Tunnel of hangbrug? araat te Middelburg wordt vrijdag geopend Vandaag gouden bruiloft bij Lammens Sas van Gent hi Haakon Stotijn speelt bij Middelburgs Mannenkoor Vlissingse vlootschouw grootse manifestatie Ir. Visser o ver mogelijkheden en moeilijkheden Drie methoden Euromarkt en vlasserij Herdenking op begraafplaats te Kapelle Z - Vlaanderen „Van de brug af gezien VOOR MOEDERDAG DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 8 MEI 1957 De vaste oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen Witte tanden - frisse adem met COLGATE! Twee lezingen te Koewacht Hoogwaterstanden Nederlandse Marine roept de jeugd een welkom toe Walcheren Een zeehaven Vlissingen AXEL MIDDELBURG Officiële ontvangst Zuid-Beveland GOES Visser - Koole N .V. AXEL AGENDA Vandaag Morgen Voor de leden van het Zeeuws genootschap te Middelburg heeft ir. H. Visser van de polder Walcheren, op interessante wijze gesproken over de mogelijkheden van een vaste oeververbinding met Zeeuwsch- Vlaanderen, via een tunnel of een hangbrug en de moeilijkheden en kosten daaraan verbonden. In beginsel acht ir. Visser de bouw zowel van een tunnel als van 'n hangbrug mogelijk, al zijn 't werken van 'n omvang in Nederland onge hoord. Op het eerste gezicht lijken hem ook de moeilijkheden voor een brug minder groot dan bij een tunnel en met de kosten zal dit waar schijnlijk ook zo zijn. Ir. Visser besprak eerst de drie verschillende methoden bij tunnel bouw toegepast. Daar is allereerst de z.g. sehildmethode, welke in Ant werpen werd toegepast. Daartegen kunnen ernstige bedenkingen worden aangevoerd. Door het grote aantal kleine elementen, waaruit de wand wordt samengesteld is er aanleiding tot lekkages. Bij de open bouwputmethode wordt niet, zoals bij de sehildmethode, on der de grond maar in de open lucht gewerkt, wat heel wat prettiger is. Bij een dergelijk werk te Velzen is het zo gedaan is het instandhou den en het drooghouden van de put de zwaarste opgave, daar die van 25 tot 30 meter beneden het maaiveld ligt. Men heeft dan zeer zware grond en waterkerende constructies nodig in de vorm van stalen damwanden of in die van de grondlichamen. Ook zit er een intensief bemalngssysteem aan vast. Dan is er nog de zinkmethode, waarbij men de tnunelelementen n 'n tevoren gebaggerde gleuf laat zinken, waarna de voegen onder water, door middel van een duikerklok, dicht ge maakt worden. De tunnel te Rotter dam kwam op deze wijze tot stand. De grote problemen hierbij zijn het op de juiste plek op de grond zetten van de afzonderlijke tunnelelementen, vooral in een gebied waar sterke getijstromen heersen. Hangbruggen Vervolgens onderwierp ir. Visser de hangbruggen aan een beschou wing. Het principe ervan is zeer een voudig. Het dragende element wordt gevormd door de kabels, waaraan door middel van hangstaven het rij- dek is ongehangen. Teneinde de trekkracht in de kabel niet te groot te doen worden moet die een zekere doorbuiging hebben, welke gewoon lijk ligt tussen een-achtste a een twaalfde van de overspanning. Bij een overspanning van 500 meter zal dit ongeveer 50 meter zijn. Vandaar de hoge ondersteuningspunten, want wanneer de onderkant van het brug dek zich van 50 tot 70 meter over de waterspiegel moet bevinden, krijgt men al gauw pijlers van 125 meter. Dit zijn enorme constructies De kabels kunnen verankerd worden in de landhoofden, die dan ook weer zwaar uitgevoerd moeten worden. Bij betrekkelijk kleine bruggen 300 400 meter overspanning moet al gerekend worden op kabelkrachten van 5,0006.000 ton! Enorme kunst werken zijn nodig voor de onder steuning van pijlers en landhoofden. Bij de inaanbouw zijnde Makinac- brug in Michigan met een over spanning van 1159 meter zijn de ronde hoofdpijlers op 60 meter onder de waterspiegel gefundeerd en heb ben een middellijn van 