iagUaü Peü'fetw
In Tulpenrallye wachten THANS
nog de kilometers
en het avontuur...
Bergs havenproject
komt in uitvoering
Kamerlid stelt vragen
over gebeurtenissen
in \alkenswaard
KOERSVERLOOP OP
AMSTERDAMSE BEURS
Afspraak was mij geheel
onbekend, zegt notaris
Monument op paarderug.....
PRISMAextra plat,
DERDE BLAD
ZATERDAG 4 MEI 1957
Remmen toch wel roodgloeiend
Het
is waar.
Houtjes hakken
Iets delicaats
Het drama te Valkenswaard
Zijn laatste blikken op deze aarde j
VMM1ERL0 EüZööfis.T.
Van 29 april t.m. 3 mei 1957
Churchill prijst
Anthony Eden
Nederlandse reders
mijden nog
Sucz-kanaal
Met auto op agenten
ingereden
(Van onze speciale verslaggever)
THUIS (nóg wel), vrijdag.
Thans wachten de kilometers. Eerst, maanden tevoren, waren
er rond de Tulpenrallye nog allerlei kwesties. Ze zijn verdwenen
weg-georganiseerd, verholpen, opgelost. Alles staat op zijn poot
jes: De auto is tot boven de honderd procent „besleuteld". De
rijders hebben eelt op hun handen, voldoende haar op hun tan
den en iets fels in hun blik. Langs de route wachten afgesproken
mannetjes, die de reportages op de krant zullen zien te krijgen.
De kaarten zijn er, het paspoort is geldig, het rijbewijs verlengd.
Nu wachten alleen nog de kilometers. Maar natuurlijk zullen de rem
men 's nachts ergens op een akelige helling toch wel roodgloeiend
staan, toch zullen we hier en daar heidense ruzie krijgen met beroerde
Europeanen, toch zal er minstens èèn afgesproken mannetje niet zijn
óf wel, maar dan zatjes, toch zullen douaniers een formulier vragen,
dat wij niet hebben.
Niet de kilometers wachten. Alleen het ongewisse wacht, het on
zekere op onbekende wegen, diep in Frankrijk of langs de Tsjechische
grens, bij vriendelijke mensen en chagrijnen, alleen het avontuur
Het „Dat-doen-we" van maanden
geleden wordt werkelijkheid. Toen
was het een nog helemaal leeg plan.
,,We zouden wel eensleuk". En
nog iets in de sfeer van „zullen we
eens eventjes laten zien, wat wij van
sturen kunnen". Dat stoere.
Met uitzondering van de ketting
rijders, die in elke rallye hun ge
zicht moeten laten zien om hun
chauffeurs-stand op te houden, zijn
alle deelnemers eerst zo aan het den
ken gegaan. De argelozen... 's Avonds
gingen zc in stille hoekjes zitten mij
meren over lekkere bochten nemen
en flink doen in de bergen en als
vorsten terugkomen aan de finish
en hele grote broeken aantrekken.
Maar in dat stadium wist nog nie
mand van hun voornemens af. De
kenners, de wijs geworden routiniers,
liepen hen nog gewoon voorbij zonder
adviezen af te schieten.
Maar op een bepaalde dag gebeur
de het onherroepelijke: Ze zeiden
het. Met een troep automobilisten
bijeen zeiden ze: „Ja, wij rijden de
Tulpenrallye ook maar eens mee.
Och
Die woorden hebben hun levens
veranderd.
Reeds de volgende dag stond er
een goede vriend voor de deur, die
eerst niet goed binnen durfde komen
en op het laatst vroeg, wat er waar
was van wat ze vertelden. Net of
ze iemand hadden vermoord of drie
miljoen gulden hadden gestolen en
alsof heel de stad daarover praatte.
- Wat is er waar?", vroegen ze.
Dat van die Tulpenrallye".
- Ja, dat is waar". Borst vooruit.
Pink op de naad van de broek. Tette-
ketteketéééé.
