iagUaü Peü'fetw In Tulpenrallye wachten THANS nog de kilometers en het avontuur... Bergs havenproject komt in uitvoering Kamerlid stelt vragen over gebeurtenissen in \alkenswaard KOERSVERLOOP OP AMSTERDAMSE BEURS Afspraak was mij geheel onbekend, zegt notaris Monument op paarderug..... PRISMAextra plat, DERDE BLAD ZATERDAG 4 MEI 1957 Remmen toch wel roodgloeiend Het is waar. Houtjes hakken Iets delicaats Het drama te Valkenswaard Zijn laatste blikken op deze aarde j VMM1ERL0 EüZööfis.T. Van 29 april t.m. 3 mei 1957 Churchill prijst Anthony Eden Nederlandse reders mijden nog Sucz-kanaal Met auto op agenten ingereden (Van onze speciale verslaggever) THUIS (nóg wel), vrijdag. Thans wachten de kilometers. Eerst, maanden tevoren, waren er rond de Tulpenrallye nog allerlei kwesties. Ze zijn verdwenen weg-georganiseerd, verholpen, opgelost. Alles staat op zijn poot jes: De auto is tot boven de honderd procent „besleuteld". De rijders hebben eelt op hun handen, voldoende haar op hun tan den en iets fels in hun blik. Langs de route wachten afgesproken mannetjes, die de reportages op de krant zullen zien te krijgen. De kaarten zijn er, het paspoort is geldig, het rijbewijs verlengd. Nu wachten alleen nog de kilometers. Maar natuurlijk zullen de rem men 's nachts ergens op een akelige helling toch wel roodgloeiend staan, toch zullen we hier en daar heidense ruzie krijgen met beroerde Europeanen, toch zal er minstens èèn afgesproken mannetje niet zijn óf wel, maar dan zatjes, toch zullen douaniers een formulier vragen, dat wij niet hebben. Niet de kilometers wachten. Alleen het ongewisse wacht, het on zekere op onbekende wegen, diep in Frankrijk of langs de Tsjechische grens, bij vriendelijke mensen en chagrijnen, alleen het avontuur Het „Dat-doen-we" van maanden geleden wordt werkelijkheid. Toen was het een nog helemaal leeg plan. ,,We zouden wel eensleuk". En nog iets in de sfeer van „zullen we eens eventjes laten zien, wat wij van sturen kunnen". Dat stoere. Met uitzondering van de ketting rijders, die in elke rallye hun ge zicht moeten laten zien om hun chauffeurs-stand op te houden, zijn alle deelnemers eerst zo aan het den ken gegaan. De argelozen... 's Avonds gingen zc in stille hoekjes zitten mij meren over lekkere bochten nemen en flink doen in de bergen en als vorsten terugkomen aan de finish en hele grote broeken aantrekken. Maar in dat stadium wist nog nie mand van hun voornemens af. De kenners, de wijs geworden routiniers, liepen hen nog gewoon voorbij zonder adviezen af te schieten. Maar op een bepaalde dag gebeur de het onherroepelijke: Ze zeiden het. Met een troep automobilisten bijeen zeiden ze: „Ja, wij rijden de Tulpenrallye ook maar eens mee. Och Die woorden hebben hun levens veranderd. Reeds de volgende dag stond er een goede vriend voor de deur, die eerst niet goed binnen durfde komen en op het laatst vroeg, wat er waar was van wat ze vertelden. Net of ze iemand hadden vermoord of drie miljoen gulden hadden gestolen en alsof heel de stad daarover praatte. - Wat is er waar?", vroegen ze. Dat van die Tulpenrallye". - Ja, dat is waar". Borst vooruit. Pink op de naad van de broek. Tette- ketteketéééé. De goede vriend heeft niets meer gezegd. Hij heeft ze alleen de hand geschud en is heengegaan. Hij maakt het sindsdien niet zo best meer. De dokter zegt, dat hij teveel tobt. Maar dat was nog niets. De kenners moesten nog komen. Die wachtten eerst even a. of het wel definitief was en toen kwamen ze. Het merk waardige van kenners is, dat ze steeds met tweeën aankloppen. Dan kunnen ze elkaar tijdens het gesprek zo eens hyper-verstandig aankijken of met sombere gezichten overleg gen. De rallye-novieen kijken ademloos. Daar zitten de kilometer-miljonairs, de Betere-Werk-Mensen. De auto, waarmee het avontuur gemaakt zal worden, vinden ze goed. Een Ford Taunus rijden wij. O ja, nou die is goed. Aan die auto zal het niet lig gen. Aan die auto niet. Zij staren een tijdje naar de grond