35 meter! De bovenbouw op de hoofdpijlers, waai de kabels overheen lopen, steekt 170 meter boven de waterspiegel uit. Lastige Schelrle Zeer uitvoerig is ir. Visser inge gaan op de moeilijkheden, voor een brug of tunnel door de Schelde, de brede zee-arm, met zijn diepe, wisselende geulen en grote eb- en vloedverschillen. Het feit, dat de geulen min of meer beweeglijk zijn en geen constante diepte hebben, schept problemen, zowel voor tunnel als voor brug. Het steunpunt van een brug mag nu eenmaal niet on dergraven worden en ook het bloot komen van een tunnel kan tot zijn ondergang lijden. Natuurlijk kan men een tunnel theoretisch zo diep (Advertentie) projecteren, dat bloot komen niet mogelijk zou zijn, maar in feite is men begrensd en het zou daarenbo ven tot zulke dure constructies voe ren, dat men de practisohe mogelijk heid zou uitsluiten. Het beste tracé Nu is bij alle bandeloosheid, aldus ir. Visser, van de Scheldestroom, toch ook wel enige lijn in de ont wikkeling te ontdekken en wordt de zee-arm door het aanleggen en vast houden van bepaalde oeverwerken enigszins geremd in zijn al te wilde sprongen. Verder komen de zeer grote diepten vrijwel altijd voor op de bochten en zijn de diepten op de overgangen (buigpunten) veel min der en ook minder wisselend. In het trace over zo'n overgang, 5 km ten westen van Terneuzen hebben de maximale diepten tussen 1800 en heden geschommeld tussen de 15 en 20 meter. De grootste diepte is er thans nog geen 20 meter. Zo'n tracé leek spr. het beste voor een oeververbinding; zeker voor een tun nel. Voor een brug zou een tracé in de bochten, mits men de steunpun ten buiten de bochten kan houden, wellicht het verkieslijkst zijn, daar de diepte van geul er dan niet ver der toe doet. Een vervelende bijkomstigheid is, dat vrijwel overal in de Wester- schelde onder beide oevers een geul voorkomt, welke als vaarwater ge bruikt wordt. Daardoor moet een tunnel over de gehele lengte, op diepte blijven en een brug op hoogte, wat ook weer lange op_ en afritten nodig maakt. Een brug over de Wes- terschelde zal eveneens zeer hoog moeten zijn vanwege de passerende zeeschepen en oorlogsbodems, waar van de grootste een vrije hoogte van bijna 70 meter nodig hebben. Een tunnel zal minstens 15 meter diep moeten liggen vanwege de diepgang der zee-reuzen. En de kosten.. Aan de hand van veie berekenin gen kwam ir. Visser tot de conclusie, dat een tunnel door de Westerschelde ongeveer 600 miljoen zou kosten tienmaal meer dan die door het Y en een brug rond 400 miljoen. Stelt men ruwweg een vaste oeververbin ding met Zeeuwsoh-Vlaanderen op 500 miljoen dan zullen de jaarlijkse kosten van rente, afschrijving, on derhoud en exploitatie op ongeveer 30 miljoen komen. De veerdiensten over de Westerschelde kosten nu 4,5 miljoen en na aanschaf van de grote boten op VlissingenBreskens 5,5 miljoen. Een vaste oeververbing vervangt één boot en ontlast de beide andere zodat mogeijk het tekort dan daalt tot ongeveer 2 miljoen. De prijs voor een vaste oeververbinding is dus niet gering. Maar ir. Visser ziet nog verder en hij wees er op dat behalve de vaste oeververbinding, ook de water kering in de Westerschelde en de normaliteit problemen zijn, die vroeg of laat tot een oplossing zullen moe ten komen en de kosten van zo'n normalisatie zullen die van vaste oververbinding en waterkering nog verre overtreffen. Normalisatie Zouden deze drie werken in één groot verband worden uitgevoerd, dan zouden de totale kosten voor het werk als geheel beslist lager zijn dan bij uitvoering in volgorde. Het ziet er echter wel naar uit, dat dit laatste zal geschieden. De normalisatie, vgr- reweg het belangrijkste werk, is mischien nog wel een moeilijker in ternationale zaak dan het Moerdijk kanaal, welke nog wel niet zo gauw tot een oplossing zal