De goede vriend heeft niets meer
gezegd. Hij heeft ze alleen de hand
geschud en is heengegaan. Hij maakt
het sindsdien niet zo best meer. De
dokter zegt, dat hij teveel tobt.
Maar dat was nog niets. De kenners
moesten nog komen. Die wachtten
eerst even a. of het wel definitief
was en toen kwamen ze. Het merk
waardige van kenners is, dat ze
steeds met tweeën aankloppen. Dan
kunnen ze elkaar tijdens het gesprek
zo eens hyper-verstandig aankijken
of met sombere gezichten overleg
gen.
De rallye-novieen kijken ademloos.
Daar zitten de kilometer-miljonairs,
de Betere-Werk-Mensen. De auto,
waarmee het avontuur gemaakt zal
worden, vinden ze goed. Een Ford
Taunus rijden wij. O ja, nou die is
goed. Aan die auto zal het niet lig
gen. Aan die auto niet.
Zij staren een tijdje naar de grond
en herhalen:
(Advertentie)
- Aan die auto zal het zeker niet
liggen".
Het is heel lang stil.
Als er helemaal niets meer aan
het besluiten van „We rijden" is te
veranderen, volgen de praktische ad
viezen. De kenners gaan nu de fijne
kunst van het raadgeven bedrijven.
Zij bellen op donkere avonden aan,
zien schichtig rond zich heen en zeg
gen:
- Denken jullie er vooral aan om
elke dag een half uurtje houtjes te
hakken. Als je geen houtjes hakt ben
je verloren. Er zijn honderdduizenden
bochten in de route en je moet eelt
op je handen hebben. Als je dat niet
hebt, heb je bloedblaren van het stu
ren. Je kunt nu kiezen".
Zij glimlachen mysterieus. Het lijkt
een heel geheim. Dat is het niet.
Iedereen weet het. Alleen moet er
stoer over gepraat worden. Wat zou
er van de rallye-romantiek overblij
ven als niemand meer flink mocht
doen.
Wacht, de kenners zijn weer terug.
Ze hebben wat vergeten. Lever.
- Lever eten", commanderen ze,
„niks beter dan lever. Dan word je
niet zo gauw moe aan je ogen. Dan
kun je lang wakker uit je ogen kij
ken en dat moet in zo'n Tulpenrallye
nu toevallig. Of peentjes. Of radijs
jes."
De adspiranten hakken voor vijf
winters aanmaakhoutjes bij elkaar,
eten zich akelig aan de lever, sleu
telen op bevel elke moer in hun wa
gen aan of los, gooien er extra schijn
werpers op, omdat Kees De Gewel
dige dat zegt, gooien er die schijn
werpers weer af, omdat Gerrit De
Winnaar er hartelijk om moet la
chen en verdrinken langzaam in de
stroom van raadgevingen, die. blijft
aanhouden. Öp tijd naar bed. Niet op
tijd naar bed, maar ochtendgymna
stiek. Mensen, die ochtendgymnastiek
deden hebben nog nooit een rallye
gewonnen. Diep inademen. Niet
kwaad worden. Af en toe eens hele
maal uitrazen. Je auto op zijn kop zet
ten. Met je grote handen van de
auto afblijven. Schijnwerpers er weer
maar op. D'r af met die dingen.
Jaja.
Neenee.
En het meest delicate onder
werp moet nog komen. De kenners
bewaren dat voor het laatst. Dat
is de vraag: Wat mag je drin
ken. Niet tijdens de rallye, want
Astley was rondom 1840 in Engeland
het grootste circus en ook het be
roemdste. Vooral de uit Vlaanderen
afkomstige hogeschoolrijder Andrew
Ducrow deed van zich spreken. Deze
artiest schijnt het paardrijden wel zo
danig meester geweest te zijn, dat
het een verrukking was om zijn plas
tische standen te paard te gaan zien
Op de edelste paarden trad hij op als
Romeins Gladiator, ridder in volle
wapenuitrusting of Tirools jager. Hij
had de faam de beste ruiter ter we
reld te zijn die als een monument van
klassieke beeldhouwkunst te paard
zat. Toen hij later directeur van het
circus Astley was geworden, bracht
hij vele nieuwe verrassingen zoals...