en herhalen: (Advertentie) - Aan die auto zal het zeker niet liggen". Het is heel lang stil. Als er helemaal niets meer aan het besluiten van „We rijden" is te veranderen, volgen de praktische ad viezen. De kenners gaan nu de fijne kunst van het raadgeven bedrijven. Zij bellen op donkere avonden aan, zien schichtig rond zich heen en zeg gen: - Denken jullie er vooral aan om elke dag een half uurtje houtjes te hakken. Als je geen houtjes hakt ben je verloren. Er zijn honderdduizenden bochten in de route en je moet eelt op je handen hebben. Als je dat niet hebt, heb je bloedblaren van het stu ren. Je kunt nu kiezen". Zij glimlachen mysterieus. Het lijkt een heel geheim. Dat is het niet. Iedereen weet het. Alleen moet er stoer over gepraat worden. Wat zou er van de rallye-romantiek overblij ven als niemand meer flink mocht doen. Wacht, de kenners zijn weer terug. Ze hebben wat vergeten. Lever. - Lever eten", commanderen ze, „niks beter dan lever. Dan word je niet zo gauw moe aan je ogen. Dan kun je lang wakker uit je ogen kij ken en dat moet in zo'n Tulpenrallye nu toevallig. Of peentjes. Of radijs jes." De adspiranten hakken voor vijf winters aanmaakhoutjes bij elkaar, eten zich akelig aan de lever, sleu telen op bevel elke moer in hun wa gen aan of los, gooien er extra schijn werpers op, omdat Kees De Gewel dige dat zegt, gooien er die schijn werpers weer af, omdat Gerrit De Winnaar er hartelijk om moet la chen en verdrinken langzaam in de stroom van raadgevingen, die. blijft aanhouden. Öp tijd naar bed. Niet op tijd naar bed, maar ochtendgymna stiek. Mensen, die ochtendgymnastiek deden hebben nog nooit een rallye gewonnen. Diep inademen. Niet kwaad worden. Af en toe eens hele maal uitrazen. Je auto op zijn kop zet ten. Met je grote handen van de auto afblijven. Schijnwerpers er weer maar op. D'r af met die dingen. Jaja. Neenee. En het meest delicate onder werp moet nog komen. De kenners bewaren dat voor het laatst. Dat is de vraag: Wat mag je drin ken. Niet tijdens de rallye, want Astley was rondom 1840 in Engeland het grootste circus en ook het be roemdste. Vooral de uit Vlaanderen afkomstige hogeschoolrijder Andrew Ducrow deed van zich spreken. Deze artiest schijnt het paardrijden wel zo danig meester geweest te zijn, dat het een verrukking was om zijn plas tische standen te paard te gaan zien Op de edelste paarden trad hij op als Romeins Gladiator, ridder in volle wapenuitrusting of Tirools jager. Hij had de faam de beste ruiter ter we reld te zijn die als een monument van klassieke beeldhouwkunst te paard zat. Toen hij later directeur van het circus Astley was geworden, bracht hij vele nieuwe verrassingen zoals... Leest u hierover en over al die kleu rige geschiedenissen van wereldbe roemde circussen en artiesten in het circusalbum ..De Bonte Droom van het Circus". Een boeiend en afwisse lend verhaal met talloze pentekenin gen, vele prachtige kleurenplaten en plaatjes; geschreven door de circus kenners bij uitstek J. v. Doveren en Fred Thomas. Voor slechts f 2,50 kunt u dit boekwerk kopen bij uw roomboterleverancier of rechtstreeks bestellen per brief of briefkaart bij Kantoor ,,Roomboteralbum", Postbus 47, Den Haag. U krijgt het album dan per omgaande toegezonden onder rembours. Vermeld vooral duidelijk uw naam en volledig adres. De bijbe horende plaatjes ontvangt u gratis voor rijksbotermerken. U vindt zo'n merk op elk pakje room boter. Neem een pakje extra voor de zondag! De geschorste notaris J.J.S. te Val kenswaard, in wiens kantoor in de nacht van 25 april de geënsceneerde inbraak plaats vond, waarbij de 70- jarige Amsterdammer P. de J. het leven liet, heeft verklaard, dat hjj persoonlijk niets met dit drama te maken heeft. Notaris S. heeft in overleg met zijn raadsman, mr. J. Houben te Breda, deze verklaring opgesteld omdat hem gebleken zou zijn, dat berichten over de inbraak en het voorspel daarvan bij velen de indruk hebben gewekt, dat hij enig aandeel in de zaak zou