komen en wel licht pas te eniger tijd, door de dwang der omstandigheden, opgelegd wordt. De beveiliging van de landen aan de Westerschelde, een nationale zaak, aldus ir. Visser, kan hier niet op wachten. De vaste oeververbinding over de Westerschelde, waarschijnlijk pas economisch rendabel in interna tionale verhoudingen gezien, krijgt misschien pas bij een normalisatie van de Westersohelde haar kansen. De beide in zekere zin internatio nale aangelegenheden kunnen elkaar gunstig beïnvloeden en in één geheel gezien mogelijk eerder tot stand ko men dan ieder afzonderlijk. (Advertentie) Ook in kleine maten (36-40) is onze JAPONNENCOLLECTIE RUIM GESORTEERD Prijzen vanaf f 19.75 0 BREDA KARRESTRAAT 17 Vandaag: is het 50 jaar geleden, bleef wel hard werken, maar het dat Petrus Lammens en Mathilda de Ridder uit Sas van Gent in de paro chiekerk te Terneuzen in het huwe lijk traden. Het jubilerende echtpaar geniet thans van een welverdiende rust na een leven van hard, ja soms zeer hard werken. Na hun huwelijk vestigde het echt paar Lammens- de Ridder zich in de gemeente Hoek in de Stellapol- der, waar de heer Lammens werk te bij de landbouwer P. Kindt. Reeds in 1910 echter verhuisden ze naar Sas van Gent. Na enige tijd bij boe ren gewerkt te hebben en ook gehol pen te hebben aan de aanleg van het tramspoor, begon de heer Lam mens het tijd te vinden om ook eens te proberen ..zelfstandig" te worden. Een mooi ideaal waarvoor geen moei te hem te veel was. De heer Lam mens bleef in loondienst werken, maar daarnaast begon hij met de opbouw van een eigen bedrijfje. Zo genaamd beestjes" (kalveren) wer den aangekocht, opgekweekt en weer verhandeld, later werd een paar ge- met land gepacht en zo groeide lang zamerhand het ideaal van het echt paar Lammens-De Ridder. Na veel zwoegen en hard werken brak eindelijk het ogenblik aan dat de jubilarissen zich geheel aan hun eigen bedrijfje konden wijden. Het Bestrijdt tandbederf de gehele dag Grote tube slechts 70 ct Standaard tube 44 ct Familietube 100 ct Colgate vernietigt met éénmaal poetsen wel 85% der bacteriën, die slechte adem veroorzaken Aan de uitvoering van het Middel burg Mannenkoor, die woensdag avond 15 mei a.s. in de concert- en gehoorzaal zal worden gegeven, zal de eerste hoboist van het Concert gebouworkest te Amsterdam, Haa kon Stotijn zijn medewerking verle nen. De dirigent van het mannen koor, de heer Jan Kuiler, zal de pianobegeleiding verzorgen. Haakon Stotijn, die in 1915 in Den Haag het levenslicht zag, genoot zijn muzikale opleiding aan het Kon. Conservato rium in die plaats. Zijn vader, Jaap Stotijn, gaf hem daarbij nog hobo- lessen. Reeds op 20-jarige leeftijd werd hij tot solo-hoboist benoemd bij het Stedelijk Orkest van Bern. Sedert 1940 speelt hij bij het Concertgebouw orkest. Haakon Stotijn zal tijdens de uit voering van het Middelburgs Man nenkoor zowel voor als na de pauze optreden. Voor de pauze zal hij met Jan Kuiler de Sonate in C kleine terts voor hobo en piano van Vivaldi vertolken; na de pauze zal zijn spel te beluisteren zijn in de Suite Buco- lique voor hobo cn piano (H. Godron) en in ..Piéce en forme en in enkele ra" van Maurice Ravel en in enkele oud-hollandse boerendansen. Het koor opent de avond met het ,,Bundeslied" van Mozart. Voor de pauze staan verder werken op het programma van Brahms (In stiller Nacht), Schubert, Mendelssohn en Palestrina CHodie Christus). Voordat Haakon Stotijn na de pau ze aan zijn optreden begint, zal het mannenkoor te beluisteren zijn in een tweetal negro-spirituals, „Deep ri ver" en „Swing low' sweet chariot". Het koor zal de avond besluiten met „Serenade d'Hiver" van Camille Saint Saëns en het Soldatenkoor uit ,,Faust" van Gounod. was toch ook niet meer nodig om overdag bij de boer te werken en 's nachts suikerbieten te gaan la