Leest u hierover en over al die kleu
rige geschiedenissen van wereldbe
roemde circussen en artiesten in het
circusalbum ..De Bonte Droom van
het Circus". Een boeiend en afwisse
lend verhaal met talloze pentekenin
gen, vele prachtige kleurenplaten en
plaatjes; geschreven door de circus
kenners bij uitstek J. v. Doveren en
Fred Thomas. Voor slechts f 2,50
kunt u dit boekwerk kopen bij uw
roomboterleverancier of rechtstreeks
bestellen per brief of briefkaart bij
Kantoor ,,Roomboteralbum", Postbus
47, Den Haag. U krijgt het album
dan per omgaande toegezonden onder
rembours. Vermeld vooral duidelijk
uw naam en volledig adres. De bijbe
horende plaatjes ontvangt u gratis
voor rijksbotermerken.
U vindt zo'n merk op elk pakje room
boter. Neem een pakje extra voor de
zondag!
De geschorste notaris J.J.S. te Val
kenswaard, in wiens kantoor in de
nacht van 25 april de geënsceneerde
inbraak plaats vond, waarbij de 70-
jarige Amsterdammer P. de J. het
leven liet, heeft verklaard, dat hjj
persoonlijk niets met dit drama te
maken heeft.
Notaris S. heeft in overleg met zijn
raadsman, mr. J. Houben te Breda,
deze verklaring opgesteld omdat hem
gebleken zou zijn, dat berichten over
de inbraak en het voorspel daarvan
bij velen de indruk hebben gewekt,
dat hij enig aandeel in de zaak zou
hebben gehad. Volgens de verklaring
was de neergeschoten Amsterdam
mer voor notaris S. een volkomen on
bekende. „Dat hij volgens de berich
ten contact zocht met lieden, van wie
hij door mededelingen in de pers ver
onderstelde dat zij in geldnood ver
keerden, en dat hij zodoende ten on
rechte ook aan de hem onbekende
notaris S. te Valkenswaard dacht,
kan ik natuurlijk niet helpen. Het vol
gens de persberichten met mij gezoch
te contact is niet verder gekomen
dan mijn plaatsvervanger, die tegen
over mij daarover in alle talen
zweeg. Ware het contact tot mij door
gedrongen, dan zou ik de voorstellen
met verontwaardiging hebben afge
wezen en de bevoegde autoriteiten
hebben gewaarschuwd", aldus de ver
klaring van notaris S.
Hij merkte voorts op, dat hij op
23 april door de chef van politie te
Valkenswaard ervan op de hoogte
werd gesteld, dat in de avond van 25
april door een berucht inbreker een
inbraak in zijn kantoor zou plaats
vinden. De politie had hem bij die
gelegenheid medewerking met de
voorgenomen maatregelen verzocht
en hem geadviseerd in de opgegeven
tijd met zijn gezin afwezig te zijn.
Dit advies was door notaris S. op
gevolgd.
Volgens de door de notaris gegeven
lezing heeft zijn plaatsvervanger zich
voorgedaan als notaris S. en daardoor
diens naam gebruikt „bij het maken
van afspraken van hoogst bedenke
lijke aard'.
Notaris S. is wegens een tegen hem
lopende strafzaak sinds geruime tijd
met verlof.
dan is het duidelijk, dat er uit
geperste sinaasappelen en citroe
nen worden geslikt, maar vóóraf....
- Bier geeft niets", zegt kenner Kees.
„Maar blijf van de rest af, want als
je dat niet doet lig je als een vaat-t
doek in de wagen".
Kees lust toevallig graag bier.
- Sherry geeft niets", zegt Bart, die
ook wel wat van rijden weet. „Maar
blijf van de rest af, want...." Toe
vallig lust Bart graag sherry.
Als je er een stuk of vijf gehad
hebt en je strikt aan alle uitzonderin
gen wilt houden verkeer je 3 maan
den dagelijks in volledige dronken
schap
Het is allemaal prachtig bedoeld.