hebben gehad. Volgens de verklaring was de neergeschoten Amsterdam mer voor notaris S. een volkomen on bekende. „Dat hij volgens de berich ten contact zocht met lieden, van wie hij door mededelingen in de pers ver onderstelde dat zij in geldnood ver keerden, en dat hij zodoende ten on rechte ook aan de hem onbekende notaris S. te Valkenswaard dacht, kan ik natuurlijk niet helpen. Het vol gens de persberichten met mij gezoch te contact is niet verder gekomen dan mijn plaatsvervanger, die tegen over mij daarover in alle talen zweeg. Ware het contact tot mij door gedrongen, dan zou ik de voorstellen met verontwaardiging hebben afge wezen en de bevoegde autoriteiten hebben gewaarschuwd", aldus de ver klaring van notaris S. Hij merkte voorts op, dat hij op 23 april door de chef van politie te Valkenswaard ervan op de hoogte werd gesteld, dat in de avond van 25 april door een berucht inbreker een inbraak in zijn kantoor zou plaats vinden. De politie had hem bij die gelegenheid medewerking met de voorgenomen maatregelen verzocht en hem geadviseerd in de opgegeven tijd met zijn gezin afwezig te zijn. Dit advies was door notaris S. op gevolgd. Volgens de door de notaris gegeven lezing heeft zijn plaatsvervanger zich voorgedaan als notaris S. en daardoor diens naam gebruikt „bij het maken van afspraken van hoogst bedenke lijke aard'. Notaris S. is wegens een tegen hem lopende strafzaak sinds geruime tijd met verlof. dan is het duidelijk, dat er uit geperste sinaasappelen en citroe nen worden geslikt, maar vóóraf.... - Bier geeft niets", zegt kenner Kees. „Maar blijf van de rest af, want als je dat niet doet lig je als een vaat-t doek in de wagen". Kees lust toevallig graag bier. - Sherry geeft niets", zegt Bart, die ook wel wat van rijden weet. „Maar blijf van de rest af, want...." Toe vallig lust Bart graag sherry. Als je er een stuk of vijf gehad hebt en je strikt aan alle uitzonderin gen wilt houden verkeer je 3 maan den dagelijks in volledige dronken schap Het is allemaal prachtig bedoeld. De Tulpenrallye is geen akkevietje. Het is een kwestie van bijna vier duizend kilometers hard, maar veilig rijden, van vier dagen en nachten gespannen zijn, van iets heel zwaars. En Iets mooisDaar tussen in, tussen het zware en mooie ligt de aantrekkingskracht van het avontuur. Van de Tulpenrallye Dit „barre" beeld zal opdoemen voor de auto-ploegen in de Tulpenrallye. Het is een hel- line-van-24-procent, een term, die automobilisten alles zegt. Het wordt daar een kunststuk de wagen veilig en héél boven te brengen. Dit gevreesd stukje weg ligt bij Berchtesgaden te gen de Tsjechisch-Slowaakse 'grens. (Advertentie) een voornaam herenhorloge Met edeistalen kast m a wic-gouden uurtekens en«» T II W*"" onbreekbare veer mam Door Frankrijk trekt thans, met rugzak en stok, de 58-ja- rige Duitser Kurt Peters, voor man in een Duitse papierfa briek, met slechts één doel voor ogen: te zien, zoveel mogelijk te zien, zolang hem nog het licht in zijn ogen is gegund. Want dit licht is gedoemd te verdwijnen en het bestaat reeds nu gedeel telijk niet meer. Peters is geheel blind aan het linkeroog en Duitse oogspecia listen hebben hem medege deeld, dat ook zijn rechteroog niet meer te redden is. „Er resten mij nog slechts enkele maanden, voordat alles voor goed duister om mij wordt", aldus verklaarde Pe ters, toen hij, met zijn rugzak en stok, door de straten van La Rochelle trok. Peters is reeds te voet door Italië en Zwitserland gereisd. Hij hoopt ook Spanje nog te kunnen bezoeken. Ook zou hij graag de zendeling-schrijver arts dr. AlbertSchweitzer in zijn ziekenhuis willen bezoeken. De Franse regering heeft Pe ters een bewijs van vrije toe gang tot musea en kunstverza melingen gegeven. Hij over nacht meestal in jeugdherber gen. Het Tweede-Kamerlid de heer Berk houwer heeft aan de minister van Justitie de volgende schriftelijke vra gen gesteld: 1. Is de minister bekend met het geen gedurende de nacht van donder dag 25 april