den op de tramwagons om iets bij te verdienen. Het hoeft geen betoog dat ook me vrouw Lammens haar steentje heeft bijgedragen tot het bereiken van het gestelde doel. Ook zij heeft een leven van hard werken achter de rug en ze is ongetwijfeld een grote steun ge weest voor haar man. De oudjes wonen nog steeds op het bedrijfje, maar dat wordt nu ge dreven door een getrouwde zoon, die bij hen inwoont. Stil zitten kunnen de vitale jubilarissen echter nog niet want ondanks hun ouderdom steken ze nog steeds een handje toe. Het echtpaar Lammens-de Ridder heeft 5 kinderen en 14 kleinkinderen, die alle in de omgeving van Sas van Gent wonen. De meeste kinde ren werken ook nog steeds in het boerenbedrijf. Vandaag zal het dus feest zijn. Een actief feestcomité heeft hiervoor de nodige voorbereidingen getroffen. (Advertentie) JU hefy aJUycL In Don Bosco te Koewacht hadden een tweetal lezingen plaats, georga niseerd door de r.-k. Zeeuwsch VI.- Vlassersbond, waarvoor een grote be langstelling bestond. Als eerste sprak dr. van Lierde van het Departement van landbouw over: ,,De voornaam ste aspecten van de Europese markt". Deze lezing werd direct gevolgd door de Belgische aud-minister De- guae die sprak over: ,,de gevolgen voor de vlasindustrie in de Euro- markt". Spreker memoreerde o.a. het pessimisme in de vlasindustrie ge durende de laatste vijf jaar, waarbij hij naar voren bracht dat enkel de familiebedrijven en zeer grote bedrij ven het momenteel in de vlasindu strie kunnen volhouden. Spreker was de mening toegedaan dat men nu gekomen is aan het breekpunt. In 1956 is vooral de levering van Russische vlasprodukten in West Europa een hartsteek geweest in on ze vlasnijverheid. In de toekomst zal er een verruiming moeten komen in de afzet van vlas produkten, welke de laatste 20 jaar 2,5 maal is verdubbeld. De vlassers fabriceren thans 2,5 a 3 maal zoveel vlaslint met hetzelfde personeel als 20 jaar geleden, doch de winsten in de vlasserij zijn zeer sterk gedaald en zijn bij vele vlassers op zeer gro te verliezen gekomen. Door een ver hoging van de levensstandaard in de Euromarkt kan dit ten gunste komen aan het linnenverbruik. Reeds de laat ste jaren is men in de landen, welke bij de Euromarkt betrokken zijn, meer lijnwaad gaan gebruiken, doch het minste lijnwaad wordt nog steeds gebruikt in de vlasproducerende lan den, vooral in België en Nederland. In België is het vooral de vlasindu strie zelf, welke zeer weinig lijnwaad gebruikt. Het heffen van een buiten tarief voor de landen, welke niet bij de Euromarkt zijn aangesloten, is na delig voor de vlasindustrie, aange zien wij met ons linnen nog vooral op de export zijn aangewezen. Meerdere voor- en nadelen werden door spreker naar voren gebracht, doch. het komt hier op neer. dat Nederland en Bel gië op normale wijze in de Euro markt zeker zullen kunnen concurre ren tegen Frankrijk en waarschijnlijk een afzetgebied vinden van vlasga rens in Frankrijk. Ook een vermen ging, waar men tegenwoordig druk mee bezig is, van vlas met incalqn kan een verbetering betekenen voor de vlasindustrie. In de nabije jaren zal het in de vlasserij zeker nog ploe teren blijven om het hoofd boven wa ter te houden. Na deze lezingen had den nog diverse discussies plaats be treffende genoemde onderwerpen. Voor de provincie Zeeland gelden voor morgen, donderdag 9 mei, de volgende hoogwaterstanden: te Hans- weert om 10.48 en 23.12 uur; te Ter neuzen om 10.24 en 22.49 uur en te Vlissingen om 9.54 en 22.19 uur. (Van onze speciale verslaggever) „De Nederlandse jongeren houden niet meer zo van de zee als vroeger. Toch blijft het lage-landje-aan-de-zee een belanrij- ke zeevarende natie. Om jong en oud te doen herinneren aan de grote dagen van een Michiel de Ruyter en aan de mo gelijkheden, die er ook nu nog op de zeeën