De Tulpenrallye is geen akkevietje.
Het is een kwestie van bijna vier
duizend kilometers hard, maar veilig
rijden, van vier dagen en nachten
gespannen zijn, van iets heel zwaars.
En Iets mooisDaar tussen in,
tussen het zware en mooie ligt de
aantrekkingskracht van het avontuur.
Van de Tulpenrallye
Dit „barre" beeld zal opdoemen
voor de auto-ploegen in de
Tulpenrallye. Het is een hel-
line-van-24-procent, een term,
die automobilisten alles zegt.
Het wordt daar een kunststuk
de wagen veilig en héél boven
te brengen. Dit gevreesd stukje
weg ligt bij Berchtesgaden te
gen de Tsjechisch-Slowaakse
'grens.
(Advertentie)
een voornaam herenhorloge
Met edeistalen kast m a
wic-gouden uurtekens en«» T II W*""
onbreekbare veer mam
Door Frankrijk trekt thans,
met rugzak en stok, de 58-ja-
rige Duitser Kurt Peters, voor
man in een Duitse papierfa
briek, met slechts één doel voor
ogen: te zien, zoveel mogelijk
te zien, zolang hem nog het licht
in zijn ogen is gegund. Want dit
licht is gedoemd te verdwijnen
en het bestaat reeds nu gedeel
telijk niet meer.
Peters is geheel blind aan het
linkeroog en Duitse oogspecia
listen hebben hem medege
deeld, dat ook zijn rechteroog
niet meer te redden is.
„Er resten mij nog slechts
enkele maanden, voordat alles
voor goed duister om mij
wordt", aldus verklaarde Pe
ters, toen hij, met zijn rugzak
en stok, door de straten van La
Rochelle trok.
Peters is reeds te voet door
Italië en Zwitserland gereisd.
Hij hoopt ook Spanje nog te
kunnen bezoeken. Ook zou hij
graag de zendeling-schrijver
arts dr. AlbertSchweitzer in
zijn ziekenhuis willen bezoeken.
De Franse regering heeft Pe
ters een bewijs van vrije toe
gang tot musea en kunstverza
melingen gegeven. Hij over
nacht meestal in jeugdherber
gen.
Het Tweede-Kamerlid de heer Berk
houwer heeft aan de minister van
Justitie de volgende schriftelijke vra
gen gesteld:
1. Is de minister bekend met het
geen gedurende de nacht van donder
dag 25 april op vrijdag 26 april jl.
is gebeurd in en rond het te Valkens
waard gevestigd notariskantoor van
de notaris J. J. Sch„ wiens daarin
uitgeoefende praktijk wordt waarge
nomen door de kandidaatnotaris J. F.
J. M. uit Eindhoven
2. Is het juist, dat op verzoek, al
thans met goedkeuring en medeweten
van justitiële autoriteiten te 's-Herto-
genbosch door genoemde kandidaat
notaris J. F. J. M. tesamen met een
70-jarige recidivist P. de J. het plan
beraamd was om een inbraak te
ensceneren, welk plan hierop neer
kwam, dat een brandkast zou worden
geforceerd en vervolgens voorgewend
zou worden, dat daaruit een groot
geldbedrag was ontvreemd, ten einde
een gelijk geldbedrag uitgekeerd te
krijgen van een verzekeringsmaat
schappij, bij welke de pseudo-inbraak
als werkelijk plaatsgehad hebbend
zou worden aangemeld
3. Is het juist, dat het plan was om,
alvorens het tot een daadwerkelijk
forceren van de brandkast zou ko
men, de voornoemde persoon P. de
J. te arresteren als verdacht van het
plegen van het misdrijf, omschreven
in artikel 134bis van het wetboek van
strafrecht, een en ander in overleg
