgemeester
mr. dr. N. Bolkestein van Mid
delburg verricht. Zij zal tot en
met zaterdag 18 mei te bezich
tigen zijn. Voor de opening
maakt de Koninklijke Militaire
Kapel een mars door de stad.
De mars, die de Kon. Militai
re Kapel door de stad zal ma
ken gaat langs de volgende rou
te:
Koningsstraat (kazerne) - Zuid
singel - Bleek Korte Burg -
Gruenmarkt - Nieuwe Burg -
Markt - Pottenmarkt - Plein
1940 - Gortstraat - Varkens-
markt - Hoogstraat - Nieuwe Ha
ven - Turfkaai - Houtkaai - Se-
geersstraat - Lange Delft
Markt - Stadhuis.
Na de opening marcheert de
kapel als volgt af:
Markt Lange Noordstraat -
Korte Noordstraat Zuidsingel -
Koningsstraat (kazerne).
Zondag zal de tentoonstelling
gesloten zijn. Op de avond van
de openingsdag geeft de Konink
lijke Militaire Kapel in ceremo
nieel tenue een daverende taptoe
op de markt. Deze z.g. bewe
gende taptoe begint om negen uur
en zal drie kwartier duren.
bemanning van 27 koppen. De sche
pen werden op de Nederlandse ma
rinewerf in Den Helder gebouwd. Zij
zijn genoemd naar goden, voorko
mende in de Noorse mytologie.
Tenslotte komen er vier mijhenve-
gers. elk met een bemanning van 44
personen. De nettenlegger hr. ms.
Cerberus is eveneens present, alsme
de de onderzeeboot hr. ms. Zee
leeuw met 78 koppen aan boord.
Voor het plbliek
Het verheugde de luitenant Kroon
te kunnen meedelen, dat voor het
publiek dagelijks de mogelijkheid zal
bestaan voor een bezoek aan de sche.
pen. Het zal interessant zijn een blik
op te vangen van de vlaggenparade,
die elke morgen om negen uur wordt
gehouden. Het zal ook interessant zijn
te kijken naar een zoeklichtspel, dat
op een van de avonden wordt gehou
den, terwijl het bijwonen van demon
straties aan boord van de schepen
bijzonder attractief wordt gepresen
teerd.
Om de liefde tot de zeq.bij de jeugd
aan te wakkeren zullen instructie-
tochten worden gemaakt.
„Wy verwachten duizenden en nog
eens duizenden jongeren", aldus de
luitenant. „Het gebeurt slechts zel
den, dat de jeugd van zo dichtbij
kennis kan maken met de marine. De
ligging van de schepen van 2 tot en
met 7 juli valt nog in de schoolpe
riode. Het zou een goede tip kunnen
zijn te zeggen, dat onderwijzers met
hun klassen welkom zijn".
Tenslotte wees de luitenant op de
illuminatie van de schepen.
In een rede, die mr. J. Vink,
directeur van de rijksdienst voor
het nationaal plan gisteren te
Tilburg hield voor een groot aan
tal Brabantse autoriteiten, viel de
schijnwerper op Zeeland. Mr.
Vink sprak over de uitbouw van
de randstad Holland en zei, dat
er aan de Nederlandse kust plaats
is voor een grote haven. Hij dacht
daarbij aan Vlissingen, beter ge
schikt dan Bergen op Zoom.
..De toekomst van de scheep
vaart wijst erop," aldus spreker,
„dat zeehavens worden geprefe
reerd. De schepen worden steeds
groter".
Hij zei ook, dat het kanaalge-
bied van Zeeuwsch-Vlaanderen
veel meer mogelijkheden tot ont
wikkeling heeft.
Philippine
NIEUWE BUSHALTE.
Binnenkort krijgt men hier een
nieuwe bushalte nl. even voorbij het
B.P. benzinestation. Dat betekent 'n
goede verbetering te meer daar bij
deze halte ook een wachtlokaaltje
komt. De reizigers(sters) behoeven
dus niet meer in de regen te staan
wachten.
VERKEERSCOMMISSIE SCHAFT
VERKEERSMAQUETTE AAN
Onze plaatselijke verkeerscommis-
sie is overgegaan tot het aanschaffen
van een verkeersmaquette. Dank zij
enkele goede gevers werd de vereni
ging financieel in de gelegenheid ge
steld om een uiterst moderne magne
tische maquette aan te schaffen.
Daarop kunnen alle mogelijke ver
keerssituaties worden voorgesteld, zo
dat ze voor het aanschouwelijk onder
wijs goede diensten zal bewijzen. Het
is niet onmogelijk dat de plaatselijke
commissie de magnetische maquette
ter beschikking zal stellen van de
scholen, bijv. ter voorbereiding van
het praktische gedeelte voor het
jeugdverkeersexamen. De plaatselij
ke consul, wmr, le kl. Eggermont,
hoopt dat het tevens een middel zal
zijn om ook bij de ouderen de belang
stelling voor het verkeersonderwijs
levendig te houden.
SPEELWEI OOST WORDT
GEëGALISEERD
De voorzieningen voor een tweede
speelterrein zijn thans zo ver gevor
derd, dat kon worden overgegaan tot
het egaliseren van de speelwei Oost,
naast het gezellenhuis.
Zo vlug mogelijk zal worden over
gegaan tot de inzaai van het gras.
Men hoopt dit jaar nog tot de ope
ning van deze tweede speeltuin te
kunnen overgaan.
Clinge
WIT GELE KRUIS.
Op donderdagavond a.s. om 19.30
uur zal de vereniging Het Wit Gele
Kruis haar jaarlijkse algemene ver
gadering organiseren in het St. Alo-
ysiuspatronaat. De agenda vermeldt
o.a. bestuursverkiezingen.