liggen, geeft de Nederlandse marine van 2 tot en met 7 juli te Vlissingen een vlootschouw ten beste. Een vlootschouw, die ongetwijfeld in drukwekkend zal zijn", zo zei de luitenant-ter-zee J. Kroon van de marinevoorlichtingsdienst. De vlootschouw te Vlissingen wordt een van de grootste manifestaties in het kader van de de Ruyterherden- kingen. In het kort werd dit reeds in dit blad meegedeeld. Op d' 2e juli varen de schepen, die aan de show deelnemen, de binnenhaven van Vlis singen binnen. Het grootste schip van de vloot is hr. ms. ..De Zeven Provinciën", een befaamde kruiser. Het schip heeft een waterverplaat sing van niet minder dan 10.000 ton. Het heeft een lengte van ruim 185 meter. Het wordt bemand door niet minder dan 957 koppen. „De Zeven Provinciën" is het zevende schip van deze naam. Het houdt de herinnering levendig aan een van de hoogtepunten van onze nationale geschiedenis, na melijk de „Unie van Utrecht", waar bij de zeven provinciën zich aaneen sloten tot een oorlogsbondgenoot schap. Het eerste schip werd in 1643 gebouwd, het tweede nam deel aan de beroemde tocht naar Chatham. Het derde, een linieschio, was het be kende, voortreffelijk gebouwde vlag- geschip van Michiel de Ruyter. Het schip, dat naar Vlissingen komt, bracht het koninklijk paar voor een staatsiebezoek naar Zweden. Het nam kort geleden deel aan een vloot schouw in Amerika. Een tweede belangrijk vaartuig, dat in de Sche^destad zal aanleggen, is de onderzeebootjager Noordbrabant. Het heeft een bemanning van 246 koppen. Aan boord van deze „jager" bevindt zich een uitgebreide appara tuur ter opsporing en vernietiging van onderzeeboten. Hr. ms. Jaguar, een fregat, zal eveneens acte de présence geven. De bemanning bes.taat uit 91 personen. Het fregat is een van de zeven fregat ton van de roofdierklasse, die de Verenigde Staten in het kader van de wederzijdse hulpverlening aan de Nederlandse marine heeft overgedra gen. Het schip werd op 11 juni 1954 in New Orleans in dienst gesteld. Het vaart momenteel als visser ij-poli- tiekruiser. De patrouillevaartuigen Balder, Bulgia en Hefring, hebben elk een Op 18 mei a.s., 's morgens om lialf twaalf zal op de centrale Franse mi litaire begraafplaats te Kapelle een herdenkingsplechtigheid worden ge houden, waarbij herdacht zullen wor den de in de meidagen van 1940 in ons land gesneuvelde Franse militai ren. Aan de voet van het monument op deze begraafplaats zal een kransleg- ging plaats vinden en daarna zullen de vele genodigden worden ontvan gen op het gemeentehuis van Kapelle. Bij deze plechtigheid zullen o.m. aan wezig zijn de Franse ambassadeur in ons land, verschillende leden van de Franse consulaire dienst. Een Franse admiraal komt hiervoor naar Kapelle alsmede verschillende nabe staanden van de in Kapelle begraven Franse soldaten. Verder is o.m. ook de commissaris van de koningin in Zeeland voor deze plechtigheid uitge nodigd. Tenslotte zal het door de Franse autoriteiten zeer op prijs worden ge steld indien ook de bevolking van Ka pelle, welke steeds met zoveel liefde zorgt voor deze graven, bij de plech tigheid aanwezig zou zijn. 99 Vele Middelburgers zullen zich het machtige moment herinne ren, waarop geallieerde tanks op 6 november van het jaar 1944 de met Duitsers volgepropte stad binnenreden. De stalen kolossen ratelden over het wekdek van de Lange- viele de stad binnen om bij Dam 6, waar de Duitse bevel hebber zetelde, tot stilstand te komen. De overgave was spoedig getekend. Toen was het oorlog. Toen be tekenden de tanks nieuwe vrijheid verlossing van een ellendig juk, nieuw geluk. Daarom was het binnenrollen van die tanks op dat moment machtig. Men wist wat het betekende. Nu in vredestijd lijkt het iets anders. Maar het is in wezen hetzelfde. Daarom zullen a.s. donderdag, de dag voor de opening van „Paraat", de grote tentoenstelling van le ger en luchtmacht, als weer zo'n felle kolos binnen de stadspoor ten komt, veel Middelburgers die taak anders zien. Het verschil met 6 november 1944 is alleen, dat gemeentewerken de straten niet zal behoeven te herstellen, want de machtige tank, die in de loop van donderdag op de markt (ze komt voor het stad huis naast enkele vliegtuigen te staan) arriveert, zal met zijn tonnen-gewicht de Middelburgse plavuizen niet omwoelen. Nee, ze wordt heel netjes per auto als een kostbaar pakketje aan het Middelburgse stadhuis bezorgd. Trouwens het zal niet aan de opmerkzaamheid van de Zeeuw se hoofdstedelingen zijn voorbij gegaan, dat met het opbouwen van de tentoonstelling in de gro te Schuttershofzaal er naast voor en achter het stadhuis al werd begonnen. Er is over deze ten toonstelling „Paraat", die geheel afwijkt van die welke enige tijd geleden te Goes was te bezich tigen, heel veel te vertellen. Naast die tank zal er een 9 T.L.- luchtdoelartillerie-vuurmond wor den opgesteld. Er komt een ge reedschapswagen, een ambulan cewagen en een wagen van de genie, een „werkplaats op wie len". Een verbindingswagen zal doorlopend contact onderhouden met een radiopost op de Veluwe. Deze luchtmacht is minstens zo spectaculair vertegenwoordigd met een Thunderjet en een Har- vard-lesvliegtuig. De binnenten- toonstelling, die dus in het Schut tershof wordt opgesteld, bestaat uit welverzorgde, zelfs artistie ke panelen, die tezamen het ver haal van leger en luchtmacht, en bovenal van de mens door de eeuwen heen vormen. Zij laten de strijd van de mens tegen de natuurelementen zien en de strijd van de mensen onderling. In een speciaal NAVO-paneel is het zoe ken naar eenheid om weerstand te kunnen bieden aan terreur en verdrukking van bepaalde vol ken gesymboliseerd. De land macht is in de verschillende on derdelen weergegeven. Milva en Luwa hebben op de tentoonstel ling hun eigen plaats. Een fan tastisch paneel van de lucht macht, met een schitterend wol kendecor, laat alle typen vlieg tuigen zien, die thans bij de luchtmacht in gebruik zijn. Er is uiteraard op zulk een tentoon stelling te veel om in een kort bestek op te sommen. Vermeld zij nog de cineac en linktrainer, ide op het appel van de lucht macht niet ontbreken. De opening van de tentoonstel ling wordt vrijdagmiddag 10 mei om vier uur in de burgerzaal van het stadhuis door burgemeester mr. dr. N. Bolkestein van Mid delburg verricht. Zij zal tot en met zaterdag 18 mei te bezich tigen zijn. Voor de opening maakt de Koninklijke Militaire Kapel een mars door de stad. De mars, die de Kon. Militai re Kapel door de stad zal ma ken gaat langs de volgende rou te: Koningsstraat (kazerne) - Zuid singel - Bleek Korte Burg - Gruenmarkt - Nieuwe Burg - Markt - Pottenmarkt - Plein 1940 - Gortstraat - Varkens- markt - Hoogstraat - Nieuwe Ha ven - Turfkaai - Houtkaai - Se- geersstraat - Lange Delft Markt - Stadhuis. Na de opening marcheert de kapel als volgt af: Markt Lange Noordstraat - Korte Noordstraat Zuidsingel - Koningsstraat (kazerne). Zondag zal de tentoonstelling gesloten zijn. Op de avond van de openingsdag geeft de Konink lijke Militaire Kapel in ceremo nieel tenue een daverende taptoe op de markt. Deze z.g. bewe gende taptoe begint om negen uur en zal drie kwartier duren. bemanning van 27 koppen. De sche pen werden op de Nederlandse ma rinewerf in Den Helder gebouwd. Zij zijn genoemd naar goden, voorko mende in de Noorse mytologie. Tenslotte komen er vier mijhenve- gers. elk met een bemanning van 44 personen. De nettenlegger hr. ms. Cerberus is eveneens present, alsme de de onderzeeboot hr. ms. Zee leeuw met 78 koppen aan boord. Voor het plbliek Het verheugde de luitenant Kroon te kunnen meedelen, dat voor het publiek dagelijks de mogelijkheid zal bestaan