met een of meer leden van het open
baar ministerie te 's-Hertogenbosch
4. Indien de antwoorden op de sub 2
en 3 gestelde vragen bevestigend lui
den, acht de minister het dan juist,
dat door leden van het openbaar mi
nisterie, tezamen met politieambte
naren en een persoon, die het notaris
ambt uitoefent, plannen worden be
raamd. door de uitvoering waarvan
iemand wordt gebracht tot. althans
hern hulp wordt verleend bij het ple
gen van hetzij het misdrijf ex artikel
134bis wetboek van strafrecht, hetzij
enig ander misdrijf
5. Kan de minister bevestigen, dat
het bij de uitvoering van het boven
omschreven plan tot ernstige inciden
ten gekomen is, zodanig dat de per
soon P. de J. gedood is door briga
dier O. en deze laatste de hoofdagent
V„ eveneens door een schot uit een
politiepistool, zwaar verwond heeft
6. Is het juist, dat, nadat het hier
voor gerelateerde zich had afge
speeld. ook een lid van het openbaar
ministerie er ternauwernood aan ont
komen is, dat een vermomde politie
man in de gang van het politiebureau
ter plaatse zijn politiepistool op hem
loste
7. Kan de minister mededelen. In
welke zodanig gevaarlijke situatie de
betreflende politieambtenaren zich
hebben bevonden, dat zij van hun
vuurwapenen hebben gebruik ge
maakt op de wijze en met het gevolg,
als vermeld in de vorige vragen
(Advertentie)
Bankiers Anno 1884
BELEGGINGSADVIEZEN
De 82-jarige Churchill heeft vrijdag
voor het eerst sinds een jaar weer in
het openbaar gesproken.
Hij kritiseerde de houding van de
V.N. tegenover de Brits-Franse actie
tegen Egypte en verklaarde dat deze
houding naar zijn mening, noch voor
de vrije wereld, noch voor de vrede
en voorspoed in het Midden-Oosten
van nut is geweest. Churchill zei dat
Groot-Brittannië en de conservatieve
partij aan Eden dank verschuldigd
zijn voor diens levenswerk.
Alg. Kunstzijde Unie
Van Berkels Patent
Van Gelder Zonen
Kon. Ned. Hoogovens
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton - Feijenoord
Kon. Petroleum
Holl.-Amerika Lijn
Kon. Ned. Stoomboot Mij.
Ned. Scheepvaart Unie
Van Ommeren
Amsterdam Rubber
H.V.A.
Ver. Deli Mijen
3-3:3 Nederland 1947
3 Invest, cert. Ned.
3 Ned. 1962-64
Ex interim dividend.
Laagste
koers
186
178
172 1/2
298
288
280 1/4
393 1/2
237 1/2
183.10
171 1/4
153
180
285
75 1/2
90
92
86 1/2
90 11/16
90
Hoogste
koers
191 1/2
188 1/2
182 1/2
308 3/4
297 1/2
292 1/2
418
255
186.50
176
155
183 1/4
288 1/2
78 1/2
104
97
88 1/8
91 1/4
90 7/8
Vrijd. 3-5
laatste
tijdvak
191 1/8
188 1/2
182 1/2
308 3/4
288
291 3/4
416 1/8
255
186
171 1/2
153
180 1/2
285
78 3/8
102 7/8
95 3/4
88
91 1/8
90 5/8
Koersverschil
t.o.v.
vorig week
3/4
1 1/2
2 1/4
9 3/4
6 ex div.
5 7/18
26 3/4
6 ex div.
5.35
4 1/2
2 1/4
15/8
7/8
11 7/8
1 1/2
1
5/32
1/8
(Van onze speciale verslaggever)
Nadat Bergen op Zoom tientallen jaren heeft
gewacht, nadat tientallen plannen werden op
gesteld, komt de stad binnen korte tijd, zoals in
ons blad van donderdag 2 mei uitvoerig gemeld,
in het bezit van gloednieuwe havens. Eindelijk
liggen de plannen gereed. Nog slechts enkele
weken en de subsidiëringen komen aan de orde.