IJzendijke
HERZIENING UITBREIDINGS
PLAN IN DE RAAD
Vrijdag zal de raad in het ge
meentehuis openbare vergadering
bijeenkomen, des avonds om zeven
uur.
De agenda omvat een dertiental
punten, waaronder enkele subsidie
verzoeken. begrotingswijzigingen 1956
en 1957 cn de vaststelling van het
ontwerp tot herziening van het goed
gekeurde uitbreidingsplan der ge
meente. Het ontwerp tot herziening
heeft ter inzage gelegen van 8 april
tot en met 6 mei. Er werden geen
bezwaren ingediend.
In de Burgerzaal worden door het
gemeentebestuur vrijdag a.s. om drie
uur ontvangen de leden der Engelse
fanfare „Fodens Motor Works Band",
die hier komen concerteren.
(Advertentie)
Schouwburg Roosendaal
18e BRABANTSE REVUE
NOU MOTTE KIJKE
Onherroepelijk laatste
voorstelling.
Donderdag 9, vrijdag 10 en zon
dag 12 mei. Plaatsbespreken tel.
4344 doorlopend.
De reeks toneelvoorstellingen, wel
ke de Z.V.U. voor haar leden in dit
seizoen organiseerde, werd besloten
met het aangrijpende stuk van de
Amerikaan Arthur Miller „Van de
brug af gezien", een werk dat zijn
„Dood van een handelsreiziger" nog
in kracht, spanning en originaliteit
overtreft.
Het is een tragedie van de boot
werker Lddie, wiens toewijdingsvolle
genegenheid voor zijn nichtje en
pleegkind iets te ver gaat, waardoor
die ontspoort in een brandende jalou-
zie als dat nichtje zich verlieft op da
jonge Italiaan Rodolfo.
Deze Italiaan is met zijn oudere
broer Marco, clandestien naar de
Ver. Staten geëmigreerd, onderdak
vindend te New York bij Eddie,
wiens vrouw familie van hen is.
In razend tempo ontwikkelt zich
dan het drama en ziet men de ruwe
maar nobele Eddie degenereren tot
een door haat gedreven nijdigaard,
die komt tot vuig veraad en daarna
het mes opheft tegen hen, die hem
daarom verachten; het mes dat hem
dan zelf treft.
Ko van Dijk heeft deze Eddie in
zijn goedheid teerheid en verscheurd
heid en verbijsterende neergang weer
gegeven met een echtheid, welke de
zaal schokte en greep. De nog jeug
dige Sigrid Koetse speelde het nichtje
Catherine eerst met aandoenlijke on
gereptheid en later, toen de vrouw
het kind in haar verdrongen had,
haast furieus. Op even hoog peil
stond de creatie van Shaffy als de
aanvankelijk zo onbevangen jonge
Italiaan Rodolfo en Frans 't Hoen
maakte Marco, de man met de stie
renkracht, volkomen aanvaardbaar.
Jopie Koopman, de vrouw van Eddie,
deed o.i. iets te week. Henk Rigters,
de meesterlijke regisseur, had de
rol van de advocaat Alfieri, die -
een goede vondst van de schrijver -
ook als verteller optrad, de taferelen
aaneenreeg en voorvoelen liet wat
er te gebeuren stond.
Enkele bijfiguren typeerden, met
de oorspronkelijke toneelbouw en de
suggestieve decors, op treffende wij
ze de geheel eigene sfeer van Brook
lyn.
De van meeleven en spanning ver
vulde zaal ontlaadde zich tenslotte in
een ovationeel applaus, van een leng
te en kracht zoals we nog maar zel
den in de „Prins" hoorden.
Voor Ko van Dijk en Sigrid Koetse
waren er nog surprises.
Kruiningen
WACHTMEESTER GOUDSWAARD
NAAR HAAMSTEDE
De wachtmeester der le klasse P.
M. Goudswaard is met ingang van 8
mei overgeplaatst naar Haamstede.
Hierdoor gaat het laatste lid van
het rijkspolitie-personeel, dat in het
dorp verbleef tijdens de rampdagen
en gedurende de maanden, dat Krui
ningen overstroomd gebied was, onze
gemeente verlaten.
De bewoners van Kruiningen zullen
deze politiemannen niet gauw verge
ten, in het bijzonder de thans ver
trekkende wachtmeester niet, die
door zijn correct optreden de sym
pathie van de burgerij had.
(Advertentie)
ZONDAG 12 MEI
Grote keuze
a Pyjama's
0 Blouses
0 Peignoirs
a Onderjurken
Swan Zakdoekjes
a Super Nylons
0 Swan Ontbijtlakens
0 Tafelkleden
0 Oud Holl. Doeken
0 Slaapkamerkleedjes
0 Spreien
0 Leuke Schortjes
0 Baddoeken
0 Truitjes en Vesten
Een leuk cadeau voor MOEDER
't Is Visser-Koole die 't heeft
GOES Grand: Slavin van het oerwoud.
MIDDELBURG Electro: Liefde sterft
nooit.
OOSTBURG Ledel 8 uur: Morgen zal
ik huilen.
SAS VAN GENT Olympia 8 uur: Op
offering.
TERNEUZEN Luxor 8 uur: De levens
roman van Franz Schubert.
VLISSINGEN Alhambra: Het circus
speelt toch. Luxor: Tempel der ver
leiding. St. Jacobskerk: Oratorium
Elias.
GOES Grand: Jouw muziek bekoort mij
MIDDELBURG Electro: Sinds Adam
en Eva.
TERNEUZEN Luxor: The solid golden
Cadillac.
VLISSINGEN St. Jacobskerk. De de
Ruyter-ouverture door Residentie-or
kest. Luxor: Tempel der verleiding.