voor een bezoek aan de sche. pen. Het zal interessant zijn een blik op te vangen van de vlaggenparade, die elke morgen om negen uur wordt gehouden. Het zal ook interessant zijn te kijken naar een zoeklichtspel, dat op een van de avonden wordt gehou den, terwijl het bijwonen van demon straties aan boord van de schepen bijzonder attractief wordt gepresen teerd. Om de liefde tot de zeq.bij de jeugd aan te wakkeren zullen instructie- tochten worden gemaakt. „Wy verwachten duizenden en nog eens duizenden jongeren", aldus de luitenant. „Het gebeurt slechts zel den, dat de jeugd van zo dichtbij kennis kan maken met de marine. De ligging van de schepen van 2 tot en met 7 juli valt nog in de schoolpe riode. Het zou een goede tip kunnen zijn te zeggen, dat onderwijzers met hun klassen welkom zijn". Tenslotte wees de luitenant op de illuminatie van de schepen. In een rede, die mr. J. Vink, directeur van de rijksdienst voor het nationaal plan gisteren te Tilburg hield voor een groot aan tal Brabantse autoriteiten, viel de schijnwerper op Zeeland. Mr. Vink sprak over de uitbouw van de randstad Holland en zei, dat er aan de Nederlandse kust plaats is voor een grote haven. Hij dacht daarbij aan Vlissingen, beter ge schikt dan Bergen op Zoom. ..De toekomst van de scheep vaart wijst erop," aldus spreker, „dat zeehavens worden geprefe reerd. De schepen worden steeds groter". Hij zei ook, dat het kanaalge- bied van Zeeuwsch-Vlaanderen veel meer mogelijkheden tot ont wikkeling heeft. Philippine NIEUWE BUSHALTE. Binnenkort krijgt men hier een nieuwe bushalte nl. even voorbij het B.P. benzinestation. Dat betekent 'n goede verbetering te meer daar bij deze halte ook een wachtlokaaltje komt. De reizigers(sters) behoeven dus niet meer in de regen te staan wachten. VERKEERSCOMMISSIE SCHAFT VERKEERSMAQUETTE AAN Onze plaatselijke verkeerscommis- sie is overgegaan tot het aanschaffen van een verkeersmaquette. Dank zij enkele goede gevers werd de vereni ging financieel in de gelegenheid ge steld om een uiterst moderne magne tische maquette aan te schaffen. Daarop kunnen alle mogelijke ver keerssituaties worden voorgesteld, zo dat ze voor het aanschouwelijk onder wijs goede diensten zal bewijzen. Het is niet onmogelijk dat de plaatselijke commissie de magnetische maquette ter beschikking zal stellen van de scholen, bijv. ter voorbereiding van het praktische gedeelte voor het jeugdverkeersexamen. De plaatselij ke consul, wmr, le kl. Eggermont, hoopt dat het tevens een middel zal zijn om ook bij de ouderen de belang stelling voor het verkeersonderwijs levendig te houden. SPEELWEI OOST WORDT GEëGALISEERD De voorzieningen voor een tweede speelterrein zijn thans zo ver gevor derd, dat kon worden overgegaan tot het egaliseren van de speelwei Oost, naast het gezellenhuis. Zo vlug mogelijk zal worden over gegaan tot de inzaai van het gras. Men hoopt dit jaar nog tot de ope ning van deze tweede speeltuin te kunnen overgaan. Clinge WIT GELE KRUIS. Op donderdagavond a.s. om 19.30 uur zal de vereniging Het Wit Gele Kruis haar jaarlijkse algemene ver gadering organiseren in het St. Alo- ysiuspatronaat. De agenda vermeldt o.a. bestuursverkiezingen. IJzendijke HERZIENING UITBREIDINGS PLAN IN DE RAAD Vrijdag zal de raad in het ge meentehuis openbare vergadering bijeenkomen, des avonds om zeven uur. De agenda omvat een dertiental punten, waaronder enkele subsidie verzoeken. begrotingswijzigingen 1956 en 1957 cn de vaststelling van het ontwerp tot herziening van het goed gekeurde uitbreidingsplan der ge meente. Het ontwerp tot herziening heeft ter inzage gelegen van 8 april tot en met 6 mei. Er werden geen bezwaren ingediend. In de Burgerzaal worden door het gemeentebestuur vrijdag a.s. om drie uur ontvangen de leden der Engelse fanfare „Fodens Motor Works Band", die hier