Napoleon zag reeds in, dat Bergen op Zoom
met een goede haven en passende verbindingen
vele mogelijkheden tot ontwikkeling zou heb
ben, zo constateerde gemeente-archivaris Kor-
neel Slootmans enkele jaren geleden. Was er
niet de beroemde kwestie van het Moerdijk
kanaal geweest, dan zou Bergen op Zoom ver
moedelijk reeds in het bezit van een goede
haven zijn geweest. De dag is nu nabij, waarop
met de aanleg van de goede haven wordt be
gonnen. De Bergenaren zijn uiteraard zeer
nieuwsgierig hoe het in de toekomst gaat wor
den. Op een kaartje en een drietal foto's wordt
aan de hand van de oude situatie de nieuwe
toestand geschetst.
Tot de belangrijkste plannen, die
met de aanleg van de nieuwe ha
ven verband houden, behoort het
dempen van de binnenhaven en de
in het noorden aan het Hamplein
grenzende havenarm. Op het kaar
tje staan zowel de verdtoijnende
havenarm als de verdwijnende bin
nenhaven. Het bebouwde gebied
tussen de binnenhaven en de vis
sershaven zal worden geslecht.
De twee aangegeven bruggen wor
den opgeruimd.
De bovenste foto toont het meest karakteristieke hoekje van Bergen op
Zoom, dat bij de uitvoering van de havenplannen verloren zal gaan.
De binnenhaven zal verdwijnen, maar ook de bebouwing tussen binnen
haven en vissershaven zal ten offer vallen. Op deze foto staat (links
onder) een gedeelte van de huizenrij, die moet verdwijnen.
De twee bruggen, die thans de Westerboulevard met de Wittoucksingel
verbinden (zie middelste foto) vormen een obstakel voor het nieuwe
havenplan. Ook voor beide bruggen zijn de dagen gesteld
De onderste foto geeft een beeld van een stuk Bergen, ivaarop grote
dingen zullen gaan gebeuren. Vanuit de vissershaven, die achter de
tioee schoorstenen ligt, welke men rechts op de foto kan waarnemen,
komen de schepen in de buitenhaven en via het havenkanaal en de
sluizen in de voorhaven. Vanuit de buitenhaven is ook de insteekhaven
te bereiken, ten noorden en ten zuiden waarvan industrieterrein wordt
aangelegd.
■m
De beslissing over de vraag, of de
Nederlandse reders zullen terugko
men van hun besluit om vooreerst
geen gebruik te maken van het her
opende Suezkanaal, is uitgesteld na
dat de in Londen gehouden bijeen
komst van de organisatie van gebrui
kers van het Suezkanaal geen posi
tieve resultaten heeft opgeleverd. Van
de zijde van de reders werd ver
klaard, dat deze zich voorlopig zullen
blijven houden aan het nog geldende
advies van de Nederlandse regering
om het kanaal niet te gebruiken.
Met bevestiging van het vonnis, dat
de rechtbank te Alkmaar in de herfst
van het vorig jaar heeft uitgesproken,
heeft de procureur-generaal bij het
gerechtshof te Amsterdam gistermid
dag 229 dagen gevangenisstraf met
aftrek van het gehele voorarrest
(eveneens 229 dagen) en 5 jaar ont
zegging van de rijbevoegdheid geëist
tegen de 61-jarige J. S. uit Wemel-
dinge, die op 11 maart 1956 uit Alk
maar komend eerst if1 Heiloo en later
in Castricum slingerend met zijn auto
rijdende tot driemaal tos bijna wacht
meesters der rijkspolitie, dia hem
trachtten aan te houden, omver reed.
Er was hem een reeks van misdrij
ven ten laste gelegd, zoals poging tot
doodslag, subsidiair bedreiging met
doodslag of zware mishandeling, niet
voldoen aan stopbevel en het bestu
ren van zijn auto onder invloed van
sterke drank.
Verdachte ontkende op de bewuste
dag sterke drank te hebben gebruikt
en zei het antwoord schuldig te moe
ten. blijven op de vraag, waarom hij
geen gevolg had gegeven aan de stop
tekens. „Ik kan mij van die hele rit
niets meer herinneren," hield hij vol.
Hij bleef ook het antwoord schuldig
op de vraag van de president hoe hij
dan wel zeker wist niets te hebben
gedronken.
Het Hof zal op 17 mei arrest wijzen.