op vrijdag 26 april jl. is gebeurd in en rond het te Valkens waard gevestigd notariskantoor van de notaris J. J. Sch„ wiens daarin uitgeoefende praktijk wordt waarge nomen door de kandidaatnotaris J. F. J. M. uit Eindhoven 2. Is het juist, dat op verzoek, al thans met goedkeuring en medeweten van justitiële autoriteiten te 's-Herto- genbosch door genoemde kandidaat notaris J. F. J. M. tesamen met een 70-jarige recidivist P. de J. het plan beraamd was om een inbraak te ensceneren, welk plan hierop neer kwam, dat een brandkast zou worden geforceerd en vervolgens voorgewend zou worden, dat daaruit een groot geldbedrag was ontvreemd, ten einde een gelijk geldbedrag uitgekeerd te krijgen van een verzekeringsmaat schappij, bij welke de pseudo-inbraak als werkelijk plaatsgehad hebbend zou worden aangemeld 3. Is het juist, dat het plan was om, alvorens het tot een daadwerkelijk forceren van de brandkast zou ko men, de voornoemde persoon P. de J. te arresteren als verdacht van het plegen van het misdrijf, omschreven in artikel 134bis van het wetboek van strafrecht, een en ander in overleg met een of meer leden van het open baar ministerie te 's-Hertogenbosch 4. Indien de antwoorden op de sub 2 en 3 gestelde vragen bevestigend lui den, acht de minister het dan juist, dat door leden van het openbaar mi nisterie, tezamen met politieambte naren en een persoon, die het notaris ambt uitoefent, plannen worden be raamd. door de uitvoering waarvan iemand wordt gebracht tot. althans hern hulp wordt verleend bij het ple gen van hetzij het misdrijf ex artikel 134bis wetboek van strafrecht, hetzij enig ander misdrijf 5. Kan de minister bevestigen, dat het bij de uitvoering van het boven omschreven plan tot ernstige inciden ten gekomen is, zodanig dat de per soon P. de J. gedood is door briga dier O. en deze laatste de hoofdagent V„ eveneens door een schot uit een politiepistool, zwaar verwond heeft 6. Is het juist, dat, nadat het hier voor gerelateerde zich had afge speeld. ook een lid van het openbaar ministerie er ternauwernood aan ont komen is, dat een vermomde politie man in de gang van het politiebureau ter plaatse zijn politiepistool op hem loste 7. Kan de minister mededelen. In welke zodanig gevaarlijke situatie de betreflende politieambtenaren zich hebben bevonden, dat zij van hun vuurwapenen hebben gebruik ge maakt op de wijze en met het gevolg, als vermeld in de vorige vragen (Advertentie) Bankiers Anno 1884 BELEGGINGSADVIEZEN De 82-jarige Churchill heeft vrijdag voor het eerst sinds een jaar weer in het openbaar gesproken. Hij kritiseerde de houding van de V.N. tegenover de Brits-Franse actie tegen Egypte en verklaarde dat deze houding naar zijn mening, noch voor de vrije wereld, noch voor de vrede en voorspoed in het Midden-Oosten van nut is geweest. Churchill zei dat Groot-Brittannië en de conservatieve partij aan Eden dank verschuldigd zijn voor diens levenswerk. Alg. Kunstzijde Unie Van Berkels Patent Van Gelder Zonen Kon. Ned. Hoogovens Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Wilton - Feijenoord Kon. Petroleum Holl.-Amerika Lijn Kon. Ned. Stoomboot Mij. Ned. Scheepvaart Unie Van Ommeren Amsterdam Rubber H.V.A. Ver. Deli Mijen 3-3:3 Nederland 1947 3 Invest, cert. Ned. 3 Ned. 1962-64 Ex interim dividend. Laagste koers 186 178 172 1/2 298 288 280 1/4 393 1/2 237 1/2 183.10 171 1/4 153 180 285 75 1/2 90 92 86 1/2 90 11/16 90 Hoogste koers 191 1/2 188 1/2 182 1/2 308 3/4 297 1/2 292 1/2 418 255 186.50 176 155 183 1/4 288 1/2 78 1/2 104 97 88 1/8 91 1/4 90 7/8 Vrijd. 