komen concerteren. (Advertentie) Schouwburg Roosendaal 18e BRABANTSE REVUE NOU MOTTE KIJKE Onherroepelijk laatste voorstelling. Donderdag 9, vrijdag 10 en zon dag 12 mei. Plaatsbespreken tel. 4344 doorlopend. De reeks toneelvoorstellingen, wel ke de Z.V.U. voor haar leden in dit seizoen organiseerde, werd besloten met het aangrijpende stuk van de Amerikaan Arthur Miller „Van de brug af gezien", een werk dat zijn „Dood van een handelsreiziger" nog in kracht, spanning en originaliteit overtreft. Het is een tragedie van de boot werker Lddie, wiens toewijdingsvolle genegenheid voor zijn nichtje en pleegkind iets te ver gaat, waardoor die ontspoort in een brandende jalou- zie als dat nichtje zich verlieft op da jonge Italiaan Rodolfo. Deze Italiaan is met zijn oudere broer Marco, clandestien naar de Ver. Staten geëmigreerd, onderdak vindend te New York bij Eddie, wiens vrouw familie van hen is. In razend tempo ontwikkelt zich dan het drama en ziet men de ruwe maar nobele Eddie degenereren tot een door haat gedreven nijdigaard, die komt tot vuig veraad en daarna het mes opheft tegen hen, die hem daarom verachten; het mes dat hem dan zelf treft. Ko van Dijk heeft deze Eddie in zijn goedheid teerheid en verscheurd heid en verbijsterende neergang weer gegeven met een echtheid, welke de zaal schokte en greep. De nog jeug dige Sigrid Koetse speelde het nichtje Catherine eerst met aandoenlijke on gereptheid en later, toen de vrouw het kind in haar verdrongen had, haast furieus. Op even hoog peil stond de creatie van Shaffy als de aanvankelijk zo onbevangen jonge Italiaan Rodolfo en Frans 't Hoen maakte Marco, de man met de stie renkracht, volkomen aanvaardbaar. Jopie Koopman, de vrouw van Eddie, deed o.i. iets te week. Henk Rigters, de meesterlijke regisseur, had de rol van de advocaat Alfieri, die - een goede vondst van de schrijver - ook als verteller optrad, de taferelen aaneenreeg en voorvoelen liet wat er te gebeuren stond. Enkele bijfiguren typeerden, met de oorspronkelijke toneelbouw en de suggestieve decors, op treffende wij ze de geheel eigene sfeer van Brook lyn. De van meeleven en spanning ver vulde zaal ontlaadde zich tenslotte in een ovationeel applaus, van een leng te en kracht zoals we nog maar zel den in de „Prins" hoorden. Voor Ko van Dijk en Sigrid Koetse waren er nog surprises. Kruiningen WACHTMEESTER GOUDSWAARD NAAR HAAMSTEDE De wachtmeester der le klasse P. M. Goudswaard is met ingang van 8 mei overgeplaatst naar Haamstede. Hierdoor gaat het laatste lid van het rijkspolitie-personeel, dat in het dorp verbleef tijdens de rampdagen en gedurende de maanden, dat Krui ningen overstroomd gebied was, onze gemeente verlaten. De bewoners van Kruiningen zullen deze politiemannen niet gauw verge ten, in het bijzonder de thans ver trekkende wachtmeester niet, die door zijn correct optreden de sym pathie van de burgerij had. (Advertentie) ZONDAG 12 MEI Grote keuze a Pyjama's 0 Blouses 0 Peignoirs a Onderjurken Swan Zakdoekjes a Super Nylons 0 Swan Ontbijtlakens 0 Tafelkleden 0 Oud Holl. Doeken 0 Slaapkamerkleedjes 0 Spreien 0 Leuke Schortjes 0 Baddoeken 0 Truitjes en Vesten Een leuk cadeau voor MOEDER 't Is Visser-Koole die 't heeft GOES Grand: Slavin van het oerwoud. MIDDELBURG Electro: Liefde sterft nooit. OOSTBURG Ledel 8 uur: Morgen zal ik huilen. SAS VAN GENT Olympia 8 uur: Op offering. TERNEUZEN Luxor 8 uur: De levens roman van Franz Schubert. VLISSINGEN Alhambra: Het circus speelt toch. Luxor: Tempel der ver leiding. St. Jacobskerk: Oratorium Elias. GOES Grand: Jouw muziek bekoort mij MIDDELBURG Electro: Sinds Adam en Eva. TERNEUZEN Luxor: The solid golden Cadillac. VLISSINGEN St. Jacobskerk. De de Ruyter-ouverture door Residentie-or kest. Luxor: Tempel der verleiding.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 2