3-5 laatste tijdvak 191 1/8 188 1/2 182 1/2 308 3/4 288 291 3/4 416 1/8 255 186 171 1/2 153 180 1/2 285 78 3/8 102 7/8 95 3/4 88 91 1/8 90 5/8 Koersverschil t.o.v. vorig week 3/4 1 1/2 2 1/4 9 3/4 6 ex div. 5 7/18 26 3/4 6 ex div. 5.35 4 1/2 2 1/4 15/8 7/8 11 7/8 1 1/2 1 5/32 1/8 (Van onze speciale verslaggever) Nadat Bergen op Zoom tientallen jaren heeft gewacht, nadat tientallen plannen werden op gesteld, komt de stad binnen korte tijd, zoals in ons blad van donderdag 2 mei uitvoerig gemeld, in het bezit van gloednieuwe havens. Eindelijk liggen de plannen gereed. Nog slechts enkele weken en de subsidiëringen komen aan de orde. Napoleon zag reeds in, dat Bergen op Zoom met een goede haven en passende verbindingen vele mogelijkheden tot ontwikkeling zou heb ben, zo constateerde gemeente-archivaris Kor- neel Slootmans enkele jaren geleden. Was er niet de beroemde kwestie van het Moerdijk kanaal geweest, dan zou Bergen op Zoom ver moedelijk reeds in het bezit van een goede haven zijn geweest. De dag is nu nabij, waarop met de aanleg van de goede haven wordt be gonnen. De Bergenaren zijn uiteraard zeer nieuwsgierig hoe het in de toekomst gaat wor den. Op een kaartje en een drietal foto's wordt aan de hand van de oude situatie de nieuwe toestand geschetst. Tot de belangrijkste plannen, die met de aanleg van de nieuwe ha ven verband houden, behoort het dempen van de binnenhaven en de in het noorden aan het Hamplein grenzende havenarm. Op het kaar tje staan zowel de verdtoijnende havenarm als de verdwijnende bin nenhaven. Het bebouwde gebied tussen de binnenhaven en de vis sershaven zal worden geslecht. De twee aangegeven bruggen wor den opgeruimd. De bovenste foto toont het meest karakteristieke hoekje van Bergen op Zoom, dat bij de uitvoering van de havenplannen verloren zal gaan. De binnenhaven zal verdwijnen, maar ook de bebouwing tussen binnen haven en vissershaven zal ten offer vallen. Op deze foto staat (links onder) een gedeelte van de huizenrij, die moet verdwijnen. De twee bruggen, die thans de Westerboulevard met de Wittoucksingel verbinden (zie middelste foto) vormen een obstakel voor het nieuwe havenplan. Ook voor beide bruggen zijn de dagen gesteld De onderste foto geeft een beeld van een stuk Bergen, ivaarop grote dingen zullen gaan gebeuren. Vanuit de vissershaven, die achter de tioee schoorstenen ligt, welke men rechts op de foto kan waarnemen, komen de schepen in de buitenhaven en via het havenkanaal en de sluizen in de voorhaven. Vanuit de buitenhaven is ook de insteekhaven te bereiken, ten noorden en ten zuiden waarvan industrieterrein wordt aangelegd. ■m De beslissing over de vraag, of de Nederlandse reders zullen terugko men van hun besluit om vooreerst geen gebruik te maken van het her opende Suezkanaal, is uitgesteld na dat de in Londen gehouden bijeen komst van de organisatie van gebrui kers van het Suezkanaal geen posi tieve resultaten heeft opgeleverd. Van de zijde van de reders werd ver klaard, dat deze zich voorlopig zullen blijven houden aan het nog geldende advies van de Nederlandse regering om het kanaal niet te gebruiken. Met bevestiging van het vonnis, dat de rechtbank te Alkmaar in de herfst van het vorig jaar heeft uitgesproken, heeft de procureur-generaal bij het gerechtshof te Amsterdam gistermid dag 229 dagen gevangenisstraf met aftrek van het gehele voorarrest (eveneens 229 dagen) en 5 jaar ont zegging van de rijbevoegdheid geëist tegen de 61-jarige J. S. uit Wemel- dinge, die op 11 maart 1956 uit Alk maar komend eerst if1 Heiloo en later in Castricum slingerend met zijn auto rijdende tot driemaal tos bijna wacht meesters der rijkspolitie, dia hem trachtten aan te houden, omver reed. Er was hem een reeks van misdrij ven ten laste gelegd, zoals poging tot doodslag, subsidiair bedreiging met doodslag of zware mishandeling, niet voldoen aan stopbevel en het bestu ren van zijn auto onder invloed van sterke drank. Verdachte ontkende op de bewuste dag sterke drank te hebben gebruikt en zei het antwoord schuldig te moe ten. blijven op de vraag, waarom hij geen gevolg had gegeven aan de stop tekens. „Ik kan mij van die hele rit niets meer herinneren," hield hij vol. Hij bleef ook het antwoord schuldig op de vraag van de president hoe hij dan wel zeker wist niets te hebben gedronken. Het Hof zal op 17 mei arrest wijzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5